Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 4

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 5.479 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De NIC specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ivo schreef op 26 augustus 2004 @ 15:06:
Ik vraag me af of het goed mogelijk is om Debian in een weekend tijd zonder fatsoenlijke Linux-ervaring (lees: een weekje Mandrake gedraaid) te installeren en er een grafisch desktop systeem mee runnen met alle standaard desktop software plus eventuele geëmuleerde Win32 software.
Als debian al je hardware in 1 keer pakt moet dat wel lukken, anders duurt het wat langer, weinig met zekerheid over te zeggen dus, maar het kan zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik heb een PC met:
233 MHZ processor
48 MB Ram
600 MB Harde schijf

Ik zou graag een Linux distrubutie erop willen, maar dan wel het liefst met een (simpele) desktop...

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
-Austin Powers- schreef op 23 augustus 2004 @ 15:27:
Ben van plan een pctje te bouwen, waarschijnlijk op basis van van oude hardware als een AMD thunderbird 800-1200 Mhz, 128 Mb, en een flinke hd á lá 40-80 gieg. deze gaat dienen puur en alleen als download-bak vanuit nieuwsgroepen. er komt geen monitor, muis, toetsenbord aan te hangen, ik wil de PC kunnen bedienen vanuit mn WinXP desktop. het is de bedoeling dat hij 24/7 aan staat.

-kan ik hier het beste linux voor gebruiken?
-zo ja, welke distro?
-of toch beter Win2000?
-hoe beheer ik deze vanuit winXP?
-zijn er usenet-clients die werken onder linux?
-ben een echte linux-noob dus zat zelf te denken aan suse 9.1 ofzo. weet alleen niet of dit geschikt is waarvoor ik em wil gebruiken :?
-zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten? :?
goed, het is inmiddels een stuk minder geworden qua systeemspecs :)
heb voor €25 een MSI MS-6163VA, celly 400 en 192Mb sd-ram :D. plan is om hier debian op te installeren.
nou als je het goed wilt leren moet je een linux distro erop zetten zonder grafische omgeving.
uhm, dat zie ik niet echt zitten... Wil er eigenlijk iets als KDE of gnome opzetten, welke van deze twee is het beste voor het systeempje wat ik heb?
Zelf zou ik in dit geval kiezen voor debian(lekker kaal) en apt-get openssh. zet je sshd aan en via programmas zoals winscp (secure-copy of sftp) en putty (secure shell) kun je de linux-machine bedienen.
Dat zie ik wél zitten :). Maar ik vind het nog best wel ingewikkeld eigenlijk. heb je misschien een tutje ofzo over ssh? Ben nu met radmin aan het experimenteren(lees:kloten 8)), en dat is eigenlijk wel lekker makkelijk. veiligheid is niet ontzettend belangrijk omdat de boel toch binnen mn lan blijft, ofniet :/

EDIT: Ik zie dat er maar 1 newsreader is voor linux, nl. BNR2. bij de specs staat echter dat het is vanaf Red Hat 6.2, Mandrake 7.2, SuSe 7.0, or higher. kan het dan ook op de laatste versie van debian?

[ Voor 7% gewijzigd door struul op 27-08-2004 14:32 . Reden: linux |-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn nic is een onboard nic NVIDIA nForce MCP Networking Adapter

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2004 18:16 . Reden: typo:P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

-Austin Powers- schreef op 27 augustus 2004 @ 14:19:
[...]

goed, het is inmiddels een stuk minder geworden qua systeemspecs :)
heb voor €25 een MSI MS-6163VA, celly 400 en 192Mb sd-ram :D. plan is om hier debian op te installeren.

[...]
uhm, dat zie ik niet echt zitten... Wil er eigenlijk iets als KDE of gnome opzetten, welke van deze twee is het beste voor het systeempje wat ik heb?

[...]
Dat zie ik wél zitten :). Maar ik vind het nog best wel ingewikkeld eigenlijk. heb je misschien een tutje ofzo over ssh? Ben nu met radmin aan het experimenteren(lees:kloten 8)), en dat is eigenlijk wel lekker makkelijk. veiligheid is niet ontzettend belangrijk omdat de boel toch binnen mn lan blijft, ofniet :/

EDIT: Ik zie dat er maar 1 newsreader is voor linux, nl. BNR2. bij de specs staat echter dat het is vanaf Red Hat 6.2, Mandrake 7.2, SuSe 7.0, or higher. kan het dan ook op de laatste versie van debian?
waarom wil je per se KDE of gnome? ik dacht dat je alleen maar wilde downloaden uit nieuwsgroepen? dan heb je 1 window open staan, en vind je het zelf ook niet een beetje overdreven om voor die ene window een enorm complexe, uitgebreide, grote, logge windowmanager te draaien? heb jij niks beters te doen met je geheugen?

trouwens, als ik op deze pagina kijk (bij de eerste hits op google) zie ik allemaal hele mooie programmaatjes die helemaal geen windowmanager nodig hebben, omdat ze text-based werken. Nou is dat voor de overstappende win32-addict misschien even wennen, maar al snel zul je waarderen dat je overal vanaf internet met ssh je PC kunt overnemen, waarbij een modemverbinding al ruim voldoende is.

nou ja, ik zou als ik jou was wel een windowmanager installeren, maar dan een hele simpele, fvwm95, windowmaker, xfce, zoiets. ach, waarom ook niet allemaal installeren, en gewoon proberen... Zonder grafische omgeving leer je het systeem wel veel beter kennen zoals al eerder gezegd, maar met kan ook wel, als je maar wel de moeite neemt om met een terminal te leren werken.

er zijn zeker nog wel meer newsreaders dan de ene die jij noemt, in de packagemanager van mijn distro (gentoo) zitten de volgende packages die iig iets met news te maken hebben:
code:
1
2
3
blam  erss          gnewspost  leafnode  nzbget  slrnconf  tin  yencode
bnr2  eventwatcher  inn        newspost  pan     sn        ubh  yydecode
brag  glitter       knews      nget      slrn    suck      xrn

en debian zal er vast niet veel minder hebben.

edit:
oja, over ssh-tutorial: ze bestaan vast, maar t is niet echt nodig, als je eenmaal de terminal snapt kun je met ssh werken. met ssh maak je een terminalverbinding naar een andere machine namelijk. Maar je kunt ook VNC gebruiken dus (geen radmin, maar werkt hetzelfde).

[ Voor 6% gewijzigd door smokalot op 27-08-2004 23:13 ]

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 27 augustus 2004 @ 13:57:
Hallo allemaal,

Ik heb een PC met:
233 MHZ processor
48 MB Ram
600 MB Harde schijf

Ik zou graag een Linux distrubutie erop willen, maar dan wel het liefst met een (simpele) desktop...

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt!
wat wil je met die desktop doen? vast niet alleen maar naar je achtergrondje kijken...

voor dit soort machine's wordt meestal debian aangeraden. Kost je als leek wellicht een beetje moeite om alles werkend te krijgen, maar werkt daarna wel het prettigst. Als desktopomgeving zou ik dus blackbox, windowmaker, xfce, fvwm95 ofzo kiezen. GEEN KDE of GNOME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah bedankt.

Wat ik met die computer wil doen is muziek downloaden (uiteraard legaal, download van muziek is tenslotte legaal) en afspelen...

Het lijkt me niet prettig werken om te surfen in een tekstversie of wel soms? En dat Debian beschikt die ook over een browser, konquerer ofzo?

En hoeveel ruimte gaat het OS met een desktop ongeveer innemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Laatst online: 15-09 18:10

Just_I

What did you just say?

Ik zoek een goed alternatief, voor een pc die me pa nog gaat kopen, ten opzichte van win xip home.

De volledige specs.

Even kort de specs:
ASUS A7V8XX
AMD Athlon XP 3000+
Dane Elec 512 MB PC3200
Maxtor 120 GB
Ati Radeon 9550 (128 MB)

Waarvoor wordt de pc gebruikt?
Internet (-spelletjes)
Office

Voor wie?
Voor mijn broertje die niet echt veel van computers afweet en ook niet thuis woont. Dus gebruiksvriendelijk met niet al te veel instellingen die vooraf ingesteld moeten worden ed (mijn kennis daarover is ook niet geweldig).

Kosten?
Zo goedkoop mogelijk, het liefst gratis.

Wat raden jullie mij (-n pa) aan om op die pc te ztten. Het kan dus ook zijn dat win xp home erop komt (€ 119 voorgeïnstaleerd).

[ Voor 4% gewijzigd door Just_I op 28-08-2004 16:08 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Just_I schreef op 28 augustus 2004 @ 15:42:
Ik zoek een goed alternatief, voor een pc die me pa nog gaat kopen, ten opzichte van win xip home.

De volledige specs.

Even kort de specs:
ASUS A7V8XX
AMD Athlon XP 3000+
Dane Elec 512 MB PC3200
Maxtor 120 GB
Ati Radeon 9550 (128 MB)

Waarvoor wordt de pc gebruikt?
Internet (-spelletjes)
Office

Voor wie?
Voor mijn broertje die niet echt veel van computers afweet en ook niet thuis woont. Dus gebruiksvriendelijk met niet al te veel instellingen die vooraf ingesteld moeten worden ed (mijn kennis daarover is ook niet geweldig).
Zou je Suse aanraden. Een van de meest gebruiksvriendelijke distro's de er zijn.

Zelf zoek ik ook nog een distro voor op een oude PII 300Mhz (of iets daarrond) met 128MB RAM. Suse is met KDE of Gnome volgens mij te zwaar. Zag onlangs nog een window of desktop manager in de Meuktracker waarbij stond dat hij gebruiksvriendelijk is en toch lage systeemvereisten heeft, iemand een idee welke dit kan zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 13:08:
[...]

Zou je Suse aanraden. Een van de meest gebruiksvriendelijke distro's de er zijn.
Zou je iets meer argumenten kunnen geven om te onderbouwen waarom er op Suse op moet in plaats van win xp (geen commentaar van windows is slecht oid, want daar hek niet veel aan). Dus waarom moet ik die Suse nemen ipv Windows XP home (ook gebruiksvriendelijk genoeg).

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiqum
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 08:55
Ik heb hier momenteel een win2003 servertje thuis staan waar ik mee emule, rc5-72 proxy dnet, ftp server, webserver. Het is een Celeron 800mhz met 348MB SD-Ram Met 1x 12gb en 1x80gb. Geforce2 MX, Met 1 of andere intel plankje. Nu zou ik deze graag linux laten draaien want word beetje gek van restarten windows update e.d :) Hij zal in de toekomst ook nog een Counter-Strike (source) server moeten draaien. Wat raden jullie mij aan? Ik heb wel intresse in ssh (putty) heb er iemand mee bezig gezien en het is leuk om te zien dat je @ lan party even servertje thuis fixt :) Ik ben alleen een aardige noob nog in linux daarom leek me Fedora Core of Debian iets met rpm? Ik ben niet iemand van compilen en het moet beetje lekker draaien. Emule beheren kan nog gewoon via web interface neem ik aan? Ik begin al een lichte voorkeur naar Fedora Core 2 te krijgen vanwegen het starten met linux blad dat ik heb gekocht in de vakantie...

[ Voor 8% gewijzigd door Xiqum op 29-08-2004 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iedereen Gentoo aanbevelen, heb zelf een tijd van alles gebruikt (Debian,Suse, Mandrake). Uiteindelijk ben ik bij Gentoo beland. Wat de compilatietijden betreft; Ik heb als server een dual celeron 466 en nou duurt het op die machine een tijdje voor ik een systeem vanaf source heb gebouwd. Als oplossing heb ik distcc geinstalleerd. Het voordeel hiervan is, dat wanneer je bvb emerge -Uu world doet (ik noem maar een dwarsstraat, er wordt dan gekeken of er nieuwe pakketversies te downloaden/builden zijn), eventuele andere distccnodes in je netwerk meehelpen om de boel voor elkaar te maken. Het nadeel is wel (voor mij momenteel), dat ik toen ik 1 van mn andere Gentoo bakken van een x86 naar een x86_64 veranderde, distcc niet zomaar meer te gebruiken was. Ik had de betreffende amd64 als standalone de boel voor zichzelf laten compilen en toen ik mn server (de cellie) wilde upgraden, leek het me handig om distcc weer ff te gebruiken zodat ze met zn drietjes (AMD64 3200, P4 1800 en de cellie) de boel even konden compileren. Nou was dat dus niet handig, want de tools die eruit voortkwamen (ik probeerde het alombekende joe, waar destijds een upgrade voor was) waren niet te draaien :'( . In elk geval is distcc desondanks een enorme aanrader voor mensen die veel zelf compileren. Kan bovendien een source distributie als Gentoo (en Debian in zekere zin met apt-source meen ik) zeker aanraden.
Het verhaal met Gentoo is echter dat het LIJKT dat je meteen in het diepe wordt gegooid en dat valt door de uitstekende documentatie en fora zeker mee. Het is me nu zelfs enigzins gelukt om met cvscedega (gecompileerd in een 32bit chroot) doom3 op de amd64 aan het lopen te krijgen..voelde me best een beetje trots, muhahahaha })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Just_I schreef op 29 augustus 2004 @ 13:40:
[...]

Zou je iets meer argumenten kunnen geven om te onderbouwen waarom er op Suse op moet in plaats van win xp (geen commentaar van windows is slecht oid, want daar hek niet veel aan). Dus waarom moet ik die Suse nemen ipv Windows XP home (ook gebruiksvriendelijk genoeg).
Iemand nog argumenten? Ik vind het argument van meest gebruiksvriendelijke distro nou niet echt aanleiding om voor Suse te kiezen. Er zijn vast wel meer argumenten te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Ik heb zelf ook Linux uitgeprobeerd. Fedora Core 2, want daar had ik nog de DVD-iso van.

Het was mijn eerste echte aanraking met linux (naast school natuurlijk), dus het was zeker even wennen. Waar je wel goed op moet letten bij FC2 is de configuratie van de firewall, die kan best wel eens tricky zijn, vooral voor een beginner.

Voor de rest is FC2 een leuk systeem zolang je er niks aan verandert. Probeer maar KDE3.3 niet te installeren, want het zal niet echt willen lukken. Ook is de updateprogramma yum een grote ellende. Zo'n bagger-update ding heb ik nog nooit van mijn leven gezien. Ik ben dan ook zeer snel overgestapt op apt-get, wat erg mooi werkte :) . Ook heeft RedHat alle DiVX,XViD en MP3 support uit KDE gesloopt, die moet je zelf weer opzoeken en installeren (Mandrake werkte perfect in dat opzicht...die had ik hiervoor als virtual machine draaien). http://www.fedorafaq.org is een goede plek om te beginnen.

Ik wil wel graag alle potentiele Linux gebruikers met ATi kaarten waarschuwen dat als ze performance willen of een rappe 2D desktop (helemaal geen acceleratie) onder KDE/Gnome, ze maar het beste kunnen wachten. Installatie lukt al niet (gelukkig wel met http://www.fedorafaq.org/#radeon), en de prestaties zijn om te huilen. Helaas zijn de open source drivers alleen ondersteund tot de R200, dus een ATi 9500 en hoger is erg, erg slecht. Video's kan je bijna niet meer bekijken (fglrx en x.org bug), en qua desktop-speed lijkt het of je PC een generatie terug is gegaan. Het beste kan ik het vergelijken met WinXP zonder grafische drivers geinstalleerd te hebben. Dat is niet erg prettig :'(

Ik ben maar beschamend teruggegaan na 2 weekjes op WinXP, waar ik nu al ziek van word, btw :P . Totdat ATi normale drivers bakt kan ik niet over op Linux. En nee, ik ga geen Nvidia kopen :)

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Darkvater schreef op 30 augustus 2004 @ 23:51:
Ik wil wel graag alle potentiele Linux gebruikers met ATi kaarten waarschuwen dat als ze performance willen of een rappe 2D desktop (helemaal geen acceleratie) onder KDE/Gnome, ze maar het beste kunnen wachten. Installatie lukt al niet (gelukkig wel met http://www.fedorafaq.org/#radeon), en de prestaties zijn om te huilen. Helaas zijn de open source drivers alleen ondersteund tot de R200, dus een ATi 9500 en hoger is erg, erg slecht. Video's kan je bijna niet meer bekijken (fglrx en x.org bug), en qua desktop-speed lijkt het of je PC een generatie terug is gegaan. Het beste kan ik het vergelijken met WinXP zonder grafische drivers geinstalleerd te hebben. Dat is niet erg prettig :'(

Ik ben maar beschamend teruggegaan na 2 weekjes op WinXP, waar ik nu al ziek van word, btw :P . Totdat ATi normale drivers bakt kan ik niet over op Linux. En nee, ik ga geen Nvidia kopen :)
volgens mij was er een paar weken geleden een flinke donatie van code van ati aan xorg, met onder andere ondersteuning van nieuwe kaarten. de nieuwe xorg zou volgende week ofzo komen dacht ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:34
Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 13:08:
[...]

...

Zelf zoek ik ook nog een distro voor op een oude PII 300Mhz (of iets daarrond) met 128MB RAM. Suse is met KDE of Gnome volgens mij te zwaar. Zag onlangs nog een window of desktop manager in de Meuktracker waarbij stond dat hij gebruiksvriendelijk is en toch lage systeemvereisten heeft, iemand een idee welke dit kan zijn ?
Ik heb een vermoeden dat je XFCE bedoelt, een best wel lichte, op GTK gebaseerde desktop. Draait bij mij soepel op een Celeron 333 met 256Mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slager
Just_I schreef op 30 augustus 2004 @ 23:31:
[...]

Iemand nog argumenten? Ik vind het argument van meest gebruiksvriendelijke distro nou niet echt aanleiding om voor Suse te kiezen. Er zijn vast wel meer argumenten te noemen.
Omdat je, als je een volledige Suse-installatie doet, je ook meteen alle mogelijke software ter beschikking hebt. Tekstverwerken, spreadsheets, audio en video, browsen, ftp'en, chatten, alles zit erin. Dat is bij WinXP nog behoorlijk wat extra installeerwerk.

Verwijderd

* Op wat voor systeem ga je de distro installeren? Wat voor een CPU? Hoeveel geheugen / HD ruimte, etc.?

Pentium 75MHZ
24MB RAM
1GB HDD

:Y)

* Wat ben je van plan met dit systeem, moet het een router worden of wil je kijken hoe bruikbaar Linux / *BSD op de desktop is, of wat anders?

Ik weet nog niet :P beetje kijken hoe het draait en wat de mogelijkheden zijn

* Moet het out-of-the-box werken, of vind je het niet erg om lekker te prutsen/knutselen?

Maakt niet uit :)

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

Op een P75 kun je niet zo heel erg veel.

Linux draait al op een i386, maar verwacht geen grafische wonderen op een oude systeem. Een beetje shell-werk, misschien een twm-actige WM (geen KDE of GNOME), verder niets.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:03
Ik draai op een P75 met 32 mb ram en een 0,5 gig hdd Debian stable. Die serveert http, ftp, ssh, smb en nfs, en dat kan die best. (Dwz ik gebruik em met name om backups te maken, er zit een extra 40 gig schijf in) Verder loopt ie lekker te grazen :P.

Andere toepassingen die ik met name kan bedenken is bijvoorbeeld als firewall.
X zou ik met zo weinig geheugen niet proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jesse op 02-09-2004 22:04 ]

Verwijderd

Darkvater schreef op 30 augustus 2004 @ 23:51:
Hier een Gentoo desktop met KDE 3.3 met een ATI 9700 grafische kaart. Ik weet niet wat jij doet met je Fedora maar op mijn pc kan ik gewoon een filmpje kijken met mplayer hoor. Tevens gaan de ati-drivers tot de R300 core.

NOFI maar je moet niet meteen een heel OS gaan bashen omdat je een slechte ervaring hebt met 1 distro. Er zijn genoeg andere waar het wel fatsoenlijk werkt.

• terabyte
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

Jesse schreef op 02 september 2004 @ 22:03:
[...]

Ik draai op een P75 met 32 mb ram en een 0,5 gig hdd Debian stable. Die serveert http, ftp, ssh, smb en nfs, en dat kan die best. (Dwz ik gebruik em met name om backups te maken, er zit een extra 40 gig schijf in) Verder loopt ie lekker te grazen :P.

Andere toepassingen die ik met name kan bedenken is bijvoorbeeld als firewall.
X zou ik met zo weinig geheugen niet proberen.
Ja, maar dat zijn niet de interactieve toepassingen die ik in gedachte had ;)

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 22:22:
Hier een Gentoo desktop met KDE 3.3 met een ATI 9700 grafische kaart. Ik weet niet wat jij doet met je Fedora maar op mijn pc kan ik gewoon een filmpje kijken met mplayer hoor. Tevens gaan de ati-drivers tot de R300 core.

NOFI maar je moet niet meteen een heel OS gaan bashen omdat je een slechte ervaring hebt met 1 distro. Er zijn genoeg andere waar het wel fatsoenlijk werkt.
Ik bash niks. Zoals je had kunnen lezen gaan de open source drivers alleen tot R200, en niet verder. De drivers van ATi hebben gewoon heel slechte performance. En NOFI hoor, maar KDE3.3 heeft helemaal niks te maken met of mplayer het wel of niet doet. Ik neem aan dat je XFree draait en niet X.org, want daar doet ie het wel degelijk niet. En dat is zo, deze bug is zelf een release stopper gemaakt (eg. d'er komt geen nieuwe versie uit tot deze bug is opgelost).

Kan je wel mooie verhaaltjes vertellen, maar het is gewoon een feit dat je met een recente ATi kaart geen fatsoenlijk desktop-linux kan draaien. Hoe je het ook draait.

I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Verwijderd

Darkvater schreef op 02 september 2004 @ 23:05:
[...]

Ik bash niks. Zoals je had kunnen lezen gaan de open source drivers alleen tot R200, en niet verder. De drivers van ATi hebben gewoon heel slechte performance. En NOFI hoor, maar KDE3.3 heeft helemaal niks te maken met of mplayer het wel of niet doet. Ik neem aan dat je XFree draait en niet X.org, want daar doet ie het wel degelijk niet. En dat is zo, deze bug is zelf een release stopper gemaakt (eg. d'er komt geen nieuwe versie uit tot deze bug is opgelost).

Kan je wel mooie verhaaltjes vertellen, maar het is gewoon een feit dat je met een recente ATi kaart geen fatsoenlijk desktop-linux kan draaien. Hoe je het ook draait.
Dan maar een plaatje om ATI eigenaren niet te ontmoedigen om eens een Linux-desktop te proberen.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~wilheuts/desktop_mplayer.jpg

X.Org 6.7.0-r2, KDE 3.3, mplayer-1.0_pre4, ati-drivers-3.9.0, ATI 9700 kaart, Gentoo distro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 23:43:
X.Org 6.7.0-r2, KDE 3.3, mplayer-1.0_pre4, ati-drivers-3.9.0, ATI 9700 kaart, Gentoo distro.
X.Org 6.7.0 is nog niet uit :Y)

Kijk, ik zeg niet dat niemand Linux desktop moet draaien, ik vertel alleen mijn ervaringen met mijn ATi kaart op Linux. En deze heb ik niet zomaar verzonnen, of ze zijn niet gebeurd door mijn fouten. Het is gewoon zo. Kan je goed zien op de Rage3D fora, daar hebben heel veel mensen een probleem. Het is gewoon een feit dat ATi er nog gewoon niet klaar voor is.

MPlayer doet het bij mij ook, maar dan moet ik als output GL2 kiezen voor video. En dat is nou niet echt het beste output-video die er is :)

[ Voor 53% gewijzigd door Darkvater op 03-09-2004 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:24

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Darkvater schreef op 03 september 2004 @ 09:48:
[...]

Jawel. Al een paar maanden. Ik denk dat je in de war bent met R6.8. Deze heeft op dit moment nog als release-candidate-nummer "6.7.99.903" en komt 1 dezer dagen/weken uit. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater

Darkvater

oh really?

mOrPhie schreef op 03 september 2004 @ 10:57:
[...]

Jawel. Al een paar maanden. Ik denk dat je in de war bent met R6.8. Deze heeft op dit moment nog als release-candidate-nummer "6.7.99.903" en komt 1 dezer dagen/weken uit. :)
Je hebt gelijk, mijn fout |:( . Iig kan ik mensen het beste adviseren om het gewoon uit te proberen, en kijken wat ze van de performance vinden :). Op het moment dat er goede/betere drivers uitkomen, ga ik zelf terug, want het beviel me best wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Darkvater schreef op 02 september 2004 @ 23:05:
[...]

Zoals je had kunnen lezen gaan de open source drivers alleen tot R200
DRI anyone? :?

Ofwel: http://dri.sourceforge.ne...ht&value=CategoryHardware

[ Voor 21% gewijzigd door mOrPhie op 03-09-2004 12:55 ]

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Ik wil op mijn pc linux installeren naast windowsxp. Ik draai een raid0 array van 2x120gig. Ik heb zo'n 10 gig gereserveerd en heb die geformateerd in ext3. Mijn systeen is een AMD 1900+ 512mb ram en een ati 8500. Het moet een vervanging worden voor winxp. Dus gewoon internetten, mailen, irc, tekstverwerken enz.. Er moet niet teveel rotzooi bij zitten. Dus niet 5 chat programma's en 3 browsers. Heb ooit eens redhat geinstalleerd en zag dat die meerdere partities maakte. Zijn er distro's die dat niet hebben? Welke distro kan ik het beste installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:45
linux heeft minimaal 2 partities nodig dacht ik swap en /
met suse kan je de dingen die je op noemt gegarandeert

internet = konquerer
mailen = evolution
irc = kvirc
tekstverwerken = OOo.org

maar aangezien je niet tich programmas wilt zouw ik voor debian gaan en dan de cli basis installeren en de rest apt-getten

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slager
E-jey schreef op 03 september 2004 @ 15:09:
Ik wil op mijn pc linux installeren naast windowsxp. Ik draai een raid0 array van 2x120gig. Ik heb zo'n 10 gig gereserveerd en heb die geformateerd in ext3. Mijn systeen is een AMD 1900+ 512mb ram en een ati 8500. Het moet een vervanging worden voor winxp. Dus gewoon internetten, mailen, irc, tekstverwerken enz.. Er moet niet teveel rotzooi bij zitten. Dus niet 5 chat programma's en 3 browsers. Heb ooit eens redhat geinstalleerd en zag dat die meerdere partities maakte. Zijn er distro's die dat niet hebben? Welke distro kan ik het beste installeren.
Als je niet van alle programma's 5 soorten wilt hebben, zou ik gaan voor Fedora. Daar wordt standaard maar 1 alternatief geinstalleerd. De rest wordt wel meegeleverd, maar is optioneel. Met een handmatige partitionering kun je wel instellen dat er slechts 1 ext3 partitie gebruikt wordt, maar een swap-partitie zal er ook nog bij moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater

Darkvater

oh really?

3D support for r300 based cards (9500 and above) is only available from ATI's binary linux driver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0deaddict
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-07 10:16

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Ik heb Gentoo Linux op m'n oude pc geinstalleerd:

Pentium MMX 166 mhz
48 MB EDO
S3 Trio <nog wat> Graphics
8 GB & 2 GB schijf

Ik wou eerste proberen om alles op die oude pc te compileren; na 1 dag was die ik die gedachte wel kwijt, het duurde meer dan 1 complete dag om de bootstrap te compile :(. Daarna heb ik maar de schijf van 8 GB in m'n workstation gepropt en vanaf daar Gentoo geinstalleerd (Dat vind ik nou een van de mooie dingen van gentoo ;))
Op m'n oude pc heb ik nu Gentoo Linux 2004.1 draaien met kernel 2.6.7-r11. Ik kan er makkelijk een desktop als IceWM of XFCE op draaien. Ik gebruik 'm vooral om muziek mee af te spelen met XMMS. Het verbaasde me dat Gentoo het zo goed doet op zo weinig en traag geheugen :D

Dus iedereen die nog een oude pc heeft staan en daar linux op wilt hebben: Gentoo is de oplossing :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Ja ho 'ns ff. Anders verander je het subonderwerp even. :/

Je sprak over "een rappe 2D desktop". Niks 3D. 2D acceleratie, zoals je op diezelfde site kan lezen, wordt volledig ondersteund voor alle Rxxx based kaarten. Alleen Radeon IGP nog niet volledig.

Take it or leave it, maar wat jij in je eerdere post beweert (dat ati-kaarten trage resultaten in 2D geven), is gewoonweg pure onzin en een veel te snel getrokken conclusie. Bovendien, je wil geen closed source drivers, maar windows xp wel? ATI biedt goeie drivers die bij mijn weten in Fedora supersimpel te installeren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater

Darkvater

oh really?

mOrPhie schreef op 03 september 2004 @ 17:48:
Take it or leave it, maar wat jij in je eerdere post beweert (dat ati-kaarten trage resultaten in 2D geven), is gewoonweg pure onzin en een veel te snel getrokken conclusie. Bovendien, je wil geen closed source drivers, maar windows xp wel? ATI biedt goeie drivers die bij mijn weten in Fedora supersimpel te installeren zijn.
Ik heb nergens gezegd dat ik wel of niet open/closed source drivers wil. Ik wil gewoon dat ie het doet :). Als het goed mogelijk is om de OS drivers voor de 2D gedeelte en de ATi drivers voor de 3D gedeelte te gebruiken tegelijkertijd, dan neem ik mijn beschuldigingen terug. Ik heb wel lang gezocht, in support fora en IRC geweest en niemand heeft mij aangeraden om de OS drivers te installeren voor mijn R300. Maar als het mogelijk is....geef ik je gelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KLEI_j0s schreef op 03 september 2004 @ 17:32:
Ik heb Gentoo Linux op m'n oude pc geinstalleerd:

Pentium MMX 166 mhz
48 MB EDO
S3 Trio <nog wat> Graphics
8 GB & 2 GB schijf

Ik wou eerste proberen om alles op die oude pc te compileren; na 1 dag was die ik die gedachte wel kwijt, het duurde meer dan 1 complete dag om de bootstrap te compile :(. Daarna heb ik maar de schijf van 8 GB in m'n workstation gepropt en vanaf daar Gentoo geinstalleerd (Dat vind ik nou een van de mooie dingen van gentoo ;))
Op m'n oude pc heb ik nu Gentoo Linux 2004.1 draaien met kernel 2.6.7-r11. Ik kan er makkelijk een desktop als IceWM of XFCE op draaien. Ik gebruik 'm vooral om muziek mee af te spelen met XMMS. Het verbaasde me dat Gentoo het zo goed doet op zo weinig en traag geheugen :D

Dus iedereen die nog een oude pc heeft staan en daar linux op wilt hebben: Gentoo is de oplossing :P
Daarom zit distcc in de livecd. ;) Heb laatst ook gentoo geinstalleerd, op een p2 450 met 96 mb ram, met hulp van 4 dual xeons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 14:11

Syngrow

Framerate is life

Ik ben ook maar eens van plan om met linux aan het prutsen te gaan :)

Het is de bedoeling om een ftp/webservertje te maken waarop wat persoonlijke bestanden + eventueel een zelfgemaakte website te draaien (moet alleen nog leren websites te maken :P)
Het ding moet er dus voor zorgen dat ik bv. @ school bij m'n documenten kan, en ze er ook naar toe kan uploaden :)

Specs van het systeem:

HP Vectra VA

PentiumPro 200MHz 512kb
96MB EDO ram (6x16MB, dus helaas geen uitbreiding meer mogelijk hier, tenzij iemand 32MB reepjes wil doneren ;))
Seagate 4.3GB en Seagate 2.1GB Hardeschijf
Matrox MGA videokaart
Creative Soundblaster
Standaard Realtec NIC

Systeem diende voorheen als MSN/Inet bak van m'n broertje. Draaide Win2k op een redelijke snelheid.

Welk OS kan ik hier het beste op laten draaien? ben een linux n00b maar wel bereid om wat te leren/prutsen.

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Laatst online: 14:38
Syngrow: Persoonlijk zou ik naar Debian kijken. Is wel een grotere leercurve dan b.v. Fedora, maar je installeerd dan echt alleen dat wat je nodig hebt. Hierdoor blijft het systeem redelijk tot goed op snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
slager schreef op 03 september 2004 @ 16:29:
[...]

Als je niet van alle programma's 5 soorten wilt hebben, zou ik gaan voor Fedora. Daar wordt standaard maar 1 alternatief geinstalleerd. De rest wordt wel meegeleverd, maar is optioneel. Met een handmatige partitionering kun je wel instellen dat er slechts 1 ext3 partitie gebruikt wordt, maar een swap-partitie zal er ook nog bij moeten.
Is de installatie van debian erg ingewikkeld? Eigenlijk wil ik gewoon een kale distro en zelf alle progsels installeren. En ik moet er wel zeker van kunnen zijn dat me huidige data niet naar de klote gaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
Je kunt debian niet helemaal van scratch instaleren zoals gentoo of LFS maar je kunt een aardig kale versie instaleren en de dingen die je nodig vindt apt-getten.
mijn server draait nu naar tevredenheid debian sarge en het apt-getten vindt ik persoonlijk fijner gaan dan rpm`s installeren op mijn suse 9.0 prof workstation

apt-get install <packetnaam> en klaar ben je heeft ie wat meer nodig vraagt ie netjes of je het mee wil installeren.
weet je niet precies hoe het packetje heet apt-cache search <gok> en je krijgt alle packetten die dat in hun naam hebben te zien werkt echt super vindt ik maar het ligt aan je zelf of je het zo installeerd je kan ook gewoon van source compilen natuurlijk of rpm`s gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

@Syngrow

RedHat, Mandrake, SuSE staan aangegeven als makkelijke distro´s. Ik heb eigenlijk alleen installatie ervaring met Mandrake en wat ik merkwaardig vond is de installatie over het algemeen beter geregeld is als een windows distro.
FTP en Apache kan je gewoon aanvinken om mee te installeren. Beheer kan je doen met de shell maar ik zou voor "webmin" gaan. Als je bereid bent wat te kloten dan moet dit zeker een piece of cake worden//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
lordgandalf schreef op 03 september 2004 @ 23:31:
Je kunt debian niet helemaal van scratch instaleren zoals gentoo of LFS maar je kunt een aardig kale versie instaleren en de dingen die je nodig vindt apt-getten.
mijn server draait nu naar tevredenheid debian sarge en het apt-getten vindt ik persoonlijk fijner gaan dan rpm`s installeren op mijn suse 9.0 prof workstation

apt-get install <packetnaam> en klaar ben je heeft ie wat meer nodig vraagt ie netjes of je het mee wil installeren.
weet je niet precies hoe het packetje heet apt-cache search <gok> en je krijgt alle packetten die dat in hun naam hebben te zien werkt echt super vindt ik maar het ligt aan je zelf of je het zo installeerd je kan ook gewoon van source compilen natuurlijk of rpm`s gebruiken
maar waar installeerd hij dan je programma's en kan je dat ook veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Niet online
E-jey >

Bij GNU/Linux is het gebruikelijk dat je je programma's op een duidelijke plaats zet (dat is dan /sbin, /usr/bin, /usr/bin/X11 enzo.) afhankelijk van het soort programma. Je hebt met Debian dus niets te kiezen. (Maar als je wil kan je je pakketje wijzigen, maar dit soort verplaatsingen zijn best grote wijzigingen. Er zijn andere programma's (zoals logrotate) die verwachten dat een bestand/programma op een bepaalde plaats staat.)

In een Debian pakket staan de files en directories die gemaakt moeten worden met een absoluut pad gespecificeerd.

[ Voor 15% gewijzigd door Sendy op 04-09-2004 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

E-jey schreef op 04 september 2004 @ 00:53:
[...]

http://www.pathname.com/fhs/

waar ze komen is het goed, dus dat WIL je helemaal niet veranderen ;-)

de directories waar ze komen staan als het goed is in je $PATH, dus hoef je ook helemaal niet te weten waar ze staan. als je echt wilt weten waar je programma staat kun je "which" gebruiken:
code:
1
2
# which ls
/bin/ls

ls staat blijkbaar in /bin/ (goh, dat klopt met de standaard van die website! :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
E-jey schreef op 04 september 2004 @ 00:53:
[...]

de meeste config bestanden belanden in /etc maar naar mijn weten kun je niet instellen bij debian waar je het wil installeren.
Daarvoor zouw je ze waarschijnlijk zelf moeten compilen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het moet echt even gezegd worden dat Gentoo toch ook een n00b distro is, elke newb kan gewoon heel makkelijk geinstalleerd worden. (Ben zelf ook n00b).
Verder verbaas ik me ook dat er mensen nog "Red Hat" typen. Red Hat is dood en bestaat alleen maar uit 'outdated' software. Als je denkt "Red Hat", denk dan "Fedora". ;)
For langzame systemen zijn Mandrake en Fedora niet aan te bevelen IMO.

Dus voor mensen die echt willen weten waar en wat Linux over gaat, kies Gentoo, Debian of Slackware.

You won't regret it!!! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 september 2004 @ 12:38:
Kan in principe wel, alleen moet je dan een lichte WM kiezen, en dus geen KDE of GNOME, die zijn wel te zwaar voor oudere systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
:X Redhat op zich is echt niet dood, ze hebben alleen de hobby-distro ondergebracht in het Fedora Project (wat je ook zegt). Uit de cijfers van Redhat begrijp ik dat het niet zo slecht met ze gaat, en RHEL zijn hele mooie produkten voor de gevallen waarin je degelijke software met serieuze ondersteuning wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 september 2004 @ 12:38:
Het moet echt even gezegd worden dat Gentoo toch ook een n00b distro is, elke newb kan gewoon heel makkelijk geinstalleerd worden. (Ben zelf ook n00b).
Verder verbaas ik me ook dat er mensen nog "Red Hat" typen. Red Hat is dood en bestaat alleen maar uit 'outdated' software. Als je denkt "Red Hat", denk dan "Fedora". ;)

Dus voor mensen die echt willen weten waar en wat Linux over gaat, kies Gentoo, Debian of Slackware.

You won't regret it!!! :o
"n00bs" lezen niet. En als er iets is dat je wel moet doen als je Gentoo voor het eerst installeerd dan is het wel lezen. Bovendien kan je van een "n00b" (ik haat dat woord zo.) niet verwachten dat ze weten waar in linux zon beetje welke files staan, denk aan configfiles en het compilen van een kernel. Voor Gentoo moet je je systeem heel goed kennen en redelijk weten hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 04 september 2004 @ 13:51:
[...]

"n00bs" lezen niet. En als er iets is dat je wel moet doen als je Gentoo voor het eerst installeerd dan is het wel lezen. Bovendien kan je van een "n00b" (ik haat dat woord zo.) niet verwachten dat ze weten waar in linux zon beetje welke files staan, denk aan configfiles en het compilen van een kernel. Voor Gentoo moet je je systeem heel goed kennen en redelijk weten hoe en wat.
ben het in principe met je eens, maar denk wel dat een n00b met een klein beetje kennis al snel uit de voeten kan, de documentatie is prima, als je de install-guide pakt en dan nog een paar extra zaken (desktop-configuration guide, samba, kernel -- daar heb je zelfs een tool voor genaamd genkernel die alles voor je doet --, enz.) wordt je stap voor stap geholpen om een bruikbaar desktop-systeem neer te zetten. als je je netjes aan de handleiding houdt zul je in 95% van de gevallen geen problemen tegenkomen.

als je verder het locate commando gebruikt heb je een configuratiebestand ook zo gevonden.

Wat ik verder heel goed aan gentoo vindt zijn zeg maar de sane defaults. gentoo zet zo'n beetje alles voor je klaar, en vaak hoef je geeneens een config-bestand te editen omdat de default al goed is! bovendien door portage met z'n USE-flags hebben pakketten altijd de opties die jij erin wilde hebben, en vaak ook automatisch geconfigureerd.

ik denk dus dat gentoo geschikt kan zijn voor de ervaren linux-leek. iemand die weet hoe hardware werkt, weet hoe google werkt en bereid is veel te lezen kan in principe een mooi gentoo-systeem bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smokalot schreef op 04 september 2004 @ 14:57:
[...]

Wat ik verder heel goed aan gentoo vindt zijn zeg maar de sane defaults. gentoo zet zo'n beetje alles voor je klaar, en vaak hoef je geeneens een config-bestand te editen omdat de default al goed is! bovendien door portage met z'n USE-flags hebben pakketten altijd de opties die jij erin wilde hebben, en vaak ook automatisch geconfigureerd.
Moet je wel eerst de USE flags goedzetten. En reken maar niet dat iemand die nooit eerder met linux gewerkt heeft ook maar enig idee heeft wat alsa, cups, ssl, pie, sasl, etc etc is. Portage doet niks aan de configs, die zijn gewoon standaard. Neem bijv. een sambaconfig, een exim config, noem maar op, allemaal waardeloos zo default hoor. :) En je kan de install guide wel letter voor letter opvolgen, maar als je dan nog steeds niet weet wat je nou precies gedaan hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0deaddict

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Verwijderd schreef op 04 september 2004 @ 15:18:
[...]

Moet je wel eerst de USE flags goedzetten. En reken maar niet dat iemand die nooit eerder met linux gewerkt heeft ook maar enig idee heeft wat alsa, cups, ssl, pie, sasl, etc etc is. Portage doet niks aan de configs, die zijn gewoon standaard. Neem bijv. een sambaconfig, een exim config, noem maar op, allemaal waardeloos zo default hoor. :) En je kan de install guide wel letter voor letter opvolgen, maar als je dan nog steeds niet weet wat je nou precies gedaan hebt...
Als complete n00b zou ik ook niet voor Gentoo kiezen, je kan dan beter beginnen met Mandrake/Fedora/SuSE. Als je je daar genoeg in verdiept hebt is het installeren van Gentoo een fluitje van een cent :) (ik spreek uit ervaring ;) ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Ik wilde dus net Debian 3 rev2 installeren. Staat er bij het boot scherm van de cd dat er kernel 2.2 word gebruikt. Die is toch hardstikke oud? Waarom gebruiken ze niet 2.4 of 2.6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Die gebruiken ze wel degelijk, je moet alleen aangeven dat je 2.4 wil, door bij het eerste scherm daadwerkelijk te lezen in plaats van direct op enter te rammen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger
  • Laatst online: 21-07 21:03

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Ik zit een beetje te twijfelen wat ik op m'n (nu leeggehaalde) thuisserver zal gaan draaien. Eerst stond er winXP pro op, alleen trok die pc het maar zo-zo... omdat alles steeds brakker werd, heb ik de zooi maar leeggegooid, en denk ik er over om er een linux distro op te gooien.

Nu alleen het probleem: wélke distro? Ik heb al wel wat (lichte) ervaring met Gentoo, daar heb ik een server op draaien die ik colocated heb neergezet. Alleen: daarop gebruik ik nou niet zo bijzonder veel extra dingen: http/ftp/ssh/shoutcast, en dat was het eigenlijk al zo'n beetje.
Is het misschien handiger om mijn thuisserver op een andere distro te draaien? Ik wilde graag een beetje manageable bandwidth hebben per aangesloten client, en redelijk "out-of-the-box" routeren.
Ook wilde ik proberen (is dat überhaupt wel mogelijk??) om een schijf alléén maar beschikbaar te maken (via samba oid) voor één pc in het netwerk. (m'n zusje heeft namelijk een extra hdd die niet in haar pc past, maar wel van haar alleen is. Afgeschermd delen zou dus ideaal zijn)

Gentoo heeft me ettelijke weken gekost eer ik dat netjes aan de praat had, en ik vrees dat dat nog erger gaat worden als ik allerlei buitennissige dingen er bij wil hebben ;) Is er een distro die dat wat handiger kan?

Voordat ik 't vergeet, de specs van de server:
AMD K6-ii 333 @ 350
96 MB ram
13 GB hdd (+ privé 20GB hdd van mn zusje, zie verhaal hierboven)

Het is geen erg sterke pc, dat weet ik.. compile tijden maken mij niet uit, als het uiteindelijk maar nog redelijk soepel draait, vind ik een week compilen geen probleem ;)

Wat zou in mijn geval een geschikte distro zijn... tóch Gentoo, of zijn er andere iets gebruikersvriendelijkere distro's die nou toevallig nét in huis hebben wat ik nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je bijna met elke distributie kan bereiken wat je wilt. Uit persoonlijke ervaring zou ik Debian Stable aanraden voor je server. Wat voor de desktop misschien wat te outdated is, geeft je voor de server stabiliteit en security. Daarnaast is Debian makkelijk te onderhouden en heb je ook niet de compile tijden van Gentoo.

Maar zoals gezegd da's natuurlijk puur persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
blaataaps schreef op 04 september 2004 @ 22:42:
Die gebruiken ze wel degelijk, je moet alleen aangeven dat je 2.4 wil, door bij het eerste scherm daadwerkelijk te lezen in plaats van direct op enter te rammen.
Als ik direct op enter had geramd, zou ik niet hebben gelezen dat er kernel 2.2 werd gebruikt :P iig had ik eerst ff de help moeten doorlezen voordat ik het hier vroeg :)

Vind de instalatie van debian knap ingewikkeld, maar dat maakt het juist leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

E-jey schreef op 05 september 2004 @ 22:53:
[...]

Als ik direct op enter had geramd, zou ik niet hebben gelezen dat er kernel 2.2 werd gebruikt :P iig had ik eerst ff de help moeten doorlezen voordat ik het hier vroeg :)

Vind de instalatie van debian knap ingewikkeld, maar dat maakt het juist leuk :)
Ingewikkeld? 25x op enter rammen en 2 regels intypen? Ga jij maar eens Gentoo installeren. ;) Zonder internet en handleiding! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 05 september 2004 @ 23:16:
[...]

Ingewikkeld? 25x op enter rammen en 2 regels intypen? Ga jij maar eens Gentoo installeren. ;) Zonder internet en handleiding! ;)
http://glis.sourceforge.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 20:41
Verwijderd schreef op 05 september 2004 @ 23:16:
[...]

Ga jij maar eens Gentoo installeren. ;) Zonder internet en handleiding! ;)
Dat lijke me wel eens een leuke uitdaging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

see below => even duidelijker :)

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2004 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even alles duidelijk opstellen. mijn excuses voor het slordig zijn. Dit is het eerste topic met antwoorden

Yooooo

Ik heb hier nog een oude armada t431 liggen en ik had hier graag graag een vlot linux distrootje opgezet zodat ik in de tuin en co nog een beetje kan surfen.

specs laptop =>

p1 133
32mb edo
1307 harddisk.
pcmcia wireless 16 bit 802.11b

een oud machientje ma toch nog fijn om remote via console wat administratie te doen en te surfen.
Ik heb er zopas nog een oude rode hoed op gezet (7.1). Alles werkt perfect maar alles gaat een beetje traag (zelfs in gdm/ niet X). Ik zoek nu een oude distributie met kernel 2.2 -2.4 om toch op een vlotte manier er mee te kunnen werken(kwestie dat ik het surfen niet in console wens te doen).
Is er een locatie waar ik oude iso' kan vinden? vb 5.4 cartman of dergelijke??

thx!

Krause
Huh?!

Door Krause - maandag 06 september 2004 14:28

Een recente distro zal ook prima voldoen, zolang die kaal genoeg is
Bijvoorbeeld Debian of Slackware.

Bovendien, hier is een apart topic voor: Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 4

offtopic:

Whoah! Jij ook al CybERvee?
Ik heb exact dezelfde laptop, powered by Debian.

Krause wijzigde dit bericht 06-09-2004 14:31 (18%)

CybErvee
prrr...

Door CybErvee - maandag 06 september 2004 14:29

Op zo'n oud beestje moet je zowiezo geen X draaien, draait pas lekker op een huidige PC.

Tevens opent een console een hoop deuren voor je dat je niet eens wist dat ze bestonden

* CybErvee heeft zojuist Debian geinstalleerd op een Toshiba Satellite 210CS

CybErvee wijzigde dit bericht 06-09-2004 14:30 (6%)

oudakker

Door oudakker - maandag 06 september 2004 14:29

Heb je zelf al eens gezoht??
En de vraag die er altijd op volgt... WELKE distributie zoek je dan??
Al eens gezocht op de ftp-server van die distributie? (RedHat, SuSe, ...?)
En dan als laatste een (mogelijk) antwoord: www.linuxiso.org
MSI K7T Turbo-R, Athlon 1,2 Ghz, 1 GB mem., Asus 8420 (Ti 4200), iiyama AS4737UT 18.1" TFT, 3*Maxtor 40GB, 3COM 3C905 | Asus P2B-DS, dual PII-450, 384 MB mem., Matrox G200, Ontream ADR 50, CD, 1*120 GB, 3*40GB, 1*8 GB Maxtor disken, 3COM 3C905

blaataaps

Door blaataaps (Moderator NOS) - maandag 06 september 2004 14:44

Op een oude machine hoeft niet beslist een oude release, nieuwe kale distro's voldoen ook prima, en zijn een stuk moderner en veiliger
Maar voor de rest is dit meer een vraag voor Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 4 , gelieve daar je vraag opnieuw te stellen

Mijn 2de antwoord

Ja ik heb al gezocht Ik zou dus graag oude iso's willen hebben (geen voorkeur distributie)

Dat is het nu juist , is zou graag toch als minimum xdm of gdm draien zodat ik toch grafisch kan surfen. Ik doe al de rest via console maar surfen doe ik toch niet zo graag in link, lynx , elinks of iets dergelijke
Ik zou dus eigenlijk een oude kernel willen die ik dan kan recompilen naar iets wat ik wil.
De nieuwe kernels zen veel te zwaar en ik wens geen lowmem kernel van slack te gebruiken(kan ook geen x draaien dan)

Slack => heb ik met dat lowmemkerneltje getest => is wel lekker maar eerder aangepast voor een 386 machientje. Ik kan het machientje performanter laten draaien met iets anders

debian => persoonlijk verafschuw ik het apt systeem ( heb er geen kennis van, ben gewoon om met distro's te werken als slack , rehat ,suse en voorts nog wat kennis van free bsd).

all de iso's die op linuxiso zij recente dingen, ik zou lieftst iets oud vinden.
drivers en co is geen issue.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2004 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratsja
  • Laatst online: 10-09-2023

ratsja

bi polair

Mijn vraag is of er een distributie is met niet een te moeilijke installatie waarin het volgende mogelijk is.

* kale installatie
* X systeem
* Gnome
* office pakket
* foto pakket
* msn programma
* brandprogramma
* ftp programma
* email programma
* mozilla

ik weet dat dit kan met de wat moeilijkere installatie paketten, maar dat is voor een iets dan meer beginner denk ik toch te lastig.

ik wil gewoon linux op mijn laptop (draadloos internet), maar niet allerelei extra programma's zoals 2 mail programma's 2 browers en dergelijke.

is er een distro die dit mogelijk kan maken.
of moet ik gewoon gentoo, slackware debian proberen hiervoor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slager
ratsja schreef op 07 september 2004 @ 10:33:
Mijn vraag is of er een distributie is met niet een te moeilijke installatie waarin het volgende mogelijk is.

* kale installatie
* X systeem
* Gnome
* office pakket
* foto pakket
* msn programma
* brandprogramma
* ftp programma
* email programma
* mozilla

ik weet dat dit kan met de wat moeilijkere installatie paketten, maar dat is voor een iets dan meer beginner denk ik toch te lastig.

ik wil gewoon linux op mijn laptop (draadloos internet), maar niet allerelei extra programma's zoals 2 mail programma's 2 browers en dergelijke.

Als je dit zoekt bij Suse of Mandrake ofzo ben je verkeerd bezig. Omdat iedereen namelijk een verschillende visie heeft op wat de beste programma's zijn, stoppen ze er zoveel mogelijk programma's bij, zodat aan ieders wensen voldaan wordt.

Manieren om dit wel voor elkaar te krijgen zijn dus Gentoo, beginnen met een kale Slackware of Debian en dan opbouwen, of LFS. Maar dat is allemaal iets minder geschikt voor een beginner. Al heeft Gentoo heel goede documentatie.

Als je dus veel tijd over hebt, ben je het beste af met Gentoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratsja

ratsja

bi polair

slager schreef op 07 september 2004 @ 11:26:
[...]

Als je dit zoekt bij Suse of Mandrake ofzo ben je verkeerd bezig. Omdat iedereen namelijk een verschillende visie heeft op wat de beste programma's zijn, stoppen ze er zoveel mogelijk programma's bij, zodat aan ieders wensen voldaan wordt.

Manieren om dit wel voor elkaar te krijgen zijn dus Gentoo, beginnen met een kale Slackware of Debian en dan opbouwen, of LFS. Maar dat is allemaal iets minder geschikt voor een beginner. Al heeft Gentoo heel goede documentatie.

Als je dus veel tijd over hebt, ben je het beste af met Gentoo.
dat is het nadeel, ik heb niet extreem veel tijd :(, straks wel meer.
ik zal nog info inwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse

* kale installatie
* X systeem
* Gnome
* office pakket
* foto pakket
* msn programma
* brandprogramma
* ftp programma
* email programma
* mozilla

Ik weet van SuSE 9.1 Personal dat het van van allerlei typen programma's vaak maar een alternatief standaard installeerd, en Fedora schijnt dat ook te doen. Ik zou als ik jou was naar Fedora kijken, omdat die standaard wat meer naar Gnome neigen dan dat SuSE dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Corleone
  • Laatst online: 11-09 13:06
Hoi,

Ik weet niet of ik dit hier mag neerzetten, maar ik wil het toch even kwijt. (omdat ik stiekum toch een beetje trots opmezelf ben :*) )

Vorige week heb ik de stap genomen Fedora 2 op mijn pc te installeren. Na een week freubelen heb ik eindelijk een goed werkend systeem. Dingen als geluid, Nvidia kaart, winmodem en zelfs Cedega voor m'n games werken perfect. Ik kan nu gewoon Max Payne in Linux spelen!!!

Wat ik een beginnend Linux'er wil meegeven, is dat je het niet zomaar op moet geven, veel op GoT _/-\o_ moet kijken en goed de HOWTO's lezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratsja

ratsja

bi polair

Jesse schreef op 07 september 2004 @ 12:26:
[...]

Ik weet van SuSE 9.1 Personal dat het van van allerlei typen programma's vaak maar een alternatief standaard installeerd, en Fedora schijnt dat ook te doen. Ik zou als ik jou was naar Fedora kijken, omdat die standaard wat meer naar Gnome neigen dan dat SuSE dat doet.
fedora geprobeerd, de dvd versie maar ik krijg bij de installatie een foutmelding (mediadrager werkt niet goed)
opnieuw gebrand op dvd, zelfde probleem.

de cd versie ervan maar proberen dus.

tx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Corleone
ratsja schreef op 07 september 2004 @ 12:53:
[...]

fedora geprobeerd, de dvd versie maar ik krijg bij de installatie een foutmelding (mediadrager werkt niet goed)
opnieuw gebrand op dvd, zelfde probleem.

de cd versie ervan maar proberen dus.

tx
Ik had een probleem dat de installatie bleef hangen direct in het begin. (CD-versie)
Vanalles geprobeerd, todat ik perongeluk boote van mijn dvd-rw station ipv mijn dvd station, en toen ging het goed!
Misschien een tip....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Corleone

* kale installatie
* X systeem
* Gnome
* office pakket
* foto pakket
* msn programma
* brandprogramma
* ftp programma
* email programma
* mozilla

Dit was ook mijn reden om geen van beide te kiezen als distro. Ik gebruik nu Fedora en heb een redelijk standaard aantal programma's en dus gewoon overal één van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voorn distro kan ik het best nemen:

pc :
pIII 450 mhz
64 mb geheugen
10 gig hd
8 mb videogeheugen

wat ik mee wil doen:

beetje wat dingen proberen, zoals web server installen enzo
en de dingentjes die we op school leren uitproberen
niet hele zware dingen

heb ook nouwelijks ervaring met linux, dus niet te ingewikkelde distro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 18:58:
Wat voorn distro kan ik het best nemen:
*knip*
beetje wat dingen proberen, zoals web server installen enzo
en de dingentjes die we op school leren uitproberen
niet hele zware dingen

heb ook nouwelijks ervaring met linux, dus niet te ingewikkelde distro
Wat je op school leert uitproberen kan ik helaas niet zien in mijn glazen bol. :)
In feite zijn de meeste linux distributies vrij eenvoudig. X draaien op dat systeem kan best, maar dan kan je mijns inziens het beste een windowmanager zoals bijvoorbeeld fluxbox nemen. (Niet KDE of Gnome)

Als je niet bang bent van de commandline :+, dan wil ik je Debian aanbevelen. Neem mooi de nieuwe installer, doe een kale installatie, en apt-get vervolgens de software die je wilt draaien. Bijvoorbeeld:
code:
1
apt-get install apache

[ Voor 3% gewijzigd door Jesse op 07-09-2004 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ow wat we nu op school krijgen zijn echt basic dingen in de commandline
maar ik zal het eens proberen en wat handleidingen lezen op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier in ons studentenhuis hebben we 'n oud computertje over. Het gaat om een Pentium 133 ofzo, met 32 megabyte geheugen. Het enige wat ik wil is MP3-bestanden afspelen, welke afkomstig zijn van een netwerk-share. Zijn hier distro's voor of moet ik op zoek naar iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-09 15:08

Flydude

Mighty pirate

Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 22:52:
Hier in ons studentenhuis hebben we 'n oud computertje over. Het gaat om een Pentium 133 ofzo, met 32 megabyte geheugen. Het enige wat ik wil is MP3-bestanden afspelen, welke afkomstig zijn van een netwerk-share. Zijn hier distro's voor of moet ik op zoek naar iets anders?
Ik zou zeggen Gentoo, want die kan je vrij simpel erg kaal installeren. Daarna alleen het broodnodige (NFS/Samba support) en een command line mp3speler en je bent klaar.
Dit kan meen ik ook met Debian maar daar heb ik geen ervaring mee.

I am rubber, you are glue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Je kunt kiezen voor een grafische aanpak, met gewoon xmms bijvoorbeeld, of voor een commandline-iets. Wil je het ding besturen met muis of toetsenbord dus?

je hebt bijvoorbeeld mp3blaster als je voor commandline-optie gaat, heb ik op een vergelijkbaar systeem wel eens gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graag zou ik wel iets grafisch hebben, omdat die vrouwen hier thuis het dingetje ook moeten kunnen bedienen. Wat zijn de opties? Dat het een beetje traag gaat, dat maakt niet uit... als de muziek maar niet hapert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 15:58:
Graag zou ik wel iets grafisch hebben, omdat die vrouwen hier thuis het dingetje ook moeten kunnen bedienen. Wat zijn de opties? Dat het een beetje traag gaat, dat maakt niet uit... als de muziek maar niet hapert.
Sja... X past dacht ik nog wel in 32 MB, maar dan met een hele sobere windowmanager (fluxbox, of IceWM, dacht ik zo). Of XMMS dan nog een beetje soepel draait durf ik niet te zeggen...

Maar command line is toch ook weer niet zo héél ingewikkeld? Dat zou je toch nog wel aan studerende vrouwen moeten kunnen uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

kijk nou eerst maar eens bij mp3blaster (vast en zeker eerste hit bij google), dan zul je zien dat het echt niet moeilijker is. sterker nog, er kan minder misgaan omdat mensen geen toegang hebben tot allemaal andere programmaatjes op je desktop.

als alles eenmaal gestart is zal het ook niet echt traag gaan ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk, ik wil die mp3blaster wel proberen enzo, maar welke linux-versie moet ik dan hebben? Waarschijnlijk de meest uitgekleedde versie. Maar welke is dat? Ik heb dus alleen maar ondersteuning van een LAN-kaartje en een geluidskaart nodig. Hoe ga ik te werk? Ik heb echt nul-komma-nul ervaring met linux enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Je kan gewoon een kale installatie van een van de wat meer basic distro's doen, Debian bijvoorbeeld.

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 08 september 2004 @ 21:40:
Kijk, ik wil die mp3blaster wel proberen enzo, maar welke linux-versie moet ik dan hebben? Waarschijnlijk de meest uitgekleedde versie. Maar welke is dat? Ik heb dus alleen maar ondersteuning van een LAN-kaartje en een geluidskaart nodig. Hoe ga ik te werk? Ik heb echt nul-komma-nul ervaring met linux enzo.
Wil je echt alleen maar mp3blaster draaien? dan zou ik idd een minimalistische distro gebruiken, er zijn drie grote:
- gentoo
- debian
- slackware
mp3blaster zit standaard in het packagemanagment-systeem van debian en gentoo. dat zijn ook meteen de makkelijkst-te-gebruiken package-managers, dus dat komt mooi uit (nu hoef je het niet zelf te compileren). Goed, gentoo en debian in de finale, gentoo heeft niet echt een installer, je moet eigenlijk zelf alles doen. bovendien kost het vrij veel tijd om een systeem op te zetten omdat gentoo alles zelf (voor jou) compileert.

Dus ik zou voor debian gaan. De installatie is voor linux-n00bs even puzzelen, maar met een beetje algemene PC-kennis en het internet met al z'n documentatie moet het lukken.

en dan debian op zo'n manier installeren dat je geen X hebt, maar eigenlijk alleen de belangrijkste tools en dus mp3blaster.

Dan moet je het ding nog configureren, dus instellen dat ie die netwerkshare automatisch mount, sowieso zorgen dat ie je netwerkkaart en geluidskaart goed herkent, maar dat doet ie als het goed is al bij de installatie. En dan ten slotte nog zorgen dat ie mp3blaster automatisch opstart (of automatisch opstart als je ingelogd bent).

Ik denk dat je gewoon een beetje moet proberen bovenstaand stappenplan uit te voeren, en als je ergens niet uitkomt internet raadplegen, en daarna ons. Moet lukken dan.

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Nog even een lans voor Gentoo breken (goh Flydude, wat draai je zelf???)...

Met de stage3-installatie en de handleiding in de hand, moet ook Gentoo geen enkel probleem zijn. Als je daarnaast toch alleen maar mp3blaster draait, moet het compileren ook geen serieus probleem zijn.

• c0deaddict

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Het is goed mogelijk om mp3's daarop af te spelen zelf grafisch onder xmms :D
Ik draai m'n mp3's af op een pentium 166 met 48 mb edo ram. Daarop heb ik gentoo geinstalleerd met de 2.6.7 kernel omdat de 2.4 kernel m'n geluidskaart (oud isa ding) niet ondersteunde. Het systeempje draait behoorlijk soepel met een ftp-server, X-server en xmms aan (cpu belasting is dan iets van 50-80%) :D

• smokalot

smokalot

titel onder

KLEI_j0s schreef op 09 september 2004 @ 12:40:
[...]

Het is goed mogelijk om mp3's daarop af te spelen zelf grafisch onder xmms :D
Ik draai m'n mp3's af op een pentium 166 met 48 mb edo ram. Daarop heb ik gentoo geinstalleerd met de 2.6.7 kernel omdat de 2.4 kernel m'n geluidskaart (oud isa ding) niet ondersteunde. Het systeempje draait behoorlijk soepel met een ftp-server, X-server en xmms aan (cpu belasting is dan iets van 50-80%) :D
Eensch, overigens ook met de opmerking dat gentoo met stage3 prima gaat (draai zelf ook op alles gentoo).

De reden dat ik debian met mp3blaster aanraad is omdat debian makkelijker te installeren is, hij herkent bijvoorbeeld zelf oa de netwerkkaart, en je hoeft niet zelf dingen te untarren enzo. mp3blaster omdat dit naar mijn mening beter past bij een dedicated systeem. Bovendien is het makkelijker in het gebruik dan xmms, dat is voor jukebox-gebruik toch niet echt geschikt. juk bijvoorbeeld is al beter. (zijn er andere grafische mp3-jukeboxes?)

Verwijderd

Dus ik ga voor Debian. Klopt het als ik zeg dat ik dan de woody-i386-1.iso moet downloaden en branden? Als ik hiermee boot op 't computertje, dan gaat de rest vanzelf d.m.v. een internet-install ofniet? De server hier thuis levert een IP-adresje aan de computers.

Verwijderd

@indeed: indeed! De rest gaat niet "vanzelf" (er gaat vrijwel niets vanzelf bij Linux), maar je wordt stap voor stap meegenomen door de installer. Niet bang zijn.

Voor je aan de slag gaat lees op je gemak de manual en FAQ door op de website van Debian. Is leuk, leerzaam en het geeft je ook voldoening als je uiteindelijk zelf alles geinstalleerd hebt.

(en voorkomt open-deur vragen)

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 22:58

igmar

ISO20022

Ik krijg binnenkort een grotere disk in m'n laptop, en ben meteen aan het bedenken of het verstandig is om d'r een andere distrib op te zetten, of deze te upgraden. Nu staat d'r RH 7.3 op, inclusief een behoorlijke lijst met backports van diverse dingen (gcc, make, binutils, autoconf, automake, en zowat alle libs).

Wat feiten :

- Deze bak heeft niet al te veel geheugen (128 MB), dus ik zit niet te wachten op een zware distrib
- Een geavanceerde GUI is voor mij niet relevant : Ik gebruik X alleen voor Mozilla, OpenOffice en rdesktop. Voor het overigen werk heb ik 24 terminals :)
- Recente devel spul is wel belangrijk : Een recente gcc (3.3 of 3.4) is een vereiste, evenals een recente make, autoconf, binutils
- Een glibc met NTPL support zou handig wezen ivm testen (en dat betekend dus ook een 2.6 kernel)
- Ik ben gehecht aan RPM : Aangezien ik RH vanaf versie 4.2 gebruik kan ik d'r inmiddels mee lezen en schrijven, een RPM based distrib heeft de voorkeur, al is het geen vereiste
- Ik heb een bloedhekel aan newbie distribs : Dus geen standaard rm -i, geen wizards, en vooral 'doe wat ik zeg' opties.

Iemand suggesties ? Ik zie wat dit betreft even door de bomen het bos niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door igmar op 11-09-2004 15:05 ]

Verwijderd

Als ik jou was zou ik voor Whitebox Linux gaan. Dezelfde "continuiteitsbelofte" als bij RHEL 3, RPM based, alleen weet ik niet of NTPL aangeboden/gebruikt wordt. Ander zou ik als ik jou was voor Fedora Core II kiezen. Wat die opmerking over "newbie-distros" betreft, die kan ik niet plaatsen. Op elke distro (hoe "newbie" ook) kun je alles met de hand configgen en bedienen, je hoeft de tovenaars niet te gebruiken. Zodra je op een xterm zit is alles weer gewoon zoals vanouds.

En Fedora Core II laat zich prima zonder Gnome en KDE installeren.

• lvh
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Darkvater schreef op 03 september 2004 @ 09:48:
[...]

Kijk, ik zeg niet dat niemand Linux desktop moet draaien, ik vertel alleen mijn ervaringen met mijn ATi kaart op Linux. En deze heb ik niet zomaar verzonnen, of ze zijn niet gebeurd door mijn fouten. Het is gewoon zo. Kan je goed zien op de Rage3D fora, daar hebben heel veel mensen een probleem. Het is gewoon een feit dat ATi er nog gewoon niet klaar voor is.

MPlayer doet het bij mij ook, maar dan moet ik als output GL2 kiezen voor video. En dat is nou niet echt het beste output-video die er is :)
Was het gentoo? Nee? Is gentoo Linux? Ja?

Onder gentoo is het emerge ati-drivers en een koffietje gaan drinken :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik wil binnenkort (eigenlijk vandaag zelfs...) mijn nieuwe server gaan installeren.
Het leek mij ook erg leuk en leerzaam, om er Linux op te zetten. Ik weet alleen niet welke distributie ik ervoor kan / zal gaan gebruiken, en welke het beste is, met betrekking tot wat ik ermee wil gaan doen.

Het systeem:
CPU: AMD Athlon XP 1800+
(als deze niet werkt op mobo wordt het een 1200MHz Athlon)

Mobo: ECS K7VZA
(VIA KT133a chipset)

Geheugen: 384MB geheugen, ben de andere 128 kwijt... :(
(Mocht ik die andere 128MB dus nog vinden wordt het 512MB geheugen...)

HD A: HD van 3GB
(Weet niet hoeveel RPM hij is, maar op deze wil ik dan Linux zelf installeren...)

HD B: HD van 30GB, wil ik gebruiken voor file- & soort van backup-storage

CD-ROM: Er zit een brandertje in, weet alleen niet meer hoe snel dat ie is, doet er verder eigenlijk ook niet toe, hij hoeft maar 1 keer windows te installeren...

Video: Een 16MB Diamond TNT V550

Netwerk: Er komen 2 netwerkkaarten in
(1 van max. 10Mbit (die gaat het internet (Uhh... Het contact met GoT... O+) regelen, en een 10 / 100 Mbit, die dus het interne netwerk voorziet van verbinding :) Ik kan alleen geen merk en type geven, daar ik die informatie niet uit m'n hoofd weet, het zijn in ieder geval kaarten uit de huidige server, die Debian draait... ;))

Wat wil ik ermee gaan doen?
• Router / NAT - Internet regelen dus :) (Lees: het contact met GoT :9)
• FTP-servertje
• File- en backup storage (het file gedeelte wil ik overlaten aan Samba 3... :))
• Interne mailservertje
• Misschien voor school een webservertje met PHP en MySQL...
• Unreal Tournament 2003 / 2004 server

Het hoeft geen distributie zoals SuSE en zo (zeg maar de 'makkelijkere' distributies) te zijn, maar een te 'moeilijke' distributie heb ik liever ook niet, daar mijn Linux-kennis (nog) niet al te hoog is...
Beetje moeilijkheidsgraad mag dus wel, mits niet té... ;)

Hopelijk geef ik voldoende inzicht, in de situatie die ik creeëren wil, en anders hoor ik iets maar wat graag van jullie... :) Thnx in advance :9

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 12-09-2004 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

GJ-tje:
je hebt blijkbaar al kennis van debian? bevalt dat niet? wil je iets anders bekijken?

Als je eens een andere distro wilt zien zou ik gentoo aanraden, kwa moeilijkheidsgraad vergelijkbaar met debian, maar wel een stuk flexibeler (ten koste van af en toe lange compileertijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

smokalot schreef op 12 september 2004 @ 12:52:
GJ-tje:
je hebt blijkbaar al kennis van debian? bevalt dat niet? wil je iets anders bekijken?

Als je eens een andere distro wilt zien zou ik gentoo aanraden, kwa moeilijkheidsgraad vergelijkbaar met debian, maar wel een stuk flexibeler (ten koste van af en toe lange compileertijden).
Ik heb inderdaad een beetje kennis van Debian, zij het minimaal...

Ik kan dit natuurlijk uitvergroten (bijv. door deze keer de boel zelf te installeren, maar wil denk ik toch ook wat anders eens proberen... :)

Compileer tijden maakt me niet zo heel erg veel uit, kan desnoods een 1800+ er in hangen, en misschien zelfs mijn Barton 2500+ ;)

Dus de server zal wel snel zat worden denk ik... :)

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 12-09-2004 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GJ-tje:

Wellicht eens zien naar Slackware? Slackware is vrij eenvoudig te installeren, het is snel (mijn ervaring) en goed te onderhouden. Installatie ging bij mij binnen de 15 mins, en dan nog wat config files aanpassen.

Goeie documentatie van te vinden. Veel hulp ook te vinden op linuxquestions.org, en veel kant en klare packages voor te installeren, te vinden op linuxpackages.net. Ook apps van source compilen leverde mij op deze distro vrijwel nooit probs op. en t is gemakkelijk om je eigen packages te maken ook.

Ik gebruik het zelf als desktop, maar heb ook servers draaien zoals ftp, web, etc. Ook webmin (www.webmin.com) support de laatste versie van slackware (10), als je het gemak wil om vanaf de browser, en van afstand, de server te beheren.

succes :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 12 september 2004 @ 13:31:
Wellicht eens zien naar Slackware? Slackware is vrij eenvoudig te installeren, het is snel (mijn ervaring) en goed te onderhouden. Installatie ging bij mij binnen de 15 mins, en dan nog wat config files aanpassen.
Slackware trekt me somehow niet zo eigenlijk, als ik eerlijk ben...
Ik gebruik het zelf als desktop, maar heb ook servers draaien zoals ftp, web, etc. Ook webmin (www.webmin.com) support de laatste versie van slackware (10), als je het gemak wil om vanaf de browser, en van afstand, de server te beheren.

succes :p
Webmin wil ik ook gaan draaien, maar behoort tot de software, vandaar dat ik hem niet opnoemde, er zijn namelijk nog meer dingen die ik (software matig gezien) er mee wil doen... Had alleen Unreal Tournament even specifiek genoemt, omdat dat best wel erg veel vraagt... ;)

EDIT:

Ben trouwens toch maar voor Debian gegaan eigenlijk. Omdat ik daar al een klein beetje kennis van had... En dat eigenlijk helemaal uit wil bouwen, zodat ik Debian 'op mijn duimpje' ken... :)

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 12-09-2004 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hm... ik zoek even advies, omdat ik debian wel erg veel gedoe vind om te gaan gebruiken hiervoor.

Ik heb:
Celeron 633, 128MB PC133 SDRAM, 4GB hdd, Asus V7100Magic (TV-OUT, 64MB), 3c905b. Deze doos komt naast mijn tv te staan, zonder monitor voor enkel afspelen van DVD/Xvid/DivX/whatever-codecs.

Ik zat even te denken aan Knoppix op de hdd te installeren, maar met enkel 128MB RAM is dat niet echt vooruit te branden. Bij voorkeur speel ik de films dus ook af via de commandline (waarschijnlijk mplayer dus). Wie heeft hier ervaring mee en kan mij advies geven over welke distro (en eventuele config-tips)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:00

dj_dysaster

Stoom \o/

Hmz misschien dat sommiggen van jullie mijn topic al gezien hadden maar ik heb besloten er een distro op te zetten waar standaart al samba op geinstalleerd en geconfigureerd wordt. Zal iets van suse ofzo zijn.

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dj_dysaster schreef op 12 september 2004 @ 16:28:
Hmz misschien dat sommiggen van jullie mijn topic al gezien hadden maar ik heb besloten er een distro op te zetten waar standaart al samba op geinstalleerd en geconfigureerd wordt. Zal iets van suse ofzo zijn.

Iemand suggesties?
Het beste zou zijn om eens wat documentatie door te lezen. Voor zover ik weet bestaat er nog geen distro die standaard alles al voor je invult en configureert.
Er zijn inderdaad wel distro's die de tools hebben om de configuratie iets te vergemakkelijken. Mandrake of SuSe inderdaad. (zullen er nog wel meer zijn). 'k zou zeggen, probeer er eens enkele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:06
Fludizz schreef op 12 september 2004 @ 16:10:
Ik zat even te denken aan Knoppix op de hdd te installeren, maar met enkel 128MB RAM is dat niet echt vooruit te branden. Bij voorkeur speel ik de films dus ook af via de commandline (waarschijnlijk mplayer dus). Wie heeft hier ervaring mee en kan mij advies geven over welke distro (en eventuele config-tips)
Knoppix lijkt me inderdaad wel handig, scheelt veel gedoe met installeren.

Je kunt daarbij toch ook gewoon niet de GUI opstarten? Dan moet het met 128 MB prima te doen zijn lijkt me. Volgens mij staan er ook wel enkele basic windowmanagers op de CD, die het prima doen met 128 MB (en mplayer laden lukt dan ook nog wel ;) ).

Ik zou het iig gewoon met Knoppix proberen eigenlijk, desnoods even de opstartscripts tweaken als je het toch op de HD zet.
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.