De vele gezichten van de Shiva mark IV

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 3.662 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Bij mij is de baffle maar 18mm. Deze keus betreur ik min of meer, maar in de nu huidige opstelling is het probleem opgelost doordat de baffle nog maar een heel klein gedeelte overspant. Helaas heb ik het geheel op iets teveel spanning gezet en begint het MDF hier en daar te scheuren!! Ik heb alles gefixeerd met schroeven maar ik blijf me verbazen over de krachten die zo'n speaker op die kast zet. Ik laat nu alles netjes drogen zodat ik hem morgen in elkaar kan zetten waarna hij hopelijk niet meer uit elkaar hoeft. Daarna begint het gronden, verfen en aflakken. (waarna hij waarschijnlijk wordt verkocht omdat ik een rede wil hebben een nieuwe te bouwen >:) )

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Heb je net een inkoopactie afgerond wil je weer een nieuwe bouwen? Met welke driver wordt het deze keer? Mijn kast is eigenlijk veel te groot voor mijn kamer en denk er zelf ook aan om een andere te bouwen en misschien wel gewoon met de Shiva, maar dan de versterker buiten de kast. Wordt het geheel toch weer heel wat kleiner kwa afmetingen. De Shiva is echt bruut voor films en bepaalde muzieksoorten, maar niet voor alle soorten muziek.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:52

voodooless

Sound is no voodoo!

Jongens, jullie zetten dat ding echt wel te hard aan hoor :+

No probs hier met een dubbele 18 mm bafle (shiva is verzonken op de onderste plaat vastgeschroeft). Met de stevigheid van de rest van de kast ook geen problemen hier (alles enkel 18 mm MDF).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
deepspace schreef op 17 mei 2004 @ 22:32:

No probs hier met een dubbele 18 mm bafle (shiva is verzonken op de onderste plaat vastgeschroeft). Met de stevigheid van de rest van de kast ook geen problemen hier (alles enkel 18 mm MDF).
Ja, ik heb ook een dubbele baffle in die zin, maar er is maar 1 laag effectief dragend.
In de nieuwe setup is 1 laag dragend en 1 laag ondersteunend.

enne, @ kiddyl, ik heb nog 3 shiva's :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 09:42
deepspace schreef op 17 mei 2004 @ 22:32:

Helemaal mee eens!
Ik heb hetzelfde, een 36mm baffle, maar de shiva is met inslag moeren en bouten vastgezet op de onderste plaat. Geen enkel probleem! Verder gewoon het shiva 88Liter ontwerp 18mm met bracing. Ik vind de kast nauwelijks meetrillen.
Wellicht wordt dat anders als ik straks de DT 150 erin schroef
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Shutdown98 schreef op 18 mei 2004 @ 16:24:
[...]

Helemaal mee eens!
Ik heb hetzelfde, een 36mm baffle, maar de shiva is met inslag moeren en bouten vastgezet op de onderste plaat. Geen enkel probleem! Verder gewoon het shiva 88Liter ontwerp 18mm met bracing. Ik vind de kast nauwelijks meetrillen.
Wellicht wordt dat anders als ik straks de DT 150 erin schroef
8)
Neu.. ik heb een DT 300 :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Tuurlijk zijn dit problemen die je bij normaal gebruik niet tegenkomt, maar ik wil gewoon dat t kan. Niet dat ik na een feestje meteen de sub opnieuw kan gaan bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn kast heeft na de verzwaring veel minder last van mee trillen. Maar als je de kast van 18mm mdf bouwt en de kast met een brace bouwt en alles lijmt en schroeft moet de kast geen probleem geven. AT gast wat ga je met die 3 shiva's doen? SubL SubC en SubR ofzo? Heb ik zelf wel eens aan zitten denken

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 20:09:
Mijn kast heeft na de verzwaring veel minder last van mee trillen. Maar als je de kast van 18mm mdf bouwt en de kast met een brace bouwt en alles lijmt en schroeft moet de kast geen probleem geven. AT gast wat ga je met die 3 shiva's doen? SubL SubC en SubR ofzo? Heb ik zelf wel eens aan zitten denken
Ik laat de baffle zoals ik em nu heb en ben er best tevreden mee. Ik wil eigenlijk alleen nog een mooi rooster voor de shiva, zou zonde zijn als ie beschadigd raakt.
Ik denk dat ik er 2 ga gebruiken als onderdeel van een actieve fullrange speaker en van de andere een gepoorte sub ga maken.

Eerst maar eens proberen het een en ander af te maken en te verkopen ik heb anders echt geen plaats meer over :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 20:09:
En dan nog een LFE met een Tumult ofzo? 8)7

[ Voor 85% gewijzigd door zimbab op 18-05-2004 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 23:13
Volgende IA is Tumult ;) met een DT1000 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
Ik heb mijn DT 150 opgehaald bij Motorfret en gauw ff eraan gehangen...
Oefff wat een BASS.
Zelfs de Beatles dreunen behoorlijk weg!
Dit is een heel andere wereld als dat ie parallel op mijn versterker aangesloten was >:)
Morgen een paar pics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 18:36
m.m schreef op 17 mei 2004 @ 17:34:
[...]

De BR buis werkt alleen als een vent op en onder de afstemfrequentie (en een heel klein beetje erboven). Als je tuned op 19hz en een mooie sinus van 35hz op je kastje zet heeft de constructie nog aardig wat te verduren.

Ik ga voor mezelf trouwens een andere weg in, ik ga kistjes van 35x35x40cm maken en dit vervolgens met een linkwitz transform opkrikken naar een f3 van 25hz of mischien zelfs 20hz maar dat moet ik nog even bedenken. Ik vind het zonde om de volledige belastbaarheid van deze driver niet te gebruiken.

Daarnaast heeft het als voordeel dat de driver zichzelf dan niet kapot kan slaan, bij 1kw vermogen blijft de excursie beperkt tot 25mm op 15 hz, no problemo dus. Mischien nog wel belangrijker is het feit dat de Fsc is verschoven naar 48Hz, wat inhoudt dat de driver bij veelgebruikte frequenties (35-75hz) een stuk efficiënter werkt en hiermee de last op de voeding van de versterker beperkt.
How, dat klopt niet wat je nu zecht.

De druk in een BR kist is het ergste als je pal op de tuning freq zit te beuken (of er net boven ) Dat is nu juist de reden dat je met een BR veel meer vermogen kan doen slikken dan gesloten. Je poort werkt je conus enorm tegen door de opgebouwde druk. daarom kan je dus ook er meer power op gooien zonder over de lineaire excursie te gaan. Wederom ook vandaar de theoretische winst van 3dB die je kan realiseren. met voldoende power kan je namelijk je conus toch tot het einde drijven (zoals bij gesloten behuizingen) maar heb je nog eens 100% winst door de output van de poort die 2* 180° uit fase is.

In BR behuizing heeft je poort steeds zijn effect zolang je boven de tuning freq blijft, eens je eronderzakt word het gewoon een 'gat' en speel je dus freeair. Dit geld trouwens aleen voor zinnige poorten, als je poort TE groot word en je te HOOG gaat tunen (zoals bij dB drag) dan maak je eigenlijk een Dipole driver ipv een BR kast. Maar jah, als je zoiets zegt aan de gemiddelde dB dragger gelooft ie je niet :)

Druk in een BR kan trouwens veel erger oplopen in een BR dan in een gesloten kist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
Shutdown98 schreef op 19 mei 2004 @ 16:59:
Hier wat fotos van het inbouwen van de DT 150 in mijn behuizing.
Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/Shutdown98/100_0269.JPG
Het gat al afgetekend... Daar moet ie in!

Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/Shutdown98/100_0270.JPG
De achterzijde met de ietwat teleurstellende aansluiting... 1 of 1.5 mm2 kabeltje :|
Je kan makkelijk de kap eraf halen (4 schroeven) en een betere kabel eraanhangen (solderen of met klemmen???). Maar vanwege garantie heb ik dat nog maar niet gedaan. Wel even een blik naar binnen geworpen en hij heeft een ringkern :*) . Overigens kan ik die dipswiches voor +3db of +6db niet vinden 8)7

Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/Shutdown98/100_0271.JPG
het gat.

Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/Shutdown98/100_0272.JPG
Extra demping erin en vanwege dat hij nog geschilderd moet worden de kabels maar met een flinke kroonsteen vastgezet :+

Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/Shutdown98/100_0273.JPG
Zo vast. En nu maar spelen! De kalk komt van de muren af!
Vanwege de trillingen heb ik snel even wat van die wasmachine anti tril rubbers gekocht. En dat klinkt gelijk een stuk beter. Ook de afstemming met mijn fronts is heel prima. Ik ben tevreden!

[ Voor 7% gewijzigd door Shutdown98 op 19-05-2004 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Orbit schreef op 19 mei 2004 @ 15:01:
[...]

De druk in een BR kist is het ergste als je pal op de tuning freq zit te beuken (of er net boven ) Dat is nu juist de reden dat je met een BR veel meer vermogen kan doen slikken dan gesloten. Je poort werkt je conus enorm tegen door de opgebouwde druk. daarom kan je dus ook er meer power op gooien zonder over de lineaire excursie te gaan. Wederom ook vandaar de theoretische winst van 3dB die je kan realiseren. met voldoende power kan je namelijk je conus toch tot het einde drijven (zoals bij gesloten behuizingen) maar heb je nog eens 100% winst door de output van de poort die 2* 180° uit fase is.

In BR behuizing heeft je poort steeds zijn effect zolang je boven de tuning freq blijft, eens je eronderzakt word het gewoon een 'gat' en speel je dus freeair. Dit geld trouwens aleen voor zinnige poorten, als je poort TE groot word en je te HOOG gaat tunen (zoals bij dB drag) dan maak je eigenlijk een Dipole driver ipv een BR kast. Maar jah, als je zoiets zegt aan de gemiddelde dB dragger gelooft ie je niet :)

Druk in een BR kan trouwens veel erger oplopen in een BR dan in een gesloten kist.
Wat je zegt klopt ook niet helemaal. Een 30 liter kist zal tov een 130 liter BRbijna 2x zoveel vermogen slikken, respectievelijk 470 en 250 watt, voordat Xmax gehaald word. Dus ATgast heeft wel gelijk. Het is alleen jammer om je kast veel te dempen want je gooit gratis spl weg. Bij gesloten geld uitslag = spl en wanneer de kast overgedempt wordt (Q>0,8) zal de slag afnemen.

Als je in termen van spl en vermogen gaat kijken zal de br kast maar met 50 watt gevoedt moeten worden om dezelfde spl te halen bij 30 hz! Als je een gesloten kast en een br hebt van 130 liter met elk 250 watt dan zal de 130 br iets van 5dB harder gaan dus die 3dB klopt ook niet helemaal het hangt namelijk erg af van welke frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MnM
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:19

MnM

De Dipswitches zitten binnen in, op de printplaat, ongeveer ten hoogte van de "Soft Limiter" schakelaar. Het is een rood blokje met 6 kleine witte schakelaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Orbit schreef op 19 mei 2004 @ 15:01:
[...]

Voor dipolariteit is er geen 'minimumgrootte' van de poort, elke poort zal onder z'n resonantiefrequentie als dipool van de woofer gaan fungeren, vandaar de 24dB/octaaf afval ipv de gebruikelijke 12dB.

Overigens kun je ook niet zonder meer stellen dat de druk in een BR behuizing bij de fs van de poort het grootst is, in een gelijke kast zonder BR is de uitslag van de driver veel groter waardoor de absolute luchtdruk vele malen hoger is (eenvoudige natuurkunde)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 17:25:
[...]

Wat je zegt klopt ook niet helemaal. Een 30 liter kist zal tov een 130 liter BRbijna 2x zoveel vermogen slikken, respectievelijk 470 en 250 watt, voordat Xmax gehaald word. Dus ATgast heeft wel gelijk. Het is alleen jammer om je kast veel te dempen want je gooit gratis spl weg. Bij gesloten geld uitslag = spl en wanneer de kast overgedempt wordt (Q>0,8) zal de slag afnemen.

Als je in termen van spl en vermogen gaat kijken zal de br kast maar met 50 watt gevoedt moeten worden om dezelfde spl te halen bij 30 hz! Als je een gesloten kast en een br hebt van 130 liter met elk 250 watt dan zal de 130 br iets van 5dB harder gaan dus die 3dB klopt ook niet helemaal het hangt namelijk erg af van welke frequentie.
BR gaat harder, gesloten gaat zuiverder en dieper. BR heeft als enig voordelen dat rond de resonantiefrequentie de output van de BR komt zodat de conus ontlast wordt, onder de resonantie van de poort is je kast in principe nutteloos, zo snel mogelijk lozen (4e orde actief filter) is dan nog wel het beste. Nadelen zijn er te over, hinderlijke groupdelay, poortruis van de BR pijp, middentonen die door de BR pijp lekken, beperkte keuze van drivers etc.

BR is -mits goed toegepast- een erg mooi systeem om de output van een driver tot op zekere hoogte op peil te houden, het is echter zeker niet het definitieve antwoord op gesloten systemen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

MnM schreef op 19 mei 2004 @ 18:29:
[...]

De Dipswitches zitten binnen in, op de printplaat, ongeveer ten hoogte van de "Soft Limiter" schakelaar. Het is een rood blokje met 6 kleine witte schakelaartjes.
Nope. Het zit gewoon achter dat zwarte plakkertje, naast de volumeregeling ;) Erafhalen, en dan kun je erbij zonder het ding te hoeven de(thanks flex :P)-monteren.

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 19-05-2004 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op 19 mei 2004 @ 19:20:
[...]

Nope. Het zit gewoon achter dat zwarte plakkertje, naast de volumeregeling ;) Erafhalen, en dan kun je erbij zonder het ding te hoeven DEmonteren.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Ik zit met een klein probleempje met de aansluiting. Ik heb een 5.1 receiver met een LFE uitgang. Die wil natuurlijk graag gebruiken voor 5.1 tracks. Als ik echter naar normaal stereo muziek luister komt daar geen signaal over. Dit is op zich niet meer dan logisch. Maar ik kan dan bijvoorbeeld wel de line-out gebruiken van Front L + R en die naar de subwoofer te sturen voor bas geluid bij muziek en alles dat niet 5.1 is. Probleem is dus nu dat ik extra kabels nodig heb en dan ook nog eens elke keer de kabels moet verwisselen op de subversterker. Hoe kan ik dit oplossen? Zijn er kastjes in de handel of kan ik zelf iets in elkaar solderen. Hoe lossen jullie dit op?

P.S. Ik ben niet van plan om van de ingangen te gebruiken voor de speakers (speaker aansluitklemmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:53

w00Dy

Make soap, not war

Net 4 uurtjes zitten zagen, freezen en boren. Morgen nog de BR op lengte zagen en ik kan beginnen met lijmen.

Iedere kant is 45° geslagen, zodat ik geen last ga krijgen van uitzettende hoeken. De afwerking is dan ook veel mooier.

Pics als hij af is, ik heb nl geen digicam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kiddyl schreef op 19 mei 2004 @ 20:52:
Ik zit met een klein probleempje met de aansluiting. Ik heb een 5.1 receiver met een LFE uitgang. Die wil natuurlijk graag gebruiken voor 5.1 tracks. Als ik echter naar normaal stereo muziek luister komt daar geen signaal over. Dit is op zich niet meer dan logisch. Maar ik kan dan bijvoorbeeld wel de line-out gebruiken van Front L + R en die naar de subwoofer te sturen voor bas geluid bij muziek en alles dat niet 5.1 is. Probleem is dus nu dat ik extra kabels nodig heb en dan ook nog eens elke keer de kabels moet verwisselen op de subversterker. Hoe kan ik dit oplossen? Zijn er kastjes in de handel of kan ik zelf iets in elkaar solderen. Hoe lossen jullie dit op?
euhm: waarom moet je de kabels verwisselen?
ik heb straks ook de subamp op de line uitgangen zitten van mijn fronts, en heb de frontspeakers gewoon aan de versterkte uitgangen van m'n 5.1 versterker hangen.

is dat niks voor jouw?
mocht je de line out dan dubbel nodig hebben, dan kun je die toch vanaf je subamp pakken?

dat kost je max. 2X2 kabeltjes. dat zijn de kosten toch niet?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Dat is het niet. Ik heb geen stereo amp, maar een DD5.1/DTS receiver die dus ook een speciale LFE uitgang heeft voor het .1 signaal. Sluit ik de sub aan op de line uitgangen van de hoofspeakers krijg ik het laag dat daar doorheen gaat, maar niet het speciale LFE kanaal dat in films voor effecten en slam zorgt.

Het komt er dus op neer dat ik allebei de mogelijkheden wil gebruiken naar gelang de bron die ik gebruik. Bij muziek dus de sub samen met de hoofspeakers laten meespelen en met films het LFE kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 21:53

Jag

En als je je fronts op small zet, krijg je dan niet wel signaal in stereo modus?

Wat je verder kan doen is de high level inputs gebruiken als je die hebt op je sub. En anders maar 1 kanaaltje van de pre outs van je fronts gebruiken en de andere input op je sub voor het LFE kanaal gebruiken. Dan ben je er ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 18:36
m.m schreef op 19 mei 2004 @ 19:04:
[...]

Voor dipolariteit is er geen 'minimumgrootte' van de poort, elke poort zal onder z'n resonantiefrequentie als dipool van de woofer gaan fungeren, vandaar de 24dB/octaaf afval ipv de gebruikelijke 12dB.

Overigens kun je ook niet zonder meer stellen dat de druk in een BR behuizing bij de fs van de poort het grootst is, in een gelijke kast zonder BR is de uitslag van de driver veel groter waardoor de absolute luchtdruk vele malen hoger is (eenvoudige natuurkunde)
Ik spreek niet over een te kleine poort voor dipolair gebruik, ik spreek over een te grote poort voor BR gebruik. Vooral de lengte van de poort is bepalend hiervoor. Als je poort door omstandigheden niet meer lang genoeg kan zijn verliest ze zijn werking en zit je in realiteit met een dipole gebruik.

En je eenvoudige natuurkunde komt hier te kort. De druk in een gepoorte kist op de FS is vele malen groter dan de druk in een gesloten kist, zelf met veel meer uitslag.

Stel jezelf de vraag eens waarom een woofer minder uitslaat terwijl er volgens u minder druk zou moeten zijn ... Minder druk zou immers moeten betekenen dat een woofer veel meer zou moeten uitslaan met gelijkaardig vermogen.

Dat is nu eigenlijk exact de werking van een poort, deze werkt meer en meer tegen naar mate we de tuningfrequentie benaderen waardoor en procentueel meer en meer output komt van de poort en minder om minder van de conus zelf. Je haalt dus meer output netto door de som te maken van de poort en de conus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Ik heb het ook niet over een te kleine poort bij dipolair gebruik hoor :) De lengte van de poort is inderdaad bepalend, hiermee bepaal je immers ook de afstemfrequentie! Onder deze afstemfrequentie krijg je 'acccoustische kortsluiting' zoals iemand het wel eens genoemd heeft op dit forum.

Ik zou in de uitleg de toonhoogte als variabele nemen en niet de poortlengte zoals jij nu doet, in werkelijkheid is het ook de toon die steeds verandert (en daarbij soms onder de afstemfreqentie van de poort komt, met alle gevolgen van dien als het op hoog geluidsniveau gebeurt).

De werking van de BR poort was me overigens al bekend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Op mijn Yammie 440 kan ik ervoor kiezen om de LFE over de sub de fronts of both te laten komen. En zelfs in stereo mode doet de sub gewoon lekker mee over de LFE uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Net gelijmd, het hele zaakje met de schuine kanten maakte het er niet simpel op. De bovenkant lijkt bol te staan, al kan ik het niet checken aan de naden omdat daar de klemhoutjes overzitten. Vanavond als de lijmklemmen eraf gaan maar eens kijken. Is het mislukt, dan doen we het gewoon nog een keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik ben zonet begonnen aan het spuiten van de grondlaag :)
Morgen kan ik hem gaan afwerken in zijn uiteindelijke kleur, heb voor nu een tijdelijke spuitcabine gebouwd in de tuin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik heb pas een bovenfrees op de kop getikt (25 euro), en heb nu voor 39 euro een setje beiteltjes gekocht (waren duurder dan de frees ;) ).

Nu kan ik ook weer langzaam aan de slag met mijn afwerking. Heb bij de formido ook plaklaminaat gezien. Misschien dat ik dat wel eens ga proberen. Ze hadden alleen geen mooie kleur/stuctuur. Bestellen dan maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

lijmklemmen eraf en ja hoor, hij is mooi :D

* w00Dy blij en trots is

Niet alle overlappingen zijn super maar dat is niks wat een bovenfrees niet kan oplossen.

morgen schuren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Abaddon1 schreef op 20 mei 2004 @ 13:57:
Op mijn Yammie 440 kan ik ervoor kiezen om de LFE over de sub de fronts of both te laten komen. En zelfs in stereo mode doet de sub gewoon lekker mee over de LFE uitgang.
Ik kom er nu achter dat dat bij mij ook zo is. Ik kan het niet instellen zoals bij jouw receiver, maar hij doet wel mee op analog in. Met radio of TV doet de sub gewoon mee op het LFE kanaal. Ik draai echter MP3 via mijn computer die via een digitale optische kabel is aangesloten en dan doet ie het niet. Er moet dan over dat digitale signaal een specifiek .1 aanwezig zijn.
In de settings van mijn nForce geluidskaart kan ik een LFE kanaal aanmaken en dan doet ie het wel, maar dan moet ik een crossoverfrequentie aangeven en die loopt helaas niet over. Dat betekend dat alles onder die frequentie naar de sub gaat en daarboven naar mijn fronts. Die spelen echter nog lekker meer tot +/- 45 om daarna af te vallen en het klinkt veel mooier vind ik als de sub en fronts een klein beetje overlap hebben. Het probeem is dus nu deels opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:01

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik mis eigenlijk wel wat wip'jes, meer foto's :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Net geschuurd, ja zonder pics zegt dat weinig :)

Als afwerking heb ik gekozen voor formica (bedekking voor spaansplaat etc). Spuiten kan ik niet en ik wil een beetje een goeie afwerking. Echt fineer is te duur en moet je ook weer beitsen. Formica daarentegen is krasvrij en makkelijk te onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Woei! Vanmorgen 10 uur, de bel gaat, ja hoor..! PTT die mijn DT-300 komt afleveren... Mooi nu kan het echte werk beginnen.

Gezien ik nog geen tijd heb gehad om een kast te maken en ik mn Shiva toch wou horen maar even zo aangesloten op de DT-300.

Hij doet het goed moet ik zeggen, maar ik had meer verwacht qua power. Ik hem hem parallel aangesloten (4 ohm).

Zou een kast straks nog echt heel veel meer toevoegen? Want zo in het luchtledige kan er natuurlijk geen druk worden opgebouwd.. Aangezien ik em moest vasthouden kan ik niet echt oordelen hoe het van veraf klinkt, maar dichtbij was het wel redelijk hard.. maar dan de amp redelijk ver open!

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
wimpie schreef op 21 mei 2004 @ 14:42:
Woei! Vanmorgen 10 uur, de bel gaat, ja hoor..! PTT die mijn DT-300 komt afleveren... Mooi nu kan het echte werk beginnen.

Gezien ik nog geen tijd heb gehad om een kast te maken en ik mn Shiva toch wou horen maar even zo aangesloten op de DT-300.

Hij doet het goed moet ik zeggen, maar ik had meer verwacht qua power. Ik hem hem parallel aangesloten (4 ohm).

Zou een kast straks nog echt heel veel meer toevoegen? Want zo in het luchtledige kan er natuurlijk geen druk worden opgebouwd.. Aangezien ik em moest vasthouden kan ik niet echt oordelen hoe het van veraf klinkt, maar dichtbij was het wel redelijk hard.. maar dan de amp redelijk ver open!
haha, met deze parameters doet de kast 90% hoor ;)
maar dat merk je nog wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je hem in de open lucht aanzet heb je een dipool afstraling. Maak je niet druk om de output hiervan. Als je hem in een kast steekt ben je het snel vergeten:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Leg je speaker maar eens ondersteboven op de grond, dan zal je horen dat het al een flink verschil maakt (met een 'kast' van circa 2 liter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn "kachel" speelt nog steeds.
maar de 125 liter gesloten kast schiet al aardig op.
'k zal morgen een fotootje schieten.
helaas moet ik nog 3 weken wachten op mijn eigen sub-amp. (en dat terwijl ik 8 amps hier in huis heb gehad... :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zo, heb vandaag nog wat liggen kussen. Heb de amp verzonken, zodat ie nu redlijk gelijk ligt met het MDF, en heb de vertikale randen afgerond. Ziet er nu een stuk mooier uit moet ik zeggen. Mijn 25 euro bovenfrees werkt prima, al heb ik hem wel half moeten slopen om een bijteltje te verwisselen (tja, heb blijft troep natuurlijk) ;) .

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/speaker/sub.jpg

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/speaker/sub2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/speaker/sub3.jpg

Nu wil ik er van dat frexibel plaklaminaat op doen: http://www.elesgoflex.com/nelesframe.html . Ben er alleen nog niet uit welke ik wil hebben. In de winkel hadden ze er niet zoveel liggen (er zijn er in totaal 31, op de website staan der echter minder). En in de folder zijn de afbeeldingen zo klein dat je gewoon geen keuze kunt maken. Geborsteld inox lijkt me wel cool, maar ik wil het eerst eens echt zien.

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 24-05-2004 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Is leuk spul dat elesgoflexesgo. :) Moet je wel kiezen om alle randen scherp of heel rond te maken, anders breekt het.

Hou dit ook zeker in mn achterhoofd!

Nog een vraagje: Wat voor schroeven gebruiken jullie om de speaker in de kast te schroeven? En boren jullie alle gaten voor?

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

wimpie schreef op 24 mei 2004 @ 15:35:
Is leuk spul dat elesgoflexesgo. :) Moet je wel kiezen om alle randen scherp of heel rond te maken, anders breekt het.

Hou dit ook zeker in mn achterhoofd!

Nog een vraagje: Wat voor schroeven gebruiken jullie om de speaker in de kast te schroeven? En boren jullie alle gaten voor?
Ik heb zu nu netjes rond gemaakt, dus dat gaat wel goed denk ik :)

Ik heb toevallig net mijn schroeven vervangen, met moertjes, zodat ik de woofer er ook nog vaker eruit kan halen, zonder dat de schroeven dol gaan draaien. Dat zijn van die moertjes die je op zo'n plaatje schroeft. Het plaatje "bijt"in het mdf vast. Naam ben ik ff kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

deepspace schreef op 24 mei 2004 @ 15:41:
[...]

Ik heb zu nu netjes rond gemaakt, dus dat gaat wel goed denk ik :)

Ik heb toevallig net mijn schroeven vervangen, met moertjes, zodat ik de woofer er ook nog vaker eruit kan halen, zonder dat de schroeven dol gaan draaien. Dat zijn van die moertjes die je op zo'n plaatje schroeft. Het plaatje "bijt"in het mdf vast. Naam ben ik ff kwijt.
inslagmoeren of t-nuts ;)

Elesgoflex is best leuk spul trouwens! Ik heb mijn luidsprekers in taxus afgewerkt daarmee en het ziet er heel behoorlijk uit :)
Ik zou wel even oefenen eerst want het is lastig onder de knie te krijgen om de randjes mooi af te werken ;) foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Waar heb je die voetjes vandaan Deepspace? Ik heb gezocht naar kant en klare voetjes, maar wat ik heb gevonden was veel te duur voor een paar houtjes. Dus heb ik nu een ronde tuinpaal gekocht die ik nog op lengte moet zagen. Kosten waren te verwaarlozen voor zo'n tuinpaal ivm die kant en klare voetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

kiddyl schreef op 24 mei 2004 @ 17:52:
Waar heb je die voetjes vandaan Deepspace? Ik heb gezocht naar kant en klare voetjes, maar wat ik heb gevonden was veel te duur voor een paar houtjes. Dus heb ik nu een ronde tuinpaal gekocht die ik nog op lengte moet zagen. Kosten waren te verwaarlozen voor zo'n tuinpaal ivm die kant en klare voetjes.
Haha, die voetjes waren voor niks, en zijn van mijn vaders toemalige werk :) Het zijn echte meubelvoetjes, dus zien er echt heel mooi uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

update:

de "kachel" staat nu weer op zolder, want de uiteindelijke kast is af.

m'n Shiva zit nu in een gesloten kast met een netto inhoud die 120 liter is geworden.
gebruikt materiaal is 22mm MDF.
hierbij wat brakke pics...

de kast zelf (met een van m'n fronts):
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~j.w.troost/shiva2.jpg

de amp:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~j.w.troost/shiva1.jpg

hoe staat het met jullie projecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

ik ga dadelijk kijken naar een paar stukken formica of er iets tussenzit wat ik kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow elfretto wazig ontwerp! Mooie amp :) lijkt me een goeie match met zo'n kast met een Q van 0,6

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2004 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Deze week maar eens aan de definitieve versies gaan beginnen, de testkastjes die ik gemaakt heb gebruik ik nu nog steeds en ik heb nu tenminste even tijd. Daarna maar eens kijken naar een zwaardere amp, met de 200w die ik nu heb ben ik nog niet helemaal tevreden over de SPL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 17:26:
Wow elfretto wazig ontwerp! Mooie amp :) lijkt me een goeie match met zo'n kast met een Q van 0,6
euhm...dank je...geloof ik :o

ontwerp is dun gehouden: 30 cm.
dit scheelt bracing.
er zit nu om de 15cm alleen een brace tussen de voor en achterkant.
plus een strook van 5 cm tegen de korte zijwanden.
kast is ook enorm stil.
komt straks (als de juiste kabel binnen is) op een speciale plek te staan, waar hij, met z'n 70x80x30 cm, precies past.

geluid moet ik even aan wennen. na proefgedraaid te hebben met een BR behuizing, is een gesloten kast met lage Q wel FF wat anders.

@M.M. :

vermogen te weinig?
wat doen jullie in hemelsnaam met die woofers?
de Hypex van mij staat nu op zo'n 30% open, en alles trilt hier al mee 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 16:12:
update:

de "kachel" staat nu weer op zolder, want de uiteindelijke kast is af.

m'n Shiva zit nu in een gesloten kast met een netto inhoud die 120 liter is geworden.
gebruikt materiaal is 22mm MDF.
hierbij wat brakke pics...

de kast zelf (met een van m'n fronts):
[afbeelding]

de amp:
[afbeelding]

hoe staat het met jullie projecten?
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH !!!! SEAS EXCEL !!!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :9~

Met welke tweeter ?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Afhankelijk van de bron zit je bij '30% open' over het algemeen al op de helft van je vermogen, draai 'em eerst maar eens 'helemaal' open (tegen de clip aan) en kijk hoeveel dat werkelijk harder is.

Ik gebruik mijn sub vooral voor muziek, daarom cross ik op zo'n 100Hz dus verbruik ik relatief veel vermogen. Daarnaast ben ik subs gewend die op dezelfde versterker aangesloten geweest zijn, deze hebben een 7dB hoger rendement en dan merk je wel hoor :) In het echte sublaag hoor je het verschil wel, de shiva gaat wat dieper, maar qua pure SPL stelt 200w nog niet zoveel voor. Het enige wat er in mijn kamer mee kan trillen is de kast, deze resoneert inderdaad erg vervelend (het is zo'n inelkaarzet geval met dunne wandjes) maar verder is alles redelijk resonantie-proof.

De subs staan ook niet in een hoek maar circa een meter uit de hoeken, als ik ze helemaal in de hoek zou schuiven zou ik nog wel wat spl winst kunnen maken. Ook qua roomgain is mijn kamer niet ideaal met een lange wand van 10 meter, dit scheelt op 20Hz 12dB spl vergeleken met een kamer met een lange wand van 5 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JT schreef op 07 juni 2004 @ 21:00:
[...]

Met welke tweeter ?
de T25-001.

kijk op intertechnik.de bij de bouwpaketten naar de EX-2 Mag.

center is de seas Froy (nr 1) met 2x de 14 cm woofer en zelfde tweeter.
rears word dezelfde combo, maar dan een 14 cm excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoere fronts dat moet ik toegeven en die sub dat is ff wennen. Hoe meer ik er naar kijk hoe mooier ik hem vind :) Is de gesloten sub veel beter dan de br?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 22:04:
[...]

de T25-001.

kijk op intertechnik.de bij de bouwpaketten naar de EX-2 Mag.

center is de seas Froy (nr 1) met 2x de 14 cm woofer en zelfde tweeter.
rears word dezelfde combo, maar dan een 14 cm excel.
Zodra ik het geld heb wil ik een surround set bouwen. 16cm Excel front, hoe ik de center ga doen weet ik nog niet. Dan: 2x dipolair side-surround en dan 2x bipolair rear-surround.

Ik heb dus nodig:
2x 16cm Excel
8x 14cm Excel
En dan nog voor de center :X 8)7 }:O

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 23:26:
Stoere fronts dat moet ik toegeven en die sub dat is ff wennen. Hoe meer ik er naar kijk hoe mooier ik hem vind :) Is de gesloten sub veel beter dan de br?
pfoe.

moet er nog FF aan wennen en goed inregelen.
op de SACD speler zit een frequentie regeling, op de versterker, en op de subamp versterker.

(te-)veel om in te stellen eigenlijk.

dus ik moet er echt nog aan wennen cq mee aan de gang.

hij is net 2 dagen klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MnM
  • Laatst online: 19:19

MnM

deepspace schreef op 19 mei 2004 @ 19:20:
[...]

Nope. Het zit gewoon achter dat zwarte plakkertje, naast de volumeregeling ;) Erafhalen, en dan kun je erbij zonder het ding te hoeven de(thanks flex :P)-monteren.
Hmm dan heb ik een oudere revisie denk ik.
Ik heb geen stikkertje aan de achterkant. En moet de kast echt helemaal open maken om erbij te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

MnM schreef op 08 juni 2004 @ 09:34:
[...]

Hmm dan heb ik een oudere revisie denk ik.
Ik heb geen stikkertje aan de achterkant. En moet de kast echt helemaal open maken om erbij te kunnen.
Vaag dan. Idd staat het stikkertje ook niet in de PDF's en ook niet op foto's die je op het net ziet rondzweven... Misschien heb ik zelf wel een oude versie, kan natuurlijk net zo goed. Maar aangezien dit toch wel een verbetering is van het ontwerp, lijkt het me niet B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had onlangs bij de inkoopactie mij ook zo'n leuk 'woofertje' aangeschaft, maar nog niks gepost hier :).

Qua ontwerp heb ik besloten, grotendeels naar Subsonik z'n voorstel luisterend ;), te kiezen voor een 120L BR kast met een 90cm lange BR-pijp die intern 140x140mm meet. De buitenafmetingen zijn 800x550x515mm.
Langsbinnen komt er ook nog een apart compartiment voor de Subwoofer module, een Detonation DT-300 en bracing dmv 2 platen die gekruisd op elkaar staan.
De houtdikte bedraagt voor alle stukken 25mm, enkel de frontplaat is 40mm, gezien de woofer 20mm verzonken moest worden.

De komende dagen zal ik mij bezig houden met de subwoofer samen te lijmen/vijzen.
Daarna gaat hij terug naar de timmerman, waar ie helemaal overtrokken wordt met zwart generfd laminaat.

Alvast enkele foto's ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.kawa.be/shiva/IMG_2444.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.kawa.be/shiva/IMG_2435.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.kawa.be/shiva/IMG_2438.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.kawa.be/shiva/IMG_2442.JPG

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2004 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
wat een monster _o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeg wel :p
Ik zoek nog steeds vrijwilligers om hem naar boven te helpen dragen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel gaaf gemaakt! wat gaat ie wegen ongeveer? Waarom geen mooie real wood finish? Of lijkt zwart je wat minder opvallend >:) Mooie foto's ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2004 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 20:34:
Heel gaaf gemaakt! wat gaat ie wegen ongeveer? Waarom geen mooie real wood finish? Of lijkt zwart je wat minder opvallend >:) Mooie foto's ook.
Toch zeker wel boven de 50kg, als hij af is weet ik het je te zeggen! :)
Ik woon eigenlijk in een stuk van een schuur, waar reeds erg veel hout aanwezig is, daarom wou ik gewoon een zwarte maken, zodat het toch wat contrast oplevert met de rest van m'n interieur.
Er staan nog 5 DIY satteliet speakers op m'n 2make lijstje en die worden dan ook met hetzelfde laminaat bekleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi plan. Maak je ook foto's van dat proces?
Mijn sub weegt ook 50 kg en dat is een mooi gewicht voor een sub. Maak je een apart compartiment voor de DT300? Deze heeft ook z'n eigen behuizing dus het is niet echt een vereiste.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2004 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 22:25:
Mooi plan. Maak je ook foto's van dat proces?
Mijn sub weegt ook 50 kg en dat is een mooi gewicht voor een sub. Maak je een apart compartiment voor de DT300? Deze heeft ook z'n eigen behuizing dus het is niet echt een vereiste.
Ja hoor, foto's komen er ook!
Ik heb idd een apart compariment voorzien voor de amp, dit lijkt mij altijd beter, voorkomt toch enige resonanties die kunnen optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nice werk KawaFD! Goede amp keuze (heb ervaring) ;). Een appart compartiment is idd niet nodig, maar kan natuurlijk nooit kwaad.

BTW, ik zou die poort misschien ff rond freezen, dan heb je minder last van poort ruis (als je dat al hebt met zo'n grote poort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Normaal gesproken raad men tich aan de poort een stuk verder van de wand te plaatsen. Ik kan dit nu niet geheel onderbouwen, maar dat staat mij in ieder geval bij.

De DT300 is inderdaad een leuk ampje, zeker als je zo'n SPL beest wilt maken. Maar een DT150 met deze woofer moet ook wel heel erg onchristelijke resulaten opleveren denk ik zo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op 15 juni 2004 @ 23:51:
Nice werk KawaFD! Goede amp keuze (heb ervaring) ;). Een appart compartiment is idd niet nodig, maar kan natuurlijk nooit kwaad.

BTW, ik zou die poort misschien ff rond freezen, dan heb je minder last van poort ruis (als je dat al hebt met zo'n grote poort).
De DT-300 wordt vanavond normaalgezien besteld bij http://www.plus-elektronik.de, hopelijk ontvang ik hem snel :).

Ik zal nog zien wat er moet gebeuren met die poort, ze moet alleszins 14x14cm blijven. De hoeken zijn momenteel rond gefreest, maar wanneer het laminaat erop komt kan het best zijn dat ieder hoekje scherp uitgezaagd wordt.

Straks (na het werk ;)) begin ik met de achterwand, zijwand en boven/onderwand aan elkaar vast te schroeven/lijmen.
Van de timmerman heb ik speciale schroeven meegekregen, met een boorkopje, deze voorkomt het 'scheuren' van het mdf, en er moet zelfs niet meer voorgeboord worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Update :)

Op aanraden van een timmerman gebruik ik nu schroeven voorzien van een boorkop, je hoeft niet voor te boren en het mdf scheurt nooit meer!

Buiten een stuk bracing en het frontpaneel zit de sub grotendeels samen:

Afbeeldingslocatie: http://www.kawa.be/shiva/IMG_2460.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.kawa.be/shiva/IMG_2476.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.kawa.be/shiva/IMG_2491.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.kawa.be/shiva/IMG_2492.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.kawa.be/shiva/IMG_2493.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Ziet er heel robuust uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Laatst online: 23-06-2022
Als ik zo'n box zie krijg ik zin hem vrijwillig te verven!! :9~

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Zou je de exacte naam van die schroeven willen opzoeken & posten? :Y)

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barry|IA schreef op 20 juni 2004 @ 18:16:
Als ik zo'n box zie krijg ik zin hem vrijwillig te verven!! :9~
Ik moet je teleurstellen, er komt laminaat op :P
wimpie schreef op 20 juni 2004 @ 18:35:
Een fotootje genomen van de doos met een schroef erop:

Afbeeldingslocatie: http://www.kawa.be/shiva/IMG_2500.JPG

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2004 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
wimpie schreef op 20 juni 2004 @ 18:35:
Die krengen heten zelfborende tappers en zijn naar verhouding duur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Vind je niet dat je links een erg groot ongebraced oppervlak hebt? Of vertrouw je erop dat je MDF zo dik is dat het neit gaat trillen?

EDIT
Of komt daar dat stuk bracing waar je het over hebt?

[ Voor 19% gewijzigd door @baddon op 21-06-2004 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Die van mij moet ook maar eens afgewerkt worden. Als de vakantie begint ga ik de mijne eens afwerken en eindelijk foto's maken.
Mijn huisgenoten zijn soms echter minder blij met mijn subwoofer. Ik gebruik hem nu alleen met films, want voor muziek is mijn kleine kamer toch te klein en wordt het vermoeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Abaddon1 schreef op 21 juni 2004 @ 00:14:
Vind je niet dat je links een erg groot ongebraced oppervlak hebt? Of vertrouw je erop dat je MDF zo dik is dat het neit gaat trillen?

EDIT
Of komt daar dat stuk bracing waar je het over hebt?
Idd ;)
Tussen de linker en rechterzijde komt eenzelfde stuk bracing, de 2 stukken bracing zullen dus een kruis vormen. ( + -> bovenaanzicht :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Heb al meerdere subs gebouwd en de subs die ik met schroeven heb gedaan zijn nooit gescheurd...

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziezo, nog een kleine update :).

Sinds dinsdagavond heb ik m'n DT-300 amp en sonofil dempingswol.
Samen met subsonik heb ik de subwoofer al eens getest door het frontpaneel met lijmknechten te bevestigen en de woofer manueel vast te houden.
Het 'subje' (!= subsonik ;)) gaf, zoals de verwachtingen waren, een erg grote diepgang!
Zo diep dat m'n t-shirt zelfs spontaan begon te wapperen! Check het filmpje maar ;).

Filmpje1
Filmpje2

Verder nog enkele nieuwe foto's...

Afbeeldingslocatie: http://www.kawa.be/shiva/IMG_2517.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.kawa.be/shiva/IMG_2520.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.kawa.be/shiva/IMG_2519.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.kawa.be/shiva/IMG_2521.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.kawa.be/shiva/IMG_2525.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Wow, dat ziet er heel strak uit. Grote kist, 120l ofzo ?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JT schreef op 02 juli 2004 @ 23:18:
Wow, dat ziet er heel strak uit. Grote kist, 120l ofzo ?
Idd :), het nettovolume is 120l, bruto is het 169l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 22:38
Inderdaad 120 liter, getuned op 21Hz. In de praktijk lijkt de tuning frequentie eerder rond de 19Hz te liggen. De filmpjes zijn bij 19Hz en bij "vrij veel" vermogen (ik schat een goeie 200W rms). De hoeveelheid wind die dan uit de BR-pijp komt, is echt absoluut geschift :) De BR-pijp had echt niet kleiner mogen zijn denk ik.

Qua sound kunnen we ook niet klagen. Het was nog maar een testsetup, met hier en daar wat luchtlekken afgedicht met tape, en de woofer los tegen de frontplaat gedrukt. Maar toch klonk het al zeer behoorlijk, en erg diep.

De DT-300 levert trouwens mooi 300W RMS continu! Echt continu dus! Niks dynamisch vermogen ofzo. Overigens kan ik iedereen heel hard aanraden de high level input te gebruiken. Bij de low level input hadden we al op relatief lage vermogens bizarre vervormingen, ik dacht eerst dat de woofer stuk was, maar het was wel degelijk de DT-300 die keihard lag te vervormen. We hebben de scoop eraan gehangen, en wat ooit een sinus was, werd iets wat meer weg had van een hobbelig en hoekig berglandschap. Het lag overigens niet aan het ingangssignaal zelf, dat bleef een perfecte sinus. Bij de high level input hadden we deze problemen dus niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Nu ik vakantie heb ik ga ik ook eindelijk een kast bouwen voor mn Shiva en DT-300. Ik ga denk ik het Adire Alignment reference design van 85 liter netto van Adire zelf gebruiken.

Nu heb ik daarvoor nog een vent port nodig, 3" diameter en afhankelijk van flared of niet, een lengte van 8 3/8" of 13 3/8". Waar kan je deze dingen kopen in NL?

Tevens zit ik nog te twijfelen over de afwerking, wat zou het mooist worden, het mdf schilderen of fineren?

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie dat de meeste mensen hier helemaal niet zulke dikke kabels gebruiken.
Hoeft dat niet bij een subwoofer :?

Maar kolere :o , wat is die shiva toch mooi!
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Jawel, dikke kabels zijn wel nodig. Maar omdat de afstand tussen de klemaansluiting en de woofer zo klein is, heb je meestal niet dikker nodig.

Edit: Zou je de XXL amp open kunnen draaien met zo'n Shiva? :+

[ Voor 19% gewijzigd door Barry|IA op 13-07-2004 17:21 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

wimpie schreef op 13 juli 2004 @ 14:29:
Nu heb ik daarvoor nog een vent port nodig, 3" diameter en afhankelijk van flared of niet, een lengte van 8 3/8" of 13 3/8". Waar kan je deze dingen kopen in NL?
Voor zo'n poort moet je eens bij Speaker&Co, Speakerland of Remo langsgaan of informeren.

Ook bij mij begint het een beetje te kriebelen om een mooie, krachtige subwoofer aan te schaffen of te gaan bouwen. Mijn budget daarbij zou rond de 500-600 euro komen te liggen maximaal.
Nu kan ik voor dit geld een mooie Shiva met versterker aanschaffen, misschien zelfs wel met PR erbij.. Echter ben ik ook geïntrigeerd geraakt door de subwoofers van SVS. Op htforum worden af en toe powerbuys gehouden waardoor de verzendkosten gedeeld worden.

Is er iemand die enig idee heeft hoe deze Shiva zich zou verhouden tot een instapmodel van SVS (de PCi 20-39 bijvoorbeeld)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op 13 juli 2004 @ 16:47:
Edit: Zou je de XXL amp open kunnen draaien met zo'n Shiva? :+
Dat kun je zeker doen :), de shiva is dan nog niet aan zijn einde. Er mag best nog wel wat meer vermogen in :P

Zie hier :)

Dit is ook niet op vol vermogen hoor :)

[ Voor 22% gewijzigd door voodooless op 14-07-2004 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Goh Goh :Z Ik krijg de elastiek nog wel over de rand hoor! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op 13 juli 2004 @ 23:38:
[...]

Dat kun je zeker doen :), de shiva is dan nog niet aan zijn einde. Er mag best nog wel wat meer vermogen in :P

Zie hier :)
Haha, hoor je hem roepen: "meer, meer!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IK kan voor gewone muziek de DT300 volledig open draaien totdat de amp in protect springt. Toegegeven dat het dan niet echt normaal meer klinkt maar het kan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

mijn backplate van schaeffer is binnen. Oh zo duur, maar oh zo mooi :9~

Morgen afwerken en in het weekend eens pics schieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Razorfist schreef op 13 juli 2004 @ 23:34:
[...]
Ook bij mij begint het een beetje te kriebelen om een mooie, krachtige subwoofer aan te schaffen of te gaan bouwen. Mijn budget daarbij zou rond de 500-600 euro komen te liggen maximaal.
Nu kan ik voor dit geld een mooie Shiva met versterker aanschaffen, misschien zelfs wel met PR erbij.. Echter ben ik ook geïntrigeerd geraakt door de subwoofers van SVS. Op htforum worden af en toe powerbuys gehouden waardoor de verzendkosten gedeeld worden.

Is er iemand die enig idee heeft hoe deze Shiva zich zou verhouden tot een instapmodel van SVS (de PCi 20-39 bijvoorbeeld)?
Iemand enig idee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Het zal elkaar niet veel ontlopen, voordeel van de SVS is dat er een merkje opzit en je hoeft niet meer zelf te bouwen. Nadeel is dat iets duurder is. Het verschil in geluidsdruk onderling zal hooguit 3dB zijn, in het voordeel van welke dat is zal getest moeten worden. De aandrijving van zowel de shiva als de SVS is long throw, shiva is 16mm-xmax, svs weet ik niet maar zal ook 10mm+ zijn gezien de hoogte van de magneetstructuur.

@Topic: Ik heb nu ook een klein BR testkastje gemaakt en deze getest met de XXL amp, prima combi voor een relatief lage prijs. Helaas begint de amp wel te vervormen op (ziekelijk)hoge volumes (te zwakke voeding), bij normaal gebruik is de geluidskwaliteit prima, de crossover is minimaal 2e orde maar ik denk 3e (gezien de voltageval die ik gemeten heb). Ook wordt het koelprofiel na een half uur full power happy hardcore draaien ook best heet (je brand je er nog net niet aan).

De achterplaat is overigens prima luchtdicht, op de high-level in- en uitgangen na, kijken of ik die nog luchtdicht kan krijgen met wat kit aan de achterkant (ik had idd geen zin om er een aparte behuizing voor te maken). SPL van de BR variant beviel me beter dan gesloten, de kast is 75l getuned op 25hz. De uiteindelijke kast wordt waarschijnlijk een 200l liter kast getuned op 23Hz (voor 2 drivers). Ik zit nog te twijfelen tussen 3 maal een ronde 10cm buis of een vierkante MDF poort van 36x8cm.

[ Voor 54% gewijzigd door MM op 18-07-2004 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het echt er voor over hebt dan zou ik de SVS kopen.
Simpelweg omdat je bijna geen hogere kwaliteit kan kopen qua subwoofers.

Er is geeneen reviewer die niet tot de conclusie komt dat SVS subwoofers de beste zijn wat te krijgen is voor thuis.

En de drivers die ze toepassen is totaal niet met de Shiva te vergelijken. Hele andere kwaliteit en klasse.
Ze gebruiken een custom-made 12"woofer die een 900 euro p/stuk kost.

Kortom, als je een SVS kan/wil kopen zou ik het doen. Een Shiva kan gewoon nooit tippen aan een SVS. Simpelweg omdat de klasse/kwaliteit ander is.
Die shiva is erg goed, maar niet zo goed. ;)

Nadeel is dat het geen zelfbouw is. :)

-edit-
SVS driver

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2004 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Mja.. ik zie hem inderdaad al helemaal staan hier ;)

Als ik ga rekenen aan een Shiva kom ik namelijk ook al op een flink bedrag uit
Shiva: 200
PR: 140
DT300: 300
Dan hoop ik nog een klein beetje korting te kunnen regelen omdat ik veel tegelijk koop, maar dit is al 600 euro zeg maar! Daar komt nog transport, hout, demping, afwerking enzovoorts bij en dan zit ik op 700 euro. Daarvoor heb ik een SVS in huis ook :)

Flex82: dat een Shiva er niet aan kan tippen betwijfel ik ten zeerste! Dit is niet de eerste de beste driver natuurlijk ;) en ik praat ook niet over de topmodellen van SVS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

demping maakt weinig tot niets uit, als je kast goed gebraced is, is dat meer als voldoende.

als je 20hz wil dempen heb je veel vulsel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Razorfist schreef op 18 juli 2004 @ 14:08:

Flex82: dat een Shiva er niet aan kan tippen betwijfel ik ten zeerste! Dit is niet de eerste de beste driver natuurlijk ;) en ik praat ook niet over de topmodellen van SVS
Jij vergeet het hele concept van SVS!
Ze hebben geen topmodellen, ze hebben in al hun subwoofers dezelfde drivers zitten!
Sommige subs gaan harder of lager door hun verschil in bouw.

Het verschil is dat sommigen estisch vormgegeven zijn, en sommigen hebben 1 of 2 drivers.

Maar zelfs de "goedkoopste" SVS sub speelt verschrikkelijk mooi. SVS kent geen goedkopere modellen.

-edit-
Let op: Je betaalt ook importeerkosten. Die kunnen best hoog zijn!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2004 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

1. De prijs van de driver bepaalt niet de kwaliteit.
2. SVS heeft weldegelijk verschillende drivers
3. Waarom een driver van 900 euro in een sub die in totaal 700 moet gaan kosten... klinkt niet logisch.

Ik denk dat je een beetje voorzichtig moet zijn met conclusies trekken aan de hand van het gevoel wat je erbij hebt. Natuurlijk, SVS is topspul, maar de Shiva is dat ook. SVS'en zijn gemaakt van Sonotube, een goed gebracede en met loodbitumen verzwaarde MDF kast is doder te krijgen dan die sonotube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m.m schreef op 18 juli 2004 @ 15:12:
1. De prijs van de driver bepaalt niet de kwaliteit.
Klopt helemaal. :)
2. SVS heeft weldegelijk verschillende drivers
Volgens hun niet. Ze gebruiken in de grotere modellen alleen meerdere drivers. idd, had niet goed gekeken. 8)7
De goedkoopste driver die ze gebruiken kost volgens hun (of is gelijk aan) $1000.

-edit-
Trouwens, die driver die ze in hun grootste tube gebruiken ziet er wel als Een beest uit. :Y)
3. Waarom een driver van 900 euro in een sub die in totaal 700 moet gaan kosten... klinkt niet logisch.
Idd, erg onlogisch.
Ik denk dat je een beetje voorzichtig moet zijn met conclusies trekken aan de hand van het gevoel wat je erbij hebt. Natuurlijk, SVS is topspul, maar de Shiva is dat ook. SVS'en zijn gemaakt van Sonotube, een goed gebracede en met loodbitumen verzwaarde MDF kast is doder te krijgen dan die sonotube.
Ik ga ook alleen maar af op ervaringen en reviews. Ook de ervaringen van mensen in Nederland die hem hebben.

Maar alleen rond? Kijk ff verder dan je neus lang is zou ik zeggen en dan zie je dat ze ook vierkante/rechthoekige kasten hebben.
Met dezelfde kwaliteit, alleen een andere vorm.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2004 15:19 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste