De vele gezichten van de Shiva mark IV

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 3.662 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Naar aanleiding van de vandaag afgesloten inkoopactie, open ik dit topic in de hoop dat de deelnemers van deze inkoopactie, maar ook anderen die een Shiva mark IV hebben gebouwd, hun creatie en de daarbijbehorende ervaringen laten zien.
Een berg Shiva's, what beauty O+

Afbeeldingslocatie: http://www.arjanhouben.nl/P4280111%20(Large).JPG

Omdat de topicstarter moet aftrappen, begin ik met mijn eigen "Cube of terror".

Pics 'n specs

Type: Gesloten kast met demping.
Buitenmaten: 50x50x50
Wanddikte: 4cm mdf, opgebouwd uit 18mm en 22mm dik mdf.
Demping: 1m², 10cm dik steenwol Q2,5
Gewicht: Ongeveer 40kilo
Aansluitterminals: 4x vergulde klem aansluiting, banaanstekker geschikt.
Geschatte -3dB punt in anechoische ruimte: 40Hz

Afbeeldingslocatie: http://arjanhouben.nl/images/P5030118%20(Custom).JPG

Afbeeldingslocatie: http://arjanhouben.nl/images/P5030119%20(Custom).JPG
hier zie je hoe de Shiva gesandwiched wordt tussen beide platen. Deze zijn dan ook niet verlijmd, maar op elkaar geklemd doormiddel van 4 slotbouten.

Afbeeldingslocatie: http://arjanhouben.nl/images/P5030120%20(Custom).JPG
4cm dik, I like it 8)

Afbeeldingslocatie: http://arjanhouben.nl/images/P5030122%20(Custom).JPG
nog maals een overview, nu met deksel

Afbeeldingslocatie: http://arjanhouben.nl/images/P5030123%20(Custom).JPG
helaas, een ongelukje met de frees zorgde ervoor dat het eindresultaat niet zo strak was als ik had gehoopt

Waarom heb ik voor een gesloten kast gekozen?
Omdat deze driver ruimte genoeg laat voor actieve correctie, waardoor ik de strakheid van een gesloten speaker kan combineren met de diepgang van een BR opstelling. Tel daarbij op dat een goede bass reflex kast maken ontzettend moeilijk is.
Ook had ik nog nooit een gesloten subwoofer gemaakt en was ik erg benieuwd naar het resultaat. Tot nog toe ben ik nog steeds versteld van de geluidsdruk die dit bijzettafeltje kan leveren. Hoewel hij nog niet klaar is, ben ik nu al super tevreden met het resultaat.

Naarmate het werk vordert zal ik foto's en commentaar blijven posten, ook zie ik erg uit naar de projecten van onze mede DIY'ers

Als dit topic een beetje succesvol blijkt, kunnen we er misschien nog eens een meeting met onze subs aan vast plakken. Het lijkt me erg mooi om verschillende soorten kasten naast elkaar te hebben en te kunnen vergelijken :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik hoop hem morgen binnen te hebben en ik zal hem dan ook meteen aan een testje onderwerpen.

Een meeting: Ik zie mezelf al met een 40kg zware kast in de trein lopen 8)

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 22:38
Atgast schreef op 04 mei 2004 @ 00:20:
Als dit topic een beetje succesvol blijkt, kunnen we er misschien nog eens een meeting met onze subs aan vast plakken. Het lijkt me erg mooi om verschillende soorten kasten naast elkaar te hebben en te kunnen vergelijken :)
Het lijkt me erg mooi om al die subs dan parallel te doen spelen >:)

Even ontopic: het lijkt me dat de dichtheid van je rotswol te hoog is om nog effectief als demping te werken? Ik kan me vergissen, maar ik meende dat dat toch spul was met een relatief grote dichtheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hey, cool initiatief :)

Ik wacht nog op mijn DT 300, maar dan ga ik ook bouwen en foto's posten :)

Ik verheug me er ontzettend op!

Wat ik me alleen wel af vraag, is waar die meeting gehouden moet worden, want dat vindt de gemiddelde buur, en met 27 shiva's ook de buren 9 blokken verderop >:) :D niet fijn :P

Daarnaast zijn er weinig stoppen van 9000 watt :P :P

U hoort nog van mij! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
subsonik schreef op 04 mei 2004 @ 02:29:
[...]

Het lijkt me erg mooi om al die subs dan parallel te doen spelen >:)

Even ontopic: het lijkt me dat de dichtheid van je rotswol te hoog is om nog effectief als demping te werken? Ik kan me vergissen, maar ik meende dat dat toch spul was met een relatief grote dichtheid...
Daar heb je gelijk in, maar de hoeveelheid druk die deze wol moet afvoeren is echt enorm.
De gedachte is namelijk dat alle energie die de driver aan de achterkant uitstraalt wordt afgevoerd. Zodoende ontstaan er geen ranzige resonanties. Dit lukt eigenlijk alleen met flink wat gewicht en flink wat dempingswol. De door mij gebruikte steenwol heeft niet als doel de ruimte te vergroten. In hoeverre hij dit toch doet, durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Ik heb hem net binnen gekregen. Hij is goed aangekomen, maar nu zit ik met een klein vraagje, omdat ik hem wil testen. Er zitten zoals ik al wist twee aansluitingen op. Hoe moet ik het aansluiten voor 4 Ohm, hoe voor 8Ohm en hoe voor 16 Ohm? Ik wil hem eigenlijk zo aansluiten voor 4 Ohm of 8Ohm. Hoe gaan jullie het aansluiten? Mijn versterker geeft 150W bij 8Ohm en 280W bij 4 Ohm.

[ Voor 33% gewijzigd door kiddyl op 04-05-2004 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Het is een dubbelspoels woofer. Dat wil zeggen dat hij 2 electromagneten heeft, van elk 8 Ohm.
Je kan er voor kiezen om de spoelen parrallel aan te sluiten (+/+ en -/-) hetgeen je een woofer met 4 Ohm weerstand oplevert. Ook kun je beide spoelen aansturen met de beide kanalen van een stereo versterker, beide kanalen zien dan dus 8 Ohm. Of je sluit het geheel aan in serie, waarbij je de versterker op de + van een tinsel lead aasluit en de andere op de - van de andere tinsel lead. De overgebleven + en - verbind je dan onderling. Zo ziet de versterker 16 Ohm. Erg veel power zul je hier dan ook niet uit kunnen halen met de meeste versterkers.

Dan is er nog de mogelijkheid om de T/S parameters te beinvloeden door een vermogensweerstand met een bep. waarde over een van de 2 aansluitingen te zetten. hierbij verlies je wel wat aan maximaal vermogen, aangezien de woofer nog maar door 1 spoel aangestuurd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Je was me al voor met het beantwoorden van de vraag, want toen ik er zelf over ging nadenken kwam ik er eigenlijk al over uit. Voor 4 Ohm sluit ik de versterker op de + en - en dan verbind ik de + met + en de - met - aan het andere tinsel. Dit is precies hetzelfde zoals jij het schrijft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Okee heb mn Shiva net ook binnen gekregen! Sweet!

Hoefde niet te tekenen oid, gewoon afleveren, maar de doos was mooi intact en de woofer ook. Mmmhz dacht dat ze verzekerd verzonden zouden worden. :)

Als ik één spoel aansluit, dan ziet de versterker gewoon 8 ohm, ik krijg binnenkort de DT-300 binnen. Maakt het nog uit voor vermogen / diepgang of je beide spoelen of maar één aansluit?

En als ik er maar één aansluit, maakt het ook nog uit welke?

Owjah, en wat zit er voor een rare rand aan de woofer? ;) Gewoon laten zitten neem ik aan? :+

[ Voor 10% gewijzigd door wimpie op 04-05-2004 11:18 ]

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
wimpie schreef op 04 mei 2004 @ 11:16:
Okee heb mn Shiva net ook binnen gekregen! Sweet!

Hoefde niet te tekenen oid, gewoon afleveren, maar de doos was mooi intact en de woofer ook. Mmmhz dacht dat ze verzekerd verzonden zouden worden. :)

Als ik één spoel aansluit, dan ziet de versterker gewoon 8 ohm, ik krijg binnenkort de DT-300 binnen. Maakt het nog uit voor vermogen / diepgang of je beide spoelen of maar één aansluit?

Owjah, en wat zit er voor een rare rand aan de woofer? ;) Gewoon laten zitten neem ik aan? :+
tja, ik moet altijd tekenen voor een pakket dat niet door de brievenbus past :?

De DT-300 levert zijn volledige vermogen in 4 Ohm, dus is het in jouw geval het verstandigste om de spoelen parrallel aan te sluiten.

ohja, die rare rand zorgt ervoor dat de speaker luchtdicht afsluit als je hem tegen de baffle aan schroeft :)

[ Voor 7% gewijzigd door Arjan op 04-05-2004 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

wimpie schreef op 04 mei 2004 @ 11:16:

ALTIJD beide spoelen aansluiten.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi !!

Ik zie wel dat je rotswol als demping gebruikt, als ik me niet vergis zitten hier kleine stukjes glas in die je sub grote schade kunnen toebrengen ! Of heb ik het mis ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Je verwart met glaswol :)

Aan de TS:

aangezien je ervaring hebt met het uitmeten van T/S parameters, zou je in principe kunnen nameten wat het effect is van de rotswol op de demping (Qtc wordt minder) en op het virtuele volume (Fs wordt lager). Maar ik neem aan dat je er nogal tegen opziet om al die rotswol er terug uit te halen, ik weet wat voor een zooi dat is :)

Wat schade van rotswol of glaswol betreft: ik weet dat in glaswol zeer fijne vezeltjes zitten die aan de uiteinden erg scherp zijn en de woofer kunnen beschadigen. (daarom pak je het spul best ook niet vast zonder handschoenen) Bij rotswol is dat wat minder, maar het lijkt me toch aan te raden om een matje noppenschuim tussen de rotswol en de woofer te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Ik ben hem nu aan het testen in een box gemaakt van de doos waar hij inzat en de doos van de versterker. Hij resoneert er lekker op los, maar de uitslag van de woofer is goed te voelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Jammer dat er net een inkoopactie is geweest, ik wilde namelijk mezelf even verdiepen in een IA bij Adire zelf.....ik zou zelf namelijk een sub willen maken met de DPL12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Atgast schreef op 04 mei 2004 @ 11:29:
[...]

tja, ik moet altijd tekenen voor een pakket dat niet door de brievenbus past :?

De DT-300 levert zijn volledige vermogen in 4 Ohm, dus is het in jouw geval het verstandigste om de spoelen parrallel aan te sluiten.

ohja, die rare rand zorgt ervoor dat de speaker luchtdicht afsluit als je hem tegen de baffle aan schroeft :)
Okee parallel dus. Dus zo: (even voor de zekerheid)

Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~houwelin/got/shiva_parallel.jpg

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
subsonik schreef op 04 mei 2004 @ 11:52:
Je verwart met glaswol :)

Aan de TS:

aangezien je ervaring hebt met het uitmeten van T/S parameters, zou je in principe kunnen nameten wat het effect is van de rotswol op de demping (Qtc wordt minder) en op het virtuele volume (Fs wordt lager). Maar ik neem aan dat je er nogal tegen opziet om al die rotswol er terug uit te halen, ik weet wat voor een zooi dat is :)

Wat schade van rotswol of glaswol betreft: ik weet dat in glaswol zeer fijne vezeltjes zitten die aan de uiteinden erg scherp zijn en de woofer kunnen beschadigen. (daarom pak je het spul best ook niet vast zonder handschoenen) Bij rotswol is dat wat minder, maar het lijkt me toch aan te raden om een matje noppenschuim tussen de rotswol en de woofer te steken.
Ik heb idd ervaring met het meten van die parameters, maar ik moet bekennen dat ik niet weet hoe ik een dubbel spoels driver moet meten.
Ik heb er over gedacht om een doek te spannen tussen de speaker en de steenwol, maar ik had niet echt het idee dat de steenwol van het ranzig soort is. Ik had ook geen last van jeuk oid na het met blote handen verwerkt te hebben. Ik zal eens kijken wat voor een spul ik nu precies heb, maar in vergelijking met het soort dat ik niet al te lang geleden in handen heb gehad bij het isoleren van een dak is dit spul heilig.

@wimpie:
eigenaardige tekening, maar het klopt wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 23:13
He hoi allemaal,

Ik heb de postbode gemist :( , ik dacht kan ik het morgen afhalen op postkantoor: komt ie overmorgen (bevrijdingsdag = vrij) nog eens langs op een onmogelijk tijdstip. Dus voor mij is de Shiva er pas vrijdag..heel fijn allemaal.

Maar ik ben al begonnen met de doos. Ik gebruik 18mm ( frontplaat 2X18mm) mdf 88 liter closed. Volgens het Shiva design in EU maten. http://www.adireaudio.com...aledShivaApplications.pdf

Ik wil eens horen hoe die klinkt als het niet goed genoeg is voor ht ga ik voor BR. Hoop dat ik nu een beschaafde harde heldere bas krijg, terwijl een BR het stukwerk van het plafond afhaald ;).

Bij de klusboer heb ik dempingsmatjes gekocht en moet nog naar een beddegoed/gordijnzaak voor fiberfill.

Ook ik wacht nog op de DT300 die over een paar weken zal arriveren.

Pics komen nog als mn zusje vrijdag met de digicam langskomt...

EDIT
Atgast had jij ook na 3 uur nog die stank van verbrande MDF in je neus? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door @baddon op 04-05-2004 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er leuk uit die stapel Shiva's Atgast. ;)

Ik neem aan dat de Shiva wel gewoon vastgeschroefd zit in de baffle en niet alleen geklemd?

Verder wil ik nog even de opmerking plaatsen dat hier dus alleen de ontwerpen en andere dingen van de Shiva worden besproken en dus expliciet niet hoe het met de verschillende bestellingen en andere IA dingen staat. Daarvoor is er het forum op IA.net.

Succes iedereen, ik ben erg benieuwd naar de verschillende ontwerpen met deze prachtwoofer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 13:23:
Ziet er leuk uit die stapel Shiva's Atgast. ;)

Ik neem aan dat de Shiva wel gewoon vastgeschroefd zit in de baffle en niet alleen geklemd?

Verder wil ik nog even de opmerking plaatsen dat hier dus alleen de ontwerpen en andere dingen van de Shiva worden besproken en dus expliciet niet hoe het met de verschillende bestellingen en andere IA dingen staat. Daarvoor is er het forum op IA.net.

Succes iedereen, ik ben erg benieuwd naar de verschillende ontwerpen met deze prachtwoofer :)
De woofer zit achterwaarts vastgeschroefd op de 18mm MDF plaat, en dit geheel zit weer geklemd op de 22mm frontplaat. Dit is ongetwijfeld het zwakste gedeelte van de woofer, maar tenzij de praktijk anders uitwijst lijkt het me stevig genoeg.

En over die verbrande MDF, die heeft m'n frees vernacheld :(
De bus die de freesjes vastklemd is helemaal ruw, een frees wisselen is nu zga onmogelijk geworden :( daar moet ik dus nog even wat op vinden. Had van te voren moeten weten dat ik een nieuwe freeskop had moeten gebruiken. Normaal gesproken is de 1010Watt frees van Festo meer dan sterk genoeg voor MDF te frezen zonder rooksignalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Ik wil graag een kast gaan bouwen volgens een Adire reference design. Ze hebben drie vented box modellen, alledrie wat voor te zeggen.

Dat ik daar een van ga maken is bijna zeker, alleen alledrie de modellen zijn down-firing en BR poort aan de onderkant.

Ik zelf zou liever de woofer gewoon aan de voorkant maken en de BR poort aan de onderkant, of ook aan de voorkant.

Als ik de sub dus front-firing maak, zal dit anders uitpakken dan down-firing (naast dat de woofer natuurlijk niet meer 0.454 mm naar beneden hangt) ?

En de BR poort in een ander vlak dan de woofer, heeft dat invloed?

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
In principe wordt het aangeraden de BR-poort zo dicht mogelijk bij de woofer te houden, maar op een halve meter steekt het echt niet.

BR-poort aan de onderkant van de sub zou ik niet aanraden! Doordat de lucht aan de BR opening niet echt vrij kan circuleren, verleng je je BR-kanaal effectief, de lucht onder je kast gaat dan ook als BR-kanaal functioneren. Het is nogal moeilijk te voorspellen hoe dat afloopt, niet doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Bah wat klinkt ie brak :(

Dat wordt eerst wat uurtjes inspelen voordat er wat lekkers uitkomt vrees ik, dit kl inkt net als mijn raveland subjes, nu na een kwartiertje klinkt het wel aardig maar de eerste 5 minuten vreesde ik echt voor het ergste. Morgen dus van mij een definitief oordeel, ik ben in ieder geval niet zo overweldigd als de meesten hier denk ik :P (nee het ligt niet aan mijn kist en ook niet aan mijn amp :P)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

subsonik schreef op 04 mei 2004 @ 15:26:
In principe wordt het aangeraden de BR-poort zo dicht mogelijk bij de woofer te houden, maar op een halve meter steekt het echt niet.

BR-poort aan de onderkant van de sub zou ik niet aanraden! Doordat de lucht aan de BR opening niet echt vrij kan circuleren, verleng je je BR-kanaal effectief, de lucht onder je kast gaat dan ook als BR-kanaal functioneren. Het is nogal moeilijk te voorspellen hoe dat afloopt, niet doen dus.
Heel makkelijk te voorspellen, hij wordt een beetje langer, dus als je eigenlijk net iets lager wilt tunen dan dat er aan BR buis in je kast past is het een prima oplossing.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
m.m schreef op 04 mei 2004 @ 16:53:
[...]

Heel makkelijk te voorspellen, hij wordt een beetje langer, dus als je eigenlijk net iets lager wilt tunen dan dat er aan BR buis in je kast past is het een prima oplossing.
Het is niet zo makkelijk te voorspellen, aangezien je het kan zien als een soort mega flare, of als een 2e BR buis.

Wat voor een kast heb je em eigenlijk inzitten?
Ik denk dat de meeste het dempingsmateriaal ernstig onderschatten. Zonder demping bonkt ie als een aap, met demping rolt ie precies zoals dat moet :)

edit, "Bob Marley ft. Lauryn Hill - Turn Your Lights Down Low" daar kan de Shiva wel wat mee, en zit tevens precies op de resonantiefrequentie van onze plafondlamp :X

[ Voor 13% gewijzigd door Arjan op 04-05-2004 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
m.m. wat voor kast en amp heb je dan als het daar niet aan ligt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shva
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-06 08:59

Shva

aka Jos_theboss

Ik heb er ook een in een kartonnen doos gestopt.

Het rendement van het speakerstje valt me toch wel een beetje tegen, zeker nu ik bezig ben met het ontwerp van een horn die er bovenop komt te staan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Grappig is dat, Adire beveelt zelf aan dat je met een Shiva en een vented box, erg voorzichtig moet zijn met 'stuffing'.
Dit zou onverhoopt snel bepaalde effecten teweeg kunnen brengen.

Gelijk weer een leuke nieuwe vraag ;) :

Stuffen jullie je vented box?

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atgast schreef op 04 mei 2004 @ 16:59:
[...]

Wat voor een kast heb je em eigenlijk inzitten?
Ik denk dat de meeste het dempingsmateriaal ernstig onderschatten. Zonder demping bonkt ie als een aap, met demping rolt ie precies zoals dat moet :)
Op lage frequenties werkt bijna geen enkel dempingsmateriaal, alleen het volledig vullen van de kast met bv wol of baff kan de Q van de kast omlaag brengen. Wat verbetering in de bas kan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 18:17:
[...]

Op lage frequenties werkt bijna geen enkel dempingsmateriaal, alleen het volledig vullen van de kast met bv wol of baff kan de Q van de kast omlaag brengen. Wat verbetering in de bas kan brengen.
Ik kan je uit persoonlijke ervaring meededelen dat het vullen van de kast met steenwol zoals ik heb gedaan een duidelijk hoorbare verbetering heeft gebracht.
je haalt de resonanties voor een gedeelte uit de kast, dat is altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 09:42
Ik ben er vandaag maar weer mooi druk mee geweest. Ik had al een poosje gezaagd hout liggen maar dat week meerder milimeters :( . Gister dan maar opnieuw een plaat laten zagen en zelf de maten gecontroleerd, blijkt er toch een behoorlijke afwijking in zo'n machine te zitten... niet fijn.
Maar dit past iig beter als de eerste (en een bandschuurmachins doet wonderen).

Ook ik ga voor de 88 liter closed zoals Shiva die heeft ontworpen. alleen front is 2x18mm. Blijkt nog wel een behoorlijke kist!

Een mooie plek zou onder de tv zijn, maar ik vrees dat mijn tv na 10 seconden niet meer om naar te kijken is vanwege die magneten. Hoe kan je dat goed afschermen?

pics volgen als ik uitgevogeld heb hoe dat gaat, maar ben nu druk met iets anders :)
Vanavond hoop ik de eerste luister impressie te hebben 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi zoveel shiva's bij elkaar!! Dat doet me goed. Ik zou de speaker niet te veel belasten in de open lucht. Volgens mij dipt de impedantie dan behoorlijk. Hij trok toendertijd m'n hele Onkyo integra leeg. Voor gesloten zou ik de woofer via de achterkant monteren met kikkerklemmen dat is de beste methode. Niet de mooiste maar wel de meest luchtdichte. Ik zou voor frontfire gaan. Die van mij zit df maar ik mis af en toe de slam wel eens. En als je geen slam wel dan draai je wat aan de crossover. Ik ben heel benieuwd wat iedereen gaat bouwen. Ik zou ook erg aanraden om heel de kast minimaal 2x18 of 2x22mm te bouwen en een interne matrix te gebruiken. Veel plezier met bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je je shiva binnen hebt, wil je 'm horen natuurlijk.....

ik bleek nog een kast te hebben. deze heeft 70 liter inhoud en was in een half uurtje de proto opstelling voor mijn unit geworden.
er zat alleen al een gat in, dus maar opgevuld met een reflexpijpje (ahum...) uit de buurman z'n tuin (normaal speelt z'n jonge kat hiermee...)
volgens winisd klopt het nog aardig ook: -3 db punt op 30 hz en afstemming reflex pijp op 20 hz... 8)7
nu aangesloten op de sub uitgang van de receiver met een extra versterker.
en een druk dat de shiva al produceert!

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~j.w.troost/adire.jpg

ow ja:
de speaker zit vast met 4 schroeven en de rest wordt bijeen gehouden door de spanband. 't resoneert er dus lekker op los, maar dit is niet voor niks het tweakers forum. })

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2004 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Volgens mij kan je daar nog een kanon van maken als je de Shiva flink op zijn donder geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Oke even de details :)
De kast is een 72l gesloten kast van 18mm mdf (gebraced) met een lichte vulling (niet totaal gestuffed), de amp is een 19" PA versterker die op 4ohm 300w levert. Waarschijnlijk ben ik zo 'teleurgesteld' door het lagere rendement, 87dB tegen 94dB eerst. Een eindoordeel krijg je nog niet, ik ga ook testen met de sub op een andere plek, in een andere kamer etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m.m wat voor filter gebruik je? Het filter is superbelangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:53

w00Dy

Make soap, not war

zimbab schreef op 04 mei 2004 @ 22:29:
Volgens mij kan je daar nog een kanon van maken als je de Shiva flink op zijn donder geeft.
lijkt meer een kacheltje.

helaas ligt mijn bouwproject een tijdje stil, staan een paar structurele verandering te gebeuren thuis dus 'pap de houtbewerker' heeft niet zoveel tijd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Weet iemand of ik erguns rekening mee meot houden bij het inbouwen van de versterker? Zit aan de achterkant van de DT300 gewoon pluggen of wat?

EDIT
Elfretto ERRUG wreed })

[ Voor 11% gewijzigd door @baddon op 04-05-2004 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

ik filter 3e orde actief, maar ik denk dat ik het probleem al gevonden heb... in mijn gemini mixer zit een subsonic op ongeveer 35 hz, deze gooit nogal wat roet in het eten, het is nu echter te laat om te testen, morgen ga ik verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mmm: vriendin die om 01.30 uur 's nachts wakker word van de Shiva is ook wreed... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gelukkig m.m :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Ben nu bezig met bekleden: de bracing kan daar ook van dat noppenschuim op? Of alleen de buitenwanden. En de subwoofer moduul ook noppenschuim? M.a.w. is het de bedoeling dat er geen mdf meer zichtbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Ik neem aan dat je met subwoofermoduul de versterker bedoeld en die kan je beter in een afgescheiden ruimte plaatsen, dus MDF er om heen bouwen zodat ie is afgescheiden van de rest van de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
Abaddon1 schreef op 05 mei 2004 @ 12:36:
Ben nu bezig met bekleden: de bracing kan daar ook van dat noppenschuim op? Of alleen de buitenwanden. En de subwoofer moduul ook noppenschuim? M.a.w. is het de bedoeling dat er geen mdf meer zichtbaar is?
Ik heb alleen de buitenwanden met noppenschuim bekleed, de bracing niet. Verder heb ik m wel opgevuld met Baf (of afzuigkapfilters, in iedere supermarkt te verkrijgen)
Voor de DT 300 is een afgesloten ruimte niet noodzakelijk omdat het ontwerp al luchtdicht is. en ach een extra stukje noppenschuim kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
Ik heb gisteravond de kast afgemaakt en de Shiva kunnen beluisteren.
Ik heb de gesloten 88 liter 18mm mdf (front 36mm) met bracing en als demping noppenschuim en Baf. Omdat ik nog zeker 2 weken moet wachten op de DT 150 die m van power moet voorzien heb ik nu tijdelijk de Shiva full range aangesloten.

Eerst viel het me meteen even tegen (staat ie wel aan? 8)7 maar na even inspelen komt ie wat meer los. Wat me nu parten speelt is dat mijn huidige speakers een hoger rendement hebben (89db tov 87,2 van de Shiva) zodat de bas achterblijft in volume en daarbij mijn versterker niet genoeg power heeft om beide speakers goed aan te sturen.
Wat nu goed hoorbaar is dat er een mooi fundament bij is gekomen (en diep ook!) echt goed hoor je het nog niet maar ik ga er vanuit dat als de DT 150 erop gaat ik van bovenstaande problemen af ben en er ook meer punch en controle in het laag komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Vergeet ook niet dat de tonen waar een Shiva voor bedoeld is, niet in elk plaatje voorkomen. Rap, lounge en sommige trance/dance platen. Het beste test je hem met een film of trailer.
Enkele plaatjes die diep genoeg reiken om er iets moois uit te laten rollen dat de meeste zuiltjes niet meer doen:
- Bob Marley ft. Lauryn Hill - Turn Your Lights Down Low
- Sean Paul - Like glue
- Outcast - the way you move
- Thievery Corporation - Transcendence
- Cosmic Gate - The Wave (die sweep loopt langer door dan je ooit voor mogelijk hield ;) )
- Safri Duo - Samb adagio (Cosmic gate remix) erg vage plaat, maar die trekt wel behoorlijk aan je shiva :)
- Rock, The - Rock house jail (gecomponeerd voor Hans Zimmer, voor zij die van bombastisch houden)

Sowieso hebben de heren van Cosmic gate wel begrepen wat die laagste tonen doen, die komen dan ook in veel van hun platen terug, helaas maken ze maar heel weinig goede platen.

Maar eigenlijk wil ik wel eens wat meer plaatjes zien :) (in de zin van afbeeldingen dus ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Atgast toch zit ik me af te vragen hoe je de Shiva gaat monteren. Ik heb um vandaag binnengekregen en ik vind het er op lijken dat ie van binnen op de front plaat geschroefd moet worden om zo die dempingsrand het beste tot zijn recht te laten komen voor een echt luchtdichte kast....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik heb nog wat plaatjes geschoten, misschien is het nu duidelijker.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/VO22WMN3J7UO/picserver.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/00O5EP3Q5P06/picserver.jpeg
hier zie je dat de foam rand wel degelijk afsluit. De woofer zelf hangt echter vast in de 2e frontplaat. Die kun je dus niet zien, maar wordt vastgehouden door die 4 slotbouten.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/2B2GV6132425/picserver.jpeg
De vergulde aansluitingen, door die gaten aan de onderkant kan ie ook op z'n rug staan zonder de draad af te klemmen.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/872WR8HA4L3A/picserver.jpeg
M'n arme amp is hier nooit op gemaakt, maar houdt zich desondanks heel kranig :)

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/0H9UR5D988N3/picserver.jpeg
Zo krijg je een beetje idee van de grootte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
Pics Pics Pics...
Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/Shutdown98/100_0218.jpg
Je ziet achter de bracing het noppenschuim en Baf (Links achterin komt de DT 150)

Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/Shutdown98/100_0219.jpg
Aan de voorzijde moet nog noppenschuim komen en meer Baf. Ik zal later meer baf erbij stoppen omdat het nog veel voller moet (ook achterin).

Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/Shutdown98/100_0220.jpg
Nu met voorzijde en de Shiva al gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/Shutdown98/100_0221.jpg
Naast de bank… Het ken net. Afmetingen zijn 45cm breed, 55,6 hoog en 47,5 diep oef wel fors toch.

Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/Shutdown98/100_0222.jpg
Overzichtje met de linker speaker

Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/Shutdown98/100_0223.jpg
detail van de bevestiging. De Shiva is gemonteerd met inslagmoeren en inbus bouten aan de achterste plaat. Door de voorste plaat steekt de unit niet meer uit maar komt op gelijke hoogte met de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hullepim
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:41
Misschien een domme vraag, maar waar heb je ze gekocht en wat was je kwijt voor die woofers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
hullepim schreef op 05 mei 2004 @ 15:43:
Misschien een domme vraag, maar waar heb je ze gekocht en wat was je kwijt voor die woofers?
Deze woofer zijn gekocht via http://www.orbitcaraudio.be/
We hebben ze echter eenmalig tegen de spotprijs van 145,- / stuk kunnen krijgen.
Dit was echter een kwestie van naamsbekendheid opbouwen en van verschillende Shiva uitvoering in de praktijk zien, alsdus Orbit.
Tenzij je een adresje weet denk ik dat je op 50,- per stuk meer moet rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Dat bedoel ik Shutdown volgens mij had je um dus beter van achterop kunnen monteren zodat die afdichtband nut heeft. Nu zie je um gewoon zitten, ljikt me niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Nou inmiddels zijn alle kinderziektes *kuck* de deur uit, ze hebben gezellig met z'n tweetjes een uur of 14 op 25hz in staan spelen, en inmiddels is de geluidskwaliteit naar het niveau gestegen wat ik minimaal verwachtte, hij komt inderdaad bizar laag. Wat ik nog wel mis zijn de 7dB rendement, maar ik heb er ook nog maar 1 aangesloten, dat scheelt ook wel een dB of 5. Ook ga ik een tweede kastje bouwen met een netto inhoud van zo'n 45 liter, ik vind het ding wat ik nu gebouwd heb nog eigenlijk net wat te groot (het bakbeestniveau ben ik nog net niet vanaf). Het scheelt niet bar veel in diepgang en ik kan eventueel altijd nog actief corrigeren want de belastbaarheid is toch te hoog voor de maximale uitslag van dit beestje. Vernieuwde conclusie: ik ben wat van de schrik van gisteren bekomen maar ik kan het superenthousiasme van sommige anderen nog niet delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m.m schreef op 05 mei 2004 @ 22:38:
Nou inmiddels zijn alle kinderziektes *kuck* de deur uit, ze hebben gezellig met z'n tweetjes een uur of 14 op 25hz in staan spelen, en inmiddels is de geluidskwaliteit naar het niveau gestegen wat ik minimaal verwachtte, hij komt inderdaad bizar laag.
blijkbaar is inspelen inderdaad flink nodig.
ik was in eerste instantie ook een beetje teleurgesteld, het blaasde, maar strakke diepe bas? nou nee.
maar ook hier begint het steeds beter te worden: nu 12 uur gespeeld en hij begint een mooie aanvulling te vormen op m'n Seas speakers.

nu nog de juiste kast....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Waar spelen jullie mee in?

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
Abaddon1 schreef op 05 mei 2004 @ 16:12:
Dat bedoel ik Shutdown volgens mij had je um dus beter van achterop kunnen monteren zodat die afdichtband nut heeft. Nu zie je um gewoon zitten, ljikt me niet de bedoeling.
Als je een bezorgd bent over het zicht of je vindt het niet mooi, prima, maar luchtdicht achterop monteren betekend dat je de frontplaat demontabel moet monteren, immers hoe kom je later nog achter bij je unit?
In mijn opini is de unit op deze manier strak gemonteerd en luchtdicht. Als ik de versterker binnen heb en gemonteerd en de demping heb uitgevogeld is een beetje kit voordat ik de unit weer inschroef voldoende om 100% zeker te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
wimpie schreef op 06 mei 2004 @ 00:20:
Waar spelen jullie mee in?
muziek :+
veeeeel muziek >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
Verwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 23:36:
[...]

blijkbaar is inspelen inderdaad flink nodig.
ik was in eerste instantie ook een beetje teleurgesteld, het blaasde, maar strakke diepe bas? nou nee.
maar ook hier begint het steeds beter te worden: nu 12 uur gespeeld en hij begint een mooie aanvulling te vormen op m'n Seas speakers.

nu nog de juiste kast....
Wat voor kast eigenschappen zoek je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MnM
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:19

MnM

Als er nog iemand is die zo'n Shiva over heeft hou ik me erg aanbevolen. Ik acht de kans niet heel groot, maar het zou zomaar kunnen.
Mail: arco at ruighaver punt nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Als ze over 2 weken het nog niet doen zoals ik had verwacht mag je ze wel overnemen :) maar het geluid wordt beter en beter (of ik wen eraan :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ikzelf zit nu eigenlijk op het punt dat ik gewoon versterker power tekort kom. 100Watt haalt hij wel, maar niet graag. eigenlijk is 50watt wel het maximale wat hij constant kan blijven geven waarbij hij nog strak klinkt, en de Shiva wil meer, meeer :P
Mijn plan is nu zo'n zap module te kopen, maar eerst maar eens een behoorlijke voeding bouwen.

Is er eigenlijk al iemand met een >150 liter BR behuizing?
Daar zit ik namelijk een beetje over te fantaseren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MnM
  • Laatst online: 19:19

MnM

m.m schreef op 06 mei 2004 @ 17:01:
Als ze over 2 weken het nog niet doen zoals ik had verwacht mag je ze wel overnemen :) maar het geluid wordt beter en beter (of ik wen eraan :P)
Hehe das goed, al hoop ik voor jouw dat het wordt zoals je verwachtingen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 18:36
Atgast schreef op 06 mei 2004 @ 17:05:
Ikzelf zit nu eigenlijk op het punt dat ik gewoon versterker power tekort kom. 100Watt haalt hij wel, maar niet graag. eigenlijk is 50watt wel het maximale wat hij constant kan blijven geven waarbij hij nog strak klinkt, en de Shiva wil meer, meeer :P
Mijn plan is nu zo'n zap module te kopen, maar eerst maar eens een behoorlijke voeding bouwen.

Is er eigenlijk al iemand met een >150 liter BR behuizing?
Daar zit ik namelijk een beetje over te fantaseren :P
Op SYS is er iemand (MarcoSQ) met een Shiva in 120 liter gepoort op 19 Hz. Zeer tevreden erover trouwens !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Shiva schreeuwt gewoon om een Detonation 300 amp:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:52

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 19:18:
Een Shiva schreeuwt gewoon om een Detonation 300 amp:)
Als ik dat zo allemaal hoor vraag ik me echt af hoe hard jullie dat je sub allemaal zetten. Mijn DT-300 staat echt maar maximaal 1/3 open. Als ik hem meer open zet dan gaat de bass te veel overheersen en klinkt het niet meer homogeen. En ik heb er geen kleine fronts bij staan en ze zijn ook behoorlijk gevoellig (90dB@1w). Naar mijn mening kun je dus met een DT-150 ook wel prima uit de voeten, mits je niet een gigantische huiskamer hebt natuurlijk.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de mijne een paar keer in een grote ruimte getest en het spant erom wie het eerst opgeeft. 1 x de spreekspoel tegen de poolplaat laten klappen. Andere keer als sub gebruikt voor een klein feestje :) . Na een avond draaien gaf de amp het op toen ik hem bij het laatste nummer nog even opschroefde. De amp sloeg af. Thuis bereik ik geen van beide maar soms wil het bij films ook wel eens flink tekeer gaan. Maar het gaat erom dat je je amp beter kan overdimensioneren. Het is zoiezo gewoon beter voor de klank. Bij muziek speelt ie altijd op het gemakje.
Gelukkig hoef ik hem nu nergens meer naar toe te slepen :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
Ik ben het helemaal eens met dat de Shiva een vermogens vreter is, hoe meer hoe beter. Na een paar dagen spelen komt ie steeds meer tot zijn recht en de basweergave wordt ook groter en beter. Ik denk wel (en hoop) dat een DT 150 voldoende is om m aan te sturen. Het zal in ieder geval beter zijn als nu en daar verheug ik me wel op!
Het inspelen tot de Shiva volledig los is kan volgens mij wel een paar weken duren omdat ie toch wel op z'n donder moet krijgen en daar heb ik nu de power niet voor... Wachten duurde zelden zo lang :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 11:23
Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 19:31:
Ik heb de mijne een paar keer in een grote ruimte getest en het spant erom wie het eerst opgeeft. 1 x de spreekspoel tegen de poolplaat laten klappen. Andere keer als sub gebruikt voor een klein feestje :) . Na een avond draaien gaf de amp het op toen ik hem bij het laatste nummer nog even opschroefde. De amp sloeg af. Thuis bereik ik geen van beide maar soms wil het bij films ook wel eens flink tekeer gaan. Maar het gaat erom dat je je amp beter kan overdimensioneren. Het is zoiezo gewoon beter voor de klank. Bij muziek speelt ie altijd op het gemakje.
Gelukkig hoef ik hem nu nergens meer naar toe te slepen :P
Vermogen van de amp is bij subs gewoon belangrijk ! Er gaat gewoon zoveel energie zitten om een beetje SPL neer te zetten op lage freq's. Ik heb liever een zware amp achter mijn subs hangen, zodat je altijd head-room hebt.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Kan ook niet wachten totdat mn DT-300 binnenkomt! Dan nog mooie BR kast maken..

Ik hoop dat die setup mijn hoge verwachtingen ook ga waarmaken! (Moet haast wel, anders sla ik een leuk figuur t.o.v. mijn vrienden :) .)

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vooral om de sterkere voeding van de DT-300 is het te doen. Die verdubbeling van het vermogen levert in theorie maar een te verwaarlozen extra 3db. Daar hoef je het dus niet voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Lol, hier nog een gezicht van Shiva

Afbeeldingslocatie: http://www.caravan.ru/~jaya/shiva.jpg

Maar ff serieus, leuk initiatief. Ben zelf al een tijdje bezig met 2 Lambda Acoustics (en die waren helaas iets duurder met transport)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rwmmos/Lambda/Lambda2.jpg

Wat bracing
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rwmmos/Lambda/extra-balkje.jpg

130 liter (gesloten) kast in de grondverf
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rwmmos/Lambda/snowywhite.jpg

Bezetting
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rwmmos/Lambda/groepsfoto.jpg

Ik zou zeggen, keep up the good work

[ Voor 10% gewijzigd door Duck-Twacy op 07-05-2004 13:29 ]

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Wat voor interne bekabeling gebruiken jullie voor de Shiva's? Ik zat te denken aan V/d Hul :9~

[ Voor 7% gewijzigd door @baddon op 07-05-2004 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

het lijkt wel een wasmachine.. :o
volgens mij komt er een behoorlijke bak herrie uit dat ding.. :)
succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Abaddon1 schreef op 07 mei 2004 @ 13:23:
Wat voor interne bekabeling gebruiken jullie voor de Shiva's? Ik zat te denken aan V/d Hul :9~
Gewoon 4 mm^2 koperdraad.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

djazete schreef op 07 mei 2004 @ 14:05:
het lijkt wel een wasmachine.. :o
volgens mij komt er een behoorlijke bak herrie uit dat ding.. :)
succes.
De maten komen aardig overeen (85*50*63) en er komen er 2 te staan.

Herrie hoop ik niet, gewoon goed laag.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

2,5mm erin, v/d hul is gelul :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jongens gewoon stroomdraad is voldoende. ALs het maar een beetje dik is. Er gaan een paar oktaven frequenties door heen waarvan we de vervorming bijna niet kunnen waarnemen. Kabelfetisch is echt bullshit bij een subwoofer.

Duck je sub ziet er prachtig uit. Ik ben benieuwd naar het eind resultaat

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2004 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Plaatjes van mijn projectje tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: http://hail.zvdk.nl/~abaddon/Shiva_Project/Shiva_side.JPG

Shiva van de zijkant we kunnen er toch geen genoeg van krijgen ;)

Afbeeldingslocatie: http://hail.zvdk.nl/~abaddon/Shiva_Project/Shiva_bottom.JPG

Achterkant a.k.a. kontje

Afbeeldingslocatie: http://hail.zvdk.nl/~abaddon/Shiva_Project/Shiva_tools.JPG

Werktuig...

Afbeeldingslocatie: http://hail.zvdk.nl/~abaddon/Shiva_Project/Shiva_materials.JPG

Materiaal buiten driver en amp.

Afbeeldingslocatie: http://hail.zvdk.nl/~abaddon/Shiva_Project/Shiva_baffle.JPG

Voorkant doos.

Afbeeldingslocatie: http://hail.zvdk.nl/~abaddon/Shiva_Project/Shiva_bracing.JPG

Bracing.

Heb nog nix gelijmd of geschroefd, eerst ga ik het gat voor mn amp nog maken bovenin het midden achter. Design: Shiva reference gesloten 88 liter. MDF 18mm (komt een dubbele baffle dus 36mm.

[ Voor 75% gewijzigd door @baddon op 08-05-2004 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
Mooi weer!
Leuk om hetzelfde design te zien bij een ander. Ben je er al uit hoe je de unit gaat monteren?
En over de amp, als je zegt "midden achterin" dan moet je daarvoor de bracing toch aanpassen? Ik monteer de amp aan de linkerkant achterin zodat de bracing intact blijft, hij moet daar namelijk precies tussen kunnen passen.
Succes verder ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Shutdown98 op 08-05-2004 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Tje het monteren van de driver blijft voor mij een twijfelgeval. Hij zit echt klemvast in dit gat dus ik denk dat ik hem net zoals jou van buiten erop schroef. Maar ik denk dat ik de 2e plaat die er bovenop ga wat dikker pak (2cm) dan kan ik die over dat schuimrandje heen laten vallen, en dan met de frees rond afwerken.

Ja, ik ga de bracing aanpassen. Wil de ruimtes allemaal symetrisch houden. Weet niet wat het effect is als ik de amp links boven plaats.

[ Voor 55% gewijzigd door @baddon op 08-05-2004 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
Je gaat de unit een beetje zoals Atgast monteren dus... ik ben benieuwd. Let er wel op dat je m later wel moet kunnen verwijderen, je weet maar nooit.

Wat je Amp betreft, Een niet symetrische behuizing is vaak beter als een symetrische behuizing. Het voorkomt (verminderd) staande golven en resonanties. Dus wat dat betreft zou plaatsing aan de zijkant beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Shutdown98 schreef op 08 mei 2004 @ 17:07:
Je gaat de unit een beetje zoals Atgast monteren dus... ik ben benieuwd. Let er wel op dat je m later wel moet kunnen verwijderen, je weet maar nooit.

Wat je Amp betreft, Een niet symetrische behuizing is vaak beter als een symetrische behuizing. Het voorkomt (verminderd) staande golven en resonanties. Dus wat dat betreft zou plaatsing aan de zijkant beter zijn.
Staande golven in een sub? 8)7 :D :+
als ik me nader moet verklaren hoor ik het wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:59
Ik heb laatst mijn Eltax set verkocht en zit nu zonder speakers :) Welke speakers ik ga aanschaffen weet ik nog niet, dus ga ik nog niet bouwen. Als m'n front speakers al strak laag hebben, dan wordt het ws een bas reflex, mochten mijn fronts niet zo van laag houden, dan neig ik meer naar een gesloten sub.
Ik kan het niet laten om de woofer al te laten spelen, dus heb ik hem bovenop een emmer van een liter 35 liggen en hij wordt gevoed door een Akai AM27(2x60Watt). Kan ik op deze manier de woofer al een beetje inspelen? Kapot gaan kan niet, als ik maar goed op vervorming en warmte van m'n amp let :?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Razkin schreef op 08 mei 2004 @ 18:57:
Ik heb laatst mijn Eltax set verkocht en zit nu zonder speakers :) Welke speakers ik ga aanschaffen weet ik nog niet, dus ga ik nog niet bouwen. Als m'n front speakers al strak laag hebben, dan wordt het ws een bas reflex, mochten mijn fronts niet zo van laag houden, dan neig ik meer naar een gesloten sub.
Ik kan het niet laten om de woofer al te laten spelen, dus heb ik hem bovenop een emmer van een liter 35 liggen en hij wordt gevoed door een Akai AM27(2x60Watt). Kan ik op deze manier de woofer al een beetje inspelen? Kapot gaan kan niet, als ik maar goed op vervorming en warmte van m'n amp let :?
Ook al gaan je fronts best laag, kun je best een gesloten sub maken. Mijn 52 L Shiva haalt met een beetje correctie makkelijk 25 Hz (@-3 dB). Ook voor films is dat zeker wel voldoende hoor! Ik heb zelf ook fronts die de 40 Hz met gemak halen. Toch is zo'n sub toch weer anders, zeker met films. Voor muziek heb je er naar mijn mening minder aan als je al grote fronts hebt (hoewel het zeker wel een toevoeging is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Laatst online: 23-08 16:51
Atgast schreef op 05 mei 2004 @ 14:10:
Vergeet ook niet dat de tonen waar een Shiva voor bedoeld is, niet in elk plaatje voorkomen. Rap, lounge en sommige trance/dance platen. Het beste test je hem met een film of trailer.
Enkele plaatjes die diep genoeg reiken om er iets moois uit te laten rollen dat de meeste zuiltjes niet meer doen:
- Bob Marley ft. Lauryn Hill - Turn Your Lights Down Low
- Sean Paul - Like glue
- Outcast - the way you move
- Thievery Corporation - Transcendence
- Cosmic Gate - The Wave (die sweep loopt langer door dan je ooit voor mogelijk hield ;) )
- Safri Duo - Samb adagio (Cosmic gate remix) erg vage plaat, maar die trekt wel behoorlijk aan je shiva :)
- Rock, The - Rock house jail (gecomponeerd voor Hans Zimmer, voor zij die van bombastisch houden)

Sowieso hebben de heren van Cosmic gate wel begrepen wat die laagste tonen doen, die komen dan ook in veel van hun platen terug, helaas maken ze maar heel weinig goede platen.

Maar eigenlijk wil ik wel eens wat meer plaatjes zien :) (in de zin van afbeeldingen dus ;) )
Het nummer "Mountain o' things" van Tracy Chapman laat je Shiva'tje ook wel lekker swingen denk ik.. :)
En ook de cd "Love over gold" van DireStraits zal het goed doen..

[ Voor 4% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 08-05-2004 21:41 ]

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Eff een update van mijn kant met wat pics :)

Afbeeldingslocatie: http://hail.zvdk.nl/~abaddon/Shiva_Project/Shiva_lijmen.JPG

Begonnen met lijmen..

Afbeeldingslocatie: http://hail.zvdk.nl/~abaddon/Shiva_Project/Shiva_demping.JPG

Dempings matjes aanbrengen.

Afbeeldingslocatie: http://hail.zvdk.nl/~abaddon/Shiva_Project/Shiva_parallel.JPG

En dan nu de vraag. Hoe hebben jullie je Shiva parallel aangesloten? 2 kabels getrokken naar de versterker of net zoals ik dmv. doorlussen. Heeft deze methode van mij geen invloed op het geluid aangezien de eerste spoel eerder zal reageren dan de 2e of is dit verwaarloosbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Aangezien electrische stromen met de snelheid van het licht doorgegeven worden zou ik me niet teveel druk maken over het eerder reageren ;)

Ik zelf heb gewoon gekozen voor een dubbele aansluitterminal. Ik zal proberen vandaag nog wat plaatjes te schieten. Ik heb m'n kast vanmiddag namelijk geplamuurd en ik moet hem nog even schuren.

[ Voor 4% gewijzigd door Arjan op 13-05-2004 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Ik heb mijn subwoofer gisteren afgemaakt. In het begin zonder enig schuim en vulmateriaal klonk hij behoorlijk bonkerig en daarna met schuim en vulling al heel wat beter.

Ik testte hem in de gang van ons studentenhuis en dat was niet zo'n suc6 geweest. Mijn huisgenoten kwamen van alle kanten aanlopen om te kijken wat er aan de hand was en waarom de plafondplaten aan het bewegen waren :p

Hij is behoorlijk groot uitgevallen. Afmetingen zijn 40*40 en 55 hoog. Gemaakt op 54L met een afgesloten ruimte voor mijn subwooferversterker. Hij moet zeker nog goed afgewerkt worden van het was allemaal niet zo goed gezaagd. Ik voeg later foto's bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

kiddyl schreef op 14 mei 2004 @ 14:23:
Ik heb mijn subwoofer gisteren afgemaakt. In het begin zonder enig schuim en vulmateriaal klonk hij behoorlijk bonkerig en daarna met schuim en vulling al heel wat beter.
[...]
Bonkerig kan ook betekenen dat hij gewoon te hard staat ;) Dan gaat de bass overheersen en lijkt het idd bonkerig. Maarja, ik gok dat 80% hun sub wel te hard hebben staan :Z

Mijn 54L shiva heb ik ook helemaal vol zitten met demping. Bonkt een stuk minder (en staat niet te hard)

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 14-05-2004 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Dat hij te hard stond was zeker :p , maar dat wa de eerste test dusss. Nu heb ik hem afgesteld met een dB meter en is hij speelt hij mee met de rest van mijn set en is ie veel minder overheersend. Een dB meter is daarbij echt een must moet ik zeggen. Anders wil je gewoon snel meer en dan klinkt het eigenlijk niet meer goed icm de rest van de set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Dus jij hebt een dB-meter nodig om jezelf in bedwang te houden? Apart........geloof me dat dat meer willen na een aantal dagen tot weken (afhankelijk van de persoon) wel afneemt (bij muziek iig). Het veroorzaakt namelijk luistermoeheid. En ik zou een sub sowieso afregelen op gehoor en niet op een meter. Wat je lekker vind klinken is het enige dat telt. Dat het een tijdje zal duren voor je hem echt zo hebt staan als je wilt is niet raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

De luistermoeheid komt inderdaad vanzelf wel, heb ik ook wel eens gehad, dat je gewoon zat wordt van dat gebeuk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Ik heb geen dB meter om mijzelf in bedwang te houden hoor. Ik heb naaste buren, onderburen, bovenburen en nog heel veel andere minder directe buren. Het nut van een dB meter is dat je alle vijf de speakers en de subwoofer zo kan afstellen dat je vanuit een bepaalde luisterpositie het beste geluid hebt. Zie het meer als het beste uit je set halen dat mogelijk is in een bepaalde ruimte.

Mocht je ooit een keer een dB meter kunnen lenen en daarmee je set afstellen zal het je verbazen hoeveel het scheelt met het menselijk gehoor en hoeveel je kan winnen in detail dat je daarna kan horen in films en spelletjes in een 5.1 opstelling. Een iets te hard afgetelde speaker zal namelijk altijd het geluid van de andere speakers negatief beinvloeden, terwijl je een iets te zacht afgestelde speaker veel minder goed hoort dan de rest.

Net als een computer kun je een home cinema set dus ook tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Ik heb geen Home Cinema set!! :P Lekker stereo. Ik kan het nut van een dB-meter wel snappen als je een Home Cinema set hebt en de speakers op veel verschillende afstanden hebt staan van je luisterplek, maar bij stereo staan de speakers qua afstand onderling gewoon goed......lijkt me niks moeilijk aan. En een sub stem je gewoon af op je gehoor naar mijn mening....sommige mensen houden van een aanwezige sub en anderen niet. Vooral bij muziek heb je hem meestal subtiel staan, voor net dat fundament zonder dat het in de weg zit. Je kunt een meettechnisch perfect systeem hebben en het dan nog niks aan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 21:53

Jag

Het houdt ook nooit op met een meting, het is gewoon een uitgangspunt. En je zou er versteld van staan hoeveel metingen er verricht zijn om de spulletjes te maken die jij thuis hebt staan.
En als je wat meer bedreven wordt met meettechnieken kom je er ook achter dat goede metingen vaak overeenkomen met goed geluid. En als het je niet bevalt kan je het altijd aanpassen. Heb ik ook gedaan, ik heb een HF roll off in mijn systeem. Ik ben uitgegaan van gemeten recht en dat gehoorsmatig aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Jag schreef op 14 mei 2004 @ 19:14:
Het houdt ook nooit op met een meting, het is gewoon een uitgangspunt. En je zou er versteld van staan hoeveel metingen er verricht zijn om de spulletjes te maken die jij thuis hebt staan.
Ja, maar dat is om een speaker te ontwerpen en niet om hem in mijn woonkamer te plaatsen. Bovendien zijn dat professionele bedrijven die zich niet bezig kunnen houden met de praktijk in de woonkamer van de individu. Tenzij ze er room-acoustic-management in zetten enzo.
En als je wat meer bedreven wordt met meettechnieken kom je er ook achter dat goede metingen vaak overeenkomen met goed geluid. En als het je niet bevalt kan je het altijd aanpassen. Heb ik ook gedaan, ik heb een HF roll off in mijn systeem. Ik ben uitgegaan van gemeten recht en dat gehoorsmatig aangepast.
Ik zou het dus andersom doen. Gewoon lekker klooien met plaatsing en veel luisteren en op het moment dat je denkt dat er iets niet helemaal lekker is en ook niet goed te krijgen is ergens spullen lenen om goede metingen te verrichten en kijken wat het probleem zou kunnen zijn. Maar dat is slechts een visie. Ik ben steeds "makkelijker" over dit soort dingen gaan denken......niet moeilijk lopen doen, gewoon van de muziek genieten. Maar ik kan me heel goed indenken dat iemand die zich echt heel erg intereseert in geluidstechniek het leuk vindt dat allemaal te doen.......ik (voorlopig) niet in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Na wat plamuur en testwerk, bleek dat m'n baffle gewoon niet bestand was tegen de Shiva. Dwz, ik vond niet dat deze star genoeg bleef bij zware excursies. (en die zijn er :9~ )
Dus ga ik dit een beetje anders aanpakken. Ik ga nu de achterplaat laten rusten op enkele dikke balkjes, die voor versteviging en een solide ophanging gaan zorgen. Wat ik me nu afvraag, die voorgeschreven kasten van Adire lijken een nog zwakkere constructie te gebruiken, hoe kunnen die nu ooit stevig genoeg zijn?
Bij een gepoorte toepassing kan ik me daar nog iets bij voorstellen, maar een gesloten constructie... De krachten die op het binnenwerk worden uitgeoefend zijn echt enorm.

Ik ga weer verder om m'n kast in tiptop conditie te krijgen, iemand van jullie al wat verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Mijn kast had ik dus voor het weekend afgemaakt, maar ik post wel foto's als ik mijn woofer er weer eens uithaal voor nog wat kleine dingetjes. Dan kan ik meteen de binnenkant laten zien. Mijn kast was gelukkig helemaal luchtdicht gemaakt. Ik heb dan ook niet zuinig gedaan met lijm. Er zit langs elke lijmnaad een randje opgedroogt lijm dat ook voor de nodige luchtdichtheid zorgt.

In mijn ontwerp heb ik een soort kruis in het midden gemaakt dat zorgt voor de versteviging. Ik heb ook een uitsparing gemaakt om de magneet (of eigenlijk het rubber er om heen) in te klemmen. Dat laatste is trouwens erg goed gelukt. Na het uitdraaien van de inbusboutjes moet ik nog redelijk wat moeite doen om de woofer er uit te halen. Al met al klinkt hij ok. Met films is ie geweldig, met muziek moet ik nog echt wennen aan de extra aanwezige bas.

Heeft een van jullie al geexperimenteerd met de hoogte van de pootjes? Dit uiteraard met een downfiring ontwerp. Ik heb er nu stukjes balk onder liggen en bij de bouwmarkt naar de goedkoopste oplossing gezocht voor pootjes. Ze durven er bedragen van 7 tot 15 euro te vragen voor een pootje 8)7 Ik heb dus nu maar een ronde tuinpaal meegenomen om die in stukjes te zagen voor het testen. Dat was heel wat economischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Atgast schreef op 17 mei 2004 @ 17:22:
Na wat plamuur en testwerk, bleek dat m'n baffle gewoon niet bestand was tegen de Shiva. Dwz, ik vond niet dat deze star genoeg bleef bij zware excursies. (en die zijn er :9~ )
Dus ga ik dit een beetje anders aanpakken. Ik ga nu de achterplaat laten rusten op enkele dikke balkjes, die voor versteviging en een solide ophanging gaan zorgen. Wat ik me nu afvraag, die voorgeschreven kasten van Adire lijken een nog zwakkere constructie te gebruiken, hoe kunnen die nu ooit stevig genoeg zijn?
Bij een gepoorte toepassing kan ik me daar nog iets bij voorstellen, maar een gesloten constructie... De krachten die op het binnenwerk worden uitgeoefend zijn echt enorm.

Ik ga weer verder om m'n kast in tiptop conditie te krijgen, iemand van jullie al wat verder?
De BR buis werkt alleen als een vent op en onder de afstemfrequentie (en een heel klein beetje erboven). Als je tuned op 19hz en een mooie sinus van 35hz op je kastje zet heeft de constructie nog aardig wat te verduren.

Ik ga voor mezelf trouwens een andere weg in, ik ga kistjes van 35x35x40cm maken en dit vervolgens met een linkwitz transform opkrikken naar een f3 van 25hz of mischien zelfs 20hz maar dat moet ik nog even bedenken. Ik vind het zonde om de volledige belastbaarheid van deze driver niet te gebruiken.

Daarnaast heeft het als voordeel dat de driver zichzelf dan niet kapot kan slaan, bij 1kw vermogen blijft de excursie beperkt tot 25mm op 15 hz, no problemo dus. Mischien nog wel belangrijker is het feit dat de Fsc is verschoven naar 48Hz, wat inhoudt dat de driver bij veelgebruikte frequenties (35-75hz) een stuk efficiënter werkt en hiermee de last op de voeding van de versterker beperkt.

[ Voor 13% gewijzigd door MM op 17-05-2004 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:59
Jij had toch een baffle van 40mm dik 50x50?? Als dit al niet voldoende is kan ik heel mijn kastje overnieuw gaan berekenen :) Ik wou er een 64 liter(netto) kast van maken met 22mdf 44x48x44(baffle ook 40mm). Denk dat ik hem nu een slagje groter maak zodat ik de baffle met balken kan stutten.
Atgast schreef op 17 mei 2004 @ 17:22:

iRacing Profiel

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste