Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 22:35:
[...]
Misschien ben ik te simpel, maar als je je telefoon via de splitter hebt aangesloten zit je op het netwerk van KPN en als je je telefoon achter het ADSL modem hebt aangesloten (via de PSTN uitgang op je modem) bel je via VoDSL.
nee hoor niet simpel.
ik zal het proberen uit te leggen hoe VoDSL zou moeten werken:
Bij deze config krijg je een voice / adsl modem. waarbij de phone en dsl aansluitingen van de splitter via een y-kabeltje weer gecombineerd worden en je voice/adsl "LINE" ingang ingaan. Dit is nodig wanneer je linesharing hebt
In dit geval werkt de telefonie ook wanneer je modem uitstaat. Een soort bypass. Maar toch moet uitgaand bellen op deze manier mogelijk zijn, via vodsl.
linesharing: kpn zet er een telsignaal op en de ISP zet er dsl op.
Je kunt ook zonder linesharing: dan zeg je kpn op, je doet nummerportering, en je hebt dan alles bij 1 partij, je ISP. (die bellen over dsl aanbiedt). Bij deze constructie betaal je dus geen kpn rekening, maar wel een huur voor het koperlijntje, ik meen iets van 9,40 per maand.
Maar: ik moet dat vodsl eerst uitproberen. Ik heb dus belbudget van kpn (daar kan je tegenwoordig dus xDsl op krijgen, vroeger minimaal belbasis) en dat kost 9,40 per maand. Nadeel : telefoontikken zijn 3x duurder dan bij belbasis.
dus ik heb nog de linesharing situatie en dan heb je een dus de adsl splitter nodig. En via een truukje met een meegeleverd y-kabeltje komen de signalen van de splitter ( phone en dsl ) weer samen en gaan alsnog het voicemodem in (copperjet 816-2p)
Bij linesharing krijg je een telefoonummer van bbned en je houd je kpn nr. Wat gebeurt er: je bent gewoon bereikbaar via je je oude nummer, maar zodra je uitbelt naar een ander, dan ziet die je nieuwe nummer. Dit is een consequentie, en dit is oplosbaar door kpn op te zeggen, en linesharing vervalt dan. Je kunt dan nummerporteren, en dan houd je je oorspronkelijke telefoonnummer alsnog.
Het is mij verteld dat het ongeveer zo in elkaar steekt. Het is ook allemaal nog vrij nieuw maar zoals ik het hierboven uitleg, zo werkt het in de praktijk
ik ben vanwege de kosten met dit experiment begonnen ( isdn opzeggen, adsl opzeggen, analoog aanvragen en direct adsl aanvragen bij een bbned isp ) al met al slechts 3 weken "uit de lucht geweest".
los van de belkosten die goedkoper zijn ( maar ik bel niet veel ) houdt ik mijn vaste kosten zo'n 20 a 30 euro per maand lager dan met isdn.
feiten:
-ik kan quatrovox niet meer gebruiken. Dit zou wel weer moeten kunnen wanneer je een ander modem neemt, maar die is niet gratis dus dat kan altijd nog. Er komen modems met analoog in / isdn uit als ik het goed heb begrepen..
-nummerherkenning via de dsl lijn werkt nog niet (heb ik gehoord, kan het niet testen omdat het sowieso nog niet bij mij werkend is)
-toets 5 bij bezet zal niet werken (is een kpn patent maar mis ik niet)
-*21 *61 zijn wel mogelijk
-nummerherkenning en callwaiting zijn bij vodsl technisch mogelijk. Het modem kan dit. Aan de isp kant moet daarvoor nog apparatuur geschikt gemaakt worden heb ik begrepen.
betrouwbaarheid van vodsl is mij dus niet bekend. Ik ga ervan uit dat de beloftes worden waargemaakt. Mocht ik niet bereikbaar zijn door storing, vind ik dat in het tijdperk dat iedereen een gsm heeft totaal geen ramp.
Maar zolang het niet werkt, en ik de goedkoopste kpn abo heb, bel ik dus te duur de keren dat ik bel. Ik hoop dat mijn storing, waarschijnlijk een aansluitfout ergens in de centrale, snel wordt opgelost. Dan kan ik mijn bevindingen hier posten.
bandbreedte: op moment dat telefoon in gebruik is slokt het max. 90 kbit/s op. Deze bandbreedte wordt weer teruggegeven wanneer "einde gesprek".
info : bbned en allieddata. Copperjet 816-2p