Oeps,je hebt gelijk ik dacht dat ze 4 ohm per wikkeling waren maar das dus niet zo .Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 21:24:
[...]
16ohm bedoel je, en dan heb ik nog maar iets van 275watt tot mijn beschikking
Mag ik vragen waar je deze pootjes vandaan hebt? Wil ze zelf ook gebruiken voor mijn subwooferw00Dy schreef op 07 september 2004 @ 14:26:
Na enige tijd dan toch foto's van mijn sub:
[afbeelding]
Onderkant
Vandaag heb ik mijn Shiva MKIV en PR15 ook binnen gekregen

Nu wil ik hem even in actie zien alvast natuurlijk, en gelijk los laten komen (hoor van mensen dat dat veel scheelt).. maar moet ik allebei de spreekspoelen aansluiten of kan ik ook eentje nemen for now?
Nogal lastig met kabeltjes namelijk
Nu wil ik hem even in actie zien alvast natuurlijk, en gelijk los laten komen (hoor van mensen dat dat veel scheelt).. maar moet ik allebei de spreekspoelen aansluiten of kan ik ook eentje nemen for now?
Sluit ze het liefst beide aan, in serie of parrallel (hangt van je amp af).Razorfist schreef op 23 september 2004 @ 20:15:
maar moet ik allebei de spreekspoelen aansluiten of kan ik ook eentje nemen for now?
Wise enough to play the fool
Razorfist -> wilde je hem free air laten gaan? Is niet zo goed ervoor hoor...
amp is een Hypex HS200, dus zou parallel worden, maar eens kijken of ik kabelschoentjes kan vinden, solderen vind ik ff zonde nogteacher schreef op 23 september 2004 @ 20:24:
[...]
Sluit ze het liefst beide aan, in serie of parrallel (hangt van je amp af).
Ach.. eventjesRazorfist -> wilde je hem free air laten gaan? Is niet zo goed ervoor hoor...
Mwah, een Shiva kan je best wel free-air testen hoor
Dat ding heeft zo gigantisch veel Xmax dat je al je best moet doen om hem te beschadigen. Bovendien is het een prima manier van inspelen.
Verwijderd
je kan gerust 1 spoel aansluiten hoor. De spoelen zitten achterelkaar op dezelfde former. En idd free air testen kan helemaal geen kwaad. Het is geen tere Thiel C2 220 ofzo.
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2004 20:59 ]
Verwijderd
Nog ff een vraagje over het inspelen van een Shiva;
Zolang de woofer niet over z'n xmax gaat en niet vervormt e.d., kun je hem dan een aantal uur achter elkaar op 30Hz laten (in
)spelen zonder dat ie doorbrand?
Ff voor de zekerheid (de gedachte alleen al dat ik 'm sloop
)
Zolang de woofer niet over z'n xmax gaat en niet vervormt e.d., kun je hem dan een aantal uur achter elkaar op 30Hz laten (in
Ff voor de zekerheid (de gedachte alleen al dat ik 'm sloop
houtmarktMichael schreef op 20 september 2004 @ 20:22:
[...]
Mag ik vragen waar je deze pootjes vandaan hebt? Wil ze zelf ook gebruiken voor mijn subwoofer
Dat kan, zolang je niet meer dan 10% van de RMS belastbaarheid erdoor jaagt (65W in het geval van de shiva).Verwijderd schreef op 23 september 2004 @ 22:25:
Nog ff een vraagje over het inspelen van een Shiva;
Zolang de woofer niet over z'n xmax gaat en niet vervormt e.d., kun je hem dan een aantal uur achter elkaar op 30Hz laten (in)spelen zonder dat ie doorbrand?
Ff voor de zekerheid (de gedachte alleen al dat ik 'm sloop![]()
)
Het is volgens mij wel beter om in te spelen met een signaal dat meer dynamiek heeft. Je kan bijvoorbeeld de file uit dit topic eens proberen. Let wel op: met die file kan het gebeuren dat je je woofers over de xmax jaagt zonder dat je het goed doorhebt: de pieken die erin zitten zijn dikwijls redelijk kort, waardoor je niet echt goed ziet hoever de conus wel uitslaat.
*schop*
Heb toendertijd ook met de inkoopactie meegedaan en een Shiva en DT150 besteld. Nu pas heb ik eindelijk het kistje voor de woofer gemaakt. Momenteel loopt ie (half af) te spelen. Het is een kist van BxHxD 44x48x43 geworden. Er moet nog wat bracing in en sowieso afgewerkt worden. Uiteindelijk zou ik op een netto inhoud van 64liter uit moeten komen. Kist is al deels gelijmd en zit voor de rest strak vast met 4 spanbanden, maar er komt bij flinke klappen toch lucht door.
Hebben anderen er ook last van dat de plaat van de DT150 opkrult tussen de schroefgaten als je hem vast zet?
Heb toendertijd ook met de inkoopactie meegedaan en een Shiva en DT150 besteld. Nu pas heb ik eindelijk het kistje voor de woofer gemaakt. Momenteel loopt ie (half af) te spelen. Het is een kist van BxHxD 44x48x43 geworden. Er moet nog wat bracing in en sowieso afgewerkt worden. Uiteindelijk zou ik op een netto inhoud van 64liter uit moeten komen. Kist is al deels gelijmd en zit voor de rest strak vast met 4 spanbanden, maar er komt bij flinke klappen toch lucht door.
Hebben anderen er ook last van dat de plaat van de DT150 opkrult tussen de schroefgaten als je hem vast zet?
Ik heb gewoon een apart doosje gemaakt voor mn dt300 en het gaatje waar de kabel naar de box toe loopt dichtgekit met de kabel erin.
Plaatje:
http://hail.zvdk.nl/~abaddon/HT/dt300.JPG
Weet iemand hoe ik die dipswitches van de dt300 moet zetten op een 80 liter closed? Of kan dat pas na dat er een grafiek is gemaakt met een microfoon?
Plaatje:
http://hail.zvdk.nl/~abaddon/HT/dt300.JPG
Weet iemand hoe ik die dipswitches van de dt300 moet zetten op een 80 liter closed? Of kan dat pas na dat er een grafiek is gemaakt met een microfoon?
Verwijderd
Zo ga ik mijn toekomstige conrad-amp er ook in hangen
PS. ik heb net nog ff aandachtig zitten luisteren, en man...
dat ding (lees: die Shiva
Nu is ie wel aardig ingespeeld, dat scheelt idd echt ontzettend veel
Gaat alleen maar beter worden denk ik (mijn huidige ..euhh... ketting is niet echt optimaal;
code:
1
| receiver ---> JVC ampje als EQ (via tape out) -----> Samson amp -----> Shiva |
Dames en heren, ik presenteer:
De Hoorngeladen Bass reflex Shiva!

Meetresultaten komen eraan zodra ik een mic-pre-amp heb, ik heb het zelfbouwen daarvan maar opgegeven aangezien dat een meerjaren project werd...
Hij klinkt iig heerlijk, ik kan natuurlijk nog niks zinnigs zeggen over z'n responsecurve, maar op het gehoor lijkt het laag toch echt versterkt te worden, ook al is de hoorn meer gericht op de kick-bass
De Hoorngeladen Bass reflex Shiva!

Meetresultaten komen eraan zodra ik een mic-pre-amp heb, ik heb het zelfbouwen daarvan maar opgegeven aangezien dat een meerjaren project werd...
Hij klinkt iig heerlijk, ik kan natuurlijk nog niks zinnigs zeggen over z'n responsecurve, maar op het gehoor lijkt het laag toch echt versterkt te worden, ook al is de hoorn meer gericht op de kick-bass
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
bassreflex in een hoorn dat heb ik nog niet veel gezien, werkt dat eigenlijk wel?
zijn er al eerder speakers op deze manier gebouwd? zo ja, url?
Verwijderd
My god
Ziet er gaaf uit man, alleen het laatste plaatje is dood
Ik heb nog nooit zo'n kast ontwerp gezien, vast een super combinatie!
Ow ja, voor feesten zou dat ook wel erg goed zijn, toch?
Kijk niet verbaast op als m'n pa en ik over een tijdje om de bouwtekeningen vragen
Ziet er gaaf uit man, alleen het laatste plaatje is dood
Ik heb nog nooit zo'n kast ontwerp gezien, vast een super combinatie!
Ow ja, voor feesten zou dat ook wel erg goed zijn, toch?
Kijk niet verbaast op als m'n pa en ik over een tijdje om de bouwtekeningen vragen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2004 18:11 ]
niet dat ik weer, ik claim iig de first-build awardhilbren schreef op woensdag 17 november 2004 @ 18:02:
bassreflex in een hoorn dat heb ik nog niet veel gezien, werkt dat eigenlijk wel?
maar het lijkt me eigenlijk wel dat iemand dit eerder gedaan heeft.
De br buis heb ik aanvankelijk eigenlijk geplaatst om de excursie van de woofer binnen de perken te houden, maar naarmate het bouwen vorderde besloot ik em om in de hoorn op te nemen, waarbij het misschien daadwerkelijk nog nuttig is voor de response.
Super cool project Atgast. Dit is nog eens innovatief te werk gaan
. Ben erg benieuwd naar je metingen!
En dan nog een model uitwerken om dit geheel te kunnen simuleren
=> Hifi-nobelprijs
Ik kan me zeker wel bedenken dat het voor de response nuttig kan zijn.
Maareh, hoe groot is dat ding nu eigenlijk? Het ziet er best compact uit, maar als ik die shiva zie zitten, dan moet het toch nog best groot zijn.
En dan nog een model uitwerken om dit geheel te kunnen simuleren
Maareh, hoe groot is dat ding nu eigenlijk? Het ziet er best compact uit, maar als ik die shiva zie zitten, dan moet het toch nog best groot zijn.
[ Voor 46% gewijzigd door voodooless op 17-11-2004 18:31 ]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Hij is 80x80x35cm groot, redelijk smal dus.
Iemand nog een goede tip voro een goede/goedkope mic pre-amp ?
moet werken met een behringer emc8000, en moet dus phantompower hebben
van die m-audio dingen op usbAtgast schreef op woensdag 17 november 2004 @ 19:29:
Hij is 80x80x35cm groot, redelijk smal dus.
Kan je denk ik beter een klein Behringer mixertje nemen, heb je tenminste een pre amp met instelbare gain. Helaas kunnen die dingen niet pfl-en, maar dat is geen ramp.
Als je goede software gebruikt corrigeert die voor de afwijkingen die de mixer veroorzaakt (het reference signaal moet je ook via dat mixertje laten lopen).
Als je goede software gebruikt corrigeert die voor de afwijkingen die de mixer veroorzaakt (het reference signaal moet je ook via dat mixertje laten lopen).
Behringer + mixer = ramp
Neem liever een Gemini of een Reloop. Dat zijn hele leuke budgetmixers
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Zelfs dat vertrouw ik niet van ze
Teveel gezeik gehoord over Behringer mixers, waar ook potmeters inzitten voor de EQ enzo
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
tja, ben een groot fan van m-audio, maar als ik deze 2 producten vergelijk op specs, dan moet ik toch voor de behringer mixer gaan, al is het maar omdat deze ruim de helft goedkoper is, mits ik em een beetje leuk ergens in de buurt kan bestellenJT schreef op donderdag 18 november 2004 @ 02:41:
Zelfs dat vertrouw ik niet van zeTeveel gezeik gehoord over Behringer mixers, waar ook potmeters inzitten voor de EQ enzo
Ik ga em bestellen, zodra ik em heb, krijgen jullie charts
En Gemini en Reloop zijn geen opties ? Moet je voor de gein is "behringer mixer" in Het Grote DJ Topic neerzetten
Ecodan warmtepomp
tja, geef mij maar mooie alternatieven, het gaat wel een beetje oftopic zo btwJT schreef op donderdag 18 november 2004 @ 11:38:
En Gemini en Reloop zijn geen opties ? Moet je voor de gein is "behringer mixer" in Het Grote DJ Topic neerzetten
opties so far:
Behringer MIC100
Behringer MIC200
M-Audio AudioBuddy
M-Audio MobilePre
van reloop en gemini ken en vind ik alleen maar dj mixers...dat heb ik echt niet nodig, ook al zit daar vaak een balanced mic-in op
Welke frequentie dacht je te versterken met een hoornlengte van één meter?
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Dat zijn DJ mixers, heb je niks aan. Even: het gaat hier om een mixertje die als pre amp dienst doet en wat signalen rout en de levels ervan regelt. Eventuele afwijkingen (ik heb IRL gehoord dat een Behringer mixer een lichte HF roll off geeft) worden gecorrigeerd door het interne reference signaal te vergelijken met het reference signaal dat via de mixer loopt. Zo corrigeer je ook meteen voor de geluidskaart (niet dat die nou zulke grote afwijkingen geven).JT schreef op donderdag 18 november 2004 @ 11:38:
Die tube pre amps zijn ook niet geschikt, je moet zowel het reference als het meetsignaal door de mixer laten lopen.
Ik heb trouwens ook een nieuw ampje voor mijn shiva's (2 stuks) aangeschaft:

1kw vermogen per stuk, precies genoeg
(afgaande op 6dB Crest in het laag)

1kw vermogen per stuk, precies genoeg
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Eurorack UB502 it is thanJag schreef op donderdag 18 november 2004 @ 15:57:
[...]
Dat zijn DJ mixers, heb je niks aan. Even: het gaat hier om een mixertje die als pre amp dienst doet en wat signalen rout en de levels ervan regelt. Eventuele afwijkingen (ik heb IRL gehoord dat een Behringer mixer een lichte HF roll off geeft) worden gecorrigeerd door het interne reference signaal te vergelijken met het reference signaal dat via de mixer loopt. Zo corrigeer je ook meteen voor de geluidskaart (niet dat die nou zulke grote afwijkingen geven).
Die tube pre amps zijn ook niet geschikt, je moet zowel het reference als het meetsignaal door de mixer laten lopen.
Hey m.m, nog specs? beetje zomaar plaatjes posten
kom kom, een beetje zelfwerkzaamheidAtgast schreef op donderdag 18 november 2004 @ 17:45:
[...]
Eurorack UB502 it is than
Hey m.m, nog specs? beetje zomaar plaatjes posten
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=11479
Wise enough to play the fool
Lol check deze sub: Proffessioneel vastgemaakt met spijkers, wc-papier als dempingsmateriaal en wat een afwerking zeg! 

1. Het is geen WC-papier maar gewoon keukenpapier (zo te zien van het zachte soort L+ )
2. Het is geen Shiva
Maar wel grappig
Zo'n ding heb je wel in een half uur gemaakt
2. Het is geen Shiva
Maar wel grappig
[ Voor 34% gewijzigd door voodooless op 18-11-2004 19:41 ]
Verwijderd
hmmm
zo'n shiva lijkt me interessant
Kan ik hem ook aansluiten op een stereoversterker die dan als de subamp dient? Die sluit ik dan aan op de pre-out van surround receiver...
kan dit?
Kan ik hem ook aansluiten op een stereoversterker die dan als de subamp dient? Die sluit ik dan aan op de pre-out van surround receiver...
kan dit?
Verwijderd
Jup dat kanVerwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 09:59:
hmmm
kan dit?
Dan moet je alleen wel zeker weten dat de pre-out van je receiver gefilterd is..
Het gaat niet om de signaalkwaliteit, maar om de fader en in het geval van dat andere dingetje, de potmeter kwaliteit van Behringer.Jag schreef op donderdag 18 november 2004 @ 15:57:
[...]
Dat zijn DJ mixers, heb je niks aan. Even: het gaat hier om een mixertje die als pre amp dienst doet en wat signalen rout en de levels ervan regelt. Eventuele afwijkingen (ik heb IRL gehoord dat een Behringer mixer een lichte HF roll off geeft) worden gecorrigeerd door het interne reference signaal te vergelijken met het reference signaal dat via de mixer loopt. Zo corrigeer je ook meteen voor de geluidskaart (niet dat die nou zulke grote afwijkingen geven).
Ecodan warmtepomp
Het is niet alsof dat ding dagelijks on the road gebruikt gaat worden. Je doet er alleen maar een paar keer een meting mee, dat overleeft dat spul wel
.
Wij hebben op mijn werk ook twee van die kleine UB meuk mixertjes, scheelt af en toe slepen met grote spullen als er maar 1 mic gebruikt wordt ofzo. Zijn ooit blijven staan bij een project een klein jaar geleden, en dat leeft ook nog steeds. En echt alles gaat kapot bij ons. Ik denk dat de Mixwizzard van Allen & Heath (ook niet echt het toppunt van durability) eerder een kapotte fader had dan die Uli gevallen
.
Wij hebben op mijn werk ook twee van die kleine UB meuk mixertjes, scheelt af en toe slepen met grote spullen als er maar 1 mic gebruikt wordt ofzo. Zijn ooit blijven staan bij een project een klein jaar geleden, en dat leeft ook nog steeds. En echt alles gaat kapot bij ons. Ik denk dat de Mixwizzard van Allen & Heath (ook niet echt het toppunt van durability) eerder een kapotte fader had dan die Uli gevallen
[ Voor 31% gewijzigd door Jag op 19-11-2004 19:06 ]
Omg, wat kostte die dingen en wat zijn het precies voor devices?m.m schreef op donderdag 18 november 2004 @ 16:24:
Ik heb trouwens ook een nieuw ampje voor mijn shiva's (2 stuks) aangeschaft:
[afbeelding]
1kw vermogen per stuk, precies genoeg(afgaande op 6dB Crest in het laag)
Ik neem aan dat het de DAP PALLADIUM P-2000 Vintage is: http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=11482
4 Ohm Stereo Power (RMS): (2x) 1025W
Onze prijs: € 349,00 Incl. BTW
In dit topic op CO heeft nog iemand zo'n ding. Zo te zien is het binnenwerk wel OK, maar zal je er geen 1kW continu uit halen... Eerder iets in de richting van 750W. Dynamisch vermogen zal wel rond 1kW liggen.
4 Ohm Stereo Power (RMS): (2x) 1025W
Onze prijs: € 349,00 Incl. BTW
In dit topic op CO heeft nog iemand zo'n ding. Zo te zien is het binnenwerk wel OK, maar zal je er geen 1kW continu uit halen... Eerder iets in de richting van 750W. Dynamisch vermogen zal wel rond 1kW liggen.
Heb mijn Shiva tijdelijk op m'n oude 2x60Watt Akai Am27 amp gehad, maar zodra je het volume wat harder zette klapte de amp elke keer in de beveiliging. Stelt dus aardig wat eisen aan de amp.Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2004 @ 10:11:
[...]
Jup dat kan![]()
Dan moet je alleen wel zeker weten dat de pre-out van je receiver gefilterd is..
Verwijderd
Dat zal bij de ene amp nou eenmaal sneller gebeuren dan bij de ander, dus.. de mijne draait nu op een loeizware Harman/Kardon amp (ook een oudere) en die trekt 't primaRazkin schreef op zaterdag 20 november 2004 @ 00:15:
[...]
Heb mijn Shiva tijdelijk op m'n oude 2x60Watt Akai Am27 amp gehad, maar zodra je het volume wat harder zette klapte de amp elke keer in de beveiliging. Stelt dus aardig wat eisen aan de amp.
Verwijderd
Ik ben ook van plan om een shiva te gaan bouwen. Ik wil hem eigenlijk uitsluitend voor muziek gebruiken. Ik neem aan dat ik dan genoeg heb aan een DT150, maar ik twijfel nog wat het ontwerp nu precies gaat worden. Ik wil een reference design maken van Adire, maar ik weet nog niet of het nu de 88.5 liter gesloten of 54 liter gesloten moet gaan worden. 88,5 liter is echt een beste doos, meer een nachtkastje eigenlijk
In hoeverre ga je het verschil tussen die twee horen? Er wordt gezegd dat een Q van 0,6 heel strak klinkt, maar een Q van 0,707 weer iets voller. Mijn speakers zijn Linn Kan 's, die opzich al een vrij strakke bas hebben (al gaan ze niet zo laag), wordt dat dan te strak met een Q van 0,5 (of bestaat dat niet?...) , en is een sub met een Q van 0,707 juist een mooie warme aanvulling?
Ik heb mijn kast (105 liter) wel eens afgesloten (de BR buis dan) waardoor ik een 105 liter grote gesloten behuizing kreeg, dat was me een partijtje strak (stukje beter dan 75 liter gesloten in ieder geval en al helemaal beter dan 40l gesloten). Niet dat het in een kleinere behuizing slecht klinkt maar het is gewoon net even wat strakker allemaal.
Ik heb zelf een 54L reference design en dit is toch echt wel lekker beuken hoor! Ik kom in het laag geen dB tekort, hoewel ik hem inderdaad voor muziek heb en niet voor films. Maar ook gamen doe ik ermee en ook daar heb ik in het laag niet te klagen (lekkere explosies in Half-Life 2m.m schreef op woensdag 24 november 2004 @ 21:12:
Ik heb mijn kast (105 liter) wel eens afgesloten (de BR buis dan) waardoor ik een 105 liter grote gesloten behuizing kreeg, dat was me een partijtje strak (stukje beter dan 75 liter gesloten in ieder geval en al helemaal beter dan 40l gesloten). Niet dat het in een kleinere behuizing slecht klinkt maar het is gewoon net even wat strakker allemaal.
Kortom, volgens mij is er hier niemand die ontevreden is over zijn Shiva, dus ik zou zeggen: maak een 54L. Ik vond een 88,5L kast ook overdreven groot, 54L is al een nachtkastje. Ik moet er niet aan denken een grotere kast te hebben
Idd, voor mij was 54 liter ook maximaal. maar het is ook maar net hoeveel plek je hebt.Plague schreef op woensdag 24 november 2004 @ 21:59:
[...]
Ik heb zelf een 54L reference design en dit is toch echt wel lekker beuken hoor! Ik kom in het laag geen dB tekort, hoewel ik hem inderdaad voor muziek heb en niet voor films. Maar ook gamen doe ik ermee en ook daar heb ik in het laag niet te klagen (lekkere explosies in Half-Life 2)
Kortom, volgens mij is er hier niemand die ontevreden is over zijn Shiva, dus ik zou zeggen: maak een 54L. Ik vond een 88,5L kast ook overdreven groot, 54L is al een nachtkastje. Ik moet er niet aan denken een grotere kast te hebben
Als je ook nog de EQ mogelijkheden van de amp gaat gebruiken, klopt de Q toch al niet meer.
mwa: 125 liter is en klinkt ook heel leuk hoor....
http://members1.chello.nl/~j.w.troost/sub1.JPG
(de mijne)
(de mijne)
[ Voor 43% gewijzigd door Motorfret op 24-11-2004 22:22 ]
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Verwijderd
Maar is die 'strakheid' zegmaar smaakafhankelijk of is het met muziek meer van hoe strakker hoe beter?
zijn dat toevalig seas exels?Motorfret schreef op woensdag 24 november 2004 @ 22:08:
mwa: 125 liter is en klinkt ook heel leuk hoor....
(de mijne)
Als de kast niet té groot wordt wordt het hoe groter de kast hoe strakken (en hoe harde het sublaag is, het kicklaag wordt iets minder hard).Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2004 @ 22:42:
Maar is die 'strakheid' zegmaar smaakafhankelijk of is het met muziek meer van hoe strakker hoe beter?
yup.
zijn m'n rears (op www.speakerland.com/seas-l.htm kun je ze zien: de BB1).
front zijn ook excel's (op dezelfde pagina: EX2-mag), net zoals de (in aanbouw zijnde) center (seas froy) dat ook wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door Motorfret op 25-11-2004 20:19 ]
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Verwijderd
*schop*
Iemand nog interesse in een shivaatje?
http://www.marktplaats.nl...o/luidspeakers/105862.htm
Ik móest het gewoon ff zeggen.
Iemand nog interesse in een shivaatje?
http://www.marktplaats.nl...o/luidspeakers/105862.htm
Ik móest het gewoon ff zeggen.
volgens mij heb ik een probleem met mn DT300 icm mn shiva: als ik mn marantz versterker (SR7400) op -8 volume heb staan en mn DT300 half open klapt de DT300 eruit in heftige subscenes zoals the matrix. Is dit normaal of klapt ie te vroeg eruit. Als ie eruit klapt blijft het lampje op de achterkant branden maar er komt maar heel zacht gekuid uit. Aan en uitzetten van de DT300 is dan de enige remedie.
Heb je de limiter van de DT-300 aanstaan? Met limiter aan zou hij iig gewoon moeten verderspelen.
Naar mijn persoonlijke ervaring moet je de DT-300 toch verschrikkelijk hard mishandelen vooraleer hij eruit klapt... +10dB clippen in 4 ohm load en dat soort grappen. Dat lukt natuurlijk enkel met de limiter uitgeschakeld!
Naar mijn persoonlijke ervaring moet je de DT-300 toch verschrikkelijk hard mishandelen vooraleer hij eruit klapt... +10dB clippen in 4 ohm load en dat soort grappen. Dat lukt natuurlijk enkel met de limiter uitgeschakeld!
Nooit last van gehad.. Heb je alle dip switches wel goed staan?Abaddon1 schreef op zondag 12 december 2004 @ 15:04:
volgens mij heb ik een probleem met mn DT300 icm mn shiva: als ik mn marantz versterker (SR7400) op -8 volume heb staan en mn DT300 half open klapt de DT300 eruit in heftige subscenes zoals the matrix. Is dit normaal of klapt ie te vroeg eruit. Als ie eruit klapt blijft het lampje op de achterkant branden maar er komt maar heel zacht gekuid uit. Aan en uitzetten van de DT300 is dan de enige remedie.
Hehe het zal wel die limiter zijn vandaar dat ie ook zachtjes verderspeelt zeker
Welke dipsitch is de limiter switch?
Moet je ff de PDF zoeken op inetAbaddon1 schreef op maandag 13 december 2004 @ 00:02:
Hehe het zal wel die limiter zijn vandaar dat ie ook zachtjes verderspeelt zekerWelke dipsitch is de limiter switch?
Maar Atgast? Hoe staat het met de metingen?
[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 13-12-2004 10:11 ]
nou, de webwinkel heeft nog steeds als status: waiting for supplydeepspace schreef op maandag 13 december 2004 @ 10:11:
[...]
Moet je ff de PDF zoeken op inetGoogle is your master

dus dat kan nog eventjes gaan duren...
Een kennis in de VS is wel bereid mij Shiva's (2x) op te sturen. Dan kan ik hem de verzendkosten naar Europa via PayPal vergoeden (verzenden binnen de VS is gratis).
Wat me opvalt is dat veel mensen een ampje inbouwen in hun sub, en maar weinigen hem extern aansturen. Is dat uberhaupt niet mogelijk of kleven er teveel nadelen aan deze optie? Op internet zie ik wel voorbeelden, bjivoorbeeld mensen die een sub aansturen met een Leach amp. Maar hier op GoT lijkt dat niet zo populair. Of heeft dat meer met de prijs te maken?
Wat me opvalt is dat veel mensen een ampje inbouwen in hun sub, en maar weinigen hem extern aansturen. Is dat uberhaupt niet mogelijk of kleven er teveel nadelen aan deze optie? Op internet zie ik wel voorbeelden, bjivoorbeeld mensen die een sub aansturen met een Leach amp. Maar hier op GoT lijkt dat niet zo populair. Of heeft dat meer met de prijs te maken?
Een subamp (hypex, detonation en dergelijke) is voor het vermogen wat hij levert best goedkoop. Verder zitten er de nodige filters in (een externe versterker heeft vaak geen lowpass filter) en ziet het er netjes uit natuurlijk.
Ik stuur het boeltje wel 'extern' aan.
Nou, m'n mixrack is binnengekomen en ik heb 'm even aangesloten. Ik heb nog geen goede software die rekening houd met reflecties ed. misschien dat jullie me even op weg kunnen helpen?deepspace schreef op maandag 13 december 2004 @ 10:11:
[...]
De response lijkt iig aardig overeen te komen met de simulatie, waabij de piek op 100Hz ligt
[ Voor 3% gewijzigd door Arjan op 22-12-2004 00:41 . Reden: leek alsof ik warez requeste, was iig niet de bedoeling :D ]
Probeer speakerworkshop?
Verwijderd
Hoe heb jij ze dan gefilterd, heb je zelf een actief-filtertje in elkaar gezet of gebruik je daar een andere oplossing voor?m.m schreef op zondag 19 december 2004 @ 22:07:
Ik stuur het boeltje wel 'extern' aan.
deepspace schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 20:12:
Probeer speakerworkshop?

weinig zeggend, ik heb geen dB meter dus kan alleen een relatieve response presenteren. Ik probeer zo meteen de response van een gesloten shiva te testen
Hmm, ziet er vel vaag uit... Probeer eens een normale speaker te meten, kan zijn dat het volume van de opname te hoog is ofzo...
Waar heb je ergens gemeten? De mond van het hoorn? inroom?
BTW, ik vind Speakerworkshop nu niet echt de geweldigste software, maar het is wel gratis. Ik wil binnenkort eens HobbyBox uitproberen. De demo (volledig werkend) kun je gratis testen: http://www.audio-software.de/downloads.html
Waar heb je ergens gemeten? De mond van het hoorn? inroom?
BTW, ik vind Speakerworkshop nu niet echt de geweldigste software, maar het is wel gratis. Ik wil binnenkort eens HobbyBox uitproberen. De demo (volledig werkend) kun je gratis testen: http://www.audio-software.de/downloads.html
[ Voor 38% gewijzigd door voodooless op 21-12-2004 21:04 ]
Ik ben zeer benieuwd. Waarmee heb je het berekend?
deze is met dat duitse audio spul (hobbybox) gemeten:Wekkel schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 21:03:
Ik ben zeer benieuwd. Waarmee heb je het berekend?

er zit iig een vorm van consistentie in, ik zal m'n visaton's eens opmeten
hierzo, m'n 87dB gevoelige visaton W170S + tangband drivertje VS m'n shiva hoorn.
Gemeten vanaf resp. baffle en hoorn mond

[ Voor 26% gewijzigd door Arjan op 22-12-2004 00:39 ]
ok ,dit is echt interesant:
je ziet hier een Shiva, gesloten, +/- 60 liter en mijn hoorn versie.
Beide parallel aangesloten op dezelfde amp, dus krijgen exact hetzelfde vermogen. Gemeten in het midden van de hoornmond, en in het midden van de driver.
raad eens welke respons bij welk ontwerp hoort...

note, de BR poort van de hoorn is aan het UITeinde gedempt door een T.R.U.I.© ik zal nog proberen te achterhalen wat precies het verschil tussen zonder/met BR is. Het lijkt er iig op dat hij een 6dB boost krijgt bij 20Hz en dat hij boven de 120Hz flink grilliger wordt
(geijkt @ 1kHz)
je ziet hier een Shiva, gesloten, +/- 60 liter en mijn hoorn versie.
Beide parallel aangesloten op dezelfde amp, dus krijgen exact hetzelfde vermogen. Gemeten in het midden van de hoornmond, en in het midden van de driver.
raad eens welke respons bij welk ontwerp hoort...

note, de BR poort van de hoorn is aan het UITeinde gedempt door een T.R.U.I.© ik zal nog proberen te achterhalen wat precies het verschil tussen zonder/met BR is. Het lijkt er iig op dat hij een 6dB boost krijgt bij 20Hz en dat hij boven de 120Hz flink grilliger wordt
(geijkt @ 1kHz)
[ Voor 30% gewijzigd door Arjan op 26-12-2004 16:53 ]
Ik ben een beetje aan het simuleren met een shiva in de 54 liter kast en met een Q boost van een subwoofer versterker. Wat nu uit deze simulaties blijkt, is dat de afval van de speaker een 5e orde afval heeft.
maw als je een Q boost gebruikt gaat het verval van 2e order naar 5e orde.
maw als je een Q boost gebruikt gaat het verval van 2e order naar 5e orde.
www.laserextreme.nl
Hangt er vanaf met hoeveel je de Q boost hé
De Q is een maat voor de afval, dus hogere Q betekent automatisch ook steilere afval.
Overigens snap ik het nut niet van Q boost met een Shiva die van nature al een hoge Q heeft... De Q wil je net zo laag mogelijk houden, ten eerste om de group delay binnen de perken te houden, en ten tweede om in-room nog een beetje een lekkere curve te krijgen.
Overigens snap ik het nut niet van Q boost met een Shiva die van nature al een hoge Q heeft... De Q wil je net zo laag mogelijk houden, ten eerste om de group delay binnen de perken te houden, en ten tweede om in-room nog een beetje een lekkere curve te krijgen.
Ik heb dus een 300W sub amp bij de conrad besteld. Ophet eerste gezicht een erg mooi ding. Grote dikke trafo, dikke voeding elco's en een stevige 5mm dikke achterplaat welke luchtdicht is.
In deze subamp zit standaard een Q boost van +6dB @ 35Hz. Echter als deze boost gaat gebruiken met een shiva in een 54L kast dan krijg je een bobbel in je frequentie verloop, zie afbeelding:

Echter als ik deze boost verander naar +6db@25Hz krijg ik naar mijn mening een heel mooie frequentie verloop, zie afbeelding:

Ik kom dus veel lager met deze Q boost, en als je ziet wanneer de orginele curve de gebooste curve voorbij gaat dan is dat pas op -12dB en dat hoor je al bijn niet meer volgens mij.
Of denken jullie dat het beter is om helemaal geen Q boost te gebruiken?
In deze subamp zit standaard een Q boost van +6dB @ 35Hz. Echter als deze boost gaat gebruiken met een shiva in een 54L kast dan krijg je een bobbel in je frequentie verloop, zie afbeelding:
Echter als ik deze boost verander naar +6db@25Hz krijg ik naar mijn mening een heel mooie frequentie verloop, zie afbeelding:
Ik kom dus veel lager met deze Q boost, en als je ziet wanneer de orginele curve de gebooste curve voorbij gaat dan is dat pas op -12dB en dat hoor je al bijn niet meer volgens mij.
Of denken jullie dat het beter is om helemaal geen Q boost te gebruiken?
www.laserextreme.nl
Wat ik uit deze topics heb opgemaakt is dat je nog zo'n mooi plaatje op je computer maar dat in de realiteit nog veel meer factoren meespelen zoals roomgain. Dus je zult echt in je ruimte met een microfoon/db meter op je luisterplaats meoten gaan zitten en dan dit grafiekje maken met een toon generator. Dan kun je pas echt je pas echt aan de slag.
Ik heb twee vragen:
Allereerst: Op dit moment gebruik ik geen sub en komt 't laag via m'n fronts (TMA premium 903) met een -3db punt van 39 Hz. Stel, ik wil een gesloten sub (want muziekaler dan een BR, zo lees ik hier) met een -3 of -6 db punt van 20 Hz, dan kom ik al gauw uit bij iets als een REL strata III. Zo'n ding kost 1000 euro.
Hoe verhouden de hier genoemde zelfbouwers zich tot de commerciele producten, maw waar moet ik ze mee vergelijken kwa kwaliteit en wie heeft er wel eens zijn zelfbouw sub met een commercieel verkrijgbare kunnen vergelijken?
Dan: op de VAD was ik twee jaar geleden erg onder de indruk van de PMC systemen, die mbv een transmissielijn erg veel laag uit een relatief kleine kast en woofer kunnen krijgen.
Waarom zou ik wel of niet een TL subwoofer proberen te bouwen?
Allereerst: Op dit moment gebruik ik geen sub en komt 't laag via m'n fronts (TMA premium 903) met een -3db punt van 39 Hz. Stel, ik wil een gesloten sub (want muziekaler dan een BR, zo lees ik hier) met een -3 of -6 db punt van 20 Hz, dan kom ik al gauw uit bij iets als een REL strata III. Zo'n ding kost 1000 euro.
Hoe verhouden de hier genoemde zelfbouwers zich tot de commerciele producten, maw waar moet ik ze mee vergelijken kwa kwaliteit en wie heeft er wel eens zijn zelfbouw sub met een commercieel verkrijgbare kunnen vergelijken?
Dan: op de VAD was ik twee jaar geleden erg onder de indruk van de PMC systemen, die mbv een transmissielijn erg veel laag uit een relatief kleine kast en woofer kunnen krijgen.
Waarom zou ik wel of niet een TL subwoofer proberen te bouwen?
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Het is een moeilijke vergelijk, maar ik durf te zeggen dat je tot 2000,- geen betere sub commercieel koopt dan dat je met de shiva kan maken. Vergeet niet dat de versterker ook een enorme duit in het spreekwoordelijke zakje doet bij subwoofers. Hoeveel mensen hebben nu eenmaal een versterker waar je 650Watt RMS uithaalt??
Dat mag je de Shiva namelijk voeren, maar slechts heel weinig mensen doen dit daadwerkelijk. Dit is om meerdere redenen goed voor te stellen
maar het betekend wel dat de shiva veel hoofdruimte heeft en er dus veel actief aan gecorrigeerd kan worden.
Als je een overgedimensioneerde plate amp in combinatie met een Linkwitz transform filter gebruikt denk ik dat je de sub makkelijk tegen modellen van 2000,- en meer mag zetten. Mits de kast natuurlijk loodzwaar is uitgevoerd.
Een TL woofer is leuk, als je de plaats ervoor hebt. Je haalt pas echt winst uit een TL ontwerp als je hem groot maakt, daar kom je niet onderuit.
Dat mag je de Shiva namelijk voeren, maar slechts heel weinig mensen doen dit daadwerkelijk. Dit is om meerdere redenen goed voor te stellen
Als je een overgedimensioneerde plate amp in combinatie met een Linkwitz transform filter gebruikt denk ik dat je de sub makkelijk tegen modellen van 2000,- en meer mag zetten. Mits de kast natuurlijk loodzwaar is uitgevoerd.
Een TL woofer is leuk, als je de plaats ervoor hebt. Je haalt pas echt winst uit een TL ontwerp als je hem groot maakt, daar kom je niet onderuit.
Zijn er eigenlijk wel subwooferversterkers die een Linkwitz transform hebben in plaats van de gebruikelijke bassboost?
Tenzij Dhr. Linkwitz zelf heeft geholpen bij het ontwerpen van dat bepaalde filter denk ik van nietzimbab schreef op zondag 02 januari 2005 @ 16:43:
Zijn er eigenlijk wel subwooferversterkers die een Linkwitz transform hebben in plaats van de gebruikelijke bassboost?
Linkwitz transform is in principe niet veel meer dan een specefieke parametrische equalizer. Het effect is dan ook goed te emiteren zonder daadwerkelijk een LT filter te zijn.
LT is gewoon een erg elegante manier om een filter te maken dat de anechoische response van een subwoofer rechttrekt tot xxHz.
Veel LT filters zou je kunnen vervangen door twee parametrische EQs waarbij er één een 12dB boost geeft (2e orde) rond de 20hz en de ander ergens rond de 60-80 Hz er 1 a 2 dB af haalt.(1e orde)
Ik geloof wel dat het LT filter een superieure fase response heeft tenopzichte van de EQ. Je zal een deftige driver moeten hebben om het verschil te horen, maar toch.
Maar hét voordeel van een LT is toch dat het de Q van je systeem met rust laat en dat de EQ's van de huidige subamps de Q van je systeem als het ware veranderen? Of heb ik dat verkeerd berepen? Of heb ik dat wél goed begrepen, maar maakt het gewoon niet zoveel uit?
Klopt, maar de Q hoeft niet te veranderen bij een parametrische EQ. Verder ben ik van mening dat de Q onder de 20Hz ook echt niet meer interesant is. Liever een sterker afval, (qua actief filter) dan een traag, voorkomt beschadiging aan de woofer
Zoals de meesten wel weten zijn de waarden die Rel opgeeft bij -6dB gemeten.
Bij de rel stata van 2000 euro is het -6DB punt dus 20Hz.
Bij de Shiva met een conrad amp, samen 300 euro. is het -6dB punt 22Hz zoals boven is te zien in mijn grafiekjes.
Bij een rel heb je ook nog de vervelende eigenschap dat de kast niet stevig genoeg gebouwd is en dat deze gaat mee-resoneren. Als j de kast zelf bouwt heb je dit zelfin de hand.
Bij de rel stata van 2000 euro is het -6DB punt dus 20Hz.
Bij de Shiva met een conrad amp, samen 300 euro. is het -6dB punt 22Hz zoals boven is te zien in mijn grafiekjes.
Bij een rel heb je ook nog de vervelende eigenschap dat de kast niet stevig genoeg gebouwd is en dat deze gaat mee-resoneren. Als j de kast zelf bouwt heb je dit zelfin de hand.
www.laserextreme.nl
Een Strata 2000 euro ?
Maak er maar 800 van. Voor 2000 heb je een Rel Stadium III. f6=12hz. En hoe kom je er bij dat Rel subs niet stevig zijn gebouwd ?
[ Voor 25% gewijzigd door JT op 02-01-2005 20:06 ]
Ecodan warmtepomp
Als je een Q boost op 18Hz zet haal je zelfs 19Hz (@-6dB) zoals je hieronder kan zien.

PS is deze basboost niet beter dan op 25 Hz? als je dit combineerd met de roomgain dan loopt het frequentieverloop zelfs tot rond de 15 Hz, of zie ik dat verkeerd?
PS is deze basboost niet beter dan op 25 Hz? als je dit combineerd met de roomgain dan loopt het frequentieverloop zelfs tot rond de 15 Hz, of zie ik dat verkeerd?
www.laserextreme.nl
Rel Stadium III is een BR sub en de 12 Hz is inroom en bij -6dB, dat doet de shiva in bovenstaande grafiek ook ongeveer...JT schreef op zondag 02 januari 2005 @ 19:55:
Een Strata 2000 euro ?Maak er maar 800 van. Voor 2000 heb je een Rel Stadium III. f6=12hz.
www.laserextreme.nl
Waar haal je vandaan dattie niet stevig zou zijn ?
Vreemde aannames vind ik
[ Voor 13% gewijzigd door JT op 02-01-2005 20:17 ]
Ecodan warmtepomp
Het schijnt dat de Strata II nog niet erg stevig was, maar met de III was dat al weer opgelost. Zie ook: http://www.hsi-luidsprekers.nl/rel%20strata%202.htm
Ik zit een beetje na te denken, maar wat zou leuker zijn als SQ setup in een auto, een Shiva 12" of een Brahma 12" ?
Brahma, dies gewoon een paar klasses hoger. Maar het zijn denk ik niet echt 100% SQ subs. Dan moet je denk ik gaan kijken naar merken als CDT.
Ecodan warmtepomp
Ok, dus financieel is 't in ieder geval aantrekkelijk. Maar hoeveel kun/moet je nog tweaken als je de kast hebt gebouwd?Atgast schreef op zondag 02 januari 2005 @ 16:34:
Het is een moeilijke vergelijk, maar ik durf te zeggen dat je tot 2000,- geen betere sub commercieel koopt dan dat je met de shiva kan maken. Vergeet niet dat de versterker ook een enorme duit in het spreekwoordelijke zakje doet bij subwoofers. Hoeveel mensen hebben nu eenmaal een versterker waar je 650Watt RMS uithaalt??
[...knip...]
...Mits de kast natuurlijk loodzwaar is uitgevoerd.
[...knip...]
Daarmee vervalt voor mij dan het voordeel van een TL sub. Ik had nl de hoop dat daarmee een nog kleinere sub te bouwen zou zijnAtgast schreef op zondag 02 januari 2005 @ 16:34:
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Ik heb een vraag tov demping, is het bij hele lager frequenties (lees 15 t/m60Hz) beter om noppenschuim of juist die witte polyfill te gebruiken als dempings materiaal. Ik heb ooit gelezen dat het een beter is voor hoge frequenties en de ander voor lage frequenties, maar ik weet niet meer welke.
www.laserextreme.nl
Polyfill voor laag
Ecodan warmtepomp
Prijs kwalitijd verhouding is geweldig met die Brahma, een degelijke SQ sub die ook nog wat kabaal tewege brengt is erg duur, aan puure SQ subs zat ik meer aan TREO of Micro Presicion te denken hoewel CDT ook goed is, Audiosystem maakt ook leuk spul voor een zeer schappelijke prijs.JT schreef op zondag 02 januari 2005 @ 22:38:
Brahma, dies gewoon een paar klasses hoger. Maar het zijn denk ik niet echt 100% SQ subs. Dan moet je denk ik gaan kijken naar merken als CDT.
Zeker, ik denk ook dat Brahma meer een combi is, veel SQ en veel SPL.
Ecodan warmtepomp
En daarom wilde ik hem dus ook, maar wat is die orbital audio asociaal duur met die LF Drivers, 680 euro voor een 12" Brahma, ding kost 280 euro (omgerekend) bij Adire weg (exc verzend) reken er dan een 90 dollar verzend overheen en dan is die nog een keer zo goedkoop, of zijn er in NL/BE nog goedkopere adressen.JT schreef op maandag 03 januari 2005 @ 02:33:
Zeker, ik denk ook dat Brahma meer een combi is, veel SQ en veel SPL.
tip: http://sound.westhost.com/linkxfrm.zip
dit is een heel leuk exel sheetje, (linkwitz transform schakeling)
ga eerst naar het tabblad "box" vul daar de parameters in, vervolgens kun je in het eerste tabblad nog even kijken hoe laag je wil gaan (standaard is 20hz geloof ik)
kijk wel uit dat je niet over de 20 dB gaat...
meer info/uitleg:
http://sound.westhost.com/project71.htm
dit is een heel leuk exel sheetje, (linkwitz transform schakeling)
ga eerst naar het tabblad "box" vul daar de parameters in, vervolgens kun je in het eerste tabblad nog even kijken hoe laag je wil gaan (standaard is 20hz geloof ik)
kijk wel uit dat je niet over de 20 dB gaat...
meer info/uitleg:
http://sound.westhost.com/project71.htm
Als je een markt ziet en het goedkoper denkt te kunnen, ga je gang. Orbital is vooral een service-gerichte zaak, geen wonder dat ze daarom wat duur zijn
De enige Brahma die ik zie in de shop van Adire kost $799?The_Resetter schreef op maandag 03 januari 2005 @ 13:52:
[...]
En daarom wilde ik hem dus ook, maar wat is die orbital audio asociaal duur met die LF Drivers, 680 euro voor een 12" Brahma, ding kost 280 euro (omgerekend) bij Adire weg (exc verzend) reken er dan een 90 dollar verzend overheen en dan is die nog een keer zo goedkoop, of zijn er in NL/BE nog goedkopere adressen.
Verder zijn de Shiva's op verschillende sites in de USA allemaal backordered. De Shiva staat niet eens in de shop van Adire zelf.
Acoustic Visions heeft op het moment wel een leuke aanbieding, maar die verzenden niet internationaal.
Adire DPL12 + PR15 voor $199:
http://www.acoustic-visio...ofer_drivers/adire_dpl12/
[ Voor 16% gewijzigd door sphere op 03-01-2005 16:08 ]
Wat staat er onder de specs dan ?sphere2 schreef op maandag 03 januari 2005 @ 15:57:
[...]
De enige Brahma die ik zie in de shop van Adire kost $799?
Verder zijn de Shiva's op verschillende sites in de USA allemaal backordered. De Shiva staat niet eens in de shop van Adire zelf.

Verwijderd
Kun je beter door sparen en een inkoopactie met tumults doen vanuit usa. Verkoop 500 dollar = 385 euro +/-. Dan heb je echt een alleskunner die de competitie letterlijk en figuurlijk buiten speelt
Ik vraag me echt af wat je zou moeten met meer dan een Shiva. Met je juiste amp en behuizing is het zelfs voor een grote ruimte meer dan zat! Je hebt echt niet meer nodig, tenzij je gewoon een zieke bass maniak bent (no offence natuurlijk
)