Wat ik persoonlijk heb gemerkt is dat de kwaliteit van s-video afhankelijk is van het apparaat dat het genereerd.Dat is logisch, want voor s-video moet echt een (analoge) encoding worden gedaan. Sommige circuits doen dit wat beter als de andere. Vooral VGA kaarten hebben dikwijls een slechte s-video. Dit kun je zien, maar als je aan je eigen ogen twijfeld kun je ook de test raporten van bijvoorbeeld de Ct erop nalezen. Ook de TV kant speelt mee bij S-video. Goede TVs laten s-video wat beter zien dan minder goede. Ook dit is logisch want het signaal moet gedecodeerd worden. Sommige TVs doen dit wat beter dan andere.
RGB is wat dat betreft veel simpelder. Het is bij de meeste digitale bronnen een vrij rechtstreekse doorlussing van de interne signalen. De kwaliteit van de analoge circuits speelt daarbij veel minder een rol. Ook aan de TV kant is het makkelijker. RGB staat soms bijna direct in verbinding met de electronen kanonnen. De meest oude aftandse TVs laten RGB nog steeds mooi zien.
Dit beiden is in tegenstelling tot wat mensen vaak denken. Die zeggen vaak dat RGB aan hun TV toch niet is besteed omdat ze maar een simpel model hebben. De werkelijkheid is dus precies andersom.
Hmm...ik dacht toch echt dat er een aantal DVD spelers (uit de duurdere klasse welliswaar) uitgerust waren met DVI. Ik kan me natuurlijk vergissen.
Dacht ik ook ja. Rondje winkels zaterdag: Media market 1 model van 299,- , BCC geen enkele op voorraad, Expert ook geen enkele. Dit terwijl wel op -elk- LCD scherm met DVI die achterlijke heffing zit omdat het zogenaamd ook voor A/V doeleinden gebruikt kan worden. Niet echt dus...
Vergeet niet dat je met een PC praat over een volledig digitaal signaal. De bron is daar ook digitaal. Bij een DVD speler kun je ook alleen maar het beeld goed beoordelen als je een film als Toy Story gebruikt.
Gedeeltelijk waar. Je kunt ook gewoon naar de kwaliteit van de (setup) menu's kijken ;-) Voorts is een console (ps2, xbox, gamecube etc) natuurlijk ook volledig digitaal. Het valt me dan op dat zelfs bij RGB er een heel kleine 'micro' ruis inzit. Mischien dat door de grote van het scherm komt (bekeken op resp 50cm en 70cm 4:3 schermen en een 16:9 70cm scherm), dat er iets aan ruis wordt opgepikt. Het is wel echt -minimaal- en alleen zichtbaar als je met je neus 10 cm van het scherm zit.
Die is volledig digitaal, de DVD zelf ook, dus elke afwijking in kleur(scheiding), scherpte of contrast ziet moet door de speler/kabel/weergever worden veroorzaakt.
Klopt ja. Ik heb verschillende 100% gerenderde tekenfilmen op mijn computer bekeken en die zijn 100.000% ruis vrij, gewoon net zoals computer graphics (wat het uiteindelijk natuurlijk ook zijn).
Digitale opnames kunnen gewoon ruis bevatten.
Klopt. En zelfs als de hele keten digitaal is, dus inclusief digitale camera's, heb je nog iets aan ruis. Dat is natuurlijk en niet te vermijden. Overigens heb je bij digitaal materiaal (zoals DVD en DVB) ook nog eens de compressie. Afhankelijk van de mate waarin dat gebeurd (extreem bij digitenne) is dat nog 10x erger dan composite.