[DIY] Subwoofer

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 14:46
Jaja, dit is dus het zoveelste topic over een zelfbouw subwoofer. Al nadat ik het eerste topic van tbusquet erover zag wist ik dat ik het ook wou als ik er geld voor heb. En nu is het dus zover :)

Na alle andere topics gelezen te hebben is het me duidelijk geworden dat een PR systeem eigelijk de mooiste bass geeft.

Ik heb met WinISD alpha een plot gemaakt van verschillende woofers en ik kwam met de bekende peerless combinatie van de xls-10 en de slave (265g) het beste uit bij een redelijk kleine box.

Afbeeldingslocatie: http://outs.xs4all.nl/peerless-pr-40l-plot.jpg

Dit was de eerste keer dat ik met dit programma eigelijk heb gewerkt, dus vraag ik me ook af of dit een haalbare plot is. Voor de inhoud heb ik 40 liter genomen en bij 'Added mass to cone' 265gram.

Ik ben er ook nog niet uit wat ik moet nemen als versterker. Een losse eindversterker (een tweedehands van marktplaats ofzo?) of een echte subwoofer module waarbij ik dan denk aan de Detenation DT 150 (goede prijs). Heeft er iemand ervaring met de detenation en kan die het aan kwa vermogen?

Ik hoop dat ik genoeg info heb gegeven en dat niet iedereen de subwoofer zelfbouw topics een beetje zat zijn geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ook een DIY Pr subwoofer maar dan met een Adire Shiva 12". Ik gebruik hen in combi met een DT-300. Er lijkt geen eind aan het vermogen dat uit dat kastje komt. Die Shiva heeft in free air geen moeite met het leegzuigen van mijn Onkyo dualmonoblock die toch 2 x 150 watt aan 8 ohm levert. De detonation geeft geen kik bij maximale uitslag. Die Detonation's zijn goed. De hypex HS200 is ook een verantwoorde keuze. Let bij je plotjes ook op de powerhandling; bij wat voor geluidsdruk/vermogen de speaker z'n maximale slag (xmax) geeft.

En wat mij betreft wordt je DIY nooit zat :D

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2003 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey

ff een vraagje voor walter als je het niet erg vind michael......

Hoe bevalt die woofer nou van adrie?
er zit toch zo een foam rand op?
Ik vraag me af of dat zoiets nou niet verteerd in de loop der tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
Ik had dus inderdaad ook wat getest met de adire shiva mk III in combinatie met de pr maar kwam met de peerless een stuk lager en dat in een kleinere kast. Ik weet dus niet of ik iets fout heb gedaan ?

Ik denk in iedergeval dat ik dan dus wel voor de Detonation 150 ga, want 150 euro meer voor een hypex vind ik in dat geval iets te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat je dan wat fout doet
Ik ben namelijk helemaal niet onder de indruk van die 10" en 12" units van peerless........
Ze hebben een heel laag rendement en het MMS is ook aan de hoge kant wat ze iets traag maakt.

Die adire is veel beter en moet wel in een grotere kast!
Maar dan heb je ook wat...........het punt met dat ding is dat je hem niet uit nederland kan halen.
Wat ik zou doen (als je persee een kleine kast wil).........stop die adire shiva in een geslote kast van ca. 63L dan heb je een -3dB van 34Hz dacht ik.
Dat valt wel mee..............maar dan heb je een geslote kast waardoor hij heel langzaam afvalt en geen poortruis etc.
Je koopt dan een DT150 of HS200 die heeft een pepper (zoals ik dat noem het is een bassboosd) tussen de 20 en 25Hz dan krijg je een -3dB punt van 23Hz (als ik het goed heb......).
Op deze wijze werkt bijvoorbeeld REL ook met hun geslote kasten.
En dan heb je een hoger rendement dan die peerless PR opstelling.

Suc6 ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees voor de grap op www.audioreview.com wat dingen over de adire shiva. Ik weet niet ik had nog nooit zo'n soort woofer gehad (grote xmax). Als je hem ziet denk je hmmm een marquant woofer met klotegeluid. Ik sloot hem even aan op m'n onkyo om te kijken of alles naar behoren functioneerde. En zeker wel. Dat ding heeft een Xmax van 15,8mm. In het begin dacht ik een paar keer van ohw kut nou slaat de konus echt te ver naar buiten maar dat ding geeft nooit op. De shiva heeft een paar voor en nadelen. + punt enorme powerhandling en slag. Middelmatige VAS 160 liter dacht ik. - punt ziet er goedkoop uit met die foam surround en dat geperste stalen frame. Over die foamen surround zou ik niet inzitten. Het is niet het eerste de beste foam zoals je wel eens ziet op van die jamo speakers dat afbrokkelt na een paar jaar.
Mijn sub gaat diep (met gemak tot 20hz) en hard en klinkt strak. Ik luisterde pas nog eens naar zo'n REL q200, echt een aanfluiting qua impuls en power tov mijn sub.

Je kunt de adire halen in duitsland bij Iris strassacker www.lautsprechershop.de Ik heb hem bij LS wagner voor 160 euro gehaald en bij Iris kost ie minder :( (daar kwam ik te laat achter).

Als je de Shiva gebruikt in een gesloten kast moet ie wel een boost krijgen bij 20-30hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die combinatie ziet er wel goed uit maar het zou niet echt een muzikale sub worden (tenzij je gewoon hard wilt beuken) maar voor bij de dvd's en beuken is het wel mooi. Frankel83's idee is ook niet slecht hoewel ik nooit met die woofer gesimuleerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
Verwijderd schreef op 02 maart 2003 @ 20:16:
Die combinatie ziet er wel goed uit maar het zou niet echt een muzikale sub worden (tenzij je gewoon hard wilt beuken) maar voor bij de dvd's en beuken is het wel mooi. Frankel83's idee is ook niet slecht hoewel ik nooit met die woofer gesimuleerd heb.
Welke combinatie, de adire of peerless?

En hoe zit dat eigelijk met een bassboost. Word dan alles met bv 6db versterkt onder een ingestelde frequentie? en zoja, dan krijg je toch alsnog een dip net boven die frequentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die peerless.

Ik was toevallig zaterdag bij speaker en co in Rotterdam en heb een subje met een seas woofer geluisterd. Daar was ik niet echt van onder de indruk en toen heb ik een sub met toevallig ook die peerless met passief membraan, alleen iets van 50L schat ik, geluisterd. In de eerste instantie was ik hier meer van onder de indruk, een voller gluid produceerde hij, ook was het vermogen een stukje hoger. Echter toen ik de seas weer terug aansloot (en even goed had ingesteld) was ik toch verbaasd over de seas sub. Hij had meer diepgang en liet zich veel beter aanspreken. Kort om, een echte muziekale sub. Die peerless is ook een beest, maar meer voor spl's in de lage frequentie gebieden, ideaal om te beuken of voor het gevoel bij de explosies in een dvd :P

Het zijn allebij geen slechte sub's, maar ontworpen voor een verschillend doeleind. De peerless is een beuker, de seas is een muzikale.
De als je muziekaal wilt kun je beter even verder zoeken, als je wilt beuken en spl's wilt denk ik dat je erg tevreden zult zijn met de peerless.

Die basboost kun je idd wat extra dB's bij een ingesteld frequentie berijk geven. Dit moet je gewoon al speelende en luisterend afstellen naar wens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
De subwoofer is voor aanvulling op mijn B&W 602s3's, en zal vooral bij films gebruikt gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je wilt trillen in je stoel lukt het met die sub wel, maar ik ben bang dat het muzikaal niet zal tippen aan je B&W's.
Als je wilt dat de bas net zo audiofiel verantwoord is als je B&W speakers red je het hier niet mee denk ik.
Woon je ver van Rotterdam? Anders ga je gewoon eens langs bij speaker&co, daar hebben ze die peerless staan en nog een paar andere. Ook kunnen ze je daar veel advies geven over speakers en DIY tips geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een sub bouwt moet je gewoon een doel instellen voor je zelf (zo doe ik het dan).
Ik zal eens voorbeeld geven.........je bouwd zuilen ( of iets anders kan natuurlijk ook) met een mooie woofer erin etc (toevallig ben ik dat nu ook aan het doen :P zeer binnen kort een topic daar over).
Die gebruik je alleen met muziek en daar bouw je dan een actieve subwoofer bij voor de films (die met de adire shiva lijkt me de beste keus tot nu toe).

Zo zou ik het doen........dus je moet gewoon een doel opstellen, muziekaal of knalle! ;)

Een muziekale sub is meestal een wat kleinere woofer (6,5" tot 8" kan natuurlijk nog groter)die niet heeeeeeeeel laag gaat (zeg maar rond de 30/40 Hz blijft) en een laag MMS heeft zodat hij snel kan bewegen.
Dat klinkt het lekkerst voor muziek (vind ik dan).

Een hometheater sub is meestal een woofer met een wat groter membraam (10" tot 15 of nog groter :D) zodat hij meer lucht kan verplaatsen(hierdoor voel je hem beter) en lager kan gaan(20Hz of lager).
Hier komt wel het MMS bij kijken, want je membraam is groter dus zal hij veel zwaarder wegen en daardoor langzamer worden.
Hierdoor kan hij wat bonkerig gaan klinken.
Dit hangt natuurlijk sterk af van het type kast (basreflex geslote etc).
En er zullen vast wel woofers tussen zitten die het allebei kunnen.

Dit is mijn visie op langzaam/snelle sub of muziekaal of niet.........

Maar wat ik er mee wil zeggen is.......waar wil je hem voor gebruiken?

Edit: oeps.......ik zie dat je hem wil gebruiken voor films ik was bezig met mijn bericht.
In dat geval zou ik die adire eens goed bestuderen, want voor dat geld heb je leterlijk een beest!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2003 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu een seas L 21 RN4X/P woofer voor een (muziekaal) subje en in de spec's staat bij de ''recommended frequency range'' 20-1000 Hz. En als ik de sub simuleer zit de -3dB bij 30Hz.

Dus voor de diepgang hoef je geen beuker te nemen, maar de frequenties beneden de 30Hz die je voelt, die kun je wel beter aan een beuker over laten. Dus... als je heb vooral voor het effect bij dvd's wilt gebruiken zou ik die peerless of adire nemen. Een gesloten kast klinkt heel strak en heeft een goede demping voor de woofer, daarentegen komt een B-R lager en een P-M ook maar dan zonder de nadelen van een baspoort ;)

Ik zou gewoon gaan simuleren en degene die het sterktst is in de lage frequentie's bouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik zou maar eens beginnen met wat luisteren hier en daar. Op basis van grafieken gaan beoordelen is helemaal niet zo slecht, maar daarmee sla je karakteristieken en eigenaardigheden over. Even luisteren naar verschillende ontwerpen/units geeft je een betere basis om je droomsub te kiezen ;)

Naar bestaande ontwerpen grijpen heeft als voordeel dat je (meestal) vantevoren kan luisteren of lezen wat je ongeveer gaat krijgen. Echter, puur zelf iets bedenken is wel leuker, en je kan altijd nog een beproefde kast maken voor een reeds gekochte unit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja ik zou zeggen kom eens langs om mijn (droom)sub te beluisteren. :) Ik ben het wel eens met de argumenten. Een gesloten kast is een must voor muziek. Daarintegen heeft zo'n kast een slechtere powerhandling dan een BR of PR. Als je bv de adire in een gesloten kast zet met als Q 0,707 dan heb je zekere een flinke amp nodig (zoals bv de DT300) het resultaat zal goed zijn voor zowel muziek als voor film. De kast zal wel flink gevuld moeten worden met fiberfill om staande golven (boomgeluid >80hz) te dempen en om de sub strakker te laten klinken.

Je moet alleen uitkijken met het argument 'snelheid'. Als het erop lijkt dat een sub 'niet snel' is heeft dat vaak te maken met de demping. Als de demping niet goed afgestemt is (kast ism met de amp (dempingsfactor) kan het uitdempen van de trilling in de spoel een inductiespanning opwekken die de amp mischien niet kan wegwerken of het kan ook zijn dat de kast een te hoge Q heeft en dan krijg je een ongecontroleerd geluid wat vaak omschreven wordt door 'traag'. Een amp met een dempingsfactor >300 van 20hz - 100Hz of extra fiberfill en een zwaardere kast kan wonderen doen op dit gebied. Extra demping dmv fiberfill heeft wel als nadeel dat de powerhandling daalt en dat was bij mij goed te merken de sub gaat minder hard dus de amp moet meer werk verzetten.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik loop net eens even met die nieuwe versie van winISD wat te simuleren met een Adire Shiva in een gelote kast van 63.5 Liter.
Dat ziet er allemaal wel mooi uit, een -3dB punt van ongeveer 36Hz in een redelijke kast met een Q (zou je wat duidelijker willen zijn wat die Q precies inhoud dat heb ik niet echt begrepen) van 0.71 en een mooie group delay (komt niet boven de 6,5).
Maar ik zit ff met die cone excursion die is name van 10Hz tot 25Hz ongeveer 2,09mm (er staat wel mm maar volgens mij bedoelen ze cm).
Wat denk jij daarvan walter (aangezien jij ervaring hebt met die woofer.....), want is die excursion nou 1way of 2way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De q van een kast is de mate waarin de kast de trillingen uitdempt van de conus rekening houdend met mechanische- elektrische- en acoustische eigenschappen. Lees dit eens: http://www.mhsoft.nl/Closedsystem.asp

Die 2,09 mm klopt wel (denk ik) maar je moet even met het ingangsvermogen spelen dat nu waarschijnlijk nog op 1 watt staat. Daarmee kun je gelijk simuleren wat het beoogde maxSPL wordt met als limiterende factor de Xmax.

Xmax is altijd opgegeven 1-weg. Dus de shiva MKIII heeft 15,8mm Xmax en 2x15,8 peak to peak oftewel p-p. Check bij de instelling van winISD of de plot Xmax of p-p weergeeft.

Op de site van adire staat een plan van een gesloten kast met metrische maten erbij van 63 liter. http://www.adireaudio.com...aledShivaApplications.pdf

De detonation heeft een +3 en +6dB boost dipswitch configuratie waarmee je electronisch de boel recht kan trekken tot 20Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke dat deed het hem (ff vermogen goed ingesteld).

Die Bassboosd zou hem idd recht moeten trekken maar heeft die geen gevolgens voor de kwaliteit?

En wat ik me ook afvraag is of je deze sub wel downfiring kan gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee niet echt want op die frequenties is het al heel lastig om vervorming waar te nemen. Die ultralage tonen van 20 tot 30 hz zijn meestal alleen terug te vinden op DVD's Het is meestal een kwestie van proberen. Die REL subjes hebben ook allemaal een linkwitz boost Zero-Q noemen ze dat geloof ik. En met 63 liter en een Q van 0,7 hoeveel watt kan de woofer hebben en wat is dan de maxSPL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja van REL was ik al op de hoogte........

Volgens de site kan hij 650W hebben.
Ik heb hem in de simulatie een vermogen van 300W op een afstand van 12M en dan kom ik uit op 93dB................erg mooi rendement dus.
Met 150w halen we een rendement van 91dB dus een goedkopere DT150 wil do the job aswell!

Op 1m met 300w kom ik uit op 115dB......dat gaat je je oren kosten :P.

Ik denk dat als je hem dan ook nog eens downfiring bouwd je en dijk van een subwoofer hebt!

Mee eens of niet...............

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Juist. Maar als je 300 watt er in stuurt hoe ziet de uitslag van de conus eruit?

En ik zou alles dubbeldik uitvoeren (2x18 of 2x22mm) en/of verzwaren met dakbedekkingsspul. Echt geen grapje die van mij heeft af en toe al de neiging te gaan schudden en stuiteren (vooral bij een flinke uitslag van de PR). Je kan hem downfiring maken dan worden de directe hogere tonen nog meer gedempt en wordt de sub minder lokaliseerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke de cone excursion op 20Hz

150w > 26.7 mm
300w > 37.8 mm

Op 25Hz

150w > 25.6 mm
300w > 36.3 mm

Op 30Hz

150w > 24.0 mm
300w > 33.9 mm

Houd er wel rekening mee dat de DT150 op 4 Ohm al 300W er uit pompt.

overigens een leuk stukje uit de engenering papers van Adire over het spl.........

"......High power/high SPL capable drivers such as Shiva can cause permanent hearing
damage and actual hearing loss, if abused. Prolonged exposure to levels in excess of 110 dB can cause
partial or full DEAFNESS . Be kind to your ears! (>:))"

au..................:P

Ik las verder ook dat het door de iets stijvere op hanging van de shiva wel mogelijk is hem downfiring te monteren.
Ze verwachten dat de groupdelay dan rond de 9,5ms blijft.

Over de bouw van de kast.................
Als ik hem zou maken zou ik hem dubbel wandig maken van 1,8cm MDF (intotaal dus 3,6) en dan een matrix constructie van binnen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check ff m'n topic: Adire PR 85 allignment

Tja excursie dicht tegen de Fr loopt bij een geslotenkast uit de klauwen.
Ik zou toch proberen om hem p-p niet hoger te laten komen dan 31,6mm
Euhm ja idd een matrix vanbinnen voor de stijfheid. Je kunt met excel een sheet maken (misschien heb ik de mijne nog wel) waarmee je de buitenmaten invult en dat de inhoud eruit rolt rekening houdend met de inhoud die matrix in beslag neemt.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WOOOOOOOOOOOOOOOOOOOW

ernstig bruut! (zijn je ramen etc nog heel :P)

Als ik hem zou bouwen houd ik het bij deze geslote woofer met een DT150 (dat vanwege koste etc).
Maar als micheal "the top of the bill" wilt hebben kan hij idd beter voor jou ontwerp gaan.
Hoe heb je de jouwe eigenlijk verzwaard?
En geef jij deze subwoofer kans van slagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SH*T

Foutje de kast was heel groot en e klopte ff niets van de simulatie.........
neem me niet kwalijk ik zal mijn vorige posts ff editten en hier voor de duidelijk nog eens quote.
Geef me 5 minute............
Frank

Oke de cone excursion op 20Hz

150w > 26.7 mm
300w > 37.8 mm

Op 25Hz

150w > 25.6 mm
300w > 36.3 mm

Op 30Hz

150w > 24.0 mm
300w > 33.9 mm

Houd er wel rekening mee dat de DT150 op 4 Ohm al 300W er uit pompt.
deze kloppen dus wel

Het is een kast van 63 liter met een Q van 0,72
en een groupedelay van 6,5 op zijn hoogst op 20Hz.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pfft doe op het gemak ik zit op het werk dus }) Ik ben hem op dit moment aant afwerken en ik ga hem idd verzwaren want zo als ik al zeg soms dan wil ie nog wel eens van z'n plaats komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehehehe zit je een leuke film te kijken (Haunting is wel een leuke met veel laaaaaaag) zie je in eens je subwoofer door de kamer lopen :D.

Ja ik zit op mijn stage en heb ff niets te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 14:58:
pfft doe op het gemak ik zit op het werk dus }) Ik ben hem op dit moment aant afwerken en ik ga hem idd verzwaren want zo als ik al zeg soms dan wil ie nog wel eens van z'n plaats komen.
Wat voor werk doe je dan dat je lekker met speakers kunt klooien? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben netwerk beheerder en ik had maar eens winISD gedownt.............je moet toch wat doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 15:06:
Ik ben netwerk beheerder en ik had maar eens winISD gedownt.............je moet toch wat doen :P
Hij had het over Walter.PPK dacht ik hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 15:02:
Hehehehe zit je een leuke film te kijken (Haunting is wel een leuke met veel laaaaaaag) zie je in eens je subwoofer door de kamer lopen :D.

Ja ik zit op mijn stage en heb ff niets te doen :P
Ik ook dus ik heb daarom ook ermee zitten klooien :-)

Het punt is dat ik eigelijk niet al teveel geld tot mijn beschikking heb (500 euro ofzo) en ik er later geen spijt van wil krijgen. Daarom leek mij de Detenation 150 ook een mooie keus

Ik zal proberen nog wat te testen met de adire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij had het over Walter.PPK dacht ik hoor
Oeps..........
Het punt is dat ik eigelijk niet al teveel geld tot mijn beschikking heb (500 euro ofzo) en ik er later geen spijt van wil krijgen. Daarom leek mij de Detenation 150 ook een mooie keus
Dat zal wel lukken met dit bugget en deze combinatie (DT150 en Adire Shiva).
Voordeel van deze subwoofer is dat het rendement behoorlijk is.
Dus dan heb je echt een dijk van een subwoofer.
Je moet alleen wel ff uitzoeken of die DT150 wel een Bassboosd heeft.
Hoe hij in de toekomst verder zal leven (hangt af van de kwaliteit van de woofer etc) kunnen wij ook niet voorspellen maar ik hoor tot nog toe alleen maar positieve dingen :P

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehe :D kwaliteit! Ik zit dus ook op m'n stage.

Zeer netjes als je hem zo bouwt heeft het een grote kans van slagen. Beetje experimenteren met dempingsmateriaal. De ramen zijn bij mij nog heel maar af en toe moet ik kastdeuren goed dichtdoen omdat die nogal de neiging hebben om mee te doen. Vooral platen van pinkfloyd klinken erug strak met m'n sub. Maar het leukste blijft nog altijd films :) LOTR two towers is echt indrukwekkend met die kast. Ik zou echt niet bezuinigen op de amp. Ik geloof dat ik 300 euro betaald heb voor de DT-300 wat kost die DT-150?

DT-300 300 euro
Shiva 150 euro
hout etc 50 euro
totaal 500 euro

Moet kunnen d8 ik zo. :9

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DT150 > 226€ bij Remo (http://www.remo.nl)

Valt nog wel mee die HS200 kost 360€

Maar er staat niet bij of die DT150 wel een bassboosd heeft...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heeft hij wel een DIJKKKKKKKKK van een subwoofer!
Ik ben van plan deze ook te bouwen in de zomer!
Past goed bij de rest maaaaaaaaaaaar eerst mijn frontjes bouwe.

Gisteren mijn bouw tekeningen afgemaakt.
Ik zal trouwens in de gouwigheid eens kijken hoe groot die kast word met 63 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hem bij ls-wagner gehaald. Levering duurde wel lang.
Hier staat nog wat info: http://www.lautsprechershop.de/hifi/det150.htm
Bij die zaak kun je ook de shiva halen voor <160 als het goed is.

226 euro voor de DT150 is te duur vind ik.

Ik dacht dat het bij remo was dat ze zeiden dat de dt300 een betere keuze was dan de hs200 van hypex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

woow dat scheeld.......wat zijn de verzends koste?

Ik spreek alleen niet goed duits :P kan je zoiets onder rembours laten verzenden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Wow, wat een professioneel gedoe hier, zeg. De budgetten zijn in ieder geval ruim met 500 euro. Zelf zit ik lekker in de budgethoek met een oogje op twee Visaton W170s, (wederom) push pull in basreflex 35 liter en een goedkope submoduul van Conrad. Met 190 euro klaar aan hardware, alleen nog bijkomend spul en hout. Dat moet -3dB 30 Hz doen (wat ik overigens al in actie heb gehoord met 1 W170s in 72 liter basreflex, impressive >:) ) wat voor mijn doeleinden echt prima is. Die 20 Hz is mijn doel niet, meer een soort aanvulling van het laag bij HT of zo.

Fijn, weer projecten op stapel. Ik volg het topic met veel belangstelling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hoeft geen duits te kunnen. Ik heb alle correspondentie in het engels gedaan.
Onder rembours kan maar dat kost weer extra
Je kunt het beste het geld overmaken op hun rekening via een creditcard of een internationale betalingsoverdracht. Dan sturen ze de spullen op en moet je alleen verzendkosten betalen. De verzendkosten zijn in overeenkomst iets van 15 euro. Het beste kan je vragen of ze een leuke aanbieding kunnen maken voor de set (speaker + amp).

Als je de ruimte hebt zou ik geen pushpull nemen. Het enige wat je bereikt is kleinere VAS en lager totaal rendement van je kast. (-3dB)

Stel dat ik later nog eens een huis koop en ik heb een monsterbudget dan ga ik echt wel voor een Infinite Baffle systeem _/-\o_

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 16:02:
Als je de ruimte hebt zou ik geen pushpull nemen. Het enige wat je bereikt is kleinere VAS en lager totaal rendement van je kast. (-3dB)
Klopt, maar:
1. Vrouw;
2. nog eens vrouw;
3. Mijn ramen hoeven niet te trillen;
4. ik ga van eenmaal 8 Ohm, naar 2x8 Ohm parallel=4 Ohm, versterkeroutput gaat van 100 watt rms naar 150 watt rms. Het verlies zal derhalve minder dan -3 dB zijn.

Als ik de ruimte zou hebben, zou een sub helemaal niet meer nodig zijn. Megazuilen, vol met dikke jongens :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wekkel

Die W170 is leuk maar ik zou hem om te beginnen niet zo laag afstemmen in BR kast.
Hier word de groupdelay te hoog.
En dat woofertje heeft al niet zo een hoog rendement en dan komt push-pull al helemaal niet te goede. (ik wil je alleen waarschuwen)
Ik ga hem zelf gebruiken in een bandpass kast voor muziek en dan is hij helemaal het einde (ben er gewoon verliefd op :) maar dat wist je denk ik al).

Die geslote Adire woofer ga ik dus van de zomer maken :D staan nog veel leuke dingen te wachte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja pushpull heeft idd een hoge SAF maar als je ramen niet hoeven te trillen kun je mischien toch beter 1 betere kwaliteit 2x zo dure woofer nemen. Wat kost die Visaton?
Ik zou de vcerhouding in geld tussen chassis:amp toch wel 1:2 houden denk ik.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De W170sc8 is een 16,5cm speaker en kost iets van 39€ helemooie prijs voor zo een top woofertje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:41
Detonation:
www.rcmakustik.com
Daar staan de datasheets enzo.

[ Voor 35% gewijzigd door Redheinz op 03-03-2003 16:27 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 16:24:
De W170sc8 is een 16,5cm speaker en kost iets van 39€ helemooie prijs voor zo een top woofertje!
Bovendien moet het in 35 liter loss gehen en dan kom ik er niet met grotere broertjes. Push pull is in dit geval pure noodzaak tot verkleining. Ik hou rekening met mijn buurtjes, dus pure SPL heb ik echt niet nodig >:). Wat ik gehoord heb in 72 liter basreflex tot da max naar beneden getuned, is super. Dikke sweeps strak naar beneden. Group delay is inderdaad hoog, maar daar maak ik me geen zorgen over. Die beluisterde zuilen gaven mij wat dat betreft echt geen reden tot klagen.

Uiteraard hou ik me aanbevolen voor alternatieven met -3dB 30 Hz in 35 liter >:)

Maar goed, het 500 euro pakket. 63 liter is toch nog wel een aardig grote kast. Wat dat betreft heeft zo'n bekende Peerless combinatie het voordeel van het kleine formaat. Heb je nou echt die 115 dB nodig?

[ Voor 6% gewijzigd door Wekkel op 03-03-2003 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat dat betreft heeft zo'n bekende Peerless combinatie het voordeel van het kleine formaat. Heb je nou echt die 115 dB nodig?
dat komt gewoon zo uit............(het is niet het doel laat ik het zo zeggen)
Bovendien is dit gewoon een hele goede driver voor een redelijk zachte prijs inverhouding tot een peerless 12 " driver.
Daarbij komt.....simuleer jij maar eens een peerless XLS12" in een geslote kast.......

Overigens ga ik deze pas in de zomer bouwen.
Bovendien moet het in 35 liter loss gehen en dan kom ik er niet met grotere broertjes. Push pull is in dit geval pure noodzaak tot verkleining. Ik hou rekening met mijn buurtjes, dus pure SPL heb ik echt niet nodig . Wat ik gehoord heb in 72 liter basreflex tot da max naar beneden getuned, is super. Dikke sweeps strak naar beneden. Group delay is inderdaad hoog, maar daar maak ik me geen zorgen over. Die beluisterde zuilen gaven mij wat dat betreft echt geen reden tot klagen.
In dat geval gaat het wel goed dan (voor muziek vind ik ze werelds)!
Die inhoud is zeker wel genomen met push-pull?
Dan houd je nog een rendement over van 85dB en dat is nog wel goed.

(beetje off-topic)
Messchien wel intresant voor wekkel........ik had dus eerst die 2 weg satelietjes met een W130sc4 in die kast zitten die eerst best wel geknepen klonk.
Toen ontlaste ik hem uit het laag en klonk hij helemaal open!
Meschien een idee voor je zuiltjes als midde toner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 16:44:
In dat geval gaat het wel goed dan (voor muziek vind ik ze werelds)!
Die inhoud is zeker wel genomen met push-pull?
Dan houd je nog een rendement over van 85dB en dat is nog wel goed.

(beetje off-topic)
Messchien wel intresant voor wekkel........ik had dus eerst die 2 weg satelietjes met een W130sc4 in die kast zitten die eerst best wel geknepen klonk.
Toen ontlaste ik hem uit het laag en klonk hij helemaal open!
Meschien een idee voor je zuiltjes als midde toner?
Zoals gezegd ga ik van 8 Ohm naar 4 Ohm, dus het verlies zal niet helemaal -3 dB zijn. De W130 S 8 Ohm komen in actie op mijn slaapkamer. Met 31 liter basreflex spelen ze diep door naar de kelder _/-\o_ Alleen inzake belastbaarheid merk je dat het net even wat te klein is. Echter, voordat het zover is dansen de buren allang mee.

Om echt totaal off topic te gaan, denk ik dat ik met de sub in gedachten een prima laagsubje erbij krijg, netjes en al met actieve versterker, waarbij vervolgens aan het einde van dit jaar een bezoekje aan speaker & co met de vrouw de nieuwe zuilen op gaat leveren. Eindelijk echte speakers, de Tonsils gaan dan rap naar broederlief.

dan voorzichtig eens denken aan een 5.1 versterker en tralla laa la la ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehhehehe

Ik ga nu naar huis en dan zal ik thuis eens kijken met mijn simulatie progje (die gebruik maakt van de melissa files) eens een leuke simulatie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
Wekkel schreef op 03 March 2003 @ 16:35:

Maar goed, het 500 euro pakket. 63 liter is toch nog wel een aardig grote kast. Wat dat betreft heeft zo'n bekende Peerless combinatie het voordeel van het kleine formaat. Heb je nou echt die 115 dB nodig?
Dat vraag ik me ook af, mijn kamer is 3x5.5 meter dus is zo'n subwoofer dan niet iets te extreem voor deze ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Extreem is ook maar een woord. Een sub met een grote reserve is nooit weg, maar 63 liter vind ik erg veel voor een sub. Ik hou het, mede dankzij een vrouw thuis, graag iets kleiner. Wat ik allang afgeleerd heb is dat groter beter zou zijn. Ik heb het volste vertrouwen in een keurig resultaat met 16,5 cm woofertjes. Het zal alleen niet zo extreem hard kunnen als een 10" of 12" driver uiteraard.

Ik zou toch eens gaan luisteren her en der. Met een budget van 500 euro zit je niet in dezelfde positie als ik om maar gewoon op basis van wat simulatie en een educated guess aan de slag te gaan. Bovendien weet ik op basis van eerdere luisterervaringen al wat ik zo ongeveer kan verwachten. Jij hebt daadwerkelijk wat uit te geven voor iets fraais, wat langer zal staan dan het bij mij waarschijnlijk staat. Even een korte orientatie met de oortjes zal je veel meer informatie geven over de verschillen qua kastgrootte en prestaties. Bovendien leer je wat je smaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ik ben net pas thuis :(
Ik kan niet zo lekker onder werk door lullen als julie, maar ach... je hebt werk paarden en luxe paarden zeg ik dan maar :p

Nu on-topic:

Ik denk dat je met de W170sc8 van 16,5cm ook meer een muzikale sub krijgt, omdat de ophanging van zo'n woofertje gewoon veel soepeler is. En dat kan ook een reden zijn om voor die woofertjes te kiezen ;)

Voor de rest denk ik dat je met die DT150 en Adire Shiva aardig kan stampen, succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

63L inhoud valt nog wel mee hoor.
Dan krijg je een kast met binnen maten van ongeveer 39.7 x 39.7 x 39.7 cm dus dat valt volgens mij nog wel mee!

Die 115dB is het max van een 300w amp (kan met de DT150) dus je moet hem dan ook helemaal open draaien.
Dat is ook niet de bedoeling.........het is beter om meer reserves te hebben (voor zowel de speaker als de amp is het beter).
115dB is AU :P voor je oren en dat kan niet goed zijn voor je huisje :).

Dushet is helemaal niet nodig om hem tot 115dB open te draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij was het doel dat als ik een draai aan de volume knop geef met een beetje redelijke bas dat het niet zo maar gaat vervormen. Want als er iets is waar ik niet tegen kan is het een (sub)woofer die staat te spelen tegen z'n maximale kunnen en er af en toe overheen gaat. Oftewel compromisloos weergeven (op kleine schaal:) ) Het tweede doel (niet minder belangrijk) was dat ie strak moest klinken vanaf 20Hz. En het gaat hier nogmaals niet om de fundatie los te trillen maar om de hoeveelheid headroom die het geluid dynamisch maakt.
Als ik naar een film kijk of naar een nummer luister en er komt onverwachts een dynamische piek, van een donder of bliksem of wat voor geluidseffect dan ook, dan moet het er gewoon uitkomen op de manier dat de maker het heeft bedoelt ongeacht het geluidsniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even een vraagje over die bassboosd......
als ik die dus op +6dB zet op 20 Hz word mijn cone excursion dan niet verhoogd?
(lijkt me logisch.....)

En hoe werkt dat verder, want die DT150 heeft dus op 20-25hz een bassboosd dis je in kunt stellen met dipswitches........
Als ik die instel op +6dB op 20Hz krijg ik dan zeg maar een piek bij 20Hz of stelt hij die +6dB in VANAF 20Hz zodat het gebied van 20-25Hz een boosd krijgt van 6dB.

beetje vaag allemaal......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik weet niet hoe breed de bandbreedte van de basboost is, maar het zal ongetwijfeld redelijk smal zijn. Anders wordt zo'n functie al snel onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En hoe werkt dat verder, want die DT150 heeft dus op 20-25hz een bassboosd dis je in kunt stellen met dipswitches........
Dus van 20Hz t/m 25Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik denk alles tot 25 Hz, als je 20-25 Hz instelt. Misschien dat alles onder 20 Hz wel met een subsonisch filter weggefilterd wordt, wat erg goed zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De logaritmische breedte van de equalizing heet de Q. Het zijn uiteraard hele kleine Q's ik geloof dat ze 10Hz breed zijn maximaal. Je moet erg uitkijken want ik was muziek aant luisteren en aant spelen met die dipswitches en als je +6dB bij 20Hz instelt daar merk je niks van omdat er in gewone muziek geen 20Hz voorkomt. Maar als er een effect of sweep voorbijkomt dan heb je het bij een sub die 20Hz redelijk kan weergeven wel zitten. Vette excursie en alles gaat trillen. Dus als je het electronisch recht wilt trekken kun je het beste een testopstelling maken en met sweeps bepalen hoeveel er geboost moet worden.

+6dB op een redelijk volume betekent +/- 5mm extra excursie

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2003 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij 20Hz kom ik dan uit op 31,7mm
Dat zou dan nog kunnen ik draai toch nooit voluit.....
Ik was 2 weken terug bij Raf en ik heb daar de Q400 geluisterd.
Ik zette hem ietsjes over de helft en dat ding ging me klaperen man niet normaal!

hmmmmmmmmm eerst zonder kast ofzo?
Inprensiepe geen punt ik bedoel wat kost hout nou...

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2003 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Q400 is wel stevig daarom.

Afbeeldingslocatie: http://www.hifistore.co.uk/images/products/l/q400black.jpg

Die speaker lijkt sprekend op de PR in mijn sub :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja nu jij het zegd!

maaruh mijn sub zal het niet worden.........(hij klonk helemaal niet strak)
Mijn sub moet strak en diep gaan.
30Hz is al heel laag 20Hz is een leuke toevoeging.
De extra SPLs maken de sensatie kompleet
Daarom ga ik die adire gebruiken omdat hij zonder gerotsooi al heel laag gaat in een geslote kast.
Ik vermoed dat hij ook lekker strak blijft.
Ik vraag me alleen af hoe ik dat het beste kan verzwaren.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2003 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bitumen tegen de zijkant of een rolletje daklood erin :) Niet gaan omsmelten net als Tbus want dat is ranzig spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hehehe is hij ziek geworden :P.........
Nee ik plak het wel tegen de wanden.
Zal wel een LOODzware kast worden met al dat hout enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee ziek niet want hij heeft het geloof ik buiten gedaan maar toch...
Ik zou dat lood niet tegen de wand plakken want dat gaat namelijk meetrillen. Verzwaren is echt een vereiste bij de shiva. Die kast van mij weegt een kilo of 25 los en dat is niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heb ik een beter idee......ik maak bevonin een extra kamer en die vul ik gewoon op met dat spul.
Dan met met demping materiaal beetje van de wanden houden zodat het niet tegen die wande gaat trillen.
Verder zou ik voor de geinighed een dikke glasplaat boven op het hout (aan de bovenkant dus) kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goeie Ideen! Ik heb ook gedacht aan een glasplaat, ik heb nog geslepen plaatjes liggen... Zo'n opvulcompartiment is wel een idee ja. Flink wat montagekit erin. Of je kunt ook zgn. sandwichwalls maken. Dubbele zijkant en dan vullen met zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jups dan drukt het gewicht ook van de boven kant en niet aan de onderkant of aan de wanden.
Glas kan zwaar wegen en het ziet mooi uit (ik geloof dat jamo dat ook doet in bepaalde subwoofers).
Je kan ook een mooie marmere tegel er boven op leggen en dan de zijkanten rond af laten slijpen.
Dit is nog zwaarder, maar ik weet niet wat dit grapje gaat kosten. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
Ik ben toch bang dat je dan uitkomt op nogal een grote kist, eigelijk zat ik te denken aan max iets van 40x40x40

Dus dan zou toch de peerless een betere keus zijn lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 04 March 2003 @ 12:21:
Goeie Ideen! Ik heb ook gedacht aan een glasplaat, ik heb nog geslepen plaatjes liggen... Zo'n opvulcompartiment is wel een idee ja. Flink wat montagekit erin. Of je kunt ook zgn. sandwichwalls maken. Dubbele zijkant en dan vullen met zand.
Die sandwich met zand heb ik me uit mijn hoofd laten praten door een bouwtechnicus (theorie) en een kunstenaar (praktijk). Je krijgt namelijk last van het verschijnsel 'verdichting' waardoor je na verloop van tijd gewoon open ruimte krijgt. Het zand gaat namelijk onverbiddelijk indikken en dus in volume slinken. Geluidstechnisch is beter een kast om een kast heen met daartussen dik schuimrubber. Dat is de techniek die ik ga gebruiken voor een te maken sub.

Kast om kast en openingen met wijde mond, daar waar een driverunit komt, aansluitterminal en submodule. De randen van deze openingen kan ik desnoods weer beleggen met een randje rubber. Binnenkast wordt zodoende omgeven door een buitenkast, die de binnenkast niet direct raakt. Zo ga ik kastgeluid binnen proberen te houden. Uiteraard ga ik voor binnen en buitenwand een verschillende dikte MDF gebruiken.

Als je units niet erg bijzonder zijn, moet je bouwwijze dat maar zijn :7

[ Voor 10% gewijzigd door Wekkel op 04-03-2003 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opzich een mooi plan alleen neemt het dan best veel volume in beslag. Die sandwichwalls moet je idd een paar keer terug opvullen. Als je de binnenste kast onafhankelijk wilt maken van de buitenste zou de de wanden moeten verbinden met losse veren. daartussen gevuld met fiberfill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben toch bang dat je dan uitkomt op nogal een grote kist, eigelijk zat ik te denken aan max iets van 40x40x40
dan ben je inprenciepe ook klaar met de ze sub kijk maar............
63L inhoud valt nog wel mee hoor.
Dan krijg je een kast met binnen maten van ongeveer 39.7 x 39.7 x 39.7 cm dus dat valt volgens mij nog wel mee!
En deze sub is wel wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-09 15:06

Skef

Ik scheer.me

Wekkel, je zou evt. ook een soort sandwich kunnen maken met fermacell... Dit is een gipsvezelplaat met een hoog eigen gewicht, en volgens mij is het ook behoorlijk geluidsdood...

Ik heb zelf de volgende sandwich: 40mm MDF - 3mm lood - 10mm fermacell... Ik moet zeggen, dat dat echt lomp zwaar is...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Lood wil ik niet gebruiken, dat zou ook veels te veel van het goede zijn voor mijn doeleinden. Met een dubbele kast wordt het al zwaar zat en mij is verzekerd dat gewoon schuimrubber tussen binnen en buitenkast het beste werkt.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Skef Wat voor sub heb jij? Pics!

@Mischael Kun je het doel nog eens wat duidelijker formuleren met de randvoorwaarden op een rij zoals Maximale afmeting budget etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Houd er ook rekeing mee dat het moduul ook in een appart compartiment moet, of wil je die er gewqoon in bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
Verwijderd schreef op 04 March 2003 @ 16:03:

@Michael Kun je het doel nog eens wat duidelijker formuleren met de randvoorwaarden op een rij zoals Maximale afmeting budget etc.
Ok, ik dacht dus in het begin een goede sub voor vooral films, het LFE kanaal dus. Maar nu ik jullie allemaal hoor over muzikale sub's ga ik een beetje twijfelen. In principe gaan mijn 602s3 voor muziek naar mijn idee diep genoeg.

Ik heb max 500 euro tot mijn beschikking, maar geef natuurlijk net zoals iedereen liever iets minder uit. Punt is dat ik niet te goedkoop wil gaan doen zodat ik spijt krijg en vervolgens een half jaar later nog is geld er aan uit ga geven.

Ik denk dat ik in ieder geval gewoon voor de RCM Detonation DT 300 ga als subwoofer module. Volgens mij kan ik hier alle kanten mee uit en doe ik er in ieder geval wel een paar jaar mee. Dus dat geld vind ik het wel waard dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, ik dacht dus in het begin een goede sub voor vooral films, het LFE kanaal dus. Maar nu ik jullie allemaal hoor over muzikale sub's ga ik een beetje twijfelen. In principe gaan mijn 602s3 voor muziek naar mijn idee diep genoeg.
Nou voor muziek heb je dus al genoeg laag!
Maar voor films zou ik eerlijk gezegd een subwoofer nemen die lekker laag gaat en een leuke rendement heeft.
Als ik jou was zou ik die geslote sub met adire bouwen............maar ja je kunt ook eens gaan luisteren naar een goede sub bij S&C.
Messchien krijg je dan een idee wat het verschil tussen muziekaal of knalle, strak of niet is......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
Maar ik kom met winISD dus helemaal niet echt mooi uit, of kijk ik fout?

Afbeeldingslocatie: http://outs.xs4all.nl/sub-adire-closed-63.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals je kunt zien zie je dat die lijn heeeeeeeeeeeel lang zaam afvalt ipv een BR die keihard naar beneden keilt.
Dit is een van de eigenschappen van een gesloten kast en dit is het voordeel omdat je dan als nog veel laag mee pakt hierdoor blijft hij alsnog strak klinken.
Voor een geslote kast weet deze woofer als nog een ontzettend laag -3dB punt (36Hz) neer te zetten.

Nou heb je wel gelijk, want als je 20Hz wil dan is dit niet de juiste sub maaaaaaaaaaar daar hebben we een truukje voor.
In die DT300 zit een bassboosd van +6dB/+3dB(afhankelijk van hoe jij hem insteld) tussen 20Hz en 25Hz dus dan pep je hem al een eindje op!
Dit doet REL bijvoorbeeld ook met zijn gesloten subs.
Nou ga maar eens kijken in je simulatie als we dat gebied op peppen met +6dB.
Dan gaat hij ineens wel laag :P

Ik heb al uitgezocht hoe het zit met de cone excursion.........dat zit wel goed.

Tot zover het laag uit deze sub.
Hij heeft een keihard rendement van 115dB als je hem op 300W laat spelen :S dat red je wel met die DT300.

Dus achteraf geen lullig subje!
Ik zou als nog ff gaan luisteren, want dan weet je waar je over praat (muziekaal laag strak etc).
Ten slote is 30Hz al HEEL laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Die grafiek ziet er inderdaad niet kinderachtig uit. Lijkt mij een prima uitgangssituatie voor een gesloten behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem van mij maar aan dat 30Hz meer dan laag genoeg is voor een sub. Bij films gaat het vooral om impuls en dynamiek. Ik denk dat aan een +3dB boost bij 30Hz genoeg hebt om de shiva laag genoeg te laten spelen.

En wat betreft die grafiek die komt dus best wel mooi uit. In winISD lijkt een br altijd veel mooier omdat hij lager gaat maar daarna valt hij altijd strak naar beneden. Zoals je ziet geeft een gesloten behuizing nog een redelijke output bij 20Hz dus met een kleine boost krijg je hem echt diep en strak.

Je kunt ook eens proberen om bv 100 gr extra massa aan de conus toe te voegen.

De shiva kan in een gesloten behuizing van 63l ongeveer 250 watt handlen bij 30hz.
105 - 110 dB maxSPL
Groupdelay blijft netjes onder de 8ms
Impedantie blijft netjes boven 4,5Ohm met een piek rond de 40Hz

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2003 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem van mij maar aan dat 30Hz meer dan laag genoeg is voor een sub. Bij films gaat het vooral om impuls en dynamiek. Ik denk dat aan een +3dB boost bij 30Hz genoeg hebt om de shiva laag genoeg te laten spelen.
Ja ben ik met je eens.
De druk die dit ding levert is wel hoog ( ik las op de website iets van 2 Liter per excurion.....das dan van een volledige excursion dus dat zal rond de 30Hz wel goed komen :D)
En wat betreft die grafiek die komt dus best wel mooi uit. In winISD lijkt een br altijd veel mooier omdat hij lager gaat maar daarna valt hij altijd strak naar beneden. Zoals je ziet geeft een gesloten behuizing nog een redelijke output bij 20Hz dus met een kleine boost krijg je hem echt diep en strak.
Met die bassboosd kan je hem recht trekken en bovendien kan je die kast kleiner houden.
Zo een BR klinkt altijd wat boomie invergelijking met gesloten en de kast voor een BR is veel groter.
Het probleem met een geslote kast is dat je er een goede driver voor nodig hebt (zoals deze adire shiva) om zo laag uit te komen in geslote situatie.

Als je nog lager wilt gaan kun je die woofer van walter maken.
Dat is nog heftiger!
Dat is een woofer met een adire 15" pasief membraam en een 12" adire shiva MKIII(zoals in deze sub hier boven).
Die kast is volgens mij 85 Liter en gaat noog lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja de pr sub is 85 liter. Hij haalt makkelijk de 20Hz en hij kan (als het moet) snoeihard.
Buitenmaten van die sub zijn wel 50x50x50cm

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2003 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet trouwens dit stuk eens lezen over 'Q dialing' http://www.adireaudio.com/tech_papers/dvc_subs.htm
Ideaal voor een gesloten sub te tunen.

Hier staat het wat duidelijker:
http://www.adireaudio.com/tech_papers/rdo_operation.htm

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2003 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat is idd een intresant stukje!
Met deze driver kan je gewoon de Q een beetje tweaken.
Ik moet het nog een goed bestuderen want het kan dan wel handig zijn in een geslote kast!
Maar ik denk dat als ik deze subwoofer ga bouwen de spreekspoelen gewoon paralel zet (dat word dus 4 Ohm).

@Walter.........Hoe heb jij die spreekspoelen aan gesloten?
Gewoon parallel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

@Walter.PPK : Ik heb een Peerless XLS-10 + 400gr. slave...

Ben nog bezig met de bouw, pics komen als ie af is...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey skef was jij niet bezig toen met die KODA eindversterker?
Hoe is dat afgelopen....

Btw toch maar een pasief membraam erbij gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

frankel: ben nu eerst nog bezig met die peerless, op termijn moet daar wel een andere amp voor komen... of dat die koda wordt, is nog de vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de mijne parallel aangesloten omdat bij dit ontwerp ee midlage Q nodig was. Maar je kunt dus de Q opkrikken naar 0.7 - 0.8 en dat is zeker interresant voor een gesloten systeem. Als ik nog eens zin en tijd heb dan bouw ik gewoon een schakeling naast de subamp in waarbij ik kan kiezen tussen de parallel geschakelde VC's of de enkelaangedreven VC en de andere met een potmeter (die buiten de kast te bedienen is) in een RDO schakeling. Mischien dat ik dan wel een nieuw kast ervoor bouw. Lijkt me wel eens leuk om te zien wat het precies met het geluid doet.
Pagina: 1