Verwijderd schreef op 11 juni 2004 @ 21:16:
Neuh hij gaf les op een openbare school hoor. Een student geloofde dat evolutie de waarheid was. Hij had dus gezegd maak er maar een werkstuk over en bewijs je punt. Dat is em dus niet gelukt.
Evolutie is lastig. Eerst heb je een opleiding nodig, dan word je ook nog pas serieus genomen als je een jaar of 4 aan veldwerk hebt gedaan en op z'n minst 2 artikelen in wetenschappelijke tijdschriften hebt gepubliceerd (en dan niet van het niveau Kijk).
Ik vind het niet vreemd dat het die student niet lukte. Ik vind het wel vreemd dat een leraar verwachtte dat een student het beter wist dan hem. Dergelijke anecdotes zijn er genoeg te krijgen.
Maar paul elittle die inmiddels dood is reisde door heel amerika om het evangelie te verkondigen en moeilijke vragen te beantwoorden zoals: Is Jezus god? Waarom laat God geweld toe in de wereld? Is Jezus opgestaan van zijn graf? Is christendom rationeel? Bewijst de archeologie dat de bijbel niet waar is? Gaat wetenschap en christendom samen?? Op al deze vragen heeft hij dus een boek geschreven.
Josh McDowell schijnt in dezelfde categorie te vallen qua literatuur. Maar die vragen zijn van sociale en theologische aard - meer in die richting dan echt erop uit gaan om uit te vinden wat daarbuiten gebeurd. Ik neem ook aan dat hij natuurlijk hopen informatie heeft gekregen van collega's bij de creationistische instituten.
Ben ik bang om van mijn geloof af te dwalen? Jazekers ben ik bang om af te dwalen. Maar zit ik dan nu op dit moment steevast tegen "de waarheid" in te lopen.
Ik denk het wel. Ik denk dat je 2 waarheden verwart en tegenover elkaar probeert te stellen.
Nee niet echt want evolutie is geen waarheid maar een theorie.
*zucht*

.
Zwaartekracht is ook een theorie, relativiteit is ook een theorie, maar die beiden gaan niet tegen je Weltanschauung in. Al zal zwaartekracht 't misschien wel lastig krijgen met het idee dat sterren vastgelijmd zitten aan een gigantische hemelkoepel die water tegenhoudt. Het hele woord evolutie betekent voor jou zoveel meer dan alleen genetische verandering door externe oorzaken - het betekent goddeloosheid, nihilisme, en gebrek aan zin in het leven. Probeer eerst eens van -dat- idee af te raken.
Dat God niet bestaat is ook een theorie. Ik loop juist met de waarheid. De bijbel heeft het vast gesteld. De heilige geest heeft het verzegeld. Afdwalen is niet zo moeilijk omdat mijn vlees graag afdwaalt van God. Dat afdwalen betekend dus wel dat ik weet dat dat niet de goede kant op is.
Waarvan akte.
Hoe kunnen mijn post nou onjuist zijn?? We hebben het hier over een theorie. Je kan niet veel mis gaan met een theorie.
Er kan een hoop misgaan met een theorie. Die electronen die Christiaan tot 'modellen' reduceerde zorgen er wel mooi voor dat jij op je scherm ziet wat ik aan het tikken ben.
Ik zeg dat het complete onzin is. Ben ik dan onjuist??
Ja. 150 jaren van research spreken die onzin-claim van je snoeihard tegen.
Nee niet echt bewijs maar dat het klopt. Maar ik ga nu verder dan alleen te zeggen dat het onzin is en probeer het tegen te bewijzen ook al is het een theorie.
Het is dat ik niet langs de deuren hoef te gaan met evolutie. Desnoods is de hele wereld creationist - nog zal dat geen probleem zijn. Al bekruipt me soms wel de neiging om iemand aan z'n oren mee te trekken naar een natuurhistorisch museum, met daarvoor eerst een diepgaand gesprek waar we een paar dingen proberen vast te stellen waar we het in ieder geval -wel- beiden over eens zijn. Zo kun je dan een soort pyramide bouwen; ben je het ergens eens mee, dan kun je op die punten een volgende steen stapelen. Aan jou dan de keuze om die steen te weigeren of erop te leggen; maar het lukt je dan niet meer om een steen die al onder tientallen anderen zit er plotseling onderuit te rukken; je was het er immers mee eens, en je hebt de volgende stenen op de waarheid van de vorige gebaseerd.
creationisme is bijgeloof??
In de zin dat het zich net zo belangrijk probeert te wanen als verlossing; bijvoorbeeld jouw aanname dat een evolutionist geen christen kan zijn.
God schiep alles in 6 dagen. Staat in de bijbel. Dat hoef ik echt niet bij te geloven naast de bijbel.
Je weet niet hoe lang de dagen duren.
Verwijderd schreef op 14 juni 2004 @ 16:08:
Ik zie weer een paar punten boven het water drijven dat ik weer even naar huis moet slaan

.
Is God alwetend?? Ja de bijbel zegt dat God al wetend is. In ephesians staat zelfs dat hij de christenen voor gekozen heeft voordat hij de aarde heeft gecreerd.
Dus dan komt de rest eigenlijk op een soort sim-wereld mierenkolonie-achtig sadisme neer. Je zit op de hoge troon, je kijkt er naar, en je weet hoe het gaat verlopen.
Dus hij heeft uitgekozen wie gered word en wie niet. Dat betekend niet dat God express mensen de boot laten missen.
Als ik die zin lees, dan wel. Je kunt dan niet uitgekozen zijn en zo godsvruchtig als het bestaat, en pech hebben - of wel uitgekozen zijn en je misdragen op elke mogelijke manier.
Mensen kiezen er zelf voor om wel of niet te geloven.
Ik denk dat dit nog vies tegenvalt als je bekijkt hoeveel er 'uit gewoonte' geloven.
Waarom heeft God (wetend wat er gaat gebeuren) ons nog gecreerd? OMdat Hij een God van liefde is en ons nog een kans geeft om gered te worden en in de hemel te komen met Hem!!!!! Beter levend,gered worden en in eeuwigheid in de hemel te zijn dan nooit geboren zijn geworden. En om die zelfde reden bestaan wij nog en is de eind tijd nog niet begonnen (openbaringen) .
Als jij een god was, waarom zou je dan in hemelsnaam een mens proberen te maken? Zelfs dan is de hele belofte geen vrije wil, geen keuze - er is al van tevoren bepaald wie gered gaat worden, en het is of in angstige dienstbaarheid leven, of onprettig in je leven na de dood terechtkomen.
Waarom heeft God de aarde ouder laten lijken dan het in werkelijkheid is??
Dat heeft God helemaal niet gedaan. Mensen proberen zonder God uit te vinden hoe oud de aarde is.
Natuurlijk. We doen een hele hoop dingen uitvinden zonder god, en schijnen daarin zelfs wonderwel te slagen.
Ze gebruiken technieken dat helemaal niet betrouwbaar zijn. En er zijn duidelijke redens in de bijbel (die God geschreven heeft) waaruit blijkt dat het zeer mogelijk is dat de aarde ouder is dan het in werkelijk is.
"Zeer goed mogelijk". Nee, het hele dogma baseert zich erop dat de mens belangrijk is. Een god die zich de eerste 20 miljard jaar van het universum gewoon kapot zit te vervelen en dan pas iets gaat doen geeft een deuk in dat idee. Voeg eraan toe dat jij het idee hebt dat we "van de apen afkomen" en de belangrijkheid van ons op kosmische schaal wordt nog verder gereduceerd.
1.creatie
Die is lastig te vermijden. Jij je zin, een almachtig wezen heeft ons een tijd geleden uit de hoed getoverd.
2.de val
Tja, heb je net alles gemaakt, verknallen ze het in 1 enkele dag - en erger nog, dat wist god al van tevoren.
3.de zondvloed
Behalve niet gebeurd op de schaal die jij in je hoofd hebt maakt dit de dingen weer lastiger - je hebt nu 8 mensen die redelijk direct familie van elkaar zijn en inteelt moeten plegen.
1.Als ik een boom in je achtertuin tovert en ik laat Phd.masters.engineer Johan ikbenslim de boom annalyzeren dan zal hij zweren dat die boom 100 jaar oud is. Maar in werkelijkheid is het maar 5 minuten oud.
Vrij onzinnige vergelijking, omdat 1) jij geen god bent, 2) jij niet kan toveren, en 3) je levend materiaal niet op die manier kan dateren. Als die Ph.D. kerel van je 100 jaarringen aantreft na het omhakken en daaruit concludeert dat 'ie 100 jaar oud is is de methode helemaal correct; we hebben al een hoop bomen omgehakt en weten hoe het truukje werkt. In dat geval ben -jij- dus de oplichter, omdat jij 'm ouder laat lijken dan dat 'ie is.
1. Door de zonde die gecreerd is zijn er vele dingen veranderd. Er is bijvoorbeeld nu dood in het spel. Wie weet zijn er nog meer dingen gebeurd in de val.
3. De zondvloed heeft heel veel dingen veranderd op deze wereld.
De zondvloed heeft niks veranderd. Als jij wetenschapper was en voor bewijs naar de zondvloed ging zoeken, waar zou je dan naar kijken?
En wat als je nou dingen zou vinden die jouw voorstelling tegenspreken?
En voor de rest heeft God wel lijste met namen in de bijbel geplaatst. Je kan door die namen wel ongeveer tot een conclusie komen. Alhoewel het maar een schatting blijft. Mij maakt het niet veel uit hoe oud de aarde is. Maar ik geloof niet in miljoenen jaren oud etc.
Puur omdat je het zelf niet wil. Kijk, ik vind 't persoonlijk ook niet dolletjes dat de valversnelling 9,81 m/s² is als ik op m'n snuffer knal, maar ik kan er weinig aan doen door het 'niet te geloven'.
[
Voor 34% gewijzigd door
Yoozer op 14-06-2004 23:10
]