Aan de andere kant zie ik wel een parallel met boeddhisme - het zich ontdoen van wereldse zaken om zich te wijden aan geestelijke zaken. Aan de andere kant is al je geld wegdoen nu in deze tijd gewoon niet haalbaar meer, wil je blijven leven; of je moet op de genade van anderen teren. Het lijkt me dan verstandiger om een soort break-even te houden; gewoon niet meer te gebruiken dan je nodig hebt. Dit zal misschien vanuit een bijbels perspectief niet correct overkomen, aan de andere kant hield de bijbel volgens mij geen rekening met het westers kapitalisme.Grijze Vos schreef op 07 juli 2004 @ 18:25:
Hangman, die quote wat je geeft zegt dus eigenlijk 'als je maar arm bent en deze X dingen doet, dan kom je in de hemel'. Waarom die nadruk op arm zijn? Dat wekt bij mij enkel de gedachte dat dit soort teksten juist zijn geschreven door een of andere macht toendertijd, die de arme bevolking onder controle wilde houden.
Dan moet ik echter toch weer denken aan de rijkdommen van een TV-dominee of het Vaticaan - die hebben allemaal genoeg te makken. Aan wie is de boodschap om arm blijven dan besteed?
teveel zooi, te weinig tijd