Ik begrijp de gevoelens van Boxmaster wel en vind ze ook niet geheel onterecht.
In mijn ogen is ATI op dit moment toch echt hard aan het falen.
True, de XT800PE is heel erg goed maar waar kan ik hem kopen zonder dat ik dagelijks 50 webshops afbel?
Juist helemaal nergens.
Feit is dat zowel de 6800GT als de 6800Ultra goed tot redelijk goed verkrijgbaar zijn terwijl ATI alleen de X800PRO redelijk tot goed kan leveren.
Als er 50 "echte" XT PE's leverbaar geweest zijn in NL dan ben ik waarschijnlijk optimistisch. Als je de XT PE niet kan leveren dan zijn alle XT PE benchmarks gewoon rijp voor de sloop en moeten gewist worden.
Ik vind het gewoon tegenvallen van ATI dat ze 2 jaar performanceleader zijn geweest en gebleven door het 9700pro ontwerp steeds verder te tweaken tot de X800 serie en toch niet in staat zijn om te leveren. nVidia kan een compleet nieuwe chip met veel meer transistors wel leveren incl SM3 !!!
De XT PE zou leverbaar zijn uiterlijk ultimo Mei !!! We zijn nu 3 maanden verder. Paperlaunch anyone?
nVidia is momenteel gewoon keihard aan het terugslaan qua chipontwerp (incl SM3), prestaties in de diverse marktsegmenten, marketing (SM3 + D3) en leverbaarheid.
IMHO maakt ATI zich heel simpel gewoon schuldig aan datgene wat nVidia ook altijd gedaan heeft, bestaande ontwerpen summier verbeteren omdat men denkt dat er geen reeele concurrentie is.
Ik geloof er verder ook echt geen zak van dat "al die XT PE's" naar OEM's of weet ik veel wat zijn gegaan. Zo groot is de OEM markt niet voor kaarten van EUR 500-600.
Echt hoor, ik heb het al vaker gezegd:
ATI is zich doodgewoon de klere geschrokken van de 16pipeline 6800GT/U. Dit hadden ze niet verwacht en daarom hebben ze snel en overhaast de XT PE geintroduceerd.
Om met een positieve noot te eindigen:
Je hoeft je echt niet rot te voelen als je een X800PRO hebt want het is echt een superkaart. Ik speel alle spellen er zeer goed mee, incl D3 en echt niet op 640*480 als je begrijpt wat ik bedoel.
Dit laat echter onverlet dat ATI gewoon meer aan zijn stand verplicht is. Dit wordt ook zeker zo "gevoeld" in de community naarmate de leverbaarheid van de XT800 PE op zich laat wachten.
Ik denk dat ATI in het High end segement momenteel duidelijk terrein aan het verliezen is. Zowel in verkopen maar m.n. in beeldvorming.
Bij de refresh zal dit nog erger worden, zeker bij blijvende slechte leverbaarheid van een benchmarkwinner en ook al geen SM3.
De XT800XT 500/500 is leuk maar nog niet officieel aangekondigd, laat staan leverbaar.
Bij blijvende slechte leverbaarheid gaat ATI de strijd verliezen totdat de R520\NV50 komen.
Verketter me, beschimp me maar bovenal: Mark my words dear friends......
[
Voor 4% gewijzigd door
Help!!!! op 08-09-2004 19:10
]