Het schijnt dat de Strata II nog niet erg stevig was, maar met de III was dat al weer opgelost. Zie ook: http://www.hsi-luidsprekers.nl/rel%20strata%202.htm
Ik zit een beetje na te denken, maar wat zou leuker zijn als SQ setup in een auto, een Shiva 12" of een Brahma 12" ?
Brahma, dies gewoon een paar klasses hoger. Maar het zijn denk ik niet echt 100% SQ subs. Dan moet je denk ik gaan kijken naar merken als CDT.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Ok, dus financieel is 't in ieder geval aantrekkelijk. Maar hoeveel kun/moet je nog tweaken als je de kast hebt gebouwd?Atgast schreef op zondag 02 januari 2005 @ 16:34:
Het is een moeilijke vergelijk, maar ik durf te zeggen dat je tot 2000,- geen betere sub commercieel koopt dan dat je met de shiva kan maken. Vergeet niet dat de versterker ook een enorme duit in het spreekwoordelijke zakje doet bij subwoofers. Hoeveel mensen hebben nu eenmaal een versterker waar je 650Watt RMS uithaalt??
[...knip...]
...Mits de kast natuurlijk loodzwaar is uitgevoerd.
[...knip...]
Daarmee vervalt voor mij dan het voordeel van een TL sub. Ik had nl de hoop dat daarmee een nog kleinere sub te bouwen zou zijnAtgast schreef op zondag 02 januari 2005 @ 16:34:
Een TL woofer is leuk, als je de plaats ervoor hebt. Je haalt pas echt winst uit een TL ontwerp als je hem groot maakt, daar kom je niet onderuit.
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Ik heb een vraag tov demping, is het bij hele lager frequenties (lees 15 t/m60Hz) beter om noppenschuim of juist die witte polyfill te gebruiken als dempings materiaal. Ik heb ooit gelezen dat het een beter is voor hoge frequenties en de ander voor lage frequenties, maar ik weet niet meer welke.
www.laserextreme.nl
Polyfill voor laag
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Prijs kwalitijd verhouding is geweldig met die Brahma, een degelijke SQ sub die ook nog wat kabaal tewege brengt is erg duur, aan puure SQ subs zat ik meer aan TREO of Micro Presicion te denken hoewel CDT ook goed is, Audiosystem maakt ook leuk spul voor een zeer schappelijke prijs.JT schreef op zondag 02 januari 2005 @ 22:38:
Brahma, dies gewoon een paar klasses hoger. Maar het zijn denk ik niet echt 100% SQ subs. Dan moet je denk ik gaan kijken naar merken als CDT.
Zeker, ik denk ook dat Brahma meer een combi is, veel SQ en veel SPL.
Ecodan warmtepomp
En daarom wilde ik hem dus ook, maar wat is die orbital audio asociaal duur met die LF Drivers, 680 euro voor een 12" Brahma, ding kost 280 euro (omgerekend) bij Adire weg (exc verzend) reken er dan een 90 dollar verzend overheen en dan is die nog een keer zo goedkoop, of zijn er in NL/BE nog goedkopere adressen.JT schreef op maandag 03 januari 2005 @ 02:33:
Zeker, ik denk ook dat Brahma meer een combi is, veel SQ en veel SPL.
tip: http://sound.westhost.com/linkxfrm.zip
dit is een heel leuk exel sheetje, (linkwitz transform schakeling)
ga eerst naar het tabblad "box" vul daar de parameters in, vervolgens kun je in het eerste tabblad nog even kijken hoe laag je wil gaan (standaard is 20hz geloof ik)
kijk wel uit dat je niet over de 20 dB gaat...
meer info/uitleg:
http://sound.westhost.com/project71.htm
dit is een heel leuk exel sheetje, (linkwitz transform schakeling)
ga eerst naar het tabblad "box" vul daar de parameters in, vervolgens kun je in het eerste tabblad nog even kijken hoe laag je wil gaan (standaard is 20hz geloof ik)
kijk wel uit dat je niet over de 20 dB gaat...
meer info/uitleg:
http://sound.westhost.com/project71.htm
Als je een markt ziet en het goedkoper denkt te kunnen, ga je gang. Orbital is vooral een service-gerichte zaak, geen wonder dat ze daarom wat duur zijn
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
De enige Brahma die ik zie in de shop van Adire kost $799?The_Resetter schreef op maandag 03 januari 2005 @ 13:52:
[...]
En daarom wilde ik hem dus ook, maar wat is die orbital audio asociaal duur met die LF Drivers, 680 euro voor een 12" Brahma, ding kost 280 euro (omgerekend) bij Adire weg (exc verzend) reken er dan een 90 dollar verzend overheen en dan is die nog een keer zo goedkoop, of zijn er in NL/BE nog goedkopere adressen.
Verder zijn de Shiva's op verschillende sites in de USA allemaal backordered. De Shiva staat niet eens in de shop van Adire zelf.
Acoustic Visions heeft op het moment wel een leuke aanbieding, maar die verzenden niet internationaal.
Adire DPL12 + PR15 voor $199:
http://www.acoustic-visio...ofer_drivers/adire_dpl12/
[ Voor 16% gewijzigd door sphere op 03-01-2005 16:08 ]
Wat staat er onder de specs dan ?sphere2 schreef op maandag 03 januari 2005 @ 15:57:
[...]
De enige Brahma die ik zie in de shop van Adire kost $799?
Verder zijn de Shiva's op verschillende sites in de USA allemaal backordered. De Shiva staat niet eens in de shop van Adire zelf.

Verwijderd
Kun je beter door sparen en een inkoopactie met tumults doen vanuit usa. Verkoop 500 dollar = 385 euro +/-. Dan heb je echt een alleskunner die de competitie letterlijk en figuurlijk buiten speelt
Ik vraag me echt af wat je zou moeten met meer dan een Shiva. Met je juiste amp en behuizing is het zelfs voor een grote ruimte meer dan zat! Je hebt echt niet meer nodig, tenzij je gewoon een zieke bass maniak bent (no offence natuurlijk
)
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Ik heb een tijdje terug in dit topic gemeld dat mn DT300 bij hele harde bas situaties er vaak uitklapt dan blijft het lampje op de achterzeide groen maar er komt geen geluid meer uit mn sub, powerknopje aan en uit en hij doet het weer. Toen werd hier gezegd dat dit een beveiliging is die uit te zetten is. Dus ik op het datablad dat bij mn amp werd geleverd gekeken. Hier kon ik niets vinden maar het viel me op dat dipswitch 7 en 8 van het rijtje dipswitches volgens mijn datablad geen functie hebben. Echter op internet heb ik een datablad gevonden dat aan deze switches wel een functie geeft:
http://www.visaton-bausae...etze.de/hifi/verst_en.htm
Namelijk: Limiter einstellungen: 4 ohm(switch 7) 8ohm (witch
is dit wat ik zoek? En zou ik deze dus beide op OFF moeten zetten en de amp blijft doorknallen? Is die limiter om gehoor beschadiging te voorkomen of om clipping onmogelijk te maken?
Ow en waar hebben jullie soft-clipping op staan ON of AUTO?
EDIT:
Heb net eff gekeken hoe de zaakjes nu staan:
De dipswitches zijn 00011100
Dus volgens het datablad is dit flat response 23hz (zou ik die niet op 18 moeten zetten met mn shiva 80liter closed?)
Limiters 4 en 8 ohm UIT.
Soft clipping: AUTO
EDIT2:
Post 400
gaat goed met de Shiva's hier
Namelijk: Limiter einstellungen: 4 ohm(switch 7) 8ohm (witch
EDIT:
Dus volgens het datablad is dit flat response 23hz (zou ik die niet op 18 moeten zetten met mn shiva 80liter closed?)
Limiters 4 en 8 ohm UIT.
EDIT2:
Post 400
[ Voor 16% gewijzigd door @baddon op 11-01-2005 17:54 ]
Voor de mensen die hun sub nog niet hebben afgewerkt, de Elesgoflex is in de aanbieding bij de Praxis. van 32,50 voor 25,50.
Ik heb zelf net een rol Ahorn gehaald voor mijn shiva.
Ik heb zelf net een rol Ahorn gehaald voor mijn shiva.
www.laserextreme.nl
Heeft iemand eigenlijk een idee hoe lang zo'n foam rand meegaat? Wat dat betreft lijkt me zo'n DPL wat robuuster gebouwd. Helaas lever je dan weer wat dBs in. Als Adire trouwens weer wat van die dingen gaat uitspugen ben ik wel in voor zo'n actie die hier op GoT niet meer georganiseerd wordt
Over die foam staat al meer dan genoeg in dit topic > ff zoeken. Dat gaat minstens 10 jaar mee, langer dan de economische levensduur van je sub
En dat kan ook zo weer vervangen worden. Het biedt imo meer voor dan nadelen.
Verwijderd
Ik heb voor m'n (nog te bouwen) shiva de DT150 als amp uitgezocht. Nu las ik ergens (kan niet meer vinden waar precies
) dat als je em via de high level input aansluit dat je dan een vast crossover punt hebt. Ik ga hem aansluiten op m'n stereoversterker dus ik heb niet iets van een pre-out ofzo, en zal em dus via de high level ingang/uitgang aan moeten sluiten, en dan is een vaste crossover nl. nogal lastig... Weten jullie hier iets meer van?
Inclusief deze post staat er in dit topic 4x foam.Plague schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 18:43:
Over die foam staat al meer dan genoeg in dit topic > ff zoeken. Dat gaat minstens 10 jaar mee, langer dan de economische levensduur van je subEn dat kan ook zo weer vervangen worden. Het biedt imo meer voor dan nadelen.
[ Voor 77% gewijzigd door sphere op 11-01-2005 22:04 ]
Hierbij wil ik graag de geboorte van mijn Shiva melden.
Geboren woensdag 12 januari
Gewicht 22kg
inhoud 54Liter

Zit een 250W conrad amp in, met een boost van 5dB op de 25Hz
Geboren woensdag 12 januari
Gewicht 22kg
inhoud 54Liter
Zit een 250W conrad amp in, met een boost van 5dB op de 25Hz
[ Voor 6% gewijzigd door MCCarrot op 16-01-2005 22:53 ]
www.laserextreme.nl
gefeliciteerd met deze gezonde jongen 
Ik vraag me af hoeveel gotters er inmiddels zo'n monstertje thuis hebben staan
Ik vraag me af hoeveel gotters er inmiddels zo'n monstertje thuis hebben staan
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
De DT 150 heeft een regelbare crossover van 50 tot 150 Hz.Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 20:07:
Ik heb voor m'n (nog te bouwen) shiva de DT150 als amp uitgezocht. Nu las ik ergens (kan niet meer vinden waar precies) dat als je em via de high level input aansluit dat je dan een vast crossover punt hebt. Ik ga hem aansluiten op m'n stereoversterker dus ik heb niet iets van een pre-out ofzo, en zal em dus via de high level ingang/uitgang aan moeten sluiten, en dan is een vaste crossover nl. nogal lastig... Weten jullie hier iets meer van?
Niemand?Abaddon1 schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 17:34:
Ik heb een tijdje terug in dit topic gemeld dat mn DT300 bij hele harde bas situaties er vaak uitklapt dan blijft het lampje op de achterzeide groen maar er komt geen geluid meer uit mn sub, powerknopje aan en uit en hij doet het weer. Toen werd hier gezegd dat dit een beveiliging is die uit te zetten is. Dus ik op het datablad dat bij mn amp werd geleverd gekeken. Hier kon ik niets vinden maar het viel me op dat dipswitch 7 en 8 van het rijtje dipswitches volgens mijn datablad geen functie hebben. Echter op internet heb ik een datablad gevonden dat aan deze switches wel een functie geeft:
Namelijk: Limiter einstellungen: 4 ohm(switch 7) 8ohm (witchis dit wat ik zoek? En zou ik deze dus beide op OFF moeten zetten en de amp blijft doorknallen? Is die limiter om gehoor beschadiging te voorkomen of om clipping onmogelijk te maken?
EDIT:
Limiters 4 en 8 ohm UIT.
He Mccarrot, heb jij je versterker ook gemod a.d.h.v. parts-express amp, R26 en R27?
En bevalt ie goed?
En bevalt ie goed?
[ Voor 11% gewijzigd door Redheinz op 25-01-2005 12:29 ]
Zin.
Limiter is tegen gehoorbeschadiging. Hoe je de response wilt, boost dan wel flat, moet je zelf bepalen, dat is voor elke setup uiteraard anders.
Speel eens wat met WinISD, daarin kun je boosts aangeven op een gewenste frequentie.
Het 4/8 ohm verhaal hangt ten eerste af van hoe je je Shiva hebt aangesloten. Hij heeft twee spoelen van 8 ohm. Zelf heb ik hem parallel aangesloten dus 4 ohm dan. Bij mij staan de switches ook op [00], nog niet anders geprobeerd.
Divide and conquer.
Verwijderd
Very interessant die shiva, ga d'r denk ik ook een bouwen.
Ik zit zelf te denken aan een gesloten betonnen versie met een Thommessen SW 1.4.
Na allerlei speurwerk dacht ik dat dit een goeie combinatie is.
Met winisd kom ik met 67.3 liter op een q van 0,707 en een strakke lijn tot 35Hz (met een bassboost van 5 db op 30 Hz via de thommessen).
F3 zit zo rond de 28Hz.
Alleen die betonnen kast, wat vinden jullie daarvan, doen of niet doen ? Ik heb al gekeken of dat praktisch uitvoerbaar is en dat lukt wel.
En is de shiva nog wel te koop, k'zie overall backorder staan.
Groeten van Ted
Ik zit zelf te denken aan een gesloten betonnen versie met een Thommessen SW 1.4.
Met winisd kom ik met 67.3 liter op een q van 0,707 en een strakke lijn tot 35Hz (met een bassboost van 5 db op 30 Hz via de thommessen).
F3 zit zo rond de 28Hz.
Alleen die betonnen kast, wat vinden jullie daarvan, doen of niet doen ? Ik heb al gekeken of dat praktisch uitvoerbaar is en dat lukt wel.
Groeten van Ted
Ik heb het eens geprobeerd, zie ook dit forum. Echter moet je de mal heel erg stevig maken en de wanden MINIMAAL 3cm dik anders is het gewoon niet haalbaarVerwijderd schreef op zondag 13 februari 2005 @ 19:26:
Very interessant die shiva, ga d'r denk ik ook een bouwen.
F3 zit zo rond de 28Hz.
Groeten van Ted
Verder is er iemand een IA begonnen voor shiva's dacht ik.
Voorzover ik weet zijn Shiva's op dit moment niet te krijgen. De informatie van Adire is dat er eind februari weer units zouden moeten zijn, in verband met verbouwing/bouw nieuwe fabriek. Helaas is de informatie van de dealers minder rooskleurig, het geluid dat daar te horen valt is eerder begin maart (als het meezit). Zowel Speed&Sound, als Acoustic Visions als Orbit Caraudio onderschrijven dit.
Er is inderdaad een inkoopactie opgezet, maar daar loopt het nog niet echt storm
Er is inderdaad een inkoopactie opgezet, maar daar loopt het nog niet echt storm
Verwijderd
Abaddon, De DT300 moet zich fatsoenlijk gedragen met de Shiva. Staat er bij jou bij de switch iets met soft limiting? Bij mij staat er Auto/on. De knop schakelt bij mij de standby mode. Op auto gaat ie na 5 min. zonder signaal op standby. Met on blijft hij altijd aan. met dipswitch 7 en 8 kun je de limiter afstellen op de juiste impedantie. Bij mij werkt de Als je deze op bv 8 ohm zet (10) dan zl hij volgens mij eerder in protect schieten dan op 4 ohm (01). Ik draai soms behoorlijke volumes waarbij de shiva en de pr bijna maximaal uitslaan zonder dat de amp het opgeeft. Hij is nog maar 2 keer in de protect gesprongen en dat was op een feestje in een boerenschuur
Ik raad je aan om de flatresponse te gebruiken tot bv 20hz. Dit komt de strakheid van het laag erg ten goede. De dipswitch config wordt dan:
00001101 Ervan uitgaande dat je de coils parallel hebt aangesloten.
Ik heb de inkoopactie bekeken maar erg goedkoop is het nou ook weer niet. Ze moeten toch wel voor 140 los te peuteren zijn met grote aantallen?
00001101 Ervan uitgaande dat je de coils parallel hebt aangesloten.
Ik heb de inkoopactie bekeken maar erg goedkoop is het nou ook weer niet. Ze moeten toch wel voor 140 los te peuteren zijn met grote aantallen?
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2005 23:18 ]
Ja eh, 2 Shiva's, een DPL12 en een PR15 besteld. Wat denk je zelfVerwijderd schreef op zondag 13 februari 2005 @ 23:11:Ik heb de inkoopactie bekeken maar erg goedkoop is het nou ook weer niet. Ze moeten toch wel voor 140 los te peuteren zijn met grote aantallen?

Het is waarschijnlijk dat S&S vanaf 5-10 stuks wat zal zakken, of een korting over het hele bedrag berekenen bij een diverse bestelling. Maar goed, hierover zal ik wel over berichten op het forum van de AC/IA zelf, want S&S heeft nog niets concreets geantwoord en ik kan S&S nog niet uitspelen tegenover Acoustic Visions, omdat die hier pas op in willen gaan als er voorraad is bij Adire.
Thanks Walter.PPK, ik ga het meteen proberen. Misschien dat ie flipte omdat ik de laaste 2 switches op off had staan en daarom niet had gekozen tussen 4 of 8 ohm...
Verwijderd
Juist Abaddon dat denk ik dus ook. Al heb ik hem in het begin ook op die stand gehad omdat ik niet snapte wat het precies deed.
Heb je bij Wagner al eens geinformeerd? Ik weet zeker dat hij ook een mooie prijs kan maken. En waarom niet rechtstreeks importeren vanuit de usa?
Heb je bij Wagner al eens geinformeerd? Ik weet zeker dat hij ook een mooie prijs kan maken. En waarom niet rechtstreeks importeren vanuit de usa?
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2005 13:33 ]
Tot hoe hoog laten jullie je Shiva eigenlijk doorspelen? De meeste instapreceivers hebben een crossover tot zo'n 80/100Hz (als laagste punt dus, Exirion
). Het meeste ideale is natuurlijk een instelbaar crossover op de subamp, maar dan moeten zowel je fronts and je sub het volledige signaal krijgen denk ik. En dat soort dingen kan ik niet terugvinden in specs van receivers.
bij mij tot zo'n 60Hz. want vanaf die frequentie beginnen m'n andere speakers af te vallen.
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Leuk dat dit topic gekicked is
Ik ben vandaag namelijk verder gegaan aan mijn Shiva+PR15 (met Hypex HS200)
Afgelopen zomer had ik alle spullen al gekocht en een begin gemaakt (zagen en frezen) maar doordat ik geen tijd had stond het al een half jaar in de hoek van mijn kamer.
Ik zie nu eigenlijk pas hoe groot hij wel niet wordt
ENORM gewoon!! (Adire Alignment met de PR, 65 liter uit mijn hoofd)
Hopelijk is hij vandeweek af zodat ik er naar kan gaan luisteren eindelijk.
Voor degenen met een PR, waarmee verzwaren jullie hem? Ik heb van Walter_PPK al gehoord dat hij het met was gedaan heeft, maar lees ook wel eens dat men het met plasticine (play-dough
) doet.
Afgelopen zomer had ik alle spullen al gekocht en een begin gemaakt (zagen en frezen) maar doordat ik geen tijd had stond het al een half jaar in de hoek van mijn kamer.
Ik zie nu eigenlijk pas hoe groot hij wel niet wordt
Hopelijk is hij vandeweek af zodat ik er naar kan gaan luisteren eindelijk.
Voor degenen met een PR, waarmee verzwaren jullie hem? Ik heb van Walter_PPK al gehoord dat hij het met was gedaan heeft, maar lees ook wel eens dat men het met plasticine (play-dough
[ Voor 17% gewijzigd door Blamm op 21-02-2005 22:08 ]
Krijgt jouw sub het hele signaal dan, of gebruik je een crossover op je receiver?Motorfret schreef op maandag 21 februari 2005 @ 15:35:
bij mij tot zo'n 60Hz. want vanaf die frequentie beginnen m'n andere speakers af te vallen.
er zit een hypex amp ingebouwd en die heeft een instelbare kantelfrequentie.
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Iemand die mijn vraag over de PR kan beantwoorden?Razorfist schreef op maandag 21 februari 2005 @ 22:04:
Voor degenen met een PR, waarmee verzwaren jullie hem? Ik heb van Walter_PPK al gehoord dat hij het met was gedaan heeft, maar lees ook wel eens dat men het met plasticine (play-dough) doet.
Verder nog een vraagje over de Hypex HS200. Ik zie dat Motorfret die ook heeft.
Er zit namelijk een schroefconnector op aan de binnenkant waar de speakerkabel in moet. Ik kan echter nergens ontdekken wat + en wat - is daar! Heb hem 2ehands gekocht een hele tijd terug dus heb ook geen handleiding oid. Iemand die me dit kan vertellen?
maakt niet uit hoe je 'm aansluit, je kan namelijk via de "fase" knop de aansluiting omdraaien zeg maar.
dus: aanluiten, tegenover 1 ( ! ) van je fronts zetten en je oor ertusssen houden en dan luisteren in welke stand van de fase schakelaar je de meeste bas hoort. dan hoort hij goed te staan.
dus: aanluiten, tegenover 1 ( ! ) van je fronts zetten en je oor ertusssen houden en dan luisteren in welke stand van de fase schakelaar je de meeste bas hoort. dan hoort hij goed te staan.
Ja inderdaad.. faseschakelaartje even vergeten

Hij staat nu helemaal in elkaar trouwens, alleen moet ik de PR nog zien te verzwaren. Ik had nog plasticine liggen maar 395 gram daarvan gaat nooit in dat kokertje passen, ik zal dus iets compacters moeten zoeken.

Hij staat nu helemaal in elkaar trouwens, alleen moet ik de PR nog zien te verzwaren. Ik had nog plasticine liggen maar 395 gram daarvan gaat nooit in dat kokertje passen, ik zal dus iets compacters moeten zoeken.
Walter.PPK heeft dan ook boutjes+moertjes in was. Die was is alleen om de boel op zijn plek te houden.Razorfist schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 16:43:
Ja inderdaad.. faseschakelaartje even vergeten![]()
Je kunt ook in die koker een M16 (of 12/14)-bout monteren, daarop washers hangen en fixeren met een moer... Dat heb ik gedaan.
De bout in 2 plaatjes Mdf hangen (1 met gaatje, ander met 6-kant)\. Vast kitten met 2 componentenlijm en vervolgens met costructiekit dat in die koker monteren. Ben je lekker flexibel. Je hebt echter wel meteen 100 a 150 gr. erbij hangen van de constructie.
De bout in 2 plaatjes Mdf hangen (1 met gaatje, ander met 6-kant)\. Vast kitten met 2 componentenlijm en vervolgens met costructiekit dat in die koker monteren. Ben je lekker flexibel. Je hebt echter wel meteen 100 a 150 gr. erbij hangen van de constructie.
Zin.
Er zitten nu een hele stapel nietjes in die hier nog lagen, dat waren mooie strips en mochten weg 
Dit samen met een kwak plasticine zorgt voor een massa die echt niet van zn plaats te krijgen is
Dit samen met een kwak plasticine zorgt voor een massa die echt niet van zn plaats te krijgen is
Een van m'n Shiva's hangt nu aan een ZAPpulse 2.3 Special Edition 
het hele huis trilt, maar die amp vertikt t warm te worden
Zeer strak geluid
Helaas heb ik nu maar 260VA bij +/-35V
Zodra ik weer wat geld heb komt er minimaal een 1kVA voeding waar ik +/-75V uit ga halen
Zeer strak geluid
Zodra ik weer wat geld heb komt er minimaal een 1kVA voeding waar ik +/-75V uit ga halen
Wat heeft die zelfbouwvoeding je nou gekost om te maken? Ik vond het met Hypex printjes qua prijs niet zoveel afwijken van de complete oplossing, en bovendien mis je dan nog hippe dingen als crossover en faseinstelling.Atgast schreef op maandag 28 februari 2005 @ 21:23:
Een van m'n Shiva's hangt nu aan een ZAPpulse 2.3 Special Edition
Zeer strak geluid
Enlighten us
ik had de voeding nog liggen, maar tel maar op een goede 250,- als je zo'n ZAP module echt tot z'n recht wil laten komen. voor 50,- heb je dan wel een zelfbouwfilter + aansluitingen bij elkaar. All in ben je voor zo'n 500,- en wat uurtjes knutselen wel mooi klaar. Heb je 1000Watt ter beschikking
OK, maar dan moet je iedere keer dat je over wil naar een andere crossover frequentie weer solderen denk ik? Voor 500 euro moet je ook wel een knappe subamp kunnen kopen denk ik. De 1kW zal je niet halen, maar allemachtig, kunnen je fronts dat geweld wel bijbenen? Of de fundering? Laat staan je trommelvliezen...Atgast schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 00:00:
ik had de voeding nog liggen, maar tel maar op een goede 250,- als je zo'n ZAP module echt tot z'n recht wil laten komen. voor 50,- heb je dan wel een zelfbouwfilter + aansluitingen bij elkaar. All in ben je voor zo'n 500,- en wat uurtjes knutselen wel mooi klaar. Heb je 1000Watt ter beschikking
Verwijderd
Voor een kleine gesloten kast is 1kW echt wel meesterlijk. Voor br/pr is het een beetje overkill. Ik heb zelf voor de pr batex wax gebruikt. Daar maakten ze vroeger in het hippie tijdperk van die tshirt prints mee.
met 2 stereo potmeters heb je in principe al variabele fasedraaing en variabele x-oversphere schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 00:28:
[...]
OK, maar dan moet je iedere keer dat je over wil naar een andere crossover frequentie weer solderen denk ik? Voor 500 euro moet je ook wel een knappe subamp kunnen kopen denk ik. De 1kW zal je niet halen, maar allemachtig, kunnen je fronts dat geweld wel bijbenen? Of de fundering? Laat staan je trommelvliezen...
Die 1kW is vooral prettig voor de overcapaciteit. Blijft het geluid ook strak bij flink vermogen.
Verwijderd
1kW...
Heb jij nooit gezeik met je buren dan?
Ik kreeg mijn vorige buren al met 2x50watt aan het zeiken
Heb jij nooit gezeik met je buren dan?
vrijstaand huis...10meter is de kleinste afstand tot de burenVerwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 12:40:
1kW...![]()
![]()
Heb jij nooit gezeik met je buren dan?Ik kreeg mijn vorige buren al met 2x50watt aan het zeiken
Niet dat m'n ouders en/of stucwerk er vrolijk van worden hoor...
Ik zit te popelen om m'n hoorn-shiva eens aan deze amp te hangen
haha, voorlopig vind ik 300W nog meer dan zat. De Shiva kan toch "maar" 650W hebben (thermisch), dus die 1 Kw is in alle gevallen overkill (niet dat het niet leuk is om dat te hebben hoor
).
oei, ik weet nu misschien waarom ik enige tijd geleden zonder directe aanleiding een klaplong heb gehad...
http://www.home.nl/nieuws/cultuur/artikel/00163375
Nog meer mensen die longklachten hebben sinds de Shiva IA ?....
http://www.home.nl/nieuws/cultuur/artikel/00163375
Nog meer mensen die longklachten hebben sinds de Shiva IA ?....
Nee....alleen die mensen die er een KiloWatt overeen proberen te pompen.
Ik heb er 2kW op staan (2 stuks) en nergens last van hoor
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Misschien moet je eens proberen de fase van één van de twee om te draaien.m.m schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 20:54:
Ik heb er 2kW op staan (2 stuks) en nergens last van hoor
Maar alle gekheid op een stokje.....ik was natuurlijk niet serieus, maar goed....jij ook niet en Atgast ook niet, dus.......
Nu mogen mensen weer serieus posten.
Ik heb dus wél enige tijd geleden een klaplong gehad zonder aanwijsbare redenzimbab schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 21:16:
[...]
Misschien moet je eens proberen de fase van één van de twee om te draaien.![]()
Maar alle gekheid op een stokje.....ik was natuurlijk niet serieus, maar goed....jij ook niet en Atgast ook niet, dus.......
Nu mogen mensen weer serieus posten.
Ik wil een overizichtspagina gaan maken met alle shiva ontwerpen, als je jouw ontwerp erbij wilt zetten, stuur dan een mailtje met je naam, je brouwsel, tekst en uitleg en liefst enkele foto's voorzien van commentaar.
email:
Het lijkt me mooi om in een oogopslag te zien wat basslievend GoT in elkaar heeft gezet
[ Voor 6% gewijzigd door Arjan op 05-03-2005 22:19 ]
Het lijkt wel alsof je er trots op bent. Wanneer krijg je die klaplong eigenlijk? Vast niet als je natuurgetrouwd van je muziek genietAtgast schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 22:18:
[...]
Ik heb dus wél enige tijd geleden een klaplong gehad zonder aanwijsbare reden
Ik wil een overizichtspagina gaan maken met alle shiva ontwerpen, als je jouw ontwerp erbij wilt zetten, stuur dan een mailtje met je naam, je brouwsel, tekst en uitleg en liefst enkele foto's voorzien van commentaar.
email:[afbeelding]
Het lijkt me mooi om in een oogopslag te zien wat basslievend GoT in elkaar heeft gezet
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Haha, nee trots natuurlijk niet, maar wel een pijnlijk duidelijk teken dat ik qua bass-behoefte niet helemaal lekker benBarry|IA schreef op zondag 06 maart 2005 @ 00:35:
[...]
Het lijkt wel alsof je er trots op bent. Wanneer krijg je die klaplong eigenlijk? Vast niet als je natuurgetrouwd van je muziek geniet
maar genoeg off-topic, ik heb nu een redelijk uitzonderlijk ontwerp, namelijk voor plaatsing in een hoek, maar ik zit met de afwerking. Omdat er een grote plaat de kamer in gericht is moet deze natuurlijk erg mooi uitzien en ik ben bang dat gewoon verven niet voldoet.
Nu zat ik er serieus over te denken om van dit model echt een showmodel te maken. Misschien iets met een LED-equalizer of beat-indicator
Maar misschien hebben jullie nog veel mooiere ideen, de beschikbare oppervlakte is ongeveer 35x120cm
Hmm, wesite met Shiva ontwerpjes
Dat is wel erg cool! Maareh, post dan ook ff een URL
En diep ook meteen ff de pics op uit het archief die in je startpost staan, dit staat zo karigdeepspace schreef op zondag 06 maart 2005 @ 10:08:
Hmm, wesite met Shiva ontwerpjesDat is wel erg cool! Maareh, post dan ook ff een URL
Ik heb nog een vraag over het integreren van een Shiva met normale speakers. Het lijkt erop dat een Shiva zo vanaf 70Hz en hoger gaat afvallen. Is dit dan ook het hoogste punt waarop je je crossover zou mogen instellen?
ja, ik moet even kijken waarom m'n dommeinnaam niet meer werkt, maar jullie mogen al je gegevens al sturendeepspace schreef op zondag 06 maart 2005 @ 10:08:
Hmm, wesite met Shiva ontwerpjesDat is wel erg cool! Maareh, post dan ook ff een URL
Ik hoop dat ik ze nog allemaal hebsphere schreef op zondag 06 maart 2005 @ 10:44:
[...]
En diep ook meteen ff de pics op uit het archief die in je startpost staan, dit staat zo karig
Ik heb nog een vraag over het integreren van een Shiva met normale speakers. Het lijkt erop dat een Shiva zo vanaf 70Hz en hoger gaat afvallen. Is dit dan ook het hoogste punt waarop je je crossover zou mogen instellen?

Ik zou een Shiva zowieso zo laag mogelijk crossen. Maakt hem minder plaatsbaar, en je sub-amp houd meer vermogen over. Volgens mij kun je een gesloten shiva makkelijk laten doorspelen tot 120Hz. Al zou ik het niet aanraden ivm plaatsing.
Mijn gegevens vind je wel in het mijn topic 
Ik zou idd zo laag mogelijk X-en. Ik heb de X op mijn amp zo klein mogelijk staan, en dat vind ik echt ideaal.
Ik zou idd zo laag mogelijk X-en. Ik heb de X op mijn amp zo klein mogelijk staan, en dat vind ik echt ideaal.
Ja, dat laag crossen voordelig is, is me volstrekt duidelijk, maar daarom snap ik niet dat er allemaal marantz hippies zijn in het instapsegment, die dingen -kan- je helemaal niet laag crossen.Atgast schreef op zondag 06 maart 2005 @ 17:15:
Ik zou een Shiva zowieso zo laag mogelijk crossen. Maakt hem minder plaatsbaar, en je sub-amp houd meer vermogen over. Volgens mij kun je een gesloten shiva makkelijk laten doorspelen tot 120Hz. Al zou ik het niet aanraden ivm plaatsing.
De laagste frequentie in de x500 serie is maar 80Hz, voor een SR4400 is dat zelfs maar 100Hz
Iedere willekeurige (nieuwe) Yamaha/Denon kan je rustig tot een 40 Hz oid crossen. Ik geef eerlijk toe dat je dan ook fronts moet hebben die pas afvallen vanaf 40Hz, maar ik vraag me toch af waarom de crossoverinstelbaarheid (SCRABBLE!) voor Marantz amps dan zo karig is.
Verwijderd
Nou, na een hele tijd klungelen met andere amps, en rottige low pass filters
, heb ik het helemaal gehad.
Ik heb besloten binnenkort een Conrad amp te bestellen (wel de 300watt variant
) en ook om iets aan het uiterlijk te doen..
Wat nu nog een kale gesloten MDF kast is, moet gaan lijken op iets als dit (in BR
):

(Paint
)
Wie ziet waar ik mijn ontwerpje op gebaseerd heb?
Ow ja, het afwerken zoals hierboven kan nog ff duren; afhankelijk van het weer
)

Ik heb besloten binnenkort een Conrad amp te bestellen (wel de 300watt variant
Wat nu nog een kale gesloten MDF kast is, moet gaan lijken op iets als dit (in BR

(Paint
Wie ziet waar ik mijn ontwerpje op gebaseerd heb?
Ow ja, het afwerken zoals hierboven kan nog ff duren; afhankelijk van het weer
Heeft ook wel iets weg van waar ik mee bezig ben:

Na ja, het schuim idee dan. Wil je per se downfiring trouwens? Anders zou ik de driver achter het schuim stoppen.
Dat logo is een leuk idee trouwens, misschien dat ik dat idee maar eens ga jatten. Mooi TC Sounds logo ofzo
.

Na ja, het schuim idee dan. Wil je per se downfiring trouwens? Anders zou ik de driver achter het schuim stoppen.
Dat logo is een leuk idee trouwens, misschien dat ik dat idee maar eens ga jatten. Mooi TC Sounds logo ofzo
Ik zou juist de poorten downfiring maken en de driver zoals JAG al voorstelt achter het schuim.
Verwijderd
Ja ik heb het ontwerp idd een beetje van SVS en Jag afgekeken
Ik hoef niet perse downfiring hoor, maar ik vind het wel een mooi "principe"
Maar als jullie denken dat frontfiring beter is, met de poorten naar onderen gericht, ga ik dat idee natuurlijk volgen

Ik hoef niet perse downfiring hoor, maar ik vind het wel een mooi "principe"
Maar als jullie denken dat frontfiring beter is, met de poorten naar onderen gericht, ga ik dat idee natuurlijk volgen
Ik heb niet echt een idee over wat ik beter vindt, down of front firing. Ik denk dat met allebei een goed ontwerp te maken is. Maar ik vind een normale frontfiring sub er mooier uitzien (subtieler) dan een sub met een plaat eronder. Maar goed, als jij zo'n SVS sub idee mooi vindt zou ik dat vooral doenVerwijderd schreef op zondag 13 maart 2005 @ 13:22:
Ja ik heb het ontwerp idd een beetje van SVS en Jag afgekeken![]()
Ik hoef niet perse downfiring hoor, maar ik vind het wel een mooi "principe"![]()
Maar dan zou ik idd ook ervoor kiezen om de bass poorten "downfiring" te maken en de driver zelf achter het schuim. Liever dat dan andersom. En als je de basspoorten achter het schuim doet, zou ik enige ruimte tussen poort en schuim doen omdat ik anders denk dat je echt poortoutput kwijt raakt door de extra aerodynamische weerstand van het schuim (als je enige afstand ertussen doet, gebruik je het hele oppervlakte schuim ipv slechts het oppervlakte van de poort als het schuim rechtstreeks op de poort zit).
Schuim en rooster (heb je nodig achter het schuim) kan je trouwens hier bestellen. Tenminste, daar heb ik het gevonden voor een schappelijke prijs
Mijn sub kan trouwens bijna in elkaar gelijmd worden, ik denk dat het resultaat wel mooi gaat worden. Ik ben wel gecharmeerd van het schuim verzonken in het front idee. Zo'n logo'tje zou ook nog wel toevoegen aan de geilheid factor
Verwijderd
Ok de woofer achter het foam is ook geen probleemJag schreef op zondag 13 maart 2005 @ 13:56:
[...]
Ik heb niet echt een idee over wat ik beter vindt, down of front firing. Ik denk dat met allebei een goed ontwerp te maken is. Maar ik vind een normale frontfiring sub er mooier uitzien (subtieler) dan een sub met een plaat eronder. Maar goed, als jij zo'n SVS sub idee mooi vindt zou ik dat vooral doen.
Maar dan zou ik idd ook ervoor kiezen om de bass poorten "downfiring" te maken en de driver zelf achter het schuim. Liever dat dan andersom. En als je de basspoorten achter het schuim doet, zou ik enige ruimte tussen poort en schuim doen omdat ik anders denk dat je echt poortoutput kwijt raakt door de extra aerodynamische weerstand van het schuim (als je enige afstand ertussen doet, gebruik je het hele oppervlakte schuim ipv slechts het oppervlakte van de poort als het schuim rechtstreeks op de poort zit).
Schuim en rooster (heb je nodig achter het schuim) kan je trouwens hier bestellen. Tenminste, daar heb ik het gevonden voor een schappelijke prijs.
Mijn sub kan trouwens bijna in elkaar gelijmd worden, ik denk dat het resultaat wel mooi gaat worden. Ik ben wel gecharmeerd van het schuim verzonken in het front idee. Zo'n logo'tje zou ook nog wel toevoegen aan de geilheid factor.
Het enige waar ik een beetje mee zit is de bass boost van die conrad amp.
Die ligt standaard op +5dB @ 35Hz, maar ik zou liever een bost van 3dB ofzo rond de 20 Hz hebben.
Is goed zelf aan te passen (kwestie van weerstandje vervangen). Ik kan best solderen, maar ik ben een beetje bang voor dat de printplaat te warm wordt en naar de klote gaat. Gebeurd zoiets snel?
Juist andersom....je levert Xmax in.Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2005 @ 20:56:
Ok de woofer achter het foam is ook geen probleemMaar ik dacht dat je een winst behaalde wat X-max betreft als je hem downfiring maakt?
Ja, een gigantische 0,5 mm ofzo
Verwijderd
O ja? Lijkt me idd wel logischer ja
Naja, dan maar front firing
Ow ja, ik ben ook een andere, misschien nog wel interessantere aanbieding tegengekomen wat betreft een sub amp.. Wie had hier nou nog meer een DT150 voor z'n shiva?
Verwijderd
Ik heb inmiddels een amp ontvangen voor m'n subbie
Een Hypex HS200.
Ik kan hem alleen nog niet beluisteren, omdat zowel de amp als de hele sub bij mijn vader in Amsterdam liggen
Naja, staat me weer wat leuks te doen dit weekend
Ik zal mijn bevindingen wel posten als ik de boel heb aangesloten.
Maare... 150euro voor een 2de hands Hypex HS200. Is dat een beetje netjes?
Ja ik weet het, beetje laat zo achteraf, maar ben benieuwd wat de "pro's" van deze deal (en de amp zelf) vinden
Een Hypex HS200.
Ik kan hem alleen nog niet beluisteren, omdat zowel de amp als de hele sub bij mijn vader in Amsterdam liggen

Naja, staat me weer wat leuks te doen dit weekend
Ik zal mijn bevindingen wel posten als ik de boel heb aangesloten.
Maare... 150euro voor een 2de hands Hypex HS200. Is dat een beetje netjes?
Ja ik weet het, beetje laat zo achteraf, maar ben benieuwd wat de "pro's" van deze deal (en de amp zelf) vinden
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2005 21:08 ]
Nieuw kost hij bij speakerenco €370. Dat lijkt me een beetje fors aan de prijs, maar voor 150 lijkt het me geen slechte deal. De duurste Conrad amp kost hetzelfde.Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 21:07:Maare... 150euro voor een 2de hands Hypex HS200. Is dat een beetje netjes?
Verwijderd
Ja idd, ik was eerst van plan zo'n conrad te kopen, maar toen zag ik deze Hypexsphere schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 21:10:
[...]
Nieuw kost hij bij speakerenco €370. Dat lijkt me een beetje fors aan de prijs, maar voor 150 lijkt het me geen slechte deal. De duurste Conrad amp kost hetzelfde.
De Hypex levert misschien minder vermogen, maar is denk ik wel van hogere kwaliteit
De HS200 is wel een begrip in de Subwoofer-DIY markt. Ik zou zeggen dat je er een erg goede deal aan hebt gehad, mits hij natuurlijk wel OK is voor de rest.
Verwijderd
Ik heb m net ff aangesloten...
Ik ben er echt dolblij mee
die shiva komt nu eindelijk tot zn recht met dit ding man, echt superrr
Ik denk trouwens dat ik 'm ook prima gesloten kan houden, hij gaat hard en diep zat.
Hij krijgt namelijk een +6db boost op de 20Hz.
Ik ga weer ff verder met muziek draaien
Ik ben er echt dolblij mee
Ik denk trouwens dat ik 'm ook prima gesloten kan houden, hij gaat hard en diep zat.
Hij krijgt namelijk een +6db boost op de 20Hz.
Misschien een LT ontwerpen? Zo krijg je écht een dikke ''boost'' in het laag, waardoor de sub even diep gaat als in een BR opstelling.Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 12:48:
Ik heb m net ff aangesloten...
Ik ben er echt dolblij mee![]()
die shiva komt nu eindelijk tot zn recht met dit ding man, echt superrr
![]()
Hij krijgt namelijk een +6db boost op de 20Hz.![]()
In ieder geval blij om te horen dat de Hypex bevalt
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Verwijderd
Mja, zou kunnen.. maar ik ben uiterst tevreden met de boost van de Hypex dus ik denk dat ik het zo laatBarry|IA schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 16:46:
[...]
Misschien een LT ontwerpen? Zo krijg je écht een dikke ''boost'' in het laag, waardoor de sub even diep gaat als in een BR opstelling.
In ieder geval blij om te horen dat de Hypex bevalt
Verder mijn ontwerp nog wat aangepast;

Ik houd het het liefst een zo simpel mogelijk ontwerp, hij staat toch in de hoek
Ziet er goed uitVerwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 19:19:
[...]
Mja, zou kunnen.. maar ik ben uiterst tevreden met de boost van de Hypex dus ik denk dat ik het zo laat![]()
Verder mijn ontwerp nog wat aangepast;
[afbeelding]
Ik houd het het liefst een zo simpel mogelijk ontwerp, hij staat toch in de hoek
Ik zou hem trouwens niet zilver maken, lijkt me niet erg mooi. Maar goed, smaken verschillen.
Nog een kleine tip: dit soort plaatjes (getekende) als gif opslaan en niet als jpg, dat is echt voor foto's bedoeld en kan niet met scherpe overgangen zoals lijntjes van een pixel breed overweg.
En met de tekst eronder past het ook nog eens
Verwijderd
DankJag schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 19:54:
[...]
Ziet er goed uit. Wat gaat de inhoud zijn?
Ik zou hem trouwens niet zilver maken, lijkt me niet erg mooi. Maar goed, smaken verschillen.
Ik ga denk ik ook voor zwart, maar een donkere zilvere kleur lijkt lijkt me ook wel mooi
De kast is aan de buitenkant 50 × 50 × 50 en hij is van 18mm MDF.
Denk dat ik er nog aan elke kant een plaat tegenaan plak, voor wat extra stevigheid
Is trouwens ook wel handig als dat schuim voorop komt
Nog een kleine tip: dit soort plaatjes (getekende) als gif opslaan en niet als jpg, dat is echt voor foto's bedoeld en kan niet met scherpe overgangen zoals lijntjes van een pixel breed overweg.
En met de tekst eronder past het ook nog eens.
offtopic:
Hehe.. Oke
Ik was nie helemaal scherp toen ik hem online zette... best irritant als je hd vol staat met shit waar je niet bij kan en steeds vastloopt

Hehe.. Oke
Ik was nie helemaal scherp toen ik hem online zette... best irritant als je hd vol staat met shit waar je niet bij kan en steeds vastloopt

Verwijderd
Als het goed is, is de hs200 nu al vervongen bij speakerenco vor de ds2.0 waarvan de prijs 100 euro lager ligt zoietszimbab schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 21:23:
De HS200 is wel een begrip in de Subwoofer-DIY markt. Ik zou zeggen dat je er een erg goede deal aan hebt gehad, mits hij natuurlijk wel OK is voor de rest.
Is Linkwitz Transform niet leuk met een Shiva? Ik zag dat Triple_A nog moest beginnen met bouwen, dus misschien is het een idee, mits je de ruimte hebt
Stop de Shiva in een 150 liter gesloten behuizing. Neem de volgende LT: f0 = 30,92 Q0 = 0,57 fp = 20,00 Qp = 0,71. Met deze samestelling heb je een -3 dB van maar liefst 20 Hz. De Group Delay komt niet hoger dan 15 ms, en is maar liefst 5 ms(!!) op 35 Hz. Hij gaat alleen niet echt hard, max 103 dB rond de 30 Hz.
Stop de Shiva in een 150 liter gesloten behuizing. Neem de volgende LT: f0 = 30,92 Q0 = 0,57 fp = 20,00 Qp = 0,71. Met deze samestelling heb je een -3 dB van maar liefst 20 Hz. De Group Delay komt niet hoger dan 15 ms, en is maar liefst 5 ms(!!) op 35 Hz. Hij gaat alleen niet echt hard, max 103 dB rond de 30 Hz.
Het softwarematige benadering daarvan heb ik al heel lang draaien...Barry|IA schreef op zondag 24 april 2005 @ 23:58:
Is Linkwitz Transform niet leuk met een Shiva? Ik zag dat Triple_A nog moest beginnen met bouwen, dus misschien is het een idee, mits je de ruimte hebt![]()
Dmv. het convolve filter in foobar2000 heb ik een boost van 12dB (2e orde) bij 20Hz.
kost niks, maar geeft een enorm 'vette' sound. M'n geluidskaart zorgt dan voor een erg steil gefilterd LP filter @ 80Hz.
[ Voor 3% gewijzigd door Arjan op 25-04-2005 00:23 ]
Als je 12dB gaat boosten bij 20Hz kan je er vergif op innemen dat je een verre van lineaire respons hebt. De room gain zorgt voor enorm veel extra sublaag, dus waarschijnlijk heb je die boost draaien op een uit zichzelf lineaire sub
.
Mijn eigen sub valt uit zichzelf af vanaf zo'n 40Hz (12dB/octaaf, gesloten sub) near field. En is bij benadering lineair tot het diepst dat ik kan meten op de luisterpositie.
Zo maar op basis van een simulatie gaan LTen is geen goed idee. Die simulaties zijn echt maar beperkt in wat ze simuleren.
Mijn eigen sub valt uit zichzelf af vanaf zo'n 40Hz (12dB/octaaf, gesloten sub) near field. En is bij benadering lineair tot het diepst dat ik kan meten op de luisterpositie.
Zo maar op basis van een simulatie gaan LTen is geen goed idee. Die simulaties zijn echt maar beperkt in wat ze simuleren.
Verwijderd
Hehe.. daar had ik nog niet aan gedachtJag schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:18:
Als je 12dB gaat boosten bij 20Hz kan je er vergif op innemen dat je een verre van lineaire respons hebt. De room gain zorgt voor enorm veel extra sublaag, dus waarschijnlijk heb je die boost draaien op een uit zichzelf lineaire sub.

Dus die boost is dus een beetje dubbel op, zeg maar.. Kan wel kloppen ja, ik heb een beetje gespeelt met de instellingen van de boost, bij muziek hoorde ik eerlijk gezegt niet echt een duidelijk verschil.
Komt zeker omdat bij muziek zulk lage frequenties toch zelden voorkomen.
Hoeveel is de room gain gemiddeld? hangt zeker af van de grootte vd kamer waarin ie staat?
Hij speelt trouwens in een gesloten kast (nog zonder demping erin) van +/- 96Liter or so.
M'n meetmicrofoon zegt ook niet dat t linair is, maar m'n gehoor zegt me dat t lekker klinktJag schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:18:
Als je 12dB gaat boosten bij 20Hz kan je er vergif op innemen dat je een verre van lineaire respons hebt.
[...]
Metingen geven mij de gruwelijkste pieken en dalen onder de 80Hz daar valt niks christelijks van te maken.Nu heb ik op m'n luisterpositie een aangenaam vol geluid, behalve dan dat ik de 40hz niet ingepast krijg, rondom die frequentie blijf ik resonanties krijgen die gewoon niet prettig zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Arjan op 27-04-2005 22:22 ]
Mijn kamer is 6 meter lang, dat geeft een roomgain vanaf 1/2 x 340 / 6 =28hz, dus met een f3 van 25hz zou genoeg zijn, áls de afval 12dB/octaaf (dus een gesloten systeem) is.
Ik kan wel eens voor de grap een shiva in een kleine gesloten behuizing kunnen plaatsen en dan een LT maken in mijn processor (ik snap niet hoe ik vroeger zonder dat ding kon
), gewoon een kwestie van 2 parametrische EQ's. Vervolgens nog een dynamische EQ die de uitslag beperkt zodra het vermogen te groot wordt (waarbij effectief de gain weer teniet wordt gedaan als het geheel écht te hard staat). Klinkt wel als een leuk expiriment om een keer te doen
Ik kan wel eens voor de grap een shiva in een kleine gesloten behuizing kunnen plaatsen en dan een LT maken in mijn processor (ik snap niet hoe ik vroeger zonder dat ding kon
Mijn kamer is 8m lang op het langste punt (schuin dak) en geeft room gain vanaf zo'n 40Hz ofzo (gemeten). Opmerkelijk verschil met jouw berekening.m.m schreef op donderdag 28 april 2005 @ 11:08:
Mijn kamer is 6 meter lang, dat geeft een roomgain vanaf 1/2 x 340 / 6 =28hz, dus met een f3 van 25hz zou genoeg zijn, áls de afval 12dB/octaaf (dus een gesloten systeem) is.
Ik kan wel eens voor de grap een shiva in een kleine gesloten behuizing kunnen plaatsen en dan een LT maken in mijn processor (ik snap niet hoe ik vroeger zonder dat ding kon), gewoon een kwestie van 2 parametrische EQ's. Vervolgens nog een dynamische EQ die de uitslag beperkt zodra het vermogen te groot wordt (waarbij effectief de gain weer teniet wordt gedaan als het geheel écht te hard staat). Klinkt wel als een leuk expiriment om een keer te doen
Ik kan je er niet heel veel over vertellen, maar ik weet dat de roomgain bij mij zeer aanzienlijk is. Toch wel bijna 12dB/octaaf erbij vanaf zo'n 40Hz. Afmetingen: 8x4x3.5m, maar dan dus wel een schuin dak.Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:51:
[...]
Hehe.. daar had ik nog niet aan gedacht![]()
Dus die boost is dus een beetje dubbel op, zeg maar.. Kan wel kloppen ja, ik heb een beetje gespeelt met de instellingen van de boost, bij muziek hoorde ik eerlijk gezegt niet echt een duidelijk verschil.
Komt zeker omdat bij muziek zulk lage frequenties toch zelden voorkomen.
Hoeveel is de room gain gemiddeld? hangt zeker af van de grootte vd kamer waarin ie staat?
Hij speelt trouwens in een gesloten kast (nog zonder demping erin) van +/- 96Liter or so.
Wat trouwens erg grappig is, is dat dipolen op de een of andere manier geen room gain krijgen. Dat verschil heb ik heel goed kunnen meten laatst met mijn nieuwe LFE sub.
Is natuurlijk ook wat waardAtgast schreef op woensdag 27 april 2005 @ 22:21:
[...]
M'n meetmicrofoon zegt ook niet dat t linair is, maar m'n gehoor zegt me dat t lekker klinkt
Metingen geven mij de gruwelijkste pieken en dalen onder de 80Hz daar valt niks christelijks van te maken.Nu heb ik op m'n luisterpositie een aangenaam vol geluid, behalve dan dat ik de 40hz niet ingepast krijg, rondom die frequentie blijf ik resonanties krijgen die gewoon niet prettig zijn.
Maaruh, hoe meet je? Je moet idd wel goede software hebben die op de juiste manier meet en data windowt enzo, complex vak akoestiek. En dan een near field meting en een meting op de luisterpositie doen. Dan krijg je wel een aardig idee over hoe de boost instellingen moeten staan. Het staat je dan natuurlijk altijd nog vrij om lekker wel die 12dB boost erop te knallen, maar het klinkt mij wel erg royaal in de oren
Mijn meetsoftware heeft een extra plugin voor room response analyse. Heb er echter nog geen tijd voorgehad om die eens te testen.[b]Maaruh, hoe meet je? Je moet idd wel goede software hebben die op de juiste manier meet en data windowt enzo, complex vak akoestiek. En dan een near field meting en een meting op de luisterpositie doen. Dan krijg je wel een aardig idee over hoe de boost instellingen moeten staan. Het staat je dan natuurlijk altijd nog vrij om lekker wel die 12dB boost erop te knallen, maar het klinkt mij wel erg royaal in de oren.
Btw, die 12 dB boost in het digitale domein... Ik weet niet of foobar het goed doen, maar de meeste crap is al bijna vol uitgestuurd. Ga je daar nog eens 12 dB bij boosten ben je zowat alleen maar aan het clippen. Ik hoop dan voor je dat foobar het naar hogere resolutie omzet(24 bit ofzo), en dan ook rekening houdt dat ie 12 dB extra dynamiek nodig heeft voor de boost...
Download foobar maar eens, je kan er alles mee. (hoewel het me nog niet gelukt is foobar koffie te laten zetten...)deepspace schreef op donderdag 28 april 2005 @ 16:09:
[...]
Mijn meetsoftware heeft een extra plugin voor room response analyse. Heb er echter nog geen tijd voorgehad om die eens te testen.
Btw, die 12 dB boost in het digitale domein... Ik weet niet of foobar het goed doen, maar de meeste crap is al bijna vol uitgestuurd. Ga je daar nog eens 12 dB bij boosten ben je zowat alleen maar aan het clippen. Ik hoop dan voor je dat foobar het naar hogere resolutie omzet(24 bit ofzo), en dan ook rekening houdt dat ie 12 dB extra dynamiek nodig heeft voor de boost...
Ik heb bij het maken van een convolve filter natuurlijk wel alles eerst 12dB omlaag getrokken alvorens weer omhoog te gaan, ben wel wijzer dan clippende signalen uitsturen
Verder weet ik niet of het voordelen bied om te upsamplen. Ik laat het bronmateriaal gewoon as-is en gebruik alleen de optie dithering.
Jag, welke meetsoftware raad je mij aan?
Heb al vanalles geprobeerd (zit nu op andere computer, weet de namen niet uit m'n hoofd)
maar kreeg nog de beste resultaten (gevoelsmatig) met cool edit pro opnemen en analyseren. Aangezien je bij room-response alles meet hoef je geen ingewikkelde software te gebruiken zover ik weet. (?)
Is dat overal in de ruimte of toevallig net op de luisterpositie?Jag schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:48:
[...]
Mijn kamer is 8m lang op het langste punt (schuin dak) en geeft room gain vanaf zo'n 40Hz ofzo (gemeten). Opmerkelijk verschil met jouw berekening.
Je boost dus niet, je verlaagt gewoonAtgast schreef op donderdag 28 april 2005 @ 16:21:
Download foobar maar eens, je kan er alles mee. (hoewel het me nog niet gelukt is foobar koffie te laten zetten...)
Ik heb bij het maken van een convolve filter natuurlijk wel alles eerst 12dB omlaag getrokken alvorens weer omhoog te gaan, ben wel wijzer dan clippende signalen uitsturen
Upsampling hoeft niet, maar omrekening naar een hogere resolutie heeft wel delijk nut, je verliest nu namelijk gewoon 12 dB dynamiek, en dat is zonde!Verder weet ik niet of het voordelen bied om te upsamplen. Ik laat het bronmateriaal gewoon as-is en gebruik alleen de optie dithering.
Ik ga geen foobar downloaden (werkt toch niet op linux
Ik heb zelf ervaring met Smaart Live en ETF, dat zijn de enige programma's die ik ken die FFT metingen doen en bedoeld zijn voor inroom metingen. Maar er zullen er ongetwijfeld meer zijn.Atgast schreef op donderdag 28 april 2005 @ 16:21:
[...]
Download foobar maar eens, je kan er alles mee. (hoewel het me nog niet gelukt is foobar koffie te laten zetten...)
Verder weet ik niet of het voordelen bied om te upsamplen. Ik laat het bronmateriaal gewoon as-is en gebruik alleen de optie dithering.
Jag, welke meetsoftware raad je mij aan?
Heb al vanalles geprobeerd (zit nu op andere computer, weet de namen niet uit m'n hoofd)
maar kreeg nog de beste resultaten (gevoelsmatig) met cool edit pro opnemen en analyseren. Aangezien je bij room-response alles meet hoef je geen ingewikkelde software te gebruiken zover ik weet. (?)
Stuur me maar anders eens een mailtje.
Goeie vraag. Ik neem aan natuurlijk overal, maar ik heb met de monopool sub idd niet op veel plekken gemeten. Gaat er ook niet meer van komen in mijn huidige ruimte: ik ga as maandag verhuizen en daarvoor geen tijd voor metingen.m.m schreef op donderdag 28 april 2005 @ 16:27:
[...]
Is dat overal in de ruimte of toevallig net op de luisterpositie?
DXC?deepspace schreef op donderdag 28 april 2005 @ 16:40:
[...]
Je boost dus niet, je verlaagt gewoon
[...]
Upsampling hoeft niet, maar omrekening naar een hogere resolutie heeft wel delijk nut, je verliest nu namelijk gewoon 12 dB dynamiek, en dat is zonde!
Ik ga geen foobar downloaden (werkt toch niet op linux). Ik ga namelijk een DXC bestellen, die kan dat allemaal ook gewoon down, mooi in hardware, en voor 6 kanalen
Ik kan het dus ook met Sample ChampionJag schreef op donderdag 28 april 2005 @ 18:45:
Ik heb zelf ervaring met Smaart Live en ETF, dat zijn de enige programma's die ik ken die FFT metingen doen en bedoeld zijn voor inroom metingen. Maar er zullen er ongetwijfeld meer zijn.
Stuur me maar anders eens een mailtje.
DCX bedoel ik natuurlijk (domme dislect dat ik benDXC?
Ah, zo'n Behringer. Waarvoor ga je hem gebruiken?deepspace schreef op donderdag 28 april 2005 @ 18:54:
[...]
Ik kan het dus ook met Sample Champion
[...]
DCX bedoel ik natuurlijk (domme dislect dat ik ben)