Digitale zoom berekenen

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale-Gu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-07 20:42

Ale-Gu

'Eel Goe'

Topicstarter
hallo, ik heb een vraagje. Hoe bereken je de de zoom van, in mijn geval de Canon S70 (die ik misschien ga kopen), als je een foto van 7 megapixel maakt op 100mm(de maxinmale optische zoom op de S70)en als je die foto vervolgens cropt in het midden tot 3 megapixel. Hoeveel keer heb je dan eigenlijk ingezoomd? als begin brandspunt moet je dan 28mm nemen, aangezien de S70 een van de weinige compacts is met groothoek.

Hier zou uw advertentie kunnen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:00

YellowCube

Wait...what?

volgens mij 2,3 keer.
Tenminste, als je 'm eerst cropped en dan weer vergroot tot 7 Mpixel resolutie.
edit:

ah...totaal.

[ Voor 16% gewijzigd door YellowCube op 02-06-2005 15:50 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

7Mpix/3Mpix ~ 2,3X ;dit is je digitale zoom
100mm/28mm ~ 3,6X ;dit is je optische zoom
Bij elkaar: 2,3 x 3,6 ~ 8,3X totale zoom t.o.v. 28mm (35mm equivalent).

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale-Gu

Ale-Gu

'Eel Goe'

Topicstarter
ik wil dus de totale zoom weten, om het te vergelijken met 3 megapixel 10x zoom cams,

EDIT: dit zou dus ongeveer overeenkomen met 230mm brandspuntafstand?

[ Voor 30% gewijzigd door Ale-Gu op 02-06-2005 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01

Garyu

WW

Ja :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale-Gu

Ale-Gu

'Eel Goe'

Topicstarter
OK, bedankt.

Nog een vraagje die hier enigzins mee te makenj heeft. Weet iemand een programma'tje om foto's mee te croppen, en dan zo dat je makkelijk kan kiezen tussen 3:2 en 4:3. dus dat je zeg maar een deel van die foto selecteert, en dat je dat kan opslaan. Ik weet niet of ik het wel helemaal duidelijk uitleg, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. Ik heb al gezocht op Google, maar iets handigs kon ik niet echt vinden. Het kan natuurlijk wel helemaal in Paint, maar dat duurt uuuuren.

En je moet evt. ook kunnen instellen dat ie een heleboel foto's achter elkaar hetzelfde (middelste)gedeelte cropt en opslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:38
zoek naar "batch crop" op google...post ff als je wat vind want het lijkt me wel wat :P

En niet met paint doen die heeft waardeloze jpg compressie..

[ Voor 32% gewijzigd door Omebas op 02-06-2005 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale-Gu

Ale-Gu

'Eel Goe'

Topicstarter
M'n engels is niet zo heel erg goed, daarom zocht ik in het nederlands(zit in de tweede, en ik sta een 4), maar volgens mij heb ik nu wel een handig programma'tje gevonden: http://www.photoelf.com/batch/cropping.shtml

[ Voor 13% gewijzigd door Ale-Gu op 02-06-2005 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowCube schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 15:48:
volgens mij 2,3 keer.
Tenminste, als je 'm eerst cropped en dan weer vergroot tot 7 Mpixel resolutie.
edit:

ah...totaal.
Nee, dat klopt niet, het is de vierkantswortel uit 2,3= 1,51, het aantal MP wordt verkregen door hoogtexbreedte, deze bewerking moet je dan ook omkeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:26

Dido

heforshe

ejss schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 16:42:
Nog een vraagje die hier enigzins mee te makenj heeft. Weet iemand een programma'tje om foto's mee te croppen, en dan zo dat je makkelijk kan kiezen tussen 3:2 en 4:3. dus dat je zeg maar een deel van die foto selecteert, en dat je dat kan opslaan. Ik weet niet of ik het wel helemaal duidelijk uitleg, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. Ik heb al gezocht op Google, maar iets handigs kon ik niet echt vinden. Het kan natuurlijk wel helemaal in Paint, maar dat duurt uuuuren.
Kijk hier eens naar (JPEGcrops).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap niet helemaal wat TS met deze berekening wil. Als je een 7 Mp camera koopt en digitale zoom wilt gaan toepassen lever je kwaliteit in en had je net zo goed eeen goedkopere met minder pixels kunnen kopen die vaak een groter zoom bereik hebben.
En als achteraf blijkt dat je iets te weinig tele had kun je hem alsnog croppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
ejss schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 15:49:
ik wil dus de totale zoom weten, om het te vergelijken met 3 megapixel 10x zoom cams,

EDIT: dit zou dus ongeveer overeenkomen met 230mm brandspuntafstand?
Zo moet je het volgens mij niet zien. De hoeveelheid detail die je op de foto terugkrijgt hangt erg af van de kwaliteit van je lens. Als je hebt berekent dat een 7mp camera met max. focale lengte van 100mm te vergelijken is met een 3mp cam op 230mm, dan hangt het maar van de lens af óf je op die 100mm wel echt zoveel detail terugziet als die 3MP cam op 230mm.

Daarom werkt zo'n vergelijking volgens mij niet, omdat meer megapixels niet te vergelijken is met het detail dat je ervoor terugkrijgt als je optisch inzoomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:26
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 00:19:
Ik snap niet helemaal wat TS met deze berekening wil. Als je een 7 Mp camera koopt en digitale zoom wilt gaan toepassen lever je kwaliteit in en had je net zo goed eeen goedkopere met minder pixels kunnen kopen die vaak een groter zoom bereik hebben.
En als achteraf blijkt dat je iets te weinig tele had kun je hem alsnog croppen.
Nee hoor, want met 10xZoom op 3MP kun je ook op 1xZoom maar 3MP schieten. Zolang je met 7MP nog steeds een 3MP crop kunt maken die equivalent is aan 10xZoom dan heb je pure pixelwinst op elk plaatje met minder dan 10xZoom. Oftewel als lens en CCD van kwaliteit zijn dan heb je meer aan 7MP met 5xZoom dan aan een 3MP met 10xZoom (het exacte punt laat ik over aan de rekenwonders in dit topic ;) )

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Maar die 10x zoom camera maakt waarschijnlijk maximaal ingezoomd mooiere foto's dan die 7MP camera met optische en digitale zoom gecombineerd. Dingen als de extra ruis van zoveel MP op zo'n klein sensortje worden nml ook 1,5x uitvergroot om maar niet te spreken over wat voor ontzettend klein stukje glas van je lens je effectief gebruikt om die 3MP mee af te beelden, hoogst waarschijnlijk qua resolutie ook niet geweldig.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een leuk punt waar iedereen aan voorbij gaat: je beeldhoek is misschien wel hetzelfde, maar het perspectief is dat zeker niet. Naast mogelijke verschillen in optische kwaliteit krijg je dus nooit helemaal hetzelfde plaatje ;) .
Perspectief is het resultaat van de positie en zoomstand van de camera, ten opzichte van het te fotograferen onderwerp. Als men uitgezoomd (wide angle) een foto maakt, dan lijken de achtergrond en voorwerpen die achter het hoofd-onderwerp staan veel verder weg, dan wanneer men inzoomt.

Als men inzoomt, en de afstand tussen de camera en het hoofdonderwerp fysiek wordt vergroot, om het op detzelfde grootte als het groothoek shot weer te geven, dan levert dat dus een ander perspectief op dan in groothoek.
De hoeveelheid compressie door tele verschilt dus.
edit:
Ik ging idd voorbij aan de verplaatsing, terwijl ik dat nota bene nog quote... :o

[ Voor 6% gewijzigd door Voutloos op 03-06-2005 15:37 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:01
Croppen is exact hetzelfde als het vergroten van je brandpuntafstand, als je lenskwaliteit en diafragma (en dus scherptediepte) even vergeet. Zolang je je voeten niet beweegt, blijven de posities van onderwerpen in beeld ten opzichte van jou hetzelfde.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

In realiteit wel, maar in beeld niet ;) Een lens met een langere brandpuntsafstand heeft een ander perspectief dan een lens met een kortere bpa, maar met croppen gebruik je dezelfde lens, dus hetzelfde perspectief.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dat hangt weer een beetje af van de grootte van de CCD. Hoe groter de CCD, hoe groter de lens moet zijn en hoe groter de reeele brandpuntsafstanden zijn. Voor eenzelfde effectieve brandpuntsafstand op 1/3 inch CCD heb je een kleinere reeele afstand nodig dan op 1/2.5 inch CCD. Je kunt het perspectief van het croppen dus pas vergelijken als je de reeele brandpunten van de genomen foto's weet.
Pagina: 1