Naar aanleiding van de vandaag afgesloten inkoopactie, open ik dit topic in de hoop dat de deelnemers van deze inkoopactie, maar ook anderen die een Shiva mark IV hebben gebouwd, hun creatie en de daarbijbehorende ervaringen laten zien.
Een berg Shiva's, what beauty

Omdat de topicstarter moet aftrappen, begin ik met mijn eigen "Cube of terror".
Type: Gesloten kast met demping.
Buitenmaten: 50x50x50
Wanddikte: 4cm mdf, opgebouwd uit 18mm en 22mm dik mdf.
Demping: 1m², 10cm dik steenwol Q2,5
Gewicht: Ongeveer 40kilo
Aansluitterminals: 4x vergulde klem aansluiting, banaanstekker geschikt.
Geschatte -3dB punt in anechoische ruimte: 40Hz

Waarom heb ik voor een gesloten kast gekozen?
Omdat deze driver ruimte genoeg laat voor actieve correctie, waardoor ik de strakheid van een gesloten speaker kan combineren met de diepgang van een BR opstelling. Tel daarbij op dat een goede bass reflex kast maken ontzettend moeilijk is.
Ook had ik nog nooit een gesloten subwoofer gemaakt en was ik erg benieuwd naar het resultaat. Tot nog toe ben ik nog steeds versteld van de geluidsdruk die dit bijzettafeltje kan leveren. Hoewel hij nog niet klaar is, ben ik nu al super tevreden met het resultaat.
Naarmate het werk vordert zal ik foto's en commentaar blijven posten, ook zie ik erg uit naar de projecten van onze mede DIY'ers
Als dit topic een beetje succesvol blijkt, kunnen we er misschien nog eens een meeting met onze subs aan vast plakken. Het lijkt me erg mooi om verschillende soorten kasten naast elkaar te hebben en te kunnen vergelijken
Een berg Shiva's, what beauty
Omdat de topicstarter moet aftrappen, begin ik met mijn eigen "Cube of terror".
Pics 'n specs
Type: Gesloten kast met demping.
Buitenmaten: 50x50x50
Wanddikte: 4cm mdf, opgebouwd uit 18mm en 22mm dik mdf.
Demping: 1m², 10cm dik steenwol Q2,5
Gewicht: Ongeveer 40kilo
Aansluitterminals: 4x vergulde klem aansluiting, banaanstekker geschikt.
Geschatte -3dB punt in anechoische ruimte: 40Hz
hier zie je hoe de Shiva gesandwiched wordt tussen beide platen. Deze zijn dan ook niet verlijmd, maar op elkaar geklemd doormiddel van 4 slotbouten.
4cm dik, I like it
nog maals een overview, nu met deksel
helaas, een ongelukje met de frees zorgde ervoor dat het eindresultaat niet zo strak was als ik had gehoopt
Waarom heb ik voor een gesloten kast gekozen?
Omdat deze driver ruimte genoeg laat voor actieve correctie, waardoor ik de strakheid van een gesloten speaker kan combineren met de diepgang van een BR opstelling. Tel daarbij op dat een goede bass reflex kast maken ontzettend moeilijk is.
Ook had ik nog nooit een gesloten subwoofer gemaakt en was ik erg benieuwd naar het resultaat. Tot nog toe ben ik nog steeds versteld van de geluidsdruk die dit bijzettafeltje kan leveren. Hoewel hij nog niet klaar is, ben ik nu al super tevreden met het resultaat.
Naarmate het werk vordert zal ik foto's en commentaar blijven posten, ook zie ik erg uit naar de projecten van onze mede DIY'ers
Als dit topic een beetje succesvol blijkt, kunnen we er misschien nog eens een meeting met onze subs aan vast plakken. Het lijkt me erg mooi om verschillende soorten kasten naast elkaar te hebben en te kunnen vergelijken
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad