Ik merk de laatste tijd steeds vaker dat men deze topicstart overslaat en meteen begint met een vraag of ervaring. Aangezien ik moeite doe om dit topic up to date te houden en ervoor zorg dat een vraag snel beantwoord kan worden (doormiddel van deze topicstart), stel ik het op prijs dat men volledig van deze topicstart op de hoogte is. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De bedoeling van dit topic | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het doel van dit topic is het delen van ervaringen en het beantwoorden van vragen omtrent voedingen. En dan met name over de capaciteit van de voeding en in sommige gevallen welke merken en types. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jullie hulp | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dat ben ik! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Criteria | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het delen van een ervaring
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Handige links | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A-merken | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De maximale afwijkingen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tegenwoordig heb je te maken met twee verschillende standaarden, namelijk de ATX/NLX/SFX (de 20-pins connectoren) en de EPS/BTX (24 pins connectoren). Standaarden waaraan een fabrikant van voedingen zich moet houden. Hieronder worden deze twee standaarden qua afwijkingen weergegeven. ATX/NLX/SFX
EPS/BTX
Het meten van voltages | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Omdat er nogal regelmatig mensen zijn die niet weten hoe zij hun voltages kunnen meten, heb ik hieronder uitgelegd hoe het werkt. Iedere computer heeft de beschikking tot het controleren van voltages, ook al is hij al 5 jaar oud. Je kunt voltages altijd bekijken in de BIOS. Vaak staan ze daar onder het kopje 'Health Status', 'Health Monitor' of iets dergelijks. Makkelijker is om de voltages te controleren doormiddel van speciaal geschreven programma's. Een eenvoudig programma is Speedfan, dat na het installeren zelf alle sensoren en dergelijke vindt. Ook SiSoft Sandra is zo'n programma, maar dit programma is vele malen uitgebreider. Nog een uitgebreid programma voor het controleren van voltages is Motherboard Monitor, een leuk programma dat je naar hartelust in kan stellen zoals jij dat wilt. Maar met deze uitleesmogelijkheden ben je nooit 100% zeker van een zuivere aflezing. Het probleem zit hem vaak in de chips die verkeerd ingesteld of slecht zijn. De enige manier om een dergelijke chip te omzeilen is doormiddel van een multimeter. Hieronder staat een multimeter afgebeeld. ![]() Dit apparaat kan voltages en ampèrages uiterst nauwkeurig meten, mits je natuurlijk een goed merk hebt. Ook hier bestaat namelijk slechte apparatuur. De zwarte draad van de multimeter stop je in de zwarte draad van een vrije molex. De rode draad van de multimeter stop je vervolgens in de 5 of 12 Volt, respectievelijk de rode of de gele draad. Als je multimeter goed ingesteld is, kun je het voltage zo aflezen en opschrijven. Uiteraard moet je computer aan staan. Stel dat je geen vrije molex hebt, dan kun je er eentje vrij maken waarvan je zeker weet dat die weinig verbruikt. Een voorbeeld van een dergelijk onderdeel is een casefan. Voor de mensen niet weten, hierboven staan ze afgebeeld naast de multimeter. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ervaringen los | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ervaringen uit deze topics | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De vorige topics | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eraser |
[ Voor 72% gewijzigd door Anoniem: 75994 op 07-11-2004 18:53 ]