specs
amd athlon 64 3200+
1gb ddr ram
geforce 6800gt
sb audigy
el-cheapo realtek lan kaart (8139too module

)
80gb ide ata 133 hd
Wat wil ik ermee doen
Standaard spul zoals internetten, emailen, gaim, office etc. Geen server oid.
Wat voor soort distro zoek ik
- x86_64
- liefst gnome als default windows manager (dus niet dat gnome er als ondergeschoven kindje bijzit)
- alle geinstalleerde packages moeten makkelijk en snel te updaten zijn naar hun laatste officiele release versie (geen beta software dus). dwz dat zodra er een nieuwe officiele release (candidate) van firefox komt ik die wil hebben, evenzo van thunderbird en al het andere (liefst ook kernel)
- ik ben geen complete n00b maar heel veel verstand heb ik ook nog niet van linux. Ik zoek dus geen distro die té veel gericht is op de beginner (suse etc

)
- het idee van zelf compileren van source etc staat mij wel aan, mits er wel een duidelijke handleiding bijzit (omdat ik zelf dus nog niet alles weet, maar wel bereid ben om te leren

)
- er moet standaard niet teveel zooi worden geinstalleerd waar je toch geen flikker mee doet
Je kunt me misschien kieskeurig noemen, maar met zoveel verschillende distros moeten er toch wel een paar bijzitten die erg dicht in de buurt komen
Welke distro's heb ik zelf geprobeerd en waarom zoek ik nog een andere
SUSE 9.x
- kde desktop

- het wordt je allemaal iets té gemakkelijk gemaakt, ik leer nauwelijks wat van linux
- ik wil dus zoveel mogelijk up-to-date zijn en versie 9.2 komt pas in januari op ftp

+ 64 bit
ubuntu (warty)
+ gnome

+ apt-get
+ 64 bit
+ relatief kaal systeem waar je desondanks toch vrijwel alles mee kunt doen. Bovendien is er de ubuntu starter guide die al helemaal super te noemen is
- niet echt up-to-date te noemen
Overall ben ik erg tevreden met ubuntu alleen krijg ik met geen mogelijkheid firefox 1.0 (64 bit) geinstalleerd en is het hele systeem helaas niet helemaal up-to-date.
Fedora Core 3
+ gnome

+ yum (apt-get is toch net iets leuker

)
+ 64 bit
+ vrij up-to-date
- opstarten duurt lang
- ubuntu spreekt me toch meer aan, dunno why
Overall ben ik met Fedora Core 3 ook tevreden maar toch trekt ubuntu me iets meer, bovendien wil ik nog iets verder zoeken
Gentoo 2004.3
Niet echt geprobeerd. Wel geprobeerd te installeren (minimal live-cd, stage 1). Het idee van zelf realtime van internet downloaden en van source compileren staat me erg aan en de handleiding was ook erg goed. Desondanks had ik wel wat moeite met de kernel configuren omdat ik niet precies wist wat ik aan/uit kon zetten. Ook de "USE" flag was me niet helemaal duidelijk wat ik ermee moest. Ik heb daar verder ook niet mee geprutst.
Uiteindelijk toen ik met alles klaar was heb ik zitten rebooten, gentoo gekozen in grub maar niet veel later kwam de melding dat hij /proc niet kon mounten omdat het commando "mount" niet bestaat. En daar zit ik dus vast
Hopelijk kunnen jullie een paar leuke distros opnoemen die aan mijn eisen voldoen
[
Voor 8% gewijzigd door
Benotti op 03-12-2004 16:18
]