Anoniem: 85330 schreef op 06 juli 2004 @ 01:40:Iemand die er ook maar iets van mijn geblaat begrepen heeft en de oplossing weet? Of een goeie tutorial over texturen (die niet bij 3dsmax5 of zo zit, want de meeste tutorials die ik vind, werken met voorgebouwde scenes, die ik dus niet kan openen).
Alvast bedankt opnieuw
Ten eerste; zwaar grappige WIPjes

.
Ten tweede

: Het 'beste' is als je leert hoe je een object kan unwrappen. In het geval van jouw bord kan dat als volgt:
• Delete even alle textures die je nu hebt, en eventueel alle UVW's. Daar is een tooltje voor (5e tabblad -> UVW Remove). Staat ie er niet standaard tussen is er een knopje om daar een lijstje te vinden, met alle tooltjes.
• Selecteer alle poly's van de voorkant van je bord
• Zet er een UVW-map op, planar, en wel zo dat ie van de voorkant 'past'.
• Klik eventueel nog op 'Fit'.
• Daarna een UVWunwrap erop, klik hierbinnen op 'edit'. Nu zie je een grid met wat flauw te zien een blauw omlijnd vierkant. Alle poly's die binnen dat vierkant vallen, vallen binnen de UVW-coördinaten van je object. Omdat je nu de buitenrand van je bord nog moet doen, selecteer je je voorkant binnen dit venstertje en sleep je 't buiten 't vierkant (waar maakt ff niet uit).
• Sluit dat venster en collapse je stack (rechtermuis -> collapse all)
• Selecteer nu alle poly's van bijvoorbeeld de bovenkant van je bord.
• Weer een UVW-map erop, weer planar, alleen nu van boven. Weer eventueel op fit.
• Weer UVW-Unwrap erop, op edit klikken, alles binnen het vierkant erbuiten slepen.
• Bovenstaande stappen herhaal je, totdat je je hele object hebt gehad.
• Collapse alles als je klaar bent.
• UVW-unwrap erop, en klik weer op edit. Alle stukjes object die je zojuist weg hebt gesleepd staan nu op de plekken waar je ze heen hebt gesleepd.
• Sleep ze weer binnen het vierkant. Je zult zien dat dat voor geen meter past, dus je zult ze even moeten scalen.
• Het is aanbevolen om een checker-map op je bord te plakken, om te zien of er niet ergens wat 'streched'. Dit kan je dan corrigeren in UVW-unwrap. Dit kan een tijdverdrijvend klusje zijn en een sport op zich

.
• Als alles past en je hebt alles gehad, dan ben je klaar. En kan je met bijvoorbeeld het pluginnetje Texporter je UVW-coördinaten exporteren en eroverheen painten/texturen met Photoshop.
• Ja, deze manier is wat omslachtig, maar dan weet je alvast hoe 't moet voor ingewikkeldere objecten.
• Ja er zijn nog andere manieren.
Suc6, bij vragen hoor ik 't wel