Ik blijf het allemaal erg weird vinden.
Denk wel dat als de X800XT PE gecancelled wordt danwel niet heel snel beter leverbaar wordt, het imago van ATI een fikse deuk gaat oplopen.
Want ondertussen begint de 6800Ultra wel vrij goed leverbaar te worden in retail.....
En als je dan bedenkt dat de 6800U niet heel veel langzamer meer is in D3D maar wel aanmerkelijk sneller in OGL....
Ben bang dat deze en de volgende ronde wel ns voor nVidia zouden kunnen zijn.
Bij de komende Refresh zal nVidia een licht gewijzigde core introduceren waar de kinderziektes uitgehaald zijn en ze hebben SM3 wat gewoon een sterk marketingpunt is.
De enige echt sterke feature van ATI is 3Dc maar dat is een open standaard en als nVidia dit ook implementeert in de refresh.... tja
Zelf denk ik nog steeds dat ATI voor grotendeels aan dezelfde "kwaal" is gaan leiden als nVidia:
De 9700pro serie bracht veel succes en nVidia kon er niet tegen op. Hierdoor kon ATI met slechts beperkte updates (9800pro en XT) aan de leiding blijven en besloot tegelijkertijd resources te gaan gebruiken om andere delen van de markt te gaan bewerken, mobochipsets enz. Dit is een common sense business beslissing. Dit deed nVidia in het verleden ook.
nVidia kwam vervolgens met de 6800Ultra die duidelijk beter was dan waar ATI op gerekend had. ATI heeft IMHO de X800XT PE overhaast als reactie geintroduceerd op de 6800U. Oorspronkelijk hadden ze alleen de X800pro willen introduceren.
Natuurlijk is er vanwege:
1) de enorme performancewinst tov de vorige gereratie kaarten en
2) vanwege games als FarCry en D3
een veel grotere vraag dan bij de vorige highend generatie.
Toch geloof ik niet dat ATI en nVidia dit niet deels vantevoren hadden kunnen voorspellen en hun produktielines aanpassen.
Ik geloof niet dat het tekort aan kaarten 3 (X800XT PE) resp. 4 (X800pro) maanden na launch alleen verklaard wordt door de hoge (oem) vraag.
Ondertussen heb ik nog een X800XT PE in bestelling staan bij komplett.nl maar begin nu erg te twijvelen of ik niet gewoon ff een XFX 6800U zal halen.
Voor je het weet zit ik nog 2 maanden te wachten...
[
Voor 17% gewijzigd door
Help!!!! op 14-08-2004 13:09
]