De vele gezichten van de Shiva mark IV

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 3.662 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 18:36
Het is erg leuk te zien dat een pak van de projecten hun eindpunt bereiken. Ik heb dan ook stiekem de filmpjes opgeslagen :D

Een shiva zal zeer nauw komen bij hetgeen svs aanbied, je moet niet vergeten dat een sub als de Shiva enorm goedkoop is kwa bijkomende kosten. Zowel Adire als ikzelf spenderen geen halve cent in promotie. Wat je koopt gaat louter en alleen naar het product zelf en natuurlijk uitstekende >:) service.

Voor de mensen die er niet genoeg van krijgen, de koda reeks die Adire heeft gelanceerd is ook in HiFi te gebruiken. 40 mm X-max (lineair peak to peak, 350 RMS, singel 4 ohm.)

Richtprijs voor Benelux zal om en bij de 400 € liggen. Mischien wel wat duurder maar door de veel hogere sensitivity kan je enorm besparen op de amp. De genoemde DT300 is ruim voldoende om een Koda in alle omstandigheden tot op z'n einde te duwen, daar waar voor een shiva nog een bak meer power nodig is in sommige aplicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woody ik vind dat dempingsmateriaal echt veel uitmaakt in mijn sub. Zonder dempingsmateriaal klinkt het erg onrustig.

Wel gaaf trouwens die nieuwe woofer reeks.

De DT300 levert in veel gevallen genoeg vermogen om de Xmax flink te overschreiden.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2004 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:53

w00Dy

Make soap, not war

Verwijderd schreef op 18 juli 2004 @ 18:50:
Woody ik vind dat dempingsmateriaal echt veel uitmaakt in mijn sub. Zonder dempingsmateriaal klinkt het erg onrustig.
Ok, ik neem mijn woorden gedeeltelijk terug. De shiva gaat van 20hz tot 1 khz, stuffing zou bevoordelijk kunnen zijn voor het dempen van de midbass. Echter als je gaat filteren rond de 200hz ofzo zie ik het nut niet. Het haalt de punch er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb mijn Shiva al een tijdje spelen, maar nu dan toch maar eens de WIP :)

Ik ben uit gegaan van een 54 liter gesloten kast, zoals wel meer mensen hier. Het reference design van Adire dus. Als amp heb ik zoals zovelen een Detonation DT300, gefiltert op zo'n 100 Hz. 't Kost wat, maar dan heb je ook wat ;) Ik ga hem vooral voor muziek gebruiken en zo nu en dan een spelletje oid.

Nouja, foto's zeggen meer dan 1000 woorden, dus hier zijn ze!

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jon68970/diy/00zaag.jpg

The MOAS, Mother of All Saws :P Het monster wat mij een kaarsrechte kast heeft geschonken ;)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jon68970/diy/01werkplaats.jpg

Dit is waar het allemaal gebeurd is. Dit is de werkplaats van een houtbewerkingsbedrijf van de vader van de ex-vriend van mijn zus. Hier mocht ik (zeer dankbaar) gebruik van maken! *D

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jon68970/diy/02setje.jpg

Hier het hele setje, zonder lijm oid, wat in elkaar gezet moet worden. Planken zijn op de foto dus al gezaagt ;)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jon68970/diy/03baffle.jpg

Lang leve de lijmklemmen! :P Baffle goed verlijmen is altijd belangrijk natuurlijk!

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jon68970/diy/04uitklap1.jpg

Je kent ze wel, de leuke uitklap-papiertjes die je op de basisschool in elkaar moest vouwen tot een kubus. Nou, is het toch nog een keer van pas gekomen! 8)7 (Ja, ik ben die mafketel op de achtergrond :+)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jon68970/diy/05uitklap2.jpg

Wederom, nu met de bracing erbij :) Die "ovaaltjes" die je op de randen van de planken zit zitten, heten lamello's, deze zorgen voor ene uber-stevige verbinding tussen alle planken. Wat je doet is je zaagt een half ovaaltje uit 2 kanten waar de plank contact maakt, stopt daar zo'n lamello tussen, gier het zooitje vol met stevige lijm en klaar is * Plague ;). Een sterkere verbinding is er bijna niet! :)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jon68970/diy/06bracing1.jpg

Hier de uitsparing van de woofer in de bracing. Aan de andere kant zou later ook nog een uitsparing voor de versterker komen, maar staat niet op de foto ;)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jon68970/diy/07pizza.jpg

Natuurlijk, om 21:00 hadden we honger en was de huidige vriendin van de ex van mijn zus zo O+ om 2 overheerlijke pizza's en drinken te halen! _O_

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jon68970/diy/08achterkant.jpg

Mooi achteraanzicht van het zaakje terwijl we het in elkaar aan het lijmen zijn.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jon68970/diy/09binnenkant1.jpg

Het vooraanzicht. De bracing is hier goed te zien... Isn't it cool? 8-)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jon68970/diy/10kitten.jpg

En weer door met kitten! ;)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jon68970/diy/11binnenkant2.jpg

Wederom een mooi shot van hoe de binnenkant van de sub is.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jon68970/diy/12lijmklemmen.jpg

Lijmklemmen-mayhem, I love it! :P

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jon68970/diy/13eindresultaat.jpg

En zit is 'em met dak erop ;)

En hoe hij klinkt?
Super! :D Vooral de diepgang was zoooooooo verbazingwekkend! Wat een bak geluid kan dat ding maken zeg! Ik snap niet dat ik die diepgang nooit echt gemist heb met mijn set zonder sub. Maar nu zou ik niet meer zonden kunnen, echt niet. Rustige muziek wordt er veel "emotierijker" door en beuquen kan hij ook! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
** schopje **

Nu ook afgewerkt en al. Ik ben er niet 100% tevreden over, maar het kan ermee door. Afwerking is niet je-van-het.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jon68970/diy/14af.jpg

Ik doe het ooit nog wel een keer opnieuw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
toch ziet het er niet slecht uit hoor, alleen vind ik em wat licht, misschien met wat donkere lak eroverheen?
Er bestaat overigens een kleine kans dat jullie over enige tijd een hoorngeladen shiva van mij te zien krijgen, maar ivm weinig vrije tijd kan dit nog even duren...

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Netjes geconstrueerd met die lamello verbindingen. Heb je daar een speciale frees voor nodig? Afwerking is het lastigste van heel de klus. Je moet er echt gewoon veel tijd in steken. Gaaf trouwens een klussende vrouw dat ze je niet vaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:23
Zijn die lamello's absoluut nodig voor de stevigheid of is alleen lijmen al voldoende?

(Ik ben nl. zelf ook bezig met een Shiva sub en heb geen lamello-frees :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tech schreef op 23 juli 2004 @ 16:28:
Zijn die lamello's absoluut nodig voor de stevigheid of is alleen lijmen al voldoende?

(Ik ben nl. zelf ook bezig met een Shiva sub en heb geen lamello-frees :'( )
Lijmen is meer dan voldoende, maar die lamello's geven natuurlijk nog wat extra.

Er is bijna geeneen zelfbouwer die lamello's gebruikt geloof ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 juli 2004 @ 16:41:
[...]
Lijmen is meer dan voldoende, maar die lamello's geven natuurlijk nog wat extra.

pa heeft laatst nog zo'n ding gekocht om eem eens te testen, ik heb er nog geen gebruik van kunnen maken maar ik heb het idee dat ze erg veel handiger zijn dan duvels. voordeel is dat het allemaal wat makkelijker op z'n plaats blijft zitten tijdens het lijmen en het zal idd ook wel wat extra sterkte met zich meebrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:23
Atgast, wat voor lijm gebruik je? Gewone houtlijm of de uber-zuper-mega sterke konstruktielijm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Tech schreef op 23 juli 2004 @ 17:33:
Atgast, wat voor lijm gebruik je? Gewone houtlijm of de uber-zuper-mega sterke konstruktielijm?
Ik heb constructielijm gebruikt, maar ik betwijfel of deze, zeker bij mdf, sterker is dan de 'gewone' houtlijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 22:38
Atgast schreef op 23 juli 2004 @ 12:28:
Er bestaat overigens een kleine kans dat jullie over enige tijd een hoorngeladen shiva van mij te zien krijgen, maar ivm weinig vrije tijd kan dit nog even duren...
Een Shiva in een hoorn? Die moet dan toch debiel groot worden als je de lage Fs van de Shiva wil benutten? Enig idee hoeveel m² er nodig is om 20Hz met een hoorn te halen? ;)

Als je je hoorn niet speciaal erg laag wil laten gaan, maar gewoon erg hard, ben je echt wel beter af met een PA driver met stijve ophanging. Bij een hoorn wordt de excursie van de woofer heel hard gedempt, waardoor je de grote Xmax van de Shiva nooit gaat benutten. Het is dan zinvoller een driver met lagere Xmax en hoger rendement te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

[...]

ik gebruik ze, hoe maak je anders een stevige verbinding zonder er schroeven door te jagen. De kanten van het mdf zijn trouwens ook nog eens 45° geslagen om het contact oppervlak te vergroten, super sturdy dus :9

[ Voor 6% gewijzigd door w00Dy op 23-07-2004 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:52

voodooless

Sound is no voodoo!

subsonik schreef op 23 juli 2004 @ 19:43:
Als je je hoorn niet speciaal erg laag wil laten gaan, maar gewoon erg hard, ben je echt wel beter af met een PA driver met stijve ophanging. Bij een hoorn wordt de excursie van de woofer heel hard gedempt, waardoor je de grote Xmax van de Shiva nooit gaat benutten. Het is dan zinvoller een driver met lagere Xmax en hoger rendement te kiezen.
Dan heb je toch gewoon veel meer vermogen nodig om aan de Xmax te komen? Kan eindelijk eens iemand de thermische belastbaarheid testen :P (650W zou die toch moeten kunnen...).

Als het "hoorngebouw" af is dan zie ik de pics vanzelf wel :+

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
subsonik schreef op 23 juli 2004 @ 19:43:
[...]

Een Shiva in een hoorn? Die moet dan toch debiel groot worden als je de lage Fs van de Shiva wil benutten? Enig idee hoeveel m² er nodig is om 20Hz met een hoorn te halen? ;)

in principe heb je tot op een bepaalde hoogte gelijk. Echter, het is goed mogelijk om met een conische hoorn het rendament van een driver al met een relatief kleine hoorn te verhogen tot boven, laten we zeggen, een BR opstelling. Hoewel de curve sterk afvalt van een bep. aantal herz, houdt hij er overall meer SPL aan over bij gelijke frequentie. Met wat slim EQ werk zou je dus het rendament van een shiva aanzienlijk kunnen opkrikken. In theory, that is :P

en ja, ik gebruik een shiva omdat ik die heb, maar het gaat gewoon om de theorie te testen, die zou in principe voor elke driver gelijk moeten zijn. De shiva heeft verder idd geen bijzondere kwaliteiten als hoorn speaker :)

[ Voor 10% gewijzigd door Arjan op 23-07-2004 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik heb ook een keer met een tonsil 13cm drivertje lopen simuleren in hornresp en daar haal ik ook hééle nette scores, 103dB SPL bij van 45 tot 400hz (+-2dB)

Echt klein zou die hoorn ook niet zijn, met een mondoppervlak van 60x60cm en een lengte van zo'n 2 meter.

[ Voor 27% gewijzigd door MM op 23-07-2004 23:06 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik hoop er vanavond aan te kunnen beginnen, maar ik wilde jullie vast even lekker maken met het volgende :P
Ik heb een ontwerp gesimuleerd dat de xmax van de woofer wel degelijk naar zijn max gaat drijven terwijl hij een 84dB punt heeft van +/- 22Hz in half-space. Vergelijk dit maar met het -3dB punt van een standaard speaker, maar dan op een open veld, zonder muren dus. Als je de anechoïsche response gaat vergelijken dan blijkt het -3dB punt bij 30Hz te liggen, nog altijd 10Hz onder de -3dB van een gesloten ontwerp.
Zou je de hoorn in een hoek van je kamer plaatsen, dan gaat hij in theorie 90dB/W/m @ 20Hz produceren >:)

het klinkt allemaal erg mooi, aangezien de phase response meer lineair is dan die van een gesloten speaker! Het klinkt mij dus bijna te mooi om waar te zijn, maar er is echter maar één manier om deze theorie te testen...
Vanavond ben ik dus in de werkplaats te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCCarrot
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-01-2023
Heeft er iemand nog een Shiva te koop?

www.laserextreme.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCCarrot
MCCarrot schreef op 27 juli 2004 @ 13:27:
Heeft er iemand nog een Shiva te koop?
Niemand?

www.laserextreme.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Open anders ff op marktplaats een gezocht advertentie!

Maak je meer kans op een antwoord ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

En anders www.orbitcaraudio.be om ze bij Orbit te kopen ;)
Maar je zult wel een goedkopere 2ehands zoeken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind Orbit maar duur je kunt beter eens met Andreas praten. www.ls-wagner.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 14:02:
Ik vind Orbit maar duur je kunt beter eens met Andreas praten. www.ls-wagner.de
Yup!

Naamgenoten van mij zijn altijd goed ;) :o

Edit: alhoewel, ik zie dat hij daar €199,- kost, bij Orbit ook (heb nog met hem gemaild over de prijs van de shiva :) )

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2004 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Voor mijn BR Shiva heb ik een BR pijp van 210 x 75 mm nodig. Echter bij de bekende verkoop adressen hebben ze alleen pijpen met of 65 of 70 of 100 mm diameter.

Als ik met bv ISD de lengte aanpas op de nieuwe diameter, zou dit dan ongeveer hetzelfde resultaat geven als Adire voorheeft met haar reference designs?

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
wimpie schreef op 28 juli 2004 @ 15:42:
Voor mijn BR Shiva heb ik een BR pijp van 210 x 75 mm nodig. Echter bij de bekende verkoop adressen hebben ze alleen pijpen met of 65 of 70 of 100 mm diameter.

Als ik met bv ISD de lengte aanpas op de nieuwe diameter, zou dit dan ongeveer hetzelfde resultaat geven als Adire voorheeft met haar reference designs?
Het resultaat blijft hetzelfde zolang de tuningsfrequentie hetzelfde blijft.
Makkelijk bij het rekenen: oppervlak van de opening de helft zo klein, dan ook de lengte van de buis de helft zo klein.
rekenvoorbeeldje:

we hebben een buis met als radius 10cm en als lengte 20cm.
De oppervlakte van de buis is pi * 10² = 314cm²
Als we nu een buis van 5cm op dezelfde frequentie willen tunen, ongeveer 20Hz, dan moeten we de oppervlaktes van de openingen vergelijken.
pi * 5² = 79cm²
79 / 314 = 0.25
dus de verhouding is 1:0.25 -> 4:1
20 / 4 = 5 (20 * 0.25)
Nu komen we met een radius van 5cm en een lengte van 5cm als het goed is weer op 20Hz uit. Als je het met winISD narekent zie je dat het ongeveer klopt, ook al ben ik in het voorbeeld erg ruim geweest met afronden ;)

in formule vorm:
nr = nieuwe radius
or = oude radius
nl = nieuwe lengte
ol = oude lengte

nl = nr² / or² * ol

[ Voor 3% gewijzigd door Arjan op 28-07-2004 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*Kickje*

Ik heb zojuist een Adire Shiva besteld bij Andreas Wagner!

Hij maakte een erg mooie deal voor me, nl €120,- + een 10'tje verzendkosten.

Mooie deal dacht ik zo >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
40% korting tov. de prijs op z'n site aangegeven, dat mag je gerust een mooie deal noemen ja :) Die prijs is zelfs goedkoper dan de inkoopactie-prijs. Zeker dat het geen 2e handse woofer is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

subsonik schreef op 20 augustus 2004 @ 22:49:
40% korting tov. de prijs op z'n site aangegeven, dat mag je gerust een mooie deal noemen ja :) Die prijs is zelfs goedkoper dan de inkoopactie-prijs. Zeker dat het geen 2e handse woofer is? :)
Als ik Andreas mag geloven is het idd een nieuwe.
'I can offer you a brand new one.....' _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Ik heb hem daar 3 weken terug ook besteld en het geld naar overgemaakt, maar nog niets van vernomen sindsdien :/
Vanmiddag heb ik hem maar een mail gestuurd, wil er nu wel aan beginnen ;)
Mijn dealtje was iets minder trouwens, maar nog steeds leuk vind ik zelf, een Shiva MKIV + PR15 + verzending voor €319
Mijn aansturing wordt een Hypex HS200 die ik 2ehands heb kunnen kopen. Deze ligt al naast me te wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nou toch wel benieuwd als zo'n adire shiva zo'n peerles monster eruit speeld, weet iemand hier misschien iets meer over ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog anderen hier die iets bij Andreas hebben besteld?
Hoelang was de levertijd bij jullie?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 23:09:
Ik ben nou toch wel benieuwd als zo'n adire shiva zo'n peerles monster eruit speeld, weet iemand hier misschien iets meer over ?
Met 'Peerless Monster' bedoel je de XLS12+PR of de XLS10+PR neem ik aan?
Ik heb zelf een hele tijd getwijfeld tussen de XLS12 of de Shiva, maar uiteindelijk toch maar voor de laatste gekozen. De reden? Zou het niet weten eigenlijk :P Hij sprak me gewoon meer aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De shiva gaat harder dan de combi XLS10-slave. 120 euro !!!! dat is idd erg goedkoop. Ik heb ook bij Wagner m'n spullen gehaald maar ik was toch iets van 140 - 150 voor de shiva kwijt. Maar goed ook geen slechte deal. Het heeft bij mij wel lang geduurt voordat ik m'n spullen had. Maar goed voor die prijs boeit dat niet zo.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus als ik het goed begrijp, pakt 1 zo adire die peerles monster (die xls jah wat jij net zei hierbove!) dan is de keuze snel gemaakt toch??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Je kan 2 verschillende woofers toch niet zomaar vergelijken en eenduidig zeggen welke de beste is? Er zijn zoveel verschillende aspecten die een rol spelen: diepgang, geluidskwaliteit, geluidsdruk, grootte van de kast, uiterlijk van de woofer, technische eigenschappen van de woofer en materiaalkeuze, prijs, verkrijgbaarheid... Wat voor JOU de beste woofer van de 2 is, kunnen wij moeilijk voor jou beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

De Peerless is inderdaad ontworpen om in een ZEER kleine kist zijn werk te doen! (31,5 liter voor de 10" met PR). De ontwerpen van de Shiva beginnen bij 85 liter.
En je kunt ze inderdaad niet alleen vergelijken op welke harder gaat of welke dieper gaat. Ik geloof best dat ze allebei net zoveel Bang for the Buck zijn, maar dat het gewoon een kwestie van smaak is.

Ik heb trouwens vrijdagmiddag een mail naar Andreas Wagner gestuurd over de status van mijn bestelling, maar tot op nu nog niets gehoord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De ontwerpen van de Shiva beginnen bij 85 Liter???
40liter is toch al voldoende :?

Naja, mijn kast i siig ruim 95Liter :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Sorry ik bedoelde met PR, zoals de Peerless ook is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:49
[...]

ff een wat late reactie op alles :P

Lamello's zijn net als Duvels erg handig bij het "uitlijnen" van de box. Je hebt dan niet 3 paar handen nodig om alles op de plek te houden terwijl je je vierde paar handen gebruikt om de lijmklemmen te plaatsen. Ik heb bij mijn laatste speakers duvels gebruikt en kon als het ware de kast gewoon in elkaar kloppen en op me gemakkie de lijmklemmen plaatsen.

Over de te gebruiken lijm: De meeste lijm is sterk zat (het is nutteloos om een lijm te gebruiken die kneiterduur is en 10x sterker dan hout, ipv een betaalbare lijm die 2x sterker is dan het hout).
De montagekit die K+T altijd aanraadt (omdat het zo makkelijk is) zuigt! Ik heb het geprobeerd en kon er niet mee werken. De verbinding is heel zwak, de lijm is binnen 10 minuten al aangedroogd en het belangrijkste: Hij is heel dik, waardoor je kieren van 0,5mm krijgt. . .
Gewoon de gele constructielijm ( voorbeeldje van bison ) heeft mijn voorkeur: Sterk, makkelijk en het zet uit tijdens het uitharden (dicht dus kieren, komt op alle plaatsen).

En nog een leuk nieuwtje voor de echte basliefhebbers: Het lijkt erop dat Stryke audio de overgebleven voorraad EN tooling van Lamdba over gaat nemen. Dat zijn bijzonder goeie woofers, maar de persoon die ze op de markt bracht heeft zijn handel niet goed opgezet (te lage prijs en niet genoeg tijd/mankracht beschikbaar om alles af te handelen). Hij is er dus mee gestopt, maar de woofers komen dus hopelijk binnenkort weer beschikbaar _/-\o_
(zo'n $250-$290 afhankelijk van het model )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 11:18
Ik gebruik altijd lamello's. Superhandig. Alleen wel weer een extra apparaat nodig.
Omdat je 1 kant op fixeert met een lamello kan je nog een klein beetje corrigeren/rommelen maar alles blijft lekker bij elkaar. Extra kracht aan de verbinding geven ze ook nog een beetje maar dat vind ik van minder belang. De kleine randjes die je over houdt haal ik met een schaafje weg voor het schuren. Qua lijm gebruik ik altijd houtlijm.

[ Voor 72% gewijzigd door Redheinz op 23-08-2004 08:25 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
  • Laatst online: 01-07 14:46
Ik heb een vraagje voor de mensen met een DT-300, hebben jullie nou een dikkere kabel gesoldeerd op de printplaat? Wat is de beste manier hiervoor? Want zover ik begrijp moet je dus vanaf de versterker 2 kabels hebben naar de shiva.

Als iemand dus wat tips hiervoor heeft _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Michael schreef op 25 augustus 2004 @ 17:42:
Ik heb een vraagje voor de mensen met een DT-300, hebben jullie nou een dikkere kabel gesoldeerd op de printplaat? Wat is de beste manier hiervoor? Want zover ik begrijp moet je dus vanaf de versterker 2 kabels hebben naar de shiva.

Als iemand dus wat tips hiervoor heeft _/-\o_
Ik heb gewoon de orginele kabel gebruikt. Die is dik zat :) De voice coils moet je gewoon parallel met elkaar zetten met wat extra kabel.

Verwijderd

Bij mij komt ie (tijdelijk) aan een gebrugde Samson Servo 550 te hangen.

http://www.samsontech.com...e.cfm?prodID=81&brandID=2
Dingetje levert 550watt aan 8ohm gebrugd.
Kan ik hem wel gebrugd aan een Shiva hangen met paralel geschakelde spoelen?
Of kan ik beter 1 spoel per kanaal doen?

• subsonik
Beter 1 spoel per kanaal dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff een kickje. >:)
Hoe lang duurt het ongeveer als je geld overmaakt van nederland naar duitsland totdat het daar aankomt?

Ik (lees: m'n pa _/-\o_ ) heb nl een aantal weken terug geld over gemaakt naar Andreas Wagner voor een shiva..
Hij heeft het nog niet ontvangen zegt hij :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Meestal ongeveer een week. Tenminste naar Klingtgut-lsv duurde het dat ongeveer.
Ik wacht ook nog steeds op mijn bestelling van Wagner. De PR15 was even niet te leveren, maar zal hem weer eens mailen hoe het daarmee staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
  • Laatst online: 01-07 14:46
Het zou maximaal 5 dagen mogen duren. Maar ik wacht ook al 11 dagen op een reactie van orbitcaraudio.be of mijn geld binnen is :(
Na een goed anderhalf jaar [rml][ DIY] Subwoofer[/rml] kan ik hem dan eindelijk afmaken (en jeetje wat zijn er sinds die tijd veel subwoofers op basis van de shiva gemaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Na enige tijd dan toch foto's van mijn sub:

Bij deze presenteer ik de ZZUBWoofer (gebaseerde op de Shiva mark 4)

95L behuizing opgebouwd uit MDF, de hoeken zijn 45° slagen dus nergens een kopse kant. Daardoor is ook het lijm oppervlak vergroot. De binnenwanden zijn bekleed met loodbitumen en enkel het bovenpaneel is bekleed met fiberfill. Uiteraard zit er een versteviging in.
De afwerking is formica in maple. Formica is volledig krasvrij, duurzaam en glimt van zichzelf. Enige wat ontbreekt zijn de WBT terminals, die staan in backorder ;)

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bk286019/sub/sub_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bk286019/sub/sub_2.jpg
Totaal overzicht, neen dat is geen salon tafel waar hij opstaat. Maar een uit de kluiten gewassen ronde diner tafel. 95L behuizing neemt wat plaats in beslag :P

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bk286019/sub/sub_3.jpg
Onderkant

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bk286019/sub/sub_4.jpg
Vol beuken verniste voetjes. Ongeveer een 10 cm hoog.

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bk286019/sub/sub_5.jpg
you gotta love Schaeffer, 40 euro heeft deze plaque me gekost maar het is de moeite waard geweest :9 Waarom heet dit geval nu ZUBBWoofer ? Wel mijn originele nick is buzz maar die was bezet bij het registeren op GoT, in Tactical Ops/op msn ben ik nog altijd bekend als buzz vandaar. Nickchange anyone ?

[ Voor 19% gewijzigd door w00Dy op 07-09-2004 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 23:13
Denk je niet dat ie gaat stuiteren op die pootjes of komt er nog iets onder? Een naar beneden gerichte sub lijkt me namelijk nogmeer stuiteren dan een naar voren gerichtte. Vooral met de massa die de shiva heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Abaddon1 schreef op 07 september 2004 @ 18:18:
Denk je niet dat ie gaat stuiteren op die pootjes of komt er nog iets onder? Een naar beneden gerichte sub lijkt me namelijk nogmeer stuiteren dan een naar voren gerichtte. Vooral met de massa die de shiva heeft ;)
Wat denk je dat die kast weegt? ;)

ERG mooie sub geworden woody :) Met oog voor detail ;)
Misschien dat ik het gemist heb trouwens, maar wat voor versterker komt er aan? geen plate-amp zo te zien (de wbt's) of heb je die extern gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Die kast zal veel wegen maar met een goeie amp kan de Shiva heel heftig zijn. Met mn DT300 heb ik bij sommige films echt giga uitslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

de subversterking is momenteel een crown XLS 202 met een Roland E660 als parametrische EQ. De crown trekt aardig zijn plannetje maar maakt wel herrie door zijn fans.
Bedoeling was een ZapPulse van LC Audio als versterking maar dat is om budgetaire redenen afgevoerd :P Binnekort maak ik een aparte EQ voor het sublaag, ook weer met van die leuke schaeffer paneeltjes. Ooit wil ik wel een Crown K1 / K2 als versterker maar dat kan voorlopig ff wachten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zeer mooie sub w00Dy :D . Die van mij moet ik ook nog eens gaan afwerken.... spul heb ik nog steeds liggen :P

Maar echt waanzinnig mooi gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kreeg net bericht van Andreas.
Hij deed hem 2 dagen geleden op de post.
Dus volgens hem moet ik hem binnen 2-3 dagen binnen krijgen >:) :9
Kan niet wachten!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Verwijderd schreef op 10 september 2004 @ 12:05:
Ik kreeg net bericht van Andreas.
Hij deed hem 2 dagen geleden op de post.
Dus volgens hem moet ik hem binnen 2-3 dagen binnen krijgen >:) :9
Kan niet wachten!! :)
Ik heb alweer een paar dagen geleden hem een mail gestuurd over mijn bestelling, maar nog geen reactie :/
Mijn bestelling staat nu al bijna 1,5 maand uit.. wil hem wel eens ontvangen nu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pr8ige sub! Alleen even een vraagje waar kan je dat formica fineer spul hale ? en welke kleuren heb je nog meer?? En dan nog een vraagje, hoeveel weegtie nouw ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

geen idee wat hij weegt, hij is wat onhandig mee op de weegschaal te nemen :P

formica haal je bij de houthandelaar. Je kan echt 100'den kleuren krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door w00Dy op 10-09-2004 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Razorfist schreef op 10 september 2004 @ 12:58:
[...]

Ik heb alweer een paar dagen geleden hem een mail gestuurd over mijn bestelling, maar nog geen reactie :/
Mijn bestelling staat nu al bijna 1,5 maand uit.. wil hem wel eens ontvangen nu :P
Hmm..raar :?
Bij mij reageerde hij steeds juist heel snel, en mijn shivatje ligt nu al op het post kantoor op mij te wachten :9

Ik haal hem morgen op, en ik zal gelijk wel ff kijken of ik dan een aantal foto's kan maken.

edit:

Volgens mij was het deepspace die hier ooit eens een filmpje van zijn wapperende shiva heeft gepost.
Deze vond ik op de adire site.

Misschien kan jij jouw filmpje ook wel naar hun toe zenden, deepspace! ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2004 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Hij reageert niet echt snel bij mij..
Dat het in eerste instantie langer duurde was trouwens omdat de PR15 uitverkocht was. Dit zou ongeveer een week duren, maar dat is nu 2wkn terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Antwoord gekregen ;)
Maandag komen de PR15 weer binnen en komt het setje mijn kant uit gelijk :)

Verwijderd

Ik heb m'n Shiva net gehaald :)

Dat is nou echt een vette speaker >:)
Hij moet nog ff inspelen, maar hij klinkt nu al errug diep.
En strak! O+
Ik koop eerst een sub amp erbij, want zo lukt het niet helemaal zoals ik wil..
Hij hangt nu aan een amp waar geen low-pass inzit, en de sub-out van mijn verouderende marantz laat ook te wensen over; resultaat: subbie is goed te lokaliseren door de berg hogere-bastonen en uiteraard komt de woofer nu niet goed tot z'n recht omdat hij nu ook ongewenste frequenties moet weergeven :(

Maar, ondanks dat klinkt hij nu al erg veelbelovend _/-\o_

Iemand ervaring met de conrad sub-amps? :9

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2004 14:46 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Nee, maar kwalitatief zijn ze wel beter dan die XXL ampen.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• MCCarrot
DT10 en de DT300 Amps zijn hele goede amps voor het geld. zij klasse D dus ook goed voor de stroomrekening/
Misschien kunnen we een inkoop aktie voor deze amp regelen. Ik zoek er namelijk ook nog 1

www.laserextreme.nl

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Ik ga hem zelf aansturen met een Hypex HS200. Het plan was om ook voor een Detonation te gaan (DT150 waarschijnlijk, prijstechnisch gezien ;)) maar ik kon deze 2ehands krijgen voor een nette prijs :)

Verwijderd

Mooie amps allemaal, maar die liggen jammer genoeg boven mijn budget.. :'(

Ik vond de 300watt @ 4ohm variant van conrad/partsexpress er wel mooi uitzien:

Afbeeldingslocatie: http://www.partsexpress.com/imageslarge/300-794l.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.partsexpress.com/imageslarge/300-794iv.jpg

€149,- :9

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2004 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom heeft niemand nog de nieuwe versterker van Hypex genoemd? De ds 1.2?

120 watt aan 4 ohm, en 135 euro bij Speakerland

Zie hier op de site van hypex.Als je o pde mainpage de muis op het plaatje van de ds 1.2 houdt, dan zie je de achterkant ook nog.

Volgensmij een erg krachtige versterker en niet duur, maar toch met de kwaliteit van Hypex.
Leuk ding lijkt me.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2004 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

120w gebruiken is zonde, als je een shiva hebt zet er dan ook 500w op.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m.m schreef op 12 september 2004 @ 13:54:
Het was ook maar een ideetje... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m.m schreef op 12 september 2004 @ 13:54:
Wat een onzin, dat laatste beetje SPL dat je daarmee wint is niet voor iedere Shiva bezitter een must. Diepgang bereik je ook zonder absurd veel watt's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 september 2004 @ 13:07:
Waarom heeft niemand nog de nieuwe versterker van Hypex genoemd? De ds 1.2?

120 watt aan 4 ohm, en 135 euro bij Speakerland

Zie hier op de site van hypex.Als je o pde mainpage de muis op het plaatje van de ds 1.2 houdt, dan zie je de achterkant ook nog.

Volgensmij een erg krachtige versterker en niet duur, maar toch met de kwaliteit van Hypex.
Leuk ding lijkt me.
Lijkt mij ook een leuk ding :)
Ik vraag me af, of er een duidelijk hoorbaar verschil is tussen zo'n hypex of detonation en een conrad amp (ff afgezien van het vermogen).
Ik bedoel wordt de bas strakker ofzo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 september 2004 @ 16:49:
[...]

Lijkt mij ook een leuk ding :)
Ik vraag me af, of er een duidelijk hoorbaar verschil is tussen zo'n hypex of detonation en een conrad amp (ff afgezien van het vermogen).
Ik bedoel wordt de bas strakker ofzo :?
De duurdere gebruiken die ronde ringkerntransformatoren. Die kunnen meestal wat beter belast worden wat resulteert in "betere"bas.

Verder zullen ze wel wat betere gelijkrichting hebben (dwz, meer capaciteit). En een algemene betere opbouw.

Ik denk zeker dat er wel verschil zit in die van de Conrad of een Hypex (bijv. ruis). Of je het ook daadwerkelijk zal horen of alleen maar kan meten dat weet ik niet. :)

Ik denk ook dat de duurdere merken over het algemeen wat eerlijker zijn over de belastbaarheid en het aantal watts wat geleverd wordt. De goedkopere merken willen nog wel eens erg positief zijn. :P

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2004 20:46 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 12 september 2004 @ 18:41:
[...verhaal...] De goegkopere merken willen nog wel eens erg positief zijn. :P
Ik zou eerder zeggen: optimistisch ;) Met de rest ben ik het wel eens. De duurdere amps hebben daarnaast wat meer instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Een groot voordeel kan het filter zijn dat er in zit (12/18/24dB flankstijlheid). Hierdoor kun je de subwoofer strakker afstellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok :)
Dan ga ik eens kijken welke amps er allemaal binnen mijn budget passen (zowel top-budget modellen als cheap-topmodellen :9 ).
Budget = max. €150,-..
Moet toch wel een amp voor te krijgen zijn die een shiva eens flink de sporen kan geven? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat Conrad model lijkt mij een goede keus, de Conrad gids spreekt inderdaad over 300 Watt op 4 ohm. Bij Partsexpress hebben ze het over 272 Watt bij 0,2% THD (total harmonic distortion, oftwel vervorming)

Specifications: • Measured power output: 180 watts RMS into 8 ohms @ .1% THD, 272 watts into 4 ohms @ 0.2% THD • Signal to noise ratio: 101dB (A-weighted) • Dimensions: 10-3/8" W x 10-7/16" H x 3-1/4" D • Enclosure cut out: 9" W x 9-1/4" H • Voltage: Selectable, 115/230V, 50-60 Hz, 450W
High-Power Class AB Amplifier
Variable Phase Adjustment
Rumble Filter
High-Pass Filter for Satellite Speakers
Auto On/Off Circuit
Gold plated connectors

Voor een Detonation of Hypex met deze specs betaal je een stuk meer. Je krijgt daar dan waarschijnlijk een iets betere afwerkingskwaliteit voor. Om technische problemen met deze amp zou ik me niet druk maken, hij wordt al eeuwen door Partsexpress gevoerd dus dat zal wel goed zitten. Over de Hypexen hoor ik nog wel eens wat dingen voorbij komen over uitvallende modules, maar met de service zal het wel snor zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woody mooi gemaakt zeg (l8 reply) Scheaffer maakt mooie spullen idd! Dezelfde pootjes als mij gebruikt zie ik :) Ow wacht die van mij zijn maar van vurenhout.

Misschien is dit nog een leuk versterkertje? Klasse G ampje :)

http://www.acoustic-visio...amplifiers/parts_300-808/

best ziek site. Een must voor mensen die van sublaag houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou jij niet nog eens wat submodules naast elkaar zetten en behandelen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja beetje lastig vind ik. Ik heb wel wat van die dingen gehoord maar ik mis vaak opties zoals een subsonic filter en uitgebreide actieve correctie, welke bij hoog vermogen (>200 watt) eigenlijk niet zouden mogen ontbreken. Op de site van acoustic vision staan alle kanshebbers op een rij, behalve de Thomessen amps welke ook zeer goed presteren. Maar goed de meeste modellen zijn lastig te leveren en daarom is de keuze beperkt als je snel een module wilt

De DT300 (300watt@4ohm) is de beste keus op dit moment (imho) prijs kwaliteit om een shiva in een kleine kist (Q>0,7) mee aan te sturen, of een andere unit die tegen een stootje kan :) . De unit beschikt over een dipswitch panel waarop je de response wat naar beneden kan vergroten. Als je de Shiva in br opstelling aanstuurt kun je het panel instellen op cutoff bij 16/20/24hz. Jammergenoeg kan het niet allebei tegelijk. Wat dan weer wel moi is, is de plastic kap waarmee de unit, 100% luchtdicht gescheiden wordt met de kast zelf. Bij B&K electronics in Engeland is deze unit voor 250 euro te halen.
Nog wat info over klasse D versterking:
http://www.class-d-amplifier.nl/class-d-amplifier.htm

De Hypex HS200 (200watt@4ohm) zou ik gebruiken voor high-end drivers met een wat gematigder design zoals Eton/Focal. De versterkers leveren voor hetzelfde geld wat minder vermogen maar daar krijg je steilere filtering voor terug en een hogere dempingsfactor (betere impuls controle). Qua afwerking zit er weinig verschil tussen de units in die prijsklasse. 360 euro bij remo.

Heb je geen geld en wil je toch een echte subwoofermodule dan kun je terecht bij Muntz reparatie's voor een XXL (80watt@4ohm) voor maar 50 euro. Of je kan bij de conrad kiezen uit 4 modellen geloof ik die tot 300 watt bij 4ohm gaan waar ik sterk m'n twijfels over heb. Ze meten de S/N verhouding met A weighting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

class D is zowat het mode woord tegenwoordig, ik kijk vooral uit hoe die nieuwe Hypex dingen gaan presteren.

bedankt voor de toffe reacties btw :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 21:06:Heb je geen geld en wil je toch een echte subwoofermodule dan kun je terecht bij Muntz reparatie's voor een XXL (80watt@4ohm) voor maar 50 euro. Of je kan bij de conrad kiezen uit 4 modellen geloof ik die tot 300 watt bij 4ohm gaan waar ik sterk m'n twijfels over heb. Ze meten de S/N verhouding met A weighting?
Ik heb even gekeken bij Acoustic-visons en tot mijn verbazing kwam ik het Conrad model daar 3! maal tegen:

Adire Audio AVA250, Partsexpress en Rythmik A250 Basic

Toch wel een populair ontwerp dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 21:41:
[...]
Ik heb even gekeken bij Acoustic-visons en tot mijn verbazing kwam ik het Conrad model daar 3! maal tegen:

Adire Audio AVA250, Partsexpress en Rythmik A250 Basic

Toch wel een populair ontwerp dus. ;)
Ja idd :)
Wel vaag dat de prijzen zo verschillen O-)

Verwijderd

Ik heb hem weer een tijdje laten spelen, en hij gaat duidelijk steeds dieper :9
Als eq heb ik tijdelijk ff een oude JVC versterker uit de kast gehaald met een 5-bands equalizer; de bas voluit en de rest omlaag.
Lukt prima maar is nog niet optimaal..

Ook heb ik het idee dat ie steed meer kan hebben voordat ie gaat vervormen..kan dit kloppen :?

• @baddon
Vervormen? Hoe klinkt een vervormde bas dan? Ik heb nog niet mn Shiva tot vervormen gekregen. De druk wordt gewoon te groot waardoor mn oren vervormen :P

Verwijderd

Abaddon1 schreef op 18 september 2004 @ 16:32:
Vervormen? Hoe klinkt een vervormde bas dan? Ik heb nog niet mn Shiva tot vervormen gekregen. De druk wordt gewoon te groot waardoor mn oren vervormen :P
Naja, vervormen..
Het is meer een soort 'tik' bij de hardste diepe slagen :/

Zou ook misschien wel m'n amp kunnen zijn; 't is geen subamp maar een PA'tje :P

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 11:18
Ik heb 2 van die conrad-versterkers, de 300518 (100/150 Watt opgave 8/4 ohm) en de 301044 (190/300 watt opgave 8/4 ohm). Beide bevallen prima. Geen ruis, geen brom, geen zekeringen eruit tot nu toe (1 en 1 1/2 jaar in bezit). De 300518 heb ik nu even niet in gebruik, had 'm in gebruik op een Infinity 120.3SE in 100liter getuned op 22 Hz. No problem. Goed, hard, zuiver. Nu heb ik de 301044 op de 120.3SE in een gesloten kist van 25 liter. Beide units hebben 12 dB/octaaf filters, 6dB bassboost @ 30 a 35 Hz en een subsonic filter (12dB/octaaf grofweg onder de 20 Hz). De 301044 heeft een variabele fase-instelling.
De bassboost kan je veranderen wat ik gedaan heb bij de 300518:linkie. Beetje solderen en klaar is klara, natuurlijk heel wat oncomfortabeler dan de Detonations en (duurdere) hypexen. Ik heb de XXL nooit gehoord maar ik denk dat die substantieel slechter is.
Mijn voorkeur zou op dit moment zijn in budget-sferen:
Je wilt niet veel vermogen:
1. Hypex DS1.2 (Nooit gehoord, lowpass 12dB/octaaf).
2. Sitronik VP701 en VP150 (Nooit gehoord, maar goede dingen van sitronik gelezen, vaste Bassboost).
3. Conrad 300518
4. Mivoc AM120 (Ook gehad, was erg fijn in combinatie met AXX1212)
Iets meer geld: detonation 150.

Je wilt veel vermogen:
Conrad 301044
Iets meer geld: sitronik VP200 (vaste bassboost) of detonation 300 (goedkoop in engeland?).

Die 3dB die je mist tussen 120 (DS1.2 op 4 Ohm) en Conrad 301044 (Grofweg 2 maal meer volgens opgaaf) ga je echt niet missen....

Onder de 150 euro lijkt mij die Hypex DS1.2 moeilijk te verslaan. Als je je budget niet wilt/kunt verhogen: Kopen die DS1.2 :) is mijn advies.

Zin.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 18:01:
[...]

Naja, vervormen..

gegarandeerd, de amp.
magneet versus poolplaat zou ik niet omschrijven als 'tik' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 13 september 2004 @ 19:43:
Dat Conrad model lijkt mij een goede keus, de Conrad gids spreekt inderdaad over 300 Watt op 4 ohm. Bij Partsexpress hebben ze het over 272 Watt bij 0,2% THD (total harmonic distortion, oftwel vervorming)

Specifications: • Measured power output: 180 watts RMS into 8 ohms @ .1% THD, 272 watts into 4 ohms @ 0.2% THD • Signal to noise ratio: 101dB (A-weighted) • Dimensions: 10-3/8" W x 10-7/16" H x 3-1/4" D • Enclosure cut out: 9" W x 9-1/4" H • Voltage: Selectable, 115/230V, 50-60 Hz, 450W
High-Power Class AB Amplifier
Variable Phase Adjustment
Rumble Filter
High-Pass Filter for Satellite Speakers
Auto On/Off Circuit
Gold plated connectors
Zijn er ook nog gegevens over de dempingsfactor te bespeuren in de tech specs of is dit alles ?

[ Voor 4% gewijzigd door Haeg op 19-09-2004 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de shiva over z'n Xmech heen krijgt ben je al 300 watt verder hoor. En tegen de poolpaat dat klinkt meer als oorverdovend ratelen en klaperen. Ik had mijn losse volt driver een keer aan een audison autoamp gehangen en dat kraakte en tikte ook bij diep laag. Eenmaal aangesloten op de xxl geen spoor meer van het kraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atgast schreef op 18 september 2004 @ 22:36:
[...]

gegarandeerd, de amp.
magneet versus poolplaat zou ik niet omschrijven als 'tik' :+
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 01:57:
Als je de shiva over z'n Xmech heen krijgt ben je al 300 watt verder hoor. En tegen de poolpaat dat klinkt meer als oorverdovend ratelen en klaperen. Ik had mijn losse volt driver een keer aan een audison autoamp gehangen en dat kraakte en tikte ook bij diep laag. Eenmaal aangesloten op de xxl geen spoor meer van het kraken.
OK, das fijn om te weten :)
Des te meer reden om een conrad amp aan te schaffen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Ik ken de shiva m IV niet maar het is mijns inziens toch echt zo dat elke speaker als een wapperende papierdoek klinkt wanneer er geen hele goede amp aanhangt om hem te voeden .
Ik heb op mijn stroker 15 inch woofer twee versterkers van 600 watt rms [phoenix gold zx series] amps hangen .
Nu las ik al eerder dat de shiva ook dubbel spoels is dus waarom geen twee versterkers eraan bijv, tweemaal zo'n DT 300?
Of is dat voor zo'n shiva niet nodig?
Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 18:01:
[...]

Naja, vervormen..

Zo te lezen heb jij al problemen met je versterkervermogen .
Ik zou maar oppassen daluk blaas je jouw speaker naar de kl@#te

[ Voor 32% gewijzigd door Haeg op 19-09-2004 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haeg schreef op 19 september 2004 @ 12:37:
Ik ken de shiva m IV niet maar het is mijns inziens toch echt zo dat elke speaker als een wapperende papierdoek klinkt wanneer er geen hele goede amp aanhangt om hem te voeden .
Ik heb op mijn stroker 15 inch woofer twee versterkers van 600 watt rms [phoenix gold zx series] amps hangen .
Nu las ik al eerder dat de shiva ook dubbel spoels is dus waarom geen twee versterkers eraan bijv, tweemaal zo'n DT 300?
Of is dat voor zo'n shiva niet nodig?
[...]

Zo te lezen heb jij al problemen met je versterkervermogen .
Ik zou maar oppassen daluk blaas je jouw speaker naar de kl@#te
Hoe bedoel je?
Naar de kl#te door teveel vermogen, of door clipping?

Nou moet je natuurlijk niet denken dat ik door blaas als ie vervormt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 14:28:
[...]

Hoe bedoel je?
Naar de kl#te door teveel vermogen, of door clipping?

Nou moet je natuurlijk niet denken dat ik door blaas als ie vervormt ;)
Wanneer je je versterker overbelast door een speaker aan te sturen met een te groot vermogen gaat deze een gelijkspanning genereren in hele zware passages met als resultaat dat je spreekspoel doorbrand.
Je blaast een speaker makkelijker op met een te lichte dan met een te zware versterker.
Die tik zou ook kunnen komen door een te grote uitslag van de conus dit zou kunnen doordat je behuizing lek is .
Het probleem dan is dat je speaker mechanisch kapot gaat ik heb dit gehad met een boston pro 12inch van 1000 gulden :(
Ik kwam zelfs een reactie tegen van iemand die zijn speaker los in zijn handen teste zonder behuizing .Dit is niet aan te raden want hij is echt gauw stuk als ie een keer echt te ver uitslaat .
Overigens moet je ook serieus uitkijken met zeer lage frequenties{20 hertz},op de speaker staat vaak wel dat hij daar geschikt voor is maar zelden is dat zo .
Je komt niet vaak dit soort frequenties tegen in normale muziek behalve in de zogenaamde food for woofers cd 's .
Verder zijn alleen orgels in staat zulke lage freqenties te produceren Vaak word er in versterkers gebruik gemaakt van subsonic filters om je speaker te beschermen tegen dit soort frequenties.

[ Voor 51% gewijzigd door Haeg op 19-09-2004 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haeg schreef op 19 september 2004 @ 20:41:
[...]

Wanneer je je versterker overbelast door een speaker aan te sturen met een te groot vermogen gaat deze een gelijkspanning genereren in hele zware passages met als resultaat dat je spreekspoel doorbrand.
Je blaast een speaker makkelijker op met een te lichte dan met een te zware versterker.
Die tik zou ook kunnen komen door een te grote uitslag van de conus dit zou kunnen doordat je behuizing lek is .
Het probleem dan is dat je speaker mechanisch kapot gaat ik heb dit gehad met een boston pro 12inch van 1000 gulden :(
Kast lijkt me lucht dicht, maar ik zal het nog wel een keertje nalopen :)

Dit is de amp die ik gebruik.

Ik heb verschillende aansluit mogenlijkheden geprobeerd, maar bruggen aan 4ohm lijkt me geen goed idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 20:47:
[...]

Ik heb verschillende aansluit mogenlijkheden geprobeerd, maar bruggen aan 4ohm lijkt me geen goed idee :P
Met die amp zou ik gewoon beide spoelen apart aansturen, maar dat doe je vast al. Het scenario dat Haeg omschrijft is gewoon de spreekspoel die de de poolplaat ramt, nogmaals, dat is in mijn oren geen 'tik'...
Die tik kan een glitch van de amp zijn ten gevolge van het aan z'n max zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atgast schreef op 19 september 2004 @ 20:58:
[...]

Met die amp zou ik gewoon beide spoelen apart aansturen, maar dat doe je vast al. Het scenario dat Haeg omschrijft is gewoon de spreekspoel die de de poolplaat ramt, nogmaals, dat is in mijn oren geen 'tik'...
Die tik kan een glitch van de amp zijn ten gevolge van het aan z'n max zitten :)
Dat laatste kan idd wel geval zijn ja, want op de voorkant zitten verschillende LED's. Nl; 'idle', 'clip', en 'protection'.
Steeds als ik die 'tik' hoor zie ik een rood clip LED'je oplichten :(

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2004 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 20:47:
[...]

Nee ik zou in jouw geval de spreekspoelen in serie aansluiten en je versterker bruggen dan heeft ie een uitgangsimpedantie ven 8 ohm en een vermogen van max 550 watt .

[ Voor 27% gewijzigd door Haeg op 19-09-2004 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haeg schreef op 19 september 2004 @ 21:12:
[...]

Nee ik zou in jouw geval de spreekspoelen in serie aansluiten en je versterker bruggen dan heeft ie een uitgangsimpedantie ven 8 ohm en een vermogen van max 550 watt .
16ohm bedoel je, en dan heb ik nog maar iets van 275watt tot mijn beschikking :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Let niet al te veel op die schakeling, ik neem aan dat je de sub op een subamp wilt hebben, en niet op een PA amp? Passief filteren voor een sub als dat is niks. En dat de vervorming aan de amp ligt is wel duidelijk. :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barry|IA schreef op 19 september 2004 @ 21:44:
Let niet al te veel op die schakeling, ik neem aan dat je de sub op een subamp wilt hebben, en niet op een PA amp? Passief filteren voor een sub als dat is niks. En dat de vervorming aan de amp ligt is wel duidelijk. :)
Ik filter niet passief hoor :)
En ik zit idd achter een conrad amp aan :9
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste