Lees nu eens welke uitzonderingen gemaakt worden in 7:46d lid 4 BW. Sommigen van jullie roepen maar wat.

Het ging volgens mij over het 'impuls-idee'. Je kan echt wel binnen 7 dagen bepalen of iets een impuls aankoop is zonder het product fysiek te zien.
Zoals ik al zei, neen. Het gaat erom om dat er een korte zichtperiode wordt gegeven om te kijken of het product voldoet aan de verwachtingen van de koper. Daar kunnen allerlei aspecten een rol spelen die niet aan de doos af te zien zijn. Als je een kledingstuk online bestelt, kan jij dit bezichtigen zonder het aan te proberen?
Het product aan een nauwkeurige beschouwing onderwerpen, of de doos aan een nauwkeurige beschouwing onderwerpen zijn mijns inziens twee heel verschillende bezigheden.
Een maandje terug had ik hieromtrent de Thuiswinkelorganisatie benaderd (
http://www.thuiswinkel.org ) omdat ik het e.e.a. onduidelijk geformuleerd vond, hierop werd mij geantwoord dat:
"Het in de wet bedoelde herroepingsrecht dient om de consument in de gelegenheid te stellen zich een oordeel te kunnen vormen over het bestelde product. De consument mag een product op zijn uiterljkheden beoordelen, maar niet gebruiken; hij mag bijvoorbeeld kleding passen, maar niet dragen. Het door sommige webshop gehanteerde criterium dat een verpakking niet geopend mag zijn, is onzes inziens onredelijk bezwarend, tenzij het uiteraard zaken betreft die onder de toegestane uitzonderingen vallen (bijvoorbeeld niet niet mogen openen van een gesealde videoband)."
Ik heb ze erop gewezen dat in de praktijk het woord "ongebruikt" (zoals het in de Thuiswinkel gedragsregels wordt gebruikt) door ondernemers zal worden gelezen als zou het betekenen dat de gekochte zaak met geen vinger door de consument mag worden aangeraakt. Het mag duidelijk zijn dat men dit zo niet bedoelt zoals je hierboven kunt lezen. Men zou mijn overwegingen hieromtrent dan ook bij de eerstvolgende herziening van de Gedragsregels meenemen.
Ik wil trouwens ook nog even wijzen op:
http://www.consumentenbon...uws/390658?ticket=nietlid
"Uit ons onderzoek blijkt dat sommige internetsites voorwaarden vermelden die haaks op de wet staan. Voorbeelden daarvan zijn het in rekening brengen van kosten bij ontbinding van de koop binnen de wettelijke termijn van zeven dagen, of het vermelden dat de bedenktijd niet geldt voor ‘speciaal bestelde’ artikelen.
Ook de eis dat de verpakking van producten niet geopend mag worden is meestal in strijd met de wet. Volgens de wet mogen bedrijven uitsluitend voor audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur eisen dat de verzegeling niet verbroken is, voor andere producten geldt dat dus niet."
Nu hopelijk duidelijk?

Openmaken en uitproberen (tot op zekere hoogte) mag aldus wel degelijk.
[
Voor 69% gewijzigd door
Sovereign op 28-04-2004 20:56
]