Dat heb ik wel degelijk. Ik geef aan dat de bewuste stoffen destijds niet geanalyseerd zijn. Gezien de medische kennis uit die tijd (=nul) kun je derhalve een uitspraak 'dat moet water en bloed geweest zijn' nooit staven. Imo is dit voldoende redenatie. Let ook even op dat ik niet degene ben die een stelling poneert in deze, er wordt mij met 100% zekerheid verteld dat dat water+bloed was. Ik geef aan dat die 100% zekerheid niet terecht is op basis van het geleverde bewijs (ooggetuigenverklaring niet-medicus in die tijd). Wil je dit verhaal gebruiken als ondersteuning van de stelling 'jezus is wederopgestaan' dan ben
jij degene die met een argumentatie moet komen, niet ik.
2. Onweerlegbaar argument “Jezus is levend gezien dus Hij is niet gestorven” Dat Jezus levend gezien is kunnen wij allebei als bewijs gebruiken voor ons standpunt en is dus onweerlegbaar.
Ik zie niet in hoe 'jezus is daarna levend gezien' een argument kan zijn voor de stelling 'jezus was dood'. Dat kan ook niet. Daarentegen kun je 'jezus is daarna levend gezien'
wel als argument aanvoeren dat hij
niet dood was.
3. Geen bewijs “Wat lijkt je aannemelijker een hogere macht of dat Jezus simpelweg niet gestorven is” Dit is ook weer een uitvlucht. Het doet er niet toe wat iemand aannemelijk vind. Het gaat erom of iets gebaseerd is op argumenten of niet.
Je begint zelf over 'voor de hand liggend' en sluit elke andere optie aan. Aangezien ik jou nooit zover zal krijgen dat je zegt 'inderdaad, jezus was niet dood', is het beste resultaat wat ik uit deze discussie kan krijgen 'je hebt gelijk, het is mogelijk dat hij niet dood was. Ik geloof het niet, maar het is wel mogelijk'.
4. Uitvlucht “Het 10 nummer verhaal” Dit is een uitvlucht. Zo komt het in ieder geval wel op mij over. Je doet net alsof ik mijn argumenten gegrondvest heb op de wonderen die Jezus gedaan heeft, terwijl dat niet zo is. Ik heb de wonderen er alleen maar bijgehaald om aan te tonen dat hogere interventie helemaal niet zo ongewoon was, omdat Jezus in zijn leven ook al vele wonderen vertoond had. Je had beter in plaats van het 10 nummer verhaal de opmerking “opgetekend door nu niet bepaald objectieve mensen” kunnen onderbouwen met bewijzen.
Hier doe je precies hetzelfde. Je bewijst de ene fantasie door terug te grijpen op de andere ('heeft in zijn leven wonderen verricht'). Net zoals het 'Jezus is dood' verhaaltje, zijn voor ALLE andere gebeurtenissen plausibele (en in mijn ogen meer aannemelijke) verklaringen te geven. Het probleem is echter dat jij zodra je op 1 discussiepunt (jezus was dood) in het nauw komt, gelijk teruggrijpt naar een ander punt. Daarom geef ik mijn 10-punten voorbeeld.
Verder denk ik dat je geen moeite hebt met Jezus dood, maar veel meer met zijn opstanding, omdat je niet gelooft dat Jezus is opgestaan uit de dood. Dit geloof probeer je nu te bevestigen door bewijs te zoeken dat Jezus nooit gestorven is. Maar dit bewijs zul je hoogstwaarschijnlijk nooit vinden in de bijbel.
Ik probeer helemaal geen bewijs te vinden voor de stelling dat hij niet dood was. Ik probeer aan te tonen dat de stelling 'hij MOET dood geweest zijn' niet juist is. Dat ik die argumenten niet in de bijbel zal vinden, lijkt me logisch, maar is niet relevant. Het is niet zo dat iets in de bijbel _moet_ staan, wil het een argument zijn in deze discussie.
Ik denk daarom dat je beter de betrouwbaarheid van de bijbel kan aanvallen in plaats van steeds verder te borduren op deze discussie zonder enig nieuw bewijs te leveren.
Jullie zijn degenen die iets hoogst onwaarschijnlijks beweren (iemand gaat dood en wordt door een hogere macht tot leven gewekt). Jullie zijn dan ook diegenen die met argumenten moeten komen, niet ik. Als ik die dan weerleg moet je niet zeggen 'heb je nog meer argumenten', nee dan moet je
zelf met nieuwe argumenten komen.
Water en bloed
In die tijd wist men inderdaad niet wat plasma en/of bloedlichaampjes waren, maar dat doet er ook niet toe. Waarschijnlijk wisten de Romeinse soldaten dat als een gekruisigde was gestorven er water en bloed uit de zijde van de gekruisigde zou komen. Je moet wel bedenken dat de soldaten kruisigingen herhaaldelijk uitvoerden en dus ervaring hadden met het bepalen of iemand gestorven was.
Feit blijft dat zij niet de middelen hadden om vast te stellen of iemand daadwerkelijk dood is of niet. Wil je dat feit gaan ontkennen? Graag argumentatie dan, welke middelen hadden ze?
'ervaring' is absoluut geen middel om iets te bepalen, het geeft slechts een waarde aan de subjectieve inschatting. Als iemand er ervaring mee heeft is de kans groter dat zijn uitspraak juist zal zijn. Om te bewijzen dat de uitspraak juist is, zul je echter nog steeds moeten meten.
Waarom denk je dat artsen bv. nog rontgen-foto's maken, terwijl zij gebaseerd op hun ervaring al een heel goed idee hebben van wat er aan de hand is? Juist: omdat ervaring en werkelijkheid niet 1-op-1 hoeven te lopen.
Vocht urine of iets anders?
Als iemand in zijn zijde wordt gestoken dan komt er in ieder geval geen urine uit, want de blaas zit niet op die plaats. Als we aannemen dat de Romeinse soldaten beneden aan het kruis stonden en Jezus die aan het kruis hing staken in zijn zijde dan is het zeer aannemelijk dat de stoot schuin omhoog in de longen en het hart terecht kwam in plaats van in de buik.
Eerst geef je als vasstaand feit dat er op de verkeerde plek gestoken is voor urine. Vervolgens doe je een stuk of drie aannames achter elkaar om dit te onderbouwen.
Ik zeg: als jij aan het kruis hangt, en ik sta onder jou en stoot omhoog, is de kans best aanwezig dat ik in je lies prik. Overigens is vocht in de longen geen bewijs van dood zijn, zuiver van vocht in de longen.
Verder zouden de soldaten bij het bepalen of Jezus gestorven was niet in zijn buik steken of in zijn blaas, omdat een dergelijke steek niet aan kan geven of iemand gestorven is.
Geen enkele steek kan dat. Zie jij in het ziekenhuis artsen in mensen steken om te bepalen of ze nog leven?
In die tijd was het gewoon om iemand te zalven en in doeken te wikkelen. Een dergelijk proces kost natuurlijk best veel tijd en in die tijd ben je met het lichaam bezig. Als Jezus dan nog leefde zoals jij beweert dan zouden die twee mannen hem in ieder geval zien ademen. Ik denk dat je geen medische kennis nodig hebt om na te gaan of iemand ademt of niet. Dit is dus een aanvullend bewijs dat Jezus echt gestorven is.
Dat is geen bewijs. Iemand kan perfect dood lijken, en het toch niet zijn. Dat gebeurt zelfs heden ten dage (met alle techniek die nu WEL beschikbaar is) nog wel eens; er worden wel eens mensen 'wakker' in het mortuarium. Deze zijn niet uit de dood opgestaan (althans, niet letterlijk) maar per abuis doodverklaard. Door artsen.
Als we onze bron waar deze discussie(bijbel) op gebaseerd is erbij pakken dan is 2 vele malen aannemelijker dan nummer 1, want Jezus heeft in zijn leven vele wonderen gedaan zelfs doden levend gemaakt wat duid op een hogere macht.
Deze discussie is helemaal niet op de bijbel gebaseerd. Dat is het probleem, jij trekt de hele tijd de bijbel erbij, ik niet. Deze discussie gaat heel simpel om maar 1 ding. In het jaar 0 (give or take a few) was er een zwaargewonde man. Jij stelt met zekerheid dat hij dood was, ik zeg dat dat geen zekerheid is. Het feit dat hij daarna weer leeft maakt dit zelfs hoogst onnaannemelijk. Jij persisteert echter in je mening dat hij wel degelijk dood was, maar kunt dit niet met echte argumenten onderbouwen. Het enige wat je doet is zeggen 'ja maar die mensen stonden erbij, en die zullen het echt wel weten'. Feit is dat men in die tijd praktisch NIETS wist van het menselijk lichaam, en ik vind dat ik (dus) een gegronde reden heb mijn twijfels bij jouw argument te plaatsen.
Een dode levend maken of zieken genezen die hun leven lang blind zijn geweest zijn onmogelijk wetenschappelijk te verklaren.
Verder vind ik het een uitvlucht om de bron van deze discussie(evangeliën) onbetrouwbaar te noemen, terwijl onze gehele discussie daarop gebaseerd is. Het heeft weinig zin om over Jezus dood en opstanding te discussiëren als we het niet eens zijn over de betrouwbaarheid van de evangeliën.
Waarom? Deze discussie IS daar helemaal niet op gebaseerd, jij baseert hem daarop. Ik kijk gewoon naar dit ene geval, en haal je argumenten om dit ene geval te staven onderuit. Met tegenargumenten.
Ten eerste zul je op zich zelf staand bewijs moet hebben dat nummer 10 waar is, want nummer 1 t/m 9 zijn geen bewijs voor nummer 10. Het enige wat nummer 1 t/m 9 aangeven is dat jij dingen kan die een normaal mens niet kan. Als nummer 1 t/m 9 goed onderbouwd zijn door bewijs, dan is 10 ook ineens een stuk aannemelijker.
Als je dat wel begrijpt, waarom kunnen we ons niet gewoon tot alleen puntje 10 (jezus was wel/niet dood) houden, waarom moet er dan een heel boek met verhalen over totaal andere fenomenen bijgetrokken worden?
Goed. Ik heb eigenlijk nog maar 1 vraag aan jou, en ik denk dat onze discussie daarmee ten einde gaat komen.
Jij voert het 'water en bloed' verhaaltje aan als bewijs voor de stelling dat hij dood was. Kun jij, met argumenten, 100% bewijzen dat het hier daadwerkelijk om water en bloed ging als gevolg van overlijden? Dus niet: ja want zij zeiden dat, nee 100% bewijzen dat dit zo is. Kun je dat? Zo ja, graag doen