Toon posts:

TweakDSL *new and/or improved* deel 8 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 1.443 views sinds 30-01-2008

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 14:49
Het grote TweakDSL topic - Deel 8

Index
  • Policy
  • Welke diensten biedt TweakDSL?
  • Welke Services kan ik verwachten?
  • Welke techniek wordt er gebruikt?
  • Wat moet ik me voorstellen bij VoDSL?
  • Hoe lang is de aansluitperiode?
  • Welke instellingen MOET ik weten?
  • Hoe kan ik me aanmelden?
  • Contact info

• Policy

Wegens slechte ervaringen in vorige topic(s), zijn er voor dit topic enkele extra regels van kracht. Ik zal ze hier onder toelichten:

• Ga beschaafd met elkaar om. Soms kunnen meningsverschillen heftige emoties losmaken, maar verwoord dit in je reply op een nette manier. Op gescheld en andere ongepaste zaken wordt streng gemodereerd.

• Een ISP zal goede en slechte tijden kennen. Dat betekend dat het kan voorkomen dat er af en toe een service tijdelijk niet beschikbaar is.
    Graag zien we in de thread als iemand een probleem ondervind met een van de services. Let wel op dat het probleem niet al genoemd is, anders krijgen we dubbele posts.
    Bij een aanhoudend probleem is het niet nodig om elke dag/keer te noemen dat service XXX nogsteeds niet werkt. Ook hier wordt streng op gemodereerd, aangezien dit het topic onderuit haalt. (En verdr niets toevoegd).

Overigens is de storingspagina hier te vinden.

• Bij kleine vragen / probleempjes is het niet handig om een reply te plaatsen. Het vervuilt het topic, en het iriteerd de mensen die hier vaker langskomen.
    Het is makkelijker, sneller en handiger om even contact te zoeken met iemand die ook TweakDSL heeft. Dit kan het makkelijkste via IRC gebeuren. De bruikbare IRC gegevens hiervoor zijn: Server irc.tweakers.net, kanaal #TweakDSL

• Welke diensten biedt TweakDSL?

TweakDSL heeft een aantal diensten in het assortiment. Dit zijn allen producten bedoeld voor consumenten. Er is ook een zakelijke afdeling, maar die voert de naam TrueDSL. Klik hier om naar de product-pagina van TrueDSL te gaan.

De producten die TweakDSL aabiedt, zijn de volgende:

NaamSnelheidMaandSetup
    Tweaklight512Kb / 256Kb€ 24,95€ 75,-
    SurfDSL1024Kb / 512Kb € 39,95€ 75,-
    ProDSL2048Kb /1024Kb* € 59,95€ 50,-
    UltraDSL2-8 Mb* / 1024Kb* € 69,95 € 0,-

* = Deze snelheid is niet gegarandeerd, maar is afhankelijk van de lengte en kwaliteit van de telefoonlijn.

Welke Services kan ik verwachten?

Naast internet toegang, zijn er nog een aantal andere services die je bij een TweakDSL verbinding geleverd krijgt. Deze zijn:

• Vast IP adres, op aanvraag mogelijk door opgave MAC-adres. Normaliter een dynamisch IP adres.
  • Webruimte van 100 Mbyte (voor homepage en mail)
  • Onbeperkt e-mail boxen op eigen subdomein
  • Uncapped Nieuwsserver met meer dan 80.000 groepen (5 dagen retentie)
  • Geen download limiet
  • Standaard analoog VoDSL aansluiting (uitgezonderd Tweaklight)

• Welke techniek wordt er gebruikt?

TweakDSL gebruikt ADSL voor de verbinding naar het internet. ADSL is een techniek die via de telefoonlijn loopt, maar op een andere frequentie als het spraakdeel. Dit betekent dat bellen en ADSL los van elkaar gebruikt kunnen worden.

Zie voor meer informatie dit kopje in de I&T FaQ.

Wat moet ik me voorstellen bij VoDSL?

VoDSL staat voor "Voice Over DSL". Oftewel, spreken (Telefoneren) over de ADSL verbinding.
    TweakDSL levert de VoDSL dienst het eerste jaar gratis aan alle nieuwe klanten. Bestaande klanten kunnen een jaar gratis gebruik maken van de dienst, door hun abonnement met een jaar te verlengen. Wel dient er dan een speciaal VoDSL modem te worden aangeschaft, voor een bedrag van 69,95 euro.

Het gaat hier om een analoge, PSTN telefoonlijn over ADSL. Voor een meerprijs van 2.50 euro, is het ook mogelijk om een ISDN telefoonlijn op het modem te krijgen getermineerd.

Hoe lang is de aansluitperiode?

De tijd die een ADSL aansluiting in beslag neemt, hangt af van vele factoren. Er is dus ook niet direct een bepaalde tijdsduur te noemen.
    De meeste tijd gaat zitten in het activeren van de lijn. Dit gebeurd door BBned, in combinatie met KPN. Beide over het algemeen niet de meest snelle bedrijven.

De gemiddelde aansluitperiode zal rond de 10 werkdagen liggen. Dit zijn dus grofweg twee weken.

Tip: Als de lijn officieel nog niet is opgeleverd, is het vaak al wel mogelijk om er gebruik van te maken. Zodra het modem per post binnenkomt, werkt het bijna altijd dus al.

Overigens is het overstappen van een KPN-ADSL verbinding naar TweakDSL wel lastiger. Het kan namelijk tot 6 weken duren voordat KPN het 'oude' adsl signaal van de telefoonlijn heeft verwijderd. En pas daarna kan TweakDSL worden aangevraagd. In totaal kan de overgang dus tot 8 weken duren.

Welke instellingen MOET ik weten?

Customer Menu:
    Instellen POP boxen, IP aan MAC-adres koppelen etc:
    http://customer.cambrium.nl/

Mail gegevens:
    Uitgaande mailserver (smtp): smtp.tweakdsl.nl
    Binnenkomende mailserver (pop3): pop.tweakdsl.nl
    webmail
    Instel-FaQ

News (usenet)
    Newsserver: news.tweakdsl.nl

DNS gegevens:
    217.19.16.131
    217.19.16.132

Hoe kan ik me aanmelden?

Er zijn een aantal vereisten om een werkende ADSL verbinding bij TweakDSL te kunnen aanvragen. Dit is minimaal een werkende telefoonlijn (Belbudget of belbasis), en je moet binnen het dekkingsgebied van BBned vallen.
    Om binnen het dekkingsgebied te vallen, zal de afstand tussen jou en de KPN centrale niet meer mogen bedragen dan 3-4KM.
    De snelste abonnementen zijn alleen mogelijk bij een afstand van 1-2KM.

Om dit te controleren, kun je de volgende postcode-check uitvoeren. Hier kun je je ook aanmelden voor TweakDSL:

Postcode
    Huisnummer
    Controleer

Contact info

TweakDSL is te bereiken via een van de volgende methoden:

• E-mail: info@tweakdsl.nl
  • Telefoon: 036-5460085
  • Telefoon buiten kantoortijd: 036-5460087
  • Fax: 036-5460089

• [Voor 203% gewijzigd door Xandrios op 11-08-2004 11:25]

• Xandrios

Extra info:

Wegens aanhoudende problemen met het vorige topic, bij deze een nieuw deel. Graag zouden we zien dat we allen op een nette manier, met een schone lei verdergaan.

De regels (De policy) heeft een kleine update ondergaan. Zie hier :)

Het komt erop neer:
    - Deze thread is niet bedoeld om je ongenoegen te spuien
    - Ga netjes met elkaar om
    - Er is prima te praten over problemen, houd het alleen wel netjes.
    - Trollen / Flamen wordt streng bemodereerd. (Hieronder valt ook het misbruik van smilies).
    - Dit topic is niet bedoeld om over de policy te praten. Ik ben altijd bereikbaar per mail voor extra uitleg, een discussie of een rectificatie :)

En natuurlijk gelden ook hier de algemene regels:
    Het algemeen beleid. Iedereen wordt geacht zich hieraan te houden
    Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)

Ik hoop serieus dat we hiermee nu een goede thread kunnen opzetten, om in alle redelijkheid te kunnen praten over TweakDSL.
    En nogmaals, problemen posten kan altijd. Maar trollende replies worden gewoon door niemand gewaardeerd.

[Voor 47% gewijzigd door Xandrios op 11-08-2004 10:22]

• StarWars
    • Registratie: Februari 2004
    • Laatst online: 20-04 15:37
    mijn persoonlijke mening: TweakDSL is voor het geld (aantal abbonees) gegaan is i.p.v. kwaliteit, dit vertaald zich in altijd packetloss (niet mee te gamen), en downtime verder als ik bel naar de helpdesk krijg ik het "met mijn ogen dicht auto rijden en maar hopen dat het goed gaat" gevoel, sad but true.

hopla

• om3ega
    • Registratie: Maart 2001
    • Laatst online: 02-06 23:51

om3ega

I identify as..

Mijn ervaring met TweakDSL : Het netwerk is echt snel.. Ik maak geen gebruik van de nieuws server dus daar ga ik niet over oordelen.

De helpdesk is nog niet wat het moet zijn. Het hangt er een beetje af wie je aan de lijn krijgt. (Nou weet ik dat het met bijna elke helpdesk zo is helaas) ..

Zoals op het forum gebeurd is het prima.. Mensen krijgen meer respect voor downtijd en storingen als ze weten wat er aan de hand is.

Als je auto bij de garage staat en na 4 dagen bel je maar eens op en de monteur zegt : Ja ze zijn er mee bezig .. en dit hoor je al een paar dagen dan geeft dat ergenis. (Dit heb ik recent ondervonden)

Daarentegen , als ze je proberen uit te leggen wat er aan de hand is , wat ze er aan doen en hoe lang ze er verwachten mee bezig te zijn dan kan je (althans , dat geldt voor mij) er begrip voor opbrengen.

Ghandi en Burne zijn goed bezig op het forum. Hier wordt dieper in gegaan op bepaalde zaken die een groot deel van de tweakers interresant vinden en zeker waarderen.

Verder heeft het voDSL wat opstart probleempjes (bij mij) maar daar lig ik niet wakker van. En ben overtuigd dat dat wel goed gaat.

Ervaring is het archief van onze stommiteiten.

• Nijl
    • Registratie: Juni 2004
    • Laatst online: 11:56

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Ik heb in maart dit jaar flink staan twijfelen over de keuze van mijne dsl aansluiting, of xs4all (FAST - FUP), of tweak (8MBIT - onbeperkt). Ik heb ook alle topics goed in de gaten gehouden, afgewogen wat voor mij het leukste pakket is.

Ondanks de vele negatieve reacties over tweakdsl heb ik toch unaniem voor dit pakket gekozen. Waarom? Omdat ik toch wel een beetje vind dat nieuwkomers op de markt een kans verdienen en ik wilde eens zelf mee maken wat het is om te internetten via een andere maatschap dan KPN. Fouten maakt iedereen, het geeft ze de kans om er van te leren. Ik heb wel 4 maanden moeten wachten op de oplevering, door een volle centrale, en later door een telco domein storing. Ik heb het soms ook even niet meer gehad, want als breedband verslaafde krijg je toch echt stuipen met een 28k8 modem. Je kan wel gaan lopen afgeven op het meisje van de helpdesk, maar die zit er ook om haar werk te doen, ze probeert je te helpen maar als die ook afhankelijk is van een andere, en dit in dit geval BBNED, maar daar bereik je niks mee. Je zou het zelf ook niet leuk vinden als anderen jou beginnen af te zeiken als je iets niet goed doet. Blijf rustig en redelijk, ook al is dat soms moeilijk, want met vriendelijk blijven kom je veel verder.

Dat er zo af en toe storingen zijn met o.a. de newsserver of een dns server/router wil nog niet zeggen dat het bedrijf flut is, slecht is, en uit is op de centen. Ik ben er van overtuigd dat de heren Tweak goed weten waar ze mee bezig zijn, ook al zijn er op veel punten dingen sterk verbeterbaar. Ik ben niet zo gek om om 2 uur snachts mijn bed uit te komen om een verbinding te fixen. Iedereen wil voor een duppie op de 1e rang, maar dat kan niet, en dat zal ook nooit gebeuren. Wees blij met wat je hebt, want als je ver om ons heen kijkt zijn er tal van andere landen *en misschien ook wel medelanders* die het met minder moeten doen dan met jou 8 mbit lijntje, of zelfs helemaal geen 24-uur verbinding hebben of kunnen veroorloven.

In plaats van lopen discussieren over dat het slecht gaat, kan je ook proberen suggesties te doen geven om het te verbeteren, want uit alle reacties maak ik ook op dat er mensen van TweakDSL mee lezen. Tweakers horen niet te zeiken, tweakers horen elkaar te helpen.

Ik heb zelf 10 jaar in de ict gewerkt maar ben er mee gestopt, ik wil het weer terug hebben als hobby, lekker prutsen en ouwehoeren en zo af en toe de mensen helpen die er net mee te maken krijgen of van een klein probleem denken dat het niet op te lossen is. Ik ben gewoon moe geworden van al die 'gebruikers' waarmee ik dag in en uit te maken heb gehad die het allemaal zo goed weten, en hun zegje wel klaar hadden. Ik stond wel altijd dag en nacht klaar, maar nooit een dankjewel .. alleen maar gezeik, en daar bedankte ik begin dit jaar voor.

En voor de TweakDSL-ers: je bent niks verplicht om een abbo aan te houden, je kan er na een jaar weer van af, wat let je ? Chello kan je binnen een paar dagen aanvragen, dus waar zit je probleem dan nog?

[Voor 14% gewijzigd door Nijl op 11-08-2004 12:00]

You are NIJL-ed!

• Sorcerer8472
    • Registratie: Januari 2002
    • Laatst online: 10:07

Sorcerer8472

Mens sana?

StarWars schreef op 11 augustus 2004 @ 11:25:
    mijn persoonlijke mening: TweakDSL is voor het geld (aantal abbonees) gegaan is i.p.v. kwaliteit, dit vertaald zich in altijd packetloss (niet mee te gamen), en downtime verder als ik bel naar de helpdesk krijg ik het "met mijn ogen dicht auto rijden en maar hopen dat het goed gaat" gevoel, sad but true.
    TweakDSL is haar netwerk aan het uitbreiden, wat niet echt zonder problemen is aan het gaan. Dat ze nu voor het geld gaan is niet echt waar (hoewel elk bedrijf natuurlijk zo veel mogelijk winst wil maken)... Dit is gewoon dikke pech die behoorlijk onvoorziene problemen met zich meebracht.

Het is overigens alleen in het belang van TweakDSL om alles zo goed mogelijk in orde te hebben omdat je abonnees anders weglopen.

Jouw probleem kan ook een bbnedprobleem zijn wat je bij alle andere bbned-providers ook zult hebben trouwens.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• AirtjE
    • Registratie: November 2000
    • Laatst online: 03-06 15:35
    Mjah ik ben gebruiker van het eerste uur. Ik heb aan het begin ook goed nagedacht wat ik precies wilde, en gezien de prijs/kwaliteitsverhoudingen toch gekozen voor TweakDSL en tot zover geen spijt van gehad.

Mijn ervaring (met de verbinding die ik heb):
    - Snel netwerk, lkkr lage ping naar vrijwel elk deel van de wereld in vergelijking met andere providers (ADSL, Kabel)
    - Redelijk uitgebreide mogelijkheden/diensten
    - Leuk dat er als extraatje een newsserver en gameservers zijn
    - Helaas is in mijn geval door een foute invoer van configuratiegegevens bij BBned in database, een paar keer m'n verbinding langdurig eruit gevlogen. Dit duurde dan een telkens een behoorlijk lange tijd (week tot wel 3 weken) voordat dit probleem achterhaald was en gefixt was. Jammer
    - VoIP aansluiting duurde ruim 3 weken (ivm corrigeren config gegevens database BBned)

Al met al ben ik toch wel tevreden. Het is inderdaad jammer dat TweakDSL meer aandacht besteed heeft aan meer gebruikers, en daardoor (naar mijn gevoel) minder aandacht geschonken heeft aan capaciteit van het netwerk en ondersteuning richting de gebruikers (helpdesk).

Als tip richting TweakDSL/Cambrium zou ik graag willen aangeven dat zij moeten zorgen voor een heldere doorzichtige werkwijze/communicatie met BBned, zodat meldingen van storingen goed verwerkt en opgepakt worden binnen gestelde termijn, en na oplossen ook direct en op tijd teruggekoppeld worden aan klant (op dit moment duurt het vaak te lang).
    Daarnaast mogen storingen duidelijker en sneller gepost worden, er een verwachte oplostijd bij staan, en welke mensen of diensten/servers hier overlast van vinden.

----

Tot slot wil ik wel mensen die deze topic lezen erop wijzen dat er vooral negatief nieuws gepost wordt. Wie post er tenslotte positief nieuws? Weinig. Vooral omdat TweakDSL een product is ism met Tweakers.net, hebben mensen die problemen hebben al snel de neiging dit te posten op het forum.
    Daarnaast eissen Tweakertjes nou eenmaal meer van hun internet verbinding (snel, hoge up-time, veel mogelijkheden, lage ping, etc etc) dan een 'gemiddelde' gebruiker. Laat het toevallig zo zijn dat het gros aan gebruikers bij TweakDSL ook tweakertjes zijn... ;)

• I_stealth_I
    • Registratie: Januari 2001
    • Laatst online: 12:14

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Technisch heb ik geen punten ter verbetering. Alleen maar op communicatief gebied:

Mijn punten ter verbetering:
    • Doorlooptijd cambrium <-> BBned moet sneller
    • Terugkoppeling naar gebruiker.
    • (Betalings)administratie gaat wel vaak mis bij verrekeningen en wijzigingen. Rechtbreien is dan zeer moeilijk en er gaat heel veel tijd overheen.

Ik heb absoluut geen seconde spijt gehad van Tweak gehad. Ben inmiddels zo'n 21 maanden tevreden gebruiker. Tuurlijk, zijn er zaken geweest die beter konden, achteraf.

Daarnaast waardeer ik het enthousiastme wat Cambrium met zich mee brengt. Men schroeft aan behoorlijk aan het netwerk, veel mogelijkheden, staat open voor input en nieuwe idëen en diensten. Vooral het enthousiaste van de medewerkers vind ik erg pro ;) Krijg er geen melkkoe gevoel van á la Chello/Xs4all waarbij je vaak het bekende riet mag verkennen.

Ik ben absoluut iemand die zeer kieskeurig maar rechtvaardig is. Mij trek je absoluut niet snel over de streep. Maar als je eenmaal als bedrijf m'n vertrouwen hebt gewonnen, dan ben ik een zeer trouwe klant en geeft ik graag mijn energie ter verbetering en suggesties. Normaals zeer tevreden!

Goed voor mij, goed voor jullie. Ik zou bijna vergeten dat ik een dienst van ze afneem. Klasse jongens ;)

Off-topic; edit nr. 9989. Mijn werkstation verliest steeds zijn netwerkverbinding. Deze krijgt nu vliegles. }) Laptop doet het iig wel.

[Voor 38% gewijzigd door I_stealth_I op 11-08-2004 12:50]

/dev/null

• AirtjE
    Jij kan tenminste dingen verwoorden, iets dat ik niet zo goed kan ;)
    Maar ook over service en helpdesk -> heb je groot gelijk in hoor. Goeie helpdesk, jammer dat het idee van 1e en 2e lijns niet altijd werkt naar mijn inziens, maar dat kan ook komen door BBned of gewoon de gekozen werkwijze. Maar het 'persoonlijk tintje' dat ze geven komt erg fijn en professioneel over. Ik heb jaren gewerkt bij customer services van 6 verschillende providers (en onderling veel contact gehad), en tot dusver is dit uniek te noemen. Alleen XS4ALL was daarvoor beter, toen het nog niet overgenomen werd door KPN.

• StarWars
    Sorcerer8472 schreef op 11 augustus 2004 @ 11:57:
    [...]

TweakDSL is haar netwerk aan het uitbreiden, wat niet echt zonder problemen is aan het gaan. Dat ze nu voor het geld gaan is niet echt waar (hoewel elk bedrijf natuurlijk zo veel mogelijk winst wil maken)... Dit is gewoon dikke pech die behoorlijk onvoorziene problemen met zich meebracht.
    structurele pech die al meer dan een half jaar duurt 8)7
    Het is overigens alleen in het belang van TweakDSL om alles zo goed mogelijk in orde te hebben omdat je abonnees anders weglopen.
    dat lijkt mij ook maarja...
    Jouw probleem kan ook een bbnedprobleem zijn wat je bij alle andere bbned-providers ook zult hebben trouwens.
    oww heerlijk nog zo één, ik zal ook direct mijn kabels nameten of ze niet te lang zijn of mischien wel brak :/ of zou het aardstraling zijn :z Inmiddels ben ik naar een andere BBNED provider en daar heb ik geen 0% nako nada niente packetloss, dus....

iig ik heb bij tweak nooit dl snelheid problemen gehad ofzo dat was altijd goed, dus als je een leechmonster bent zit je goed, als je een spel wilt spelen online niet.

hopla

Anoniem: 118662

Mijn ervaring bij tweakdsl :

Sinds 1 maand neem ik de diensten af bij Tweakdsl. Ook ik zat te twijfelen welke provider ik zou nemen na het verlaten van xs4all, zou het Demon of Tweakdsl worden. Na het lezen van verschillende forums heb ik uiteindelijk gekozen voor Tweakdsl. Geloof me, ik heb hier geen spijt van. Ik heb bij de overgang 12 dagen zonder internet gezeten en dat vind ik een zeer acceptabele periode. Ook ik heb deze maand wat problemen ondervonden van de newsserver maar dat vond ik rap opgelost, ik las in dit forum welke acties door de techneuten werden ondernomen op het allemaal op te lossen en daar had ik genoegen mee. Hedenochtend wederom wat problemen ondervonden met de newsserver, om 09:00 uur een mailtje gestuurd naar de helpdesk en om 10:00 uur een keurig en bevredigend antwoord gehad op mijn vragen. Petje af, geen andere woorden voor.

Dan nog iets over dit forum nml :

Ik ben tevreden met dit medium, ik kijk bij problemen cq vragen altijd eerst even hier op het forum, mijn meeste vragen zijn hier beantwoord zonder zelf vragen te stellen. Tevens lees ik hier welke acties de techneuten nemen en dat ervaar ik als prettig. Ook complimenten voor de moderator van dit forum. Dit forum is voor mij een soort verlengstuk van tweakdsl helpdesk geworden.

Ervaar dit niet als slijmen want daar ben ik de persoon niet voor. Ik ben gewoon tevreden.

HetBaasje

• Xandrios
    Dit topic loopt goed zo, mijn complimenten ;)

Voor de duidelijkheid, over de newsserver:

11/08/2004: Status newsserver

(17:00) Bij sommige mensen bestaat de indruk dat er iets mis is met de nieuwsserver.
    De nieuwsserver lijkt traag door het grote aantal gebruikers. Wat dat betreft is goed te merken dat het vakantietijd is. We zijn driftig aan het tweaken om er nog meer snelheid uit te halen. Maar ook hier slaat de vakantiedrukte toe.
    De komende weken zullen er een aantal nieuwe readers gebouwd en ingezet worden om de groei van de afgelopen en komende maanden op te vangen.

Klinkt mij erg mooi in de oren :)
    Alhoewel ik niet echt into die techniek ben...een uitbreiding van de readers, zorgt dat voor extra snelheid, of extra capaciteit (retentie)?

[Voor 16% gewijzigd door Xandrios op 11-08-2004 17:30]

Anoniem: 93132

StarWars schreef op 11 augustus 2004 @ 13:04:
    [...]

structurele pech die al meer dan een half jaar duurt 8)7

[...]

dat lijkt mij ook maarja...

[...]

oww heerlijk nog zo één, ik zal ook direct mijn kabels nameten of ze niet te lang zijn of mischien wel brak :/ of zou het aardstraling zijn :z Inmiddels ben ik naar een andere BBNED provider en daar heb ik geen 0% nako nada niente packetloss, dus....

iig ik heb bij tweak nooit dl snelheid problemen gehad ofzo dat was altijd goed, dus als je een leechmonster bent zit je goed, als je een spel wilt spelen online niet.
    Bij welke provider zit jij nu dan?

Anoniem: 119088

kijk deze thread begint al een stuk beter !

Ik kan mij vereenigen in de reacties hierboven van Om3ega, Nijl, AirtjE, want wat zij zeggenzou net zo goed mijn text kunnen zijn. Mee eens dus.

Eigenlijk ben ik geen tweaker, want échte tweakers hebben een 8mbit verbinding. Ik heb 1 Mbit en daarmee kan ik het doen.

Over de prijs: ik heb 2 maand geleden gekozen voor tweak vanwege de vodsl, puur om kosten naar beneden te brengen. Net als velen ben ik de mening toegedaan dat monopolie posities er zijn om af te breken en ik draag dus graag mijn steentje daaraan bij door van xs4all af te stappen, kpn het beste te wensen, en bij bbned op het zadel te gaan zitten. Terwijl dat andere zadel zat als een maatpak en het paard vaak de races won.
    Bij tweak is de 8 mbit in vergelijking met concurrentie voordeliger. Maar de 1 mbit verbinding is gewoon prijzig. Net zo prijzig als xs4all.
    Maar bij xs4all krijg je een hoop voor je geld, en dat geldt voor tweakdsl eigenlijk ook vanwege de vrijheid en de vodsl.
    De newsserver is een leuke bijkomstigheid vanwege het ophalen van image bestanden (iso enzo)

Nadeel van deze topic vind ik het door elkaar heenlopen van verschillende onderwerpen over tweakdsl. Daarnaast vind ik het jammer dat de moderators van mening zijn dat je 'fout' bezig bent als er onbewust meerdere reacties van jou onder elkaar verschijnen. Volgens mij hebben ze daar een modern woord voor en heet dat trollen / flamen.
    Ik ben het met ze eens dat slecht gedrag of foute taal hier niet thuis hoort, maar verdien je een gele kaart wanneer je nette tekst typt, waar een ander iets aan kan hebben, en er verschijnen 3 reacties van dezelfde gebruiker onder elkaar doordat het blijkbaar rustig is op het forum en je onbewust iets veroorzaakt wat niet mag ? waarom kan dat dan ? Ben het met die regel zeer oneens maar goed van mening mag je verschillen.
    In plaats van dat ze blij zijn met fanatiekelingen die hun kennis willen delen, willen ze de baas spelen simpelweg omdat ze zich ook baas voelen. Nou ja er is niets mis met gezond ondernemerschap. Genoeg hierover

Handig is dat medewerkers van tweakdsl ook bijdragen aan de inhoud van dit/deze topic en zo kom je aan achtergrond info over tweakdsl, en zij komen via ons weer aan informatie waarmee ze zaken zouden kunnen verbeteren. Het mes snijd aan twee kanten.
    Positieve reclame kost energie, negatieve reclame kost 5x zo weinig energie.

Zodra er ergens iets mis is bij tweakdsl valt het hier te lezen en is alles slecht. Dat is jammer maar ook wel weer begrijpelijk. Tweakdsl verdient haar brood met het internet, terwijl datzelfde internet er ook voor kan zorgen dat alles flopt. Juist omdat hun doelgroep zich hier bevindt.
    Als geen ander zullen zij beseffen dat het zéér belangrijk is om het netwerk stabiel te houden. De klanten komen wel en blijven dan wel.

Voor het vodsl gedeelte zou ik graag dat dit onderwerp in de door mij geopende topic veel aandacht krijgt zodat deze informatie een beetje bijelkaar blijft.

Aan tweakdsl de tip om 2048/1024 dsl verbinding 10 euro goedkoper te maken.
    Met 49,- euro trek je dan een hoop klanten extra en maakt dat voor mij de drempel lager want de prijs is nu 59,- en dat is écht te duur. Blijkbaar zijn ze gericht op de 8 mbit klanten maar ik weet zeker dat wanneer de vodsl actie wordt verlengd en de prijs van de 2 mbit verbinding wordt aangepast, het alleen maar beter met ze zal gaan.
    Tevens de tip om de storingsdienst beter bereikbaar te laten zijn, of een bandje te laten draaien zodat we niet allemaal dezelfde storing aanmelden.

Over de helpdesk: joh, als de boel goed draait, en de communicatie met bbned en de aanbieder van de voice wordt wat soepeler, dan heb je de 1e lijns helpdesk een stuk minder nodig en voor de vragen die er dan nog overblijven, zijn ze kundig genoeg.
    Nu missen wij enige feedback, kennis niveau enzovoort maar dat komt ook met name aan het licht doordat er de laatste tijd wat problemen waren.

Eén ding begrijp ik niet goed. Als bbned de concurrent van kpn wil zijn, waarom zijn ze dan zo slecht toegankelijk voor consumenten? Zij verdienen immers hun brood aan diezelfde consumenten, welliswaar via providers, maar als de providers de weg even kwijt zan dan moet bbned toch niet moeilijk doen? KPN is immers goed bereikbaar.

Tot slot dit: het is niet moeilijk om te mopperen, maar wel moeilijk om eens complimenten uit te delen of zaken die je goed vind gaan te noemen. Als je moppert terwijl je ook goede dingen benadrukt, kom je geloofwaardiger over. Positieve kritiek heet dat.

Anoniem: 107720

Zelf zou ik, als ik opnieuw moest kiezen tussen TweakDSL en en andere 8mbps provider, voor een andere provider gaan.
    Ik heb TweakDSL sinds Januari 2003, en terwijl tussen Jan 2003 en Jan 2004 alles super was met bijna geen problemen, ben ik niet te spreken over alle problemen die zich dit jaar voor hebben gedaan. En dan heb ik het alleen over de verbinding, de nieuws server gebruik ik niet. Het lijkt wel dat er om de 2 weken om een of andere reden (1 of meerdere uren) downtime is. Gelukkig is het de laatse paar maanden wat beter (maar toch, die router / DNS problemen die herhaaldelijk terug kwamen de laatste paar weken waren weer erg zwak), want vooral de eerste 3 - 4 maanden van het jaar waren drama. Hiervoor heb ik providers als Casema en Multikabel gehad. Die mogen misschien een slechte naam hebben, en toen de tijd slechts 512kbps aan bandwidth, PPPoE verbindingen of slechte help desks hebben, de verbinding werkte tenminste.
    De prijs van TweakDSL is prima, maar goed dat zie je ook terug in de kwaliteit. Als het niet enkele weken duurde om van DSL providers over te stappen, was ik allang naar een provider als XS4All gegaan.

• Hendal.
    • Laatst online: 27-05 15:01

Hendal.

hunneuh huh un whoopass?? (:-(

Hoe is het op dit moment gesteld met de packetloss van tweakdsl?

Ik kreeg met cs nl. een doses chokes waar ik niet blij van werd. Nou kon dat liggen aan m'n rates maar zelfs na aanpassing van die rates naar beneden bleef de overmatige choke aanwezig.

Ligt dit aan Tweak?

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

Anoniem: 119088

ik ben ervan overtuigd dat door extra investeringen die momenteel bij tweakdsl gedaan worden de stabiliteit weer zo wordt als die was vorig jaar.

• klomp
    • Registratie: September 2001
    • Laatst online: 20-03 18:41

klomp

Zooi...

ok dan ga ik hier maar weer vragen, om een eventuele oplossing voor mijn 4uurse drops :/

• Metzie
    • Registratie: April 2000
    • Laatst online: 01-06 23:38

Metzie

Nyaano !

Heren, momenteel tussen 20 en 21 uur zijn er nogal connectie problemen in haarlem. Ik ben BF aan het spelen, en heb goede pingtijden naar de server. Maar opeens (tot 2x aan toe) gaan opeens mijn pingtijden naar die server omhoog waarna ik gedisconnect wordt. Een maat van me met tweakdsl die 2 km verder woont heeft geen probleem op deze server.

Zie een stukje van een korte ping, die ik direct na de disconnect deed.
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    32
    33
    34
    35
    36
    37
    38
    39
    40

Pinging 134.76.63.18 with 32 bytes of data:

Reply from 134.76.63.18: bytes=32 time=47ms TTL=47
    Request timed out.
    Reply from 134.76.63.18: bytes=32 time=1078ms TTL=47
    Request timed out.
    Reply from 134.76.63.18: bytes=32 time=141ms TTL=47
    Request timed out.
    Reply from 134.76.63.18: bytes=32 time=1141ms TTL=47
    Reply from 134.76.63.18: bytes=32 time=1266ms TTL=47
    Reply from 134.76.63.18: bytes=32 time=578ms TTL=47
    Request timed out.
    Reply from 134.76.63.18: bytes=32 time=63ms TTL=47
    Reply from 134.76.63.18: bytes=32 time=719ms TTL=47
    Reply from 134.76.63.18: bytes=32 time=766ms TTL=47
    Reply from 134.76.63.18: bytes=32 time=766ms TTL=47
    Reply from 134.76.63.18: bytes=32 time=235ms TTL=47
    Request timed out.
    Reply from 134.76.63.18: bytes=32 time=594ms TTL=47

Ping statistics for 134.76.63.18:
        Packets: Sent = 33, Received = 28, Lost = 5 (15% loss),
    Approximate round trip times in milli-seconds:
        Minimum = 47ms, Maximum =  1266ms, Average =  246ms

Het resetten van mijn e-tech heb ik al gedaan, maar hielp niet.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
    I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• Ronnie_T
    • Registratie: Augustus 2000
    • Laatst online: 11-02 10:40

Ronnie_T

Shangri-La

Ik ben inmiddels ook bijna 10 maanden gebruiker van Tweakdsl. Over het geheel ben ik tevreden over de geleverde dienst. Op de momenten dat zich problemen voordoen, dan zou ik het liefst willen weten wat er aan de hand is en of anderen er ook last van hebben. Als er problemen zijn vind ik dat ze met zeer professioneel opgelost worden. De posts Ghandi en Burne, die ze waarschijnlijk in hun vrije tijd maken, worden ook gewaardeerd.
    Metzie schreef op 11 augustus 2004 @ 20:45:
    Heren, momenteel tussen 20 en 21 uur zijn er nogal connectie problemen in haarlem. Ik ben BF aan het spelen, en heb goede pingtijden naar de server. Maar opeens (tot 2x aan toe) gaan opeens mijn pingtijden naar die server omhoog waarna ik gedisconnect wordt. Een maat van me met tweakdsl die 2 km verder woont heeft geen probleem op deze server.

code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9

...
    Reply from 134.76.63.18: bytes=32 time=594ms TTL=47

Heb je dit alleen met deze server? probeer eens wat andere servers? Wat heb je getest om eventueel uit te sluiten dat het geen lokaal probleem is?

Intel Forever. Specs. DKJJPQKU

• Xandrios
    Metzie schreef op 11 augustus 2004 @ 20:45:

code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9

Request timed out.

Dat lijkt dan wel heel erg op een lokaal probleem. Maar dat zou betekenen dat je het ook op andere locaties hebt. Kun je eens kijken of je die problemen ook hebt als je pingt naar een andere server?

• HoppyF
    • Registratie: Oktober 2003
    • Laatst online: 04-06 22:54
    Sinds een paar weken ben ik nu ook TweakDSL gebruiker en ik ben eigenlijk best tevreden, ondanks de hickups van de newsserver, maar ik vind dat geen probleem omdat er tegelijkertijd medegedeeld wordt dat er aan gewerkt wordt.

Het is ook logisch dat je sneller een negatief bericht in het forum zult lezen dan een positief, dat is in de bovenstaande reacties ook al gezegd en hiermee ben ik het eens.

Als alles goed werkt ga je hierover niet uitgebreid verslag doen in een forum, of het nu dit forum is of elders. Zo gaat dat nu eenmaal. Dit geldt natuurlijk voor alle providers.

De doelgroep van TweakDSL is vrijwel zeker ook veel kritischer dan een doorsnee gebruiker die bv bij Hetnet of Wanadoo zit.
    Daardoor vallen pingtijden die soms iets langer duren veel eerder op dan bij iemand die gewoon wat aan het rondsurfen is.

BTW: nog iets positiefs over TweakDSL, ik kreeg vandaag een postpakketje binnen, de TweakDSL handleiding (zoals door de helpdesk eerder was beloofd).
    Keurig gedaan. Ook de tekening bij VoDSL lijkt te kloppen (A en B -> B en A).
    Ook mijn missende rubberpootje van mijn Copperjet is netjes meegestuurd.
    Het is een detail, ik weet het maar toch een prima service :)

• Metzie
    • Registratie: April 2000
    • Laatst online: 01-06 23:38

Metzie

Nyaano !

Een collega van mij heeft ook tweakdsl aangevraagd, maar liep tegen wat issues aan die volgens hem nogal onduidelijk, inconsistent of gewoonweg vreemd waren.Dus hierbij nog wat verbeter suggesties voor tweakdsl, voornamelijk met betrekking tot het aansluiten van nieuwe abonnees.

1. Bij het aanvragen van tweakdsl krijg je geen order bevestiging, het is dus nogal onduidelijk of je aanvraag nou wel of niet goed is aangekomen.
    2. Je krijgt evenmin een notificatie dat je ADSL verbinding is opgeleverd, je krijgt gewoon opeens een modem + wat brieven op de deurmat na een paar weken.
    3. De bijgeleverde handleiding is erg summier, en bestaat gewoon uit 2 of 3 gekopieerde a4'tjes. Is verder ook niet erg duidelijk. Staat erg onprofessioneel.
    4. De bijgeleverde cd bij zijn speedtouch 510 modem was in het zweeds.
    5. Na het volgen van de handleiding werkte zijn verbinding niet. Gebeld met de helpdesk, krijgt je doodleuk te horen dat het modem reeds voorgeconfigureerd is en dan je alleen de kabels er in hoeft te prikken. Waarom lever je dan een handleiding bij? of waarom vermeld je niet in een brief dat het simpelweg plug-and-play is?
    6. Helpdesk komt ook erg onprofessioneel over, dit doordat er door de receptionistes opgenomen wordt met: met <voornaam>. Het zou een stuk netter staan als ze zouden opnemen met: goedemorgen tweakdsl met <voornaam>

Een positieve kritiek is trouwens dat het aansluiten bijzonder snel is gegaan, dit duurde 9 werkdagen. (ongeveer 2 volle weken)

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen en zo de dienstverlening kunnen verbeteren.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
    I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• Mich
    • Registratie: December 2000
    • Laatst online: 01:18
    Metzie schreef op 12 augustus 2004 @ 09:55:
    Een collega van mij heeft ook tweakdsl aangevraagd, maar liep tegen wat issues aan die volgens hem nogal onduidelijk, inconsistent of gewoonweg vreemd waren.Dus hierbij nog wat verbeter suggesties voor tweakdsl, voornamelijk met betrekking tot het aansluiten van nieuwe abonnees.

1. Bij het aanvragen van tweakdsl krijg je geen order bevestiging, het is dus nogal onduidelijk of je aanvraag nou wel of niet goed is aangekomen.
    2. Je krijgt evenmin een notificatie dat je ADSL verbinding is opgeleverd, je krijgt gewoon opeens een modem + wat brieven op de deurmat na een paar weken.
    3. De bijgeleverde handleiding is erg summier, en bestaat gewoon uit 2 of 3 gekopieerde a4'tjes. Is verder ook niet erg duidelijk. Staat erg onprofessioneel.
    4. De bijgeleverde cd bij zijn speedtouch 510 modem was in het zweeds.
    5. Na het volgen van de handleiding werkte zijn verbinding niet. Gebeld met de helpdesk, krijgt je doodleuk te horen dat het modem reeds voorgeconfigureerd is en dan je alleen de kabels er in hoeft te prikken. Waarom lever je dan een handleiding bij? of waarom vermeld je niet in een brief dat het simpelweg plug-and-play is?
    6. Helpdesk komt ook erg onprofessioneel over, dit doordat er door de receptionistes opgenomen wordt met: met <voornaam>. Het zou een stuk netter staan als ze zouden opnemen met: goedemorgen tweakdsl met <voornaam>

Een positieve kritiek is trouwens dat het aansluiten bijzonder snel is gegaan, dit duurde 9 werkdagen. (ongeveer 2 volle weken)

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen en zo de dienstverlening kunnen verbeteren.
    hmm, ik had 3 dagen nadat ik het heb aangevraagd een brief op de mat hoor, met inlognaam voor mail enzo. Met punt 6 ben ik het met je eens, maar dat is al veel vaker gezecht hier.

* Mich heeft ook een vraag.

wat is het nut om je dns in te vullen ? Het werkt nu toch ook .

• om3ega

om3ega

I identify as..

Je DNS krijg je via DHCP

OVerigens neemt de helpdesk als ik bel wel altijd op met hun voornaam.
    Mensen die packetlos hebben zouden nog even het volgende kunnen proberen :

Anti Spyware tools als Adaware , Spybot draaien.
    Virus/Trojan scanner (evt met PestPatrol) op het systeem loslaten.
    IP sniffer + DU meter installeren en kijken of op het moment dat de ICMP reply tijden de pan uit rijzen of er (abnormaal) vekeer is op de lijn.

Kijk ook even naar je CPU belasting op het moment dat het plaatsvind..

Oh , misschien overbodig om te zeggen , maar zorg wel dat je deze maatregelen neemt direct achter de router waarbij de PC de enige PC is die aan het TweakDSL netwerk gekoppeld is.

Ik heb ook al eens meegemaakt met iemand die klaagde dat de verbinding zo traag was .. vloekend en scheldend op zijn ISP , bleek dat zijn 2e PC vol zat met trojans , spyware en shit die de volle upload dicht gooide :+

• schiffeb
    • Registratie: Juli 2002
    • Laatst online: 21-05 11:27
    Persoonlijk interesseert het me niet hoe een helpdesk opneemt ze doen dat inderdaad alleen met voornaam maar vervolgens stellen ze wel de juiste vragen en krijg je antwoorden die je ook wil horen. Het nadeel van hoe tweakdsl omgaat met klanten kan misschien zijn dat ze de telefoon alleen met voornaam oppakken maar ze zijn wel open en eerlijk. Niks verschuilen achter BBNED gewoon normaal antwoord geven waarom iets niet werkt (zie dit forum).

De handleiding is volgens mij inmiddels uitgebreider ok geen mooie kleurtjes en plaatjes maar dat komt vanzelf wel een keer demon leverde mij vorig jaar ook kopietjes alleen was dat onleesbaar.

Wel vervelend is dat mijn VoDSL niet werkt :) maar daar is een call voor aangemaakt zal wel hetzelfde probleem zijn als meerdere mensen hier na oplevering hebben gehad.en waren die onleesbaar en deze zijn goed leesbaar.

==================================================
    edit
    ==================================================

FF proberen en me VoDSL werkt ook wat leuk alleen nog niks gehoord van Tweakdsl maar lb als het maar werkt

[Voor 33% gewijzigd door schiffeb op 12-08-2004 15:11]

• PureDJ
    • Registratie: Augustus 2004
    • Laatst online: 22-10-2020
    Ik heb n u zo'n beetje 1,5 jaar mijn tweakdsl aansluiting.
    Deze gebruik ik voor mijn radio station, maar ik heb eigenlijk al 1,5 jaar problemen met deze verbinding, veel packets loss veel hoge ping en veel drop outs.
    Als ik een ssh verbinding open heb ik na 10 minuten al een connection reset.
    Alles heb ik al vervangen en nagekeken, bekabeling, modem, router etc. zonder succes.

Nu ben ik een beetje rond gaan kijken of er meer mensen zijn met deze problemen en in 1e instantie leek het erop dat ik de enige was, todat ik hier kwam en zag dat meer mensen problemen hebben.

Het ergste van dit hele verhaal vind ik, dat tweakdsl me altijd in de waan gelaten hadden dat ik de enige was, maar dat blijkt niet zo te zijn.
    Ik moet wel zeggen, de service die ze gelevert hebben, en dan bedoel ik klacht afhandeling is altijd erg goed geweest, helaas is de helpdesk nu wat anders van opzet en zitten er een paar waar mijn haren al meteen de lucht in schieten als ze opnemen.

vb. "ik had een nieuw mac adres opgegeven, maar kreeg de boel niet aan de praat, ik bellen met de helpdesk, en het eerste wat ik te horen krijg is, "u heeft uw mac adres niet goed opgegeven" en daarna vroeg ze pas naar mijn gegevens" (en als dat het enige incident was, ok kan gebeuren, maar met die persoon is het altijd dat het eerst aan mij ligt voordat ze uberhaupt gaat kijken wat er is, kijk dan eerst en roep daarna dat het aan de klant ligt, dat komt tenminste nog enigsinds geloofwaardig over.

Conclusie, ik ga toch kijken of ik naar een andere provider kan overstappen, ergens vind ik het wel jammer, want ondanks de problemen gun ik het tweakdsl wel, alleen mijn radio station heeft teveel te leiden hieronder.

Ik denk dat een tweakdsl erg goed is als je veel surft en veel download, snel is ie wel!
    maar als je het toch meer om ping tijden en packetsloss gaat, tja dan moet er toch nog wel het 1 en ander veranderen op het tweakdsl netwerk.
    En zoals veel mensen hier al gezegd hebben, wees eerlijk, daar win je meer respect mee.

• HoppyF
    Ik weet niet of er meer mensen last van hebben maar ik heb sinds vanmorgen geen VoDSL (wel internet). De telefoonlijn is dood. Geen kiestoon, nummer in gesprek.

Van de helpdesk heb ik begrepen dat het een bekend probleem is dat vandaag is ontstaan.
    Maar even afwachten dan (gelukkig kan ik nog bellen met KPN :) )

Helaas staat deze VoDSL storing nog niet op de website van TweakDSL.

• Xandrios
    Ik moet overigens zeggen dat de nieuwsserver sinds vanmorgen/vanmiddag echt weer zeer goed loopt. Hoge snelheid, en geen wachttijden tussen de verschillende blocks meer :)

Anoniem: 26328

Xandrios schreef op 12 augustus 2004 @ 17:53:
    Ik moet overigens zeggen dat de nieuwsserver sinds vanmorgen/vanmiddag echt weer zeer goed loopt. Hoge snelheid, en geen wachttijden tussen de verschillende blocks meer :)
    Afgelopen dinsdag zei je anders nog dat er niets mee aan de hand was |:(

Maar goed ondanks dat het nog steeds vakantie is loopt het nu naar behoren _/-\o_

Vandaag klopt dus het wel, jammer alleen dat er vanmiddag weer eens even geen dsl was.
    En ik heb onderhand liever een verbinding door een dunne pijp die doorstroomt dan een dikke pijp die regelmatig verstopt is.

• Xandrios
    Anoniem: 26328 schreef op 12 augustus 2004 @ 21:32:
    [...]

Afgelopen dinsdag zei je anders nog dat er niets mee aan de hand was |:(
    Hij deed het voorheen prima hoor, maar nu gaan de blocks dus sneller achter elkaar...
    Daar merk je verder vrijwel niets van, maar het ziet er gewoon beter uit ;)

Anoniem: 26328

Xandrios schreef op 12 augustus 2004 @ 22:30:
    [...]

Hij deed het voorheen prima hoor, maar nu gaan de blocks dus sneller achter elkaar...
    Daar merk je verder vrijwel niets van, maar het ziet er gewoon beter uit ;)
    Als jij het laden van de headers met 5,5Kb prima vond begin ik toch ernstig aan een aantal dingen te tweifelen, maar laten we hopen dat dit nu ook eens ook enige continuïteit in zich heeft B)

Tevens wordt het tijd dat er wat aan de txt groepen op de newsserver wordt gedaan want een retentie van 3 dagen is toch echt niet normaal en dat ze zo vaak leeg zijn ook niet.

• burne
    • Registratie: Maart 2000
    • Niet online

burne

Mine! Waah!

PureDJ schreef op 12 augustus 2004 @ 14:25:
    Het ergste van dit hele verhaal vind ik, dat tweakdsl me altijd in de waan gelaten hadden dat ik de enige was, maar dat blijkt niet zo te zijn.
    Jouw specifieke probleem is anders behoorlijk uniek. Ben je overigens net terug van vakantie, of heb je tot gisteren een ander modem geprobeerd?

Okee. Gistermiddag om 16:31:36 vraag je om een IP. Daar gaat iets mis, want een minuut later doet je modem een DHCPRELEASE. Vervolgens vraagt 'ie weer om een IP, doet een minuut later weer een release enzovoort. Om 16:43:34 valt het kwartje bij je modem, en stopt 'ie met vragen. Exact 12 uur later doet je modem een verzoek om verlenging van de lease, en vanmiddag om 16:43:29 weer.

Volgens de instellingen die wij bij de DHCPOFFER meegeven is een lease 4 uur geldig, en de meeste clients verlengen 'm na de helft van die tijd. Die van jou wijkt dus af. Dat mag, maar heeft een zeker risico.

Je hebt in het verleden aangegeven dat je verbinding om middernacht hikte. Is dat nu 4 uur 's middags en 's nachts geworden? (Of is het helemaal weg?)

Tien minuten is 600 seconden. Ik heb je net 4000 maal een ping gestuurd, in een behoorlijk hoog tempo, vijf per seconde. 900 seconden lang gepingt. Als je iedere tien minuten een hik zou hebben zou ik dat terug moeten zien in het aantal pings wat ik terug krijg:

code:
    1
    2
    3

--- 217.19.20.18 ping statistics ---
    4000 packets transmitted, 3998 received, 0% packet loss, time 839603ms
    rtt min/avg/max/mdev = 16.584/23.184/126.013/12.575 ms, pipe 2, ipg/ewma 209.953/27.078 ms

Wat je hier ziet is de gezamelijke packetloss van jouw en mijn verbinding. Stel dat we er allebij 1 kwijtgeraakt zijn. Dan heb je dus een packetloss van 0.025%. Op het drukste moment van de avond. Worst case is het 0.05%.

Als vergelijkingsmateriaal heb ik de afgelopen anderhalf uur (van 21:30 ofzo tot daarnet) een mtr naar nu.nl opengehad. mtr is iets sjieker dan ping, want doet traceroute en ping in een. Ook weer gedurende de absolute piek in drukte op het netwerk:
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11

Matt's traceroute  [v0.54]
    localhost                                              Thu Aug 12 22:45:56 2004
    Keys:  D - Display mode    R - Restart statistics    Q - Quit
                                               Packets               Pings
    Hostname                                  %Loss  Rcv  Snt  Last Best  Avg  Worst
     1. 192.168.0.1                             0% 5000 5000      0     0     0     47
     2. 82.197.204.1                           0% 5000 5000    12   12   14     56
     3. core2-ring.cambrium.nl            0% 5000 5000    13   12   15     38
     4. nrp01.cambrium.nl                   0% 4998 5000    14   12   15     67
     5. ams-ix.ilse.nl                            1% 4984 5000    17   13   17     76
     6. 62.69.168.12                           1% 4986 5000    17   13   16     71

Als ik zeg dat er geen noemenswaardige packetloss in het netwerk voorkomt, is dat op grond van dit soort metingen.

Dat wil niet zeggen dat *jij* geen packetloss hebt. Maar het zou als het goed is wel aan moeten kunnen geven waar je het probleem moet zoeken.

In mijn mtr zie je een rijtje hosts. Als je een 'tracert -n' naar je server doet vanaf de machine waar je ssh op draait (en dus de packetloss merkt) krijg je een rijtje IP's. Door elk van die IP's bijvoorbeeld 900 keer te pingen (zodat je meer dan 10 minuten aan het pingen bent) kun je achterhalen waar het probleem zit. Je begint met je router, vervolgens 82.1997.204.1, daarna core2, dan nrp01 enzovoort. Ergens begint er packetloss op te treden, en krijg je minder (veel minder) dan 900 antwoorden. Die machine, of degeen ervoor, is de boosdoener. Zou je dat uit willen proberen? Mail het eventueel gewoon naar de helpdesk (liefst als tekst, en niet als .BMP :P ) dan maak ik er een samenvatting voor hier van.

Als het een linux-doos is, is het overigens een stuk eenvoudiger. Even mtr installeren en draaien. :)

Overigens is dit al twee maal eerder gedaan, na je meldingen bij de helpdesk. Het is alleen niet zo uitgebreid gemeld. Ook bbned heeft nog een onderzoek lopen, maar da's geregeld via een collega die nu op vakantie is, dus daar moet je nog even op wachten.

En verder.. het schrijven van dit soort antwoorden kost veel tijd. De tests zelf doen hun kunstje, en na een tijdje is het even kijken of het wat oplevert. Gewoon goed goochelen met 25 terminal-vensters. Dus als je je afvraagt waarom niet iedereen zo'n verslag krijgt: er zit maar 24 uur in een dag, en ik wil er toch echt 4-6 slapend van doorbrengen. :z

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Tomsworld
    • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Burne schreef op 12 augustus 2004 @ 23:15:
    [...]

Als het een linux-doos is, is het overigens een stuk eenvoudiger. Even mtr installeren en draaien. :)
    Het handige mtr tooltje kent ook een windows variant WinMTR

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Xandrios
    \o/
    Dat is pas 'n reply Burne \o/ :D
    Burne schreef op 12 augustus 2004 @ 23:15:

In mijn mtr zie je een rijtje hosts. Als je een 'tracert -n' naar je server doet vanaf de machine waar je ssh op draait (en dus de packetloss merkt) krijg je een rijtje IP's. Door elk van die IP's bijvoorbeeld 900 keer te pingen (zodat je meer dan 10 minuten aan het pingen bent) kun je achterhalen waar het probleem zit. Je begint met je router, vervolgens 82.1997.204.1, daarna core2, dan nrp01 enzovoort. Ergens begint er packetloss op te treden, en krijg je minder (veel minder) dan 900 antwoorden. Die machine, of degeen ervoor, is de boosdoener.
    Handigheidje onder windows XP (En mischien ook wel Win 2000):

Het commando Pathping doet precies hetzelfde, en geeft een output als deze:

code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26

>pathping cambrium.nl

Tracing route to cambrium.nl [217.19.16.130]
    over a maximum of 30 hops:
      0  siet [192.168.0.45]
      1  my.router [192.168.0.1]
      2  82.197.204.1
      3  core2-ring.cambrium.nl [217.19.16.33]
      4  mx1.cambrium.nl [217.19.16.130]

Computing statistics for 100 seconds...

Source to Here   This Node/Link
    Hop  RTT    Lost/Sent = Pct  Lost/Sent = Pct  Address
      0                                           siet [192.168.0.45]
                                    0/ 100 =  0%   |
      1    0ms     0/ 100 =  0%     0/ 100 =  0%  my.router [192.168.0.1]
                                    3/ 100 =  3%   |
      2   54ms     3/ 100 =  3%     0/ 100 =  0%  82.197.204.1
                                    3/ 100 =  3%   |
      3   65ms     6/ 100 =  6%     0/ 100 =  0%  core2-ring.cambrium.nl [217.19.16.
    33]
                                    1/ 100 =  1%   |
      4   77ms     7/ 100 =  7%     0/ 100 =  0%  mx1.cambrium.nl [217.19.16.130]

Trace complete.

Alhoewel ik de resultaten soms wel wat vreemd vind. Waarschijnlijk klopt het het beste als je kijkt naar "This Node/Link - Lost/Sent = Pct".

• Korumera
    • Registratie: Augustus 2002
    • Laatst online: 15:52
    Ik gebruik winMTR en pathping. Om te testen of het goed gaat en moet zeggen dat het laatste tijd weer gewoon gaat zoals het was. Ik ben op moment aan verhuizen dus houd me er niet erg veel mee bezig. Dus dat scheelt.

Oh jah ping plotter inderdaad ook. Die vond ik erg fijn in gebruik maar was naam kwijt :D

[Voor 18% gewijzigd door Korumera op 13-08-2004 00:42]

PSN: Korumera | XBX: Korumera

• Ronnie_T
    • Registratie: Augustus 2000
    • Laatst online: 11-02 10:40

Ronnie_T

Shangri-La

Of je download de freeware-versie van pingplotter
    PingPlotter uses a combination of traceroute, ping, and whois to collect data quickly and help you locate existing problems.

Intel Forever. Specs. DKJJPQKU

• HoppyF
    Wie kent dit probleem met een Copperjet 816-2P modem?

Als je de website van de modem wilt starten start deze wel op maar laat
    verder alleen maar foutmeldingen zien als "Not Enough Core".

Je kunt overigens nog wel gewoon internetten, alleen is het modem niet meer via de website te bereiken.
    Via telnet lukt het (gelukkig) nog wel zodat je wat data kunt uitlezen en een restart kunt laten uitvoeren.
    Na een restart gaat alles weer goed. Ik heb deze "not enough core" meldingen echter al vaker gezien.

Output van de modem (via telnet):

code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    32
    33
    34
    35
    36
    37
    38
    39

--> webserver show info
     Not enough core
    Web server configuration:

EmWeb release: Not enough core
                               Enabled: Not enough core
                               Archive: Not enough core
                             Interface: Not enough core
                             HTTP port: Not enough core
                             UPnP port: Not enough core
                           Telnet port: Not enough core
                   Auxiliary HTTP port: Not enough core
       Permitted HTTP security classes: Not enough core
       Permitted UPnP security classes: Not enough core
     Permitted Telnet security classes: Not enough core
                 Management IP address: Not enough core
               SMTP gateway IP address: Not enough core
                     SMTP gateway port: Not enough core
                           SMTP domain: Not enough core
    ........
    --> system info
     Not enough core
    Global System Configuration:

Not enough coreCopperJet 816-2P Router VoATM

Not enough coreAllied Data Technologies
    Not enough corehttp://www.allieddata.com

Not enough coreN/A

Not enough coreR6 - 816-2P (Argon 330 / Turbo)
    Not enough core6.00 SR1
    Not enough coreRELEASE
    Not enough coregcc 2.95.3 20010315 (release)
    Not enough coreN/A

............

• rally
    • Registratie: Maart 2002
    • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Ik heb een "vreemd" probleem. Ik heb gisteren mijn IAD (een Copperjet 815) binnengekregen. Onderop (en op de doos) staat een MAC adres, welke ik dus ook meteen heb doorgegeven aan TweakDSL. Nu krijg ik dus echter NIET het juiste IP adres toegewezen. Als ik nu in de configuratie pagina's ga kijken staat dit MAC wel bij LAN MAC, maar ik kan dus *nergens* een WAN MAC adres vinden.
    Iemand enig idee?

Verder werkte gisteren VoDSL bij mij niet, maar volgens wat post in dit forum ligt dit probleem bij TDS/Cambrium. Iemand die dit kan bevestigen?

http://www.deyterra.com

• Xandrios
    Ja, je moet het MAC adres van je netwerkkaart doorgeven, niet die van je modem.

Of om precies te zijn: Het mac adres van het device dat het IP gaat krijgen. (Een PC / NAT-Router dus in de meeste gevallen).

[Voor 6% gewijzigd door Xandrios op 13-08-2004 10:52]

• StarWars
    Xandrios schreef op 13 augustus 2004 @ 10:51:

Of om precies te zijn: Het mac adres van het device dat het IP gaat krijgen. (Een PC / NAT-Router dus in de meeste gevallen).
    of in je router even het mac adress invullen van je netwerk kaart of van je oude router, wat dan ook (called: "MAC-spoofing") als je een nieuwe router hebt en je wil het zelfde IP behouden, en zo nog wat variaties.

hopla

• PureDJ
    ff reageren op Burne.
    ik ga je message niet quote als je dat niet erg vind ;)

Eerst bedankt voor de reply en de vele uitleg! thnx

Wat betreft de dhcp requests, dat kan kloppen, ik ben gisteren bezig geweest met het vervangen van een router.
    Eerst gebruikte ik de router functie in de modem, nu heb ik een externe router geinstalleerd (vandaar ook de vele requests)
    Het was ook een heel karwei om mij modem in bridged mode te krijgen (de handleiding en support van m'n mode rammelt aan alle kanten, maar daar kunnen jullie niets aan doen)

Alleen was het zo jammer dat ik de helpdesk belde of zij konden kijken of de requests wel binnenkwamen (ik wist toen ook nog niet dan een ongerigistreerde nic wel een lease krijgt)
    En dat ik als eerste antwoord kreeg, "u heeft uw mac adres verkeerd opgegeven, wat is uw postcode" (ook in deze volgorde)
    Nu wil ik niet de 1e support over 1 kam scheren, want er zitten zeker ook heel goede bij!

Ik ben nu ook weer een stapje verder en ik denk dat gamers ff op moeten letten, vooral degene die een modem/router gebruiken.
    Veel poblemen kwamen van de router die ingebouwd zit in de modem (ik heb een telindus) want na het uitschakelen (bridgen) van de modem en een cisco router te plaatsen heb ik al een stuk minder problemen (een cisco is niet perse nodig, een oud pctje met 2 nics en freesco werkt ook prima)

Alleen zijn de problemen nog niet helemaal over, soms heb ik toch nog wel behoorlijke hoge ping tijden.
    ping tijden worden continu gemonitort vanuit 2 colos (widexs en Garnier, de grootste streamhoster van nl)
    Dus de bakken die de pings uitvoeren zijn betrouwbaar en deze servers worden weer vanaf een xs4all lijntje ergens anders ook weer gemonitort.
    Heel soms (het is echt beduidend minder) zie ik gelijktijdig de ping tijden oplopen van zowel de widexs als de garnier bak tot boven de 300ms

Zoals het op het moment is (ik heb nu pas 2 dagen die router draaien) vind ik het acceptabel eigenlijk vind ik het goed maar ik wil niet te vroeg juigen.
    Het zoeken naar een andere provider schuif ik dus even op de lange baan.

• rally
    • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Xandrios schreef op 13 augustus 2004 @ 10:51:

Ik heb mijn modem niet in bridge, maar in routermodus staan, dus volgens mij moet ikhet MAC adres van mijn router doorgeven. Dit heb ik tot dusver altijd gedaan en heeft altijd gewerkt (Eweka, Demon, T-DSL). Alleen bij deze nieuwe gaat het dus niet goed :?
    Op onderstaande plaatje kun je zien dat er alleen bij LAN een MAC adres staat (hetzelfde nummer dat op de onderkant van de IAD en op de doos staat). Deze heb ik aan T-DSL doorgegeven.
    http://www.raptorzone.net/pics/cpj815.jpg
    Als ik echter mijn Router herstart krijg ik dus niet het IP dat ik van de -DSL Helpdesk heb doorgekregen. Twee opties blijven er dan nog over:
    1. Mijn IAD heeft twee MAC adresssen (LAN en WAN, mijn "oude" Netopia Router had er bijv. ook twee).
    2. Er is iets fout gegaan bij T-DSL en iemand heeft een typfout o.i.d. gemaakt.
    Ik had ze al gemailed met de vraag of ze konden kijken welk MAC er bij mijn huidige IP hoort (82.197.2xx.xxx), maar volgens de helpdesk konden ze dit niet zien. Correct me if I'm wrong, maar ik kan in mijn DHCP table wel zien aan welk MAC adres welke IP is uitgedeeld.
    Kortom... ik weet het even niet meer :(

[Voor 8% gewijzigd door rally op 13-08-2004 13:04. Reden: Typ's verbeterd]

• HoppyF
    rally schreef op 13 augustus 2004 @ 13:02:
    [...]

Ik heb mijn modem niet in bridge, maar in routermodus staan, dus volgens mij moet ikhet MAC adres van mijn router doorgeven. Dit heb ik tot dusver altijd gedaan en heeft altijd gewerkt (Eweka, Demon, T-DSL). Alleen bij deze nieuwe gaat het dus niet goed :?
    Op onderstaande plaatje kun je zien dat er alleen bij LAN een MAC adres staat (hetzelfde nummer dat op de onderkant van de IAD en op de doos staat). Deze heb ik aan T-DSL doorgegeven.
    Als ik echter mijn Router herstart krijg ik dus niet het IP dat ik van de -DSL Helpdesk heb doorgekregen. Twee opties blijven er dan nog over:
    1. Mijn IAD heeft twee MAC adresssen (LAN en WAN, mijn "oude" Netopia Router had er bijv. ook twee).
    Ik had ze al gemailed met de vraag of ze konden kijken welk MAC er bij mijn huidige IP hoort (82.197.2xx.xxx), maar volgens de helpdesk konden ze dit niet zien. Correct me if I'm wrong, maar ik kan in mijn DHCP table wel zien aan welk MAC adres welke IP is uitgedeeld.
    He, da's interessant ...
    Mijn WAN status geeft aan dat ik een "Static" type heb terwijl ik nog nooit het MAC adres heb doorgegeven aan de Helpdesk om een vast IP adres te krijgen.
    Nu mag dat van mij best maar ik heb er niet om gevraagd.

Het zou mij trouwens logisch lijken dat je het modem MAC adres moet doorgegeven en niet het MAC adres van je NIC kaart in je PC.
    Je MAC adres van het modem communiceert met de provider en krijgt een vast IP adres of een dynamisch adres van de DHCP server.
    Je PC is een locaal ding dat achter de modem hangt en ook al heb je niets aangesloten op je modem (geen directe PC aangesloten of geen locaal netwerk) dan zal je toch een IP adres van je provider moeten krijgen.

Daar naast kan je modem natuurlijk zelf weer als DHCP server dienen voor de PC's die in je locale netwerk hangen.
    Maar richting provider gezien is de modem een DHCP client.

Mijn mode staat overigens op RFC1483 bridged.

Misschien zit ik er naast maar ik ben wel benieuwd wat nu eigenlijk het proces is van een Statisch en een Dynamisch IP adres.
    rally schreef op 13 augustus 2004 @ 10:49:
    Verder werkte gisteren VoDSL bij mij niet, maar volgens wat post in dit forum ligt dit probleem bij TDS/Cambrium. Iemand die dit kan bevestigen?
    Bij mij is er wel iets veranderd met VoDSL, ik heb nu wel een kiestoon maar als ik probeer uit te bellen hoor ik een vrouwenstem met de tekst "Please contact your service provider". Ik heb dit wederom doorgegeven aan de helpdesk.
    Er zou verder actie op ondernomen worden.

[Voor 12% gewijzigd door HoppyF op 13-08-2004 13:32]

• rally
    • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

HoppyF schreef op 13 augustus 2004 @ 13:26:
    [...]
    He, da's interessant ...
    Mijn WAN status geeft aan dat ik een "Static" type heb terwijl ik nog nooit het MAC adres heb doorgegeven aan de Helpdesk om een vast IP adres te krijgen.
    Wel raar inderdaad. Lijkt jouw MAC adres op de mijne, want dan weet ik zeker waar het fout is gegaan ;)
    Overigens heb ik de vraag ook aan AlliedData gesteld, maar daar heb ik nog geen antwoord van mogen ontvangen. Het is nl. nogal een nieuw modem en de produkt specialist zal het wel druk hebben :)

• HoppyF
    rally schreef op 13 augustus 2004 @ 13:30:
    [...]

Wel raar inderdaad. Lijkt jouw MAC adres op de mijne, want dan weet ik zeker waar het fout is gegaan ;)
    Overigens heb ik de vraag ook aan AlliedData gesteld, maar daar heb ik nog geen antwoord van mogen ontvangen. Het is nl. nogal een nieuw modem en de produkt specialist zal het wel druk hebben :)
    Ik heb een Copperjet 816-2P, en begint met:
    MAC Address: 00:01:71:0A.xxxxxxxx
    (onder Lan Status).

Het MAC adres zal er altijd anders uit zien omdat het een uniek nummer is maar op zich maakt dit niet uit. Ik ben benieuwd naar het principe wat je nu eigenlijk moet doorgeven en wie er bepaald of je nu een Static adres hebt of niet.
    Misschien stond het bij mij wel zo ingeprogrammeerd, ik ben wel bezig geweest met de instellingen voor bridged/routed maar heb aan het DHCP deel niets veranderd, behalve dan aan het locale DHCP deel (10.x.x.x. ipv 172.x.x.x.)

Voor VoDSL zie mijn eerdere bericht, ik heb mijn posting nog aangepast en op je eerdere bericht gereageerd.

• Xandrios
    PureDJ schreef op 13 augustus 2004 @ 12:37:

Dus de bakken die de pings uitvoeren zijn betrouwbaar en deze servers worden weer vanaf een xs4all lijntje ergens anders ook weer gemonitort.
    Heel soms (het is echt beduidend minder) zie ik gelijktijdig de ping tijden oplopen van zowel de widexs als de garnier bak tot boven de 300ms
    Langzaam oplopen? Over wat voor een periode heb je het dan? Vanaf het moment dat de pings beginnen te stijgen, tot het moment dat ze weer normaal zijn?
    rally schreef op 13 augustus 2004 @ 13:02:
    [...]

Ah, sorry, dan heb je inderdaad gelijk.

Aangezien het modem Twee ethernet interfaces heeft, moeten er inderdaad ook twee MAC-adressen aanwezig zijn. Anders krijg je grote problemen, als die hetzelfde zouden zijn ;)
    Puntje 1 is dan iig het geval denk ik. Maar als dat adres niet in de webinterface wordt weergegeven, is het idd erg lastig om erachter te komen. Mischien dat via telnet het een-en-ander te zien is?

(In een dos-prompt: telnet [ipvanmodem/router])

Helaas zit mijn modem nog in bridge, en hangt er een nat router achter...ik kan zelf dus niet even zien hoe/wat/waar het te vinden is. Mischien dat ik hem straks even kan loskoppelen om te kijken :)
    HoppyF schreef op 13 augustus 2004 @ 13:26:
    [...]

He, da's interessant ...
    Een static wat? ;)

Ook als je IP is vastgezet, krijgt je modem die nogsteeds per DHCP. En dus is het voor het modem nogsteeds een dynamic lease. Het modem weet niet dat hij toevallig telkens hetzelfde IP toegewezen krijgt van de DHCP server :)

Dus als het IP daar als static staat aangegeven; lijkt het me dat je de IP gegevens handmatig hebt ingevuld... (Maar uit je reply maak ik op dat dat waarschijnlijk niet zo is :P )

• PureDJ
    Langzaam oplopen? Over wat voor een periode heb je het dan? Vanaf het moment dat de pings beginnen te stijgen, tot het moment dat ze weer normaal zijn?
    Dat weet ik niet, mijn loggers beginnen pas te draaien boven de 250ms

Meestal is het maar van korte duur todat het weer onder de 250ms komt, tussen de 5 en 15 minuten
    Ook meestal rond een uur of 18:00, maar ik zal vandaag weer eens kijken, gisteren had ik bv. geen problemen.
    Dus ff afwachten, als ik weer meer weet dan laat ik het ff horen.

Ik heb eigenlijk ook nog 2 vraagjes....
    Ook ik heb mijn ip vast laten leggen dmv. gereged mac adres
    - Moet er altijd met een dhcp lease gewerkt worden, of mag ik mijn ip ook statisch ingeven?
    mijn 2e vraag heeft wat meer uitleg nodig...
    mijn netwerk is alsvolgt
    modem -> switch (VLAN1) -> router -> switch (VLAN2) -> servers
                                                     -> switch (VLAN3) -> workstations

als ik nu een workstation bij VLAN1 prik en een lease vraag, krijg ik een ip (naast de router die dus een vast ip via dhcp krijgt)
    Mag dit? en zo ja, hoeveel leases mag ik vragen? (gelijktijdig)

• RupS
    • Laatst online: 03-04 07:54
    PureDJ schreef op 13 augustus 2004 @ 14:21:
    [...]

[...]

Ik heb eigenlijk ook nog 2 vraagjes....
    Ook ik heb mijn ip vast laten leggen dmv. gereged mac adres
    - Moet er altijd met een dhcp lease gewerkt worden, of mag ik mijn ip ook statisch ingeven?
    mijn 2e vraag heeft wat meer uitleg nodig...
    mijn netwerk is alsvolgt
    modem -> switch (VLAN1) -> router -> switch (VLAN2) -> servers
                                                     -> switch (VLAN3) -> workstations

als ik nu een workstation bij VLAN1 prik en een lease vraag, krijg ik een ip (naast de router die dus een vast ip via dhcp krijgt)
    Mag dit? en zo ja, hoeveel leases mag ik vragen? (gelijktijdig)
    Vraag1: De laatste keer dat ik geprobeerd heb om op het BBNed netwerk een fixed ip in te geven (lang geleden, in verband met compatibiliteits problemen met een draytek router) werkte het niet. Het werkte zolang als de lease tijd duurde, daarna ging er geen pakketje meer in of uit.

Vraag2: Dat ligt eraan wat voor switch je aan je modem hangt :) Oftewel: er is niet echt een limiet aan het aantal ip's dat je kan aanvragen. Kosten zijn geloof ik 3 euro per maand per extra IP om te voorkomen dat mensen hele klasse C netwerken gaan reserveren.

• PureDJ
    Vraag2: Dat ligt eraan wat voor switch je aan je modem hangt :) Oftewel: er is niet echt een limiet aan het aantal ip's dat je kan aanvragen. Kosten zijn geloof ik 3 euro per maand per extra IP om te voorkomen dat mensen hele klasse C netwerken gaan reserveren.
    Dat weet ik :P maar het is wat tweakdsl er van vind.
    Op dit moment heb ik 1 vast ip, maar als ik op dezelfde lijn nog een request doe, krijg ik gewoon een ip erbij (niet in de 217 range)
    en mijn vraag is dus hoe tweakdsl er tegenover staat en hoeveel leases er gevraagt mogen worden (ik kan me voorstellen dat als je 20 ips in gebruik hebt dat ze het niet zo leuk vinden)

hmm, tja ik heb een fallback ingesteld voor als de dhcp timed, maar dat heeft dus niet zoveel zin :)
    het is dus eigenlijk zo, dat als de dhcp server eruit vliegt is er nadat je lease verlopen is geen verkeer meer mogelijk.

[Voor 16% gewijzigd door PureDJ op 13-08-2004 15:26]

• HoppyF
    Xandrios schreef op 13 augustus 2004 @ 13:46:
    [...]

[...]

Een static wat? ;)

Ook als je IP is vastgezet, krijgt je modem die nogsteeds per DHCP. En dus is het voor het modem nogsteeds een dynamic lease. Het modem weet niet dat hij toevallig telkens hetzelfde IP toegewezen krijgt van de DHCP server :)

Dus als het IP daar als static staat aangegeven; lijkt het me dat je de IP gegevens handmatig hebt ingevuld... (Maar uit je reply maak ik op dat dat waarschijnlijk niet zo is :P )
    Dit is mijn "static" IP....
    Er staat dus: IP address type: Static.

Je hebt wel gelijk dat het een dynamisch adres zou moeten zijn, maar dan iedere keer dezelfde die door de DHCP server van de provider uitgedeeld wordt.

http://server6.uploadit.org/files/hoppyf-Copperjet_dump.jpg

• om3ega

om3ega

I identify as..

Ik heb even een stukje van mijn voDSL gecaptured :) .. Ik hoop dat hier snel wat aan gedaan kan worden want dit is niet fijn voor je oortjes :)

Luister en huiver naar een willekeurig bestaand telefoon nummer wat ik bel..

*Klikplek voor .wav a 254kb*

Als iemand dit probleem ook heeft hoor ik dat graag.. oplossingen ook :)

[Voor 11% gewijzigd door om3ega op 13-08-2004 17:42]

• rally
    • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Update:
    Ik ben er inmiddels achter dat het *externe* MAC adres niet zichtbaar is (in geen enkele Copperjet). Als je je modem bij Demon registreerd laten ze je MAC adres zien. Helaas kan ik dat dus niet met deze, want:ADSL over ISDN modem en mijn Demon lijn is analoog :(

Is er iemand de me kan vertellen hoe ik een MAC adres van een apparaat kan achterhalen? Ik wil op een of andere manier achter het macadres komen van de externe kant van mijn Router, maar als ik dat niet kan uitlezen via de configuratiepagina van dat ding wil ik het graag op een andere manier proberen. Ik heb bijna heel Google al doorzocht en er zijn ook geen online scanning tools voor... lastig, lastig, lastig.

/Toevoeging: Klein gokje: Is er iemand die met een 82.197.202.xxx *rechtstreeks* aan internet hangt? Dan kan die wellicht een arp lookup doen en achter mijn MAC adres komen. (Ja.. ja.. ik zit tussen de tweakers en er zullen er slechts heeeel weinig zijn die zo "onhandig" zijn om dat te doen, maar het is ook maar een Long Shot".
    Ghandi/Burne? Zou een van jullie dit kunnen?

[Voor 54% gewijzigd door rally op 13-08-2004 19:28]

• HoppyF
    rally schreef op 13 augustus 2004 @ 17:45:
    Oke... telefoontje naar de T-DSL helpdesk gewaagd. Volgens hun moet ik het MAC adres van mijn netwerkkaart doorgeven en MOET de modem in Bridgemodus staan 8)7
    Ik heb al twee maanden mijn Netopia 4500 in routermodus werken, dus ik begrijp niet waarom deze nu in Bridge modus moet staan.

Is er iemand de me kan vertellen hoe ik een MAC adres van een apparaat kan achterhalen? Ik wil op een of andere manier achter het macadres komen van de externe kant van mijn Router, maar als ik dat niet kan uitlezen via de configuratiepagina van dat ding wil ik het graag op een andere manier proberen.
    Tjsa ...
    Ik vraag me ook af hoe dat dan werkt.
    Dit staat er bij mij (Copperjet 816).

WAN Configuration:

http://server6.uploadit.org/files/hoppyf-Copperjet2_dump.jpg

http://server6.uploadit.org/files/hoppyf-Copperjet3_dump.jpg

Anoniem: 111186

Hi zijn er meer mensen hier die gaten hebben in de alt.binaries.boneless groep.
    Zit namelijk de laatste weken hier om Stargate box 1 t/m 6 binnen tehalen maar vaak wat, er net op staat zijn er veel rar file's niet binnen tehalen terwijl ze er bij,
    andere news groep providers er wel op staan komt tevaak voor iets is er niet goed.

• rally
    • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

HoppyF schreef op 13 augustus 2004 @ 19:28:
    [...]
    Tjsa ...
    Ik vraag me ook af hoe dat dan werkt.
    Dit staat er bij mij (Copperjet 816 WAN Configuration:
    Heb jij een vast IP adres, i.c.m. je modem in Routed mode? Dat staat er nl. ook bij de mijne. Ik weet 99,99782% zeker dat dat ding een intern en een extern MAC adres heeft. Dit gebasseerd op het externe MAC van mijn Copperjet 810.
    Intern eindigd op : 01:A6:B1
    Extern eindigd op : 01:A6:24 (gecontroleerd m.b.v. de MAC registratiepagina van Demon _/-\o_ ). Er zitten dus 9 (hexadecimaal) verschil tussen.
    Ik durf alleen deze truc niet toe te passen op mijn Copperjet 815, want ik weet dus niet zeker of dit een vast patroon is. :X (Mijn Netopia had intern 6A:64 en extern 6A:66).
    Ik moet gewoon een manier vinden om mijn externe MAC te achterhalen. Nogmaals: Alle hulp is welkom :Y)

• ViNcE
    • Registratie: Juli 1999
    • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Ik had even een vraagje over het aansluiten van mijn modem. Als ik nou zeker geen gebruik wil maken van VoDSL kan ik dan gewoon mijn telefoon aansluiting aansluiten op de YCL en dan deze dan direct aansluiten op de adsl modem? En dan dus de ACS helemaal passeren of werkt dat niet en moet ik via die ACS aansluiten. En hoe garandeer ik dan dat ik mijn gewone kpn lijn gebruik. Door hem dan gewoon voor de YCL te splitten?

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
    Mijn BGG profiel

• burne
    • Niet online

burne

Mine! Waah!

/Toevoeging: Klein gokje: Is er iemand die met een 82.197.202.xxx *rechtstreeks* aan internet hangt? Dan kan die wellicht een arp lookup doen en achter mijn MAC adres komen.
    Het ATM-netwerk is point-to-multipoint, dus arp gaat je niet wijzer maken. Je ziet, zelfs in hetzelfde subnet, *altijd* als enige de NRP.

Je mag, als je je MAC niet weet ook het IP wat je nu hebt mailen. Dan zoeken we de bijbehorende MAC even op in de leases-file.

• rally
    • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Super Burne! Waar kan ik dat mailtje naar toe sturen? In jouw profiel staat je mailadres nl. niet :)
    Overigens had ik al een mailtje naar de helpdesk gestuurd met dezelfde vraag: Kunnen jullie a.d.h. van mijn IP adres mijn MAC adres vertellen. Ik kreeg daarop een keurig mailtje terug dat hij/zij dat niet kon zien en dat ik het zelf uit de router moest halen... hehehe

• Nijl

Nijl

Stel mijn modem stopt er mee in het weekend. En ik heb een vast IP adres, hoe kan ik dan mijn MAC adres weer doorgeven? Moet ik dan het buiten-kantoren-uren nummer bellen?

You are NIJL-ed!

• burne
    • Niet online

burne

Mine! Waah!

Nijl schreef op 13 augustus 2004 @ 21:16:
    Stel mijn modem stopt er mee in het weekend. En ik heb een vast IP adres, hoe kan ik dan mijn MAC adres weer doorgeven? Moet ik dan het buiten-kantoren-uren nummer bellen?
    Het hoeft niet. Je krijgt met een ongeregistreerd MAC een dynamisch adres. Als je helemaal geen IP-adres krijgt staat je modem verkeerd of is niet je modem stuk, maar iets anders.

Met de meeste modems kun je MAC's spoofen, maar pas daar mee op, want je bent niet de eerste die 00:11:22:33:44:55 gebruikt. Zolang je het MAC van je oude, stukke, in de prullenbak liggende modem spooft is er echter weinig aan de hand.

• ZandBak
    • Registratie: September 2003
    • Laatst online: 01-02-2021
    ik d8 mischien aan tweakdsl maar met maar 1 mailbox valt het af en geen virus scanner op je mail geen spam box jammer :( mischien oooit in de toekomst

1337

• HoppyF
    Burne schreef op 13 augustus 2004 @ 21:46:
    [...]

Het hoeft niet. Je krijgt met een ongeregistreerd MAC een dynamisch adres. Als je helemaal geen IP-adres krijgt staat je modem verkeerd of is niet je modem stuk, maar iets anders.

Met de meeste modems kun je MAC's spoofen, maar pas daar mee op, want je bent niet de eerste die 00:11:22:33:44:55 gebruikt. Zolang je het MAC van je oude, stukke, in de prullenbak liggende modem spooft is er echter weinig aan de hand.
    @Burne:
    Ok, je krijgt dus een dynamisch IP lijkt me logisch, maar is het dan juist dat in mijn geval er bij "IP Address Type: Static" staat? (zie ook plaatje in mijn vorige berichten)

Het IP adres wat ik toegewezen krijg is zo te zijn iedere keer hetzelfde maar ik heb dit uiteraard niet zelf bedacht en dit is vanaf de provider gekomen.
    Je zou dus denken dat het een min of meer 'vast' dynamisch IP adres is.
    En zoals eerder gezegd, ik heb mijn MAC adres nooit doorgegeven.

• AirtjE
    Ik denk dat er gewoon een foutje gemaakt is tijdens het schrijven van de software van een CopperJet (of ze snappen het gewoon niet helemaal daar), want wat ik ook doe, hij blijft ook hier bij m'n CopperJet 816-2P, op "Static" staan.

Overigens is hier het MAC adres volgens de status page van de Copperjet 00:01:71:0A:42:1C voor WAN. Dat kan op zich wel kloppen, vreemde is dat als ik de LAN eth poort scan, krijg ik een random MAC adres terug: 00.00.00.00.21.A8, 00.B0.FD.7F.FC.07, 00.B0.FD.7F.FC.07 :S

Overigens kun je beter het adres hard inkloppen bij Configuration -> Wan -> Edit -> RFC 1483 -> MAC. (MAC Spoofing), dan weet je zeker dat hij dat mac adres meestuurd. Ik heb daar bijvoorbeeld het MAC adres van m'n vorige modem ingesteld en krijg netjes m'n vaste IP-adres.

• om3ega

om3ega

I identify as..

ZandBak schreef op 13 augustus 2004 @ 21:50:
    ik d8 mischien aan tweakdsl maar met maar 1 mailbox valt het af en geen virus scanner op je mail geen spam box jammer :( mischien oooit in de toekomst
    Ik heb je zin een paar keer gelezen maar ik kan er geen touw aan vast knopen :z

• om3ega

om3ega

I identify as..

Update:
    Ik ben er inmiddels achter dat het *externe* MAC adres niet zichtbaar is (in geen enkele Copperjet). Als je je modem bij Demon registreerd laten ze je MAC adres zien. Helaas kan ik dat dus niet met deze, want:ADSL over ISDN modem en mijn Demon lijn is analoog :(

Is er iemand de me kan vertellen hoe ik een MAC adres van een apparaat kan achterhalen? Ik wil op een of andere manier achter het macadres komen van de externe kant van mijn Router, maar als ik dat niet kan uitlezen via de configuratiepagina van dat ding wil ik het graag op een andere manier proberen. Ik heb bijna heel Google al doorzocht en er zijn ook geen online scanning tools voor... lastig, lastig, lastig.

/Toevoeging: Klein gokje: Is er iemand die met een 82.197.202.xxx *rechtstreeks* aan internet hangt? Dan kan die wellicht een arp lookup doen en achter mijn MAC adres komen. (Ja.. ja.. ik zit tussen de tweakers en er zullen er slechts heeeel weinig zijn die zo "onhandig" zijn om dat te doen, maar het is ook maar een Long Shot".
    Ghandi/Burne? Zou een van jullie dit kunnen?
    Zet je IP van je PC op : 172.19.3.2
    telnet naar 172.19.3.1
    login : admin met paswoord admin
    type : port ethernet status

Was dit wat je zocht?

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

om3ega schreef op 13 augustus 2004 @ 17:42:
    Ik heb even een stukje van mijn voDSL gecaptured :) .. Ik hoop dat hier snel wat aan gedaan kan worden want dit is niet fijn voor je oortjes :)

Luister en huiver naar een willekeurig bestaand telefoon nummer wat ik bel..

*Klikplek voor .wav a 254kb*

Als iemand dit probleem ook heeft hoor ik dat graag.. oplossingen ook :)
    Klinkt alsof ze een stofzuiger op je lijn hebben hangen bij BBned :+

/dev/null

• om3ega

om3ega

I identify as..

I_Stealth_I schreef op 13 augustus 2004 @ 23:50:
    [...]

Klinkt alsof ze een stofzuiger op je lijn hebben hangen bij BBned :+
    Het is echt een nummer op deze aarde hoor :) .. geen intergalacticaal nummer ofzo :+

Overigens de bel-tijd en de cadence van de BBned lijn wordt geregeld in je copperjet modem. Dit kan je dan ook instellen.

Leuk om eens mee te spelen :P

Telnet 172.19.3.1 (of welk IP adres je er ook aan hebt gegeven)
    Login admin [enter]
    Paswd admin [enter]
    type : console enable [enter]
    type : iad [enter]

Nu kan je het volgende doen (tik help in voor de commando's)

initring 250 [enter] (Hoeveel ms. moet je telefoon ringelen)

cadence <id>,<make1>,<break1>,<make2>,<break2>,<make3>,<break3> [enter]

Default waarde cadence ->

code:
    1
    2
    3

Quantum iad> cadence
    Ring cadences: Index  Make1 Break1 Make2 Break2 Make3 Break3
                      0   2000   4000     0      0     0      0

<makeX> Aantal ms dat hij belt.
    <breakX> Aantal ms dat de telefoon stil is.

0 is als je die optie niet gebruikt.

.. Ohja , knutselen op eigen risico natuurlijk :7

• rally
    • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

om3ega schreef op 13 augustus 2004 @ 23:00:
    [...]
    Is dit wat je zocht?
    @ Omega: Helaas... dit werkt wel in mijn Copperjet 810, maar ook dan krijg ik het interne MAC adres te zien :(

Burne,
    Mijn huidige IP is : 82.197.202.170
    (Post even een berichtje als je dit hebt, dan edit ik hem daarna nl. weg).

• om3ega

om3ega

I identify as..

- laat maar - :)

[Voor 105% gewijzigd door om3ega op 14-08-2004 08:46]

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Wie heeft z'n VoDSl copperjet aan de praat met NAT+DHCP+VoDSL en heeft er een configratiebestand van? (passwd's ff resetten s.v.p)

/dev/null

• nickhoge
    • Registratie: Juli 2001
    • Laatst online: 24-05 13:25
    Misschien wel leuk om even mee te delen. Toen ik een helpdesk medewerker van TweakDSL vroeg over het gebruik van de speedtouch home (ethernet) i.c.m. hun service, kreeg ik te horen dat dit modem waarschijnlijk niet snel genoeg was. Als ik me aanmeld vraag ik dit voor de zekerheid (terwijl je eigenlijk al weet dat het wel goed zit, maar toch nog een bevestiging wilt. Het is ook leuk om een gesprek te starten ;)).

Tot mijn verbazing kreeg ik dus die reply terug dat voor het abo 2/1mbit mijn speedtouch home niet snel genoeg zou zijn. Dus ik mail terug dat ik het modem al bijna 2 jaar gebruik bij Cistron Maxx (8/1mbit) en daar makkelijk constante snelheden van 860kb/s bij haal. Hierop had de medewerker vrij weinig te zeggen, eigenlijk alleen dat als dat zo was het dan waarschijnlijk toch wel goed zat...

Nou weet ik niet waar die specialisten van TweakDSL op dat moment waren, maar hierdoor ben ik gelijk mijn vertrouwen in hun als mijn toekomstige provider kwijtgeraakt en neem ik waarschijnlijk Eweka (www.eweka.nl). Daar kreeg ik tenminste normaal te horen dat dit modem perfect werkt i.c.m. hun services.

Mochten mensen die in de toekomst tweakdsl willen nemen dit lezen, baseer op dit verhaaltje dan maar je keuze, misschien heb je er wat aan.

Adult.

• Xandrios
    Mja, opzich is het wel zo. De speedtouch home, of in ieder geval enkele reversies, hebben sterke limitaties qua aantal concurrent verbidningen. Afaik lag dat op 250, daarna loopt ie vast.

Gevolg is dus dat je maar weinig kunt doen, zoals bijv. p2p, grote downloadmanagers etc etc

Maar als ik je een tip mag geven: Denk over Eweka nog eventjes goed na.

• nickhoge
    Kun je me misschien ff uitleggen waarom ik dat dan beter niet kan doen, precies?

En wat is het voordeel van TweakDSL t.o.v. Eweka. Als je me dit even wilt uitleggen graag :) Het is al moeilijk genoeg om over te stappen, ik geef namelijk ook erg veel om nieuwsgroepjes enz...

thnx

Adult.

• Xandrios
    Nouja, ik persoonlijk heb zeer slechte ervaringen gehad met Eweka. De helpdesk reageerd(e?) bijvoorbeeld zeer uitwijkend, zonder echt antwoord te geven op je vragen. Heb je een probleem, dan beloven ze per telefoon alles te doen; maar er gebeurd niets. Terugbellen? Neehoor, dat wordt vergeten.
    En dan heb ik hier nog enkele vreemde verhalen gehoord over spookrekeningen etc.
    Daarnaast vind ik de instelling van sommige medewerkers daar niet zo fijn; Een beetje spam-achtige replies zie ik vaak van ze afkomen.

Maargoed, dit zijn ervaringen van een jaar terug...en ze zullen vast ook goede kanten hebben...maar ik persoonlijk zou er niet meer mee in zee gaan :)

Het voordeel van TweakDSL vind ik persoonlijk de hogere mate van support (oa hier op het forum door Burne en Ghandi), en de bereidwilligheid om problemen goed op te lossen.
    En daarnaast vind ik persoonlijk een netwerk met goede peerings erg belangrijk, iets dat Tweak wel heeft (Trueserver netwerk).

[Voor 3% gewijzigd door Xandrios op 14-08-2004 11:39]

• rally
    • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

[quote]nickhoge schreef op 14 augustus 2004 @ 11:26:
    Kun je me misschien ff uitleggen waarom ik dat dan beter niet kan doen, precies?

En wat is het voordeel van TweakDSL t.o.v. Eweka. Als je me dit even wilt uitleggen graag :) Het is al moeilijk genoeg om over te stappen, ik geef namelijk ook erg veel om nieuwsgroepjes enz...
    thnx[/quote
    Dat kan ik je ook vertellen (uit eigen ervaring overigens).
    Als nieuwsgroepen echt zo belangrijk voor je zijn dan kan je beter niet overstappen naar Eweka. Als er één nieuwsserver slecht is in Nederland dan is het die wel. Bovendien staat Eweka nou niet bekend om de heldere en tijdige communicatie. Ik heb er twee jaar bij gezeten (stomme jaarcontracten!) en en enige positieve was dat als de verbinding het eenmaal deed het ook redelijk goed was. Eweka staat voor mij gelijk aan drama :r .
    Overigens... als je het niet gelooft, dan moet je hier maar eens gaan zoeken op Eweka. Kijken hoe positief de meeste bevindingen zijn... ;)
    En nu weer on-toppic!

• nickhoge
    True, mensen zeggen niet veel goeds over Eweka idd, maar de reacties die ik dan zie zijn van 2 jaar terug. En over TweakDSL (ontopic ;)) zie ik nou ook de laatste tijd niet bepaald veel goede reacties...

Maar als jullie allebei vinden dat TweakDSL boven Eweka staat dan doe ik dat hoogst waarschijnlijk wel!

bedankt voor de nfo enzo

Adult.

• P5ycho
    • Registratie: Januari 2000
    • Laatst online: 18:00
    Ik gebruik ook een oude speedtouch Home isdn, bij een 2mbit abbo. Ze hebben me destijds prima geholpen, me de goede firmware gestuurd, settings even doorgegeven en er samen doorheen gelopen. Hun reactie op mijn vraag of het modem geschikt was, was dat ik het gewoon kon proberen en dat het met 2mbit wel moest werken, maar 8mbit geen aanrader was. Tot nu toe heb ik in het jaar dat ik achter de speedtouch hang nog geen 1 disconnect gehad die aan het modem te wijten was. Nadeel is wel dat je maar 640kb/s upload hebt, wat neerkomt op 55/60KB/s.

Ik kan me voorstellen dat ze aanraden een nieuw (getest) modem erbij te kopen, om een goede verbinding te garanderen.

[Voor 10% gewijzigd door P5ycho op 14-08-2004 12:01]

• nickhoge
    nou, daarom vind ik het raar dat ik dus met hetzelfde modem bij Cistron Maxx wel 860kb/s down - 98kb/s up haal. Maar volgens onze mod is dat omdat ze bij TweakDSL een ander soort verbinding o.i.d. gebruiken (kan het ff niet uitleggen ofzow, maar zo kwam het op mij over).

Maar ik heb er nu wel de volste vertrouwen in door de reply van onze mod...

Adult.

• P5ycho
    heb je een speedtouch 510-achtig iets of een echte oude speedtouch home? de oude speedtouch home haalt echt geen 98kb/s up hoor.

• PureDJ
    ik wou even mijn vraag opnieuw posten, door de vele andere vragen is ie een beetje vergeten

Op dit moment heb ik 1 vast ip, maar als ik op dezelfde lijn nog een request doe, krijg ik gewoon een ip erbij (niet in de 217 range)
    en mijn vraag is dus hoe tweakdsl er tegenover staat en hoeveel leases er gevraagt mogen worden (ik kan me voorstellen dat als je 20 ips in gebruik hebt dat ze het niet zo leuk vinden)

Ook wou ik ff reageren op eweka vs Tweakdsl
    Als ik de keus zou hebben, zou ik ook voor tweakdsl kiezen, je ziet ook hier in mijn post dat ik begon met mindere goed verhaal over Tweakdsl, maar dan moet ik er wel bij zetten dat ik wel veel van mijn verbinding vraag, en resent ben ik er ook achter gekomen dat routers in een ADSL modem toch echt onder huis tuin en keuken geschoven moeten worden.

Nu dat ik hier de support zie, moet ik zeggen dat ik toch wel weer tevreden ben over mijn Tweakdsl verbindinkje.
    Ik miste het kontakt met de 2e lijn support (wat voorheen eigenlijk wel is) maar hier vind je die weer terug (ik denk niet dat veel providers dat hebben)

Dus nogmaals moraal, Tweakdsl is nog niet zo slecht, maar gebruik goede hardware en als je veel verwacht van je verbinding, een goede modem in bridged en een goede router erachter (die kun je van een oude pc maken)

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

rally schreef op 14 augustus 2004 @ 08:41:
    [...]

@ Omega: Helaas... dit werkt wel in mijn Copperjet 810, maar ook dan krijg ik het interne MAC adres te zien :(

Burne,
    Mijn huidige IP is : 82.197.202.170
    (Post even een berichtje als je dit hebt, dan edit ik hem daarna nl. weg).
    Draai je modem even om en....(tadaa! :P) daar zit een sticker met je mac >:)

Maargoed, hiero ook vandaag het Copperjetje mogen verwelkomen. Na wat verwarring van bridged en routed voor het encapsulation type en het ATM-protocol, werkt het in NAT+DHCP. (De NAT werkt trouwens opmerkelijk sneller als bij de alcatel 510)

Volgens de BBned CD moest ik van de VoDSL instellingen afblijven, echter wanneer ik direct een analoog toestel op pots 1 of 2 prik, heb ik behalve een led nog geen kiestoon.

Is het normaal dat mijn gele broodtrommeltje geluid maakt als een leeglopende fietsband?

/dev/null

• bjck
    • Registratie: Mei 2000
    • Laatst online: 09:56
    P5ycho schreef op 14 augustus 2004 @ 14:56:
    heb je een speedtouch 510-achtig iets of een echte oude speedtouch home? de oude speedtouch home haalt echt geen 98kb/s up hoor.
    Zekers wel. Als je lijn het toelaat en in de centrale waarop je bent aangesloten ook Alcatel apparatuur staat kan het wel degelijk. En op de andere bbned apparatuur (niet gemigreerde centrales zijn nog Cisco) is 896kbit ook prima mogelijk. Is alleen niet uit te lezen uit die dingen :(

Maar het blijft een combinatie van verschillende factoren. Geen enkele lijn is hetzelfde qua lengte, kwaliteit en karakteristieken. Dus het kan zijn dat op lijn X modem B het beste presteert en op lijn Y modem C misschien wel net iets hoger trained.

[Voor 20% gewijzigd door bjck op 15-08-2004 01:32]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• om3ega

om3ega

I identify as..

Die copperjet maakt inderdaad een hoop herrie. Waarschijnlijk is dit gedaan om hem zo dicht mogelijk bij de telefoon ingang te krijgen (in mijn geval de meterkast :+) Niemand wil dat ding naast zijn PC hebben.. Achter gesloten deur hoor ik hem niet. Hij wordt ook behoorlijk warm dus zorg dat hij wel zijn warmte een beetje kwijt kan en bouw hem niet in ofzo..

[Voor 7% gewijzigd door om3ega op 15-08-2004 08:19]

• rally
    • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

I_Stealth_I schreef op 15 augustus 2004 @ 01:20:
    [...]
    Draai je modem even om en....(tadaa! :P) daar zit een sticker met je mac >:)
    :) Geloof me... dat is het EERSTE wat ik heb gedaan. Dat is dus duidelijk niet het WAN MAC adres. Ik heb dit uit den treure geprobeerd.
    De "ultieme" test was mijn Copperjet 810 op mijn Demon lijn. Het interne MAC adres eindigd daar op "B1" en het externe (gecontroleerd m.b.v. de MAC registratiepagina van Demon) eindigd op "24".
    Volgens mij zetten ze het verkeerde MAC adres onderop de modem.

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

om3ega schreef op 15 augustus 2004 @ 08:19:
    Die copperjet maakt inderdaad een hoop herrie. Waarschijnlijk is dit gedaan om hem zo dicht mogelijk bij de telefoon ingang te krijgen (in mijn geval de meterkast :+) Niemand wil dat ding naast zijn PC hebben.. Achter gesloten deur hoor ik hem niet. Hij wordt ook behoorlijk warm dus zorg dat hij wel zijn warmte een beetje kwijt kan en bouw hem niet in ofzo..
    Volgens mij hoort hij geen geluiden te maken. Kom op, het lijkt net dat ik op een lekke gasbuis leef. Er is gewoon een transistor oid rot/ te heet.

Hiero ook mensen met een noice coppertjetje?

/dev/null

• Korumera
    • Registratie: Augustus 2002
    • Laatst online: 15:52
    Woei ben eindleijk verhuist :D adsl werkt ook weer en nu even van de week VoDSL aanvragen en me kpn abbo omzetten naar bel budget. En dan zullen wij het ook even gaan testen hoe dat zit :D. Ik houd kpn wel just in case je weet maar nooit met nieuwe technieken.

PSN: Korumera | XBX: Korumera

Anoniem: 111186

Status newsserver storing.

• HoppyF
    I_Stealth_I schreef op 15 augustus 2004 @ 10:13:
    [...]

Volgens mij hoort hij geen geluiden te maken. Kom op, het lijkt net dat ik op een lekke gasbuis leef. Er is gewoon een transistor oid rot/ te heet.

Hiero ook mensen met een noisy copperjetje?
    JA, ook mijn Copperjet 816-2P maakt een lekkend gas geluidje.
    Waar het vandaan komt zou ik wel willen weten. Er zit volgens mij geen fan in.
    Dat zou wellicht geen overbodige luxe zijn want hij wordt wel aardig warm!.

En.... nog steeds geen VoDSL. Donderdag nog wel een kiestoon maar geen verbinding, vanaf vrijdag geen kiestoon, alleen ruis.
    Ik heb de indruk dat ik niet de enige ben :? met deze VoDSL problemen.
    Het lijkt erop dat er nogal wat aanloopproblemen zijn met VoDSL.

• P5ycho
    bjck schreef op 15 augustus 2004 @ 01:31:
    [...]

Zekers wel. Als je lijn het toelaat en in de centrale waarop je bent aangesloten ook Alcatel apparatuur staat kan het wel degelijk. En op de andere bbned apparatuur (niet gemigreerde centrales zijn nog Cisco) is 896kbit ook prima mogelijk. Is alleen niet uit te lezen uit die dingen :(

Maar het blijft een combinatie van verschillende factoren. Geen enkele lijn is hetzelfde qua lengte, kwaliteit en karakteristieken. Dus het kan zijn dat op lijn X modem B het beste presteert en op lijn Y modem C misschien wel net iets hoger trained.
    Dus je wil zeggen dat een alcatel dslam me ruim 30KB/s erbij gaat geven ooit? er is geen dslam vervanging gepland hier helaas :(

• Sa1
    • Registratie: Oktober 2000
    • Laatst online: 07-05 08:38
    P5ycho schreef op 15 augustus 2004 @ 13:04:
    [...]

Dus je wil zeggen dat een alcatel dslam me ruim 30KB/s erbij gaat geven ooit? er is geen dslam vervanging gepland hier helaas :(
    het schijnt dat e-techs het beter doen op globespan (die cisco dingen) en die speedtouchs 510's het beter doen op alcatels, toen ik over ging op alcatel (m'n centrale dan) ging m'n ping van 20 naar 6 / 7 en m'n upload van 896 naar 992. Heb ook een alcatel 510.

• Chutney
    • Registratie: November 2003
    • Laatst online: 27-11-2022
    Sa1 schreef op 15 augustus 2004 @ 13:32:
    [...]
    het schijnt dat e-techs het beter doen op globespan (die cisco dingen) en die speedtouchs 510's het beter doen op alcatels, toen ik over ging op alcatel (m'n centrale dan) ging m'n ping van 20 naar 6 / 7 en m'n upload van 896 naar 992. Heb ook een alcatel 510.
    Me Vigor 2600 trekt bij een maatje die via Alcatel DSLam zit 1024 :P... hier zit ik via Cisco DSLam ik trek 928-992 (schommelend).

• burne
    • Niet online

burne

Mine! Waah!

Okee. Even wat punten.

* Meerdere IP's
    Op dit moment geen punt, zolang je het beschaafd houdt. Zowiezo is het er maar 1 per PC, dus de enigen die wild uit de band kunnen springen zijn bedrijven en studentenhuizen. Iemand met 15 PC's in z'n huiskamer heeft andere problemen. Ergens in de toekomst ligt nog het plan om voor meerdere IP's een kleine vergoeding te vragen, dus hou er rekening mee dat het op een gegeven moment goedkoper wordt om NAT aan te zetten. :)

* Copperjet 816
    Ze maken allemaal geluid. Overigens niets vreemd, zo maakt de snellader van je nokia ook geluid. Zachter, dat wel, maar ik heb een nacht wakker gelegen, me afvragend waarom er een vrachtwagen achteruit rondjes om mijn huis reed, voordat ik er achter was dat het de nokia lader was. Ze worden warm, want ze hebben een behoorlijke CPU aan boord (en vandaar ook dat NAT veel sneller is). En ze stinken naar oplosmiddel, de eerste uren. Da's het oplosmiddel uit de soldeerlak die verdampt door de warmte. Ik heb 'm naast een PC staan die 24 uur per dag aanstaat, en dan valt het eigenlijk niet eens meer op. Ik ben gewend aan geruis uit die hoek. Als Allied Data terug van vakantie is hoop ik meer te weten te komen.

De bron van het geluid is een spoel in het modem, en de ruis die je hoort is het stroomverbruik van de CPU. Of beter: de veranderingen in stroomverbruik. Je kunt zo'n geluidje ook uit je PC toveren, als je dat zou willen.

* Copperjet 816 NAT, DHCP
    I_Stealth_I, heb je http://www.nutz.nl/pubdoc/techniek/816-2P al eens gevonden?

* VoDSL
    BBNed is erg karig met mededelingen. Ik hoorde van een helpdesker aldaar dat ze driftig bezig zijn met fouten in de provisioning-database (wat de onjuist uitgezonden caller-ID's verklaart) en dat er heren van Siemen aan het pielen zijn met de voice-switch (wat verklaren zou waarom sommigen niet kunnen bellen, gebeld worden of beiden..). Als ik kijk naar de CDR-database wordt er redelijk gewoon gebeld, dus bij veel mensen zal het werken.

• om3ega

om3ega

I identify as..

Helder verhaal hierboven :) ..

Burne , valt dit probleem wat ik heb daar ook onder? Of gaat er iets fout in mijn modem of instellingen?

[Voor 10% gewijzigd door om3ega op 15-08-2004 14:57]

• HoppyF
    Burne schreef op 15 augustus 2004 @ 13:55:
    Okee. Even wat punten.

[....]

De bron van het geluid is een spoel in het modem, en de ruis die je hoort is het stroomverbruik van de CPU. Of beter: de veranderingen in stroomverbruik. Je kunt zo'n geluidje ook uit je PC toveren, als je dat zou willen.

* VoDSL
    BBNed is erg karig met mededelingen. Ik hoorde van een helpdesker aldaar dat ze driftig bezig zijn met fouten in de provisioning-database (wat de onjuist uitgezonden caller-ID's verklaart) en dat er heren van Siemen aan het pielen zijn met de voice-switch (wat verklaren zou waarom sommigen niet kunnen bellen, gebeld worden of beiden..). Als ik kijk naar de CDR-database wordt er redelijk gewoon gebeld, dus bij veel mensen zal het werken.
    Prima, hier hebben we wat aan.
    Nog over het geluid: ik heb er zelf weinig last van, de huisgenoten hier horen het meer :) Maar als het inderdaad een spoeltje is die resoneert doordat er (veel) stroom door loopt is dat wel wat aan te doen.
    Dat kan door het spoeltje vast te kitten (met een soort siliconenkit, zuurvrij) of een ander type spoel te gebruiken.
    Ik ga er zelf niet aan rommelen, maar iets dergelijks is wel mogelijk.

• I_stealth_I

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Burne schreef op 15 augustus 2004 @ 13:55:
    Okee. Even wat punten.

* Copperjet 816
    Ze maken allemaal geluid. Overigens niets vreemd, zo maakt de snellader van je nokia ook geluid. Zachter, dat wel, maar ik heb een nacht wakker gelegen, me afvragend waarom er een vrachtwagen achteruit rondjes om mijn huis reed, voordat ik er achter was dat het de nokia lader was. Ze worden warm, want ze hebben een behoorlijke CPU aan boord (en vandaar ook dat NAT veel sneller is). En ze stinken naar oplosmiddel, de eerste uren. Da's het oplosmiddel uit de soldeerlak die verdampt door de warmte. Ik heb 'm naast een PC staan die 24 uur per dag aanstaat, en dan valt het eigenlijk niet eens meer op. Ik ben gewend aan geruis uit die hoek. Als Allied Data terug van vakantie is hoop ik meer te weten te komen.

Ik was er al uitgekomen Burne. Ik was de reboot knop vergeten ;)

Als het geluid staandaard is, dan heb ik er vrede mee. Mijn modem is dan iig niet defect. (misschien een vermelding waard in de instructie handleiding)

NAT is verschrikkelijke snel met de Copperjet, dus dat is weer een beste vooruitgang. Daarnaast vind ik de mogelijkheden erg uitgebreid; dit in tegenstelling tot de 510i en de E-tech V4. Erg fijn. Ik moet alleen nog even mac doorgeven of mac-spoofen om het fixed ip terug te fluiten.

Mijn voice is denk nog in aanvraag, heb nog geen kiestoon. Maar ook nog geen opleverbevestiging van BBned met het telefoonnummer. Ik heb er iig toch even per mail even een melding van gemaakt, zodat voor jullie te inventariseren is wat nog niet werkt.

/dev/null

• bjck
    • Registratie: Mei 2000
    • Laatst online: 09:56
    P5ycho schreef op 15 augustus 2004 @ 13:04:
    [...]

Zoals ik al aangaf is lijn A niet lijn B en is er dus niets zinnigs over te zeggen. Meerdere modems proberen en testen kan je doen als je een geldboom bezit. Maar lijnkarakteristieken kunnen overmorgen weer net ietsje anders zijn met temperatuur verschillen in de grond etc.

En daarnaast, wieweet draait er morgen toch een andere dslam in je centrale of wordt de software van het apparaat geupdate en is het weer net ietsje anders.

overigens wordt het meeste upload gemiddeld verloren door incorrecte of ver van optimaal zijnde bekabeling tussen ISRA & modem.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• P5ycho
    bjck schreef op 15 augustus 2004 @ 15:52:
    [...]

Zoals ik al aangaf is lijn A niet lijn B en is er dus niets zinnigs over te zeggen. Meerdere modems proberen en testen kan je doen als je een geldboom bezit. Maar lijnkarakteristieken kunnen overmorgen weer net ietsje anders zijn met temperatuur verschillen in de grond etc.

En daarnaast, wieweet draait er morgen toch een andere dslam in je centrale of wordt de software van het apparaat geupdate en is het weer net ietsje anders.

overigens wordt het meeste upload gemiddeld verloren door incorrecte of ver van optimaal zijnde bekabeling tussen ISRA & modem.
    Bekabeling is prima. Wijk is nieuwbouw, modem is oud. Specs van het modem zeggen 640Kbit max up. Lijkt me dat het dan toch het modem is.

• burne
    • Niet online

burne

Mine! Waah!

P5ycho schreef op 15 augustus 2004 @ 18:54:
    Specs van het modem zeggen 640Kbit max up. Lijkt me dat het dan toch het modem is.
    Van alle Alcatel-modems zijn meerdere hardware-revisies in omloop. Alcatel zelf is niet al te duidelijk over welke revisie wat is, en hoe je 'm kunt herkennen. En oude SpeedTouch Home modems hebben inderdaad een chipset die niet meer wil dan 640Kbit. Net zoals de meeste Speedtouch 330 modems (USB, dus die wil je zowiezo niet..).

• Nijl

Nijl

ik ben vanmiddag 3 uur lang bezig geweest om al 1 van de 2 oude alcatel speedtouch home's te doen upgraden / patchen naar een 510. na lang 'rommelen' is het gelukt, en draait hij nu .. de upload zit op 106 kB per seconden, de snelheid zit tussen de 750 kB en 1.35 mb per seconde (afhankelijk waar ik download)

ik wilde hem als backup modem bewaren :) de Asus komt er binnen kort weer achter, ik wil effe zien wat deze de aankomende week allemaal gaat doen..

het kan dus wel sneller :P dan 640

En Burne: bedankt voor de informatie over de DHCP/mac adres leases als ik er een ander modem achter zou zetten. bIj de export van ini file uit de 510 komt ook een macadres regel.. die valt dus ook aan te passen en terug te uploaden waardoor ik dus de toegewezen IP verkrijg. Met een ander mac adres krijg ik dus keurig netjes een ander IP. :)

[Voor 31% gewijzigd door Nijl op 15-08-2004 22:01]

You are NIJL-ed!

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
    25/10/2004: Herstart switch met andere configuratie

Maandag avond, rond 22.00 zal de switch op RedBus herstart worden; als dit goed verloopt, zal rond 22.30 de switch op Telecity II herstart worden. Deze laatste geeft een onderbreking voor het DSL verkeer; de eerste voor het colo verkeer

Herstart is nodig voor een specifieke configuratiewijziging; de performance van het netwerk is goed met betrekking tot download snelheden; de response is niet goed met betrekking tot - met name - UDP verkeer, waaronder nameserver requests.

De reden om dit onderhoud niet tot later in de nacht uit te stellen is de huidige hinder voor alle gebruikers.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee