Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 4

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 5.478 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:49
Is het ook mogelijk om net als bijvoorbeeld bij XP vanaf een harde schijf te installeren. Als je in de map /i386 winnt.exe opstart gaat de installatie van start. Ik zit hier met een oude laptop zonder cd-rom drive. Als ik de inhoud van een distributie op ISO uitpak naar een harddeschijf partitie kan ik dan aan het installeren slaan?

[ Voor 3% gewijzigd door Master FX op 16-11-2004 13:49 . Reden: typo's ]

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-07 15:28
Master FX schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 13:48:
Is het ook mogelijk om net als bijvoorbeeld bij XP vanaf een harde schijf te installeren. Als je in de map /i386 winnt.exe opstart gaat de installatie van start. Ik zit hier met een oude laptop zonder cd-rom drive. Als ik de inhoud van een distributie op ISO uitpak naar een harddeschijf partitie kan ik dan aan het installeren slaan?
Ik denk dat dat voor de meeste distro's wel kan (alleen van Slackware weet ik het zeker) , je moet dan opstarten met een speciale bootdisk. Je zult er wel om moeten denken dat de kernel van die bootdisk het bestandssysteem waar je de installatiefiles op zet, ondersteund.

[ Voor 4% gewijzigd door zeikstraal op 17-11-2004 12:35 ]

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Master FX schreef op dinsdag 16 november 2004 @ 13:48:
Ik weet niet of dat gaat werken. Maar als je een netwerkkaart erin hebt die herkend wordt door linux kan je van diskette booten en dan via netwerk installeren. Een andere manier is een 2.5" -> 3.5" convertertje halen en de harde schijf dan in je gewone pc te zetten en daarmee linux installeren, dat zal ook veel sneller gaan (ik neem aan dat je laptop niet zo recent is vanwege ontbreken cdrom), je kan gewoon cd's gebruiken dan en bij linux heb je ook geen last van drivers die niet meer werken als je de hd terug zet in je laptop.

Verwijderd

Ik heb zoals velen een IBM Netfinity 5000 op de HCC gekocht.
Nu wil ik die in een relatief klein bedrijf gaan inzetten als exchange oplossing, backup server en intranet server.

Later wil ik ook gaan experimenteren met vpn en misschien een pdc opzetten, maar dat is later..

De server hangt (nog) niet direct op het internet; er zit een routertje met firewall tussen. Wellicht dat ik 'm ook beter als ISA server kan gebruiken?

In ieder geval, ik twijfel een beetje tussen Debian en Slackware.

Ik hoef geen X, en wil graag wel kernel 2.6.x
Ik ben redelijk ervaren in GNU-Linux, maar echt die hard nog niet..)

Enige tips?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Je kan gewoon een minimale Debian installatie erop zetten (van misschien 100MB) en daar een 2.6.x kernel bij compileren en installeren. Dmv van Apt of zelf compileren kan je de benodigde software er nog bij zetten waardoor je een snel en overzichtelijk systeem hebt zonder poespas.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:49
Master FX schreef op donderdag 11 november 2004 @ 19:17:
Hoe krijg je nou gewoon een besturingssysteem - eem beetje zoals je (ik weet dat het hier misschien als vloeken in de kerk is) windows installeert. Zelf installeer je dan later afgezien van een paar ingebouwde features wat je wilt.
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2004 @ 19:56:
[...]
Hmmz, met de Suse 9.1 personal cd had ik laatst nergens last van. Geen extra browsers enz. Ik vond de installatie eigenlijk makkelijker als bij Windows :D :X :X
nou ik ging dus met die suse aan de slag. ik koos voor manual install.. ik hoopte dat ik dan wel et een en ander aan te installeren software opties had, maar nee. ik kon volgens mij alleen wat gedetaileerde aan de slag met de partities. en uiteindelijk liet de status me zien dat ik nog steeds 1,5 gieg te gaan had.
Deed ik iets fout?

Stay safe

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:17
De hardware:
AMD K6-2 500Mhz laptop met 192 Mb RAM, 4.2 Gb HD.
Doel: office, internet, evt wine voor oudere windows games, zoals starcraft.

Mijn distro weet ik al, dat wordt debian. Ik weet alleen niet welke windowmanager ik erop ga zetten. Mijn favoriet is kde, makkelijk in gebruik. Maar ik vrees dat met alle eye-candy het iets te zwaar is voor mijn laptoppie. Het draait wel met eye candy af, maar het laadt langzaam. Ik ben nu aan het denken aan een alternatief: blackbox of fluxbux? Of weten jullie een andere windowmanager, die vlot loopt en een beetje mooi uitziet en niet te moeilijk te configureren is. En het moet natuurlijk stabiel zijn.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 22:18
Trunksmd schreef op donderdag 18 november 2004 @ 18:14:
Mijn distro weet ik al, dat wordt debian. Ik weet alleen niet welke windowmanager ik erop ga zetten. Mijn favoriet is kde, makkelijk in gebruik. Maar ik vrees dat met alle eye-candy het iets te zwaar is voor mijn laptoppie. Het draait wel met eye candy af, maar het laadt langzaam. Ik ben nu aan het denken aan een alternatief: blackbox of fluxbux?
KDE is niet alleen een Window Manager, maar een complete Desktop Environment, maar dit terzijde ;).

Voor lichte systemen wordt volgens mij veel gebruik gemaakt van xfce. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik lees er wel veel positieve verhalen over.

[ Voor 18% gewijzigd door Jaap-Jan op 18-11-2004 18:37 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Jesse
  • Laatst online: 07:48
Master FX schreef op donderdag 18 november 2004 @ 11:08:
[...]
[...]
nou ik ging dus met die suse aan de slag. ik koos voor manual install.. ik hoopte dat ik dan wel et een en ander aan te installeren software opties had, maar nee. ik kon volgens mij alleen wat gedetaileerde aan de slag met de partities. en uiteindelijk liet de status me zien dat ik nog steeds 1,5 gieg te gaan had.
Deed ik iets fout?
Wat bedoel je nou precies? Als je SuSE standaard installeerd dan krijg je voor zover ik weet gewoon standaard KDE, met voor alle software varianten maar een optie.
Wil je het tijdens de installatie kiezen? Je kan in windows ook niet tijdens de installatie kiezen of je Office en alternatieve browser enz. wilt mee installeren dacht ik toch?

Je zou btw bij Installation Settings op Software moeten kunnen klikken om wijzigingen in de te installeren sofware te maken. Zie dit.

@Trunksmd: verder heb je met name nog IceWM en Windowmaker.

[ Voor 20% gewijzigd door Jesse op 18-11-2004 18:49 ]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

m-m schreef op zondag 14 november 2004 @ 13:50:
damnsmall had ik idd bekken en is te groot, dat lijkt helaas ook te gelden voor alle links die daar gegeven worden :{
Hier staan wel wat cd's onder de 50 Mb bij ;)

http://www.frozentech.com/content/livecd.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:32
Laptop
AMD Mobile 2600+
512 MB geheugen
60 gieg harddisk
Broadcom wireless lan 54g
WXGA scherm

Totaal geen ervaring met Linux, zat zelf te denken aan SuSE. Draait SuSE ongeveer als Windows XP of is het merkbaar lichter/zwaarder?

Hoe zit het onder Linux met standby van me laptop (scherm dichtklappen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ricardo87 schreef op zondag 28 november 2004 @ 21:14:
Draait SuSE ongeveer als Windows XP of is het merkbaar lichter/zwaarder?
Ik zou zeggen dat het ongeveer even zwaar is.
Hoe zit het onder Linux met standby van me laptop (scherm dichtklappen)?
Van dat soort laptop features weet ik eigenlijk niets. Wat ik wel zie, is dat je een Broadcom chipset op je wireless kaart hebt. Omdat Broadcom niet mee wenst te werken (understatement) zijn hier geen Linux drivers voor beschikbaar. In de praktijk blijkt de ndiswrapper voor de native Windows driver wel redelijk goed te werken, maar een wenselijke situatie is het natuurlijk allerminst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
tomato schreef op zondag 28 november 2004 @ 21:19:
[...]

Ik zou zeggen dat het ongeveer even zwaar is.

[...]

Van dat soort laptop features weet ik eigenlijk niets. Wat ik wel zie, is dat je een Broadcom chipset op je wireless kaart hebt. Omdat Broadcom niet mee wenst te werken (understatement) zijn hier geen Linux drivers voor beschikbaar. In de praktijk blijkt de ndiswrapper voor de native Windows driver wel redelijk goed te werken, maar een wenselijke situatie is het natuurlijk allerminst.
Vreemd dat Broadcom op hun eigen site dan wel Linux drivers aanbiedt :/

http://www.broadcom.com/drivers/downloaddrivers.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Ik heb een Cyrix PR200, op 166MHz (passief gekoeld) met 64MB RAM draaiende met Slackware en Fluxbox voor oa. te surfen en ik kan u zeggen dat om te surfen en e-mails te tikken je niet meer nodig hebt. De zooi boot in +/- 30 sec in Xorg en ik kan echt heel comfortabel werken.

Dus als iemand zijn oude hardware nog aan de praat wil krijgen voor vrouwlief (voor in de keuken recepten op te zoeken) dan heb je echt niet meer nodig.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niakmo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02-2024
Jesse schreef op donderdag 11 november 2004 @ 19:10:
Als je apt-get install gnome doet krijg je dan ook een meta package met het complete gnome gebeuren. (Alle linux software beginnend met een G zegmaar)
Doe je apt-get install gnome-core dan krijg je wat jij hebben wilt.
Hier is te vinden waar de verschillende packages voor staan. Zoek gnome op, en kijk dan wat daar deel van uit maakt, enz.

Voorbeeldje: gnome, een onderdeel daarvan is gnome-desktop-environment, onderdeel daarvan is weer gnome-core, waarbij alleen de essentieele onderdelen overgebleven zijn.
apt-get install gnome-core

als ik dit doe wil hij meteen alle ander zooi erbij halen, ook al heb ik dpendency in aptitude uitstaan :?

Maar ik krijg het bij debian sarge niet voorelkaar om packeges zonder dependancie te instaleren.

Mijn uiteindelijke doel is om een linux te hebben met zo min mogelijk bestanden waardoor ik niet uren hoef te zoeken naar iets wat ik nodig heb.

Verder wil ik een minimale x install, minimale window manger die er toch strak uitziet. Als progs moet er Firefox, OOo, en Bluefish opstaan zodat ik gewoon een werk computer zonder poes pas.

Hebben jullie nog tips hoe ik dit het best kan krijgen-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Wat is het probleem van die paar debs die je er bij krijgt eigenlijk?
zirus schreef op maandag 29 november 2004 @ 19:33:
[...]
met zo min mogelijk bestanden waardoor ik niet uren hoef te zoeken naar iets wat ik nodig heb.
Dit snap ik eigenlijk niet zo. Heb je slechte ervaringen dat je bepaalde dingen niet kon vinden oid?

En om ff mezelf te quoten:
Jesse schreef op donderdag 11 november 2004 @ 20:35:
Gnome neem je m.i. juist voor alle spullen eromheen. Misschien is icewm of fluxbox oid wat voor je als windowmanager.
Ik heb begrepen dat je de debs bij Slackware wel helemaal zelf uit kan zoeken. Misschien is dat wat voor je?
Ik krijg de indruk dat Debian in elk geval niet echt de juiste keuze voor je is. Debian neemt je juist veel werk uit handen door van alles voor je te regelen. Als alles zelf uit wilt zoeken dan kan je misschien beter bij een andere distro teregt. LFS is misschien ook een idee?

[ Voor 87% gewijzigd door Jesse op 29-11-2004 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niakmo
Ik wil graag een minimaal systeem hebben zodat ik, als ik iets nodig heb het erzelf bij doe, zodat ik leer wat alles is, als een distributie alles voor mij erop zet leer ik niks.

Ik ben momenteel "Building a Minimal Linux System from Source Code" howto aan het lezen, zo hoop ik een systeem met de nieuwste kernell te krijgen en zo min mogelijk dingen erop.

Bij LFS moet je heel veel dingen compilen die je daarna weer weg gooit, als je klaar bent met LFS, heb je een basis systeem van meer dan 100 mb wat eigenlijk nog niks kan.

Het liefst wil ik dat mijn systeem alleen bestanden bevat waarvan ik weet wat ze doen en waar ze staan. Net als een /dev, hdb* heb ik helemaal niet nodig met maar 1 hd in mijn systeem, ik weet dat het niet sneller word maar het word gewoon overzichtelijker voor mijzelf als in dev alleen de devices staan die ik ook daadwerkelijk heb. Zo ook voor /lib.

[ Voor 26% gewijzigd door Niakmo op 29-11-2004 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:55
Net is me Windows Server 2003 Enterprise edition op zijn bek gegaan en wil toch Linux maar weer eens een keer proberen. De bedoeling is dus dat hij de volgende taken kan volbrengen:

-Webserver
-FTP Server
-Game server
-Domain controller
-Mail server is leuk maar niet verplicht

Ik ben nog redelijk n00b op Linux gebied dus ik zoek de meest gebruiksvriendelijke distro die deze taken aankan.

Zelf had iemand mij Feodora aangeraden en ik zelf dacht Debian (ik weet niet of deze erg moeilijk mee te werken is) maar is dit wat of kan ik beter voor iets anders gaan?

Specs zijn te vinden op: http://specs.tweak.to/10514 (1GHz, 256MB RAM, 40GB)

[ Voor 16% gewijzigd door XoReP op 30-11-2004 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

ZaeK schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 00:27:
Net is me Windows Server 2003 Enterprise edition op zijn bek gegaan en wil toch Linux maar weer eens een keer proberen. De bedoeling is dus dat hij de volgende taken kan volbrengen:

-Webserver
-FTP Server
-Game server
-Domain controller
-Mail server is leuk maar niet verplicht

Ik ben nog redelijk n00b op Linux gebied dus ik zoek de meest gebruiksvriendelijke distro die deze taken aankan.

Zelf had iemand mij Feodora aangeraden en ik zelf dacht Debian (ik weet niet of deze erg moeilijk mee te werken is) maar is dit wat of kan ik beter voor iets anders gaan?

Specs zijn te vinden op: http://specs.tweak.to/10514 (1GHz, 256MB RAM, 40GB)
Voor de web-, ftp, domain- en mailserver is linux zeker zeer geschikt. Imho (en waarschijnlijk die van velen hier ;)) beter dan windows. Ik twijfel alleen erg over die game server. Maar er zijn volgens mij veel spellen die sowieso een server-versie voor linux beschikbaar hebben. Voor welk(e) spel(len) wil je je server gebruiken??

Als je een makkelijk op te zetten distro zoekt zou ik eerder voor Mandrake/SuSE/Fedora gaan.

Debian is over het algemeen wat lastiger te installeren en te onderhouden. Als je eenmaal wat linux-ervaring hebt opgedaan met boven genoemde distro's zou ik echter wel een distributie als debian/gentoo (gebruik ik zelf)/slackware gaan gebruiken. Deze distributies zijn vaak veel "kneedbaarder" en lichter.

Succes! :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Laatst online: 10:55
Thnx!

Ik draai hoofdzakelijk CS:Source (steam). Ik zit nu ff op me pda dus ik kan het nu niet goed opzoeken, maar volgens mij is daar ook een Linux versie van. Dus dat zit wel goed.

Zit in Fedora eigenlijk al alles erin of moet ik ze nog apart downloaden (ik dacht namelijk dat Fedora de desktop versie is van RH)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

ZaeK schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 01:19:
Thnx!

Ik draai hoofdzakelijk CS:Source (steam). Ik zit nu ff op me pda dus ik kan het nu niet goed opzoeken, maar volgens mij is daar ook een Linux versie van. Dus dat zit wel goed.

Zit in Fedora eigenlijk al alles erin of moet ik ze nog apart downloaden (ik dacht namelijk dat Fedora de desktop versie is van RH)?
Dat klopt, Fedora is de gratis fork van redhat, nadat deze zich meer op het bedrijfs-terrein zijn gaan richten.

Als je gewoon de ISO's download zit hier als het goed is alles bij wat je nodig hebt (Web-, FTP-, domain- en mailservert). Je kunt bij de installatie al aangeven dat je bijvoorbeeld een server installeert, en hierin zitten deze services waarschijnlijk wel standaard.

De specifieke gameserver zul je natuurlijk wel zelf moeten installen (voordeel van fedora, suse en debian is dat deze standaard rpm bestanden ondersteunen. Dit zijn standaard installatiepaketten die je als t goed is zo met de package manager van fedora kunt installeren).

Kijk er dus vooral even naar of die server voor CS ook als .rpm bestand te downloaden is. Dan is het zo geinstalleerd en het staat netjes geregistreerd in je package manager! :)

...Net even gekeken, maar volgens mij kun je alleen een .bin bestand downloaden, maar dat moet ook gewoon werken denk ik zo :).

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 30-11-2004 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieKanarie
  • Laatst online: 14-09 15:44
p3 800 met 320 MB geheugen
met 2 harde schijven ( 8 en 60 Gig)

Het gaat om een servertje / download bak die 24/7 aanstaat in de meterkest :)

Er zit geen monitor aan. Dus eigenlijk zoek ik een OS dat ik via LAN kan installeren.

Graag zou ik erop willen draaien;

Een VNC, voor over LAN
Samba, voor network drive in windows
Apache
Een torrent client
Een IRC client
Een Mule client
Een BNC
Een Ventrilo servertje

Op dit moment draai ik knoppix, maar door mijn onkunde doet deze op het moment niet veel meer.

Gaarne advies.

[ Voor 4% gewijzigd door ArieKanarie op 30-11-2004 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArieKanarie schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 15:43:
p3 800 met 320 MB geheugen
met 2 harde schijven ( 8 en 60 Gig)

Het gaat om een servertje / download bak die 24/7 aanstaat in de meterkest :)

Er zit geen monitor aan. Dus eigenlijk zoek ik een OS dat ik via LAN kan installeren.

Graag zou ik erop willen draaien;

Een VNC, voor over LAN
Samba, voor network drive in windows
Apache
Een torrent client
Een IRC client
Een Mule client
Een BNC
Een Ventrilo servertje

Op dit moment draai ik knoppix, maar door mijn onkunde doet deze op het moment niet veel meer.

Gaarne advies.
Je hebt hier in principe geen VNC voor nodig, dit is allemaal prima via een shell over SSH te doen. Scheelt je ook weer het draaien van een X server en de extra configs die daarbij horen. Als je een netwerkkaart hebt die dit ondersteund kan je de installatie via bootp doen. Zoek maar eens op PXE en bootp op google.

Bovenstaande is in principe met alle distro's te doen, het zijn allemaal mainstreamdingen die je met elke packagemanager kan installeren.
Wat is er trouwens mis met een monitor tijdens de installatie en die er dan vervolgens afhalen?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2004 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieKanarie
  • Laatst online: 14-09 15:44
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 17:52:
[...]

Je hebt hier in principe geen VNC voor nodig, dit is allemaal prima via een shell over SSH te doen. Scheelt je ook weer het draaien van een X server en de extra configs die daarbij horen. Als je een netwerkkaart hebt die dit ondersteund kan je de installatie via bootp doen. Zoek maar eens op PXE en bootp op google.

Bovenstaande is in principe met alle distro's te doen, het zijn allemaal mainstreamdingen die je met elke packagemanager kan installeren.
Wat is er trouwens mis met een monitor tijdens de installatie en die er dan vervolgens afhalen?
VNC vind ik wel handig voor het gebruiken van een remote desktop. Grafische Interface zegt mij nog altijd meer dan een commandline.

Als ik het kan installeren over LAN, dan scheelt mij dat het verslepen van een monitor. :*) Is opzich niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArieKanarie schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 19:49:
[...]

VNC vind ik wel handig voor het gebruiken van een remote desktop. Grafische Interface zegt mij nog altijd meer dan een commandline.

Als ik het kan installeren over LAN, dan scheelt mij dat het verslepen van een monitor. :*) Is opzich niks mis mee.
Bij unix/linux stelt een grafische interface vaak niet zoveel voor. 9 van de 10 keer moet je alsnog de commandline gebruiken om iets goed in te stellen. Alleen al het opzetten van VNC vereist redelijk wat commandline kennis.
Zoek maar eens op google hoe dat moet onder linux.

En ik denk dat een monitor verslepen in dit geval simpeler is dan over een lan installeren. :p Ik heb namelijk zon vermoeden dat je geen andere unix machine tot je beschikking hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 21:14:
[...]

Bij unix/linux stelt een grafische interface vaak niet zoveel voor. 9 van de 10 keer moet je alsnog de commandline gebruiken om iets goed in te stellen. Alleen al het opzetten van VNC vereist redelijk wat commandline kennis.
Zoek maar eens op google hoe dat moet onder linux.

En ik denk dat een monitor verslepen in dit geval simpeler is dan over een lan installeren. :p Ik heb namelijk zon vermoeden dat je geen andere unix machine tot je beschikking hebt.
VNC is op zich nog best in te stellen via de gebruikersinterface. Ik heb er ook ooit even mee gespeeld, en heb toen niks via commandline gedaan. Verder heb je wel gelijk natuurlijk, je hebt altijd wel ergens de shell voor nodig.

Ook denk ik dat als je een lan install wil doen, je sowieso eerst met de shell bezig bent (via telnet/ssh) maar dat weet ik niet zeker.

Verder, eerlijk gezegt vind ik "dat je niet veel van de shell afweet", geen argument om met een wm op een server te werken ;). Als je er niet aan begint leer je het nooit. De grootste unix expert is er ook ooit in onwetendheid mee begonnen te prutsen. Je hebt het zo onder de knie, en dan pas kun je de kracht van Linux optimaal benutten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lordgandalf schreef op zondag 13 juni 2004 @ 19:07:
[...]

Voor je server zouw ik als je via de prompt kan werken voor debian kiezen anders red hat ofzo.
Voor je desktop zouw ik zeker geen linspire kiezen eerder suse 9.1 of mandrake vindt ik iets beter.
Veel games kan je helaas niet op linux spelen okee je kunt het proberen via een windows emulator maar toch het blijft problematische om games echt goed op linux te draaien als er geen linux port voor is gebouwd
ik zou zeggen gebruik TSL :) , niks desktop heb je toch niet nodig , en als je wat van linux weet de basics enzo hoe je het op moet zetten zoals partities maken , raid , samba , mailserver alles handmatig in vullen daar gaat het om als je dat wel kan is het zeker aan te raden. hier gebruiken we het ook gebruik maar 8 mb geheugen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Nu online

M-ThijZ

Riding on Rails

Hoi, ik ben eigenlijk (opnieuw) opzoek naar een distro voor mijn desktop. Op mijn server draai ik vol tevredenheid Slackware en als desktop zou dit het ook goed doen. Echter wil ik liever geen 'geek'-desktop, maar lekker veel grafisch. Dus de meeste dingen in een grafisch jasje, zoals het booten van de kernel. Ook zou ik eigenlijk zo min mogelijk via een terminal willen werken. Ik zoek dus een lekker fris en snelle distro met ook een soort van control centre: bijv. een netwerk printer moet via een GUI in te stellen zijn zonder dat ik mbv de terminal verscheidene commando's moet uitvoeren. Ik zoek geen beginners distro. Wel iets voor de power user, maar niet te 'geek-achtig'
De pc is een 3Ghz P4 met 1GB RAM.

Ik weet niet of er überhaubt een distro is die aan deze eisen voldoet, anders ga ik wel lekker Slackware icm Dropline Gnome draaien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
@M-ThijZ: SuSE heeft Yast, dat lijkt misschien wel op wat jij wilt? Lekker rondklikken om dingen werkend te krijgen is wel mijn ervaring daarmee.

[ Voor 37% gewijzigd door Jesse op 02-12-2004 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
zirus schreef op maandag 29 november 2004 @ 20:05:
Ik wil graag een minimaal systeem hebben zodat ik, als ik iets nodig heb het erzelf bij doe, zodat ik leer wat alles is, als een distributie alles voor mij erop zet leer ik niks.

Ik ben momenteel "Building a Minimal Linux System from Source Code" howto aan het lezen, zo hoop ik een systeem met de nieuwste kernell te krijgen en zo min mogelijk dingen erop.

Bij LFS moet je heel veel dingen compilen die je daarna weer weg gooit, als je klaar bent met LFS, heb je een basis systeem van meer dan 100 mb wat eigenlijk nog niks kan.

Het liefst wil ik dat mijn systeem alleen bestanden bevat waarvan ik weet wat ze doen en waar ze staan. Net als een /dev, hdb* heb ik helemaal niet nodig met maar 1 hd in mijn systeem, ik weet dat het niet sneller word maar het word gewoon overzichtelijker voor mijzelf als in dev alleen de devices staan die ik ook daadwerkelijk heb. Zo ook voor /lib.
Je moet je wel realiseren dat je een minimale "set" programma's moet hebben: anders kan je bijvoorbeeld geen listings opvragen of je netwerk instellen. Dus is een echt kale GNU/Linux wel een leuk leerobject, maar praktisch is anders.

Als je Debian zou pakken, en dan (in eerste instantie) geen extra pakketjes installeert (dus alleen de important pakketjes) dan heb je an sich al een kaal systeem.

Ga dan de files een bekijken die je hebt. Met "dpkg -S" kan je zien tot welk pakket het bestand behoord. Zo kom je redelijk eenvoudig te weten waarvoor dat bestand gebruikt wordt en of je het kan deleten (reken er niet op dat je daarna nog automatisch kan updaten.).

Misschien is het vervelend dat Debian veel dingen automatisch voor je maakt, maar niets is zo leerzaam om dat eruit te slopen. Je leert zo echt het systeem kennen.

Natuurlijk is dit ook mogelijk met alle andere distro's. Helaas (of maar goed ook), is deze kennis niet direct over te dragen op andere *nixen. Maar je snapt dat als je eenmaal geleerd heb bash en perl te lezen, en begrijpt hoe de basis-onderdelen samenwerken, je die kennis wel verder kan gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Sendy op 02-12-2004 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Nu online

M-ThijZ

Riding on Rails

Jesse schreef op donderdag 02 december 2004 @ 19:22:
@M-ThijZ: SuSE heeft Yast, dat lijkt misschien wel op wat jij wilt? Lekker rondklikken om dingen werkend te krijgen is wel mijn ervaring daarmee.
Net geinstalleerd, tot nu toe erg tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-08 17:02
Ik heb een vraag: ik wil weer eens aan de linux gaan. Ik heb in het verleden wel wat met redhat gewerkt enzo, dus ik ben al wel een beetje bekend met linux. Nu wil ik alleen op mijn huidige systeem gaan werken en ik wil het graag allemaal aan 't werk hebben, dus al mijn onboard spul moet herkend worden.

Ik heb nu:
AMD64 3200 >:)
1024 MB DDR400
240 GB in een onboard Raid 0
moederbord: Asus K8V SE Deluxe met onboard sata raid, 5.1 sound en marvell 1gb lan.

Zou dit aan de praat te krijgen zijn met bijvoorbeeld mandrake, suse of redhat? Of moet ik toch aan de gentoo? Ik heb namelijk alleen wat gebruikerservaring, maar het instellen en compilen is voor mij nog abacadabra. Tenzij iemand me hier misschien een beetje op weg wil helpen. :*)

Ik voorzie problemen met mijn onboard sata raid0. Ik ben bang dat dit niet zomaar gaat werken. Ik wil alleen niet meer terug naar een standaard opstelling, omdat het een dual boot blijft met winxp en die is nu eenmaal gewend aan raid0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
  • Laatst online: 30-01-2023
", maar het instellen en compilen is voor mij nog abacadabra."

Probeer dan eens debian zou ik zeggen. Die herkende bij mij al m'n hardware (alhoewel ik geen RAID heb), maar 't werkt echt heerlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
Ik heb wel in de gaten dat het misschien wel met suse 9.1 of 9.2 zou moeten kunnen. Ik heb ook een driver disk kunnen vinden van de asus site. Deze heeft drivers voor :

Red Hat 7.3 UP (kernel 2.4.18-3)
Red Hat 8.0 UP (kernel 2.4.18-14)

SuSE 8.1 (kernel 2.4.19-4GB)
SuSE 8.1SMP (kernel 2.4.19-64GB-SMP)
SuSE 8.0 (kernel 2.4.18-4GB)
SuSE 8.0SMP (kernel 2.4.18-64GB-SMP)

zou die dan ook voor 9.1 moeten kunnen? deze heeft volgens mij kernel 2.6. en wat is SMP bij de suse drivers?
en bij die van redhat staat 8.0 up, maar houdt dat dan in dat ik hogere versies ook kan gebruiken, of heb ik dan dat kernel probleem weer?

Is het lastig om zelf zo'n kernel te maken? en hoe gaat dit in z'n werk?

Van Debian heb ik nog niet gelezen dat ik daar support voor kan vinden. Weet iemand dat toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

born2tweak schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 10:58:
Ik heb een vraag: ik wil weer eens aan de linux gaan. Ik heb in het verleden wel wat met redhat gewerkt enzo, dus ik ben al wel een beetje bekend met linux. Nu wil ik alleen op mijn huidige systeem gaan werken en ik wil het graag allemaal aan 't werk hebben, dus al mijn onboard spul moet herkend worden.

Ik heb nu:
AMD64 3200 >:)
1024 MB DDR400
240 GB in een onboard Raid 0
moederbord: Asus K8V SE Deluxe met onboard sata raid, 5.1 sound en marvell 1gb lan.

Zou dit aan de praat te krijgen zijn met bijvoorbeeld mandrake, suse of redhat? Of moet ik toch aan de gentoo? Ik heb namelijk alleen wat gebruikerservaring, maar het instellen en compilen is voor mij nog abacadabra. Tenzij iemand me hier misschien een beetje op weg wil helpen. :*)

Ik voorzie problemen met mijn onboard sata raid0. Ik ben bang dat dit niet zomaar gaat werken. Ik wil alleen niet meer terug naar een standaard opstelling, omdat het een dual boot blijft met winxp en die is nu eenmaal gewend aan raid0.
Stop er gewoon eens een Gentoo LiveCD in, dan zie je snel genoeg of alles meteen herkent wordt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
SuSE 8.1SMP (kernel 2.4.19-64GB-SMP)
SMP geeft aan dat het een versie voor 2 procs is. Die kernel ondersteund ook tot 64 GB ram. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Jesse op 03-12-2004 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
Ik knal er vanavond wel ff een 30 gb ide disk in voor de zekerheid. Dan weet ik in ieder geval zeker dat ik niet zomaar m'n 240 gb aan data weggooi!!! En als dat dan allemaal werkt dan kan ik het altijd nog overzetten naar die raid array. Als het goed is (heb het hier ff bij automatisering nagevraagd) werkt suse9.0 goed en 9.1 waarschijnlijk ook wel.

wat is er eigenlijk beter aan kernel 2.6 t.o.v. 2.4? (don't shoot me for asking) :X
ben namelijk nogal een n00b op het gebied van linux en kernels enzo. Ik wil er wel graag (diep) in duiken, maarja... je moet toch ergens beginnen he?

Wanneer ik results heb, dan zal ik ze hier wel weer posten. Er is geloof ik ook een 64bit topic. Die zal ik ook in de gaten houden! tnx voor de hulp! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07 18:27
specs
amd athlon 64 3200+
1gb ddr ram
geforce 6800gt
sb audigy
el-cheapo realtek lan kaart (8139too module :P)
80gb ide ata 133 hd

Wat wil ik ermee doen :?

Standaard spul zoals internetten, emailen, gaim, office etc. Geen server oid.

Wat voor soort distro zoek ik :?

- x86_64
- liefst gnome als default windows manager (dus niet dat gnome er als ondergeschoven kindje bijzit)
- alle geinstalleerde packages moeten makkelijk en snel te updaten zijn naar hun laatste officiele release versie (geen beta software dus). dwz dat zodra er een nieuwe officiele release (candidate) van firefox komt ik die wil hebben, evenzo van thunderbird en al het andere (liefst ook kernel)
- ik ben geen complete n00b maar heel veel verstand heb ik ook nog niet van linux. Ik zoek dus geen distro die té veel gericht is op de beginner (suse etc :P)
- het idee van zelf compileren van source etc staat mij wel aan, mits er wel een duidelijke handleiding bijzit (omdat ik zelf dus nog niet alles weet, maar wel bereid ben om te leren ;))
- er moet standaard niet teveel zooi worden geinstalleerd waar je toch geen flikker mee doet

Je kunt me misschien kieskeurig noemen, maar met zoveel verschillende distros moeten er toch wel een paar bijzitten die erg dicht in de buurt komen :P

Welke distro's heb ik zelf geprobeerd en waarom zoek ik nog een andere :?

SUSE 9.x
- kde desktop :P
- het wordt je allemaal iets té gemakkelijk gemaakt, ik leer nauwelijks wat van linux
- ik wil dus zoveel mogelijk up-to-date zijn en versie 9.2 komt pas in januari op ftp :P
+ 64 bit

ubuntu (warty)
+ gnome :P
+ apt-get
+ 64 bit
+ relatief kaal systeem waar je desondanks toch vrijwel alles mee kunt doen. Bovendien is er de ubuntu starter guide die al helemaal super te noemen is _/-\o_
- niet echt up-to-date te noemen

Overall ben ik erg tevreden met ubuntu alleen krijg ik met geen mogelijkheid firefox 1.0 (64 bit) geinstalleerd en is het hele systeem helaas niet helemaal up-to-date.

Fedora Core 3
+ gnome :P
+ yum (apt-get is toch net iets leuker :P)
+ 64 bit
+ vrij up-to-date
- opstarten duurt lang
- ubuntu spreekt me toch meer aan, dunno why :P

Overall ben ik met Fedora Core 3 ook tevreden maar toch trekt ubuntu me iets meer, bovendien wil ik nog iets verder zoeken :)

Gentoo 2004.3

Niet echt geprobeerd. Wel geprobeerd te installeren (minimal live-cd, stage 1). Het idee van zelf realtime van internet downloaden en van source compileren staat me erg aan en de handleiding was ook erg goed. Desondanks had ik wel wat moeite met de kernel configuren omdat ik niet precies wist wat ik aan/uit kon zetten. Ook de "USE" flag was me niet helemaal duidelijk wat ik ermee moest. Ik heb daar verder ook niet mee geprutst.
Uiteindelijk toen ik met alles klaar was heb ik zitten rebooten, gentoo gekozen in grub maar niet veel later kwam de melding dat hij /proc niet kon mounten omdat het commando "mount" niet bestaat. En daar zit ik dus vast :P

Hopelijk kunnen jullie een paar leuke distros opnoemen die aan mijn eisen voldoen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Benotti op 03-12-2004 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

Schumi4ever schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 16:15:

[Knip eisen waaruit blijkt dat Debian de meeste geschikte distro is]
EEN woord: Debian

En dan wel sid/64:

+ 64 bit
+ gnome
+ apt-get
+ relatief kaal systeem waar je desondanks toch vrijwel alles mee kunt doen.
+ vrij up-to-date
- ???
- ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
  • Laatst online: 30-01-2023
Zelf heb 'k 'tzelfde idee; ik wil er wel van leren, maar 't moet niet te moelijk zijn.
Debian is daar idd ideaal voor :)

apt-get install xserver-xfree86 x-window-system gnome gaim mozilla-firefox

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
Ik zie dat je me sid aanbeveelt, maar hoe unstable is unstable? Als ze hiermee verwijzen dat unstable zoveel mogelijk de nieuwste versies van iets probeert te hebben vind ik het alleen maar beter. Je mag er denk ik namelijk toch wel vanuit gaan dat als van een programma een nieuwe officiele versie uitkomt deze ook gewoon betrouwbaar is (en mocht er een bug inzitten dan zal zoiets wel snel gefixed worden lijkt me)

Of betekent unstable dat er ook beta software in voorkomt :?

Kan iemand mij misschien ook een link geven naar de netinst cd voor amd64? Ik kom deze niet tegen op verscheidene ftp's.

edit: ik kom van sid trouwens ook geen iso's tegen. Of is het de bedoeling dat je sarge installeert en dan dmw apt-get dist-upgrade naar sid gaat ofzo? (of een iets ander commando of gewoon sources.list aanpassen ofzo :P)

edit: is deze trouwens zonder problemen ook te gebruiken met debian? Of kent iemand misschien zoon soort lijst speciaal voor debian? Vind ik namelijk wel erg handig :+

[ Voor 30% gewijzigd door Benotti op 03-12-2004 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Schumi4ever schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 16:47:
Ik zie dat je me sid aanbeveelt, maar hoe unstable is unstable? Als ze hiermee verwijzen dat unstable zoveel mogelijk de nieuwste versies van iets probeert te hebben vind ik het alleen maar beter.
Yep
Of betekent unstable dat er ook beta software in voorkomt :?
Nope
Kan iemand mij misschien ook een link geven naar de netinst cd voor amd64? Ik kom deze niet tegen op verscheidene ftp's.
Lees dit en alles wordt duidelijk:
https://alioth.debian.org...1/debian-amd64-howto.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
born2tweak schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 14:43:
wat is er eigenlijk beter aan kernel 2.6 t.o.v. 2.4? (don't shoot me for asking) :X
Er is best een hoop over geschreven, er was ook een topic over hier op GoT, maar de search levert mij nu niets op als ik zoek naar "kernel 2.6".

Ik heb met google een artikel gevonden wat wel interessant lijkt.

Edit: Tweakers.net verhaaltje.

[ Voor 10% gewijzigd door Jesse op 04-12-2004 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
Voor de mensen die ook zo'n onboard promise raid controllertje hebben en die aan de praat willen krijgen met kernel 2.6: het kan! :) :)

ik heb gisteren suse er op gekregen, in mijn sata raid array!
alleen bij de setup, na een keer geboot te hebben deed m'n keyboard het niet. toen heb ik geloof ik een groot deel van de setup overgeslagen! :( Daardoor heb ik nu niet echt alles lekker in kunnen stellen! maarja, nog maar eens proberen!

voor een driver voor de promise 378 heb je de drivers van de TX4000 nodig. Deze doen het bij mij in ieder geval! Ik kwam namelijk voor suse 9.0 een driver tegen voor de 376, 378, tx4000 s150tx.
Dus ik denk dat je daarop moet zoeken op promise.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil graag linux op mijn Toshiba Tecra 480CDT notebook.
p166
64mb ram
4gb hdd, fat 32

externe usb 200 gig schijf, ntfs, geen officiele linux drivers op de driver cd van de behuizing.

Ik wil de distro gebruiken om mp3's af te spelen via de onboard kaart.
ik wil een grafische shell, een fatsoenlijke player met lists en een zoekfunctie.

Ik heb geen linux ervaring, en zoek een snel werkend out of the box systeem.
Waar ik bang voor ben is dat de externe schijf een probleem wordt.

Shoot me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik zou zeggen, pak een distro als damn small linux of Feather linux. Zeer klein, zeer licht maar volwassen. Even afwachten of je geluidskaart goed wordt gepakt en of USB goed werkt. Het zijn Live CD's met de mogelijkheid van HD install dus even proberen is makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
Gister en vandaag Gentoo met stage3 erop geflikker en het werkt \0/ Gezellig X, gnome, mozilla, nvidia en xchat erbij gecompileerd en het werkt gewoon _/-\o_

Van de week dan maar gentoo er weer opzetten maar dan met stage1 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wekkel schreef op zondag 05 december 2004 @ 01:22:
Ik zou zeggen, pak een distro als damn small linux of Feather linux. Zeer klein, zeer licht maar volwassen. Even afwachten of je geluidskaart goed wordt gepakt en of USB goed werkt. Het zijn Live CD's met de mogelijkheid van HD install dus even proberen is makkelijk.
Zit ik met een paar vragen.
Hoe ga ik dat installeren: mijn laptop wil geen cd-r lezen.
Kan ik hier mijn externe schijf mee gebruiken?
En is er een fatsoenlijke media player voor linux die zeg maar een beetje op BPM-studio lijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
Ik heb nu Debian Linux geinstalleerd, maar nadat ik linux heb opgestart en me heb ingelogt, kom ik nie verder dan het opdrachtprompt... :? 8)7
Wat moet ik dan doen om in de grafische omgeving te komen? of is er een site waar dit allemaal staat beschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

-DG- schreef op zondag 05 december 2004 @ 15:47:
Ik heb nu Debian Linux geinstalleerd, maar nadat ik linux heb opgestart en me heb ingelogt, kom ik nie verder dan het opdrachtprompt... :? 8)7
Wat moet ik dan doen om in de grafische omgeving te komen? of is er een site waar dit allemaal staat beschreven?
Als je X al hebt geinstalleerd, probeer:

startx

Misschien heb je wel X, maar geen Window manager of inlog manager.

het snelste is als je gewoon:

apt-get install x-window-system-core kde-core kdm

intikt. Dan krijg je een minimale X installatie, een minimale KDE installatie en een inlogmanager (KDM). Je kunt later als het grafische gebeuren eenmaal werkt nog altijd andere pakketten erbij installeren

[ Voor 15% gewijzigd door terabyte op 05-12-2004 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
terabyte schreef op zondag 05 december 2004 @ 16:34:
[...]

Als je X al hebt geinstalleerd, probeer:

startx

Misschien heb je wel X, maar geen Window manager of inlog manager.

het snelste is als je gewoon:

intikt. Dan krijg je een minimale X installatie, een minimale KDE installatie en een inlogmanager (KDM). Je kunt later als het grafische gebeuren eenmaal werkt nog altijd andere pakketten erbij installeren
Ik heb alwel startx geprobeerd maar dan kwam er een foutmelding, maar ik zal dat andere even proberen. Dankje _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Als je na installatie van X en KDE en KDM nog steeds een foutmelding krijgt, moet je de output van

cat /var/log/XFree86.0.log | grep "^(EE)"

even posten.

Je moet daarna

dpkg-reconfigure xserver-xfree86

draaien om je videokaart, monitor, muis, toetsenbord etc in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Als ik
intyp dan komt er te staan:
Reading Package List... Done
Building Dependency Tree... Done
E Couldn't find package x-window-system-core

Als ik die dan weglaat en bijv dit in typ:
apt-get install kde-core kdm
dan zegt die:
Reading Package List... Done
Building Dependency Tree... Done
E Couldn't find package kde-core

Bij cat /var/log/XFree86.0.log | grep "^(EE)"
krijg ik (EE) No Devices detected

En bij dpkg-reconfigure xserver-xfree86
herkent die het command niet...

Ik hoop dat je hier wat mee kunt... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

probeer dan eerst eens

apt-get update

en dan die andere commando's opnieuw

Als het dan nog niet lukt, tik dan het volgende in:

dselect access

kies dan voor apt en volg de instructies (ik ga er van uit dat je Debian installeert via het netwerk en niet van een CD?)

edit:
weet je wat? post eens de output van

cat /etc/apt/sources.list

[ Voor 14% gewijzigd door terabyte op 05-12-2004 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05:43
Ik ben in een jaar of 8 via suse 5.2 naar redhat 7, mandrake 8, E-smith 5.2, E-smith 6.01
Fedora rc1 uiteindelijk uitgekomen bij Gentoo.

IK draai dit nu op een Compaq Proliant 1850 als server voor jabber, apache, mysql en squid.

Verder beheer ik nog wat machines op E-smith 6.01.

Maar Gentoo heeft echt mijn hart gestolen, snel, stabiel, makkelijk pakketten installeren met emerge.

Systemen die bij mij werken met Gentoo:
Compaq proliant 1850
AMD 2400+ zelfbouw (4 x 250 Gb, fileserver voor mijn showcenter)
Fujitsu lifebook (laptop, werk ik nu op) geinstalleerd met een stage 1 install (duurde een week)
Dell c600 (laptop)

Op een traag systeem moet je de tijd nemen, maar het resultaat is er ook naar.
Voor ieder die nog bedenkingen heeft, probeer het !!

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op zondag 05 december 2004 @ 15:39:
Zit ik met een paar vragen.
Hoe ga ik dat installeren: mijn laptop wil geen cd-r lezen.
Dan weet ik het niet meer.
Kan ik hier mijn externe schijf mee gebruiken?
Dat is een kwestie van proberen
En is er een fatsoenlijke media player voor linux die zeg maar een beetje op BPM-studio lijkt?
XMMS moet toch prima voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier voor ons studentenhuis een simpel computertje voor in de algemene ruimte. De specificaties zijn als volgt:

- Intel Pentium III 500 mhz
- 320 mb intern geheugen
- Matrox MGA-G200a videokaart
- Quantum Fireball 10 gb HDD
- Geluidskaartje onboard
- Netwerkkaathe 3com 100mbit.

Prima computertje dus. Maar kan ik hier ook een beetje vlot een linux-distro op installeren zodat ik lekker filmpies en muziek kan draaien vanaf een 'op het netwerk-gedeelde'-directory?

Verder moet het allemaal wel makkelijk te bedienen zijn. M'n huisgenoten moeten het zaakje ook kunnen bedienen natuurlijk.

En wat kan ik er verder mee doen? Iets van 'n roddelbord ofzo zet ik er ook op. Hier heb ik trouwens al 'n ander topic voor geopend.

Tjah.. welke linux-distro kan ik het beste nemen? 't liefst installatie d.m.v. een directe verbinding met internet, zodat ik geen 10 cd's hoef te branden ofzo. Er is een server aanwezig die netjes d.m.v. een DHCP-servertje een ip-adres uitdeelt. De computer heeft dan ook een internetaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niemand een ideetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabalA!
  • Laatst online: 15-09 12:01

KabalA!

[ No-Life ]

Hierbij wil ik ook advies vragen over welke distro jullie mij aanraden. Hij zal gaan draaien op een
  • Athlon XP 1900+
  • 512 Mb Ram
  • TNT2 32 Mb
  • 20 of 40 Gb Harddisk (hangt even af van welke de stilste is ;))
Met de distro wil ik vooral ervaring op gaan doen met linux (als desktop OS), daarnaast wil ik het gaan gebruiken als server OS (printerserver, fileserver, ftp voor privebestanden (school e.d.))
Nu ben ik dus op zoek naar een distro waar ik desktop ervaring mee kan opdoen (naast m'n windows install zodat ik wel kan blijven werken tot ik linux goed onder de knie heb) en ik wil het gaan gebruiken als server OS, omdat ik de ervaring heb dat windows als server OS niet echt ideaal is (op de manier waarop ik het gebruik ;)).

Zou iemand mij iets nuttigs kunnen vertellen over welke distro ik het beste kan gebruiken??

BVD ;)

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het bieden staat hulp ligt op 'n laag pitje volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 16:24:
Het bieden staat hulp ligt op 'n laag pitje volgens mij...
Debian + samba lijkt aan jouw wensen te voldoen. GUI Installer en dan met apt-get alles wat je wilt van het internet trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 16:42
Ik zou graag ook wel weer eens met linux willen stoeien maar de vraag voor mij is meer of alle hardware wel wordt ondersteund ..
Het gaat om het volgenden:
MSI KT4 ultra mainboard (onboard S-ATA controller en bluetooth wordt NOG niet gebruikt)
Promise Ultra 100 tx2 (even uit het hoofd) = simpele ide controler.
Hercules Game Theatre XP 6.1 (geluidskaart).
3com netwerkt zal geen probleem zijn verwacht ik.
ATI 8500 zou ook moeten lukken sinds er wat drivers voor zijn.
USB 2.0 poortjes wil ik graag ook werkend hebben (allemaal via moederbord).

HP desktjet 830 via Windows XP machine gedeeld.

Ik verwacht niet dat iedereen zomaar de juiste distro uit zijn/ haar mouw schud maar hopelijk kan wel iemand mij een goed advies geven omdat ik vooral de meeste problemen zie verschijnen bij de geluidskaart installatie..

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KabalA! schreef op maandag 06 december 2004 @ 11:22:
..... ik desktop ervaring mee kan opdoen (naast m'n windows install zodat ik wel kan blijven werken tot ik linux goed onder de knie heb) en ik wil het gaan gebruiken als server OS....
Je kunt Vector Linux eens proberen.
Lekker compact en snel, alles op 1 cd, met 20-30 min. geinstalleerd.
De nieuwe 5.0 SOHO die gaat komen (nu RC-1) wordt een geweldige distro.
- IceWm of KDE voor desktop gebruik,
- o.a GnuCash, Gimp 2 en OpenOffice,
- maar ook gcc etc. om te onwikkelen,
- Samba en CUPS om je netwerk op te zetten,
- Xampp voor je webserver,
- prima forum, vriendelijk, behulpzaam, geen RTFM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondersteunt ie ook install-vanaf-diskette? Of zijn er uberhaupt geen linux-distro's die vanaf diskette geinstalleerd kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
@indeed: Niet te zenuwachtig he ;)

Voor wat betreft Debian kan je de installatie vanaf diskette beginnen en de rest via internet binnenhalen.

Ik denk alleen dat het advies aan jou niet helemaal klopt. Je wilt niet een pc die die bestanden serveerd, maar juist een die ze van een server af kan spelen.
Voor dat systeem is Debian met als desktop environment XFCE misschien wel een aardig idee. Ik zou niet voor Gnome of KDE gaan, hoewel et qua specs op zich nog zou kunnen.
Zoek een nette audio en video player uit en gaan met die banaan.

Debian is wel een beetje een doe-het-zelf distro. Je zal zelf X en alsa aan werkend moeten krijgen zegmaar, andere distro's doen dat voor je. (Mogelijk afhankelijk van je hardware) In principe zal op die hardware elke distro wel draaien, en de meeste zijn ook via ftp te installeren.

@KabalA!: Op basis van je hardware heb je alle keuze. (Punt is dat vrijwel alle distro's geschikt zijn voor wat je wilt) Wil je toch een suggestie hebben, dan zou ik Fedora zeggen.

@klaasbram: Of je geluidskaart gaat werken in linux kan je op http://alsa-project.org/ opzoeken.
Sata weet ik eigenlijk niets van, wil je idd bluetooth gaan gebruiken, dan zou ik SuSE 9.2 kiezen.

[ Voor 38% gewijzigd door Jesse op 06-12-2004 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabalA!
  • Laatst online: 15-09 12:01

KabalA!

[ No-Life ]

Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 16:56:
[...]

Je kunt Vector Linux eens proberen.
Lekker compact en snel, alles op 1 cd, met 20-30 min. geinstalleerd.
De nieuwe 5.0 SOHO die gaat komen (nu RC-1) wordt een geweldige distro.
- IceWm of KDE voor desktop gebruik,
- o.a GnuCash, Gimp 2 en OpenOffice,
- maar ook gcc etc. om te onwikkelen,
- Samba en CUPS om je netwerk op te zetten,
- Xampp voor je webserver,
- prima forum, vriendelijk, behulpzaam, geen RTFM.
Jesse schreef op maandag 06 december 2004 @ 17:54:

@KabalA!: Op basis van je hardware heb je alle keuze. (Punt is dat vrijwel alle distro's geschikt zijn voor wat je wilt) Wil je toch een suggestie hebben, dan zou ik Fedora zeggen.

kiezen.
Hmm... ik heb hier nu via m'n stage RedHat 9 liggen (en inmiddels ook geinstalleerd, ben ook een beetje ongeduldig :P), maar ik ben bezig om de andere twee te downloaden, dan ga ik ze wel gewoon alle drie even proberen, om te kijken welke mij het beste ligt :)
Alles loopt tot nu toe prima, krijg alleen m'n onboard nic niet aan de praat van m'n nForce2 bord, maar dat heb ik opgelost met een realtech :P

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Fedora is in principe wat er na Redhat 9 kwam als je het over gratis/thuis gebruik hebt. (Zie ook hier voor wat meer info.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat wil ik?

De oude pc van mijn vader in het netwerk hangen (geen firewalling, routing) en daar mijn bestanden opzetten, MP3, backups ed.

Ik kies voor Linux, omdat de distirbuties licht zijn, en simpel te gebruiken (windows server op die pc :O )

Waar moet de distributie aan voldoen?

Moet tegen een spontane reboot kunnen, samen kunnen werken met XP pro en Home, simpel te gebruiken zijn. En vooral licht zijn. Compatible met TV-out. Ook is het handig als ik de server via het netwerk kan uitzetten (aanzetten is geen probleem, daar heb je het bios-menu voor :P ).

Niet persé nodig, maar toch handig deze komen pas op de laatste plaats en zijn niet belangrijk

Er moeten/kunnen verschillende gebruikers op kunnen, zonder elkaars bestanden te kunnen zien. Ook is het handig (niet een must) als je via het netwerk kunt branden (server naar pc). Printserver is ook handig (niet een must)

Specs

Pentuim 2, 400 Mhz
64 Mb geheugen (evt. 128)
40 GB HD (gewoon op IDE aangesloten)
netwerkkaart

Internet --> ADSL Modem --> Router --> 3 Pc's en evt. Server

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2004 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Laatst online: 15-09 20:32
Gister en vandaag Gentoo met stage3 erop geflikker en het werkt \0/ Gezellig X, gnome, mozilla, nvidia en xchat erbij gecompileerd en het werkt gewoon _/-\o_

Van de week dan maar gentoo er weer opzetten maar dan met stage1
Waarom wil je het herinstalleren dan, eventuele problemen kun je ook zonder herinstall oplossen (daarom loopt mn 2e gentoo install al prima voor 2,5 jaar)
Moet tegen een spontane reboot kunnen, samen kunnen werken met XP pro en Home, simpel te gebruiken zijn. En vooral licht zijn. Compatible met TV-out. Ook is het handig als ik de server via het netwerk kan uitzetten (aanzetten is geen probleem, daar heb je het bios-menu voor :P )
Mja, een distro met een journaling filesysteem (ext3/reiserfs/xfs etc), wat samen werken met winxp betekent weet ik niet maar linux kan iig (v)fat lezen en schrijven en ntfs lezen (schrijven wordt afgeraden maar daar heb je wel oplossingen voor), licht hangt helemaal af van de distro (debian bijvoorbeeld), compatible met tv-out bestaat imho niet, dat ligt aan je drivers (dus bij voorkeur een nvidia kaart), uitzetten via ssh is verder geen probleem

[ Voor 50% gewijzigd door blouweKip op 06-12-2004 21:13 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blouweKip schreef op maandag 06 december 2004 @ 21:02:
[...]

Waarom wil je het herinstalleren dan, eventuele problemen kun je ook zonder herinstall oplossen (daarom loopt mn 2e gentoo install al prima voor 2,5 jaar)

[...]

Mja, een distro met een journaling filesysteem (ext3/reiserfs/xfs etc), wat samen werken met winxp betekent weet ik niet maar linux kan iig (v)fat lezen en schrijven en ntfs lezen (schrijven wordt afgeraden maar daar heb je wel oplossingen voor), licht hangt helemaal af van de distro (debian bijvoorbeeld), compatible met tv-out bestaat imho niet, dat ligt aan je drivers (dus bij voorkeur een nvidia kaart), uitzetten via ssh is verder geen probleem
Met samenwerken bedoel ik dat Windows Xp pc's op de server bestanden kunnen zetten en lezen...

Dat met de tv-out zit wel goed, kan namelijk ook tijdelijk een monitor gebruiken

Eigenlijk zoek ik iets wat je van een diskette kan installeren (maar denk niet dat zo'n distributie bestaat die mijn wensen voldoet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op zondag 05 december 2004 @ 20:40:
Prima computertje dus. Maar kan ik hier ook een beetje vlot een linux-distro op installeren zodat ik lekker filmpies en muziek kan draaien vanaf een 'op het netwerk-gedeelde'-directory?
Is een Geexbox of Movix distro niet iets voor je? Simpele bediening en netwerk moet ook nog wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Laatst online: 15-09 20:32
Eigenlijk zoek ik iets wat je van een diskette kan installeren (maar denk niet dat zo'n distributie bestaat die mijn wensen voldoet)
Je kunt debian bijv prima van diskette installeren (zolang je maar een netwerkaansluiting hebt), en dan een zon minimaal mogelijk install doen

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niakmo
Sendy schreef op donderdag 02 december 2004 @ 22:33:
[...]

Je moet je wel realiseren dat je een minimale "set" programma's moet hebben: anders kan je bijvoorbeeld geen listings opvragen of je netwerk instellen. Dus is een echt kale GNU/Linux wel een leuk leerobject, maar praktisch is anders.

Als je Debian zou pakken, en dan (in eerste instantie) geen extra pakketjes installeert (dus alleen de important pakketjes) dan heb je an sich al een kaal systeem.

Ga dan de files een bekijken die je hebt. Met "dpkg -S" kan je zien tot welk pakket het bestand behoord. Zo kom je redelijk eenvoudig te weten waarvoor dat bestand gebruikt wordt en of je het kan deleten (reken er niet op dat je daarna nog automatisch kan updaten.).

Misschien is het vervelend dat Debian veel dingen automatisch voor je maakt, maar niets is zo leerzaam om dat eruit te slopen. Je leert zo echt het systeem kennen.

Natuurlijk is dit ook mogelijk met alle andere distro's. Helaas (of maar goed ook), is deze kennis niet direct over te dragen op andere *nixen. Maar je snapt dat als je eenmaal geleerd heb bash en perl te lezen, en begrijpt hoe de basis-onderdelen samenwerken, je die kennis wel verder kan gebruiken.
Ik heb even een distro gevonden die redelijk heeft wat ik zoek:

Beatrix:
http://www.watsky.net/index.html

Het is 200 mb heeft gnome, openoffice, firefox en evolution en dat allemaal binnen die 200 mb wat ik dus best goed vind, alleen denk ik dat hij nog sneller kan boten als ik de kernell hercompile en de bootscripts wat aan pas.

Maar ik denk als ik zo een systeem zelf van scartch ga bouwen dat hij nog sneller en compacter is. Maar inhoevere heb je de libraries die ibj programma's komen nodig, Firefox en Openoffice zijn gewoon "self containing" programma's, ze hebben geen andere programma's nodig en je kan ze gewoon in hun eigen dirrectory instaleren, wat ik overigens een veel handiger systeem vind dan de excecutable in /usr/bin te zetten de overige data verspreiden.

Verder heb ik wat problemen met aptitude, als ik dependancie van pakages uischakel dan vraagt hij braaf of ik wil dat de nodige packeten geinstaleerd worden, waarop ik antwoord nee; maar dan wil hij ze niet downloaden en instaleren tot dat ik de rest ook heb aangekruist. Dus zo moet ik persee de 75 en 100 dpi fonts instaleren, en alle gnome applets die ik niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik vind Beatrix nogal beperkt voor 200 Mb. Het ziet er goed uit maar het is wel erg kaal. Dan komt Slax een stuk beter over (en geloof mij, ik heb de afgelopen weken vele cd-r's als toaster weggemikt omdat de live distro in kwestie niet beviel :o )

http://slax.linux-live.org/download.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Laatst online: 22-06 12:17
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2004 @ 21:16:
[...]

Met samenwerken bedoel ik dat Windows Xp pc's op de server bestanden kunnen zetten en lezen...

Dat met de tv-out zit wel goed, kan namelijk ook tijdelijk een monitor gebruiken

Zo een distributie bestaat wel. Jij hoeft alleen een distro zoals debian te installeren in combinatie met samba. En je kunt bij debian ook installatie diskettes krijgen, zodat je een minimale install doet en vervolgens kun je via internet de rest afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
terabyte schreef op zondag 05 december 2004 @ 17:48:
probeer dan eerst eens

apt-get update

en dan die andere commando's opnieuw

Als het dan nog niet lukt, tik dan het volgende in:

dselect access

kies dan voor apt en volg de instructies (ik ga er van uit dat je Debian installeert via het netwerk en niet van een CD?)

edit:
weet je wat? post eens de output van

cat /etc/apt/sources.list
Bij dat eerste wil het nog steeds niet werken maar de output van cat /etc/apt/sources.list is:

#cat /etc/apt/sources.list created by Bonzai Linux

#deb ftp://security.debian.org/debian-security stable/update main

#KDE - please replace x.x.x with the current KDE version
#deb ftp://ftp.uni-kl.de/pub/linux/KDE/stable/x.x.x/Debian woody main

deb cdrom:[Debian GNU/linux 3.0(woody) - Bonzai linux]/ stable contrib main

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Laatst online: 15-09 21:48

TF

bla bla

Ik heb een Celeron 466. 256mb intern 10 GB + 160GB HD.

Hij draait nu op Clarkconnect waar hij lekker mijn internet routeerd naar het interne netwerk. Verder nog wat file sharing.

Ik vindt dat hij de laatste tijd wat onstabiel draait en wil allicht eens overstappen op een andere distro. Welke kan ik om dit moment het beste nemen.

Hoeft niet out-of-the-box, maar ook weer niet te lastig. ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:45
-DG- schreef op woensdag 08 december 2004 @ 08:48:
[...]

Bij dat eerste wil het nog steeds niet werken maar de output van cat /etc/apt/sources.list is:

#cat /etc/apt/sources.list created by Bonzai Linux

#deb ftp://security.debian.org/debian-security stable/update main

#KDE - please replace x.x.x with the current KDE version
#deb ftp://ftp.uni-kl.de/pub/linux/KDE/stable/x.x.x/Debian woody main

deb cdrom:[Debian GNU/linux 3.0(woody) - Bonzai linux]/ stable contrib main
je hebt alleen je apt dir op de cdrom waar je gebruik van maakt de rest is gediabled door hashes (#) als je via een net werk wil aptten dan moet je wel een paar apt mirrors toevoegen

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TF:

Gezien de hardware zou ik gaan voor een distributie die een redelijk lichte windowmanager heeft. Ik heb op een Celeron 366 goede ervaring met RedHat 7.3 icm. WindowMaker als desktopomgeving.

Nou is RH7.3 niet echt vers meer natuurlijk, maar ik denk dat het redelijk aansluit bij je hardware. Voor updates kun je terecht bij Fedora Legacy en de diverse apt-repositories die er ook voor RH7.3 bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Laatst online: 15-09 21:48

TF

bla bla

Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 11:35:
TF:

Gezien de hardware zou ik gaan voor een distributie die een redelijk lichte windowmanager heeft. Ik heb op een Celeron 366 goede ervaring met RedHat 7.3 icm. WindowMaker als desktopomgeving.

Nou is RH7.3 niet echt vers meer natuurlijk, maar ik denk dat het redelijk aansluit bij je hardware. Voor updates kun je terecht bij Fedora Legacy en de diverse apt-repositories die er ook voor RH7.3 bestaan.
Misschien ben ik vergeten te melden dat hij als een server draait. Ik hoef geen X desktop omgeving. Ik beheer de server nu via Webmin (heb nml geen monitor muis en t-bord op de server aangesloten) en gewoon tikken in een shell. Dit wil ik graag behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, gezien de hoeveelheid geheugen in je machine moet dan vrijwel elke distributie voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Laatst online: 21-07 13:18
Systeem:
Compaq Armada M700 laptop
650Mhz
128Mb
6 Gb

Wat wil ik er mee doen
Divx/mpeg, internet, openoffice.org

Wat zijn mijn aanvullende eisen
Ik heb fedora en ubuntu geprobeerd, alle twee met het gnome desktop systeem. Is eik veels te zwaar voor mijn laptop. Ik werk nu met een lichtgewicht distro genaamd DamnSmallLinux, werkt opzich goed, maar het is toch niet echt wat ik zoek.

Weet iemand een leuke distro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Misschien vind je Feather wel aardig. Dat is hetzelfde als DSL maar dan iets gelikter. Voor de rest zijn er nog veel meer kleine distro's als:
• Beatrix (KDE)
• SAM (op Mandrake gebaseerd?)
• Slax (kan ook Fluxbox)
• Knoppix.

Zie hier voor nog meer ISO's.

Probeer ze gewoon eens uit als Live CD met een rewritable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
@Naj_Geetsrev: Ik denk dat de kneep em met name zit in de wat zwaardere windowmanager icm met niet zo heel veel geheugen. Fluxbox, XFCE of fvwm oid zullen er heel best op draaien waarschijnlijk. Opstarten van grotere progs (OOo) zal tijd blijven kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niakmo
Wekkel schreef op maandag 06 december 2004 @ 23:34:
Ik vind Beatrix nogal beperkt voor 200 Mb. Het ziet er goed uit maar het is wel erg kaal. Dan komt Slax een stuk beter over (en geloof mij, ik heb de afgelopen weken vele cd-r's als toaster weggemikt omdat de live distro in kwestie niet beviel :o )

http://slax.linux-live.org/download.php
Het is niet beperkt, het gaat om de keuzes. Bij beatrix krijg je 4 high end programma's voor 200 mb en bij slax krijg je voor 200 mb 15, ik wil niet zeggen b programma's, maar het zijn geen top programma's.
Wekkel schreef op woensdag 08 december 2004 @ 16:04:
Misschien vind je Feather wel aardig. Dat is hetzelfde als DSL maar dan iets gelikter. Voor de rest zijn er nog veel meer kleine distro's als:
• Beatrix (KDE)
• SAM (op Mandrake gebaseerd?)
• Slax (kan ook Fluxbox)
• Knoppix.

Zie hier voor nog meer ISO's.

Probeer ze gewoon eens uit als Live CD met een rewritable.
Beatrix gebruikt overigens gnome en het kan geen geluid of video fragmenten afspelen maar in de volgende release zal er een media speler mee geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-07 15:28
Beatrix heeft trouwens ook gewoon apt-het dus je kunt na installatie vanalles installeren. Toch zou je ook kunnen overwegen ubuntu te installeren (waar beatrix op gebaseerd is) dan heb je direct een goed bruikbaar systeem.
Ik ben trouwens bezig met het remasteren van Beatrix. Heb toch wel graag wat multimedia spul en system recovery tools. Dan maar geen openoffice.org. Een brief typen kan ook in abiword en de kans dat ik onverwachts eenbrief moet typen is wat kleiner dan dat ik bij iemand een film ga kijken/muziek luisteren en de pc laat het afweten.

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The One Pizza
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-09 09:44
Heb even een vraagje:

Hoeveel ruimte heb ik nodig om Suse 9.2 te draaien op mijn computer en hoeveel voor Mandrake. Heb nu 7 Gig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-09 15:08

Flydude

Mighty pirate

Eigenlijk kan je deze info prima op mandrakelinux.com of suse.com vinden. Maar vooruit: 7 gieg is voldoende, normaal gesproken heb je zo'n 3 gieg nodig voor zowel Mandrake als Suse.

I am rubber, you are glue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Nu online

M-ThijZ

Riding on Rails

Hoi, ik heb hier thuis een server staan waar o.a. een sendmail service draait. Nu bezoek ik af en toe ook wel eens een LAN-Party dan moet die server natuurlijk mee. Het probleem is dan natuurlijk dat mijn e-mail verloren zou gaan. Als oplossing wou ik een backup sendmail service draaien op een oud beestje (siemens MMI-box), aangezien ik weinig zin heb om hier een linux installatie op te zetten vroeg ik mij af of er misschien een live-cd beschikbaar is waar wat netwerk services op draaien. Een X server is compleet overbodig, wie kan mij wat aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:44

virus.elektro

profesionele monitor sloper

om een beetje te proberen zoek ik een linux distro voor het volgende systeem
systeem
Dell Optiflex gx1
350 mhz
32 mb ram
4.3 gb hdd
verdererst alles onboard (soundcard, netwerkkaart, videokaart)
wat wil ik er mee doen
het moet eigenlijk een soort share bak worden voor op lans, er kunnen volgens dell erg grote hdd in mp3's afspelen en waarschijnlijk een lichtkrant of zoiets aan sturen.
knutselen?
omdat ik een beginnende linux gebruiker ben wil ik graag wat leren over het systeem, een beetje knutselen helpt daar wel bij

[ Voor 5% gewijzigd door virus.elektro op 11-12-2004 21:59 ]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:15
32 MB is erg weinig. Dat wordt hooguit een text-based iets - bv. Slackware of Debian. Maar zoals in de topicstart al staat zijn dat niet de makkelijkste distributies om mee te beginnen.

Is het niet handiger om het eerst een keer met Knoppix of iets dergelijks op een wat nieuwere PC te proberen? Omdat Knoppix helemaal van CD draait hoef je dus niets met de HD te doen, niet formatteren of wat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Laatst online: 21-07 13:18
virus.elektro schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 21:58:
om een beetje te proberen zoek ik een linux distro voor het volgende systeem
systeem
Dell Optiflex gx1
350 mhz
32 mb ram
4.3 gb hdd
verdererst alles onboard (soundcard, netwerkkaart, videokaart)
wat wil ik er mee doen
het moet eigenlijk een soort share bak worden voor op lans, er kunnen volgens dell erg grote hdd in mp3's afspelen en waarschijnlijk een lichtkrant of zoiets aan sturen.
knutselen?
omdat ik een beginnende linux gebruiker ben wil ik graag wat leren over het systeem, een beetje knutselen helpt daar wel bij
Gezien de systeemeisen is Damn Small Linux wel een optie denk ik (hebben ze zelf op een 486 draaiende gekregen met MP3 enzo). Het kan alles wat jij vraagt, is debian/knoppix gebaseerd, heeft fluxbox als wm, je kan het uitproberen vanaf CD en daarna heel simpel instaleren op de HD (installatie procedure is simpeler en beter dan knoppix).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2004 @ 11:35:
...
Op zo'n systeem kun je beter een kale Debian, Slack of Vector Linux installeren.
Fluxbox of IceWm als windowsmanager.

De laatste distro heeft mijn voorkeur die draait prima op m'n Dell Latitude CPi 266 mhz, 64 mb (Vector Linux 5.0 SOHO RC-1/ IceWm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naj_Geetsrev schreef op woensdag 08 december 2004 @ 12:20:
Systeem:
650Mhz
128Mb
6 Gb

Yep, Vector LInux, SOHO 5.0 komt er aan. RC-1 is goed te doen maar nog een beetje expirimenteel.
VL 4.0 of 4.3 als je een snel en stabiel OS wilt.

Kan zijn dat je de XF86Config of Xorg.conf even handmatig moet aanpassen voor je beeldscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 23:05

Tachyon

pop the glock

Ik ben eigenlijk op zoek naar een distributie als Knoppix, maar dan een die je vanaf een USB-stick kunt booten ipv CDROM. Bestaat zoiets?

edit:
Laat maar, al gevonden... :+

[ Voor 15% gewijzigd door Tachyon op 13-12-2004 20:37 ]

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Welke distro is het meest geschikt voor mij?

Wat ie moet doen: http(s), ftp, dns, fax, mail, webmail, samba en dit alles het liefst via LDAP authenticeren en authoriseren.

Systeem:
PIII-450
512 MB RAM
AVM A1-ISDN kaart
3C905C
3960 Compaq Dual Ultra 160 Scsi
3 Scsi-schijven (9.1, 18.2 en 36,4 Gb)
2 IDE-schijven (13 en 60 Gb)
Interne zip, DLT-III en DVD-rom
8MB

Overige opmerkingen:
Hoeft dus geen X op te draaien, kan redelijk mijn weg vinden in Redhat/Fedora en Suse. De diverse schijven het liefst in een LVM-opstellingen voor de data. En behalve de distro, welke volgorde kan ik tijdens het installeren aanhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
Hoe zit het eigenlijk met de tijd die SuSE 9.2. nodig heeft om te booten en af te sluiten? Is dit veel korter/langer dan Windows XP?

AMD 2600+
512 mb geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude
  • Laatst online: 15-09 15:08

Flydude

Mighty pirate

Standaard zal het niet zoveel verschillen. Als je natuurlijk heel veel services laat starten in Suse duurt Suse langer en dat geldt ook voor XP. Algemeen geldt dat je onder linux wat meer invloed hebt op wat er allemaal gestart wordt, zodat je je boottijd redelijk kan minimaliseren.

Maar goed, out-of-the-box zal het redelijk lood om oud ijzer zijn.

I am rubber, you are glue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atze
  • Laatst online: 09-03-2023
Halllo Iedereen,

Iemand ervaringen met deze linux distro?

http://www.rocklyte.com/athene/

Ziet er opzich wel leuk uit, het is helaas alleen niet gratis. Alleen de desktop is wel gratis.
En wat helemaal gaaf is is dat ze zeggen een boottime te hebben van 4 sec.

:edit
Heb net ff de tour doorgelezen. De install ziet er prima uit, en de desktop ook wel. Verder is hij helemaal X11 compatible.
Ook plug&play blijk heel goed te doen, volgens hen kun je zo ongeveer alles veranderen/toevoegen/verwijderen zonder opnieuw op te starten.

[ Voor 34% gewijzigd door atze op 15-12-2004 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0deaddict
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-07 10:16

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Naj_Geetsrev schreef op woensdag 08 december 2004 @ 12:20:
Systeem:
650Mhz
128Mb
6 Gb

Wat wil ik er mee doen

Wat zijn mijn aanvullende eisen
Ik heb fedora en ubuntu geprobeerd, alle twee met het gnome desktop systeem. Is eik veels te zwaar voor mijn laptop. Ik werk nu met een lichtgewicht distro genaamd DamnSmallLinux, werkt opzich goed, maar het is toch niet echt wat ik zoek.

128 Mb RAM is wel weinig voor grafische desktop..
Ik zou sowieso geen Fedora/Mandrake/SuSE nemen want die starten standaard veel te veel programma's die je geheugen op vreten.
Ik zou voor Debian of Gentoo gaan, omdat je daarbij zelf bepaald wat en hoe je alles geinstalleerd wilt hebben.
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.