Eindelijk de tijd gekregen om eens wat te benchmarken en Image quility na te gaan op verscheidene settings .
Settings :
- Bios : AGP Aperture = 256, ram timings 200 Mhz @ 2-2-2-5 , HT Bus 800 Mhz @ 16 bit, strakste timings , voltage AGP 0.10 V + voor extra stabilieit .
Voor de rest ook optimised bios settings .
- Software : Windows XP SP2 DX 9B ( 9C wilt niet installen ?) 61.77 Forceware WHQL , driver @ default settings ( quility ) met V-Sync uit voor benchmarken .
HW : GPU / CPU / RAM @ Default behalve AGP voltage
Benchmarks
- Aquamark 3
AquaMark3 is a powerful tool to determine reliable information about the gaming performance of a computer system.
Because the benchmark extensively utilizes DirectX9, DirectX8 and DirectX7 functionality, it represents the requirements of typical gaming applications in 2003 and 2004.
Resultaat : AquaMark Score:
62912 CPU:
9104 , GFX:
9612
Detailed resultaat + vergelijjking :
http://arc.aquamark3.com/arc/arc_view.php?run=616612422
- 3D Mark 2003
3DMark®03 is the latest version of the highly favoured 3DMark series. By combining full DirectX®9.0a support with completely new tests and graphics, 3DMark03 Pro continues the legacy of being the industry standard benchmark. The high quality game tests, image quality tests, sound tests and others give you an extremely accurate overview of your system’s current gaming performance.
Resultaat : 3DMark Score
12606 3DMarks CPU Score
895.0 CPUMarks
Detailed resultaat + vergelijjking :
http://service.futuremark.com/compare?2k3=2946664
Natuurlijk is benchmarken alleen niet echt boeiend en heb ik verscheidene games gedraait om ook de in-game quility te bekijken en te zien hoever ik vooruit geschoten ben op dat opzichte .
Alle images zijn klikbaar voor een 1280X1024 full screen shot
Far Cry
In game alles op highest + 4 X AA (ingame) + 4 X Aniso ( ingame )
De game verliep zeer vloeiend , ik weet niet hoe ik de FPS kan bekijken in FC maar ik heb nooit dipjes ervaren / schokerigheid of wattan ook .
Alles was zeer vloeiend en perfect .
Eerst heb ik de kwaliteit vergeleken op default settings ( met tweede PC naast me met vorige kaart FX 5900 @ 5950 ) en op het eerste oog valt het op dat alles er wat gladder uit ziet , met name de schaduwen op je wapen .
Verder valt het op dat textures er wat beter uitzien , zoals het grind op stenen e.d ( in het begin stuk ) + roest op de ladders .
Met AA + AF overtreft de 6800 makkelijk de oude kaart , waarbij de vorige kaart het niet trok op deze settings en duidelijk een lage framerate met schokkerige gedeeltes had terwijl de 6800 ultra hier moeiteloos doorheen knalt .
Screenshots
DOOM 3
De game dat de standaard aan het zetten is .
Geen merkbare verschil tussen de FX en de 6800 kwa beeld kwaliteit .
De FX Trok het echter niet met AA op 1280 X 1024 Ultra high (
waarbij op Ultra high ook 8 X AF automatish door de engine wordt gebruikt )
De irritante jaggies die tijdens de game weliswaar niet te merken zijn , maar tijdens in-game cut-scenes waarbij characters in 3rd person dichtbij worden gerendert vallen de jaggies vooral op de schouders
zeer duidelijk op .
Dit was verholpen met 4 X AA ingestelt te hebben op de 6800 ultra .
Performance was zoals verwacht uitermate top , geen frameskips of wattan ook .
Tijdens het lopen zit je op de 58-60 , tijdens gevechten heb je dips naar de 40 maar daar blifjt het ook bij , waar ik vooral last op de FX van had op deze settings (1280X1024 Ultra high no AA ) was tijdens multiplayer dat de frame rates enorm bagger werden .
Mensen die Plasma + rockets e.d afvuren in je nabijheid was niet lief .
Screenshots
Ground Control II
Persoonlijk vindt ik dit de mooiste RTS die ik tot nu toe gespeelt hebt .
Met mooie strakke PS2.0 effecten .
De verschil in IQ lag hem vooral in de textures van de units wanneer men inzoomde .
De textures waren veel scherper tijdens extreme inzoom .
Voor de rest was de IQ vrijwel gelijk aan de FX 5900 behalve toen de heavy guns uitgebracht werden met 4 X AA + 16 X AF .
Woei

Dit trok de FX 5900 niet @ 1280 X 1024 alles high maar de 6800 laat zich wederom niet kennen .
Op 4 X AA + 16 X AF zijn de units heel erg mooi dichtbij , de jaggies zijn weg @ extreem zoom en natuurlijk crispy textures , de kleuren van rail guns e.d zien er vooral wat feller uit met name door AF denk ik .
Screenshots
Unreal Tournament 2004
UT 2004 viel altijd goed te draaien op een FX5900 , maar wederom op de highest quility settings had die kaart gewoon moeite met AA + AF , dus deze bleven fairly low ( 2 X AA + 4 X AF )
Iets wat de 6800 goed afgaat , image quility net zoals Far Cry zelfs zonder extra AA+AF bleek beter te zijn dan de 5900 .
Sherpere crispy textures , de metaal op de grond zag je echt duidelijk de graten en onevenheden inzitten , terwijl de 5900 hier een beetje lak aan had voor oog op detail .
Natte muren geven vooral een nogal gritte look maar met de added water reflectie effect - ZEER nice , iets wat meteen opvalt .
Omdat ik weet dat UT 2004 nog goed draaide met AA + AF op high op mijn vorige kaart besloot ik bij deze game ff wat aso settings uit te probren .
Het draaide heerlijk op in-game allerhoogste settings + 8 X S AA ( ! ) en 4 X AF ( ! )
OVERCLOCKEN
Sja , hehe ik weet dat deze kaart snel genoeg is - maar sneller = beter in mijn ogen .
Nogal gierig de clock omhoog lopen draaien .
Begonnen met de GPU alleen .
Van 425 --> 440 leek me redelijk .
FF een snelle bench gedraait (Aquamark , 3Dmark was me te lang) en ben ik wat punten mee opgeschoten zonder artifacts .
Toen voor nog wat stabiliteits test , UT2004 wat bots tegen elkaar laten CTF`en voor 10 mins , wederom geen artifacts of issues .
De GPU weer terug geklokt naar 425 , en de ram van 1200 --> 1250 geclocked .
Wederom de zeflde test suite als met de GPU uitgevoert , wederom geen artifiacts of issues .
Dit weliswaar met een hoger dan standaard AGP voltage zoals al eerder aangegeven met mijn BIOS settings .
Als laast beide GPU en RAM overgeclocked op de waarde waar er geen moeilijkheden mee waren bevonden ( 440/1250) .
Ik laat de comp zodalijk ff 3dmark een paar keer loopen voor de stabileit , en is dat in orde dan ga ik verder
Ben benieuwt hoever de kaart komt .
Als laaste ben ik natuurlijk zeer benieuwt hoe NVIDIA met de HW matige Encoden + decoden van alle media content mee om gaat gaan .
De driver support lacked hier nog zwaar in ( Zie review @ tom ) maar het belooft natuurlijk veel goeds .
Als laaste wil ik nog commentaar leggen op de cooler design van de 6800 ultra.
De XFX die ik heb maakt gebriuk van de reference DUAL SLOT cooling .
Mijn case heeft 120 MM fans X 3 + 1 X 80 die op een medium pitje draaien .
De CPU cooler bestaat uit een K8 Silent boost wat bedoelt is om zachtjes te draaien
En dit is ook het enige wat me tegenhoud m me proc @ 2.4 te zetten GRRR wordt ie te warm van , maargoed das iets anders .
De cool oplossing neemt weliswaar 2slots in beslag , maar het is helemaal geen dustbuster , ik hoor hem niet boven de rest van mijn fans / HD`s uitkomen tijdens het gamen , en helemaal nergens last van .
Verder is er altijd nog de issue dat manufactuers zoals Asus / MSI hun eigen cool oplossing leveren in de vorm van single slot coolers .
Dit viel helaas erg tegen ( god ik heb ff geen reference review-ik google teveel zonder te bookmarken ) maar uit een test is gebleken dat de Asus single slot cooler 15 graden meer weet te tikken op de temperatuur van de GPU !
De heatsink is gewoon niet effecient genoeg om de heat op te slurpen
Met dat in gedachte lijkt me een dual slot cooler toch wel een goede investering ook al zien ze er niet zo leuk uit
Want hey , uiteindelijk gaat het toch om de performance ? -15 graden ? Hmm meschien kan je daarmee net iets verder clocken ?