Nu is het zo dat deze 'bewijzen' pas een tijd na Darwin echt serieus werden onderzocht. Genetica is nog een tijd later gekomen. Ondanks dat we meer weten blijft het keurig overeind staan. Het doet je overigens weinig goed dat je 'bewijzen' tussen haakjes neerzet, je kunt ze zelf in het museum gaan bekijken.
Ook deze theorie zit nog steeds vol gaten, waardoor hij nog nooit 'wetenschappelijk' bewezen is. Hij is nog niet eens sterk aannemelijk gemaakt.
Onwaar. Het aantal creationisten is zwaar in de minderheid (<5% van de wetenschappelijke wereld - een groot aantal zitten er niet in, of hebben ongerelateerde beroepen); ze zijn echter wel luidruchtig. Zelfs de paus heeft er geen problemen mee. Miljoenen gelovigen hebben er geen problemen mee. En waarom zouden ze ook?
Wil je wat gaten oplossen, dan zou ik eens voor de grap gaan zoeken naar de fossielen van die herbivore leeuwen waar joh14vers6 het over had, of proberen die beesten in leven te houden met groenvoer. Ik geef 't je graag te doen.
In dat opzicht valt het mij op dat mensen het erg onaannemelijk vinden dat er een God zou bestaan en dus de conclusie stellen dat Hij niet bestaat.
Maar da's heel andere koek. Het bestaan van god heeft niks met de evolutietheorie te maken, dat wordt er van gemaakt door de creationisten.
Vervolgens wordt de evolutietheorie voor waar aangenomen (want hij is wetenschappelijk) terwijl deze net zo of nog minder aannemelijk is.
En hier maak je dezelfde denkfout als zovelen die probeerden en het op moesten geven; jij denkt dat evolutie een soort alternatief geloof is dat zich wil opdringen. Wat dus niet waar is.
Natuurlijk begrijp ik dat de eerste reactie zal zijn dat mensen aannemelijk ook maar een persoonlijk argument vinden. Maar is er vaak wel een vorm van algemene aannemelijkheid: Stel je zet alle verschillende onderdelen van een F-16 op een startbaan neer. Je laat er een grote wind doorheen waaien en vervolgens staat er een startklare F-16. Niet geheel onmogelijk, wel erg onaanemelijk.
En een complete nonsensvoorstelling van evolutie. Als jij denkt dat evolutie op die manier werkt is er iets mis met jouw begrip van evolutie; dat is er dan namelijk niet. Je analogie loopt mank op het feit dat de onderdelen en de F16 zelf zich niet bewegen en/of voortplanten. Een F16 is ontworpen om te vliegen. Een F16 is niet van DNA gemaakt. Een F16 beweegt niet uit zichzelf. En, de ontwerper van de F16 had familie en ouders. Genoeg aanwijzingen?
Wat is hiermee wil zeggen: de wetenschap wordt vaak voor waar aangenomen (en superieur gezien) tov geloof dat men 'onzin' vind. Maar dit slaat dus nergens op.
Superieur omdat jij nu op een ongelofelijk complex apparaat zit te typen dat niet zomaar was verschenen met elke dag op je knietjes voor een altaar zitten.
De twee disciplines hebben verschillende vakgebieden. Om te verwachten van het ene dat het zich zo maar op het andere begeeft is al link; als ik wil weten hoe ik H
2SO
4 moet maken ga ik dat niet aan een werktuigbouwkundige vragen, en als ik een auto wil ga ik niet bij een farmaceutisch lab langs.
Als laatste wil ik nog even reageren op het beeld dat wetenschap nog nooit God verklaart heeft en dat God daarom wel niet zal bestaan. Dit is een cirkelredenering.
Niet alleen dat, het is ook nog een drogredenering. Is het de taak van de wetenschap om te bewijzen dat er een god is? Tuurlijk niet. Tref jij dergelijke beweringen aan in natuur-, schei- of wiskundeboeken? Waarom zou je ze dan wel aantreffen in biologieboeken?
De wetenschap moet namelijk een aantal aannames maken, voordat het uitgevoerd kan worden. Een van deze aannames is dat elke actie zijn oorzaak in de natuur heeft. Als een boom omvalt en wij hem horen door een knal, dan wordt deze knal veroorzaakt door de boom en niet een geluidsgeest. Door deze aanname te stellen, zegt men dat er nooit over een god gesproken zal worden.
Een aanname dat elke oorzaak een gevolg heeft werkt juist tegen het principe van een 'first mover'. Die consequentheid waarmee je op zoek gaat naar oorzaken houdt op bij diezelfde god; elke vraag die ik heb gesteld over waar god dan vandaan kwam werd op z'n zachtst gezegd genegeerd. Waarom houdt het actie-reactieverhaal dan opeens op?
Natuurlijk is het mogelijk dat God de natuurwetten heeft geschapen en dat Hij indirect deze knal veroozaakt heeft, maar dat zal de wetenschap nooit zo zeggen door deze aanname. Dus het idee dat wetenschap ooit het bestaan van God of zijn afwezigheid zal aantonen is dus een cirkelredenering.
En als ik nou eens zeg dat het god niet was, maar de onzichtbare roze eenhoorn?
Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 19:26:
De vertaler zal eerst die andere taal moeten leren en daarna zal hij beginnen met het vertalen(De “wetenschappelijke” methode waar jij naar mijn weten heilig in gelooft). Verder zal God hem natuurlijk zoveel mogelijk helpen, want God zal in veel gevallen natuurlijk niet willen hebben dat Zijn woord niet goed overgenomen zou worden.
Juist. Hoeveel verschillende vertalingen waren er dan ook al weer, en waarom zijn de foute niet gelijk aangegeven met een mooi rood kruisje?
Verder hoef je echt niet bang te zijn dat de vertalers veel fouten hebben gemaakt anders zouden die allang op één of andere site te vinden zijn.
Zoals
www.skepticsannotatedbible.com?
Mietje
Hoe kun je nou zeker weten dat de bijbel leent van de oegaritische cultuur en niet andersom. Dat er oegaritische teksten gevonden zijn ouder dan de bijbel wil nog niet zeggen dat de bijbel leent van die teksten.
Behalve als ze dat wel doen, natuurlijk, omdat hele stukken gewoon letterlijk gekopieerd lijken te zijn. Het nomadenvolk trekt rond, neemt stukjes cultuur van anderen over, maar dan moet die cultuur er al wel zijn.
Confusion
Als je er inderdaad van overtuigd bent dat de pagina vol staat met overdrijvingen, misrepresentaties en leugens dan mag je dat van mij bewijzen door van elk soort twee of meer voorbeelden te geven. Verder zal je autoriteits argument echt niet helpen om de creationisten te overtuigen van hun ongelijk.
Niets overtuigt creationisten van hun ongelijk, tenzij ze daadwerkelijk veldwerk gaan doen en hun collega's aardig genoeg zijn om ze te vertellen wat ze nu allemaal voorgelogen is. Denk wel, je moet door een psychologische barriere heen van een vaak onderdrukkend dogma, door jaren 'ervaring', en door vooroordelen tegen alles wat naar evolutie riekt.
Wil je 2 voorbeelden? Da's nog te doen. Komen eraan.
Allereerst wil ik even een voorbeeld geven van de manier waarop er geredeneerd wordt in de tekst:
People who ask about carbon-14 (14C) dating usually want to know about the radiometric1 dating methods that are claimed to give millions and billions of years—carbon dating can only give thousands of years. People wonder how millions of years could be squeezed into the biblical account of history.
Clearly, such huge time periods cannot be fitted into the Bible without compromising what the Bible says about the goodness of God and the origin of sin, death and suffering—the reason Jesus came into the world.
Christians, by definition, take the statements of Jesus Christ seriously. He said, ‘But from the beginning of the creation God made them male and female’ (Mark 10:6). This only makes sense with a time-line beginning with the creation week thousands of years ago. It makes no sense at all if man appeared at the end of billions of years.
Ze zijn hier eerlijk in de zin dat ze zeggen dat C14 niet geschikt is voor miljarden jaren. Klopt ook helemaal. Maar, er zijn andere dateringsmethoden (zie link hieronder).
Ik heb even nadruk gelegd op een paar zinnetjes. Hier laat men dus zien dat er -eerst- vanuit de bijbel gewerkt wordt, en -dan- pas vanuit de wetenschap. Verder staat het hun persoonlijk tegen dat de mens pas laat zou verschijnen, en sleuren ze dingen als goed, kwaad en de erfzonden erbij; iets dat absoluut niet hoort in welk wetenschappelijk boek dan ook. Het mooie van wetenschap is dat een christen, een moslim, een boeddhist en een atheist alle vier een experiment zouden kunnen uitvoeren, en het bij allen hetzelfde resultaat zou moeten geven. AiG laat mij hier denken dat een moslim en een christen allebei 10,000 jaar max krijgen, de atheist op 4,5 miljard jaar, en omdat humor ook nodig is, de boeddhist op vorige week donderdag uitkomt.
Laat het duidelijk wezen; je kunt een baan bij ICR of AiG vergeten als je dingen gaat vinden die niet in overeenstemming zijn met de schrift. Het wordt je dan niet toegestaan om het te publiceren. Bij de ICR heeft dit een hele tijd op de site gestaan.
Okee, 2 dingen die er mis zijn. Het probleem van een dergelijk pagina is dat je vaak 3 of 4 keer de lengte aan tekst nodig hebt om te laten zien waar ze het mis hebben, en op wat voor manier.
In the study of the Grand Canyon rocks by Austin, different techniques gave different results.18 Again, all sorts of reasons can be suggested for the ‘bad’ dates, but this is again posterior reasoning. Techniques that give results that can be dismissed just because they don’t agree with what we already believe cannot be considered objective.
Mooi kort gezegd, maar helaas schorten er
een hoop dingen aan het onderzoek. Zoals je ziet is het 't probleem dat 4 regels een complete nieuwe pagina opleveren -waarom- het mis is.
Fossil wood found in ‘Upper Permian’ rock that is supposedly 250 Ma old still contained 14C.23 Recently, a sample of wood found in rock classified as ‘middle Triassic,’ supposedly some 230 million years old, gave a 14C date of 33,720 years, plus or minus 430 years.24 The accompanying checks showed that the 14C date was not due to contamination and that the ‘date’ was valid, within the standard (long ages) understanding of this dating system.
En ook met dit zijn er
]dingen mis.
Als we bij de eerste zien dat er al bewust foute samples zijn genomen die de reputatie van welke andere geoloog dan ook al de grond in geboord zou hebben (niet vanwege een of andere samenzwering, maar puur omdat het onderzoek 3 keer niks was) dan is het nogal vreemd om te zien dat deze wel z'n baan heeft gehouden. Toch?
Verder heb ik hieronder drie punten geplaatst die erg belangrijk zijn bij het bepalen van de leeftijd van een object. Alle drie kunnen naar mijn weten niet met volledige zekerheid bepaald worden, wat betekend dat de leeftijd van de aarde net zo goed 10000 jaar kan zijn.
http://www.talkorigins.or...ge-of-earth.html#creadate
http://www.talkorigins.org/faqs/isochron-dating.html#generic
Er is een tijd geprobeerd om de 'universele constanten' die je noemt in punt 2 te bewijzen als 'helemaal niet constant' (eenzelfde trucje is uitgehaald met de lichtsnelheid); het bleek dus dat de metingen die gedaan werden om dit argument te ondersteunen of foutief waren, of erg oud, en al helemaal selectief gekozen waren zodat het verschil zo groot mogelijk leek.
Maar dit overtuigd ook niemand. Veel te veel pagina's, veel te ingewikkelde zooi waar ik zelf ook nog niet de helft van begrijp. Wel machtig interessant materiaal, overigens. Maar het is dus wel te doen: de onderzoeken die AiG laat zien zijn dus vooraf opgezet om een dergelijk resultaat te krijgen.
Ook - over het fossiele hout in het tweede argument:
Snelling has not submitted this article for peer-review, nor does he apparently have any intention of doing so. The paper is for dissemination to other young-earth creationists.
Waarom zou hij zo'n wereldschokkende dingen niet publiceren in een magazine als Scientific American? Als je ook kijkt naar de bronvermeldingen zie je vrijwel alleen eigen boeken en publicaties - vrijwel niks in de vakbladen. Het magazine zelf houdt 't niet tegen. De grote wetenschappelijke samenzwering (die er niet is) dus ook niet. Gebrek aan belangstelling zouden ze zeker niet hebben, en het zou het creationisme een enorme boost kunnen geven.
[
Voor 69% gewijzigd door
Yoozer op 09-06-2004 20:37
. Reden: fix tags ]