Verwijderd schreef op zondag 17 april 2005 @ 21:45:
Nielsracing, nu heb ik in je portfolio gekeken. Je hebt daar echt mooie race plaatjes instaan. Nu ben ik van plan om in mei naar FullSpeed in Rosmalen te gaan ( auto tuning shit ). Nu weet ik van vorig jaar dat er ook dragraces gedaan worden.Het lijkt me wel leuk om daar wat foto's van te gaan maken. Alleen wat is jouw techniek? Ik zie bevoorbeeld aan die foto met die evo *vette pic btw* dat je een extreem lage sluitertijd gebruikt. Maar hoe krijg je die foto's toch zo scherp? Doe je dat Manueel?
bvd
Bedankt voor je reactie. Stiekem vat ik het op als complimentje
Alle gekheid op een stokje...
Eén van de moeilijkste onderwerpen om te fotograferen zijn auto's.
First of all. Met dit soort fotografie, schiet NOOIT op de automaat.
Schiet met de P of de M stand. In de gebruiksaanwijzing staat duidelijk wat deze stand precies inhoudt.
De foto met de Evo:

1/500 F6,3
Dit is opzich een hele makkelijke foto om te maken.
De truuk is VOOR dat de auto langs kom scheuren, je al gefocust moet hebben. Dit doe je door de ontspanknop half in te houden. Je houdt 'm vast net zolang totdat jij denkt dat de auto op dat punt langs komt. Dan druk je door en maak je de foto. Persoonlijk vind ik dat de S5500 best een goede schutter-lag heeft (de tijd die de camera nodig heeft tussen het indrukken van de ontspanknop en de wanneer werkelijke foto gemaakt wordt) Bewijs zijn de auto-foto's op m'n site.
Anyway, als je dit dus doet, vooraf focust, sluitertijd van rond de 1/500 (afhankelijk van de hoeveelheid licht uiteraard) komen de foto's best goed uit de bus. Oefening baart kunst...
Maar ik kan voorstellen dat je na verloop van tijd wat meer actie wilt in je foto's. Dat heet pannen oftewel meetrekken. Voorbeeld:

1/440 f5,6
In deze foto zit duidelijk snelheid, kijk maar naar de vage achtergrond.
Om dit de doen volg je tzelfde principe als hierboven. Dus eerst focussen op één vast punt, ontspanknop half ingedrukt houden. Vervolgens de iets andere techniek... je volgt (nog steeds de ontspanknop half inhouden) de auto die eraan komt. Je volgt dus met je lens de auto

en als de auto langs jouw focuspunt komt, DAN maak je de foto...
Helaas kan ik 't niet echt duidelijker uitleggen

.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, anders hoor ik 't wel