Computer slaat af uit het niets

Pagina: 1
Acties:
  • 1.746 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07-2023

MikeyC

Infiltrate Mapper

Topicstarter
Ik heb regelmatig dat de computer zomaar *bzzzzz* uitgaat. Het gebeurt vaker wanneer ik een spel speel dan gewoon in windows. Het was het afgelopen uur zo erg (in windows nota bene), dat ik hem maar even uit heb laten staan.

Mijn specs staan in m'n sig.

Case = 28°C
Socket = 51°C

Heb al wat gesearched, maar kon niet zoveel vinden.
Ik heb een vermoeden dat het aan mijn voeding (300W ATX) ligt, maar onderbouwen kan ik het niet echt.

<insert sig here>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

In je sig staat
<insert sig here>
Daar hebben we dus niets aan, en als je het vermoeden hebt dat het aan je voeding ligt, waarom meet je de idle en stressed voltages niet? Zie je trouwens wat in je Event Log? Is je geheugen goed? Wat zijn je exacte specs?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
ff geheugen, temps en voltage's controleren 1 van die zal het wel zijn

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
een socket temperatuur van 51 graden is wel erg hoog, dat zou een diode temperatuur van ongeveer 65-75 (?) graden opleveren...
een potentieel probleem, kijk een in je bios bij welke waarde je pc een noodstop maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyC

MikeyC

Infiltrate Mapper

Topicstarter
Atlex, hier staan m'n specs. Was even in de war met ander forum, sorry.

MBM geeft diode temp van 0°C aan. Vreemd hoor...
misschien komt dit nog van pas:
plaatje verwijderd

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyC op 16-09-2005 18:23 . Reden: dode link ]

<insert sig here>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Wat voor voeding is het? 300w zegt namelijk niet zoveel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als ik mijn pc niet aard slaat deze ook wel eens zomaar af. Kan het dat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
koppel je cd- en dvd spelers/branders allemaal eens even af en kijk of het minder erg wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom heb je je processor draaien op 2179 MHz terwijl een 3200+ standaard op 2200 draaid??????????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Verwijderd schreef op 25 oktober 2004 @ 19:03:
waarom heb je je processor draaien op 2179 MHz terwijl een 3200+ standaard op 2200 draaid??????????
offtopic:
Kleine afwijking in de FSB, die van mij draait ook 1916MHz ipv 1920Mhz. Of misschien staat zijn FSB niet helemaal goed.

[ Voor 48% gewijzigd door AtleX op 25-10-2004 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Klinkt voor mij toch echt als een voedings-probleem... Test eens een tijdje met een andere videokaart (zonder extra voedingskabel), of test een andere (krachtigere) voeding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:06
Pas kreeg een vriend van mij hetzelfde probleem nadat ik een brander+5.1 pci kaartje had ingebouwd, toen ik het er weer uithaalde was het probleem weer verholpen 8)7

Het zou mischien je videokaart kunnen zijn dat hij meer verbruikt als je spel speelt omdat er dan meer grafische berekeningen nodig zijn en dat je voeding dat niet trekt :/ probeer zwaardere voeding zou ik zeggen B)

Veel succes! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 19:45
ff offtopic: met welk proggy lees je die waarde's uit (benchmark neem ik aan) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Goh, nieuwere AMDs hebben dus wel temperatuurmeting aan boord? Zou daar inderdaad beginnen met testen.

Ik heb zoiets ook gehad. Bij mij was het de (no-name) voeding. Als je kunt testen met een andere voeding: doen! In "testen" door afkoppelen van stilstaande spelers geloof ik niet zo: een fikker die niet fikt gebruikt ook nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-09 15:48

Shunt

Boe

51 graden idle eh zet je kast eens open en stres hem dan nog eens. want die voedings waardes zijn redelijk in orde.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyC

MikeyC

Infiltrate Mapper

Topicstarter
Waarden van dernet zijn genomen wanneer die idle was. Voltages zeggen me niet veel, want daar heb ik de ballen verstand van.
Heb em net opgestart en hij loopt al op richting 45 graden (vrij normaal lijkt me). De kast staat al helemaal open, al een jaar lang.

De voeding is merkloos. Ik zie er tenminste geen merk op staan...

Progje die de waarden uitleest is MBM. Ik zal zo 3dmark eens draaien en kijken hoe die dan loopt.

Ik heb geen andere voeding liggen, dus dat wordt een nieuwe halen.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyC op 25-10-2004 21:54 ]

<insert sig here>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 12:05
Lijkt me niet aan je voeding te liggen, je kan natuurlijk altijd eens testen om zeker te zijn; maar meteen een nieuwe kopen... |:( . Als de socket temp 51 graden is, zal de core temp wel heel wat hoger zijn en daar draait het toch om. Kijk eens in je bios wat ingesteld staat als temp. om de pc uit te schakelen indien je deze overschrijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyC

MikeyC

Infiltrate Mapper

Topicstarter
Ik kan t nergens vinden. Wel dit (heb mijn fan op max gezet).
Afbeeldingslocatie: http://www.onroerendgroen.nl/~frank/priv/IMG_3145.JPG

Ik kan hem trouwens niet stressen, want dan begeeft hij het meteen... :(

edit: FSB staat trouwens op 200Mhz en multiplier op 11x. Hij stat op 'optimal' preset en kan ook nog op 'agressive', maar das voor overclocken. Laten we dat maar niet doen....

Is mogelijk dat het komt omdat de CPU niet goed op de socket zit? Was namelijk voor het eerst dat ik een cpu op een mobo gezet heb. Is misschien niet helemaal goed gegaan :)

[ Voor 47% gewijzigd door MikeyC op 25-10-2004 23:06 ]

<insert sig here>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-09 08:27

R-B

Blokkert

WOW, check die 12 v lijn 8)7

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
imho is het de voeding, een noname 300 Watt is erg weinig voor je specs.
Je kan dit dus testen door
A. zoveel mogelijk hardware afkoppelen en kijken of het probleem opgelost is
B. een cdtje gaan branden, zo loopt het energieverbruik aardig op, evt kan je ook prime praaien ondertussen. niks aan de hand -> voeding is OK.

ondertussen natuurlijk wel MBM laten lopen en de hele tijd de voltlijnen checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazzup!
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:56
Woei, das eerder een 13volt lijn en je 5 volt lijn is ook wel erg laag.

Misschien kan je het beter even met een multi meter nameten. Want 13 volt lijkt me niet echt gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
zo'n "13 volt lijn" heb ik ook gehad, maar dat soort metingen zijn niet zo precies, multimeter erbij dus.

owja, hoort je bv ook dat je fans harder gaan draaien bij meer load? ook tekenen van een voeding die het zwaar heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyC

MikeyC

Infiltrate Mapper

Topicstarter
Heb nu dvdrom (die ook nooit gebruik) en 2e 200GB maxtor harde schijf afgekoppeld. Onderhand is hij zelfs bij het opstarten al afgeslagen. Nu heb ik hem een half uurtje rust gegeven en hij zegt hij het opstarten dat hij de cpu in safe mode speed gezet heeft (ik kan hem nu weer handmatig in de bios goed instellen)
cpu is momenteel 33C in bios. 12V momenteel 12.67 ongeveer.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyC op 26-10-2004 00:08 ]

<insert sig here>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyC schreef op 26 oktober 2004 @ 00:07:
Heb nu dvdrom (die ook nooit gebruik) en 2e 200GB maxtor harde schijf afgekoppeld. Onderhand is hij zelfs bij het opstarten al afgeslagen. Nu heb ik hem een half uurtje rust gegeven en hij zegt hij het opstarten dat hij de cpu in safe mode speed gezet heeft (ik kan hem nu weer handmatig in de bios goed instellen)
cpu is momenteel 33C in bios. 12V momenteel 12.67 ongeveer.
Ik heb een tijd lang problemen gehad met mijn USB muis / toetsenbord. Nu heb ik dat weer via ps2 lopen en zijn de problemen weg, bij de PC van mijn ouders precies hetzelfde. Probeer dat eens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyC

MikeyC

Infiltrate Mapper

Topicstarter
daar heb ik nog nooit probs mee gehad. Ik heb ook geen ps2 muizen en tb's. Ik vind het een beetje vergezocht.

<insert sig here>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Krijg de indruk dat de topicstarter nog maar "relatief" weinig montage op het moederbord heeft verricht, aangezien hij twijfelt of de CPU wel goed in de socket zit. Dat lezend krijg ik op mijn beurt twijfels over de montage van de koeling. Klinkt me toch echt als een temp-issue agv slechte montage dan wel kliederen met een overdaad aan koelpasta.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-12-2022
Toch vermoed ik dat het hier gewoon om een warmte probleem gaat.
Wat voor cooling gebruik je? > Te veel stof in de fan? > Fan-controller>> laat die fan eens harder draaien> vermoed dat dan het probleem = opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 12:05
Kan je nergens de "shutdown cpu" temp waarde aflezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik had hetzlefde, bleek opgedroogde koelpasta te zijn. Monteer die koeler met nieuwe pasta en kom dan nog eens terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyC

MikeyC

Infiltrate Mapper

Topicstarter
Hm...
Ik had gewoon een cpu besteld en een mobo ergens anders besteld (pricewatch) en hem 'volgens het boekje' gemonteerd; dus geen eigen koelpaste derbij oid. Gewoon erop gezet en die klem eroverheen. Maar dat is ook al weer een half jaar geleden. die problemen heb ik nog niet zo lang.
Maar mocht het zo zijn, dan moet ik dus ergens koelpasta zien te halen enz.

Shutdown cpu temp kan ik nergens zien hoor.

Ik ga die fans nog eens schoonmaken. Wie weet helpt het.
Fan staat nu op max.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyC op 28-10-2004 23:12 ]

<insert sig here>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
bigfoot1942 schreef op 25 oktober 2004 @ 23:26:
imho is het de voeding, een noname 300 Watt is erg weinig voor je specs.
Je kan dit dus testen door
A. zoveel mogelijk hardware afkoppelen en kijken of het probleem opgelost is
B. een cdtje gaan branden, zo loopt het energieverbruik aardig op, evt kan je ook prime praaien ondertussen. niks aan de hand -> voeding is OK.

ondertussen natuurlijk wel MBM laten lopen en de hele tijd de voltlijnen checken.
bigfoot1942 schreef op 25 oktober 2004 @ 23:59:
zo'n "13 volt lijn" heb ik ook gehad, maar dat soort metingen zijn niet zo precies, multimeter erbij dus.

owja, hoort je bv ook dat je fans harder gaan draaien bij meer load? ook tekenen van een voeding die het zwaar heeft.
zoals ik dus al zei, niet het proberen waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyC

MikeyC

Infiltrate Mapper

Topicstarter
ja heb alleen niet zo'n ding, dus die leen ik ff op mijn werk. En nog ff uitvinden hoe dat meten moet (zonder kortsluiting te maken).
Hij vertoont (naast het plotseling uitvallen) geen andere rare kuren. Nou ja... wel iedere keer scandisk bij opstarten, want mijn hdd vindt het natuurlijk niet zo leuk. Hij valt nu al uit na een minuut, ook nadat de pc een dag uit is geweest. Dus testen van branden enzo kan ik niet.

<insert sig here>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
dan zou ik maar gewoon een nieuwe voeding kopen... 300Watt is echt niet voldoende voor een pc zoals jij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyC

MikeyC

Infiltrate Mapper

Topicstarter
Ga ik doen ja... heb de cpu koeler schoongemaakt en na een week dat ding maar weer eens aangedaan (eerst backup van mijn schijf gemaakt, ben al veel data kwijt...). Hij wordt nu nog maar 35 graden ongeveer (idle), dus scheelt aanzienlijk. Maar na 5 minuten was hij al weer uigevallen.
Dat wordt een nieuwe voeding..

<insert sig here>

Pagina: 1