Het kopiëren van Games

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste
Acties:
  • 3.742 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chino666
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-01-2011
"Je gaat naar de bibliotheek. Je pakt een boek. Je stop een fortuin in het kopiëerapparaat, en kopiëert alle pagina's van het boek, zet het originele boek weer terug en gaat met een kruiwagen vol A4 naar huis."

Dat mag dus ook al niet... jammer he? Je mag echt niet zomaar een kopie van een boek maken ofzo hoor. Ik weet dat je het vervelend vindt... maar het MAG NIET! Duidelijk nu? Of je het nou schenden van het auteursrecht noemt of stelen... het principe blijft hetzelfde... je NEEMT iets terwijl je er GEEN recht op hebt zonder te betalen.

"En als je appelverkoper bent, je hebt zojuist je prijs verhoogt, maar de klojo's stelen je appels opeens niet meer. Doe je de prijzen dan weer omlaag als iedereen de hogere prijs toch wel betaald?"

Ja... misschien moet je even bedenken dat er ook mensen zijn die wel eerlijk zijn in hun doen en laten?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10 20:51

Mentalist

[avdD]

Chino666 schreef op 02 oktober 2004 @ 18:12:
"Je gaat naar de bibliotheek. Je pakt een boek. Je stop een fortuin in het kopiëerapparaat, en kopiëert alle pagina's van het boek, zet het originele boek weer terug en gaat met een kruiwagen vol A4 naar huis."

Dat mag dus ook al niet... jammer he? Je mag echt niet zomaar een kopie van een boek maken ofzo hoor. Ik weet dat je het vervelend vindt... maar het MAG NIET! Duidelijk nu? Of je het nou schenden van het auteursrecht noemt of stelen... het principe blijft hetzelfde... je NEEMT iets terwijl je er GEEN recht op hebt zonder te betalen.
Lees maar eens terug.. Waar zei ik dat dat wel mag? Nee, dat mag ook niet. Maar er is wel een verschil tussen stelen en kopiëren. Iemand vermoorden mag niet, parkeren zonder kaartje ook niet. Toch is het ene iets erger dan het andere ;).

Dát is het verschil. Het ene gebeurd, maar jij beschuldigd iedereen vervolgens van iets ergers. Tenminste in woorden.
Ja... misschien moet je even bedenken dat er ook mensen zijn die wel eerlijk zijn in hun doen en laten?
Dat was een goede selectieve quote :). Jíj misschien wel, maar ik kan zo al voorspellen dat het merendeel van de uitgevers er dus niet zo over denkt en doodleuk de hoge prijzen blijven vragen. Het klinkt misschien gek, maar hier in het westen, en zo goed als overal op de wereld, proberen bedrijven gewoon zoveel mogelijk winst te maken.

Welcome to the real world.

[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 02-10-2004 18:27 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Chino666
"Lees maar eens terug.. Waar zei ik dat dat wel mag? Nee, dat mag ook niet. Maar er is wel een verschil tussen stelen en kopiëren. Iemand vermoorden mag niet, parkeren zonder kaartje ook niet. Toch is het ene iets erger dan het andere ;).

Dát is het verschil. Het ene gebeurd, maar jij beschuldigd iedereen vervolgens van iets ergers. Tenminste in woorden."

En waarom ben jij degene die mag bepalen dat 'kopiëren' minder erg is dan 'stelen'? In mijn ogen, en in de ogen van vele anderen, is kopiëren van software hetzelfde als stelen. Ik snap dat het makkelijk voor jou is als je zegt: nou ik noem dat maar geen stelen, ik noem dat kopiëren... en dan vind ik het minder erg, dus dan is het wel ok als ik het doe?

Weet je wat? Ik steel een auto, en ik breng hem na 10 jaar terug.... dan kan ik het gewoon lenen noemen... en dat is lang niet zo erg als stelen.

Punt is gewoon... mensen hebben wat gemaakt... en daar horen ze betaald voor te krijgen. Of je de prijs nou rechtvaardig vindt of niet. Zo werkt de markt nou eenmaal. Onttrek je je daaraan, omdat het toevallig mogelijk is om een bepaald product te 'kopiëren', dan ben je gewoon heel erg verkeerd bezig.

"Dat was een goede selectieve quote :). Jíj misschien wel, maar ik kan zo al voorspellen dat het merendeel van de uitgevers er dus niet zo over denkt en doodleuk de hoge prijzen blijven vragen. Het klinkt misschien gek, maar hier in het westen, en zo goed als overal op de wereld, proberen bedrijven gewoon zoveel mogelijk winst te maken.

Welcome to the real world."

Kan je je misschien indenken dat die prijzen in de eerste plaats nooit zo hoog zouden zijn geworden, als niemand vanaf het begin af aan software had gejat? Ik kan dus zeggen... eigen schuld dat de prijzen zo hoog zijn geworden. En ik weet zeker dat als iedereen software zou gaan kopen... dat de prijzen omlaag gaan, of in het minste geval niet meer zullen stijgen. Ze zouden wel gek zijn om dan die hoge prijzen aan te blijven houden. Iedereen koopt dan toch? Dan kunnen ze veel meer verkopen en winst maken hoor, als ze die prijzen omlaag gooien.

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

Ik ben het wel Chino666 eens hoor.

Of je nu het boek kopieert of steelt het komt op hetzelfde neer. Het is jat werk. Duidelijk toch?

Dit geld ook voor software. Je kan het kopieren noemen (wat toch al niet mag tenzij er geen copyright ofzo opzit natuurlijk) maar je kan het ook stelen noemen want dat is het gewoon.

Dus dan kun je het toch ook laten ?

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

Verwijderd

:O

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Chino666 schreef op 02 oktober 2004 @ 18:52:
Kan je je misschien indenken dat die prijzen in de eerste plaats nooit zo hoog zouden zijn geworden, als niemand vanaf het begin af aan software had gejat?
Ja! Blame the seventies!

Oh nee, kopiëren gebeurd al wat langer..
Ik kan dus zeggen... eigen schuld dat de prijzen zo hoog zijn geworden. En ik weet zeker dat als iedereen software zou gaan kopen... dat de prijzen omlaag gaan, of in het minste geval niet meer zullen stijgen. Ze zouden wel gek zijn om dan die hoge prijzen aan te blijven houden. Iedereen koopt dan toch? Dan kunnen ze veel meer verkopen en winst maken hoor, als ze die prijzen omlaag gooien.
Nee, dat kan niet. Want dan koopt iedereen het toch al.

Je vergelijking werkt gewoon niet. Producenten houden al rekening met mensen die kopiëren, bij een bepaalde prijs koopt x volk het product en x volk maakt een kopie. Met deze hoge prijzen maken ze blijkbaar de meeste winst, en zo accepteerd men maar dat x volk een kopie gebruikt. Prima toch?

Ze zouden wel gek zijn de prijs te verlagen wanneer iedereen legaal gaat kopen, straks valt de hoeveelheid mensen die erbij komt om te kopen opeens tegen.. En erger, zou iedereen het zien als dat er al die jaren ook gewoon te hoge prijzen gevraagd zijn. Dat zou toch een puinhoop worden, hoge prijzen blijken het prima te doen.
Yohann!s schreef op 02 oktober 2004 @ 18:53:
Of je nu het boek kopieert of steelt het komt op hetzelfde neer. Het is jat werk. Duidelijk toch?
Nee, heel simpel : dat is niet zo. Stelen is de Bart Smit inlopen en een gamedoos+cd meepakken. Bart Smit is dan iets armer. Bij een kopie zijn ze niets armer.
Dus dan kun je het toch ook laten ?
En puur ethisch, niet juridisch, bekeken : wat schiet wie dan ook er mee op als ik een kopie niet gebruik, en een game (of welk stuk software dan ook) helemaal niet speel/gebruik? Behalve dan dat de populariteit en dus de verkoop daalt?

Windows/dos was hoogstwaarschijnlijk ook nooit populair geworden als het onkopiëerbaar was geweest..
Eigenlijk ben ik geen voorstander van posts met slechts een smilie, maar in dit geval..

With stupid ^^.

[ Voor 8% gewijzigd door Mentalist op 02-10-2004 19:19 ]

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op 02 oktober 2004 @ 19:16:
Eigenlijk ben ik geen voorstander van posts met slechts een smilie, maar in dit geval..

With stupid ^^.
Het is een teken aan de wand dat dit de eerste keer is in mijn "GoT Carriere" DAT ik een post met slechts een smiley heb geplaatst.

Dit geneuzel leidt naar niets, mensen die alles kopieren krijg je er niet door naar de winkel en mensen die alles kopen overtuig je er niet van dat er soms (redelijk) legitieme redenen zijn om te kopieren, als is het alleen maar om te bepalen wat je gaat kopen.

De onzinredenen hebben ik en anderen al 100 maal onderuit gehaald, legitieme redenen zijn al 100 keer uitgelegd en er is al 100 keer begrip voor getoond en gezegd dat 'als iedereen om die redenen downloadde er geen probleem zou zijn'. Dat games te duur zijn is zelfs nog vaker geroepen en ik heb geprobeerd dat met een rekenvoorbeeld uit te leggen, er is even een leuke discussie geweest over alternatieve oplossingen wat zeer interessant was...maar verder?

Same ol' same ol' :/

• Dutchie!

Dutchie!

....

W3ird_N3rd schreef op 02 oktober 2004 @ 19:16:

[...]

Nee, heel simpel : dat is niet zo. Stelen is de Bart Smit inlopen en een gamedoos+cd meepakken. Bart Smit is dan iets armer. Bij een kopie zijn ze niets armer.
Uhm in feite word de Bart Smit er wel armer van. Stel dat niemand meer games zou kopen in de winkel alleen even lenen en kopie maken. Zal de Bart Smit dan dat vol blijven houden ? (in dit geval wel, omdat die nog zat andere speelgoed zooi verkoopt natuurlijk, maar met games zullen ze dan wel stoppen om die te verkopen).

Omdat jij een kopie van de Bart Smit neemt, lopen hun inkomen mis. Omdat je het eigenlijk zou kopen. En dus ben je gewoon auteurswerk aan het stelen. Grappig mannetje ben jij dat je het gewoon niet wilt zien :/
Windows/dos was hoogstwaarschijnlijk ook nooit populair geworden als het onkopiëerbaar was geweest..
Helemaal mee eens. Maar daarom is niet goed te keuren. En ik weet zeker als dos/windows niet kopieerbaar was geweest hadden we nu wel betere OS gehad.

[ Voor 15% gewijzigd door Dutchie! op 03-10-2004 14:55 ]

Verwijderd

Ik ben nog maar jong, ik verdien 60 euro p/m, waarom koster die spellen nogsteeds zo verrot duur? voor 30 euro had ik doom3 echt wel gekocht,maar niet voor 50 euro! ik vind het nogsteeds gewoon te duur! kijk nou eens naar de console game's,echt te duur,die makers van tegenwoordig denken alleen maar om het geld, maar een puber zoals ik,verdien in deze tijd erg weinig, en heeft dus sneller de neiging om een spel te downloaden i.p.v een spel te kopen.....

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:48

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 15:12:
Ik ben nog maar jong, ik verdien 60 euro p/m, waarom koster die spellen nogsteeds zo verrot duur? voor 30 euro had ik doom3 echt wel gekocht,maar niet voor 50 euro! ik vind het nogsteeds gewoon te duur! kijk nou eens naar de console game's,echt te duur,die makers van tegenwoordig denken alleen maar om het geld, maar een puber zoals ik,verdien in deze tijd erg weinig, en heeft dus sneller de neiging om een spel te downloaden i.p.v een spel te kopen.....
excuus smoes 1 :O

Is verder prima, maar geef gewoon toe dat je een crimineeltje bent. Ik heb al eerder gezegd. Kopieren en downloaden gebeurt alleen omdat de pakkans 0 is. Als er geen flitspalen en verkeerspolitie waren geweest, had iedereen 100 in de bebouwde kom gereden en 300 of minder, afhankelijk van automerk op de snelweg. Men doet het simpelweg omdat men het kan.

Mensen die software kopieren zijn dezelfde mensen die geen problemen zullen hebben om een spellenzaak binnen te lopen, stiekem een spel onder je jas meenemen, thuis kopieren, teruggaan en het spel weer terugleggen.

De enige reden waarom je wel downloadt, maar het laatste niet is omdat de pakkans hoger is.

Waarom zijn kutmarokkanen zo kut? Omdat ze het kunnen. Omdat ze gerust 200 keer per jaar opgepakt kunnen worden en weer vrijgelaten worden.

Dit dus.

• Odessa
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Yohann!s schreef op 02 oktober 2004 @ 16:26:
[...]

Nou Knul ik weet hoelang jij al mee draait maar nieuwe spellen, zo'n 6-8jaar geleden kosten toen ook al 100gulden.
Maar daar kreeg je naar mijn gevoel ook wel wat meer voor.
Nu krijg je een cd hoesje met een boekje met een paar blaadjes uitleg over hoe je het spel moet instaleren...en nog niet te spreken over het feit als je nu een spel koop,je grote kans hebt dat je nog moet wachten op een zooitje patches voor hij het ook echt goed doet.
Vroeguh kreeg je een mooie doos met allerlei boekjes en kaarten en weet ik niet wat.....*sigh*,dat waren mooie tijden.

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
Yohann!s schreef op 03 oktober 2004 @ 14:49:
[...]

. En ik weet zeker als dos/windows niet kopieerbaar was geweest hadden we nu wel betere OS gehad.
het meeste geld wat microsoft binnenkrijgt, komt van bedrijven/instellingen ed., en die betalen tóch wel (pér licentie)

particulier is maar een klein gedeelte van de inkomsten, dus dat zal weinig hebben uitgemaakt

• Mr. Detonator
FunkyTrip schreef op 03 oktober 2004 @ 15:37:
[...]

Mensen die software kopieren zijn dezelfde mensen die geen problemen zullen hebben om een spellenzaak binnen te lopen, stiekem een spel onder je jas meenemen, thuis kopieren, teruggaan en het spel weer terugleggen.

.
dat zijn 2 dingen die niks met elkaar te maken hebben...maargoed :Z

Verwijderd

Ik wil even een paar dingen duidelijk maken in deze lange discussie :)

er zijn 2 dingen waar je over kunt discussieren als je het hebt over het kopieren van games.

Is het rechtvaardig? Is het beter zo?

Zijn de spellen te duur, en moeten er veranderingen worden aangebracht?

De antwoord op de eerste vraag loopt nogal uiteen hier. De een zegt dat het niet mag, en de andere van wel. Hoe je het ook went of keert, het mag niet. Het is illigaal, en je steelt als je het doet. Je kunt wel gaan beweren dat je niks steelt, maar dat is echt zo.

Of er iets mis is met de prijs van de spellen, prijs/kwaliteitsverhouding zegmaar. Daar ben ik het persoonlijk mee eens, ik vind ze te duur, en koop ze daarom ook niet. Andere mensen hebben daar misschien andere meningen over.

Ik wil even duidelijk stellen, dat ik ook illegaal steel, illegaal download. Niet veel, maar ik doe het toch. En ik zie vele hier, een heel verhaal schrijven om maar een goede reden te verzinnen waarom ze dat dan wel zouden doen.

Zo'n verhaal vind ik zelf niet nodig. Ik ben illegaal bezig, en ik kom daar voor uit. Als je een snoepje steelt, en je moeder vraagt "wat is die snoeppot leeg..?", ga je ook niet een heel verhaal ophangen over geexporteerde alien-klonen die de wereld wilden overnemen. Dan maak je het jezelf alleen maar moeilijk.

Ik wil alleen wel mijn punt aansterken. Er zijn op dit moment te weinig methodes om het tegen te gaan! Zodra je opgepakt kan worden voor illegaal downloaden, zullen ze ten eerste gevangenissen moeten bijbouwen ( :P )

Dus u hoeft mij niet te gaan uitleggen dat het niet mag, alleen ik moest kwijt, dat ik me verbaas over het feit dat mensen zich gaan verschuilen achter de waarheid, dat ze stelen. Dat vind ik kinderachtig.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Yohann!s schreef op 03 oktober 2004 @ 14:49:
Omdat je het eigenlijk zou kopen.
En daar ga je dus keihard de fout in.
En bedankt voor je vooroordeel.
Mr. Detonator schreef op 03 oktober 2004 @ 16:00:
particulier is maar een klein gedeelte van de inkomsten, dus dat zal weinig hebben uitgemaakt
En al die bedrijven waren natuurlijk ook wel Microsoft software gaan gebruiken als alle werknemers er niet al ervaring mee hadden ;)
En dat is ook bullshit. Geld wat je niet hebt, kan je niet uitgeven. Genoeg mensen (heel veel) die als ze het geld wél hebben ook (meer) legaal gaan kopen. Wanneer ik eens een normaal loon heb ga ik ook wel behoorlijk wat meer legaal kopen.
Dus u hoeft mij niet te gaan uitleggen dat het niet mag, alleen ik moest kwijt, dat ik me verbaas over het feit dat mensen zich gaan verschuilen achter de waarheid, dat ze stelen. Dat vind ik kinderachtig.
Kan dat "stelen" nou alsjeblieft eens ophouden? Het is al overduidelijk dat het geen stelen is, dus waarom noemen velen het dan nog zo? Het kan in bepaalde situaties "stelen" zijn, maar dat is het gewoon niet altijd.

En als ik opgepakt kan worden voor gekopieërde software, dan speel ik gewoon geen games meer (of alleen maar demo's). Ook heerlijk simpel. Dus dan schiet nog niemand er wat mee op.

offtopic:
Dat ik hier nog reply is ergens wel een teken dat ik op dit moment tijd teveel heb. Daarom zal ik ook snel genoeg weer uit dit topic vertrekken, want oneindige discussies met mensen die de waarheid niet willen zien, of per se iedereen over één kam willen scheren, zuigen.

[ Voor 46% gewijzigd door Mentalist op 03-10-2004 16:41 ]

Verwijderd

Chino666 schreef op 02 oktober 2004 @ 18:12:

Gelul. Het mag WEL. Lees de auteurswet eens voordat je begint te schreeuwen.
Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet beschouwd, tenzij het een met elektronische middelen toegankelijke verzameling als bedoeld in artikel 10, derde lid betreft, de verveelvoudiging, welke beperkt blijft tot enkele exemplaren en uitsluitend dient tot eigen oefening, studie of gebruik van degene die de verveelvoudiging vervaardigt of tot het verveelvoudigen uitsluitend ten behoeve van zichzelf opdracht geeft.
Overigens mag software kopieren niet. (Art. 45n)

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 16:44:
[...]

Ik wou al zeggen. Bij ons in de bieb betaal je juist extra geld voor het kopieren wat weer naar de organisatie gaat die de belangen van schrijvers behartigd (soort Buma/stemra, of het is zelfs de buma/stemra :D).

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:48

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Mr. Detonator schreef op 03 oktober 2004 @ 16:07:

dat zijn 2 dingen die niks met elkaar te maken hebben...maargoed :Z
Wat is het verschil dan? Wat is het verschil tussen naar een winkel lopen, even een spel copieren en het spel weer terugleggen of hetzelfde spel via internet downloaden? In beide gevallen heb je het spel zonder te betalen.

Dit dus.

• Chino666
Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 16:44:
[...]

[...]

Overigens mag software kopieren niet. (Art. 45n)
Quote van auteursrecht.nl

"U mag geen kopie maken van een heel boek tenzij dat niet meer verkrijgbaar is bij de uitgever."

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

FunkyTrip schreef op 03 oktober 2004 @ 17:26:
[...]

Wat is het verschil dan? Wat is het verschil tussen naar een winkel lopen, even een spel copieren en het spel weer terugleggen of hetzelfde spel via internet downloaden? In beide gevallen heb je het spel zonder te betalen.
1. De doos is open geweest
2. De handleiding eventueel verfrommelt
3. De key voor online gaming eventueel waardeloos
4. De winkel kan dat exemplaar van de game niet verkopen zolang jij de CD "leent"
5. Je maakt gebruik van de dienst van de winkel om de CD in de schappen te hebben, om de hele winkel te laten draaien, bij een download zijn de enige kosten voor de verbinding, en die betalen downloaders zelf.
Chino666 schreef op 03 oktober 2004 @ 18:00:
[...]

Quote van auteursrecht.nl

"U mag geen kopie maken van een heel boek tenzij dat niet meer verkrijgbaar is bij de uitgever."
Doet me wel aan een ander leuk punt denken, waarom is dat er nog niet voor games. Er zijn eigenlijk ook teveel games die zo praktisch niet meer te verkrijgen zijn, maar toch nog leuk zijn en daar mag je dan niet zelf een kopie van maken/downloaden. Toch wel jammer, dan kán je het al niet meer goed doen..

[edit]
Farting Bob : voor jou doe ik niet eens de moeite een aparte reply te doen :). Misschien als je dat bord voor je kop aan de kant legt. Maar zodra je dat doet noem je het zelf ook geen stelen meer. Maar misschien is het leuk als je de reacties eerst leest.
ste·len (ov.ww.)
1 (iets) heimelijk wegnemen om zich wederrechtelijk toe te eigenen
Het is toch zo doodsimpel : je neemt niets weg, zeker niet als je het anders ook niet gekocht had. In een beperkt aantal gevallen zou je het dan soepel kunnen bekijken en het "stelen" noemen, maar dat is verre van altijd het geval.

[ Voor 31% gewijzigd door Mentalist op 03-10-2004 19:05 ]

Verwijderd

Kan dat "stelen" nou alsjeblieft eens ophouden? Het is al overduidelijk dat het geen stelen is, dus waarom noemen velen het dan nog zo? Het kan in bepaalde situaties "stelen" zijn, maar dat is het gewoon niet altijd.
waarheid is hard he? Stelen is het, en blijft het :)! We kunnen het voor jou wel een ander naampje geven als je er blij van wordt, maar het is een blijft jatten!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op 03 oktober 2004 @ 18:11:
Doet me wel aan een ander leuk punt denken, waarom is dat er nog niet voor games. Er zijn eigenlijk ook teveel games die zo praktisch niet meer te verkrijgen zijn, maar toch nog leuk zijn en daar mag je dan niet zelf een kopie van maken/downloaden. Toch wel jammer, dan kán je het al niet meer goed doen..
Inderdaad, wat je meteen weer bij het feit "abandonware" brengt, van sommige games weten zelfs de bedrijven niet meer wie precies de rechten hierop heeft. met andere woorden: het spel mag/zal nooit meer versprijd worden, aangezien niemand er toestemming voor kan geven. Dit is toch zonde, aangezien ook games een stukje geschiedenis zijn net als boeken en films.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Mr. Detonator
ook al is 't stelen....je denkt toch niet dat ik álle spellen ga kopen die ik misschien leuk ga vinden.......want dan zat ik hier nog steeds op een celeron400 te spelen, omdat ik geen geld heb om uit te breiden.....

de spellen die ik écht leuk vind, en ook online ga spelen...daar heb ik wel paar tientjes voor over....

neem hl2 bijvoorbeeld.....de geruchten gaan dat 't wel 's 60euro zou gaan kosten....DAT IS 132 GULDEN !!! 8)7

voor dat geld koop ik me liever een hdd van 80gig of iets dergelijks (zodat ik nóg meer kan stelen downloaden :)

[ Voor 18% gewijzigd door Mr. Detonator op 03-10-2004 19:13 ]

• UltraR-pc
  • Laatst online: 26-02-2024
Alleen de spellen die ik echt in mn spelverzameling op mn plank wil hebben (dus het doosje :P ) koop ik. Zo heb ik in de afgelopen tijd Rome: Total War, Joint Operations en De Sims 2 gekocht. Alleen voor spellen waar ik echt heel veel uur in zal gaan steken heb ik 50 Euro over (maar dat is dan ook de max, De sims 2 kostte 60 Euro maar die heb ik gedeeld met mn zusje O+ ). Ik krijg een heleboel spellen illegaal van een vriend van me. Maar dat zijn meestal spellen die ik eventjes speel en dan van mn pc afgooi. Daar heb ik het geld gewoon niet voor over. Ik baseer gewoon op de pre- en reviews of ik een spel wel of niet ga kopen. Zo denk ik dat ik binnenkort Half-life 2 en LOTR: Battle for middle earth zal gaan kopen. Alleen de echte toppertjes dus, de rest speel ik heel even illegaal, zodat ik wel weet dat het terecht is dat ik er geen geld aan heb uitgegeven. :)
Oh ja, en ik koop af en toe een oud spel dat voor 5 Euro te krijgen is. Denk dan aan Theme Park Inc. en Kolonisten van Catan. Voor dat bedrag loop je tenminste weinig risico. Zo heb ik Theme Park Inc. maar eventjes gespeeld, het viel tegen, maar het heeft tenslotte maar 5 Euro gekost. Als het 50 Euro had gekost had ik toch wel ff stevig zitten balen.

[ Voor 17% gewijzigd door UltraR-pc op 03-10-2004 19:09 ]

Verwijderd

Zit nu al ff vol verbazing dit draadje te volgen. In mijn opinie is dit een 'discussie' die nergen toe leid. Maar goed, gelukkig zijn er strenge moderators die zulke draadjes volgen en deze eindigen als het nergens toe leid of als er geflamed wordt.

Vervolgens lees ik o.a. dit
' Misschien als je dat bord voor je kop aan de kant legt. Maar zodra je dat doet noem je het zelf ook geen stelen meer. Maar misschien is het leuk als je de reacties eerst leest.'

Dit is een reply van een moderator 8)7 :? (en niet de eerste in die trend)

beetje triest dacht ik

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:35
oftwel je wilt zeggen dat moderators niet mogen discusieren maar alleen de regels mogen handhaven?

of moet er een knopje komen waarmee mods hun rode staus ff zwart kunnen maken en dan als niet mod mogen reageren?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 19:26:
Zit nu al ff vol verbazing dit draadje te volgen. In mijn opinie is dit een 'discussie' die nergen toe leid. Maar goed, gelukkig zijn er strenge moderators die zulke draadjes volgen en deze eindigen als het nergens toe leid of als er geflamed wordt.

Vervolgens lees ik o.a. dit
' Misschien als je dat bord voor je kop aan de kant legt. Maar zodra je dat doet noem je het zelf ook geen stelen meer. Maar misschien is het leuk als je de reacties eerst leest.'

Dit is een reply van een moderator 8)7 :? (en niet de eerste in die trend)

beetje triest dacht ik
Mja, ik weet 't. Maar het is nog triester als je de beschrijving van vandale niet wilt begrijpen en alleen maar keihard roept "het is toch stelen!". Dan ben je óf eigenwijs en loop je ondertussen achter een aantal andere "stelen-roepers" aan, of je bent gewoon erg dom. In geval van dat laatste kan je er zelf ook niks aan doen, maar het eerste is dan wel triest imho. Een dief noem je toch ook niet meteen pedofiel oid? Het klopt simpelweg niet.
M1lamb3r schreef op 03 oktober 2004 @ 19:34:
oftwel je wilt zeggen dat moderators niet mogen discusieren maar alleen de regels mogen handhaven?

of moet er een knopje komen waarmee mods hun rode staus ff zwart kunnen maken en dan als niet mod mogen reageren?
Tja ;). Ik reageer hier dan ook meer als user. M'n voorbeeldfunctie heb ik nog wel, maar ik modereer hier niet, aangezien dit niet mijn subforum is. Ik hou me ook wel een beetje in, maar sommige mensen plaatsen ook gewoon reacties die totaal niet kloppen, en dan kan je nog zo vaak uitleggen op welke manier ze fout zitten, ze blijven keihard "stelen!" roepen. Dat wekt ook frustratie, het is misschien zelfs wel gewoon flames uitlokken. Ik zal ook niemand uitschelden, maar ik zeg het wel als iemand een bord voor z'n kop heeft of zelf niet nadenkt.

[ Voor 30% gewijzigd door Mentalist op 03-10-2004 19:41 ]

• b3ta
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-10 19:28

b3ta

Hallo

Mr. Detonator schreef op 03 oktober 2004 @ 19:01:

neem hl2 bijvoorbeeld.....de geruchten gaan dat 't wel 's 60euro zou gaan kosten....DAT IS 132 GULDEN !!! 8)7

voor dat geld koop ik me liever een hdd van 80gig of iets dergelijks (zodat ik nóg meer kan stelen downloaden :)
Helemaal mee eens.

Nu ik erachter gekomen ben dat HL2 geen multi player heeft (behalve cs strike wat alleen een grafisch likje verf gekregen heeft) en ook nog eens 60!!!!! euro moet gaan kosten koop ik ook hl2 niet. Noem het stelen noem het jatten maar ik vind het een grof schandaal om gewoon zulke bedrag voor een spel te gaan vragen waar je mischien 20 uur mee zoet bent...

(als het een multi player had gehad had ik wel 60euro betaald omdat je dan een lange periode zoet bent met een spel, prijs kwaliteit verhouding noem ik zoiets, met een mp ligt dat aardig hoger dan als het alleen SP is en is dus meer geld waard).

Daarbij weet ik nog heel goed dat er nog een tijd was vele jaren hier vandaan waar de spelen nog 100gulden kosten en spellen met VELE extra's (expansions) zoals aoe2 + uitbreiding nog 120 gulden kosten. De prijs kwaliteit lag goed dus koop je iets.

PS: btw doom3 heeft een trend gezet om 60euro tevragen iets wat de "andere" ook wel wilde doen maar niet durfde. Puur en enkel omdat ze dachten een hit in handen te hebben vind ik nog een slapper excuus om 60 euro te vragen omdat je pas een spel kan beoordelen nadat je het zelf gespeeld hebt. Dankzij d3 zag ik sims2 voor 60euro in de winkel liggen en straks dus ook hl2.

En dat allemaal terwijl mijn uurloon niet met dat % is gestegen wat de games van tegenwoordig doen :/

[ Voor 21% gewijzigd door b3ta op 03-10-2004 19:46 ]

Verwijderd

M1lamb3r schreef op 03 oktober 2004 @ 19:34:

nee,nee ze mogen zeker wel mee discusseren maar zeker niet gaan flamen.

En als je al weet dat je met je argumenten niet doordringt (terecht of onterecht) staak dan de discussie

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op 03 oktober 2004 @ 19:37:
Mja, ik weet 't. Maar het is nog triester als je de beschrijving van vandale niet wilt begrijpen en alleen maar keihard roept "het is toch stelen!". Dan ben je óf eigenwijs en loop je ondertussen achter een aantal andere "stelen-roepers" aan, of je bent gewoon erg dom. In geval van dat laatste kan je er zelf ook niks aan doen, maar het eerste is dan wel triest imho. Een dief noem je toch ook niet meteen pedofiel oid? Het klopt simpelweg niet.
uit de vandale:

ste·len (ov.ww.)
1 (iets) heimelijk wegnemen om zich wederrechtelijk toe te eigenen => bietsen, dieven, gappen, jatmouzen, jatten, kapen, klauwen, ontvreemden, pikken, ratsen, rausjen, raven, scheefslaan, schoepen, snaaien, vaandelen, weghalen

volgens mij neem je iets heimelijk weg en eigen je het wederrechtelijk toe als je games download/copied... dus het is wel degelijk stelen. stelen hoeft niet perse te betekenen dat je fysiek iets ontvreemd, het kan ook een idee zijn wat je steelt of intellectueel eigendom. Daarom is kopieeren -> stelen. Maargoed, vrij zinloos om hier nog veel over te door te gaan... Degenen die vinden dat ze niet stelen overtuig je toch niet, anders zouden ze zowaar nog last van hun geweten kunnen krijgen.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Zie mijn edit (die ik al voor jouw reactie had gedaan trouwens) in W3ird_N3rd in "Het kopiëren van Games". Je neemt niets weg.

[ Voor 10% gewijzigd door Mentalist op 03-10-2004 20:32 ]

• Gé Brander
  • Laatst online: 15-10 13:07

Gé Brander

MS SQL Server

W3ird_N3rd schreef op 03 oktober 2004 @ 20:32:
[...]

Zie mijn edit (die ik al voor jouw reactie had gedaan trouwens) in W3ird_N3rd in "Het kopiëren van Games". Je neemt niets weg.
Je ontneemt het recht om het spel te spelen! De licentie. Die koop je. En als je het download, heb je de licentie niet gekocht, en dus toch stelen!

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Mr. Detonator schreef op 03 oktober 2004 @ 19:01:
ook al is 't stelen....je denkt toch niet dat ik álle spellen ga kopen die ik misschien leuk ga vinden.......want dan zat ik hier nog steeds op een celeron400 te spelen, omdat ik geen geld heb om uit te breiden.....

de spellen die ik écht leuk vind, en ook online ga spelen...daar heb ik wel paar tientjes voor over....

Enne... Omdat die BMW M5 die je graag wil hebben ook iets buiten je te besteden budget ligt, steel je die ook maar omdat je anders geen geld meer heb voor voedsel en onderdak, want anders kan je dat niet betalen 8)7

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Mr. Detonator
Dan reageer je niet

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2004 22:09 ]

Verwijderd

[...]

Is verder prima, maar geef gewoon toe dat je een crimineeltje bent. Ik heb al eerder gezegd. Kopieren en downloaden gebeurt alleen omdat de pakkans 0 is. Als er geen flitspalen en verkeerspolitie waren geweest, had iedereen 100 in de bebouwde kom gereden en 300 of minder, afhankelijk van automerk op de snelweg. Men doet het simpelweg omdat men het kan.

De enige reden waarom je wel downloadt, maar het laatste niet is omdat de pakkans hoger is.

Waarom zijn kutmarokkanen zo kut? Omdat ze het kunnen. Omdat ze gerust 200 keer per jaar opgepakt kunnen worden en weer vrijgelaten worden.
Waarom noem je dit een smoes??
Het is gewoon zo, ik verdien ong. 60/70 euro per maand, dat is toch te weinig. of de spellen zijn te duur...
Ik ben nog maar 15 jaar, jullie zijn mis. allemaal ouder, en verdienen dus meer, en hebben meer geld om uit te geven, dus meer geld om games te kopen, en als ik is een keer een game koop, is het waarschijnlijk alleen goede game's zoals doom3 en de sims2 en een paar zelda game's voor de cube,maar meer geld heb ik gewoon niet, ik vind het dat de prijs voor game's gewoon te hoog ligt!!!!!!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:25

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 22:35:
[...]
Ik ben nog maar 15 jaar, jullie zijn mis. allemaal ouder, en verdienen dus meer, en hebben meer geld om uit te geven, dus meer geld om games te kopen, en als ik is een keer een game koop, is het waarschijnlijk alleen goede game's zoals doom3 en de sims2 en een paar zelda game's voor de cube,maar meer geld heb ik gewoon niet, ik vind het dat de prijs voor game's gewoon te hoog ligt!!!!!!
Als je de goede games koopt, waarom dan de overige games nog downloaden?
Zeg nou eens eerlijk, hoeveel van die gedownloade games speel je na twee weken nog? Ik gok erg weinig. Dus waarom dan nog downloaden?
Dit is ook meteen weer een punt voor de flinke verliezen die de games industrie lijdt. Die zijn naar mijn idee iets minder groot dan dat de games industrie roept dat ze zijn, aangezien het grootste deel van de gedownloade games zoiezo niet gekocht zouden worden omdat ze niet leuk genoeg / niet gehypt genoeg zijn.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Creepy schreef op 03 oktober 2004 @ 22:44:
[...]

Zeg nou eens eerlijk, hoeveel van die gedownloade games speel je na twee weken nog? Ik gok erg weinig. Dus waarom dan nog downloaden?
Dit is ook meteen weer een punt voor de flinke verliezen die de games industrie lijdt. Die zijn naar mijn idee iets minder groot dan dat de games industrie roept dat ze zijn, aangezien het grootste deel van de gedownloade games zoiezo niet gekocht zouden worden omdat ze niet leuk genoeg / niet gehypt genoeg zijn.
Luister, voor 30 euro wil ik nog wel een spelletje kopen, maar niet voor 60 euro,ze denken veelte weinig aan de maatschappij van tegenwoordig, de jongere gamers onder ons(en die groeien!) die hebben meestal te weinig geld om games te kopen, en ja, om de tijd moet een pc ook nog is een keer woorden geupdate, en dat kost ook geld,ik denk miss. wel een beetje heel erg aan geld, maar dat is toch het belangrijkste als het over game's gaat,want als je geen geld hebt,is de neiging groot om ffies een spel te downloaden....

• Puc van S.
Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 22:50:
[...]

Luister, voor 30 euro wil ik nog wel een spelletje kopen, maar niet voor 60 euro, ze denken veelte weinig aan de maatschappij van tegenwoordig, de jongere gamers onder ons(en die groeien!) die hebben meestal te weinig geld om games te kopen, en ja, om de tijd moet een pc ook nog is een keer woorden geupdate, en dat kost ook geld,ik denk miss. wel een beetje heel erg aan geld, maar dat is toch het belangrijkste als het over game's gaat,want als je geen geld hebt,is de neiging groot om ffies een spel te downloaden....
niet alleen hun hoor, das een veel voorkomend probleem hoor, ik bedoel er denkt toch niemand meer aan de maatschappij (ow en over dat tegenwoordig, vroeger waren spellen ook zo duur hoor)

• Maverick
  • Laatst online: 15:25
Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 22:35:
[...]

Waarom noem je dit een smoes??
Het is gewoon zo, ik verdien ong. 60/70 euro per maand, dat is toch te weinig. of de spellen zijn te duur...
toen ik zo oud was als jij..... waren er maar een paar spellen die ik wilde hebben, en die kocht ik dan ook, ik hoorde van een vriend dat sonic2 bestond, meteen gekocht natuurlijk. tegenwoordig hoor je dit maanden van te voren, en wordt je doodgegooid met hypes voor ieder spel, je moet die spellen hebben, anders hoor je er niet bij, de gameindustrie wil dat hun doelgroep (12-30 jaar) hun product koopt, maar de meerderheid van die doelgroep heeft daar helemaal het budget niet voor. das denk het voornaamste probleem van de gamesindustrie.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Verwijderd

M1lamb3r schreef op 03 oktober 2004 @ 22:52:
[...]

niet alleen hun hoor, das een veel voorkomend probleem hoor, ik bedoel er denkt toch niemand meer aan de maatschappij (ow en over dat tegenwoordig, vroeger waren spellen ook zo duur hoor)
Maar het verschil met nu en toen is dat de neigin veel groter is om een spel te downen en daarom zijn de spellen zo duur, en ik haal het echt niet meer zo hoor....

• Bajo
  • Laatst online: 05-11 21:36
blaat

[ Voor 44% gewijzigd door Bajo op 03-10-2004 23:11 . Reden: onzin ]

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

• UltraR-pc
M1lamb3r schreef op 03 oktober 2004 @ 22:52:
[...]

Nee hoor, vroeger kostte een spel 99,95 in guldens, dat is 45 huidige Eurotjes. Daar staat geen spel meer voor. Tegenwoordig kosten ze allemaal 50 Euro. OK, inflatie, maar er is weer een grens verlegd door voor de 'topgames' 60 Euro te gaan vragen, dat stijgingspercentage valt echt niet meer onder inflatie. Trouwens, de Xbox en Playstation spellen kosten al langer 60 Euro, terwijl je vroeger voor een psx-spel 60 gulden (!) moest betalen, dat is dus in, laten we zeggen, 5 jaar 2.2 keer zo duur geworden.
En over dat kopieren:
Het is hierboven vermeld. Ik koop nog altijd de spellen die ik ook zou hebben gekocht als downloaden niet zou hebben bestaan. De spellen waar ik het geld niet voor, over, heb (dus ook niet als ik ze niet zou kunnen downloaden) speel ik ff illegaal om ze heel snel weer van mn pc te verwijderen. Mocht er toevallig toch een tof spel tussen zitten dan moet ik toegeven dat ik die dan niet meer ga kopen, want ik heb hem dan toch al op mn pc staan. Maar dat gebeurd zelden.

• UltraR-pc
[...]

+ nutteloos toevoegsel over Marokkanen.
Helemaal mee eens. Dit is natuurlijk de reden dat er word gedownload, je loopt geen risico. Ik download nu de spellen waar ik het geld niet voor over heb. Gewoon om het toch ff te spelen, als die spellen 20 Euro hadden gekost was ik er misschien wel een paar van gaan kopen. Echter, als ik het risico loop gepakt te worden omdat ik download, dan is de keuze voor mij niet zo moeilijk. Dan kap ik met downloaden, anders kan ik net zo goed die spellen in de winkel gaan halen zonder te betalen (en het dan idd weer terug gaan leggen, anders is het stelen, en nu is het gebruiken zonder te betalen :) .)
Voor iedereen die deze reactie onzin vond:
Als je evenveel risico liep gepakt te worden bij het downloaden als bij winkeldiefstal, zou je het dan nog steeds doen?

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 16:23

Zerora

Ik Henk 'm!

Als je evenveel risico liep gepakt te worden bij het downloaden als bij winkeldiefstal, zou je het dan nog steeds doen?
Dan hou ik er denk wel mee op. Maar dat zal vast niet gebeuren.

Wat ik soms wel doe is een spel kopen! vervolgens thuis kopieren. en dan omruilen in de winkel voor een ander spel. Dus twee spellen voor de prijs van een.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

c70070540 schreef op 03 oktober 2004 @ 20:38:
[...]

Je ontneemt het recht om het spel te spelen!
ont·ne·men (ov.ww.)
1 afnemen

af·ne·men1 (onov.ww.)
1 verminderen <=> toenemen

af·ne·men2 (ov.ww.)
1 van een bepaalde plaats verwijderen
De rest van de definities doet er niet toe. Om iets te ontnemen, moet je nog altijd iemand hebben om iets van te ontnemen.

Wie in vredesnaam?

Of wou je zeggen dat de producent/uitgever opeens een licentie minder heeft nadat jij een game hebt gedownload? 7(8)7
De licentie. Die koop je.
Dat is gewoon niet waar. Het is minimaal niet altijd het geval. Als je dit zegt scheer je alle mensen die downloaden gewoon over één kam.
En als je het download, heb je de licentie niet gekocht, en dus toch stelen!
?

En als je niet download, dan koop je de licentie wel, wil je zeggen?

Ik heb het volgens mij al meerder malen gezegd in deze draad : dat klopt gewoon niet.
Creepy schreef op 03 oktober 2004 @ 22:44:
[...]

Jij slaat de spijker precies op z'n kop! :)

Waarom dan niet downloaden?

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-10 16:26
Om na 2 dagen nadat je een spel gekocht hebt, erachter te komen dat het spel erg tegenvalt waarschijnlijk :)

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Wat een gezemel en in je straatje praten allemaal zeg... Als je ergens geen geld voor hebt, dan kan je het niet kopen, en moet je ook niet via slinkse wijze (of je het nou stelen, downloaden, ontnemen of wat dan ook noemt) het toch in bezit krijgen.

De tering naar de nering zetten is iets wat de huidige jeugd (de goede daargelaten natuurlijk) niet meer kan blijkbaar. Nee die moeten alles hebben. Ze hebben er "RECHT" op denken ze.

Hebben de ontwikkelaars die hard werken om de spellen te maken niet meer "RECHT" op salaris dan dat jij "RECHT" hebt op het spel?

• UltraR-pc
c70070540 schreef op 04 oktober 2004 @ 08:15:
Wat een gezemel en in je straatje praten allemaal zeg... Als je ergens geen geld voor hebt, dan kan je het niet kopen, en moet je ook niet via slinkse wijze (of je het nou stelen, downloaden, ontnemen of wat dan ook noemt) het toch in bezit krijgen.

De tering naar de nering zetten is iets wat de huidige jeugd (de goede daargelaten natuurlijk) niet meer kan blijkbaar. Nee die moeten alles hebben. Ze hebben er "RECHT" op denken ze.

Hebben de ontwikkelaars die hard werken om de spellen te maken niet meer "RECHT" op salaris dan dat jij "RECHT" hebt op het spel?
Zoals ik al heb gezegd. Ik download alleen de spellen die ik niet goed genoeg vind om te kopen. Als downloaden niet mogelijk zou zijn geweest had ik die spellen niet gekocht en zouden de ontwikkelaars dus niks aan mij hebben verdiend. Nu koop ik het spel nog steeds niet, maar download ik het wel, gewoon om ff te kijken wat ik anders zou hebben gemist. En zo goed als altijd luid de conclusie dan dat het spel zijn geld idd niet waard is. Die ontwikkelaars van zwakke games verdienen dus hoe dan ook niks aan mij. Of ik het dan wel of niet download heeft daar niks meer mee te maken. Ik download de zwakke spellen omdat de mogelijkheid daartoe bestaat. Als die mogelijkheid er niet meer zou zijn zou ik het niet missen en de betreffende games nog steeds niet kopen.
De echte toppers koop ik gewoon. Het probleem voor de game-ontwikkelaars ligt bij de mensen die zelfs de topspellen niet kopen, maar alleen downloaden. Maar volgens mij is dat niet eens een heel erg grote groep. Ik hoor van veel mensen dat ze de echt goede games altijd in de winkel halen. Dus volgens mij worden de verliezen door downloaden voor de gamesindustrie behoorlijk overschat. Ze lijden er zeker verlies door, maar niet zoveel als word beweerd.

Edit:
En voor de vraag; 'waarom download je die stomme spellen dan? Als je ze toch niet leuk vind.'
Ik vind die spellen meestal voor hele korte tijd leuk, daar heb ik dus geen 50 Euro voor over. Als ze 10 Euro zouden kosten zou ik best wat van die spellen aanschaffen. Maar ja, ontwikkelaars die hun spel voor 10 Euro in de winkel leggen geven haast toe dat het een slecht spel is. Dat zal dus niet gebeuren.

[ Voor 11% gewijzigd door UltraR-pc op 04-10-2004 09:09 ]

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Daar kan je gelijk in hebben, maar het is en blijft niet goed te praten. Ik ben het helemaal met je eens dat de gemiste inkomsten schromelijk overdreven worden. Maar dat is nog geen vrijbrief om spellen die je te duur vindt of slecht vind dan maar te downloaden in plaats van te kopen. Als je wil kijken of een spel wat is, dan kan je bij de Bibliotheek terecht. Legaal proberen heet dat...

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:46
Er haalde net al iemand het vergelijk met een auto aan, een BMW M5 geloof ik.

Zie het dan eens als volgt:
Je hoort overal dat die BMW M5 zo geweldig is, maar je weet gewoon niet of je het geld er voor over hebt. Dan ga je naar de BMW-dealer toe, en je vraagt of je een proefritje mag maken. Is het dan echt een geweldige auto, ga je het geld alsnog proberen te regelen, en koop je die wagen. Zo zie ik het ook met spelletjes. Ik wil graag eerst een spel even proberen, voor ik 60 euro uitgeef, of in het geval van mijn niet omgebouwde Playstation2 soms zelfs nog meer. Dus ja, ik download wel eens een spel. Farcry bijvoorbeeld. Zag er geweldig uit, de eerste paar levels waren prachtig, totdat je ineens die rare mutants er bij kreeg. Toen vond ik het spel dus niets meer aan, en ben blij dat ik mijn bestelling bij Play.com nog kon annuleren. Sims2 bijvoorbeeld heb ik gekocht toen bleek dat mijn vriendin het spel geweldig vond, aangezien ze het al een hele middag bij een vriendin had gespeeld.
Waarom dan geen trail of demo versie downloaden? Het probleem met die dingen is tegenwoordig vaak dat er geen speelbare demo meer is, of niet vaak in ieder geval, en die demo filmpjes, tja, leuk, een samenvatting van de heftigste graphics uit het spel, waarbij je je maar moet afvragen of het ingame is, of speciaal voor de demo is ontwikkeld.

Natuurlijk heeft iedereen gelijk dat het downloaden en illegaal gebruiken van een game niet zo moeten mogen, maar ik ben blij dat de mogelijkheid bestaat, zodat we toch games kunnen proberen voor we ze aanschaffen.

Systemspecs

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-10 04:56
Ik geef nu mijn visie en mening. Zo zoe ik het en niet anders.

Ik kopieer alles (behalve XP en office want die liggen hier origineel van de MSDN). Waarom?

- Ik kan mijn geld beter besteden.
- De games tegenwoordig zijn voor mij niet geweldig meer. Ligt misschien aan mij maar veel games kunnen me totaal niet meer bezig houden. Misschien dat ik te oud wordt. De games die ik wel speel heb ik ook gewoon gekopieerd. De keus tussen 60 euro of 1 euro voor een dvdtje is snel gemaakt.
- Prof. Software gebruik ik zelden dus daar ga ik geen fortuin aan uitgeven.
- Als ik een film echt wil zien ga ik wel naar de bios en download ik hem daarna wel. Videotheek ben ik al in tijden niet meer geweest. Overige dvd's kopieer ik gewoon.
- DVD's kopen doe ik alleen als ze er voor een euro of 5 liggen.
- CD's koop ik NOOIT meer. Alles is MP3 bij mij. Auto, stereo enz. Niet dat dat zoveel is maar goed.

De reden is simpel; ik ben geen dief van mijn eigen portemonee. Vroeger was ik net zo braaf als sommigen hier, maar na 30 games voor mijn MSX gekocht te hebben en mijn buurjongen dezelfde games had gekopieerd EN een superdeluxe tv voor dat geld had gekocht, was ik er helemaal klaar mee. Voor mijn Amiga had ik al helemaal niks origineel. Bij de PC heb ik alleen de WingCommander serie origineel omdat ik die naderhand voor een prikkie kon kopen.

Iedereen moet maar eens even diep naar zichzelf kijken en dan realiseren ze zich dat dit gewoon de wereld is zoals hij is. Ik draai er niet omheen en zeg gewoon hoe ik het doe. Het mag dan wel harstikke fout zijn maar "welcome to the real world".

Ohwja, NewsPRo heb ik wel origineel gekocht voor 25 dollar. DAT is software wat ik dus heel veel gebruik en waarvan de prijs acceptabel is.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
ZFLaSH schreef op 04 oktober 2004 @ 10:36:
Ik geef nu mijn visie en mening. Zo zoe ik het en niet anders.

Ik kopieer alles (behalve XP en office want die liggen hier origineel van de MSDN). Waarom?
Waarom deze dan ook niet kopieeren???
Ohwja, NewsPRo heb ik wel origineel gekocht voor 25 dollar. DAT is software wat ik dus heel veel gebruik en waarvan de prijs acceptabel is.
LOL, software vind ik te duur om geld aan uit te geven behalve als ik er illegale software mee kan krijgen...

• ZFLaSH
Waarom deze dan ook niet kopieeren???
MSDN hè. Dat krijg ik gratis.
LOL, software vind ik te duur om geld aan uit te geven behalve als ik er illegale software mee kan krijgen...
Hehe, ik ken de maker van NewsPro toevallig en van die 25 dollar hebben we samen nog een Big Mac menu gegeten in SF. Dus het was voor een "goed doel".

• Dutchie!

Dutchie!

....

Het is eigenlijk gewoon jammer dat software te kopieren is.

Want nu heeft iedereen de hobby "gamen" omdat het bijna geen cent meer kost. (kopieren :Z ). Als je als hobby wilt gamen, moet je er gewoon tijd en geld in stoppen. Zo simpel is dat toch ? Iemand anders maakt de games en hoort ervoor geld te krijgen zodat jij je hobby kan uitvoeren.

Stel dat JIJ* nu een ontzettend gaaf programma/game ontwerpt. Deze helemaal gaat maken en er ontzettend veel tijd en geld insteekt. Na 2jaar is het klaar. Je leent die game uit aan een maat om te testen. Deze maat vind het erg gaaf en maakt snel een kopietje voor zichzelf (in het geheim). Hij geeft netjes de game terug en vertelt jouw dat je het best zou kunnen uitgeven. Je bent helemaal blij natuurlijk en ook andere maten vinden hetzelfde. Je zoekt uitgever op enzo en gaat de game over 1maand releasen. Ondertussen word de game x aantal gedrukt.

Die maat van je heeft de game even in zijn share dir gezet van zijn favourite download programma. En noemt de game even HL2. Meteen word die game van zijn pc gerukt en als een gek versprijd over de hele wereld. Nu hebben ontzettend veel gamers die spel al gespeeld. En ga jij je game releasen. Je game verkoopt van geen meter meer.

Iedereen heeft de game al weggegooit of allang uitgespeeld en heeft geen zin om het dan nog te kopen omdat het toch al in de kast ligt.

Zou jij dan blij zijn ? (volgens sommige personen kan je dit geen stelen noemen, maar hoe moet je dit dan wel noemen :? )

*iedereen die zicht aangesproken voelt ;)

Verwijderd

ZFLaSH schreef op 04 oktober 2004 @ 10:36:

Iedereen moet maar eens even diep naar zichzelf kijken en dan realiseren ze zich dat dit gewoon de wereld is zoals hij is. Ik draai er niet omheen en zeg gewoon hoe ik het doe. Het mag dan wel harstikke fout zijn maar "welcome to the real world".
Ja, in principe zeg je dus gewoon: "De wereld barst van de klootzakken, en ik ben 1 van de grootste, ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee maar van die van een ander."

Toffe peer dat je bent! :>

Verwijderd

IK download full-version games vaak gewoon als demo, dan speel ik ff, en als het echt super leuk is, dan geef ik er wel 50 euro voor.

Zoals bv DTM Race Driver, vond ik heel cool, gekocht voor 50 euro...
Zoals bv doom3, ff gespeelt, niet leuk, koop ik hem niet...

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 12:40:
IK download full-version games vaak gewoon als demo, dan speel ik ff, en als het echt super leuk is, dan geef ik er wel 50 euro voor.

Zoals bv DTM Race Driver, vond ik heel cool, gekocht voor 50 euro...
Zoals bv doom3, ff gespeelt, niet leuk, koop ik hem niet...
En dat maakt het nog niet dat het toegestaan is wat je doet...

Verwijderd

c70070540 schreef op 04 oktober 2004 @ 13:15:
[...]

True, maar als iedereen voor zulke redenen zou downloaden zou niemand daar een bezwaar tegen hebben. Leuk = kopen, niet leuk = wissen. Kan ik best mee leven.

• UltraR-pc
c70070540 schreef op 04 oktober 2004 @ 13:15:
[...]

Dat het niet is toegestaan is geen punt van discussie. Het gaat erom dat je er op deze manier niemand kwaad mee doet.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Dus als je zelf maar vindt dat je ergens iemand geen kwaad mee doet, dan mag het opeens? hmmm. Rare redenatie.

Ga dan gewoon de politiek in en zorg dat de wet veranderd wordt op dit punt meneer Donci Shotte (of hoe je dit ook mag schrijven)

Verwijderd

c70070540 schreef op 04 oktober 2004 @ 13:59:
Dus als je zelf maar vindt dat je ergens iemand geen kwaad mee doet, dan mag het opeens? hmmm. Rare redenatie.

Ga dan gewoon de politiek in en zorg dat de wet veranderd wordt op dit punt meneer Donci Shotte (of hoe je dit ook mag schrijven)
Don Quichotte

Lees eens een boek ofzo :P

* ps: het MAG dan nog steeds niet, maar IK heb er dan geen problemen mee, aangezien ik dan geen inkomsten misloop.

Verwijderd

UltraR-pc schreef op 04 oktober 2004 @ 13:48:
[...]

Dat het niet is toegestaan is geen punt van discussie. Het gaat erom dat je er op deze manier niemand kwaad mee doet.
Jawel, want je profiteert nog steeds van hun werk, zonder daarvoor te betalen.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:50

Initial G

f.k.a. GKLQuake

er wordt zoveel gedownload (+gekopieerd) omdat de pakkans klein is en er geen zichtbare directe schade is van de actie. De beloning is daarbij vaak maar matig, omdat de meeste spellen toch snel weer in een stoffig hoekje komen te liggen.

Het is niet hetzelfde als iets uit de winkel stelen, om bovenstaande redenen. Ik zal heel eerlijk zijn, als ik een loper had voor alle bmw m5's en diezelfde die ik wil meenemen van iemand is, die helemaal hier niet woont of zicht heeft op die auto en die tevens waarschijnlijk een goed leven heeft en de politie wordt niet gewaarschuwd, dan zou ik hem echt wel meenemen, al was het maar om eventjes te joyriden! >:) Zo crimineel is de gemiddelde nederlander dus wel

Verwijderd

Ik kopiëer geen games maar download ze alleen :)

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Er worden geen inkomsten mis gelopen, want de meeste hadden het toch nooit gekocht, alleen voor die paar, die het anders wel hadden gekocht, worden inkomsten mis gelopen, maar goed goed is het allemaal niet, maar over het algemeen heeft niemand er echt last van, ik denk integendeel, want er zijn er die het nooit gekocht zouden hebben, en nu wel.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• Jive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-10 15:21

Jive

MooMooMastah

Feit : Niet iedereen die download zou gekocht hebben

Feit : Een winkel/distributeur is niets kwijt omdat er fysiek niet minder orginele dozen/cd's in omloop komen door de download/kopieer actie.

Feit : Als er niet meer gekopieerd/gedownload zou worden, en iedereen braaf zijn doosje in de winkel koopt gaan de prijzen niet naar beneden van de producten, deze zullen zelfs enkel stijgen omdat mensen geen andere optie hebben.

Feit : Prijzen van software/games/muziek/film worden kunstmatig hoog gehouden door de grote partijen, en de kleinen volgen omdat ze anders zakelijk vernietigd worden door de grote jongens.

Feit : Totdat de muziekindustrie inziet dat 20E voor een CD of 1E per nummer via koop-portals stomweg teveel betaald is zullen mensen blijven downloaden & sharen & underground handelen, je betaald immers toch heffingen op je blanco media, dus is er betaald voor kopieren. Dit zal echt pas ophouden als het financieel helemaal neit zoveel aantrekkelijker is om illegaal te handelen, maar je dus voor bijna hetzelfde geld legaal zou kunnen krijgen. van iedereen die dan toch nog zou blijven downloaden & sharen zou toch 99% het niet gekocht hebben.

Feit : bovenstaand punt geld ook voor de film & game industrie.

Jive's Box
Jive @ DNET

• ZFLaSH
Verwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 12:34:
[...]

Ja, in principe zeg je dus gewoon: "De wereld barst van de klootzakken, en ik ben 1 van de grootste, ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee maar van die van een ander."

Toffe peer dat je bent! :>
Zoals ik al zeg. Het maakt mij geen moer uit wat iemand er van vind. Ik weet zeker dan van alle schijnheilige bonen die er hier zijn nog geen 20% alle games en DVD's legaal koopt. Ik geef het tenminste toe omdat ik de prijzen gewoon belachelijk vind.

• Puc van S.
Jive schreef op 04 oktober 2004 @ 15:21:
Feit : Niet iedereen die download zou gekocht hebben
Feit : bijna iedereen die download koopt het zeker niet.
Feit : Een winkel/distributeur is niets kwijt omdat er fysiek niet minder orginele dozen/cd's in omloop komen door de download/kopieer actie.
Feit : de winkel/distributeur is niet fysieks kwijt dat klopt, aan de andere kant hebben ze nu wel een exemplaar over wat opslag ruimte kost, en vooraad is duur.

Echter de winkel is ook een potentiele klant kwijt.

tevens gebeurt het ook regelmatig dat er hoesjes gejat worden om zo de gedownloaden spellen/films/muziek
Feit : Als er niet meer gekopieerd/gedownload zou worden, en iedereen braaf zijn doosje in de winkel koopt gaan de prijzen niet naar beneden van de producten, deze zullen zelfs enkel stijgen omdat mensen geen andere optie hebben.
Feit : waarom zijn de prijzen dan de afgelopen jaren niet noemswaardig gestegen?
Feit : Prijzen van software/games/muziek/film worden kunstmatig hoog gehouden door de grote partijen, en de kleinen volgen omdat ze anders zakelijk vernietigd worden door de grote jongens.
Feit : de kleine jongens moeten idd wel mee omdat ze anders helemaal geen inkomen meer hebben.
Feit : Totdat de muziekindustrie inziet dat 20E voor een CD of 1E per nummer via koop-portals stomweg teveel betaald is zullen mensen blijven downloaden & sharen & underground handelen, je betaald immers toch heffingen op je blanco media, dus is er betaald voor kopieren. Dit zal echt pas ophouden als het financieel helemaal neit zoveel aantrekkelijker is om illegaal te handelen, maar je dus voor bijna hetzelfde geld legaal zou kunnen krijgen. van iedereen die dan toch nog zou blijven downloaden & sharen zou toch 99% het niet gekocht hebben.
Feit : Je betaald voor een abbo op een blad, daarvan mag je ook niet pagina's scannen en op internet zetten, overgens 99% van de mensen die ik ken die kopen idd geen games omdat ze ze downloaden.
Feit : bovenstaand punt geld ook voor de film & game industrie.
Feit : alleen hebben wij het hier over games.

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op 03 oktober 2004 @ 20:32:
[...]

Dus volgens jou kun je 'een idee' dus ook niet jatten... Je probeert gewoon de letterlijke tekst ZO te interpreteren dat ie voor jou net iets minder ernstig klinkt. "Ik kopieer dan wel, maar het is nog altijd geen stelen!"

Verwijderd

Feit : Niet iedereen die download zou sowieso nooit kopen

Feit : Een uitgever / ontwikkelaar verliest geld omdat er minder verkocht wordt (en distributeurs vaak recht van retour hebben) terwijl er evenveel gebruik van het produkt wordt gemaakt (of meer).

Feit : Mocht de meerderheid van de consumenten de prijs te hoog vinden, maar naast kopen geen andere manier hebben om iets aan te schaffen, is DE optie die overblijft: niet kopen. Dat merkt de winkel dan vanzelf, en zal goedkoper gaan aanbieden, en vervolgens aan de distributeur doorgeven dat zijn prijs ook omlaag moet etc. Marktwerking heet dat.

Feit : Zolang de maker niet rechtstreeks kan aanbieden aan de consument zullen prijzen kunstmatig hoog worden gehouden.

Feit : Producenten in welke industrie dan ook zullen NOOIT zo goedkoop kunnen aanbieden dat het aantrekkelijker of minstens even aantrekkelijk is als illegaal downloaden. Met de heffing op blanco media kan een developer bijvoorbeeld geen 100 man aan het werk houden (dit naast het feit dat een developer niks van dat geld terugziet). Stel het downloaden per nummer gaat naar 0.50 euro, dan is een volledig album downloaden en branden op CD nog stukken goedkoper.

Feit : een kat heeft geen remmen.

• Puc van S.
ZFLaSH schreef op 04 oktober 2004 @ 15:38:
[...]

Zoals ik al zeg. Het maakt mij geen moer uit wat iemand er van vind. Ik weet zeker dan van alle schijnheilige bonen die er hier zijn nog geen 20% alle games en DVD's legaal koopt. Ik geef het tenminste toe omdat ik de prijzen gewoon belachelijk vind.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~okbr/Images/games.JPG
klik voor groot

hoeveel van deze games denk je dat er legaal zijn? en hoeveel van wat ik speel illegaal?

spoiler:
13 legaal inclusief demo's dat maakt er dus 5 illegaal, echter zodra rome total war te krijgen is, worden hij en d2+lod ook legaal.

van de spellen die ik daadwerkelijk speel zijn er op dit moment 2 van de 6 illegaal, en raad eens dat zijn nou net de 2 die ik ga kopen, wat dus 66% legaal is.

van wat er totaal aan volledige spellen op mijn hd staat zijn er 5 van de 13 illegaal wat dus ongeveer 60% is

Oftwel je weet er geen hond van.

Feit: MrRudi en ik denken volgens mij er redelijk hetzelfde over :p

[ Voor 5% gewijzigd door Puc van S. op 04-10-2004 15:52 ]

• Jive

Jive

MooMooMastah

[quote]M1lamb3r schreef op 04 oktober 2004 @ 15:39:
[...]

Feit : bijna iedereen die download koopt het zeker niet.

Dat zeg ik toch

Echter de winkel is ook een potentiele klant kwijt.

Nee hoor, want die klant zouden ze toch al niet gehad hebben.

Feit : waarom zijn de prijzen dan de afgelopen jaren niet noemswaardig gestegen?

Dat zijn ze wel, alleen jij vind van niet.

Feit : de kleine jongens moeten idd wel mee omdat ze anders helemaal geen inkomen meer hebben.

Onzin, want de ontwikkelaar krijgt slechts 5% van de prijs, de rest gaat in de dikke distributeurs-beurs, en die kan het zelfs niet voor elkaar krijgen om prijzen nationaal gelijk te trekken.

Feit : Je betaald voor een abbo op een blad, daarvan mag je ook niet pagina's scannen en op internet zetten, overgens 99% van de mensen die ik ken die kopen idd geen games omdat ze ze downloaden.

Ik publiceer toch niet ???? Ik lees het alleen maar.

Feit : alleen hebben wij het hier over games.

En jij kan dus blijkbaar niet lezen als ik het over de film & game-industrie heb.

Jive's Box
Jive @ DNET

• Jive

Jive

MooMooMastah

M1lamb3r schreef op 04 oktober 2004 @ 15:51:
[...]

[afbeelding]
klik voor groot

hoeveel van deze games denk je dat er legaal zijn? en hoeveel van wat ik speel illegaal?

spoiler:
13 legaal inclusief demo's dat maakt er dus 5 illegaal, echter zodra rome total war te krijgen is, worden hij en d2+lod ook legaal.

van de spellen die ik daadwerkelijk speel zijn er op dit moment 2 van de 6 illegaal, en raad eens dat zijn nou net de 2 die ik ga kopen, wat dus 66% legaal is.

van wat er totaal aan volledige spellen op mijn hd staat zijn er 5 van de 13 illegaal wat dus ongeveer 60% is

Oftwel je weet er geen hond van.

Feit: MrRudi en ik denken volgens mij er redelijk hetzelfde over :p
Feit : Jij bent dus zelf ook niet zo schoon als je in je post pretendeerd te zijn.

Jive's Box
Jive @ DNET

• Puc van S.
waar pretendeer ik dat dan?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Jive schreef op 04 oktober 2004 @ 15:21:
Voor dit punt is trouwens bewijs bedenk ik me net, de consoles. Er zijn een behoorlijk aantal consoles met onkopiëerbare games (cartridges voor de meeste consoles zijn afaik niet te kopiëren, iig niet op een "lege" cartridge) geweest, en er zijn er afaik nog steeds (de schijfjes zijn tegenwoordig ook niet altijd meer makkelijk te kopiëren, ik weet niet veel van consoles, maar afaik was het de GC die DVD's achteruit liet draaien).

Zijn de games voor deze consoles al rond een acceptabele prijs gekomen, of iig onder de prijs van games voor de PC?

Neuh. Ze zijn zelfs duurder 8)7. Wat de gek d'r voor geeft.
Dit zal echt pas ophouden als het financieel helemaal neit zoveel aantrekkelijker is om illegaal te handelen, maar je dus voor bijna hetzelfde geld legaal zou kunnen krijgen. van iedereen die dan toch nog zou blijven downloaden & sharen zou toch 99% het niet gekocht hebben.
In Rusland is dat trouwens volgens mij, heb ik eens gelezen. Maar dat las ik geloof ik in een tijdschrift, dus dat zal ik zo snel niet terug kunnen vinden.

• Puc van S.
W3ird_N3rd schreef op 04 oktober 2004 @ 17:03:
[...]

Voor dit punt is trouwens bewijs bedenk ik me net, de consoles. Er zijn een behoorlijk aantal consoles met onkopiëerbare games (cartridges voor de meeste consoles zijn afaik niet te kopiëren, iig niet op een "lege" cartridge) geweest, en er zijn er afaik nog steeds (de schijfjes zijn tegenwoordig ook niet altijd meer makkelijk te kopiëren, ik weet niet veel van consoles, maar afaik was het de GC die DVD's achteruit liet draaien).

Zijn de games voor deze consoles al rond een acceptabele prijs gekomen, of iig onder de prijs van games voor de PC?

Neuh. Ze zijn zelfs duurder 8)7. Wat de gek d'r voor geeft.

[...]

In Rusland is dat trouwens volgens mij, heb ik eens gelezen. Maar dat las ik geloof ik in een tijdschrift, dus dat zal ik zo snel niet terug kunnen vinden.
moet ik toch ff op reageren, console games met cartriges zijn wel te copieren, je hebt namelijk lege flash cartridges waar je een aantal games op kunt flashen

en voor de GC kan je dmv de breedband adapter en een bug in phatasie star online GC iso's via je pc laden op je gamecube

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

M1lamb3r schreef op 04 oktober 2004 @ 17:11:
[...]

moet ik toch ff op reageren, console games met cartriges zijn wel te copieren, je hebt namelijk lege flash cartridges waar je een aantal games op kunt flashen

en voor de GC kan je dmv de breedband adapter en een bug in phatasie star online GC iso's via je pc laden op je gamecube
Ik heb er ook wel eens van gehoord, daarom zei ik ook "behoorlijk aantal" :). Voor b.v. de N64 is afaik niks geweest. Voor de gameboy weet ik wel dat je lege cartridges hebt.

Maar op de consoles waarop het kán is het kopiëren moeilijker (een cd-writer, cd-r's en breedbandje kan je op iedere hoek van de straat krijgen, lege cartridges zijn wat moeilijker, iig in NL), en dan heb je afaik nog altijd consoles waarop het kopiëren niet mogelijk is, iig met de middelen die voor handen zijn. Is voor welke van deze consoles dan ook de prijs van de games omlaag gegaan :?

Ik weet dat het niet altijd onmogelijk is, maar het kopiëren bij consoles is sowieso al wel erg veel minder volgens mij, maar het heeft geen positieve invloed op de prijs gehad :)

• Creepy
  • Laatst online: 12:25

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

W3ird_N3rd schreef op 04 oktober 2004 @ 17:16:
[...]

Ik heb er ook wel eens van gehoord, daarom zei ik ook "behoorlijk aantal" :). Voor b.v. de N64 is afaik niks geweest. Voor de gameboy weet ik wel dat je lege cartridges hebt.
offtopic:
Voor de N64 zijn ook redelijk wat copiers te vinden hoor ;) Zowel cardridge achter dingen tot aan complete cd/zip trays die je onder de n64 kon plaatsen (daar zat een uitbreidingspoort ;) ). Dan is het ook voor de N64 ineens een kwestie van een CD'tje branden, of de roms op een zip disk zetten en spelen maar.

De GBA copiers van deze tijd zijn helemaal simpel. In de USB poort pluggen en met een speciaal stukje software roms naar de GBA of losse cart sturen.

[ Voor 25% gewijzigd door Creepy op 04-10-2004 17:30 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Ik zelf kopieer vrijwel (lan-party) geen games.
Echter download ik zo nu en dan wel eens een spel,
Je download meestal zo'n spel om te kijken of het echt wat is, okeej daarvoor heb je demo's maar daar zit altijd een limiet op.
Van alle spellen die ik nu speel, is zeker 75% legaal.
Meestal koop ik ook een spel pas, als het voor een lagere prijs weg gaat uit de winkel. De nieuwprijs op een spel vind ik gewoon belachelijk duur, dat heb ik er echt niet voor over. een spel voor 20~40 okeej, maar 40~80 mij niet gezien!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Ik blijf mij toch verbazen over de vele mensen die omdat ze een spel in het begin te duur vinden, het dan maar downloaden en (eventueel) later het spel dan wel voor de volledige prijs, dan wel voor een lagere prijs kopen als ze het wat vinden.

Als zo iemand een product koopt (maakt niet uit wat voor product, maar voor dit voorbeeld even geen game) en het voldoet niet aan je verwachtingen, wat doe je daar dan mee?
1) breng het terug en koop wat anders
2) vindt berusting in het feit dat je je niet goed hebt laten voorlichten en accepteerd je "verlies"
3) koopt de volgende keer niet meer, maar gaat maar stelen/downloaden/illegaal gebruiken (of wat dan ook)
Voor iedereen die optie 1 of 2 kiest: Pak een kans kaart waarop staat "verlaat de gevangenis zonder te betalen" Voor alle anderen: Ga direct naar de gevangenis, ga niet door start, u krijgt geen 20.000!

Als je een brood bij de bakker koopt, en hij smaakt niet:
Ik denk dat:
90% van de mensen denkt: "Hé dat is raar, normaal is het brood van de bakker altijd goed" en koopt een nieuw brood bij de bakker en vermeld misschien nog dat het vorige niet lekker was.
10% van de mensen denkt: "Wat een bagger bakker! Daar koop ik nooit meer" en zal daar ook nooit meer zijn brood kopen.
0% van de mensen denkt: "Wat! Mij een brood aansmeren die niet bevalt! Ik koop nooit meer een brood, ik steel ze voortaan wel, en als hij lekker was, dan koop ik hem alsnog!"

Klinkt wel erg belachelijk he? Die laatste 0%? Trek dat nu eens door naar het gemiddelde gedrag van de posters hier?

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:50

Initial G

f.k.a. GKLQuake

c70070540 schreef op 04 oktober 2004 @ 20:03:
Ik blijf mij toch verbazen over de vele mensen die omdat ze een spel in het begin te duur vinden, het dan maar downloaden en (eventueel) later het spel dan wel voor de volledige prijs, dan wel voor een lagere prijs kopen als ze het wat vinden.

Als zo iemand een product koopt (maakt niet uit wat voor product, maar voor dit voorbeeld even geen game) en het voldoet niet aan je verwachtingen, wat doe je daar dan mee?
1) breng het terug en koop wat anders
2) vindt berusting in het feit dat je je niet goed hebt laten voorlichten en accepteerd je "verlies"
3) koopt de volgende keer niet meer, maar gaat maar stelen/downloaden/illegaal gebruiken (of wat dan ook)
Voor iedereen die optie 1 of 2 kiest: Pak een kans kaart waarop staat "verlaat de gevangenis zonder te betalen" Voor alle anderen: Ga direct naar de gevangenis, ga niet door start, u krijgt geen 20.000!

Als je een brood bij de bakker koopt, en hij smaakt niet:
Ik denk dat:
90% van de mensen denkt: "Hé dat is raar, normaal is het brood van de bakker altijd goed" en koopt een nieuw brood bij de bakker en vermeld misschien nog dat het vorige niet lekker was.
10% van de mensen denkt: "Wat een bagger bakker! Daar koop ik nooit meer" en zal daar ook nooit meer zijn brood kopen.
0% van de mensen denkt: "Wat! Mij een brood aansmeren die niet bevalt! Ik koop nooit meer een brood, ik steel ze voortaan wel, en als hij lekker was, dan koop ik hem alsnog!"

Klinkt wel erg belachelijk he? Die laatste 0%? Trek dat nu eens door naar het gemiddelde gedrag van de posters hier?
Appelen en peren? Ik breng mijn brood wel terug naar de winkel hoor, al was het maar als drol in een zakje

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Initial G schreef op 04 oktober 2004 @ 20:08:
[...]

Appelen en peren? Ik breng mijn brood wel terug naar de winkel hoor, al was het maar als drol in een zakje
Nee, brood en games. De romeinen hadden het al door 2000 jaar geleden. Brood en spelen. Dat is de link ;)

• Thijs
  • Laatst online: 06-11 22:34
Jive schreef op 04 oktober 2004 @ 15:56:
[...]

Dat zijn ze wel, alleen jij vind van niet.
De prijzen zijn niet gestegen. Als je inflatie meerekent, zijn de prijzen zelfs gedaald. 130 gulden voor een SNES spel. Nu betaal je 132 gulden voor een Xbox/GameCube spel.

Ik snap uberhaupt niet waarom je dit punt nu verdedigt. Je zegt zelf dat als je niet kon kopieren de prijzen zullen stijgen. Nu ga je doen alsof de prijzen (tijdens dit 'tijdperk' van kopieren) wel zijn gestegen en dús de prijsstijgingen gevolg zijn van het hele kopieer gebeuren.

Wat dat kopieren van die GameCube en N64 etc betreft; who cares. Ja, het kan, maar hoeveel mensen doen het? Relatief heel erg weinig als je bijvoorbeeld met de PC vergelijkt. Hoe het met de PS2 en Xbox zit zou ik overigens niet weten, gezien het daar een stuk makkelijker is je console om te bouwen om zo illegaal games te spelen. Echter zijn de prijzen van alle consoles ongeveer gelijk en ik denk ook dat als men niet zou kopieren, de prijzen waarschijnlijk alleen nog maar zullen stijgen. Dit betekent echter niet dat ik voor het kopieren van games ben.

• Jaguar645
  • Laatst online: 14:49
c70070540 schreef op 04 oktober 2004 @ 20:03:
waarom blijft je dat verbazen? ik vind het vrij normaal. ik download ook altijd eerst alle games waar ik een potentiele koop in zie. waarom downloaden? om te kijken of ik het wel echt de koop waard vind.

games zijn me een beetje te duur om zomaar te kopen en dan maar te hopen dat ie goed is, en alleen voor de naam zal ik het uberhaupt al niet doen. Kom trouwens niet aan dat ik weinig legaal heb ofzo omdat ik alles eerst download, want heb hier toch een collectie staan met een waarde tussen de 2500-3000 euro.

ik heb nog steeds aardig wat illigale spellen, maar veel illigale spellen die ik wel leuk vond maar niet de volle prijs waard vond koop ik naderhand wel maar dan voor de budget/lagere prijs. dan liggen ze namelijk op de prijs die ik het spel waard vindt en dan koop ik ze.

tegenwoordig probeer ik zelfs al zoveel mogelijk bij play.com te bestellen omdat de games daar gewoon op een meer schappelijke prijs liggen dan hier in de winkel. waar vindt je een nieuwe spel voor nog geen 30 euro :o terwijl dat zelfde spel hier bij de dynabyte/dixons/FRS gewoon 45-50 of zoniet 60 euro kost. dan denk ik bij mezelf ook dat die winkels gewoon veel meer vragen dan nodig is en de rest in eigen zak steken.

mij overtuig je er niet van dat ik oneerlijk bezig ben ofzo, heb er zelf totaal geen slecht gevoel bij dat ik iets download en ik zal het ook nog altijd blijven doen, zal het er desnoods met de paplepel ingieten bij me kinderen zodat ze nooit een miskoop zullen maken als het om games gaat

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Het is alleen zo een kleine stap naar "dan toch maar niet kopen, want ik heb hem nu toch al". Jij duidelijk niet, maar vele anderen zullen dat bruggetje om te kopen toch net te ver vinden.

• Jive

Jive

MooMooMastah

Thijs schreef op 04 oktober 2004 @ 20:36:
[...]
Ik snap uberhaupt niet waarom je dit punt nu verdedigt. Je zegt zelf dat als je niet kon kopieren de prijzen zullen stijgen. Nu ga je doen alsof de prijzen (tijdens dit 'tijdperk' van kopieren) wel zijn gestegen en dús de prijsstijgingen gevolg zijn van het hele kopieer gebeuren.
En daarom is de enigste console die ik in huis heb de oude n64 welke ik voor een prikkie van me zus gekocht heb met diddy & mario kart omdat de kinderen daar goed hun hand-oog coordinatie op kunnen oefenen.

Ik heb die dingen altijd al te duur gevonden, en daarom nooit gekocht.
En net als met bandjes opnemen van de radio waar je heffingen voor betaalde, doe ik dat ook met software.

En net als destijds, als ik iets goed vind, koop ik het .... zo niet ... daar is de heffing op lege cd's voor.

Jive's Box
Jive @ DNET

Verwijderd

Kijk ik heb ook wel een paar gecopieeerde games :r ...zoals zo velen
maar ik vind de prijs voor een game echt wel meevalen als je bedenkt hoeveel tijd en energie en in wordt geinvesteerd om z~n game te ontwikkelen.... en 50euri voor een game ach ik persoonlijk heb daar geen moeite mee. Trouwens mensen die een game kopen en zeggen bah dit is echt weggegooit geld voor de meeste games kan je een DEMO 8)7 8)7 Downloaden een mooie oplossing he........ :)

Verwijderd

ik down aardig veel games, simpelweg omdat ik geen geld heb er 1 te kopen. movies down ik ook wel maar videoland heeft wel mooie aantrekkelijke aanbiedingen als 50 euro geven 100 euro huur tegoed waardoor het huren van een dvd ineens niet zo gek duur meer is....

je moet het zo zien, de mogelijkheid is er, de providers verhogen constant de snelheden, wat ga je doen met je hoge downloadsnelheid? je downt eerst mp3tjes omdat je downloadsnelheid nog niet zo hoog is. maar nu tegenwoordig is het al geen moeite meer om 1 gieg per dag te downen....

ik zou wel bereid zijn die games te kopen voor 20 euro maximaal, absoluut geen 60, ben ik nu een brood-uit-je-mond rover? een goed boek kost ook zoiets... of is dit nu appel met peren vergelijken?

• Sjoan
Thijs schreef op 04 oktober 2004 @ 20:36:
[...]

De prijzen zijn niet gestegen. Als je inflatie meerekent, zijn de prijzen zelfs gedaald. 130 gulden voor een SNES spel. Nu betaal je 132 gulden voor een Xbox/GameCube spel.
DoomIII - 60 euro
Sims2 - 60 euro

Dit zal de standaardprijs worden voor de topgames... De prijzen zijn inderdaad niet gestegen nee...

Niet zo heel lang geleden kwamen de prijzen absoluut niet boven de 100 gulden uit. Dit werd met de euro's 45-50 euro (22% hogere prijs), en nu is het 60 euro (32% hoger). Voor zover ik weet is Nederland nog niet zo'n bananenrepubliek dat er zo'n hoge inflatie is.

En ja, ik download veel. Bijv. Unreal2k4 en CoD heb ik wel legaal gekocht, omdat dit gewoon puike spellen zijn. DoomIII lag ook in de planning om gekocht te worden, maar ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb. Als de makers geen demo maken, dan is het logisch dat (nog) meer mensen hem zullen gaan loaden.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Sjoan schreef op 05 oktober 2004 @ 02:51:
En ja, ik download veel. Bijv. Unreal2k4 en CoD heb ik wel legaal gekocht, omdat dit gewoon puike spellen zijn. DoomIII lag ook in de planning om gekocht te worden, maar ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb. Als de makers geen demo maken, dan is het logisch dat (nog) meer mensen hem zullen gaan loaden.
Ook tot mijn verbazing : die is er ondertussen, en je kan hem hier vinden. Ik heb 'm al gedownload, maar nog niet geinstalled..

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-10 13:12

Hendal.

Chocolate moose

Het nadeel van de prijzen die ze voor de spellen hanteren is dat het illegaal downloaden uitlokt.

Stel je kan voor 10-20 euro doom 3 kopen in de winkel dan is het denk ik voor een hoop mensen een stuk interessanter om het in de winkel te kopen.

60 euro(o.i.d.?) voor een nieuw spel, dat doe ik niet, download af en toe wel eens wat maar als dat niet mogelijk was dan had ik ze ook zeker niet in de winkel gekocht voor die prijs.
Beetje hetzelfde als met illegaal muziek downloaden. Heb muziek wel gedownload die ik in de winkel nooit gekocht zou hebben dus daar zit voor de maatschappijen geen geld in.

PS. Als het enigzins onduidelijk is wat hierboven staat, net terug uit de kroeg en niet helemaal helder meer :z

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

• Thijs
  • Laatst online: 06-11 22:34
Sjoan schreef op 05 oktober 2004 @ 02:51:
[...]

DoomIII - 60 euro
Sims2 - 60 euro

Dit zal de standaardprijs worden voor de topgames... De prijzen zijn inderdaad niet gestegen nee...

Niet zo heel lang geleden kwamen de prijzen absoluut niet boven de 100 gulden uit. Dit werd met de euro's 45-50 euro (22% hogere prijs), en nu is het 60 euro (32% hoger). Voor zover ik weet is Nederland nog niet zo'n bananenrepubliek dat er zo'n hoge inflatie is.

Oke, eerlijk is eerlijk, PC games zijn idd duurder geworden. Maar tegenwoordig zijn er ook een hoop winkels die zich niet aan de adviesprijs houden en je games dus voor 45 euro of nog goedkoper (O-)) kan kopen dus ben je uiteindelijk even duur/goedkoper uit. Vroeger had je dat niet echt volgens mij (kan me niet meer herinneren iig).

• Tupel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-10 21:58
Vroeger kon je op beursen toch echt spellen voor 80 gulden kopen of zelfs goedkoper die in de winkel voor 100 lagen... toen was het er dus ook.

Laatst gekochte legale spellen.
Half life generations, BF1942, SOF2, H&D1+2, SIMS1+2, RBR!

Best netsjes vind ik O-) Maar wie koopt er nou Office XP bijvoorbeeld legaal.. 8)7

I am thinking it's a sign that the freckles in our eyes are mirror images and when we kiss they're perfectly aligned.

• Dutchie!

Dutchie!

....

Mensen, de games zijn niet duurder geworden !!! waarom loopt iedereen hier nu zo op te zeuren. Dit is een Feit, simpel :) .

Nu weer verder praten maar niet over dat games duurder zijn geworden :/

[ Voor 23% gewijzigd door Dutchie! op 05-10-2004 14:02 ]

• Mr. Detonator
Ik heb een tijdje geleden RichardBurnsRally gedownload/geinstalleerd....

vandaag heb ik 'm origineel gehaald, omdat ik het een érg goeie game vind

als dat spel nou tegen was gevallen, had ik 'm zeker niet origineel gekocht...!

dus als ik 'm niet eerder had gedownload, was ik er ook nooit achtergekomen dat 't zo'n tof spel is, en had ik 'm dus ook niet origineel gekocht..

dus in dit geval heeft de fabrikant er voordeel bij dat de game te downloaden is. :)

ik ga niks kopen ''op de gok'' 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Mr. Detonator op 05-10-2004 14:19 ]

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:45

Rudedadude

Maybe we were born to run

Het blijft vreemd dat mensen voor 'thrill-rides' of 'events' vaak enorm veel geld over hebben en voor games vaak niet.

Kijk eens naar de prijs per uur van verschillende dingen (dit wordt soms hele natte vinger-werk)

Karten per uur: 50 euro (4 heats a 12,50)
Uitgaan met vrienden per uur: 10 euro (zeg 5 uur en 50 euro voor eten drinken, entree, vervoerskosten)
Attractiepark: 3 euro per uur (25 entree, 8 uur)
Kermisattractie: 24 euro per uur (2 euro voor 5 minuten)
dagje Pinkpop maandag: 5 euro per uur (iets van 50 euro voor 10 uur?)
Computerspel: 1 euro per uur (zeg 60 uur voor 60 euro)

voglens mij vallen de prijzen van games dan best mee met wat je er voor krijgt...

En junks die niet zonder heroine kunnen en daardoor draaideur-crimineel worden? ook laten lopen omdat zij als reden kunnen aanvoeren dat heroine cocaine en al die shit nu eenmaal veel te duur is?

Het argument blijft opgaan: wanneer je geen geld hebt om een spel te kopen: niemand verplicht het je om het te spelen en daarom 'dus maar' te downloaden. Dat er dan geen goede mogelijkheid is om het uit te proberen e.d. is een probleem van de markt en daar moeten software-developers dan iets op vinden, maar het valt niet te linken aan het daarom maar downloaden van een spel.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Dutchie!

Dutchie!

....

^^ Very good. Plus dat mensen ook gewoon een game kunnen kopen in de winkel, valt dit tegen dan ga je de volgende dag terug en ruil je hem voor een ander of neem een tegoedbon. Dan heb je ook geen miskoop.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:58
Mr. Detonator schreef op 05 oktober 2004 @ 14:18:
Ik heb een tijdje geleden RichardBurnsRally gedownload/geinstalleerd....

vandaag heb ik 'm origineel gehaald, omdat ik het een érg goeie game vind

als dat spel nou tegen was gevallen, had ik 'm zeker niet origineel gekocht...!

dus als ik 'm niet eerder had gedownload, was ik er ook nooit achtergekomen dat 't zo'n tof spel is, en had ik 'm dus ook niet origineel gekocht..

dus in dit geval heeft de fabrikant er voordeel bij dat de game te downloaden is. :)

ik ga niks kopen ''op de gok'' 8)7
Wat ik altijd doe is heel veel reviews lezen, als een spel goed scoort (8 of hoger) wordt het pas interessant voor mij... Verder koop ik ook alleen maar titels waarvan ik weet dat het "goede"games zijn :Y)

• Sjoan
aaap schreef op 05 oktober 2004 @ 14:01:
Mensen, de games zijn niet duurder geworden !!! waarom loopt iedereen hier nu zo op te zeuren. Dit is een Feit, simpel :) .

Nu weer verder praten maar niet over dat games duurder zijn geworden :/
Volgens mij is is er net bewezen dat games wel degelijk duurder zijn geworden.

De prijs van een spel heeft een grote invloed op het downloadgedrag, dus ik zie niet in waarom we het er hier niet over zouden mogen praten?

[ Voor 16% gewijzigd door Sjoan op 05-10-2004 16:18 ]

• Sjoan
Rudedadude schreef op 05 oktober 2004 @ 15:07:
Dat er dan geen goede mogelijkheid is om het uit te proberen e.d. is een probleem van de markt en daar moeten software-developers dan iets op vinden, maar het valt niet te linken aan het daarom maar downloaden van een spel.
Dit valt wel te linken aan het downloaden van een spel.

Ik ga geen spellen kopen waarvan ik niet eens weet of ze wel goed op mijn computer zullen draaien, laat staan dat ik een spel zou gaan kopen waar ik niet eens zeker weet of het wel een goed spel is.
Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste