Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop
Dutch Flanker Display Team
You can't be lost if you don't care where you are
Gewoon even een tip.
Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°
Zie je maatschappijen als Air India, Emirates, Eritrean Airlines en Ethopian ook regelmatig op Schiphol?
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Verwijderd
"Zie je maatschappijen als Air India, Emirates, Eritrean Airlines en Ethopian ook regelmatig op Schiphol?"
Op Schiphol komen regelmatig nog Emirates (Cargo) Ethiopian en ook Eritrean.
Air India niet meer..........
Tupolov's (Tu-154) komen er over het algemeen alleen nog maar van Pulkovo.
Wel af en toe nog eens een An12!
Check anders http://www.scramble.nl
Verwijderd
Gemaakt met mijn D70 op 27 september

B-18275 China Airlines Boeing 747-409

9V-SFN Singapore Airlines Cargo Boeing 747 Freighter

F-OPTP Air Caribes Airbus A330

PH-MCW Martinair Cargo Mc Donnel Douglas MD-11 F
Allen ingestuurd voor Airliners.net waar je trouwens al mijn foto's kan checken via mijn link!
Het toestel was van Volga Dnepr, en had als registratie RA-82046.
Hier nog op het cargo platform:

Onderweg naar startbaan 28, met groot licht aan

Take off:
http://airteamimages.com/bram-botterman_pid1007.html
http://www.airliners.net/open.file/677098/L/
Waar precies is deze gemaakt? Aan het begin van 06, dat is duidelijk, maar waar kun je staan om dit uitzicht te krijgen?
Wat voor een lens heb je nodig voor een plaat als deze?
Je kan altijd de fotograaf contacterenMartijnA3 schreef op 30 september 2004 @ 09:35:
Kan iemand mij wat info geven over deze foto?
Waar precies is deze gemaakt? Aan het begin van 06, dat is duidelijk, maar waar kun je staan om dit uitzicht te krijgen?
Ik heb er ff Terradesk erbij gepakt.MartijnA3 schreef op 30 september 2004 @ 09:35:
Kan iemand mij wat info geven over deze foto?
Als je 06 doortrekt kom je op de op/afrit van de A4. Tussen de op/afrit A4 en de doorgaande weg richting Rozenburg, staan geen gebouwen. En met een beetje telelens is zo'n plaatje wel te schieten.
[ Voor 45% gewijzigd door Bl@ckbird op 01-10-2004 01:26 ]
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Serie gemaakt bij het Pima Air Museum buiten Tucson Arizona. 53ºC toen ik daar liep. Doordat alle toestellen gewoon geparkeerd zijn kan je wel lekker fotograferen. Je droogt alleen uit waar je bij staat zonder te zweten door een luchtvochtigheid van 10% Naast het museum is die beroemde opslagplaats met zijn dik 3000 toestellen. Heel apart.
Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu
Canon EOS 10D en een selectie uit:Verwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 18:03:
Met wat voor camera's en nog belangrijker wat voor objectieven gebruken jullie?
- Sigma 24-70mm f/2.8 EX DG
- Canon EF 70-200mm f/2.8L USM
- Canon EF 300mm f/4L IS USM
- Canon EF 1.4x Extender II
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Deze foto is gemaakt door een vriend van mij op de open dagen op vliegbasis Volkel.
De EC-135 werd weerspiegeld door het UV filter wat ik standaard op mijn lenzen heb zitten.
heb er nog meer hoor met andere achtergrond

Verwijderd
ik ben geen vliegtuigspotter of wat dan ook, maar deze vind ik echt HEEL erg stoer! Mag ik 'm full res? leuke desktop
Ja sorry micha, ik volg gewoon zp'n beetje alles hier om en rond FG, staat altijd open in firefox, dus als ik effe niets te doen heb kijk ik wat er hier gebeurd is.. en dat komt nogal eens voor

Geschoten tijdens de spottersdag op Kleine Brogel dit jaar.
Ondanks het slechte weer vond ik hem zelf niet onaardig
Ja dat mag wel....als je even een mailtje stuurt naar hollandaviatonsite @ xs4all . nl dan krijg je'm fullsize!Verwijderd schreef op 07 oktober 2004 @ 00:03:
[...]
ik ben geen vliegtuigspotter of wat dan ook, maar deze vind ik echt HEEL erg stoer! Mag ik 'm full res? leuke desktop![]()
offtopic:
Ja sorry micha, ik volg gewoon zp'n beetje alles hier om en rond FG, staat altijd open in firefox, dus als ik effe niets te doen heb kijk ik wat er hier gebeurd is.. en dat komt nogal eens voor
The sky is the limit
Als dank mocht ik een kijkje nemen in Hangar 10, 12 en 14, waar o.a. de 737 en 747 worden onderhouden.
Deze 747-400 was binnen geparkeerd voor demonstraties van motor-onderhoud
Boeing 737-300 ondergaat een hydraulische test
Deze 747 was klaar en stond te wachten om weggesleept te worden
Hangar 10 met de deuren open.
Er was nog een 747-400 van KLM Asia onderweg met een hydraulisch probleem, die werd hier ook binnen gezet
Cockpit van de KLM Asia 747
Met al die CRT's ziet het er een stuk netter uit dan de oude 200 cockpit
Het museum heeft sinds begin dit jaar een luchtwaardige Lockheed Constellation.
Sinds juni staat het toestel echter door een motorbrand in motor 3 aan de grond.
Om het toestel luchtwaardig te houden, moeten de motoren minstens 1x per maand gestart worden.
Gisteren was het weer zover, de drie werkende motoren werden opgestart, en hebben ongeveer een kwartier gedraaid, waarbij ze een voor een even op vol vermogen stonden te brullen, wat mooie condens spiralen opleverde.

Motor 4 draait al, hier wordt motor 2 opgestart.

Motor 1 startte moeilijk, wat resulteerde in een meterslange steekvlam uit de uitlaat (en ik was natuurlijk weer net te laat met afdrukken)

Door de hoge luchtvochtigheid ontstonden er mooie condens spiralen aan de propeller tips.
Verwijderd
kan ik die foto's op mijn site gebruiken foxke ???? mag dat????Foxke schreef op 22 augustus 2004 @ 21:51:
[afbeelding]
[afbeelding]
Gewoon wat standaard plaatjes van als je op vakantie gaat
Verwijderd

En zo heb ik er nog een paar honderd stuks:)
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2004 14:13 ]
Verwijderd
Foto's zijn gewoon te zien hoor.Spotter schreef op 21 oktober 2004 @ 14:32:
misschien even de foto's tussen [ IMG] en [ /IMG] (zonder spatie) zetten, kunnen we ze direct zien
EHEH???Verwijderd schreef op 21 oktober 2004 @ 13:02:
Ff iets niet allerdaags:
#1[afbeelding]
#2[afbeelding]
#3[afbeelding]
#4[afbeelding]
#5[afbeelding]
#6[afbeelding]
Vanmiddag kwam er namelijk zo'n ding binnenvliegen op EHEH, toen ik op platform stond. omstreeks 1400LT
Voorsmaakje:

high-res: click here

Hopelijk vinden jullie het iets
Compleet overzicht:
http://coppermine.airliners.be/thumbnails.php?album=32
Netjes, zie je tenminste eens dingen die je nooit in het echt hebt gezien.Bottie schreef op zaterdag 04 december 2004 @ 10:46:
Gisteren eens iets anders gedaan dan Oostende (OST-EBOS) en Zaventem (BRU-EBBR), nl eens een bezoekje gebracht aan Parijs-Charles de Gaulle (CDG-LFPG):
Voorsmaakje:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hopelijk vinden jullie het iets
Compleet overzicht:
http://coppermine.airliners.be/thumbnails.php?album=32
Antonov An-124-100 RA-82079 van Volga-Dnepr

Ondanks dat dit alweer nummer 9 was, blijft het een imposant gezicht.
Verwijderd
Deel 1: Air-to-air
[1] Ferryvlucht van Canada naar Nederland.

[2] Ferryvlucht van Kyrgystan naar Nederland

[3] Duitse F-4F Phantom II boven de Waddeneilanden

[4] Duitse Phantom boven de Noordzee

[5] Belgische F-16

[6] Close-up van een KLu F-16

[7] Deense F-16 "Pitch Up!"

[8] Deense F-16, close formation

Om het af te leren nog wat warbirds:
[9] Harvard

[10] Beaver
Bovenste is gebruikt voor de fotocontest vorige maand

[ Voor 14% gewijzigd door Pinin op 08-12-2004 23:07 ]
www.casarodriguillo.com
Mooie fotos, vooral de eersteVerwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 17:02:
Nou, vooruit. Dan ook maar een paar foto's van mijn hand.
Deel 1: Air-to-air
[1] Ferryvlucht van Canada naar Nederland.
[afbeelding]
zou ik deze op 1280*1024 kunnen krijgen (wallpapertje)
phant0m(at)phant0m(dot)nl
Geweldige foto's! Zo'n Awacs 707 blijft indrukwekkend, helemaal met die ouwe beessies er nog onder.Verwijderd schreef op donderdag 21 oktober 2004 @ 13:02:
Ff iets niet allerdaags:
#1[afbeelding]
#2[afbeelding]
#3[afbeelding]
#4[afbeelding]
#5[afbeelding]
#6[afbeelding]
Zou ik een grote versie (1280×1024) van nummer zes mogen hebben?
Bla
Ik kan je vertellen dat de BUK op het laatst niet meer luchtwaardig was.MartijnA3 schreef op maandag 13 december 2004 @ 11:00:
Op airliners.net staan weer nieuwe foto's van de PH-BUK die gereed wordt gemaakt voor transport naar het Aviodrome. Weet iemand waarom ze dat vliegtuig niet gewoon daar naartoe gevlogen hebben? Het was toch nog gewoon luchtwaardig?
ten eerste waren alle onderdelen uitgebouwd die gevaarlijke stoffen hadden (bv smokedetectors ivm radiactiviteit enz)
en ten tweede veel onderdelen zijn gewoon gerepareerd en weer in de magazijnen opgeslagen voor klanten die nog met oude 747 vliegen.Voornamelijk die onderdelen die gewoon moeilijk te vinden zijn (worden niet meer gemaakt )
Gewoon zoals deze gasten deden, lijntjes kalken op de landingsbaan en als je voor die lijn de baan raakt, zit je goed.

Nee, dat is geen taxibaan maar de landingsbaan.....1600 meter.

Ze landden op baan 11 en kwamen to stilstand voor de kruising met de andere landingsbaan, zonder gebruik van de thrust reversers omdat de motoren boven het gras hingen..
Lelystad is 1200 meter?
Verwijderd
Hier staat ie, wel 1,5 mb groot in 2848x2136JaFFoG schreef op zondag 12 december 2004 @ 23:51:
[...]
Geweldige foto's! Zo'n Awacs 707 blijft indrukwekkend, helemaal met die ouwe beessies er nog onder.
Zou ik een grote versie (1280×1024) van nummer zes mogen hebben?![]()
http://members.home.nl/rogerwierike/awacsgroot.jpg
Alleen jammer dat één vleugel er niet helemaal op staat, maar hij kwam vlak over me heen en de herrie was niet te harden, toen ie over was kreeg ik een paar seconden later een klap van de wind
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2004 20:08 ]
Das wel een beetje overdreven hoor.Verwijderd schreef op maandag 13 december 2004 @ 20:04:
[...]
Hier staat ie, wel 1,5 mb groot in 2848x2136![]()
http://members.home.nl/rogerwierike/awacsgroot.jpg
Alleen jammer dat één vleugel er niet helemaal op staat, maar hij kwam vlak over me heen en de herrie was niet te harden, toen ie over was kreeg ik een paar seconden later een klap van de wind
Ik heb in 13 jaar pas een keer een klap gekregen van een vliegtuig wat voorbij kwam, en dat was een F-16 die tijdens een testvlucht op 20 meter hoogte met 1300 km/h voorbij kwam denderen.
Als het goed is heb ik daar nog ergens een foto van.
Een landend vliegtuig veroorzaakt op de grond geen wind, zeker niet als hij nog zo hoog zit als op die foto.
Nog een paar laagvliegers van mijn kant:
#1 - Boeing 737, op final voor de 18R op Schiphol (Polderbaan), gemaakt tijdens de GoT Spotters Meeting 2004
#2 - Boeing 747-400, op final voor de 18R op Schiphol, GoT Spotters Meeting 2004
#3 - F-15E Strike Eagle, op final voor de 28 op Gilze-Rijen in 1994, TLP 1994/3

#4 - F-117A Nighthawk, final voor de 28 op Gilze-Rijen in 1992, tijdens een rotatie met 47TFW

#5 - Tornado GR.1, final voor de 28 op Gilze-Rijen in 1994, TLP 1994/3
Wat later was de rotatie met RAF Canberra's ook erg fijntjes op Gilze.. Dat waren de dagen.. gelukkig is er in 2005 nog de open dag.
Maar Gilze-Rijen is weer MOB, dus dat betekent in principe iedere 3 jaar een open dag.
(MOB's zijn nu: Gilze-Rijen, Volkel en Leeuwarden)
Misschien dat de THG nog wat contacten legt en wat leuke oefeningen naar Gilze-Rijen toe haalt, dan wordt het ook wel weer leuk.
De banen blijven open, dus de kans op fighters blijft bestaan.
Ik las afgelopen weekend in De Stem dat de komende twee jaar Gilze-Rijen voor 190 miljoen op de schop gaat, om onderdak te kunnen bieden aan de hele THG.
Die moet in 2007 bestaan uit:
- 27 Apaches (waarvan er standaard 8 in Tucson staan)
- 17 Cougars
- 16 Chinooks
- 4 Alouette III's
Ook zou er sprake van zijn dat de Lynxen van De Kooi naar Gilze-Rijen komen.
Verwijderd
Nou geloof het of niet, die vleugeltips van die Awacs veroorzaken een werveling in de lucht die een zweepslag tot gevolg heeft, tis bijna iedere keer zo als ze landen.JoeKurr schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 10:13:
[...]
Das wel een beetje overdreven hoor.
Ik heb in 13 jaar pas een keer een klap gekregen van een vliegtuig wat voorbij kwam, ]
Je hoort de lucht ook 'knallen" als het ware en bij vochtig weer zie je werveling ook, net als een Formule 1 wagen die in vochtig weer rijd, daar zie je ook de werveling van de achtervleugel afkomen.
Dat zijn vortices, die kun je inderdaad zien als de omstandigheden juist zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 15:35:
[...]
Nou geloof het of niet, die vleugeltips van die Awacs veroorzaken een werveling in de lucht die een zweepslag tot gevolg heeft, tis bijna iedere keer zo als ze landen.
Je hoort de lucht ook 'knallen" als het ware en bij vochtig weer zie je werveling ook, net als een Formule 1 wagen die in vochtig weer rijd, daar zie je ook de werveling van de achtervleugel afkomen.
Soms zijn ze ook te horen en (als het vliegtuig groot genoeg is / laag genoeg vliegt) ook te voelen.
Overigens hoeven deze vortices niet perse van de vleugels af te komen.
Bij propellers zijn ze soms ook goed te zien

Deze vortices zijn trouwens best een probleem. Ze veroorzaken namelijk nogal wat luchtweerstand, omdat de streep die je ziet, een grote onderdruk is. Daarom condenseert de lucht daar ook.
Bij steeds meer vliegtuigen zie je daarom tegenwoordig winglets, die blokkeren deze werveling voor een groot deel, waardoor de onderdruk achter de vleugeltip afneemt, en de vleugel meer lift geeft.
Verwijderd
Dat zal dan wel dat fenomeen zijn dat ik voelde.JoeKurr schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 16:09:
[...]
Dat zijn vortices, die kun je inderdaad zien als de omstandigheden juist zijn.
Soms zijn ze ook te horen en (als het vliegtuig groot genoeg is / laag genoeg vliegt) ook te voelen.
.
Zal het je nog sterker vertellen, een Formule 1 wagen voel je al langs komen als je langs het rechte eind van Spa staat een stukje voor Les Combes...Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 15:35:
[...]
net als een Formule 1 wagen die in vochtig weer rijd, daar zie je ook de werveling van de achtervleugel afkomen.
Verwijderd
Totaal heeft de KLu 30 Apaches (min één gecrashte, dus 29). Volgens de plannen worden er 4 afgestoten, dus houden we er 25 over (misschien stoten ze er nu wel 3 af ipv. 4 door de crash, houden we er dus 26 over). Daarvan staan er 8 in de VS op Ft.Hood (Dus niet in Tucson!) Dus staan er hooguit 17 of 18 van die vliegende niesbuien op Gils.- 27 Apaches (waarvan er standaard 8 in Tucson staan)
Lynxen komen waarschijnlijk niet naar Gils. Gaat om de NH-90. De KLu heeft de wens om de Cougars afstoten om ook de NH-90 aan te schaffen. Logistiek gezien is het dan handiger als de NH-90's van de MLD dan ook naar Gilze-Rijen verhuizen. Hoogstwaarschijnlijk blijft er wel een Detachment met heli's op De Kooy.Ook zou er sprake van zijn dat de Lynxen van De Kooi naar Gilze-Rijen komen.
Pas is ook bekend geworden dat het hoofdkwartier van de KLu medio 2005-2007 zal gaan verhuizen naar een nieuwe (te verwerven) lokatie in de regio Gilze-Rijen/Breda.
Nu is het straks nog een kwestie van: Leeuwarden, Nieuw Millingen en LCKLu divisie Rhenen dicht en de RNLAF wordt omgedoopt tot RNBAF (Royal North Brabant Air Force).
Mochten de inlichtingen diensten meelezen, dit komt gewoon netjes uit de krant en overige open bronnen!
Dat houdt in dat als Leeuwarden slecht weer heeft (dichte mist, sneeuw, e.d.) dat we geen QRA meer hebben, en moeten steunen op Belgie en Duitsland.
(Dit is een eigen beredenering, waar ik op kwam vorige week woensdag, toen de oefenvlucht voor de Missing Man formatie niet door kon gaan wegens dichte mist op Leeuwarden)
Ook moeten 322 en 323 QRA vluchten verzorgen voor de Baltische staten.
Dus dat gaat nog leuk worden.
Verwijderd
Mijn goede voornemen van 2005:
Af en toe wat mooie foto's posten op het forum.
Dit is namelijk mijn allereerste post ever!
Afgelopen maandag ben ben ik samen met een collega een dagje wezen spotten op Schiphol.
Met het kaartje van plane-spotter.com in de hand en Tom Tom op het dashboard hebben we de meeste spotters plaatsen bezocht. Eindelijk liet het weer het toe wat mooie plaatjes te schieten.
Daarom nog een paar uit 2004.

Enne........
Allemaal de beste wensen voor 2005
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2005 19:34 ]
Verwijderd
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2005 03:46 ]
Verwijderd
Dat zijn echt super mooie foto's. Mijn complimenten!! Ik heb meteen ff wat verder gekeken op je site en daar staan nog veel meer juweeltjes van foto's.
Het is voor mij ook de eerste keer dat ik iets post, maar ik moest gewoon ff wat zeggen van je foto's. Voorheen keek ik alleen maar naar dit forum. Waarom zet je niet vaker foto's op dit forum?
Mag ik vragen met welke camera ja deze plaatjes hebt gemaakt? Ik zie op de beginpagina van je site wel een dikke lens, maar kan niet zien welke camera je gebruikt. Dat het een Canon is, dat is me duidelijk.
Is wel knap hoe je die foto's zo direct tegen de zon in hebt gemaakt. Wat voor instelling gebruik je daar nou voor?
Beetje veel vragen, maar ik ben gewoon erg onder de indruk van je foto's.
Zondagochtend even naar Schiphol geweest. Weer was er echt niet naar, tenminste niet geschikt voor mijn FZ10. Geschoten op ISO100, F5.2, 1/250ste:

For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!

Picture, info and High-res

Verwijderd
Een 767vanuit een ander standpunt van mij:
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2005 11:52 ]
Kleuren en contrast zijn top!Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 11:49:
Mooie foto's, persoonlijk vind ik ze allemaal iets te krap gecropped, beetje meer ruimte zou wat prettiger zijn (imho)
Een 767vanuit een ander standpunt van mij:
[afbeelding]
Over dat croppen, tja ik vind het zelf wel fijn, het gaat mij tenslotte om het vliegtuig, dus crop ik het liefst zo krap mogelijk. En ook voor Airliners.net willen ze graag dat je een beetje krap cropt

(ja ik weet dat die gele kraan mega irri is en nee ik kon hem er niet uit krijgen!)
Deze zijn genomen op de 23ste buiten het veld, met heerlijk weer!

Allen genomen met de 10D en 300 f/4L IS.

Deze zijn allen geschoten met de 70-200 f/2.8L - de 10D moest alleen wel naar 400 ISO om zo in TV mode 1/800ste aan te kunnen houden.
Mooie plaat, met mooie donkere lucht. Alleen het gevalletje voor engine no.3 stoort mij enigszins.DutchCommando schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 18:18:
Mja, ik vind wat ruimer gecropt ook niet erg. En zoals op deze foto van mij te zien is, vind A.net het ook niet altijd een probleem:
[afbeelding]
Ennueh... deze foto staat vast (nog) niet op airliners.net, zoeken op David Walshots levert nil resultaten op
tazzman, jij ook mooie platen. 707 blijft een mooi vliegtuig. Tijdens mij periode bij de havendienst van Eindhoven Airport heb ik diverse 707's voorbij zien komen.
[ Voor 14% gewijzigd door Karlok[JY-616] op 26-03-2005 23:28 ]
Je moet ook op David Walschots zoekenKarlok[JY-616] schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 23:26:
[...]
Mooie plaat, met mooie donkere lucht. Alleen het gevalletje voor engine no.3 stoort mij enigszins.
Ennueh... deze foto staat vast (nog) niet op airliners.net, zoeken op David Walshots levert nil resultaten op
tazzman, jij ook mooie platen. 707 blijft een mooi vliegtuig. Tijdens mij periode bij de havendienst van Eindhoven Airport heb ik diverse 707's voorbij zien komen.
Hehe... dat is al beter.
Verwijderd
http://www.pixagogo.com/9206385233
Elke keer als ik op schiphol kom kijk ik vol bewondering naar de vliegtuigspotters op het Panorama dek. Ik probeer me voor te stellen wat de kick is van het spotten, maar vind maar geen antwoord. Het is uiteraard indrukwekkend om zo'n kist te zien landen en opstijgen, maar na een frietje en een ijsje heb ik het wel weer gezien. Let op, ik bedoel het serieus.. is de kick om zoveel mogelijk verschillende vliegtuigen te zien? Is dat de reden dat iedereen van die notitieboekjes heeft? Of zijn er zeldzame modellen die maar slechts af en toe te zien zijn?
Is er iemand die mij wil inwijden in dit, voor mij, grote mysterie?
Ik denk dat de kick hetzelfde is als elke verzamelaar heeft.DeFeCt schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 11:18:
Mooie foto's allemaal! Volgens mij zitten hier genoeg vliegtuigspotters en ik loop al heel lang met een brandende vraag rond...
Elke keer als ik op schiphol kom kijk ik vol bewondering naar de vliegtuigspotters op het Panorama dek. Ik probeer me voor te stellen wat de kick is van het spotten, maar vind maar geen antwoord. Het is uiteraard indrukwekkend om zo'n kist te zien landen en opstijgen, maar na een frietje en een ijsje heb ik het wel weer gezien. Let op, ik bedoel het serieus.. is de kick om zoveel mogelijk verschillende vliegtuigen te zien? Is dat de reden dat iedereen van die notitieboekjes heeft? Of zijn er zeldzame modellen die maar slechts af en toe te zien zijn?
Is er iemand die mij wil inwijden in dit, voor mij, grote mysterie?
Je verzamelt ze in principe en hoopt op bijzondere en zeldzame dingen.
Ik ben geen vlieguitgspotter maar luchtvaartfotograaf .... daar zit een groot verschil tussen. De kick voor mij is om gewoon mooie foto's te maken en luchtvaart uit te beelden in fraaie, spectaculaire of actie volle foto's - zover de situatie dat toestaat.DeFeCt schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 11:18:
Mooie foto's allemaal! Volgens mij zitten hier genoeg vliegtuigspotters en ik loop al heel lang met een brandende vraag rond...
En dan zijn er inderdaad vliegtuig types die je minder vaak ziet of bepaalde luchtmachten die je zelden tegenkomt, dat maakt het natuurlijk erg interesant. Maar ook gewoon een "doodnormale" KLu F-16 kan mij erg bekoren als ik daar hele mooie foto's van kan nemen.
Sinds dat ik klein ben, ben ik al erg geintereseerd geweest in luchtvaart... als jong jochie liep ik de bieb plat om boeken over vliegtuigen mee te nemen, te lezen of plaatjes te kijken.
En het is natuurlijk (imho) veel leuker om vliegtuigen te fotograferen dan caravans ofzo...
Verwijderd
Mijn pa is ook bezig met een collectie miltaire vliegtuigen van NL na te bouwen. Hij heeft al tijden een stapel dozen staan die nog gebouwd moeten worden. Zal vast wel een pensioen evenement worden, zo lang is het geleden dat hij er iets aan heeft gedaan
let the past be the past.
Het leuke van luchtvaart fotografie vind ik dat je het moet doen met wat je krijgt, je hebt er zelf weinig controle over.
De uitdaging is dan om er toch wat moois van te maken, wat lang niet altijd lukt.
Gisteren ben ik nog even langs Gilze-Rijen geweest, er werd weer een An-124 verwacht met drie Apaches die terugkwamen uit Kabul.
Gezien het tijdstip waarop hij binnenkwam (18:30) was het lastig om er nog wat moois van te maken.
Vooral de foto's van het uitladen zijn slecht, ik kon geen statief gebruiken (stond op een elektra kastje) en voor een beetje acceptabele sluitertijden moest ik uiteindelijk naar 800 ISO.
Dit is het resultaat:

Dit topic is gesloten.
![]()
Iets groter dan 600pixels doen we niet moeilijk over, met name omdat het nogal een zelfregulerende thread is. Maar maak het niet te gek. :)