Dat kan inderdaad, je kan het uiterlijk aanpassen naar jouw smaak.Kingskawn schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 14:46:
Kan ik met Suse en/of Mandrake zoiets als resultaat krijgen;
[afbeelding]
Bron: Foto Transparant (user)
Ik veronderstel van wel
na een lange tijd ga ik maar weer eens een linux distro uitproberen, omdat ik het simpel wil houden heb ik gekozen voor SUSE 9.1.
http://www.linuxiso.org/distro.php?distro=2
rest mij 1 klein vraag, krijg ik na de installatie een dual-boot ? het liefst die van windows zelf, zodat ik hem achteraf gemakkelijk kan verwijderen mocht ie me niet aanstaan. windows kan ik nu niet missen ivm lopende projecten
http://www.linuxiso.org/distro.php?distro=2
rest mij 1 klein vraag, krijg ik na de installatie een dual-boot ? het liefst die van windows zelf, zodat ik hem achteraf gemakkelijk kan verwijderen mocht ie me niet aanstaan. windows kan ik nu niet missen ivm lopende projecten
[ Voor 7% gewijzigd door SYQ op 15-02-2005 22:20 ]
Anoniem: 76468
Het heeft niks met uiterlijk te maken.Naj_Geetsrev schreef op Tuesday 15 February 2005 @ 18:55:
[...]
Dat kan inderdaad, je kan het uiterlijk aanpassen naar jouw smaak..
Dit kan je nooit op een KDE desktop krijgen.
Het idee van linux en bijna alle unix varianten is dat je zelf je grafische schil kiest bovenop het OS zelf. Dus Gnome, KDE, fluxbox, blackbox en noem maar op.
Anoniem: 31491
FYI. Wat je daar ziet is Gnome met een aantal GDesklets. Dat kun je met SuSe vast wel installeren.Kingskawn schreef op Tuesday 15 February 2005 @ 14:46:
Ik heb intussen Suse 9.2 geïnstalleerd en vindt het echt wel een zeer gaaf ding. Ik heb de DVD geïnstalleerd dus ik denk dat ik wel de meeste dingen zal hebben![]()
Nu ben ik een beetje op zoek gegaan naar de Mandrake 10.1 die centrino ondersteuning biedt voor mijn laptop en ook wifi voor mijn desktop. Nu wou ik weten of er nog andere mensen zijn met deze distro en die er erg tevreden over zijn. Is er nog beter kwa uiterlijk en inhoud?
Kan ik met Suse en/of Mandrake zoiets als resultaat krijgen;
[afbeelding]
Bron: Foto Transparant (user)
Ik veronderstel van wel
Ik ben een windows gebruiker sinds ik klein ben maar het laatste jaar heb ik meer kennis op gedaan met Linux en ben ik echt verliefd geworden op de houding van da kleine beestje
Ik heb er al een paar getest ondertussen maar kan nog steeds met moeite zeggen dewelke ik ga kiezen. Ik zou binnen 3 weken naar een 64bit systeem gaan dus ik veronderstel dat er geen 64bit wordt ondersteunt bij Suse of Mandrake of een andere SUPERcomplete distro. Heb graag alles op 1 dvd dat ik niet overal een beetje aparte software moet gaan installeren. (Zoals windows
)
Nu nog alleen de commando's beter onder de knie hebben. (We werken met Blade servers bij ons
)
Nu nog alleen de commando's beter onder de knie hebben. (We werken met Blade servers bij ons

Anoniem: 28145
Da's een foute veronderstelling, de meest grote distro's hebben speciale 64-bit releases. Effe zoeken op de bekende downloadsites (Linuxiso.org om te beginnen).
Jouw laatste opmerking snap ik niet, kunnen toch prima machientjes zijn, bladeservers?
Jouw laatste opmerking snap ik niet, kunnen toch prima machientjes zijn, bladeservers?
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 28145 op 16-02-2005 09:54 ]
Ik wou hiermee zeggen dat we werken met Blade Servers op 't werk en dat ik beter de commando's nog wat leer om er een beter zicht op te hebben. Het is waar dat de IBM Blade servers goed werken met LinuxAnoniem: 28145 schreef op Wednesday 16 February 2005 @ 09:42:
Nu nog op zoek gaan naar een mooie Linux distro @ 64bit
Kan iemand mij eigenlijk vertellen welke grote verschillen er zijn tussen Mandrake 10.1 en Suse 9.2? Allebei nieuw ja maar...
Beide hebben live-cd's, doe ze in een pc-tje en aanschouw.
Over het algemeen is het meer de looks en het pakket-update en installatie systeem. Verder lijken linux distro's allen erg op elkaar.
Yast van suse vinden veel mensen mooi. Ik kan er niet aan wennen, doe alles liever handmatig.
Als het op een zwaar productiesysteem gedraaid wordt kan je ook voor redhat enterprise linux gaan. Er is zelfs een groep die dat voor je compiled zodat je redhat niet hoeft te betalen. (Kan zo 1-2-3 niet op de naam komen). Fedora core is er trouwens ook in dvd met amd64 gecompileerde packages. Die bedoelde ik trouwens niet. Fedora is gebaseerd op de desktop versie van redhat, niet op enterprise linux.
Verder hebben alle linux distro's inmiddels wel een amd64 poort.
Persoonlijk als je nieuw bent en met productie systemen werkt is een redhat enterprise linux kopen misschien zo slecht nog niet. Ben zelf van de grote linux distro's het meest weg van redhat. Minder bloated dan mandrake of suse.
1 dvd? Hmm suse doet het al jaren, zelfs knoppix heeft een dvd en bij debian kan je zelf met jigdo bij elkaar trekken wat je zoekt. Er zullen heus jigdo bestanden zijn voor een dvd met amd64
Al met al maakt het niet uit wat je neemt. De meeste distro's zijn er in dvd formaat en voor x86-64. Ik denk dat je je beter kunt afvragen of en wat voor support je wilt.
Over het algemeen is het meer de looks en het pakket-update en installatie systeem. Verder lijken linux distro's allen erg op elkaar.
Yast van suse vinden veel mensen mooi. Ik kan er niet aan wennen, doe alles liever handmatig.
Als het op een zwaar productiesysteem gedraaid wordt kan je ook voor redhat enterprise linux gaan. Er is zelfs een groep die dat voor je compiled zodat je redhat niet hoeft te betalen. (Kan zo 1-2-3 niet op de naam komen). Fedora core is er trouwens ook in dvd met amd64 gecompileerde packages. Die bedoelde ik trouwens niet. Fedora is gebaseerd op de desktop versie van redhat, niet op enterprise linux.
Verder hebben alle linux distro's inmiddels wel een amd64 poort.
Persoonlijk als je nieuw bent en met productie systemen werkt is een redhat enterprise linux kopen misschien zo slecht nog niet. Ben zelf van de grote linux distro's het meest weg van redhat. Minder bloated dan mandrake of suse.
1 dvd? Hmm suse doet het al jaren, zelfs knoppix heeft een dvd en bij debian kan je zelf met jigdo bij elkaar trekken wat je zoekt. Er zullen heus jigdo bestanden zijn voor een dvd met amd64
Al met al maakt het niet uit wat je neemt. De meeste distro's zijn er in dvd formaat en voor x86-64. Ik denk dat je je beter kunt afvragen of en wat voor support je wilt.
Ik zoek eigenlijk meer een distro om op m'n privé computer te installeren.
Maar nu zit ik met keuze; Mandrake 10.1, Suse 9.2 of Fedora Core 3
Wil een zo compleet mogelijke distro voor support van Centrino, Wi-Fi en bluetooth en multimedia toepassingen (audio-video)
Wil een zo compleet mogelijke distro voor support van Centrino, Wi-Fi en bluetooth en multimedia toepassingen (audio-video)
Anoniem: 28145
Oh, op zo'n fiets. Als je voor je werk aan Linux machines werkt is het misschien handig om een doelgerichte cursus te volgen? Ik heb zelf een aantal cursussen bij AT Computing gevolgd, en die zijn werkelijk erg goed. Dat weet je ineens waar je mee bezig bent.Kingskawn schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 10:51:
Ik wou hiermee zeggen dat we werken met Blade Servers op 't werk en dat ik beter de commando's nog wat leer om er een beter zicht op te hebben. Het is waar dat de IBM Blade servers goed werken met Linux
Ik ben er niet 100% van mijn tijd mee bezig met die blade servers. Het is gewoon om verder meer te weten over hoe linux hierop draait. Ik ben geen administrator van die servers. Alleen van de Windows 2003 Server die erop draait en de rest.Anoniem: 28145 schreef op Wednesday 16 February 2005 @ 13:04:
[...]
Oh, op zo'n fiets. Als je voor je werk aan Linux machines werkt is het misschien handig om een doelgerichte cursus te volgen? Ik heb zelf een aantal cursussen bij AT Computing gevolgd, en die zijn werkelijk erg goed. Dat weet je ineens waar je mee bezig bent.
Oh ja, en fietsen doe ik graag

Als de een iets support doet de ander dat ook. Er valt voor alle drie wel de packages te downloaden die je zoekt, als ze die zelf niet meeleveren. Multimedia en linux gaat best goed, alleen als je wilt gaan encoden van video en dvd authoring wilt doen vereist dat handwerk. Dit soort spul is allemaal wel te vinden maar daar moet je naar zoeken op internet. Voordeel van debian en gentoo is dat beiden een hoop packages aanbieden en dus ook dit soort meer wazige packages. Nadeel is dat beiden iets meer handwerk verwachten. Dat handwerk is overigens leerzaam en leuk. Ik baalde van Mandrake toen ik dat installeerde. Er staat een desktop maar ik weet nog geen ene fuck. Doordat je met gentoo en debian wat meer moet klooien leer je dus wel wat meer van je OS. (Niet dat het met mandrake of suse niet zou kunnen, maar het werkt meestal allemaal wel en dan begin je er ok niet aan)Kingskawn schreef op Wednesday 16 February 2005 @ 11:55:
Ik zoek eigenlijk meer een distro om op m'n privé computer te installeren.![]()
iemand?SYQ schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 22:19:
Tot hier ben ik dus ook. Ik heb nu een hééle mooie desktop maar dan heb ik alles al wat een gewone user nodig heeft.Openoffice staat erop, ik kan surfen en video's bekijken. Als ik nu verder wil gaan zal ik meer moeten weten.Bas! schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 13:25:
[...]
Ik baalde van Mandrake toen ik dat installeerde. Er staat een desktop maar ik weet nog geen ene fuck. Doordat je met gentoo en debian wat meer moet klooien leer je dus wel wat meer van je OS. (Niet dat het met mandrake of suse niet zou kunnen, maar het werkt meestal allemaal wel en dan begin je er ok niet aan)
Ik ken de logica van Windows maar wanneer ik de programmatie en taal zie van Linux voor de eerste keer van mijn leven dan moet ik wel zeggen dat ik het niet zozeer snapte. Kent iemand een goede interactieve cursus misschien?
Mijn Suse 9.2 draait goed op mijn VMware console via mijn IBM T41p centrino. Alles wordt bijna ondersteunt. Behalve dat mijn bridge in VMware naar de haaien is

Anoniem: 76468
Elk commando in linux heeft een "man page".Kingskawn schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 14:15:
[...]
Tot hier ben ik dus ook. Ik heb nu een hééle mooie desktop maar dan heb ik alles al wat een gewone user nodig heeft.Openoffice staat erop, ik kan surfen en video's bekijken. Als ik nu verder wil gaan zal ik meer moeten weten.
Ik ken de logica van Windows maar wanneer ik de programmatie en taal zie van Linux voor de eerste keer van mijn leven dan moet ik wel zeggen dat ik het niet zozeer snapte. Kent iemand een goede interactieve cursus misschien?
Mijn Suse 9.2 draait goed op mijn VMware console via mijn IBM T41p centrino. Alles wordt bijna ondersteunt. Behalve dat mijn bridge in VMware naar de haaien is
Die krijg je door "man commando" te typen.
Bijvoorbeeld "man mount".
Of "man tar".
Verder neem ik aan dat je zelf ook wel weet hoe google werkt, er zijn 2214342343232 tutorials over alles en nog veel meer linux gerelateerde dingen.
De installatie van SuSE installeert Grub, herkent eventuele Windows installaties en voegt deze toe aan de Grub config. Er wordt dus Grub als bootmanager gebruikt, maar je kunt nog gewoon bij je Windows installatie.SYQ schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 22:19:
Anoniem: 130155
Hoi,
Al ruim een jaar gebruik ik SuSE, zou graag eens iets anders willen proberen. ik richt me hierbij voornamelijk op 'top snelheid' in o.a X en games. Eigenlijk maak ik alleen maar gebruik van de volgende applicaties:
OpenOffice
Medal Of Honor Allied Assault (3D Game)
MPlayer
XChat
Mozilla Firefox
VMWare
WINE
Mijn systeem is een Pentium 4 2GHz, 512 MB RAM, GeForce TI 4200 (64 MB) :-)
Breepee: dat dacht ik nou net ook max. 1000 posts toch?
Al ruim een jaar gebruik ik SuSE, zou graag eens iets anders willen proberen. ik richt me hierbij voornamelijk op 'top snelheid' in o.a X en games. Eigenlijk maak ik alleen maar gebruik van de volgende applicaties:
OpenOffice
Medal Of Honor Allied Assault (3D Game)
MPlayer
XChat
Mozilla Firefox
VMWare
WINE
Mijn systeem is een Pentium 4 2GHz, 512 MB RAM, GeForce TI 4200 (64 MB) :-)
Breepee: dat dacht ik nou net ook max. 1000 posts toch?
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 130155 op 16-02-2005 20:15 ]
Is het trouwens niet eens tijd voor een nieuw deeltje?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik ben al even op zoek naar een distro met een packetmanager zoals apt. Naast het rekening houden met depencies, moet hij ze ook automatisch (kunnen) downloaden. Daarnaast wil ik graag Xorg draaien en KDE, vandaar dat Ubuntu (Hoary) afvalt, helaas.
Het is voor dagelijks desktopgebruik (surfen, wordprocessing etc.) op de volgende machine:
XP2100
1GB ram
2x 80GB
Radeon 9600 Pro 128M
Ik heb Fedora Core 1,2,3 gedraaid, maar de beschikbare pakketten via apt/yum vielen me tegen. Op mijn andere machine draai ik al een tijd Debian unstable.
Alvast bedankt
Het is voor dagelijks desktopgebruik (surfen, wordprocessing etc.) op de volgende machine:
XP2100
1GB ram
2x 80GB
Radeon 9600 Pro 128M
Ik heb Fedora Core 1,2,3 gedraaid, maar de beschikbare pakketten via apt/yum vielen me tegen. Op mijn andere machine draai ik al een tijd Debian unstable.
Alvast bedankt
Misschien is MEPIS of XandrOS iets voor je.zAo schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 21:54:
Ik ben al even op zoek naar een distro met een packetmanager zoals apt. Naast het rekening houden met depencies, moet hij ze ook automatisch (kunnen) downloaden. Daarnaast wil ik graag Xorg draaien en KDE, vandaar dat Ubuntu (Hoary) afvalt, helaas.
XP2100
1GB ram
2x 80GB
Radeon 9600 Pro 128M
Alvast bedankt
Als je ervaring hebt met Slackware en Debian, is ArchLinux waarschijnlijk iets voor je. Een i686 geoptimaliseerde distibutie, met een apt-achtige packetmanager, genaamd Pacman. Geen distributie voor point-and-click mensen, maar met een beetje command-line ervaring moet je er wel uitkomen. Archlinux heeft in ieder geval Xorg en KDE.zAo schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 21:54:
Ik ben al even op zoek naar een distro met een packetmanager zoals apt. ...
[ Voor 4% gewijzigd door slager op 18-02-2005 00:48 ]
waarom geen Ubuntu? (schijnt nogal hot te zijn, en is debian based).
Of niet meteen Gentoo? (erg goeie Package manager.... ik was Debian fan (SID, woody, sarge) tot ik gentoo kreeg.
Of niet meteen Gentoo? (erg goeie Package manager.... ik was Debian fan (SID, woody, sarge) tot ik gentoo kreeg.
Just another try-out
Heb mezelf de afgelopen week bezig gehouden met de ultieme distro voor m'n laptop. ( Toshiba Satellite Pro 4300: 700Mhz PIII, 128 MBram, 8MBram S3 vid + 20 GB HD )
Wat me opviel was dat het "Yoper" fenomeen niet echt opging. Mijn vermoeden is dat het aan KDE ligt, maarja, iedereen wist dat al. Ik heb vervolgens XFCE4 erop gegooid in de hoop dat het wat minder overhead zou hebben aan grafische toeters en bellen, dit werkte wel, maar had nare "bugs" tot gevolg. Een bug was bijvoorbeeld dat mijn rechtermuisknop menu weg was
. Ik heb tot de bug ontstond helemaal niet zitten prutsen aan de themes/desktop/grafische omstandigheden van XFCE4. Vond dit allemaal een beetje vreemd, maar kon zonder zo'n menu'tje praktisch niets meer. Heb het zelfs nog geprobeerd te lijmen via de terminal en alle configuratie programma'tjes, maar zelfs een (start) menu toevoegen aan de xfce-panel lukte niet meer 
DUS, was het maar tijd om Ubuntu erop te gooien, mijn vader was me voor, dus moest ik hem wel overtreffen met de mogelijkheden. Gelijk de "Hoary-Hedgehog" versie gedownload ipv de standaard Warty die hij had, en daar begonnen ook al gelijk de problemen ... niet eens normaal kunnen inloggen bij Gnome wegens een xsession-authority iets
...
Daar lig ik dan nog niet zo van wakker, ik was toch al niet van plan om die te gebruiken, maar een iets simpelere versie zoals XFCE4 of fluxbox. Zo gedacht, zo gedaan, en het XFCE4 draaide nog perfect ook. Geen complicaties, geen gemeuk, maar gewoon draaien. Na een halve week nog wat aangescherpt en de overhead eruit zitten strippen (dingen die je toch niet gebruikt eruit gooien, services die je ook niet gebruikt eruit flikkeren met update-rc.d XXX remove ed). Daarna begon de standaard lay-out toch wel weer wat te vervelen dus besloot ik bepaalde toeters en bellen toe te laten om het wat sfeer te geven aan m'n portable machine.
Aantal themes en aanscherpingen verder, WEER m'n rechtermuisknop menu weg !!!!
!!!! Gelukkig had ik daarvoor al een menu toegevoegd aan mijn xfce-panel, dus was het niet ZO erg, maar wel vreemd. Het vreemste van allemaal was, dat ik het rechtermuisknop menu had van de normale gnome desktop van mijn vader. Hier begon gelijk een belletje te rinkelen en besloot ik gelijk even normaal in te loggen bij de standaard gnome desktop versie die bij "Ubuntu" meegeleverd werd. Dit ging ook weer perfect. (de WM werkte, dus geen error mbt xsession dingen ...)
Conclusie: Yoper ... is misschien leuk voor 1+ Ghz machines, maar niet voor laptops, ondanks de zeer scherpe configuratie-tools en het assortiment aan mogelijkheden die ze hebben.
Ubuntu blijft er in, mijn server draait nu al 3 jaar stabiel op Debian, dus de aanleg en de aanhang bij .deb(ian) zat er al in. (misschien wel een goede gok geweest, ik weet iig dat het beter is dan de RPM based machines. Als ik zie wat daar voor bagger en failures er voorkomen .... breek me de bek niet open, maar yoper maakte dat eventjes weer goed ... maar dan wel HEEL eventjes
)
Testing/unstable-Ubuntu AKA hoary-hedgehog is misschien een flop bij het installeren, XFCE4 erop en het draait als de brandweer. Doe wat aanpassingen en je hebt een monster laptopje.
Heb mezelf de afgelopen week bezig gehouden met de ultieme distro voor m'n laptop. ( Toshiba Satellite Pro 4300: 700Mhz PIII, 128 MBram, 8MBram S3 vid + 20 GB HD )
Wat me opviel was dat het "Yoper" fenomeen niet echt opging. Mijn vermoeden is dat het aan KDE ligt, maarja, iedereen wist dat al. Ik heb vervolgens XFCE4 erop gegooid in de hoop dat het wat minder overhead zou hebben aan grafische toeters en bellen, dit werkte wel, maar had nare "bugs" tot gevolg. Een bug was bijvoorbeeld dat mijn rechtermuisknop menu weg was
DUS, was het maar tijd om Ubuntu erop te gooien, mijn vader was me voor, dus moest ik hem wel overtreffen met de mogelijkheden. Gelijk de "Hoary-Hedgehog" versie gedownload ipv de standaard Warty die hij had, en daar begonnen ook al gelijk de problemen ... niet eens normaal kunnen inloggen bij Gnome wegens een xsession-authority iets

Daar lig ik dan nog niet zo van wakker, ik was toch al niet van plan om die te gebruiken, maar een iets simpelere versie zoals XFCE4 of fluxbox. Zo gedacht, zo gedaan, en het XFCE4 draaide nog perfect ook. Geen complicaties, geen gemeuk, maar gewoon draaien. Na een halve week nog wat aangescherpt en de overhead eruit zitten strippen (dingen die je toch niet gebruikt eruit gooien, services die je ook niet gebruikt eruit flikkeren met update-rc.d XXX remove ed). Daarna begon de standaard lay-out toch wel weer wat te vervelen dus besloot ik bepaalde toeters en bellen toe te laten om het wat sfeer te geven aan m'n portable machine.
Aantal themes en aanscherpingen verder, WEER m'n rechtermuisknop menu weg !!!!
Conclusie: Yoper ... is misschien leuk voor 1+ Ghz machines, maar niet voor laptops, ondanks de zeer scherpe configuratie-tools en het assortiment aan mogelijkheden die ze hebben.
Ubuntu blijft er in, mijn server draait nu al 3 jaar stabiel op Debian, dus de aanleg en de aanhang bij .deb(ian) zat er al in. (misschien wel een goede gok geweest, ik weet iig dat het beter is dan de RPM based machines. Als ik zie wat daar voor bagger en failures er voorkomen .... breek me de bek niet open, maar yoper maakte dat eventjes weer goed ... maar dan wel HEEL eventjes
Testing/unstable-Ubuntu AKA hoary-hedgehog is misschien een flop bij het installeren, XFCE4 erop en het draait als de brandweer. Doe wat aanpassingen en je hebt een monster laptopje.
edit:
Ik ga komende dagen nog even proberen uit te pluizen waar het nou uiteindelijk aan lag, dat de standaard Gnome-desktop niet werkte bij Ubuntu. Kennelijk zit er ergens een dependencie of een fout geconfigureerde .config/theme/icon etc in de weg om normaal te kunnen starten. Wel slordig dat ze dit soort bootable installatie CD's durven uit te brengen, maarja, wie ben ik, zij vermeldde netjes erbij dat het om testing/unstable ging
Ik ga komende dagen nog even proberen uit te pluizen waar het nou uiteindelijk aan lag, dat de standaard Gnome-desktop niet werkte bij Ubuntu. Kennelijk zit er ergens een dependencie of een fout geconfigureerde .config/theme/icon etc in de weg om normaal te kunnen starten. Wel slordig dat ze dit soort bootable installatie CD's durven uit te brengen, maarja, wie ben ik, zij vermeldde netjes erbij dat het om testing/unstable ging
[ Voor 8% gewijzigd door LinuX-TUX op 18-02-2005 02:00 ]
En vol die is
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Dit topic is gesloten.