Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 4

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 5.480 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-01 21:05
Jullie hulp is gevraagd.

Onlangs is mijn oude 266Mhz Linux (debian) computer overleden.
Nu heb ik daarnaast een desktop pc:

AMD Athlon XP 2100+
512 MB geheugen
80 GB intern + 80 GB extern (firewire)
DVD-speler
DVD-writer (samsung)
Audigy
Hauppage tv-kaart
Bluetooth USB adapter (sitecom)
Geforce IV MX 460
ATI Rage II
en dus ook twee monitoren

Nu ben ik via mijn werk veel bezig met Macromedia Fireworks, Macromedia Flash, Adobe Illustrator, Adobe Photoshop, 3d Studio Max

En daarnaast speel ik graag een spelletje (vooral Counterstrike)

Zal ik overstappen naar linux (krijg ik al mijn hardware nog aan de praat)?

Welke distributie?

Welke software kan ik blijven doen (misschien andere software die hetzelfde doet)?

Of moet ik er wellicht naast een windows xp draaien?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:45
Audigy en haupage worden perfect ondersteunt dvd writer en dvd speler ook ik denk dat je er makkelijk linus op kan knallen
Maar ben bang dat het probleem um in de software gaat zitten
counterstrike valt nog wel te proberen in cedega (CVS versie)
maar de software die voor je werk gebruikt zul je dan vervangers voor moeten vinden of iets als cross-over office voor moeten gebruiken en dat ishelaas niet gratis.
dus het ligt er aan of je echt met die software moet werken maar je zouw ook een dual boot kunnen maken windows voor je werk en linux voor het algemenere werk (surfen, gamen enz)

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een goedendag!

Ik ben mijn Windows XP zo langzamerhand aardig zat (komt waarschijnlijk meer door mij (hou niet zo van firewalls en virusscanners en zo) en had al wat ge experimenteerd met Linux (coLinux met Gentoo en topologilinux based on slackware en B.L.A.G. ) en dacht waarom zullen we windows er niet gewoon helemaal afgooien en alleen nog maar linux gebruiken (ben niet echt een die hard gamer)

Nou vroeg ik mij af welke disto hier het beste voor was.
Ik zat zelf te denken aan Suse of aan Lindows (oh pardon Linspire :P ) Lindows doet zich heel mooi voor (nog nooit gezien echt) en is misschien wat makkelijker te begrijpen voor paps en mams O-) , alleen nadeel is het is weer beetje windows achtig het kost ook geld en zo dat is weer jammer. Suse weet ik eigenlijk gewoon niet zoveel van maar daar hoor je ook altijd veel over.

wat natuulijk ook altijd nog kan is WinXP opnieuw installeren met sp2 maar dan blijf je bezig.

Dat was mijn gedachten gang een beetje alvast bedank voor de hulp _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:30
Verwijderd schreef op 14 september 2004 @ 23:04:
een goedendag!

Ik ben mijn Windows XP zo langzamerhand aardig zat (komt waarschijnlijk meer door mij (hou niet zo van firewalls en virusscanners en zo) en had al wat ge experimenteerd met Linux (coLinux met Gentoo en topologilinux based on slackware en B.L.A.G. ) en dacht waarom zullen we windows er niet gewoon helemaal afgooien en alleen nog maar linux gebruiken (ben niet echt een die hard gamer)

Nou vroeg ik mij af welke disto hier het beste voor was.
Ik zat zelf te denken aan Suse of aan Lindows (oh pardon Linspire :P ) Lindows doet zich heel mooi voor (nog nooit gezien echt) en is misschien wat makkelijker te begrijpen voor paps en mams O-) , alleen nadeel is het is weer beetje windows achtig het kost ook geld en zo dat is weer jammer. Suse weet ik eigenlijk gewoon niet zoveel van maar daar hoor je ook altijd veel over.

wat natuulijk ook altijd nog kan is WinXP opnieuw installeren met sp2 maar dan blijf je bezig.

Dat was mijn gedachten gang een beetje alvast bedank voor de hulp _/-\o_
Zie het eerste bericht in dit topic.
Verder zou je KDE kunnen nemen, dit lijkt het meest op windows (qua uiterlijk)

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Verder zou je KDE kunnen nemen, dit lijkt het meest op windows (qua uiterlijk)
Als je dan toch op Windows XP wilt lijken (voor je n00b users):

http://www.xpde.com/

Ik heb al mensen gehad (totale n00bs en secretaresses) die het nog niet eens doorhadden dat ze niet op Windows werkten (icm met hun boekhoudprogramma op Wine en ze gebruikten voordien al Mozilla). Ze dachten gewoon dat het een nieuwe skin was die ik voor hun had geinstalleerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Guru Evi op 15-09-2004 11:22 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

ja ok maar zo'n noob ben ik nou ook al niet weer als mn moeder het intetnet knopje kan vinden is het al prima (ik draai nu ook al mozilla) maar dan zou ik graag willen weten wat is beter: Lindows OS of Suse

of wat zijn de voordelen van de een op de ander

Verwijderd

Wat echt beter is ligt aan jouw persoonlijke voorkeur. Dat kunnen wij toch niet voor jou beslissen? Da's juist het mooie aan Linux, de (keuze-)vrijheid.

Probeer er eentje, knobbel voor jezelf uit wat je er fijn aan vindt, en wat er voor jou minder aan is. En zoek dan verder (of niet als het meteen bevalt).

Ik denk dat je aan beide een goeie start hebt als je voornamelijk geïnteresseerd bent in een desktop. Net als met Fedora Core of Mandrake trouwens.

• lordgandalf
linspire kost geld en vindt ik persoonlijk niet echt het geld waard ze bieden niet echt ietd wat super speciaal is ik gebruikn nu sinds een paar maanden suse 9.0 Pro en het bevalt me uitstekend het heeft ism KDE een soort van windows lookalike maar je hebt alles wat meer in de hand dan met windows :D

• kavorka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05 10:53
Ik ben ook maar eens van plan om een distro te installeren, ik heb alleen geen flauw idee welke.

Weinig tot geen ervaring, dus ik wil nog wel een mooie GUI :)

PC:

AMD Athlon 64 3200
1024 RAM
MSI K8N Neo Platinum
2x 120GB Maxtor Raid 0
Ati X800 Pro
Nec 2510

Wat ga ik ermee doen? Emailen, newsgroupen, dvdbranden, internetten, tekstverwerken etc.

Wil een dualboot draaien als dat mogelijk is met WinXP die nu geinstalleerd is.

Bedankt voor de hulp!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:43
kavorka schreef op 16 september 2004 @ 10:22:
Ik ben ook maar eens van plan om een distro te installeren, ik heb alleen geen flauw idee welke.

Weinig tot geen ervaring, dus ik wil nog wel een mooie GUI :)

PC:

AMD Athlon 64 3200
1024 RAM
MSI K8N Neo Platinum
2x 120GB Maxtor Raid 0
Ati X800 Pro
Nec 2510

Wat ga ik ermee doen? Emailen, newsgroupen, dvdbranden, internetten, tekstverwerken etc.

Wil een dualboot draaien als dat mogelijk is met WinXP die nu geinstalleerd is.

Bedankt voor de hulp!
Dualboot met XP is geen probleem. Zelf gebruik ik XP in combinatie met Mandrake 10. Ziet er mooi uit (gebruik KDE) en werkt prima. Heb ook wel goede ervaringen met Fedora.

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-09 12:07
Ondersteund Fedora 64 bit processoren zoals de Athlon64??

• wisselwerking
  • Laatst online: 21:43
Volgens mij wel. Als ik de site lees.

Verwijderd

Ik weet zo gauw niet waar ik dit moet laten, en een eigen topic lijkt me overbodig. Dit topic lijkt me het meest in de buurt komen.

Ik ben al een tijd van plan om X over het netwerk te draaien, d.w.z. dat ik een X server in 'n hoek van m'n kamer heb liggen en dat de andere bakken daarop inloggen enzo. Eerst even specs & spul van m'n PC's en netwerk:

[1]
    |
   [h]
  /   \
[2]   [h]
     / | \
   [3][4][5]

1. Server: AMD K6-2 64MB (Debian Unstable)
2. Client: AMD Athlon XP 1800 512MB (Win2k Pro)
3. Client: AMD Duron 1200 512MB (Debian Unstable)
4. Client: Intel PIII 500 320MB (Win2k Pro)
5. Client: Intel PIII 450 64MB (Gentoo Stage 1)

h: 10Mbit 5-poorts hub

Ten eerste: is dit aan te raden met deze setup?
Welke bak moet dan de load gaan dragen? De server of de clients? Zou ik eventueel een headless P2 200MHz als X Server in 'n hoek kunnen pleuren, of kan ik daar beter een snellere bak voor gebruiken?
Welke distro zal ik hiervoor nemen? Gentoo, of is er nog iets snellers?

Verwijderd

Een Xserver draait op cd pc waar je het beeld wil laten zien. Xclients zijn de programma's die worden weergegeven op de Xserver.

X over het netwerk werkt ongeveer als een terminal server, met meerdere gebruikers heb je een hogere cpuload en geheugengebruik, dus zou ik er een snelle pc voor neerzetten met genoeg geheugen (64mb/user). Een p200 als Xterminal is ruim voldoende, je zou zelfs een 486er ervoor kunnen gebruiken. Het netwerk upgraden naar 100mbps is ook wel aan te raden als je met 4 gebruikers tegelijk wil inloggen ivp bandbreedte. Alleen vraag ik me af waarom je van die redelijk snelle bakken Xterminals wil maken.

Je zou iedere distro met X ervoor kunnen gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2004 14:50 ]

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Verwijderd schreef op 16 september 2004 @ 14:40:
Ik weet zo gauw niet waar ik dit moet laten, en een eigen topic lijkt me overbodig. Dit topic lijkt me het meest in de buurt komen.

Ik ben al een tijd van plan om X over het netwerk te draaien, d.w.z. dat ik een X server in 'n hoek van m'n kamer heb liggen en dat de andere bakken daarop inloggen enzo. Eerst even specs & spul van m'n PC's en netwerk:
Hoe er rekening mee dat als je over X over het netwerk gebruiken praat over een X-server als je de machine bedoeld waarop de X omgeving draait, waar dus de vensters op verschijnen. en over een X-client als je het hebt over de machine waarop de feitelijke applicaties draaien, en die dus de X-server gebruiken om daar de venster op te tonen.
Ten eerste: is dit aan te raden met deze setup?
Welke bak moet dan de load gaan dragen? De server of de clients? Zou ik eventueel een headless P2 200MHz als X Server in 'n hoek kunnen pleuren, of kan ik daar beter een snellere bak voor gebruiken?
De X-client (in jou waaroden de X-server) is de machine waar alle processen op draaien, de andere machines (de X-servers) hoeven alleen voor de weergave te zorgen. Daarom lijkt een P2 200 me niet echt geschikt als X-client (aka terminal server) voor een aantal X-servers (terminal clients)
Welke distro zal ik hiervoor nemen? Gentoo, of is er nog iets snellers?
In pricipe is elke distributie te gebruiken als X-server, hoewel een lichte de voorkeur heeft, aangezien je geen applicaties nodig hebt, alleen de X-server. Ze zouden het zelfs helemaal zonder OS kunnen doen, die kunnen ze eventueel over het netwerk starten.
Kijk voor meer informatie eens op http://www.ltsp.org/

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 september 2004 @ 14:49:
Een Xserver draait op cd pc waar je het beeld wil laten zien. Xclients zijn de programma's die worden weergegeven op de Xserver.

X over het netwerk werkt ongeveer als een terminal server, met meerdere gebruikers heb je een hogere cpuload en geheugengebruik, dus zou ik er een snelle pc voor neerzetten met genoeg geheugen (64mb/user). Een p200 als Xterminal is ruim voldoende, je zou zelfs een 486er ervoor kunnen gebruiken. Het netwerk upgraden naar 100mbps is ook wel aan te raden als je met 4 gebruikers tegelijk wil inloggen ivp bandbreedte. Alleen vraag ik me af waarom je van die redelijk snelle bakken Xterminals wil maken.

Je zou iedere distro met X ervoor kunnen gebruiken.
Ik was van plan de load wat te verdelen, omdat ik X retesloom vind... Maar zo te horen wordt dan mijn netwerk een bottleneck...
Verder was het uiteraard ook de bedoeling om te prutsen en leren enzo, en ik was ook niet van plan meer dan 2 bakken tegelijk in te laten loggen. Maar hoe zit het nou precies: doet de server al het render werk en al dat spul en geeft de Xterminal het alleen weer? If so, dan zou dat wel handig kunnen zijn voor die 486jes die ik hier nog heb staan, lijkt me wel leuk om mee te prutsen, met die Duron oid als servertje :D
Zer0 schreef op 16 september 2004 @ 14:54:
[...]

Hoe er rekening mee dat als je over X over het netwerk gebruiken praat over een X-server als je de machine bedoeld waarop de X omgeving draait, waar dus de vensters op verschijnen. en over een X-client als je het hebt over de machine waarop de feitelijke applicaties draaien, en die dus de X-server gebruiken om daar de venster op te tonen.
Heh.. onlogisch :P
[...]

De X-client (in jou waaroden de X-server) is de machine waar alle processen op draaien, de andere machines (de X-servers) hoeven alleen voor de weergave te zorgen. Daarom lijkt een P2 200 me niet echt geschikt als X-client (aka terminal server) voor een aantal X-servers (terminal clients)
Stel dat ik nou bijvoorbeeld die Gentoo bak als X-client gebruik (Server in mijn waarden :P), en als X-server de P2 200... Merk ik dan verschil t.o.v. de Gentoo bak als standalone workstation?
[...]

In pricipe is elke distributie te gebruiken als X-server, hoewel een lichte de voorkeur heeft, aangezien je geen applicaties nodig hebt, alleen de X-server. Ze zouden het zelfs helemaal zonder OS kunnen doen, die kunnen ze eventueel over het netwerk starten.
Kijk voor meer informatie eens op http://www.ltsp.org/
Woei :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2004 15:07 ]

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:03
Misschien is dit leuk om te bekijken AapopfietS.

Verwijderd

he dat skolelinux is een goed idee voor op school (we moeten ons nu 2 keer aanmelden een keer bij de mediatheekaresses en andere keer in windows) en linux is natuurlijk veel cooler :P

kzal ff een mailtje stuure naar webmaster dirk ofzoiets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZviX
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-01-2024
is er een speciale linux voor amd 64's ??

Zoals die beta van windows :x

(ps sorry als het ergens in topic staat, maar is erg veel om allemaal na te lezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kavorka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05 10:53
xzoticate schreef op 16 september 2004 @ 10:42:
[...]

Dualboot met XP is geen probleem. Zelf gebruik ik XP in combinatie met Mandrake 10. Ziet er mooi uit (gebruik KDE) en werkt prima. Heb ook wel goede ervaringen met Fedora.
Ik probeerde gister Mandrake 10 te installeren, maar dat lukte niet helemaal. Hij geeft een hbe: xx interrupted aan. Even later (nadat ik accoord ben gegaan met de voorwaarden in de install) voor het partitioneren zegt ie dat ie een onherkenbare indeling van mijn harde schijf ziet en dat ie alles wil formateren (inclusief mijn windows partitie).

Ik denk dat ie struikelt over mijn Raid-0. (MSI K8n Neo Platinum NForce 250-Gb)

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik denk er sterk aan een distro te installeren op mijn laptop, een Acer Aspire 1501LMi:

AMD 64 bits 3000+
512 MB RAM
60GB Ultra ATA/100 HDD
DVD-Dual
3-in-1- memory
IEEE 802.11g
15.0"SXGA+ TFT LCD

Het moet geen router worden, ik wil wat foto's kunnen bewerken, mailen, internetten, webdesign doen, en een paar spelletjes spelen (al gevonden dat dit mogelijk is met de emulators, omdat er van bijvoorbeeld ChampionShip Manager 03/04 geen aparte linuxversie mogelijk is).

Daarbij wil ik windows XP blijven draaien, het moet dus een dualboot worden. Er is een externe 160GB harddisc voor de data, de 60 GB is dus in principe vrij voor Windows/Linux en wat standaard/veel gebruikte data.

Welke distro raden jullie aan?

Edit:
Het is niet erg wat te prutsen, ik heb eerder heel even met Mandrake en SUsE gewerkt, zonder veel problemen.
Verder is het fijn als ik lekker wat controle heb over het systeem, maar goed, dat spreekt voor zich met Linux distro's.

[ Voor 15% gewijzigd door YouKnow op 17-09-2004 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
ZviX schreef op 17 september 2004 @ 02:27:

(ps sorry als het ergens in topic staat, maar is erg veel om allemaal na te lezen)
Zeker, daar zijn heel speciale varianten van uitermate speciale linux-distributies voor: ;) SuSE, Fedora en Mandrake hebben bijvoorbeeld al tijden een AMD64 versie, dat had je idd _heel_ gemakkelijk kunnen vinden. :)

Edit: @YouKnow: Is er iets waardoor SuSE en Mandrake je niet bevielen?

[ Voor 18% gewijzigd door Jesse op 17-09-2004 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Ehm... enig idee wat 'linux' is? http://www.kernel.org/

pak de nieuwste 2.6 kernel en 'jah'. wat betreft je userland, progs blijven gewoon 32-bits. want gcc support nog geen 64-bit. (btw, AMD 64 is gewoon x86 compatible)

edit:

Distributies die AMD64 supporten:
* SuSE
* Mandrake
* Redhat
* Gentoo
* Fedora
* Debian
* Knoppix
* Slackware
* etc...

[ Voor 16% gewijzigd door psyBSD op 17-09-2004 16:41 ]

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouKnow
  • Niet online
Jesse schreef op 17 september 2004 @ 16:23:
[...]
Edit: @YouKnow: Is er iets waardoor SuSE en Mandrake je niet bevielen?
Tja... Lastig te zeggen. Mandrake was mijn eerste contact met linux. Dat heb ik een paar maanden gebruikt; toen leerde ik een man kennen die enthousiast over SUsE was, dus heb ik dat geprobeerd.

Ik heb er niet zoveel op tegen, maar zou graag 'moeilijker' bezig gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je het meeste uit je amd64 haalt als je gentoo erop gooit, al je programma's zijn dan gecompiled voor amd64.

http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-amd64.xml

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2004 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
YouKnow schreef op 17 september 2004 @ 17:41:
[...]

Tja... Lastig te zeggen. Mandrake was mijn eerste contact met linux. Dat heb ik een paar maanden gebruikt; toen leerde ik een man kennen die enthousiast over SUsE was, dus heb ik dat geprobeerd.

Ik heb er niet zoveel op tegen, maar zou graag 'moeilijker' bezig gaan.
Tsja, misschien is Debian wat voor je, Debian is op zich eenvoudig vind ik, maar je hebt wel mogelijkheden om et jezelf wat 'moeilijker' te maken, dwz flink onder de motorkap te duiken zegmaar. In bijvoorbeeld SuSE zit dat toch wat verder weg voor mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo :)

nu ben ik een beetje uitgekeken op XPpro en wil ik overstappen op SuSE. Maar nu ben ik aan het twijfelen over twee dingen:

*hoe zit het met booten? is er een mogelijkheid om XPpro te kiezen ipv SuSE (just in case :) )
*hoe zit het met NTFS en FAT32? Ik heb ergens gelezen dat een van die twee niet met linux gebruikt kan worden (toch?) ik wil namelijk wel mijn data op de twee FAT32 partities behouden (windows install en heel veel muziek + spellen)

alvast bedankt :)

ps. als ik te weinig info geschreven heb, dan zeg het maar en dan edid ik mijn post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
suse herkent netjes je windows xp installatie en voegt die netjes toe aan grub in tegen stelling to on redmond vrienden die geen andere ossen dulden in hun bootloader.
fat32 gaat prima lezen en schrijven en NTFS lezen gaat ook prima alleen NTFS schrijven is nog niet echt helemaal koosjer ofwel niet echt aan te bevelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Ja, het is net wat ndeleeuw zegt. Je gebruikt daarvoor een bootloader, GRUB of lilo zijn de bekendste.
NTFS is idd nogal problematisch, voordat je het met SuSE 9.1 kan resizen moet je partitie perfect gedefragmenteerd zijn. Linux kan namelijk nog niet fatsoenlijk/bruikbaar NTFS schrijven. FAT32 is voor linux geen probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Jesse op 17-09-2004 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat wil je ermee doen? fat32 partities kan je zowel lezen als beschrijven vanuit linux, ntfs alleen lezen (nou ja, niet eenvoudig te beschrijven iig..), dus als je bepaalde bestanden ook in linux wilt openen, kan je ze gewoon laten staan, en als je ze ook wilt kunnen bewerken gewoon op 1 van die fat32 partities zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nu kan ik met een goed gevoel SuSE gaan downloaden :) (trouwens die NTFS partitie, daar staan toch geen belangrijke dingen op, die kan ik gewoon formatteren naar FAT32 :) )

anywayz bedankt :)

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2004 10:35 ]

Verwijderd

ik heb SuSE nu eindelijk gedownload :), wat moet ik nu doen? in de FAQ staat alleen uitgelegd hoe het via FTP download gaat (correct me if im wrong). nu heb ik wel ergens gelezen dat je rawrite bootdisk a: ergens moet uitvoeren?

is het gewoon rawrite downloaden en uitvoeren op die ene diskette, .iso bestand van SuSE op cd branden en booten met floppy/cdrom?

alvast bedankt ;)

Verwijderd

Ik heb een oude HP Omnibook XE2 laptop, en daar wilde ik ook Linux op installeren. Ik wil die laptop voor schoolwerk gebruiken, dus alleen tekstverwerken e.d. Het ding heeft een P2 300 Mhz en 64 MB RAM.

Ik heb dit topic doorgelezen, en kwam tot de conclusie dat een newbie distro (ik heb nu wel SuSE 9.1 op mijn desktop draaien) te hoge systeemeisen had. Ik las dat hier o.a. een Gentoo stage3 installatie werd aangeraden. Een groot voordeel van Gentoo is dat ik helemaal zelf zou kunnen bepalen welke software ik zou installen. Ik wil bijvoorbeeld graag fluxbox als Window Manager omdat die niet zoveel performance vreet. Op een trage laptop wil ik niks zelf gaan compilen, dus een Gentoo stage3 install leek mij ook wel een goed idee.

Maar ik ben nu helemaal afgekickt van Gentoo :'(. Ik begon gisteravond rond 21.00 begonnen met de installatie, ik dacht het wel in een uur af te kunnen ronden. Het begon goed allemaal, mijn ADSL verbinding werd automatisch gedectecteerd enzo. Verderop werd de handleiding verwarrend, omdat die aannam dat wanneer ik een stage3 install deed, ik geen netwerkverbinding zou hebben. Die had ik dus wel. Even verder typte ik emerge sync in, het duurde behoorllijk lang voordat dat klaar was. En toen bleek dat ik alsnog de kernel zelf moest compilen! Ik had geen andere keus, dus ik deed het maar. Maar dat duurde echt uren. Rond 1.00 uur was mijn laptop nog steeds bezig met compilen. Ik was echt helemaal afgeknapt op Gentoo, en toen ben ik er maar mee gekapt, ik had slaap nodig.

Maar mijn vraag nu. Zijn er naast Gentoo nog andere distributies die de mogelijkheid hebben om zonder ook maar iets te compileren te installeren, maar ook de mogelijkheid hebben om mij de software te laten kiezen die ik wil installeren? En die ook een kortere en simpelere installatie hebben dan Gentoo?

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 13:48

GieltjE

Niks te zien...

Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 10:51:
Ik heb een oude HP Omnibook XE2 laptop, en daar wilde ik ook Linux op installeren. Ik wil die laptop voor schoolwerk gebruiken, dus alleen tekstverwerken e.d. Het ding heeft een P2 300 Mhz en 64 MB RAM.
blaat (beetje ingekort)
Gentoo duurt gewoon erg lang, je kunt beter debian pakken, je kan zelf kiezen, goed packagemanagement, korte install (alleen de basis (gewoon net install paken)).

[ Voor 62% gewijzigd door GieltjE op 18-09-2004 10:57 ]

Hell / 0

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Mijn systeem is :
-amd64 3200+ 2,0Ghz @2,4 ghz
-1GB ram pc3200 infineon
-2x120 GB in raid 0 sata
-Ep-8kda3+
-Radeon 9800 Pro
-Creative audigy

Ik wil mijn systeem vooral gebruiken voor surfen, p2p, muziek(audiofiel) Photoshop,tikken, gotten en af en toe een game, een van de redenen waarom ik zo lang gewacht heb met linux is o.a omdat de drivers voor linux van ati slecht zouden zijn. Verder ben ik echt noob met Linux, in windows kan ik de meeste dingen vinden.

Het liefst pruts ik niet al te lang met het werkend krijgen van een distibutie, zelf zat ik te denken aan suse 9.1(die heb ik hier al liggen) , maar wat heeft de echt linux fan hierover te zeggen?
de grootste motivatie om naar linux te gaan is veiligheid. :)

En verder nog een ander vraagje, Werkt creative mediasource onder linux?
is er een soort lijst met software/hardware die goed werkt onder linux?

BVD :)

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Verwijderd

Welke linux distributie laat Gnome het snelst werken?

• Polle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-04-2021
Ik laat me graag adviseren betreffende het volgende systeem :

Een Asus laptop met 2,4 Ghz P4, 256 Mb ram, 40 Gb Hd. Dit spul gaat gebruikt worden om :

- Mee te internetten
- Mail mee binnen te slepen
- Office-applicaties
- Digitale foto's tijdelijk op te slaan en te bekijken
- Homepages bijwerken (FTP)

Ik heb geen enkele ervaring met Linux, maar ben er enorm in geinteresseerd. Op het moment draait de laptop op Windows XP, dat gaat goed, maar ik zou graag een mooi legaal gratis alternatief hebben. Een beetje laagdrempelig moet het wel zijn.

Verder zit er zo'n touchpad op de laptop, zou die nog een beetje functioneren onder Linux ?

• Jesse
Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 10:37:
ik heb SuSE nu eindelijk gedownload :), wat moet ik nu doen? in de FAQ staat alleen uitgelegd hoe het via FTP download gaat (correct me if im wrong). nu heb ik wel ergens gelezen dat je rawrite bootdisk a: ergens moet uitvoeren?

is het gewoon rawrite downloaden en uitvoeren op die ene diskette, .iso bestand van SuSE op cd branden en booten met floppy/cdrom?

alvast bedankt ;)
Als je die iso correct gebrand heb kan je daar waarschijnlijk de installatie vanaf beginnen. Je moet dan misschien ff in je bios de bootvolgorde aanpassen. Als je cdrom-speler er niet in voorkomt dan moet je een bootflop writen.

@salamander: Probeer Debian

@bonzaibuddy: Op de site van SuSE zijn bij de productinformatie links naar lijsten met gesupporte hardware te vinden. Voor je geluidskaart zou je ook op alsa-project.org kunnen kijken. Sata ligt nog een beetje moeilijk dacht ik eigenlijk.

@Björn: Daar valt geen (dwz amper een) zinnig woord over te zeggen, en dat is ook veel meer afhankelijk van je hardware.

@Polle: Dat touchpad zou ik niet weten, daar is misschien wat over te vinden als je op het type van je laptop naar linux ervaringen gaat zoeken. SuSE lijkt me een mooie optie voor je, w.m.b. lekker laagdrempelig, hoewel Fedora of Mandrake waarschijnlijk net zo goed kunnen. (SuSE heb ik ervaring mee, de andere 2 niet)

:) Succes allemaal!

[ Voor 39% gewijzigd door Jesse op 18-09-2004 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gieltje2 en jesse: echt heel erg bedankt voor jullie advies om debian te proberen.

Ik begon vrijdag middag met gentoo installeren. Ook al had ik stage3, de kernel moest wel zelf gecompiled worden, dat duurde 3 uur op mijn oude laptop, een HP Omnibook XE2. Ook moesten er wat config files geedit worden, lukte mij allemaal wel, maar het was erg gebruikersonvriendelijk. Toen ik uiteindelijk klaar was met de install kreeg ik weer een of andere foutmelding voor mijn kiezen. Fluxbox wist ik ook wel op te starten, maar ook daar was weer iets fout gegaan. Toen hield ik het voor gezien. Ik had ruim 3 dagen gespendeerd om die gentoo installatie goed werkend te krijgen, vrijdag begon ik, vanmiddag deze zondag kapte ik er mee.

Vanmiddag dus de CD van Debian geprobeerd. De installatie was echt een factor 10 eenvoudiger dan gentoo! Dan nog even apt-get install van xfree86 en fluxbox, en het werkt gewoon gelijk! In een tijdsbestek van ongeveer een uur! Ik post dit nu met firefox werkend onder fluxbox. Ik ben zo blij, echt heel erg bedankt! Ik raad iedereen Debian aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Björn: Daar valt geen (dwz amper een) zinnig woord over te zeggen, en dat is ook veel meer afhankelijk van je hardware.
Welke linux distributie ik ook installeer, Gnome blijft traag in tegenstelling tot Windows.

PIII450@504
Abit BH6
256 MB SDRAM
Voodoo Banshee

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2004 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Björn schreef op 20 september 2004 @ 09:46:
[...]
Welke linux distributie ik ook installeer, Gnome blijft traag in tegenstelling tot Windows.

PIII450@504
Abit BH6
256 MB SDRAM
Voodoo Banshee
Dat komt omdat gnome veel meer features & eye-candy heeft dan de Windows GUI. Kijk eens naar een desktop environment als XFCE oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 september 2004 @ 09:54:
[...]

Dat komt omdat gnome veel meer features & eye-candy heeft dan de Windows GUI. Kijk eens naar een desktop environment als XFCE oid.
Vergeet Fluxbox - http://fluxbox.sourceforge.net/ - niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

Ik heb gister wat oude laptops (386's met +/- 2mb ram, 40 / 60mb hd) gekregen. 1 van die dingen wil ik gaan gebruiken om mn hp procurve 4000m te managen via console.

Hiervoor wil ik linux installeren. Ik heb wel wat ervaring met linux. Ik heb wat ge-experimenteerd met redhat 8/9 (textmode).

Het probleem is dat er alleen een diskettedrive in de laptop zit. Ik heb geen grafische shell nodig. Welke linux-distro kan ik hiervoor gebruiken? En waar kan ik die downloaden?

[ Voor 8% gewijzigd door M14 op 21-09-2004 12:58 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
@M14: Debian is perfect via floppy en vervolgens internet te installeren. (Ik neem aan dat er een nic in zit, dus dat moet wel lukken) Floppen zijn te vinden op debian.org

Edit: Sorry, ik keek wel ff over die specs heen. Ik vraag me sterk af of dat je gaat lukken, je kan misschien een heel oude slackware versie proberen oid.

[ Voor 32% gewijzigd door Jesse op 21-09-2004 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

Jesse schreef op 21 september 2004 @ 16:12:
@M14: Debian is perfect via floppy en vervolgens internet te installeren. (Ik neem aan dat er een nic in zit, dus dat moet wel lukken) Floppen zijn te vinden op debian.org

Edit: Sorry, ik keek wel ff over die specs heen. Ik vraag me sterk af of dat je gaat lukken, je kan misschien een heel oude slackware versie proberen oid.
Hmz, het punt is: Er zit ook geen nic in. Ik heb hier verder ook geen externe nic liggen. Maargoed, ik zal eens gaan zoeken.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struul
  • Laatst online: 04-12-2024
beetje off-topic, maar vond het niet nodig nieuw topic voor te openen
ok, heb dus nu al een tijdje debian geïnstalleerd en ben er wat mee aan het spelen. Nu wil ik ssh configgen zodat ik niet steeds mn monitor hoef om te wisselen :) maar al tik ik in console _als root_ in; /etc/ssh/sshd_config zegt hij: "permission denied" :?
okey, chmod ertegenaan dan maar. gemod naar 777 (beetje onveilig denk ik, maar laat het natuurlijk niet zo). dan krijg ik een hele lijst met allemaal items met achter elk item: "empty ......"(weet ff nie meer precies) 8)7

wat doe ik fout? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kan misschien je post iets duidelijk maken?!? Schrijf even welke commando's je doet en welke antwoorden je precies terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou had ik een paar posts terug nog vertelt dat ik fluxbox gebruik, maar ik vind het toch niet zo fijn. Geen normaal startmenu enzo, ben het niet gewend om zo te werken.
Dus ik wil graag terug naar Gnome. Ik weet het, in dit topic is mensen met verouderde configuraties aangeraden om juist niet Gnome of KDE te draaien, omdat dat traag zou zijn op de wat oudere PC's.
Maar voordat ik op mijn notebook Debian had geïnstalled, stond er Redhat op. Met Gnome. Welke versies weet ik niet precies meer, maar het draaide wel redelijk soepel in ieder geval. Kan het zijn dat een oudere versie van Gnome sneller draait op een oudere PC dan de nieuwste versie? Zo ja, welke versie van Gnome zou ik dan het best kunnen proberen? Ik heb een HP Omnibook notebook met een P2 400 mhz en 64 MB RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 20:46:
Nou had ik een paar posts terug nog vertelt dat ik fluxbox gebruik, maar ik vind het toch niet zo fijn. Geen normaal startmenu enzo, ben het niet gewend om zo te werken.
Dus ik wil graag terug naar Gnome.
Ik heb een HP Omnibook notebook met een P2 400 mhz en 64 MB RAM.
Heb een oud laptopje (P2 233 met 48MB ram :Y) ) met daarop debian. Ik gebruikte ook fluxbox, maar vriendin had zelfde bezwaar als jij (geen startknop, wat lastig werken). Heb er ICEWM opgezwierd. Dat is ook heel snel en ziet er wat als windows uit (met de juiste themes zelfs exact als windows in te stellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struul
Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 20:46:
Kan het zijn dat een oudere versie van Gnome sneller draait op een oudere PC dan de nieuwste versie? Zo ja, welke versie van Gnome zou ik dan het best kunnen proberen? Ik heb een HP Omnibook notebook met een P2 400 mhz en 64 MB RAM.
natuurlijk. win95 draait toch ook beter op een p200 dan winxp? ;)
welke versie? tsja... niet de nieuwste iig, maar een paar stapjes terug denk ik. kijk ook eens bij de systeemeisen?

@sendy: ga het gevalletje weer ff opstarten, je hoort het zo van me ;)

[ Voor 7% gewijzigd door struul op 21-09-2004 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

-Austin Powers- schreef op 21 september 2004 @ 17:55:
beetje off-topic, maar vond het niet nodig nieuw topic voor te openen
ok, heb dus nu al een tijdje debian geïnstalleerd en ben er wat mee aan het spelen. Nu wil ik ssh configgen zodat ik niet steeds mn monitor hoef om te wisselen :) maar al tik ik in console _als root_ in; /etc/ssh/sshd_config zegt hij: "permission denied" :?
okey, chmod ertegenaan dan maar. gemod naar 777 (beetje onveilig denk ik, maar laat het natuurlijk niet zo). dan krijg ik een hele lijst met allemaal items met achter elk item: "empty ......"(weet ff nie meer precies) 8)7

wat doe ik fout? :X
probeer je niet het configuratiebestand uit te voeren? je moet m niet uitvoeren, maar editen. en idd HEEL snel naar 600 modden ;)

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struul
de bak hang nog niet eens aan het i-net, dus het kan nog niet zo veel kwaad ;)
maarre, wat is t command om het bestand te editen? Nu tikte ik simpelweg in "/etc/ssh/sshd_config", maar wat moet het zijn dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

kies een editor, ikzelf ben vi-fan, dus ik doe vim /etc/ssh/sshd_config, maar vi is wat lastig om mee te leren werken. nano is een simpel te gebruiken texteditor. gebruik dan wel nano -w, dan blijven je regeleinden intact.

dus: nano -w /etc/ssh/sshd_config

• macmouse
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-09 19:15
Ok, nu ik ...

Ik heb een Pentium 3 Aldi pc staan, met daarin 256 mb geheugen en 1x 80 voor data, en 1 maal 30 gig voor software.
2 netwerkkaarten.

Ok wat wil ik !

pc moet soort gateway/router worden, dus vanuit de pc komt de internetverbinding het netwerk in.
Moet dus allerlei dingen kunnen, webserver (apache + mysql), DHCP , statestieken, webbased zijn, dus vanaf andere pc via browser condfiguren
Fileserver , ftp-server , firewall, ssh , appleshare , mailserver en meer weet ik
even niet zo gauw !

Wat zou voor mij nou mooi zijn ?

Verwijderd

Ervaring met linux?
Zoniet, zou ik mandrake/suse/fedora proberen.

• macmouse
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 20:49:
Ervaring met linux?
Zoniet, zou ik mandrake/suse/fedora proberen.
Beetje, vanaf 1998 t/m 2000 met een redhat server gewerkt.
Daarna eigenlijk nooit meer iets gedaan.

Het belangrijkste is eigenlijk dat er een kabeltje vanaf met adslmodem met ene netwerk kaart in gaat, en uit me andere netwerk kaartje komt de voorziening van de rest van het huis.

Maar jij noemt er nu 3 op, lijken die zoveel op elkaar dan ?

Verwijderd

macmouse schreef op 22 september 2004 @ 20:59:
[...]

Beetje, vanaf 1998 t/m 2000 met een redhat server gewerkt.
Daarna eigenlijk nooit meer iets gedaan.

Het belangrijkste is eigenlijk dat er een kabeltje vanaf met adslmodem met ene netwerk kaart in gaat, en uit me andere netwerk kaartje komt de voorziening van de rest van het huis.

Maar jij noemt er nu 3 op, lijken die zoveel op elkaar dan ?
Alledrie zijn makkelijk te installeren, gebruiken binaries, goede out-of-the-box distro's. :)

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:40
Ik draai zoals wel vaker vermeld n A64 systeem met 512 DDR400 en 80 Gb HDD. Videokaart is n Radeon 9500.

Ik wil graag n alternatief OS voor Windows, niet ter vervanging, maar ter aanvulling. Ik heb al n blik geworpen op Linspire, maar dat krijg ik met geen mogelijkheid geinstalleerd met me Radeon, dan moet ik n oud PCI kaartje erin stoppen en dat vind ik te lastig. Wat me wel aantrekt is Click and Run, een programma/abonnement van $49,95/jaar, waarmee je makkelijk programma's download en installeert, maar ik wil geen abonnement, als mijn hardware niet eens werkt :( -----> EXIT Linspire

Nu blijft even de vraag, welke distro moet ik nemen die EN makkelijk applicaties installeert EN grafisch er mooi uitziet.

• smokalot

smokalot

titel onder

Miglow schreef op 22 september 2004 @ 22:59:
Ik draai zoals wel vaker vermeld n A64 systeem met 512 DDR400 en 80 Gb HDD. Videokaart is n Radeon 9500.

Ik wil graag n alternatief OS voor Windows, niet ter vervanging, maar ter aanvulling. Ik heb al n blik geworpen op Linspire, maar dat krijg ik met geen mogelijkheid geinstalleerd met me Radeon, dan moet ik n oud PCI kaartje erin stoppen en dat vind ik te lastig. Wat me wel aantrekt is Click and Run, een programma/abonnement van $49,95/jaar, waarmee je makkelijk programma's download en installeert, maar ik wil geen abonnement, als mijn hardware niet eens werkt :( -----> EXIT Linspire

Nu blijft even de vraag, welke distro moet ik nemen die EN makkelijk applicaties installeert EN grafisch er mooi uitziet.
Op zich heeft mandrake wel een mooi packagemanagment-systeem vind ik. Het best zijn natuurlijk de packagemanagers van debian en gentoo, maar die zijn minder grafisch gebaseerd. (hoe het eruit ziet grafisch is een kwestie van configuratie).

Xandros is op zich ook wel een mooi idee, kost wel geld (nou ja, windows ook, en een stuk meer ook nog), maar is gebaseerd op debian, met een soort "gebruikersvriendelijke" schil eroverheen.

Verwijderd

Onder linspire zit debian. Je kunt gewoon apt-get gebruiken hoor als je wilt. En gratis de meeste programma's die al bij Click'nRun zitten installeren.

• macmouse
Nu heb ik vanavond even 2 pakketen getest !

ClarkConnect
e-smith (mitel 6000)

Beide erg gaaf, maar , clarkconnect deed erg moeilijk over 2 dezelfde netwerkkaarten.. ( hij wilde ze gewoon niet niet laden [mislukt] )
Eb e-smith werkte helemaal super, echt te gek, alleen mist deze naar mijn idee mysql support, wat ik toch echt wel zoek !
Of is dit iets wat je nog appart moet installeren ?en zo ja hoe ?

Zijn er nog meer van dit soort all in one pakketen ?

[ Voor 8% gewijzigd door macmouse op 23-09-2004 03:18 ]

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 00:16
smokalot schreef op 22 september 2004 @ 23:22:
[...]

Op zich heeft mandrake wel een mooi packagemanagment-systeem vind ik. Het best zijn natuurlijk de packagemanagers van debian en gentoo, maar die zijn minder grafisch gebaseerd. (hoe het eruit ziet grafisch is een kwestie van configuratie).

Xandros is op zich ook wel een mooi idee, kost wel geld (nou ja, windows ook, en een stuk meer ook nog), maar is gebaseerd op debian, met een soort "gebruikersvriendelijke" schil eroverheen.
Bovenop apt heeft debian wel weer een grafische front-end, genaamd synaptic. Ook op de console kun je wel een interface gebaseerd op ncurses gebruiken: aptitude. Maar inderdaad, dat moet je zelf instellen, aptitude wordt meeverscheept in de standaardconfiguratie van Sarge (Testing), maar synaptic zul je zelf moeten installeren.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:40
smokalot schreef op 22 september 2004 @ 23:22:
[...]

Maar zal Xandros wel "gewoon" installeren op mijn Radeon, want om nu al beginnen te klooien met PCI kaarten om uberhaupt de boel geinstalleerd te krijgen....

Mandrake heb ik wel eens geprobeerd, maar die liep toen om een of andere reden vast :?

Edit:
Vandaag in de trein even meegekeken met n SuSe 9.1 Personal distro, zag er bijzonder eenvoudig uit en mooi vooral, degene die ermee werkte vertelde mij dat Suse erg gebruiksvriendelijk is en makkelijk om te leren. Die ga ik dus proberen (en weer n cd'tje minder :Y) )

[ Voor 17% gewijzigd door Miglow op 23-09-2004 20:46 . Reden: suse info toegevoegd ]

Verwijderd

Ik ben deze week pas begonnen aan mijn studies toegepaste informatica. 1 van de vakken daar is Linux. ook het programmeren met java doen we in een linuxomgeving. wat doe ik er dus mee: geen router, geen server, een desktopversie waar ik makkelijk programma's zoals scite op krijg en waar je de alledaagse dingen mee kunt doen.

mijn systeem bestaat uit een amd64 3200, 2x 512 TWINX pc3200 CL2 ram van corsair, 2x wd raptor 36gb in raid 0 (dit moet dus ook werken in linux), een radeon x800 pro, soundblaster audigy 2 en een hauppage wintv-pvr-350. dit alles zit op een msi k8n Neo-54G met de nforce3-250 chipset.

allemaal vrij nieuw dus ik weet niet of dit problemen geeft met ondersteuning.

Je mag ook 2 versies geven, eentje met een gemakkelijke gebruikersomgeving, omdat ik er nu nog niks van ken, en eentje voor gevorderden.

mercikes

P.S. ik heb ook problemen met het downloaden van die dingen op www.linuxiso.org
de download begint wel maar blijft hangen op een willekeurig moment???

• macmouse
De vraag is dus eigenlijk !

Zit er mysql support in e-smith ?
En zo ja, hoe zet ik dit aan ?
En kan ik ook iets als phpMyAdmin draaien ?

• Mac_Cain13
  • Laatst online: 10-09 12:38
Een paar dagen geleden heb ik bij mijn oom een oud Pentium 1 bakje van 75MHz gescoord. Ik dacht hier een webserver (op Linux uiteraard) van te maken. Alleen draait ArchLinux hier niet op, pas vanaf Pentium II. Ik zat zelf te denken aan een distro als Debian zonder X of Slackware.

Is het haalbaar om van een 75MHz PCtje met 64MB RAM een webserver te maken? (Hij hoeft niet veel meer dan mijn eigen requests af te handelen.) En zo ja, is een distro als Debian/Slackware geschikt? Of is er nog ander alternatief?

Verwijderd

macmouse schreef op 23 september 2004 @ 11:41:
De vraag is dus eigenlijk !

Zit er mysql support in e-smith ?
En zo ja, hoe zet ik dit aan ?
En kan ik ook iets als phpMyAdmin draaien ?
Dit moet je dus zelf installeren, wat ws. vast wel op de e-smith website staat vermeld. Ook het hoe.
Het Minddigger forum is ook handig voor e-smith, clarkconnect, etc.

En natuurlijk kun je phpMyAdmin draaien, want dat is gewoon een toepassing van PHP. Daarvoor moet je een HTTP-server (bijvoorbeeld Apache) met PHP-support installeren.
Mac_Cain13 schreef op 23 september 2004 @ 15:20:
Een paar dagen geleden heb ik bij mijn oom een oud Pentium 1 bakje van 75MHz gescoord. Ik dacht hier een webserver (op Linux uiteraard) van te maken. Alleen draait ArchLinux hier niet op, pas vanaf Pentium II. Ik zat zelf te denken aan een distro als Debian zonder X of Slackware.

Is het haalbaar om van een 75MHz PCtje met 64MB RAM een webserver te maken? (Hij hoeft niet veel meer dan mijn eigen requests af te handelen.) En zo ja, is een distro als Debian/Slackware geschikt? Of is er nog ander alternatief?
Das een prachtig systeempje voor zo'n servertje :)
Ik zou persoonlijk voor Debian gaan, maar je kunt ook Slackware of Gentoo kiezen. Gentoo heeft als voordeel dat je het optimaliseert voor je eigen processor, maar dat zou ik in dit geval niet doen omdat het compilen gewoon eeuwen duurt op die PC, en de snelheidswinst minimaal is. Debian heeft als voordeel een fijne package manager. Slackware heb ik te weinig mee gewerkt om een oordeel over te vellen.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2004 15:32 ]

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:09
Mac_Cain13 schreef op 23 september 2004 @ 15:20:

Slackware is hier ook goed geschikt voor. Geheugen is in ieder geval meer dan zat. Gewoon booten van Slackware-cdrom (of diskette) en de 'a' en 'n' software-sets installeren, en je hebt in principe een webserver. Voor het gemak zou ik ook nog 'd' installeren (development tools, gcc enzo).

• Mac_Cain13
  • Laatst online: 10-09 12:38
Alvast bedankt voor de snelle reacties. Debain en Slack lijken dus wel in de juiste richting te zitten.

Over de package manager van Debain hoor ik erg goede verhalen, maar ook dat ze erg traag zijn met de boel up to date te houden. Of vergis ik mij hierin en kan ik met de juiste settings al binnen een paar dagen die nieuwste releases binnen slepen?
Hoe zit dat bij Slackware is daar ook zo'n package manager en hoe is daar de update ferquentie? Een goede package manager lijkt mij namelijk wel erg fijn voor het beheer van de pakketjes.

Zijn er verder nog verschillen waar ik rekening mee moet houden? Ik denk nu meer aan Debian, omdat me apt-get erg makkelijk lijkt. Alleen kan ik eigenlijk geen goed argument bedenken waarom Debian beter zou zijn dan Slack.

• Jesse
Als je recente software wilt gebruiken moet je voor unstable gaan. Als je stabiele software wilt hebben voor stable. En stable dat is niet zoals de laatste SuSE of Fedora of Windows (dit zijn maar een paar random voorbeelden) versie, dat is stabiel en doet dus niet aan crashen (Echt zoals het woord stabiel ooit bedoelt is). :7
Een tussenweg is testing, wat de volgende stable wordt. Tjek de debian site voor meer infor, of bijvoorbeeld distrowatch.com als je de versies van verschillende pakketten in verschillende debian versies naast elkaar wilt vergelijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Jesse op 23-09-2004 17:07 ]

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:09
Mac_Cain13 schreef op 23 september 2004 @ 16:48:
Hoe zit dat bij Slackware is daar ook zo'n package manager en hoe is daar de update ferquentie? Een goede package manager lijkt mij namelijk wel erg fijn voor het beheer van de pakketjes.
Voor het up2date houden van Slackware gebruik ik zelf altijd swaret. Als je die eenmaal geconfigureerd hebt, is het up2date houden van je hele distro niet meer dan
code:
1
2
swaret --update
swaret --upgrade

Kan zelfs helemaal automatisch, zodat je het via cron regelt.

Verder kan je met de standaard Slackware-tools installpkg, upgradepkg en removepkg ook best wel snel en handig uit de voeten, maar dan moet je zelf wel de pakketjes downloaden. Maar in combinatie met de Slackware mailinglists is het op die manier ook goed up2date te houden.
Zijn er verder nog verschillen waar ik rekening mee moet houden? Ik denk nu meer aan Debian, omdat me apt-get erg makkelijk lijkt. Alleen kan ik eigenlijk geen goed argument bedenken waarom Debian beter zou zijn dan Slack.
[flame]Slackware is ook gewoon beter >:) [/flame]

Zonder gekheid: Volgens mij pik je Slackware-kennis makkelijker op dan Debian-kennis, omdat Slackware echt KISS (Keep It Stupid Simple) is. Maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die er anders over denken.

• mixelz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 18:10
Ik heb een celeron 400 mhz met 64 mb ram, verder zit er geen harde schijf in (wel diskette en Cd-rom), komt er geen monitor aan te hangen en hoeven er geen grafische dingen op te draaien (gewoon alles via ssh dus).

Ik wil er iets van bittorrent op laten draaien, of ircen via die pc, enz.

Nu wil ik het liefste deze pc gaan laten booten via netwerk, en vervolgens dus gebruik laten maken van netwerk shares van andere pc's in mijn netwerk.

Welke disto. moet kan ik nu het beste nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokingme
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-08 19:55
voor mensen die linux os willen uitproberen raad ik aan vm ware os is te proberen kan je gelijk kijken of het wat is zonder alles te formateren etc.
doe ik namelijk wel ben hier ook nog vrij nieuw mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
@mixelz: Je zal dan op een andere pc een terminal server moeten gaan draaien. (Zie het LTSP) Skolelinux is een project dat dat heel gebruiksvriendelijk gemaakt heeft, hoewel ze er (denk ik) wel van uit gaan dat je ook hun server gebruikt.

@smokingme: Ik heb juist weer een slechte ervaring met vmware, hoewel het aan mij kan liggen. Het was niet vooruit te branden (op een duron 1300, 512+256 mb ram), en het haalde de netwerk instellingen zo overhoop dat ik om skype weer te kunnen gebruiken windows opnieuw moet installeren. :D Toen geloofde ik het wel weer, want er zijn tegenwoordig veel eenvoudigere methode's (dwz zo ervaarde ik het) om linux uit te proberen, een live-cd namelijk. En die vind je tegenwoordig al voor heel veel distro's.

[ Voor 4% gewijzigd door Jesse op 24-09-2004 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Na 4 dagen rotzooien met Gentoo heb ik het dan eindelijk werkende! :)

Ik heb ook n Athlon 64 en dat leverde eerst een hoop problemen op, maar na wat manuals doorgelezen te hebben ging het wel. Had eigenlijk weinig unix ervaring maar dat is al meteen een stuk beter.

Draai nu kernel 2.6.5 (2.6.8 compileerde niet...) met KDE :)
en dat 'emerge' van gentoo werkt zeer goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struul
ben de afgelopen wat aan het spelen geweest met debian, maar ik snap het eigenlijk nog niet echt 8)7 Ik krijg gewoon geen overzicht van alle mappen, bestanden, indeling etc... |:( Ik wil eens een andere distro uitproberen. zit te denken aan fedora core 2, dit lijkt me wel gebruiksvriendelijk :). maar is het ook geschikt om stabiel een webserver, ftp, gameserver etc 24/7 op te draaien? hoe zit het met de beveiliging? het is de bedoeling dat ik over een paar maanden een plaatsje in een colo-ruimte ga huren, dus ben niet van plan om elke week een tripje a'dam te doen :X. ben nu aan het spelen met een cellie400, 192MB ram en 20GB hd, maar dat gaat een athlonXP2200+, 512MB ram worden. en is het echt niet verstandig om X te installeren op een server? lijkt me een stuk makkelijker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
X is niet echt bedoelt voor een server want je zit er "bijna" nooit fisiek achter mag ik hopen :D
leer bash en zorg dat je een ssh server hebt draaien en je kunt net zoveel zelfs meer dan in een grafische omgeving.
Mijn voorstel zouw zijn debian met een ssh server en mischien zelfs webmin erop en meer heb je niet nodig voor een colo server lijkt me want je zal nooit via vnc gaan inloggen om zo via X wat settings aan te passen.

PS: zorg wel dat je root access uitsluit in je ssh config gebruik inplaats daarvan su of sudo voor je root taken veel veiliger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struul
ok, maar ssh is dus niet te gebruiken i.c.m. X? dat wou ik ff weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

-Austin Powers- schreef op 24 september 2004 @ 21:49:
ok, maar ssh is dus niet te gebruiken i.c.m. X? dat wou ik ff weten :)
Je kan X-forwarding over SSh doen... maar waarom zou je? een command-line terminal is minstens zo krachtig als X.

Stel dat je X gaat gebruiken, het eerste wat je vervolgens doet is een xterm opstarten om commando's in te tikken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Ik wil ook een Linux-bak! Nu gebruik ik m'n laptop voor al m'n taken, maar ik heb net een mooi servertje besteld: Athlon 2200+, 512 intern en een hd van 80gig. Het is dus in eerste instantie een hele mooie krachtige bak om mee aan te kloten, en aangezien ik m'n laptop als main-bak heb hoeft het ook niet allemaal meteen heel snel te werken. Wat ik er dus mee wil: ftp/www/ssh server draaien, ik wil ook graag "linux leren". Ik kan al wel redelijk wat, en ik wil zeker geen distro die standaard 2gb volzet met onzin. Daarom zat ik zelf aan gentoo te denken, alles zelf compilen enzo. Wat me ook vet lijkt: ik heb nu een extra monitor aan m'n laptop hangen, maar ik wil eigenlijk x draaien op die linuxbak, en vervolgens x forwarden naar m'n windows-laptop (heb gehoord dat het zou moeten kunnen) en dat op m'n extra beeldscherm weergeven. Zo heb je maar een muis/toetsenbord nodig en kan je makkelijk schakelen. Mijn vraag is: welke linux-distro zal ik nemen?

Oja, wat ik ook nog wil, nog geen idee hoe het moet, maar daar kom ik wel uit: ik wil dus m'n linux-bak aan het internet hangen, en vervolgens een extra netwerkkaartje erin waar ik m'n laptop indruk, zodat m'n linuxbak een soort router/firewall wordt.

En nog een oja: als desktop environment zit ik aan xfce te denken, is dat wat?

[ Voor 8% gewijzigd door chris op 24-09-2004 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chris schreef op 24 september 2004 @ 22:21:
Ik wil ook een Linux-bak! Nu gebruik ik m'n laptop voor al m'n taken, maar ik heb net een mooi servertje besteld: Athlon 2200+, 512 intern en een hd van 80gig. Het is dus in eerste instantie een hele mooie krachtige bak om mee aan te kloten, en aangezien ik m'n laptop als main-bak heb hoeft het ook niet allemaal meteen heel snel te werken. Wat ik er dus mee wil: ftp/www/ssh server draaien, ik wil ook graag "linux leren". Ik kan al wel redelijk wat, en ik wil zeker geen distro die standaard 2gb volzet met onzin. Daarom zat ik zelf aan gentoo te denken, alles zelf compilen enzo. Wat me ook vet lijkt: ik heb nu een extra monitor aan m'n laptop hangen, maar ik wil eigenlijk x draaien op die linuxbak, en vervolgens x forwarden naar m'n windows-laptop (heb gehoord dat het zou moeten kunnen) en dat op m'n extra beeldscherm weergeven. Zo heb je maar een muis/toetsenbord nodig en kan je makkelijk schakelen. Mijn vraag is: welke linux-distro zal ik nemen?

Oja, wat ik ook nog wil, nog geen idee hoe het moet, maar daar kom ik wel uit: ik wil dus m'n linux-bak aan het internet hangen, en vervolgens een extra netwerkkaartje erin waar ik m'n laptop indruk, zodat m'n linuxbak een soort router/firewall wordt.

En nog een oja: als desktop environment zit ik aan xfce te denken, is dat wat?
Euh, dat alles kan natuurlijk prachtig met linux :)
Als ik jou was zou ik idd voor Gentoo of Debian gaan. Het wordt wel een hoop gepruts hoor, maar zo te zien vind je dat niet erg. O ja: een athlon xp vind ik wat overkill voor een router/ multi-purpose server. Daarvoor is een pentium al genoeg. Maar als je inderdaad ook X erop gaat draaien voor die laptop dan komt het de snelheid zeker ten goede :)

En XFCE is prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Verwijderd schreef op 24 september 2004 @ 22:36:
[...]

Euh, dat alles kan natuurlijk prachtig met linux :)
Als ik jou was zou ik idd voor Gentoo of Debian gaan.
Ja, ik zat zelf ook te denken aan Gentoo, en anders Debian/Slackware. Wat me wel handig lijkt is dat emerge, dat je gewoon verder helemaal niet na hoeft te denken, maar dat je wel alles kán veranderen als je wil. Wat zouden redenen zijn om voor Debian te kiezen, en niet voor Gentoo?
Het wordt wel een hoop gepruts hoor, maar zo te zien vind je dat niet erg. O ja: een athlon xp vind ik wat overkill voor een router/ multi-purpose server. Daarvoor is een pentium al genoeg. Maar als je inderdaad ook X erop gaat draaien voor die laptop dan komt het de snelheid zeker ten goede :)
Nou je, het is niet alleen router/mp-server, maar het moet uiteindelijk ook mijn semi-desktopbak worden. Eventueel filmpjes kijken enzo, dan is het zeker niet overkill....
En XFCE is prima ;)
leek me ook al, ga nog ff uitzoeken of het wel lekker draait enzo.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

chris schreef op 24 september 2004 @ 22:47:
[...]

Ja, ik zat zelf ook te denken aan Gentoo, en anders Debian/Slackware. Wat me wel handig lijkt is dat emerge, dat je gewoon verder helemaal niet na hoeft te denken, maar dat je wel alles kán veranderen als je wil. Wat zouden redenen zijn om voor Debian te kiezen, en niet voor Gentoo?
voor apt-get install <package name> hoef je geen picoseconde langer te denken dan voor emerge.

Gentoo staat garant voor uren wachten (compileren). Debian pakketten: downloaden, installeren, (gebruiks)klaar.

• struul
terabyte schreef op 24 september 2004 @ 21:51:
[...]

Je kan X-forwarding over SSh doen... maar waarom zou je? een command-line terminal is minstens zo krachtig als X.

Stel dat je X gaat gebruiken, het eerste wat je vervolgens doet is een xterm opstarten om commando's in te tikken....
lol, dat is een beetje een omweg idd 8)7. Ik dacht dat je grafisch ook apache e.d. kon configgen, niet dus :) maargoed, dan ga ik mijzelf de commands aanleren :)

Verwijderd

chris schreef op 24 september 2004 @ 22:47:
[...]

Bij Gentoo compile je alles zelf, bij Debian krijg je binaries voorgeschoteld met de meest gangbare configure-opties. Gentoo is wat sneller omdat het voor je processor geoptimaliseerd is, maar ik merk er eigenlijk maar weinig van :P Wel een voordeel van Gentoo is het up-to-date assortiment aan packages.
[...]

Nou je, het is niet alleen router/mp-server, maar het moet uiteindelijk ook mijn semi-desktopbak worden. Eventueel filmpjes kijken enzo, dan is het zeker niet overkill....
Ok ;)
[...]

leek me ook al, ga nog ff uitzoeken of het wel lekker draait enzo.....
Ik draai het zelf ook op m'n "hoofddesktop". Er zijn veel plugins voor beschikbaar enzo. Enige nadeel (maar dat is schijnbaar persoonlijk want DeMoN denkt er anders over) is de file manager: xftree4. Dat vind ik zo'n monster :(

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:11
Ik wil Linux nu ook graag een keer proberen. Ik moet een keuze maken tussen Suse, Mandrake of Redhat.
Mijn systeem:
AMD athlon xp 2100+
512 ddr ram (333mhz)
80 gig hdd.
Ik wil het graag gebruiken als desktop vervanger en het moet vrij veel op windows lijken.
Kan iemand mij vertellen wat nou precies het verschil is tussen die 3 en welke e.v.t. het beste voor mij is?

Verwijderd

Niemand kan zeggen welke distributie voor jou de beste is, wat voor de één belangrijk is, daar zou de ander weleens totaal geen waarde aan kunnen hechten, bovenden is alles aan te passen. Keuze, daar draait het juist om. Met elk van de drie (en dan ga ik er vanuit dat je met RedHat eigenlijk Fedora Core bedoelt) doe je een prima keus.

Wat dat op Windows lijken betreft, zowel KDE als Gnome heeft de beschikking over zowel een taakbalk, een startmenu als een desktop waar je icoontjes op kunt plaatsen.

Wat je echter ook kunt doen, is Knoppix downloaden, en daarmee je machine onder Linux laten snorren. Hoef je niets te installeren, alleen maar CD'tje erin, en booten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• profweirdo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 16:18
mijn doel is als volgt:

een oude p2 128mb inzetten als all-round (file/ftp/web/print) server voor eigen gebruik. ik heb op een andere machine dit alles al draaien onder win2k3.
nu wil ook gebruik maken van deze machine om meteen mezelf in de wereld van linux te helpen. dus ik zoek een sitro om mee te beginnen en goed verder mee te kunnen.

graag wat advies. alvast thnx

E6750 @ 3,2 Ghz | MSI P35 | OCZ SpecOps 2Gb | Sparkle 7900GT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otho
  • Laatst online: 15-09 21:28

Otho

Zoeken scheelt ergernis

Heb nog een leuk pc'tje staan. Specs: Celeron 466, 384 mb intern en een 10 gig hd.

Nu wil ik graag deze gaan inzetten als een download pc, vooral vanwege de stilte (passief gekoeld). Ik heb al eens Debian erop gezet, maar door alles wat aanstond werd het een zeer trage gebeurtenis. Lag misschien ook aan mij O-)

Dus wat ik zoek is een distro die niet te moeilijk in te stellen is voor een beginner, maar welke niet te zwaar draait en het lieft met een gui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
@profweirdo: Ik denk dat je het beste naar Debian, Slackware of Gentoo kan kijken.

@Otho: Misschien is de damnsmall linux live cd wat voor je. Installeren op je harddisk is daarmee mogelijk, en dan heb je een erg lichte desktop omgeving. Debian met fluxbox oid zou btw ook gewoon goed moeten werken denk ik eigenlijk.

[ Voor 35% gewijzigd door Jesse op 28-09-2004 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:52
Lang geleden dat ik hier voor het laatst om raad heb gevraagd,

Ik ben op zoek naar een distro voor hetvolgende pc'tje:

CB60-zx
Celly 400MHz
64MB Ram
Sis 6236 videokaart 8 mb
CD-Rom
Diskette
4,3Gig hdd
128mb usbdisk
1 netwerkkaart.
usb-ramplank + monitor voor tijdens installatie

Nu zeit het zo dat ik die hdd eruit wil gooien vanwege de stilte :P Maar dan kan je helemaal niks meer met de pc!!111. Klopt, maar de pc hoeft ook niet veel te doen :P Ik wil zelf een pc'tje die 24/7 aan staat om als proxyserver te dienen voor een dc-project, namelijk SoB. De proxy die ik daarvoor wil gaan gebruiken is SBQueue. Het enige wat dat programmatje nodig heeft is Java. Daarnaast moet het de gegevens van poort 1717 afpakken. Meer info over sbqueue staat hier, maar er staat niks bijzonders in mbt systeemeisen. Hij maakt ongeveer 1kb per test aan, en mijn planning is om max 4 testen per week te doen, dus dat is geen probleem ;) Netwerkdingen zoals dhcpserver etc. zijn alleen maar overbodig, dus zou ik het liefste weg willen hebben.

Ander nadeel is dat het mamaplankje niet standaard wil booten vanaf mijn usbstaaf. Nu kan ik natuurlijk de pc door het raam gooien en een nieuwe pc kopen, maar ik denk dat het financieel gezien voordeliger is als ik de pc dan laat booten vanaf diskette, welke usbdrivers laad en "forward" bevat richting dat aanhangsel :)

Daarnaast ben ik een linux-beginner die op zich wel bereid is te leren, zolang het er maar als onmogelijk uit ziet :P

En natuurlijk dat ik via remote control (vanaf windows) kan inloggen op de bak. Dit kan ik opzich wel mezelf aanleren, of anders zijn er genoeg die mij hierbij kunnen helpen :) Samba is niet noodzakelijk, maar mij hoor je niet klagen als het erop zit :)

kort maar krachtig dus nodig
• Linux distro
• Max ~70mb opslag nodig (moet nog java, proxy, en vast nog wel wat andere dingen op)
• Liever geen netwerkbeheerapplicaties
• moet werken met 64mb ram (uitgaande dat sbqueue en java er gewoon naast draaien)
• kan booten vanaf diskette, waarna het doorlinkt naar de usb-device voor meer opslag
• Kan Java aan
• Kan ik via windows benaderen

wie o wie weet de oplossing,

[ Voor 1% gewijzigd door blackangel op 28-09-2004 20:45 . Reden: niet 32meg ram, maar 64meg ram \o/ ]

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een linux-desktop.
Ik heb ruime ervaring met het windows-platform, een beetje ervaring met Mac OS X en geen ervaring met Linux. Ik wil linux dus als desktop-vervanger. Applicaties zullen eenvoudig programmeer-werk zijn en verder internet/office. Filmpje kijken zelfs, als het systeem dat trekt.... Divx of dvd...

Als het out-of-the-box werkt vind ik dat prima :)
Als dat niet zo is... dan mag het wel wat werk kosten, maar niet teveel en ik ben ook niet te handig.

De PC-configuratie waar ik Linux op wil draaien is:

Intel Pentium III 500 mHz
256 pc100 sd-ram
DFI PA-61 D1+ (chipset VIA 693/596)
3dfx VooDoo 2000 16 mb AGP
Maxtor 20 Gb hard disk
Creative SoundBlaster 128 (pci)
3Com 10/100 netwerkkaart (pci)
Medion TV-kaart (philips-chipset) (pci)
Creative DVD encore 6 x (met Dxr3 mpeg-kaart (pci)).
HP 8100 series 4x2x24 speed cd-brander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
  • Laatst online: 12-07 18:27
Een tijd geleden (+-mei) heb ik suse 9.1 personal aangeschaft en geprobeerd, maar uiteindelijk ben ik toch weer naar Windows teruggekeerd vanwege de games, maar ik wil de sprong nu nogmaals maken :)

Maar om maar meteen te beginnen met de (wellicht) belangrijkste vraag: Onder Linux kan ik toch vmware draaien waar ik dan vervolgens windows op kan zetten en daar dan mijn games op? Nu is mijn vraag, draaien je games veel slechter als het in een virtuele pc draait of valt het wel mee? Ook wil ik makkelijk bestanden uit kunnen wisselen tussen linux en mijn virtuele pc (wat dus waarschijnlijk fat32 wordt voor het gemak).
Is dit allemaal een beetje mogelijk :?

En dan nu uiteraard mijn vraag over welke distro :P En dan zal ik maar aftrappen met mijn specs:

AMD Athlon 64 3200+
GeForce 6800GT
1GB MB DDR RAM
SoundBlaster Audigy
ATA 130 80GB HD (Maxtor)

Zoals je ziet heb ik een 64 bit CPU, dus wil ik ook een 64 BIT Linux :P Maar het moet ook een versie zijn die geschikt is voor iemand die vrij nieuw is met Linux (kant en klaar zo leuk zijn, een beetje erin verdiepen is geen probleem, maar ik wil niet meteen in het diepe worden gegooid :o )
Voor zover ik weet zijn Red Hat, SuSe en Mandrake dé distro's bij uitstek voor n00bs, en volgens mij hebben alleen SuSe en Mandrake een 64 bit versie :?

Alleen voor SuSe 9.1 heb je dan volgens mij de professional versie nodig of niet? Maar hoe zit het precies met Mandrake? Je hebt daar drie versies van. Maar hoe zit het met 64 bit? Zit dit in alledrie, en wordt de 64 bitversie automatisch geinstalleerd als een 64 bit CPU wordt gevonden, of is de 64 bit versie een compleet aparte versie :?

En om af te sluiten ff waar ik het voor wil gebruiken:

Internetten&emailen
office
muziek en films luisteren/bekijken
msn'en :P
af en toe een CD/ISO branden :P
dat soort spul dus wel, geen speciale dingen. Gamen wil ik dus op windows doen, en het liefst in vmware, als dat niet teveel performance kost :/

edit: Is de CD van mandrake waarbij je linux kunt proberen zonder te installeren eigenlijk gratis te downloaden of niet?

edit2: Overigens maakt het mij niet uit hoeveel CD's ik moet downloaden, de snelheid is er, de datalimiet niet :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door Benotti op 05-10-2004 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Laatst online: 16:35
Schumi, kijk eens op ftp://ftp.snt.utwente.nl/pub/linux/mandrake-iso/amd64/
daar kan je a64 versies downloaden van Mandrake. Ik weet niet of je 9.2rc1 of 10.0beta1 moet hebben, maar je kan eens beginnen met 9.2.
Verder zal de performance van vmware tegenvallen, je kan veel beter dual booten met windows, spellen zullen soepeler draaien. Bovendien heb je dan een fallback platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
Versie 10 is toch de nieuwste versie van mandrake? (ik heb het liefst de nieuwste final versie)

Of is de 64 bit versie nog in een alpha/beta/rc fase? :o (of is die niet gratis? :+)

edit: en welke "versie" is de 64 bit versie eigenlijk? (of iig, waarmee valt hij het best te vergelijken): Discovery, Powerpack of Powerpack+?

[ Voor 29% gewijzigd door Benotti op 05-10-2004 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Laatst online: 16:35
geen idee :)
in de naam van de bestanden staat 9.2rc1 en 10.0beta1
Ik zou voor de rc1 gaan aangezien dat meer af klinkt dan beta1. Er zit technisch niet een enorm verschil tussen de verschillende versies, alleen in de hoeveelheid spullen die je er bij krijgt (cds, boekjes, online support, telefonische support)*. De downloadversie heeft dat allemaal niet. Gewoon installeren en je merkt het wel.
offtopic:
* in principe is veel linux software 'vrij', (free speech, not free beer). De licentie waaronder veel programma's worden uitgebracht, de GPL, brengt met zich mee dat als je programma's aanbiedt, al dan niet tegen een vergoeding, je de broncode vrij moet geven via bijvoorbeeld ftp servers. De verschillende Mandrake versies verschillen uiteindelijk weinig in software maar wel in ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmail
  • Laatst online: 15-09 10:50

Hmail

Doet ook maar wat.

Welk OS moet ik nemen?
Gegevens:
Pentium 1 133mhz
4,5 gig HDD
Videokaart met (weinig) mb :P
Vrij oud systeempje dus.
Ik wil graag er iets van een proxy-server van bouwen, lijkt me grappig om dat eens te doen.
1 probleem: Ik wil het graag via FTP installeren, alleen ik zit aan een andere proxy. Voor de installatie moet ik dus de mogelijkheid hebben om gebruikersnaam + wachtwoord in te voeren. Is er een linux-editie waarbij dat kan?

It might sound as if I have no clue what I'm doing, but I actually have a vague idea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
@blackangel: Damnsmall linux is erg klein voor het hedendaagse doen, dwz 50 MB. Dat kan je op een USB-stick zetten. Verder weet ik et ook niet.

@Extra Lars: Kies een distro uit die je aanstaat. Je kan in principe alles met die hardware, maar een niet al te zware desktop environment nemen kan wel lonend zijn. Ik zou als ik jou was voor een van de grote gebruiksvriendelijke gaan als het niet teveel werk mag kosten en je niet te handig bent. :D

@Schumi4ever: Je kan van SuSE Prof de ftp install doen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
Wat ik eigenlijk graag zou willen weten (voor suse pro 9.1): is de 64 bit versie een aparte cd/dvd, of staat het samen met de 32 bit versie op 1 cd/dvd en wordt automatisch de juiste versie geinstalleerd? (of kun je kiezen)

En moet ik trouwens boot.iso downloaden en fikken en dan de setup runnen of hoe werkt die ftp install? :P

[ Voor 20% gewijzigd door Benotti op 05-10-2004 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Ik denk dat als je de idd de prof versie gebruikt dat ie dan automatisch de juiste spullen gaat downen. Je moet de boot.iso hebben, en het adres van een ftp server.
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.