Het kopiëren van Games

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste
Acties:
  • 3.651 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit is niet de eerste discussie over dit onderwerp. Ik hoop dat we een volwassen discussie kunnen hebben, zodat de Moderators het Topic open kunnen laten.

Ik verbaas me de afgelopen maanden weer over het gebruik van games onder de users. Het kopiëren van games wordt als de normaalste zaak van de wereld gezien, en door een groep zelfs cool.

Ik heb het nu niet over het kopiëren van een game om het uit te proberen, hoewel die reden vaak misbruikt wordt. Het Doom 3 topic zit vol met mensen die het spel hebben en spelen. Slechts een klein deel heeft het spel daadwerkelijk gekocht. Een groot deel beweert dat ze het alsnog gaan doen, maar of dat gebeurd is natuurlijk de vraag. FS2004 is een populair spel, met een grote aanhang, toch wordt het veel gekopieerd, en niet gekocht ([rml]PWM in "[ FS200x] Vragen en mooiste screenshots, ..."[/rml] ). De Xbox is een mooie spel computer. Echter, veel mensen bouwen hem zodra ze hem hebben om, en kopiëren vervolgens 95% van de spellen die ze spelen.

Ik snap hier niets van. Waarom is het zo normaal dat je niet betaald voor een product. Niemand hier zal kleptomaan zijn en zijn computer ergens uit een winkel stelen. Toch, zodra ze hem hebben, stelen ze wel alle software die ze willen hebben. Dit Topic gaat puur over games. Games waaraan veel mensen veel plezier beleven, maar waar weinigen voor willen betalen. Users zijn hier vaak erg jong, maar er zijn ook veel volwassen gebruikers, gewoon met werk en salaris. Waarom is het zo geaccepteerd?

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:48
Het betend denk ik uit eindelijk de ondergang van games als doom 3 als het maar weinig verkocht word waarom zouden ze nog zulke games maken??? En dan roept iedereen hoe kan dat nou.

En geaccepteerd is het ja maar dat was het al toen games net in waren. Ik weet nog wel hoe ik floppy games wilde kopieeren van een vriend die er voor had betaald en het me niet wilde lenen.

Computer games don't affect kids. If Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 20:04
simpel, het schuldgevoel, je hoeft niet over de toonbank te klimmen om ej spel te jatten. dit kan jegewoon vanaf je luie stoel doen.

maar verder :O hier zijn genoeg topics over

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-06 15:49

janklp

FortyTwo Capital

Het is opzich gewoon een vorm van stelen maar ik heb een aantal voor en tegenargumenten. Zo vind ik dat games redelijk aan de prijzige kant zijn, ik kan me voorstellen dat mensen hier het geld niet voor willen betalen. Het branden wordt allemaal erg makkelijk gemaakt. De cracks staan op internet en een cd-tje branden is zo gedaan. Misschien moeten die producers eerst hun producten wat beter beveiligen.

Aan de andere kant is het dus gewoon stelen en help je de games zelf om zeep. Als dit zo daargaat zal het aanbod van games niet stijgen en blijven goeie games uit.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

mwa ik heb vaak genoeg meegemaakt dat je een cool uitziende verpakking koopt en dan blijkt het gewoon een klote spel te wezen.

vind het zonde dat je nu veel geld uitgeeft voor iets wat over een (paar) jaar voor een tiende van die prijs in een rommelbak ligt.

soms dl ik een spel, speel dat even en verwijder de bestanden. misschien zou het huren van een spel een goeie oplossing zijn. en alleen een spel kopen voor de kartonnen verpakking sjeez lol.

overigens vind ik het woord stelen niet op zn plaats. als ik van een boer die 10 koeien heeft, 1 koe steel, dan heeft hij er nog 9. als ik software kopieer, is het origineel nog steeds aanwezig. noem het "onrechtmatig kopieren".

er zijn veel mensen die gewoon geen geld hebben om een auto of huis te kopen, die nemen een lening waarna ze hun auto voor de volgende 20 jaar afbetalen.

[ Voor 3% gewijzigd door PipoDeClown op 19-08-2004 10:14 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Anoniem: 120476

Ik denk niet dat veel het mensen het als stelen zien omdat je geen fysiek product in handen krijgt, maar een gebruiksrecht. Zie het maar als zwartrijden wat ook veel mensen doen.

Het kopiëren van games e.d. is natuurlijk niet goed te praten maar imo wel begrijpelijk als je die schandalige prijzen ziet die men tegenwoordig durft te vragen, hopelijk steekt de industrie ook eens de hand in eigen boezem want de prijzen kunnen imo zat met 10-20% omlaag zonder dat de ontwikkeling van spellen daaronder te lijden heeft.

Anoniem: 20966

Kopieren van games kun je toch niet tegenhouden, maar toch kopen mensen vaak de legale versie nog vanwege de cdkey zodat ze online kunnen spelen..

ik denk dat als de game-industry cdkeys appart gaat verkopen (€15 ofzo), dat veel mensen die ook nog kopen :)

Anoniem: 99153

Omdat het gewoon heel veel geld kost en als je zonder zit ga je al gauw kopieeren/downloaden.

• PWM
  • Niet online
PipoDeClown schreef op 19 augustus 2004 @ 10:10:
mwa ik heb vaak genoeg meegemaakt dat je een cool uitziende verpakking koopt en dan blijkt het gewoon een klote spel te wezen.

vind het zonde dat je nu veel geld uitgeeft voor iets wat over een (paar) jaar voor een tiende van die prijs in een rommelbak ligt.
Je hebt hier twee argumenten.

De eerste snap ik, maar gaat vaak niet op. Mensen spelen uren en uren Doom 3, en nog langer Flight Simulator (voor de fans). Toch worden deze spelen gigantisch vaak gekopiërd.

Je tweede argument, klopt, maar als je op die manier denkt moet je geen computers meer kopen. Je processor gaat in prijs stukken harder naar beneden dan een spel.

Anoniem: 49835

De vraag die je stelt is in mijn ogen gewoon totaal niet belangrijk.. Waarom is het zo normaal?
Daar gaat het niet om...het gaat erom dat het gebeurt en dat game industrien dus op andere manieren extra inkomsten moet proberen te werven.

(offtopic) Ik geloof niet dat software ontwikkelaars als Valve of die gasten van Doom3 gaan verhongeren hoor..er gaat zo ontzettend veel geld om in die handel, het zijn gewoon andere tijden met het Internet en file-sharing, de game industrie moet hier net zoals de muziek industrie (ie I-tunes etc) gebruik van maken om op andere manieren extra inkomsten te krijgen.

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-06 20:56
Tja, waarom word het geaccepteerd. Het is te simpel en "iedereen doet het". Dat zijn de voornaamste redenen. Als het niet mogelijk was geweest om te kopieren zouden 95% van de mensen nooit een spel kopen, maar omdat het zo simpel is om te kopieren (en gratis) doen ze het nu wel.
Waarom rijden mensen door als er een ongeluk voor hun neus gebeurt (had collega laatst), omdat dat simpeler is dan ff stoppen enzo. Zolang je er niks voor hoeft te doen en het gratis is word het geaccepteerd.

Zelf download ik ook games, maar dat is om 2 redenen.
1. Ik heb er momenteel helemaal geen geld voor, moet eerst wat schulden wegwerken.
2. Ik hou niet zo van miskopen, is toch zonde van het geld.
Zodra ik het geld er weer voor heb koop ik in 1 klap iets van 15-20 games die ik nu al heb als iso. Simpelweg omdat ze het waard zijn (bijna helft van mn collectie van 280+ games is legaal en ik probeer naar 80+ procent te komen).

@ Digitalis
Welke andere manier van inkomsten dan?
ff een rijtje:
Kosten:
ontwikkeling
mensjes
reclame
persen

Inkomsten:
Verkoop
.......?????.....

vergeet vast wel paar kosten.. maar welke inkomsten zijn er dan nog te vinden/???

[ Voor 13% gewijzigd door LordMithril op 19-08-2004 10:21 ]

Bier, Whiskey en Metal!!

Anoniem: 49835

helemaal mee eens Lord_Mithril :)

Anoniem: 118482

Ja dat mensen games kopen om online te spelen dat is een goede.

Ik vind wel als je iets koopt het er mooier uit ziet.
Het is leuker om een orgineel muziek album van vroeger in je collectie te hebben dan zo'n lullig cdtje dat gefikt is. Zo'n album is ook meer waard in mijn ogen en ook in de ogen van anderen.
Ik koop nog steeds mn DVDs maar download al mn spellen en muziek...
Tsja ik moet ook mn kamerhuur betalen en mn eten enzo, en ik heb die internet aansluiting niet voor niks.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 118482 op 19-08-2004 10:24 ]

Anoniem: 33810

De reden waarom het gebeurt: mensen willen geen geld uitgeven (games zijn nog steeds erg duur :(), en bij het downloaden hoef je niet in levende lijve iets uit een winkel te jatten, het "voelt" gewoon niet als stelen.

En het is natuurlijk erg laagdrempelig, een kind van 10 kan al KaZaA installeren en zn favoriete Disney games van de Na Schoolse Opvang downloaden...van jongs af aan wordt het downloaden als "normaal" gezien...

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 33810 op 19-08-2004 10:25 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:19

Standeman

Prutser 1e klasse

Januszjes schreef op 19 augustus 2004 @ 10:09:
Het is opzich gewoon een vorm van stelen maar ik heb een aantal voor en tegenargumenten. Zo vind ik dat games redelijk aan de prijzige kant zijn, ik kan me voorstellen dat mensen hier het geld niet voor willen betalen. Het branden wordt allemaal erg makkelijk gemaakt. De cracks staan op internet en een cd-tje branden is zo gedaan. Misschien moeten die producers eerst hun producten wat beter beveiligen.

Aan de andere kant is het dus gewoon stelen en help je de games zelf om zeep. Als dit zo daargaat zal het aanbod van games niet stijgen en blijven goeie games uit.
Aan de prijzige kant? Als je ooit eens een bioscoop kaartje heb gekocht is dit echtenorm hypocriet :?

Voor een bioscoop-film betaal je iets van 7 euro voor gemiddeld 1,5-2 uur vermaak. Dat is dus zo'n beetje 3 euro per uur.

Voor een game betaal je 50 euro.. Ik zelf ben met een game (Baldur's Gate (1 / 2), NFS, C&C Generals, Gran Turismo 3, etc) al snel 50 uur bezig voor dat deze uitgespeeld is (en daarna vaak nog ff een bepaald level / online speel). Dat is dus slechts 1 euro per uur vermaak.

Conclusie... Bij een bioscoop probeer je niet via de achterdeur naar binnen te glippen maar spellen kopieren is wel ok omdat je de games zo duur vind?

(overigens is dit geen flame en dus zeker ook niet persoonlijk... en ik ben ook niet heiliger dan de paus O-) :) )

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• LordMithril
Anoniem: 33810 schreef op 19 augustus 2004 @ 10:24:
De reden waarom het gebeurt: mensen willen geen geld uitgeven (games zijn nog steeds erg duur :(), en bij het downloaden hoef je niet in levende lijve iets uit een winkel te jatten, het "voelt" gewoon niet als stelen.
"Games zijn duur" nog zo'n leuke.
Een gemiddelde titel = 45 euro
Een AAA titel = 60+ euro
Een copy = 4 uur downloaden/ 1 tot 4 cd's

Denk je nou echt dat mensen de games gaan kopen als je de kosten halveert?? Zelf al maak je ze een euro per cd dan doen ze het nog niet. Waarom? simpel, zoals ik al eerder zei, als het kopieren niet bestond zouden ze toch al geen games kopen. Prijs maakt vrijwel niks uit.
ok, er zijn mensen die het wel kopen dan, dat weet ik. Maar ik ga atm gewoon uit van de massa.

Bier, Whiskey en Metal!!

Ik denk gewoon dat dat downloaden er in is geslopen...
gasten die vroeger muziek van kazza haalden zijn van filpjes overgestapt naar games en uiteindelijk moeten ook DVDs hieraan geloven
Verder is internet nu zo ingeburgerd bij iedereen

• Loona35
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-06 14:41
Games zijn te duur. Ze kosten minder dan het maken van een film maar je moet meer betalen.

Als ze prijs nou eens net als muziek cd's rond de 15 euro leggen dan zou ik er ontzettend veel kopen. 45 euro is belachelijk veel en het erge is dat veel games bagger zijn, maar dat weet je vaak niet van te voren.

• tymiek
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:14

tymiek

drinkjedrankje slikjeslokje

Anoniem: 120476 schreef op 19 augustus 2004 @ 10:13:
Ik denk niet dat veel het mensen het als stelen zien omdat je geen fysiek product in handen krijgt, maar een gebruiksrecht. Zie het maar als zwartrijden wat ook veel mensen doen.

Het kopiëren van games e.d. is natuurlijk niet goed te praten maar imo wel begrijpelijk als je die schandalige prijzen ziet die men tegenwoordig durft te vragen, hopelijk steekt de industrie ook eens de hand in eigen boezem want de prijzen kunnen imo zat met 10-20% omlaag zonder dat de ontwikkeling van spellen daaronder te lijden heeft.
Dit is niet alleen tegenwoordig hoor. Ik kwam laats een doosje tegen van een spel dat ik heel lang kwijt was. Het ging om Battle Toads op de Nintendo 8bit. Het prijsstickertje van BartSmit zat er nog op. Voor de gein keek ik er even op Fl. 139,00...Ik heb toen gewoon 139,00 betaald voor een spel. Dat is dus meer dan 60,- euro. Ik weet ook nog dat Super Mario Bros. 3 zo duur was, maar he het spel was megacool dus kocht je het gewoon. Daar gaat het nu vaak mis...het spel (insert game people like hier) is nog steeds megacool, alleen omdat downloaden zo makkelijk is en gratis...tja dan doen ze dat maar.

Ik heb zelf bijna elke console in huis en ik koop bijna alle spellen origineel. Sommige heb ik niet origineel, maar dat zijn vaak de hele oude spellen die ik niet meer kan vinden in de winkel/eBay. Mocht ik ze dan nog vinden koop ik ze ook gewoon.

Iets met een snelle pc/ssd etc geen zin meer om alles op te schrijven :o

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-06 15:49

janklp

FortyTwo Capital

Met het maken van games zijn heel wat meer mensen bezig dan met het maken van een cd. Daarom zijn games ook erg duur! Natuurlijk vind ik ze wel te duur. Maar 15 euro is niet erg veel!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Lord_Mithril schreef op 19 augustus 2004 @ 10:28:
[...]

"Games zijn duur" nog zo'n leuke.
Een gemiddelde titel = 45 euro
Een AAA titel = 60+ euro
Een copy = 4 uur downloaden/ 1 tot 4 cd's

Denk je nou echt dat mensen de games gaan kopen als je de kosten halveert?? Zelf al maak je ze een euro per cd dan doen ze het nog niet. Waarom? simpel, zoals ik al eerder zei, als het kopieren niet bestond zouden ze toch al geen games kopen. Prijs maakt vrijwel niks uit.
ok, er zijn mensen die het wel kopen dan, dat weet ik. Maar ik ga atm gewoon uit van de massa.
Als games een euro per stuk zouden kosten, koop ik alles wat los en vast zit aan games :) Alleen al omdat je voor een euro geen miskoop kan doen..
Het uitproberen is overigens wel de belangrijkste reden van mijn download-gedrag.. Ik wil eerst een spel gespeeld hebben voordat ik het koop (en sommige, zoals C&C Generals koop ik blind)). Ik download ook regelmatig speelbare Demo's enzo

Ja maar in die tijden was alles nog niet zo duur en die tijd van Battletoads was internet nog echt niet zo ingeburgerd

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:16

Shaggy

Misantroop pur sang

Ik geef volmondig toe dat ik ook gekopieerde spelen heb/gebruik(te).

De voornaamste reden hiervoor is idd het van te voren kunnen kijken of het spel de moeite waard is,en of het vooral zijn geld waard is!

Mijn voornaamste spel is RTCW ( ET, Maar dat is gratis ) Dit heb ik eerst gekopieerd geprobeerden gespeeld. Als je er dan achterkomt dt het online gedeelte wel precies is wat je zoekt, maar niet speelbaar is vanwege een ongeldige key, is de keuze simpel. Dan koop ik het.

Als ik nu veel mensen zie die Doom3 spelen van kopie kan ik daar wel wat achter vinden ( of dit goed of slecht is laat ik nog even achterwegen )

Ik denk dat de grootste reden tot het gebruik van kopieen, de prijs van de origineelen is.
Dit is tegenwoordig echt geen kattenpis!

Doom 3, €59.99.... ( 140 guldens! ) Erg leuk natuurlijk, maar zou ik het dan even moeten kopen, om er achter te komen dat ik het toch niet leuk vind?
Voor mij, en ik denk voor velen is dat gewoon erg veel geld om ff aan een speletje uit te geven zonder te weten wat het is. ( een review laat ook maar een momentopname zien. )

Als ik via een kopie kan zien of het spel mij ligt zal ik het zeker kopen ( ik ben een online speler, dus geen single player! ) Want dan moet ik gewoon het origineel hebben, kost wat kost.

Als ik alle spelen die ik ooit heb geprobeert te spelen, maar niks vond/niet speel als origineel zou hebben, zou me dit een vermogen hebben gekost. Verspilling eerste klas natuurlijk.

Ik weet heel goed dat de ontwikkeling van een spel bergen geld kost en dat dit moet worden terug verdient. Maar geef mensen wel de kans om eerst te testen of het spel hun bevalt.

Ik speel zelf geen gekopieerde spelen op dit moment, alleen originele, maar als ik denk dat er een spel is/komt wat me iets lijkt, zal ik eerst een kopie proberen.

Is het spel niks, heb ik weer een onderzetter, is het wel wat, koop ik het origineel.

Is dit verkeerd...ja, is dit verdedigbaar...tot op een bepaalde hoogte wel denk ik!

Ik moet hard werken voor mijn geld, net als iedereen, en ik ga het niet weggooien. Als ik iets wil koop ik het, maar wil wel eerst weten of het precies is wat ik zoek. Zijn hier "illegale praktijken" voor nodig....helaas, maar ik wil wel waar voor mijn geld, zeker met de huidige prijzen voor een "spelletje"

Making an ass of myself since the 70's

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

loona35 schreef op 19 augustus 2004 @ 10:33:
Games zijn te duur. Ze kosten minder dan het maken van een film maar je moet meer betalen.

Als ze prijs nou eens net als muziek cd's rond de 15 euro leggen dan zou ik er ontzettend veel kopen. 45 euro is belachelijk veel en het erge is dat veel games bagger zijn, maar dat weet je vaak niet van te voren.
Ze bieden ook wel wat meer vermaak dan een film.. Hoe vaak heb jij jezelf 50+ uur met dezelfde film vermaakt??

Anoniem: 63800

Toch vind ik het argument van ik wil het eerst spelen erg erg zwak.
90% van de games heeft een demo dus waarom zou je hem illegaal downloaden?

Ik zelf kan met trots zeggen dat ik hard werk voor de games die ik aanschaf en heb dus bijna tot niks illegaal.
Zouden meer mensen moeten doen want alle kleine gamesbedrijfen zijn al bijna naar de klote helaas.

• LordMithril
shaggy8675 schreef op 19 augustus 2004 @ 10:36:
Ik weet heel goed dat de ontwikkeling van een spel bergen geld kost en dat dit moet worden terug verdient. Maar geef mensen wel de kans om eerst te testen of het spel hun bevalt.
D-E-M-O

;)

Bier, Whiskey en Metal!!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Standeman schreef op 19 augustus 2004 @ 10:37:
[...]

Ze bieden ook wel wat meer vermaak dan een film.. Hoe vaak heb jij jezelf 50+ uur met dezelfde film vermaakt??
edit:
off-topic..hehe... Star-Wars....iets te veel gekeken ;)

Ik denk echt niet dat dit in de toekomst gaat afnemen...

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Prima, maar hellaas zijn die niet van alle spellen te krijgen, of laten ze maar een select gedeelte van de game zien.

Net als een movie trailer, de beste momenten laten zien en de mensen komen wel!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

Valkyre

Kitesurf FTW!

wat ook een grootte reden van het kopierenis, dat het op internet meestal veel eerder beschikbaar is dan in de winkels.
jij gaf in je start post Doom3 aan, dat was zon gehyped spel, ik heb hem zelf ook gedownload, want het zou grafisch zo mooi zijn, (viel dus even tegen). maar hij was illegaal veel eerder beschikbaar dan in de winkels.

ik heb zelf geen Xbox, maar ik zie wel de prijzen van xbobx spellen, en dat is volgens mij voor bijna niemand te doen, gemiddeld zitten de xbox spellen op €65 euro, dat gaat toch helemaal nergens over.

ik denk als alle spellen zo rond de €15 a €20 euro zitten er veel meer spellen LEGAAL worden gekocht, het is een beetje hetzelfde als in de muziekindustrie.

in de meeste gevallen geld voor mij persoonlijk als ik een spel echt good vind, dan koop ik hem ook. (doom3 dus niet, was zon afknapper :))

ik vraag mij ook af de TS eigenlijk ook spellen download?

[ Voor 4% gewijzigd door Valkyre op 19-08-2004 10:44 ]

iRacing Profiel

Anoniem: 31189

bepaalde spellen koop ik gewoon omdat ik ze of HEEL erg goed vind of erg lang naar hebt uitgekeken... Zo heb ik Doom3 zelfs al op vakantie gekocht in Amerika, gewoon omdat ik m moest hebben >:)
Maar het meest recente spel daarvoor was denk ik Morrowind :P

het is en blijft gewoon zonde om een spel dat je 1/2 x speelt te kopen... die had je normaal gesproken ook nooit gekocht (lees; gespeeld)... dat je die nu eens uit probeerd via het illegale circuit is misschien juist niet eens zo slecht, er vanuitgaande dat je het spel anders toch niet had gespeeld...

nee, ik koop graag een goed spel maar dan moet het wel me geld waard zijn... aankopen als Morrowind en Doom3 zijn ook gewoon het geld waard gebleken en daarom zal ik dus ook games blijven kopen... mits ik ze goed genoeg vind / lijken (Morrowind / Doom 3 niet illegaal gespeeld alvorens t kopen - wel previews e.d. gelezen/gezien)

• LordMithril
Anoniem: 118482 schreef op 19 augustus 2004 @ 10:41:
Als het platform hetzelfde blijft niet nee.
Maar al kijk je naar het idee van STEAM of die Phantom console (het idee dan :P). Downloaden doe je nu ook, als je STEAM goed werkende krijgt kan je games gewoon daarop releasen.
Jet hebt STEAM nodig om het te downloaden en te spelen, checks zitten ingebouwd om te kijken of je het wel mag spelen (betaald hebt dus).
Dan kan je al niet meer copieren of je moet steam cracken maar dan kan je niet meer online.

Bier, Whiskey en Metal!!

• Mystic_X
  • Laatst online: 26-04 23:21

Mystic_X

What does this button do

Standeman schreef op 19 augustus 2004 @ 10:28:
[...]

Aan de prijzige kant? Als je ooit eens een bioscoop kaartje heb gekocht is dit echtenorm hypocriet :?

Voor een bioscoop-film betaal je iets van 7 euro voor gemiddeld 1,5-2 uur vermaak. Dat is dus zo'n beetje 3 euro per uur.

Voor een game betaal je 50 euro.. Ik zelf ben met een game (Baldur's Gate (1 / 2), NFS, C&C Generals, Gran Turismo 3, etc) al snel 50 uur bezig voor dat deze uitgespeeld is (en daarna vaak nog ff een bepaald level / online speel). Dat is dus slechts 1 euro per uur vermaak.

Conclusie... Bij een bioscoop probeer je niet via de achterdeur naar binnen te glippen maar spellen kopieren is wel ok omdat je de games zo duur vind?

(overigens is dit geen flame en dus zeker ook niet persoonlijk... en ik ben ook niet heiliger dan de paus O-) :) )
Je moet niet je eigen smaak met de algemene smaak verwarren.
Punt 1 niet iedereen doet 40 a 50 uur over elke game. De meeste games worden binnen 10 uur uitgespeeld en dan weggegooit. Daar komt nog eens bij dat je niet alle games goed vind als je het niet kan testen. Dus voor bijvoorbeeld Max Payne 1 die ik had gekocht had ik binnen 8 uur uitgespeeld. Sinds de game weinig replay value heeft heb ik heb dus ook niet meer gespeeld. 50/8 dat is dus 6,25 per uur :D.

Maar nu even serieus. Ik denk dat het kopieer gedrag van de mensen nog meer problemen opleverd, tenminste dat had ik. Als je veel games kopieerd, speel je de games ook veel minder lang. Plus je raakt sneller uitgekeken op games. Tegenwoordig download ik amper games en de games die ik speel zijn bijna allemaal gekocht (behalve wat abandonware).

A great thought in a small mind is a dangerous thing

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

True... maar ik ken maar weinig demo's die werkelijk de kwalitiet van het uiteindelijke spel weergeven. Ik beschouw mijn illegale downloads als demo spellen. En ja, als het een topspel is dan koop ik zeker het origineel :)

Maar goed, ik heb een baan en dus een inkomen. Maar ik kan mij goed voorstellen dat veel mensen niet in de gelegenheid zijn om even € 50,00 uit te geven elke maand omdat er een mooi spel uit is. :) hetgeen natuurlijk geen excuus is voor het illegaal kopiëren.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Han wrote:
En ja, als het een topspel is dan koop ik zeker het origineel

Niet liegen tegen jezelf :P Kan ik me weinig bij voorstellen :P
Ik geef eerlijk toe: Ik vind Doom een topspel maar koop hem niet...en ja ik denk dat velen net als mij denken

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 118482 op 19-08-2004 10:54 ]

• baldbelow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 22:03
Anoniem: 63800 schreef op 19 augustus 2004 @ 10:39:
90% van de games heeft een demo dus waarom zou je hem illegaal downloaden?
Helaas is het tegenwoordig zo dat eerst het hele spel uit komt en dan later pas een demo beschikbaar is terwijl het eigenlijk (zoals vroeger) andersom zou moeten zijn.

• twitt
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:45
Ook bij mij is de game verzameling een mix van legaal en illegaal.
Waar ik zelf veel moeite mee heb zijn games waar je de volle mep voor moet betalen, maar die slechts 10 uur ( hoogstens ) speelplezier opleveren zoals Call of Duty en Max Payne 2.

Kijk voor een game als Simcity 4 of Champman wil ik wel geld neerleggen want daar speel ik vele tientallen uren mee, maar de shooters van tegenwoordig zijn bijna zonder uitzondering het geld niet meer waard. Ik denk ook dat de meest gedownloade spellen FPS'en zijn.

Amd 2000+ Mobile @ 2500Mhz (250x10) / Shuttle AN35N Ultra 400 / Adata Vitesta DDR500

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Mystic_X schreef op 19 augustus 2004 @ 10:46:
[...]

Je moet niet je eigen smaak met de algemene smaak verwarren.
Punt 1 niet iedereen doet 40 a 50 uur over elke game. De meeste games worden binnen 10 uur uitgespeeld en dan weggegooit. Daar komt nog eens bij dat je niet alle games goed vind als je het niet kan testen. Dus voor bijvoorbeeld Max Payne 1 die ik had gekocht had ik binnen 8 uur uitgespeeld. Sinds de game weinig replay value heeft heb ik heb dus ook niet meer gespeeld. 50/8 dat is dus 6,25 per uur :D.

Maar nu even serieus. Ik denk dat het kopieer gedrag van de mensen nog meer problemen opleverd, tenminste dat had ik. Als je veel games kopieerd, speel je de games ook veel minder lang. Plus je raakt sneller uitgekeken op games. Tegenwoordig download ik amper games en de games die ik speel zijn bijna allemaal gekocht (behalve wat abandonware).
Dat een game niet meer legaal te verkrijgen is naar mijn reden de enigste verdediging voor het illegaal downloaden van de game. (Bijvoorbeeld Hero's Quest 1 ofzo).

Alle redenen (zoals prijs, eerder uitkomen, uitproberen, niet beschikbaar zjin, etc) zijn in principe onzin. Gaming is niet echt een eerste levensbehoefte zoals voedsel en water. Veel mensen denken dat ze het _recht_ hebben om een spel te spelen..

De enige reden dat het begrijpelijk is dat je games illegaal download is wanneer er iemand met een pistool tegen je kop staat en je de opdracht geeft. Verder is het alleen het proberen goedpraten van je eigen gedrag.

[ Voor 13% gewijzigd door Standeman op 19-08-2004 11:03 ]

Anoniem: 57975

Dat producenten lijden onder het kopiëren is nog maar de vraag. De omzet van de gamingindustrie is die van Hollywood allang voorbij gestreeft. Ze missen omzet ja, maar het kost ze echt niet de kop....

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-05 21:21
Het spelen van kopieetjes is volgens mij niet iets nieuws, ook al in het dos tijdperk gingen floppy's van hand tot hand met de nieuwste dingen. Het zal alleen de laatste jaren ook voor de massa wat toegankelijker zijn geworden dmv p2p oplossingen. Misschien zijn de mensen die nu zo hameren op die vuilakken die met kopieetjes spelen niet bekend zijn met dit tijdperk van twilight/crazy bytes compilatie cd's en floppyspellen. Ik vraag me af of al die "heilige boontjes" hun office en windows wel legaal hebben, en nooit mp3's downloaden oid. En zo ja, dan wil ik hun loonstrookjes wel eens willen zien ...

Spellen (en CD's ook) die ik ECHT wil hebben koop ik wel, maar de meeste spellen bekijk ik 10 minuten en ik deinstalleer het weer. Dan vind ik ik 45 euro echt te duur, voor 10 minuten speel ergernis (want vaak zijn spellen te slecht voor woorden).

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Anoniem: 118482 schreef op 19 augustus 2004 @ 10:53:
[Niet liegen tegen jezelf :P Kan ik me weinig bij voorstellen :P
:?

Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten? Als iemand wat zegt dat mag je er van uit gaan dat diegene dat meent... ;)
Ja, ik heb veel spellen origineel. Sommige ten spijt, EA FIFA is zo'n game die ik nooit meer koop.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Anoniem: 57975 schreef op 19 augustus 2004 @ 11:01:
Dat producenten lijden onder het kopiëren is nog maar de vraag. De omzet van de gamingindustrie is die van Hollywood allang voorbij gestreeft. Ze missen omzet ja, maar het kost ze echt niet de kop....
De grote wel ja... Maar er zijn dus echt wel _veel_ kleine game developers gewoon kapot door gegaan.. Ook nederlandse bedrijven (Epic geloof ik, van Jack The Jazz Rabit!)

edit:

Of het door het illegaal kopieren is gebeurd, is niet altijd aan te tonen natuurlijk.. Het is niet zo dat elk gekopieerd spel een verkocht spel is..

[ Voor 16% gewijzigd door Standeman op 19-08-2004 11:06 ]

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:58
Het wordt als normaal beschouwt.
Daarnaast zijn de spellen onderhand maar duurder en duurder geworden, 60euro vind ik te gek voor worden. Ik kopieer de spellen zelf niet, af en toe download ik er 1 als ik een link in mijn schoot geworpen krijg, als ik er weer zat van ben gooi ik hem weg.

• PWM
  • Niet online
Dat kost het ze dus wel. Kijk naar b.v. het fantastische Westwood. Konden zelf hun hoofd niet meer boven water houden, terwijl de fantastiche spellen maakten. Toen werden ze ingelijfd door een bedrijf wat zo groot is dat zij het wel kunnen: EA.

Als mensen daadwerkelijk de C&C serie had gekocht hadden wij allang een Red Alert 3 of iets dergelijks gehad. Nu zijn ze weg, omdat slechts 10% hun spellen kochten.

EDIT

Sierra is er ook zo een. Tientallen zeer populaire spellen gemaakt, iedereen speelde, niemand kocht. Nu zijn ze zelf opgekocht, en is de orginaliteit ver te zoeken.

[ Voor 13% gewijzigd door PWM op 19-08-2004 11:40 ]

• MrScratch
  • Laatst online: 17:42

MrScratch

I am rubber, you are glue

Anoniem: 118482 schreef op 19 augustus 2004 @ 10:41:
Ik denk het wel. We gaan het moment meemaken dat een spel niet meer rendabel te produceren is, omdat te weinig mensen het kopen. En dan snijden de kopieerders zichzelf eindelijk in de vingers. Dan zijn er 2 mogelijkheden. De kopieerbeveiliging wordt dusdanig dat kopieren niet meer kan en games maken weer rendabel wordt of er worden geen games meer gemaakt.

En alle argumenten van mensen mbt tot de prijs is IMO gewoon kul. Er zijn zat producten te noemen die iedereen wil hebben, maar velen niet kunnen betalen. Er is gewoon 1 verschil: een product stelen is moeilijk, een spel kopieren is makkelijk. Het kan dus mensen doen het. Ik ben dusdanig negatief ingesteld, dat als het zo zou zijn dat plasmaschermen op gelijksoortige makkelijke manier was te stelen, 3/4 van nederland er een aan de muur zou hebben. De gelegenheid maakt de dief.

Look behind you! A three headed monkey!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

MrScratch schreef op 19 augustus 2004 @ 11:11:
[...]

Ik denk het wel. We gaan het moment meemaken dat een spel niet meer rendabel te produceren is, omdat te weinig mensen het kopen. En dan snijden de kopieerders zichzelf eindelijk in de vingers. Dan zijn er 2 mogelijkheden. De kopieerbeveiliging wordt dusdanig dat kopieren niet meer kan en games maken weer rendabel wordt of er worden geen games meer gemaakt.

En alle argumenten van mensen mbt tot de prijs is IMO gewoon kul.
Dit zal waarschijnlijk nog wel eens behoorlijk kunnen kloppen.( tot op een bepaalde hoogte. Mensen kopen toch wel origineel, vooral diegene die niet zo gevordert zijn met downloaden/kopieren of dit gewoon niet intereseert! )

Maar die prijzen???

Heb jij het geld om zoveel games te kopen totdat je diegene vind die jouw aanspreekt en het is wat je ervan verwacht? Ik niet...

En juist dit werkt kopieren in de hand. Ik ga geen bedrijf spekken door iets wat in mijn ogen het geld na aanschaf niet waard blijkt te zijn! Dus test ik het eerst. En aangezien het mij nooit om de single player versie gaat, heb ik een origineel nodig om public te spelen. ( ik test altijd met wat vrienden op prive netwerk of de online gameplay is wat ik zoek.)

Als ik iets zie/weet wat ik echt wil hebben spaar ik daarvoor en koop ik het. Zij het een game/lcd of CD maakt me niet uit. Van somige dingen moet ik gewoon het origineel hebben, vanwege de voor mij, toegevoegde waarde op het item.

[ Voor 9% gewijzigd door Shaggy op 19-08-2004 11:26 ]

Anoniem: 86074

Standeman schreef op 19 augustus 2004 @ 10:37:
[...]Ze bieden ook wel wat meer vermaak dan een film.. Hoe vaak heb jij jezelf 50+ uur met dezelfde film vermaakt??
Ja, en ik vind die nieuwere TVs ook te duur, zal ik die dan maar gaan jatten? Wat een argument. Ja, ze zijn duur en te duur, da's duidelijk, maar de conclusie 'dan maar jatten' die is verkeerd.

shaggy8675 schreef op 19 augustus 2004 @ 11:21:
[...]

Dit zal waarschijnlijk nog wel eens behoorlijk kunnen kloppen.( tot op een bepaalde hoogte. Mensen kopen toch wel origineel, vooral diegene die niet zo gevordert zijn met downloaden/kopieren of dit gewoon niet intereseert! )

Maar die prijzen???

Heb jij het geld om zoveel games te kopen totdat je diegene vind die jouw aanspreekt en het is wat je ervan verwacht? Ik niet...

En juist dit werkt kopieren in de hand. Ik ga geen bedrijf spekken door iets wat in mijn ogen het geld na aanschaf niet waard blijkt te zijn! Dus test ik het eerst. En aangezien het mij nooit om de single player versie gaat, heb ik een origineel nodig om public te spelen. ( ik test altijd met wat vrienden op prive netwerk of de online gameplay is wat ik zoek.)

Als ik iets zie/weet wat ik echt wil hebben spaar ik daarvoor en koop ik het. Zij het een game/lcd of CD maakt me niet uit. Van somige dingen moet ik gewoon het origineel hebben, vanwege de voor mij, toegevoegde waarde op het item.
En nog is dit alleen maar het goedpraten van je eigen gedrag.

Er zijn demo's trailers forums screenshots noem maar op van games.
Gamesites met reader reviews gamesites die het gemiddelde van andere gamesites laten zien etc.

Anoniem: 17731

Ik denk dat de meerwaarde van online gamen het kopen van spellen stimuleert. Een spel dat heel gaaf blijkt te zijn zou ik daarom best kopen om het online tegen anderen te kunnen spelen. Ok je hebt dan illegale servers wellicht van het spel maar over het algemeen kan de online mogelijkheden van het spel meer mensen aanzetten tot koop. Ik verwacht ook dat spellen steeds meer deze richting in (zullen moeten) gaan.

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

Standeman schreef op 19 augustus 2004 @ 11:04:
[...]

De grote wel ja... Maar er zijn dus echt wel _veel_ kleine game developers gewoon kapot door gegaan.. Ook nederlandse bedrijven (Epic geloof ik, van Jack The Jazz Rabit!)

edit:

Of het door het illegaal kopieren is gebeurd, is niet altijd aan te tonen natuurlijk.. Het is niet zo dat elk gekopieerd spel een verkocht spel is..
Dacht je van Davilex Games, nog relatief groot en toch over de kop. T is een wonder dat Lost "Yobs" ;) er nog is, maar zij moeten t dan ook vooral hebben van PS2 games nu.

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-09-2024
PWM schreef op 19 augustus 2004 @ 09:58:
Een groot deel beweert dat ze het alsnog gaan doen, maar of dat gebeurd is natuurlijk de vraag. FS2004 is een populair spel, met een grote aanhang, toch wordt het veel gekopieerd, en niet gekocht ([rml]PWM in "[ FS200x] Vragen en mooiste screenshots, ..."[/rml] ).
Ik schreef het in het FS-topic ook al. FS 2004 is niet zo'n heel goed voorbeeld omdat in de poll niet wordt gevraagd of FS 2002, FS 2000, FS 98, etcetera ook is gekopieerd. De meerwaarde van de nieuwste versie is niet zo heel groot, maar als je hem in een newsgroup langs ziet komen is het natuurlijk verleidelijk om even te proberen.

Daar bovenop komen nog alle add-ons, want MS FS stelt zonder upgrades bijzonder weinig voor. De investering in add-ons zie je in de poll ook niet terug.

Dit alles is geen rechtvaardiging voor het gebruik van illegale software, maar geeft een completer beeld. Een poll als deze is als hij niet doordacht is een niet erg zinvol meetinstrument.

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Anoniem: 63800 schreef op 19 augustus 2004 @ 11:28:
[...]

En nog is dit alleen maar het goedpraten van je eigen gedrag.

Er zijn demo's trailers forums screenshots noem maar op van games.
Gamesites met reader reviews gamesites die het gemiddelde van andere gamesites laten zien etc.
Dat klopt... Vaak , maar niet altijd. Vaak zijn er geen demo's, of komen ze achteraf.

Wat moet ik met screenshots en reviews van mensen die een andere kijk op een spel hebben dan ik? iedereen interpreteerd een spel anders, of niet?

Wat de een mooi vind vind de ander klote, dus dat argument heeft ook geen houvast.

Ik praat het niet goed wat ik en vele met mij doen, maar ik weet wel precies waar ik mijn geld aan uitgeef, en dat dit het dan ook waard was. Is dit verkeerd?
Ik mag me wel orienteren, maar niks proberen zonder eerst te kopen..beetje krom hé?

Koop jij eerst een auto zonder proefrit? ik denk het niet je wilt eerst zien wat voor waar je voor je geld krijgt.

( let wel ik heb het nu over spellen zonder fatsoenlijke of met te late demo!!!)

shaggy8675 schreef op 19 augustus 2004 @ 11:36:
[...]

Dat klopt... Vaak , maar niet altijd. Vaak zijn er geen demo's, of komen ze achteraf.

Wat moet ik met screenshots en reviews van mensen die een andere kijk op een spel hebben dan ik? iedereen interpreteerd een spel anders, of niet?

Wat de een mooi vind vind de ander klote, dus dat argument heeft ook geen houvast.

Ik praat het niet goed wat ik en vele met mij doen, maar ik weet wel precies waar ik mijn geld aan uitgeef, en dat dit het dan ook waard was. Is dit verkeerd?
Ik mag me wel orienteren, maar niks proberen zonder eerst te kopen..beetje krom hé?

Koop jij eerst een auto zonder proefrit? ik denk het niet je wilt eerst zien wat voor waar je voor je geld krijgt.

( let wel ik heb het nu over spellen zonder of met te late demo!!!)
En dan komt de demo een week later net als met doom 3 wat dan nog?
Of moet je altijd maar de eerste zijn die iets heeft.

En met een auto kopen je weet toch ook niet wat die na 10 of 20000km doet?

• SileX
  • Niet online
dit is typisch een geval van: ik doe het, omdat ik er mee weg kan komen.
En niemand zal me toch betrappen.

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Anoniem: 63800 schreef op 19 augustus 2004 @ 11:38:
[...]

En dan komt de demo een week later net als met doom 3 wat dan nog?
Of moet je altijd maar de eerste zijn die iets heeft.

En met een auto kopen je weet toch ook niet wat die na 10 of 20000km doet?
Maakt mij ook niet uit dat de demo een weekje later komt. ( speel toch geen D3..hehe )

Maar op die auto heb ik wel garantie...op een spel niet, dat is het verschil!

waarom spreek je dan specifiek late demo's aan als je iets niet als eerste wil hebben maar ik laat het hier bij.
Want mensen die iets fout doen proberen het toch allemaal goed te praten met een excuus of smoes.

Anoniem: 2557

Han schreef op 19 augustus 2004 @ 11:03:
[...]
Ja, ik heb veel spellen origineel. Sommige ten spijt, EA FIFA is zo'n game die ik nooit meer koop.
Maar ook nooit meer speel neem ik aan, dus ook niet download, dus geen probleem.
Standeman schreef op 19 augustus 2004 @ 11:04:
[...]
Orange Games was de ontwikkelaar van Jazz...niet Epic, Epic is een uitgever en niet Nederlands. Orange is gefuseerd met Formula tot Lost Boys Games (inmiddels Guerrilla)
shaggy8675 schreef op 19 augustus 2004 @ 11:21:
Maar die prijzen???

Nee, ik zorg gewoon - net zoals wanneer ik een plasmaTV ga kopen - dat ik van te voren goed geinformeerd ben door onafhankelijke reviews, ervaringen van anderen, de verkoper in de winkel (evt meerdere winkels) enz voordat ik tot aankoop overga. Dan nog kan het zijn dat ik uiteindelijk teleurgesteld ben, maar 1 miskoop in de 2 jaar vind ik best te overzien. Ik ga ook wel eens naar een kutfilm kijken in de bios.

De DOMHEID van de gemiddelde consument is even schrikbarend als het kopieergehalte.
dadj schreef op 19 augustus 2004 @ 11:32:
[...]

Dacht je van Davilex Games, nog relatief groot en toch over de kop. T is een wonder dat Lost "Yobs" ;) er nog is, maar zij moeten t dan ook vooral hebben van PS2 games nu.
Iedereen moet het hebben van console games nu, er zijn 2 PC titels per jaar die geld opbrengen, de rest maakt verlies. En dat is elk jaar FIFA + een toptitel (nu Doom3, daarvoor CoD). **

** licht overdreven stelling

• PWM
  • Niet online
shaggy8675 schreef op 19 augustus 2004 @ 11:46:
[...]

Maakt mij ook niet uit dat de demo een weekje later komt. ( speel toch geen D3..hehe )

Als er iets kapot gaat ja, niet als hij je niet bevalt.

Andere vraag:

Vinden de kopieërders dat ze echt in hun recht staan. Of weten ze dat ze fout bezig zijn, maar intereseert het ze niet. Blijkbaar intereseert het ze wel, want een heel scala aan excuses wordt hier uit de kast getrokken

[ Voor 27% gewijzigd door PWM op 19-08-2004 11:53 ]

• freggel
  • Laatst online: 15-06 07:58
Kopieren is best te begrijpen, gezien de prijs. Zelf heb ik ook veel gekopieerd, maar dat was in het diskette tijdperk.

Tegenwoordig hou ik er een andere tactiek op na: Ik lees de previews/reviews, lees de reacties op fora en besluit dan of ik het de volle mep waard vind.
En als ik twijfel, dan wacht ik een paar maanden en koop het spel als het richting budgetbak gaat. Dan heb ik toch de makers gesponsord (wat ik wel heel belangrijk vind) en ik heb het originele spel.
En als ik dan op 'm bek ga omdat het tegenvalt, is dat niet zo erg. €5.- tot €15.- is wel zonde, maar lang niet zo erg als €59.95 uitgeven en dan erachter komen dat het spel zuigt..

niet dat het me niet meer gebeurt dat een spel toch tegenvalt, maar wel minder...

just my 2 cents

ik snap niet dat iedereen het over prijzen van 60 65 euro heeft want ik betaal 99 van de 100 keer 50 euro of minder.

Mensen zouden eens wat vaker op internet naar goeie webshops moeten zoeken

• donald_dick
Standeman schreef op 19 augustus 2004 @ 10:28:
[...]

7 euro ? whahaha ja in Lutjesbroek, hier in amsterdam betaal je op zaterdagavond mooi 9,50 euro voor een film

ja en met doom 3 of een ander non multipaying game ben je vaak binne 10 uur klaar of zelfs minder, niet iedereen heeft een breedband

als het kon zou ik het doen, maarja ik ga niet meer zo vaak naar de bios JUIST omdat het zo duur is geworden
mooi :P

• LordMithril
PWM schreef op 19 augustus 2004 @ 11:51:
[...]

Als er iets kapot gaat ja, niet als hij je niet bevalt.

Andere vraag:

Vinden de kopieërders dat ze echt in hun recht staan. Of weten ze dat ze fout bezig zijn, maar intereseert het ze niet. Blijkbaar intereseert het ze wel, want een heel scala aan excuses wordt hier uit de kast getrokken
Je hebt hier maar 0.0001% van alle copieerders he. De meeste boeit het idd echt niet.
"Andere mensen kopen het toch wel"
"wat koop jij games? whahahah loser" (was serieus het commentaar toen ik op school vertelde dat ik Morrowind ging kopen)
Al vertel je mensen wat het kopieren veroorzaakt (bedrijven die kapot gaan enzo) boeit het ze niks.
De enige reden dat er excuses komen is om het proberen goed te praten wat ze doen omdat ze wel weten dat het fout is. Maar er mee stoppen daarom? nope dat is teveel gevraagd.

En zoals ik al eerder zei, ja ik download ook, maar zodra ik het geld er voor heb koop ik ze ook. En als je dat niet geloofd, nou pech dan :P

Bier, Whiskey en Metal!!

Toch hoop ik al weet ik dat het toch niet gebeurt dat justitie ook hier eens wat aan ging doen.

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Anoniem: 2557 schreef op 19 augustus 2004 @ 11:50:

Nee, ik zorg gewoon - net zoals wanneer ik een plasmaTV ga kopen - dat ik van te voren goed geinformeerd ben door onafhankelijke reviews, ervaringen van anderen, de verkoper in de winkel (evt meerdere winkels) enz voordat ik tot aankoop overga. Dan nog kan het zijn dat ik uiteindelijk teleurgesteld ben, maar 1 miskoop in de 2 jaar vind ik best te overzien. Ik ga ook wel eens naar een kutfilm kijken in de bios.

De DOMHEID van de gemiddelde consument is even schrikbarend als het kopieergehalte.
Alleen zit daar een klein subtiel verschil in. Tussen hardware ( wat een tv is! ) en software ( games dus! )

Je kunt onmogelijk hardware met software vergelijken. Dat is als appels met peren vergelijken.

Een Tv heeft bepaalde specifiecaties waaraan hij voldoet, een game is echt puur persoonlijk en dus steeds verschillend per gebruiker, dus helaas gaat die vlieger niet op.

• LordMithril
Anoniem: 63800 schreef op 19 augustus 2004 @ 12:04:
Toch hoop ik al weet ik dat het toch niet gebeurt dat justitie ook hier eens wat aan ging doen.
Hoe wil je er wat aan gaan doen? Voor iedereen met een pc een huiszoekings bevel regelen omdat iedereen met een pc eigenlijk wel verdacht is??
Je kan er gewoon niks aan doen zolang het op een copieerbaar medium zit.
De enige manier nu om het tegen te gaan is met standaard online cdkey check of een steam like programma.

Bier, Whiskey en Metal!!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Anoniem: 63800 schreef op 19 augustus 2004 @ 12:04:
Hoeveel mensen van Justitie gebruiken zelf geen gekopierde software ;)

shaggy8675 schreef op 19 augustus 2004 @ 12:07:
[...]

Alleen zit daar een klein subtiel verschil in. Tussen hardware ( wat een tv is! ) en software ( games dus! )

Je kunt onmogelijk hardware met software vergelijken. Dat is als appels met peren vergelijken.

Een Tv heeft bepaalde specifiecaties waaraan hij voldoet, een game is echt puur persoonlijk en dus steeds verschillend per gebruiker, dus helaas gaat die vlieger niet op.
wat spreek jij jezelf heerlijk tegen eerst vergelijk je zelf een game met een auto vervolgens zeg je dat je het niet kan vergelijken.
Sorry maar als je jezelf al tegenpraat waar probeer je dan in vredesnaam over te discuseren?

shaggy8675 schreef op 19 augustus 2004 @ 12:07:
[...]

Appels en peren. De meest onzinnige uitdrukking ooit. Als jij honger hebt en je doet de koelkast open, en er liggen appels en peren in, dan ga jij toch vergelijken hoor, om te bepalen wat je wil gaan eten. ALLES is te vergelijken. Dus ook hard- en software.
:? als wij allebei dezelfde tv kopen hebben wij allebei dezelfde tv, als wij allebei Doom 3 kopen hebben wij allebei een compleet ander spel :?

Hier op mn werk wordt ook alles gekopieerd qua software

Anoniem: 118482 schreef op 19 augustus 2004 @ 12:14:
Hier op mn werk wordt ook alles gekopieerd qua software
en als mijn baas van de flat afspringt doen we het vervolgens met het hele bedrijf na

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Anoniem: 63800 schreef op 19 augustus 2004 @ 12:09:
[...]

wat spreek jij jezelf heerlijk tegen eerst vergelijk je zelf een game met een auto vervolgens zeg je dat je het niet kan vergelijken.
Sorry maar als je jezelf al tegenpraat waar probeer je dan in vredesnaam over te discuseren?
Ik spreek mezelf niet tegen ( interpretatie ;) )

Ik vergeleek de aanschaf van een product met eerst testen en eerst iets aanschaffen en dan pas testen!

Ach ja als jij dit een zinloze discussie vind, waarom is hij dan begonnen? Om ieder z'n mening en standpunt te laten verkondigen toch?

En als ik dan een andere mening ben toegedeelt dan jouw, ben ik niet welkom in een discussie omdat ik niet kan discusieren?

Klinkt bijna als een flame....

• Haay
  • Laatst online: 17:58
Gamesmakers kunnen het ook op een andere manier aanpakken. Zoals bv. ArenaNet met hun eersteling Guild Wars welke online-only zal zijn. Geen MMORPG met maandelijkse kosten maar gewoon 1x spel kopen en dan onbeperkt online spelen, net zoals Diablo II na eenmalige aanschaf onbeperkt op de BattleNet servers gespeeld kan worden. ArenaNet zal zich geen zorgen hoeven maken over inkomstenderving door kopieren, want met een kopie zonder account begin je niks.

Ik denk dat het kopieren van games en de gemiste inkomsten voornamelijk single player games treffen, en dat die op termijn dan ook kans maken om zeker op de PC uit te sterven.

Als ik naar mezelf kijk, dan zie ik dat ik games met een duidelijke multiplayer component die mij ook aanspreekt al snel origineel koop. Zo zal ik ZEKER HalfLife2 origineel kopen op de dag van release. En het al genoemde Guild Wars staat bij mij sinds de E3-alpha demo al op #1 van te kopen games. Maar ook games met een focus op single player en een multi player component komen origineel in mijn verzameling wanneer ik ze gewoon graag wil hebben. Zo heb ik Far Cry op de dag van release gekocht, en ook Homeworld 2 heb ik op de dag van release gekocht.

Maar single player only games wil ik nog wel eens downloaden en daarvan alleen de kopie spelen. En vind ik het spel zo goed dat ik het ook daadwerkelijk uitspeel, dan koop ik het later nog wel, wanneer de prijs naar budget-niveau gedaald is. Niet om het dan nog te spelen, maar gewoon als aanvulling op mijn games-verzameling. Zo heb ik laatst bv. Mafia. City of Lost Heaven voor € 8,95 origineel gekocht. Prachtig spel, en voor die prijs mag hij niet in mijn verzameling ontbreken! En zo zijn er nog wel wat games die ik nog wel zal kopen als ik ze voor een aardig prijsje in de budgetbak tegenkom.

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Anoniem: 2557 schreef op 19 augustus 2004 @ 12:12:
[...]

Appels en peren. De meest onzinnige uitdrukking ooit. Als jij honger hebt en je doet de koelkast open, en er liggen appels en peren in, dan ga jij toch vergelijken hoor, om te bepalen wat je wil gaan eten. ALLES is te vergelijken. Dus ook hard- en software.

[...]

:? als wij allebei dezelfde tv kopen hebben wij allebei dezelfde tv, als wij allebei Doom 3 kopen hebben wij allebei een compleet ander spel :?
het spel is hetzelfde, alleen omdat jij andere eisen aan het spel geeft dan ik, zijn het qua ervaaring toch compleet andere spellen, de specificaties van die tv veranderen niet, en anders had je een ander model moeten pakken... net als bij games, aleen een tv kun je zien werken... een game meestal niet, of niet afdoende!

edit:
Als RTCW 2 uitkomt, koop ik hem accuut, zonder kopie te proberen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Shaggy op 19-08-2004 12:19 ]

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-06 14:13

Smoonshine

Feyenoord!!

Ikzelf heb vroeger een boel gekopieerde spellen gekocht. Toen kwam het net in en was het stoer om alle nieuwe spellen te hebben voor zo min mogelijk. Tegenwoordig download ik bijna niets meer. Ik merkte dat ik met al die spellen mijn interesse begon te verliezen in games. Spellen werden na een half uur weer aan de kant gegooid om nooit meer gespeeld te worden. Tegenwoordig koop ik af en toe een spel en die speel ik dan ook van top tot teen en ik merk dat je er dan veel meer plezier in hebt.

Maar ik denk dat net als de muziekindustrie, de gamesindustrie ook te laat beseft dat downloaden de toekomst heeft. Het is tegenwoordig haast makkelijker om een spel te downloaden, dan om hem in de winkel op te halen.

En downloaden wordt ook algemeen geaccepteerd, er wordt zelfs reclame mee gemaakt voor breedband internet. Er is niemand die er wat van zegt wanneer je een gekopieerd spel speelt. Er is niemand die zich afkeurend gedraagt naar iemand die veel kopieert toe. Als iemand nu zegt: "Sow, ik heb Doom 3 al een week voordat hij in de winkel ligt, haha" dan zegt niemand: "Sukkel, lelijke dief dat je bent", maar: "Sow, cool, kun je die mij ook even branden".

De sociale controle is 0,0. Niemand vind het erg dat er gedownload wordt. Ikzelf speel 10x liever een origineel, maar meestal probeer ik het van te voren wel even. Zo zijn er spellen geweest die ik nu origineel heb, die ik anders nooit gekocht had. En andersom ben ik ook behoedt voor sommige uitgaven. Downloaden heeft wat dat betreft niet alleen slechte kanten.

uhm...

shaggy8675 schreef op 19 augustus 2004 @ 12:17:
[...]

het spel is hetzelfde, alleen omdat jij andere eisen aan het spel geeft dan ik, zijn het qua ervaaring toch compleet andere spellen, de specificaties van die tv veranderen niet, en anders had je een ander model moeten pakken... net als bij games, aleen een tv kun je zien werken... een game meestal niet, of niet afdoende!

edit:
Als RTCW 2 uitkomt, koop ik hem accuut, zonder kopie te proberen :)
en als ik nou andere eisen aan een tv stel is het dan nog dezelde tv of is het dan een compleet andere tv?

want de specificaties van de game veranderen ook niet geloof mrrudi nou gewoon

Semmy wrote
en als mijn baas van de flat afspringt doen we het vervolgens met het hele bedrijf na

Zucht kan iemand deze man zn mond snoeren
De systeembeheerders doen het niet voor HUNZELF maar voor het BEDRIJF zelf

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-06 20:39

Karel V

Een simpele ziel

Westwood, sierra, maxis, davilex, looking glass, interplay ...... etc.
Gelukkig komen de Russen en Tsjechen ons gamers te hulp, daar is het allemaal nog goedkoop te produceren, en valt er voor kleine studio's nog winst te behalen. Hier verdwijnen ze, en daar schieten ze als paddestoelen uit de grond.
Maar daarmee kraken we wel onze eigen gameindustrie.
Ik las zelfs op internet dat uitgever CDV krap in kas zat ( :'( mijn favoriete uitgever: totaal 6 game's van, en allemaal legaal) en al zijn hoop had gericht op Codename: Panzers.

Ik zelf vind op een zekere hoogte wel dat je eens een game mag kopieren van een ander (niet downloaden). Zolang je maar fair bent en ook een groot deel koopt (bij mij toch wel meer dan 75% orgineel). Bijv:
Commando's 2 illegaal --> Commando's 3 legaal. (twee spellen voor de helft van de prijs, maar dat geld gaat wel naar de producer).
MOHAA illegaal gehad, maar een gold pack legaal gekocht.
Als je een keer een kopietje draait, oke dat moet kunnen. Maar om nu alles illegaal te kopieren en te downloaden is ook niet normaal meer. Ik vind dat een producer dat geld gewoon verdient. En natuurlijk zul je dan wel eens een miskoop doen, maar dat geld voor zo veel dingen, die je ook niet jat. Er zijn trouwens genoeg reviews/previews/screenshots/in-game-trailers en demo's te vinden om te weten wat je koopt (zowel op internet als in spelmagazine's).
Verder is de prijs ook een zwak argument. Je kan ook even wachten en als het spel goedkoper is geworden hem dan kopen (oudere game's zijn na een 1 a 2 jaar meestal wel voor 10 euro te koop). Als je dan ook nog eens een oudere pc koopt, dan bespaar je pas echt geld. Dat komt neer op 1000 euro of meer (gamepc's), dus als geld zo belangrijk is kun je net zo goed een mindere computersysteem kopen en de games van 2 jaar oud spelen (goedkoop en legaal).

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

shaggy8675 schreef op 19 augustus 2004 @ 11:46:
[...]

Op die auto heb net zoveel garantie als op een spel... Op een spel zelfs meer denk ik. (kan je makkelijker inruilen voor een nieuw exemplaar!)

Als je niet tevreden bent over je auto, krijg je echt je geld niet terug hoor....

Anoniem: 69767

Ondanks het kopieeren gaat het enorm goed met de gamesmarkt:
Halfjaarcijfers 2004: de Gamesmarkt

Meer computergames verkocht in eerste halfjaar 2004

Hilversum, 17 augustus 2004 – In de eerste zes maanden van dit jaar zijn er 12% meer computergames verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Omdat de gemiddelde winkelverkoopprijs daalde, is er sprake van een omzetdaling van 9%. Computergames bestaan in twee varianten: spellen voor de PC en spellen die op een console, een speciale spelcomputer, worden gespeeld.
(bron: http://www.nvpi.nl/nvpi/pagina.asp?pagkey=39705)

In het eerste halfjaar zijn er 9% meer PC games verkocht en 16% meer console games...

En als je tijd hebt hier een interessant interview met de makers van Starforce en de piracy:

http://firingsquad.com/features/starforce_interview/

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 19-08-2004 12:40 ]

• SCIxX
Er wordt hier wel gezegt dat je niet moet zeuren om de prijzen, maar net als muziek cd's weet ik zeker dat ze een heeeeeel end omlaag kunnen, ipv omhoog wat de laatste jaren alleen maar gebeurt.

Des te duurder je spellen maakt, des te meer gaan downloaden, des te goedkoper je ze maakt des te minder.

• dietmertan.com
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-03-2023

dietmertan.com

Less is more

Als ik naar mezelf kijk is het er gewoon tijdens de jeugd al ingebakken. Sinds de tijden van de C64 en de Amiga kopieer ik al spellen en dat was toen ook al normaal. Mensen zijn zo opgegroeid en weten gewoon niet beter.

http://dietmertan.com/

• Opperhoof
  • Laatst online: 16:56
ik moet helaas eerlijk bekennen dat ik 1/2 van mn games download, en de de andere helft koop. ik weet het, het is niet goed, maar de games zijn niet het enige waar ik voor werk, dat neemt niet weg dat het idd niet helemaal eerlijk is nee.

verder kunnen ze dr prijzen van consoles wat verhogen en de prijzen van de games wat verlagen, net als met die prachtige goedkope printers waaraan je je scheel betaald aan de inktpotjes...

de laatste tijd neemt het downloaden bij mij veel af en wordt het 9/10 kopen simpelweg omdat mn _/-\o_ Nvidia G-force 2, 64mb mx400 + tv-out _/-\o_ het niet meer zo goed trekt. en de games die wel prima draaien zijn nu vaak voor <10 euro te koop in een uitzoekbak bij de speelgoedwinkel :D

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Al met al, denk ik dat het weer zo'n eindeloze discussie word/is.

Welles/nietes en iedereen weet het beter.

Beetje zinloos, maar ja.

Kopieren is slecht, simpel weet ik , weet iedereen. maar wat is de reden dat mensen kopieeren? Omdat het goedkoper is... dus....

Veel plezier met de dicussie, ik ben er weg van.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

SCIxX schreef op 19 augustus 2004 @ 12:40:
Er wordt hier wel gezegt dat je niet moet zeuren om de prijzen, maar net als muziek cd's weet ik zeker dat ze een heeeeeel end omlaag kunnen, ipv omhoog wat de laatste jaren alleen maar gebeurt.

Des te duurder je spellen maakt, des te meer gaan downloaden, des te goedkoper je ze maakt des te minder.
Heb je enig idee wat het kost om een game te maken en hoeveel je er van moet verkopen om geen verlies te draaien? Heb je enige idee wat het kost een team van een paar tot tientallen personen maanden (of zelfs jaren) fulltime te betalen?

Maar ik zou erg graag horen waarom je denkt dat de prijzen van games een heel eind naar beneden kunnen. Ik gok dat je je er flink in vergist.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De Appie hein gaat óók niet failliet als je daar zonder te betalen door de kassa rent, maar is dat nou een argument, of niet? ;)

* eamelink is ook een kopiërende klootzak... Het enige verschil met veel mensen is dat ik me er wél wat van aantrek. Ik vind het echt een naaistreek van mezelf, en zit mezelf steeds te vertellen dat ik het gewoon niet kan maken, maarja, ik ben verslaafd...

Bij mij is het écht heel erg trouwens. Er staat _helemaal niets_ legaal op mijn computer. Ja, freeware spullen. Ik vervang steeds meer programma's door freeware varianten, dat scheelt dan nog een beetje.

Net Nero eraf gegooid en CDBurnerXP Pro erop gezet, handig :)

Sinds ik student ben, is mijn XP en office overigens wel legaal geworden, dankzij m'n studentenlicentie :)

Maar ik ben aan het veranderen :) Ik heb zowaar m'n buurman aangeraden om McAfee te kopen inplaats van dat ik het hem even gaf :). Binnenkort gooi ik windows eraf, die kan mooi plaats maken voor de debian installatie die nu onder vmware draait (hmm, vmware is dachtik ook vrij prijzig)...

Voor linux is niet zozeer direct meer gratis software dan voor windows, maar vaak van betere kwaliteit, bijna vergelijkbaar met de meeste betaalsoftware voor windows. Iets vaker bugjes enzo, maar ach, het is tenminste gratis :)

Daarna ga ik alle albums op m'n iPod aanschaffen (fikse operatie, maar ik heb nogal wat oude albums, die ik in de 5 euro bakken ga zoeken :)), en ga ik alle divx'jes wegpleuren en van de toffe DVD's kopen :)

En als ik dan fatsoenlijk afgekickt ben, en een jaar clean, ga ik lekker iedereen die software steelt, want ja het is gewoon stelen, afzeiken :*

Anoniem: 121326

Je kan alle kanten hiermee uit en ik ben zeker ook niet legaal bezig. Dit wil niet zeggen dat ik nooit spellen koop. Ik ben die hard cs'er en uiteraard heb ik een half-life pakket gekocht. Dit omdat het gegarandeerd staat voor uren speelplezier en het nu een prijs heeft wat eigenlijk een lachertje is vergeleken met de games van nu. Ook al zullen ze later ook voor die prijs ergens liggen. De meeste spellen ben ik gewoon zat na een week behalve een paar en die koop ik dan ook. Maar eigenlijk ligt het dus aan de gamemakers als ze een spel alleen singel player maken koop ik het in principe al niet omdat ik het id heb dat het dan niet compleet is. Hl2 zal ik ook meteen kopen omdat ik weet dat er tig mods voor komen en ik er jaren mee vooruit kan. Daar wil ik geld aan uitgeven, no problemo. En dan is de reden nog niet eens dat je een geldige serial nodig hebt om online te kunnen gamen dan is de prijs terecht.

• RMB
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-06 00:55

RMB

Nee, geen right mouse button!

ik geef toe: ik kopieeer games, als ik ze graag wil hebben, of me wel leuk lijken.
Als ze daarna te gek zijn (zoals Call of Duty) koop ik hem alsnog origineel (nu gedaan)
sommige games (doom3) koop ik meteen origineel zonder ook maar een ilegaal iets van de game op mijn pc te hebben... verder koop ik al mijn ps2,GameCube en GBA games origineel..... en ja deze zijn inderdaad Duur... Waarom kopieer ik ps2 spellen niet?.... om de eenvoudige reden dat het me te lastig is, om een dvd te kopieeren (een cd is toch wel wat makkelijker)

Waarom kopieer ik toch pc games?... puur omdat het zo makkelijk is, EN ik heb er totaal geen schuldgevoel over als ik een game heb gekopieerd :/ (nu voel ik wel enige prikkels ;) )

Ik denk, dat als er banners kwamen en meer reclame van: Games kopieeren is een misdrijf, dat ik dan meteen al mijn gekopieerde games richting vuilnisbak mieter, omdat dan echt tot mij door dringt, dat het niet mag..... nu lijkt alles te kunnen, iedereen doet het dus daarom heb ik er geen schuldgevoel over

dit klinkt misschien insane idioot (mayB ben ik dat ook wel :Y) )
maar ik denk dat het zo is......

offtopic:
een film die ik meer als 50 uur gekeken heb: zowat alle star wars versies :9~ nu nog episode 3 >:)

[ Voor 6% gewijzigd door RMB op 19-08-2004 13:11 ]

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:08
Al mn spellen op de PS2 zijn origineel.... logisch.

De spellen die ik speel op de pc:
Call of Duty
BF1942
America's Army
RtCW ET

zijn origineel of gratis.

Maar ik snap de reden wel. Een nieuwe pc kost al ontzettend veel geld, spellen zijn ook niet goedkoop, dus simpelweg; het wordt te duur.

Straks schaft de overheid de PC prive af waardoor een aanschaf van PC nog meer geld kost en voorspel ik alleen maar een toename van het kopieeren van spellen.

wijze woorden

• Loona35
  • Laatst online: 13-06 14:41
9 op de 10 games die ik illigaal vekrijg speel ik heel kort even en kom er dan achter dat het vaak een inhoudsloze saaie game is.

Ik ga echt niet overal 45 euro voor betalen omdat dan de makers van al die flutloze sh*t games kunnen blijven bestaan.

Het is echt niet zo dat als downloaden en kopieeren niet bestond men oppeens al die games ging kopen.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
MrScratch schreef op 19 augustus 2004 @ 11:11:
De kopieerbeveiliging wordt dusdanig dat kopieren niet meer kan en games maken weer rendabel wordt of er worden geen games meer gemaakt.
ik vraag me af of een niet-kopieerbaar spel van gemiddelde kwaliteit nu meer inkomsten zal genereren dan een kopieerbaar spel.
Bedenk wel dat het aantal illegale downloads slechts een vage indicatie is van de vraag wanneer er voor betaald zou moeten worden.

• SCIxX
Creepy schreef op 19 augustus 2004 @ 13:05:
[...]

Heb je enig idee wat het kost om een game te maken en hoeveel je er van moet verkopen om geen verlies te draaien? Heb je enige idee wat het kost een team van een paar tot tientallen personen maanden (of zelfs jaren) fulltime te betalen?

Maar ik zou erg graag horen waarom je denkt dat de prijzen van games een heel eind naar beneden kunnen. Ik gok dat je je er flink in vergist.
Goh alsof ik dat nog geen 100x gehoord heb, die kosten per spel kunnen echt wel omlaag hoor. Maar omdat mensen gaan downloaden verhogen ze de prijzen, maar daardoor gaan alleen NOG meer mensen spellen downloaden. Als ze nou beginnen met verlagen weet ik zeker dat meer mensen een spel in de winkel kopen.

Anoniem: 70997

Ik heb de gehele BF serie gekocht.
Waarvan 2 add-ons bagger waren maar toch in totaal 100 euro voor gedokt.

Verder koop ik al mijn x-box spellen legaal simpelweg omdat het teveel moeite is om mn x-box om te bouwen en daarna de spellen te rippen.

De spellen waarvoor ik een serial nodig heb om online te spelen koop ik omdat ik niet het risico wil lopen dat ik straks niet online kan spelen.

Maar 1 spel voor de x-box kost rond de 60 a 70 euro! Dat is echt belachelijk veel geld! Om dat te compenseren kopieer ik wel eens een spel of download ik ze. Waarom?? Omdat het verdomde makkellijk is en bijna nog sneller gaat dan even naar de winkel lopen. Niemand is toch een dief van zn eigen portomonee? We zijn wel Nederlanders hier en ik wil ook graag voor een kwartje op de eerste, spreekwoordelijke rij zitten.

Wanneer ze de downloaders eens echt gaan aanpakken dan zal ik vanzelf wel stoppen maar zolang ze alles gratis aanbieden via internet tja....

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

SCIxX schreef op 19 augustus 2004 @ 13:59:
[...]

Goh alsof ik dat nog geen 100x gehoord heb, die kosten per spel kunnen echt wel omlaag hoor. Maar omdat mensen gaan downloaden verhogen ze de prijzen, maar daardoor gaan alleen NOG meer mensen spellen downloaden. Als ze nou beginnen met verlagen weet ik zeker dat meer mensen een spel in de winkel kopen.
Ik denk dat wanneer ze dat doen ze alleen minder geld gaan verdienen. Lijkt me stug dat ze niet uitgezocht hebben wat de optimale prijs is voor een spel zodat ze maximaal winst halen... Niet zo dat gamedevelopers geen economen en marketingen mensen in dienst hebben! (zeker de grote, zoals EA).

• Thijs
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:15
Creepy schreef op 19 augustus 2004 @ 13:05:
[...]

Ik denk dat dat wel meevalt. Waarom denk je dat er "classic" versies en "player's choice" versies zijn van games? Die zijn vaak slechts 30 euro. Die gaan ze echt niet produceren als het ze totaal niets op zou leveren of zelfs verlies zouden draaien. Nu durf ik ook niet te zeggen dat alle games gewoon 30 euro zouden kunnen kosten, immers zal er wel een hele lage winstmarge op zo'n versie zitten en dekt het slechts de productiekosten en niet de ontwikkelings- en marketingskosten die er bij de launch van het spel allemaal zijn gemaakt.

Oké, bovenstaande verhaal lijkt alsof ik kopieren een goed idee vind omdat de prijzen zo hoog zijn, maar dat ben ik helemaal niet. Ik koop zelf ook al m'n games legaal, dan heb je er vaak ook nog meer plezier van. Je kan je games ook nog verkopen als het je niet aanstaat, dan verlies je er niet zoveel op.

Thijs schreef op 19 augustus 2004 @ 15:16:
[...]

Ik denk dat dat wel meevalt. Waarom denk je dat er "classic" versies en "player's choice" versies zijn van games? Die zijn vaak slechts 30 euro. Die gaan ze echt niet produceren als het ze totaal niets op zou leveren of zelfs verlies zouden draaien. Nu durf ik ook niet te zeggen dat alle games gewoon 30 euro zouden kunnen kosten, immers zal er wel een hele lage winstmarge op zo'n versie zitten en dekt het slechts de productiekosten en niet de ontwikkelings- en marketingskosten die er bij de launch van het spel allemaal zijn gemaakt.
Alleen verschijnen zowel de platinum als de Player's Choice pas als ze een bepaalde tijd full-price zijn geweest en dus al [x] bedrag hebben opgebracht. Platinum is het tweede traject, net zoals er van veel PC games later nog een budget (jewelcase) versie uitkomt.

• Thijs
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:15
Anoniem: 2557 schreef op 19 augustus 2004 @ 15:20:
[...]

Alleen verschijnen zowel de platinum als de Player's Choice pas als ze een bepaalde tijd full-price zijn geweest en dus al [x] bedrag hebben opgebracht. Platinum is het tweede traject, net zoals er van veel PC games later nog een budget (jewelcase) versie uitkomt.
Ja, dat zeg ik ook, dat ze bij de launch niet meteen voor 30 euro zouden kunnen worden verkocht (al hoewel, Beyond Good & Evil en Prince of Persia: Sands of Time waren allebei zo rond de 35 euro bij de launch en kosten nu nog maar 15 euro, het kán dus wel!).
Maar het betekent dus wel dat er minimaal 20 euro extra winstmarge bovenop zo'n game zit bij de launch. Ik weet niet exacte verkoopcijfers, maar had vernomen dat een goede game zo'n 100.000 stuks verkoopt in Nederland. Dat betekent dat in Nederland alleen al er zo'n 2 miljoen winst wordt gemaakt. Wereldwijd gezien verdienen ze dus echt knaken aan zo'n spel. En je gaat me niet vertellen dat dat nét genoeg is om zo'n game te ontwikkelen en een paar reclamespotjes op TV uit te kunnen zenden.

Thijs schreef op 19 augustus 2004 @ 15:29:
[...]

Ja, dat zeg ik ook, dat ze bij de launch niet meteen voor 30 euro zouden kunnen worden verkocht (al hoewel, Beyond Good & Evil en Prince of Persia: Sands of Time waren allebei zo rond de 35 euro bij de launch en kosten nu nog maar 15 euro, het kán dus wel!).
Maar het betekent dus wel dat er minimaal 20 euro extra winstmarge bovenop zo'n game zit bij de launch. Ik weet niet exacte verkoopcijfers, maar had vernomen dat een goede game zo'n 100.000 stuks verkoopt in Nederland. Dat betekent dat in Nederland alleen al er zo'n 2 miljoen winst wordt gemaakt. Wereldwijd gezien verdienen ze dus echt knaken aan zo'n spel. En je gaat me niet vertellen dat dat nét genoeg is om zo'n game te ontwikkelen en een paar reclamespotjes op TV uit te kunnen zenden.
100.000 in Nederland?? Ja dag Jan! :D Mochten ze willen :) Call of Duty (toch 1 van de toppers van afgelopen seizoen) zijn er misschien 20.000 van verkocht in de BeNeLux. De nieuwste Colin McCrea 22.000 exemplaren. Het is maar 4 of 5 keer in de geschiedenis voorgekomen dat een PC spel meer dan 30.000 exemplaren heeft verkocht (in de BeNeLux). Een gemiddeld PC spel heeft een 'inlading' van 10.000 exemplaren. Inlading betekent dat er 10.000 exemplaren door de distributeurs worden ingekocht en verscheept naar de retailers. Vaak worden deze 10.000 exemplaren niet eens verkocht, waarna je de afgeprijsde versies krijgt.

Voor de Ps2 (de grootste markt) hebben de meeste spellen een inlading van 25.000 stuks, en de ECHT supertitels verkopen wel eens 100.000 exemplaren in hun levensduur. De enige twee recente titels die dat gehaald hebben zijn Gran Turismo en Grand Theft Auto 3.

Dan stel een spel kost 55 euro in de winkel, dan koopt de distributeur ze van de publisher voor ongeveer 33 euro. Een developer krijgt gemiddeld een percentage van 20-30% royalties als ze een goeie deal hebben, dus als ze mazzel hebben 9 euro per verkocht exemplaar. Een gemiddeld PS2 spel brengt dus op in de BeNeLux:

Inlading: 25.000 stuks
Verkoopprijs per stuk: 33 euro (van publisher naar distributeur)
Royalty 25%: 8,25 euro
winst BeNeLux: 206.250 euro

Das iets anders dan 2 miljoen :)

• donald_dick
heb je erook een bron van?

donald_dick schreef op 19 augustus 2004 @ 16:25:
[...]

heb je erook een bron van?
Een telefoontje naar een kennis die bij Multimedia International en met Micromedia en Denda heeft gewerkt en nu een eigen distributie bedrijf leidt. Iemand die weet wat voor aantallen er verkocht worden. Dit soort cijfers wordt (helaas) nooit of nauwelijks gepubliceerd, maar geloof maar dat dit wel klopt.

edit:

de marges en royalties weet ik uiteraard uit eigen ervaring.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 2557 op 19-08-2004 16:35 ]

• SCIxX
Voor de euro waren nieuwe spellen anders 100 gulden, tegenwoordig 60euro, dat vind ik toch al aardig verschillen...
Ik ga gewoon echt geen 60euro uitgeven voor een spel, alleen als ik hem echt graag wil hebben misschien...

Maarja daarnaast download ik ook niet zo veel spellen, af en toe eens eentje bij een leuke titel.
Pagina: 1 2 ... 12 Laatste