We zijn het eens !Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 15:58:
[...]
ic, je staat aan mijn kant. Dan begrepen we elkaar!
*snif*
Verwijderd
We zijn het eens !Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 15:58:
[...]
ic, je staat aan mijn kant. Dan begrepen we elkaar!
Verwijderd
maar die fabrikant maakt ze, en die kan het weten.Wekkel schreef op 27 april 2004 @ 16:08:
[...]
'Tenminste, zo geven de fabrikanten aan.'
Zie je nou zelf niet waar de schoen wringt?
Verwijderd
Dat we het niet eens zijn, dat geloof ik welWe Are Borg schreef op 27 april 2004 @ 16:06:
[...]
Nee, je vergelijking klopt niet naar mijn mening. Wanneer de appel rot is, dan moet je zeker kunnen ruilen. Een TFT die geen beeld geeft, ook ruilen. Alleen een appel die een klein deukje heeft kan je niet ruilen. Hetzelfde met een TFT. Een TFT is een GOED product, ook wanneer het een dode pixel heeft. Tenminste, zo geven de fabrikanten aan. Een TFT is kapot wanneer er meer dan X aantal dode pixels zijn. Appel is met een deukje ook prima, maar wanneer die rot is, mag je ruilen.
Verwijderd
APPELS TE KOOP!!!! (met worm garantie...)We Are Borg schreef op 27 april 2004 @ 16:10:
[...]
Ja, klopt. Mijn verhaal ging vooral in op het feit dat Wolvie mijn stelling aan het verdraaien was met zijn appel verhaal. Of de fabrikant een acceptabel punt heeft is idd een 2de. Naar mijn mening wel, maar er zijn genoeg argumenten tegen te verzinnen.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2004 16:26 ]
Verwijderd
Wat weet de fabrikant dan?? Dat hij artikelen wil verkopen, waarvan hij op voorhand zegt dat ze niet 100% zijn??Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 16:20:
[...]
maar die fabrikant maakt ze, en die kan het weten.
jij komt ook niet verder dan: "een tft is pas goed alsie pixelperfect is, naar mijn mening".
op wetten/rechtspraak hoef je je niet te baseren, want die blijken elkaar dus tegen te spreken.
Er spreekt zich helemaal niets tegen. Je begrijpt gewoon niet wat er wordt uitgelegd. Dat is op zich niet zo´n ramp, laat dit soort materie dan ook maar over aan de mensen die ervoor gestudeerd hebben.Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 16:20:
op wetten/rechtspraak hoef je je niet te baseren, want die blijken elkaar dus tegen te spreken.
Als de fabrikant weet dat er brakke exemplaren tussen zitten, kan hij ze er toch gewoon uitpikken? Iedere moderne fabrikant verricht controle op zijn productie, zo ook de TFT fabrikant. Hij weet prima wat er de band afrolt.Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 16:20:
maar die fabrikant maakt ze, en die kan het weten.
jij komt ook niet verder dan: "een tft is pas goed alsie pixelperfect is, naar mijn mening".
OMFGJelmer schreef op 27 april 2004 @ 16:17:
99 rietjes in een pakje terwijl er 100 in horen te zitten is oplichting .
[ Voor 53% gewijzigd door We Are Borg op 27-04-2004 17:20 ]
Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.
Je wilt toch niet zeggen dat in dit geval de praktijk de theoretische mogelijkheden opzij zet? Als in de praktijk geen gebruik wordt gemaakt van het regresrecht dan ligt dat echt aan de onwetendheid van de verkoper, gezien de non-kennis die de meeste winkels blijken te hebben als het op consumentenwetgeving aankomt lijkt me dat een goede gok.dreeke schreef op 27 april 2004 @ 18:58:
Ook vind ik het vreemd dat de consument wel aanspraak moet kunnen maken op de winkelier, maar dat de winkelier nergens aanspraak op kan maken. (theoretisch moet dat kunnen, maar in de praktijk kan het niet)
[ Voor 14% gewijzigd door Sovereign op 27-04-2004 19:11 ]
Verwijderd
Voor mijn TFT? Ik?dreeke schreef op 27 april 2004 @ 18:58:
Wie bepaalt wat de verwachting van een TFT is?
so? Daar zie ik nog steeds het probleem niet in eigenlijkAls iedereen naar de mening zou werken dat TFT's pixelvrij moeten zijn, komen de prijzen waarschijnlijk zo'n enkele honderden euro's per TFT hoger te liggen en zijn de TFT's niet aan te slepen omdat er maar weinig goede van de band afrollen bij sommige merken.
Vervelend gezegd: Wie z'n probleem is dat? Een winkelier kan net als de consument kiezen om iets niet te kopen.Ook vind ik het vreemd dat de consument wel aanspraak moet kunnen maken op de winkelier, maar dat de winkelier nergens aanspraak op kan maken. (theoretisch moet dat kunnen, maar in de praktijk kan het niet)
Nee, je verwacht dingen die gewoon niet realistisch zijn. Net zoals ELKE nieuwe auto lakfouten bevat (ookal zie JIJ die misschien niet als leek) kan een TFT dode pixels bevatten. (en ook daar ziet de leek geen kwaad in)
Yeah right! Geloof je jezelf nog? Dadelijk betaal jij 1500 euro voor je pixel perfecte 17" schermpje wat pas na 5 weken te leveren is.... Dan klaag je niet????so? Daar zie ik nog steeds het probleem niet in eigenlijk
[...]
Dat kan zeker! Maar wie betaald dan de salarissen op het eind van de maand? Het UWV???Vervelend gezegd: Wie z'n probleem is dat? Een winkelier kan net als de consument kiezen om iets niet te kopen.
Overdrijven is ook een kunst. Gezien de lage bijdrage voor een pixel-garantie en het feit dat sommigen fabrikanten al een dergelijke garantie geven (Hitachi meen ik) lijkt me dat die extra kosten niet zo heel hoog zullen zijn.dominator schreef op 27 april 2004 @ 20:20:
[...]
Dadelijk betaal jij 1500 euro voor je pixel perfecte 17" schermpje wat pas na 5 weken te leveren is.... Dan klaag je niet????
Gelukkig heb ik vaste grond onder de voeten met een wetboek voor mij
Dat geweldig kromme wetboek van nederland toch zeker niet he? En dan nog, wat jij in dat wetboek leest kan de rechter wel eens heel anders interpreteren....Wekkel schreef op 27 april 2004 @ 20:32:
[...]
Gelukkig heb ik vaste grond onder de voeten met een wetboek voor mij
[ Voor 8% gewijzigd door Brothar op 27-04-2004 21:15 ]
eagle
[ Voor 11% gewijzigd door Jelmer op 27-04-2004 20:44 ]
Als het wetboek al krom zou zijn, ik kan daar niets aan doen. Uiteraard kan een rechter het anders interpreteren, maar dat doet hij (als hij slim is) nietdominator schreef op 27 april 2004 @ 20:33:
Dat geweldig kromme wetboek van nederland toch zeker niet he? En dan nog, wat jij in dat wetboek leest kan de rechter wel eens heel anders interpreteren....
Verwijderd
Je mist een klein punt, JIJ (of een winkelier) bepaald niet of het realistisch is of niet. Ik betaal, dus ik bepaal. Als ik een TFT zou moeten kopen met een kapotte pixel. dan zou ik hem gewoon niet kopen.. dus het is voor iemand kiezen of delen...dominator schreef op 27 april 2004 @ 20:20:
[...]
Nee, je verwacht dingen die gewoon niet realistisch zijn. Net zoals ELKE nieuwe auto lakfouten bevat (ookal zie JIJ die misschien niet als leek) kan een TFT dode pixels bevatten. (en ook daar ziet de leek geen kwaad in)
Ik zou hem dan niet kopen omdat ik hem te duur vind... Maar aan de andere kant vind ik ruim €600 ook al te veel. Maar als ik hem dan koop, dan verwacht ik ook kwaliteit... Nu ga jij natuurlijk lachen, van ZIE JE WEL, als het duur is koop je het niet... maar ik vind €600 ook al veel. Overigens koop ik dingen omdat ik ze wil hebben en prijs is daar feitelijk ondergeschikt aan.[...]
Yeah right! Geloof je jezelf nog? Dadelijk betaal jij 1500 euro voor je pixel perfecte 17" schermpje wat pas na 5 weken te leveren is.... Dan klaag je niet????
Als de marktwerking zo is... helaas... Maar is dat een reden om NIET de kwaliteit te waarborgen?? das ook een kromme redenering[...]
Dat kan zeker! Maar wie betaald dan de salarissen op het eind van de maand? Het UWV???
Verwijderd
En denk jij dat dat nu niet gebeurd??CV_SmileY schreef op 27 april 2004 @ 20:32:
Wanneer 'wij als consument' het idd voor elkaar krijgen om de fabrikanten/winkeliers te verplichten om pixelperfecte schermen te gaan leveren snijden wij volgens mij onszelf in de vingers.
De kosten van de extra controle en de afschrijving van de niet pixelperfecte schermen zal toch echt worden doorberekend aan de consument.
Ik denk dat de schermen dan toch echt meer dan 15/25 euro duurder gaan worden...'..
Extra pixelgarantie is dus zo gek nog niet, want dan laat de winkelier de keus aan ons
Verwijderd
Kort gezegd: neeBrothar schreef op 27 april 2004 @ 20:40:
Wat houdt die pixel-policy nu in: "mijnheer, we halen de TFT voor u uit de doos en sluiten hem aan. Zien we een dood (deel) pixel, dan pakken we een andere TFT, net zolang tot we geen dood (deel)pixel tegenkomen" ?
En als ik nu zeg: "Die moeite bespaar ik jullie wel; ik sluit hem thuis op míjn PC aan, dáár moet-ie het goed doen. Zie ik een dood-pixel, dan kom ik hem wel omruilen " ?
- Moet ik dan toch die euro's meer betalen ?
- En wordt het wrange nu niet wat duidelijker ?
HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.
Verwijderd
Inderdaad, las net de garantie policy van een online winkel; waar het op neer komt isKort gezegd: nee
Het is alleen een garantie dat hij omgeruild wordt.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2004 22:25 ]
Ik vind het eigenlijk een belediging dat wordt gesuggereerd dat wij de wet niet zouden kennen.Wekkel schreef op 27 april 2004 @ 20:54:
Als het wetboek al krom zou zijn, ik kan daar niets aan doen. Uiteraard kan een rechter het anders interpreteren, maar dat doet hij (als hij slim is) nietEr zijn bovendien boeken en artikelen geschreven over dit soort zaken door mensen die er ook veel verstand van hebben. Die worden niet zomaar terzijde geschoven als zo'n rechter ooit nog amibitie heeft om in de Hoge Raad te komen
[ Voor 16% gewijzigd door Sovereign op 27-04-2004 22:27 ]
Het lijkt mij niet raadzaam om al te snel in de ivoren toren te klimmen. Het is een kunst gecompliceerde systemen kort en helder uit te leggen aan anderen. GoT is daarvoor een prima oefening. Bovendien lijkt het mij nuttig vergaarde kennis te delen met anderen. Via de search levert dat een prachtig topic opSovereign schreef op 27 april 2004 @ 22:24:
[...]
Ik vind het eigenlijk een belediging dat wordt gesuggereerd dat wij de wet niet zouden kennen.Daar ben je immers jurist voor. Over het algemeen is consumentenwetgeving redelijk helder, dus enige twijfel hoe om te springen met de wettelijke bepalingen is hier niet snel aan de orde.
Maar goed, overtuig de eigenwijze leek daar maar eens van.
Eens zullen we het vast niet worden, maar ik wil er toch nog even ingaan op bovenstaande posting van jou Wekkel:De formule is niet wat je voor de prijs van een TFT mag verwachten, het is de overeenkomst die bepalend is. Bij een consumentenkoop moet de zaak aan de overeenkomst beantwoorden en de eigenschappen bezitten die voor een normaal gebruik nodig zijn. Dat betekent naar mijn mening dat een scherm pixelperfect moet zijn. Bij een gemiddelde transactie wordt er gewoon verkocht zonder al teveel plichtplegingen, wat met zich meebrengt dat een consument een goed en perfect product mag verwachten. Dat mag hij van een TV of een CRT monitor toch ook? Let wel, het gaat hier over nieuwe producten van vele honderden euro's. Een TFT verkopen met de kans op een 'gelukje' dat het pixelperfect is, valt buiten dit systeem. Je krijgt immers (in de standaard situatie) niet het product dat je mag verwachten (perfect). Je krijgt dus niet waar je voor betaalde: een scherm dat aan de overeenkomst beantwoordt (pixelperfect).
Dat is natuurlijk niet helemaal waar, ik meen me te herinderen uit de consumentengids dat de prijs ook invloed heeft op de verwachtingen die je mag hebben van een product. Als je voor E 10 een stofzuiger koopt hoef je niet te verwachten dat ie het over een paar jaar nog goed werkt, terwijl dat bij een normale stofzuiger wel kan.De formule is niet wat je voor de prijs van een TFT mag verwachten, het is de overeenkomst die bepalend is.
Wat voor effect heeft een dode subpixel die het scherm onbruikbaar maken? Het is niet zo dat text onleesbaar wordt, foto's onherkenbaar etc etc. Het is zelfs zo dat veel consumenten dode subpixels niet eens zien!Bij een consumentenkoop moet de zaak aan de overeenkomst beantwoorden en de eigenschappen bezitten die voor een normaal gebruik nodig zijn. Dat betekent naar mijn mening dat een scherm pixelperfect moet zijn.
Daar ga je even flink de mist in. Als ik de gemiddelde TV/CRT vergelijk met een LCD dan vertonen eerstgenoemden toch grotere afwijkingen. Als we het hebben over de geometrie van een CRt dan hebben we 't eerder over afwijkingen van procenten, in plaats van afwijkingen van duizendsten van procenten (zoals het geval is bij dode subpixels). En wat dacht je van afwijkingen qua kleur; daar hebben zowel CRT's als LCD's last van. Perfect zou ik deze producten niet willen noemen, en tevens kan ik garanderen dat hier niet eens op gewezen wordt door zowel fabrikanten als winkeliers. Toch zijn dit afwijkingen die veel groter zijn dan een dode subpixel.Bij een gemiddelde transactie wordt er gewoon verkocht zonder al teveel plichtplegingen, wat met zich meebrengt dat een consument een goed en perfect product mag verwachten. Dat mag hij van een TV of een CRT monitor toch ook?
ISO heeft een voorstel gedaan om met een eenvoudig systeem aan te geven hoe slecht sommige TFT's zijn. Het is duidelijk dat een goed scherm geen fouten heeft. Daar is iedereen het volgens mij over eens. Dus je zou eigenlijk alleen maar klasse 1 schermen in de markt willen zien. Het verkopen van schermen zonder fouten als klasse 2 is zo beschouwd dus stom van een fabrikant en een winkelier.Brothar schreef op 27 april 2004 @ 20:40:
....
Wat ik mis in de draad tot nog toe, is:
- de oorzaak voor het instellen van de ISO-klassen;
Had dit niet te maken met het verschillend aantal fouten per defect TFT ? En was niet bedoeld een kwaliteitsverschil - gebaseerd op een beperkte produkt-kwaliteitscontrole - aan te geven ?
Het probleem met Klasse 1 TFT schermen is dat er over de levensduur van een TFT scherm er pixels uit kunnen vallen. Onder een Klasse 1 scherm kwaliteitssysteem moeten de fabrikanten die schermen allemaal omwissellen. Vandaar dat de meeste producenten ervoor kiezen om alle schermen onder klasse 2 te garanderen. De 'kosten' om een foutvrij product voor de eerste week te garanderen is ongeveer 20 tot 30 euro. Deze garantie in tijd uitbreiden tot twee jaar is voor een producent een tamelijk kostbare kwestie.Brothar schreef op 27 april 2004 @ 20:40:
- een discussie of een TFT -beeldscherm, verkocht als een Klasse 2 TFT, desondanks toch óók pixelvrij moet zijn.
Ik weet ook niet hoe het bij andere winkels zit, maar dit vind ik een hele rare gang van zaken. In feite koop je dus voor deze vorm van "garantie" geen garantie dat het werkt, je halveert alleen de kans (je hebt 2 monitoren waar je de beste uit kan kiezen) Stel dat je eerste alleen een defecte sub-pixel heeft, moet je nog eens heel goed overwegen of de 2e dat wel beter gaat doen.Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 22:16:
Inderdaad, las net de garantie policy van een online winkel; waar het op neer komt is dat je bij iedere omwisseling een nieuwe pixel-garantie moet kopen. Als het een beetje erg tegenzit, dus dat je laat maar zeggen 10 keer je monitor om wilt ruilen omdat je 10 keer een dode pixel(s) tegenkwam, dat je 10 keer 25 euro extra kwijt bent.
Bij een maat van mij was de 4e monitor pas goed (!!!), z'n monitor kostte dus 100 euro duurder.
Ik weet niet of iedere winkel van dit systeem uitgaat.
HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.
Dat kan ik mij ook niet voorstellen (zelfs ikIk kan me ook niet voorstellen dat dit rechtsgeldig is (hiermee zet je consumenten op het verkeerde been)
[ Voor 10% gewijzigd door Paulus0013 op 28-04-2004 01:30 ]
De prijs is onderdeel van de overeenkomst. Zo wordt de prijs betrokken bij wat je van de overeenkomst mag verwachten.Hielko schreef op 27 april 2004 @ 22:56:
Dat is natuurlijk niet helemaal waar, ik meen me te herinderen uit de consumentengids dat de prijs ook invloed heeft op de verwachtingen die je mag hebben van een product. Als je voor E 10 een stofzuiger koopt hoef je niet te verwachten dat ie het over een paar jaar nog goed werkt, terwijl dat bij een normale stofzuiger wel kan.
Waarom zou het scherm onbruikbaar moeten zijn? De formule is of het scherm aan de overeenkomst beantwoordt, niet of het onbruikbaar is of niet. Een door de vogels bescheten beeldscherm is ook wel bruikbaar, om maar een extreem voorbeeld te noemen.Wat voor effect heeft een dode subpixel die het scherm onbruikbaar maken? Het is niet zo dat text onleesbaar wordt, foto's onherkenbaar etc etc. Het is zelfs zo dat veel consumenten dode subpixels niet eens zien!
Ik pruts al aan computers zolang ik zo ongeveer bewustzijn heb. Vele TV's, monitoren, laptops, pocketpc's, en andere allerhande schermpjes heb ik in mijn leven gezien. Gek genoeg waren al die schermen prima in orde. Dat wil zeggen: ze leken het prima te doen zonder fouten. Nu hebben we plotsklaps een nieuw fenomeen: TFT's. Na meer dan 20 jaar steeds sneller evoluerende technologie die klaarblijkelijk prima beeldschermen kan produceren, ook vroeger al, hebben we nu het novum van nieuwe technologie die klaarblijkelijk prut is, omdat als trendbreuk met al die voorgaande jaren de beeldschermen fouten gaan bevatten. Fouten die gewoon zichtbaar zijn, anders bestond dit hele topic niet. Dat maakt het verschil ten opzichte van de door jou gestelde fouten in tv's en CRT's, hetgeen nog maar moet blijken.Daar ga je even flink de mist in. Als ik de gemiddelde TV/CRT vergelijk met een LCD dan vertonen eerstgenoemden toch grotere afwijkingen. Als we het hebben over de geometrie van een CRt dan hebben we 't eerder over afwijkingen van procenten, in plaats van afwijkingen van duizendsten van procenten (zoals het geval is bij dode subpixels). En wat dacht je van afwijkingen qua kleur; daar hebben zowel CRT's als LCD's last van. Perfect zou ik deze producten niet willen noemen, en tevens kan ik garanderen dat hier niet eens op gewezen wordt door zowel fabrikanten als winkeliers. Toch zijn dit afwijkingen die veel groter zijn dan een dode subpixel.
Je wilt nu een TFT vergelijken met andere producten. Ik zie niet in waarom je dat wil doen of waarom dat nodig is. De wet is vrij simpel in consumentenzaken: de zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden. Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen. Gezien het feit dat ik nog nooit een beeldscherm heb gezien in mijn leven met fouten lijkt het mij niet onjuist dat een consument in de standaardsituatie gewoon perfect scherm mag verwachten. Hij betaalt immers ook het volle pond voor een nieuw product en het risico van kansen op een defect product mag een verkoper niet doorschuiven naar de consument (behoudens beperkte uitzonderingen). Dat verbiedt de consumentenwetgeving domweg.Daarom een vraagje:
Hoeveel producten kan jij opnoemen waarbij bij een vermindering van 0,0001% oid van de functionaliteit het product als volledig defect wordt gezien?
Ik kan er persoonlijk erg weinig bedenken. Het enige voorbeeld dat ik uit mijn mouw kan schudden zo snel is de processor. Het is niet acceptabel als deze 1x in de 5 miljoen berekeningen een ongecorrigeerde fout zou maken. Het gevolg hiervan is echter dat je er praktisch geen programma's op kan draaien waardoor het product niet 0.0001% van de functionaliteit verliest, maar praktisch alles... en dan staan we nog steeds met lege handen. dus daarom; geef mij 1 voorbeeld!
En met "perfect" scherm bedoelt Wekkel (correct me if I´m wrongWekkel schreef op 28 april 2004 @ 09:38:
dat een consument in de standaardsituatie gewoon perfect scherm mag verwachten.
zou jij het trouwens ook goed vinden als je nieuwe raam van 4x4 meter een klein krasje bevat waar je de hele dag tegen aan kijkt?
Maar hebben deze in de voorwaarden staan dat er beschadigingen kunnen zijn? Nee. Slechte vergelijking als je het mij vraagt.Wekkel schreef op 28 april 2004 @ 11:49:
Denk aan het natuurstenen aanrechtblad met een kleine beschadiging.
Precies hetzelfde verhaal: een kans op een beschadiging kan je niet op de schouders van de consument leggen. Dan ben je wettelijke aansprakelijkheid uit aan het sluiten, hetgeen niet mag.Roet schreef op 28 april 2004 @ 12:10:
[...]
Maar hebben deze in de voorwaarden staan dat er beschadigingen kunnen zijn? Nee. Slechte vergelijking als je het mij vraagt.
Een beschadiging is wat anders dan een defecte pixel als je het mij vraagt. Een defecte pixel is meer een inperfectie. Een kras op de bezel, dat is een beschadiging. Een vergelijking met een ander voorwerp is volgens mij niet mogelijk.Wekkel schreef op 28 april 2004 @ 12:12:
[...]
Precies hetzelfde verhaal: een kans op een beschadiging kan je niet op de schouders van de consument leggen. Dan ben je wettelijke aansprakelijkheid uit aan het sluiten, hetgeen niet mag.
Een imperfectie is een gebrekkigheid, met andere woorden er is iets mee mis. Is de imperfectie echter zodanig dat er kan worden gezegd dat de zaak niet voldoet aan de overeenkomst? Dat zal mede afhangen van de factoren die reeds door Wekkel naar voren zijn gebracht. Niet door:Roet schreef op 28 april 2004 @ 13:34:
Een beschadiging is wat anders dan een defecte pixel als je het mij vraagt. Een defecte pixel is meer een inperfectie.
ISO normen die de gemiddelde consument niets zeggen.En die "wettelijke aansprakelijkheid" sluit je helemaal niet uit, je geeft alleen grenzen aan deze wettelijke aansprakelijkheid. Deze grenzen worden gewoon duidelijk aangegeven d.m.v. ISO normen.
Hoe weten ze dit? Vooralsnog lijkt het op Russische roulette. 10 consumenten kunnen weglopen met een geheel functionerend scherm, de 11e klant kan weer pech hebben en met die dode pixels in zijn maag zitten.Mensen weten dat ze kans hebben op een dode pixel, en dat ze pas bij een bepaald aantal pixels recht hebben op garantie.
Het feit dat pixelgarantie bestaat lijkt me aan te tonen dat consumenten er juist wel mee zitten.En waarom zouden de fabrikanten alle TFTs 100 E duurder moeten maken om enkel pixelperfecte schermen te kunnnen verkopen als de gemiddelde consument er toch niet mee zit?
Een geometrische "imperfectie" is niet een gebrekkige zaak in de zin van de wet, dat is nu eenmaal een karakteristiek bij elke monitor van dat type die je zal kopen. Daar kun je helemaal niet spreken van een defect, niet-werkend element.rechthoekig scherm!?!?!? zou je dan zeggen. Imo is een dode pixel zelfs nog minder erg dan de geometrische inperfectie van een CRT scherm.
[ Voor 11% gewijzigd door Sovereign op 28-04-2004 13:52 ]
We hebben het over de fabrikant, niet over de verkoperISO normen die de gemiddelde consument niets zeggen.
Daarbij begrijp je niet wat wordt bedoeld met het uitsluiten van de wettelijke aansprakelijkheid. Als ik de verkoper niet kan aanspreken omdat hij zich heeft ingedekt middels een dergelijk beding dan is dit een probleem omdat elk beding wat dit tracht te bewerkstelligen vernietigbaar is simpelweg omdat de verkoper geheel geen grenzen mag trekken om zijn aansprakelijkheid te beperken.
Ze weten dit. Ik zeg toch zelf ook dat ze weten dat ze kans hebben op een dode pixel. En dan heb je inderdaad gewoon pech ja. De keuze is toch aan jou?Hoe weten ze dit? Vooralsnog lijkt het op Russische roulette. 10 consumenten kunnen weglopen met een geheel functionerend scherm, de 11e klant kan weer pech hebben en met die dode pixels in zijn maag zitten.
Inderdaad. En dat de meerderheid nog steeds zonder pixelgarantie wordt verkocht geeft aan de de meerderheid er niet mee zit, en geeft aan dat niet iedereen er behoefte aan heeft.Het feit dat pixelgarantie bestaat lijkt me aan te tonen dat consumenten er juist wel mee zitten.
Oh. En wat is er dan gebrekkig aan een dode pixel in de zin van de wet?Een geometrische "imperfectie" is niet een gebrekkige zaak in de zin van de wet, dat is nu eenmaal een karakteristiek bij elke monitor van dat type die je zal kopen. Daar kun je helemaal niet spreken van een defect element.
Wat de fabrikant stelt doet in het geheel niets af aan de wettelijke bepalingen die de consument bepaalde rechten bieden. Dit schijnt voor sommigen moeilijk te slikken te zijn, maar toch is het zo.
Ik heb weinig zin om in herhaling te vallen wat Wekkel al uitbundig heeft behandeld, maar nogmaals. Ten eerste is het nog maar de vraag in welke mate consumenten zich bewust zijn dan wel worden voorgelicht omtrent het optreden van pixelfouten. Bij de 3 TFT monitoren die ik heb gekocht stond nooit iets op de doos noch is mij door de verkoper gemeld dat er wel eens defecte pixels aanwezig konden zijn.Ze weten dit. Ik zeg toch zelf ook dat ze weten dat ze kans hebben op een dode pixel. En dan heb je inderdaad gewoon pech ja. De keuze is toch aan jou?
Je vraagt me wat gebrekkig is aan een =dode= pixel? De missende functionaliteit zou geen hint kunnen zijn denk je?Oh. En wat is er dan gebrekkig aan een dode pixel in de zin van de wet?
Een dode pixel is GEEN karakteristiek van die monitor daar er modellen van de band rollen die dergelijke fouten NIET hebben.Je kan imperfectie wel tussen aanhalingstekens zetten maar het is een net zo grote, (imho zelfs grotere) imperfectie dan een dode pixel.Een dode pixel is ook een karakteristiek van de monitor.
Een kromme CRT is alleen bewijs van een goedkoop merk dan wel ontwerp en goedkope onderdelen, een dode pixel is bewijs van een productiefout. Dit verschilt zo erg van elkaar, me dunkt dat dit toch zeer helder is.Ik vind zo'n kromme CRT meer defect als een TFT met een dode pixel.
[ Voor 5% gewijzigd door Sovereign op 28-04-2004 15:03 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Roet op 28-04-2004 14:44 ]
Daarmee is het geen productiefout, maar inherent aan een CRT monitor. Een auto trilt ook altijd lichtjes tijdens het rijden, hoe goed je 'm ook afveert. Inherent aan auto's die rijden, geen productiefoutRoet schreef op 28 april 2004 @ 14:42:
De imperfectie van een CRT is ook een productiefout, alleen het zit op iedere monitor.
What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)
Hoe definieer je die vermindering? Koop een auto waarvan 1 zuigerveer ontbreekt (100g/1000kg?). Hoeveel is de functionaliteit verminderd?Hoeveel producten kan jij opnoemen waarbij bij een vermindering van 0,0001% oid van de functionaliteit het product als volledig defect wordt gezien?
Fouten zijn in CRT's etc ook zichtbaar; zelfs nog een stuk beter zichtbaar dan dode pixels dan in LCD's!Fouten die gewoon zichtbaar zijn, anders bestond dit hele topic niet. Dat maakt het verschil ten opzichte van de door jou gestelde fouten in tv's en CRT's, hetgeen nog maar moet blijken.
Het lijkt mij toch relevant om te bekijken of er vergelijkbare gevallen bestaan. Indien er vergelijkbare gevallen bestaan zoals bij TFT's heb jij een sterk argument in handen, en anders kunnen we nog lekker blijven door babbelenJe wilt nu een TFT vergelijken met andere producten. Ik zie niet in waarom je dat wil doen of waarom dat nodig is.
Dan moet je beter kijken naar een beeld scherm; elk beeldscherm heeft verschillende grote en zichtbare afwijkingen ten opzichte van het perfecte plaatje.Gezien het feit dat ik nog nooit een beeldscherm heb gezien in mijn leven met fouten lijkt het mij niet onjuist dat een consument in de standaardsituatie gewoon perfect scherm mag verwachten.
Een 9,2MPixel LCD scherm heeft ook altijd kapote subpixels, dus dan is het ineens geen productiefout meer? En what about LCD-schermen van 10-jaar oud, toen waren ze ook allemaal nog met kapotte subpixels. Toen mocht het wel, en nu niet meer? Mag ik dan ook over een paar jaar mijn auto terugbrengen omdat het dan wel mogelijk is om deze perfect af te veren, maar nu nog niet??Daarmee is het geen productiefout, maar inherent aan een CRT monitor. Een auto trilt ook altijd lichtjes tijdens het rijden, hoe goed je 'm ook afveert. Inherent aan auto's die rijden, geen productiefout
Een CRT is echt wel mogelijk met een niet zichtbare geometrische afwijking, alleen dat kost extreem veel geld om hem zo nauwkeurig in te stellen. Maar dat is geen argument...Aangezien alle CRT monitoren die geometrische imperfectie hebben is het iets wat te verwachten is wanneer je een nieuw scherm koopt. Bij een TFT (zie Hitachi) is het dus mogelijk om perfecte schermen te maken (zonder defecte subpixels). Hierdoor is een defecte (sub)pixel dus een gebrek en een geometrische imperfectie in een CRT niet.
Zucht. Met "perfect plaatje" bedoelt Wekkel echt niet dat elke monitor zou moeten voldoen aan een bepaald referentiebeeld. Zoals ik al heb gesteld, afwijkingen ten aanzien van kleur, helderheid, scherpte, etc. dat mag allemaal, dat zijn geen toerekenbare defecten omdat deze "afwijkingen" inherent zijn aan het ontwerp zelf. Dat is bij een dode pixel allerminst het geval; die pixel doet voor de volle 100% niet wat hij zou moeten doen. Je kunt wel over dat onderscheid heen walsen alsof het niet bestaat maar dat maakt het niet minder relevant.Hielko schreef op 28 april 2004 @ 15:37:
Dan moet je beter kijken naar een beeld scherm; elk beeldscherm heeft verschillende grote en zichtbare afwijkingen ten opzichte van het perfecte plaatje.
[ Voor 6% gewijzigd door Sovereign op 28-04-2004 16:37 ]
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn
Ah, maar daar zit nu de clue, het is jou probleem ook helemaal niet zelfs al zou men zeggen dan wel in de voorwaarden opnemen dat dit niet onder de garantie valt.Lordy79 schreef op 28 april 2004 @ 16:43:
en ik zou niet geinformeerd zijn over het feit dat het mijn probleem is als er direct een dode pixel in zit, dan zou ik me enorm genaaid voelen.
Dat is helemaal in lijn met je gevoel, maar de harde lijn van het consumentenrecht steekt daar dus een stokje voor. De verkoper is immers zijn wettelijke aansprakelijkheid aan het beperken voor mogelijke defecten. Ook bij overeenstemming daarover met de consument kan je niet je aansprakelijkheden terzake uitsluiten of beperken (behoudens strikte uitzonderingen). De verkoper is immers de sterkere partij waartegen de zwakkere consument wordt beschermd door het consumentenrecht.Lordy79 schreef op 28 april 2004 @ 16:47:
Als een winkelier je netjes informeert over het feit dat het mogelijk is en dat je dan geen garantie hebt, dan maak je als consument zelf de keus om wel of niet een scherm bij die winkelier te kopen.
daarom stem ik ook voor "Niet als je verteld is dat een pixel defect kan zijn (en je geen pixelgarantie hebt genomen)"
Als jij niet geinformeerd bent over die voorwaarden (en met informeren bedoel ik niet zeggen dat je voorwaarden zijn gedeponeerd BLA BLA) dan sta je als consument niet in je recht.Sovereign schreef op 28 april 2004 @ 16:50:
[...]
Ah, maar daar zit nu de clue, het is jou probleem ook helemaal niet zelfs al zou men zeggen dan wel in de voorwaarden opnemen dat dit niet onder de garantie valt.
Meh ...
Wat een bullshit! Dan zou ik nu een B-monitor kunnen kopen en vervolgens een pixelvrij scherm eisen!Wekkel schreef op 28 april 2004 @ 16:51:
[...]
Dat is helemaal in lijn met je gevoel, maar de harde lijn van het consumentenrecht steekt daar dus een stokje voor. De verkoper is immers zijn wettelijke aansprakelijkheid aan het beperken voor mogelijke defecten. Ook bij overeenstemming daarover met de consument kan je niet je aansprakelijkheden terzake uitsluiten of beperken (behoudens strikte uitzonderingen). De verkoper is immers de sterkere partij waartegen de zwakkere consument wordt beschermd door het consumentenrecht.
Consument recht is kort met tweede hands producten, die hebben een eigen regelgeving en vallen niet onder nieuwe producten en de verwachtingen daarvan, tenzij dit wel gereclameert is. Dit geldt tevens ook voor koop bij particulieren. Waar geen consument recht geldt.Lordy79 schreef op 28 april 2004 @ 16:52:
[...]
Dat is hetzelfde als een 2e hands auto kopen waarbij gezegd wordt dat de mogelijkheid bestaat dat de banden een slecht profiel hebben, dat ter kennisgeving aannemen en vervolgens gaan zeiken dat de banden een slecht profiel hebben.
Meh ...
Je hebt gelijk. maar dan gaat het iig wel op voor de B-monitor die ik koop. (mijn eerdere voorbeeld)Twarp schreef op 28 april 2004 @ 16:55:
[...]
Consument recht is kort met tweede hands producten, die hebben een eigen regelgeving en vallen niet onder nieuwe producten en de verwachtingen daarvan, tenzij dit wel gereclameert is. Dit geldt tevens ook voor koop bij particulieren. Waar geen consument recht geldt.
[ Voor 3% gewijzigd door Lordy79 op 28-04-2004 16:57 ]
Een kernbeding kan geen onderdeel vormen van algemene voorwaarden. Heb je wel gelezen wat ik geschreven heb?Lordy79 schreef op 28 april 2004 @ 16:52:
Als jij niet geinformeerd bent over die voorwaarden (en met informeren bedoel ik niet zeggen dat je voorwaarden zijn gedeponeerd BLA BLA) dan sta je als consument niet in je recht.
Als er bij de B merk gereclameert wordt met dode pixels dan kan je dat niet, voor de rest ja dat kan je en bovendien kortzichtig van je als je dat niet doet.Lordy79 schreef op 28 april 2004 @ 16:54:
[...]
Wat een bullshit! Dan zou ik nu een B-monitor kunnen kopen en vervolgens een pixelvrij scherm eisen!
Meh ...
En als je dat gewoon standaard reclameert? Dus bij ELK scherm?Twarp schreef op 28 april 2004 @ 17:03:
[...]
Als er bij de B merk gereclameert wordt met dode pixels dan kan je dat niet
Ik zie het onderscheid dan ook niet.Sovereign schreef op 28 april 2004 @ 16:36:
[...]
Zucht. Met "perfect plaatje" bedoelt Wekkel echt niet dat elke monitor zou moeten voldoen aan een bepaald referentiebeeld. Zoals ik al heb gesteld, afwijkingen ten aanzien van kleur, helderheid, scherpte, etc. dat mag allemaal, dat zijn geen toerekenbare defecten omdat deze "afwijkingen" inherent zijn aan het ontwerp zelf. Dat is bij een dode pixel allerminst het geval; die pixel doet voor de volle 100% niet wat hij zou moeten doen. Je kunt wel over dat onderscheid heen walsen alsof het niet bestaat maar dat maakt het niet minder relevant.
Je voorbeeld mist wat noodzakelijke informatie:Lordy79 schreef op 28 april 2004 @ 16:54:
[...]
Wat een bullshit! Dan zou ik nu een B-monitor kunnen kopen en vervolgens een pixelvrij scherm eisen!
Dan ga je onder de regels van de wet zitten bovendien reclameert de fabrikant hiermee en niet jij. Het gaat in principe over extra verwachtingen en niet om extra tekortkomingen. Het (mogelijk)aanwezig zijn van dode pixels zou moeten leiden tot een prijsreductie en een aanvulling hierop dat je een mogelijk defect product koopt, dit valt dan onder dezelfde regels als die van tweede hands.Lordy79 schreef op 28 april 2004 @ 17:05:
[...]
En als je dat gewoon standaard reclameert? Dus bij ELK scherm?
Meh ...
Verwijderd
Dat is volgens mij niet zo. Vertel mij maar in welke wet dat dan staat.Lordy79 schreef op 28 april 2004 @ 16:43:
Ik hoor net van mijn collega over dit topic.
Het is m.i. vrij helder:
- een klant heeft binnen 8 dagen na aanschaf recht op een tegoedbon als hij een product toch niet wil hebben, mits in nieuwstaat. ...
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 17:37 ]
nee.Wekkel schreef op 28 april 2004 @ 17:08:
[...]
Je voorbeeld mist wat noodzakelijke informatie:
• koop je een B-scherm in de zin dat je gewoon een normaal scherm koopt zonder pixelgarantie?
Ja, specifieke defekten zijn bekend en er zijn idd prijsverlagingen.• koop je een B-scherm in de zin dat je een scherm koopt waarvan specifieke defecten bekend zijn en bekend gemaakt met bijbehorende prijsverlaging?
Nee.• koop je een B-scherm in de zin van 2e hands scherm?
LOLLicht de bullshit nader toe, aub
Zou jij opnieuw bij iemand kopen die niets zegt, vervolgens duidelijk maakt dat je pech hebt als je terugkomt met een defect(e pixel) aan het scherm?Twarp schreef op 28 april 2004 @ 17:13:
[...]
En laten we eerlijk zijn, zou jij kopen bij iemand die alleen maar zegt dat ie rotzooi verkoopt?
Ik zou het niet weten, maar we hebben het uit laten zoeken. Ik werk namelijk in een computerwinkel en daar hanteren wij die 8 dagen. (wij geven overigens geen tegoedbonnen maar gewoon het aankoopbedrag terug)Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 17:32:
[...]
Dat is volgens mij niet zo. Vertel mij maar in welke wet dat dan staat.
Verwijderd
Is dat niet gewoon een (extra) service die de winkel dan verleent i.p.v. een wettelijke verplichting?Lordy79 schreef op 28 april 2004 @ 17:54:
[...]
Ik zou het niet weten, maar we hebben het uit laten zoeken. Ik werk namelijk in een computerwinkel en daar hanteren wij die 8 dagen. (wij geven overigens geen tegoedbonnen maar gewoon het aankoopbedrag terug)
Het heeft iets met bescherming tegen impulsaankopen te maken.
Dan kan men geen scherm eisen wat geen pixeldefecten heeft simpelweg omdat de gebreken geconcretiseerd zijn en de koper zich volledig bewust is van wat hij koopt.Lordy79 schreef op 28 april 2004 @ 17:50:
Ja, specifieke defekten zijn bekend en er zijn idd prijsverlagingen.
Daar is geen wettelijke basis voor maar het is wel netjes van de desbetreffende winkel.Lordy79 schreef op 28 april 2004 @ 17:54:
Ik zou het niet weten, maar we hebben het uit laten zoeken. Ik werk namelijk in een computerwinkel en daar hanteren wij die 8 dagen. (wij geven overigens geen tegoedbonnen maar gewoon het aankoopbedrag terug)
Dan is er geen probleem.Lordy79 schreef op 28 april 2004 @ 17:50:
[...]
Ja, specifieke defekten zijn bekend en er zijn idd prijsverlagingen.
Dan is het op de colportagewet gebaseerd. Aangezien jullie het uit hebben laten zoeken, neem ik aan dat jullie dan ook alle overeenkomsten in tweevoud opmaken, (laten) ondertekenen, de klant een versie meegeven, wijzen op het recht ontbinding te vragen en even jullie versie van de overeenkomst bij de Kamer van Koophandel registreren?Lordy79 schreef op 28 april 2004 @ 17:54:
Het heeft iets met bescherming tegen impulsaankopen te maken.
[ Voor 77% gewijzigd door Paulus0013 op 28-04-2004 18:10 ]
Wat bedoelen ze hiermee?djengizz schreef op 28 april 2004 @ 18:34:
De verkoper mag wel voorwaarden verbinden aan het retour zenden.
Verwijderd
Klopt, maar ook dit dienen ze voor de verkoop bekend gemaakt te hebben.djengizz schreef op 28 april 2004 @ 18:49:
Volgens mij zaken als:
-verzenden in ongeopende / orginele verpakking
-verzekerd verzenden
-etc.
Alles om te voorkomen dat er een defect onstaat tijdens verzending / het openen van het product.
Neen. Je hebt zeker recente persberichten van de consumentenbond gemist?djengizz schreef op 28 april 2004 @ 18:49:
Volgens mij zaken als:
-verzenden in ongeopende / orginele verpakking
Verwijderd
"Dat kan hij natuurlijk niet als hij alleen naar de doos mag kijken."Sovereign schreef op 28 april 2004 @ 19:17:
Ter aanvulling (en ik kan dit niet vaak genoeg zeggen), de ratio achter het herroepingsrecht is dat de consument zich een beeld moet kunnen vormen over zijn aankoop. Dat kan hij natuurlijk niet als hij alleen naar de doos mag kijken. De oorspronkelijke richtlijn waarop de wet Koop op Afstand is gebaseerd geeft als overweging voor het retourrecht dat "het de consument vóór de sluiting van de overeenkomst niet mogelijk is daadwerkelijk het product te zien of van de aard van de dienstverrichting kennis te nemen", dit lijkt mij impliciet uit te sluiten dat de consument de gekochte zaak niet zou mogen testen of deze wel aan de verwachtingen voldoet.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 20:15 ]
Dus ik mag een cd luisteren, een boek lezen en een spel spelen om te bepalen of het aan mijn verwachting voldoetSovereign schreef op 28 april 2004 @ 19:17:
de ratio achter het herroepingsrecht is dat de consument zich een beeld moet kunnen vormen over zijn aankoop. Dat kan hij natuurlijk niet als hij alleen naar de doos mag kijken
[ Voor 8% gewijzigd door djengizz op 28-04-2004 20:14 ]
Dat lijkt mij wel.Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 20:01:
Dat lijkt me niet.
Je redenatie loopt stuk op 2 dingen. Een doos bezichtigen (!!) levert mij als consument niet meer informatie op dan een afbeelding op internet en een korte beschrijving. De doos ontvangen en daar een uur naar kijken heeft dan ook geheel geen meerwaarde voor de consument. Het 2e feit is dat als ik een winkel binnenloop lang niet alle producten in een doos zitten! Sterker nog, veelal zijn de producten als demo modellen opgesteld (televisie, computer) of valt een kledingstuk aan te passen voordat de consument tot koop overgaat. Daarbij is het voor de klant mogelijk om de verkoper tot een demonstratie te bewegen, vragen te stellen .e.d. In ieder geval draait het erom dat de consument in de winkel de mogelijkheid heeft het product zelf te zien en te kijken of het hem bevalt.Als hij diezelfde doos in een winkel bekijkt en koopt, dan mag die ook niet zomaar terug nadat hij het artikel thuis geprobeerd heeft.
Volgens jouw redenatie kan de consument zich alleen een beeld vormen als deze het artikel uitgeprobeerd/getest heeft. Waarom kan een consument dat dan (blijkbaar) wel na het zien van de doos in de winkel?
Volgens mij is dit bedoelt om de consument een zelfde beeld over zijn aankoop te kunnen laten vormen als bij een aankoop in een "gewone" winkel.
Lees nu eens welke uitzonderingen gemaakt worden in 7:46d lid 4 BW. Sommigen van jullie roepen maar wat.djengizz schreef op 28 april 2004 @ 20:12:
Dus ik mag een cd luisteren, een boek lezen en een spel spelen om te bepalen of het aan mijn verwachting voldoet
Zoals ik al zei, neen. Het gaat erom om dat er een korte zichtperiode wordt gegeven om te kijken of het product voldoet aan de verwachtingen van de koper. Daar kunnen allerlei aspecten een rol spelen die niet aan de doos af te zien zijn. Als je een kledingstuk online bestelt, kan jij dit bezichtigen zonder het aan te proberen?Het ging volgens mij over het 'impuls-idee'. Je kan echt wel binnen 7 dagen bepalen of iets een impuls aankoop is zonder het product fysiek te zien.
[ Voor 69% gewijzigd door Sovereign op 28-04-2004 20:56 ]
Ja dat mag wel, het gaat om het product en de verpakking is hier niet van belang en staat in geen verhouding tot het product. Je bent ontevreden met het product en niet met de verpakking kan je redeneren. De verkoper kan wel vragen/eisen of je de verpakking wil gebruiken om het product veilig te vervoeren. Het is ook logisch om de verpakking te bewaren tot het moment dat je zeker bent van je aankoop.Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 20:01:
"Dat kan hij natuurlijk niet als hij alleen naar de doos mag kijken."
Dat lijkt me niet. Als hij diezelfde doos in een winkel bekijkt en koopt, dan mag die ook niet zomaar terug nadat hij het artikel thuis geprobeerd heeft.
Omdat in de winkel gereclameert is met de eigenschappen. Mocht je hoe dan ook een inschattingsfout gemaakt hebben dat kan het product terug. Bovendien is een winkel situatie niet representatief voor een thuissituatie. Mooi voorbeeld, ik neem mijn eigen muziek mee als ik stereo apparatuur aanschaf. Klinkt vreemd maar het werkt wel.Volgens jouw redenatie kan de consument zich alleen een beeld vormen als deze het artikel uitgeprobeerd/getest heeft. Waarom kan een consument dat dan (blijkbaar) wel na het zien van de doos in de winkel?
Binnen de afkoelperiode heb je dat recht dus wel.Volgens mij is dit bedoelt om de consument een zelfde beeld over zijn aankoop te kunnen laten vormen als bij een aankoop in een "gewone" winkel. Na aankoop bij een gewone winkel heb je ook niet het recht het eerst te gebruiken en als het dan niet bevalt terug te brengen.
Meh ...
Verwijderd
Bij aankoop in een gewone winkel geldt geen afkoelperiode. Check je facts zelf dan ook! Als je in de winkel een inschattingsfout hebt gemaakt kan het dus niet zomaar terug als je er thuis achter komt dat je er niet tevreden mee bent.Twarp schreef op 28 april 2004 @ 20:46:
[...]
Ja dat mag wel, het gaat om het product en de verpakking is hier niet van belang en staat in geen verhouding tot het product. Je bent ontevreden met het product en niet met de verpakking kan je redeneren. De verkoper kan wel vragen/eisen of je de verpakking wil gebruiken om het product veilig te vervoeren. Het is ook logisch om de verpakking te bewaren tot het moment dat je zeker bent van je aankoop.
[...]
Omdat in de winkel gereclameert is met de eigenschappen. Mocht je hoe dan ook een inschattingsfout gemaakt hebben dat kan het product terug. Bovendien is een winkel situatie niet representatief voor een thuissituatie. Mooi voorbeeld, ik neem mijn eigen muziek mee als ik stereo apparatuur aanschaf. Klinkt vreemd maar het werkt wel.
[...]
Binnen de afkoelperiode heb je dat recht dus wel.
Check je facts volgende keer.
Meh ...
Verwijderd
Afkoel en garantie claimen is idd iets anders. Maar je mag hem altijd teruggeven zonder opgave van reden in de afkoelperiode.Verwijderd schreef op 29 april 2004 @ 10:00:
Afkoelperiode en garantie claimen ivm met gebrek zijn 2 verschillende dingen!
Ik denk dat de meeste van ons nu de wet wel kennen. Er blijven helaas uitzondering die het niet willen snappen en termen roepen als 'fabrikant'en 'tegoedbon''. Ik wil iedereen dan ook oproepen om stukken uit de wet tekst te quoten waarop hij/zij zich dan basseerd. Dat lijkt me namelijk een stuk constructiever.
Ik wil wel even een nieuwe stelling toevoegen aan de discussie:
Stel ik koop een monitor met 1 jaar garantie (normale garantie). Bij aankoop blijkt er geen enkele dode (sub)pixel, dus ik ben blij! Na 2.5 jaar komt er ineens midden in het scherm een dode pixel. Heb ik nu recht op garantie?
Ik denk van wel! Volgens mij heb ik gewoon recht op reparatie van die pixel. Mogelijkerwijs zijn er wel wat subtiele kanttekeningen hier. De reparatie kosten zijn namenlijk gelijk aan een nieuw scherm leveren. Misschien dat hier dus geld dat ik dan recht op een schade vergoeding zou hebben of dat er een reeel aanbod van de winkelier moet komen. Zou 1 van de heren met juridische kennis/ervaring hier eens op willen reageren? wekkel?
Als je met de verkoper een verwachte levensduur heb afgesproken en overeengekomen bent dan heb je garantie. De reparatie van je toestel kan op 2 manieren afgehandeld worden.Verwijderd schreef op 29 april 2004 @ 10:00:
Afkoelperiode en garantie claimen ivm met gebrek zijn 2 verschillende dingen!
Ik denk dat de meeste van ons nu de wet wel kennen. Er blijven helaas uitzondering die het niet willen snappen en termen roepen als 'fabrikant'en 'tegoedbon''. Ik wil iedereen dan ook oproepen om stukken uit de wet tekst te quoten waarop hij/zij zich dan basseerd. Dat lijkt me namelijk een stuk constructiever.
Ik wil wel even een nieuwe stelling toevoegen aan de discussie:
Stel ik koop een monitor met 1 jaar garantie (normale garantie). Bij aankoop blijkt er geen enkele dode (sub)pixel, dus ik ben blij! Na 2.5 jaar komt er ineens midden in het scherm een dode pixel. Heb ik nu recht op garantie?
Ik denk van wel! Volgens mij heb ik gewoon recht op reparatie van die pixel. Mogelijkerwijs zijn er wel wat subtiele kanttekeningen hier. De reparatie kosten zijn namenlijk gelijk aan een nieuw scherm leveren. Misschien dat hier dus geld dat ik dan recht op een schade vergoeding zou hebben of dat er een reeel aanbod van de winkelier moet komen. Zou 1 van de heren met juridische kennis/ervaring hier eens op willen reageren? wekkel?
Meh ...
Okee, ik heb via de email een interresante discussie gehad met de medewerker van dit bedrijf. Concluderend komt hun standpunt op het volgende neer:Lord_Dain schreef op 14 juni 2004 @ 23:01:
hmm. ik heb maar eens een mailtje gestuurd aan webbedrijf (ik noem ze maar even) 'x' met een aantal vragen hierover en ik ben benieuwd hoe ze hier zelf over denken! ik hou jullie natuurlijk op de hoogte!
[ Voor 7% gewijzigd door Lord_Dain op 16-06-2004 15:23 ]
Maar als je je beroept op de '7 dagen koop op afstand' regeling, moet jij zelf de verzendkosten naar de winkel betalen, als je dat 2 of 3 keer moet doen, kun je net zo goed pixel-garantie nemenLord_Dain schreef op 16 juni 2004 @ 15:19:
[...]
KNIP
Betaal nooit/never/niet voor pixelgarantie, mits je echt geld teveel hebt. Mocht een scherm toch dode pixels hebben binnen de norm, dan kan je een omruil bij de verkoper proberen te claimen. Als zij hier dan niet op ingaan, dan kan je je beroepen op de '7 dagen koop op afstand niet goed geld terug' wet en dan bestel je vervolgens de laptop gewoon bij een concurrent voor 10 euro meer (mocht er dan weer een dode pixel optreden: Repeat procedure until screen is okay).
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq