[WC] Het grote waterkoelingtopic deel IX Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste
Acties:
  • 5.279 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

El Snorro schreef op 15 juni 2004 @ 10:07:
@gehakt en thewizzard
Ik heb ook precies zon rad, presteert erg goed icm met 2x12cm papst, pas ook precies.
Rad komt btw uit een peugeot 205.
Als opofferingsmetaal kun je een puntenslijper zonder mesje gebruiken (het omhulsel is magnesium)
Momenteel draai ik nog met alleen gedestilleerd water.
Heb nu shell antifreeze gehaald en wil dat erinmikken.

Is dit de puntenslijper die jullie allemaal bedoelen?
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jweenen/Waterkoeling/puntenslijper.jpg

De bedoeling is om voor mijn rad en reservoir een aparte kist te maken die onder mijn case komt.

Ik wil gelijk een apart printplaatje maken met een verlenging van de draden van de 2 12inch past fans. (op het printplaatje komt dan ook gelijk een spannings deler zodat de fans beide op 7 volt lopen)

Hierna wil ik mijn voeding open schroeven en de 2 fans die daarop zitten op 5 volt aansluiten.

Welke verhouding moet ik hier nu voor gebruiken?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jweenen/Waterkoeling/IMG_0062.JPG

- Antivries: 3:10
- Autokoelvloeistof (puur): 1:5

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Processor #1 : AMD Athlon XP (Model 8) / 9A4EC99A
Platform : Socket A (Socket 462)     
Vendor String : AuthenticAMD
CPU Type : Original OEM Processor (0)
Family : 6  (7)
Model : 8  (8)
Stepping ID : 1  (1)
Name String : AMD Athlon(tm) XP

Internal Clock : 1867.26 MHz
System Bus :  324.74 MHz DDR
System Clock :  162.37 MHz
Multiplier :   11.5  

L1 I-Cache :   64K Byte
    L1 D-Cache :   64K Byte
    L1 T-Cache :  ----
    L1  Cache  :  ----
    L2  Cache  :  256K Byte
    L2  Speed  : 1867.26 MHz (Full)

Memory  Size : 512M Byte

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2004 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand een mooie review van radiators.
Ben opzoek erna.
Heb er al wel een paar gevonden , maar daar wordt de Black ice extreme niet mee genomen in de test :s.

Test 1

Test 2 (ook ouwe radiators )

Test 3 ( 2001 )

Weet toevallig iemand, een nieuwere review. Met veel radiators :D.
Deze reviews die ik hier heb , worden alleen maar ouwe getest :(
Liefst waar Black ice extreme ook wordt getest. wil graag kijken hoe hij het doet tegen over andere radiators. Volgens mij is het de beste radiator voor 1 12cm fan !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:01

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 16:44:
Ben opzoek erna.
Heb er al wel een paar gevonden , maar daar wordt de Black ice extreme niet mee genomen in de test :s.

Test 1

Test 2 (ook ouwe radiators )

Test 3 ( 2001 )

Weet toevallig iemand, een nieuwere review. Met veel radiators :D.
Deze reviews die ik hier heb , worden alleen maar ouwe getest :(
Liefst waar Black ice extreme ook wordt getest. wil graag kijken hoe hij het doet tegen over andere radiators. Volgens mij is het de beste radiator voor 1 12cm fan !
Helaas geen BlackIce Extreme, maar wel een goede review van 2*120mm radiators.

http://www.dark-tweaker.com/Dual-Radiator.htm

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jweenen/Waterkoeling/IMG_0063.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jweenen/Waterkoeling/IMG_0064.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jweenen/Waterkoeling/IMG_0065.JPG

De uitgangen van de rad waren 2cm en de slangpilaren een stuk kleiner. Op deze foto's is te zien hoe ik dat heb opgelost. Grappig dat die ventilators op volle snelheid ronddraaiden toen ik die foto's nam. Deze zijn iig wel wat scherper.

Hier zijn de foto's op volle grote te zien

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2004 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smarron schreef op 15 juni 2004 @ 17:06:
[...]
Helaas geen BlackIce Extreme, maar wel een goede review van 2*120mm radiators.

http://www.dark-tweaker.com/Dual-Radiator.htm
Danke , maar heb ik niks aan :(. Misschien andere lui van got wel.
Ik kan niks anders dan een 1 x 12 cm fan. Het is voor een barebone:D.
Vandaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regnerus
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11-2020
Hier nog even twee foto's van het systeem (moet alleen nog een VGA block op)
nog wel een vraagje is het ook beter om nog de slangen in te korten? of maakt dat om de warmte (36 GR) niks meer uit? en moet ik ook nog 1 of 2 fans boven inzetten?
vanwege de airflow? of misschien nog andere tips.

http://members.chello.nl/s.regnerus/M5110010.JPG

http://members.chello.nl/s.regnerus/M5110009.JPG

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

weee af gelopen dagen bezig geweest met mijn eerst wc. zit nu op die computer te ineten draait opzich prima. de temps zijn wel hoog maar ja zal wel komen omdat de fan nog niet goed hangt en ik de blokjes niet echt super strak heb aan gedraait. heb nu een idle temp van 38 graden maar ja straks de blokjes aan draaien. ik was allang blij dat ik niks gesloopt had :D. het was wel flink proppen in om de setup in een midi tower te krijgen :D.

setup:
black ice extreme
frigus amd blok
frigus nforce blok
frigus gpu blok
l-20 pomp
cdrom bay res

heb op alle fittings van de blokjes slangklemmen gedraait toevallig waren die in de zelfde kleur :D.

vraagje: ik zie soms wat lucht bubbels van uit het res naar het rad gaan maar hoe kan dat de fittings van het res zitten compleet onder water. zou het zo kunnen zijn dat de pomp zo hard er aan zuigt dat er lucht mee komt? wazig

[ Voor 24% gewijzigd door gakkethijs op 16-06-2004 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die luchtbubbels verdwijnen na een aantal uren vanzelf.
Mijn temps, ook met L20 en Frigus blokken zijn ook constant boven de 40'C omdat kamertemp hier hoog is. Scheelt snel een graad of 4 tot 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jippen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-08-2024
na dit alles gelezen te hebben , (en het is een hoop) ga ik er ook eens aan beginnen denk ik ,ben nogal handig en heb al paar mods/overclocks achter de rug.

nu waar ik nu nie echt het bos door de bomen niet zie zijn die diameters van buis
wat ik weet is dat ik alles in 1/4 wil -> betekent dit 10 mm ? of 8 mm of is dit 10 buiten en 8 mm binnen ?!?? het is mij echt niet duidelijk

wat ik wil is wel al ongeveer duidelijk

cpu blok : dangerden MAZE4 (of betere tdx geval?)
gpu blok : dangerden MAZE4GPU
rad: black ice extreme II
pomp: eheim 1048 (naar het schijnt de stilste/krachtigste voor zijn soort)
tube: tygon geval
waterreservoir: twijfel tussen tank o matic of Coolplex 50

nu wil ik alle fittings 1/4 welke aansluit stukken moet ik dan juist kopen ?
dat zijn mij grootste vraagtekens , want buis kopen van 1/4 en aansluitingen van 1/2 of omgekeert heeft niet veel zin denk ik
dus graag hier beetje meer duidelijkheid over zou tof zijn :)
moet dienen om beetje te overclocken maar ook relatief stil kunnen werken
tower is een xaser III met 480 wat voeding van zelfde merk.
en budget is tussen de 300 en 350 €

hoe meer ik google hoe zotter ik word :?

alvast velen dank _/-\o_

ps: aja en waar bestel ik dit best allemaal ? ben van belgie maar in buitenland bestellen is geen probleem als ze maar betrouwbaar zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door jippen op 16-06-2004 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik heb net mn Swifttech MCP600 Pomp binnen, ik ga em zo inbouwen :) Ik heb er een half uur voor in de file moeten staan van Delft richting Rotterdam, maar het was het waard :9

Hij is echt sweet :)

@Smarron
Je gaat geen spijt hebben van je aankoop!

Jullie horen dalijk weer van me!

//edit
Er zit momenteel geen AS3 op mn core, soon vga + nb meekoelen. De temps zien er nu nog min of meer hetzelfde uit. Daarnaast moet alle lucht nog uit mn ssteem...

[ Voor 30% gewijzigd door aramdin op 16-06-2004 23:15 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTransporter
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:47
Hallo,

Ik ben nou al een week of 2 aan het rond kijken voor waterkoeling, maar ik weet nog steeds niet echt wat nou goed is om te beginnen Asetek KT12A-L30 lijkt mij opzich wel wat. Het wordt dus mijn eerste waterkoeling en ik wil het liefst een set. Het mag max. 300 euro kosten. Ik heb de search gebruikt en ook reviews op tweakers beken, er is alleen vrij veel aanbod en ik wil wel het goede kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed is relatief. Wat goed is voor de een hoeft niet goed te zijn voor de ander. :+
Om maar te zeggen met 300 euro kan je volgens mij veel leuke dingen doen. En een ander punt is wat je nu eigenlijk wil. Stilte of hoge overclock of een combinatie waarna je je moet afvragen of waterkoeling nu wel hetgeen is wat je zoekt. (hier maar even wel van uitgaande)

Ik heb het gewoon zelf uitgezocht. In mijn ogen als je ene beetje rondkijkt en een paar revieuws of van deze topics lees kom je vanzelf bekende namen tegen. Kijk even na of ze voor jou voldoen en of de prijs je goed genoeg ligt. Dan is de keus snel gemaakt lijkt me.

(even in de trand van, zoek een auto, hier heb je 30000euro, zoek maar wat uit. Als ik er morgen maar in kan rijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTransporter
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:47
Perfect advies maar die had ik al weer half en half opgevolgt voordat je hem gaf :P. Ik ga waarschijnlijk de Reserator 1 aanschaffen die is lekker stil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de asetek kt12a-l30 een goede overklokker ?
Ik ben ook net als die ander opzoek

bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Met de set van Asetek doe je eigenlijk geen foute aankoop imo.

Je hebt namelijk

-een goed performend blok, de Antartica > Review @ overclockers.com
-een sterke pomp, de hydor l30
-een volledige oplossing > cpu + nb + gpu
-een 2x 12cm rad
-een automatisch opstartende pomp
etc etc

http://www.asetek.com/main/page.asp?sideid=442

Aanradertje :)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jippen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-08-2024
aramdin schreef op 16 juni 2004 @ 23:13:
Met de set van Asetek doe je eigenlijk geen foute aankoop imo.

Je hebt namelijk

-een goed performend blok, de Antartica > Review @ overclockers.com
-een sterke pomp, de hydor l30
-een volledige oplossing > cpu + nb + gpu
-een 2x 12cm rad
-een automatisch opstartende pomp
etc etc

http://www.asetek.com/main/page.asp?sideid=442

Aanradertje :)
da is het wat ik zoek zie ben ik direkt van mijn probleem af kwa afmetingen van de buizen, thanks for the tip
waar kan je die ergens krijgen in belgie/nederland/duitsland waar het betrouwbaar is bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Voor nederland: pricewatch: Asetek WaterChill KT12A-L30 (CPU/VGA/NB, Socket 478/754/940, set)

Atro, heb ik nooit eerder besteld, wel contact gehad. Kwamen over als erg vriendelijke mensen met verstand van zaken. Ook al was ik nog geen klant, toch deden ze moeite voor me. Ze hebben wat voor me uitgezocht, waarna ik bericht van ze kreeg

Computershop Delft, ben ik vandaag langsgeweest, aardige medewerker, leuk aanbod, leuke winkel. Ze zijn niet al te duur. Heb er vandaag mn Swifttech pomp gekocht :)

Tweakstore, goed aanbod van tweakspul. Probleem is alleen dat bestellen niet echt meer tot de opties hoort. De eigenaar, Jeroen, runt die shizzle nu in zn eentje, waardoor hij het onwijs druk heeft...Als je langsgaat ben je gemiddeld een uur kwijt, omdat je maar blijft praten met die gast :D Hij neemt volop de tijd voor je en weet waar tweaken over gaat :)

Niet te vergeten dat er ook zoiets bestaat als een shop survey, klik op de duimpjes naast de shops in de pricewatch en je leest de ervaringen van mensen die ervaring hebben met de winkels.

Suc6!

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regnerus
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11-2020
jippen schreef op 17 juni 2004 @ 00:32:
[...]

da is het wat ik zoek zie ben ik direkt van mijn probleem af kwa afmetingen van de buizen, thanks for the tip
waar kan je die ergens krijgen in belgie/nederland/duitsland waar het betrouwbaar is bestellen
Heb mijn hele hebben en houwen bij CT SYSTEMEN vandaan gehaald.Perfecte zaak (had het binnen 2 dagen in huis)maar zoals aramdin al zei kijk anders even op pricewatch daar staat het ook wel waar je het vandaan kan halen.

[ Voor 4% gewijzigd door Regnerus op 17-06-2004 07:59 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

aramdin schreef op 16 juni 2004 @ 19:00:
Ik heb net mn Swifttech MCP600 Pomp binnen, ik ga em zo inbouwen :) Ik heb er een half uur voor in de file moeten staan van Delft richting Rotterdam, maar het was het waard :9

Hij is echt sweet :)

@Smarron
Je gaat geen spijt hebben van je aankoop!

Jullie horen dalijk weer van me!

//edit
Er zit momenteel geen AS3 op mn core, soon vga + nb meekoelen. De temps zien er nu nog min of meer hetzelfde uit. Daarnaast moet alle lucht nog uit mn ssteem...
Ben echt zeer benieuwd! Ik denk dat ik helaas nog wel ruim 2 weken moet wachten, vanwege die IA. Maar de fans en het rad enzo moeten ook nog binnenkomen. Hoe zijn je temps nu ongeveer? En maakt de pomp nou zoveel geluid of valt dat enorm mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Mn temps zijn nu ong. even laag/hoog als met de eheim 1048, komt mede doordat ik mn Artic Silver niet kon vinden :) Daarnaast moet ik nog wat extra demiwater in mn res gooien. De pomp is zo sterk dat bij mn inlet van mn res er gewoon soort van waterkolken ontstaan :)

En de pomp super stil, denk dat je HD('s ) meer geluid maken...

Temps:
Idle 42
Load 44

Met
Athlon Xp-M 2600+ @ 2400mHz, 1.650v
Asus A7N8X-E Deluxe

Als ik er weer Artic Silver op gooi en die goed ingewerkt is, zal het naar verwachting een graad of 2 a 3 schelen.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QlimaX
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-08 07:47
Wat is het verschil van geluid tussen die 2 pompen ? (1048 en de mcp-600).

Ik was namelijk sterk aan het twijfelen tussen de twee maar had uiteindelijk toch voor de 1048 gekozen omdat ik zeker wist dat 'ie stil was, maar als tussen die 2 geen/weinig verschil is dan wil ik toch wel die van swiftech en als ik snel ben kan het nog :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizonKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03 00:40
Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 16:44:
Ben opzoek erna.

[Weet toevallig iemand, een nieuwere review. Met veel radiators :D.
Beetje laat, maar misschien helpt dit nog:
http://www.nokytech.net/dossier.php?lire=114&page=1

Wel en français. :P
Je moet maar eens kijken bij "Dossiers", daar staat nog wel wat tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

aramdin schreef op 17 juni 2004 @ 11:37:
Mn temps zijn nu ong. even laag/hoog als met de eheim 1048, komt mede doordat ik mn Artic Silver niet kon vinden :) Daarnaast moet ik nog wat extra demiwater in mn res gooien. De pomp is zo sterk dat bij mn inlet van mn res er gewoon soort van waterkolken ontstaan :)

En de pomp super stil, denk dat je HD('s ) meer geluid maken...

Temps:
Idle 42
Load 44

Met
Athlon Xp-M 2600+ @ 2400mHz, 1.650v
Asus A7N8X-E Deluxe

Als ik er weer Artic Silver op gooi en die goed ingewerkt is, zal het naar verwachting een graad of 2 a 3 schelen.
Dus je zal om de nabij de 40 idle zitten. Had stiekem een iets lagere temp gehoopt. Ik heb op dit moment die TT Aquarius2 set en idle is hij nu 36 graden, load wel 45. XP-M 2500+ @ 2500Mhz (1,9volt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damn, ik wacht nu al bijna vier weken op mijn asetek vga koeler. Hebben meer mensen dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 15:00:
Damn, ik wacht nu al bijna vier weken op mijn asetek vga koeler. Hebben meer mensen dit probleem?
Waarom post je dat in dit topic? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smarron schreef op 17 juni 2004 @ 15:45:
[...]
Waarom post je dat in dit topic? :?
Omdat iemand anders hier laatst postte dat hij er ook een ging kopen. Zo vreemd is de vraag toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 19:39
vraag over z´n eheim reservoir

http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&ItemID=698

ik wil over gaan op een wc setje met een eheim 1250 als pomp alleen past z´n reservoir ook gewoon op een 1250 pomp ookal staat er dat hij voor de 1048 pomp is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

voudje

[ Voor 97% gewijzigd door Smarron op 17-06-2004 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Smarron schreef op 17 juni 2004 @ 14:29:
Dus je zal om de nabij de 40 idle zitten. Had stiekem een iets lagere temp gehoopt. Ik heb op dit moment die TT Aquarius2 set en idle is hij nu 36 graden, load wel 45. XP-M 2500+ @ 2500Mhz (1,9volt).
Ik heb de Tt Aq2 ook gehad :) Ik weet ook niet cker of mn asus mn temps goed uitleest. Het is bekend dat de temp sensors van asus niet echt betrouwbaar zijn. Voor de rest heb ik nog wat last van lucht in mn systeem, moet snel ff water bijkopen B)

Komt wel goed als ik er weer As3 op heb zitten + alle lucht systeem is :7

@eltinio
Niet doen, je gaat op die manier alleen maar lucht aanzuigen, de eheim 1250 is een krachtige pomp, het reservoir zal niet toereikend zijn voor die pomp.

You have been warned }:O

[ Voor 14% gewijzigd door aramdin op 17-06-2004 17:16 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
aramdin schreef op 17 juni 2004 @ 17:15:
[...]

Ik heb de Tt Aq2 ook gehad :) Ik weet ook niet cker of mn asus mn temps goed uitleest. Het is bekend dat de temp sensors van asus niet echt betrouwbaar zijn. Voor de rest heb ik nog wat last van lucht in mn systeem, moet snel ff water bijkopen B)

Komt wel goed als ik er weer As3 op heb zitten + alle lucht systeem is :7

@eltinio
Niet doen, je gaat op die manier alleen maar lucht aanzuigen, de eheim 1250 is een krachtige pomp, het reservoir zal niet toereikend zijn voor die pomp.

You have been warned }:O
is er een minimum aan hoeveel liter er in het reservoir moet kunnen ) zat zelf op iets kleins te hopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QlimaX
eltinio schreef op 17 juni 2004 @ 17:32:
[...]
is er een minimum aan hoeveel liter er in het reservoir moet kunnen ) zat zelf op iets kleins te hopen)
Het probleem van die reservoir is dat de uitgang van het reservoir te dichtbij de dop en dus lucht is, kijk maar eens op die plaatjes, hij zuigt op die manier ook lucht mee. Lees dit stukje maar van een tweakers.net review:
http://www.tweakers.net/reviews/318/4

Er zijn overigens wel ongeveer dezelfde reservoirs maar iets gemod om het probleem tegen te gaan.

@Aramdin, wil je a.u.b. even mijn vraag beantwoorden, ik moet snel zijn namelijk >:)
QlimaX schreef op 17 juni 2004 @ 13:19:

Ik was namelijk sterk aan het twijfelen tussen de twee maar had uiteindelijk toch voor de 1048 gekozen omdat ik zeker wist dat 'ie stil was, maar als tussen die 2 geen/weinig verschil is dan wil ik toch wel die van swiftech en als ik snel ben kan het nog :).

[ Voor 28% gewijzigd door QlimaX op 17-06-2004 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bornin
  • Laatst online: 04-08-2024
Ik heb een plan maar het is vast niet nieuw dus ik verwacht wel enige respons :P

Ik heb een antec sonata icm Asetec waterchill.
Draait op zich allemaal prima maar het tweak/mod bloed gaat toch weer kruipen waar het eigenlijk niet zou mogen.

Dus: wat ik wil doen is een gat in de bodem van mijn kast zagen om daar een 120MM fan lucht in mijn kast te laten blazen, met stoffilter uiteraard.

Bovenop de fan wil ik dan mijn rad leggen, hierdoor zal hij denk ik de meest koele lucht aangevoerd krijgen(van onderen uit) . Zoals jullie wellicht weten heeft mijn case standaard al een 120MM fan achterin maar nu wil ik er nog 1 bovenin mijn case maken om de warme lucht weer af te voeren.

Het kan heel goed zijn dat ik het verkeerd zie maar volgens mij is dit een redelijk optimale setup voor WC.

In de huidige, zeg maar standaard setup is mijn CPU temp 38 graden Idle. Dit is dan mijn A64 3000+@2200 Mhz, Club3d9700Pro en chipset allemaal op water.
Ik verwacht met al dat geknutsel toch wel een graad of 4 te zakken. Is dit haalbaar of zeggen jullie "profs"al bij voorbaat misschien al dat ik r geen reet mee opschiet.

Non taken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
QlimaX schreef op 17 juni 2004 @ 13:19:

Ik had je post niet eens gezien! :)

Even kort het verschil proberen te beschrijven

Eheim1048
-Vierkant, groot
-Theoretische 600 l/u
-220v aansluiting (stekker met randaarde)
-13mm aansluitingen standaard
-Opvoerhoogte (head) 1.5m
-Stil
-Verwisselbare slangaansluitingen

Swifttech MCP600
-Ronde vorm, klein
-Theoretische 700l/u
-12v aansluiting (molex)
-13mm aansluitingen
-opvoerhoogte (head) 3.2m
-stil
-Vaste slangaansluitingen

Check deze site voor een goede review waarin je ziet dat de Swifttech gewoon heerst :)

Pomp Shootout

Quote: Of the pumps tested, the Swiftech MCP600 is clearly the best choice for very restrictive cooling loops.

@whizz666
Direct koude lucht aanzuigen door je rad is sowieso een must :) Ik heb gehoord/gelezen dat een topfan een graad of 4 a 6 kan schelen, icm opbouwende warmte die nergens snel kan worden afgevoerd. Ik heb het dan wel over de casetemp.

[ Voor 11% gewijzigd door aramdin op 17-06-2004 18:04 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QlimaX
Ja ik ken die review wel maar dat is nog de "Ouwe" versie van de MCP-600.
De huidige zijn de revisie 2.0 met wat aanpassingen etc. dus misschien is het nu anders. Want hier zeggen ze van de mcp-600 dat deze "the loudest of the bunch" is.

En bij deze review:
http://www.modthebox.com/review243_2.shtml
Zeggen ze weer dat 'ie heel stil is }:O

Daarom weet ik 't ff niet meer :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

whizz666 schreef op 17 juni 2004 @ 17:44:
Dus: wat ik wil doen is een gat in de bodem van mijn kast zagen om daar een 120MM fan lucht in mijn kast te laten blazen, met stoffilter uiteraard.
waar heb je je rad nu hangen?
Ik zou zelf dan een 120MM blowhole aan de voorkant maken. Aan de onderkant van je kast zit weinig ruimte en kan je fan niet egt lekker de lucht aanzuigen, hierdoor maakt hij meer geluid en verplaats ie minder lucht. Heb je pootjes onder je kast? of wieletjes? Met wieletjes (mits groot genoeg) kan je eventueel nog wel doen maar ik denk dat als je alleen pootjes onder je kast hebt dat je dan beter aan de voorkant een blowhole kan maken. De voorkant doet zowieso niet onder voor de andere 2. Andersom denk ik het wel...

Ik heb nu zo'n eheimreservoir, maar er zit nog best wel veel lucht in me setup, heeft iemand een idee of ik dit tegen kan gaan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik heb een soort gelijk reservoir, eigenlijk hetzelfde alleen dan van plexiglas

opzich werkt het wel alleen het vullen moet in 1x goed gebeuren, komt er lucht in kan je het vergeten en moet je weer opnieuw vullen, als er eenmaal lucht in zit krijg je het er met geen mogelijkheid uit, en ik gebruik een eheim 1046 300l/u pomp

je kan echt beter zelf iets maken of een groter reservoir kopen want dat ding is echt bagger te noemen, he he 2e waarschuwing :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bornin
  • Laatst online: 04-08-2024
Verwijderd schreef op 17 juni 2004 @ 18:31:
[...]

waar heb je je rad nu hangen?
Ik zou zelf dan een 120MM blowhole aan de voorkant maken. Aan de onderkant van je kast zit weinig ruimte en kan je fan niet egt lekker de lucht aanzuigen, hierdoor maakt hij meer geluid en verplaats ie minder lucht. Heb je pootjes onder je kast? of wieletjes? Met wieletjes (mits groot genoeg) kan je eventueel nog wel doen maar ik denk dat als je alleen pootjes onder je kast hebt dat je dan beter aan de voorkant een blowhole kan maken. De voorkant doet zowieso niet onder voor de andere 2. Andersom denk ik het wel...

Ik heb nu zo'n eheimreservoir, maar er zit nog best wel veel lucht in me setup, heeft iemand een idee of ik dit tegen kan gaan??
Er zitten idd pootjes onder mijn kast, meer rubberen doppen eigenlijk van ongeveer 5 mm hoog. hierdoor zal r denk ik een lekkere tocht ontstaan.

een blowhole aan de voorkant kan natuurlijk ook maar juist het idee dat er recht tegenover mijn rad weer een fan in het dak zit leek me wel oké.

Non taken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
QlimaX schreef op 17 juni 2004 @ 17:39:
[...]

Het probleem van die reservoir is dat de uitgang van het reservoir te dichtbij de dop en dus lucht is, kijk maar eens op die plaatjes, hij zuigt op die manier ook lucht mee. Lees dit stukje maar van een tweakers.net review:
http://www.tweakers.net/reviews/318/4

Er zijn overigens wel ongeveer dezelfde reservoirs maar iets gemod om het probleem tegen te gaan.
zijn deze reservoirs dan ook te koop ergens of is het gewoon het aanpassen van z'n eheim reservoir.

misschien ken je een site waarop fotos en misschien een tut staat hoe dit gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

5MM is wel oke, maar ik denk dat het je flow togh belemerd..
Je kan ook onderin en aan de voorkant een gat maken, en voor eentje je rad hangen :)
PilatuS schreef op 17 juni 2004 @ 18:37:
ik heb een soort gelijk reservoir, eigenlijk hetzelfde alleen dan van plexiglas
opzich werkt het wel alleen het vullen moet in 1x goed gebeuren, komt er lucht in kan je het vergeten en moet je weer opnieuw vullen, als er eenmaal lucht in zit krijg je het er met geen mogelijkheid uit, en ik gebruik een eheim 1046 300l/u pomp
als ik de pomp uitdoe stroomt er wat water van boven mijn pomp naar beneden, hierdoor zal dat goed vullen nooit mogelijk zijn denk ik.. ben trouwens al bezig met een mooi zelfbouw reservoir :) ik heb trouwes dezelfde als jij hoor, mijne is ook plexi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 15:23
Heeft iemand ervaring met het bevestigen van de Cooltek Liquidfreezer Single.

http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=1446

Ik kan niet echt een plaatje vinden van hoe je de radiator kan bevestigen.

Ik heb gelezen dat hij goede prestaties levert maar zal hij beter koelen dan een blackicepro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

robbynaish schreef op 18 juni 2004 @ 13:06:
Heeft iemand ervaring met het bevestigen van de Cooltek Liquidfreezer Single.

http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=1446

Ik kan niet echt een plaatje vinden van hoe je de radiator kan bevestigen.

Ik heb gelezen dat hij goede prestaties levert maar zal hij beter koelen dan een blackicepro?
De inschroefverbindingen moet je er zelf nog bijkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 15:23
Nee, dat begrijp ik wel maar mijn vraag is hoe je hem kan bevestigen aan je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QlimaX
eltinio schreef op 17 juni 2004 @ 18:50:
[...]
zijn deze reservoirs dan ook te koop ergens of is het gewoon het aanpassen van z'n eheim reservoir.

misschien ken je een site waarop fotos en misschien een tut staat hoe dit gedaan is.
Alphacool heeft een gemodifiseerde versie ervan en is o.a. te krijgen bij tweakstore: (scroll helemaal naar beneden).
http://www.tweakstore.net...7f659f3&abt=27&itemgr=135

Een betere plaatje vind je op bijvoorbeeld op:
http://www.blacknoise.de/...B1_fuer_Eheim_104648.html

En een stukje in het Duits over de reservoir:
http://www.alltests.de/ha...alphacool_mv2_seite_3.php

Zelf ben ik gegaan voor een bayreservoir dus ben niet helemaal op ingegaan op deze reservoirs dus als ik jou was zou ik even kijken of je nog meer reviews kan vinden naar deze of soortgelijks,

Succes :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:00
ben al tijdje na aan het denken om waterkoeling in mijn PC te zetten.

maar zit nu na te denken over het reservoir.
en was vanmorgen met een paar vrienden op de sloop iets aan het halen en zag toen het waterreservoir in een auto.
maar die hebben vaak rare vormen dus weet iemand een auto die een waterresrvoir heeft met een mooie vorm? of zijn resrvoirs van autos niks voor de pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bigbot schreef op 18 juni 2004 @ 14:36:
ben al tijdje na aan het denken om waterkoeling in mijn PC te zetten.

maar zit nu na te denken over het reservoir.
en was vanmorgen met een paar vrienden op de sloop iets aan het halen en zag toen het waterreservoir in een auto.
maar die hebben vaak rare vormen dus weet iemand een auto die een waterresrvoir heeft met een mooie vorm? of zijn resrvoirs van autos niks voor de pc?
ik zou toch eerder voor een mooi plactic bakje gaan als reservoir, het ligt er natuurlijk wel aan of je de pomp er wel of niet in wil doen, als ik jou was zou ik gewoon eens rond gaan kijken bij de blokker of je iets moois kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
QlimaX schreef op 18 juni 2004 @ 14:11:
[...]

Alphacool heeft een gemodifiseerde versie ervan en is o.a. te krijgen bij tweakstore: (scroll helemaal naar beneden).
http://www.tweakstore.net...7f659f3&abt=27&itemgr=135

Een betere plaatje vind je op bijvoorbeeld op:
http://www.blacknoise.de/...B1_fuer_Eheim_104648.html

En een stukje in het Duits over de reservoir:
http://www.alltests.de/ha...alphacool_mv2_seite_3.php

Zelf ben ik gegaan voor een bayreservoir dus ben niet helemaal op ingegaan op deze reservoirs dus als ik jou was zou ik even kijken of je nog meer reviews kan vinden naar deze of soortgelijks,

Succes :>
ok thnx maar voor dit reservoir zie ik ook nogsteeds staan dat hij voor een eheim 1048 pomp is.

ik zou eerst ook gaan voor een bay reservoir maar ik zag in de case van razorblade dat een klein reservoir er ook wel vet uitziet en misschien beter weg te werken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:51

chromeeh

the Gnome

ik ben sinds kort ook begonnen om waterkoeling in mijn kist te bouwen,
nu had ik echter een vraag of een Koolance 100G blokje een Duron 1.3GHz fatsoenlijk kan koelen (ik gebruik uiteraard een goede radiator)
heeft iemand toevallig ervaring met dit blokje?

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben dus van plan om een koelboxje (voor blikjes), die dmv een peltier werkt, in mijn wc setup te zetten...

Ik weet dat dit soort onderwerpen al vaker aan bod zijn gekomen en dat zo'n peltier in zo'n koelbox nooit de hoeveelheid warmte van de cpu kan wegvoeren...

echter wil ik me standaard rad. gewoon in mijn setup houden...
ik ga dan mijn pompje in de koelbox doen... de koelbox zal dan als een gekoelde reservoir fuctioneren ,hij zal mijn rad extra steunen in het koelen van de cpu
(of kan ik beter mijn rad. in die koelbox doen?)

ik heb al een koelboxje op 't oog, deze werkt ook 12V maar is eigelijk bedoelt voor in de auto... kan ik die dan gewoon aansluiten op mijn voeding sinds die ook 12V leverd? of is de stroomsterkte anders? (is btw q-tec 550W)

ik verwacht geen wonderen van mijn idee... ik schat een daling van zo'n 10 graden...

en dan nu de vraag..

gaat dit werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Kleine update wat betreft mn Swiffie MCP600 :)

Ik heb vandaag mn Artic Silver3 weer gevonden. Daarnaast heb ik mn slangen geoptimaliseerd, op sommige plekken werden ze een beetje gebogen, waardoor de slang afgeknepen werd.

Ik heb nog geen load test gedaan, maar idle ben ik er flink op vooruit gegaan :7 !

Idle is nu 39graden (eerst 43), ik verwacht nog een graad of 2 vooruitgang, als de Artic Silver3 goed is ingewerkt e.d.
chromeeh schreef op 18 juni 2004 @ 19:47:
ik ben sinds kort ook begonnen om waterkoeling in mijn kist te bouwen,
nu had ik echter een vraag of een Koolance 100G blokje een Duron 1.3GHz fatsoenlijk kan koelen (ik gebruik uiteraard een goede radiator)
heeft iemand toevallig ervaring met dit blokje?
De koolance 100g heb ik gehad tijdens mn Tt aquarius II periode. Het blokje presteerd iets slechter dan het originele blokje van Thermaltake. Als je geen gekke dingen met je cpu doet moet ie wel normaal gekoeld kunnen worden. Ik weet niet hoeveel watt je cpu verstookt, maar de Koolance moet een theoretische 100watt aan warmte kunnen afvoeren (vandaar de naam 100G). We weten ook niet hoe de rest van je wc eruit ziet

[ Voor 1% gewijzigd door aramdin op 18-06-2004 22:01 . Reden: Correcties ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Verwijderd schreef op 18 juni 2004 @ 20:33:
ik ben dus van plan om een koelboxje (voor blikjes), die dmv een peltier werkt, in mijn wc setup te zetten...

Ik weet dat dit soort onderwerpen al vaker aan bod zijn gekomen en dat zo'n peltier in zo'n koelbox nooit de hoeveelheid warmte van de cpu kan wegvoeren...

ik ga dan mijn pompje in de koelbox doen... de koelbox zal dan als een gekoelde reservoir fuctioneren ,hij zal mijn rad extra steunen in het koelen van de cpu

ik heb al een koelboxje op 't oog, deze werkt ook 12V maar is eigelijk bedoelt voor in de auto... kan ik die dan gewoon aansluiten op mijn voeding sinds die ook 12V leverd? of is de stroomsterkte anders? (is btw q-tec 550W)

ik verwacht geen wonderen van mijn idee... ik schat een daling van zo'n 10 graden...

en dan nu de vraag..

gaat dit werken?
Nee, ik denk (weet bijna heel zeker) dat dit gewoon niet werkt.
Is al te vaak geprobeerd en mislukt

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrlck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:10

en dan nu de vraag..

gaat dit werken?
Je kan um gewoon op je 12 volt aansluiten als je genoeg wats over hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:11

_Ernst_

Mark It Zero!

en dan nu de vraag..

gaat dit werken?
Nee zal hoogst waarschijnlijk niet gaan werken. Zo'n peltier is misschien 40 watt ofzo, dus als het al zou werken , dan zou het een niet merkbare winst opleveren. Dus eigenlijk alleen maar extra stroomverbruik.

Stel je koel het water af, dan zou de radiator dit weer mooi op gaan warmen tot het weer op kamer temp is. Dus als je zoiets doet kun je iig geen radiator gebruiken maar moet het water helemaal door een peltier gekoelt worden. En daar heb je dan weer een hele zware voor nodig.

D'r staat trouwens een 0 teveel in je sig, fx59000xt ;)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat heb ik nou sinds gister voor mijn neus liggen :)

Afbeeldingslocatie: http://users.dfu-clan.net/mojo/DD_TDX/IMG_0563.JPG

Afbeeldingslocatie: http://users.dfu-clan.net/mojo/DD_TDX/IMG_0565.JPG

Afbeeldingslocatie: http://users.dfu-clan.net/mojo/DD_TDX/IMG_0575.JPG

Afbeeldingslocatie: http://users.dfu-clan.net/mojo/DD_TDX/IMG_0577.JPG

Afbeeldingslocatie: http://users.dfu-clan.net/mojo/DD_TDX/IMG_0582.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Ernst_ schreef op 18 juni 2004 @ 23:21:
[...]

Nee zal hoogst waarschijnlijk niet gaan werken. Zo'n peltier is misschien 40 watt ofzo, dus als het al zou werken , dan zou het een niet merkbare winst opleveren. Dus eigenlijk alleen maar extra stroomverbruik.

Stel je koel het water af, dan zou de radiator dit weer mooi op gaan warmen tot het weer op kamer temp is. Dus als je zoiets doet kun je iig geen radiator gebruiken maar moet het water helemaal door een peltier gekoelt worden. En daar heb je dan weer een hele zware voor nodig.

D'r staat trouwens een 0 teveel in je sig, fx59000xt ;)
ik wil ook geen temps onder kamer temp. mijn cpu is nu idle 45 :/ wat dus erg hoog is... ik wil het water gewoon extra koelen dmv die koelbox.. kijk ik zou al tevreden zijn als ik een stressed temp heb van 45 graden... want nu wordt ie stressed wel rond de 55 graden... dus nogmaals, ik hoef geen temps onder kamer temperatuur ofzo, dus dan gaat dat verhaal dat m'n rad het water weer gaat opwarmen niet meer op...

ps. die 0 te veel in me sig heb ik verbeterd :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

net ff open geschroeft

Afbeeldingslocatie: http://users.dfu-clan.net/mojo/DD_TDX/IMG_0588.JPG

Afbeeldingslocatie: http://users.dfu-clan.net/mojo/DD_TDX/IMG_0594.JPG

Afbeeldingslocatie: http://users.dfu-clan.net/mojo/DD_TDX/IMG_0597.JPG

aangezien er bijna geen pics op het internet zijn van dit nieuwe blokje zie je nu ook hoe het er van binnen uitziet, het water wordt het als het ware ingeperst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Hij ziet erg erg sweet uit!

Ik heb al testen gezien tegen de zilveren versie & de Whitewater die ik heb. Helaas moet de Whitewater het afleggen (al is het minimaal) tegen de zilveren versie...

Hoeveel koste die :9 ? De plaatjes die op het inet rondzwerfen zijn ook niet zo mooi genomen als die van jou 8)

Laat ff weten wat je temps zijn als tie ingebouwd is!

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aramdin schreef op 19 juni 2004 @ 10:15:

Ik heb al testen gezien tegen de zilveren versie & de Whitewater die ik heb. Helaas moet de Whitewater het afleggen (al is het minimaal) tegen de zilveren versie...

Hoeveel koste die :9 ? De plaatjes die op het inet rondzwerfen zijn ook niet zo mooi genomen als die van jou 8)

het bedrag wat er op de doos staat, 10 euro dus.
1 woord:
FICTIONS

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Ah Danny :)

10euro ruikt eerder naar alleen de verzendkosten B)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op dit moment is het nog maar ernaar kijken, kan pas maandag in de namiddag inbouwen. Kan nu ook wel, maar ik wil er de tijd voor nemen. Aangezien me case zondag weg gaat en ik em maandag middag terug krijg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Groots gelijk, met watercooling moet je sowieso rustig aan doen :)

Vandaar dat de reply zo lang duurde, je zat naar je blokje te staren zoals > :9~

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is wel gelapt, maar tis geen spiegel dus dat lappen doe ik later op de dag nog wel ff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

aramdin schreef op 18 juni 2004 @ 22:00:

[...]

De koolance 100g heb ik gehad tijdens mn Tt aquarius II periode. Het blokje presteerd iets slechter dan het originele blokje van Thermaltake. Als je geen gekke dingen met je cpu doet moet ie wel normaal gekoeld kunnen worden. Ik weet niet hoeveel watt je cpu verstookt, maar de Koolance moet een theoretische 100watt aan warmte kunnen afvoeren (vandaar de naam 100G). We weten ook niet hoe de rest van je wc eruit ziet
Ik heb een single 120mm rad. voor alleen m'n cpu (die trouwens gewoon orgineel op 1.3GHz loopt, dus niet OC'ed), de reden dat ik water koeling wil is dat het veel stiller is dan m'n huidige stofzuiger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Je kan het blokje voor 10euro kopen bij de www.oc-shop.nl . Ik had em destijds daar ook gekocht.

//edit
@crashoverride
Komt wel goed met je cpu, als je em niet overklokt zal dit blokje (voor nu) wel voldoen :) Enja, de stilte is mooi meegenomen!

[ Voor 45% gewijzigd door aramdin op 19-06-2004 15:16 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

aramdin schreef op 19 juni 2004 @ 14:10:
Je kan het blokje voor 10euro kopen bij de www.oc-shop.nl . Ik had em destijds daar ook gekocht.
I know, ik heb 'm hier al liggen ;)
Ik krijg daarstrax een mailtje van OC Shop waar ik de zelfde vraag had gesteld :)
Nu is het nog ff afwachten op m'n pomp en resevoir....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 10:02:
net ff open geschroeft

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

aangezien er bijna geen pics op het internet zijn van dit nieuwe blokje zie je nu ook hoe het er van binnen uitziet, het water wordt het als het ware ingeperst.
Kun je niet ff een paar maten doorgeven?

ik wil namelijk ff een ontwerpje er van maken en dan nabouwen!

Binnenmaten, buitenmaten, diktes, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
peltier vraag:

wil van de zomer overgaan op waterkoeling met peltier omdat ik vette temps wil kunnen halen om dan te gaan over clocken.

maar welk wattage peltier heb ik nodig, me amd athlon xp 2600+ geeft als het goed is max 72 watt aan thermal power af ( gegevens komen van amd site).

wat voor pelt heb ik dan nodig om super lage temps en misschien zelf sub zero te gaan ( goed isoleren)

er loopt een IA en de zwaartste daar is 270,5 watt maar is dat geen overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:29

Epsilon

eltinio schreef op 19 juni 2004 @ 18:28:
peltier vraag:

wil van de zomer overgaan op waterkoeling met peltier omdat ik vette temps wil kunnen halen om dan te gaan over clocken.

maar welk wattage peltier heb ik nodig, me amd athlon xp 2600+ geeft als het goed is max 72 watt aan thermal power af ( gegevens komen van amd site).

wat voor pelt heb ik dan nodig om super lage temps en misschien zelf sub zero te gaan ( goed isoleren)

er loopt een IA en de zwaartste daar is 270,5 watt maar is dat geen overkill?
Zowieso zal je niet aan die 72w blijven. Dit verhoogt met de snelheid en met het voltage.

Voorbeeld: een 2800mhz barton op 2.3v geeft al 200w af
Op waterkoeling trek je niet snel naar die 2.3v toe, maar je moet wel uitgaan van een 130w belasting.

270w peltier is niet overkill, je krijgt er gewoon betere temperaturen door. Zorg wel voor een GOED blok met vooral veel oppervlakte. Een Whitewater achtig design zal niet werken en een maze 4 ook niet.

neem een blok met veel kanalen, die vooral ook DIEP zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Hunter
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-09 10:32
weet iemand toevallig waar ik 1/2" naar 1/4" verloop stukken kan kopen?
bij 1a-cooling hebben ze het wel *(duitse site)* maar dat duurt dik een week voordat het er is.'

me radiator heeft nl. 1/2" aansluitingen en heb de daarbij behorende verleng stukken.
maar mijn Slang aansluitingen zijn 1/4" en passen dus niet.

iemand een idee waar ong. te halen?

deze ong. maar dna precies de andere kant op, van 1/4 > 1.8
http://www.tweakstore.nl/...id=2780&abt=64&itemgr=334

[ Voor 23% gewijzigd door Silent Hunter op 19-06-2004 19:58 ]

12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
Epsilon schreef op 19 juni 2004 @ 19:38:
[...]

Zowieso zal je niet aan die 72w blijven. Dit verhoogt met de snelheid en met het voltage.

Voorbeeld: een 2800mhz barton op 2.3v geeft al 200w af
Op waterkoeling trek je niet snel naar die 2.3v toe, maar je moet wel uitgaan van een 130w belasting.

270w peltier is niet overkill, je krijgt er gewoon betere temperaturen door. Zorg wel voor een GOED blok met vooral veel oppervlakte. Een Whitewater achtig design zal niet werken en een maze 4 ook niet.

neem een blok met veel kanalen, die vooral ook DIEP zijn.
zat te denken aan een dangerden TDX water blok.

kan ik ook checken zonder me blok eraf te halen of ik een barton of een palemino heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
//Silent Hunter
Probeer www.freezinghardware.nl & www.perfect-systems.nl
eltinio schreef op 19 juni 2004 @ 20:02:
zat te denken aan een dangerden TDX water blok.

kan ik ook checken zonder me blok eraf te halen of ik een barton of een palemino heb?
Je moet nog veel leren eltinio :) Hij zegt net dat je geen design a la Whitewater of RBX moet nemen, de TDX is net zon blokje met erg weinig oppervlak. Denk eerder aan een DangerDen Maze3 of Maze2. Je zou volgens mij ook kunnen gaan voor een D-tek Spiral (diepe kanalen en groot oppervlak).

Je kan met verschillende proggies je cpu uitlezen

CPU-Z > http://www.cpuid.com/cpuz.php
WCPUID > http://hp.vector.co.jp/authors/VA002374/src/download.html (kies de eerste link)

ps. Luister naar Epsilon, hij heeft genoeg ervaring + kennis wat betreft extreme koeling

[ Voor 13% gewijzigd door aramdin op 19-06-2004 20:26 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
aramdin schreef op 19 juni 2004 @ 20:24:
//Silent Hunter
Probeer www.freezinghardware.nl & www.perfect-systems.nl

[...]

Je moet nog veel leren eltinio :) Hij zegt net dat je geen design a la Whitewater of RBX moet nemen, de TDX is net zon blokje met erg weinig oppervlak. Denk eerder aan een DangerDen Maze3 of Maze2. Je zou volgens mij ook kunnen gaan voor een D-tek Spiral (diepe kanalen en groot oppervlak).

Je kan met verschillende proggies je cpu uitlezen

CPU-Z > http://www.cpuid.com/cpuz.php
WCPUID > http://hp.vector.co.jp/authors/VA002374/src/download.html (kies de eerste link)

ps. Luister naar Epsilon, hij heeft genoeg ervaring + kennis wat betreft extreme koeling
ok ( mijn fout niet helemaal goed gelezen)

heb het uitgelezen met sisoft en heb een thoroghbred dus ben er wel blij mee.

zal ook ff wat onderzoek doen naar waterblokken met veel kanalen en een groot oppervlakte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
aramdin schreef op 19 juni 2004 @ 10:15:

Kun je ff de maten van je whitewater posten/mailen??
ik vraag het hier maar ff want er staan geen mails bij in je myreact.
Alvast bedankt (ik wil dus btw een ww clone gaan laten freezen)
Contact me plz!

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 15:27:
[...]

Kun je niet ff een paar maten doorgeven?

ik wil namelijk ff een ontwerpje er van maken en dan nabouwen!

Binnenmaten, buitenmaten, diktes, enz.
Aan die meneer kan je het het beste vragen. Als hij het neit wil zeggen dan heeft het ook geen nut om het aan mij te vragen. Ik ga het niet doen want ze zitten net gemonteerd. Een tweaker heeft ze gemaakt die er ook een bedrijf mee heeft opgericht (dacht ik)

even mailen naar - info@frigus.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:56

Zenix

BOE!

Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 21:08:
[...]

Aan die meneer kan je het het beste vragen. Als hij het neit wil zeggen dan heeft het ook geen nut om het aan mij te vragen. Ik ga het niet doen want ze zitten net gemonteerd. Een tweaker heeft ze gemaakt die er ook een bedrijf mee heeft opgericht (dacht ik)

even mailen naar - info@frigus.nl
Uhm hij heeft over die dangerden blok :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aaah lol, mijn fout. Ik zag toen ik over die link ging een url van mij onderin staan dus ging er automatisch van uit dat ie mij en mijn pics had gequote. (hij was die url van mij dus gewoon aan het laden)

Mijn fout.

*slaat zichzelf voor hoofd*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Maar als ik het goed begrijp (heb bijna alle oude topics doorgelezen) moet het als volgt worden aangesloten:

Pomp --> CPU --> Reservoir --> Radiator --> Pomp etc. etc.

Correct me if I'm wrong, maar dat heb ik na veel veeel plaatjes kijken maar als standaard genomen, want ik kan er verder weinig over vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

chromeeh schreef op 20 juni 2004 @ 11:50:
Maar als ik het goed begrijp (heb bijna alle oude topics doorgelezen) moet het als volgt worden aangesloten:

Pomp --> CPU --> Reservoir --> Radiator --> Pomp etc. etc.

Correct me if I'm wrong, maar dat heb ik na veel veeel plaatjes kijken maar als standaard genomen, want ik kan er verder weinig over vinden...
Toch niet genoeg gelezen denk ik :)
Het is Pomp/radiator/CPU/Reservoir/Pomp enz...

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Speedy-J schreef op 20 juni 2004 @ 11:55:
[...]

Ahh dank u _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-J schreef op 20 juni 2004 @ 11:55:
[...]

ik dacht het niet

pomp>cpu>vid kaart>chipset>rad>resevoir>pomp

of

pomp>cpu>vid kaart>chipset>resevoir>rad>pomp

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 12:12:
[...]

ik dacht het niet

of

Zo ken het ook... ,Maar theorie is het water het dat uit de rad komt dus het koelst ,dus het lijk me logisch dat het dan eerst naar de CPU stroomt om te koelen en niet naar je reservoir waar ook weer een warme pomp staat te brommen... ;)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-J schreef op 20 juni 2004 @ 12:38:
[...]

Zo ken het ook... ,Maar theorie is het water het dat uit de rad komt dus het koelst ,dus het lijk me logisch dat het dan eerst naar de CPU stroomt om te koelen en niet naar je reservoir waar ook weer een warme pomp staat te brommen... ;)
je vergeet de flow gevoelige cpu blokken zoals de RBX, white water etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 13:09:
[...]

je vergeet de flow gevoelige cpu blokken zoals de RBX, white water etc.
In een gesloten systeem stroomt het water overal even hard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Ok ok, reservoir hoger plaatsen dan de pomp is me ook bekend, maar ik zit nu nog met 1 vraagje....
Hoe kan ik het beste van de aansluiting aan m'n radiator (10mm outer-diameter buizen) naar 9.5mm ID slangen.... Gewoon verwarmen en dan er voorzichtig op te drukken :?
En ze dan vast zetten met:
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/m/4000_4999/4600/4680/4683/468380_BB_00_FB.EPS.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de volgorde maakt dus egt nix uit:S
de totale opgenome warmte blijft het zelfde of je een blok nou voor of achter zet (dan heb ik het over een opstelling met 1 koelblok en 1 radiator), net zoals de afgestane warmte blijft hetzelfde en de flow is in het eerste onderdeel echt niet sneller dan in het laatste onderdeel.. er verdwijnt nl geen water

edit:
9,5mm slangen kan je gewoon over 10mm heenschuiven anders ff wat overheen blazan wil het dan meestal wel, wil het dan nog niet ff in kokend water leggen...
HOE je ze vast maakt maakt niet uit, kan ook wel met die witte dingetjes waar je ook kabels mee vastbind.. zonder vastbinden heeft het bij mij ook 1 jaar gewerkt zonder dat een slang los is gegaan..
(was ook wel te vinden @GoT)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Heeft iemand al een shop binnen nederland gevonden die de nieuwe Maze 4 chipset verkoopt?

Betreft:
link: http://www.dangerden.com/mall/Blocks/maze4_chipset.asp

Afbeeldingslocatie: http://www.dangerden.com/images/m4chip/m4chp_luc_lrg1.jpg

en de review : http://www.overclockers.com/articles1013/

//edit
ff kleiner gemaakt

[ Voor 7% gewijzigd door aramdin op 20-06-2004 21:00 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aramdin schreef op 20 juni 2004 @ 20:59:
Heeft iemand al een shop binnen nederland gevonden die de nieuwe Maze 4 chipset verkoopt?

Betreft:
link: http://www.dangerden.com/mall/Blocks/maze4_chipset.asp

[afbeelding]

en de review : http://www.overclockers.com/articles1013/

//edit
ff kleiner gemaakt
kep em in me handen gehad.
mailen met sales@ace-systems.nl of te wel et komt bij fictions vandaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:52

Exigence

dnkroz

Epsilon schreef op 20 juni 2004 @ 13:13:
[...]

In een gesloten systeem stroomt het water overal even hard ;)
Nee, er stroomt overal evenveel water per minuut/uur/whatever langs, maar het stroomt niet overal even hard ;) In een dikker stuk slang stroomt het langzamer als in een dun stukje slang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Ok over dikke en dunne slangen gesproken.....
Wat is de beste manier om van een dikke slang naar een dunne aansluiting te gaan en anders om :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
is het mogelijk op in 1 waterkoelings systeem de cpu met een peltier te koelen en dan de gpu en de NB gewoon waterkoelen

[ Voor 16% gewijzigd door eltinio op 20-06-2004 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verwijderd schreef op 20 juni 2004 @ 12:12:
[...]

ik dacht het niet

of

en ik dacht dan weer pomp -> reservoir -> de rest

waarom? ik heb het op die manier angesloten, en ook wanneer er ergens een lek in het systeem zit (tenzij het tussen je pomp en reservoir is) heb je altijd de zuigende kracht van je pomp, waardoor er geen water uit lekt, maar juist lucht wordt aangezogen. Bij jullie ideeén staat alles onder de druk van de pomp en kan er dus eerder lekkage optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:19
Gewoon veel ducttape eromheen :Y)

Of een verloopstukje ertussen. Vooral bij aquariumzaken en de betere ijzerhandel.

[ Voor 57% gewijzigd door bredend op 20-06-2004 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

bredend schreef op 20 juni 2004 @ 23:18:
Gewoon veel ducttape eromheen :Y)

Of een verloopstukje ertussen. Vooral bij aquariumzaken en de betere ijzerhandel.
Gamma of Praxis :?
Want die zitten hier hemelsbreed nog geen 400m vandaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Exigence schreef op 20 juni 2004 @ 22:36:
[...]

Nee, er stroomt overal evenveel water per minuut/uur/whatever langs, maar het stroomt niet overal even hard ;) In een dikker stuk slang stroomt het langzamer als in een dun stukje slang :)
scherp hoor ;)

maar dat maakt in dit geval niets uit :)
eltinio schreef op 20 juni 2004 @ 23:08:
is het mogelijk op in 1 waterkoelings systeem de cpu met een peltier te koelen en dan de gpu en de NB gewoon waterkoelen
Ja hoor, alleen zal het water wat warmer worden dan zonder peltier, dus je GPU en NB zullen ook iets warmer worden (lees 5-10 graden).

Je moet wel zorgen voor een fatsoenlijke radiator. Op zn minst een BI extreme met 1 fan. Maar liever een dual fan radiator of heater core.

[ Voor 42% gewijzigd door Epsilon op 20-06-2004 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
Epsilon schreef op 20 juni 2004 @ 23:34:

[...]

Ja hoor, alleen zal het water wat warmer worden dan zonder peltier, dus je GPU en NB zullen ook iets warmer worden (lees 5-10 graden).

Je moet wel zorgen voor een fatsoenlijke radiator. Op zn minst een BI extreme met 1 fan. Maar liever een dual fan radiator of heater core.
een scooter radiator met 2x 120 mm fan aan de voorkant van het rad en 2x 120 mm aan de andere kant van het rad

[ Voor 7% gewijzigd door eltinio op 21-06-2004 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

chromeeh schreef op 20 juni 2004 @ 23:34:
[...]

Gamma of Praxis :?
Want die zitten hier hemelsbreed nog geen 400m vandaan :)
Ik heb bij de locale loodgieter leverancier een oplossing gevonden:
een verloopstuk gemaakt uit 3 (koperen) delen:
-aansluitstuk voor kleine slang aan ene kant en schroefdraad aan andere kant.
-aansluitstuk voor grote slang aan ene kant en schroefdraad aan andere kant.
-koppelstuk met schroefdraad aan beide kanten.
(wel van dat teflon tape ertussen doen om het helemaal waterdicht te maken!)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

ToolkiT schreef op 21 juni 2004 @ 09:20:
[...]

Ik heb bij de locale loodgieter leverancier een oplossing gevonden:
een verloopstuk gemaakt uit 3 (koperen) delen:
-aansluitstuk voor kleine slang aan ene kant en schroefdraad aan andere kant.
-aansluitstuk voor grote slang aan ene kant en schroefdraad aan andere kant.
-koppelstuk met schroefdraad aan beide kanten.
(wel van dat teflon tape ertussen doen om het helemaal waterdicht te maken!)
Nu zal ik ff een [HK] opmerking maken....
Heb je er pics van :? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-01 21:59

ikman

weinig posts

_ferry_ schreef op 20 juni 2004 @ 23:17:
[...]

en ik dacht dan weer pomp -> reservoir -> de rest

waarom? ik heb het op die manier angesloten, en ook wanneer er ergens een lek in het systeem zit (tenzij het tussen je pomp en reservoir is) heb je altijd de zuigende kracht van je pomp, waardoor er geen water uit lekt, maar juist lucht wordt aangezogen. Bij jullie ideeén staat alles onder de druk van de pomp en kan er dus eerder lekkage optreden.
zo (pomp->reservoir->rad->cpu->nb->) heb ik het ook eens aangesloten en mijn temps werden 3/4 graden hoger dan mijn normale opstelling (pomp->rad->cpu->nb->reservoir->).
dat is bij mij zo dus ik weet niet of er ook veel verschil is als jij het omdraait.

als er een lek is dan lek je echt water. toen ik het net zo als jij had aan gesloten lekt mijn rad en mijn cpu door dat ik de klemmen niet strak genoeg had vast gemaakt. maar niks lucht aan zuigen het water liep er gewoon uit(gelukkig zat hij nog niet in mijn pc)

[SPARKPLUGS] [flickr] [ijs1]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWizzard
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-01 01:41

TheWizzard

Everything we R will never die

Oke..ik zou graag m'n watercooling setup door jullie onder de loep genomen willen zien, tenminste jullie kritische kijk erop hebben zeg maar.
Alle onderdelen zijn van innovatek.

CPU Blok: X-flow.
Northbridge en VGA: Graph-o-matic.
Reservoir: Tank-o-matic.
Radiator: DualRadi (geanodiseerd aluminium).
Pomp: Eheim 1250.
Slangen: 8mm pvc slangen.
Aansluitschema: Uitgang Res>Ingang pomp>uitgang pomp>ingang rad>uitgang rad>ingang cpu>uitgang cpu>ingang vga>uitgang vga>ingang nb>uitgang nb>ingang res.

Mobo: DFI LanParty NF2 Ultra Rev. B.
Mem: Mushkin PC3200 Level 1 Cas2 mem, 1gb, dual channel.
CPU: AXP-M2500+
VGA: Club3D R9800Pro @Gigacube XT Bios

Check m'n sig voor de specs. Idle wordt m'n cpu iets van tussen de 38 en 42 graden. Stressed kan dit oplopen tot in de (begin) 50 graden.

In de zomer, als het zo warm is ben ik verplicht m'n overklok lager te zetten. Dit wil ik eigenlijk niet. Wat ik dus denk is dat m'n wc setup niet optimaal is. Wat kan ik hieraan volgens jullie nog veranderen.

De innovatek produkten hebben allemaal 1/4 inschroefverbindingen, dus die zou ik kunnen vervangen voor andere slangpilaren (met 1/4 inschroef) zodat ik bijvoorbeeld de tygon 13mm slangen kan gaan gebruiken.

Als jullie me dingen aanraden he, is het dan ook mogelijk dat je me meteen een link geeft naar het produkt dat je me aanraad?

Alvast mijn dank voor jullie meningen.

[ Voor 8% gewijzigd door TheWizzard op 21-06-2004 12:48 ]

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2802719.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Als je het zo aansluit verlies je voor zover ik kan beoordelen juist het voordeel van de acceleratie van het water. Vooral bij de restrictive blokken (Ww, RBX, TDX, Cascade, etc) is het belangrijk een zo groot mogelijke velocity op het midden van het blok gericht te krijgen.

Als ik het vanuit mn eigen situatie bekijk, dan komt het water met een grote snelheid in mn res, maar gaat er met een lagere snelheid uit (tenminste zo lijkt het).

Ik heb nu: Swiffy MCP600 > DD Heatercore > D-tek Whitewater > Bay Res.

Mn Heatercore heeft een low flow drop design, dus het water komt met grote snelheid op mn Whitewater.
Goede blokken @ the moment zijn (die ook makkelijk te verkrijgen zijn)
DangerDen RBX / Asetek Antartica / SilverProp EVO-S

Reservoir
Tank-o-matic / Bay res

Radiator
Ga voor een kopere: Blackice Extreme / Dangerden Heatercore

Vga
Dangerden Maze 4 Gpu block / Swifttech MCW50 / Asetek Gpu blockje

Northbridge
Dangerden Z blok / Swifttech MCW20 / Asetek NB blokje

Pomp
Swifttech MCP600 / Eheim 1250

Slangen: 13mm (1/2") Tygon

De X-flow is volgens mij best goed, maar heel erg restrictive. Als het goed is had Epsilon dat blokje. Ik zou voor 13mm spul gaan, sowieso heeft de Eheim daar veel meer baat bij. Zowel de Eheim als de Swifttech presteren veel beter bij een grotere slangmaat.

Alle spullen die ik hierboven heb opgenoemd zijn te vinden op www.tweakstore.nl

[ Voor 44% gewijzigd door aramdin op 21-06-2004 13:45 . Reden: More nfo ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

chromeeh schreef op 21 juni 2004 @ 09:22:
[...]

Nu zal ik ff een [HK] opmerking maken....
Heb je er pics van :? :)
yep:

http://www.ofoto.com/I.js...q4h.6iod56x5&x=0&y=ftd0oi
pic 2 en 3.
Pic 2 is een plastic koppestukje gekocht bij http://www.pccasegear.com/category45_1.htm
Maar heeft slechts aan 1 kant 'ribbels' en is dus een mindere oplossing.. maar wegens ruimte gebrek aan slanglengte toch gebruikt (zie pic 25)

Pic 3 is het koppelstuk los en pic 19 het eind resultaat.

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.