![]() |
Introductie:![]() |
![]() Welkom in het topic over de Canon EOS 300D. 20 Augustus 2003 was het zover, Canon kondigde de EOS 300D aan wat sinds de komst van de AE-1 (in april 1976) opnieuw voor een grote verandering in de wereld van digitale camera's zal veroorzaken. De Canon 300D is de 1e stap in de richting van een betaalbare digitale spiegel-reflex camera voor consumenten. Met de kwaliteiten van een professionele DSLR (Canon EOS 10D) en de prijs van een prosumer camera is het ze gelukt om een sterk concurrerende camera op de markt te brengen die de DSLR markt voor Canon verder moet veroveren. De 300D heeft veel goede technieken van zijn grotere broer (10D) overgenomen, zoals de bewezen 6.3 megapixel CMOS sensor en de DIGIC beeldprocessor met het dubbele buffer systeem. Buiten dat de 300D alle EOS EF systeem-lenzen accepteerd is de camera uitgerust met het nieuwe EF-S lens systeem. Dit nieuwe lens systeem maakt het mogelijk om kortere en daardoor lichtere en goedkopere lenzen te maken. Voor dit nieuwe systeem heeft Canon een lens ontwikkeld met een bereik die voor de consumenten vertrouwd is. (3x zoom, hoewel dit eigenlijk wordt aangegeven in een bereik van 18-55mm). Deze lens is alleen in combinatie met de 300D als kit verkrijgbaar en past alleen op camera's die zijn uitgerust met het nieuwe EF-S systeem (momenteel alleen de 300D). De meerprijs van deze lens bij de aanschaf van de 300D (welke ook als losse body verkrijgbaar is) is slechts een fractie van de prijs die men neer moet leggen voor een EOS EF lens. Om de prijs laag te houden heeft Canon natuurlijk ook in moeten leveren op het gebied van functionaliteit en onderdelen. Zodoende zijn de mogelijkheden voor o.a. witbalans en AI focus vereenvoudigd/geautomatiseerd. Op het gebied van onderdelen is o.a. bezuinigd op de behuizing, het toepassen van spiegels i.p.v. prisma's en het beschikbare buffergeheugen. Ondanks de bezuinigingen is het nog steeds mogelijk om met deze camera foto's te maken die het niet onderdoen voor zijn grotere broer (10D). Nu we de achtergrond van de 300D weten, kunnen we doorgaan met de verdere inhoud van deze startpost. Wat kan je in deze startpost verder allemaal terug vinden? • Specs • Pics • Links • F.A.Q. • Disclaimer Lees voordat je een vraag gaat stellen eerst deze startpost (en F.A.Q.) even door aangezien hier al veel in behandeld wordt. |
Specs:![]() |
![]() Canon EOS 300D: | ![]() |
Type | Digitale, single-lens reflex, AF/AE camera met ingebouwde flits |
Lens: | |
Objectiefvatting | Canon EF lenzen inclusief de EF-S lens |
Brandpuntafstand | 1,6x de brandpuntafstand van het gebruikte EF/ EF-S objectief |
Beeldsensor: | |
Type | 22,7x15,1mm CMOS |
Effectieve pixels | Ca. 6,3 megapixels (3088x2056) |
Totaal aantal pixels | Ca. 6,5 megapixels (3152x2068) |
Beeldverhouding | 3:2 |
Laagdoorlaatfilter | Ingebouwd/vast |
Type kleurfilter | RGB primaire kleur filter |
Beeldprocessor: | |
Type | DIGIC |
Scherpstelling: | |
Type | TTL-CT-SIR (tweevoudige beeldregistratie via het objectief met CMOS sensor) |
AF Systeem/ scherpstelpunten | 7-punts AF |
AF Bereik | EV 0,5-18 (bij 20ºC en ISO 100) |
AF Methoden | AI Focus AF, One Shot AF, AI Servo AF, Handmatige scherpstelling |
Keuze scherpstelpunt | Automatisch, handmatig |
Weergave actief scherpstelpunt | Ingespiegeld in de zoeker en op de LCD monitor aan de achterzijde |
Anticiperende AF | Ja |
AF Vergrendeling | Ja |
AF Hulplicht | Ja |
Handmatige scherpstelling | Met scherpstelring objectief |
Belichting: | |
Lichtmeetsysteem | Meting via het objectief bij volle lensopening met 35-zone siliciumcel. Meervoudige Lichtmeting in 35 zones. Deelmeting (circa 9% van zoekerbeeld). Integraalmeting met nadruk op het midden. |
Bereik lichtmeting | EV 1-20 (bij 20ºC met 50mm f/1,4 objectief en ISO 100) |
AE Vergrendeling | Automatisch: werkt bij One Shot AF met Meervoudige Lichtmeting na voltooiing scherpstelling. Handmatig: op elk moment instelbaar bij gebruik AE-programma's. |
Belichtingscompensatie | ±2 Ev in 1/3-stopwaarden |
Reeksopnamen (AEB) | ±2 Ev in 1/3-stopwaarden |
Equivalente ISO-waarden | AUTO (100, 200, 400), 100, 200, 400, 800, 1600 |
Sluiter: | |
Type | Spleetsluiter met elektronisch gestuurde sluitertijden |
Sluitertijden | 30 - 1/4000 sec en tijdopnamen |
Ontspanknop | 'Soft touch' elektromagnetische ontspanner |
Witbalans: | |
Type | Automatische witbalans door de beeldsensor |
Instellingen | Automatisch (AWB), Daglicht, Schaduw, Bewolkt, Gloeilamp, TL-licht, Flitslicht, door gebruiker te programmeren (Custom) |
Kleurtemperatuurcompensatie | ±3 stoppen in hele stopwaarden |
Kleurenmatrix: | |
Type | Twee soorten kleurruimte: sRGB en Adobe RGB. |
Zoeker: | |
Type | Pentaspiegel |
Bereik (verticaal/horizontaal) | 95% |
Vergrotingsfactor | 0,88x |
Oogafstand | 21mm |
Oogcorrectie | -3 tot +1 dioptrie |
Instelglas | Vast |
Spiegel | Snel terugklappende, half doorlatende spiegel (transmissie: reflectieverhouding 40:60) |
Zoekerinformatie | Scherpstelpunten, (flits)belichtingsvergrendeling, Reeksopnamen (AEB), sluitertijd, diafragma, belichtingsniveau/compensatie, max. aantal continu-opnamen, AF/ MF aanduiding, waarschuwing CF kaart |
Voorafgaande scherptedieptecontrole | Ja |
LCD scherm: | |
Type | kleuren TFT |
Formaat | 1,8 inch / 4572mm |
Pixels | ca. 118.000 |
Bereik | Ca. 100% (voor JPEG beelden) |
Aanpassing helderheid | Ja, in 5 niveaus |
Flitser: | |
Type | Automatich uitklapbaar E-TTL autoflits, handmatig inklapbaar |
Flitsmethoden | Automatisch, handmatig in/uitschakelen flitser, rode-ogen-reductie |
Flitsschoen / 3mm kabelcontact | Ja / Nee |
X-synchronisatietijd | 1/200 sec. |
Flitsbelichtingscompensatie | ±2 Ev in 1/3-stopwaarden |
Reeksopnamen met flitser | Ja |
Flitsbelichtingsvergrendeling | Ja |
Tweede-gordijnsynchronisatie | Ja |
Bereik ingebouwde flitser | Bestrijkt beeldhoek van 18mm (35mm equivalent: 28mm) |
Richtgetal (in meters bij ISO 100) | 13 |
Externe flitsers | EX-serie Speedlites met E-TTL flitsprogramma en infrarode multiflitsopnamen |
Opname: | |
Opnamemethoden | Automatisch, Portret, Landschap, Close-up, Sport, Nachtportret, Flitser Uit; AE-programma's: P, Tv, Av, M, A-Dep |
Continu-opnamen | Met 2,5 beeld/sec. (snelheid blijft constant gedurende max. 4 beelden) |
Aantal opnamepixels / compressie: | |
Beeldformaat | (1) Groot/Fijn: Ca. 3.1 MB (3072x2048 pixels) (2) Groot/Normaal: Ca. 1.8 MB (3072x2048 pixels) (3) Gemiddeld/Fijn: Ca. 1.8 MB (2048x1360 pixels) (4) Gemiddeld/Normaal: Ca. 1.2 MB (2048x1360 pixels) (5) Klein/Fijn: Ca. 1.4 MB (1536x1024 pixels) (6) Klein/Normaal: Ca. 0.9 MB (1536x1024 pixels) (7) RAW: Ca. 7 MB (3072x2048 pixels) (Exacte bestands formaten zijn afhankelijk van het onderwerp en de ISO waarde) |
Bestandsindeling: | |
Bestandstype | JPEG (compatibel met Exif 2.2 [Exif Print]), Design rule for Camera File system; gelijktijdige RAW/JPEG registratie; compatibel met versie 1.1 van Digital Print Order Format (DPOF) |
Gelijktijdige RAW/JPEG registratie | Ja |
Bestandennummering | (1) Opeenvolgend (2) Automatische reset (3) Handmatige reset |
Verwerkingsparameters | Twee standaardparameters plus drie door de gebruiker te bepalen parameters (Custom) zijn instelbaar |
Direct print: | |
Canon printers | Canon Fotokaartprinters en Bubble Jet printers met Direct Print functie |
PictBridge | Ja |
Overige functies: | |
Verlichting LCD monitor | Ja |
Beeldrichtingssensor | Ja |
Staafdiagram | Ja |
Zoomvergroting bij weergave | 1,5x - 10x |
Weergavemethoden | (1) Een beeld met informatie (2) Een beeld (3) Automatische weergave (4) Index van 9 beelden (5) Vergrote weerave (met P.Fn-30) |
Wispreventie | Per beeld |
Wissen | Van een beeld, alle beelden, initialiseren |
Zelfontspanner | 10 sec. vertraging |
Menucategorieën | (1) Opnamemenu's: 7 (2) Weergavemenu's: 6 (3) Set-up menu's: 13 (6+7) |
Menutalen | Engels, Duits, Frans, Nederlands, Deens, Fins, Italiaans, Noors, Zweeds, Spaans, Chinees, Japans |
Update firmware | Update door gebruiker mogelijk? |
Interfaces: | |
Computer | USB 1.1 |
Overige | Video-uitgang (PAL/ NTSC) |
Geheugenkaart: | |
Type | CompactFlash Type I / II (compatibel met Microdrive) |
Besturingssystemen: | |
PC | Windows 98(ook SE) / 2000 / Me / XP |
Macintosh | OS 9.0 - 9.2, OS X v10.1 / v10.2 |
Software: | |
Bladeren en printen | ZoomBrowser EX (PhotoRecord) / ImageBrowser |
Overige | PhotoStitch, RemoteCapture, File Viewer Utility |
Drivers | TWAIN (Windows 98 / 2000), WIA (Windows Me) |
Beeldbewerking | Photoshop Elements v.2 |
Voeding: | |
Accu | Oplaadbare Li-ion accu BP-511 of BP-512 (BP-511 wordt meegeleverd) |
Accu-capaciteit | Normaal ca. 600 opnamen, bij 50% flitsgebruik ca. 400 opnamen |
Batterijcontrole | Automatisch |
Energiebesparing | Ja, schakelt uit na 1, 2, 4, 8, 15 of 30 minuten |
Wisselstroomadapter | AC-E2 (optioneel) |
Accessoires: | |
Tas | EH-16L |
Objectieven | Alle objectieven uit de EF/EF-S series |
Flitsers | Canon Speedlites (220EX, 380EX, 420EX, 550EX, Macroflitsers MR 14EX en MT-24EX, Speedlite Infraroodzender ST-E2) |
Handgreep/Accuhouder | BG-E1 |
Afstandsbediening | RC-1/ RC-5/ RS-60E3 |
Voedingsadapters en opladers | Wisselstroomadapterkit ACK-E2, Compacte Voedingsadapter CA-PS400, Accu-oplader CB-5L, Accu-oplader CG-570, Kabelkit voor auto-accu CR-560, Accu's BP-511 en BP-512 |
Camerabody: | |
Behuizing | Polycarbonaat (kunststof) |
Werkomstandigheden | 0 - 40 °C, max. luchtvochtigheid 85% |
Afmetingen (BxHxD) | 142x99x72,4mm |
Gewicht (alleen de body) | Ca. 560g |
EF-S 18-55mm Lens: | |
Type | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 |
Hoek van overzicht | Diagonaal omvang: 74°20' - 27°50' Horizontaal omvang: 64°30' - 23°20' Verticaal omvang: 45°30' - 15°40' |
Constructie | 11 elementen in 9 groepen |
Minimale opening | f/22-36 |
Vergroting en veld van overzicht | 18mm: 0.1x (248 x 161 mm) 55mm: 0.28x (81 x 54 mm) |
Min. focus afstand | 0.28 m |
Max. diameter x lengte | 69 x 66.2 mm |
Gewicht | 190 g |
Pics:![]() |
Links:![]() |
![]() We hebben natuurlijk ook links welke per categorie worden weergeven. Officiele site Canon: Canon EOS 300D Reviews/previews: DPreview DCresource Imaging-Resource Steves-Digicams Photo.net Digital Outback Photo Pics: Dp-Now Tentacle1 in "Nieuwe DSLR van Canon: EOS 300D" 720° view (Er zijn ook veel pics te vinden in de bovenstaande reviews/previews). Overige: Canon europe (met interview) Review over lenzen voor de 300D/10D Gebruikers reviews Canon EOS 300D Digital Photography FAQ |
F.A.Q.:![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dit heeft als voordeel dat je tele afstand wordt verlengd (300mm wordt 480mm) en als nadeel dat je groothoek ook verlengt wordt (18mm wordt 28mm). ![]()
Als je de verschillen in details wilt zien kan je hier de twee camera's selecteren uit het lijstje en vervolgens middels de knop 'Show' een vergelijking maken tussen de twee (of meer) geselecteerde camera's. ![]() |
Disclaimer:![]() |
![]() Heb je nog suggesties, aanvullingen, tips voor of opmerkingen over deze startpost, deel ze met ons of mail even naar Tentacle1 |
Welke lenzen moet ik kopen?
mjl schreef op 27 juli 2004 @ 11:04:
[...]
Zoom Lens keuzes:
(ultra)Wide:
EF16-35 2.8L USM (ringUSM) (extreem duur) ( A )
EF17-40 4L USM (ringUSM) (ook duur maar een heeel stuk betaalbaarder dan 16-35) ( B )
EF-S 18-55 (non USM behalve op japanse versies (microUSM)) (el Cheapo je krijgt wat je betaald ...) ( D )
EF 20-35mm f/3.5-4.5 USM (redelijk budget maar klein zoom bereik) ( C )
Wide:
EF24-85 f3.5-4.5 USM (ringUSM) (niet zo heel duur, wel duurder dan de EF-S maar ook stukken beter) ( B/C )
EF24-70 f2.8L USM (ringUSM) (extreem duur) ( A )
Andere lenzen zijn vanaf 28 mm (44.8 mm op EOS 300D) en zijn mijn inziens niet "wide" genoeg.
Mid range:
28-135 IS USM (met Image sabalizer, de EF 28-105 is een stuk onscherper !!) ( B/C )
Tele:
EF55-200 II USM (microUSM) (EF-S 18-55 kwaliteit) ( D )
EF100-300 USM (ringUSM) (stuk beter dan EF75-300 wel iets duurder) ( C )
EF70-200 f/2.8L USM (ringUSM) (mooi duur en zwaar) ( A )
EF70-200 f/4L USM (ringUSM) (duur doch betaalbaar en niet zo zwaar) ( B )
Extreem:
EF28-300 L USM (neem een aanhanger mee (1 voor het geld 2 voor het vervoer van de lens)
EF100-400 L IS USM (ringUSM) (duur en groot)
EF35-350 L USM (ringUSM) (alleen nog 2dehands verkrijgbaar voor 800-1200 euro ook erg zwaar)
Extender EF1.4x en/of 2x
Qua auto focus motor: van goed naar minder goed (lees goed=stil en snel):
ringUSM > microUSM > MM/DC
Aan jou de keus:
( A ) wil je top optiek met snelle sluitertijden en is gewicht geen probleem
( B ) of wil je top optiek maar geen hernia
( C ) of ga je eerst voor relatief laag budget met redelijk lenzen met ringUSM
( D ) el Cheapo, voor weinig geld een leuke starters set
De lenzen onder A, B en C zullen hun waarde redelijk vasthouden, de EF-S en EF55-200 zullen (indien nieuw gekocht) bij verkoop veel minder opleveren. Ik kan je uberhaupt aanraden eens 2de hands te zoeken, L-lenzen worden schaars aangeboden en zijn niet veel goedkoper dan nieuw maar een EF75-300, EF55-200 of ouder model EF70-210mm f/3.5-4.5 USM zijn best gunstig te vinden.
Voor het bepalen van je zoombereik (vermenigvuldig met 1.6 voor de 300D !!):
[afbeelding]
http://www.usa.canon.com/...es/lens101/focalflash.swf
edit:
Voor het volledige assortiment EF lenzen: http://www.usa.canon.com/html/eflenses/
Floris schreef op 28 juli 2004 @ 02:31:
Vergeet de Tamron 28-75DI niet (of is het een 28-70?) die is ook echt top. Een Sigma 17-35 is super of een 12-24 bijvoorbeeld. Voor 70-200 kan je ook naar 70-300 kijken, bijvoorbeeld de USMIII. Dat is een heel eind goedkoper, maar niet slecht!
(Ik heb zelf overigens: 17-35L/24-70L/70-200LIS/15fish/50-1.4 voor op mijn 1D2/10D)
Ja buiten Canon zijn er ook nog wel een paar te noemen, maar ik doe er niet meer aan sinds mijn compatibiliteits debacle met Sigma. Voor mij alleen nog maar Canon lenzen (liesft L natuurlijk $$$)Floris schreef op 28 juli 2004 @ 02:31:
[...]
Nee het diafragma wordt bepaald door de grootte van de opening waardoor het licht maximaal kan heenvallen. Bij f/1.4 en 200mm is dit iets van 17cm uit mijn hoofd, dan heb je heel veel glas nodig en dat wordt heel zwaar en heel erg duur ook.
[...]
Vergeet de Tamron 28-75DI niet (of is het een 28-70?) die is ook echt top. Een Sigma 17-35 is super of een 12-24 bijvoorbeeld. Voor 70-200 kan je ook naar 70-300 kijken, bijvoorbeeld de USMIII. Dat is een heel eind goedkoper, maar niet slecht!
(Ik heb zelf overigens: 17-35L/24-70L/70-200LIS/15fish/50-1.4 voor op mijn 1D2/10D)
Tijd voor een vervanging van je 17-35L voor de 16-35L ?
[ Voor 3% gewijzigd door mjl op 28-07-2004 11:34 ]
-------
Oooh jasper mij ego is weer heerlijk gestreeld, mijn post is interessant ! lol thanx ...Jasper schreef op 28 juli 2004 @ 11:28:
Even 2 interessante quotes uit het einde van topic 2 slopen.
Welke lenzen moet ik kopen?
[...]
[...]
-------
Neuh die 17-35 voldoet echt prima, ik kom door een crop van 1.3 'slechts' uit op 22.1mm effectief en dat is voor mij voorlopig wel wijd genoeg.mjl schreef op 28 juli 2004 @ 11:29:
Ja ik dacht gisteren ook al, weer eens tijd voor een nieuw deel voor de 300D
[...]
Ja buiten Canon zijn er ook nog wel een paar te noemen, maar ik doe er niet meer aan sinds mijn compatibiliteits debacle met Sigma. Voor mij alleen nog maar Canon lenzen (liesft L natuurlijk $$$)
Tijd voor een vervanging van je 17-35L voor de 16-35L ?
Bericht hierboven
Anoniem: 52687
44.8, zoiets zoek ik voor landschap foto'sAndere lenzen zijn vanaf 28 mm (44.8 mm op EOS 300D) en zijn mijn inziens niet "wide" genoeg.
Wat? Dan zit je op 50 graden kijkhoek ofzo, weet je dat zeker?Anoniem: 52687 schreef op 28 juli 2004 @ 16:58:
[...]
44.8, zoiets zoek ik voor landschap foto'sLiefst met een vast brandpunt.
Ik zie de meeste landschapsmensen met een 17-40L van Canon rondrennen, sommige zelfs met een 14/2.8L!
Een 17-35mm van Sigma is niet heel duur en schijnt best leuke plaatjes op te leveren; hij is wel vrij fors.
Kijk anders eens naar de Canon 28/2.8; die schijnt ook ge-wel-dig te zijn
Bericht hierboven
mjl schreef op 28 juli 2004 @ 11:30:
[...]
Oooh jasper mij ego is weer heerlijk gestreeld, mijn post is interessant ! lol thanx ...

Um, is 50 gr. niet goed dan voor landschappen? Zo breed mogelijk beeld?Floris schreef op 28 juli 2004 @ 18:52:
[...]
Wat? Dan zit je op 50 graden kijkhoek ofzo, weet je dat zeker?
Ik zie de meeste landschapsmensen met een 17-40L van Canon rondrennen, sommige zelfs met een 14/2.8L!
Een 17-35mm van Sigma is niet heel duur en schijnt best leuke plaatjes op te leveren; hij is wel vrij fors.
Kijk anders eens naar de Canon 28/2.8; die schijnt ook ge-wel-dig te zijn
Toch mooi bv. in een bos.
Over bos gesproken, kom er net vandaan met me Pentax, ben beniewd
De IS maakt daarentegen weer wat goed. Ik kan nu bijna alles nog uit de hand fotograferen dus hoef ik geen statief mee te zeulen.
Jammer genoeg heb ik zondag pas tijd om ff overdag in het genoeg zonlicht wat foto's te maken...
Vanavond ff op iso 800 geschoten, maar dat resultaat was niet echt geweldig.
Tomorrow is often the busiest day of the week
If it ain't broken, play with it till it breaks.
Ik heb zelf de non USM/IS, leuk lensje.Dunbar schreef op 29 juli 2004 @ 00:02:
Ik heb nu de EF 75-300 USM met IS op mijn 300D geschroefd, en de resultaten zijn zozo. Soms een enorme last van PF en de lens is idd wat soft aan het einde van zijn zoombereik.
De IS maakt daarentegen weer wat goed. Ik kan nu bijna alles nog uit de hand fotograferen dus hoef ik geen statief mee te zeulen.
Jammer genoeg heb ik zondag pas tijd om ff overdag in het genoeg zonlicht wat foto's te maken...
Vanavond ff op iso 800 geschoten, maar dat resultaat was niet echt geweldig.
f4 is idd niet zo lekker scherp, maar vanaf f8 is het echt wel een fijn lensje hoor
Kleine aanrader voor een goedkope fisheye: de Zenitar 16mm f/2.8 Fisheye. Kost bij Kievcamera.com iets van 170 USD voor de EOS mount en door de 1.6x crop factor levert dat toch een mooie 25,6mm groothoek lens op. De fisheye vertekening is goed weg te werken met o.a. Panotools ..... wanneer je dat wilt natuurlijk
De lens is wel volledig Manual Focus !! Maar ja, voor 170 USD een 16mm fisheye die optisch behoorlijk goed is.. en die ook wide-open helemaal niet verkeed is, daar kan je niet al te veel electronica in/op/aan/bij verwachten.
Ik hoop die van mij spoedig in huis te hebben.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Vanaf f/8 zijn de meeste lenzen wel te pruimen ... Maar waarom koop je dan een lens die een groter diafragma aankan dan f/8 als je dat toch niet gebruikt; alleen voor de AF dan ? ...Ammie schreef op 29 juli 2004 @ 13:42:
[...]
Ik heb zelf de non USM/IS, leuk lensje.
f4 is idd niet zo lekker scherp, maar vanaf f8 is het echt wel een fijn lensje hoor
Dan neem je toch een EF28 f/1.8 USM op je 300D ?Anoniem: 52687 schreef op 28 juli 2004 @ 16:58:
[...]
44.8, zoiets zoek ik voor landschap foto'sLiefst met een vast brandpunt.
Maar voor landschappen zou ik nog wel wijder gebruiken, waar jij naar referreerd is dat bij 50 mm (normale 35mm reflex) het blikveld vergelijkbaar is met een menselijk oog (kijk maar eens bij 50mm door de lens en met je andere oog langs de camera, je zult zien dat dat een "normaal" beeld geeft terwijl alls je dat met bijv 200 mm doet je "camera" oog een veelkleiner (ingezoomder) beeld ziet en je er in je hersenen niet 1 plaatje van kunt maken ...) maar dat wil niet zeggen dat 50 mm ideaal is voor een landschpas foto, 17 mm kan dan ook erg mooi zijn en scheelt je een paar meter achteruitlopen....
[ Voor 55% gewijzigd door mjl op 29-07-2004 16:38 ]
-------
24/2.8 -> 399
28/1.8 -> 599
of een 17-40L want die is echt uber voor landschappen, wel 799 bij Konijntjesheuvel.
Bericht hierboven
Volgens de tweakersprijskijker is de goedkoopste EOS 300D + kitlens nu 875 + 5 euro verzendkosten, en dan zit je volgens de site met dit: canon eos 300d (imp)"bulk"+ ef-s 18-55 .
Logisch, denk je. Echter, wat omvat dit, gewoon hetzelfde als de normale versie minus strap/software/voeding etc?
www.avpnews.com
geef dan eens een voorbeeld van een 75-300 lens die begint bij f/8?mjl schreef op 29 juli 2004 @ 16:16:
Vanaf f/8 zijn de meeste lenzen wel te pruimen ... Maar waarom koop je dan een lens die een groter diafragma aankan dan f/8 als je dat toch niet gebruikt; alleen voor de AF dan ? ...
Dat soort zaken zitten er volgens mij wel bij. Hij heeft alleen geen retail verpakking en dat soort 'nutteloze' ongein.skullsplitter schreef op 29 juli 2004 @ 21:59:
Logisch, denk je. Echter, wat omvat dit, gewoon hetzelfde als de normale versie minus strap/software/voeding etc?
Update:
Volgens het afkortingen deel op de site van KE vind ik het volgende:
"bulk": Direct vanuit de fabriek, zonder commercieële verpakking verder alles inclusief.
[ Voor 28% gewijzigd door Jasper op 29-07-2004 23:00 ]
Ik ga hem meteen bestellen, thanks!Jasper schreef op 29 juli 2004 @ 22:59:
[...]
Dat soort zaken zitten er volgens mij wel bij. Hij heeft alleen geen retail verpakking en dat soort 'nutteloze' ongein.
Update:
Volgens het afkortingen deel op de site van KE vind ik het volgende:
"bulk": Direct vanuit de fabriek, zonder commercieële verpakking verder alles inclusief.
www.avpnews.com
Bij de betere fotozaak kunnen ze die voor je bestellen, levertijd is ongeveer 14 dagen, afhankelijk van de zaak natuurlijk (komt mee met grotere bestellingen). Wat ik begreep is dat een prijs tussen de 30 en 60 euro moet liggen, afhankelijk van het glaasje dat je besteld.FireArrow schreef op 29 juli 2004 @ 23:00:
Ik zit te denken om m'n matglas (plastiek) te vervangen voor een splitscreen. Iemand enig idee waar ik een splitscreen matglas vandaan haal? en hoeveel dat dan mag kosten?
Bericht hierboven
Ik heb mijn Tamron 70-300 lens een week geleden verkocht omdat ik toch liever de sigma 70-300 apo macro super wou hebben. Die hoop ik dan ook snel binnen te krijgen.
Eind vorige week kwam ik een 50mm 1.8 markII tegen in een occasionvitrine, die pronkt nu ook op mijn camera. In een woord geweldig! Wat een scherpte!
En zojuist een sigma ex 28-70 f2.8 besteld.
Ik ben blij!
Moederborden..... Kunnen die in de afwasmachine??? || Specs, zie: http://specs.tweak.to/list/2481

@Crusader, ik heb nog weinig kunnen fotograferen wat echt postwaardig is, mocht je echt snel resultaten willen zien: mail me ff op h_j_boerb oom at hotm ail.com. Anders moet je denk ik een weekje wachten totdat ik postwaardige foto's heb gemaakt
Hoe is de standaard lens die je erbij krijgt als je de hele kit besteld.
Thanks voor de moeite.
De alternatieven:
Canon EF 17-40/4.0 L USM 800 euro
Canon EF 16-35/2.8 L USM 1375 euro
Canon EF 20-35/3.5-4.5 USM 429 euro
Zoals je ziet, een beter alternatief kost veel geld

Je hebt ook nog de Sigma AF 18-50/3,5-5,6 DC, die kost 120 euro, daar heb ik geen ervaring mee doch lijkt het me sterk dat Sigma, dat via reversed engineering compatible is met Canon betere resultaten zou leveren. Hij is iig duurder dan wanneer je de canon kitlens erbij koopt.
Zelf heb ik met de kitlens nog niet de drang ervaren een betere lens te kopen.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
En het is wel mogelijk dat Sigma betere lenzen levert dan Canon, ondanks dat ze reverse engineering toepassen.
Reverse engineering kun je niet op glas doen, da's maar wat glas. De reverse engineering wordt toegepast op de aansturing van bijvoorbeeld het diafragma. Dat zegt niets over de kwaliteit van het glaswerk, waardoor Sigma dus wel degelijk betere kwaliteit zou kunnen leveren.
Ik heb nu een Sigma zoomobjectief (Die 70-300 APO) en zou zo weer een Sigma kopen. Door een fotovakhandelaar is mij exact verteld wat het probleem was met de oude Sigma objectieven, waardoor ik nog steeds het volste vertrouwen heb in Sigma.
Bij Crown nog een paar tientjes minder ....Floris schreef op 29 juli 2004 @ 17:46:
Waarom een 28/1.8? Je kan dan beter een 24/2.8 kiezen denk ik: toch een stuk wijder en qua beeldkwaliteit te vergelijken. Voor landschappen zit je toch op f/8 of zelfs f/11 en dan merk je dat verschil ook niet echt meer![]()
24/2.8 -> 399
28/1.8 -> 599
of een 17-40L want die is echt uber voor landschappen, wel 799 bij Konijntjesheuvel.
28 omdat de poster perse rond de 50 mm wou gaan zitten ... maar de 24 is wel mooier, en inderdaad de 17-40 is Uber !! (Heb 'm zelf ook ...)
Daar gaat het niet om, het gaat er om dat de 75-300 lenzen vanaf f/8 pas goed presteren dus dat je wel groter kunt maar bij goed fatsoen niet kunt gebruiken (als foto freak dan ...). Je kunt dan beter voor iets meer geld een EF100-300 of EF70-200L kopen aangezien deze wide open beter zijn.Ammie schreef op 29 juli 2004 @ 22:54:
[...]
geef dan eens een voorbeeld van een 75-300 lens die begint bij f/8?![]()
-------
Dat kots icontje is nergens voor nodig en je prijzen zijn wel erg aan de hoge kant. Die lenzen zijn goedkoper te krijgen.Dunbar schreef op 30 juli 2004 @ 01:22:
De resultaten van de kitlens zijn heel behoorlijk en ik zou je ook zeker aanraden deze erbij te nemen. Je hebt hem gewoon domweg nodig voor je groothoek.
De alternatieven:
Canon EF 17-40/4.0 L USM 800 euro
Canon EF 16-35/2.8 L USM 1375 euro
Canon EF 20-35/3.5-4.5 USM 429 euro
Zoals je ziet, een beter alternatief kost veel geld
Je opmerking is enigsinds vreselijk misleidend - de bovenste 2 lenzen zijn geen "alternatieven" maar scharen zich onder de allerbeste wide-angle zooms voor de EF mount. De L-serie lenzen zijn professionele lenzen die niet alleen optisch bijzonder goed zijn maar ook qua bouw, afdichting, stevigheid enz. voldoen aan de eisen van dagelijks professioneel gebruik. En daar hangt een prijs kaartje aan.
Tis een beetje hetzelfde om iemand als alternatief van een Ford Fiesta een Audi RS6 Avant voor te spiegelen.
Overigens zou ik ook de Tamron 17-35 Di en/of de Sigma 15-30 EX willen voorstellen als alternatieven. Zijn wel rond/boven de 500 euro maar dan heb je ook een mooi stuk glas voor het geld.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Tja, ik zie weinig verschil, jij raadt ook een lens aan die meer dan 500 euro kosttazzman schreef op 30 juli 2004 @ 09:40:
[...]
Je opmerking is enigsinds vreselijk misleidend - de bovenste 2 lenzen zijn geen "alternatieven" maar scharen zich onder de allerbeste wide-angle zooms voor de EF mount. De L-serie lenzen zijn professionele lenzen die niet alleen optisch bijzonder goed zijn maar ook qua bouw, afdichting, stevigheid enz. voldoen aan de eisen van dagelijks professioneel gebruik. En daar hangt een prijs kaartje aan.
...
Overigens zou ik ook de Tamron 17-35 Di en/of de Sigma 15-30 EX willen voorstellen als alternatieven. Zijn wel rond/boven de 500 euro maar dan heb je ook een mooi stuk glas voor het geld.
Verder ken ik iemand die echt de 17-40 L op zijn 10D heeft geschroefd, dus zo absurd is het idee ook weer niet. Bovendien wees ik ook de Sigma 18-50 aan als betaalbaar alternatief dus misleidend is misschien een groot woord. De prijzen zijn van Konijnenberg trouwens.
Klopt het trouwens dat de kitlens van plastic is ipv glas?

Ik was ook al wat aan het twijfelen... het kreng weegt echt geen kont.
Ja ik ken iemand die er zelfs een EF17-40 f/4L USM op z'n 300D gebruikt (ikke). Qua prijs heeft Canon inderdaad geen alternatief voor de kitlens, dan moet je gaan kijken naar Sigma, Tamron, Tokina etc.Dunbar schreef op 30 juli 2004 @ 10:28:
[...]
Tja, ik zie weinig verschil, jij raadt ook een lens aan die meer dan 500 euro kost.
Verder ken ik iemand die echt de 17-40 L op zijn 10D heeft geschroefd, dus zo absurd is het idee ook weer niet. Bovendien wees ik ook de Sigma 18-50 aan als betaalbaar alternatief dus misleidend is misschien een groot woord. De prijzen zijn van Konijnenberg trouwens.
Klopt het trouwens dat de kitlens van plastic is ipv glas?![]()
In ieder geval de lensmount en bewegende delen zijn van plastic, de lenzen zelf weet ik niet maar zou me niks verbazen.
-------
Verschil tussen wat en wat?Dunbar schreef op 30 juli 2004 @ 10:28:
[...]
Tja, ik zie weinig verschil, jij raadt ook een lens aan die meer dan 500 euro kost.
Kijk, ga je diverse lenzen vergelijken onder de meest ideale omstandigheden - veel licht, geen direct zonlicht tegen (flare) en schiet je vanaf een statief met f/8 ~ f/11... dan is er misschien niet zo veel verschil tussen een goedkopere lens en een duurdere lens.
Maar het veschil ga je pas merken bij NIET ideale omstandigheden: weinig licht, tegenlicht (flare) of bij het wide-open gebruik van de lens.. dan zie je vaak dat goedkopere lenzen wide-open behoorlijk soft zijn.. zo erg dat de het kleinste diafragma gewoon onbruikbaar is ... of dat het bokeh erg lelijk is.. de glas elementen en coating hebben weer hun invloed op contrast, scherpte etc.
Ik gebruik zelf ook L lenzen op mijn 10D (b.v. een EF 70-200 f/2.8L) - wat is daar absurd aan?Verder ken ik iemand die echt de 17-40 L op zijn 10D heeft geschroefd, dus zo absurd is het idee ook weer niet.
Ja maar je begon met veel duurder glaswerk natuurlijk. Daar had ik het ook overBovendien wees ik ook de Sigma 18-50 aan als betaalbaar alternatief dus misleidend is misschien een groot woord. De prijzen zijn van Konijnenberg trouwens.
Konijnenberg is niet bepaald goedkoop. Corne van Iperen of Crown Group zijn meestal goedkoper. Overigens kan je dit soort glasewerk ook prima gebruikt kopen.
Volgens mij is de EF-S kitlens gewoon glas.. alleen de aller aller goedkoopste cheapie lenzen zijn volgens mij plastic. Ik zou zelf met een boogje om de Sigma 18-55 heen lopen .. de reviews zijn niet echt goed te noemen. Maar met lenzen is het nu eenmaal zo dat optische goed glaswerk gewoon DUUR is - zeker wide-angle lenzen. Dat is duur glas.Klopt het trouwens dat de kitlens van plastic is ipv glas?![]()
Er zijn weinig echt goede GOEDKOPE lenzen... de enige die mij te binnenschiet is de Canon EF 50mm f/1.8. Ik gebruik zelf de metalen MkI (in tegenstelling tot de huidige all-plastic-fantastic MkII die optisch wel hetzelfde is)... en ik ben er zeer tevreden mee. En dat voor 125 euro
Geen idee, ik heb het ook gedaan. Ik "ken" ook mensen die een 400/2.8 op een 300D schroeven, is dat absurd? Misschien wel, misschien niet, ik vind het andersom veel erger: 10D met een 28-200 of 28-300 cheapass lensje. Koop dan gewoon ene goedkope consumercam met een vergelijkbaar bereik.tazzman schreef op 30 juli 2004 @ 11:43:
[...]
[knip]Ik gebruik zelf ook L lenzen op mijn 10D (b.v. een EF 70-200 f/2.8L) - wat is daar absurd aan?
Hangt er vanaf wat je definitie van goedkoop is. De 50/1.8 MarkII is ge-wel-dig, maar de 28-70DI (of 75?) is ook erg goed en veel goedkoper dan de concurrentie.Er zijn weinig echt goede GOEDKOPE lenzen... de enige die mij te binnenschiet is de Canon EF 50mm f/1.8. Ik gebruik zelf de metalen MkI (in tegenstelling tot de huidige all-plastic-fantastic MkII die optisch wel hetzelfde is)... en ik ben er zeer tevreden mee. En dat voor 125 euro
Bericht hierboven
Misschien begrijp je me verkeerd. Ik vind juist NIETS absurd aan het gebruik van goede lenzen - op wat voor body dan ook. Ik snapte ook niet waar dat vandaan kwam, ik heb dat nooit in de mond genomen.Floris schreef op 30 juli 2004 @ 13:17:
[...]
Geen idee, ik heb het ook gedaan. Ik "ken" ook mensen die een 400/2.8 op een 300D schroeven, is dat absurd? Misschien wel, misschien niet, ik vind het andersom veel erger: 10D met een 28-200 of 28-300 cheapass lensje. Koop dan gewoon ene goedkope consumercam met een vergelijkbaar bereik.
Een 400mm f/2.8 op een 300D kan - hij zal er geen mindere mooie fotos mee maken dan met een 10D .... alleen zou ik het vanwege de gewichtsdeling niet doen, maar dat is slechts een voorkeur. De body is slechts een opvang medium .. maar daar hoef ik je natuurlijk niets over te vertellen
Ik kan mij best voorstellen dat iemand met een beperkt budget liever een gebruikte D60 of een 300D koopt ipv een 10D of 1D MkII.... en dan meer geld steekt in zijn lenzen. Ik kan dat enkel toejuichen.
De Tarmon 28-75 Di f/2.8 bedoel je? Dat is inderdaad een geweldige lens.. wide open ook erg goed, alleen wel zo'n 450 euro. Met goedkoop bedoelde ik zo rond de 100 euro - voordat geld kan ik eigenlijk alleen maar de 50 f/1.8 MkII aanraden.Hangt er vanaf wat je definitie van goedkoop is. De 50/1.8 MarkII is ge-wel-dig, maar de 28-70DI (of 75?) is ook erg goed en veel goedkoper dan de concurrentie.
En ik trachtte aan te geven dat ik het met je eens bentazzman schreef op 30 juli 2004 @ 15:36:
[...]
Misschien begrijp je me verkeerd. Ik vind juist NIETS absurd aan het gebruik van goede lenzen - op wat voor body dan ook. Ik snapte ook niet waar dat vandaan kwam, ik heb dat nooit in de mond genomen.
Mwoah de persoon in kwestie heeft ook een 10D (+BigEd) en een 1D1 en een 1D2 en een 1Ds. Keuze genoeg, persoonlijk begrijp ik niet waarom hij liever met de 300D+Lange prime werkt dan met de 10D+lange prime.Een 400mm f/2.8 op een 300D kan - hij zal er geen mindere mooie fotos mee maken dan met een 10D .... alleen zou ik het vanwege de gewichtsdeling niet doen, maar dat is slechts een voorkeur. De body is slechts een opvang medium .. maar daar hoef ik je natuurlijk niets over te vertellenIk ben het helemaal met je eens dat je beter geld uit kan geven aan goed glas dan aan een dure body met cheapass lenzen.
Je lenzen hou je langer dan je body over het algemeen, wat dat betreft kan je beter geld in je lenzen investeren. Als het een hobby is.. Dan moet je het lekker zelf weten, maar ga dan ook niet zitten zeveren over beeldkwaliteit, het niet kunnen scherpstellen etc. etc. Dan had je maar een beetje kwaliteit moeten kopen hoor.Ik kan mij best voorstellen dat iemand met een beperkt budget liever een gebruikte D60 of een 300D koopt ipv een 10D of 1D MkII.... en dan meer geld steekt in zijn lenzen. Ik kan dat enkel toejuichen.
Ja die bedoelde ik, ik heb hem zelf nog steeds niet vastgehad op de een of andere manier. Ik denk dat ik op de MP-E serie na ondertussen wel zo'n beetje alle gangbare lenzen heb geprobeerd van Canon (op de 400/2.8 en 500+mm's na dan). Van Sigma ook wel een stel, maar Tokina, Tamron en dergelijke nog echt bizar weinig. Misschien ook wel omdat ik er nogal weinig van verwacht, behalve van die 28-75Di dan[...]
De Tarmon 28-75 Di f/2.8 bedoel je? Dat is inderdaad een geweldige lens.. wide open ook erg goed, alleen wel zo'n 450 euro. Met goedkoop bedoelde ik zo rond de 100 euro - voordat geld kan ik eigenlijk alleen maar de 50 f/1.8 MkII aanraden.
Bericht hierboven
hmm...... volgende DPZ meeting wil ik die even vasthouden van jetazzman schreef op 31 juli 2004 @ 00:03:
hoop binnenkort ook een Zenitar 16mm f/2.8 Fish eye aan de collectie toe te kunnen voegen.. speellensje
Ik hoor er een hoop goede dingen over, maar zou zelf de AF teveel missen, ik gebruik mijn 15fish namelijk nog best wel veel, telkens met AF (soms met een handje hulp, maar omdat ik max op f/3.2 schiet... Nouja je begrijpt het al weltazzman schreef op 31 juli 2004 @ 00:03:
Die Tamron 17-35 Di schijnt ook erg goed te moeten zijn (i.i.ig voor het geld). Ik zelf voornamelijk ervaring met Canon en Sigma maar hoop binnenkort ook een Zenitar 16mm f/2.8 Fish eye aan de collectie toe te kunnen voegen.. speellensje
Bericht hierboven
No problemo - maar wanneer is de volgende DPZ meeting?Alfisti schreef op 31 juli 2004 @ 11:49:
[...]
hmm...... volgende DPZ meeting wil ik die even vasthouden van je
Jawel, ik begrijp je heel goed... ik bedoelde ook niet te zeggen dat JIJ de Tamron 17-35Di zou moeten kopen - enkel om aan te geven dat het een goedbetaalbare WA is.Floris schreef op 31 juli 2004 @ 14:13:
[...]
Ik hoor er een hoop goede dingen over, maar zou zelf de AF teveel missen, ik gebruik mijn 15fish namelijk nog best wel veel, telkens met AF (soms met een handje hulp, maar omdat ik max op f/3.2 schiet... Nouja je begrijpt het al wel)
Maar ik ga lekker voor manual WA
Carpe Diem
Dan hoef je op de kiekjes stand wat minder nabewerking te doen met je pc.Patten schreef op 31 juli 2004 @ 22:46:
Ik heb de standaard parameters op 300D allemaal op 0 gezet. Op stand 1 ziet het er allemaal iets te "verzadigd" uit. Iemand meer ervaringen met deze parameters? Wat het voordeel zou zijn om ze "af fabriek" op +1 te laten staan?
Haha leuk. Maar die kiekjes stand wordt bijna niet gebruikt. 't Is Tv of Av wat de klok slaat. Maar ik moet wel heel eerlijk toegeven dat ik een pesthekel aan nabewerken heb.flagnite schreef op 31 juli 2004 @ 22:49:
[...]
Dan hoef je op de kiekjes stand wat minder nabewerking te doen met je pc.
Carpe Diem
Ik heb zelf ook alles op 0 staan in mijn 10D - het na bewerken doe ik liever wel met Photoshop.
Same here, hoewel ik, als ik niet in RAW schiet, een Kelvin-WB gebruik. De 300D heeft dit niet vrees ik, dus zal je het moeten doen met een Custom-WB. Een pringlesdopje werkt aardig, maar is niet bepaald kleurecht, ik kan echter ook niet verwachten dat jullie allemaal met een WiBaltm rondlopen; doe ik zelf ook niettazzman schreef op 01 augustus 2004 @ 09:17:
Dat zou niet uit mogen maken.. die saturation en sharpness instellingen worden dan gebruikt ongeacht welke stand je gebruikt.
Ik heb zelf ook alles op 0 staan in mijn 10D - het na bewerken doe ik liever wel met Photoshop.
En ja ik praat bewust niet over de "firmwarehack" omdat ik hier geen ervaringen mee heb cq wens te krijgen.
Bericht hierboven
En een gehackte 300D is echt nog lang geen 10D. Maar dat even tussen door
Die RS-60E3 is nergens op het internet te vinden met een goede omschrijving van wat die kan/doet. Kan je met dit ding handmatig de sluiter openen en sluiten?Afstandsbediening
RC-1/ RC-5/ RS-60E3
Negeren is vooruitzien
Is een zelfde knop als de normale ontspanknop, je kunt 'm ook zelf maken:Bzzje schreef op 02 augustus 2004 @ 13:03:
[...]
Die RS-60E3 is nergens op het internet te vinden met een goede omschrijving van wat die kan/doet. Kan je met dit ding handmatig de sluiter openen en sluiten?
http://www.pelmolenweg.de...s/RS60-E3_alternative.htm
Op de originele AB zit nog een schuifje dat de ontspanknop ingedrukt houd voor bulb opnamen. Voor de 300D kun je ook een ander aansluitschema aanhouden dan degene op bovenstaande website.
Ring+sleeve = AF
Tip + sleeve = shutter (indien AF aan staat AF+Shutter)
Dit werkt echter weer anders op een EOS 500 (zie daarvoor het schema op de bovenstaande site)
[ Voor 21% gewijzigd door mjl op 02-08-2004 13:17 ]
-------
en voor zover mij bekend is, is het niet mogelijk met de normale ontspanknop om de sluiter net zo lang open te houden als je wilt.
Dat schuifje is dan inderdaad wat ik bedoelde
Negeren is vooruitzien
Het is een goede digitale camera.
Is het nu verstandig om een Digitale SpiegelReflex te kopen voor ca. € 700,- meer??? (verkoop C4040 tweedehands voor €350,-)
Ik maak regelmatig foto's (portret en landschap).
assumption is the mother of all fuck ups
Het hangt er nogal vanaf. De 300D is een dSLR (digital singel lense reflex) ofwel een digitale spiegelreflexcamera. Een SLR heeft een aantal eigenschappen die verschillen van het compact-principe (je C4040 is een compact camera). Als je je beperkt voelt door de inherente eigenschappen van je huidige digitale compactcamera (kleine sensor, relatief veel ruis, geen verwisselbare lens), dan zul je moeten overstappen naar een spiegelreflex. Als je het snapshotten daarentegen met je huidige camera wel prettig vindt en je alleen maar een camera wil met meer gimmicks en meer MP's, neem dan liever een nieuwe compactcamera.-Webmaster- schreef op 02 augustus 2004 @ 14:01:
Momenteel heb ik een 4,1 Megapixel Olympus C4040 ZOOM.
Het is een goede digitale camera.
Is het nu verstandig om een Digitale SpiegelReflex te kopen voor ca. € 700,- meer??? (verkoop C4040 tweedehands voor €350,-)
Ik maak regelmatig foto's (portret en landschap).
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot
kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/
Bericht hierboven
Maar om te beginnen ben je wel even zoet met alleen body en kitlensFloris schreef op 02 augustus 2004 @ 20:50:
Nou hij zal best wel in prijs gaan zakken, maar met alleen de kosten van de camera ben je er echt nog niet. Dat moet je vooral bedenken: als je een beetje leuke dingen wilt gaan doen ben je zo nog eens het aanschafbedrag van je camera kwijt aan lenzen en extra's; wordt je een beetje fanatiek kan je dat nog eens verdubbelen. (Ja dan heb je dadelijk rustig 3-4 duizend euro aan spullen!)
www.avpnews.com
Het fotograferen met een Spiegel is gewoon "anders" !
Hij is MEGA scherp en weinig ruis (in tegenstelling tot wat andere soms zeggen).
De C4040 is een zeer goede camera (in de klasse) , maar deze DSLR is gewoon goed. (voor de amateur-pro).
Heb ook nog een Coolpix SQ, maar dat is weer heel anders. Veel wazige foto's door het bewegen van de camera. - maar wel handzamer.
Met betrekking tot de grootte van de camera : hij is wat groter, maar niet zoals een D10. De tas (die zat bij mij in de package) is gewoon groot en lomp (merk Targus).
Qua lenzen zal ik niet snel uitbreiden, alleen ff een filter halen voor € 10,-
assumption is the mother of all fuck ups
aanstaande zondag op Zandvoorttazzman schreef op 31 juli 2004 @ 17:00:
[...]
No problemo - maar wanneer is de volgende DPZ meeting?
en anders komt het wel een andere keer.
[ Voor 14% gewijzigd door Alfisti op 02-08-2004 21:40 ]
Het fotograferen met een Spiegel is gewoon "anders" !
[quote]zou je anders nog iets uitgebreider kunnen omschrijven?
en weet iemand nog een goedkope (online) winkel voor deze canon?
kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/
"anders" : het is geen point and shoot.
de-de-definately no point and shoot
Negeren is vooruitzien
Wat mij betreft hoeft een (D)SLR alleen maar 2 standen te hebben: M/Av
Moederborden..... Kunnen die in de afwasmachine??? || Specs, zie: http://specs.tweak.to/list/2481
Heb inmiddels me IXUS verkocht en denk dat deze maand me EOS ga bestellen
Wel van me spaarrekening maar ga niet een maand zonder camera zitten
Sigma is zo te horen een goed merk?
Heeft iemand dat hier al eens gehad?
Ik dacht namelijk dat het een goed merk was, maar ik begin nu te twijfelen. Ik heb vandaag twee error2's gehad.
Na de laatste keer wilde de camera ook niet meer starten met de CF erin en kon ik m niet meer formateren (ook niet in een andere cam en een kaartlezer heb ik niet).
Een vriend van me had ook al eens die error gehad met zijn Kingston kaartje en kreeg er vanavond ook weer 1, hij kan nog wel doorfotograferen.
Het rare was dat ik na het formateren van het kaartje vanmiddag thuis op de pc erachter kwam dat er nog wat foto's verminkt waren (balken over de foto).
Heel vreemde problemen dus... ik heb m hier net in een cardreader geprobeert maar hij is op geen mogelijkheid meer te bereiken.
Is er misschien iemand die hier een oplossing voor heeft?
Ik zie wel wat bewegingsonscherpte en zie nog niet echt het effect van de IS. Maar zoals je zelf al aangeeft valt er technisch wel wat op aan te merken.
Ik vind het al met al wel een mooie foto, heb je gebruik gemaakt van een polarisatiefilter? Die koe weerspiegelt heel mooi in het water. Mooie lens is mijn eerste indruk.
@Siluro: Ik gebruik zelf ook een Kingston kaartje (256 MB, standaard gevalletje, niet snel) en heb er nog geen moment problemen mee gehad. Al ruim 15 keer volgepropt en weer leeggegooid (lees: geformatteerd in de camera). Ik gebruik een cardreader dus het kaartje wordt ook steeds in en uit de camera gehaald, tot nu toe zonder bijwerkingen dus.
USM staat voor ultra sonic motor, hiervan zijn 2 soorten te vinden. De ene is een micro USM, eigenlijk een gewoon DC/MM motortje maar dan stiller en een Ring USM welke werkt dmv ultra sone trillingen. een ringUSM is altijd beter dan een microUSM. ringUSM is stiller en sneller en geeft de mogelijkheid tot FTM (ook met de hand (bij)focusen als je AF gebruikt).Anoniem: 52687 schreef op 03 augustus 2004 @ 09:07:
USM is toch een micro-motortje in de lens?
Heb inmiddels me IXUS verkocht en denk dat deze maand me EOS ga bestellen
Wel van me spaarrekening maar ga niet een maand zonder camera zitten
Sigma is zo te horen een goed merk?
Sigma is op zich niet verkeerd, maar lees de laatste paar pagina's met posts eens door voor meer meningen. Ikzelf zou nooit meer een Sigma kopen, ik neem alleen nog genoegen met Canon lenzen. Sigma heeft trouwens geen USM lenzen, bij Sigma heten dat HSM
De 300D is al aardig in prijs gezakt de laatste 6 maande, aangezien er nog geen nieuw model is zal dat ook niet snel gebeuren. 2dehands zijn ze ook wel te krijgen al vanaf een 650 euro (alleen body) maar dan moet je maar afwachten wat je krijgt.wouter37 schreef op 02 augustus 2004 @ 20:41:
ik heb nu een Fuji S5000 maar ik zoek eigenlijk wat anders. dus ik dacht aan deze canon maar die ligt net ff buiten mijn prijsklasse. Gaat deze camera in de nabije toekomst nog veel in prijs zakken? of duurt dat nog ff
Ik heb zelf een 300D 2dehands gekocht (reeds enkele (6) maanden geleden) voor 850 (incl kitlens) maar dan mis je soms toch onderdelen uit de kit (software, originele lader en/of accu, garantiepapieren, boekjes etc.).
Als beginner kun je gerust de EF-S kitlens nemen, en deze heeft geen USM. Ik geloof dat er in Japan wel een versie is met microUSM, wellicht kun je die bestellen via parallele import bedrijfjes.
Terugbrengen naar de winkel en een nieuwe eisen (danwel een vervanger: neem een Sandisk Ultra II ...). Valt binnen de garantie ?Siluro schreef op 03 augustus 2004 @ 09:26:
Ik heb een dik probleem met kingston CF kaartje
Heeft iemand dat hier al eens gehad?
Ik dacht namelijk dat het een goed merk was, maar ik begin nu te twijfelen. Ik heb vandaag twee error2's gehad.
Na de laatste keer wilde de camera ook niet meer starten met de CF erin en kon ik m niet meer formateren (ook niet in een andere cam en een kaartlezer heb ik niet).
Een vriend van me had ook al eens die error gehad met zijn Kingston kaartje en kreeg er vanavond ook weer 1, hij kan nog wel doorfotograferen.
Het rare was dat ik na het formateren van het kaartje vanmiddag thuis op de pc erachter kwam dat er nog wat foto's verminkt waren (balken over de foto).
Heel vreemde problemen dus... ik heb m hier net in een cardreader geprobeert maar hij is op geen mogelijkheid meer te bereiken.
Is er misschien iemand die hier een oplossing voor heeft?
[ Voor 49% gewijzigd door mjl op 03-08-2004 13:02 ]
-------
dan kán 't wel eens misgaan mbt corrupte data ed.
dit zou eigenlijk niet mogen, maar het schijnt vaker te gebeuren......en of dat nou aan 't kaartje ligt, of aan de camera (die er naartoe schrijft) is nog maar de vraag..
zit ook wel iets van logica in....want als je een foto van laten we zeggen 1 mb ertussenuit wist, en je gaat er vervolgens een nieuwe voor in de plaats zetten van 1.2 mb......dan staat de foto dus op 2 plaatsen op 't kaartje, waar ie zich (waarschijnlijk) een beetje in verslikt.
Bericht hierboven
Dat bedoel ikFloris schreef op 03 augustus 2004 @ 13:30:
Onzin, het is gewoon een systeem met FAT
Ik heb met mijn SanDisk U-II's maar 1 keer een probleem gehad en toen een nieuw kaartje gekregen van de winkelier.
)

Bedoelen hetzelfde, zeggen het anders. Maar dan nog, aangezien het FAT is, kan dat het probleem niet zijn fragmentatie mag en moet kunnen ! ... gewoon een defect/slecht kaartje.
-------
Anoniem: 120131
De 300D is al aardig in prijs gezakt de laatste 6 maande, aangezien er nog geen nieuw model is zal dat ook niet snel gebeuren. 2dehands zijn ze ook wel te krijgen al vanaf een 650 euro (alleen body) maar dan moet je maar afwachten wat je krijgt.
1) Nieuw in kit nu al 850 eurie, lijkt me betere deal
2) Is het niet raar dat een SLR die net uit is (lees nikon d70) nauwelijks of niet onderdoet voor de al wat oudere canon?
3) consumentengids gelezen? nikon d70 als slechtste uit de test zo'n beetje...neem aan dat ze niet weten hoe ze er mee om moeten gaan...
Anoniem: 120131 schreef op 03 augustus 2004 @ 14:02:
Quote:
3) consumentengids gelezen? nikon d70 als slechtste uit de test zo'n beetje...neem aan dat ze niet weten hoe ze er mee om moeten gaan...
de consumentenbond kijkt naar andere dingen dan alleen maar naar performance. meestal ook naar prijs/kwaliteitverhouding, uiterlijk, milieubelasting en allerlei andere vage indicatoren. op dat moment krijgt een camera snel een laag predicaat.
@Dunbar: ik beleef een deja-vu, jouw plaatje heb je zeker van http://forum.fotoapparatu...4241941e94162bb3c791cdd06 gehaald?
Corrupte data? Wat een onzin. Een FAT bestandssysteem raakt niet corrupt door fragmentatie hoor.Mr. Detonator schreef op 03 augustus 2004 @ 13:22:
Als een kaartje vol is, en je gaat er dan foto's tussenuit halen/wissen, om vervolgens door te gaan met fotograferen...
dan kán 't wel eens misgaan mbt corrupte data ed.
Crusader schreef op 03 augustus 2004 @ 14:21:
offtopic:
@Dunbar: ik beleef een deja-vu, jouw plaatje heb je zeker van http://forum.fotoapparatu...4241941e94162bb3c791cdd06 gehaald?
"t zou idd niet mogen....maar tóch gebeurt het in de praktijk.Crusader schreef op 03 augustus 2004 @ 14:24:
[...]
Corrupte data? Wat een onzin. Een FAT bestandssysteem raakt niet corrupt door fragmentatie hoor.
Wil nog niet zeggen dat het niet zijn eigen plaatje is ...Crusader schreef op 03 augustus 2004 @ 14:21:
offtopic:
-------
1) Zeker ! (neem wel een 300D en GEEN Rebel (krijg je gezeik bij de douane mee!))Anoniem: 120131 schreef op 03 augustus 2004 @ 14:02:
Quote:
De 300D is al aardig in prijs gezakt de laatste 6 maande, aangezien er nog geen nieuw model is zal dat ook niet snel gebeuren. 2dehands zijn ze ook wel te krijgen al vanaf een 650 euro (alleen body) maar dan moet je maar afwachten wat je krijgt.
1) Nieuw in kit nu al 850 eurie, lijkt me betere deal
2) Is het niet raar dat een SLR die net uit is (lees nikon d70) nauwelijks of niet onderdoet voor de al wat oudere canon?
2) Nee dat is niet raar .... Nikon vond het blijkbaar nnodig een vergelijkbaar product op de markt te zetten ...
3) Nee, niet gelezen, maar ik denk dat de consumentenbond andere criteria heeft (gebruiks gemak, leesbare handleiding, simpelheid software etc.)
-------
Anoniem: 120131
mjl schreef op 03 augustus 2004 @ 15:09:
2) Nee dat is niet raar .... Nikon vond het blijkbaar nnodig een vergelijkbaar product op de markt te zetten ...
Maar moet hij dan ruim 400 eurie duurder zijn? ze konden verwachten dat de prijs van canon na een half jaar wel zou zakken....
Is het die 400 eurie extra dan wel waard vraag ik me af?
Nope, geen plagiaat hoor. Alleen heb ik hier een andere naam geregistreerd, vraag me niet waarom.
Wel leuk dat ook mensen van hier op het forum van fotoapparatuur kijken
Niet als je nu de keus hebt, als je echter al een flinge Nikkor lenzen collectie hebt dan wel ... Verder ben ik te weinig bekend met de Nikon body line om er nog iets zinnigs over te zeggen ...Anoniem: 120131 schreef op 03 augustus 2004 @ 15:21:
quote:
mjl schreef op 03 augustus 2004 @ 15:09:
Maar moet hij dan ruim 400 eurie duurder zijn? ze konden verwachten dat de prijs van canon na een half jaar wel zou zakken....
Is het die 400 eurie extra dan wel waard vraag ik me af?
-------
Als je eens wist waar ik nog meer kijk...Dunbar schreef op 03 augustus 2004 @ 15:22:
Wel leuk dat ook mensen van hier op het forum van fotoapparatuur kijken
en alleen voor de 300D de sport modetazzman schreef op 02 augustus 2004 @ 23:24:
blijft voor mij nog steeds het grootste gemis van de 300d
Als je die functie het meeste gebruikt, had je dan niet beter een andere camera kunnen kopen, aannemende dat je wist dat deze functie er niet op zit?Alfisti schreef op 03 augustus 2004 @ 15:52:
[...]
en alleen voor de 300D de sport modezodra ze de firmware zover gesloopt en aangepast hebben dat je AI-servo zelf kan kiezen mag die er ook af!
blijft voor mij nog steeds het grootste gemis van de 300d
M = manual mode; handmatige instelling van diafragma en sluitertijdAnoniem: 52687 schreef op 03 augustus 2004 @ 17:04:
Euh, M/Av ? En sport-mode ? Wat houdt het precies in?
Av = aperture priority; je stelt diagragma in en de camera kiest daarbij zelf de juiste sluitertijd
Sport mode = over het algemeen een instelling waarbij de camera een zo kort mogelijke sluitertijd kiest
En wat dan precies? Als je een import hebt besteld dan is daar netjes heffing over betaald naar mijn weten, plus dat ze het maar net moeten weten te zien/vinden...mjl schreef op 03 augustus 2004 @ 15:09:
[...]
1) Zeker ! (neem wel een 300D en GEEN Rebel (krijg je gezeik bij de douane mee!))
www.avpnews.com
M/ Av/ Tv/ P zijn de creative modes hoortazzman schreef op 02 augustus 2004 @ 23:24:
Je kan een DSLR/SLR ook prima als point en shoot gebruiken... daar hebben ze immers die "Creative modes" voor opzitten.
Iemand hier die van plan is een 300D aan te schaffen een kitlens kopen met Hoya UV filter en zonnekap?
Ik ben bang dat ik dat ding moet gaan ombouwen als ik m niet kan slijten zodat 10Ders m ook kunnen gebruiken
Anoniem: 14455
Dat heb ik dus precies hetzelfde jaskullsplitter schreef op 03 augustus 2004 @ 21:45:
[...]
En wat dan precies? Als je een import hebt besteld dan is daar netjes heffing over betaald naar mijn weten, plus dat ze het maar net moeten weten te zien/vinden...
Maar ik neem voor de zekerheid mijn aankoopbewijs wel mee (camcorner)... Lijkt me sterk dat ze me dan iets kunnen maken!
En het is ook zo dat je pas schuldig bent als je schuldig bent bevonden, en niet andersom
Ga je hem nu al verkopenAzrael schreef op 03 augustus 2004 @ 22:04:
[...]
Iemand hier die van plan is een 300D aan te schaffen een kitlens kopen met Hoya UV filter en zonnekap?
Mail maar
Doh,

[ Voor 11% gewijzigd door Jasper op 03-08-2004 22:56 ]
En als je het zeker wil weten, dan zoek je het gewoon even opCrusader schreef op 03 augustus 2004 @ 22:42:
Kweetniet of je wel eens het programma "Airport" hebt gekeken, over o.a. de werkwijze van de douane op Schiphol, maar je bent echt wel het haasje als je geen bon kunt overleggen of ander bewijsmateriaal hebt. Dan wordt het hun woord tegen het jouwe, dat verlies je gegarandeerd. Ze laten je echt niet naar huis gaan om even de bon op te halen.
De pagina van de Douane geeft duidelijke info over aankopen via Internet of producten die je koopt in het buitenland en mee wil nemen naar huis.
[ Voor 46% gewijzigd door koraks243 op 03-08-2004 22:56 ]
Ze schrijven dan de serienummers op en maken kopietjes van de bonnen zodat jij een dagje later zonder zorgen op vakantie kunt en je bonnetjes niet mee op vakantie hoeft te nemen: daar heb je een documentje van de douane voor namelijk.
Ik heb het zo al een keertje gedaan en ook in Duitsland heb ik een vergelijkbaar truukje uitgehaald, alleen dan zonder dat ik de bonnen had meegenomen; ik moest een paar keer een korte vlucht maken en op dezelfde luchthaven weer landen. Wilde een ontheffing voor het telkens doorzoeken van al mijn spullen...
Bericht hierboven
* Crusader wist niet eens van deze mogelijkheid...
[ Voor 36% gewijzigd door Crusader op 04-08-2004 00:11 ]
Ja dat is zo maar dat heeft niets met FAT systeem te maken.. ik ben nog nooit data kwijt geraakt / corruptie gehad met 1 van mijn vele FAT partities of floppies (good old fashioned FAT). Ik heb dit probleem ook nog nooit gehad met 1 van mijn CFjes (ff afkloppen) maar ik denk dat het gewoon een CF probleemje is, niet zozeer FAT. Moet ik er wel even bijzeggen dat mijn CFjes allen FAT32 zijn.Mr. Detonator schreef op 03 augustus 2004 @ 15:00:
[...]
"t zou idd niet mogen....maar tóch gebeurt het in de praktijk.
1) Als je netjes een bon hebt waaruit blijkt dat je hem in de EU gekocht hebt en ook BTW betaald heb, dan is er niets aan de hand. Kopie van de bon mag ook en nee, het hoeft niet in NL gekocht zijn - heb je in Duitsland BTW betaald, dan is dat namelijk ook goed. Meen ik. Toch, ja daar ben ik wel zeker van eigenlijk. Maar ja, rond 01:46 AM ben ik nergens meer zeker vanmjl schreef op 03 augustus 2004 @ 15:09:
[...]
1) Zeker ! (neem wel een 300D en GEEN Rebel (krijg je gezeik bij de douane mee!))
3) Nee, niet gelezen, maar ik denk dat de consumentenbond andere criteria heeft (gebruiks gemak, leesbare handleiding, simpelheid software etc.)
2) Je reageert ergens op maar ik snap de orginele stelling ook al niet meer.. erhm er is toch niets mis met de D70? Prima DSLR hoor.
3) Ben ook lid van de consumentenbond .. ik zal mijn mening wat betreft die "camera testen" even samenvatten in 1 afbeelding want die lui weten WERKELIJK niets van fotografie!

Is heel begrijpelijk - voor een verschil van bijna 500 euro zijn er veel mensen geweest die wel getwijfeld hadden tussen de 300D en de 10D maar toch besloten om eerst de 300D te proberen. Velen daarvan zijn tevreden, anderen toch niet. Gelukkig voor hen komen er steeds meer gebruikte 10D's op de markt.. helaas zakt dan ook de waarde van de 300D....paradox.Crusader schreef op 03 augustus 2004 @ 15:58:
[...]
Als je die functie het meeste gebruikt, had je dan niet beter een andere camera kunnen kopen, aannemende dat je wist dat deze functie er niet op zit?

Ok bed roept.
Bericht hierboven
Dit topic is gesloten.