Lastig, de 20/2.8 of de 20/1.8... Beide erg prettig te noemen, als ik mijn voorliefde voor Canon aan de kant zet zou ik voor de Sigma gaan vanwege de lichtsterkte. Maar de USM kan ook erg prettig zijn.. Denk dat dat je afweging moet zijn: lichtsterk of USM.
De Sigma 18-50DC die genoemd wordt zou ik niet verkiezen omdat het gericht is op kleine sensoren, dus als je een keer een filmbody koopt of een upgrade doet naar een andere cropfactor kan je de lens aan de kant schuiven (of meeverkopen met je 'oude body').
Verwijderd schreef op 15 september 2004 @ 21:24:
Volgens mij komen er op de photokina veel aanvallen tegenover de 300D! Het lijkt erop dat vele merken de 300D gaan aanvallen door ook een ''betaalbare'' DSLR uit te gaan brengen. En er wordt ook een vervolg verwacht van de 300D, toch?
Niet op photokina, wellicht op de PMA, maar ook dat betwijfel ik, wellicht in Q3 van volgend jaar. De lifecycle van deze SLR's is ongeveer 24 maanden voor de vervanger
daadwerkelijk op de markt is. Dan zou Q3 '05 perfect kloppen denk ik.
MeMijn 300D van een paar dagen oud, is toch niet verouderd eind van t jaar? Ik ben er zeer tevreden mee, en kan me niet voorstellen dat er opzienbarende verbeteringen komen op het gebied van digitale DSLR s rond de 1000euro. Het apparaat blijft me verbazen, wat een snelle focus! Ik vindt het overigens grote onzin dat het toestel ''plastic'' anvoelt...ik vindt het kwalitatief goed voelen!
Leuk te horen dat je erg tevreden bent met je 300D, qua snelheid van het focussen is het waarschijnlijk een flinke vooruitgang ten opzichte van de (goedkopere en/of) oudere prosumercams, maar ik ken de nieuwere generaties niet zo goed. Dat focussen is overigens ook sterk afhankelijk van welke lens je hebt: een 50/1.8 of de kitlens is nog relatief traag. Een USM-lens (micro USM in mindere mate dan ringUSM) is nog sneller dan dat.
Het plastic aanvoelen is maar net wat je gewend bent: Ik had al een tijdje een 10D toen de 300D aankwam en dat voelt toch een stuk robuuster aan, mijn nieuwe body (1D2) voelt nog steviger aan dan dat; ook de sluiter voelt anders en klinkt anders wat een heel verschil maakt in de beleving van het toestel.
k persoonlijk kan me niet voorstellen dat de komende jaren hetzelfde gaat gebeuren als afgelopen jaren omdat de ontwikkeling heel snel is gegaan. Als het nog veel verder gaat, is fotograferen toch niet meer leuk?! Nog ff en je drukt een knopje en krijgt 10 voorbeelden te zien, je kiest, drukt en klaar....leuk....
De ontwikkeling van de komende jaren zal zich hopelijk richten op gebruiksgemak, kleurweergave (en witbalans), maar ook op snelheid en op bereik van de sensor. Daar zit hem wat mij betreft de crux van de komende periode.
Wat je aangeeft is er al ongeveer: bracketing voor je lichtinstellingen. Of snelle bursts voor het kunnen bereiken van een bepaald shot. Ik gebruik bracketing helemaal niet, maar die bursts wel (en veel!).
Wat denken jullie, zullen de nieuwe lading digi DSLRs opzienbarend beter worden, of is het meer een kwestie ''ieder merk wil meedoen aan de nieuwe stap van betaalbare DSLRs''
Ik denk dat de nieuwe toetreders op de DSLR-markt een zware kluif te wachten ligt: men moet concurreren met de huidige, gevestigde namen. Met een innovatief productaanbod (zie Konica-Minolta's D7 met ingebouwde anti-vibratietechniek of Sigma met haar Foveon sensoren) kan er op een andere manier pressie worden gezet op de markt. Een pressie die wellicht prijstechnisch niet heel interessant is, maar producttechnisch wel hele leuke dingen op kan leveren. En daar zit ik op te wachten: Foveontechniek met IS in de camera op 6-8Mpixel en 8-10fps inclusief extreem lage ruiswaarden op (relatief/extreem) hoge ISO's.
** Ga later verder met meer reacties