Verwijderd schreef op 26 mei 2004 @ 21:54:
[...]
nofi hoor, maar ik zie 2 kampen: de gelovigen en de ongelovigen. In de discussie zie ik 2 dingen gebeuren:
1) de ongelovigen proberen middels argumentatie vat te krijgen op het begrip God
2) de gelovigen pakken uit de bij 1) genoemde argumenten wat losse teksten, gooien er wat bijbelteksten tegenaan en negeren vervolgens elke argumentie die hieruit volgt.
Zodra een 'gelovige' op een bepaald punt in het nauw komt te zitten, begint hij snel ergens anders over, of negeert hij het punt volledig.
Zie bv. de discussie over of Jezus al dan niet dood was, toch vrij relevant aangezien zijn 'wederopstanding' wordt gebruikt om als bewijs van het bestaan van God. Als iemand daar een volledig plausibele verklaring voor geeft, wordt er overheen gestapt en gaat men verder discusseren of iet al dan niet in de bijbel staat.
Als de argumenten weerlegbaar zijn, waarom weerleg je ze dan niet?
Ja, dat is inderdaad een manier om te kijken. Als je de vraag "Bestaat God" letterlijk (wetenschappelijk)
wil benaderen vraag ik mij ook af of dit mogelijk is, door dit te bespreken met gelovigen (als je zelf
niet geloofd). Omgekeerd geld hetzelfde.
De basis: geen van beide stellingen is te 'bewijzen', hooguit aannemelijk te maken. En wat is aannemelijk ?
Juist, iets is voor een persoon aannemelijk indien de standpunten voldoende raakvlak hebben met die persoon
zijn belevingswereld (referentiekader). Kan er dus ooit een antwoord op de vraag komen of God bestaat ?
Tenzij hij hierzelf uitsluitsel over geeft, zullen er altijd mensen zijn die argumenten voor kunnen
verzinnen en mensen die argumenten tegen kunnen verzinnen.
Ik vraag me af waarom iedereen zoveel tijd steekt in datgeen wat zo voor de hand ligt:
Ieder mens heeft de natuurlijke behoefte zijn oorsprong te kennen, het antwoord op levensvragen zoeken
ondervindt ieder mens vroeger of later in zijn leven. De mens zal deze oorsprong nooit kennen, maar hooguit
kunnen beredeneren of benaderen. Simpelweg vanwege de feiten van het leven: historie is historie, niet alles
is perfect overgedragen. Mensen zijn mensen, communicatie vervormt per overdrager. Gevoel is gevoel, ieder
mens zoekt een houvast in zijn leven: hetzij in wetenschappelijke feiten, hetzij in geloof in een god,
hetzij in geloof in zichzelf...
Deze drie dingen worden keer op keer bewezen, zowel op dit soort forums alswel in de reacties van de mensen
die op het forum spreken.
Wat ik hier zoek als ik hier schrijf? Hetzelfde als iedereen: antwoorden op vragen die mij bezig houden.
Denk ik dat ik het bewijs, of eindantwoord zal vinden? Waarschijnlijk niet, ik zal altijd zoeken naar
die waarheid waarvan ieder mens weet dat er nooit een sluitend, bewijsbaar, aantoonbaar antwoord op komt.
Ik berust me erin dat, door te praten met mensen, door naar hun meningen te luisteren en door deze meningen
te toetsen aan mijn eigen geloof en idealen, ik uiteindelijk twee voor mij belangrijke doelen bereik:
1. Een stapje dichter bij het begrijpen van mijn medemens, ongeacht hun geloof.
2. Een stapje dichter bij het toetsen van mijn eigen gedachten, meningen en misschien ook 'waanideeen',
waardoor ik voor mijzelf een acceptabel niveau van een 'eindantwoord' kan bereiken.
Dat is de kern van de mens imho en dat is wat deze discussies iedere keer weer doet ontstaan, 2000 jaar geleden en
nu nog. En dat zal zo door blijven gaan totdat de wetenschappelijke vergaan van de wereld zich voordoet,
het goddelijke einde der tijden aanbreekt of de in zichzelf gelovende mens sterft.
En dan vraag ik je: is wat ik hierboven zeg nou zo raar ? Of willen we het niet accepteren omdat dan een stuk
persoonlijk houvast op losse schroeven komt te staan ?
En om je vraag te beantwoorden: eenvoudig, omdat ik niet pretendeer alle antwoorden te hebben of 100% zeker kan beweren dat mijn argumenten of bewijzen de juiste zijn. Waarom de behoefte hebben om iets te weerleggen waarvan je weet dat het onweerlegbaar is? Waarom uberhaupt iedere keer terugkeren bij "ik moet iets weerleggen". Waarom niet gewoon: begrip, leren van de ander zijn gedachten, ideeen zodat je deze persoon misschien beter kan begrijpen ? En dat je dan af en toe langs die weg ook jezelf tegenkomt: geweldig! dat is het leven voor mij, dat is waar een mens goed in is: zijn gehele leven zichzelf verbeteren door van zijn omgeving en anderen te leren!