Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 4

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 5.393 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-04 20:40
Anoniem: 83414 schreef op 28 juni 2004 @ 18:34:
[...]

Mijn accu is stuk dus ik zal vrij regelmatig een cold boot moeten doen :( .
Is Gentoo makkelijk te leren? of is het een van de lastigere distributies?
Ik wil namelijk ook wel wat ervaring opdoen in Linux, is nooit weg. En IceWM vind ik eigenlijk prima, lekker strak. :)
Gentoo is vrij eenvoudig, maar goed vergis je niet, het is absoluut niet zoals Windows. Je zal dus even nodig hebben om het goed onder de knie te krijgen, maar daarna zal het ongetwijfeld goed bevallen :)

En wat betreft je accu, hoe stuk is die? Mijn accu gaat namelijk nog geen 2 minuten mee, maar hij kan rustig een paar dagen standby blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83414

Remenic schreef op 28 juni 2004 @ 21:59:
[...]

Gentoo is vrij eenvoudig, maar goed vergis je niet, het is absoluut niet zoals Windows. Je zal dus even nodig hebben om het goed onder de knie te krijgen, maar daarna zal het ongetwijfeld goed bevallen :)

En wat betreft je accu, hoe stuk is die? Mijn accu gaat namelijk nog geen 2 minuten mee, maar hij kan rustig een paar dagen standby blijven staan.
Ik vind het wel leuk om een beetje te knutselen aan me comp, vooral omdat ik deze laptop niet iedere dag nodig heb en dat het dus niet zo erg is als ie het eens een weekje ofzo niet doet.

M'n accu is denk ik helemaal dood. Op het moment dat ik mn stroomkabel uit het stopcontact of uit mn laptop trek valt ie meteen uit. Standby heb ik nog niet geprobeert, maar hij houd het geen halve seconde vol als ie gewoon aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:33

Tys

Omdat de kosten voor een windows 2000 licentie uit de klauwen groeit, willen we overstappen naar een linux versie, het gaat hier om een netwerk met 45 pc's en enkele printers.

Alleen de server moet naar *unix toe, en aangezien ik alleen ervaring heb me de debian versie post ik hier een topic.

Server moet de volgende dingen zeker kunnen:

[-] Normale internet verbinding leggen (kennisnet).
[-] Mogelijkheid om windows shares aan te bieden voor de clients (alle clients zijn win98). (samba?)
[-] Mogelijkheid tot het maken van een ala win200 "domein", waarop users vanaf client inloggen en hun shares krijgen.
[-] voorkeur aan grafische interface omdat ik straks weg ben en zij hier de ballen er niet van begrijpen.
[-] windows simulator voor kleine programma's.

Ik dacht zelf aan RedHat/Mandrake maar als ik die installeer dan heb ik meer client troep erop staan dan iets waarvan een ik fatsoenlijk netwerk kan maken.

Iemand een idee?

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remenic
  • Laatst online: 16-04 20:40
Anoniem: 83414 schreef op 28 juni 2004 @ 22:23:
[...]

Ik vind het wel leuk om een beetje te knutselen aan me comp, vooral omdat ik deze laptop niet iedere dag nodig heb en dat het dus niet zo erg is als ie het eens een weekje ofzo niet doet.

M'n accu is denk ik helemaal dood. Op het moment dat ik mn stroomkabel uit het stopcontact of uit mn laptop trek valt ie meteen uit. Standby heb ik nog niet geprobeert, maar hij houd het geen halve seconde vol als ie gewoon aanstaat.
Ooooh, je wilt best wel een beetje knutselen, zeg dat dan! ;)

Ik lees net trouwens weer je begin post, en het valt mij op dat er een 5GB hardeschijf in zit... Dat is wel een beetje aan de krappe kant. Ook heeft het apparaatje een beetje weinig geheugen. Dit zijn twee behoorlijke factoren als het aankomt aan gevoelsmatige snelheid. Misschien is het mogelijk dat je ergens nog een 128MB so-dimm op de kop kan tikken voor een zacht prijsje? Zelfs nieuw kosten die dingen bijna niks meer. Hardeschijf is wel wat duurder, maar dat zal toch wel de grootste ergenis worden. Hij zal snel volzitten, en vooral icm gentoo zal je merken dat ie niet bepaald snel is. Maar goed, ik wil je niet ontmoedigen ofzo. Probeer het eens uit, met het idee in je achterhoofd dat 't nog wel eens langzaam zou kunnen gaan. Dan zal je ook niet zo gauw teleurgesteld worden >:) :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Remenic schreef op 29 juni 2004 @ 10:06:
[...]

Ooooh, je wilt best wel een beetje knutselen, zeg dat dan! ;)

Ik lees net trouwens weer je begin post, en het valt mij op dat er een 5GB hardeschijf in zit... Dat is wel een beetje aan de krappe kant. Ook heeft het apparaatje een beetje weinig geheugen. Dit zijn twee behoorlijke factoren als het aankomt aan gevoelsmatige snelheid. Misschien is het mogelijk dat je ergens nog een 128MB so-dimm op de kop kan tikken voor een zacht prijsje? Zelfs nieuw kosten die dingen bijna niks meer. Hardeschijf is wel wat duurder, maar dat zal toch wel de grootste ergenis worden. Hij zal snel volzitten, en vooral icm gentoo zal je merken dat ie niet bepaald snel is. Maar goed, ik wil je niet ontmoedigen ofzo. Probeer het eens uit, met het idee in je achterhoofd dat 't nog wel eens langzaam zou kunnen gaan. Dan zal je ook niet zo gauw teleurgesteld worden >:) :Y)
Ik heb gekeken op de Gentoo site, de installatie vereist minimaal 1GB, en een swap file van 300MB. Als ik dan reken op 2 a 2,5 GB heb ik nog ruimte zat voor een paar mp3-tjes en office documentjes. Kloppen die getallen een beetje met de werkelijkheid? Hoe groot is jouw installatie?

En het geheugen is denk ik nu ook een grote bottleneck voor Windows, maar ik ben eigenlijk eerst op zoek naar een accu voor ik er meer geheugen in ga stoppen (als ik geen accu vind voor niet zoveel geld moet ik een andere laptop aangezien ik deze in september nodig ga hebben voor mijn opleiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:41
Anoniem: 83414 schreef op 29 juni 2004 @ 10:36:
[...]

Ik heb gekeken op de Gentoo site, de installatie vereist minimaal 1GB, en een swap file van 300MB. Als ik dan reken op 2 a 2,5 GB heb ik nog ruimte zat voor een paar mp3-tjes en office documentjes. Kloppen die getallen een beetje met de werkelijkheid? Hoe groot is jouw installatie?

En het geheugen is denk ik nu ook een grote bottleneck voor Windows, maar ik ben eigenlijk eerst op zoek naar een accu voor ik er meer geheugen in ga stoppen (als ik geen accu vind voor niet zoveel geld moet ik een andere laptop aangezien ik deze in september nodig ga hebben voor mijn opleiding).
Installatie en gebruik moet prima lukken met 5 gb. Mits je niet al teveel files nodig hebt waar je bij moet kunnen, denk dat het wel gaat. Raad je wel aan om vanwege het geheugen een iets grotere swap-partitie te maken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DjGeRo schreef op 29 juni 2004 @ 10:44:
[...]

Installatie en gebruik moet prima lukken met 5 gb. Mits je niet al teveel files nodig hebt waar je bij moet kunnen, denk dat het wel gaat. Raad je wel aan om vanwege het geheugen een iets grotere swap-partitie te maken. :P
Misschien niet helemaal het goede topic hiervoor, maar even een korte vraag:
Een Swap-partitie? Komt de swap-file niet gewoon op systeem-partitie?
En hoe groot zou zo'n partitie dan moeten zijn?

Ik neem overigens aan dat dit soort dingen in de installatie-handleiding staan? Dan komt het namelijk allemaal wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Thiaz schreef op 29 juni 2004 @ 09:56:
Omdat de kosten voor een windows 2000 licentie uit de klauwen groeit, willen we overstappen naar een linux versie, het gaat hier om een netwerk met 45 pc's en enkele printers.

Alleen de server moet naar *unix toe, en aangezien ik alleen ervaring heb me de debian versie post ik hier een topic.

Server moet de volgende dingen zeker kunnen:

[-] Normale internet verbinding leggen (kennisnet).
[-] Mogelijkheid om windows shares aan te bieden voor de clients (alle clients zijn win98). (samba?)
[-] Mogelijkheid tot het maken van een ala win200 "domein", waarop users vanaf client inloggen en hun shares krijgen.
[-] voorkeur aan grafische interface omdat ik straks weg ben en zij hier de ballen er niet van begrijpen.
[-] windows simulator voor kleine programma's.

Ik dacht zelf aan RedHat/Mandrake maar als ik die installeer dan heb ik meer client troep erop staan dan iets waarvan een ik fatsoenlijk netwerk kan maken.

Iemand een idee?
Debian? Hier heb ik wel redelijk succesvol een NT domein mee opgezet. Grafische interfaces zijn niet zo distro gebonden, ik deed zelf het instellen meestal handmatig, maar het kan ook met webmin (web interface -->redelijk grafisch)
Als niemand er de ballen van gaat snappen als je weg bent kan het extra uurloon trouwens al snel duurder worden dan een windows 2000 licentie...Ik weet niet of je je dan wel de perikelen van een overstap op de hals wilt halen.

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:41
Anoniem: 83414 schreef op 29 juni 2004 @ 11:43:
[...]

Misschien niet helemaal het goede topic hiervoor, maar even een korte vraag:
Een Swap-partitie? Komt de swap-file niet gewoon op systeem-partitie?
En hoe groot zou zo'n partitie dan moeten zijn?

Ik neem overigens aan dat dit soort dingen in de installatie-handleiding staan? Dan komt het namelijk allemaal wel goed :)
Swap, virtueel geheugen genaamd in windows, zet als het geheugen vol zit netjes alles op de disk neer, wat tot gevolg heeft dat het allemaal iets langzamer word, maar vooral met linux worden erg netjes de minst gebruikte mem shizzle op de swap neer gezet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91482

Op wat voor systeem ga je de distro installeren? Wat voor een CPU? Hoeveel geheugen / HD ruimte, etc.?

P3 650MHZ
20GB
ASUS mobo, met 256MB geheugen.

Wat ben je van plan met dit systeem, moet het een router worden of wil je kijken hoe bruikbaar Linux / *BSD op de desktop is, of wat anders?

Wil hem graag gebruiken voor internetserver, en webserver.

Moet het out-of-the-box werken, of vind je het niet erg om lekker te prutsen/knutselen?
Naja, het moet inpricipe goed werken :P

Me: Ik zat zelf te denken aan FreeBSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92921

Ik zoek dus een OS dat moet kunnen draaien op een p120 met 32MB ram en maar 1.2Gig harde schijf. Het is voor een linux-n00b en het dient dus als typemachine (wat documenjes en spreadsheets voor school dus) Vroger draaide hier dus win98 op, maar dat liep net iets te gemakkelijk vast. Is het misschien beter om voor een oude mandrake-versie te gaan of debian/slackware eropzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
psyBSD schreef op 28 juni 2004 @ 10:29:
[...]

Maarreh, ff serieus. Misschien kun je gentoo proberen, de eerste 2 dagen s het een config-hell. Maar daarna kun je een programma 'emerge'-en en pakt hij automatisch de dependencies voor je. Het is ook all redelijk geconfigureerd, en als je gnome met gdm emerged kun je toch wel aardig knoeien...
Hmm mja gentoo, ik heb die howto/manual van de installatie even 'doorgebladerd' maar euhm naar wat ik begrepen heb is er helemaal niets van een installatie script beschikbaar? Dat zo'n distro geen mooie grafisch installatie heeft snap'k wel maar alles handmatig doen?
Of heb ik iets over het hoofd gezien? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87967

dat is gentoo alles handmatig :Y) anders kan je net zo goed een andere distro nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05 23:03
mjah, iedereen zegt wel dat gentoo echt iets is voor mensen die al heel wat van linux kennen, nu moet ik zeggen dat dat niet zo is, er is een gigantisch forum, een enorm duidelijke installatiegids (stap voor stap uitgelegd), eigenlijk kan iedereen gentoo instaleren die wat logisch verstand heeft. Ikzelf heb het gebruikt, maar ik had de lange compiletimes niet zo graag, en die prestatiewinst door alles van source te bouwen heb ik toch niet nodig, mijn pc is snel genoeg :) Ik heb nu fedora core, en na wat tweakwerk ben ik hier heel tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:38
Anoniem: 92921 schreef op 01 juli 2004 @ 16:22:
Ik zoek dus een OS dat moet kunnen draaien op een p120 met 32MB ram en maar 1.2Gig harde schijf. Het is voor een linux-n00b en het dient dus als typemachine (wat documenjes en spreadsheets voor school dus) Vroger draaide hier dus win98 op, maar dat liep net iets te gemakkelijk vast. Is het misschien beter om voor een oude mandrake-versie te gaan of debian/slackware eropzetten?
ik zou er niet iets ouds op zetten maar eerder iets slanks. Denk eens aan debian stable met een simpele windowmanager zoals fluxbox, windowmaker eventueel zou je xfce (4) eens kunnen proberen. Let op er zit relatief weinig geheugen in die pc dus daar zou je weleens wat problemen mee kunnen krijgen als je wat anders wilt dan wat ik hier noemde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ah ja Gentoo ziet er lastiger uit dan het is, ik heb nu een Gentoo install draaien met VMWare en het was idd niet zo moeilijk als het er uit zag in eerste instantie, heel duidelijke manual en inderdaad een erg fijn groot uitgebreid forum met lieve community :)
Binnenkort maar eens voor't echie op m'n PC gooien :Y)

emerge gentoo-sources en je hebt een versgebakken kernel ... * Thunder mag dit wel :D Wel even wakker blijven :X

Ah en na een make dep && nogwat zelf een kernel gecompiled. Koel :P

[ Voor 33% gewijzigd door Thunder op 02-07-2004 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Laatst online: 21:33

Tys

VROEM! schreef op 29 juni 2004 @ 12:08:
[...]

Debian? Hier heb ik wel redelijk succesvol een NT domein mee opgezet. Grafische interfaces zijn niet zo distro gebonden, ik deed zelf het instellen meestal handmatig, maar het kan ook met webmin (web interface -->redelijk grafisch)
Als niemand er de ballen van gaat snappen als je weg bent kan het extra uurloon trouwens al snel duurder worden dan een windows 2000 licentie...Ik weet niet of je je dan wel de perikelen van een overstap op de hals wilt halen.
Heb je een link voor me met wat info over het opzetten van een NT domein?
Dan ga ik beginnen met debian, daar ben ik teminste nog een beetje is thuis, dus dat is makkelijk :)

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 09:01
Anoniem: 91482 schreef op 01 juli 2004 @ 12:32:
Op wat voor systeem ga je de distro installeren? Wat voor een CPU? Hoeveel geheugen / HD ruimte, etc.?

P3 650MHZ
20GB
ASUS mobo, met 256MB geheugen.

Wat ben je van plan met dit systeem, moet het een router worden of wil je kijken hoe bruikbaar Linux / *BSD op de desktop is, of wat anders?

Wil hem graag gebruiken voor internetserver, en webserver.

Moet het out-of-the-box werken, of vind je het niet erg om lekker te prutsen/knutselen?
Naja, het moet inpricipe goed werken :P

Me: Ik zat zelf te denken aan FreeBSD?
Hiermee kan je echt alle kanten op. Ikzelf zou in dit geval voor Debian gaan, maar dat is persoonlijk. FreeBSD zal absoluut ook goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Anoniem: 92921 schreef op 01 juli 2004 @ 16:22:
Idd wat savale zegt. Verder, als je er 64 mb van kan maken is dat enorm aan te bevelen.
Misschien is een harddisk installatie van DamnSmall Linux wat voor je.

[ Voor 8% gewijzigd door Jesse op 02-07-2004 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20772

Ik heb op een laptop met 32mb p166 met 2gb schijf Gentoo gezet. Dat duurde even :), maar ga er niet van uit dat het soepel draait. De huigige desktops zijn veel te log en de harde schijf is continu aan het ratelen om gevens van en naar de swap partitite te schrijven.

Met xfce/fluxbox kan je wel iets doen, maar firefox oid is NIET snel.
Als typmachine kan je er misschien beter win95 opzetten, daar was (want dat had ik eerst) beter mee te werken. Tenzij je natuurlijk geen WM draait maar gewoon op de shell werkt met een editor. Dat loopt als een trein, maar vraagt wel wat gewenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Ik heb zojuist Libranet 2.8.1 geïnstalleerd. Schitterende distributie! Is gebaseerd op Debian, en kan ook met debian archieven en apt geupdate worden. Libranet is alleen veel eenvoudiger voor beginners / luie gebruikers / mensen die die computer gewoon willen gebruiken.
Installatie is eenvoudig: hardware wordt gedetecteerd, en geconfigureerd. De gebruiker hoeft alleen maar een keuze te bevestingen. Handmatige hardwareconfiguratie kan ook. Zelfs de nVidia drivers worden geïnstalleerd!
Administratie met het Libranet Admin menu. Dat laatste is toch niet direct YaST: het start gewoon de diverse standaard configuratie programma's, maar je hoeft niet te zoeken naar configuratie programma's.
Versie 2.8.1 is nu gratis te downloaden omdat 3.0 binnenkort verschijnt. Deze versie is niet helemaal up-to-date (kernel 2.4.21, gnome2.2), maar dat kun je mbv debian repositories dus zo verhelpen. Heb ik trouwens nog niet gedaan.
Conclusie: aanrader! Moet in de FAQ worden opgenomen.
Tot zover dit ster blok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaY-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 22:14

JaY-

Het is mij.

Wil op het pc'tje van m'n ouders ook is een linux distro zetten. Het betreft hier een celeron 400mhz, 192mb ram, 8gb.
Heb op m'n eigen pc recentelijk Mandrake 10 geinstalleerd en vind dat erg fijn als eerste distributie. Graag zou ik dit ook op die pc van m'n ouders zetten, maar 10.0 is waarschijnlijk veel te zwaar..... Zou 8.1 of 9.2 ofzo wel redelijk te doen zijn? Hij wordt voornamelijk voor beetje tekstverwerken, internetten en msn'en (dan dus gaim'en ;)) gebruikt en af en toe een simpel spelletje (de spelletjes die standaard in Mandrake zitten zijn denk al voldoende).
Wat is een goede keuze voor deze pc? (upgrade zit er niet in, ouders willen er geen geld aan besteden en mijn geld gaat natuurlijk naar m'n eigen pc :p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02 19:45

terabyte

kan denken als een computer

terabyte schreef op 16 november 2001 @ 18:39:
Ik ben benieuwd of er nog een distro is, die speciaal gemaakt is voor multi-track recording, MIDI sequencing, etc?

Want als ooit Cubase voor Linux uitkomt, wil ik Windows helemaal ditchen. Mn geluidskaart wordt ondersteund via 't ALSA project, dus dat valt ff mee. (nee, 'kheb geen SBLive! ;))
Omdat in tussentijd niemand anders mijn vraag heeft willen/kon beantwoorden, beantwoord ik m zelf maar:

http://www.agnula.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigma01
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:32
Ik heb nu vakantie dus een goede tijd om wat te prutsen op de computer. Omdat ik verwacht in de toekomst onder linux te moeten programmeren wil ik daar alvast mee oefenen. Het gaat hierbij om t proggen in C(++). De pc waarop de distributie moet draaien is een P166, 32MB RAM, 6GB HD, S3 trio VGA. Heel veel ervaring met linux heb ik ook nog niet, heb echter wel een paar maal red-hat en suse draaiend gekregen.
Zat voor dit doel vooral aan Debian te denken omdat het volgens mij een van de lichtere distro's is. Kan iemand mij misschien adviseren of dit een juiste keuze is?

P3 667 Mhz, 384MB ram, 20GB maxtor+60GB IBM (60GXP), Matrox G400 dh, asus mobo, Philips 109b10 + Philips 17B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113707

sigma01 schreef op 03 juli 2004 @ 20:36:
Ik heb nu vakantie dus een goede tijd om wat te prutsen op de computer. Omdat ik verwacht in de toekomst onder linux te moeten programmeren wil ik daar alvast mee oefenen. Het gaat hierbij om t proggen in C(++). De pc waarop de distributie moet draaien is een P166, 32MB RAM, 6GB HD, S3 trio VGA. Heel veel ervaring met linux heb ik ook nog niet, heb echter wel een paar maal red-hat en suse draaiend gekregen.
Zat voor dit doel vooral aan Debian te denken omdat het volgens mij een van de lichtere distro's is. Kan iemand mij misschien adviseren of dit een juiste keuze is?
Je zou er vectorlinux op kunnen gooien (www.vectorlinux.com)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107376

ik wil ook linux gentoo installeren ik heb een paar vraagjes als windowsgebruiker:
kan ik met partitiemagic een partitie maken en met de instal. van linux hem aanpassen aan een linux formaat of werkt hij ook op fat32?
wat is het verschil tussen de downloads :
i386 , PPC , sparc , 0 van de site: http://ftp.belnet.be/mirr...ntoo.org/gentoo/releases/
als ik het zo ziet heeft het te maken met je processor (ik heb een P4 2,80GHz
om te testen word het een multiboot maar komt dan linux in het zelfde rijtje te staan als wanneer je een muliboot maakt met windows
http://ftp.belnet.be/mirr...ntoo.org/gentoo/releases/ is een belgiese server weet iemand ofdat dat een ned. versie is

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 107376 op 04-07-2004 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Anoniem: 107376 schreef op 04 juli 2004 @ 11:41:
kan ik met partitiemagic een partitie maken en met de instal. van linux hem aanpassen aan een linux formaat of werkt hij ook op fat32?
Er zijn wel distributies die kunnen werken op(!) fat32, maar dat is niet aan te raden. Ja, je kunt met PQmagic partities aanmaken, houd dan wel alvast rekening met de partitieindeling en schrijf deze op!
wat is het verschil tussen de downloads :
i386 , PPC , sparc , 0 van de site: http://ftp.belnet.be/mirr...ntoo.org/gentoo/releases/
als ik het zo ziet heeft het te maken met je processor (ik heb een P4 2,80GHz
Met een P4 heb je de x86-versie nodig. De andere zijn voor andere architecturen.
om te testen word het een multiboot maar komt dan linux in het zelfde rijtje te staan als wanneer je een muliboot maakt met windows
Deze vraag snap ik niet helemaal. Wat er gebeurt is het volgende:
je installeert GRUB (bootmanager). Deze komt, als het goed is, op je MBR te staan en laadt het configuratiebestand van de bootpartitie. Hierin staan de verwijzingen naar de andere boot-informatie. Voor Windows is dat meestal op de eerste partitie van de eerste schijf. Let op, dit vereist dus wel dat je weet waar alles staat!
http://ftp.belnet.be/mirr...ntoo.org/gentoo/releases/ is een belgiese server weet iemand ofdat dat een ned. versie is
Zover ik weet is er geen *Nederlandstalige* gentoo. Wel kun je in je Windowmanager de taal instellen.

Gezien je vragen zou ik je willen adviseren om Gentoo niet te installeren op je productiemachine. Tenzij het niet erg is als je data verliest.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Vraagje :

Ik sta op het punt om FreeBSD 4.10 te downloaden maar ik vroeg me iets af namelijk :

Welke ISO image moet ik downloaden ??

1. De Mini alleen

2. CD1+CD2

Ik weet dat het verschil vooral met de X omgevinf te maken heeft en additional programs maar als je alleen maar de console gaat gebruiken en daarmee HTTP/FTP/SAMBA/MAIL + iets dat ik vergeten ben :D wil gaan opzetten is de mini dan genoeg :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat voor soort partitie kan ik het beste gebruiken ?
linux ext 2/3 of linux swap

Tenzij het niet erg is als je data verliest. hoezo? hij staat toch gewoon op een andere partitie

dazn zegt : Deze vraag snap ik niet helemaal. Wat er gebeurt is het volgende:
je installeert GRUB (bootmanager). Deze komt, als het goed is, op je MBR te staan en laadt het configuratiebestand van de bootpartitie. Hierin staan de verwijzingen naar de andere boot-informatie. Voor Windows is dat meestal op de eerste partitie van de eerste schijf. Let op, dit vereist dus wel dat je weet waar alles staat!

bij windows als je b.v. win. xp op C: zet en win 98 op D: zet dan word er automaties een menutje gemaakt dat waneer je je pc opstart een menutje krijg waar je je os die je wilt opstarten aan kan wijzen komt linux dan ook automaties in dat rijtje te staan

[ Voor 103% gewijzigd door Anoniem: 107376 op 04-07-2004 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Anoniem: 107376 schreef op 04 juli 2004 @ 19:20:
wat voor soort partitie kan ik het beste gebruiken ?
linux ext 2/3 of linux swap
ext3 is het beste en minst systeem vertragend :)
Tenzij het niet erg is als je data verliest. hoezo? hij staat toch gewoon op een andere partitie
Je kan het heel erg verpesten en per ongeluk je Windows wegvagen maar dat zal wel niet hoop ik :)
dazn zegt : Deze vraag snap ik niet helemaal. Wat er gebeurt is het volgende:

bij windows als je b.v. win. xp op C: zet en win 98 op D: zet dan word er automaties een menutje gemaakt dat waneer je je pc opstart een menutje krijg waar je je os die je wilt opstarten aan kan wijzen komt linux dan ook automaties in dat rijtje te staan
Je moet gewoon GRUB alles laten Booten :)

Verder is je post erg wazig maar ik heb er het beste van proberen te maken hoop ik.....

[ Voor 4% gewijzigd door nero355 op 04-07-2004 20:15 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dankje voor de antwoorden
maar als je de setup gewoon elke stap goed doorleest dan kan er toch wijnig verkeert gaan lijkt me of zit dat bij linux anders dan bij windows (ik heb ook al een aparte partitie voor alles wat ik gedownload heb enzo alleen op de windowspartitie staan spellen maar die kan ik zo opnieuw installeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Anoniem: 107376 schreef op 04 juli 2004 @ 20:28:
dankje voor de antwoorden
maar als je de setup gewoon elke stap goed doorleest dan kan er toch wijnig verkeert gaan lijkt me of zit dat bij linux anders dan bij windows (ik heb ook al een aparte partitie voor alles wat ik gedownload heb enzo alleen op de windowspartitie staan spellen maar die kan ik zo opnieuw installeren)
Ja tuurlijk gewoon lezen, altijd handig ;)

P.S. : Kan iemand mij een antwoord geven op mijn vraagje hierboven ergens ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb grub nu geinstalleert maar volgensmij heb ik een heel ander prog.
ik kan er mijn internetverbinding en netwerkverbinding mee regelen kan iemand een link van grub geven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Anoniem: 107376 schreef op 04 juli 2004 @ 21:49:
ik heb grub nu geinstalleert maar volgensmij heb ik een heel ander prog.
ik kan er mijn internetverbinding en netwerkverbinding mee regelen kan iemand een link van grub geven ?
Deze toch gewoon :? : http://www.uruk.org/grub/ <= ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-05 11:44
ik heb nu op mijn pc xp staan maar daar wil ik graag vanaf dus.
specs
AMD XP 2000+
256 mbram
120 gig hdd
lite on cd brander

ik wil graag een een duidelijk grafiche desktop dus niet dat ik alleen maar commandos zit te typen. maar het grootste probleem is denk ik dat men schijf opgedeelt is 2 partities een van 8 en een van de rest. dus op de van 8 gig moet linux komen zonder dat hij men downloads en muziek verpest. ik zat zelf te denken een redhat. het is de bedoeling dat het als een text verwerker mail video muziek (geen ingewikkelde) spelltjes apparaat gaat werken. ik wil in de toekomst ook lekker men dvdtjes kunnen fikken.

zijn er geen dvd isos tevinden? ik heb al gezocht maar niet kunnen vinden.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Redhat zou voor jou redelijk oke zijn, zei het dat die in mijn herinnering om registratie vraagt, waar ik een hekel aan heb.
Suse heeft daar geen last van, mandrake ook niet.
Debian is wat lastiger te installeren, hoewel ik dat met de debian-installer die bij de testing distro ontwikkeld wordt weer erg mee vindt vallen. Dan met tasksel even selecteren wat je wilt (een grafische desktop + gnome) en dan ben je na wat vragen beantwoorden eigenlijk klaar.
Suse zal je direct een werkende desktop leveren, maar is per default al veel zwaarder aangekleed. Zal bij jouw systeem niet zo'n probleem zijn, maar ik hou er niet van.

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
nero355 schreef op 04 juli 2004 @ 20:50:
[...]

Ja tuurlijk gewoon lezen, altijd handig ;)

P.S. : Kan iemand mij een antwoord geven op mijn vraagje hierboven ergens ??
Als je de mini-cd gebruikt dan kan je de rest (waarsch) via ftp oid installeren, maar dat is wel uit te zoeken in de installatiehandleiding van FreeBSD oid.

[ Voor 11% gewijzigd door Jesse op 05-07-2004 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100136

Mensen die overwegen Fedora Core 2 te downloaden, wil ik even wijzen op de X-Server die draait in Core 2.

Core 2 draait namelijk niet op Xfree86, maar op Xorg. Het verschil tussen beide is (nog) niet zo groot, daar Xorg gebasseerd is op Xfree86. Door problemen met licenties is besloten over te stappen op Xorg. Waarschijnlijk zullen meerdere distro's die met nieuwe versies komen gaan volgen.

Probleem is, dat Xorg een andere Config file heeft dan Xfree86 en dat je daarom met bepaalde software en video drivers problemen gaat krijgen bij de installatie.

/etc/X11/xorg.conf is de configuratie file voor Xorg, veel software/drivers zoeken naar /etc/X11/XFree86.conf .

Een symlink maken is een optie..
Dan nog heb je diverse patches nodig om drivers juist te installeren...

Verder draait Fedora Core, voor een desktop gebruiker dan he, best aardig. Voorzien van KDE 3.2.2, gnome 2.6 en een kernel 2.6.6 ben ik erg tevreden met fedora core 2 als OS !

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-04 09:27
Ik heb in ieder geval geen problemen met de nvidia drivers en Xorg. (Gebruik slackware 10 en dropline gnome, die ook op Xorg draait)

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20772

@ymoona

Fedora Core 2 is een goede optie, evenals suse. Dit zijn vriendelijke distros. Ik zou zelf redhat niet kiezen, omdat Fedora Core 2 de niet commerciele opvolger van Redhat is. Ze zijn ongeveer gelijk, alleen is FC2 meer up2date. Zelf ben ik met FC1 begonnen en draai nu met volle tevredenheid gentoo!

Xorg draait prima icm met Nvidia drivers en alle andere applicaties. Een symlink maken naar XF86config is naar mijn weten niet noodzakelijk, maar het zal nooit kwaad kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jesse schreef op 05 juli 2004 @ 12:12:
Als je de mini-cd gebruikt dan kan je de rest (waarsch) via ftp oid installeren, maar dat is wel uit te zoeken in de installatiehandleiding van FreeBSD oid.
Dat begrijp ik en ik heb de handleiding helemaal doorgelezen maar er staat niet zo 1/2/3 bij van "Dit is inbegrepen bij de mini dit bij CD1 + CD2 " of iets van een lijst aan dingen ofzo ;)

Maar goed ik kijkk dan wel gewoon sinds niemand antwoord kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-12-2023

mauron

The mightiest of stallions

Ik heb nu op m'n oudere (400Mhz, 192Mb Ram) pc al een tijdje Red Hat 9 draaien die ik vooral gebruik voor surfen, tekstverwerking...

Nu, op mijn hoofdpc (2400Mhz, 512Mb Ram, Radeon 9200) wil ik graag ook eens linux installeren. Ik zoek dus een distributie, die (als RH) makkelijk te installeren is en zoveel mogelijk hardware zelf detecteert. Je vraagt je mss af, waarom pak ik dan geen Red Hat/Fedora? Wel, omdat ik graag een distro had gehad met meer multimediamogelijkheden (out of the box dus). Ik wil dus voorgeïnstalleerd een goeie videoplayer, liefst ook met de nodige codecs bijgeleverd (DVD, MPEG, DivX), en een goeie muziekspeler (XMMS wss, maar dan wel met MP3 en OGG codecs). Natuurlijk kan ik dit achteraf ook allemaal zelf installeren, maar aangezien mijn kennis van Linux niet echt super te noemen is, wil ik dit liefst zoveel mogelijk besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107036

nero355 schreef op 05 juli 2004 @ 14:39:
[...]

Dat begrijp ik en ik heb de handleiding helemaal doorgelezen maar er staat niet zo 1/2/3 bij van "Dit is inbegrepen bij de mini dit bij CD1 + CD2 " of iets van een lijst aan dingen ofzo ;)

Maar goed ik kijkk dan wel gewoon sinds niemand antwoord kan geven.
De mini cd heeft een beperkte hoeveelheid aan meegeleverde software. Ik heb ook ff gekeken maar het is idd niet makkelijk te vinden welke packages nu op de minicd staan. Volgens mij hooguit 1 of twee shells en verder het minimale. Geen X oid.

Maar dit maakt in principe niets uit aangezien je (net zoals 99% van de andere FBSD gebruikers) gaat werken met de portcollectie. Met de portcollectie is het kinderlijk eenvoudig om alle software op je systeem up-to-date te houden.

Wil je snel kijken wat FreeBSD is download dan de twee cd versie en installeer de packages van de software die je wilt hebben. Wil je echter het nieuwste van het nieuwste van het nieuwste dan is het 't beste om gelijk te beginnen met het installeren van software uit de portcollectie ipv het installeren van packages van cd.

Ik hoop dat dit je iets verder helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107036

mauron schreef op 05 juli 2004 @ 17:32:
Ik heb nu op m'n oudere (400Mhz, 192Mb Ram) pc al een tijdje Red Hat 9 draaien die ik vooral gebruik voor surfen, tekstverwerking...

Nu, op mijn hoofdpc (2400Mhz, 512Mb Ram, Radeon 9200) wil ik graag ook eens linux installeren. Ik zoek dus een distributie, die (als RH) makkelijk te installeren is en zoveel mogelijk hardware zelf detecteert. Je vraagt je mss af, waarom pak ik dan geen Red Hat/Fedora? Wel, omdat ik graag een distro had gehad met meer multimediamogelijkheden (out of the box dus). Ik wil dus voorgeïnstalleerd een goeie videoplayer, liefst ook met de nodige codecs bijgeleverd (DVD, MPEG, DivX), en een goeie muziekspeler (XMMS wss, maar dan wel met MP3 en OGG codecs). Natuurlijk kan ik dit achteraf ook allemaal zelf installeren, maar aangezien mijn kennis van Linux niet echt super te noemen is, wil ik dit liefst zoveel mogelijk besparen.
Mijn ervaring met out of the box distro's is met name bij suse erg goed.. Je kan tijdens de installatie aangeven welke software je wilt hebben. Kies dan mplayer als mediaplayer, xmms enzo.. Met fedora heb ik geen ervaring maar Suse kan volgens mij precies wat jij nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Laatst online: 24-05 16:27

dj_dysaster

Stoom \o/

Ik wil ook een ander os op een p 100 met 16 mb geheugen en 800 mb harde schijf ZONDER cd romspeler. Deze kan ik der ook niet inbouwen want het is een laptop.
Ik wil der graag een beetje op internetten, msnen met een kloon en wat php en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Pc:
AMD 1.3GHz 1024MB ram, 300GB HD, ATi 9500 kaartje.

Ik wil gewoon een desktop OS hebben ipv WinXP, want ik word er helemaal gek van. Ik heb nu Fedora Core 2 final gedownload, was dit een goede keuze?

Een beetje knutselen is niet zo erg, maar ik wil wel wat initieel success hebben :)

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
dj_dysaster schreef op 06 juli 2004 @ 13:09:
Ik wil ook een ander os op een p 100 met 16 mb geheugen en 800 mb harde schijf ZONDER cd romspeler. Deze kan ik der ook niet inbouwen want het is een laptop.
Ik wil der graag een beetje op internetten, msnen met een kloon en wat php en.
Dat lijkt me erg moeilijk. 16 mb ram en X gaan volgens mij niet echt lekker samen.
Je zou Beos misschien kunnen proberen (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.n
  • Niet online
Hoi allemaal,

Ik wil een PC (PII-400, 192 MB RAM) gaan omtoveren tot een webserver die een osCommerce site moet gaan draaien.

De achterliggende omgeving zal zoiets worden:
Apache 1.3.x, MySQL 4.0.x, PHP 4.3.x

Nu zit ik te twijfelen tussen FreeBSD (4.10) en een Linux distro (low-overhead en robuust, zit te denken aan Debian stable (zou 'testing' ook verantwoord zijn?))

FreeBSD spreekt me erg aan, als ik het een en ander lees krijg ik het idee dat het een wat meer coherent geheel is dan de gemiddelde Linux distro.
Er schijnen wel wat issues te zijn ivm MySQL op FreeBSD (http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/FreeBSD.html), maar misschien is dat ook alweer oud nieuws.

Wat betreft de Linux distro's, hoor ik ook veel positieve dingen over Arch Linux, maar heb zelf het idee dat deze distro wellicht niet aan te raden is voor productie servers, omdat het een wat meer 'bleeding-edge' distro is, en het e.e.a. misschien wat minder getest is.

Belangrijkste punten voor de uiteindelijke keuze zijn natuurlijk: robuustheid, security en overhead/ performance (uiteraard in het licht van de software die erop komt te draaien).

Ik heb (zeer) beperkte ervaring met *nix, maar ben niet bang om te leren/ voor de commandline.

Iemand die een zinnige reactie op bovenstaande kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Anoniem: 107036 schreef op 06 juli 2004 @ 10:00:
[...]

De mini cd heeft een beperkte hoeveelheid aan meegeleverde software. Ik heb ook ff gekeken maar het is idd niet makkelijk te vinden welke packages nu op de minicd staan. Volgens mij hooguit 1 of twee shells en verder het minimale. Geen X oid.

Maar dit maakt in principe niets uit aangezien je (net zoals 99% van de andere FBSD gebruikers) gaat werken met de portcollectie. Met de portcollectie is het kinderlijk eenvoudig om alle software op je systeem up-to-date te houden.

Wil je snel kijken wat FreeBSD is download dan de twee cd versie en installeer de packages van de software die je wilt hebben. Wil je echter het nieuwste van het nieuwste van het nieuwste dan is het 't beste om gelijk te beginnen met het installeren van software uit de portcollectie ipv het installeren van packages van cd.

Ik hoop dat dit je iets verder helpt.
Hmm...... ja thnx voor je info maar ik heb dus maar gewoon die min iso gedownload en dan ook nog eens de minimale install gedraait maar helaas weigerde de PC waarop alles zou draaien mee te werken dus voor ik er echt mee bezig ga zijn duurt nog wel even :| :(

Eerst maar is een nieuwe prutsbak ergens vandaan halen .... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21103

Ik heb sinds een tijdje Linux op m'n desktop geïnstalleerd (SuSE 9.0). Ik heb voor SuSE gekozen omdat dit gezien z'n eenvoud van installeren en de 'Windows look & feel' dit me de meest logische en verstandigste stap leek. Ik ben hier op zich best tevreden over, en het voldeed prima aan m'n verwachtingen. Ik ben de laatste weken lekker aan het sleutelen geweest aan het systeem en ik heb het nu ongeveer draaien zoals ik wil. De gebruiksvriendelijke tools als YaST en SaX2 hielpen me in het begin prima om zonder al te veel poespas een hoop software te installeren en beheren, en zo zonder al te veel valkuilen me vertrouwd te maken met Linux als desktop OS. Echter ik ben nu in de fase dat ik zeg: prima allemaal leuk en wel, maar ik wil nu de stap wel gaan maken naar een wat krachtiger distro. Ik denk dan aan Debian of Slackware.
Hier komt gelijk m'n eerste vraag: Ik weet dat Debian en Slackware minder gebruikersvriendelijk zijn als SuSE, RedHat etc. Je levert dus gebruiksgemak in, maar wat krijg je daar voor terug? Snelheid, transparancy? Hoe moet ik dit zien?
Verder is mijn vraag of ik in eerste instantie Slackware/Debian op m'n bestaande partitie (15 GB) kan zetten (partitie overnieuw opdelen) en dan een soort triple boot kan maken, of moet SuSE er compleet af (geen probleem evt.)
En dan de keuze tussen Debian en Slackware. Ik kan eerlijk gezegd nergens duidelijk boven water krijgen wat de pro's en contra's zijn van beide distro's. Kan iemand dat mij verduidelijken? 3 vragen in 1 post, maar in het kader van de bezuinigingen moet dat kunnen lijkt me.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 21103 op 06-07-2004 19:52 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
@hoolie_v
Debian/Slackware vereisen meer handwerk dat SuSE in Yast geintegreerd heeft. Wat je terug krijgt als je Debian gaat gebruiken: een systeem dat eenvoudig uptodate te houden is: upgraden hoeft niet meer. Daarnaast heeft Debian een gigantische hoeveelheid software beschikbaar. Meer dan SuSE proffersional edition. Als je Debian gebruikt hoef je eigenlijk nooit op zoek naar packages die niet bij de distributie zelf zitten en dat scheelt een hoop ellende (De berucht .rpm hell van Redhat dergelijke distributies)
Triple boot is eenvoudig. Extra partitie aanmaken. Daar de root partitie van Debian/Slackware van maken, de swap partitie van SuSE kun je gewoon gebruiken, je /home ook. Debian toevoegen aan je Grub configuratie.
Slackware is nogal eigenzinning, andere bootprocedure andere configuratie, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Als tussenweg tussen Debian en SuSE zou je Libranet eens kunnen proberen. Die gebaseerd op Debian, met alle voordelen daarvan, maar is wat betreft installatie en configuratie makkelijker dan Debian. Niet zo gelikt als SuSE, maar absoluut een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Sir Isaac schreef op 06 juli 2004 @ 20:32:
@hoolie_v
Debian/Slackware vereisen meer handwerk dat SuSE in Yast geintegreerd heeft. Wat je terug krijgt als je Debian gaat gebruiken: een systeem dat eenvoudig uptodate te houden is: upgraden hoeft niet meer. Daarnaast heeft Debian een gigantische hoeveelheid software beschikbaar. Meer dan SuSE proffersional edition. Als je Debian gebruikt hoef je eigenlijk nooit op zoek naar packages die niet bij de distributie zelf zitten en dat scheelt een hoop ellende (De berucht .rpm hell van Redhat dergelijke distributies)
Triple boot is eenvoudig. Extra partitie aanmaken. Daar de root partitie van Debian/Slackware van maken, de swap partitie van SuSE kun je gewoon gebruiken, je /home ook. Debian toevoegen aan je Grub configuratie.
Slackware is nogal eigenzinning, andere bootprocedure andere configuratie, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Als tussenweg tussen Debian en SuSE zou je Libranet eens kunnen proberen. Die gebaseerd op Debian, met alle voordelen daarvan, maar is wat betreft installatie en configuratie makkelijker dan Debian. Niet zo gelikt als SuSE, maar absoluut een aanrader.
je moet ALTIJD je software up-to-date houden... [gesensureerd] (ik mag niet flamen)

SuSE compiled alles altijd zonder enige debug-flags, (noob-users hoeven er toch niks van te zien ze weten er noch niks van... ms filosophy)

Tripple-boot is net zo makkelijk in LiLo als in grub, maar grub is makkelijker te debuggen als je het de eerste keer vern**kt. daarentegen maakt het eigenlijk niets uit als je een live-cd hebt, ff chrooten en je config editen. problem solved.

Slackware, debian, gentoo, suse, feater-linux, knoppix, damn-small-linux, redhat... all the same. Je bent bij allemaal een dag kwijt om de configuratie-hell te doorgronden. Maar daarna maakt het niks meer uit. Voor een beginner adviseer ik echter SuSE of redhat, wegens de PR ;) (het werkt nu eenmaal 9 van de 10 keer, als je maar niet te veel vraagt).

[ Voor 1% gewijzigd door psyBSD op 07-07-2004 01:26 . Reden: syntax-errors ]

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Laatst online: 17:34
Hoi, Zijn er live distro's die vol met (simpele) spelletjes staan?
Mijn vriendin heeft nl. 10 (dezelfde) pc's weten te regelen voor de kindervakantie week. Nu willen ze daar spelletjes op hebben. Nu leek het mij het makkelijkst om 10 cd's te maken (met diskette evt) en die mee te geven zodat het voor hun vrij makkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de install-manuals eens doorgenomen en Debian gaat het worden denk ik. Ik heb er nog wel wat specifieke vragen over, maar dat valt buiten het bestek van dit topic. Bedankt voor de reply's in ieder geval. En dat het een dag gaat duren, so be it. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23480

Ik heb deeltje drie een aardig eind doorgebladerd. Ik hoop dat er qua opzet niet veel veranderd is.

Het gaat hier om een server die voornamelijk moet dienen als een goed dichtgetimmerde mysql-database server. Voor de rest hoeft er eigenlijk niet veel op te staan, behalve dus mysql, ssh-server, ftpserver.

De kast die 2e hands te verkrijgen was, is een dell poweredge 2300:
- 2x Intel Pentium-III 600MHz Slot-1 processoren met 256KB cache elk
- 512MB PC-133 Registered ECC SDRAM geheugen (4x 128MB DIMMs)
- 2x Fujitsu 18GB U2W LVD 10.000RPM SCA SCSI-harddisks met 2MB cache elk
- Nec 32-speed SCSI CD-ROM drive
- Intel PRO/100 netwerkkaart
- Onboard Ultra2/LVD SCSI-controller
- Onboard Ultra/Narrow SCSI-controller
- Onboard ATI Rage-PRO videokaart
- 2x Serieel, 1x Parallel, 2x PS/2

Als redelijke linuxn00b, alleen af en toe op gewerkt, nooit installs gedaan ofzo, ben ik even aan het rondkijken geweest.
Adamantium schijnt een goede veilige serverdistro te zijn, maar komt daarnaast niet helemaal idiotproof over, waardoor ik misschien nauwelijks gebruik maak van hetgeen adamantium in staat is, puur omdat ik het niet eens merk wat het allemaal kan.
E-Smith(y) zag ik ook een aantal keren langskomen, maar ik stuitte op allemaal zaken als update-abonnementen enz enz. Daarnaast heeft het pakket voor hetgeen ik nodig heb eigenlijk veels te veel in huis. Een gevalletje overkill leek het mij.

Graag jullie suggesties.

PS Het is mogelijk dat ik de SDRAM nog uitbreid, maar ik moet nog opzoeken wat de mogelijkheden daarvan zijn binnen die poweredge, en of het sowieso winst opleverd, qua performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99366

Wat denken jullie nu van E-smith en ClarkConnect? Ik ga AS zondag mn server herinstalleren omdat er een hdd van 40gb in komt... Maar ik was eigenlijk van plan om debian te installeren. Maar kan ik dan met het apt-get commando webmin en webconfig installeren? Ik werk nu met alle tevredenhijd met ClarkConnect maar ik hoop wat meer stabiletijd en de wat snellere server te krijgen met Debian. Ook zou ik graag kennis maken met de Kernel2.6... Wat denken jullie er over? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKKE86
  • Laatst online: 06-05 08:54
ik heb eerst een aantal maanden op mandrake gewerkt. dat beviel goed maar je wilt wat nieuws ;) . toen ben ik overgegaan op gentoo, ook dat beviel weer goed, zeker het emerge bevalt er goed. maar ik heb ondertussen wel weer zin/tijd in wat nieus dus als iemand goede suggesties heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Anoniem: 23480 schreef op 07 juli 2004 @ 16:23:
*knip*
Graag jullie suggesties.
Tsja, voor die hardware hoef je niet naar een speciale distro te kijken. Ik zou niet een al te exotische distro nemen, (omdat van een bekende distro waarschijnlijk meer en betere documentatie is) maar bijvoorbeeld Debian of Fedora Core 2, afhankelijk van wat jou aanstaat. (Zonder X in elk geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Anoniem: 99366 schreef op 07 juli 2004 @ 17:29:
Maar kan ik dan met het apt-get commando webmin en webconfig installeren?
Zie hiervoor de website van Debian. Webmin kan ik in elk geval wel vinden. Webconfig is uiteraard wel handmatig te installeren als die niet in de standaard apt verzameling zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
IKKE86 schreef op 07 juli 2004 @ 17:41:
ik heb eerst een aantal maanden op mandrake gewerkt. dat beviel goed maar je wilt wat nieuws ;) . toen ben ik overgegaan op gentoo, ook dat beviel weer goed, zeker het emerge bevalt er goed. maar ik heb ondertussen wel weer zin/tijd in wat nieus dus als iemand goede suggesties heeft ;)
Tsja, wat wil je? Nog meer linux leren? Of echt gewoon wat anders? Debian vind ik best heel prettig. Met Slackware of LFS kan je je misschien nog meer in Linux verdiepen. SuSE is ook een prettige distro als je een beetje in het rond wilt klikken en vooral niet te veel command-line en config bestandjes wilt zien.
Maar al met al lijkt mij dat je dat allemaal zelf al weet?

[ Voor 5% gewijzigd door Jesse op 07-07-2004 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I386DX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-05 20:28
Ik wil mij eens terug gaan toewijden aan Linux.
Ik zou echter niet meer Gentoo willen gebruiken omdat die lange compile-tijden toch wel tegensteken. Ik had daarom gedacht aan Debian of Slackware.

Vraag 1: Welke/hoeveel cd's moet ik downloaden
Daar ik een beperkte downloadlimiet heb van 10Gig per maand en ik ver constant tegen zit.
Voor Slackware lijkt het mij duidelijk, enkel de 2 installation cd's.
Hoe zit het voor Debian? 7cd's downloaden zie ik niet zitten, maar dat lijkt mij ook niet nodig.

Vraag 2:
Naar welke van de 2 gaat jullie voorkeur als je naar het packaging systeem kijkt.
Ook andere opmerkingen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
I386DX schreef op 07 juli 2004 @ 21:35:
*knip*
Ik zou in dat geval een ftp-install doen, dan heb je alleen een floppy-set of een cd'tje van misschien 100 mb (dat is dan de installer + het base systeem) nodig, en installeer je de rest vanaf het internet. In dat geval download je niet (veel) voor niets.
Je moet bij Debian ook even nadenken welke versie je wilt. Je kan direkt voor testing gaan met de nieuwe installer. Als je cd's gaat downloaden kan je in elk geval met cd 1 af en mocht je meer nodig hebben dan kan je dat via internet installeren.
Vraag 2:
Naar welke van de 2 gaat jullie voorkeur als je naar het packaging systeem kijkt.
Ik heb alleen ervaring met Debian, maar apt-get is in elk geval super.

[ Voor 11% gewijzigd door Jesse op 07-07-2004 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jesse schreef op 07 juli 2004 @ 21:20:
[...]

Tsja, voor die hardware hoef je niet naar een speciale distro te kijken. Ik zou niet een al te exotische distro nemen, (omdat van een bekende distro waarschijnlijk meer en betere documentatie is) maar bijvoorbeeld Debian of Fedora Core 2, afhankelijk van wat jou aanstaat. (Zonder X in elk geval)
Zijn er nog distro's die standaard een hele shitload aan softwarematige firewalls enzo erin hebben zitten. Of is dat sowieso al wel standaard in Debian/Fedora Core 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

I386DX schreef op 07 juli 2004 @ 21:35:
Daar ik een beperkte downloadlimiet heb van 10Gig per maand en ik ver constant tegen zit.
Voor Slackware lijkt het mij duidelijk, enkel de 2 installation cd's.
Hoe zit het voor Debian? 7cd's downloaden zie ik niet zitten, maar dat lijkt mij ook niet nodig.

Vraag 2:
Ik zou eens naar FreeBSD kijken :

Ik zou deze dus eerst gaan installeren (En net nu ik er tijd voor heb geeft mijn "Prutsie" het op wat betreft IDE+Floppy aansturing :( ) en ik moet zeggen dat zodra je door de install heen bent, dat het ook wel een lekker logisch systeem heeft net als Debian's apt-get :)

Verder kan je dus een mini iso downloaden van ongeveer 250 MB en daarmee kan je alles werkend krijgen in console mode !!!
Als je daarmee dan goed uit de voeten kan kan je dus via FTP extra stuff gaan downloaden ;)

* nero355 is erg pissed dat ie er nu niet mee bezig is :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Anoniem: 23480 schreef op 07 juli 2004 @ 23:29:
[...]
Zijn er nog distro's die standaard een hele shitload aan softwarematige firewalls enzo erin hebben zitten. Of is dat sowieso al wel standaard in Debian/Fedora Core 2?
Debian doet standaard niet aan shitload. Ik weet niet welke firewall je wilt gebruiken en ik weet zelf ook vrijwel niets van firewalls, maar ik weet wel dat Debian en FC2 (onder andere) best veel gebruikt worden voor servers. Ik geloof dat je er absoluut een goede firewall op kan installeren en configureren.
Mocht je btw echt para zijn dan moet je OpenBSD checken. :7

[ Voor 6% gewijzigd door Jesse op 08-07-2004 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mja, maar dan twijfel ik weer over de stabiliteit en de ondersteuning. Alhoewel die vast mee schijnt te vallen. Probleem is dat die mysql medische gegevens gaat bevatten en dus behalve encrypted ook helemaal dichtgetimmerd moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKKE86
  • Laatst online: 06-05 08:54
Jesse schreef op 07 juli 2004 @ 21:26:
[...]

Tsja, wat wil je? Nog meer linux leren? Of echt gewoon wat anders? Debian vind ik best heel prettig. Met Slackware of LFS kan je je misschien nog meer in Linux verdiepen. SuSE is ook een prettige distro als je een beetje in het rond wilt klikken en vooral niet te veel command-line en config bestandjes wilt zien.
Maar al met al lijkt mij dat je dat allemaal zelf al weet?
ik wil nu gewoon iets helemaal anders en het hoeft zeker niet zo te zijn dat het alleen wat klik werk is en klaar. ik kan inmiddels aardig overweg met de commandline en heb ook redelijk verstand van de werking ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-03 07:47
*Knip*

edit:
Grote fout van mij om het hier neer te zetten.

[ Voor 92% gewijzigd door ErikCornelissen op 09-07-2004 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yootje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-03 15:15
Anoniem: 23480 schreef op 08 juli 2004 @ 09:21:
Mja, maar dan twijfel ik weer over de stabiliteit en de ondersteuning. Alhoewel die vast mee schijnt te vallen. Probleem is dat die mysql medische gegevens gaat bevatten en dus behalve encrypted ook helemaal dichtgetimmerd moet zijn.
Het hoofddoel van OpenBSD is goede veiligheid, dus wat dat betreft zit het zeker goed. ook qua stbiliteit hoef je je niet zorgen te maken. Feit blijft dat er voor *BSD toch minder documentatie is dan voor Linux. Wat je zeker ook moet overwegen (als je van linux gebruik maakt) is het gebruiken van de Security Enhanced linux kernel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99366

ErikCornelissen schreef op 08 juli 2004 @ 14:47:
Heey,

Ik wil debain installeren op onze server, tenminste dat moet het worden. Maar het wil voor geen #%$^@ lukken. Srry moest ik ff kwijt :X .

Ik heb het via diskettes geprobeert, cd, netwerk. En niets wil lukken bij mij ;( ;( .
Met diskettes gaat het goed totdat ik moet invoeren hoe ikk het wil doen, cd netwerk enz. Doe ik de cd, doet die het niet, heb al verschillende versies gedowned. Je moet daarvoor toch cd1 hebben? Netwerkt doet die ook niet, gaat via een switch -> router -> modem -> internet.

Weet iemand waar ik de benodigde cd kan downen? Ik weet egt niet meer wat ik moet doen, nix wil lukken |:( :r

Ojah, de beta installer heb ik oko geprobeert maar wet niet hoe de werkt, moet je die gewoon van de cd opstarten? Want dat doet die namelijk niet.

Bij voorbaat dank, Erik
Staat je pc wel op cd boot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
offtopic:
Dat is natuurlijk flink offtopic hier, maar je zou de installatie handleiding van Debian of de installatie review hier op GoT eens erop na kunnen slaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
ge-flopt schreef op 07 juli 2004 @ 09:04:
Hoi, Zijn er live distro's die vol met (simpele) spelletjes staan?
Mijn vriendin heeft nl. 10 (dezelfde) pc's weten te regelen voor de kindervakantie week. Nu willen ze daar spelletjes op hebben. Nu leek het mij het makkelijkst om 10 cd's te maken (met diskette evt) en die mee te geven zodat het voor hun vrij makkelijk is.
Kick even het geheel met de bovenstaande vraag... Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Laatst online: 20-05 09:41
ge-flopt schreef op 13 juli 2004 @ 20:05:
[...]

Kick even het geheel met de bovenstaande vraag... Iemand?
knoppix heeft een redelijk aanbod in spelletjes en je kunt gegevens opslaan op diskette en het boeltje start op van cd dus mischien is dat iets of zoek je specifieke spelletjes ???

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:49
P!!! 450 met 128MB intern wordt voornamelijk gebruikt voor internet/messenger en word. Ik wil in elk geval een grafische distro a la Mandrake/Red Hat/Fedora, maar ben er nog niet helemaal uit welke het moet worden. Voor mijn gevoel is Mandrake wat sneller dan Redhat/Fedora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
lordgandalf schreef op 13 juli 2004 @ 20:28:
[...]

knoppix heeft een redelijk aanbod in spelletjes en je kunt gegevens opslaan op diskette en het boeltje start op van cd dus mischien is dat iets of zoek je specifieke spelletjes ???
Niet echt, gewoon simpele spelletjes is voor kinderen van 6 tot 12. Moet dus over het algemeen simpel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62708

Ben op zoek naar een distro / applicaties om hierachter een 50 tal pc's op het net te zwieren.

Waar moet het aan voldoen:

'makkelijk' te configureren (lees zoveel mogelijk grafisch) *
Mailserver
Fileserver
Automatische back-ups
Bandbreedtebeperking per ip
Proxyservertje
Antivirus *
Antispam *

Clarkconnect lijkt me wel aardig, maar welke software kan ik in de plaats 'free' gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Laatst online: 20-05 09:41
ge-flopt schreef op 13 juli 2004 @ 22:53:
[...]

Niet echt, gewoon simpele spelletjes is voor kinderen van 6 tot 12. Moet dus over het algemeen simpel zijn.
Dan zouw knoppix mischien iets zijn ik zouw zeg download de iso en ga er eens mee spellen kan nooit kwaad

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04 13:35
Ik heb hier voor mij een oude laptop: een toshiba satellite pro 420 CDT.

De specs: Pentium 90
16 MB ram
2 GB hard drive
CD rom
external 3.5

Ik vroeg me af welk besturingssysteem ik erop zou kunnen zetten, liefst een linux variant. Als het maar geen windows is! Heb ik al 3 pc's van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Ives schreef op 14 juli 2004 @ 20:52:
Ik heb hier voor mij een oude laptop: een toshiba satellite pro 420 CDT.

De specs: Pentium 90
16 MB ram
2 GB hard drive
CD rom
external 3.5

Ik vroeg me af welk besturingssysteem ik erop zou kunnen zetten, liefst een linux variant. Als het maar geen windows is! Heb ik al 3 pc's van.
Het ligt eraan wat je ermee wilt. Linux draait (itt Windows) op alles vanaf 386, maar dat betekent niet dat je ook meteen KDE/Gnome/OOo/Mozilla/etc. er op kunt draaien.

Met andere woorden: je kunt Linux erop zetten, maar meer dan twm en simpele GUI apps moet je niet proberen.

Welke Linuxvariant? Dat is moeilijk, want de meeste beginnersdistro's gaan uit van een snelle computer (vanwege GUI). Minimalistische distro's zou je wel kunnen draaien, maar die zijn voor beginners vaak moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
Bwa, een echte grafische shell is eigenlijk niet echt nodig. Ik vond DOS vroeger ook leuk 8)7 . Een klein beetje grafische shell zou anders wel leuk zijn. Welk OS raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109459

Ik heb al heel wat gelezen (ook de topics) maar kan niet echt vinden wat ik nou moet nemen. (misschien niet zo gek met meer dan 1000 posts). Ik wil ook graag van Windows af!

Ik heb een AMD Athlon 1400, 256MB, 30GB en wil het eerst gaan gebruiken naast windows (om te kijken of het wat is) En dan eventueel een schone install mee doen.
De pc hangt in een netwerkje samen met een oudere pc (blijft windows) en aan een Draytek router met ingebouwd ADSL modem.

Ik heb al een keer Mandrake 10 geprobeerd (zat bij PCM-blad) maar deze liep retetraag! Alleen als ik de simpelste interface/skin (hoe noem je dat) selecteerde dan ging het een beetje. Internet bleef daarentegen zeer traag (5 min wachten tot een pagina was geladen en dat met ADSL). Ik las toen ergens dat dit aan de instellingen van mijn router lag. Maar durfte, vanwege de andere pc, de instellingen niet te wijzigen.

Ook was ik al Linspire aan het downloaden maar las in verscheidene topics dat dit nou niet echt een favoriet was :r ... Vandaar nu deze vraag

Alvast bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111790

welke versie ondersteunt er nu eigenlijk deftig acpi?
voor een beginneling weliswaar. ik werk af toe wat in linux, dus kan wel rpm enzo installen en compilen...

maar werkt acpi en cpu trottle al goed?
want die laptops worden anders te heet! }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:49
Anoniem: 109459 schreef op 15 juli 2004 @ 09:37:
Ik heb al heel wat gelezen (ook de topics) maar kan niet echt vinden wat ik nou moet nemen. (misschien niet zo gek met meer dan 1000 posts). Ik wil ook graag van Windows af!

Ik heb een AMD Athlon 1400, 256MB, 30GB en wil het eerst gaan gebruiken naast windows (om te kijken of het wat is) En dan eventueel een schone install mee doen.
De pc hangt in een netwerkje samen met een oudere pc (blijft windows) en aan een Draytek router met ingebouwd ADSL modem.

Ik heb al een keer Mandrake 10 geprobeerd (zat bij PCM-blad) maar deze liep retetraag! Alleen als ik de simpelste interface/skin (hoe noem je dat) selecteerde dan ging het een beetje. Internet bleef daarentegen zeer traag (5 min wachten tot een pagina was geladen en dat met ADSL). Ik las toen ergens dat dit aan de instellingen van mijn router lag. Maar durfte, vanwege de andere pc, de instellingen niet te wijzigen.

Ook was ik al Linspire aan het downloaden maar las in verscheidene topics dat dit nou niet echt een favoriet was :r ... Vandaar nu deze vraag

Alvast bedankt voor het advies!
De Mandrake versie die bij PCM zat was trouwens niet de final release maar de community versie (weet niet of het veel uitmaakt). Zelf heb ik ook wel goede ervaringen met Red Hat/Fedora. Is ook een beginnersdistro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
Ives schreef op 15 juli 2004 @ 08:57:
Bwa, een echte grafische shell is eigenlijk niet echt nodig. Ik vond DOS vroeger ook leuk 8)7 . Een klein beetje grafische shell zou anders wel leuk zijn. Welk OS raden jullie aan?
Niemand advies?? Op deze moment draait er helemaal niets op. Als jullie niets zeggen ga ik er DOS 6.2 op draaien, das allezinds beter dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Anoniem: 23480 schreef op 07 juli 2004 @ 16:23:
...
Het gaat hier om een server die voornamelijk moet dienen als een goed dichtgetimmerde mysql-database server. Voor de rest hoeft er eigenlijk niet veel op te staan, behalve dus mysql, ssh-server, ftpserver.

De kast die 2e hands te verkrijgen was, is een dell poweredge 2300:
- 2x Intel Pentium-III 600MHz Slot-1 processoren met 256KB cache elk
- 512MB PC-133 Registered ECC SDRAM geheugen (4x 128MB DIMMs)
- 2x Fujitsu 18GB U2W LVD 10.000RPM SCA SCSI-harddisks met 2MB cache elk
- Nec 32-speed SCSI CD-ROM drive
- Intel PRO/100 netwerkkaart
- Onboard Ultra2/LVD SCSI-controller
- Onboard Ultra/Narrow SCSI-controller
- Onboard ATI Rage-PRO videokaart
- 2x Serieel, 1x Parallel, 2x PS/2

Als redelijke linuxn00b, alleen af en toe op gewerkt, nooit installs gedaan ofzo, ben ik even aan het rondkijken geweest.
...
Ik zou je, ook gezien de uiteindelijke toepassing van je server (je schijft over medische gegevens), iig alleen het nodige draaien: sshd en mysql, een ftp-toegang is niet nodig, je hoeft dan geen zorgen te hebben over eventuele beveiligingsproblemen in de ftp-daemon. Tegenwoordig is ook sftp met makkelijke te gebruiken software (zelfs gratis) te gebruiken net als ftp.

De hardware kan voldoende snel zijn, maar dat is moeilijk te zeggen omdat je niet weet hoeveel&welke queries worden gedaan per tijdseenheid. Je kunt er wel van uitgaan dat de hardware ondersteund wordt door vrijwel alles (maar ik ben niet aansprakelijk als dat niet zo is ;) )

Je schijft dat je een noob bent, daarom zou ik je aanraden eerst een maandje op een proef-server te oefenen, je hebt dan ook de gelegenheid verschillende distro's uit te proberen.

Distro's die ik zou aanraden:

debian: apt-get is een aardig systeem, redelijk makkelijk te beveiligen&customizen.
gentoo: makkelijk door portage, is ook redelijk makkelijk te beveiligen&customizen.
FreeBSD (4.x): persoonlijk al enkele jaren erg goede ervaringen mee (als apache-server)
OpenBSD: veilige default-install, veel aandacht voor veiligheid, goede standaard firewall. (en, met mijn paar maanden ervaring (ook hiermee als webserver)), erg geschikt als server-os, overzichtelijke config-files IMO)

Je schijft ook dat je je zorgen zou maken om de ondersteuning van bepaalde distro's. Als je graag ondersteuning wilt, kun je daar natuurlijk voor betalen. Je kunt dan een commerciele server-distro(SuSE/Novell, RedHat, maar ook voor bijvoorbeeld OpenBSD is professionele support beschikbaar)nemen, maar je zou ook solaris kunnen overwegen, is niet al te duur voor x86, en solaris 10 lijkt een paar mooie features te krijgen.

De documentatie voor BSDs vind ik trouwens minstens even goed als die voor Linuxs.

[ Voor 30% gewijzigd door begintmeta op 15-07-2004 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109459

ok ennuh ehm welke versie? Ik kom er zoveel tegen 8)7

Deze bijvoorbeeld: http://www.linuxiso.org/distro.php?distro=7

En hier: http://download.fedora.re...ra/linux/core/2/i386/iso/

Ossie

UPDATE: Ik heb hier inmiddels het blad LinuxStarter[2004] (werk in een boekhandel) waar Mandrake 9.2 volledig bij zit. Is dit misschien een optie voor mij? Of zal deze ook traag draaien zoals 10?

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 109459 op 15-07-2004 15:49 . Reden: nieuws ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Ives schreef op 15 juli 2004 @ 14:00:
[...]

Niemand advies?? Op deze moment draait er helemaal niets op. Als jullie niets zeggen ga ik er DOS 6.2 op draaien, das allezinds beter dan niets.
Zoals ik al zei: het ligt eraan wat je met die pc wilt doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
terabyte schreef op 15 juli 2004 @ 17:31:
[...]

Zoals ik al zei: het ligt eraan wat je met die pc wilt doen...
Ik zal het zo uitdrukken:wat ermee te doen valt: als je er MP3's op kan spelen ga ik dat ermee doen, als je er VCD's op kan afspelen zal ik dat ermee doen, als ik er op kan textverwerken, zal ik dat doen, enz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-05 21:59

BoAC

Memento mori

Ives schreef op 15 juli 2004 @ 17:50:
[...]

Ik zal het zo uitdrukken:wat ermee te doen valt: als je er MP3's op kan spelen ga ik dat ermee doen, als je er VCD's op kan afspelen zal ik dat ermee doen, als ik er op kan textverwerken, zal ik dat doen, enz..
Je zou er xfce op kunnen draaien als Window manager.
Volgens mij als je de goede pakketten kiest (dus geen kde enzo ;) )kun je er best SuSE 9.0 op installeren denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 24-05 21:58

deadinspace

The what goes where now?

Mja, ik zou zeggen: pak de recentste Debian of Slackware release, ga het erop installeren, en speel er wat mee, kijk wat lukt en wat leuk is. Ik zou alleen niet teveel hoop zetten op VCD's afspelen :+
BoAC schreef op 15 juli 2004 @ 18:20:
Je zou er xfce op kunnen draaien als Window manager.
Xfce lijkt me te zwaar... Als je dan perse met X aan de slag wil kun je beter nog wat minimalistischer nemen zoals blackbox, icewm of zelfs twm. Maar ik vraag me af wat je er voor nuttigs aan grafische progs op kunt draaien...
Volgens mij als je de goede pakketten kiest (dus geen kde enzo ;) )kun je er best SuSE 9.0 op installeren denk ik ;)
Volgens Suse's website heeft 9.1 met grafische install 128 MB als minimum eis. Nou zal 9.0 met text-install wel minder eisen, maar 16 MB gaat het niet op werken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Laatst online: 13-05 19:30

Luppie

www.msxinfo.net

Ik heb de volgende hardware :

Pentium 3 - 700 Mhz
512MB geheugen
20Gb Harde Schijf
CD-Rom
2 Netwerkkaarten (3com & Intel)

Op dit moment draai ik smoothwall alleen vind ik die toch te beperkt, ik heb geprobeerd om sophos antivirus te installeren wat al niet ging in de beperkte smoothwall omgeving. Sophos heb ik nodig om de sophos mailgateway te installeren die ik op mijn firewall wil hebben draaien.

Wel nu, ik ben op zoek naar een goeie distributie die het volgende kan :

- Firewalling
- Proxi-ing
- Mailscan (Virus - Spam)
- Raportage (Bandbreedtegebruik - Logging - bezochte sites)

Het liefts met een webinterface zodat het beheer eenvoudig is.

Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen?

Oh ja, ik ben geen Linux held, cq goeroe. Ben wel pragmatisch ingesteld, maar kom niet met een oplossing waar heel veel diepe kennis voor nodig is.

[ Voor 10% gewijzigd door Luppie op 16-07-2004 08:57 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

M.a.w. je wilt er alles mee doen, maar geeft verder niks aan. Wat wil je nou precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Laatst online: 13:31
Op de PC van het gezin hier, wil ik graag eens iets anders dan Windows.
Zelf zat ik te denken aan Linux, omdat BSD toch wat minder desktopgericht is.
Het probleem is alleen, dat ik geen enkel idee heb welke distributie ik erop moet gooien.

Hardware:
· PIII 600MHz
· 256 MB DDR-SDRAM
· 40Gb Harddisk (waarvan er door de meeste Linuxinstallers maar 32Gb wordt herkend)
· Voodoo3 Onboard 4Mb
· SMC 10/100Mbit Ethernet
· HP ScanJet 2200C
· HP DeskJet 695C
· FutjiFilm Finepix 204A

Taken:
· Internetten (ook telebankieren via Rabobank en Girotel)
· E-m@ilen
· Foto's overzetten van digitale camera
· Scannen
· Kopieëren (met scanner)
· Tekstverwerken
· Printer delen met Windows( XP-)machine

Vereisten
· Kaal: 1 webbrowser is genoeg, evenals 1 e-mailcliënt en 1 imageviewer
· Makkelijk te gebruiken interface, het liefst een die lijkt op Explorer*¹
· Ook makkelijke (interface voor) programma's*²
· Stabiel, geen rare verschijnselen waar ik niet om vraag (Windows :>)
· Makkelijk te onderhouden (updates)*³
· Netjes werkende SPAMfilter

*¹: XPde is nog lastig te installeren, en verre van goed werkend, of loop ik achter?
---- GNOME voldoet al redelijk, maar kent misschien toch nog teveel functies.
*²: Programma's moeten nèt voldoende functies kennen om eenvoudig te blijven,
---- en moeten absoluut niet fancy zijn waardoor ze onoverzichtelijk worden,
---- oftewel: ook de programma's moeten kaal zijn.
---- Voorbeeld: Kooka is écht niet te snappen voor de gemiddelde computeraar.
*³: YOU, MandrakeUpdate en Yum vind ik erg onprettig werken.
---- YOU pakt sommige updates niet, MandrakeUpdate wil nieteens inloggen en crasht achter elkaar,
---- en Yum heeft erg last van conflicthebbende bronnen.

Even een lijstje waarom de volgende distro's niet voldoen/-deden:

Fedora (Core) 2: Werkt in principe lekker, maar wijkt op bepaalde gebieden eigenaardig af van andere distro's, door heel erg vooruitstrevend te zijn.
Voorbeeld: ide-scsi emulatie eruit gesloopt en maar half werkend update systeem, dus nog erg in de ontwikkelingsfase.

Mandrake (Official) 10: Draait erg instabiel, heeft een voor geen meter werkend updatesysteem, en een ranzig configuratiescherm.

SuSE (Personal) 9.1: Desktop ziet er goed uit, maar SaX en YaST bevallen me totaal niet (weer zo'n half werkend eigen configuratiescherm). SaX kan tevens niet met mijn Voodoo3 kaart omgaan.

Slackware 9.1: Erg ingewikkelde installatie voor een desktop, als je alleen de base neemt moet je érg veel zelf doen, met GNOME/KDE Desktop krijg je weer een hoop overbodige zut. Lastig up te daten?

Debian: Outdated en verder erg lastig om een lekker werkende multimedia/desktop PC te krijgen.
O+ APT!

Gentoo: Wel erg veel werk, en ook niet erg een geschikte machine om lekker op te compilen.

Ik ben niet vies van hier en daar wat doe-het-zelven, maar ik wil wel in 2 dagen een in iedergeval werkende desktop neer kunnen zetten.
Ik weet ook dat ik erg veel eisen stel, maar Windows voldeed eraan,
en ondankt dat ik het verrek om Windows te gebruiken, wil ik niet op de mogelijkheden inleveren. :)
offtopic:
Dus a.u.b. geen "ach, maak je eigen distro man!" reacties.

offtopic2:
Lange post...

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106792

Debian: Outdated en verder erg lastig om een lekker werkende multimedia/desktop PC te krijgen.
De unstable is niet out-dated.
En je wilt het in 2 dagen draaiend hebben hè? Met gentoo moet dat best lukken hoor als je maar geen KDE en Gnome gaat compileren. Blackbox is zo te compileren (edit: icm met idesk kun je mooie icons op de desktop zetten :P). En FireFox als browser lijkt me goed.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 106792 op 16-07-2004 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
Anoniem: 21103 schreef op 16 juli 2004 @ 17:32:
[...]

M.a.w. je wilt er alles mee doen, maar geeft verder niks aan. Wat wil je nou precies?
Ik wil hem gebruiken als 2de pc, hetgeen wat ik erop ga installeren mag niet te moeilijk zijn, de enige ervaring die ik heb met linux is, dat ik op een P2 eens Red Hat heb geinstalleert en gebruikt, (nu nog steeds).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Laatst online: 13:31
Anoniem: 106792 schreef op 16 juli 2004 @ 19:31:
[...]

De unstable is niet out-dated.
En je wilt het in 2 dagen draaiend hebben hè? Met gentoo moet dat best lukken hoor als je maar geen KDE en Gnome gaat compileren. Blackbox is zo te compileren (edit: icm met idesk kun je mooie icons op de desktop zetten :P). En FireFox als browser lijkt me goed.
Dan nog is Debian naar mijn mening moeilijk als gebruiksvriendelijke desktop in te richten. Allerlei dingen die in andere (desktop)distro's vanzelf gaan (bijvoorbeeld een werkend scrollwieltje) vereisen in Debian een hoop werk.
Gentoo lijkt me ook wel wat, maar je moet bij elke update compileren, net als bij Debian een hoop werk verrichten, en doordat het bleeding-edge is gaat de stabiliteit er ook nogeens aan...

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Z-Dragon schreef op 16 juli 2004 @ 23:55:
[...]

Dan nog is Debian naar mijn mening moeilijk als gebruiksvriendelijke desktop in te richten. Allerlei dingen die in andere (desktop)distro's vanzelf gaan (bijvoorbeeld een werkend scrollwieltje) vereisen in Debian een hoop werk.
Gentoo lijkt me ook wel wat, maar je moet bij elke update compileren, net als bij Debian een hoop werk verrichten, en doordat het bleeding-edge is gaat de stabiliteit er ook nogeens aan...
Je kunt misschien wat op debian-gebasseerde distro's proberen? Knoppix met XFCE?

edit: Even voor het geval je het niet weet, Knoppix is ook op je hdd te installeren :)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 106792 op 17-07-2004 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Z-Dragon schreef op 16 juli 2004 @ 23:55:
[...]

Uhm. Ik weet echt niet waar je het over hebt.

Ik heb hier pas nog een Debian sid op een Desktop geinstalleerd. Dat ging vlekkeloos en snel. Binnen twee uur na aanvang installatie kon de eerste gebruiker inloggen (NIS+NFS) en gewoon werken (office, Internet, e-mail, MSN). En het scrollwieltje deed het perfect (werd tijdens configuratie van xserver-xfree86 gewoon om gevraagd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan wel zijn. Maar voor iemand die het nog niet eerder heeft gedaan is Knoppix toch echt makkelijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
Z-Dragon schreef op 16 juli 2004 @ 18:43:
[...]
Even een lijstje waarom de volgende distro's niet voldoen/-deden:

Fedora (Core) 2: Werkt in principe lekker, maar wijkt op bepaalde gebieden eigenaardig af van andere distro's, door heel erg vooruitstrevend te zijn.
Voorbeeld: ide-scsi emulatie eruit gesloopt en maar half werkend update systeem, dus nog erg in de ontwikkelingsfase.
[...]
En FC1? Is meer 'standaard' en redelijk makkelijk aan de praat te krijgen, evt. ook met 2.6.*-kernel. En updates kun je ook bij andere dan de standaard Fedora-repository weghalen.

[ Voor 9% gewijzigd door vandenberg op 17-07-2004 09:42 ]

Systeem

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.