De GeneraalDat heb ik wel degelijk. Ik geef aan dat de bewuste stoffen destijds niet geanalyseerd zijn. Gezien de medische kennis uit die tijd (=nul) kun je derhalve een uitspraak 'dat moet water en bloed geweest zijn' nooit staven. Imo is dit voldoende redenatie. Let ook even op dat ik niet degene ben die een stelling poneert in deze, er wordt mij met 100% zekerheid verteld dat dat water+bloed was. Ik geef aan dat die 100% zekerheid niet terecht is op basis van het geleverde bewijs (ooggetuigenverklaring niet-medicus in die tijd). Wil je dit verhaal gebruiken als ondersteuning van de stelling 'jezus is wederopgestaan' dan ben jij degene die met een argumentatie moet komen, niet ik.
Zo kun je alles in het extreme doortrekken. We weten bijvoorbeeld ook niet 100% zeker of Jezus aan het kruis heeft gehangen, want er is bijvoorbeeld geen DNA analyse uitgevoerd.
Johannes heeft simpelweg waargenomen dat er niet alleen maar bloed uit Jezus zijde kwam, maar ook een vocht dat op water leek. Het is erg onwaarschijnlijk dat Johannes het fout zou hebben, want het is niet moeilijk om met het blote oog te bepalen of er water + bloed of alleen bloed uit de zijde van Jezus kwam. Hoe groot zou de kans zijn dat hij het fout had? 5 procent?
Verder word het ooggetuigenverslag van Johannes onderbouwd door wat de medici tegenwoordig weten over het menselijke lichaam. Als we in deze tijd bijvoorbeeld wisten dat het onmogelijk was dat er zowel water als bloed uit Jezus zijde kwam, dan zou Johannes waarneming ineens een stuk minder betrouwbaar over komen.
We hebben dus geen 100% zekerheid dat Johannes water en bloed zag, maar de kans daarop is wel heel erg groot.
Ik zie niet in hoe 'jezus is daarna levend gezien' een argument kan zijn voor de stelling 'jezus was dood'. Dat kan ook niet. Daarentegen kun je 'jezus is daarna levend gezien' wel als argument aanvoeren dat hij niet dood was.
Het probleem is dat wij beide beweren dat Jezus naar zijn kruisiging levend gezien is. Ik doe dit, omdat ik geloof dat Jezus is opgestaan uit de dood en jij doet het, omdat je gelooft dat Jezus helemaal niet is gestorven.
Als iemand jou het volgende verhaal vertelt:
1. Een man is gestorven.
2. De man is levend gezien na zijn dood.
3. Conclusie: De man is opgestaan uit de dood.
Als jij nu wilt bewijzen dat die man niet opgestaan is uit de dood dan kun je dat op 3 manieren doen.
1. Je kunt punt 1 aanvallen en bewijzen dat die man niet is gestorven.
2. Je kunt punt 2 aanvallen en bewijzen dat de man niet levend gezien is na zijn dood.
3. Je kunt bewijzen dat de conclusie niet uit 1 en 2 te halen is.
Wat jij nu doet is punt 1 aanvallen met als bewijs punt 2 en dat gaat natuurlijk niet, want dat is een cirkelredenering.
Verder heb ik dit argument niet gebruikt om de stelling dat ‘Jezus was dood’ te ondersteunen, maar was jij degene die met dit ‘argument’ op de proppen kwam om te beweren dat Jezus niet gestorven was aan het kruis.
Je begint zelf over 'voor de hand liggend' en sluit elke andere optie aan. Aangezien ik jou nooit zover zal krijgen dat je zegt 'inderdaad, jezus was niet dood', is het beste resultaat wat ik uit deze discussie kan krijgen 'je hebt gelijk, het is mogelijk dat hij niet dood was. Ik geloof het niet, maar het is wel mogelijk'.
Ik sluit geen enkele optie uit. Ik vind het alleen heel erg onwaarschijnlijk dat Jezus niet is gestorven als we de verhalen in de bijbel mogen geloven.
Hier doe je precies hetzelfde. Je bewijst de ene fantasie door terug te grijpen op de andere ('heeft in zijn leven wonderen verricht'). Net zoals het 'Jezus is dood' verhaaltje, zijn voor ALLE andere gebeurtenissen plausibele (en in mijn ogen meer aannemelijke) verklaringen te geven. Het probleem is echter dat jij zodra je op 1 discussiepunt (jezus was dood) in het nauw komt, gelijk teruggrijpt naar een ander punt. Daarom geef ik mijn 10-punten voorbeeld.
Je zou nog eens terug moeten lezen. Ik heb die wonderen er alleen maar bijgehaald om aan te tonen dat het helemaal niet onwaarschijnlijk is dat Jezus opgestaan is uit de dood. Ik heb nooit beweerd dat het bewijs was dat Jezus opgestaan is uit de dood. Het maakt het alleen maar aannemelijker.
Lees ook dit nog eens door:
Als jij het op zichzelf staand bewijs voor nummer 10 kan ontkrachten dan doen nummer 1 t/m 9 er niet toe en als 1 t/m 9 het enige bewijs voor 10 zijn dan is er niks te ontkrachten, omdat 1 t/m 9 geen bewijzen zijn voor 10.Ik probeer helemaal geen bewijs te vinden voor de stelling dat hij niet dood was. Ik probeer aan te tonen dat de stelling 'hij MOET dood geweest zijn' niet juist is. Dat ik die argumenten niet in de bijbel zal vinden, lijkt me logisch, maar is niet relevant. Het is niet zo dat iets in de bijbel _moet_ staan, wil het een argument zijn in deze discussie.
De bijbel is de enige bron in deze discussie en ik zie dus niet in, waarom je het niet wil gebruiken.
Je hebt inderdaad gelijk als je zegt dat argumenten buiten de bijbel om ook geldig zijn, maar dan moeten ze wel gebaseerd zijn op een andere bron over Jezus leven. Je kunt natuurlijk ook aanvullend bewijs van medici of archeologen gebruiken, maar tot nu toe heb ik jou dat nog niet zien doen.
Jullie zijn degenen die iets hoogst onwaarschijnlijks beweren (iemand gaat dood en wordt door een hogere macht tot leven gewekt). Jullie zijn dan ook diegenen die met argumenten moeten komen, niet ik. Als ik die dan weerleg moet je niet zeggen 'heb je nog meer argumenten', nee dan moet je zelf met nieuwe argumenten komen.
De argumenten zijn al geleverd en geen daarvan is nog weerlegd, wat mij betreft. Je hebt de betrouwbaarheid van mijn argumenten enigszins aangetast, maar dat is ook alles.
Huidige stand van zaken:
Je hebt 1 cirkelredenering gegeven als “bewijs” dat Jezus niet is gestorven en je hebt twee argumenten geleverd die de betrouwbaarheid van mijn argumenten enigszins verminderen.
Feit blijft dat zij niet de middelen hadden om vast te stellen of iemand daadwerkelijk dood is of niet. Wil je dat feit gaan ontkennen? Graag argumentatie dan, welke middelen hadden ze?
Hun zintuigen.
'ervaring' is absoluut geen middel om iets te bepalen, het geeft slechts een waarde aan de subjectieve inschatting. Als iemand er ervaring mee heeft is de kans groter dat zijn uitspraak juist zal zijn. Om te bewijzen dat de uitspraak juist is, zul je echter nog steeds moeten meten.
De kans is dus groot dat de soldaten gelijk hadden, omdat ze ervaring hebben. De betrouwbaarheid hiervan word natuurlijk wel wat aangetast want wij waren er niet bij met onze meet apparatuur.
Eerst geef je als vasstaand feit dat er op de verkeerde plek gestoken is voor urine. Vervolgens doe je een stuk of drie aannames achter elkaar om dit te onderbouwen.
Ik zeg: als jij aan het kruis hangt, en ik sta onder jou en stoot omhoog, is de kans best aanwezig dat ik in je lies prik. Overigens is vocht in de longen geen bewijs van dood zijn, zuiver van vocht in de longen.
Johannes beweert dat Jezus in zijn zijde is gestoken en dus niet in de lies. Het is natuurlijk mogelijk dat Johannes dit niet juist heeft waargenomen, maar de kans daarop is wel zo klein dat het de discussie niet waard is.
Geen enkele steek kan dat. Zie jij in het ziekenhuis artsen in mensen steken om te bepalen of ze nog leven?
Artsen moeten bepalen of iemand nog leeft. De soldaten moesten bepalen of Jezus al dood was. Verder kan een steek in je hart zeker wel bewijzen of iemand dood of levend is en als dat niet zo was dan is een dergelijke steek alleen al genoeg om iemand van het leven te beroven.
Dat is geen bewijs. Iemand kan perfect dood lijken, en het toch niet zijn. Dat gebeurt zelfs heden ten dage (met alle techniek die nu WEL beschikbaar is) nog wel eens; er worden wel eens mensen 'wakker' in het mortuarium. Deze zijn niet uit de dood opgestaan (althans, niet letterlijk) maar per abuis doodverklaard. Door artsen.
Zulke dingen komen ten eerste haast nooit voor en ten tweede is het gewoon onmogelijk dat iemand met dergelijke zware verwondingen als Jezus in die tijd kon overleven.
Deze discussie is helemaal niet op de bijbel gebaseerd. Dat is het probleem, jij trekt de hele tijd de bijbel erbij, ik niet.
De bijbel is volgens mij de enige bron met ooggetuigen verslagen van Jezus dood. Ik snap daarom ook niet waarom jij de bijbel niet wil gebruiken.
Deze discussie gaat heel simpel om maar 1 ding. In het jaar 0 (give or take a few) was er een zwaargewonde man. Jij stelt met zekerheid dat hij dood was, ik zeg dat dat geen zekerheid is. Het feit dat hij daarna weer leeft maakt dit zelfs hoogst onnaannemelijk. Jij persisteert echter in je mening dat hij wel degelijk dood was, maar kunt dit niet met echte argumenten onderbouwen. Het enige wat je doet is zeggen 'ja maar die mensen stonden erbij, en die zullen het echt wel weten'. Feit is dat men in die tijd praktisch NIETS wist van het menselijk lichaam, en ik vind dat ik (dus) een gegronde reden heb mijn twijfels bij jouw argument te plaatsen.
Ik ben wel eens benieuwd wat echte argumenten dan wel zijn.
Waarom? Deze discussie IS daar helemaal niet op gebaseerd, jij baseert hem daarop. Ik kijk gewoon naar dit ene geval, en haal je argumenten om dit ene geval te staven onderuit. Met tegenargumenten.
Waarop is deze discussie dan gebaseerd? Welke bron heb jij die over Jezus leven gaat en iets anders beweert dan de bijbel. Verder zou zonder de bijbel deze discussie helemaal niet bestaan, omdat we geen weet zouden hebben van Jezus bestaan.
Als je dat wel begrijpt, waarom kunnen we ons niet gewoon tot alleen puntje 10 (jezus was wel/niet dood) houden, waarom moet er dan een heel boek met verhalen over totaal andere fenomenen bijgetrokken worden?
Dat boek wordt erbij gehaald, omdat dat de enige bron is waarop deze discussie gebaseerd is. Verder wil ik maar wat graag de discussie bij nummer 10 houden.
Jij voert het 'water en bloed' verhaaltje aan als bewijs voor de stelling dat hij dood was. Kun jij, met argumenten, 100% bewijzen dat het hier daadwerkelijk om water en bloed ging als gevolg van overlijden? Dus niet: ja want zij zeiden dat, nee 100% bewijzen dat dit zo is. Kun je dat? Zo ja, graag doen
Ik kan inderdaad niet voor de volle 100% bewijzen dat Johannes water en bloed uit Jezus zijde heeft zien komen.