Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 21:38:
Ach, ik denk niet dat ongelovigen veel missen aan volmaaktheid in christelijke zin, daar hebben ze niet zoveel mee. Maar dat terzijde.
Twee vraagjes: Als God de hele ellende zo op kan lossen maar dat niet doet, wat zegt dat over de goedheid van God?
Waarom stel je God wel aansprakelijk voor al het goede in de wereld maar niet voor al het slechte?
Sorry voor het binnenvallen, kom pas net bij dit topic, dus misschien dat ik in herhaling ga vallen....
Als ik kijk naar het merendeel van de posts vallen mij de volgende zaken op:
Alle redenaties, beweringen en meningen die hier geventileerd worden vinden hun oorsprong binnen een referentiekader van de persoon die het verhaal post. Ik denk dat dit typerend is voor de oorsprong van dit topic en de basisstelling. Vanuit het referentiekader van een christen zal God inderdaad gelijk staan aan het goede in deze wereld, de mens en al wat leeft. Vanuit het referentiekader van de moslim geldt ditzelfde voor Allah. Vanuit het referentiekader van iemand die in de wetenschap gelooft geldt ditzelfde voor wetenschappelijke stellingen die in de ogen van deze persoon "afdoende" bewezen zijn en/of aannemelijk gemaakt zijn.
Zo is deze discussie dus, afhankelijk van het referentiekader waarbinnen je de discussie plaatst, steeds anders te benaderen. Er is in dit verhaal geen 'goed' of 'fout' antwoord, omdat de mens nou eenmaal de gewoonte heeft vanuit referentiekaders te denken.
En hier wordt dan de kern geraakt van de gehele discussie: ging het namelijk niet om de stelling dat, indien God 'goed' definieert, het referentiekader waarbinnen God dit onderscheid zou moeten kunnen maken, dan ontbreekt ?
En zorgt niet de gehele paradox van het verhaal ervoor dat men, zonder een referentiekader (dus ook een 'God') een totaal uit de lucht gegrepen 'goed' en/of 'kwaad' heeft vastgesteld?
Een mooi voorbeeld wat ik hier zag was een stuk tekst waar iemand, in zoveel woorden, aangaf dat hij vondt dat 'kwaad' gedefinieerd werd als "iets wat een levend mens, dier of organisme (= al wat leeft) pijn of schade berokkend. "
Inderdaad, in eerste instantie moet ik, als hopelijk weldenkend mens, hier mee akkoord gaan, omdat ik uit mijn persoonlijke gevoel ook liever geen schade of pijn berokken aan andere levende dingen. Maar, tegelijkertijd realiseer ik mij dat grote veranderingen in de geschiedenis van de mens (en deze planeet) niet zonder het berokkenen van pijn of schade konden, vanwege de aard van de mens.
Simpel gezegd de volgende schets voor de gelovigen onder ons:
"Een homofiele man is halsoverkop verliefd op een andere homofiel. Hun beider geluk in hun leven wordt gedefinieerd door deze liefde en scheiding van deze twee zal hun zeer zeker pijn doen."
Kan een gelovig mens dan zowel de mening toegedaan zijn dat deze mensen niet samen mogen zijn, omdat God heeft gezegd dat hij hiervan 'gruwelt' ? Zo ja, dan ga je in tegen een ander gebod van God: "Heb u en uw naasten lief, gelijk gij uzelf lief hebt."
Omgekeerd geldt hetzelfde. Het geloof zelf spreekt naar mijn mening in paradoxen (althans, zoals de meeste christelijk gebaseerde geloven de bijbel interpreteren).
Imho is geloof een handvest, een referentiekader. God is de mens, de mens is God ("God is in ieder mens aanwezig') Of God zelf tastbaar is, of een functionele omschrijving van datgene wat filosofen en theologen al jaren bezighoud: "De menselijke ziel" of "dat ongrijpbare stemmetje in ieder mens", feit blijft dat ieder mens over de eigenschap beschikt om 'goed' van 'kwaad' te onderscheiden en dat bepaalde elementaire vormen van 'goed' of 'kwaad' bij ieder mens een innerlijk gevoel van 'weerzin' opwekt (uitzonderingen daargelaten, ieder ras: dier en mens kent afwijkingen en abnormaliteiten). Is dit God ? Is dit Allah ? Is dit een 7e zintuig ?
Diegene die op die vraag een antwoord kan geven, zal de boeken in gaan. Ik pretendeer het niet te hebben. Wat ik wel weet is dat welk label men ook aan dit fenomeen hangt, binnen hun referentiekader (whatever dat dan mag wezen) hebben zij gelijk en uiteindelijk praten we over hetzelfde.
Just my two cents

,
Ashtor
"Don't dream your life, live your dream!"