Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 4

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 5.476 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 12:03
Ik zou ook wel een tip willen hebben welke distro aan te raden is.

De pc van m'n broertje heeft de HD kapot.... deze wordt terug gestuurd naar Western Digital, en duurt dus wel ff voordat hij een vervangende schijf heeft. Nu was ik aant denken om een Linux Distro vanaf CD te booten (een Live distro dus). Zodat hij toch nog kan surfen en msn-en op z'n bak, al is het dan zonder Windows, maar dat hij toch z'n PC nog ruw kan gebruiken...

Welke Live Distro is hiervoor aan te raden? Inet loopt over de LAN verbinding. Het is wel een Winbond combo kaartje, met BNC en UTP connector... kweet niet of dat een probleem is. XP ziet nl. zonder goede drivers alleen maar de UTP connector, maargoed.

Ben op het moment Knoppix aan het downloaden, dan kan ik die morgen testen.
Maar weet er iemand een betere of andere live distro, liefste mét browser en messenger, dan ben ik benieuwd ;)

Indien er ook een distro is met Browser, Messenger én Java... dan zou het helemaal super zijn :P maar dromen zijn vaak bedrog ;)

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
<<foutje>>

[ Voor 96% gewijzigd door F-Tim op 21-01-2005 01:53 . Reden: Foutje ]

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

F-Tim schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 01:49:
Ben op het moment Knoppix aan het downloaden, dan kan ik die morgen testen.
Maar weet er iemand een betere of andere live distro, liefste mét browser en messenger, dan ben ik benieuwd ;)
Knoppix is bijzonder uitgebreid, maar ik vind de looks altijd net iets minder. Voor browsen en messenger (GAim) is Knoppix prima en de hardware herkenning is veelal erg goed. Andere live cd's die erg prettig zijn:
• Slax
• Beatrix
• SAM

Voor Slax moet je wel even wat .img files binnenhalen en die in de 'modules' folder van je .iso bestand zetten (met bv WinISO) en daarna het .iso bestand weer saven. Dan krijg je wat extra programma's op je Slax live cd. Een van die modules (kan je downen van de Slax site) zit JEdit, die je zou kunnen gebruiken als IDE editor voor Java programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07 18:27
Live cd van ubuntu is ook goed te noemen. Ook weet alleen niet uit mijn hoofd hoe compleet die is (openoffice etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

savale schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 00:15:
ik heb een p3 600mhz laptop met 320mb ram en 10gb schijf(je). Ik heb al het één en ander geprobeerd: debian/ubuntu icm gnome2.8 (beide een 2.6 kernel) ...
Dit opstarttijd is niet echt acceptabel voor een laptop. Iemand suggesties?
Probeer een andere windows manager, iets lichts zoals icewm, xfce of fluxbox.

Of een snellere distro, gentoo, slackware of:
Eind deze maand komt waarschijnlijk de final van Vector Linux 5 uit.
RC2 Download: http://www.ibiblio.org/pu...o-soho/vlsoho-5.0_rc2.iso
Screenshotjes:
http://www.ibiblio.org/pu...inux-5.0/doc/vl-soho.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtr3me
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik zoek een simpele live cd met enemy territory server... :) of een goeie tut om er 1 zelf te maken :)

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
Wekkel schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 09:41:
[...]

Knoppix is bijzonder uitgebreid, maar ik vind de looks altijd net iets minder. Voor browsen en messenger (GAim) is Knoppix prima en de hardware herkenning is veelal erg goed. Andere live cd's die erg prettig zijn:
• Slax
• Beatrix
• SAM

Voor Slax moet je wel even wat .img files binnenhalen en die in de 'modules' folder van je .iso bestand zetten (met bv WinISO) en daarna het .iso bestand weer saven. Dan krijg je wat extra programma's op je Slax live cd. Een van die modules (kan je downen van de Slax site) zit JEdit, die je zou kunnen gebruiken als IDE editor voor Java programmeren.
Knoppix werkt idd zeer prima! Hoefde niets te doen! Na het booten kon m'n broertje al gewoon browsen met z'n bak! En ik vind het eigenlijk ook nog wel mooi uitzien ;) (heeft iemand niet toevallig nog een oude pc liggen? die die aan mij wil doneren? :+ ))

Ik ga die andere distro's zeker ook ff proberen, een cd kost toch maar 20ct ;) Ik post mijn bevindingen hier! Tot nu toe vind ik Knoppix (de live cd iig) fijner werken dan een RedHat install... maargoed, kweet niet of dat ook zo hoort natuurlijk! Nu nog ff een distro vinden die dat netwerk kaart niet hoeft te doen, en waarbij Java Virtual Machine bijzit (voor tmf chat) en Flash, dan hoor ik m'n broertje helemaal niet meer klagen :D In ieder geval heel erg bedankt wekkel!

Edit:
Slax valt dus al af ;) ik vind het met booten al niet mooi gedaan dat je moet inloggen, het is wel fijn dat je die modules kunt meeladen, maar dan doe ik het wel zonder ;) Als m'n broertje elke keer met reboot moet inloggen en moet zeggen dat hij GUI wil starten, gaat hem dat op de nerven, daar ken ik hem wel voor. Probeer de andere distro's zo snel mogelijk eens. Tot nu toe staat knoppix nog op 1 :D

[ Voor 17% gewijzigd door F-Tim op 22-01-2005 00:18 . Reden: 2de Distro Test ]

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 20:41
Ik heb bij de lokale supermarkt een advertensie gezien voor een hele oude laptop:

386 (of een 286, geen idee hoeveel mhz)
2 MB RAM
80 MB schijfruimte
Geen CD-ROM en geen NIC

Enig idee wat hier op gaat passen? Of dat er uberhaupt iets op past behalve Windows 3.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
Wil/kun je daar uberhaupt nog iets mee :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
silentsnake schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 19:55:
386 (of een 286, geen idee hoeveel mhz)
Nou, als het een 286 of minder is kun je Linux wel vergeten ;) Als je er echt iets mee wilt kun je waarschijnlijk Minix wel proberen.

Op een 386 kun je in principe prima Linux draaien, verwacht alleen niets spectaculairs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik ben op zoek naar een distro voor een server.

Ik heb nog niet zoveel gedaan met linux. Ik heb sinds kort een apple ibook waar dus mac os x op staat (BSD 4.4 lite) dus wel e.e.a. basiskennis van unix.

nu wil ik een server gaan maken. niet om te gebruiken, maar om te leren hoe e.e.a. werkt. zo wil ik file en printsharing, dhcp, dns, routering en web en ftp een keer configureren en vervolgens met mijn apple en windows xp desktop een keer op inloggen e.d.

Het systeem is een Pentium 3 op 700 mhz met 256 mb geheugen en 20 gig harddisk. Ik wil er geen X op installeren.

Zelf zat ik aan debian te denken, omdat die systeemeisen wat minder zwaar zijn, en mij wat professioneler lijkt, maar daarintegen heeft mandrake of redhat wel weer een makkelijke installer.

voor welke van deze zal ik kiezen? of kan ik beter voor een andere distro kiezen?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een AMD 1800+ met 256 MB geheugen.

Ik wil er PHP/MySQL mee programmeren en een beetje internetten.

Welke moet ik dan nemen? Op Fedore Core 3 wil MySQL niet lukken dus het is handig als dat van te voren geinstalleerd zou zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Dirk-Jan schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 20:40:
Ik ben op zoek naar een distro voor een server.

Ik heb nog niet zoveel gedaan met linux. Ik heb sinds kort een apple ibook waar dus mac os x op staat (BSD 4.4 lite) dus wel e.e.a. basiskennis van unix.

nu wil ik een server gaan maken. niet om te gebruiken, maar om te leren hoe e.e.a. werkt. zo wil ik file en printsharing, dhcp, dns, routering en web en ftp een keer configureren en vervolgens met mijn apple en windows xp desktop een keer op inloggen e.d.

Het systeem is een Pentium 3 op 700 mhz met 256 mb geheugen en 20 gig harddisk. Ik wil er geen X op installeren.

Zelf zat ik aan debian te denken, omdat die systeemeisen wat minder zwaar zijn, en mij wat professioneler lijkt, maar daarintegen heeft mandrake of redhat wel weer een makkelijke installer.

voor welke van deze zal ik kiezen? of kan ik beter voor een andere distro kiezen?
Als je al een basiskennis van Unix/linux hebt dan kun je best Debian kiezen. De installer van Debian is helemaal niet zo moeilijk, alleen de installer is niet echt grafisch, maar dat lijkt mij ook niet echt nodig. Alleen de installer van Debian heeft 1 probleem, namelijk het programma dselect. Met dit programma kun je geloof ik gedetailleerd kiezen wat je wilt installeren, maar het is zo onoverzichtelijk en ongebruiksvriendelijk als de pest. Maar dselect kun je ook gewoon overslaan en zelf alles gaan installeren/deinstalleren met apt-get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djack
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11-2024
Novell Linux Desktop is ook wel een mooie distro.
Eigenlijk een complete suse maar dan in een commercieel jasje.
Licentie kost rond de 30 euro, maar voor bedrijven is dit wel een mooie optie vermits je ondersteunding op je OS hebt.

Because Great minds Think alike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
De installer van Debian Sarge (momenteel testing) is inderdaad erg goed geworden en absoluut erg gemakkelijk in het gebruik. Als mensen zeuren over de Debian installer hebben ze het waarschijnlijk over de oude installer van Woody (stable).
eghie schreef op zondag 23 januari 2005 @ 14:03:
Alleen de installer van Debian heeft 1 probleem, namelijk het programma dselect. Met dit programma kun je geloof ik gedetailleerd kiezen wat je wilt installeren, maar het is zo onoverzichtelijk en ongebruiksvriendelijk als de pest.
Je kunt als ik het mij goed herinner binnen de installer ook voor aptitude kiezen (of een zeer globaal overzicht waarin je enkele vinkjes kunt zetten, maar dat geeft wel erg weinig controle). Dselect vind ik ook niet echt je-van-het, maar een beginner kan zijn weg denk ik wel vinden in aptitude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
Benotti schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 20:16:
Wil/kun je daar uberhaupt nog iets mee :?
Mjah, niet echt nee. Hoogstends textverwerken in vi 8)7

Maar op zich kan het nog wel een aardige uitdaging zijn om je kernel zo ver te stripen dat er nog wat anders oppast ook. Kan een 2.2 of een 2.0 kernel niet met een 286 overweg trouwens? Of is het allemaal vanaf een 386?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

silentsnake schreef op zondag 23 januari 2005 @ 23:47:
[...]

Mjah, niet echt nee. Hoogstends textverwerken in vi 8)7

Maar op zich kan het nog wel een aardige uitdaging zijn om je kernel zo ver te stripen dat er nog wat anders oppast ook. Kan een 2.2 of een 2.0 kernel niet met een 286 overweg trouwens? Of is het allemaal vanaf een 386?
Allemaal vanaf 386, daar is Linus toentertijd beginnen op coden (een SX zelfs IIRC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
even een kort vraagje.

ik wil een boot USB stick maken, voor het imagen van pc's het liefst met debian.
hierop wil ik;
-een aantal netwerk drivers 3com 90x, tg3 (aka broadcom) en intel e1000
-dd moet werken.
-samba-client
-eventueel bzip/gzip/gunzip

dat is hem zo ongeveer, alleen kan iemand me een idee geven hoe groot dat ongeveer gaat worden?

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

afhankelijk van je libc, en je de afwezigheid van debugging-symbols (ik denk dat je aan 16meg genoeg hebt, maar met 64meg zit je safe)

8meg is natuurlijk een uitdaging ;)

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xe0n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 23:38

Xe0n

^ Me

Ik heb hier een pentium 200mhz mmx met 128 mb geheugen

hierop zou ik graag een webserver (apache + php) willen runnen

nu zou ik graag als beginnend linux gebruiker willen weten welke distributie ik dan het best kan gebruiken. nu heb ik al een beetje rond gegeken en ben erachter gekomend dat debian of freebsd interessant zijn

welke kan ik het beste nemen en ik zou graag een grafische interface want met die command promt kan ik nog niet zoveel

Xeon

[ Voor 3% gewijzigd door Xe0n op 25-01-2005 23:53 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:14

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Xe0n schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 23:52:
Ik heb hier een pentium 200mhz mmx met 128 mb geheugen

hierop zou ik graag een webserver (apache + php) willen runnen

nu zou ik graag als beginnend linux gebruiker willen weten welke distributie ik dan het best kan gebruiken. nu heb ik al een beetje rond gegeken en ben erachter gekomend dat debian of freebsd interessant zijn

welke kan ik het beste nemen en ik zou graag een grafische interface want met die command promt kan ik nog niet zoveel

Xeon
Zelf zou ik voor Debian gaan.

Eenvoudig via een netinstall bootable CD een minimaal debian systeem opzetten. Vervolgens kun je met apt-get, apache en php installeren.

Een standaard Apache server draait prima op een p200, maar veel PHP (en SQL?) zal performance problemen geven.

Je geeft aan dat je graag een grafische interface wilt, ik raad je aan om toch te beginnen met de command line en een guide te volgen voor de installatie van apache en php.

[ Voor 11% gewijzigd door Kanarie op 26-01-2005 00:02 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xe0n

Xe0n

^ Me

bedankt voor je reactie arie

ik ben er alleen nog niet uit welke netinstall ik het beste kan gebruiken, kan jij me helpen?

-> http://www.debian.org/CD/netinst/

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
Xe0n schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 00:08:
bedankt voor je reactie arie

ik ben er alleen nog niet uit welke netinstall ik het beste kan gebruiken, kan jij me helpen?

-> http://www.debian.org/CD/netinst/
Ik zou tegenwoordig toch wel voor Sarge (momenteel testing) gaan, zeker als je een beginner bent. De installer daarvan is erg goed:

http://www.debian.org/devel/debian-installer/

Kies je architectuur uit het bovenste rijtje voor een netinstall.

Probeer altijd zoveel mogelijk op de Debian manier te doen (bijvoorbeeld je software altijd via apt beheren), dan haal je het meeste uit je Debian installatie :)

Een grafische installatie zou ik toch ook afraden voor je doeleinden. Bovendien zal je desktop ook niet echt snel zijn op een P200.

Oja, FreeBSD is geen Linux, maar BSD ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19

Sosabowski

nerd

Mijn eerste post in NOS en misschien mijn eerste stapjes opweg naar linux :)
Hardware:
AMD 2500+
1 gig geheugen
Asus A7N8X-E Deluxe
Ati Radeon 7000
2 x 200 gig SATA Raid 0 met windows installatie
1 x 80 gig IDE waarvan 40 gig een NTFS partitie met backups.
Ervaringen
Na Firefox, Thunderbird, Filezilla, Miranda IM, OO.org enz heb ik toch wel bewondering en vertrouwen gekregen in de Open Source gemeenschap. Dus wil ik graag nog iet verder kijken. Linux dus. Ik heb vroeger wel veel metde dos command prompt en batch files gepeeld. Dat schijnt een voordeel te zijn :?
eisen
Dual boot, ik wil windows niet gelijk kwijt.
Installatie op mijn 40 gig vrije ruimt op mijn IDE schijfje.
PC moet als router kunnen functioneren. Nu gebruik ik ICS
wensen
-php,mysql,apache enz.
-ftp server
-office aplicaties
-samba
-video op mijn tv kunnen afspelen.
-(e/a)mule
-gaim / amsn
-het zou fijn zijn als ik mijn raid 0 array zou kunnen lezen maar dit is geen verijste omdat ik toch eerst aan linux wil snuffelen.
-Spelletjes speel ik nauwelijks. dut dat is makkelijk.

Welke distributie kan ik het beste proberen? Al vast bedankt!

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:26
Iorgie, doe debian, daar heb ik alles wat je graag wilt aan de praat :) (behalve raid, pc->tv nooit geprobeerd) :P

Ubuntu wil ik ook wel eens in actie zien, maar ik heb niet een pc over ofzo, wel jammer :/ ... (kan de live cd wel proberen eigenlijk :) )

Iig is Firestarter een handig programma om snel een firewall/internet sharing op te zetten. Ik wil op zich zelf ook wel eens iptables leren, maar ik vind firestarter wel afdoende voorlopig :) . Maar ik zou in elk geval debian of iets dat gebaseerd is op debian nemen, maar ik ben bevooroordeeld :P .

Wat ik me wel afvraag... weet iemand of de sarge installer voor AMD64 ook XFS-support in de kernel heeft? Of welke file sytem types de kernel van die installer ueberhaupt kent? Ik heb 2 jaar geleden ofzo de woody installer gebruikt, daar had je het iig niet, ik weet ook dat er een aparte XFS-installer is, maar ik heb geen idee of dat nu nog nodig is :P .

* Bananenplant wil iig geen ext3 :/

[ Voor 18% gewijzigd door Bananenplant op 26-01-2005 19:58 ]

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:33

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
ok, dit zijn mijn specs (PC2 van sig):
AMD XP 2400+ (@2800+)
ASUS A7V600X-X
768 MB PC2700
200 GB Maxtor 7200RPM 8MB[NTFS](hier staat Windows XP Home SP2 + de rest op)
15 GB Maxtor 7200RPM 2MB(zit er nu niet in, maar daar wil ik dus linux opzetten :))
Samsung DVD/CD-RW
ASUS Radeon 9600XT/TD
Hauppauge WinTV PCI-FM (is deze ook bruikbaar in Linux?)
M-Audio Revolution 7.1 (goeie linux ondersteuning heb ik gehoord :D)

Ik heb eerder wel is met Knoppix gewerkt, omdat ik wou experimenteren hoe linux werkt... maar erg veel heb ik er niet mee gedaan :), het was me wel gelukt om nog belangrijke data te backuppen naar cd :D, wat erg handig was :P, maar dus mijn vraag,
welke Distro moet ik gebruiken om een beetje met linux te leren werken, ik vind de volgende punten belangrijk:
- goede DUAL Boot mogelijkheid, ook als WinXP al op de pc staat ( ik heb het n keer geprobeerd met Mandrake V10 maar die verneukte mn partities, dus alles kwijt :(.)
- NTFS ondersteuning (is dat er al bij Linux?)
- Uitgebreid software pakket :)
- een GUI met leuke skins
- als het kan, wil ik ook wel is n gamepie spelen, maar dat kan ook in windows :), die wil ik er dus naast laten draaien :)...
- ondersteuning voor TV kaart :), of is dat niet Distro afhankelijk?

Welke Distro moet ik gebruiken :D? alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 26-01-2005 20:15 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Wat je wilt kan met alle distro's wel... NTFS-ondersteuning is er (met captive-NTFS), maar met name het schrijven gaat HEEL traag.

Voor mezelf: pak ik op een AMD64 veel snelheidswinst als ik freebsd ipv debian zou nemen :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 10:33
als je snelheids winst wil zouw ik zeggen probeer gentoo stage1
ben ik nu zelfook aan het installen :P

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
ucchan schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 20:33:
Voor mezelf: pak ik op een AMD64 veel snelheidswinst als ik freebsd ipv debian zou nemen :P ?
Nou mijn AMD64 is vervloekt ofzo. De AMD64 versie van Gentoo was 10x langzamer dan de i686 versie (ja, DMA stond aan), en de AMD64 versie van FreeBSD kwam zonder sound kernel modules. Dus ik denk bak ik het in me kernel, dat ging niet. Kwam na een tijdje een compile error uit. Na een dag maar opgegeven, en op de mailing list wisten ze het ook niet. Dus ik denk ik pak de sound modules van me server en bak i386 compatibility in me kernel, en nee hoor, dat slikt ie ook niet. Maar dat dacht ik al. Dus nou heb ik maar noodgedwongen de i386 versie van FreeBSD draaien. Niet dat het wat uitmaakt, want zoveel sneller is het toch niet. Compilen gaat net zo snel.

Sorry voor het off-topic gedeelte

Dus nee, er zal geen verschil in zitten kwa snelheid. Kies gewoon het gene waar je het meeste ervaring mee heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 20:19

Sosabowski

nerd

ucchan schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 19:55:
Iorgie, doe debian, daar heb ik alles wat je graag wilt aan de praat :) (behalve raid, pc->tv nooit geprobeerd) :P
Na vijf keer installeren eindelijk aan de praat in een te lage resolutie en zonder netwerk. Geen van beide nic's wordt herkend. Iemand anders betere ideeën?

edit:
nog wat uitleg:
* Debian komt met vragen aanzetten in de installatie die in de handleiding niet beschreven staan.
* Om de taal wordt wel drie keer gevraagd waarbij eenmaal de default taal "c" is :?
* Daarnaast kan je uit 3 verschillende versies nederlands kiezen zonder dat er ook maar ergens wordt vermeld wat de verschillen zijn.
* Als ik op help klik in debian krijg ik geneuzel over kde en geen help over debian.
* Geen van mijn nic's worden blijkbaar ondersteund. Terwijl ik toch echt geen exotisch moederbord heb.
* Zelfs tijdens de stup komen de eerste foutmeldingen al naar boven.
* enz...

Terwijl een live cdtje van suse dat ik voor 16 euro bij de boekhandel heb gekocht gelijk werkt. Internet en grafisch non problemo.

Dus tot zo ver debiramp :|

[ Voor 52% gewijzigd door Sosabowski op 27-01-2005 14:56 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

ucchan schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 20:33:
Wat je wilt kan met alle distro's wel... NTFS-ondersteuning is er (met captive-NTFS), maar met name het schrijven gaat HEEL traag.

Doe gewoon Debian. Ik kan je uit ervaring iig zeggen dat het super draait op AMD64 als desktop zelfs :)
Ik dacht dat jij ook gewend was met Debian te werken (je had eerst zo'n icon) dus waarom zou je voor BSD gaan.. :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 15:47

nzyme

terror

of je gaat voor slamd64 :D slackware voor de x86-64 _O_

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog een leuk computertje staan, waar ik linux op wil gaan draaien. Het is een Pentium 3 500mhz met 128mb ram (wat waarschijnlijk 384 word). Mijn eisen zijn:

- Het moet een super strakke desktop/lay-out hebben (ala Longhorn en Mac osx bijv. ;));
- Dualboot ondersteunen;
- Moet kunnen msnen;
- OpenOffice moet kunnen draaien (kan haast elke distro, niet?);
- Vrij gemakkelijke installatie;
- Moet kunnen fungeren als ftp-server en webserver.

Kortom het moet gewoon een internet pctje worden, met een super strakke lay-out!

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:48
Wat jij een strakke layout vind weet ik niet, dat is meer afhankelijk van je windowmaker/desktop environment en bijbehorende themes e.d. Zoek eens wat rond in de screenshottopics om te zoeken wat je er leuk (super strakke lay-out) uit vind zien, dat kan ik niet zo ruiken.
Qua distro - hardware eisen, kan je denk ik wel alles maken, nog meer als er nog ram bij komt, maar ik zou denk ik voor iets wat lichters gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Jesse op 27-01-2005 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe zeker dat extra geheugen erin. Vindt'ie lekker!

Op een 500 MHz kun je best een strakke desktop hebben, ligt er alleen aan wat je prettig vindt. Als je een windowmanager als WindowMaker, XFCE, IceWM prettig vindt kun je inderdaad een mooie strakke desktop hebben, die toch snel reageert. Wil je echter Gnome 2.x of KDE 3.x dat wordt het misschien wat zwaar voor je processor.

Al het andere dat jij wilt moet gewoon lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, daar heb wel gelijk in. En waarschijnlijk kan je elk distro ook skinnen totdat je erbij neer valt.

Voor welke distro zou jij gaan op die computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn veruit favoriete distributie voor wat oudere hardware is RedHat 7.3 icm. WindowMaker. Middels apt-get (wat je kunt downloaden bij freshrpms.net) creeer je een systeem dat redelijk snel, stabiel en up-to-date is. Updates van RedHat zijn er niet meer voor deze distro. Dat hoeft geen bezwaar te zijn, bij http://fedoralegacy.org/ worden nog steeds updates voor deze release onderhouden.

Alhoewel, sinds een paar maanden gebruik Ubuntu. Dat is een echte desktop-distributie gebaseerd op Debian. Het werkt snel, en is zeer eenvoudig om mee te werken. Synaptic is je grote vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Laatst online: 08:41
xtr3me schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 16:19:
Ik zoek een simpele live cd met enemy territory server... :) of een goeie tut om er 1 zelf te maken :)

:D
same here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Laatst online: 29-07 15:47

nzyme

terror

knoppix, slackware, suse....... kijk daar maar even :P

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Install enemy-territory (linux x86 .run), liefst op gentoo dan heb je ineens makkelijk die patch ;-)
Zoek enemy-territory dedicated server binary
Gooi ISO van een willekeurige boot cd (gentoo 2004.3 of knoppix 3.7 doen het beiden goed) open
Pleur binary in ISO
Gooi ISO weer netjes dicht
Brand ISO
Steek CD in CD/DVD-lezer
reboot
wacht tot je weer in Linux/Windows boot
reboot
ga in bios, verander instelling zodat hij van CD boot
reboot
wacht tot je weer in Linux/Windows boot
reboot
ga in bios, verander instelling zodat hij van CD boot en save settings
reboot
Enjoy :-)

En hopen dat je geen libjes mist ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
DeMoN schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 14:05:
[...]

Doe gewoon Debian. Ik kan je uit ervaring iig zeggen dat het super draait op AMD64 als desktop zelfs :)
Ik dacht dat jij ook gewend was met Debian te werken (je had eerst zo'n icon) dus waarom zou je voor BSD gaan.. :)
Gheghe, dat dacht ik al :P .

Zou ik je lichtelijk offtopic mogen vragen wat voor file system types je bij die installer kon kiezen? En wat voor moederbord je 'm op hebt :X ? (en heb je die installer gebruikt voor gcc-nogwat (die snelle) en heb je bezwaar als ik je over eea even zou mailen?) * Bananenplant wil eerder weten wat voor hardware hij voor z'n distro moet hebben ipv andersom :+

@Iorgie: ik gebruikte altijd de woody installer (=iso van 2 jaar terug) en heb KDE nog nooit gedraaid hier, dus sorry, wist ik niet... ik speel veel met lspci (om te zien wat er in de pci-slots zit) enzo. Ubuntu is wel erg debianverwant en simpel naar verluidt, probeer die eens :) .

[ Voor 9% gewijzigd door Bananenplant op 29-01-2005 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoaxbe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-08 10:02

Hoaxbe

Revived his 9500

Binnenkort heb ik hier thuis een PII 300Mhz staan met 96MB RAM. Ik zou daar een sterk afgeslankte versie van Linux op willen gaan zetten die dan het volgende kan doen :
  • MP3's spelen (via netwerk)
  • MP3's streamen via Shoutcast
  • Xvid's mss? Ik betwijfel wel of dat zou lukken met die specs.
Dit alles zou in een klein kastje moeten komen, zonder scherm of toetsenbord. Alleen een LCD en een paar knopjes. Hoe pak ik dat best aan? Voor Xvid's is uiteraard een VGA poort aanwezig :)

Intel 386 33Mhz - 8MB RAM - VGA en Geluid - 120MB HDD - 14" monochroom - Vergeelde plastic case

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Piggen

Lekker bakkie

M'n eerste post in NOS :P

Het zit zo:

Voor m'n pa moet ik een PC in elkaar zitten. Wordt allemaal heel erg budget (mATX mobo met alles onboard, sempron 2400+, 256 mb) en zal alleen gebruikt worden om te tikken en te internetten.
Dan kan ik wel weer een illegale Windows installatie erop zetten, maar waarom geen Linux? M'n pa heeft nog nooit achter een PC gezeten, dus zowel Windows als Linux is wennen. Bovendien maak ik er ook zo kennis mee (ik ben dus een Linux-leek).
Maar dan komt de keuze uit de verschillende Linux distributies. Het moet in ieder geval gebruikvriendelijk en makkelijk zijn, met een interface die zo veel mogelijk op Windows lijkt (is ook handig voor mij, want ik ben Linux-leek maar zal het ding wel gebruiksklaar moeten maken).
Een vriend van me draait Gentoo, maar dat vind ik echt niks. Zoveel zelf moeten regelen.

Nu dacht ik zelf aan Mandrake, aangezien die wel bekend staat als gebruiksvriendelijk en geschikt voor beginners. Maar die vriend van me had het ook over Fedora. Maar misschien weten jullie nog iets :)

Of kan ik toch maar beter Windows gebruiken? Want ik heb nog nooit met Linux gewerkt. Ik wil me er wel in verdiepen, maar het moet niet te gek worden. Ik heb ook geen zin om om dagen bezig te zijn om het draaiend te krijgen en steeds terug te moeten komen om vanalles in te stellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Piggen op 30-01-2005 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Laatst online: 08:14

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

MPmad schreef op zondag 30 januari 2005 @ 00:23:
M'n eerste post in NOS :P

Het zit zo:

Voor m'n pa moet ik een PC in elkaar zitten. Wordt allemaal heel erg budget (mATX mobo met alles onboard, sempron 2400+, 256 mb) en zal alleen gebruikt worden om te tikken en te internetten.
Dan kan ik wel weer een illegale Windows installatie erop zetten, maar waarom geen Linux? M'n pa heeft nog nooit achter een PC gezeten, dus zowel Windows als Linux is wennen. Bovendien maak ik er ook zo kennis mee (ik ben dus een Linux-leek).
Maar dan komt de keuze uit de verschillende Linux distributies. Het moet in ieder geval gebruikvriendelijk en makkelijk zijn, met een interface die zo veel mogelijk op Windows lijkt (is ook handig voor mij, want ik ben Linux-leek maar zal het ding wel gebruiksklaar moeten maken).
Een vriend van me draait Gentoo, maar dat vind ik echt niks. Zoveel zelf moeten regelen.

Nu dacht ik zelf aan Mandrake, aangezien die wel bekend staat als gebruiksvriendelijk en geschikt voor beginners. Maar die vriend van me had het ook over Fedora. Maar misschien weten jullie nog iets :)

Of kan ik toch maar beter Windows gebruiken? Want ik heb nog nooit met Linux gewerkt. Ik wil me er wel in verdiepen, maar het moet niet te gek worden. Ik heb ook geen zin om om dagen bezig te zijn om het draaiend te krijgen en steeds terug te moeten komen om vanalles in te stellen.
Zelf ben ik Debian fan, maar in dit geval is het misschien verstandig eens naar Ubuntu te kijken.
Erg gebruiksvriendelijk, veel hardware supported, en based on Debian ;)

Mandrake en Fedora zijn ook twee zeer gebruiksvriendelijke distributies.
Misschien even een live-cd branden van die distributies en even testen? :)

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
Absoluut suse. gratis de dvd te downloaden, gebruiksvriendlijk, lijkt nog het meest op windows en alles valt wel via de gui te regelen (zeker als je het maar beperkt gaat gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zou voor een van de grote (gebruikersvriendelijke) distro's gaan: Suse, Fedora Core, Mandrake. Eerlijk gezegd valt Debian voor jou af omdat je, weliswaar minder dan bij Gentoo, veel zelf moet instellen. Als je er niet uitkomt, dan moet je op zoek naar howto's etc. Voor Suse en FC zijn deze allemaal beschikbaar.

Ik als RedHat-fan zou je dan willen adviseren om voor FC te kiezen. Echter, FC is vrij experimenteel. FC3 is nu erg stabiel en ik verwacht hiermee geen problemen. Wel een probleem is dat iedere 6-8 maanden een nieuwe versie uitkomt. Daarom zou ik kijken naar Suse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Piggen

Lekker bakkie

Oke, dan lijken Suse en Mandrake de beste keuzes. Die zal ik eens proberen. Ubuntu probeer ik misschien ook wel, want ik hoor er toch goede dingen over qua "beginnersvriendelijkheid".

Bedankt voor jullie advies, jongens :)

[ Voor 4% gewijzigd door Piggen op 30-01-2005 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

ucchan schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 21:22:
[...]

Gheghe, dat dacht ik al :P .

Zou ik je lichtelijk offtopic mogen vragen wat voor file system types je bij die installer kon kiezen? En wat voor moederbord je 'm op hebt :X ? (en heb je die installer gebruikt voor gcc-nogwat (die snelle) en heb je bezwaar als ik je over eea even zou mailen?) * DeMoN wil eerder weten wat voor hardware hij voor z'n distro moet hebben ipv andersom :+
offtopic:
Je kan me altijd mailen, adres staat in profiel.. :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xe0n

Xe0n

^ Me

tomato schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 00:21:
[...]

Ik zou tegenwoordig toch wel voor Sarge (momenteel testing) gaan, zeker als je een beginner bent. De installer daarvan is erg goed:

http://www.debian.org/devel/debian-installer/

Kies je architectuur uit het bovenste rijtje voor een netinstall.

Probeer altijd zoveel mogelijk op de Debian manier te doen (bijvoorbeeld je software altijd via apt beheren), dan haal je het meeste uit je Debian installatie :)

Een grafische installatie zou ik toch ook afraden voor je doeleinden. Bovendien zal je desktop ook niet echt snel zijn op een P200.

Oja, FreeBSD is geen Linux, maar BSD ;)
ik heb de cd gebrand en hij zit in de computer, alles werkt behalve het instaleren van het basis systeem

ik krijg de hele tijd fouten bij het instaleren, bijvoorbeeld "fout bij het ophalen van iptables". steeds begint de fout met fout bij het ophalen van.

ligt dit aan me internet verbinding? hij geeft wel aan dat die gewoon met het netwerk kan vervinden en dat die een ip adres krijgt toegewezen...

kan iemand helpen?

thnx Xeon

-edit- er staat nog iets bij van over debootstrap fout ofzo

[ Voor 4% gewijzigd door Xe0n op 31-01-2005 14:29 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
8)7 anders reageerd ik op een zeer oude post

[quote]wwillem schreef op maandag 09 augustus 2004 @ 15:37:
Systeem
P4 2,2 Ghz
512 MB
128 MB Geforce 4 ti4400 videokaart
2x60GB raid op een Highpoint HPT370 raid-controller

Wat zou ik graag willen
• Een linux distributie die mijn raid-controller ondersteunt bij het installeren en niet twee losse schijven van 60 GB ziet.
• Lekker kunnen prutsen aan de instellingen.
• Ik ben beginner, dus het liefst zoveel mogelijk grafisch.
• Wolfenstein RTCW (=spel) kunnen spelen.

Ik heb zelf al een keertje mandrake 8.* geprobeerd, maar deze herkenden mijn raid-controller met geen mogelijkheid. Liever ook geen bootable linux cd. Alvast harstikke bedankt voor diegene die de goede linux distributie voor mij weet te vinden :).[/quote]

Ik zou Ubuntu linux een keer proberen (heeft ook een live cd, kun je zien of het je bevalt voordat je het installeerd), super goede distro gebaseerd op debian, goede ondersteunende community en voldoet aan al jouw eisen.

[ Voor 4% gewijzigd door Naj_Geetsrev op 31-01-2005 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 23:44
www.emielvanrossum.nl/distros.html

Dit zijn mijn ervaringen met een aantal distro's
vragen als ik wil er open office op kunnen draaien of op kunnen msnen zijn irrelevant, dit kan op elke distro.
Amsn is de beste linux client voor msn.
en dingen als ik wil er veel van kunnen leren maar er moet wel standaard heel veel software bij zitten spreken elkaar een beetje tegen.
Want je leert er van om zelf software te installeren compileren
dus om te leren kun je beter een slackware debian gentoo nemen en als je lui achterover wil zitten met een 7cd distro die heel veel software installeerd moet je suse nemen.

Als mensen aanmerkingen hebben op mijn documentje, mailen naar emielvenlo@gmail.com
Ik waardeer de feedback
bij evt vragen over het stukje kun je ook mailen.

Opleiding Brandveiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pres_lincoln
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:48
een newbie vraag: windows is out of the question (kostenplaatje), nu moet ik maar ff beheerder worden van een linux omgeving, omdat ik de meeste uren draai als vrijwilliger in ons internetcafé. Elk lid moet inloggen onder zijn/haar account, waarbij het net use %userdir% als in windows gebruik moet kunnen worden gemaakt. Evt. zal er in de toekomst ook nog eens gebruik gemaakt moeten gaan worden van een mailserver..Niet te vergeten een webserver, die als startpagina fungeert...

70 leden, 22 vrijwilligers (met hogere rechten). Fileserver, mailserver (in de nabije toekomst)
policies voor 8 machines met windows xp.. Wie helpt... Ben een leek op linux gebied, maar ons financiële plaatje laat helaas (alhoewel) niet anders toe dan over te stappen op Linux. Roept u maar :)

[ Voor 5% gewijzigd door pres_lincoln op 01-02-2005 02:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Je bedoelt een windows-file (samba), web (apache of zelfs simpeler, boa bijvoorbeeld) en mail server?

[ Voor 56% gewijzigd door Jesse op 01-02-2005 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke reviews! Vraag me een ding af, wat is het bezwaar om niet als root in te kunnen loggen bij Ubuntu? Dit bevorderd juist de veiligheid op je systeem. Ik werk er dagelijks mee en zie niet wat het probleem is. Het dwingt juist af dat je zo veilig mogelijk werkt (en je kunt ook minder per ongeluk slopen).

Zou op een Windows machine ook zo moeten zijn, dan hadden virussen en adware een stuk minder kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Een K6-2 is ook een i686, alle processoren vanaf de pentium pro zijn dat, dus ook op dat ouwe barrel kun je yoper installeren als het goed is :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 11:29:
[...]

Leuke reviews! Vraag me een ding af, wat is het bezwaar om niet als root in te kunnen loggen bij Ubuntu? Dit bevorderd juist de veiligheid op je systeem. Ik werk er dagelijks mee en zie niet wat het probleem is. Het dwingt juist af dat je zo veilig mogelijk werkt (en je kunt ook minder per ongeluk slopen).

Zou op een Windows machine ook zo moeten zijn, dan hadden virussen en adware een stuk minder kans.
het nadeel vind ik dat je nix kunt wijziggen aan je systeem als je geen root bent, vooral in het begin als ik nog dingen moet finetunen als de xorg.config inittab fstab enzo.

En ik wil echt niet als root in x werken hoor, maar gewoon in een console.

en je kunt ook nix installeren als je geen root bent he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
ucchan schreef op dinsdag 01 februari 2005 @ 11:41:
[...]

Een K6-2 is ook een i686, alle processoren vanaf de pentium pro zijn dat, dus ook op dat ouwe barrel kun je yoper installeren als het goed is :) .
Sorry een k6-2 is echt een 586, zie http://www.sandpile.org/impl/k6.htm
En het is ook gewoon dat ie niet boot van de installatie cd, omdat hier de kernel ook 686 gecompileerd is.

De pentium pro is niet van amd, en bij amd zijn ze iets later met de 686 begonnen.

Hier zie je het hele overzicht: http://www.sandpile.org/

Ik ga er binnenkort peanut linux 12.0 op uitproberen, dan ga ik deze ook toevoegen aan de reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daar hebben ze sudo voor uitgevonden. Als jij een root-console wilt hebben tik je 1 keer "sudo su -" en klaar is Emiel. Kun je vervolgens zolang je wilt root spelen, config bestanden editen, progs installeren.

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 07:32:
daar hebben ze sudo voor uitgevonden. Als jij een root-console wilt hebben tik je 1 keer "sudo su -" en klaar is Emiel. Kun je vervolgens zolang je wilt root spelen, config bestanden editen, progs installeren.

Toch?
Ja dat is zo, maar ik ben gewoon gewent bij elke distro als root in te kunnen loggen maar idd kan je het ook met "sudo su" daar heb je gelijk in.

Is denk ik een stukje gewenning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Laatst online: 15-09 15:41
Emielio schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 08:30:
[...]

Ja dat is zo, maar ik ben gewoon gewent bij elke distro als root in te kunnen loggen maar idd kan je het ook met "sudo su" daar heb je gelijk in.

Is denk ik een stukje gewenning
"sudo passwd root" wil ook weleens helpen ;) Kun je gewoon als root inloggen.

Verder ben ik het niet met je eens wat amsn betreft. Ik vind namelijk Gaim nog steeds de fijnste messenger.. maar ja, smaken verschillen natuurlijk :)

[ Voor 4% gewijzigd door InZane op 02-02-2005 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
InZane schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 08:51:
[...]

"sudo passwd root" wil ook weleens helpen ;) Kun je gewoon als root inloggen.

Verder ben ik het niet met je eens wat amsn betreft. Ik vind namelijk Gaim nog steeds de fijnste messenger.. maar ja, smaken verschillen natuurlijk :)
Ik heb laatst eens gaim uitgeprobeerd en moet zeggen dat het heel veel vooruit is gegaan, vroeger heb ik ooit gaim gebruikt maar liep het meer vast dan wat anders

Het voordeel van gaim is dat je ook kunt jabberen (maar dat kom in amsn ook).
En dat je al je accounts in 1 scherm kunt hebben en al je chats ook in 1 scherm.

Maar het voordeel van amsn is dat je veel meer mogelijkheden op het gebied van MSN hebt, en het veel weg heeft van de gewone msn messenger zodat nieuwelingen zich er meteen thuis in voelen.

Dat "sudo passwd root" werd mij ook verteld, maar ik vind het gewoon heel onlogisch dat je niet bij de installatie een root password kiest, maar jullie hebben allemaal gelijk dat het heel makkelijk op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet het niet willen oplossen Emiel. Er zit een reden achter.

Wat je feitelijk doet is de beveiliging zwakker maken als je met root inlogt. En waren we er niet juiste trots op dat je op Linux juist op een veiliger manier werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
En waren we er niet juiste trots op dat je op Linux juist op een veiliger manier werkt?
ik wel iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 10:54:
Je moet het niet willen oplossen Emiel. Er zit een reden achter.

Wat je feitelijk doet is de beveiliging zwakker maken als je met root inlogt. En waren we er niet juiste trots op dat je op Linux juist op een veiliger manier werkt?
Ik had hier al een reactie op gegeven maar volgens mij is er iets mis gegaan met de server hier, want mijn reactie is er niet meer en got was effe niet te bereiken.

Maar als je ubuntu hebt geinstalleerd en nix veranderd kan een user zonder wachtwoord root worden met het comando "sudo su" dus ik vraag me af in welk opzicht dat veiligger is als gewoon een root password en in kunnen loggen als root. Sterker ik vind het onacceptabel onveilig.

Het lijkt mij trouwens ook sterk dat je als je gewoon een root hebt met password en daar once in a while op inlogd in de console om "werkzaamheden te verrichten" dat dat onveilig is.

[ Voor 2% gewijzigd door Emielio op 02-02-2005 14:11 . Reden: @max Je website is trouwens met frontpage gemaakt :( :r :'( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Emielio schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 14:07:
[...]

Ik had hier al een reactie op gegeven maar volgens mij is er iets mis gegaan met de server hier, want mijn reactie is er niet meer en got was effe niet te bereiken.

Maar als je ubuntu hebt geinstalleerd en nix veranderd kan een user zonder wachtwoord root worden met het comando "sudo su" dus ik vraag me af in welk opzicht dat veiligger is als gewoon een root password en in kunnen loggen als root. Sterker ik vind het onacceptabel onveilig.

Het lijkt mij trouwens ook sterk dat je als je gewoon een root hebt met password en daar once in a while op inlogd in de console om "werkzaamheden te verrichten" dat dat onveilig is.
Slaat ook nergens op, wat je zegt is helemaal waar.
Zolang je rootlogin maar uitstaat in de sshd config, is het prima om een root account te hebben waar je in kan met su en dan het rootwachtwoord. sudo su zonder password of met userpassword slaat helemaal nergens op. Dat zou betekenen dat wanneer iemand bijv. je apache hacked diegene gewoon rootcommando's kan uitvoeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2005 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je geeft toch in je sudoers file aan wie wel, en wie niet een sudo naar root mag doen? (en die moet nog steeds het wachtwoord opgeven van de user waarmee hij op dat moment is ingelogd). Het is echt niet zo dat elke user dat mag.

op mijn machine mag maar 1 gebruiker sudo naar root doen, en dat ben ik zelf. Elke andere gebruiker mag/kan dat niet...Sudo su met userwachtwoord slaat wel ergens op trouwens, je bewijst met het intypen van je eigen wachtwoord namelijk dat je echt fabio-c bent, en niet iemand anders die toevallig langs jouw machine loopt...

Ik denk dat je de kracht van sudo een beetje onderschat, zo kun je zelfs aangeven welke commando's iemand als root mag uitvoeren bijvoorbeeld. En het wachtwoord van root hoeven hiervoor ze niet te kennen. lekker veilig ja. :9

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2005 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 16:46:
Je geeft toch in je sudoers file aan wie wel, en wie niet een sudo naar root mag doen? (en die moet nog steeds het wachtwoord opgeven van de user waarmee hij op dat moment is ingelogd). Het is echt niet zo dat elke user dat mag.

op mijn machine mag maar 1 gebruiker sudo naar root doen, en dat ben ik zelf. Elke andere gebruiker mag/kan dat niet...Sudo su met userwachtwoord slaat wel ergens op trouwens, je bewijst met het intypen van je eigen wachtwoord namelijk dat je echt fabio-c bent, en niet iemand anders die toevallig langs jouw machine loopt...

Ik denk dat je de kracht van sudo een beetje onderschat, zo kun je zelfs aangeven welke commando's iemand als root mag uitvoeren bijvoorbeeld. En het wachtwoord van root hoeven hiervoor ze niet te kennen. lekker veilig ja. :9
Maar mijn stelling blijft zeker overeind dat de begin situatie zeker niet veiliger is als root met wachtwoord.
Hoe kun je nou van een systeem waar je geen wachtwooord hoefd in te voeren om root te worden zeggen dat het veiligger is.
Okeey de mensen die ietwat gevorderd zijn kunnen de sudoers file aanpassen, maar deze mensen maken niet gebruik van ubuntu, neey er word van ubuntu gebruik gemaakt door beginners (daar is ubuntu voor bedoeld).
Okeey Sudo kan handig zijn voor mensen die dat gewend zijn.
Maar dan vind ik nog steeds dat je daar een wachtwoord voor moet instellen, zodat elke persoon die sudo uitvoerd een wachtwoord moet ingeven.
het is gewoon veel makkelijker als tijdens de installetie een sudo/root wachtwoord, zoals dat bij practisch elke andere distro gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry hoor, maar als jij op je eigen account geen wachtwoord hebt dan heb je van beveiliging weinig begrepen.

Je moet namelijk je eigen wachtwoord ingeven als je een sudo naar root wilt doen. Vooropgesteld dat je dat uberhaupt mag (/etc/sudoers). Als je Ubuntu installeert is de eerst user die je aanmaakt (moet aanmaken) gemachtigd om een sudo te doen naar root, elke volgende user die je aanmaakt is dat niet automatisch, kun je aangeven.
The root account is disabled when you first install Ubuntu. The first user created during the installation has administrative rights on the system, and can run programs as root with sudo, using only their normal user password. For example: sudo apt-get update.

If you wish to use the root account in more traditional UNIX fashion, you can set the root password by typing sudo passwd root. This will allow you to use su or login as root on the console.

If you need a shell with root privileges, run sudo -s.

All uses of sudo will require the user's password.
Niets mis mee lijkt me. Hier nog een beknopte uitleg.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2005 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Emielio schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 18:57:
[...]
Okeey de mensen die ietwat gevorderd zijn kunnen de sudoers file aanpassen, maar deze mensen maken niet gebruik van ubuntu, neey er word van ubuntu gebruik gemaakt door beginners (daar is ubuntu voor bedoeld).
Wat een onzin zeg.
Omdat Ubuntu een gebruikersvriendelijke desktop distro is, is het een distro voor beginners? Zulke onzin heb ik nog nooit gehoord. Dan is elke windows gebruiker zeker ook een beginner :?
Voor desktop gebruik is het gewoon perfect!

Heb trouwens zelf tijden Debian gedraaid, zowel als server als desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
InZane schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 19:58:
[...]

Wat een onzin zeg.
Omdat Ubuntu een gebruikersvriendelijke desktop distro is, is het een distro voor beginners? Zulke onzin heb ik nog nooit gehoord. Dan is elke windows gebruiker zeker ook een beginner :?
Voor desktop gebruik is het gewoon perfect!

Heb trouwens zelf tijden Debian gedraaid, zowel als server als desktop.
Maar Debian is heel iets anders als Ubuntu.
En ja ubuntu is voor beginners, want de installatie is compleet mondood, je mag niet eens kiezen welke aplicaties je wel en niet wil installeren, lijkt mij niet iets wat een gevorderde gebruiker wil.
Die zal voor een distro kiezen waar die in ieder geval kan kiezen welke packetten hij wil hebben, en voor server is het ook helemaal uit den boze want je draait standaard X.
En elke zichzelf respecterende linux gebruiker die een server installeerd zal nooit een X gaan insaleren.

@max,
ik geef mijn user ook een wachtwoord, maar met het user wachtwoord kun je root worden, dat staat in mijn ogen gelijk aan geen root wachtwoord.
en je hebt nog steeds niet onderbouwd waarom het minder veilig is om root wel een appart wachtwoord te geven ipv dat van de eerste user zoals je hier zegt:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kuch

Ubuntu is gebaseerd op Debian, ik zie het verschil niet. Waarom jij het een beginnersdistro noemt vat ik niet. Het installatiegemak?? Zodra het erop staat installeer je met apt-get of synaptic alles wat je hebben wilt (of wat je niet nodig hebt haal je er juist weer af). Je hebt nog steeds de keus hoe je exact wilt partitioneren, en achteraf installeer & configureer je de pakketten die je op je systeem wilt hebben.

Wat "to sudo or not to sudo" betreft, er is niets mis mee om bij tijd en wijle voor bepaalde handelingen als root in te loggen, dus met het root-wachtwoord. Het risico is echter dat je dat uit gemak konstant gaat doen, terwijl er een prima voorziening is waarmee je dat kunt voorkomen. En dat is dus wat ze bij Ubuntu hebben gedaan, niets meer, niets minder.

Ik ga niet nogmaals uitleggen wat de kracht van sudo is (dan lees je die link maar). Om een lang verhaal kort te maken: de beheerder stelt met sudoers in wie wat mag doen, en de bewuste gebruiker hoeft alleen maar te vertellen dat hij zichzelf is (eigen wachtwoord). Zo kun je iemand het recht geven nieuwe users aan te maken, zonder dat deze bij voorbeeld netwerkinterfaces up en down kan brengen bijvoorbeeld. En hij hoeft het root-wachtwoord niet te kennen om zijn werk te doen. Als bonus wordt ook alles nog eens gelogd.

Bovendien, een programmaatje dat per ongeluk door jou wordt opgestart (denk aan spyware, virussen), kan nooit als root dingen doen, omdat dat progje jouw wachtwoord niet kent.

Think about it, je moet er misschien even aan wennen, maar dom is het niet.

(en anders doe je sudo vi /etc/passwd en verander je je eigen uid in "0", ben je voor eewig van het gezeur af)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2005 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-07 15:28
Emielio schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 21:21:
[...]

Maar Debian is heel iets anders als Ubuntu.
En ja ubuntu is voor beginners, want de installatie is compleet mondood, je mag niet eens kiezen welke aplicaties je wel en niet wil installeren, lijkt mij niet iets wat een gevorderde gebruiker wil.
Gevorderde gebruikers zullen weten dat ze bij het bootscreen de 'custom' parameter in kunnen geven.
Alhoewel, ik kwam er ook pas later achter B)
Maar goed, zo ontzettend veel meuk komt er volgens mij ook niet standaard op hoor. Ik heb juist voor ubuntu gekozen vanwege hun keuze voor het uitgaan van een recente GNOME desktop en ik heb eigenlijk niet de behoefte veel "meuk" er af te gooien.

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Dirk-Jan schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 20:40:
Ik heb sinds kort een apple ibook waar dus mac os x op staat (BSD 4.4 lite) dus wel e.e.a. basiskennis van unix.
Kleine inconsistentie, Mac OS X draait een Mach 3.0 based kernel met FreeBSD 5 kernel als server in userland voor drivers e.d. Ontopic, als je 'sinds kort een ibook' hebt, dan is je basiskennis van UNIX zeer waarschijnlijk van een dermate laag niveau dat je beter niet meteen het diepe in moet springen. Ik raad je in eerste instantie aan om toch met X en $favoriete_wm aan de slag te gaan, om mogelijke irritatiefactoren uit te sluiten als 'hoe de fuck kom ik uit deze editor' ;). Qua OS raad ik FreeBSD 4.11 aan wegens bewezen stabiliteit, support, etc.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Emielio schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 21:21:
Die zal voor een distro kiezen waar die in ieder geval kan kiezen welke packetten hij wil hebben, en voor server is het ook helemaal uit den boze want je draait standaard X.
En elke zichzelf respecterende linux gebruiker die een server installeerd zal nooit een X gaan insaleren.
Ik heb nergens gezegd dat ik Ubuntu als server heb draaien. Ik gebruik het alleen voor m'n desktop uiteraard. Dat er op een server geen X hoort snap ik ook wel.

Dat Ubuntu iets heel anders is dan Debian ben ik het ook niet mee eens. Het is notabene gebaseerd op Debian!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
InZane schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 19:58:
[...]
Dan is elke windows gebruiker zeker ook een beginner :?
:+

Maar ik heb wel een dilemma... naja, een vriend van me eigenlijk. Wat heeft ie gedaan: hij wil tsjetten als z'n eega zit te typen, dus hij heeft een celeron 333 met 64MB en 4.3GB gescoord voor niks en heeft daar een stokoude monochrome VGA-monitor aangehangen.

Wat hij wil:

• Het direct kunnen gebruiken zonder veel te leren;
• Het moet een beetje vlot lopen.

Ik dacht: 1+1=2 => yoper, iets dat ik zelf nooit gebruikt heb (jaren geleden dat ik iets anders dan debian aangeraakt heb :P ), maar wat me wegens de i686-optimalisatie (beetje winst voor dat trage ding) en de uiterste simpelheid van het alles geschikt leek. Alleen... hij kon niet kiezen wat te installeren aan apps, moest per se voor /home een partitie maken en per se een / van tenminste 3GB. Waar de swap is heengegaan weet ik niet, was ik zelf niet bij :/ ... Daarnaast kreeg ie ook geen beeld bij 640x480 vesa (zijn woorden), dus het is een beetje niet zo handig allemaal... Hij wil alles zelf doen en zich kunnen redden, maar ik ben degene die hij vraagt welke distro hij moet nemen. Bestaat er een distro die en een baby kan installeren en i686-optimized is (voor die trage celeron) en ook nog een beetje flexibel is in wat je wel en niet wilt installeren (vanwege die kleine disk)? Of zal ik 'm maar zeggen dat ie wat beter spul moet halen :/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Laatst online: 29-09-2024
gentoo heeft aan 2 gig voor een simpele setup met X wel genoeg. ook heerlijk optimized en snel, ook op zoiets(miss nog wat extra geheugen)installatie gaat alleen lang duren. daarnaast denk ik toch dat het iets te veel leerwerk voor hem gaat betekenen.

miss. dat het toch beter is om een wat oudere distro, zoals redhat 7.3, zoals hierboven ook al gemeld, te nemen.

maar, in principe is zijn hardware wel snel genoeg voor linux

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Misschien een HD install van PCLinuxOS? Moet hij er wel wat meer RAM bijzetten. Overigens werkt een verse Debian installatie ook best aardig mits je de toeters en bellen wat beperkt.

[ Voor 65% gewijzigd door Wekkel op 03-02-2005 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Debian (Sarge) of misschien Vectorlinux met een lichte windowmaker zoals fluxbox of icewm zou ik zeggen.

Met de nieuwe debian installer kan die zo ongeveer overal voor de defaults gaan, geen softwaregroepen selecteren in d-select (of hoe het ook heet), maar vervolgens X, een wm en de gewenste chatapp. apt-getten.

[ Voor 63% gewijzigd door Jesse op 03-02-2005 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
ucchan schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 13:10:
[...]

:+

Maar ik heb wel een dilemma... naja, een vriend van me eigenlijk. Wat heeft ie gedaan: hij wil tsjetten als z'n eega zit te typen, dus hij heeft een celeron 333 met 64MB en 4.3GB gescoord voor niks en heeft daar een stokoude monochrome VGA-monitor aangehangen.

Wat hij wil:

• Het direct kunnen gebruiken zonder veel te leren;
• Het moet een beetje vlot lopen.

Ik dacht: 1+1=2 => yoper, iets dat ik zelf nooit gebruikt heb (jaren geleden dat ik iets anders dan debian aangeraakt heb :P ), maar wat me wegens de i686-optimalisatie (beetje winst voor dat trage ding) en de uiterste simpelheid van het alles geschikt leek. Alleen... hij kon niet kiezen wat te installeren aan apps, moest per se voor /home een partitie maken en per se een / van tenminste 3GB. Waar de swap is heengegaan weet ik niet, was ik zelf niet bij :/ ... Daarnaast kreeg ie ook geen beeld bij 640x480 vesa (zijn woorden), dus het is een beetje niet zo handig allemaal... Hij wil alles zelf doen en zich kunnen redden, maar ik ben degene die hij vraagt welke distro hij moet nemen. Bestaat er een distro die en een baby kan installeren en i686-optimized is (voor die trage celeron) en ook nog een beetje flexibel is in wat je wel en niet wilt installeren (vanwege die kleine disk)? Of zal ik 'm maar zeggen dat ie wat beter spul moet halen :/ ?
Het is inderdaad lastig dat je bij yoper niet kunt kiezen wat wel en niet te installeren, maar je kunt wel zonder home partitie installeren.
Je moet gewoon cancel kiezen als ie vraagt welke partitie de home moet worden.
Dus het zal er uiteindelijk wel op draaien denk ik.
En ik denk dat het uiteindelijk ook op 640X480 lukt, maar een 14" svga die 800X600 of 1024X768 aankan is ook wel ergens gratis te krijgen.

Vector linux is ook al genoemd, ik vind het een leuk initiatief en idee, maar ik heb er gemengde ervaringen mee, het lukt me niet altijd deze distro te installeren, hij loopt bij meerdere computers vast, in mijn ogen dus een "buggy" installatie.
Andermans ervaringen kunnen anders zijn.

Nu heb ik sinds gisteren Arch linux op mijn computer staan, deze is ook 686 en met hele lichte window managers, deze is nog een stuk sneller als Yoper.
Maar deze is wel redelijk voor gevorderden, dwz het niveau van Slackware.
Qua configuratie en installatie lijkt het behoorlijk veel op slackware, alleen nieuwere packetten, nieuwere kernel en 686.
Ik denk dat deze nog sneller is op die celeron dan Yoper, maar ik denk dat jij je vriend effe moet helpen met installeren, je moet zelfs iets handmatig toevoegen aan de /etc/rc.conf om dhcp aan te zetten en dus te kunnen internetten.
dit staat wel heel overzichtelijk in allemaal howto's beschreven waar denk ik elke beginner uit kan komen:
http://wiki2.archlinux.org/index.php/HOWTOs
Ik moet zeggen dat Arch een super goed indruk op mij heeft gemaakt en ik overweeg slackware de deur uit te doen voor arch, ach ik zal slackware nooit helemaal de deur uit doen want daarvoor is het te mooi.

peanut linux schijnt ook snel te zijn, maar hier heb ik geen ervaring mee.

Dit is de informatie die ik je kan geven, ik hoop dat je er iets aan hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

laurencevde schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 15:22:
gentoo heeft aan 2 gig voor een simpele setup met X wel genoeg. ook heerlijk optimized en snel, ook op zoiets(miss nog wat extra geheugen)installatie gaat alleen lang duren. daarnaast denk ik toch dat het iets te veel leerwerk voor hem gaat betekenen.

miss. dat het toch beter is om een wat oudere distro, zoals redhat 7.3, zoals hierboven ook al gemeld, te nemen.

maar, in principe is zijn hardware wel snel genoeg voor linux
Dat mag je me wel eens uitleggen, de gentoo-manual is er ook in het Nederlands.
Omdat je er (voorzichtig) vanuit kan gaan dat iedereen die reageert op dit forum naast het schrijven in het Nederlands, het ook kan lezen. Kan iedereen hier zonder problemen gentoo installeren. toch? :?

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Het is meer dat men wil klikken ipv tikken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai momenteel Novell Linux Desktop 9 (SUSE LINUX 9) en het werkt als geen andere linux distro dat doet. :) Aangeraden voor iedereen die met Novell werkt. Er zit namelijk een Groupwise en een iFolder client in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 01:25:
Ik draai momenteel Novell Linux Desktop 9 (SUSE LINUX 9) en het werkt als geen andere linux distro dat doet. :) Aangeraden voor iedereen die met Novell werkt. Er zit namelijk een Groupwise en een iFolder client in.
Hoe denk je dat deze op een 333mhz werkt???
Ik vind dat deze op een athlon 3000+ al niet vooruit te fikken is.
je kunt zo'n distro niet op een 333mhz zetten

vergelijking: yoper met kde op een 366mhz is net zo snel als suse 9.2 met kde op een 2100+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
ucchan schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 01:24:
Het is meer dat men wil klikken ipv tikken ;)
Ik zou het dan toch bij Yoper houden, als je geen home partitie neemt kan het er makkelijk op en als je effe een oude 14 inch op de kop tikt voor 15 euro ben je ook van het andere probleem af en heb je een veel fijnere computer ervaring.
http://www.marktplaats.nl...oudei%253D30%2526js%253D1
http://www.marktplaats.nl...oudei%253D90%2526js%253D1
http://www.marktplaats.nl...udei%253D120%2526js%253D1

of er is altijd wel iemand in de buurt die zo'n oud 14 inch barrel heeft liggen en die kunnen vaak al 1024*768 aan, en dat is toch wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Emielio schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 06:47:
of er is altijd wel iemand in de buurt die zo'n oud 14 inch barrel heeft liggen en die kunnen vaak al 1024*768 aan, en dat is toch wel fijn.
Mijn ervaring is dat een 14" op 1024 wel kan, maar dan wel vaak op 60 Hz (koppijn anyone?) en vaak holt de beeldkwaliteit dan ook hard achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:04

T-8one

take it easy, take a sisi

Ik zit eraan te denken om een nieuw pctje te kopen en daar linux op te installeren. De pc gaat gebruikt worden voor internet, bittorrent, mail, office dit gaat geen probleem worden. Wat ik mij wel af vraag is hoe de ondersteuning van DVD's branden (iso's, dvd-r's) onder Linux is.

En om internet op de pc te krijgen moet ik gebruik gaan maken van WiFi, er moet dus een draadloos netwerkkaartje in komen. Heeft iemand hier ervaring mee en een advies welke merken Linux drivers hebben?

Tevens is USB ook van belang, maar als ik het goed heb begrepen werkt dit ondertussen al goed.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
InZane schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 08:43:
[...]

Mijn ervaring is dat een 14" op 1024 wel kan, maar dan wel vaak op 60 Hz (koppijn anyone?) en vaak holt de beeldkwaliteit dan ook hard achteruit.
Ligt heel erg aan de kwaliteit van de monitor, ik heb een monitor 14inch die niet hoger komt als 800*600 met 60 hz en ik heb een 14inch die 1024*768 haalt met 85hz (deze is overigens van Smile)
deze laatste heeft bij aankoop redelijk wat gekost omdat het toen een lux model was.

ik heb overigens ook een 9inch die 800*600 svga 32bit met 60hz doet.

En mijn gewone 21Inch eizo doet maximaal rond de rond de 2000*1800 bij 75 hz maar ik zet hem zelf altijd op 1400*1050

Verwijderd

laat ik er ook nog eens 1je ingooien.
eerder heb ik al mandrake geinstalleerd gehad, wat op zich prima beviel, maar op dit moment draai ik helaas weer 100% xp. nou wil ik vanmiddag daar een dual boot van maken, maar ik zie een aantal problemen aankomen.
1: am64 processor en een ati kaart (9700pro) zijn die drivers enigzins stabiel?
2: mobo is een k8n neo platinum, waarbij ik de nvraid gebruik voor een 250gb opslag. deze wil ik graag kunnen lezen onder linux. wordt deze al auto herkend, of wordt dit echt even zoeken naar drivirs en drama's?
3: soundcard audigy LS onder windows heeft deze andere drivers nodig dan de rest van de audigy serie, weet iemand of dit ook geldt voor linux?

qua distro zit ik nu te kijken naar ubuntu, aangezien ik daar positieve berichten over lees m.b.t. installatie en drivers, maar mischien dat iemand een andere suggestie heeft.
wat ik wil is namelijk veel software, het maakt me dan ook niet uit dat ik een paar dvd's moet downen, maar ik wil gewoon eens wat gaan spelen met allerlei programatuur onder linux.
daarnaast vind ik games als tux racer en chromium echt fantastisch, en bij mandrake zitten deze al standaard op de cd. zijn er meer distro's die dergelijke verzamelingen aan games en multimedia hebben? (liefst nog meer natuurlijk)
als laatste nog even wat sys specs:
s754 amd64 2800+ @ 2250mhz, 768mb pc 2100 ddr, msi nf3 neo platinum dvd brander, nostromo n52, logitech mx510 sb audigy ls, en nog wat joystick spul.

]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 10:03:
laat ik er ook nog eens 1je ingooien.
eerder heb ik al mandrake geinstalleerd gehad, wat op zich prima beviel, maar op dit moment draai ik helaas weer 100% xp. nou wil ik vanmiddag daar een dual boot van maken, maar ik zie een aantal problemen aankomen.
1: am64 processor en een ati kaart (9700pro) zijn die drivers enigzins stabiel?
2: mobo is een k8n neo platinum, waarbij ik de nvraid gebruik voor een 250gb opslag. deze wil ik graag kunnen lezen onder linux. wordt deze al auto herkend, of wordt dit echt even zoeken naar drivirs en drama's?
3: soundcard audigy LS onder windows heeft deze andere drivers nodig dan de rest van de audigy serie, weet iemand of dit ook geldt voor linux?

qua distro zit ik nu te kijken naar ubuntu, aangezien ik daar positieve berichten over lees m.b.t. installatie en drivers, maar mischien dat iemand een andere suggestie heeft.
wat ik wil is namelijk veel software, het maakt me dan ook niet uit dat ik een paar dvd's moet downen, maar ik wil gewoon eens wat gaan spelen met allerlei programatuur onder linux.
daarnaast vind ik games als tux racer en chromium echt fantastisch, en bij mandrake zitten deze al standaard op de cd. zijn er meer distro's die dergelijke verzamelingen aan games en multimedia hebben? (liefst nog meer natuurlijk)
als laatste nog even wat sys specs:
s754 amd64 2800+ @ 2250mhz, 768mb pc 2100 ddr, msi nf3 neo platinum dvd brander, nostromo n52, logitech mx510 sb audigy ls, en nog wat joystick spul.

]
Je hebt helemaal geen dvd's met software nodig.
Ten eerste is dat zonde van de dvd's, ten tweede is dat hopeloze verouderde rommel en ten derde is dat zonde van je bandbreedte en tijd.
Zo'n beetje elke distributie heeft een package manager (apt, emerge, yum) die pakketten gewoon van internet fetched en installeert.
De nieuwste versies en alleen wat jij wil hebben.
Kijk maar eens op bijv. http://packages.gentoo.org/categories/.
Dat zijn alle pakketten die te installeren zijn met gentoo's "emerge".

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2005 13:51 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Bovendien, met 3 gewone cd'tjes van Debian Weekly images heb je al een hoop programma's aan boord.

Verwijderd

Wekkel schreef op donderdag 10 februari 2005 @ 14:09:
Bovendien, met 3 gewone cd'tjes van Debian Weekly images heb je al een hoop programma's aan boord.
Of je gebruikt gewoon apt.
CD's met images en apps zijn alleen handig voor mensen met geen of met 56k internet.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Mwha, een kwartier of langer spul binnenhalen of met een paar mb/s van een cd jassen. Als ik een ready-to-go installatie wil, wil ik niet nodeloos wachten op een stremming in de vorm van een internetverbinding.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

Ik wil een pc gaan maken met 2 of meer nic's en een pci-wlan kaart. Deze wil ik als router gaan installeren. Het is niet de bedoeling om het ding altijd internet staat te sharen, maar meer bedoelt om op lan-party's in te zetten.

De functie van de Wlan kaart is om evt. een straal-verbinding te maken over een grotere afstand.
Wat leuk zou zijn (niet noodzakelijk) is dat het ding configureerbaar is via een console-kabel (serieel dus), zoals bij 3COM/HP/Cisco manageble switches / routers. Zo niet, dan moet het via telnet / ssh.

Als pc had ik een P1 133 in gedachte met rond de 24mb ram. Grafisch hoeft er niks te draaien. Er hoeven ook geen dhcp/ftp/web-servers op te komen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Laatst online: 08:41
Ik zou kijken naar een distributie als freesco, clarkconnect. etc. Of debian woody als je zelf wat wil rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingskawn
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-02 23:46
Ja de vraag is heel gemakkelijk en stelt zich aan alle linux kenners en pro's. Welke linux distro zou ik VAST op mijn systeem kunnen zetten als alternatief voor mijn Windows XP OS?
Verder moet het een visueel en inhoudelijk goede linux distro zijn met als het kan Wifi ondersteuning zonder 'troubles' >:)

Ik heb momenteel een Abit NF7-s met een 2600+ maar wens later (3weken) een 64bit systeem te kopen dus dat zal de keuze ook beïnvloeden voor linux waarschijnlijk :?

Ik gebruik Phlak en Whoppix maar dan vanaf een livecd voor een paar security testjes, maar basic dan })

Nu heb ik al Fedora Core 3 geïnstalleerd en vond het goed maar dacht wel dat er nog beter was. Daarom stel ik de vraag nog is aan jullie. _/-\o_ O-) Ben wel Suse DVD aan het downloaden op dit moment.

Deze vraag omdat ik niet kan kiezen tussen; Mandrakelinux, Fedora, Suse, Mepis, Ubuntu, Debian, Knoppix, Gentoo, Slackware, Damn Small, FreeBSD, Xandros, Yoper, PCLinuxOS, Red Hat, Slax, Kanotix, Gnoppix, Vine, Arch, Vector, Vidalinux, Feather, Linspire, Libranet, Turbolinux, Lycoris, CentOS, Devil, Aurox,... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kingskawn schreef op zaterdag 12 februari 2005 @ 14:33:
Ja de vraag is heel gemakkelijk en stelt zich aan alle linux kenners en pro's. Welke linux distro zou ik VAST op mijn systeem kunnen zetten als alternatief voor mijn Windows XP OS?
Verder moet het een visueel en inhoudelijk goede linux distro zijn met als het kan Wifi ondersteuning zonder 'troubles' >:)

Ik heb momenteel een Abit NF7-s met een 2600+ maar wens later (3weken) een 64bit systeem te kopen dus dat zal de keuze ook beïnvloeden voor linux waarschijnlijk :?

Ik gebruik Phlak en Whoppix maar dan vanaf een livecd voor een paar security testjes, maar basic dan })

Nu heb ik al Fedora Core 3 geïnstalleerd en vond het goed maar dacht wel dat er nog beter was. Daarom stel ik de vraag nog is aan jullie. _/-\o_ O-) Ben wel Suse DVD aan het downloaden op dit moment.

Deze vraag omdat ik niet kan kiezen tussen; Mandrakelinux, Fedora, Suse, Mepis, Ubuntu, Debian, Knoppix, Gentoo, Slackware, Damn Small, FreeBSD, Xandros, Yoper, PCLinuxOS, Red Hat, Slax, Kanotix, Gnoppix, Vine, Arch, Vector, Vidalinux, Feather, Linspire, Libranet, Turbolinux, Lycoris, CentOS, Devil, Aurox,... 8)7
Je noemt hier gewoon alle distro's op.
Er is niet zoiets als een visuel goede distro, je bent vrij in het kiezen van je window manager / desktop environment. Je geeft ook niet echt een idee van wat je nou zo goed vindt aan FC3, en wat je beter wil. Elke Linux/FreeBSD/NetBSD/OpenBSD/Solaris installatie kan een Windows XP install vervangen, alleen bieden maar weinig distro's een installatie en setup zoals Windows dat doet. En dat is precies waarom bepaalde mensen Linux gebruiken, die willen geen setup zoals Windows.

Ik denk dat jij ver weg moet blijven van distro's zoals Gentoo.
SuSe en Fedora zijn meer jouw ding. Er zullen vast wel 64 bit installers komen/zijn voor SuSe en Fedora.

In principe hebben alle distro's ondersteuning voor WiFi en de meeste ook wel voor 64 bits CPU's, echter de mate waarin je moet gaat kloten in de installatie verschilt per distro.
Bij een distro zoals Gentoo kan je vanaf de install alles 64 bit doen, ik kan me voorstellen dat zoiets bij een al geinstalleerde FC3 redelijk onmogelijk wordt.
Misschien moet je eerst maar eens uit gaan zoeken wat een 64 bit OS precies inhoudt.

Verder is er nog een groot verschil tussen bijvoorbeeld Gentoo, waarbij je de hele setup zelf moet doen, schijven mounten, bootstrappen etc. en FC3, waarbij een of andere lame installer een zooi pakketten op je schijf maait.
Dan heb je nog de distro's zoals Debian, die zitten hier een beetje tussen.
En er zijn dingen zoals Damn Small.
Volgens mij kan jij nog heel wat research doen, ga maar eens lekker lezen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2005 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://distrowatch.com/

Staat heel veel informatie over distro's. Zelf zou ik gewoon een paar distro's uitproberen, en welke je het beste bevalt, die ga je gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Via mijn werk be i in het gelukige bezit gekomen van een Toshiba Libretto 11CT (P233, 64MB 4 GB HDD, 7,1" 800x480).

Afgelopen week succesvol Windows XP erop gefrot :P (draait best aardig), nu wil ik op de andere partitie (nu W95) een linux distro zetten. Doel: internetten, mail lezen, remote server beheer, simpele spelletje. Moet wel WLAN makkelijk kunnen configureren en die exotische resolutie van 800x480 aankunnen!! En Dual-Booten met XP.

Klein probleem: kan alleen booten vanaf flop (PCMCIA). Ik kan wel naast de flop een cd-rom en/of netwerk (ook PCMCIA) aansluiten.

Iemand een idee voor de ideale distro? Feather Linux dacht ik zelf?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2005 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingskawn
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-02 23:46
Ik heb intussen Suse 9.2 geïnstalleerd en vindt het echt wel een zeer gaaf ding. Ik heb de DVD geïnstalleerd dus ik denk dat ik wel de meeste dingen zal hebben B)

Nu ben ik een beetje op zoek gegaan naar de Mandrake 10.1 die centrino ondersteuning biedt voor mijn laptop en ook wifi voor mijn desktop. Nu wou ik weten of er nog andere mensen zijn met deze distro en die er erg tevreden over zijn. Is er nog beter kwa uiterlijk en inhoud?

Kan ik met Suse en/of Mandrake zoiets als resultaat krijgen;

Afbeeldingslocatie: http://picserver.mirror.twistspace.com/img.php?/5V96K8CY147D/Y39QD7AY7O1A/JPEG/1100955998//gh19

Bron: Foto Transparant (user)

Ik veronderstel van wel :?

[ Voor 3% gewijzigd door Kingskawn op 15-02-2005 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kingskawn schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 14:46:
Ik heb intussen Suse 9.2 geïnstalleerd en vindt het echt wel een zeer gaaf ding. Ik heb de DVD geïnstalleerd dus ik denk dat ik wel de meeste dingen zal hebben B)

Nu ben ik een beetje op zoek gegaan naar de Mandrake 10.1 die centrino ondersteuning biedt voor mijn laptop en ook wifi voor mijn desktop. Nu wou ik weten of er nog andere mensen zijn met deze distro en die er erg tevreden over zijn. Is er nog beter kwa uiterlijk en inhoud?

Kan ik met Suse en/of Mandrake zoiets als resultaat krijgen;

[afbeelding]

Bron: Foto Transparant (user)

Ik veronderstel van wel :?
Wat heeft dit nou met je distro te maken?
Dit is gewoon een gnome desktop.
Lees de FAQ's over Linux eens door.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.