Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 4

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 5.481 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .zolder
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-07 16:57
Hey, ik krijg hier binnenkort een nieuwe pc: P4 520 (2.8ghz + HT), 1gb ram. Ik heb me eigenlijk steeds voorgenomen hier Debian op te installeren, maar ik lees hier dat Gentoo ook een goed alternafief is. Ik heb weinig kennis van linux (wel ooit eens mandrake9 gehad op een blauwe maandag), maar ben niet bang om me hierin te verdiepen... Als ik dus een distro wil hebben welke in beginsel goed zelf te sturen is, wat zijn dan de voor- en nadelen van deze 2 (of andere dergelijke) distro's ten opzichte van elkaar. Waar zit em het verschil, naast het al of niet zelf compileren? Als ik Debian zou nemen wilde ik sowieso de kernel zelf gaan compileren..

Ik wil verder uiteindelijk weinig met linux doen (geen webserver of wat dan ook). Het moet meer een systeem zijn dat lekker te hobbytweaken valt en tegelijk een GUI en apps als OOo.org en xmms draait.

--------------------------------------------------------------------------------------

Onder het motto van eerst vragen, dan zelf zoeken, ben ik tot de conclusie gekomen dat mij Gentoo toch wat meer aanspreekt: Zelf alles compileren (wat dus geen probleem is met deze bak) en dus een (minimale?) performancewinst behalen, up-to-date software en bugfixes en de goede documentatie op gentoo.org. _/-\o_

[ Voor 30% gewijzigd door .zolder op 06-10-2004 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben van plan om me server in te zetten om beetje meer kennis met linux op te doen. Ik heb gekozen voor Slackware 10.0 omdat ik er al eens mee gewerkt heb.

De nodige programma's komen erop Apache PHP MySQL enz. nu is mijn vraag er wordt wel een kernel source 2.6.* meegeleverd alleen heb ik helemaal geen ervaring hiermee zou iemand me kunnen vertellen hoe ik deze kernel moet toepassen op mijn installatie.

Ishet niet mogelijk om de 2.6.* serie tijdens de installatie te selecteren ?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2004 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mag misschien een beetje bot klinken, maar lees je wel? Echt op de frontpage van Slackware staat duidelijk dat Slack 10 met een 2.4.26 kernel en als optie een 2.6.7 kernel geleverd wordt.

Dus ja, tijdens installatie krijg je de keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de frontpage staat "with Linux 2.6.7 as an alternate choice in /testing" spijt me als ik het verkeerd heb opgevat maar ik dacht dat die alleen meegeleverd werd op de cd en dat je deze handmatig moest compileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 23:05

Tachyon

pop the glock

Ik heb afgelopen week Ubuntu eens geprobeerd naar aanleiding van een preview op OSNews. Ben toch wel aangenaam verrast moet ik zeggen. :)

Het is zeker geschikt voor (relatieve) beginners, is Debian-based en heeft Gnome 2.8 aan boord, net als OpenOffice. De default-keuzes zijn uitgewogen en er wordt weinig tot geen 'clutter' geinstalleerd. Het is daarom ook een 1 CD-install.

Uiteraard zitten er nog wel wat ruwe kantjes aan, maar Ubuntu is veelbelovend.
Ik denk dat we er nog wel meer van gaan horen. :)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Tachyon schreef op 08 oktober 2004 @ 23:02:
Ik heb afgelopen week Ubuntu eens geprobeerd naar aanleiding van een preview op OSNews. Ben toch wel aangenaam verrast moet ik zeggen. :)

Het is zeker geschikt voor (relatieve) beginners, is Debian-based en heeft Gnome 2.8 aan boord, net als OpenOffice. De default-keuzes zijn uitgewogen en er wordt weinig tot geen 'clutter' geinstalleerd. Het is daarom ook een 1 CD-install.

Uiteraard zitten er nog wel wat ruwe kantjes aan, maar Ubuntu is veelbelovend.
Ik denk dat we er nog wel meer van gaan horen. :)
Wat mij opviel van de site:

very best in translations and accessibility infrastructure

Ubuntu is suitable for both desktop and server use. The current Ubuntu release supports Intel x86 (IBM-compatible PC), AMD64 (Hammer) and PowerPC (Apple iBook and Powerbook, G4 and G5) architectures.

Ik mis het Debian-based op hun frontpage.

Ubuntu is a complete desktop Linux operating system, freely available with both community and professional support.
En dan zeggen dat ze tevens voor servers beschikbaar te zijn. Dit is tevens weer subjectief, net zoals de gehele site. Ze spreken alleen een doelgroep aan, die ze aan zich willen binden in de toekomst. Alleen mis ik het een en ander aan professionaliteit. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 23:05

Tachyon

pop the glock

Ik mis het Debian-based op hun frontpage.
Misschien niet rechtstreeks op de FP, maar een klik op About levert toch resultaat op ;)

Op mij maakt het ook wel de indruk dat het allemaal nog niet 'af' is, maar desondanks geef ik ze het voordeel van de twijfel.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Tachyon schreef op 09 oktober 2004 @ 02:19:
[...]

Misschien niet rechtstreeks op de FP, maar een klik op About levert toch resultaat op ;)

Op mij maakt het ook wel de indruk dat het allemaal nog niet 'af' is, maar desondanks geef ik ze het voordeel van de twijfel.
Zoals ik al zei, het gaat mij om de manier van presentatie. Professionaliteit is dan, naar mijn mening, een beetje ver te zoeken. Wil men overgaan op een bepaald besturingssysteem, dan moet er wel wat vlakte zijn voor herkenning. Met andere woorden, een herkennig in een eigen belevingswereld. Idealistische vertrouwen, in ieder geval een graad daarvan, zou het wel goed doen. Om vertrouwen te winnen. Dan moet het niet afgaan van subjectieve statistische gegevens, maar om meer inhoud. Meer openheid. :)

En om zelf wat meer openheid te tonen, ik draai zelf een server met Debian. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Tatsu op 09-10-2004 03:26 ]

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil een van mijn oude p1's gebruiken om linux een beetje onder de knie te krijgen. Ik ben dus een totale newbee in het linux gebeuren en zoek dus daarom een simpele linux.

Specs:
Pentium 1 133mHz
32mb ram
cd-rom
diskette-station
2gb HD
LAN-onboard
Videokaart met 8mb ram erop<-Weet ik niet zeker is niet echt meer te achterhalen.

Verder zou ik ook mijn andere p1 willen gebruiken om een (liefst headless) mailservertje te draaien. Die computer heeft ongeveer de zelfde specs.
Zelf had ik voor deze pc's al debian gevonden, maar ik zou toch liever een simpeler alternatief hebben. Als dat er is natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Nog simpeler? :P
Met de nieuwe installer moet dat echt wel goed te doen zijn. (Je wilde toch ook wat leren? Btw als je overal de default opties gebruikt dan lukt het ook nog.)

[ Voor 32% gewijzigd door Jesse op 10-10-2004 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even terug te komen op me vraag:
De nodige programma's komen erop Apache PHP MySQL enz. nu is mijn vraag er wordt wel een kernel source 2.6.* meegeleverd alleen heb ik helemaal geen ervaring hiermee zou iemand me kunnen vertellen hoe ik deze kernel moet toepassen op mijn installatie.

Ishet niet mogelijk om de 2.6.* serie tijdens de installatie te selecteren ?
Ik heb de installatie onder vmware gedraait maar krijg nergens de mogelijkheid de 2.6.* kernel te kiezen moet ik deze zelf compileren ? Zoja zou iemand me een uitleg hierover kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

ik dacht dat er wel een 2.6 kernel bij slackware 10.0 zat, maar anders kun je er vrij makkelijk zelf een compileren. slackware gebruikt volgens mij geen patches op de sources van kernel.org, dus je kunt zomaar een nieuwe kernel zelf compileren, als je maar oplet dat je de juiste drivers kiest, en natuurlijk zorgt dat je sommige dingen kiest die de init-scripts verwachten, devfs/udev bijvoorbeeld.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mijn P3 1.0GHz met 512 MB geheugen servertje to-be moet perl + mysql webpaginas gaan genereren. Ik ben maar matig met linux. Welke distro kan ik het beste nemen waarmee het zo gemakkelijk mogelijk is? mod_perl is leuk als ie er ook in zit, maar niet per se.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zal toch echt een afweging moeten maken. Debian is goed voor de taak waarvoor je 'm wilt gebruiken. Als je debian kunt installeren en gebruiken zou ik zeker Debian doen. Anders kun je Mandrake of Fedora ofzo gebruiken, die zijn makkelijk te installeren, maar dan krijg je wel een hoop spul mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyber007
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-04-2023
.zolder schreef op 05 oktober 2004 @ 23:34:
Hey, ik krijg hier binnenkort een nieuwe pc: P4 520 (2.8ghz + HT), 1gb ram. Ik heb me eigenlijk steeds voorgenomen hier Debian op te installeren, maar ik lees hier dat Gentoo ook een goed alternafief is. Ik heb weinig kennis van linux (wel ooit eens mandrake9 gehad op een blauwe maandag), maar ben niet bang om me hierin te verdiepen... Als ik dus een distro wil hebben welke in beginsel goed zelf te sturen is, wat zijn dan de voor- en nadelen van deze 2 (of andere dergelijke) distro's ten opzichte van elkaar. Waar zit em het verschil, naast het al of niet zelf compileren? Als ik Debian zou nemen wilde ik sowieso de kernel zelf gaan compileren..

Ik wil verder uiteindelijk weinig met linux doen (geen webserver of wat dan ook). Het moet meer een systeem zijn dat lekker te hobbytweaken valt en tegelijk een GUI en apps als OOo.org en xmms draait.

--------------------------------------------------------------------------------------

Onder het motto van eerst vragen, dan zelf zoeken, ben ik tot de conclusie gekomen dat mij Gentoo toch wat meer aanspreekt: Zelf alles compileren (wat dus geen probleem is met deze bak) en dus een (minimale?) performancewinst behalen, up-to-date software en bugfixes en de goede documentatie op gentoo.org. _/-\o_
Gentoo heeft zeer goede support, op het forum van gentoo kan je werkelijk alles vinden.
De documentatie van gentoo is er ook in het nederlands, de meeste mensen vinden het installeren nogal raar.
Ik gebruik gentoo zelf erg veel.
En het is een prettige distro, en je kan er alle kanten mee op

hier zijn wat links

www.gentoo.org
http://www.gentoo.org/doc/nl/gentoo-x86-install.xml
http://forums.gentoo.org

suc6 met het installeren & configureren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft verder misschien niet bar veel met de vraag van meneer te maken, maar Gentoo wil ik bij deze niemand meer aanraden.
  • de snelheidswinst is miniem
  • met de optimalisaties verneuk je eerder je systeem dan dat het er sneller door wordt
  • compileren duurt lang
  • de problemen die bij optimalisaties optreden zijn erg, ERG moeilijk te identificeren
Na een dag compileren (vind ik zelf nog best kort, heb het vaker geinstalleerd) kreeg ik allerlei wazige errors met basiscommando's als 'ls' en 'cp'. Ik had dus te aggressieve CFLAGS gebruikt om te compilen: coreutils wou niets meer doen.
Dus ik partitie opnieuw leeggegooid, en opnieuw begonnen. Toen was het weer 'n probleem met X... Weer een probleem dat ontzettend moeilijk op was te sporen.

But that's just my opinion.

Debian daarentegen, werkt als 'n trein, installeert makkelijk, package management is super. Het enige nadeel is dat ze wat later zijn met packages (ik wacht al maanden op xorg, maarja, dat is ook een groot pakket om ineens op over te stappen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 oktober 2004 @ 18:06:
[...]

Heeft verder misschien niet bar veel met de vraag van meneer te maken, maar Gentoo wil ik bij deze niemand meer aanraden.
  • de snelheidswinst is miniem
  • met de optimalisaties verneuk je eerder je systeem dan dat het er sneller door wordt
  • compileren duurt lang
  • de problemen die bij optimalisaties optreden zijn erg, ERG moeilijk te identificeren
Na een dag compileren (vind ik zelf nog best kort, heb het vaker geinstalleerd) kreeg ik allerlei wazige errors met basiscommando's als 'ls' en 'cp'. Ik had dus te aggressieve CFLAGS gebruikt om te compilen: coreutils wou niets meer doen.
Dus ik partitie opnieuw leeggegooid, en opnieuw begonnen. Toen was het weer 'n probleem met X... Weer een probleem dat ontzettend moeilijk op was te sporen.

But that's just my opinion.

Debian daarentegen, werkt als 'n trein, installeert makkelijk, package management is super. Het enige nadeel is dat ze wat later zijn met packages (ik wacht al maanden op xorg, maarja, dat is ook een groot pakket om ineens op over te stappen).
Als je het niet zo hebt op een installer die alles voor je doet, inclusief de setup en het starten van geinstalleerde dingen, dan is apt horror.

Het mooie van portage is dat het alle setups aan de user overlaat.
Ik word bijv. helemaal gek van exim installeren met apt. Vreselijk.

USE flags zijn ook extreem handig.
Bij apt hebt je totaal geen controle over welke opties er in een bin gecompiled zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2004 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

een ervaren gentoo-gebruiker zal ook niet zomaar z'n hele partitie leeggooien als er 1 pakket niet goed werkt. Het optimaliseren kan inderdaad problemen opleveren, maar het hoeft ook niet, dan zit je wat dat betreft gelijk aan debian (hoewel je zeker wel veilig kunt optimaliseren boven de optimalisaties van debian uit). Blijft over dat gentoo superieur is kwa snelheid van packages, en dat je zelf mag weten welke opties meegecompileerd worden.

Niet iedereen wil voor gentoo gaan, maar het is voor sommige gebruikers toch een stuk geschikter dan debian, of welke andere distro ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed, het is inderdaad een kwestie van smaak. Als je het echt, _echt_ /echt/ *echt* niet erg vind om te prutsen om iets werkend te krijgen kun je met Gentoo aan de slag gaan. Anders bespaar je je met Debian veel ergernis.

de druppel die de emmer deed overlopen met gentoo was dat ik kde had geemerged en daarna toch voor gnome wou gaan. nou is het logisch dat ik dan zelf alle dependencies van kde moest unmergen. een probleem: hoe list je welke packages je geinstalleerd hebt? google leerde mij dat dat in /var/lib/portage/world stond (oid). die bestond dus niet. toen was ik zo fucking pissed dat ik niet eens meer in /lib of /usr/lib of /usr/var/lib wilde kijken. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 oktober 2004 @ 20:48:
Goed, het is inderdaad een kwestie van smaak. Als je het echt, _echt_ /echt/ *echt* niet erg vind om te prutsen om iets werkend te krijgen kun je met Gentoo aan de slag gaan. Anders bespaar je je met Debian veel ergernis.

de druppel die de emmer deed overlopen met gentoo was dat ik kde had geemerged en daarna toch voor gnome wou gaan. nou is het logisch dat ik dan zelf alle dependencies van kde moest unmergen. een probleem: hoe list je welke packages je geinstalleerd hebt? google leerde mij dat dat in /var/lib/portage/world stond (oid). die bestond dus niet. toen was ik zo fucking pissed dat ik niet eens meer in /lib of /usr/lib of /usr/var/lib wilde kijken. :(
En jij wou zeggen dat je met apt wel in 1x KDE kan verwijderen? Daarvoor moet je ook maar net weten welke 2 packages ervoor zorgen dat alles verwijderd wordt.

Je kan trouwens simpel met emerge -pe kde zien waar kde op depend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 oktober 2004 @ 21:06:
[...]

En jij wou zeggen dat je met apt wel in 1x KDE kan verwijderen? Daarvoor moet je ook maar net weten welke 2 packages ervoor zorgen dat alles verwijderd wordt.

Je kan trouwens simpel met emerge -pe kde zien waar kde op depend.
Ik wou zeggen dat ik met dpkg -l kan zien wat ik geinstalleerd heb. Zoiets _ontzettend_ basics moet iedere package manager toch kunnen? Oordelend naar mijn google bevindingen kan dat dus niet. En dat het dan misschien ipv /var/lib /lib of /usr/lib of /usr/var/lib was kan me aan m'n reet roesten, op dat moment had ik er echt genoeg van, en heb ik besloten me maar weer bij debian te houden.

Als er dan nog iets achter blijft van kde, kan ik dat makkelijk opsporen, dat is alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

volgens mij is er ook een of andere tool (qpkg dacht ik?) die het voor je doet, maar in de unix-filosofie werkt dit gewoon:

ls -d /var/db/pkg/*/*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 20:41
Verwijderd schreef op 10 oktober 2004 @ 18:06:
[...]
Ik had dus te aggressieve FLAGS gebruikt om te compilen: coreutils wou niets meer doen.
Dus ik partitie opnieuw leeggegooid, en opnieuw begonnen.
Tja, er staat toch duidelijk in het handboek vermeld dat je niet té veel CFLAGS moet defineren. Ik ben altijd erg voorzichtig geweest met CFLAGS defineren wat dat betreft, en dat ging altijd goed.
Don't place experimental settings in this variable; too much optimization can make programs behave bad (crash, or even worse, malfunction).
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silentsnake schreef op 10 oktober 2004 @ 22:20:
[...]

Tja, er staat toch duidelijk in het handboek vermeld dat je niet té veel CFLAGS moet defineren. Ik ben altijd erg voorzichtig geweest met CFLAGS defineren wat dat betreft, en dat ging altijd goed.

[...]

bron
Klopt, dat nam ik Gentoo ook zeker niet kwalijk. Ze geven je in ieder geval de keuze :9
Maar combineer het feit dat de snelheidswinst miniem is met het feit dat het compileren veel tijd kost, en er geen fatsoenlijke manier is om installed packages te listen.

Daarop gebaseerd heb ik mijn keus gemaakt: Debian. :) Veruit de fijnste distro die ik heb gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

het zelf compileren heeft dus veel meer voordelen dan alleen maar de optimalisatie-mogelijkheden. gentoo houdt zich beter aan de unix-filosofie dan debian doordat de binary packages met alleen maar tar en bzip2 te gebruiken zijn, en beter aan de linux-filosofie doordat het gewoonweg meer keuzes biedt.

Je eigen patch maken voor een programma is in gentoo heel makkelijk, volgens mij kan dat met debian ook wel, maar is volgens mij lastiger. Als ik geen X gebruik, hoef ik X ook niet te installeren, ook al gebruik ik een package die als optie heeft om een of ander tooltje dat X nodig heeft mee te installeren. bij het compileren van php heb je de keuze om gd te gebruiken of niet, mysql/postgreSQL, enzovoort. Bij debian moeten ze een keuze maken wat ze erin zullen stoppen, voor sommigen is dat te weinig, voor sommigen teveel.

Maar goed, debian is natuurlijk een prima distro, en ik kan me zeker voorstellen dat het soms duidelijk een betere keuze is dan gentoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
smokalot schreef op 10 oktober 2004 @ 22:44:
het zelf compileren heeft dus veel meer voordelen dan alleen maar de optimalisatie-mogelijkheden. gentoo houdt zich beter aan de unix-filosofie dan debian doordat de binary packages met alleen maar tar en bzip2 te gebruiken zijn, en beter aan de linux-filosofie doordat het gewoonweg meer keuzes biedt.
Daar ben ik het ook mee eens. Ik denk dat er überhaupt geen merkbare verschillen zitten voor het wel of niet compileren van een workstation. Hoe dan ook, het hele idee achter Open Source is vrijheid. Vrijheid om te kiezen wat je wilt. Tik je in debian in apt-get kde (oid, ik ben niet zo bekend met Debian) gaat hij, geloof ik, standaard XFree86 pakken omdat hij die als dependency heeft. Leuk, maar ik wil helemaal geen XFree86.

Nou kom ik van BSD af en dan past Gentoo mooi bij mij. Ik heb altijd al dingen gecompileerd, en ik ben nooit echt een package fan geweest. Mag dan wel eens waar sneller gaan kwa installeren, maar dan mis ik het hele Linux/Unix gevoel. Start XP en draai appwiz.cpl. Heb je hetzelfde idee als RPM's / Debian packages.

Maar, zoals smokalot al zei, Debian is een prima OS. Het is gewoon een kwestie wat de gebruiker prefereert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smokalot schreef op 10 oktober 2004 @ 22:09:
volgens mij is er ook een of andere tool (qpkg dacht ik?) die het voor je doet, maar in de unix-filosofie werkt dit gewoon:

ls -d /var/db/pkg/*/*
Daar heb je helemaal gelijk in.
Verwijderd schreef op 10 oktober 2004 @ 22:29:
[...]

Klopt, dat nam ik Gentoo ook zeker niet kwalijk. Ze geven je in ieder geval de keuze :9
Maar combineer het feit dat de snelheidswinst miniem is met het feit dat het compileren veel tijd kost, en er geen fatsoenlijke manier is om installed packages te listen.

Daarop gebaseerd heb ik mijn keus gemaakt: Debian. :) Veruit de fijnste distro die ik heb gebruikt.
Dit is niet waar. Met qpkg kan je installed packages listen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
NAME
       qpkg - Gentoo: query package tool

SYNOPSIS
       qpkg [options] [pkgname] [-g group]
            [-f <file>|-fp <pattern>]
<knip>
       Package Selection:

-f, --find-file     Finds package that owns file <file>
       -fp, --find-pattern Finds to package that owns file
                           matching *<pattern>*
       -I, --installed     Include only installed packages
       -U, --uninstalled   Include only uninstalled packages
       -g, --group         Find by group (can be combined with
                           other searches)

Geeft zoiets:
code:
1
2
3
4
5
fabio@ethanol fabio $ qpkg -I
app-admin/fam *
app-admin/metalog *
app-antivirus/clamav *
app-arch/bzip2 *

Maar das beetje off topic. equery is trouwens de opvolger van qpkg. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2004 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
Systeem
P2 200Mhz
64 MB
4mb videokaartje
20Gb HD

Wat zou ik graag willen:
- Routeren
- File sharing spul draaien
- Bestanden serveren in windows netwerk
- Printer serveren
- USB ondersteuning
- Remote besturen

Ik ben zelf wel een beetje bekend met linux. Ik zat zelfs te denken aan DSL, Slackware of een lichte install van Fedora Core 3 test 3 (heeft nu ook een light GUI).

Ik gebruik nu een afgeslankte versie van windows 98, maar die is zo instabiel als weet ik niet wat.

[ Voor 12% gewijzigd door Naj_Geetsrev op 14-10-2004 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Naj_Geetsrev schreef op 13 oktober 2004 @ 23:55:
Systeem
P2 200Mhz
64 MB
4mb videokaartje
20Gb HD

Wat zou ik graag willen:
- Routeren
- File sharing spul draaien
- Bestanden serveren in windows netwerk
- Printer serveren
- USB ondersteuning
- Remote besturen

Ik ben zelf wel een beetje bekend met linux. Ik zat zelfs te denken aan DSL, Slackware of een lichte install van Fedora Core 3 test 3 (heeft nu ook een light GUI).

Ik gebruik nu een afgeslankte versie van windows 98, maar die is zo instabiel als weet ik niet wat.
ik zou geen damn small linux nemen, dan beperk je jezelf wel heel erg in de mogelijkheden je systeem te configureren. slackware kan idd, debian ook, en als jij fedora kent en prettig vindt kan dat natuurlijk ook, ook al is het daar niet echt voor "bedoeld".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Verwijderd schreef op 10 oktober 2004 @ 22:29:
[...]

Probeer XFree86 eens NIET te gebruiken. Niet simpel.
Probeer ATi's binaries op Xorg maar eens. Niet simpel.

In beide gevallen gebruikt Gentoo Xorg als dat geinstalleerd is/je XFree gemasked hebt (zoals het eigenlijk hoort).
In het tweede geval kan Gentoo gewoon automagisch patches installeren. Patches die het ATi dev team (als je ziet hoe brak de drivers zijn waarschijnlijk devpersoon :| ) nog applied in de volgende versie (zie ati-drivers-gentoo-vmalloc patch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
wat mij eigenlijk opvalt is dat er op heel veel requests "debian" wordt geantwoord :D zegt genoeg over die distro lijkt me :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:19

Japie.G

Colour Classic

Pentium4 2,4Ghz
512MB Ram
40 gieg
ATI radeon 9200

- Heel erg weinig ervaring met linux
- Wil dus wat ervaring met linux krijgen!

Brand maar los zou ik zeggen!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Japie.G schreef op 14 oktober 2004 @ 22:14:
Pentium4 2,4Ghz
512MB Ram
40 gieg
ATI radeon 9200

- Heel erg weinig ervaring met linux
- Wil dus wat ervaring met linux krijgen!

Brand maar los zou ik zeggen!
Ik ben niet iemand die echt advies kan geven aangezien ik ook een beginner ben, maar heb Mandrake 10.0 (was wel leuk), Fedora Core 2 (niet doen) en Suse afgewerkt. Suse 9.1 blijf ik nu bij... :)

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-09 04:11

Kirpeknots

Wazzup!

Hoi. Ik ben een Noob en heb staan een:

Celly 466
64mb
4,3Hd

Ik wil hier een pröxy van maken die gebruikers in ons LAN toegang geeft tot een drietal internet sites. (De rest afschermen). Alleen de prøx¥ functionaliteit zoek ik. Is hier een eenvoudige disto voor? Het zou mooi zijn als je via een webinterface sites kan toevoegen/afvoeren in deze pröxy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor een proxy voor je lan:

Zoek op freesco of ipcop.

Enne... een beetje zelf zoeken in de toekomst wordt gewaardeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
struul schreef op 14 oktober 2004 @ 09:41:
wat mij eigenlijk opvalt is dat er op heel veel requests "debian" wordt geantwoord :D zegt genoeg over die distro lijkt me :P
Nja deels. Debian is met de nieuwe installer niet ingewikkeld en eist niet veel van je hardware. Dat is toch redelijk uniek, terwijl daar veel om gevraagt wordt.

Debian kan je tegenwoordig installeren met alleen de betreffende pc en de installatie cd. Dat hoef je met Gentoo niet te proberen, of je moet een hele lijst commando's uit je hoofd kennen. (Waar ik in elk geval weinig behoefte aan heb.)

Tenslotte heb ik er zelf wat ervaring mee, itt met Slackware of Gnome.

@Japie.G: Sja, daarmee kan je alle kanten op. Gentoo en Slackware dwingen je denk ik wel om ervaring te krijgen. Je kan denk ik goed zelf wat uitkiezen op basis van de startpost.

@mGerben: Dat zijn router/firewall distro's. Als ik zoek op de betreffende websites vind ik niets over proxy. :?

@Kirpeknots: Van Smoothwall krijg ik wel de indruk dat je er een proxy mee kan maken, misschien is dat wat voor je.

[ Voor 38% gewijzigd door Jesse op 18-10-2004 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easydisk
  • Laatst online: 12-07 12:55
Iets anders even tussendoor:
Is er ergens een vergelijking van de kwaliteit van de verschillende (SuSE/Fedora/Mandrake) package manager tools ? Hoe verhouden zich deze t.o.v. apt-get van Debian.
(dus: hoe makkelijk/moeilijk is het om te upgraden/van distributie versie x.y naar x.(y+1) te gaan)

Ik wil overstappen van Debian (meer en makkelijker nieuwe software tot mijn beschikking hebben zonder 'testing' te draaien, het aller laatste is nu ook weer niet nodig, maar een beetje meer up-to-date dan Debian is wel leuk, zonder testing te moeten draaien. Heb al de andere distributies gedraaid en getest maar nog niet kunnen updaten (teveel werk ook om bij alle 3 uit te proberen) en dat updaten geeft bij mij de doorslag.

Ik heb al het volgende lijstje:

alle 3: extreem veel overtollige software.. ;-(

Mandrake: Er is een leuk setje voorgecompileerde multimedia Mandrake software, i586 gecompileerd (maar hierdoor ook wat meer buggy), afwerking vind ik wat minder in de laatste versie.

Fedora: voorgecompileerde KDE aanwezig, het meest 'free' van allemaal, yum schijnt wel goed te zijn, maar een goede grafische package manager ontbreekt. afwerking OK, maar meer gnome gebasseerd (OK is in te stellen)

SuSE: Yast is leuk maar iets 'te' ik heb liever dat ik zelf configuratie files moet editen en weet niet zeker of Yast het dan overschrijft of niet.. wel een mooi afgewerkte distributie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Wat is er mis met testing draaien? Zeker Sarge nu is minstens zo stabiel als wat Fedora, SuSE of Mandrake stabiel noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
easydisk schreef op 18 oktober 2004 @ 20:36:
Is er ergens een vergelijking van de kwaliteit van de verschillende (SuSE/Fedora/Mandrake) package manager tools ? Hoe verhouden zich deze t.o.v. apt-get van Debian.
Persoonlijk vind ik apt de beste waar ik mee gespeeld heb.

SuSE en Fedora werken allebei met RPMs, dat is dus vergelijkbaar.
(dus: hoe makkelijk/moeilijk is het om te upgraden/van distributie versie x.y naar x.(y+1) te gaan)
Hmmm dat is naar mijn mening niet het punt waarop je je kunt onderscheiden als package manager, dat moeten ze allemaal kunnen en dat kunnen ze dus ook allemaal (gemakkelijk).

Als ik je zo hoor zou ik je Ubuntu van harte aanbevelen (temeer omdat je aangeeft tot nu toe met Debian gewerkt te hebben), ik ben er zeer tevreden over (bedenk daarbij dat het nog maar op een preview van de allereerste release gaat!).

De package repository is gebaseerd op halfjaarlijkse snapshots van Debian testingunstable (en wordt tussendoor natuurlijk ook onderhouden ;)).

Enige puntje daarbij dat niet strookt met jouw verhaal is dat ze (nog) geen KDE ondersteunen. Zelf heb ik het niet op KDE, dus dat vind ik niet zo'n punt, maar voor jou kan het iets uitmaken natuurlijk.

[edit] Foutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Jesse schreef op 18 oktober 2004 @ 21:00:
Wat is er mis met testing draaien? Zeker Sarge nu is minstens zo stabiel als wat Fedora, SuSE of Mandrake stabiel noemen.
Dat is ook mijn ervaring, onder SuSE kan ik meer breken dan onder Debian testing. Ik las het verhaal wat vluchtig en dacht eigenlijk dat hij het over unstable had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easydisk
Jesse schreef op 18 oktober 2004 @ 21:00:
Bij mij niet op het moment, terwijl ik toch vandaag nog geupdate heb. firefox/thunderbird/mozilla onstabiel (zijn de packages van mozilla.org zelf) KDE laat de computers soms helemaal hangen bij het afsluiten, KDE ligt door elkaar (wat wil je ook kdelibs 3.2.3 en kdebase 3.2.2) (en ja, kde is 100% verwijderd en daarna weer opnieuw geinstalleerd dus geen oude troep erdoor heen.)
Problemen zijn ca 3 weken geleden begonnen denk ik en heb niets qua hardware vervangen, etc, onder SuSE werkt het wel allemaal goed.

En ik ben op het punt gekomen dat m'n computer een eenvoudig werkend iets moet zijn zonder al teveel onderhoud, Debian apt-get update wat ik al 8 maanden doe kost me teveel tijd.
Daarnaast is het vooruitzicht niet echt 'super'. Huidige Debian versie gaat al ruim 2 jaar mee, het is gegroeid tot een 'standaard' set van ruim 8GB ! Over 3 a 4 jaar zien we de opvolger van Sarge welke 16 Gb groot is ?! Mij te lang en te groot.

Maar het voordeel van Debian is nog steeds apt-get, heb zo al 5 jaar met dezelfde installatie gedaan (en draai het nog steeds) en als je met bijv. SuSE steeds alles opnieuw moet installeren kan ik beter bij Debian blijven want 'herinstallatie' ken ik dus niet :)

--
Hmmm dat is naar mijn mening niet het punt waarop je je kunt onderscheiden als package manager, dat moeten ze allemaal kunnen en dat kunnen ze dus ook allemaal (gemakkelijk).
Maar 'hoe' makkelijk, heb er nog geen een gezien die de apt-get dist-upgrade vertaal slag kan maken. Packages kunnen en zullen veranderen tussen verschillende versies en dat moet dus meegenomen worden !
dat ze van apache 2.0.3 naar 2.0.4 gaan mooi, maar als apache veranderd is in apache2 2.0.4 moet het wel goed gaan.

En ik wil het graag bij een van de 'meest' gebruikte distributies houden, suse, mandrake, fedora, debian, connectiva, slackware, etc, etc

[ Voor 20% gewijzigd door easydisk op 18-10-2004 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zoek een leuk OS voor mijn server, hij draait nu Win2k3 server maar wil misschien iets met linux ernaast doen...

P4 3,0 Ghz 800 Mhz FSB, 1 Mb cache
512 Mb ram
Asrock P4i65GV
2x Samsung 120 Gig S-ATA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
easydisk schreef op 18 oktober 2004 @ 21:42:
En ik ben op het punt gekomen dat m'n computer een eenvoudig werkend iets moet zijn zonder al teveel onderhoud, Debian apt-get update wat ik al 8 maanden doe kost me teveel tijd.
Hoeveel tijd kost dat dan?
In cron de updates/upgrades downloaden en dan met de hand af en toe apt-get upgrade kost toch niet zoveel tijd?
Huidige Debian versie gaat al ruim 2 jaar mee, het is gegroeid tot een 'standaard' set van ruim 8GB !
8 gbyte? Hoe bedoel je dat?
Ik heb pas nog een desktop install gedaan en dat was echt geen 8 gbyte.

[ Voor 21% gewijzigd door Olaf van der Spek op 19-10-2004 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easydisk
OlafvdSpek schreef op 19 oktober 2004 @ 00:35:
[...]

Hoeveel tijd kost dat dan?
In cron de updates/upgrades downloaden en dan met de hand af en toe apt-get upgrade kost toch niet zoveel tijd?

[...]

8 gbyte? Hoe bedoel je dat?
Ik heb pas nog een desktop install gedaan en dat was echt geen 8 gbyte.
Ik vind dat het upgraden me toch teveel tijd kost, het is niet het draaien van apt-get, maar soms zit er iets bij wat niet helemaal lekker werkt en dan moet je dat weer oplossen.

Die 9101408 Mbyte : al die software moet goed zijn voor de installatie anders kan het niet gereleased worden, tuurlijk installeer je het niet allemaal maar het moet wel allemaal (vrijwel alles) bug vrij zijn voor er een release komt.

Ik denk dat je beter, net als bij Mandrake/Fedora een relatief kleine (rond de 2 - 2.5 GByte) standaard distributie kan maken en dan een set extra's (contrib, extra selectie, losstaande packages) kan maken die wel het gemak van voorgecompileerde software geeft maar die een bugje kunnen bevatten en dan dat wel regematiger update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
easydisk schreef op 18 oktober 2004 @ 21:42:
[...]
Bij mij niet op het moment, terwijl ik toch vandaag nog geupdate heb. firefox/thunderbird/mozilla onstabiel (zijn de packages van mozilla.org zelf)
Sja, dat zijn dus de nightly's inplaats van wat debian meeleverd?
KDE laat de computers soms helemaal hangen bij het afsluiten, KDE ligt door elkaar (wat wil je ook kdelibs 3.2.3 en kdebase 3.2.2) (en ja, kde is 100% verwijderd en daarna weer opnieuw geinstalleerd dus geen oude troep erdoor heen.)
Hmz, ik gebruik Debian zonder X :)
Problemen zijn ca 3 weken geleden begonnen denk ik en heb niets qua hardware vervangen, etc, onder SuSE werkt het wel allemaal goed.
Dat is ook mijn ervaring, voor een desktop pc waar je geen tijd met prutsen wilt verdoen en die et gewoon altijd moet doen gebruik ik liever SuSE.
Mijn broer die gebruikt Debian op zijn laptop, maar die kijkt ook niet meer op van een kernel panic oid. Dan zegt ie: 'o ja, ik had me kernel laatst geupdate', en douwt ie er een bootflop in.
Daarnaast is het vooruitzicht niet echt 'super'. Huidige Debian versie gaat al ruim 2 jaar mee, het is gegroeid tot een 'standaard' set van ruim 8GB ! Over 3 a 4 jaar zien we de opvolger van Sarge welke 16 Gb groot is ?! Mij te lang en te groot.
Met die complete 8 gig heb je toch helemaal niets te maken? Je installeerd alleen wat je nodig hebt. In mijn optiek is een 'standaard' debian set juist zo lekker klein, nl. wat je krijgt met een minimale installatie. Wat je daarbij installeerd is weer wat anders, maar die 8 gig is juist mooi, dan heb je minder kans dat je zelf paketten moet maken en je kan mooi alles gewoon apt-getten.

Edit: Ok, ik zie nu je punt hier. Volgens mij is het zo dat er ook wel meer mensen aan die meer packages werken, dat is niet het probleem bij Debian. Ze willen Stable gewoon heel stable hebben. Als je recente software wilt draaien moet je gewoon niet voor Stable gaan, Stable is iets voor machines die moeten werken en waar je geen omkijken meer naar wilt hebben.
Maar het voordeel van Debian is nog steeds apt-get, heb zo al 5 jaar met dezelfde installatie gedaan (en draai het nog steeds) en als je met bijv. SuSE steeds alles opnieuw moet installeren kan ik beter bij Debian blijven want 'herinstallatie' ken ik dus niet :)
Nja het upgraden naar een nieuwere versie van een willekeurig OS is vrijwel altijd een crime. Debian is een van de weinigen die dat fatsoenlijk kan. SuSE schijnt wel een upgrade optie te hebben, maar wat ik daarvan gehoord heb werkt dat ook niet zo super. Je zet missschien beter je /home op een andere partitie, dan is een herinstallatie in feite niet zo'n probleem.
--

[...]
*knip*

[ Voor 34% gewijzigd door Jesse op 19-10-2004 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[Systeem]
Pentium 2 350 Mhz
128 MB geheugen
40 GB harde schijf
Realtek 8139 100 Mbit netwerkkaart

[Doel]
Streaming MP3 server of lokaal netwerk, hieraan gekoppeld een (Apache) webserver met mogelijkheid tot PHP/MySQL. MP3's moeten op de harde schijf te plaatsen zijn via netwerk (samba, ofzo?).
Liefst erg basis, weinig instellen, behalve het installeren van de benodigde pakketten.

Welke Linux distributie moet ik nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 16:04:
[Systeem]
Pentium 2 350 Mhz
128 MB geheugen
40 GB harde schijf
Realtek 8139 100 Mbit netwerkkaart

[Doel]
Streaming MP3 server of lokaal netwerk, hieraan gekoppeld een (Apache) webserver met mogelijkheid tot PHP/MySQL. MP3's moeten op de harde schijf te plaatsen zijn via netwerk (samba, ofzo?).
Liefst erg basis, weinig instellen, behalve het installeren van de benodigde pakketten.

Welke Linux distributie moet ik nemen?
erg basis en weinig instellen gaat niet samen! op de een of andere manier moet het ingesteld worden, dit kun je zelf doen (dan heb je dus een basaal systeem), of dit kun je aan een tool overlaten, die een soort van extra laag creeert bovenop al je configuratiebestanden (en dan heb je dus geen basaal systeem meer!).

elke linux-distro kan dit, de performance van low-level systemen zoals slackware of debian (of gentoo evt.) is waarschijnlijk het best, maar als jij het jezelf "gemakkelijk" (op de korte termijn, als je bereid bent wat te leren heb je daar op termijn profijt van) wilt maken kun je ook fedora, suse of mandrake nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easydisk
Jesse schreef op 19 oktober 2004 @ 09:25:
[...]

Sja, dat zijn dus de nightly's inplaats van wat debian meeleverd?
nee, zowel laatste officiele firefox 1.0 preview als de door debian gecompileerde versie van mozilla, draai geen nightly builds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
easydisk schreef op 19 oktober 2004 @ 16:55:
[...]

nee, zowel laatste officiele firefox 1.0 preview als de door debian gecompileerde versie van mozilla, draai geen nightly builds.
Njah wat ik eigenlijk bedoel is dat ik dacht dat als je gewoon apt-get install mozilla-firefox oid doet dat je dan een versie krijgt die niet om de haverklap crasht.

Toch vraag ik me dan af hoor, is je hardware wel 100% ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easydisk
Jesse schreef op 19 oktober 2004 @ 17:08:
[...]

Njah wat ik eigenlijk bedoel is dat ik dacht dat als je gewoon apt-get install mozilla-firefox oid doet dat je dan een versie krijgt die niet om de haverklap crasht.

Toch vraag ik me dan af hoor, is je hardware wel 100% ?
Ja, ik heb er een 2de Debian installatie naast geinstalleerd (andere partitie) en heb daar geen problemen mee. Overigens zijn het alleen deze applicaties: gnome, licq, amsn, openoffice, apache, mysql etc, etc, werkt allemaal perfect. Denk een lib ergens beschadigd of Xfree kaduk zo, heb laatst tijd bij het afsluiten van KDE soms dat de computer 100% vast loopt, m'n kde profiel is dan beschadigd misschien dat er ook iets anders mis is gegaan, al weet ik niet wat want /usr is alleen leesbaar voor normale users, dus die kunnen niet schrijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NootjesBV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09-2023
Hoi,

Ik wil voor netgamez een game server maken alleen ik weet niet zo goed welk distro ik hier voor moet gebruiken. Ik ben niet zo into Linux heb er weinig verstand van maar wil het toch graag leren.

[System]
Amd Athlon 2100+
512 MB DDR
Standaard 3com netwerk kaart
10 GB Harde Schijf.

[Doel]
Een game server maken met de volgende games:
Counterstrike 1.6 steam en non steam.
Ventrilo server

Wat raden jullie mij aan. Liefst zo gebruiks vriendelijk

Extra info: Ik heb al eens linux suse gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Systeem:

Intel Celeron 500 @ 600
196mb ram
Onboard video
3com TX 100mbit NIC
10gb hdd [IDE-1]
2,x gb hdd (SWAP) [IDE-2]

Doel:

Voornamelijk webserver. Wil zeker samba en iets van Webmin of Webconfig.. Het liefst zoiets meet heel veel instellingen. Wil PHP, HTML en MySQL. Bakkaie moet 24/7 online komen... Is een beetje voor eigen gebruik... Wat scripten en eigen site op hosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh

lvh

Ik heb nu Gentoo.

Heeft Debian ondertussen al iets wat recenter geupdate wordt dan unstable?
Ubuntu lijkt wel wat, maar da's IMHO te newbie- en desktopgericht. Of vergis ik me hierin?

Ik wil, zoals Debian, een lege console, en ik emerge/apt-get zelf wel dingen. Liefst met nieuwe software en Xorg, ATi's drivers liefst out of the box (zoals bij gentoo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Klinkt alsof jij Archlinux wil, simpel package management systeem, en je kan het zo kaal houden als je zelf wil :)
Bovendien zijn ze altijd flink snel met nieuwe packages erin gooien.

[ Voor 20% gewijzigd door Thunder op 22-10-2004 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thunder schreef op 22 oktober 2004 @ 18:10:
Klinkt alsof jij Archlinux wil, simpel package management systeem, en je kan het zo kaal houden als je zelf wil :)
Bovendien zijn ze altijd flink snel met nieuwe packages erin gooien.
wie? ik of racoontje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Oh hmm mja misschien had ik hem moeten quoten, maar ik bedoelde dus racoontje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Debian ;) Is m.i. top voor zulke toepassingen. Om samba web based te configgen moet je swat hebben dacht ik.

@NootjesBV: SuSE is misschien weer een idee voor je? Je kent het al, en het is (w.m.b.) erg eenvoudig. Om die hardware hoef je het niet te laten.

[ Voor 29% gewijzigd door Jesse op 22-10-2004 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Is er ook een knoppix /livecd achte linux waar de vm-tools zijn voor geinstaleerd?

Ik wil wat oefenen /kijken met linux en om niet te hoeven rebooten gebruik ik daarvoor nu knoppix in een vmware sessie. En het scherm is heel traag als er geen vm-tooms zijn geinstalleerd.

Of is mijn enige optie knoppix op eem (vmware) harde schijf te installeren?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Zal ik ArchLinux gebruiken voor een fileserver ? Ik moet alleen mijn files erop kwijt kunnen en benaderen. Data van applicaties mag erop staan...... niet noodzakelijk.

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NootjesBV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09-2023
Jesse schreef op 22 oktober 2004 @ 20:28:
@NootjesBV: SuSE is misschien weer een idee voor je? Je kent het al, en het is (w.m.b.) erg eenvoudig. Om die hardware hoef je het niet te laten.
heb het nu draien, cs server draait, ventrilo server draait. Mischien nog een webserv proberen te instaleren. alles gaat wel goed als ik maar niet hoef te compilen want dan gaat het fout bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nieuw met linux, ik heb gezien hoe handig/stabiel/snel linux eigenlijk is bij iemand die ik ken die alleen maar met linux werkt (debian draait hij d8 ik) en nu heb ik bedacht dat dat ook wel wat voor mij zal zijn.
Ik zoek dus een distro voor een desktop, waar ik verder al het gebruikelijke op kan draaien, en als het even kan ook nog directx kan simuleren (gezien bij die kerel dat dat kan).

PC:
AMD 3000+
2*256mb 400mhz
A7n8X-e deluxe
40 gb
80 gb
Nvidia 5900xt

Ik heb wat gezien over gentoo, en ik heb het idee dat het heel snel is, maar ik vraag me af of het wel toegankelijk is voor een beginner.

PS: is het mogelijk om al mijn mp3's ook te zien/gebruiken in Linux? (ze staan nu op de 80gb schijf NTFS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 24 oktober 2004 @ 23:35:
Ik ben nieuw met linux, ik heb gezien hoe handig/stabiel/snel linux eigenlijk is bij iemand die ik ken die alleen maar met linux werkt (debian draait hij d8 ik) en nu heb ik bedacht dat dat ook wel wat voor mij zal zijn.
Ik zoek dus een distro voor een desktop, waar ik verder al het gebruikelijke op kan draaien, en als het even kan ook nog directx kan simuleren (gezien bij die kerel dat dat kan).

PC:
AMD 3000+
2*256mb 400mhz
A7n8X-e deluxe
40 gb
80 gb
Nvidia 5900xt

Ik heb wat gezien over gentoo, en ik heb het idee dat het heel snel is, maar ik vraag me af of het wel toegankelijk is voor een beginner.

PS: is het mogelijk om al mijn mp3's ook te zien/gebruiken in Linux? (ze staan nu op de 80gb schijf NTFS)
ja, je kunt je mp3tjes zien/gebruiken in linux, maar je kunt niet op die schijf schrijven, aangezien het NTFS is.

met die hardware zijn alle distro's even snel, dus hangt het van andere dingen af welke distro je neemt. gentoo is niet alleen snel maar ook erg handig, maar pas als je weet hoe linux een beetje werkt, je moet configuratiebestanden met de hand bewerken. zelfde geldt voor debian en slackware. Kan wel, maar je moet veel lezen en problemen oplossen.

Je kunt ook voor n00b-distro's zoals mandrake, SuSE of fedora gaan, die hebben allemaal tooltjes voor dat configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh

lvh

Ondertussen (recente 2.6 kernels) kan je ook al op NTFS schrijven hoor. Het heet alleen experimental omdat ze de spec niet krijgen.

Gentoo is IMHO toegankelijker dan bv Debian gewoon omdat IMHO de docs beter zijn. En de fora. Vergeet de fora niet ;-)

www.gentoo.org

Je wordt het alleen wel na een tijdje zat als je half GNOME en heel KDE hebt en ze een nieuwe versie uitbrengen. Kan je weer beginnen.

Spendeer wat tijd in #debian op irc.freenode.net. Op eigen risico. Officieel kanaal, gevuld met bigots. Durf maar eens te opperen dat ze misschien een Sarge->Stable changelog moeten hebben -- ban. Enige manier om niet gebanned te worden EN niet geflamed is te zwijgen, enige manier om niet gebanned te worden maar wel geflamed is iets heel erg pro-Debian en conservatiefs te zeggen.

Eens sarge stable is verwacht ik GNOME2.8 en Xorg. En misschien werkende ATi drivers. En dan kom ik wel eens terug -- maar niet voor de community.

[ Voor 77% gewijzigd door lvh op 25-10-2004 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 oktober 2004 @ 23:35:
Wil je Gentoo installeren zul je heel veel moeten lezen. Maar de handleidingen zijn uitstekend gedocumenteerd. De fora en de verschillende IRC kanalen zijn een genot om te lezen en tevens een enorme bron voor hulp als er iets fout gaat. Je kunt het zo gek niet bedenken of er staat wel een post op waar je mee vooruit kan.

En over dat beginner gedeelte: je moet toch ergens beginnen? En waarom dat niet met een goede leerzame distro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

racoontje schreef op 25 oktober 2004 @ 07:53:
Ondertussen (recente 2.6 kernels) kan je ook al op NTFS schrijven hoor. Het heet alleen experimental omdat ze de spec niet krijgen.
niet waar, je kunt alleen maar veilig bestanden overschrijven met een bestand van dezelfde lengte.
Gentoo is IMHO toegankelijker dan bv Debian gewoon omdat IMHO de docs beter zijn. En de fora. Vergeet de fora niet ;-)

www.gentoo.org

Je wordt het alleen wel na een tijdje zat als je half GNOME en heel KDE hebt en ze een nieuwe versie uitbrengen. Kan je weer beginnen.
aan de andere kant heb je hier tenminste de keuze, terwijl debian pas maanden later met de nieuwe release komt. je hoeft niet up te graden hoor, de verschillen tussen 3.3.0 en 3.3.1 zijn minimaal.
Spendeer wat tijd in #debian op irc.freenode.net. Op eigen risico. Officieel kanaal, gevuld met bigots. Durf maar eens te opperen dat ze misschien een Sarge->Stable changelog moeten hebben -- ban. Enige manier om niet gebanned te worden EN niet geflamed is te zwijgen, enige manier om niet gebanned te worden maar wel geflamed is iets heel erg pro-Debian en conservatiefs te zeggen.

Eens sarge stable is verwacht ik GNOME2.8 en Xorg. En misschien werkende ATi drivers. En dan kom ik wel eens terug -- maar niet voor de community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er vanmorgen een half uurtje gezeten, niets gezegd maar er werden wel verschillende newbies geholpen hoor. Bijvoorbeeld eentje die niet wist hoe apt-get werkte, nou dat moet je hier op got niet vragen zonder zelf onderzoek te hebben gedaan. Verder ben ik ook wijzer geworden over een of ander project dat debfoster heet, daar ging het ook even over (verwijdert packages die dependencies zijn van reeds verwijderde packages).

In de titel van het channel stond ook veel informatie. Ze hebben daar een bot, 'dpkg', die je verschillende veelgestelde vragen kunt 'stellen'. Dus ik typ /msg dpkg xorg, en ik krijg het antwoord dat xorg in debian zal komen als sarge gereleased is. Daarnaast werd ik gewezen op een andere instructie voor de bot voor URLs voor unofficial xorg debs. Joechei :)

En verder heb ik de debian community nog nooit nodig gehad (debian zelf zit dus goed in elkaar, de problemen die ik wel heb gehad hadden niets met debian te maken maar linux of de applicaties, een enkel probleem met {pre,post}{rm,inst} scripts daargelaten). But that's just my opinion :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 15:36
racoontje schreef op 22 oktober 2004 @ 18:00:
Heeft Debian ondertussen al iets wat recenter geupdate wordt dan unstable?
Ja hoor. Naast unstable is er ook experimental :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Iemand nog een suggestie voor een simpele fileserver-distro ? LiveCD zou wel ok zijn !

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

BacardiBreezer schreef op 25 oktober 2004 @ 14:12:
Iemand nog een suggestie voor een simpele fileserver-distro ? LiveCD zou wel ok zijn !
Je moet wat specifieker zijn: wat voor clients moeten erop kunnen?

Andere Linux/UNIX clients? gebruik een distro met NFS (hebben ze allemaal wel)
Windows clients? gebruik een distro met Samba
Internetgebruikers? gebruik een distro met een goede FTP server

Je kunt eigenlijk alle distro's wel gebruiken. Je hebt geen grafische interface nodig. Partitie van 50 MB zal wel meer dan genoeg zijn voor het OS gedeelte.

Of gewoon Debian gebruiken, installeer alleen een basis-systeem (geen idee hoe groot dat precies is), vervolgens nog samba/nfs-common/ftpd installeren en configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

www.gentoo.org

Gentoo... :r. Ik heb het een keer geprobeerd, maar ik werd er echt helemaal gek van. De installatie hebben ze expres zo moeilijk mogelijk gemaakt, met commandline i.p.v. grafische installer. En als je het uiteindelijk geïnstalleerd hebt, en je emerged wat packages, mag je nog eens een uur wachten voordat er één programma zoals Firefox is gecompileerd. En ook al is alles gecompileerd voor jouw config, dan nog is de snelheidswinst nihiel.
En ik zou het zeker niet aanraden aan beginners. Bustaword, probeer Debian of Ubuntu eens. Die zijn eenvoudig te installen en daarmee kun je voorgecompileerde packages downloaden. Gentoo is echt zo'n we-maken-het-lekker-zo-moeilijk-mogelijk distro met als excuus dat het leerzaam is dat omdat het zo moeilijk is :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb een server die momenteel op win2k of winXP draait. Ze lopen echt beide niet zoals ik wil, dus ga ik Linux proberen.

* Op wat voor systeem ga je de distro installeren? Wat voor een CPU? Hoeveel geheugen / HD ruimte, etc.?
-> Compaq Pressario met AMD K6-2 533 mHz en 64 mb geheugen. Er zitten 2 fysieke HD's in, met 3 partities (C: 2GB, D: 12GB, G: 4GB).

* Wat ben je van plan met dit systeem, moet het een router worden of wil je kijken hoe bruikbaar Linux / *BSD op de desktop is, of wat anders?
-> Het moet een router worden waarmee ik mijn internet kan delen met de rest van het huis. Ook moet hier een ftp server op draaien.

* Moet het out-of-the-box werken, of vind je het niet erg om lekker te prutsen/knutselen?
-> De server moet gewoon altijd aan staan en nooit uitvallen :D Verder moet ik er weinig omkijken naar hebben.

Van een vriend heb ik nu Fedora Core 2 gekregen, die ik wil proberen. Alle 3 de partities zijn NTFS geformatteerd, en ik wil de D gebruiken als FTP. Het liefst wil ik winXP wel op de C laten staan (dus dual boot).

Wat adviseren jullie? Is Fedora C2 een verstandige keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben al wat aan het uitproberen geweest met Linux enz.

Ik heb zelf een Lexmark Z25 printer, en bij Suse 9.2 (of iets in de trent) en Mandrake (ook een nieuwe versie, ik geloof 10) werken de drivers die Lexmark zelf ter beschikking stelt niet. Ik ben persoonlijk wat Suse fan, omdat ik graag alles grafisch wil kunnen regelen, en met Yast is dit ideaal. Ik heb ook Fedora geprobeerd, hier werkt m'n printer wel, maar ik vind Fedora niet echt iets. Ik vind het uiterlijk enz. ook wel belangrijk, en Knoppix vond ik op zich wel mooi.

Hebben jullie nog wat tips?

Ik gebruik mijn systeem om te surfen, chatten, php'en, en ik wil binnenkort ook programmeren.

Misschien kan iemand mij ook een tip geven welke taal leuk is om mee te beginnen, en die platform-onafhankelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 oktober 2004 @ 16:30:
[...]

Gentoo... :r. Ik heb het een keer geprobeerd, maar ik werd er echt helemaal gek van. De installatie hebben ze expres zo moeilijk mogelijk gemaakt, met commandline i.p.v. grafische installer. En als je het uiteindelijk geïnstalleerd hebt, en je emerged wat packages, mag je nog eens een uur wachten voordat er één programma zoals Firefox is gecompileerd. En ook al is alles gecompileerd voor jouw config, dan nog is de snelheidswinst nihiel.
En ik zou het zeker niet aanraden aan beginners. Bustaword, probeer Debian of Ubuntu eens. Die zijn eenvoudig te installen en daarmee kun je voorgecompileerde packages downloaden. Gentoo is echt zo'n we-maken-het-lekker-zo-moeilijk-mogelijk distro met als excuus dat het leerzaam is dat omdat het zo moeilijk is :/.
"Makkelijk" koop je in de winkel met een Microsoft logo op de doos. Maar Debian/Ubuntu is inderdaad een goede keuze als je niet wilt compileren. Scheelt je een hoop leeswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Verwijderd schreef op 25 oktober 2004 @ 17:16:
*knip*
Wat adviseren jullie? Is Fedora C2 een verstandige keuze?
Tja, op zich kan dat heel goed met FC2 denk ik. (Hoewel ik geen ervaring heb met Redhat achtigen zonder X)
Anderzijds, mijn idee is dat als je echt een machine wilt hebben waar je geen omkijken naar hebt, neem dan Debian Sarge. Als ftp server zou je bijvoorbeeld ProFTPd kunnen gebruiken.

@Nuxli: Dat moet haast wel SuSE 9.1 zijn geweest. Inmiddels is de live-cd van 9.2 er wel, en je zou daarmee kunnen proberen of je printer het doet. Je zou ook kunnen proberen uit te zoeken hoe het komt dat ie onder Fedora wel werkt en onder SuSE niet, als het je wel lukt geeft dat wel voldoening is mijn ervaring.

@salamander, William: Ubuntu was eigenlijk nog een behoorlijke tegenvaller voor mij. Op basis van al het gehype (dwz de veelheid aan positieve verhalen) waren mijn verwachtingen iets te hoog, wat een beetje een afknapper opleverde bij mij. Vooralsnog steld het (imho) idd niet meer voor dan Debian Unstable met Gnome 2.8 en wat artwork.
(Debian vind ik vooralsnog heerlijk zolang e.e.a. niet teveel moeite kost :P)

[ Voor 50% gewijzigd door Jesse op 25-10-2004 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt allemaal voor de (verschillende) tips!
Ik begrijp van sommigen dat Gentoo wel heel veel werk is, om dat fatsoenlijk draaiende te krijgen (of begrijp ik dit nu verkeerd). Zolang het qua snelheid dus niet zoveel uitmaakt en jullie zeggen dat debian dus ook een prima keus zou zijn lijkt mij dat wat makkelijker. Welke versie van debian zou ik dan moeten kiezen (of is dat iets wat ik hier niet moet vragen?), degene waarmee die vriend van mij werkt is debian woody, maar ik weet dus verder ook niet wat er elders nog te krijgen is.

Over die mp3tjes: Kan ik die ook gewoon overzetten op een schijf met linux format?? dan kan ik ze tenminste aanpassen...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2004 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Verwijderd schreef op 25 oktober 2004 @ 19:49:
Ik begrijp van sommigen dat Gentoo wel heel veel werk is, om dat fatsoenlijk draaiende te krijgen (of begrijp ik dit nu verkeerd).
Als je de installatiehandleiding erbij hebt schijnt het in principe niet moeilijk te zijn. Het is als ik het goed begrepen heb wel een behoorlijke klus.
Zolang het qua snelheid dus niet zoveel uitmaakt en jullie zeggen dat debian dus ook een prima keus zou zijn lijkt mij dat wat makkelijker.
Dat snelheidsverschil is miniem voor zover ik weet. Der is volgens mij ook tegenwoordig niemand meer die daarvoor Gentoo kiest.
Welke versie van debian zou ik dan moeten kiezen (of is dat iets wat ik hier niet moet vragen?), degene waarmee die vriend van mij werkt is debian woody, maar ik weet dus verder ook niet wat er elders nog te krijgen is.
Debian heeft in principe 3 versies, stable, testing en unstable. Wat Debian stable noemt is ook behoorlijk stable en vaak behoorlijk gedateerd ook. Testing is een aardige keuze voor op de desktop lijkt mij. Unstable is soms kapot, en dan is het maar afwachten (dwz dat is mijn ervaring) of het gerepareerd wordt bij een volgende update. (Hoewel er vast ook zat mensen zijn die Unstable draaien op de desktop)
Over die mp3tjes: Kan ik die ook gewoon overzetten op een schijf met linux format?? dan kan ik ze tenminste aanpassen...
Van NTFS kan je gewoon lezen, dan kan je ze dus ook kopieren naar je linux partities. Inmiddels bestaat er ook schrijffunctionaliteit, maar die is imho (nog) niet bruikbaar.

Onder Debian kan btw nog wat geknutsel nodig zijn om alles lekker draaiend te krijgen. (Ik heb steevast ruzie met het geluid, maar ik gebruik dan ook vage of onboard spullen enzo. Ook de X config doe ik vaak nog een keertje opnieuw, en je moet handmatig het mounten van je windows schijven regelen enzo)
Hoewel je je dat met bijvoorbeeld SuSE redelijke bespaard, heb jij natuurlijk die vriend (en GoT) waar je weer met je vragen terecht kan. En veel problemen zijn ook met Google op te lossen.

[ Voor 18% gewijzigd door Jesse op 25-10-2004 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aangezien iedereen dingen zoals mandrake niet noemt, betekent dat ook gelijk dat dat niet interressant voor mij is? of is dat ook nog een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Verwijderd schreef op 25 oktober 2004 @ 20:15:
aangezien iedereen dingen zoals mandrake niet noemt, betekent dat ook gelijk dat dat niet interressant voor mij is? of is dat ook nog een optie?
Nja, ik noem SuSE, daarvoor kan je in feite ook Mandrake of Fedora e.d. lezen. :)

Edit: Wat ik bedoel is dat (o.a.) die 3 voor zover ik weet redelijk op hetzelfde neerkomen. (Simpele install, allerhande klikmogelijkheden overal.) Omdat ik van deze 3 met met name SuSE ervaring heb, zal ik daarover beginnen, omdat ik dan weet waar ik het over heb. :)
En de andere distro waar ik wat van weet is dus Debian :P Ik ben op dit moment heel tevreden met mijn Debian Testing installatie met Gnome als desktop environment.

[ Voor 44% gewijzigd door Jesse op 25-10-2004 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aha ok, dat wist ik dus niet :P
ik ben nu even op de site van gentoo aan het rondneuzen, maar die installatie handleiding ziet er erg gebruiksvriendelijk uit tot nu toe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is het standaard filesystem van linux? Fat32 kan hij wel lezen en schrijven, maar hij geeft aan dat hij daarop liever niet installeerd. Is SWAP beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 15:47

nzyme

terror

ext2 natuurlijk en misschien zelfs wel al ext3... en swap is netals dat je onder windows hebt... alleen bij linux niet een bestand maar een complete partitie :)

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hellraizer schreef op 25 oktober 2004 @ 21:39:
ext2 natuurlijk en misschien zelfs wel al ext3... en swap is netals dat je onder windows hebt... alleen bij linux niet een bestand maar een complete partitie :)
ok sorry ik zie ext3 al staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Laatst online: 23:44
ik zoek een nieuwe linux versie voor mijn server: momenteel windows 2003 op een pIII 500 (256mb ram) 120gb hdisk.
Het gaat vooral als fileserver en apache/php/mysql en ftp werken.
Nu heb ik ooit eens gentoo geprobeerd. Ondanks dat het veel compileer werk is beviel het mij wel. Behalve het updaten, allemaal gedoe met config bestanden die verandert moesten worden enzo.
Wat kan ik proberen wat wel een beetje up to date is maar toch weer niet zo dat ik 2/3 nieuwe pakketten moet compileren per dag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

je hoeft helemaal niets te compileren per dag. als zo'n server eenmaal werkt en je hebt geen reden om iets te veranderen, vooral niet updaten. pas als er security-updates zijn een nieuwe versie installeren, of als je een andere reden hebt, een bepaalde feature, of performance ofzo.

met config bestanden vind ik het zelf altijd heel makkelijk, gewoon kijken welke bestanden je ooit aangepast hebt, en die hou je hetzelfde, en alles waar je toch niet aan hebt gezeten kun je best de nieuwste versie van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 oktober 2004 @ 18:46:
[...]
"Makkelijk" koop je in de winkel met een Microsoft logo op de doos. Maar Debian/Ubuntu is inderdaad een goede keuze als je niet wilt compileren. Scheelt je een hoop leeswerk.
Mwa, ik vind debian stiekem best wel makkelijk/gebruiksvriendelijk. Het enige wat mensen afschrikt is de text/ncurses-interface van de installatie. Met een klein beetje vooronderzoek kun je die makkelijk met succes afronden. Software installeren is een eitje met apt-get, en de binaries zijn bijna net zo snel als wanneer je ze met gentoo zou compileren, wat (bij een gemiddeld pakketje) uren duurt tegenover een halve minuut met debian.

Ubuntu heb ik verder nog niets mee gedaan, wat is het voordeel daarvan boven Debian?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quoteik zoek een nieuwe linux versie voor mijn server: momenteel windows 2003 op een pIII 500 (256mb ram) 120gb hdisk.
Het gaat vooral als fileserver en apache/php/mysql en ftp werken.
Nu heb ik ooit eens gentoo geprobeerd. Ondanks dat het veel compileer werk is beviel het mij wel. Behalve het updaten, allemaal gedoe met config bestanden die verandert moesten worden enzo.
Wat kan ik proberen wat wel een beetje up to date is maar toch weer niet zo dat ik 2/3 nieuwe pakketten moet compileren per dag[/quote]

Als je Debian zo minimaal mogelijk installeert via een netwerkinstallatie, dus tijdens de install niets selecteert om te installeren, en je typt na de install zoiets als:
apt-get install ssh (om met putty remote verder te installeren)
apt-get install proftpd
apt-get install samba
apt-get install blaatieblaat
etc,
en je volgt bv
de instructies op
http://www.phpfreakz.nl/artikelen.php?aid=85
dan heb je net als ik binnen een uur een LAMP draaien, met ftp en ssh
af en toe draai je apt-get update, en je bent weer up to date
echt niet moeilijk, want ik ben gewoon een n00b 8)7

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2004 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een trotse bezitter van een Compaq Prosignia 300 5/90 :+
1 Gb Hd en 16 Mb Ram.
Nu wil ik hier een web/ftp/file servertje van maken en bij een redelijke newbie wat linux betreft, welke distro zou verstandig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:39

backupdevice

Boeh!

Ik kan Ubuntu wel aanbevelen. Gebaseerd op Debian met alle niet packages Via www.ubuntuforums.org kan je veel info krijgen. Ik ben echt een knurft op linux gebied, maar met deze distro is het mij gelukt om mijn windows niet meer te gebruiken :)

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
Specs:
CPU: AMD K6-475 Mhz
RAM: 256 MB SDRAM (100/133 Mhz weet nie welke)
HDD: 20 GB WD

Het is een IBM systeempje, met 8MB on-board vga kaartje...

Wat wil ik er mee?
ik wil graag:
- Fileservertje (met samba dus)
- FTP server
- Web server
- Mail server
- Azureus Download dingetje (eventueel bij gebrek aan diskspace naar de NTFS schijf van m'n windows systeem wegschrijven)
- Chat systeem (voor als 'k op school/stage zit, met VNC te kunnen IRCen e.d.)

Wat heb ik al geprobeert?
Ik heb d'r al even knoppix op gedraait, maar om nou op CD een server te draaien staat me nie zo aan.
Op een ander systeem (AMD 1,2 met 768 SDRAM) heb 'k al SuSe en Fedora FC1 geprobeert, deze bevielen allebei niet, SuSe was te traag enzo, en FC1 wou geen enkel programma compilen.

Wat heb ik nu al?
Ik heb atm al Fedora Core FC3 gedownload, en Debian Sarge webinstall. K heb een ADSL 2 mbit lijntje dus nieuwe distro downloaden is niet zo'n probleem :D
Wie o Wie helpt mij?

oh jah, dit is btw m'n eerste ECHTE server ervaring die ik met linux ga maken, eerder was 't alleen 'n beetje aanrommelen en vooral desktop mogelijkheden bekijken, maar nu wil 'k hem echt als server laten draaien (waarschijnlijk in multiboot met WinXP dus de bootloader moet goed werken / goed configureerbaar zijn)

bvd ;)

edit: overigens heb ik ook even hier wat rond gekeken en wil waarschijnlijk GNOME gaan draaien, en niet KDE, ziet er wat mooier/prettiger uit imho. Maar als KDE een beter oplossing is voor dit (mss ivm met Azureus) dan is dat ook geen probleem ofc :P

nog meer edits:
Gentoo heb 'k even bekeken (de website dan) en dat leek me wel wat :P is dit 'n verstandige keuze?

[ Voor 20% gewijzigd door Wussie op 02-11-2004 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
Wussie schreef op 02 november 2004 @ 11:52:

Wat wil ik er mee?
ik wil graag:
- Fileservertje (met samba dus)
- FTP server
- Web server
- Mail server
- Azureus Download dingetje (eventueel bij gebrek aan diskspace naar de NTFS schijf van m'n windows systeem wegschrijven)
- Chat systeem (voor als 'k op school/stage zit, met VNC te kunnen IRCen e.d.)
Even een paar dingetjes :)

Schrijven naar NTFS lijkt me niet zo'n strak plan. De ene zegt wel dat het mogelijk is, de andere niet. Lijkt me niet zo handig om het wel te proberen en vervolgens je download om zeep te helpen. Je hebt genoeg text-based IRC clients, moet je maar ffies kijken. VNC op Linux is best lastig om aan de praat te krijgen.

Je wilt er een server van maken. Dan kan je, naar mijn mening, beter geen grafische omgeving erop zetten mits je een distributie pakt die zich daar niet op richt (Mandrake, Fedora en SuSe dus)
Wat heb ik al geprobeert?
Ik heb d'r al even knoppix op gedraait, maar om nou op CD een server te draaien staat me nie zo aan.
Op een ander systeem (AMD 1,2 met 768 SDRAM) heb 'k al SuSe en Fedora FC1 geprobeert, deze bevielen allebei niet, SuSe was te traag enzo, en FC1 wou geen enkel programma compilen.
Fedora is ook meer een distributie die gebruik maakt van RPM's en is niet echt zo'n distributie om alles de compileren. Hetzelfde geld voor Mandrake en SuSe.
oh jah, dit is btw m'n eerste ECHTE server ervaring die ik met linux ga maken, eerder was 't alleen 'n beetje aanrommelen en vooral desktop mogelijkheden bekijken, maar nu wil 'k hem echt als server laten draaien (waarschijnlijk in multiboot met WinXP dus de bootloader moet goed werken / goed configureerbaar zijn)
Tja, het is lastig om hier een advies voor te geven. Zo bar veel CPU kracht heb je niet, maar ik zou toch meer neigen naar Mandrake of Debian voor jou. Je kan wel Gentoo pakken, maar daar moet je je echt door 33 pagina's documentatie worstelen. Plus dat je nogal weinig CPU kracht heb dus dan gaat het helemaal niet zo vlot. Tevens kan voor de beginnende gebruiker een bootloader lastig zijn.

Mandrake heeft dat probleem niet. Heeft z'n eigen package management voor RPM's, maakt automatisch een goede bootloader aan voor een dualboot en hoef je ook het minste aan kennis voor te hebben. Nadeel is wel dat je intern geheugen redelijk snel vol gaat zitten denk ik.

En nog iets, ik zal zeker GEEN Windows XP op zo een machine gaan zetten. Dat is veel te zwaar en je hebt veel te weinig ram. Pak dan 2000 ofzo, dat is wat lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

paar toevoeginkjes:
silentsnake schreef op 02 november 2004 @ 19:46:
[...]

Even een paar dingetjes :)

Schrijven naar NTFS lijkt me niet zo'n strak plan. De ene zegt wel dat het mogelijk is, de andere niet. Lijkt me niet zo handig om het wel te proberen en vervolgens je download om zeep te helpen. Je hebt genoeg text-based IRC clients, moet je maar ffies kijken. VNC op Linux is best lastig om aan de praat te krijgen.
NTFS schrijven kan niet met de standaardkernel, maar het is veilig werkend te krijgen door de captive NTFS-wrapper te gebruiken, die maakt gebruik van een ntfs.sys (waardoor je dus een XP-licentie hoort te hebben)
Je wilt er een server van maken. Dan kan je, naar mijn mening, beter geen grafische omgeving erop zetten mits je een distributie pakt die zich daar niet op richt (Mandrake, Fedora en SuSe dus)
eens, het kan wel, maar is beter van niet.
[...]

Fedora is ook meer een distributie die gebruik maakt van RPM's en is niet echt zo'n distributie om alles de compileren. Hetzelfde geld voor Mandrake en SuSe.
klopt, je kunt best dingen compileren, maar de packagemanager weet er dan niks van, en zo breek je je systeem snel. ook zul je VEEL problemen hebben met dependencies, developmentheaders en libraries.
[...]

Tja, het is lastig om hier een advies voor te geven. Zo bar veel CPU kracht heb je niet, maar ik zou toch meer neigen naar Mandrake of Debian voor jou. Je kan wel Gentoo pakken, maar daar moet je je echt door 33 pagina's documentatie worstelen. Plus dat je nogal weinig CPU kracht heb dus dan gaat het helemaal niet zo vlot. Tevens kan voor de beginnende gebruiker een bootloader lastig zijn.
voordeel van gentoo is dat je je systeem veel beter kent als je klaar bent, maar dat kan best even duren inderdaad, zelfs als je gebruik maakt van voorgecompileerde pakketjes.
Mandrake heeft dat probleem niet. Heeft z'n eigen package management voor RPM's, maakt automatisch een goede bootloader aan voor een dualboot en hoef je ook het minste aan kennis voor te hebben. Nadeel is wel dat je intern geheugen redelijk snel vol gaat zitten denk ik.
eens
En nog iets, ik zal zeker GEEN Windows XP op zo een machine gaan zetten. Dat is veel te zwaar en je hebt veel te weinig ram. Pak dan 2000 ofzo, dat is wat lichter.
niet helemaal mee eens, XP kan best met 256MB RAM. ik zou gewoon geen windows gebruiken omdat linux veel beter geschikt is voor een server.

ik zou voor debian gaan in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
is debian niet ietwat aan de moeilijke kant voor een beginner?

en windows XP ken'k wel tweaken tot 'n 50 MB ram op idle >< heb 'k gister nog gedaan dus is best haalbaar :)

Gentoo moet je dus per-se al die documentatie doorlezen voor je d'r ook maar iets mee kunt? het zzag er namelijk erg fijn uit, en de tijd wil ik er best voor nemen...

k probeer nu m'n schijf te partitioneren, maar wil ngo niet echt lukken ofzo want krijg bij PQmagic foutmelding e.d. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Laatst online: 22:26

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Wussie schreef op 02 november 2004 @ 20:54:
is debian niet ietwat aan de moeilijke kant voor een beginner?

en windows XP ken'k wel tweaken tot 'n 50 MB ram op idle >< heb 'k gister nog gedaan dus is best haalbaar :)

Gentoo moet je dus per-se al die documentatie doorlezen voor je d'r ook maar iets mee kunt? het zzag er namelijk erg fijn uit, en de tijd wil ik er best voor nemen...

k probeer nu m'n schijf te partitioneren, maar wil ngo niet echt lukken ofzo want krijg bij PQmagic foutmelding e.d. :(
Dat Debian ingewikkeld zou zijn is inmiddels gelukkig achterhaald.

3 weken geleden heb ik mijn eerste Debian install gedaan als desktop systeem.
Simpelweg een netinstall van de Debian testing versie installeren (de testing heeft een betere installer) en je kunt vrij snel en eenvoudig beginnen :)

Inmiddels heeft een 2e computer bij mij er aan moeten geloven, hier heb ik wederom Debian op geinstalleerd, deze keer echter als pure server. Het werkt als een trein en is eigenlijk supersimpel om te installeren.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
:D ik ben atm ook bezig met debian installatie (ook die webinstall ofzo), ziet er nog redelijk goed te doen uit! :D en 't partitioneren is nu ook gelukt dmv de debian installer, ben alleen vergeten swap partitie te makne ><

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

voor gentoo hoef je niet alle documentatie door te lezen, maar om het geinstalleerd te krijgen moet je de installatiehandleiding gebruiken, en die is (hoewel duidelijk) erg uitgebreid. gentoo heeft eigenlijk geen installer, je pakt gewoon een image van een basissysteem uit, en daarna moet je zelf een kernel, bootloader, enz. installeren. is niet moeilijk, moet iedereen met een beetje verstand van PCs kunnen, maar je leert er wel veel van.

debian doet meer voor je, maar je leert er dus minder van bij de installatie.

als je de kracht van *nix wilt gebruiken zul je er wel over moeten leren voordat je die kracht kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Verwijderd schreef op 01 november 2004 @ 23:30:
Ik ben een trotse bezitter van een Compaq Prosignia 300 5/90 :+
1 Gb Hd en 16 Mb Ram.
Nu wil ik hier een web/ftp/file servertje van maken en bij een redelijke newbie wat linux betreft, welke distro zou verstandig zijn?
Ik denk dat Debian daarvoor een goed idee is, ik heb zelf indertijd iets overeenkomstigs gedaan met een P75, 500 Mb HDD en 16 Mb ram, en gebruikte daarvoor Debian Stable.
Slackware is ook een optie.

[ Voor 3% gewijzigd door Jesse op 02-11-2004 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
Ik heb al een tijdje geexpirimenteerd met een paar linux distro's. Maar ben er nog niet echt over uit wat nou de beste keuze is, daarom vraag ik het de tweakerstjes even :)

Mijn systeem:

AMD 2600+
512 DDR - 333
ATI 9800 XT 128mb

O.a. de volgende distro's heb ik geprobeerd:
Fedora core 2 en core 3 test 3
Mephis
Slackware 10
Mandrake 10.1 community

Core 2 liep aardig stabiel, maar kreek daar de ATI drivers niet aan de gang (bekend probleem) in core 3 test 3 zit hij ingebakken (en nog een paar andere leuke hebbe dingetjes). Core 3 komt volgende week officieel uit als het goed is, maar dat duur nog dagen, dus kan voor die tijd wel een andere distro proberen; misschien bevalt die mij beter.

Mephis is leuk, maar heeft nog VEEL werk nodig. Als er genoeg aandacht aan besteed wordt wordt dit misschien wel een van de grotere distro's

Slackware kreeg ik niet aan de gang, heb geen flauw idee waarom niet

Mandrake uitgeprobeerd, fuckte ook, zal ik morgen eventueel weer proberen.

Nu is mijn vraag:
Debian - is dit niet VEELS te verouderd? Of moet ik het toch een keer proberen?
Gentoo - heb ik hier veel kennis voor nodig om het te installeren, iets wat ik niet aan de hand van een handleiding ofzo kan doen?

Of moet ik slackware, mandrake of fedora nog een kans geven?

Ik ben van plan linux te gebruiken voor mijn internet bezigheden (IM, www, filesharing), dev (virual machine, java, ed), media (divx, mp3), office dingen (via openoffice of crossover) en enkele games (via wine of een afgeleide daarvan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
Ik ga toch maar een keer Gentoo proberen :). Het ziet er leuk uit, en ik heb vandaag toch vrij. :{.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:01

BoAC

Memento mori

Naj_Geetsrev schreef op 03 november 2004 @ 08:10:
Ik ga toch maar een keer Gentoo proberen :). Het ziet er leuk uit, en ik heb vandaag toch vrij. :{.
Als je goed de installatie-handleiding volgt en alle stappen netjes volgt moet dat geen probleem zijn verwacht ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kim72
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-03 14:55
Naj_Geetsrev schreef op 02 november 2004 @ 23:46:
...
Ik ben van plan linux te gebruiken voor mijn internet bezigheden (IM, www, filesharing), dev (virual machine, java, ed), media (divx, mp3), office dingen (via openoffice of crossover) en enkele games (via wine of een afgeleide daarvan).
Ik gebruik nu al tijden SuSE Professional 9.1 zonder problemen, alleen zelf wat extra rpm's geinstalleerd. Zowel thuis als op mn werk, met Crossover. Tot nu toe erg tevreden!

Ik weet niet waarom Mandrake upfuckte en fedora niet stabiel was, maar ik ken dat zelf ook wel, en sinds ik aan de Suse ben ben ik gewoon erg blij! En de 9.2 die binnenkort uit komt doet ook nog veel aan bluetooth e.d.
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.