Epo, wat jij een cheat vindt, hoeft een ander niet meteen een cheat te vinden.
Als ik het me goed herinner vindt zelfs nVidia dat een cheat pas een cheat is als er sprake is van applicatie specifieke optimalisaties EN wanneer de beeldkwaliteit er merkbaar op achteruit gaat.
Om maar even bij nVidia's standpunt te blijven... er is geen sprake van applicatie specifieke optimalisatie. En over de beeldkwaliteit van de 9600-serie (die dezelfde filteringtechnieken gebruikt als de X800) heeft niemand tot nu toe geklaagd in de meer dan 12 maanden dat de kaart op de markt is.
Om maar even terug te vallen op het Quack incident. Door een klein foutje in de drivers gebruikte de Radeon8500-serie de Quake3 optimalisaties voor de originele Radeon, waardoor ongeveer 5 textures (van de weet ik veel hoeveel totaal aantal textures) niet goed werden weergegeven. Genoeg reden voor mensen (voornamelijk nVidiots) om meteen 'cheat' te roepen. Diezelfde week nog bracht ATi een patch uit die er voor zorgde dat nu alle textures wel goed gefilterd werden. Maar de optimalisatie bleef er in zitten, want wanneer het goed werd uitgevoerd veranderde dit de IQ niet.
De meeste mensen zijn zich er echter niet eens bewust van het feit dat de optimalisaties nog in de Catalyst-drivers zitten, maar ze zeuren er niet om, omdat ze er niets van merken... de beeldkwaliteit is volgens veel sites zelfs beter dan de toen vergelijkbare GF3Ti500 en er zelfs beter op is geworden.
Zowel Quack als Trylineair zijn dus een optimalisatie, die al tijden lang zonder klachten in gebruik zijn. Waarom is het dan nu ineens een cheat? Waar was jij toen de 9600serie geintroduceerd werd en de eerste benchmarks inclusief IQ tests openbaar werden gemaakt? Beetje hypocriet om dan nu ineens aan te komen zetten met al je cheat aantijgingen.
Aan de andere kant... Wat nVidia deed met brilineair was zichtbaar het IQ verlagen om snelheid te krijgen in games. Hadden ze dezelfde IQ weten te behouden dan hadden er waarschijnlijk weinig (of in ieder geval minder) mensen geklaagd. Blijkbaar gebruikt ATi dus betere algoritmes dan nVidia aangezien ze al meer dan een jaar geen klachten hebben gekregen over hun IQ.
Oh en niet te vergeten dat nVidia clippingplanes gebruikte in 3DMark2k3 om snelheid te winnen... dan is het aanpassen van een filteringalgoritme kinderspel vergeleken bij het niet-renderen van grote gedeeltes van een benchmark. Noem het 'excusen zoeken' of wat je maar wilt... maar voor mij is dit een feit.
En nu komen er wat filmpjes uit van mensen die echt op zoek zijn naar verschillen... filmpjes die zijn geresized, een fps cap hebben, aan compressieverlies onderhevig zijn (wat dus kwaliteitsverlies betekent).. Tja, uiteindelijk zal je dan verschil zien... en om eerlijk te zeggen zag ik het verschil niet, totdat mensen vertelden waar ik naar moest kijken. Maar is dat vergelijkbaar met wat je zag bij brilineair van nVidia? Nee, want daar was geen 'microscoop' voor nodig, daar was het niet nodig om het plaatje met 400% te vergroten, daar was het niet nodig om een reference rast. er over heen te halen.. waarom niet? Omdat het allemaal direct zichtbaar was.
Het zal mij echt worst zijn wat voor iedereen toelaatbaar is (optimalisatie) of niet (cheat). Voor mij persoonlijk is een cheat pas een cheat wanneer de IQ er zichtbaar slechter op wordt om meer snelheid te krijgen. Het gaat er uiteindelijk om dat je op het beeld tovert wat de developer heeft bedoelt. En of je nu van punt A via punt D naar punt Z komt, of van punt A naar punt R naar punt Z komt, dat zal me echt worst wezen. Als ze er maar komen.
En ja, het zou leuk zijn als ATi een knopje in de drivers zou zetten om de optimalisaties uit te zetten (wat volgens Digit Life ook gaat gebeuren). Mensen willen blijkbaar graag keuzes kunnen maken. Maar mijn verwachting is dat 95% van de bezitters van een X800-kaart er voor kiest om zelfs dan de optimalisaties aan te laten, omdat je het verschil toch niet ziet en het wel sneller is met optimalisaties.
offtopic:
Overigens had ik toch wel een wat meer volwassen reacties verwacht van je Epo, als ik niet in je profiel had gekeken had ik namelijk echt niet geweten dat je al 29 was. Dit is absoluut niet als flame bedoelt, maar een normale discussie als volwassenen onder elkaar moet toch ook kunnen?
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.