Grijns schreef op 10 juni 2004 @ 23:36:
Waarom is god dan almachtig maar kan hij niet tegen ijzeren karretjes op?
(snip quote)
Toch vreemd dat een almachtige god ZELF verteld dat hij niet almachtig is.
Refereert dat 'they' niet aan Judah?
Het zij je vergeven, maar je plakt aan de originele definitie een hele hoop dingen die er niet thuishoren. Ik haat 't om de parallel weer terug te trekken naar religie vs. wetenschap, maar het komt er op neer dat ik volgens die logica christendom zou mogen definieren als:
"Het geloof dat Jezus de enige is die je verlossing van de zonde kan bieden, alsmede de motivatie voor tientallen oorlogen, de oorzaak van de dood en marteling van duizenden "ketters" (Montsegur), de basis voor de Kruistochten die een slachting aanrichtten onder de moslimbevolking in het Heilige Land, en de oorzaak van het neergaan van de beschaving in de Middeleeuwen (en het erin blijven steken voor een eeuw)".
Het gaat dus iets verder als 'onbeholpen'. Maar het punt is, en vat dit alsjeblieft niet als een belediging op, dat jij de creatie van heelal, de schepping van de aarde, en het onstaan van het eerste leven niet los van elkaar kan zien. Dit hoort allemaal in die 6 dagen thuis! Evolutie heeft geen betrekking op de oerknal of abiogenesis omdat het een compleet ander vakgebied is; daarbij komt ook nog dat het woord zelf in verschillende situaties gebruikt wordt (sociale evolutie, biologische evolutie, technologische evolutie). In die context betekent het vaak een geleidelijke ontwikkeling "naar iets beters", terwijl evolutie niet naar 'iets beters' gaat in de zin van sneller, sterker, veiliger, beter; maar naar beter aangepast.
De eencellige dieren die in de oersoep zaten waren stukken simpeler. Natuurlijk; maar het blijkt dat een zekere mate van complexiteit en veelzijdigheid evolutionair voordeel biedt.
Ik heb het woord priester niet genoemd, maar goed hij was er overigens wel.
Ten tentijde van de schepping was behalve God, zijn zoon Jezus (hoge priester in de orde van Melchisedek) en Gods Geest oftewel de Heilige Geest.
Ja, maar dat zijn in feite alle 3 'instanties' van een en dezelfde persoon; de uitvoerenden, niet de waarnemenden

.
Het staat geschreven in Gods Woord (beschrijving van de Schepper, 1e waarnemer) en ik ben overtuigd door de Heilig Geest (3e waarnemer). Als je wil, wil ik ook nog wel aan Jezus vragen. Alle drie zullen ze elkaar niet tegen spreken.
Omdat ze hetzelfde zijn.
Nee, dat zou ik niet weten.
De aarde heeft een omtrek van 40,076 kilometer. Om 'm 1 rondje te laten draaien duurt 23 uur, 59 minuten en 56 seconden (vandaar ook schrikkeljaren). Dit is een snelheid van 1670 kilometer per uur, oftewel Mach 1.36. Het opeens stoppen komt overeen met een vliegtuig dat op die snelheid gaat tegen een dik betonblok te laten stoppen.
Laat een basketbal eens tollen op je vinger. Plak er iets aan vast dat niet al te goed vast zit. Stop de basketbal dan opeens - en zie hoe het ding wat er aan vastgeplakt zit eraf schiet. Wat denk je dat er met de mensen zou gebeuren, om maar helemaal te zwijgen van het water in de oceanen (traagheid) of de atmosfeer? Tuurlijk, god is almachtig, maar da's behoorlijk veel moeite om 1 bepaalde stam even te laten zien dat ze aan de goede kant staan.
Er zijn na moord genoeg sporen waar te nemen in het heden. Ook kunnen er getuigen zijn.
Ja, maar die sporen zijn reeds al 'verleden tijd'. DNA onderzoek kan moorden oplossen die een jaar geleden zijn gebeurd, waarbij geen getuigen waren. We kunnen dus wel degelijk in het verleden kijken.
Op dezelfde manier kan in het verleden worden gekeken met apparatuur zoals de Hubble-telescoop - wat we zien is duizenden of miljoenen jaren geleden gebeurd omdat het licht er tijd voor nodig heeft om aan te komen. Vaak wordt dan als tegenargument gebruikt dat god het licht
in situ heeft geschapen - dus eigenlijk al op de juiste plaats neergezet. Dit zegt echter wel dat god dus ons voor de gek probeert te houden, en het kan dan net zo goed vorige week donderdag gedaan zijn - als je het licht op die plaats kunt neerzetten maakt de tijd niks uit.
Een andere verklaring kan bijvoorbeeld zijn dat het dominante deel van de wetenschappers(en natuurlijk niet-wetenschapers) in een bepaald paradigma denken en alles wat daar van afwijkt met vijandigheid benaderen. Jouw reactie hierboven is daar overigens een prachtig voorbeeld van.
Die vijandigheid is een soort verdedigingsmechanisme geworden tegen de zoveelste die met koude fusie of een perpetuum mobile aankomt, denk ik. Op Talk Origins geven ze ook toe dat het allemaal nog lijkt op witte-jassen-hoge-piefen werk, en dat de presentatie naar buiten toe tegenvalt.
Laten we eens Einstein als voorbeeld nemen. Het idee werd inderdaad met vijandigheid benaderd - aan de andere kant bouwde hij voort op bestaande formules. Toen eenmaal de rest van de wetenschap zag dat hij gelijk had (en een groot deel van de vijandigheid bestaat eruit de nieuwe theorie onderuit te halen) konden ze niet anders dan het te accepteren.
Evolutie, aan de andere kant, was ten tijde van de introductie best nieuwerwets. Ook waren er nog niet opleidingen zoals wij die kennen, en zijn de genetica en archeologie die het konden ondersteunen van een stuk recentere datum. Aan de andere kant - dat zijn ook weer 150 jaar van onderuithalen en kritiek (die tot nu nog steeds voortduurt) die er nog steeds niet in zijn geslaagd om het te laten vallen. Iets wat je in creationistische literatuur nog wel eens wil tegenkomen is het idee dat evolutie een "theory in crisis" is, dat "steeds meer wetenschappers zich er van afkeren". Dit vindt dus ook al 150 jaar plaats, en het feit dat evolutie 'mainstream science' is zou eigenlijk dan meer over de critici moeten zeggen dan over evolutie. Toch?
(snip voorbeeld voor bondigheid)
Okee, mooi voorbeeld - m'n complimenten! Ik heb zelf ook wat zitten zoeken, en behalve een paradigma zijn er nog wat meer oorzaken die je in het achterhoofd zou kunnen houden. Ik heb hier wat interessants gevonden:
http://academic.emporia.e...egener/wegener.htm#resistMijn punt was dat de fouten die in de oorspronkelijke vertalingen waren geslopen door menselijke onnauwkeurigheid, vanzelf ontdekt worden door wetenschappelijk onderzoek. Zoals je zelf ook al aangaf zijn de fouten in de KJV versie in de nieuwe vertalingen opgelost.
Klopt, maar dat de KJV zelf dan niet verbeterd wordt, maar nog steeds in originele uitgave wordt gebruikt vind ik dan vreemd.
Verder kunnen amateuristische fouten bij een dergelijk uitgebreid en moeilijk werk voorkomen, vooral in de 17e eeuw toen ze nog geen computer hadden. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het oorspronkelijke document de fout al bevatte.
Point taken; maar je hebt geen computer nodig om rigoreus bezig te zijn

.
De bijbel verbiedt ook geen onderzoek die afwijkt van de bijbel. Dat sommige instituten dat wel doen komt misschien doordat ze juist willen bewijzen dat sommige dingen in de bijbel wetenschappelijk mogelijk zijn. Er zullen vast ook wel evolutionistische instituten zijn, waar je geen onderzoek mag plegen die afwijkt van het evolutionistische denken.
Ik kan je vertellen dat een dergelijk instituut niet bestaat

. Wie of wat heeft er behoefte aan evolutie? Nou, vrijwel alles in de biologie drijft erop. Zonder evolutie zit je gewoon biologische historie op te lepelen. Wie heeft er biologie nodig? Vaccin-ontwikkelaars, medische en farmaceutische bedrijven, genetici, biotechnologische bedrijven, de NASA (die overigens de laatste 20 jaar met abiogenesis best wat leuke dingen hebben gedaan, in verband met het terraformeren van planeten), en nog wat dingen. Kom je aan bij een dergelijke instelling met het idee dat evolutie nonsens is, dan denk ik niet dat je aan de bak komt - niet omdat je niet geschikt zou zijn, maar omdat je er elke dag met je snufferd op wordt gedrukt. Dan wordt 't nogal lastig om het vol te houden

. Op een soortgelijke manier is Glenn Morton, een jonge-aarde creationist door zijn werk als geoloog bij een oliemaatschappij min of meer gedwongen zijn oude denkbeelden te laten vallen.
Mijn geloof in de zes/tien duizend jarige leeftijd van de aarde of die van het bestaan van God?
De 6K/10K kwestie. Je geloof in het bestaan van god hoef ik en wil ik nog niet eens aanraken

.
Als dat zo was dan zou er geen reden zijn om zoveel “wetenschappelijk” bewijs te verzamelen om hun standpunt te ondersteunen. Ze gebruiken de bijbel ook niet om de huidige radioactieve dateringsmethoden onderuit te halen, maar proberen dat te doen met wetenschappelijke argumenten.
Ooit eens gehoord van the Monkey Trial? (ook wel The Scopes Trial genoemd). Dit ging over het lesgeven op scholen met betrekking tot evolutie/creatie. Toendertijd was het creationisme nog niet zo 'geavanceerd' als nu, en de grootste reden dat dit "gewonnen" werd door de evolutie-kant was omdat dhr. pastoor die uitgenodigd werd om de verdediging te doen compleet aan de kant werd geveegd door de heren deskundigen.
Wat men verzameld is overigens voornamelijk bewijs -tegen- evolutie, niet zozeer -voor- creatie. Men probeert gaten te schieten in de leeftijd van de aarde, de statistische mogelijkheid van abiogenesis, de fossiele reeksen, en dan is er nog de favoriet om een "bekende evolutionist" slechts ten dele te citeren zodat het lijkt alsof er grote twijfel is in het evolutie-kamp zelf.
Mijn punt was dat ze de bijbel moesten gebruiken om te bewijzen dat de bijbel plus de 5 miljard jarige leeftijd van de aarde niet samengaan. Er zullen vast meerdere schattingen gedaan zijn over de leeftijd van de aarde aan de hand van de bijbel die dicht in de buurt kwamen van 5 miljard, maar 6000 en 10000 zijn toch wel de algemeen geaccepteerde schattingen. Naar mijn weten is er niet veel bewijs(vanuit de bijbel) voor leeftijden boven de 10000 jaar.
Niet als je de genealogie aanhoudt. Aan de andere kant, creationisme is niet alleen jonge-aarde - mensen als Hugh Ross (OEC) en William Dembski (ID) houden de de 4.5 miljard-jaar leeftijd aan.
Vanuit de bijbel denken is nog niet hetzelfde als vanuit de bijbel bewijzen.
De bijbel is het woord van god. Het woord van god is onfeilbaar, ergo, wat er in de bijbel staat is 100% waar. Aan de andere kant zijn degenen die het woord hebben genoteerd wel feilbaar, want het waren mensen. Mensen maken vertaalfouten, kopieerfouten en interpretatiefouten. Het letterlijk interpreteren van de menselijke overdracht kan dus misgaan, maar daar houdt men mijns inziens te weinig rekening mee. Ik weet het niet, misschien wil ik zelf wel teveel water bij de wijn doen.
offtopic:
Nog even een disclaimertje - ik kom misschien bot over, maar ik wil -echt- niemand van z'n geloof afhelpen. Zelfs niet van creationisme. Het kriebelt bij mij alleen als er dingen worden gezegd over evolutie die niet echt juist zijn. Ja - ik maak lange replies en probeer m'n best te doen om de zwik te onderbouwen, al heb ik geen formele studie gevolgd in het onderwerp en hoef ik ook niet langs de deuren om "Darwin's Waarheid" te verkondingen; en ik weet ook dat het de meeste mensen in het dagelijks leven geen moer boeit. Wat overigens hun goed recht is; ik moet me eigenlijk ook meer bezighouden met m'n leven in plaats van online te palaveren.
[
Voor 164% gewijzigd door
Yoozer op 11-06-2004 01:17
]