Jehova's getuigen: waarin verschillen ze met christenen?

Pagina: 1
Acties:
  • 24.786 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y3PP3R
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-05 16:28
Ze komen wel eens aan de deur: Jehova's getuigen. Ze willen graag dat je er ook bij gaat horen. Ook als je al christelijk bent, maar ze geloven uiteindelijk in dezelfde god. Ik snap ze niet. Ik heb op http://www.watchtower.org/languages/dutch/ gekeken, maar ik snap echt het verschil niet. Ze geloven echt t zelfde.

En hun eindverwachting is toch ook hetzelfde? Ze denken net als christenen dat god het kwaad gaat verslaan en dat de doden weer opstaan en dat iedereen opnieuw wordt beoordeeld of je naar de hemel mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Jehova's hebben een aantal denkbeelden waar een christen zich niet in kan vinden.

Zo geloven Jehova's dat er 144.000 mensen in de hemel komen, terwijl christenen geloven dat hier geen limiet aan is gesteld.

Verder hebben de Jehova's in de afgelopen jaren al vele malen voorspeld dat Jezus terug zou komen (wat dus nooit is gebeurd). Ook hiervan hebben christenen zich altijd gedistantiëerd. Overigens durf ik niet met zekerheid te zeggen dat Jehova's niet onder de paraplu 'christendom' vallen, want die is heel breed.

[ Voor 5% gewijzigd door yohan op 20-03-2003 21:51 . Reden: tikfoutje :) ]

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76427

Het grootste verschil is, volgens mij, dat Jehova's niet in de drie-eenheid geloven. Voor meer verschillen zou ik de FAQ Jehova's getuigen raadplegen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 76427 op 20-03-2003 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y3PP3R
Dank jullie wel!

Nog een vraag over de eindverwachting: Tijdens de Armageddon slaat satan op de vlucht en begint het duizend jarig rijk, maar wat ging daar aan vooraf?

En als het kwaad wordt verslagen, waar gaan de mensen na de opstanding dan heen, die niet naar de hemel mogen? De hel = kwaad ?

[ Voor 28% gewijzigd door Y3PP3R op 20-03-2003 22:18 . Reden: Vraag vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1678

Y3PP3R schreef op 20 March 2003 @ 22:12:
...
En als het kwaad wordt verslagen, waar gaan de mensen na de opstanding dan heen, die niet naar de hemel mogen? De hel = kwaad ?
Volgens mij zou de aarde opnieuw geschapen worden op dat moment. Daar zouden dan de christenen wonen die de hemel niet gehaald hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Y3PP3R schreef op 20 maart 2003 @ 22:12:
Dank jullie wel!

Nog een vraag over de eindverwachting: Tijdens de Armageddon slaat satan op de vlucht en begint het duizend jarig rijk, maar wat ging daar aan vooraf?

De duivel zou voor 1000 jaar aan een ketting gebonden zijn. Na die periode kwam hij terug alhoewel God altijd meer macht dan hem zou hebben. Men noemt de satan dan ook wel machtig en God 'almachtig'. Als je de bijbel letterlijk neemt, komen niet-gelovigen in de 'hel'; alhoewel deze leer door de jaren heen verlicht is. D.w.z. dat (vooral in Nederland) de meerderheid van de protestante kerken gelooft in al-verzoening, wat zoveel inhoudt als: iedereen komt in de hemel.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76427

Dat is niet helemaal waar Yohan. Christenen in Nederland zijn misschien wel gematigder dan vroeger maar de doop is essentieel voor onsterfelijkheid (de hemel). De doop is het publiekelijk erkennen van de Messias. Niemand komt tot de Vader dan door mij, zegt Jezus Christus. Door de ontkenning van de drie-eenheid door Jehova's, gaan zij dus naar de hel volgens vele christenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Jånnis schreef op 20 March 2003 @ 23:01:
Dat is niet helemaal waar Yohan. Christenen in Nederland zijn misschien wel gematigder dan vroeger maar de doop is essentieel voor onsterfelijkheid (de hemel). De doop is het publiekelijk erkennen van de Messias. Niemand komt tot de Vader dan door mij, zegt Jezus Christus. Door de ontkenning van de drie-eenheid door Jehova's, gaan zij dus naar de hel volgens vele christenen.
Dat verschilt ook weer per richting.

Uit de bijbel (marcus 16) himself:
Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.
Het rare aan die tekst is dat mensen die niet gedoopt zijn, niet per sé verdoemd zijn.

Maar we raken offtopic volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y3PP3R
Ik volg alles met belangstelling hoor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11-2023

Yoozer

minimoog

Persoonlijke noot : Ik ben zelf atheist. Ik vind de volgende link bijna misselijkmakend, om eerlijk te zijn - "ware christenen" die andere christenen zitten af te katten op een lage manier. Ze zijn trouwens ook niet echt lovend over Mormonen en alles wat niet in 't straatje past.

http://www.carm.org/witnesses.htm

Maar er staat wel een lijst met "verschillen" tussen "echte" christenen (volgens de site dan) en Getuigen. Ik weet niet in hoeverre dit waar is, en er ligt een behoorlijk sausje van beter-dan-het-gepeupel-onverdraagzaamheid over, maar misschien kan je er zelf wat mee doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Yoozer op 20-03-2003 23:53 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 10:26
Een aantal zaken over Jehova getuigen:
De Jehova's Getuigen zijn lid van het zogenaamde Wachttorengenootschap. Een paar van de basisdoctrines zijn deze:
- Gods Koninkrijk werd in het jaar 1914 in de hemel opgericht, waarmee de tijd van het einde begon;
- Christus kwam in dat jaar onzichtbaar terug om de christelijke denominaties te inspecteren;
- Christus verwierp uiteindelijk alle christenen, behalve het Wachttorengenootschap en zijn aanhangers;
- Christus stelde in het jaar 1919 het Wachttorengenootschap aan als zijn enige “instrument” op aarde.
-Ze geloven niet in een hel, als je sterft en je komt niet in de hemel dan verdwijn je gewoon.
-Ze geloven niet in de 3-eenheid(God de Vader, Zoon en Heilige Geest).
-Ze gebruiken een aangepaste versie van de Bijbel.

Wat betreft de eindtijd.

De eindtijd is al begonnen bij de hemelvaart van Jezus. Veel mensen verwachtten Hem toen al weer snel terug. We zijn nu zo'n 2000 jaar verder en nog steeds is Hij niet teruggekomen. Er zij echter al wel een hoop tekens van de eindtijd te zien, zoals toename van oorlogen, ziektes. Ook de stroom Joden die naar Israel gaan is een teken van de eindtijd. Maar dit is pas het begin.

Er zullen meer oorlogen en rampen komen. Christenen zullen vervolgd worden. Op den duur zal de antichrist opstaan. Hij is in dienst van satan. Iedereen zal een merkteken moeten dragen om te kunnen kopen en te verkopen. Er zullen nog een aantal rampen gebeuren. Dan komt de wederkomst en komt Jezus terug. Iedereen zal Hem kunnen zien. Satan zal worden verbannen. Alle doden zullen opstaan uit hun graven. Iedereen die nog niet geoordeeld is zal geoordeeld worden. God zal een nieuwe hemel en aarde maken. Hij zal alles wat verkeerd is wegnemen. Alle gelovigen zullen op aarde leven met Christus die ook op aarde zal wonen. Zij die niet in Christus geloofden, Hem verwierpen of Hem links lieten liggen zullen naar de hel gaan.

Meer info over de eindtijd: http://home.wanadoo.nl/henryv/
De website van onze kerk: http://www.hetanker.info (kijk bij preken voor preken over Openbaringen over de eindtijd.)

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozz
Yoozer schreef op 20 March 2003 @ 23:53:
Persoonlijke noot : Ik ben zelf atheist. Ik vind de volgende link bijna misselijkmakend, om eerlijk te zijn - "ware christenen" die andere christenen zitten af te katten op een lage manier. Ze zijn trouwens ook niet echt lovend over Mormonen en alles wat niet in 't straatje past.
Mormonen gebruiken een boek genaamd het boek van Mormon wat ze boven de Bijbel stellen. Ze denken hierdoor zalig te worden, wat dus fout is.

Maar er staat wel een lijst met "verschillen" tussen "echte" christenen (volgens de site dan) en Getuigen. Ik weet niet in hoeverre dit waar is, en er ligt een behoorlijk sausje van beter-dan-het-gepeupel-onverdraagzaamheid over, maar misschien kan je er zelf wat mee doen.
interessante site

[ Voor 5% gewijzigd door Jozz op 21-03-2003 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Jozz schreef op 21 March 2003 @ 00:24:
-Ze geloven niet in een hel, als je sterft en je komt niet in de hemel dan verdwijn je gewoon.
Misschien haal ik dingen door elkaar maar ik dacht dat de mensen die niet de hemel zouden mogen betreden, op (een paradijs geworden) aarde zouden verblijven. :)
Volgens de Jehova's getuigen dus :)

[ Voor 5% gewijzigd door Okyah op 21-03-2003 00:32 ]

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Dit moet op zich toch niet zo erg zijn? Het sterft van de vertalingen waarbij de vertalers allemaal 't idee hebben dat 't de juiste is, en waar er (afhankelijk van voorkeur) een paar boeken wel of niet in voorkomen.
De eindtijd is al begonnen bij de hemelvaart van Jezus. Veel mensen verwachtten Hem toen al weer snel terug. We zijn nu zo'n 2000 jaar verder en nog steeds is Hij niet teruggekomen. Er zij echter al wel een hoop tekens van de eindtijd te zien, zoals toename van oorlogen, ziektes. Ook de stroom Joden die naar Israel gaan is een teken van de eindtijd. Maar dit is pas het begin.
Volgens dezelfde logica zouden de middeleeuwen dan ook "de eindtijd" geweest moeten zijn. De Zwarte dood, kleine graafschapjes en hertogdommen die het van tijd tot tijd nodig zagen om de tegenstander de kop in te slaan.

Maar laten de Joden technisch gesproken Jezus ook niet links liggen? Qua messias-gedachten zijn ze ook niet gelijk aan (met excuses voor de term), 'ware christenen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Yoozer schreef op 21 maart 2003 @ 00:33:
[...]
Maar laten de Joden technisch gesproken Jezus ook niet links liggen? Qua messias-gedachten zijn ze ook niet gelijk aan (met excuses voor de term), 'ware christenen'.
De Joden erkennen Jesus Christus niet als een belangrijk figuur. Dwz, niet als zoon van God (zoals de Christenen dit doen) en niet als profeet (zoals de Islamieten dit doen). Ze nemen wel aan dat hij bestaan heeft :)
De Joden "gebruiken" verder het nieuwe testament ook helemaal niet en zijn gewoon geen Christenen. Geen "neppe" en geen "ware" dus :P
Ja, het Joodse en Christelijke geloof hhebben dezelfde grondbeginselen, maar meer religies hebben die :)

De Joden nemen btw wel aan dat er een messias komt, dus, he! :) Maar zij denken dat hij nog niet is geweest.

[ Voor 28% gewijzigd door Okyah op 21-03-2003 00:42 ]

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 09:39
Y3PP3R schreef op 20 March 2003 @ 21:46:
Ze komen wel eens aan de deur: Jehova's getuigen. Ze willen graag dat je er ook bij gaat horen. Ook als je al christelijk bent, maar ze geloven uiteindelijk in dezelfde god. Ik snap ze niet. Ik heb op http://www.watchtower.org/languages/dutch/ gekeken, maar ik snap echt het verschil niet. Ze geloven echt t zelfde.
Hoi. Hoewel er al op het één en andere gereageerd is, mag ik mezelf denk ik wel een expert noemen ;). Jehovah's Getuigen zijn christenen en zij baseren hun geloofsovertuigingen op de bijbel. Dus de basis is absoluut gelijk aan die van anderen christenen. Maar er zijn een paar belangrijke verschillen.
En hun eindverwachting is toch ook hetzelfde? Ze denken net als christenen dat god het kwaad gaat verslaan en dat de doden weer opstaan en dat iedereen opnieuw wordt beoordeeld of je naar de hemel mag.
Ja, in principe wel. Alleen geloven wij wel dat de eindbestemming van de mens de aarde is (God heeft de aarde immers niet voor niets gemaakt) en dat maar een kleine groep van 144.000 christenen (voornamelijk uit de eerste eeuw) naar de hemel gaat om als koningen over de aarde te regeren.
Yohan schreef op 20 March 2003 @ 21:51:
Jehova's hebben een aantal denkbeelden waar een christen zich niet in kan vinden.

Zo geloven Jehova's dat er 144.000 mensen in de hemel komen, terwijl christenen geloven dat hier geen limiet aan is gesteld.
Jehovah is de naam van God. Wij zijn geen goden, maar leggen getuigenis over God af. Gelieve ons dus Jehovah's Getuigen te noemen :). Wat de 144.000 betreft heb je gelijk. Dat getal is trouwens gebaseerd op Openbaring 14:1-3.
Verder hebben de Jehova's in de afgelopen jaren al vele malen voorspeld dat Jezus terug zou komen (wat dus nooit is gebeurd). Ook hiervan hebben christenen zich altijd gedistantiëerd.
'Voorspeld' is een groot woord, maar we hebben in het verleden wel eens verkeerde verwachtingen gehad. Wie niet zou ik zeggen? Overigens distantiëren we ons zelf ook van dergelijke uitspraken uit het verleden.
Overigens durf ik niet met zekerheid te zeggen dat Jehova's niet onder de paraplu 'christendom' vallen, want die is heel breed.
Navolgers van Christus toch? Dat zijn we zeker.
Jånnis schreef op 20 March 2003 @ 21:55:
Het grootste verschil is, volgens mij, dat Jehova's niet in de drie-eenheid geloven.
Ja, dit is inderdaad absoluut één van de grootste verschillen met andere christenen. Voor velen helaas een aanleiding geweest om nogal de spot met ons te drijven, terwijl we hier toch echt wel bijbelse gronden voor menen te hebben.
Voor meer verschillen zou ik de FAQ Jehova's getuigen raadplegen.
Ja, FAQ zeker lezen. Is trouwens dezelfde als in mijn signature, maar aldaar is ook nog een ander artikel te vinden.
Y3PP3R schreef op 20 March 2003 @ 22:12:
Dank jullie wel!

Wat er aan Armageddon voorafgaat? De huidige wereld. Rechtvaardige mensen die niet naar de hemel gaan, blijven voor eeuwig op aarde leven (Psalm 37:29). Goddeloze mensen zullen niet meer bestaan. De hel is een slaaptoestand waar de doden zich van niets bewust zijn.
Anoniem: 1678 schreef op 20 March 2003 @ 22:24:
Volgens mij zou de aarde opnieuw geschapen worden op dat moment. Daar zouden dan de christenen wonen die de hemel niet gehaald hebben.
? Opnieuw een aarde scheppen is niet nodig. Deze is goed genoeg, er moet hooguit een grote schoonmaak plaatsvinden.
Jånnis schreef op 20 March 2003 @ 23:01:
Wij erkennen de Messias, hoor.
Yoozer schreef op 20 March 2003 @ 23:53:

Ja, er zijn helaas héél veel van dat soort sites op internet. Ze zijn vaak opgezet door personen die ons standpunt niet kennen of niet begrijpen of weet ik veel wat, en bevatten vaak verdraaide feiten.
De Jehova's Getuigen zijn lid van het zogenaamde Wachttorengenootschap.
Niet helemaal juist. Het Wachttorengenootschap is het wettelijke orgaan waarvan wij gebruik maken.
Een paar van de basisdoctrines zijn deze:
- Gods Koninkrijk werd in het jaar 1914 in de hemel opgericht, waarmee de tijd van het einde begon;
- Christus kwam in dat jaar onzichtbaar terug om de christelijke denominaties te inspecteren;
- Christus verwierp uiteindelijk alle christenen, behalve het Wachttorengenootschap en zijn aanhangers;
- Christus stelde in het jaar 1919 het Wachttorengenootschap aan als zijn enige “instrument” op aarde.
Klopt allemaal.
Nee, zoals eerder gezegd geloven wij dat 144.000 mensen naar de hemel gaan, dat alle andere rechtvaardige mensen op aarde gaan leven en dat de goddelozen inderdaad verdwijnen.
Wij geloven in God, de zoon en de heilige geest, maar niet dat die drie één zijn.
Nee, wij hebben uit ontvredenheid met de bestaande bijbelvertalingen een eigen bijbelvertaling uitgegeven. Dat is niet een 'andere bijbel' zoals zo vaak gezegd wordt, maar gewoon één van de vele bijbelvertalingen.
Okyah schreef op 21 March 2003 @ 00:28:
Misschien haal ik dingen door elkaar maar ik dacht dat de mensen die niet de hemel zouden mogen betreden, op (een paradijs geworden) aarde zouden verblijven. :)
Volgens de Jehova's getuigen dus :)
Yep.

Globaal de grootste verschillen op een rijtje:[list]• Wij geloven niet in de drie-eenheid, de onsterfelijkheid van de ziel en de hel.
• We geloven dat 144.000 naar de hemel gaan en dat alle andere rechtvaardige mensen op aarde blijven wonen.
• Wij gebruiken de naam van God: Jehovah.
• Wij prediken actief tot alle mensen.
• Wij zijn politiek neutraal en gaan niet in militaire dienst.
• Wij vieren geen Kerstmis.
• We geloven dat het kruis een heidense oorsprong heeft.
• We weigeren bloedtransfusies.[/list]
Zo, O-) Ben benieuwd wat voor vragen ik hier morgenmiddag aantref ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allochtoon
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Ik kan me in heel veel stellingen inleven, maar hoe komen de getuigen erbij dat er precies 144.000 mensen naar de hemel gaan? En mogen dat alleen maar Getuigen zijn dan?

Stel nou dat er 150.000 getuigen zijn die perfect 'het' geloof naleven. Ze hebben allemaal hun hele leven geen vlieg kwaad gedaan en zijn zo 'goed' als maar kan. Ik kan mij niet voorstellen dat er (net zoals in de rij voor de achtbaan) bij de rij naar de hemel de hemelmedewerker de 144001e hemelganger (lees ultimieme getuige) meld dat de 'achtbaan' vol zit.

Alsof de hemel volgeboekt is, sorry meneer/mevrouw, maar Hemel Resorts zit vol. Waarom zou de hemel een beperkte omvang kennen? Als god almachtig is, waarom is hij dan niet machtig genoeg om iedereen die het verdiend een plaatsje in de hemel te gunnen?

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het cijfer 144000 gebaseerd is op angst, immers, elke Getuige wil natuurlijk naar de hemel. Stel dat je niet bij dat aantal zit! Hoeveel Getuigen zouden er wel niet op de hele wereld voorkomen? Misschien moet dat aantal wel doorberekend worden aan de huidige wereldbevolking?

Wat ik mij daarnaast ook afvraag, zijn er altijd zoveel Getuigen op de been (denk aan huis aan huis, of op straat) omdat ze graag de hemel willen betreden?

Na wat zoekwerk kom ik het antwoord tegen in: Openbaring 14:1-3
Het staat er letterlijk, maar niet beargumenteerd, en dan zegt de Getuige natuurlijk, de bijbel vertrouwen IS het geloof!

[ Voor 9% gewijzigd door Allochtoon op 21-03-2003 03:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-05 15:32
[...]

[...]

Zij die niet in Christus geloofden, Hem verwierpen of Hem links lieten liggen zullen naar de hel gaan.

[...]
euh, nu wel of geen hel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13317

Er zullen meer oorlogen en rampen komen. Christenen zullen vervolgd worden. Op den duur zal de antichrist opstaan. Hij is in dienst van satan. Iedereen zal een merkteken moeten dragen om te kunnen kopen en te verkopen. Er zullen nog een aantal rampen gebeuren. Dan komt de wederkomst en komt Jezus terug. Iedereen zal Hem kunnen zien. Satan zal worden verbannen. Alle doden zullen opstaan uit hun graven. Iedereen die nog niet geoordeeld is zal geoordeeld worden. God zal een nieuwe hemel en aarde maken. Hij zal alles wat verkeerd is wegnemen. Alle gelovigen zullen op aarde leven met Christus die ook op aarde zal wonen. Zij die niet in Christus geloofden, Hem verwierpen of Hem links lieten liggen zullen naar de hel gaan.
Was Hitler niet de AntiChrist? :?
Afterall, de tweede werledoorlog was de oorzaak van de huidige problemen in het middenoosten.
* Anoniem: 13317 snapt het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42142

[quote]MIster X schreef op 21 maart 2003 @ 02:08:
Ja, in principe wel. Alleen geloven wij wel dat de eindbestemming van de mens de aarde is (God heeft de aarde immers niet voor niets gemaakt) en dat maar een kleine groep van 144.000 christenen (voornamelijk uit de eerste eeuw) naar de hemel gaat om als koningen over de aarde te regeren.
{/quote]
In de Bijbel wordt toch duidelijk over een nieuwe hemel en een nieuwe aarde gesproken. Zelf geloof ik ook dat de aarde vernieuwd/danwel herschapen wordt.
Dan nu een kleine persoonlijke noot over de 144000 gelovigen die het Koninkrijk Gods zullen beërven.
144000 is een overduidelijk symbolisch getal. Het gehele boek Openbaringen bevat heel veel symboliek waarbij de getallen 3, 7, 12, 144 (12*12) en 1000 vele malen voorkomen.
144000 duidt hier, imho, naar de volheid. 12 * 12 * 1000 = 144000; 12 wordt vaak gebruikt om het volk van God aan te duiden (zie bijvoorbeeld de 12 stammen). 1000 Wordt als een hele hoop gezien en 144000 zijn er dus HEEL veel. Er wordt immers over een schare die NIEMAND tellen kan gesproken? En 144000 is best te tellen hoor!
Er is dus geen Bijbelse grondslag te vinden om dit getal letterlijk te nemen, laat staan 144000 regeerders/koningen/koninginnen/whatever. Wel worden we in de Bijbel opgeroepen om in navolging van Christus als koning, priester en profeet te leven.
Jehovah is de naam van God. Wij zijn geen goden, maar leggen getuigenis over God af. Gelieve ons dus Jehovah's Getuigen te noemen :). Wat de 144.000 betreft heb je gelijk. Dat getal is trouwens gebaseerd op Openbaring 14:1-3.
Zie opmerking boven over de 144000
'Voorspeld' is een groot woord, maar we hebben in het verleden wel eens verkeerde verwachtingen gehad. Wie niet zou ik zeggen? Overigens distantiëren we ons zelf ook van dergelijke uitspraken uit het verleden.
Uiterst zwak argument, je kan ook niet anders aangezien de verwachtingingen niet waargemaakt zijn. Maar hoe komen de Jehova's Getuigen er uberhaupt bij om ook maar het tijdstip te kunnen bedenken/bepalen van Jezus terugkeer naar deze aarde? Immers heeft Hij zelf gezegd dat NIEMAND het uur kent dan God de Vader zelf?
Navolgers van Christus toch? Dat zijn we zeker.
Navolgers van Jezus als alleen-mens of navolgers als Christus, waarachtig God's Zoon en waarachtig mens?
Ja, dit is inderdaad absoluut één van de grootste verschillen met andere christenen. Voor velen helaas een aanleiding geweest om nogal de spot met ons te drijven, terwijl we hier toch echt wel bijbelse gronden voor menen te hebben.
Niemand komt tot God de Vader dan door Mij, zo zegt Jezus. En sprak Hij ook niet: wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien? Welke Bijbelse grondslag is er tegen de drie-eenheid?
Ja, FAQ zeker lezen. Is trouwens dezelfde als in mijn signature, maar aldaar is ook nog een ander artikel te vinden.

Wat er aan Armageddon voorafgaat? De huidige wereld. Rechtvaardige mensen die niet naar de hemel gaan, blijven voor eeuwig op aarde leven (Psalm 37:29). Goddeloze mensen zullen niet meer bestaan. De hel is een slaaptoestand waar de doden zich van niets bewust zijn.
En wie zijn de rechtvaardigen aldus de Jehova's Getuigen? Of zijn dit toevallig alleen de Jehova's Getuigen zelf die niet tot de zogenaamde 144000 behoren? De hel waarover jij hier spreekt is beter aan te duiden als dodenrijk/helle. Dit is iets anders als de hel, de plaats waar de satan in geworpen zal worden tezamen met een ieder die aan de satan behoort. En sloeg de rijke man, in de gelijkenis over de arme Lazarus, niet zijn ogen op (deed zijn ogen open), in de hel. Dit duidt niet echt op slapen, dunkt me.
? Opnieuw een aarde scheppen is niet nodig. Deze is goed genoeg, er moet hooguit een grote schoonmaak plaatsvinden.
Speculeren over hoe God precies op Zijn nieuwe hemel en nieuwe aarde te werk zal gaan lijkt me vrij nutteloos aangezien dit alleen speculatief, en dus waarschijnlijk fout, zal zijn.
Wij erkennen de Messias, hoor.
Maar niet als Gods Zoon. Daarbij erkennen de Jehova's Getuigen ook niet dat Christus alle zonden heeft weggedragen aan het kruis van Golgotha. Als je dat element wegneemt dan zou Christus gelijk staan aan bijv. Elia. Essentieel verschil lijkt me aangezien ons zieleheil er van afhankelijk is.
Klopt allemaal.
Waar baseren jullie 1914 op? Hopelijk toch niet op de 1e wereldoorlog, want dan zou de 80-jarige oorlog ook wel eens het moment kunnen zijn geweest waarop Jezus terug geweest zou zijn. Trouwens spreekt Jezus alleen over een zichtbare terugkomst. Dus waar halen jullie onzichtbaar vandaan?
Nee, wij hebben uit ontvredenheid met de bestaande bijbelvertalingen een eigen bijbelvertaling uitgegeven. Dat is niet een 'andere bijbel' zoals zo vaak gezegd wordt, maar gewoon één van de vele bijbelvertalingen.
Toch is er een verschil want neem bijvoorbeeld de Grootnieuwsvertaling, De Statenvertaling, de NBG-vertaling en Het Boek. Deze zijn dan wel verschillend qua taalgebruik maar komen in essentie op hetzelfde neer. Ik kan me helaas niet aan de gedachte onttrekken dat de Jehova's Getuigen zich niet in de essentie konden vinden en derhalve zelf de Bijbel vertaald hebben omwille van de essentie welke ze in deze vertaling willen vinden.
Wij vieren geen Kerstmis.
Waarom niet?
We geloven dat het kruis een heidense oorsprong heeft.
Dus de koperen slang, die Mozes in de woestijn op moest richten, is ook heidens? Hopelijk snap je waar ik naar toe wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Die kan ik zelf nog wel beantwoorden. Kerstmis heeft in zoverre iets met Christendom te maken omdat het Joelfeest (rond die tijd, winterzonnewende) makkelijk "vertaald" kon worden (voor de "heidense" stammen) naar de verrijzenis. Voor de verdere rest is 't een behoorlijk 'heidens' feest, al de aardigheid er om heen is er later bij verzonnen.
Anoniem: 42142 schreef op 21 March 2003 @ 10:06:
Uiterst zwak argument, je kan ook niet anders aangezien de verwachtingingen niet waargemaakt zijn. Maar hoe komen de Jehova's Getuigen er uberhaupt bij om ook maar het tijdstip te kunnen bedenken/bepalen van Jezus terugkeer naar deze aarde? Immers heeft Hij zelf gezegd dat NIEMAND het uur kent dan God de Vader zelf?
Verfrissend eerlijk vergeleken met sommige uitvluchten die door andere sektes verzonnen worden, naar mijn nooit zo bescheiden mening :).

[ Voor 41% gewijzigd door Yoozer op 21-03-2003 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leutje
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Leutje

o7

We geloven dat 144.000 naar de hemel gaan en dat alle andere rechtvaardige mensen op aarde blijven wonen.

?
zit hier toch een groot probleem dacht ik zo
op dit moment zijn er bijna 6 miljard mensen op deze wereld
waarvan er zeker meer als 5 miljard geen jehova zijn
dus die blijven zowiezo
door de eeuwen heen gezien kom je al gauw op een paar honderd miljard mensen
hoe krijg je die allemaal op 1 wereldbol?
als je dan 2 meter wilt lopen moet je dan op de schouder van je buren lopen?
144.000 mensen die naar de 'hemel' mogen
en de rest (door de eeuwen heen dus enkele honderd miljard mensen) dus toch in een soort hel
want in zo een overvolle wereld zou het niet fijn wonen zijn
ik respecteer je geloof hoor
maar zeg zelf, dit klinkt een beetje krom ;)
en mocht ik dit verkeerd begrepen hebben zeg het me please

A project is never finished.You can always think of something new. - RobV https://discord.gg/WEQG6qT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81195

Waarom zou er geen hel zijn?

ik denk zeker wel dat er een hel is. ga eens even voor je zelf na in princiepe ben je er altijd al geweest bij je opa en veder terug, denken jullie dan echt al ga je dood dat het opeens over is. voor de gelovige 'bekeerde'is er de hemel en voor de ongelovige mensen is er de hel

denk daar maar eens over na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Anoniem: 81195 schreef op 21 maart 2003 @ 11:08:
In princiepe ben je er altijd al geweest bij je opa en verder terug ...
Waarom denk jij dat iemand altijd al bestaat? Waarom zou ik bij mijn opa zijn geweest? Omdat ik voor een gedeelte besta uit van hem gekopiëerde dna stukjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Anoniem: 81195 schreef op 21 March 2003 @ 11:08:

ik denk zeker wel dat er een hel is. ga eens even voor je zelf na in princiepe ben je er altijd al geweest bij je opa en veder terug, denken jullie dan echt al ga je dood dat het opeens over is. voor de gelovige 'bekeerde'is er de hemel en voor de ongelovige mensen is er de hel

Ik snap er helemaal niks van. Zou je het aub willen toelichten?!

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jij als persoon komt neem ik aan via je vader in je moeder en na 9 maanden kom jij opeens te voorschijn. zo is dat ook bij je opa gebeurt toen kwam je vader, dus het is een oneindige lus. je hebt altijd al in je voor ouders geleeft. dat kan je ook zien in je dna. maar als dat zo is, hoe ik hier over denk kan het volgens mij nooit zo zijn dat als je dood gaat dat er daarna niks meer is. dus als je niet in de hemel komt moet je ergens anders heen dat zal dan wel de hel zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 23-05 17:05

Dido

heforshe

Anoniem: 81195 schreef op 21 March 2003 @ 11:37:
jij als persoon komt neem ik aan via je vader in je moeder en na 9 maanden kom jij opeens te voorschijn. zo is dat ook bij je opa gebeurt toen kwam je vader, dus het is een oneindige lus. je hebt altijd al in je voor ouders geleeft. dat kan je ook zien in je dna. maar als dat zo is, hoe ik hier over denk kan het volgens mij nooit zo zijn dat als je dood gaat dat er daarna niks meer is. dus als je niet in de hemel komt moet je ergens anders heen dat zal dan wel de hel zijn

Dan gaat dat toch alleen maar op voor mensen zonder kinderen?

Anders leef je volgens diezelfde (het lijkt wel reincarnatie) theorie verder in je kinderen, en is er geen hemel of hel nodig voor je.

Dus, waar j ein gelooft is niet van belang, zolang je je maar aan het gebod "gaat heen en vermenivuldigt U" houdt?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y3PP3R
Mister X, hartelijk dank! Je hebt me enorm geholpen!

Maar hoe zit het nu, in Nederland zelf zijn al zo'n 60.000 Jehova's getuigen, wereld wijd al meer dan 144.000, waarom gaan jullie door met bekeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Ja...dan zullen dus een paar Jehova's zich moeten opofferen...of iets dergelijks??!!

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
MIster X schreef op 21 March 2003 @ 02:08:

Dat is raar. Is Jesaja 66 soms geschrapt uit jullie bijbel?
Want gelijk als die nieuwe hemel en die nieuwe aarde, die Ik maken zal, voor Mijn aangezicht zullen staan, spreekt de HEERE, alzo zal ook ulieder zaad en ulieder naam staan.
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Y3PP3R schreef op 21 March 2003 @ 11:41:

Maar hoe zit het nu, in Nederland zelf zijn al zo'n 60.000 Jehova's getuigen, wereld wijd al meer dan 144.000, waarom gaan jullie door met bekeren?
Omdat 't werkt, en omdat er natuurlijk per dag wel een paar nieuwe baby's bijkomen, en omdat het woord verspreid moet worden. Zou ook niet motiverend zijn om al bij 144.000 op te houden, niet?

Denk hier maar eens over na. Volgens het Christendom ben je een gelovige. Maar, volgens de Islam ben jij ongelovige, evenals een hele set andere religies.

Zou dat niet volgens je logica inhouden dat, waar je dan ook in gelooft, je altijd in iemand z'n hel komt?

En is de Hel eigenlijk wel rechtvaardig? Je hebt gemiddeld zo'n 70-80 jaar aan leven voor je boeg. Zelfs al zou je alleen maar misdaden uitvoeren, dan is een oneindige straf voor een eindig leven toch nog steeds onrechtvaardig?

[ Voor 26% gewijzigd door Yoozer op 21-03-2003 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yoozer schreef op 21 March 2003 @ 11:47:
[...]

Denk hier maar eens over na. Volgens het Christendom ben je een gelovige. Maar, volgens de Islam ben jij ongelovige, evenals een hele set andere religies.

Zou dat niet volgens je logica inhouden dat, waar je dan ook in gelooft, je altijd in iemand z'n hel komt?

En is de Hel eigenlijk wel rechtvaardig? Je hebt gemiddeld zo'n 70-80 jaar aan leven voor je boeg. Zelfs al zou je alleen maar misdaden uitvoeren, dan is een oneindige straf voor een eindig leven toch nog steeds onrechtvaardig?
Ja ik denk van wel je hebt 70 a 80 jaar om je te bewijzen. dat is erg lang ,maargoed ik denk dat het dan wel rechtvaardig is om eeuwig gestraft te worden.

ja en voor de islam ben ik ongelovig maar dat maakt mij niet uit. ik brobeer hun ook in hun waarde te laten dus moeten ze dat bij mij ook doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-05 19:59

ALH

Dat ze trouwens niet in de 3-eenheid geloven is best logisch, het staat nergens in de bijbel en is zodoende onschriftuurlijk net als de kinderdoop.....

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ALH schreef op 21 March 2003 @ 13:12:
Dat ze trouwens niet in de 3-eenheid geloven is best logisch, het staat nergens in de bijbel en is zodoende onschriftuurlijk net als de kinderdoop.....
Alhoewel het woord 'drie-eenheid' als zodanig niet in de Bijbel voorkomt wil nog niet zeggen dat het niet indirect wordt bedoeld.

De kinderdoop is een geheel andere discussie, imho, die hier, naar mij dunkt niet erg op zijn plaats is maar mijns inziens wel interessant. Bij deze discussie wordt overigens over het algemeen NIET getwijfeld over de drie-eenheid en over het volbrachte werk van Jezus Christus als fundament voor het geloof. De kinderdoop is daarom ook lang niet zo ingrijpend als die van de drie-eenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Anoniem: 81195 schreef op 21 March 2003 @ 12:50:
Ja ik denk van wel je hebt 70 a 80 jaar om je te bewijzen. dat is erg lang ,maargoed ik denk dat het dan wel rechtvaardig is om eeuwig gestraft te worden.

ja en voor de islam ben ik ongelovig maar dat maakt mij niet uit. ik brobeer hun ook in hun waarde te laten dus moeten ze dat bij mij ook doen
Stel je nu dan eens even voor dat het toevallig zo zou zijn dat de islam wel gelijk heeft. Je bent nooit naar de moskee geweest om te bidden, gaf niet genoeg aan de armen, en hebt je hele leven zonder pardon varkensvlees gegeten. Je bent continu tegen de leer ingegaan en hebt niet om vergeving gevraagd.

En dan wordt jij omdat je toevallig niet van het goede geloof bent voor eeuwig de hel ingesmeten, en jij vind 't dan nog steeds rechtvaardig? :)

Ik noem nu de Islam als voorbeeld tegenover het Christendom. Volgens dezelfde redenering kan je het ook omdraaien en een hele hoop moslims niet in de hemel binnenlaten, en wederom volgens dezelfde redenering zou slechts 1 afsplitsing van de christenen die met elkaar overhoop liggen over de verschillen in de doctrine in de hemel komen, zoals hier ook al (in mindere mate) gedemonstreerd was. Dan negeer ik even voor het gemak de doctrines die wat toleranter zijn en waar dergelijke haarkloverij niet zoveel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Ik vind dit soort discussies altijd erg interessant maar ik snap nu even iets niet.
Ik zie het verband tussen het altijd al in mijn voorouders geleeft hebben en dat het daarom logisch zou zijn dat ik na mijn dood in hemel of hel moet komen. Ook denk ik dat Yoozer met zijn laatste posts dit standpunt ook al aardig ondermijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Anoniem: 42142 schreef op 21 March 2003 @ 13:28:
[...]

Alhoewel het woord 'drie-eenheid' als zodanig niet in de Bijbel voorkomt wil nog niet zeggen dat het niet indirect wordt bedoeld.
Noem 'es een bijbeltekst dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozz
De kinderdoop is gebaseerd op de besnijdenis. Dit gebeurde en gebeurt bij Joodse jongentjes als ze 8 weken oud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jozz schreef op 21 March 2003 @ 15:42:
De kinderdoop is gebaseerd op de besnijdenis. Dit gebeurde en gebeurt bij Joodse jongentjes als ze 8 weken oud zijn.
Acht dagen om precies te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
Anoniem: 42142 schreef op 21 March 2003 @ 16:18:
[...]

Lees Johannes 1 erop na.
En Genesis 1

* KnoppenSpook is ook van mening dat kinderdoop niet bijbels is, volwassen doop daarintegen wel

Ik denk dat je de drie-eenheid zo moet zien.
Vader is niet de Zoon, is niet de Heilige Geest
Zoon is niet de Vader, is niet de Heilige Geest
Heilig Geest is niet de Vader, is niet de Zoon
Vader is wel God
Zoon is wel God
Heilige Geest is wel God

Zo valt het tenminste nog enigzins voor te stellen... (voor mij iig)

[ Voor 59% gewijzigd door KnoppenSpook op 21-03-2003 16:27 ]

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozz
Anoniem: 42142 schreef op 21 March 2003 @ 16:19:
[...]

Acht dagen om precies te zijn.
inderdaad:

Lukas 1: 59-60

59 En het geschiedde, dat zij op den achtsten dag kwamen, om het kindeken te besnijden, en noemden het Zacharias, naar den naam zijns vaders.
60 En zijn moeder antwoordde en zeide: Niet alzo, maar hij zal Johannes heten.

Lukas 2: 21

21 En als acht dagen vervuld waren, dat men het Kindeken besnijden zou, zo werd Zijn Naam genaamd JEZUS, welke genaamd was van den engel, eer Hij in het lichaam ontvangen was.

Ik vergiste me, ik wist dat het iets met 8 te maken had.

[ Voor 25% gewijzigd door Jozz op 21-03-2003 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69832

Dat ze trouwens niet in de 3-eenheid geloven is best logisch, het staat nergens in de bijbel en is zodoende onschriftuurlijk net als de kinderdoop...
Drie-eenheid

In de Bijbel is eigenlijk geen directe tekst te vinden waarop de Drie-eenheid te baseren is. Dat wil zeggen dat er nergens letterlijk staat dat wij God, Jezus, en de Heilige Geest als één persoon moeten (kunnen) beschouwen.

De volgende teksten komen dicht in de buurt:
1 Johannes 5:7,8 (NKJV)
For there are three that bear witness in heaven: the Father, the Word, and the Holy Spirit; and these three are one. 8 And there are three that bear witness on earth: the Spirit, the water, and the blood; and these three agree as one.

Note: 5:8 NU-Text and M-Text omit the words from in heaven (verse 7) through on earth (verse 8 ). Only four or five very late manuscripts contain these words in Greek.
(NU-text en M-text zijn verschillende tekstbronnen, zie hier)
Dit is de tekst die ik het meest gebruikt heb horen worden ter ondersteuning van het dogma van de Drie-eenheid. De voetnoot die er in de meeste (nieuwere) vertalingen bij staat is veelzeggend: het vers met de drieslag 'de Vader, het Woord (=de Zoon, zie Johannes 1) en de Heilige Geest' ontbreekt in de oudere manuscripten.
Mattheus 3:16,17 (NKJV) (de doop van Jezus)
16 As soon as Jesus was baptized, he went up out of the water. At that moment heaven was opened, and he saw the Spirit of God descending like a dove and lighting on him. 17 And a voice from heaven said, "This is my Son, whom I love; with him I am well pleased."
In deze verzen komen voornoemde drie personen ook bij elkaar en dit vers hoort ook bij de meest als steun voor het dogma van de Drie-eenheid gebruikte Bijbelplaatsen.
Hier vind je trouwens een overzicht (zonder commentaar) van 'NT Passages mutually involving the Father, Son, and Spirit'. Er wordt niet geclaimd dat dit even zovele bewijzen zijn voor de Drie-eenheid, maar het is handig als je 't even wilt bestuderen. Ik vond de link overigens op deze grondig doordachte pagina.

Ik ga er niet meer noemen. Hier is eeuwen lang over nagedacht, gediscussieerd, getheologiseerd, en gefantaseerd. Het probleem is: we vinden geen polytheïstische tendenzen in de Bijbel, maar alleen maar een monotheïsme; tegelijk we vinden wel meerdere Goddelijke (?) personen. Hoe dat te combineren?

Ik denk dat je de Drie-eenheid het beste kunt zien als niet meer dan een formulering van dat probleem.

Tja. De 'mainstream'-christenen kiezen voor een dogma dat hoe je het ook wendt of keert moeilijk te begrijpen is. De Jehovah's-getuigen kiezen ervoor de drie niet als één te zien, waarmee de godheid van de personen weer in het geding komt.

Kortom: het is hoe dan ook moeilijk. In ieder geval is het, gezien de geringe directe Bijbelse evidentie, 'n beetje eng om ziel en zaligheid aan het dogma van de Drie-eenheid op te hangen (om maar 'ns een toepasselijke uitdrukking te gebruiken). Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat Jezus geen God/niet goddelijk is. Ik persoonlijk geloof van wel; zie bijvoorbeeld o.a. Johannes 1:14,18; 3:16,18; 1 Johannes 4:9, waar gesproken wordt over 'Gods eniggeborene/eniggeboren Zoon'.
Anoniem: 42142 schreef op 21 March 2003 @ 10:06:Niemand komt tot God de Vader dan door Mij, zo zegt Jezus. En sprak Hij ook niet: wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien? Welke Bijbelse grondslag is er tegen de drie-eenheid?
Dat is niet de juiste vraag, want nu keer je de bewijslast om. Aangezien Drie-eenheid als concept niet in de Bijbel voorkomt maar bedacht is door theologen moet je vragen 'wat is de Bijbelse grondslag [i]voor/i] Drie-eenheid?'. Misschien is er wel grond om de hypothese op te vesten. Misschien ook niet. In ieder geval zal het slechts een ontworpen concept zijn. Dat hoeft geen probleem te zijn, als je er ook maar zo mee om gaat. Ik geloof wel dat er één God is - en tegelijk, dat Vader, Zoon en heilige Geest de eigenschap goddelijk te zijn bezitten. Daar is nog veel meer over te zeggen maar ik post eerst maar 'ns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
Het verbaasd met altijd weer om te zien hoe hard topics over Jehovah's Getuigen lopen. Ik wil iedereen die vragen heeft aanmoedigen om eerst eens op http://www.xs4all.nl/~mmix/pages/jg.htm te kijken, waar ik op veel punten al in ben gegaan. Bij het beantwoorden heb ik even een onderverdeling gemaakt in onderwerpen.

144.000
Allochtoon schreef op 21 maart 2003 @ 02:44:
Ik kan me in heel veel stellingen inleven, maar hoe komen de getuigen erbij dat er precies 144.000 mensen naar de hemel gaan? En mogen dat alleen maar Getuigen zijn dan? ... Als god almachtig is, waarom is hij dan niet machtig genoeg om iedereen die het verdiend een plaatsje in de hemel te gunnen? ... Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het cijfer 144000 gebaseerd is op angst, immers, elke Getuige wil natuurlijk naar de hemel. Stel dat je niet bij dat aantal zit! Hoeveel Getuigen zouden er wel niet op de hele wereld voorkomen? Misschien moet dat aantal wel doorberekend worden aan de huidige wereldbevolking? ... Na wat zoekwerk kom ik het antwoord tegen in: Openbaring 14:1-3
Nee, niet elke Jehovah's Getuige hoopt in de hemel te komen. Vrijwel allemaal hopen in een aards paradijs te gaan leven. Het volgende gedeelte komt uit een eerder topic:

MIster X schreef op 16 August 2002 @ 19:38
--------------------------------------------------------------------------------
Allereerst: de joden vóór Jezus hebben nooit het idee gehad naar de hemel te gaan. Die gedachte die voor ons zo 'normaal' is ('alle goede mensen gaan naar de hemel'), vinden we nergens terug in het OT. Welke hoop hadden zij? "De rechtvaardigen, díe zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven." - Psalm 37:29

Hoewel Jezus erover sprak dat er mensen naar de hemel zouden gaan, sprak hij ook over een 'aardse' hoop. "Gelukkig zijn zij die zich bewust zijn van hun geestelijke nood, want hun behoort het koninkrijk der hemelen toe. Gelukkig zijn de zachtaardigen, want zij zullen de aarde beërven. Gelukkig zijn zij die ter wille van de rechtvaardigheid zijn vervolgd, want hun behoort het koninkrijk der hemelen toe." - Mattheüs 5:3,5,10

Ja, de christenen uit de eerste eeuw hoopten dat zij naar de hemel zouden gaan, terwijl de getrouwe joden daarvoor op aarde een opstanding hoopten te krijgen. Daarover zo meer...

Het getal 144.000 wordt twee keer genoemd in de bijbel:

"En ik hoorde het aantal van hen die verzegeld werden, honderd vierenveertig duizend, verzegeld uit elke stam van de zonen van Israël:" - Openbaring 7:4

"En ik zag, en zie! het Lam stond op de berg Sion, en met hem honderd vierenveertig duizend, die zijn naam en de naam van zijn Vader op hun voorhoofd geschreven droegen. En ik hoorde een geluid uit de hemel als het geluid van vele wateren en als het geluid van zware donder; en het geluid dat ik hoorde, was als van zangers die zichzelf op de harp begeleiden, spelend op hun harpen. En zij zingen als het ware een nieuw lied vóór de troon en vóór de vier levende schepselen en de oudere personen; en niemand kon zich dat lied eigen maken dan de honderd vierenveertig duizend, die van de aarde zijn gekocht." - Openbaring 14:1-3

Het gaat hier om mensen 'die van de aarde zijn gekocht'. Hier valt direct een link te leggen met een ander gedeelte van Openbaring: "En zij zingen een nieuw lied en zeggen: "Gij zijt waardig de boekrol te nemen en haar zegels te openen, want gij werdt geslacht en gij hebt met uw bloed uit elke stam en taal en elk volk en elke natie personen voor God gekocht, en gij hebt hen gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters voor onze God, en zij zullen als koningen over de aarde regeren."" - Openbaring 5:9,10.

Ook dezen zijn van de aarde gekocht en ook dezen zingen een nieuw lied, het gaat dus om dezelfde groep. Interessant detail uit Openbaring 5 is dat zij koningen en priesters worden genoemd. Dat verklaart meteen waarom zij in Opb 14:1 samen met het lam op de berg Sion staan.

Er valt ook meteen een link te leggen met Jezus' woorden: "Vreest niet, kleine kudde, want het heeft UW Vader goedgedacht U het koninkrijk te geven." (Lukas 12:32). Jezus noemde zijn naast volgelingen 'kleine kudde'. En hij vergelijkt hen vaker met schapen: "Ik ben de voortreffelijke herder, en ik ken mijn schapen en mijn schapen kennen mij, evenals de Vader mij kent en ik de Vader ken; en ik doe afstand van mijn ziel ten behoeve van de schapen." - Johannes 10:14,15.

Maar direct na deze woorden zegt Jezus iets heel interessants: "En ik heb nog andere schapen, die niet van deze kooi zijn; ook die moet ik brengen, en zij zullen naar mijn stem luisteren, en zij zullen één kudde, één herder worden." - Johannes 10:16

Ook Openbaring noemt behalve de 144.000 direct nog een hele andere groep: "Na deze dingen zag ik, en zie! een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natiën en stammen en volken en talen, staande voor de troon en voor het Lam, gehuld in lange witte gewaden, en er waren palmtakken in hun handen. En zij blijven met een luide stem roepen en zeggen: "Redding hebben wij te danken aan onze God, die op de troon is gezeten, en aan het Lam." En een van de oudere personen nam het woord en zei tot mij: "Wie zijn dezen die in de lange witte gewaden gehuld zijn, en waar zijn zij vandaan gekomen?" Daarop zei ik onmiddellijk tot hem: "Mijn heer, gíj weet het." En hij zei tot mij: "Dezen zijn het die uit de grote verdrukking komen, en zij hebben hun lange gewaden gewassen en hebben ze wit gemaakt in het bloed van het Lam." - Openbaring 7:9,10,13,14

Ja, eerst het onderscheid tussen een aardse en een hemelse hoop, tussen 'schapen' en 'andere schapen' en nu ook tussen de 144.000 en de grote schare.

Tot slot blijkt ook uit Jezus illustratie van de schapen en de bokken het onderscheid tussen twee groepen. De mensen worden in de eindtijd beoordeeld naar aanleiding van hun handelwijze tegenover Jezus' 'broeders'. En degenen die zijn 'broeders' goed behandeld hebben, worden de 'rechtvaardigen' genoemd die eeuwig leven krijgen. En dat terwijl de 'heiligen' juist deel zouden nemen aan het oordeel. - Mt 25:31-33, 40, 46; 1 Kor 6:2.

Onze conclusie als JG: er is een kleine kudde van 144.000 personen van de aarde gekocht om samen met Jezus als koningen en priesters vanuit de hemel te regeren over de aarde. Op de aarde zal een rechtvaardige grote schare andere schapen gaan wonen.
--------------------------------------------------------------------------------
Anoniem: 42142 schreef op 21 maart 2003 @ 10:06:
144000 is een overduidelijk symbolisch getal. Het gehele boek Openbaringen bevat heel veel symboliek waarbij de getallen 3, 7, 12, 144 (12*12) en 1000 vele malen voorkomen.
144000 duidt hier, imho, naar de volheid. 12 * 12 * 1000 = 144000; 12 wordt vaak gebruikt om het volk van God aan te duiden (zie bijvoorbeeld de 12 stammen). 1000 Wordt als een hele hoop gezien en 144000 zijn er dus HEEL veel. Er wordt immers over een schare die NIEMAND tellen kan gesproken? En 144000 is best te tellen hoor!
Er is dus geen Bijbelse grondslag te vinden om dit getal letterlijk te nemen, laat staan 144000 regeerders/koningen/koninginnen/whatever. Wel worden we in de Bijbel opgeroepen om in navolging van Christus als koning, priester en profeet te leven.
De 144.000 is een andere groep dan de grote schare (die niet te tellen is). Als het getal 144.000 niet letterlijk was, zou het contrast met de grote schare volkomen zoek zijn. Daarom schrijft bijvoorbeeld de bijbelgeleerde E. W. Bullinger: „Het is slechts de vermelding van een feit: een vastomlijnd aantal in tegenstelling tot het onbepaalde aantal in ditzelfde hoofdstuk.”
Y3PP3R schreef op 21 March 2003 @ 11:41:

Allereerst is het niet ons doel mensen te bekeren, dat is onmogelijk. Wij kunnen mensen hooguit informatie aanreiken op grond waarvan zij zichzelf bekeren. Toch is groei niet onze beweegreden om te prediken: „In feite heeft Jehovah ons in de volgende woorden het gebod opgelegd: ’Ik heb u aangesteld als een licht der natiën, opdat gij tot aan het uiteinde der aarde tot redding zoudt zijn’” (Han 13:47).
Leutje schreef op 21 maart 2003 @ 10:19:
[We geloven dat 144.000 naar de hemel gaan en dat alle andere rechtvaardige mensen op aarde blijven wonen.]?

zit hier toch een groot probleem dacht ik zo ... door de eeuwen heen gezien kom je al gauw op een paar honderd miljard mensen
hoe krijg je die allemaal op 1 wereldbol? ... want in zo een overvolle wereld zou het niet fijn wonen zijn
Ja, daar snijd je een erkend probleem aan. Op het ogenblik bedraagt het landoppervlak van de aarde ongeveer 147.600.000 km2. Gesteld dat de helft daarvan voor andere doeleinden wordt gereserveerd, dan blijft er nog altijd ca. 0,37 ha per persoon over wanneer er 20 miljard mensen op aarde zouden leven, meer dan voldoende voor de verbouw van voedsel. (De oorzaak van de huidige voedseltekorten is niet een onvermogen van de aarde om voldoende voort te brengen, maar politieke wedijver en commerciële hebzucht.) God gaf aan Adam en Eva het gebod: 'Vult de aarde'. Nu, als jij een glas met drinken vult, dan stop je wanneer je glas vol is. Wellicht zal God er op een wonderbaarlijke manier voor zorgen dat de mens zich niet meer voortplant wanneer de aarde vol is. In ieder geval doet de bijbel hierover verder geen uitspraken.

Drie-eenheid
Welke Bijbelse grondslag is er tegen de drie-eenheid?
Wel, eigenlijk vond ik strangeloops antwoord wel treffend:
Anoniem: 69832 schreef op 21 maart 2003 @ 19:29:
Dat is niet de juiste vraag, want nu keer je de bewijslast om. Aangezien Drie-eenheid als concept niet in de Bijbel voorkomt maar bedacht is door theologen moet je vragen 'wat is de Bijbelse grondslag [i]voor/i] Drie-eenheid?'. Misschien is er wel grond om de hypothese op te vesten. Misschien ook niet. In ieder geval zal het slechts een ontworpen concept zijn. Dat hoeft geen probleem te zijn, als je er ook maar zo mee om gaat. Ik geloof wel dat er één God is - en tegelijk, dat Vader, Zoon en heilige Geest de eigenschap goddelijk te zijn bezitten. Daar is nog veel meer over te zeggen maar ik post eerst maar 'ns.
Maar goed, om toch nog wat argumenten tegen de drie-eenheid aan te halen: het volgende gedeelte postte ik een tijd terug op een ander forum...

Jezus is de eerste schepping van God.

- [Jezus] is de eerstegeborene van heel de Schepping. – Kol. 3:15, WV.
- Het begin des schepping Gods. – Opb. 3:14, SV.
- Jahweh schiep mij als zijn eerste gewrocht, Als het eerste werk, dat Hij ooit heeft gemaakt – Spr. 8:22, PC.

Jezus was de zoon van God. Dit werd erkend door Jezus zelf, door God, door zijn vrienden en door zijn vijanden.

- Hij heeft gezegd: ik ben Gods Zoon. – Mt. 27:43, NBG.
- Deze is mijn Zoon. – Mt. 17:5, NBG.
- Waarlijk, Gij zijt Gods Zoon! – Mt. 17:33, NBG.
- Zoon van God. – Mt. 8:29, NBG.

Het woord ‘zoon’ duidt altijd op een nakomeling van een vader. Helemaal in de oosterse cultuur is een zoon altijd onderworpen aan zijn vader, zij zijn nooit aan elkaar gelijk.

God is ook God van Jezus; Jezus is een knecht van God.

- De God en Vader van onzen Here Jezus Christus. – 1Pe. 1:3, NBG.
- Ik vaar op tot mijnen Vader en uwen Vader, en tot mijnen God en tot uwen God. – Joh. 20:17, SV.
- Ik ga heen naar de Vader, want de Vader is groter dan Ik. – Joh 14:28, Voorhoeve.
- Uw heilige knecht Jezus, die U hebt gezalfd. – Han. 4:27, WV.
- God is het hoofd van de Christus. – 1Kor. 11:3, NBV.

Jezus gaf duidelijk aan dat er een onderscheid tussen hem en de Vader en de heilige geest was. Jezus wist en kon bepaalde dingen niet, die de Vader wèl wist en kon.

- Waarom noem je mij goed? Niemand is goed, behalve God. – Mr. 10:18, NBV.
- Wie aan weerskanten van mijn troon zullen zitten, beslis Ik niet. Die plaatsen zijn bestemd voor de mensen die mijn Vader heeft uitgekozen. – Mt. 20:23, Het Boek.
- Niet wat ik wil, maar wat u wilt moet gebeuren. – Lu. 22:42, GNB.
- Niemand weet wanneer die dag of dat tijdstip zal aanbreken, … de Zoon niet, alleen de Vader weet het. – Mr. 13:32, NBV.
- Als iemand kwaadspreekt van de Mensenzoon, zal hij vergeving krijgen, maar als hij kwaadspreekt van de heilige geest, dan zal God het hem niet vergeven. – Mt. 12:32, GNB.
- De Zoon kan niets van zichzelven doen, tenzij hij de Vader dat ziet doen. – Joh. 5:19, SV.
- Alles is Mij door mijn Vader in handen gegeven. – Mt. 11:27, WV.
- Hoewel hij Gods gestalte had, dacht hij er niet aan de gelijkheid met God door roof zich toe te eigenen. – Fil. 2:6, LV.

Als Jezus God was geweest, had hij ook ‘goed’ genoemd kunnen worden. Als hij gelijk was aan de Vader, had ook Jezus de macht gehad in de hemel plaatsen toe te wijzen en had hij ook geweten wanneer ‘die dag’ zou aanbreken.

Uiteindelijk stierf Jezus, terwijl God niet kan sterven.

- Vader, in uw handen beveel Ik mijn geest. En toen Hij dit gezegd had, stierf Hij. – Lu. 23:46, Voorhoeve.
- Zijt Gij dan niet sinds oude tijden Jahweh, mijn heilige God, die niet sterft? – Hab. 1:12, PC.

Jezus hemelse positie als koning is hem door God gegeven, maar hij zal die koningsmacht in de toekomst aan zijn God en Vader teruggeven.

- God heeft hem een plaats gegeven aan zijn rechterhand, hem verheven tot leidsman en redder. – Han. 5:31, NBV.
- [God] heeft alles onder zijn voeten gesteld en Hem als hoofd boven al. – Ef. 1:22, NBG.
- En dan komt het einde, dan draagt hij het koningschap over aan God, de Vader, nadat hij alle heerschappij en elke macht en elke kracht vernietigd heeft… En op het moment dat alles aan hem onderworpen is, zal de Zoon zichzelf onderwerpen aan hem die alles aan hem onderworpen heeft, opdat God over alles en allen zal regeren. – 1 Kor. 15:24, 28, NBV.

En dit stuk staat op mijn site.

Heel veel christenen geloven in de drie-eenheid. Wij zijn echter door zorgvuldige studie van de bijbel tot de conclusie gekomen dat Jezus en zijn discipelen geen drie-eenheid onderwezen. Er zijn twee verschillende zienswijzen m.b.t. de drie-eenheid. Volgens de geloofsbelijdenis van Athanasius zijn er drie goddelijke Personen die aan elkaar gelijk zijn en te zamen één God vormen. De andere zienswijze is dat God zich in drie verschillende vormen (dus niet aparte of onderscheiden personen) 'bedient'.

De eerste zienswijze strookt niet met Jezus eigen woorden: "De Vader is groter dan ik" (Johannes 14:28). Dat is in overeenstemming met de teksten hierboven waaruit blijkt dat Jezus een begin heeft gehad. De verhouding die wordt uitgedrukt door de termen vader en zoon, zijn geheel van toepassing op de Zoon Jezus Christus en zijn Vader Jehovah God. Zouden deze twee aan elkaar gelijk zijn geweest in macht en eeuwigheid, dan ligt de uitdrukking 'broers' meer voor de hand, maar die uitdrukking wordt eenvoudig niet op hen toegepast.

Hiermee komt meteen al de tweede zienswijze in het gedrang. Als de Vader, de Zoon en de Heilige Geest drie manifestaties zijn van één God, dan moet elke manifestatie over dezelfde macht en wijsheid beschikken. Maar Jezus wist en kon bepaalde dingen niet die de Vader wél kon en wist. "Van die dag en dat uur weet niemand iets af, noch de engelen der hemelen noch de Zoon, dan de Vader alleen" (Mattheüs 24:36). "De Zoon kan niets uit zichzelf doen, maar alleen datgene wat hij de Vader ziet doen" (Johannes 5:19).

Sommigen zullen misschien opmerken: "Maar er staat duidelijk in de bijbel 'Ik en de Vader zijn één'?" En dat klopt natuurlijk ook. Maar let eens op hoe Jezus die woorden zelf uitlegde toen hij over zijn volgelingen zei: "Mogen ze allen één zijn, gelijk Gij, Vader, het zijt in Mij, en Ik in U; mogen ze ook één zijn in Ons, opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt. En de glorie, die Gij Mij hebt gegeven, heb Ik ook aan hen gegeven, opdat zij één zouden zijn, gelijk Wij één zijn" (Johannes 17:21,22; Petrus Canisius-vertaling). Op wat voor manier moeten de volgelingen van Jezus 'één' zijn? "Eensgezind met één mond de God en Vader van onze Heer Jezus Christus verheerlijken" (Romeinen 15:6). Zo werken ook Jehovah God en zijn zoon Jezus Christus altijd eensgezind samen: zij zijn in harmonie, zij zijn het altijd met elkaar eens.
Niemand komt tot God de Vader dan door Mij, zo zegt Jezus.
Juist, Jezus was de middelaar tussen God en mensen en kan dus niet tegelijkertijd zelf God zijn.
En sprak Hij ook niet: wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien?
In Joh 1:18 staat dat 'geen mens ooit God heeft gezien', maar dat Jezus hem 'heeft verklaard'. Daaruit valt dus ook al meteen op te maken dat Jezus geen God kan zijn, want mensen hebben Jezus wel degelijk gezien. Door zijn intieme omgang met zijn Vader leek Jezus sprekend op Hem en daarom kon hij de bovenstaande uitspraak doen. Ook in deze tijd zijn tonen uitdrukkingen als 'de appel valt niet ver van de boom' en 'zo vader, zo zoon' aan dat we door het leren kennen van een zoon, indirect ook de vader leren kennen. Zo was het ook met Jezus: hij weerspiegelde op volmaakte wijze de eigenschappen van zijn Vader.
'Geen mens ooit God heeft gezien'?
Ik snap niet hoe je daaruit opmaakte dat er een drie-eenheid is. Integendeel, God sprak: 'Laten wij de mens maken naar ons beeld', in meervoud. Uit Kol 1:15-17 blijkt dat hij tegen Jezus sprak. Hier is dus duidelijk sprake van 2 individuen die samenwerkten, hetgeen iets anders is dat 1 persoon die zich op meerdere manieren manifesteerd.
KnoppenSpook schreef op 21 March 2003 @ 16:20:
Ik denk dat je de drie-eenheid zo moet zien.
Vader is niet de Zoon, is niet de Heilige Geest
Zoon is niet de Vader, is niet de Heilige Geest
Heilig Geest is niet de Vader, is niet de Zoon
Vader is wel God
Zoon is wel God
Heilige Geest is wel God

Zo valt het tenminste nog enigzins voor te stellen... (voor mij iig)
Grappig dat de meeste christenen niet eens drie-eenheid kunnen definieren.
Anoniem: 69832 schreef op 21 maart 2003 @ 19:29:
In de Bijbel is eigenlijk geen directe tekst te vinden waarop de Drie-eenheid te baseren is. Dat wil zeggen dat er nergens letterlijk staat dat wij God, Jezus, en de Heilige Geest als één persoon moeten (kunnen) beschouwen.

De volgende teksten komen dicht in de buurt:

[1 Johannes 5:7,8 (NKJV)
For there are three that bear witness in heaven: the Father, the Word, and the Holy Spirit; and these three are one. 8 And there are three that bear witness on earth: the Spirit, the water, and the blood; and these three agree as one.

Note: 5:8 NU-Text and M-Text omit the words from in heaven (verse 7) through on earth (verse 8 ). Only four or five very late manuscripts contain these words in Greek.
(NU-text en M-text zijn verschillende tekstbronnen, zie hier)]

Dit is de tekst die ik het meest gebruikt heb horen worden ter ondersteuning van het dogma van de Drie-eenheid. De voetnoot die er in de meeste (nieuwere) vertalingen bij staat is veelzeggend: het vers met de drieslag 'de Vader, het Woord (=de Zoon, zie Johannes 1) en de Heilige Geest' ontbreekt in de oudere manuscripten.
toon volledige bericht
Duidelijk stukje vervalsing van de bijbel. De meeste moderne vertalingen laten dit gedeelte daarom weg.
[Mattheus 3:16,17 (NKJV) (de doop van Jezus)
16 As soon as Jesus was baptized, he went up out of the water. At that moment heaven was opened, and he saw the Spirit of God descending like a dove and lighting on him. 17 And a voice from heaven said, "This is my Son, whom I love; with him I am well pleased."]

In deze verzen komen voornoemde drie personen ook bij elkaar en dit vers hoort ook bij de meest als steun voor het dogma van de Drie-eenheid gebruikte Bijbelplaatsen.
Natuurlijk een zeer zwak bewijs voor de drie-eenheid. Alweer juist het tegendeel. Terwijl Jezus op aarde was, was God in de hemel en de heilige geest zweefde er ergens tussenin. Kan dat één persoon zijn? Of is het logischer te concluderen dat het er drie zijn?

Hel

Ik citeer uit de FAQ: "Er is geen vurige hel waar mensen voor eeuwig worden gepijnigd. Met de 'hel' wordt het graf bedoeld (Job 14:13; Openbaring 20:13-14; Jeremia 7:31; Romeinen 6:7)."

In Jeremia 7:31 zegt God: "En zij hebben gebouwd de hoogten van Tofeth, dat in het dal des zoons van Hinnom is, om hun zonen en hun dochteren met vuur te verbranden; hetwelk Ik niet heb geboden, noch in Mijn hart is opgekomen." Ja, het kwam dus niet in Gods hart op om mensen met vuur te verbranden! Als hij er een vurige hel op na hield, was dat toch zeker wel eens in zijn hart opgekomen. Hoe is het idee van een liefdevolle God te vereenzelvigen met een God die mensen voor eeuwig (!) pijnigt in een hellevuur? En dat terwijl Romeinen 6:7 zegt dat 'wie gestorven is, vrijgesproken is van zonde'. De dood is de straf op zonde, is wat de bijbel leert.
De hel waarover jij hier spreekt is beter aan te duiden als dodenrijk/helle.
Juist, op veel plaatsen waar oudere vertalingen 'hel' vermelden, is dat in moderne vertalingen door bijvoorbeeld 'dodenrijk' vervangen.
Dit is iets anders als de hel, de plaats waar de satan in geworpen zal worden tezamen met een ieder die aan de satan behoort.
Precies daarom haalde ik in de FAQ ook Openbaring 20:13-14 aan waar staat: "En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken. En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood." Hier staat dus dat de 'hel' in de 'poel des vuurs' wordt geworpen. Eh, de hel was toch al die poel des vuurs? Kan een vurige hel verbrand worden?
En sloeg de rijke man, in de gelijkenis over de arme Lazarus, niet zijn ogen op (deed zijn ogen open), in de hel. Dit duidt niet echt op slapen, dunkt me.
Ja, in een gelijkenis zijn dit soort dingen mogelijk. Net zoals kamelen door het oog van een naald kunnen gaan.

„Stof zijt gij en tot stof zult gij terugkeren.”” (Genesis 3:19)
„Want er is een afloop met betrekking tot de mensenzonen en een afloop met betrekking tot de dieren, en zij hebben dezelfde afloop. Zoals de één sterft, zo sterft de ander, en zij allen hebben slechts één geest, zodat er geen superioriteit is van de mens over het dier, want alles is ijdelheid. Allen gaan naar één plaats. Zij zijn allen uit het stof ontstaan, en zij keren allen tot het stof terug.” (Prediker 3:19-20)

Nieuwe hemel en een nieuwe aarde
In de Bijbel wordt toch duidelijk over een nieuwe hemel en een nieuwe aarde gesproken. Zelf geloof ik ook dat de aarde vernieuwd/danwel herschapen wordt.
Yohan schreef op 21 March 2003 @ 11:46:
[? Opnieuw een aarde scheppen is niet nodig. Deze is goed genoeg, er moet hooguit een grote schoonmaak plaatsvinden.]
Dat is raar. Is Jesaja 66 soms geschrapt uit jullie bijbel?
"Want gelijk als die nieuwe hemel en die nieuwe aarde, die Ik maken zal, voor Mijn aangezicht zullen staan, spreekt de HEERE, alzo zal ook ulieder zaad en ulieder naam staan."
En niet te vergeten: "Verwachtende en haastende tot de toekomst van den dag Gods, in welken de hemelen, door vuur ontstoken zijnde, zullen vergaan, en de elementen brandende zullen versmelten. Maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont." (2 Petrus 3:11-13)

De hemel is de woonplaats van God. Waarom zou God zijn eigen woonplaats gaan verbranden? Bovendien: uit wat voor materiaal is de hemel gemaakt? Kan de hemel verbrand worden door een letterlijk vuur? Nee, natuurlijk niet. Vuur zal geen effect hebben op de hemel. Op zich al 2 indicaties dat Petrus' woorden misschien niet helemaal letterlijk bedoeld zijn.

Petrus' woorden moeten natuurlijk ook in overeenstemming zijn met de rest van de bijbel. Behalve de eerder aangehaalde teksten waarin staat de rechtvaardigen voor eeuwig op de aarde gaan wonen, staat er ook in Psalm 104:5: "[God] heeft de aarde gegrond op haar grondvesten; zij zal nimmermeer noch eeuwiglijk wankelen." Uit de context blijkt duidelijk dat het hier om de letterlijke aarde gaat. En in Prediker 1:4 staat insgelijks: "Het ene geslacht gaat, en het andere geslacht komt; maar de aarde staat in der eeuwigheid." Twee teksten waaruit blijkt dat de aarde eeuwig blijft bestaan.

Het woord aarde heeft soms een figuurlijke betekenis. Zo zegt de bijbel: "En de ganse aarde was van enerlei spraak en enerlei woorden." (Gen 11:1). Wordt hiermee bedoelt dat onze aardbol kon spreken? Soms wordt met aarde niet de letterlijke aardbol bedoeld. We hebben net al gezien dat er een schijnbare tegenstrijdheid is: in Psalmen staat dat de aarde voor eeuwig blijft bestaan, terwijl Petrus schrijft dat de aarde vernietigd wordt. Eén van de twee moet figuurlijk zijn bedoeld. Aangezien Psalmen het duidelijk over de letterlijke aardbol heeft, moet Petrus het dus wel over de figuurlijke aarde hebben.

En ook uit de context van Petrus, kunnen we opmaken dat hij het niet over de letterlijke aarde. Petrus trekt daar een parallel met de dagen van Noach in 2 Pe. 3:5-7. De toenmalige 'wereld' bestond uit 'hemelen en een aarde', en die 'hemelen en aarde', die toenmalige wereld werd door water vernietigd. Werden toen de letterlijke hemel en een letterlijke aarde vernietigd? Nee, de goddeloze mensen werden vernietigd! En ook in vs 7, waar over vuur wordt gesproken, staat heel nadrukkelijke ‘de goddeloze mensen’.

Tot slot heeft Jesaja 66 een vervulling gehad toen de joden terugkeerden uit de ballingschap in Babylon. Hoe gingen de woorden 'nieuwe hemel en nieuwe aarde' destijds in vervulling? De nieuwe hemel was het nieuwe bestuur onder leiding van Artaxerxes, de nieuwe aarde de nieuwe samenleving die de joden in Israël mochten opbouwen.

Divers
Allochtoon schreef op 21 maart 2003 @ 02:44:
Wat ik mij daarnaast ook afvraag, zijn er altijd zoveel Getuigen op de been (denk aan huis aan huis, of op straat) omdat ze graag de hemel willen betreden?
Uit de FAQ: "Zij beschouwen prediken als een morele plicht omdat zij geloven dat iedereen die niet Gods wil doet in de toekomst veroordeeld zal worden. Bovendien is het voor hen een manier om hun loyaliteit aan Jehovah God te tonen. Dat is een belangrijke reden waarom zij herhaaldelijk terugkomen."
['Voorspeld' is een groot woord, maar we hebben in het verleden wel eens verkeerde verwachtingen gehad. Wie niet zou ik zeggen? Overigens distantiëren we ons zelf ook van dergelijke uitspraken uit het verleden.]

Juist, dat was dus ook stom.
[Navolgers van Christus toch? Dat zijn we zeker.]

Navolgers van Jezus als alleen-mens of navolgers als Christus, waarachtig God's Zoon en waarachtig mens?
* zucht * ... Navolgers van Christus, waarachtig God's Zoon en waarachtig mens.
En wie zijn de rechtvaardigen aldus de Jehova's Getuigen? Of zijn dit toevallig alleen de Jehova's Getuigen zelf die niet tot de zogenaamde 144000 behoren? ...
Iedereen die de wil van God doet.
[Wij erkennen de Messias, hoor.]

Maar niet als Gods Zoon. Daarbij erkennen de Jehova's Getuigen ook niet dat Christus alle zonden heeft weggedragen aan het kruis van Golgotha.
Je beeld van ons is pertinent onjuist. Wij geloven absoluut wél dat Jezus de Zoon van God is en dat hij alle zonden voor ons heeft gedragen.
[Nee, wij hebben uit ontvredenheid met de bestaande bijbelvertalingen een eigen bijbelvertaling uitgegeven. Dat is niet een 'andere bijbel' zoals zo vaak gezegd wordt, maar gewoon één van de vele bijbelvertalingen.]

Toch is er een verschil want neem bijvoorbeeld de Grootnieuwsvertaling, De Statenvertaling, de NBG-vertaling en Het Boek. Deze zijn dan wel verschillend qua taalgebruik maar komen in essentie op hetzelfde neer. Ik kan me helaas niet aan de gedachte onttrekken dat de Jehova's Getuigen zich niet in de essentie konden vinden en derhalve zelf de Bijbel vertaald hebben omwille van de essentie welke ze in deze vertaling willen vinden.
Ik vraag me af hoe je erop komt, maar het is niet waar wat je schrijft. De Nieuwe-Wereldvertaling is ook in essentie precies hetzelfde.
[Wij vieren geen Kerstmis.]

Waarom niet?
Uit de FAQ: "Op zich hebben Jehovah's Getuigen geen bezwaar tegen feestdagen en het geven van cadeautjes. Het punt is echter dat zij in veel populaire feestdagen 'heidense' elementen zien (Efeziërs 5:10-11). ... Van de datum waarop Kerstmis wordt gevierd, is algemeen bekend dat die verband houdt met Romeinse feesten ter ere van de zon. De gebruiken ten tijde van Kerstmis zijn rechtstreeks afgeleid van Saturnalia. Bovendien is het niet bekend wanneer Jezus precies geboren is. Maar aangezien herders in Bethlehem in december 's nachts hun schapen altijd in de stal hebben staan, kan Jezus in ieder geval niet eind december zijn geboren aangezien de herders toen wel buiten waren (Lukas 2:8)."
[We geloven dat het kruis een heidense oorsprong heeft.]

Dus de koperen slang, die Mozes in de woestijn op moest richten, is ook heidens? Hopelijk snap je waar ik naar toe wil.
Voor de duidelijkheid: het gaat ons hier om de vorm van het terechtstellingswerktuig. Het Griekse woord stauros wat over het algemeen met 'kruis' wordt vertaald, betekent eigenlijk simpel 'paal'. Hing Mozes die slang aan een kruis of aan een paal? "Mozes maakte een bronzen slang en zette die op een paal." (Numeri 21:9, GNB).
Waar baseren jullie 1914 op? Hopelijk toch niet op de 1e wereldoorlog, want dan zou de 80-jarige oorlog ook wel eens het moment kunnen zijn geweest waarop Jezus terug geweest zou zijn.

Trouwens spreekt Jezus alleen over een zichtbare terugkomst. Dus waar halen jullie onzichtbaar vandaan?
De antwoorden op deze vragen hou je van me tegoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
Hmm, geen enkele reactie op wat ik gisteren schreef. Was inderdaad erg lang. Uit gemakzucht kopieer ik de antwoorden op de volgende vragen ff uit één van onze publicaties...
Waar baseren jullie 1914 op? Hopelijk toch niet op de 1e wereldoorlog, want dan zou de 80-jarige oorlog ook wel eens het moment kunnen zijn geweest waarop Jezus terug geweest zou zijn.
Waarom zeggen Jehovah’s Getuigen dat Gods koninkrijk in 1914 werd opgericht?

De tweevoudige bewijsvoering hiervoor is: (1) De bijbelse chronologie en (2) de gebeurtenissen die zich sedert 1914 als een vervulling van profetieën hebben voorgedaan. Hier willen wij de chronologie beschouwen.

Lees Daniël 4:1-17. Uit de verzen 20-37 blijkt dat deze profetie in Nebukadnezar in vervulling is gegaan. Maar ze heeft ook een grotere vervulling. Hoe weten wij dit? De verzen 3 en 17 tonen aan dat de droom die God aan koning Nebukadnezar gaf, betrekking had op het koninkrijk Gods en op Gods belofte om het te geven „aan wie hij wil . . . zelfs de geringste der mensheid”. Uit de hele bijbel blijkt dat het Jehovah’s voornemen is dat zijn eigen Zoon, Jezus Christus, als Zijn vertegenwoordiger over de mensheid zal regeren (Ps. 2:1-8; Dan. 7:13, 14; 1 Kor. 15:23-25; Openb. 11:15; 12:10). Uit de beschrijving die de bijbel van Jezus geeft, blijkt dat hij werkelijk „de geringste der mensheid” was (Fil. 2:7, 8; Matth. 11:28-30). De profetische droom wijst derhalve naar de tijd dat Jehovah de heerschappij over de mensheid aan zijn eigen Zoon zou geven.

Wat zou er in de tussentijd gebeuren? De heerschappij over de mensheid, voorgesteld door de boom en zijn wortelstomp, zou „een dierehart” hebben (Dan. 4:16). De geschiedenis der mensheid zou beheerst worden door regeringen die de kenmerken van wilde beesten vertoonden. Tegenwoordig worden dieren als symbool van regeringen gebruikt. Ook de bijbel gebruikt wilde beesten als symbolen voor wereldregeringen en voor het gehele wereldomvattende stelsel van menselijke heerschappij onder invloed van Satan (Dan. 7:2-8, 17, 23; 8:20-22; Openb. 13:1, 2). Zoals Jezus te kennen gaf in zijn profetie zou Jeruzalem „door de natiën worden vertreden totdat de bestemde tijden der natiën” vervuld waren (Luk. 21:24). „Jeruzalem” beeldde het koninkrijk Gods af, want van haar koningen werd gezegd dat zij op „de troon van het koningschap van Jehovah” zaten (1 Kron. 28:4, 5; Matth. 5:34, 35). De heidense regeringen, voorgesteld door wilde beesten, zouden dus het recht van Gods koninkrijk om de aangelegenheden der mensen te besturen, „vertreden” en zouden zelf de scepter zwaaien onder leiding van Satan. — Vergelijk Lukas 4:5, 6.

Hoe lang zou het die regeringen worden toegestaan deze heerschappij uit te oefenen voordat Jehovah het Koninkrijk aan Jezus Christus gaf? Daniël 4:16 zegt „zeven tijden” („zeven jaar”, GNB [vs.13], ook JB voetnoot bij vers 13). De bijbel toont aan dat bij het berekenen van profetische tijden een dag als een jaar wordt gerekend (Ezech. 4:6; Num. 14:34). Om hoeveel „dagen” gaat het nu? Openbaring 11:2, 3 verklaart duidelijk dat 42 maanden (drie en een half jaar) in die profetie als 1260 dagen worden gerekend. Zeven jaar zou tweemaal zoveel zijn, ofte wel 2520 dagen. Volgens de regel van „een dag voor een jaar” wordt dat 2520 jaar.

Wanneer begonnen de „zeven tijden” te tellen? Nadat Zedekía, de laatste koning in het typologische koninkrijk van God, door de Babyloniërs van de troon in Jeruzalem verwijderd was (Ezech. 21:25-27). Ten slotte verdween begin oktober 607 v.G.T. ook het laatste spoortje joodse soevereiniteit. De jood Gedalja, die door de Babyloniërs als bestuurder was aangesteld, was toen namelijk vermoord, en de overgebleven joden waren naar Egypte gevlucht (Jeremia, hoofdstuk 40-43). Dit vond plaats zeventig jaar vóór 537 v.G.T., het jaar waarin de joden uit hun ballingschap terugkeerden, ofwel begin oktober 607 v.G.T. (Jer. 29:10; Dan. 9:2; zie het boek „Uw koninkrijk kome”, blz. 186-189).

Hoe wordt dan de tijd tot op 1914 berekend? Wanneer wij vanaf begin oktober 607 v.G.T. 2520 jaar tellen, komen wij uit op begin oktober 1914 G.T., zoals het schema toont.

BEREKENING VAN DE „ZEVEN TIJDEN”

„Zeven tijden” = 7 X 360 = 2520 jaar
Een bijbelse „tijd” of bijbels jaar = 12 X 30 dagen = 360 (Openb. 11:2, 3; 12:6, 14).

In de vervulling van de „zeven tijden” is elke dag gelijk aan een jaar (Ezech. 4:6; Num. 14:34).

Begin oktober 607 v.G.T. tot 31 december 607 v.G.T. = 1/4 jaar
1 januari 606 v.G.T. tot 31 december 1 v.G.T. = 606 jaar
1 januari 1 G.T. tot 31 december 1913 = 1913 jaar
1 januari 1914 tot begin oktober 1914 = 3/4 jaar
Totaal: 2520 jaar

Wat is er op dat tijdstip gebeurd? Jehovah vertrouwde de heerschappij over de mensheid toe aan zijn eigen Zoon, de verheerlijkte Jezus Christus in de hemel. — Dan. 7:13, 14.

Ik weet dat bovenstaande berekening wellicht wat merkwaardig is. De wereldgebeurtenissen van en vanaf 1914 bevestigen echter onze zienswijze dat Jezus' parousia destijds begon.
Trouwens spreekt Jezus alleen over een zichtbare terugkomst. Dus waar halen jullie onzichtbaar vandaan?
Zal Christus zichtbaar voor menselijke ogen wederkomen?

Joh. 14:19: „Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer aanschouwen, maar gij [Jezus’ getrouwe apostelen] zult mij aanschouwen, want ik leef en gij zult leven.” (Jezus had zijn apostelen beloofd dat hij zou terugkomen en hen naar de hemel zou meenemen om bij hem te zijn. Zij zouden hem kunnen zien omdat zij evenals hij geesten zouden zijn. Maar de wereld zou hem niet meer zien. Vergelijk 1 Timótheüs 6:16.)

Hand. 13:34: „[God heeft] hem [Jezus] uit de doden . . . opgewekt om niet meer tot het verderf terug te keren.” (Menselijke lichamen zijn van nature aan verderf onderhevig. Daarom worden in 1 Korinthiërs 15:42, 44 „verderfelijkheid” en „fysiek lichaam” parallel aan elkaar gebruikt. Jezus zal nooit meer zo’n lichaam hebben.)

Joh. 6:51: „Ik ben het levende brood dat uit de hemel is neergedaald; als iemand van dit brood eet, zal hij leven in eeuwigheid; en werkelijk, het brood dat ik zal geven, is mijn vlees ten behoeve van het leven der wereld.” (Aangezien Jezus zijn lichaam gegeven heeft, neemt hij het niet meer terug. Zodoende berooft hij de mensheid niet van de voordelen van het slachtoffer van zijn volmaakte menselijke leven.)

Wat betekent het dat Jezus „op dezelfde wijze” zal komen als hij naar de hemel is opgestegen?

Hand. 1:9-11: „Hij [werd] ten aanschouwen van hen [Jezus’ apostelen] omhooggeheven en een wolk onttrok hem aan hun gezicht. En toen zij met gespannen aandacht in de lucht keken, terwijl hij heenging, zie! daar stonden twee mannen in witte klederen naast hen, en zij zeiden: ’Mannen van Galiléa, waarom staat gij in de lucht te kijken? Deze Jezus, die van u werd opgenomen in de lucht, zal aldus op dezelfde wijze komen als gij hem in de lucht hebt zien gaan.’” (Merk op dat er staat „op dezelfde wijze”, niet in hetzelfde lichaam. Wat was de „wijze” waarop hij ten hemel voer? Zoals vers 9 laat zien, verdween hij uit het gezicht en werd zijn heengaan alleen door zijn discipelen waargenomen. De wereld in het algemeen wist niet wat er gebeurde. Hetzelfde zou met Christus’ wederkomst het geval zijn.)

Wat wil het zeggen dat hij ’op de wolken komt’ en dat ’elk oog hem zal zien’?

Openb. 1:7: „Ziet! Hij komt met de wolken, en elk oog zal hem zien, en degenen die hem doorstoken hebben; en alle stammen van de aarde zullen zich wegens hem in droefheid slaan.” (Ook Matthéüs 24:30; Markus 13:26; Lukas 21:27.)

Waarop duiden „wolken”? Op onzichtbaarheid. Wanneer een vliegtuig zich in een dichte wolk of boven de wolken bevindt, kunnen mensen het vanaf de begane grond gewoonlijk niet zien, hoewel zij wellicht het geronk van de motoren horen. Jehovah zei tot Mozes: „Ik kom tot u in een donkere wolk.” Mozes zag God niet, maar die wolk gaf te kennen dat Jehovah onzichtbaar tegenwoordig was (Ex. 19:9; zie ook Leviticus 16:2; Numeri 11:25). Indien Christus zichtbaar in de lucht zou verschijnen, is het duidelijk dat niet „elk oog” hem zou zien. Als hij bijvoorbeeld boven Australië verscheen, zouden de mensen in Europa, Afrika en Noord- en Zuid-Amerika hem niet zien, is het wel?

In welk opzicht zal ’elk oog hem zien’? Zij zullen aan de hand van gebeurtenissen op aarde onderscheiden dat hij onzichtbaar tegenwoordig is. Ook Johannes 9:41 spreekt niet over een letterlijk zien, wanneer daar staat: „Jezus zei tot [de Farizeeën]: ’Als gij blind waart, zoudt gij geen zonde hebben. Maar nu zegt gij: „Wij zien.” Uw zonde blijft.’” (Vergelijk Romeinen 1:20.) Nadat Christus is wedergekomen, tonen sommigen geloof; zij erkennen het teken van zijn tegenwoordigheid. Anderen verwerpen het bewijs, maar wanneer Christus als Gods oordeelsvoltrekker tegen de goddelozen in actie komt, zullen zelfs zij op grond van de manifestatie van zijn macht onderscheiden dat de vernietiging niet van mensen maar uit de hemel afkomstig is. Zij zullen weten wat er gaande is omdat zij van tevoren zijn gewaarschuwd. Wegens datgene wat plotseling over hen komt, zullen zij zich „in droefheid slaan”.

Wie zijn „degenen die hem doorstoken hebben”? In letterlijk opzicht hebben Romeinse soldaten dit gedaan ten tijde van Jezus’ terechtstelling. Maar zij zijn reeds lang dood. Dit slaat dus op mensen die gedurende „de laatste dagen” Christus’ ware volgelingen op overeenkomstige wijze slecht behandelen of ’doorsteken’. — Matth. 25:40, 45.

Kan er worden gezegd dat iemand is ’gekomen’ of ’tegenwoordig’ is als hij niet zichtbaar is?

De apostel Paulus zei dat hij met betrekking tot de gemeente in Korinthe weliswaar „lichamelijk afwezig, maar in de geest tegenwoordig” was. — 1 Kor. 5:3.

Jehovah zei dat hij zou ’afdalen’ om de taal van de torenbouwers van Babel te verwarren (Gen. 11:7). Hij zei ook dat hij zou ’neerdalen’ om Israël uit knechtschap aan Egypte te bevrijden. En God gaf Mozes de verzekering: „Ik in eigen persoon zal meegaan” om Israël naar het Beloofde Land te leiden (Ex. 3:8; 33:14). Maar geen mens heeft ooit God gezien. — Ex. 33:20; Joh. 1:18.

[ Voor 3% gewijzigd door MIster X op 23-03-2003 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MIster X schreef op 23 March 2003 @ 01:09:
Hmm, geen enkele reactie op wat ik gisteren schreef. Was inderdaad erg lang.
Ja, dat was een beetje het probleem denk ik. Je kunt het 't beste in kleine stukjes, per onderwerp doseren. En misschien kun je ook beter een link geven ipv zulke lange stukken te pasten. Maar goed, ik zit er niet zo mee, ik vind het leuk om er kennis van te nemen.

Ik wil wel even reageren.

Numerologie en het jaar 1914
Ik hecht niet vaak zoveel aandacht aan jaartallen, maar in dit geval is het heel erg belangrijk omdat het Wachttorengenootschap haar autoriteit baseert op het in deze 'goed interpreteren van de Bijbelse gegevens' en en verschillende andere belangrijke theologische stellingen baseert (of baseerde) op het jaartal 1914.
Omdat je een flink kanonschot aan tekst over lost wil ik er wat gedetailleerder op ingaan.

In je citaat worden twee bronnen genoemd voor de oorsprong van het belangrijke jaar 1914: a. Bijbelse chronologie en b. evidentie uit de geschiedenis sinds 1914. Op het eerste punt wil ik ingaan. Het jaartal 1914 wordt gezien als het eind van de "zeven tijden" van Daniël 4, zeven tijden die 2520 jaar zouden duren, en welke begonnen zouden zijn met de val van Jeruzalem. Alle bronnen (de Babylonische chronologie, de daarvan onafhankelijke Egyptische, en een interpretatie van de Bijbelse chronologie, dateren de val van Jeruzalem op 586/587 voor Christus.
Het Wachttorengenootschap dateert de val van Jeruzalem echter op 607 BC.

Ik heb hier een hele hoop over zitten lezen, onder andere op de volgende plaatsen:
Second coming of Jesus (CSICOP)
Watchtower Quotations (Bibliografie) (KWQ)
Watchtower Quotations 1914-1925 (WQ)
Armageddon 1914 - Citaten van Russel (met scans van orig. tekst uit zijn boek, zie ook onder) (AVJG-1)
607 v.G.T. - De wankele basis van 1914 (met bronvermelding/bibliografie) (AVJG-2)
De generatie die 1914 meemaakte (AVJG-3)

Uit die laatste kwoot ik een samenvatting van een lange uiteenzetting over de Numerologie achter 1914:
Om tot het jaartal 607 v.G.T. als datum voor de val van Jeruzalem te komen moet er een en ander gebeuren.
  • Verscheidene bijbelverzen moeten anders dan letterlijk genomen worden, of uit hun verband gehaald worden, zoals bijvoorbeeld Jeremia 25:11,12, Daniël 1:1, 2:1, Ezechiël 40:1, Zacharia 1:7,12, Zacharia 7:1- 5
  • De volledige Babylonische chronologie, inclusief astronomische observaties, moet als onnauwkeurig worden beschouwd.
  • De (hiervan onafhankelijke) Egyptische chronologie moet in twijfel worden getrokken.
  • Alle bestaande regeringslijsten, zoals de canon van Ptolemaeus, en de gegevens van Berossos moeten in twijfel getrokken worden, hoewel deze alle elkaar onafhankelijk steunen in de juistheid van de erin vermelde chronologie, en ook overeenkomen met de dateringen van de astronomische observaties.
Bijgestelde theologische voorspellingen/stellingen
Ik ben wat dit dubieuze jaartal 1914 betreft verschillende voorbeelden tegengekomen van theologische stellingen die naderhand onjuist bleken te zijn en daarom bijgesteld werden, soms zelfs tot meerdere keren toe. Twee treffende voorbeelden:
  • De gebeurtenissen van het jaar 1914 zelf
    Russel, de rekenaar achter 1914, schreef in zijn boek 'Studies in the Scriptures II - The Time Is At Hand':
    "Be not surprised, then, when in subsequent chapters we present proofs that the setting up of the Kingdom of God is already begun, that it is pointed out in prophecy as due to begin the excercise of power in A.D. 1878, and that the "battle of the great day of God Almighty" (Rev. 16:14), which will end in A.D. 1914 with the complete overthrow of earth's present rulership, is already commenced."
    In een druk uit 1915 van hetzelfde boek is, vreemd genoeg, '1914' veranderd in '1915' (bron: WQ, scan van AVJG-1)

Een ander citaat, nu uit Russell's 'Studies in the Scriptures III - Thy Kingdom Come'
    "Let us remember that this date limit - A.D. 1914 - must not only witness the completion of the selection and trial and glorification of the entire body of Christ, but it may also witness the purifying of some of that larger company of consecrated believers."
    In een druk uit 1915 van dit boek is 'must not' veranderd in 'may not', want de verwachte gebeurtenissen waren nog niet geschied.
    (bron: opnieuw WQ)
  • De onvervulde belofte voor het geslacht van 1914 (bron: AVJG-3)
    Afbeeldingslocatie: http://www1.tip.nl/~t661020/generatie/wt15-8-84.jpg
    (voorkant van De Wachttoren, 15 augustus 1984)
    "Voorwaar, ik zeg u dat dit geslacht geenszins zal voorbij gaan voordat al deze dingen geschieden" - Matthéüs 24:34, NWV

Enkele decennia lang leerde het Wachttorengenootschap dat met 'dit geslacht' de generatie bedoeld werd die de gebeurtenissen van 1914 had meegemaakt. Omdat het einde toch wat langer uitbleef dan verwacht, en het geslacht maar doorleefde, werd deze leerstelling herhaaldelijk aangepast en uiteindelijk gedropt.

Dat droppen kwam het meest duidelijk tot uiting in een verandering in de colofon van het blaadje 'Ontwaakt!'. Tot 1995 stond er: "...het belangrijkste is echter dat dit tijdschrift vertrouwen opbouwt in de belofte van de Schepper dat hij een nieuwe wereld van vrede en zekerheid tot stand zal brengen voordat het geslacht dat de gebeurtenissen van 1914 heeft meegemaakt, voorbijgaat."

Sinds 22 oktober 1995 staat er echter: "...het belangrijkste is echter dat dit tijdschrift vertrouwen opbouwt in de belofte van de Schepper dat hij een nieuwe wereld van vrede en zekerheid tot stand zal brengen die het huidige goddeloze, wetteloze samenstel van dingen binnenkort zal vervangen."
    (vergelijk deze en deze scans)
Goed, dat waren details. Mijn mening is, mede op grond van dit soort goochelarij, dat je heel erg moet oppassen met chronologie en numerologie. Wil je een jaartal voor de komst van Jezus Christus? Prima, dan reken je dat uit. Het gereedschap dat je hebt bestaat uit de primaire rekenfuncties (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen) en een schat aan data, perioden, tijdsvakken en getallen in de Bijbel. Je mag van alles zelf kiezen of je het letterlijk of figuurlijk interpreteert; en als je niet de uitkomst heb die jij wilt, haal je er gewoon een andere bron bij of gebruik je getallen uit een ander bijbelboek.

Ik heb een lijst gevonden met jaartallen waarop Christus' terugkomst voorspeld werd: Knowing the Day and the Hour. Jammergenoeg worden de berekeningen niet bij elk jaartal gegeven. Maar dat kun je zelf ook, da's misschien de gedachte er achter.

Om dit allemaal te betrekken op het topic: dit is dus een punt waarop de Jehovah's Getuigen zich onderscheiden van 'mainstream'-christenen. Overigens zouden JG zich ook niet willen rekenen tot de 'christenen', want het Wachttorengenootschap leert dat zij God's enige verkoren ambassadeur op aarde is en dat het Christendom de Bijbel niet volgt maar aanwendt voor 'man-made religious traditions'. Een citaat om dat te staven:
uit 'God's Eternal Purpose Now Triumphing For Man's Good' uitgegeven in 1974 door The Watchtower Bible And Tract Society
"This remnant of anointed ones have identified themselves on the pages of history since 1914 C.E. Before this year members of this anointed remnant had been earnestly studying God's Word apart from Christendom. They put the Holy Bible ahead of man-made religious traditions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
Anoniem: 69832 schreef op 24 maart 2003 @ 14:54:
Ja, dat was een beetje het probleem denk ik. Je kunt het 't beste in kleine stukjes, per onderwerp doseren. En misschien kun je ook beter een link geven ipv zulke lange stukken te pasten. Maar goed, ik zit er niet zo mee, ik vind het leuk om er kennis van te nemen.
Tja, als mij vragen worden gesteld, geef ik een volledig antwoord. Verder is mijn ervaring dat links maar zelden gelezen worden, vandaar dat ik de inhoud liever post. Ik denk dat degenen die écht een antwoord willen hebben, het heus wel doorlezen.[quote]Ik wil wel even reageren.
Numerologie en het jaar 1914
... Alle bronnen (de Babylonische chronologie, de daarvan onafhankelijke Egyptische, en een interpretatie van de Bijbelse chronologie, dateren de val van Jeruzalem op 586/587 voor Christus.
Het Wachttorengenootschap dateert de val van Jeruzalem echter op 607 BC.
Er zijn meerdere bijbelteksten die duidelijk maken dat het oordeel over Jeruzalem 70 jaar zou duren. De archeologie is er duidelijk over dat Babylon in 539 v.Chr. verwoest werd door de Meden en de Perzen en dat de joden 2 jaar later arriveerden in Jeruzalem (537). Derhalve verloor Jeruzalem in 607 v.Chr. Gods gunst, onafhankelijk van wat er wellicht in 586/587 gebeurd is.
Bijgestelde theologische voorspellingen/stellingen
Ik ben wat dit dubieuze jaartal 1914 betreft verschillende voorbeelden tegengekomen van theologische stellingen die naderhand onjuist bleken te zijn en daarom bijgesteld werden, soms zelfs tot meerdere keren toe.
Er heersten inderdaad bepaalde onterechte verwachtingen t.a.v. 1914. Wat betreft het 'geslacht' was het al in de jaren '70 duidelijk dat daar niet een generatie mee bedoeld werd, hoewel sommigen dat blijkbaar niet door hadden.
Mijn mening is, mede op grond van dit soort goochelarij, dat je heel erg moet oppassen met chronologie en numerologie.
Helemaal mee eens. De berekening is ook absoluut niet waterdicht, want in andere bijbelteksten staat dat 1000 jaar in Gods ogen als één dag is. Dan kan het nog wel ff duren. Daarom wijzen wij als Jehovah's Getuigen ook voornamelijk op de wereldtoestanden in plaats van op die berekening. Maar iedereen is er nieuwsgierig naar. En voor onze tegenstanders is de berekening dankbaar voer, dat blijkt maar weer uit alle links die je erover hebt kunnen vinden.
Om dit allemaal te betrekken op het topic: dit is dus een punt waarop de Jehovah's Getuigen zich onderscheiden van 'mainstream'-christenen.
Die hebben weer andere eigenaardigheden die bij ons ontbreken ;).
Overigens zouden JG zich ook niet willen rekenen tot de 'christenen', want het Wachttorengenootschap leert dat zij God's enige verkoren ambassadeur op aarde is en dat het Christendom de Bijbel niet volgt maar aanwendt voor 'man-made religious traditions'.
Niet helemaal waar. Wij zijn op en top christenen, en hebben ons altijd zo genoemd. Aanvankelijk was er echter wat verwarring over de gebruikte terminologie ten aanzien van de christelijke kerken. Wij noemen momenteel de kerken die zich niet aan de bijbel houden de 'christenheid' en degenen die zich wél aan de bijbel houden 'christendom'. Ik geef toe dat het verwarrend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79834

sorry dat ik even tussen beide kom, dit heeft niet direct te maken met verschil tussen Christenen en Yehova's maar zou wel graag willen weten hoe beide groepen er tegenover staan.

Als sinds ik me begon te interesseren in religies worstel ik al met het volgende. Stel, er zijn 2 kinderen. De ene wordt geboren in een of andere slobbewijk met ouders die nog nooit van God\Yehova gehoord hebben en opgroeien met veel geweld en haat om zich heen. Na 25 jaar sterft hij tijdens bijvoorbeeld een bende oorlog of een bankoverval. Het andere kind groeit echter op in een rustige omgeving met ouders die hem liefhebben en respecteren en hem opvoeden met het woord van God/Yehova, na verloop van tijd sterft deze persoon ook maar hij is gewoon gelovig opgegroeid.
Nu worden ze dus allebei beoordeelt, uitgaande van de Bijbel zal de eerste jongen negatief beoordeelt worden en de tweede positief, is dat dan rechtvaardig? Of wordt dit anders opgelost?

Hoe moet ik me de hemel eigenlijk voorstellen, zit hier nog verschil in tussen Christelijk en Yehova.

Hoop dat er iemand is die dit kan toelichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
Anoniem: 79834 schreef op 24 March 2003 @ 23:46:
Stel, er zijn 2 kinderen. De ene wordt geboren in een of andere slobbewijk met ouders die nog nooit van God\Yehova gehoord hebben en opgroeien met veel geweld en haat om zich heen. Na 25 jaar sterft hij tijdens bijvoorbeeld een bende oorlog of een bankoverval. Het andere kind groeit echter op in een rustige omgeving met ouders die hem liefhebben en respecteren en hem opvoeden met het woord van God/Yehova, na verloop van tijd sterft deze persoon ook maar hij is gewoon gelovig opgegroeid.
Nu worden ze dus allebei beoordeelt, uitgaande van de Bijbel zal de eerste jongen negatief beoordeelt worden en de tweede positief, is dat dan rechtvaardig? Of wordt dit anders opgelost?
Het beeld wat je schets is natuurlijk incompleet. Een crimineel kan een goed hart hebben en een gelovig persoon kan een slecht hart hebben. God kent het hart van de mens en zal ieder mens rechtvaardig oordelen.

Toch doet de bijbel er nog wel een verdere uitspraak over:
Zo zullen bijvoorbeeld allen die zonder wet [d.w.z. de Wet van Mozes] hebben gezondigd, ook zonder wet vergaan; maar allen die onder de wet hebben gezondigd, zullen door de wet worden geoordeeld. Want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig in Gods ogen, maar de daders der wet zullen rechtvaardig verklaard worden. Want telkens wanneer mensen der natiën, die geen wet hebben, van nature de dingen der wet doen, zijn deze mensen, al hebben zij geen wet, zichzelf tot wet. Zij zijn juist degenen die tonen dat de inhoud van de wet in hun hart staat geschreven, terwijl hun geweten met hen getuigenis aflegt en hun eigen gedachten onderling hen beschuldigen of zelfs verontschuldigen. Dit zal zijn op de dag dat God door bemiddeling van Christus Jezus de verborgen dingen der mensen oordeelt, overeenkomstig het goede nieuws dat ik bekendmaak. - Romeinen 2:12-16.
Het gaat in Gods ogen niet om de hoorders, maar om de daders. Mensen 'uit de natiën' kennen misschien niet de bijbelse maatstaven, maar hebben wel een geweten. Zij worden dus ook geoordeeld overeenkomstig hun eigen geweten. Wisten zij bijvoorbeeld dat het verkeerd was om te doden? Dan hadden zij dat niet moeten doen! Daar heb je natuurlijk geen bijbel voor nodig.

Maar nogmaals, wij kunnen niet in het hart kijken, terwijl God dat wel kan.
Hoe moet ik me de hemel eigenlijk voorstellen, zit hier nog verschil in tussen Christelijk en Yehova.
Hmm, ik heb eerlijk gezegd werkelijk geen idee hoe ik me de hemel zou moeten voorstellen. Voor zover ik de opvattingen van andere christelijke groeperingen ken, is er weinig onderscheid met wat Jehovah's Getuigen geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79834 schreef op 24 March 2003 @ 23:46:
sorry dat ik even tussen beide kom, dit heeft niet direct te maken met verschil tussen Christenen en Yehova's maar zou wel graag willen weten hoe beide groepen er tegenover staan.
Je hoeft geen sorry te zeggen, dit is hardstikke ontopic.

Wat betreft het oordeel over het voorbeeld dat je geeft zijn Jehovah's getuigen en 'mainstream'-christenen (idiote term) het eens. Wij kunnen niet in het hart kijken, terwijl God dat wel kan.
MIster X schreef op 25 maart 2003 @ 01:23:
Hmm, ik heb eerlijk gezegd werkelijk geen idee hoe ik me de hemel zou moeten voorstellen. Voor zover ik de opvattingen van andere christelijke groeperingen ken, is er weinig onderscheid met wat Jehovah's Getuigen geloven.
Behalve natuurlijk de grote verschillen met betrekking tot de 144 000 die naar de hemel gaan en de anderen die op aarde zouden blijven in de visie van de JG (eerder in dit draadje ter sprake gekomen).

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 69832 op 26-03-2003 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:57
Jozz schreef op 21 maart 2003 @ 00:24:
De Jehova's Getuigen zijn lid van het zogenaamde Wachttorengenootschap. Een paar van de basisdoctrines zijn deze:
toen werd door hun het einde van de wereld voorspelt wat niet doorging, toen waren er die 144.000 die naar de hemel gingen, maarja het ging niet door dus kwamen ze met een verhaal dat de andere op de nieuwe aarde komen
waar lijden jullie dat aan af?
waarom?
waarom?
je gelooft in de bijbel waar het duidelijk over een hel en hemel gaat
staan ook verwijzingen naar in de bijbel
komt ze beter uit
Wat betreft de eindtijd.
toon volledige bericht
over getalsrekeningen en dergelijke:
staat duidelijk dat je dat niet moet doen. teksten niet bij de hand, en staat ook dat de dag dat Hij wederkomt voor iedereen verborgen zal zijn. of hebben jullie dat ook geschrapt?

[ Voor 33% gewijzigd door Mr_x007 op 25-03-2003 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
Mr_x007 schreef op 25 March 2003 @ 10:29:
over getalsrekeningen en dergelijke:
staat duidelijk dat je dat niet moet doen. teksten niet bij de hand, en staat ook dat de dag dat Hij wederkomt voor iedereen verborgen zal zijn. of hebben jullie dat ook geschrapt?
Ik wil niet vervelend doen, maar als je het topic ff zou doorlezen zou je zien dat ik je vragen al meer dan uitgebreid heb beantwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Mister_X; ik zou wel willen weten wat er volgens jou met mij gebeurt. Ik ben, zoals je weet, geen Jehova getuige. Daarom zou ik volgens je geloof niet in de hemel komen. Ik behoor tenslotte niet tot de groep die daarvoor uitverkoren is. In vele draadjes heb je mijn geloofsvisie denk ik wel gelezen (er is nu tenslotte ook eentje bezig).

Ik denk dat je een genuanceerde mening gaat geven, maar is het niet zo dat de Jehova-beweging zegt dat andere religies uiteindelijk gedoemd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51864

Ik wil hier toch toch ook wel even wat kwijt, ik ben me de laatste tijd ook aan het verdiepen in de Jehovah's getuigen en ben ook hun stof door aan het nemen Mister_X kent ongetwijfelt ook "Kennis" en de "Wat wil god van ons" reeks, en ik moet toegeven dat ik het allemaal helemaal zo gek nog niet vind klinken.

Binnekort ga ik ook met iemand praten, een studie volgen zoals dat heet.... Ik wil gewoon heel veel weten en ik verdiep me in heel veel zaken aangaande de Jehovah's getuigen.

Om even op ChristiaanVerwijs te reageren, ik denk naar dat wat ik tot nu toe heb gelezen en heb begrepen, het helemaal niet zo is dat alle andere religies gedoemd zijn, er wordt gezegd dat God in je hard kijkt en als jij goed heb geleefd maar wel naar je eigen geloof dan heeft dat verder geen gevolgen voor jou of je gelijken. Ook jij zult op de aarde kunnen blijven in "de nieuwe wereld" Of je naar de hemel gaat (mocht die er zijn) dat weet ik niet....

Ik ben geen Jehovah's getuige om even duidelijk te maken maar ik ben er wel heel erg mee bezig en ik zeg niet dat ik het nooit zal worden, ik weet het niet ik worstel de laatste tijd nogal met bepaalde zaken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Anoniem: 51864 schreef op 25 March 2003 @ 12:35:
Om even op ChristiaanVerwijs te reageren, ik denk naar dat wat ik tot nu toe heb gelezen en heb begrepen, het helemaal niet zo is dat alle andere religies gedoemd zijn, er wordt gezegd dat God in je hard kijkt en als jij goed heb geleefd maar wel naar je eigen geloof dan heeft dat verder geen gevolgen voor jou of je gelijken. Ook jij zult op de aarde kunnen blijven in "de nieuwe wereld" Of je naar de hemel gaat (mocht die er zijn) dat weet ik niet....
Mij is door een Jehova-getuige die hier aan de deur kwam haarfijn uitgelegd dat ik verdoemd ben :). Ik denk dat je wel gelijk hebt, en wat ik van Mister_X lees is zeker een stuk genuanceerder dan dat. Wat dat betreft zijn er geheid veel jehova', net als andere christenen, die denken dat niet-gelovigen of niet-jehova gedoemd zijn.

Het gaat mij er niet om of ik wel of niet naar de 'hemel' mag (whatever that may be). Ik geloof niet in een selectie-aan-de-poort die door een andere partij wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MIster X schreef op 24 maart 2003 @ 19:48:
Er heersten inderdaad bepaalde onterechte verwachtingen t.a.v. 1914. Wat betreft het 'geslacht' was het al in de jaren '70 duidelijk dat daar niet een generatie mee bedoeld werd, hoewel sommigen dat blijkbaar niet door hadden.
Mja. Maar 'sommigen die het niet door hebben' is iets heel anders dan dat het enkele decennia lang de officiele leer is. Dat zeggen sommige van mijn bronnen. Bijvoorbeeld 'The Watchtower', het officiële orgaan van de JG (hier uit de Engelse editie geciteerd, van Watchtower Quotations). Drie toepasselijke citaten:
  • Uit 'The Watchtower', 1 juli 1951, blz. 404
    "The length of time is indicated by him when he said, 'Truly I say to you that this generation will by no means pass away until all these things occur.' (Matt. 24:34) The actual meaning of these words is, beyond question, that which takes a 'generation' in the ordinary sense, as at Mark 8:12 and Acts 13:36, or for those who are living at the given period."
  • Uit 'The Watchtower', 1 februari 1953, blz 124
    "What does all this mean? Jesus' words, at the conclusion of telling his disciples of all these things, give us the answer. He says: 'Truly I say to you that this generation will by no means pass away until all these things occur.' (Matt. 24:34, NW) He meant what he said. The generation that began to see these things in 1914 will witness the final accumulated judgments of Jehovah God, though some individuals who are part of this generation may die before the end of this world's system of things takes place."
  • Uit 'The Watchtower, 15 october 1956, blz 616
    "This cannot be very far off, for Jesus said that the generation that saw 1914 'will by no means pass away until all these things occur.'-Matt. 24:34, NW."
Ik ben niet voor niets aan het mierenneuken hierover, ik kom er zo direct op terug.
Helemaal mee eens. De berekening is ook absoluut niet waterdicht, want in andere bijbelteksten staat dat 1000 jaar in Gods ogen als één dag is. Dan kan het nog wel ff duren. Daarom wijzen wij als Jehovah's Getuigen ook voornamelijk op de wereldtoestanden in plaats van op die berekening. Maar iedereen is er nieuwsgierig naar. En voor onze tegenstanders is de berekening dankbaar voer, dat blijkt maar weer uit alle links die je erover hebt kunnen vinden.
Die opmerking over 'onze tegenstanders' klinkt verbolgen, je tegenstanders verwijtend dat ze vallen over zulke details - maar ik denk, om heel onbarmhartig te zijn, dat het Wachttorengenootschap het daar helemaal zelf naar gemaakt heeft. Daarom gaf ik ook net die citaten - en er zijn tonnen van dat soort voorbeelden.

Er is bij de JG namelijk vanaf het begin een tendens geweest om zo stellig te zijn over jaartallen, interpretaties, en theologische standpunten. (Lees Charles Taze Russel's boeken erop na, en blader door vroege 'Watch Towers'.) Als je jezelf uitroept tot God's communicatiekanaal is het ook helemaal niet vreemd om stellig te zijn. Maar dan moet je er ook niet van opkijken als voor 'je tegenstanders' je stellingnames 'dankbaar voer' zijn.
Die hebben weer andere eigenaardigheden die bij ons ontbreken ;).
Zeker weten. :P
Neem bijvoorbeeld het gehassel rondom volwassen-/kinderdoop.
Niet helemaal waar. Wij zijn op en top christenen, en hebben ons altijd zo genoemd. Aanvankelijk was er echter wat verwarring over de gebruikte terminologie ten aanzien van de christelijke kerken. Wij noemen momenteel de kerken die zich niet aan de bijbel houden de 'christenheid' en degenen die zich wél aan de bijbel houden 'christendom'. Ik geef toe dat het verwarrend is.
Ik ben net zo benieuwd als CV naar je antwoord op diens vraag, ook in het kader van dit onderscheid. Want de terminologie moge verwarrend zijn, de stellingname is dat niet.

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 69832 op 25-03-2003 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het beeld wat je schets is natuurlijk incompleet. Een crimineel kan een goed hart hebben en een gelovig persoon kan een slecht hart hebben. God kent het hart van de mens en zal ieder mens rechtvaardig oordelen.
Wisten zij bijvoorbeeld dat het verkeerd was om te doden? Dan hadden zij dat niet moeten doen! Daar heb je natuurlijk geen bijbel voor nodig.
Dus als iemand altijd vertelt(geindoctrineert) is dat mensen doden die tegen jou geloof zijn goed is(neem Bin laden en zijn netwerkje), dan zullen ze daar niet op beoordeelt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allochtoon
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Noctu je moet het genuanceerder zien, als bijv die persoon zich bewust is van het feit dat moorden slecht is, en toch moord, kan hij minpunten ontvangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
Allochtoon schreef op 25 maart 2003 @ 16:41:
Noctu je moet het genuanceerder zien, als bijv die persoon zich bewust is van het feit dat moorden slecht is, en toch moord, kan hij minpunten ontvangen ;)
Zo bedoelde ik het ook ongeveer :).

[ Voor 4% gewijzigd door MIster X op 25-03-2003 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jaja OK, dan kan ik me er wel in vinden, maar hoe zit het dan met de 10 geboden. Voor mij is bijvoorbeeld "Gij zult niet doden" letterlijk te nemen, maar voor iemand die zich daar niet van bewust is, is het eigenlijk, "Gij mag ongestraft doden zolang gij denkt dat het niet verkeerd is". dit idem voor een hoop andere punten....

toch........?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb m'n bovenstaande post geedit. Zie boven.

[ Voor 185% gewijzigd door Anoniem: 69832 op 25-03-2003 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
Anoniem: 79834 schreef op 25 March 2003 @ 18:01:
jaja OK, dan kan ik me er wel in vinden, maar hoe zit het dan met de 10 geboden. Voor mij is bijvoorbeeld "Gij zult niet doden" letterlijk te nemen, maar voor iemand die zich daar niet van bewust is, is het eigenlijk, "Gij mag ongestraft doden zolang gij denkt dat het niet verkeerd is". dit idem voor een hoop andere punten....

toch........?
Ehm, nou eh... zo zou ik het niet formuleren. Het is eigenlijk: "Gij zult niet doden, maar aangezien je met geen enkele mogelijkheid hebt kunnen weten dat het verkeerd was... vooruit, je krijgt alsnog een kans."

Edit: 'k werk aan een ongenuanceerd ;) antwoord op CV's goede, moeilijke en belangrijke vraag. En ook Strangeloops huiswerk zal nagekeken worden >:)

[ Voor 13% gewijzigd door MIster X op 26-03-2003 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13817

Mij is door een Jehova-getuige die hier aan de deur kwam haarfijn uitgelegd dat ik verdoemd ben.
Als ik in mijn bijbel lees, dan leer ik daar duidelijk uit dat het niet aan mij is om een oordeel te vellen over andere mensen. Daarom zal ik niet tegen iemand anders zeggen dat ie "verdoemd" is, wat dat eigenlijk ook precies in mag houden.

Wel laat de bijbel heel duidelijk zien wat van ons mensen wordt verlangd, wat Gods maatstaven zijn. Mensen die willens en wetens zich daar niets van aan trekken noemt de bijbel "goddelozen" of "onrechtvaardigen".

Als mensen kunnen wij niet in iemands hart kijken. God en Jezus Christus wel. Enkele van Gods voornaamste eigenschappen zijn liefde, gerechtigheid en rechtvaardigheid. Wij kunnen er vanuit gaan dat zijn oordeel over mensen daarmee in overeenstemming zal zijn.

Voor de duidelijkheid: ik ben ook een J.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Anoniem: 13817 schreef op 26 March 2003 @ 14:43:
Als ik in mijn bijbel lees, dan leer ik daar duidelijk uit dat het niet aan mij is om een oordeel te vellen over andere mensen. Daarom zal ik niet tegen iemand anders zeggen dat ie "verdoemd" is, wat dat eigenlijk ook precies in mag houden.
Toch staan veel gelovigen, en vooral JG's, daar toch wel bekend om. Het probleem is dat het allemaal onderdeel is (geworden) van het stereotype beeld dat bij velen bestaat over religies en hoe zij aankijken tegen andere religies of niet-religieuzen.
Wel laat de bijbel heel duidelijk zien wat van ons mensen wordt verlangd, wat Gods maatstaven zijn. Mensen die willens en wetens zich daar niets van aan trekken noemt de bijbel "goddelozen" of "onrechtvaardigen".
Ok, daar ben ik het wel mee eens. Alleen is het allemaal niet zo 'heel' duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch staan veel gelovigen, en vooral JG's, daar toch wel bekend om. Het probleem is dat het allemaal onderdeel is (geworden) van het stereotype beeld dat bij velen bestaat over religies en hoe zij aankijken tegen andere religies of niet-religieuzen.
Het is erg jammer dat er een dergelijk beeld bestaat over Jehovah's Getuigen. Ik begrijp ook wel dat een dergelijk beeld is ontstaan in de loop van de tijd. Veel getuigen van de oude garde, om het zo maar te zeggen, waren een stuk fanatieker vroeger. Daarnaast hebben veel mensen een oordeel gevormd over Jehovah's Getuigen op basis van mondeling overgedragen sterke verhalen, of eenzijdige tv-programma's. Daardoor zullen ze een getuige die aan de deur komt nog geen half woord laten zeggen, terwijl als je de waarheid echt wilt weten, je het het beste aan de betrokkenen zelf kan vragen, denk ik.

Maar hetzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld moslims. Er zijn helaas een groot aantal moslims die menen dat de Koran hun een basis geeft voor een Jihad. Dat zijn extremisten. Maar langzamerhand wordt het beeld dat mensen hebben bij het woord moslim vertroebeld en wordt er bij het noemen van het woord moslim gelijk aan radicalen gedacht, terwijl er gelukkig ook erg veel moslims zijn die begrijpen dat de Koran juist aanmoedigd vrede na te streven.
Alleen is het allemaal niet zo 'heel' duidelijk
Wat precies is niet duidelijk?

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 13817 op 26-03-2003 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Anoniem: 13817 schreef op 26 March 2003 @ 15:25:
Wat precies is niet duidelijk?
Als het duidelijk was, zou er maar 1 kerk, 1 religie zijn. Jehova-getuigen hebben een andere opvattingen over bepaalde geloofszaken dan ik. Toch baseren we ons op dezelfde bijbel. Zo duidelijk is het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13817 schreef op 26 March 2003 @ 15:25:
Het is erg jammer dat er een dergelijk beeld bestaat over Jehovah's Getuigen. Ik begrijp ook wel dat een dergelijk beeld is ontstaan in de loop van de tijd. Veel getuigen van de oude garde, om het zo maar te zeggen, waren een stuk fanatieker vroeger. Daarnaast hebben veel mensen een oordeel gevormd over Jehovah's Getuigen op basis van mondeling overgedragen sterke verhalen, of eenzijdige tv-programma's. Daardoor zullen ze een getuige die aan de deur komt nog geen half woord laten zeggen, terwijl als je de waarheid echt wilt weten, je het het beste aan de betrokkenen zelf kan vragen, denk ik.

Maar hetzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld moslims. Er zijn helaas een groot aantal moslims die menen dat de Koran hun een basis geeft voor een Jihad. Dat zijn extremisten. Maar langzamerhand wordt het beeld dat mensen hebben bij het woord moslim vertroebeld en wordt er bij het noemen van het woord moslim gelijk aan radicalen gedacht, terwijl er gelukkig ook erg veel moslims zijn die begrijpen dat de Koran juist aanmoedigd vrede na te streven.
Mja. Je legt dus de schuld voor verkeerde beeldvorming over de JG bij (1) 'sterke verhalen' of (2) 'eenzijdige TV-programma's', en bij (3) individuele getuigen van de oude garde, die 'een stuk fanatieker' waren.

(1) De sterke verhalen: mee eens. De publieke opinie en indianenverhalen kun je altijd het beste met een flinke korrel zout nemen. Er doen veel vervelende roddels de ronde die verzonnen, of erg opgeblazen zijn. En het blijkt voor de meeste mensen erg makkelijk te zijn om vooroordelen klakkeloos over te nemen in plaats van zelf een mening te vormen.

(2) Over de eenzijdige TV-programma's: bedoel je eenzijdige, door tegenstanders of critici gemaakte programma's of eenzijdige door de JG zelf gemaakte programma's? Beide kunnen het imago heel erg veel schade aan doen.

(3) Fanatiek gedrag van de 'oude garde': hierin ga ik niet met je mee. Ik denk dat het in dit geval niet werkt om fanatieke individuen de schuld te geven de boel verpest te hebben, want dan ga je voorbij aan de structuur van het Wachttorengenootschap. Die organisatie claimt exclusief recht op de waarheid en exclusief recht op het communiceren van de waarheid.
Uit Ontwaakt!, 8 oktober 1991, blz 13
"Wij worden derhalve geestelijk verlicht doordat wij Gods antwoorden op de huidige problemen ontvangen, antwoorden die onthullen waar wij ons in de stroom des tijds bevinden en hoe wij met succes plannen kunnen maken voor de toekomst. Die antwoorden komen tot ons via 'de getrouwe en beleidvolle gezalfde slaaf'-klasse, die zich van het Wachttorengenootschap als haar uitgeversinstrument bedient."
Als je als organisatie claims als bovenstaande doet, hoef je niet vreemd op te kijken als er een beeld ontstaat van het Wachttorengenootschap als zijnde 'absolutair' en 'exclusief' en 'veroordelend naar andere denkrichtingen'. Dit beeld slechts aan wat fanatieke individuen in de marge toeschrijven gaat niet op. Want die 'fanatieke individuen' worden aangemoedigd het Wachttorengenootschap blindelings te volgen:
Uit De Wachttoren, 15 april 1983, blz 28
"(...) Dit is een onafhankelijke denkwijze. Waarom is zo'n instelling gevaarlijk? Een dergelijke denkwijze vormt een bewijs van trots. (...) Als wij gaan denken dat wij het beter weten dan de organisatie, zouden wij ons moeten afvragen: "Waar hebben wij om te beginnen de bijbelse waarheid geleerd? Zouden wij de weg der waarheid kennen indien wij geen leiding van de organisatie hadden ontvangen? Kunnen wij het eigenlijk wel zonder de leiding van Gods organisatie stellen?" Neen, dat kunnen wij niet!"
edit:

[offtopic]PS, Klokkie, cool icon! (ben gitaargek)[/offtopic]

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 69832 op 26-03-2003 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51864 schreef op 25 March 2003 @ 12:35:
Ik wil hier toch toch ook wel even wat kwijt, ik ben me de laatste tijd ook aan het verdiepen in de Jehovah's getuigen en ben ook hun stof door aan het nemen Mister_X kent ongetwijfelt ook "Kennis" en de "Wat wil god van ons" reeks, en ik moet toegeven dat ik het allemaal helemaal zo gek nog niet vind klinken.
Neem je wat de Jehovah's getuigen betreft alleen 'hun stof' door of tap je ook uit andere bronnen? Zeker als je twijfelt en hard op zoek bent lijkt het me wijs je breed te orienteren. Het is bijvoorbeeld ook nuttig de geschiedenis van het Wachttorengenootschap te leren kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
ChristiaanVerwijs schreef op 25 maart 2003 @ 11:36:
Mister_X; ik zou wel willen weten wat er volgens jou met mij gebeurt. Ik ben, zoals je weet, geen Jehova getuige. Daarom zou ik volgens je geloof niet in de hemel komen. Ik behoor tenslotte niet tot de groep die daarvoor uitverkoren is. In vele draadjes heb je mijn geloofsvisie denk ik wel gelezen (er is nu tenslotte ook eentje bezig).

Ik denk dat je een genuanceerde mening gaat geven, maar is het niet zo dat de Jehova-beweging zegt dat andere religies uiteindelijk gedoemd zijn?
Sorry dat ik weer zo lang van stof ben, maar ik kon dit natuurlijk niet met een kort en ongefundeerd 'ja' beantwoorden.

Laat ik inderdaad eerst eens wat nuances aanbrengen ;) Verdoemenis komt in ons jargon niet voor, we geloven dat het loon van de zonde de dood is en dat de doden zich van niets bewust zijn. Personen die in kerkelijke termen 'verdoemd' zijn, houden in onze ogen na hun dood eenvoudig op te bestaan, niet iets van eeuwige pijniging of zo.

Verder staat absoluut voorop dat Jezus onder Gods leiding het oordeel velt. Zij kunnen beiden het hart van mensen zien en hun oordeel kan totaal anders zijn dat wat wij als mensen wellicht verwachten. Wij mensen kunnen niet in het hart van andere mensen kijken en wij zullen dus ook geen oordeel uitspreken.

Maar verder is het wereldbeeld van Jehovah's Getuigen behoorlijk ongecompliceerd en verdeeld in twee kampen. „Overspeelsters, weet GIJ niet dat de vriendschap met de wereld vijandschap met God is? Al wie daarom een vriend van de wereld wil zijn, maakt zich tot een vijand van God.” (Jakobus 4:4) „Wij weten dat wij uit God voortspruiten, maar de gehele wereld ligt in de macht van de goddeloze.” (1 Johannes 5:19)

„De wereld gaat bovendien voorbij”, schreef Johannes (1 Johannes 2:17). En niet alleen hij maakte dergelijke opmerkingen - door de hele bijbel wordt er verwezen naar de Grote Dag waarop God het oordeel zal vallen over 'goddelozen'. „Want de oprechten zijn het die op de aarde zullen verblijven, en de onberispelijken zijn het die erop zullen overblijven. Wat de goddelozen betreft, zij zullen van de aarde zelf worden afgesneden; en wat de verraderlijken betreft, zij zullen ervan worden weggerukt.” (Spreuken 2:21-22)

Jehovah's Getuigen geloven dat er uiteindelijk maar heel weinig mensen worden gered. „Gaat in door de nauwe poort; want breed en wijd is de weg die naar de vernietiging voert, en velen zijn er die daardoor ingaan; maar nauw is de poort en smal de weg die naar het leven voert, en weinigen zijn er die hem vinden.” (Mattheüs 7:13-14)

Essentiële vraag is: wie zijn de 'goddelozen' die 'vernietigd' worden? Volgens Paulus zijn dat personen die „die God niet kennen en die het goede nieuws omtrent onze Heer Jezus niet gehoorzamen. Dezen zullen de gerechtelijke straf van eeuwige vernietiging ondergaan.” (2 Thessalonicenzen 1:6-9) Geloven dat God niet bestaat, is geen excuus. „Want zijn onzichtbare hoedanigheden worden van de schepping der wereld af duidelijk gezien, omdat ze worden waargenomen door middel van de dingen die gemaakt zijn, ja, zijn eeuwige kracht en Godheid, zodat zij niet te verontschuldigen zijn.” (Romeinen 1:20) Maar ook personen die zich christenen noemen, kunnen uiteindelijk tot de goddelozen gerekend worden: „Niet een ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is.” (Mattheüs 7:21)

Hoewel wij zoals gezegd niet in het hart van mensen kunnen kijken, zegt de bijbel wel over de eindtijd: „En gijlieden zult stellig weer het onderscheid zien tussen een rechtvaardige en een goddeloze, tussen iemand die God dient en iemand die hem niet heeft gediend.” (Maleachi 3:18) Hoe? „Aan hun vruchten zult GIJ die mensen waarlijk herkennen.” (Mattheüs 7:20)

Wat maakt iemand 'rechtvaardig'? Wat moet iemand doen om God te dienen? En welke 'vruchten' zullen rechtvaardigen zoal voort moeten brengen?

- Leerstellingen zijn belangrijk. „Wie God aanbidden, moeten hem met geest en waarheid aanbidden” (Johannes 4:24). Leugens passen niet bij de aanbidding van God. De leerstellingen van de drie-eenheid, brandende hel en onsterfelijke ziel zijn allemaal leerstellingen die niet in de bijbel voorkomen. „Tevergeefs blijven zij mij aanbidden, omdat zij mensengeboden als leerstellingen onderwijzen” (Markus 7:6, 7). Ook dat de kerken Gods naam Jehovah uit de bijbel hebben verwijdert, is niet goed te praten.

- Maar niet alleen leerstellingen zijn belangrijk. „Zij maken in het openbaar bekend dat zij God kennen, maar zij verloochenen hem door hun werken” (Titus 1:16). Ook werken zijn dus belangrijk. „Hieraan zullen allen weten dat GIJ mijn discipelen zijt, indien GIJ liefde onder elkaar hebt.” (Johannes 13:35) Over Jehovah’s aanbidders wordt verder gezegd dat ‘zij de oorlog niet meer zullen leren’ (Jesaja 2:4). Alle christenen moeten „dit goede nieuws van het koninkrijk prediken op de gehele bewoonde aarde… tot een getuigenis voor alle natiën” (Mattheüs 24:14). Paulus schreef: „Indien ik nu het goede nieuws bekendmaak, is dat geen reden voor mij om te roemen, want de noodzaak is mij opgelegd. Werkelijk, wee mij indien ik het goede nieuws niet zou bekendmaken!” (1 Korinthiërs 9:16)

Sommige zullen wellicht betogen dat het niet uitmaakt tot welk kerk wij behoren. Maar meerdere keren maakt de bijbel met betrekking tot 'valse religie' duidelijk: „’Gaat uit hun midden vandaan en scheidt U af’, zegt Jehovah, ’en raakt het onreine niet langer aan’”; „’en ik wil U aannemen.’” (2 Korinthiërs 6:17) „Gaat uit van haar, mijn volk, indien GIJ niet met haar in haar zonden wilt delen, en indien GIJ geen deel van haar plagen wilt ontvangen.” (Openbaring 18:4)

Dus Christiaan, zolang jij deel uitmaakt van een kerk die onbijbelse leerstellingen propageert, sta je in onze ogen aan de verkeerde kant en ben je in kerkelijke termen 'verdoemd'. Daar laten wij het echter niet bij: ik nodig jou en iedereen die dit leest uit om samen met Jehovah's Getuigen de bijbel te bestuderen om te zien wat God van ons verlangt.

Eerder is al gezegd dat God uiteindelijk het oordeel zal vellen. Maar de basis voor dat oordeel is al in de bijbel te vinden. Ook is al eerder gezegd dat personen die met geen mogelijkheid de bijbelse waarheden hebben kunnen leren kennen, in Gods rechtvaardigheid een nieuwe kans krijgen. Maar... geldt dat ook voor degenen die dit gelezen hebben? Hebben jullie ook geen kans gehad, of was deze post de kans die God jullie bood? Alleen God kan daarop het antwoord geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
MIster X schreef op 26 March 2003 @ 20:27:
Dus Christiaan, zolang jij deel uitmaakt van een kerk die onbijbelse leerstellingen propageert, sta je in onze ogen aan de verkeerde kant en ben je in kerkelijke termen 'verdoemd'. Daar laten wij het echter niet bij: ik nodig jou en iedereen die dit leest uit om samen met Jehovah's Getuigen de bijbel te bestuderen om te zien wat God van ons verlangt.
Ok, maar dan zou ik je twee vragen willen stellen; a) vind je dat ik onbijbelse leerstellingen propageer en b) wat zijn onbijbelse leerstellingen, kun je daar een voorbeeld van geven?

Ik vind het fundamenteel on-christelijk om welke andere gelovige dan ook als aan de verkeerde kant te zien. Dat suggereert namelijk dat jij wel weet hoe het zit, en zij niet. Toch gebruiken 'we' allemaal dezelfde basis voor onze leerstellingen. In die zin kun, en mag je, nooit waardeoordelen verkondigen. Je kunt wel zeggen dat je dat feitelijk niet doet, maar dat doe je feitelijk natuurlijk wel.
Eerder is al gezegd dat God uiteindelijk het oordeel zal vellen. Maar de basis voor dat oordeel is al in de bijbel te vinden. Ook is al eerder gezegd dat personen die met geen mogelijkheid de bijbelse waarheden hebben kunnen leren kennen, in Gods rechtvaardigheid een nieuwe kans krijgen. Maar... geldt dat ook voor degenen die dit gelezen hebben? Hebben jullie ook geen kans gehad, of was deze post de kans die God jullie bood? Alleen God kan daarop het antwoord geven...
Wat zijn dan de bijbelse waarheden? Het probleem is dat je die simpelweg niet kent. Je kunt de bijbel op duizenden manieren benaderen, en de JG methode is er slechts eentje. Bovendien is het een erg jonge wijze van naar de bijbel kijken, en ik vind het jammer dat er gedaan wordt alsof mensen die niet de JG wijze volgen aan de 'verkeerde' kant staan. Het is juist die wijze van kijken naar andere mensen waardoor de animositeit van gelovigen onderling, maar ook van niet-gelovigen richting gelovigen zo sterk is geworden.

Laat me je dit zeggen; ik geloof dat God tegen een ieder kan spreken, door jouw post richting mij, maar ook vanuit mijn post richting jou. Ik heb mijn kans in die zin gehad (op een andere manier) en die gegrepen, maar ben daarbij lid geworden van een andere kerk.

Laat me je ook dit vragen; vind jij dat jouw geloof beter is dan dat van mij? Of in ieder geval dichter bij de waarheid? Denk heel goed na voordat je die vraag beantwoordt, maar schrijf wel op wat je voelt, en niet wat je denkt dat ik wil horen. En ik vraag je niet wat jij denkt dat God vindt (want ik *geloof* dat ik dat al weet - of voel eigenlijk), maar ik wil weten wat jij vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
Anoniem: 69832 schreef op 25 March 2003 @ 13:13:
Mja. Maar 'sommigen die het niet door hebben' is iets heel anders dan dat het enkele decennia lang de officiele leer is. Dat zeggen sommige van mijn bronnen. Bijvoorbeeld 'The Watchtower', het officiële orgaan van de JG (hier uit de Engelse editie geciteerd, van Watchtower Quotations). Drie toepasselijke citaten: [...]
Met die citaten is niets mis. De bijbel spreekt duidelijk over 'generation' ('generatie' of 'geslacht' in het Nederlands). Dus die citaten uit '53 en '56 zijn totaal niet interessant, dat is bijna rechtstreeks wat in de bijbel staat. Er bestond echter onduidelijkheid over hoe we 'geslacht' dan moesten opvatten. Sommigen dachten: 'Een generatie duurt 70 à 80 jaar, dus 70 à 80 jaar na 1914 moet Armageddon komen'. Die Wachttoren uit '51 (toen m'n moeder nog niet eens was geboren...) definieert 'generation' echter als "those who are living at the given period". Ook een belangrijk werk waarin onze berekeningen uitgebreid worden besproken, stelde insgelijks "dat generaties of geslachten niet wiskundig definieerbaar zijn in termen van een bepaald aantal jaren".
Die opmerking over 'onze tegenstanders' klinkt verbolgen, je tegenstanders verwijtend dat ze vallen over zulke details - maar ik denk, om heel onbarmhartig te zijn, dat het Wachttorengenootschap het daar helemaal zelf naar gemaakt heeft. ... Als je jezelf uitroept tot God's communicatiekanaal is het ook helemaal niet vreemd om stellig te zijn. Maar dan moet je er ook niet van opkijken als voor 'je tegenstanders' je stellingnames 'dankbaar voer' zijn.
Ja, daar ben ik verbolgen over. Er sterven elk jaar duizenden doden door hongersnoden. Er is een oorlog in Irak. De regenwouden worden omgekapt. Er zijn honderden dingen in de wereld die aandacht behoeven. Ik begrijp dat sommigen wellicht boos op ons zouden kunnen zijn vanwege ons standpunt t.a.v. bloed. Maar waar maken die tegenstanders zich vooral druk over? Dat wij niet in de drie-eenheid geloven, van-huis-tot-huis prediken, geloven dat er 144.000 naar de hemel gaan, etc. Hebben ze geen betere dingen te doen dan ons lastig vallen? Ja, dat verwijt krijgen wij ook dagelijks te horen. Maar wij hebben bijbelse redenen om te prediken. Wat voor reden hebben die afvalligen om ons en het publiek te bestoken met leugens? Waarom zijn ze zo gedreven? Zelfs paranoïde?
Anoniem: 69832 schreef op 26 March 2003 @ 16:51:
Over de eenzijdige TV-programma's: bedoel je eenzijdige, door tegenstanders of critici gemaakte programma's of eenzijdige door de JG zelf gemaakte programma's? Beide kunnen het imago heel erg veel schade aan doen.
Veel zogenaamd neutrale discussieprogramma's hebben het wel eens over Jehovah's Getuigen gehad (ik herinner bijvoorbeeld uitzendingen van Rondom Tien en Jambers). Daarbij zijn vooral afvallige JG's en critici aan het woord gelaten. Vanuit tv-oogpunt begrijpelijk, want sensationele beschuldigingen doen het beter bij het kijkerspubliek dan een in pak gestoken JG die ons bijbelse standpunt uiteenzet.
Anoniem: 69832 schreef op 26 maart 2003 @ 17:32:
Neem je wat de Jehovah's getuigen betreft alleen 'hun stof' door of tap je ook uit andere bronnen? Zeker als je twijfelt en hard op zoek bent lijkt het me wijs je breed te orienteren. Het is bijvoorbeeld ook nuttig de geschiedenis van het Wachttorengenootschap te leren kennen.
Orienteren is natuurlijk goed, maar ik kan niet vaak genoeg herhalen dat er op internet veel leugens over Jehovah's Getuigen worden verteld. Twee neutrale bronnen met informatie over Jehovah's Getuigen:
- http://home.planet.nl/~singe033/jehovah.htm - Cultureel antropoloog Richard Singelenberg doet al jarenlang onderzoek naar Jehovah's Getuigen.
- http://www.religioustolerance.org/witness.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
een paar vraagjes. is het waar dat jullie langs de huizen moeten en krantjes moeten verkopen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met een beetje research kun je daar toch wel achter komen?

In dit topic worden genoeg bronnen genoemd waarmee je je voordeel kunt doen. Ik vind je vraag zo vreemd 'out of the blue' :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
die vraag kwam ook zomaar bij me op, ik heb dat wel eens gehoord maar het lijkt mij sterk, dus vraag ik het maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
ChristiaanVerwijs schreef op 26 March 2003 @ 20:44:
Ok, maar dan zou ik je twee vragen willen stellen; a) vind je dat ik onbijbelse leerstellingen propageer
Nee, niet dat ik weet. Maar als wij lid zijn van een kerk die onbijbelse leerstellingen propageert (en dat zijn in ieder geval alle kerken die ik ben tegengekomen), dan delen wij in de verantwoordelijkheid daarvoor. Vandaar die tekst uit Openbaring 18:4: „Gaat uit van haar, mijn volk, indien GIJ niet met haar in haar zonden wilt delen, en indien GIJ geen deel van haar plagen wilt ontvangen.”
en b) wat zijn onbijbelse leerstellingen, kun je daar een voorbeeld van geven?
De drie-eenheid, het hellevuur en de onsterfelijkheid van de ziel. Dit zijn maar drie voorbeelden, maar in onze ogen wel drie hele belangrijke.
Ik vind het fundamenteel on-christelijk om welke andere gelovige dan ook als aan de verkeerde kant te zien. Dat suggereert namelijk dat jij wel weet hoe het zit, en zij niet. Toch gebruiken 'we' allemaal dezelfde basis voor onze leerstellingen. In die zin kun, en mag je, nooit waardeoordelen verkondigen. Je kunt wel zeggen dat je dat feitelijk niet doet, maar dat doe je feitelijk natuurlijk wel.
Ja, dat doen we dus inderdaad wel. Ik deel je mening dat het onjuist is om onze eigen waarde-oordelen te verkondingen. Maar we mogen wel bekendmaken wat de bijbel over kwesties te zeggen heeft. Daarom ook heb ik het bovenstaande gedeelte zoveel mogelijk een bijbelse onderbouwing gegeven. Als de bijbel bijvoorbeeld zegt dat het verkeerd is om te doden, dan mogen wij als christenen stellen dat doden verkeerd is en dat mensen die andere mensen doden verkeerd bezig zijn.

Het is niet fundamenteel onchristelijk wanneer wij menen dat andere gelovigen aan de verkeerde kant staan. Juist Jezus is hierin ons grote voorbeeld. Tot die Samaritaanse vrouw bij de bron zei Jezus: "Gijlieden aanbidt wat GIJ niet kent; wij aanbidden wat wij kennen". (Johannes 4:19-24) En hoe vaak bekritiseerde Jezus niet de joden om de menselijke redenaties die zij in hun religie hadden verweven?
Wat zijn dan de bijbelse waarheden? Het probleem is dat je die simpelweg niet kent.
Jezus zei tegen die Samaritaanse vrouw: "De ware aanbidders de Vader met geest en waarheid zullen aanbidden, ja, want de Vader zoekt zulke mensen om hem te aanbidden... Wie [God] aanbidden, moeten hem met geest en waarheid aanbidden.” (Johannes 4:19-24) Dus blijkbaar was Jezus wél van mening dat mensen de waarheid kunnen vinden. Welke bijbelse waarheden? Nou, bijvoorbeeld dat Gods koninkrijk de aardse regering zal verwijderen en deze aarde in een paradijs gaat veranderen. Of denk aan de eerder genoemde 'onbijbelse leerstellingen', die juist geen deel uitmaken van de waarheid.
Je kunt de bijbel op duizenden manieren benaderen, en de JG methode is er slechts eentje.
Hier kan ik je uiteraard geen ongelijk in geven. Zeker ook met betrekking tot bijvoorbeeld dat topic over Psalm 1. Maar wat andere onderwerpen aangaat zijn er maar weinig benaderingen mogelijk: God is wél of geen drie-eenheid, er is wél of geen brandende hel waar mensen voor eeuwig worden gepijnigd, de ziel is wél of niet onsterfelijk.
Bovendien is het een erg jonge wijze van naar de bijbel kijken,
Tja, wij menen juist een erg oude zienswijze te hebben ;)
en ik vind het jammer dat er gedaan wordt alsof mensen die niet de JG wijze volgen aan de 'verkeerde' kant staan. Het is juist die wijze van kijken naar andere mensen waardoor de animositeit van gelovigen onderling, maar ook van niet-gelovigen richting gelovigen zo sterk is geworden.
De God van Israël was een 'jaloerse God', hij wilde niet dat de joden ook maar enige inmenging hadden met andere religies. God is niet verandert in een tolerante God die het niets uitmaakt wat wij doen. Het is niet per sé zo dat degenen die 'niet de JG wijze volgen aan de verkeerde kant staan', maar in de praktijk komen alleen de leerstellingen en de 'werken' van JG met de bijbelse richtlijnen overeen. (Ik geloof niet dat ik erg bescheiden overkom met zo'n zinsnede...)
Laat me je dit zeggen; ik geloof dat God tegen een ieder kan spreken, door jouw post richting mij, maar ook vanuit mijn post richting jou.
Absoluut
Ik heb mijn kans in die zin gehad (op een andere manier) en die gegrepen, maar ben daarbij lid geworden van een andere kerk.

Laat me je ook dit vragen; vind jij dat jouw geloof beter is dan dat van mij? Of in ieder geval dichter bij de waarheid? Denk heel goed na voordat je die vraag beantwoordt, maar schrijf wel op wat je voelt, en niet wat je denkt dat ik wil horen. En ik vraag je niet wat jij denkt dat God vindt (want ik *geloof* dat ik dat al weet - of voel eigenlijk), maar ik wil weten wat jij vindt.
Je plaats me voor het blok. Ik denk dat mijn posts wel duidelijk maken dat ik enerzijds goed kan nuanceren, maar dat ik tegelijkertijd beslist niet schrijf wat anderen willen horen. Ook hoef ik niet erg lang over na te denken over je vraag, want ik weet wat ik vind. Toch is het niet belangrijk wat ik vind, maar juist wat God vindt.

Het officiële antwoord op je vraag is: "Omdat Jehovah’s Getuigen al hun geloofsovertuigingen, hun maatstaven voor gedrag en organisatorische procedures op de bijbel baseren, schenkt hun geloof dat de bijbel zelf Gods Woord is, hun de overtuiging dat zij inderdaad de waarheid hebben. Het is dus niet zo dat zij zichzelf op een voetstuk plaatsen, maar hun houding toont hun vertrouwen dat de bijbel de maatstaf is waaraan iemands religie getoetst dient te worden. "

En daarmee stem ik geheel in: ik geloof dat alleen Jehovah's Getuigen voldoen aan de criteria die God in de bijbel uiteenzet. Want als ik dat niet geloofde, geloofde ik wat anders. En aangezien ik dus van mening ben dat mijn geloof dichter bij de bijbelse waarheid is, zou je kunnen zeggen dat ik vind dat mijn geloof beter is.

„Ben ik nu dan uw vijand geworden omdat ik u de waarheid zeg?” — Galaten 4:16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
Mr_x007 schreef op 26 maart 2003 @ 21:34:
een paar vraagjes. is het waar dat jullie langs de huizen moeten en krantjes moeten verkopen ?? ... die vraag kwam ook zomaar bij me op, ik heb dat wel eens gehoord maar het lijkt mij sterk, dus vraag ik het maar
Alleen personen die een actief aandeel hebben aan de prediking, kunnen Jehovah's Getuigen worden. Twee schriftplaatsen waaruit wij de noodzaak om te prediken afleiden:

„Want „een ieder die de naam van Jehovah aanroept, zal gered worden”. Hoe zullen zij echter hem aanroepen in wie zij geen geloof hebben gesteld? Hoe zullen zij vervolgens geloof stellen in hem van wie zij niet hebben gehoord? Hoe zullen zij vervolgens horen zonder dat iemand predikt? Hoe zullen zij vervolgens prediken indien zij niet zijn uitgezonden? Zoals er staat geschreven: „Hoe lieflijk zijn de voeten van hen die goed nieuws over goede dingen bekendmaken!”” (Romeinen 10:13-15)

„Wanneer ik tot een goddeloze zeg: ’Gij zult beslist sterven’, en gij hem niet werkelijk waarschuwt en niet werkelijk spreekt ten einde de goddeloze voor zijn goddeloze weg te waarschuwen om hem in het leven te houden, zal hij, daar hij goddeloos is, in zijn dwaling sterven, maar zijn bloed zal ik van uw eigen hand terugeisen.” (Ezechiël 3:18)

Voor de prediking gebruiken we diverse methoden. De van-huis-tot-huis-methode is het meest bekend, maar we werken ook op andere manieren. En onze tijdschriften zijn een handig hulpmiddel. Wij moeten echter niet langs de deuren gaan, wij moeten ook geen tijdschriften verkopen, maar wij moeten wél prediken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
MIster X schreef op 26 maart 2003 @ 22:39:
Nee, niet dat ik weet. Maar als wij lid zijn van een kerk die onbijbelse leerstellingen propageert (en dat zijn in ieder geval alle kerken die ik ben tegengekomen), dan delen wij in de verantwoordelijkheid daarvoor.
Het punt is dat die andere kerken (de zaken die jij noemt vallen ook niet onder 'onze' leerstellingen overigens - wat meer een kwestie van smaak is denk ik) precies zo denken over de JG-beweging. Mensen vanuit onze kerk heb ik openlijk horen spreken over hoe verdwaald deze mensen zijn. Hetzelfde heb ik gehoord van andere mensen van andere kerken. Ik van dat over-en-weer geschipper met wie gelijk heeft totaal irrelevant. Uiteindelijk geloven we op ongeveer dezelfde manier in dezelfde God. Religies worden op deze manier ordinaire staten met langsgrenzen waarover geruzied wordt, en dat vind ik slecht (en dat is het enige waardenoordeel dat je mij zult horen uitspreken)
Ja, dat doen we dus inderdaad wel. Ik deel je mening dat het onjuist is om onze eigen waarde-oordelen te verkondingen. Maar we mogen wel bekendmaken wat de bijbel over kwesties te zeggen heeft. Daarom ook heb ik het bovenstaande gedeelte zoveel mogelijk een bijbelse onderbouwing gegeven. Als de bijbel bijvoorbeeld zegt dat het verkeerd is om te doden, dan mogen wij als christenen stellen dat doden verkeerd is en dat mensen die andere mensen doden verkeerd bezig zijn.
Akkoord. Maar wat als iemand geen andere keuze heeft? Neem de situatie in Irak en neem daarbij aan dat het inderdaad een gerechtvaardigde aanval is en dat de irakezen werkelijk 'bevrijd' zullen worden - er wordt nu gemoord. Zijn deze mensen die dat doen dan slecht? Je kunt de 10 geboden, die stellen dat moorden niet mag, heel zwart/wit toepassen op de wereld. Helaas is de wereld eerder grijs, en ik geloof dat de 10 geboden ook niets anders aangeven. Zij zijn richtlijnen die men moet aanhouden indien dat mogelijk is. Overigens is dit specifieke voorbeeld ook het enige dat ik kan verzinnen. Het enige andere gebod dat naar mijn idee flexibel moet zijn is dat van stelen.
Je plaats me voor het blok. Ik denk dat mijn posts wel duidelijk maken dat ik enerzijds goed kan nuanceren, maar dat ik tegelijkertijd beslist niet schrijf wat anderen willen horen. Ook hoef ik niet erg lang over na te denken over je vraag, want ik weet wat ik vind. Toch is het niet belangrijk wat ik vind, maar juist wat God vindt.
Zo bedoel ik het niet. Ik weet dat je schrijft wat je voelt, maar ik wil niet dat je voelt dat je iets niet kunt zeggen omdat ik me dan gekwetst voelt. Dat zou niet zo zijn namelijk - en dat bedoelde ik.
En daarmee stem ik geheel in: ik geloof dat alleen Jehovah's Getuigen voldoen aan de criteria die God in de bijbel uiteenzet. Want als ik dat niet geloofde, geloofde ik wat anders. En aangezien ik dus van mening ben dat mijn geloof dichter bij de bijbelse waarheid is, zou je kunnen zeggen dat ik vind dat mijn geloof beter is.
Ok, dat wilde ik eigenlijk van je horen. Vind je niet dat jij hiermee dus feitelijk een oordeelt velt over het geloof dat andere mensen hebben? Alle kerken vinden dat ze voldoen aan de criteria uit de bijbel, en alle kerken geloven dat zij de enigen zijn. Ik geloof dat niet meer. Ik heb het hele instituut religie achter me gelaten en geloof wat ik voel, want ik geloof dat gevoel de meest pure bron is waaruit God met de mens praat. En daarmee heb ik geleerd dat goed en kwaad niet bestaan, en zeker niet in religies. Er is geen fout of goed geloof - het gaat uiteindelijk om wat jij doet. Als jij als gelovige oprecht denkt het juiste te geloven, dan doe je het goede. Geen gelovige op deze wereld zal ik daarom veroordelen. Niet alleen omdat ik vind dat ik dat niet mag, maar omdat ik vind dat ieder geloof goed is als het uit het hart komt.

En eerlijk gezegd is dat wat ik geloof dat het doel van dit alles is - te doen wat jij zelf voelt, te ervaren wat jij zelf voelt. Alleen door zelf te ervaren kun jij God ervaren, en de bijbel is een machtig instrument om daarbij te helpen. Maar net als met het geloof zelf, moet je het met gevoel lezen. Het is geen rationele lectuur waarin wetten staan die strikt vastgehouden moeten worden. Geloof is, net als de mens, een uiterst flexibel iets. En als het zo niet bedoeld is, dan lever ik mijn vrije wil bij deze weer in, want dan had God met dat net zo goed niet kunnen geven.

Waar geloof komt niet uit de bijbel, waar geloof komt niet uit een religie, waar geloof komt niet uit het volgen van regels. Waar geloof komt uit jezelf. Het begint daar, en pas dan begrijp je de rest; niet andersom.

Mijn discussie met jou is een uitwisseling van gedachten. Ook al zie jij mijn geloof misschien als 'minder', ik zie jou als gelijkwaardig en bewonder je om de kracht van je geloof. We bewandelen andere paden, maar uiteindelijk bereiken we hetzelfde doel. Het gaat alleen niet om hoe het pad dat je bewandelt eruit ziet, het gaat erom dat je geniet van de weg, geniet van alles wat je onderweg ervaart. Dat is wat geloven is: ervaren. En ik ervaar God - in alles wat ik doe. En alles wat ik ervaar voelt als God. Alsof ik thuisgekomen ben. Er is geen greintje twijfel meer in mijn geloof (alleen gezonde twijfel over de details). Wie zou God zijn om mij daarvoor te straffen.....

Gelukkig zij die gekozen hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Christiaan op 27-03-2003 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77110

<off topic>
ik denk als er meer gekeken wordt naar de overeenkomsten tussen alle religies/ overtuigingen i.p.v. naar de verschillen, dat er een hoop minder rottigheid in de wereld zou zijn.
Geen "ik doe het op deze manier en jij niet dus ben ik beter"
baal daar een beetje erg van. :'(

</off topic>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
ChristiaanVerwijs schreef op 27 March 2003 @ 00:07:
Mijn discussie met jou is een uitwisseling van gedachten. Ook al zie jij mijn geloof misschien als 'minder', ik zie jou als gelijkwaardig en bewonder je om de kracht van je geloof.
Dank voor je compliment. De discussie vind ik leuk, vooral nu ook dit soort persoonlijkere dingen erbij betrokken worden. Met de termen 'beter' en 'minder' ben ik echter niet zo gelukkig, omdat die een bepaalde gevoelswaarde overbrengen die misschien verkeerd overkomt. Ik wil dit zo graag ... vriendelijk uitleggen, terwijl ik wel een duidelijke scheidslijn moet hanteren.

Mijn oom is verslaafd aan drugs en dat vind ik pertinent verkeerd. Toch heb ik veel respect voor de lieve man en bezie ik hem als gelijkwaardig ondanks alles wat hij doet. Misschien is het een beetje extreem om jou met iemand te vergelijken die al meer dan 30 jaar heroïne gebruikt, maar als ik zelfs hem als een gelijkwaardig beschouw, kun je ervan op aan dat ik jou die qua geloof veel dichter bij mij staat dan mijn oom, ook als een gelijkwaardig beschouw.

Ik ben niet beter en voel me ook beslist niet beter. Vaak voel ik me zelfs slechter dan sommige mensen die ik uit de 'wereld' leer kennen. Ook voor mij wordt het uiteindelijk een kwestie van genade. Toch kan ik er niet omheen dat ik geloof dat Jehovah's Getuigen dichter bij de bijbel staan dan alle andere religies. Dat maakt ons niet tot een beter geloof of betere mensen, maar wel tot getuigen van de Almachtige Schepper (Jes 43:10).

(Inhoudelijker reactie op je laatste posting volgt nog...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
Anoniem: 77110 schreef op 27 maart 2003 @ 00:37:
<off topic>
ik denk als er meer gekeken wordt naar de overeenkomsten tussen alle religies/ overtuigingen i.p.v. naar de verschillen, dat er een hoop minder rottigheid in de wereld zou zijn.
Geen "ik doe het op deze manier en jij niet dus ben ik beter"
baal daar een beetje erg van. :'(

</off topic>
Jehovah's Getuigen weigeren de wapens op te pakken, proberen een moreel goed leven te leiden, hebben aandacht voor hun naasten (mede de basis voor onze prediking) en tonen respect voor personen met een andere overtuiging. Ik denk dat als alle mensen hierin het voorbeeld van Jehovah's Getuigen zouden volgen ondanks de verschillen, er een hoop minder rottigheid zou zijn.

Edit: Jehovah's Getuigen zullen bijvoorbeeld nooit iemand uitschelden omdat iemand er een andere mening op na houdt, terwijl ik zelfs wel eens met de dood ben bedreigd door gelovigen omdat ik JG ben. Dat is dus nog afgezien van scheldpartijen en openlijke spot (ook hier op GoT...)

[ Voor 29% gewijzigd door MIster X op 27-03-2003 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

<quote>
Edit: Jehovah's Getuigen zullen bijvoorbeeld nooit iemand uitschelden omdat iemand er een andere mening op na houdt,
</quote>

met alle respect, want ik vind dat een ieder zijn/haar eigen mening er op na moet mogen houden, maar ik heb meegemaakt (niet zelf en ook niet van horen zeggen maar van het 'slachtoffer' die geen Jehova's Getuge was en zijn vrouw wel) dat iemand uit zijn huis gekeken/gezet werd omdat er een vergadering/ dienst gehouden werd.

ik zeg niet dat iederen zo zal zijn, generaliseren is nooit goed, maar dit was het eerste waar ik aan moest denken toen ik bovenstaand quootje zag.

<quote>
Jehovah's Getuigen weigeren de wapens op te pakken, proberen een moreel goed leven te leiden, hebben aandacht voor hun naasten (mede de basis voor onze prediking) en tonen respect voor personen met een andere overtuiging.
</quote>

geldt niet alleen voor Jehova's Getuigen hoor, :) ik hoop dat dit ook voor mij geldt en ik ben toch echt geen Jehova's Getuige hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
Ik denk dat wij het hier eigenlijk wel over eens zijn, Smeag0l. Repect voor anderen is van essentieel belang in de samenleving, mensen moeten leren samenleven met meningsverschillen.

In het algemeen zijn JG vredelievende mensjes O-), maar er kan natuurlijk altijd wat misgaan.

[ Voor 47% gewijzigd door MIster X op 27-03-2003 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MIster X schreef op 26 maart 2003 @ 21:11:
Met die citaten is niets mis. De bijbel spreekt duidelijk over 'generation' ('generatie' of 'geslacht' in het Nederlands). Dus die citaten uit '53 en '56 zijn totaal niet interessant, dat is bijna rechtstreeks wat in de bijbel staat. Er bestond echter onduidelijkheid over hoe we 'geslacht' dan moesten opvatten.
Die citaten bevatten inderdaad rechtstreeks Jezus' woorden, maar mét een conclusie eraan vast: dat met 'dat geslacht' bedoeld werd 'degenen die in 1914 leefden'. Dus die citaten bevatten een duidelijke leerstelling - dat is iets heel anders dan dat er 'onduidelijkheid was over hoe men het moest opvatten'. Die leerstelling is in 1995 officieel ingetrokken, na in voorgaande decennia herhaaldelijk aangepast te zijn (zie ook 1914: Gemorrel aan de eindtijd).

Maar goed, om de boel in zijn proporties te trekken: ik haalde dat laveren slechts aan omdat dat eigenaardig is in combinatie met de absolute, stellige en exclusieve claims die gedaan worden door het Wachttorengenootschap.
Ja, daar ben ik verbolgen over. Er sterven elk jaar duizenden doden door hongersnoden. Er is een oorlog in Irak. De regenwouden worden omgekapt. Er zijn honderden dingen in de wereld die aandacht behoeven. Ik begrijp dat sommigen wellicht boos op ons zouden kunnen zijn vanwege ons standpunt t.a.v. bloed. Maar waar maken die tegenstanders zich vooral druk over? Dat wij niet in de drie-eenheid geloven, van-huis-tot-huis prediken, geloven dat er 144.000 naar de hemel gaan, etc. Hebben ze geen betere dingen te doen dan ons lastig vallen? Ja, dat verwijt krijgen wij ook dagelijks te horen. Maar wij hebben bijbelse redenen om te prediken. Wat voor reden hebben die afvalligen om ons en het publiek te bestoken met leugens? Waarom zijn ze zo gedreven? Zelfs paranoïde?
Dit is een goed punt.

Maar ik ben het niet in alles met je analyse eens. Ik noemde je verbolgenheid in reactie op jouw woorden 'voor onze tegenstanders is de berekening dankbaar voer, dat blijkt maar weer uit alle links die je erover hebt kunnen vinden.'

Ik vínd wel sites van 'afvalligen die het publiek bestoken met leugens', en ook zo hard mogelijk in CAPS BLATENDE onverdraagzame sites (bv. Crossbearer), maar ik vind er ook ontzettend veel die op een bedaarde, serieuze en grondige manier hun best doen om bepaalde leerstellingen te ontzenuwen (zie bv. de links die ik eerder gaf). Dat zijn geen 'het publiek met leugens bestokende afvalligen' - dat zijn mensen die op grond van de bijbel tot andere conclusies komen dan het Wachttorengenootschap.

Maar daarmee kom ik weer terug bij je punt: er is inderdaad veel haarkloverij in de wereld. Ik doe er overigens zelf aan mee - dat wordt natuurlijk ook aangemoedigd door het thema van het topic, het gáát hier om verschillen. (En zelf ben ik al te vaak een eigenwijs mannetje dat meestal denkt in termen van 'gelijk of ongelijk'.) Ik weet niet wat ik moet met de kloof in deze. In ieder mens is het gevoel dat 'de waarheid' er is. Discussie wordt onmogelijk zodra je zegt 'ach, iedereen heeft zijn eigen waarheid, de jouwe is even valide als de mijne' (er zijn trouwens maar weinig mensen die dat volkomen oprecht over hun lippen kunnen krijgen).

Het niemandsland tussen verstikkende tolerantie en verstokt fanaticisme is mistig, de grenzen zijn vaag - het is moeilijk om elkaar daar te ontmoeten. Het is veel gemakkelijker om elkaar dood te tolereren, of de hersens in te slaan met leerstellingen.
Misschien is het wel helemaal geen niemandsland, maar de woonplaats van velen. Ik weet niet hoe ik het moet zien. Ik weet ook niet waar ik woon, in dat geval. Misschien zijn er overal plekken met drijfzand. Misschien is de geografische metafoor wel niet geschikt.

Ik raak zelf een beetje in de war van zoveel metaforisch gekwaak. Ik moet even mijn gedachten op een rijtje gaan zetten. Ik denk niet dat hier makkelijk uit te komen is.

/me strangeloop retires for a moment

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 69832 op 27-03-2003 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deez had ik nog in stock liggen, al past 'ie misschien niet echt bij m'n andere post.

Bronnen
Orienteren is natuurlijk goed, maar ik kan niet vaak genoeg herhalen dat er op internet veel leugens over Jehovah's Getuigen worden verteld. Twee neutrale bronnen met informatie over Jehovah's Getuigen:
- http://home.planet.nl/~singe033/jehovah.htm - Cultureel antropoloog Richard Singelenberg doet al jarenlang onderzoek naar Jehovah's Getuigen.
- http://www.religioustolerance.org/witness.htm
Op die Religioustolerance.org staat erg weinig info (vooral veel verwijzingen naar sites van de JG zelf), maar die van Richard Singelenberg is inderdaad een goede, diepgaande site, die de bitterheid en neiging tot chargeren van sommige sites van ex-jehovah's-getuigen mist.

Voor het pikante zou ik toch ook nog de Watchtower Quotations willen noemen. Daar zie je namelijk de zaken die ontbreken in wat lievige en neutrale (maar daardoor vaak noodzakelijk oppervlakkige) beschrijvingen: leerstellingen en uitspraken in al hun scherpte (of botheid), gewoon zoals ze verschijnen en verschenen in de door het Wachttorengenootschap gepubliceerde literatuur. Overigens is de site waar die verzameling op staat (http://www.freeminds.org) niet helemaal neutraal te noemen waarschijnlijk. Overigens is neutraal een erg moeilijk begrip.

En ik heb nóg een goede bron van info gevonden (via Singelenberg). Misschien zou je Watchtower Information Service niet helemaal neutraal kunnen noemen, er zijn wel een hoop objectieve bronnen op te vinden - bijvoorbeeld de research-pagina, die het eigen doel zo omschrijft: "This section is intended for Scientific Researchers, Students and other people who are seeking objective information on JW's and the WTS that has been written by Scientific Researchers like Social Scientists and Scholars of Religious Studies."

But what, my friend, is neutrality after al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Gelovigen zijn net als leerlingen in een klas die hun best doen de meester te behagen door allerlei regeltjes en principen op te stellen. Helaas zien ze niet gaat om de manier waarop je leert, maar dát je leert.

(da's overigens geen flame hoor ;) even voor de duidelijkheid - het is een observatie over het gelovigen in het algemeen die ook op mijzelf geldt)

[ Voor 27% gewijzigd door Christiaan op 27-03-2003 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik moet zeggen dat ik zwaar respect heb voor MIster X.

als je je levensovertuiging uit kunt / durft dragen met de fundamenten die hij aandraagt dan heb je in mijn ogen niets anders dan respect verdiend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allochtoon
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

ChristiaanVerwijs schreef op 27 March 2003 @ 17:37:
Gelovigen zijn net als leerlingen in een klas die hun best doen de meester te behagen door allerlei regeltjes en principen op te stellen. Helaas zien ze niet gaat om de manier waarop je leert, maar dát je leert.
Is dit een verwijt richting de fundamentele Jehova Getuigen? (ik probeer alleen de discussie sappig te houden :+ )

Verwijs:
En eerlijk gezegd is dat wat ik geloof dat het doel van dit alles is - te doen wat jij zelf voelt, te ervaren wat jij zelf voelt. Alleen door zelf te ervaren kun jij God ervaren, en de bijbel is een machtig instrument om daarbij te helpen. Maar net als met het geloof zelf, moet je het met gevoel lezen. Het is geen rationele lectuur waarin wetten staan die strikt vastgehouden moeten worden. Geloof is, net als de mens, een uiterst flexibel iets. En als het zo niet bedoeld is, dan lever ik mijn vrije wil bij deze weer in, want dan had God met dat net zo goed niet kunnen geven.
tegenover

Mister X
Je laatste zin vind ik heel interessant, je legt je wil ten 'laste' van God's wil. Toch zou je denken dat de wil van een Getuige volstrekt God's wil zou moeten zijn?
In hoeverre wijkt jou wil af van God's wil?

Ik ervaar geloof vanuit mijn hart.

Ik begin weer :P
De kwowo indianen in de pacific leven al honderden jaren in harmonie met elkaar, ze houden er zelfs min of meer hetzelfde geloof op na als de Getuigen, echter, bijv prediken ze het geloof niet voort want iedereen gelooft hetzelfde. Ook doen ze niet aan bloedtransfusies want die kennis hebben ze niet. Ze geloven ook in 1 god.

Wat vind jij Mr X, zitten ze even dicht bij de waarheid als jullie?

[ Voor 2% gewijzigd door Allochtoon op 27-03-2003 22:21 . Reden: verhelderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Allochtoon schreef op 27 March 2003 @ 22:09:
Is dit een verwijt richting de fundamentele Jehova Getuigen? (ik probeer alleen de discussie sappig te houden :+ )
Nee dus :) Ik heb dat al even toegevoegd omdat je in de context wel zo op kan vatten. Het is meer een korte versie van een uitgebreid verhaal dat ik zelf van mening ben dat geloven niet gaat om het volgen van regels en strikte conventies. Geloven doe je met je hart, niet met je verstand. Nu is dat natuurlijk geen verwijt richting Mister_X. Ik heb persoonlijk niets dan respect voor zijn extreem goede onderbouwingen van zijn geloof, en alhoewel we misschien ietwat verschillende geloofsbeelden hebben, is hij wel een zeer fijne discussie'partner' (wat klinkt dat officieel...). Het is sowieso geeneens een verwijt, maar wel een constatering die vooral door mensen die volledig buiten de kerk staan vaak gemaakt wordt. Vandaag drukte iemand die ik ken het wel goed uit 'veel kerken perken juist de vrijheid in waar ze eerst zo hard voor strijden - geloven is vrij zijn'.

Ik zal de laatste zijn een oordeel uit te spreken over andere gelovigen. Zo moet je het dus niet lezen, maar ik denk dat het wel iets is om over na te denken als kerk. Men, en dat is altijd al zo geweest, ruziet (niet openlijk) over wie er nu gelijk heeft en wie 'het beste jongetje uit de klas' is. Ik vind dat niet interessant, want er zijn zoveel zaken die ons als gelovigen wel verbinden en die wel hetzelfde zijn - en daar moeten we ons op richten. Niet op de verschillen.

[ Voor 13% gewijzigd door Christiaan op 27-03-2003 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allochtoon
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

ChristiaanVerwijs schreef op 27 March 2003 @ 22:15:
[...]

Men, en dat is altijd al zo geweest, ruzieed (niet openlijk) over wie er nu gelijk heeft en wie 'het beste jongetje uit de klas' is. Ik vind dat niet interessant, want er zijn zoveel zaken die ons als gelovigen wel verbinden en die wel hetzelfde zijn - en daar moeten we ons op richten. Niet op de verschillen.
Klopt. En daarin schieten al die klasjes en al die jongetjes die in de klasjes zitten hun doel voorbij. En dat is geloven vanuit je ziel, je hart. En niet alles uit een stoffig boek voor de waarheid aannemen, als jij gelooft dat God ons gemaakt heeft, zou je er ook vanuit moeten gaan dat jijzelf tot de waarheid kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
ChristiaanVerwijs schreef op 27 March 2003 @ 00:07:
[Nee, niet dat ik weet. Maar als wij lid zijn van een kerk die onbijbelse leerstellingen propageert (en dat zijn in ieder geval alle kerken die ik ben tegengekomen), dan delen wij in de verantwoordelijkheid daarvoor.]

Het punt is dat die andere kerken (de zaken die jij noemt vallen ook niet onder 'onze' leerstellingen overigens - wat meer een kwestie van smaak is denk ik) precies zo denken over de JG-beweging. Mensen vanuit onze kerk heb ik openlijk horen spreken over hoe verdwaald deze mensen zijn. Hetzelfde heb ik gehoord van andere mensen van andere kerken.
Wij denken dat wij de waarheid hebben en de rest niet. En anderen denken precies zo. Dat klopt. Alleen door een inhoudelijke discussie te voeren, kunnen we persoonlijk een standpunt innemen.
[Als de bijbel bijvoorbeeld zegt dat het verkeerd is om te doden, dan mogen wij als christenen stellen dat doden verkeerd is en dat mensen die andere mensen doden verkeerd bezig zijn.]
Akkoord. Maar wat als iemand geen andere keuze heeft? Neem de situatie in Irak en neem daarbij aan dat het inderdaad een gerechtvaardigde aanval is en dat de irakezen werkelijk 'bevrijd' zullen worden - er wordt nu gemoord. Zijn deze mensen die dat doen dan slecht?
Ja. Elk mens die een ander dood overtreed God wetten. Ik wil me neutraal opstellen in het conflict VS-Irak, er zijn wellicht redenen om in te grijpen en misschien is het ook wel niet gerechtvaardigd. Maar elke Jehovah's Getuige die de wapens oppakt en een ander dood, doet in onze ogen als individu iets dat 'slecht' is.
[En daarmee stem ik geheel in: ik geloof dat alleen Jehovah's Getuigen voldoen aan de criteria die God in de bijbel uiteenzet. Want als ik dat niet geloofde, geloofde ik wat anders. En aangezien ik dus van mening ben dat mijn geloof dichter bij de bijbelse waarheid is, zou je kunnen zeggen dat ik vind dat mijn geloof beter is.]

Ok, dat wilde ik eigenlijk van je horen. Vind je niet dat jij hiermee dus feitelijk een oordeelt velt over het geloof dat andere mensen hebben?
Ja, daarin is ons standpunt behoorlijk fundamentalistisch.
Alle kerken vinden dat ze voldoen aan de criteria uit de bijbel, en alle kerken geloven dat zij de enigen zijn. Ik geloof dat niet meer.
Dat kan inderdaad ook niet. Jezus gaf een begin aan één ware christelijke religie. En er kan vanuit de bijbel ook maar sprake zijn van 'één geloof, één doop' (Ef. 4:5).
Ik heb het hele instituut religie achter me gelaten en geloof wat ik voel, want ik geloof dat gevoel de meest pure bron is waaruit God met de mens praat... Er is geen fout of goed geloof - het gaat uiteindelijk om wat jij doet. Als jij als gelovige oprecht denkt het juiste te geloven, dan doe je het goede. ... Ik vind dat ieder geloof goed is als het uit het hart komt.

Waar geloof komt niet uit de bijbel, waar geloof komt niet uit een religie, waar geloof komt niet uit het volgen van regels. Waar geloof komt uit jezelf. Het begint daar, en pas dan begrijp je de rest; niet andersom.

... Het gaat alleen niet om hoe het pad dat je bewandelt eruit ziet, het gaat erom dat je geniet van de weg, geniet van alles wat je onderweg ervaart. Dat is wat geloven is: ervaren. En ik ervaar God - in alles wat ik doe. En alles wat ik ervaar voelt als God. Alsof ik thuisgekomen ben. Er is geen greintje twijfel meer in mijn geloof (alleen gezonde twijfel over de details). Wie zou God zijn om mij daarvoor te straffen...
Ik begrijp je punt en ik heb vaak met mensen gesproken die er net zo over denken. Ik denk dat je één aspect over het hoofd ziet: het standpunt van de Schepper, Jehovah God! Hij heeft een mening over religie en die kunnen we terugvinden in de bijbel. Nu zullen velen betwijfelen dat de bijbel Gods woord is, maar dat is een geheel andere discussie. Ik ben ervan overtuigd dat de bijbel door God geïnspireerd is en neem aan dat jij als christen dat bent.

Volgens de bijbel zijn niet alle religies aanvaardbaar voor God. Er zijn verschillende religies geweest die oprecht en overtuigd mensenoffers brachten. Denk aan de Azteken die op hun zigurats het hart uit nog levende mensen sneden. Ook in de bijbel staan verschillende voorbeelden van religies die kinderoffers brachten en daarom door God veroordeeld werden. Extreme voorbeelden misschien, maar ik denk niet dat je van mening bent dat God dergelijke religies goedkeurt.

Maar het kan ook minder extreem. Eerder haalde ik al Markus 7:6,7 aan, waar Jezus een eerdere profetie op de joodse religieuze leiders toepaste: „Dit volk eert mij met hun lippen, maar hun hart is ver van mij verwijderd. Tevergeefs blijven zij mij aanbidden, omdat zij mensengeboden als leerstellingen onderwijzen.” Ook Paulus schreef een soortgelijke gedachte: „Ik getuig van hen dat zij ijver voor God hebben, maar niet overeenkomstig nauwkeurige kennis; want omdat zij de rechtvaardigheid van God niet kenden, maar hun eigen rechtvaardigheid trachtten te bevestigen, hebben zij zich niet aan de rechtvaardigheid van God onderworpen.” (Romeinen 10:2,3) Ja, oprechte ijver was volgens Paulus niet voldoende.

Op een ander moment zei Jezus: „Het uur komt waarin een ieder die u doodt, zal menen God een heilige dienst te hebben bewezen” (Johannes 16:2). Ook daar misplaatste oprechtheid. Zoals ik het nu uit de media begrijp heeft Volkert v.d. G. Pim Fortuyn uit overtuiging vermoord. Oprecht, dat zeker. Maar zal dat voor de rechter een reden zijn om hem niet te straffen? Oprechtheid is gewenst, maar ook voor God beslist niet voldoende.

Het kan wellicht lijken dat in veel religies iets goeds schuilt. Maar dat is vanuit de bijbel zeer verklaarbaar. „Satan zelf blijft zich veranderen in een engel des lichts. Het is daarom niets groots indien ook zijn dienaren zich blijven veranderen in dienaren van rechtvaardigheid.” (2 Korinthiërs 11:14,15) Daarom waarschuwde Paulus: „De mensen zullen een vorm van godvruchtige toewijding hebben, maar de kracht ervan niet blijken te bezitten; en keer u af van dezen.” (2 Timotheüs 3:2,5).

Verschillende schriftplaatsen maken duidelijk dat het toch noodzakelijk is om tot een georganiseerde religie te behoren:
- Er moeten christelijke bijeenkomsten zijn: „En laten wij op elkaar letten ten einde tot liefde en voortreffelijke werken aan te sporen, het onderling vergaderen niet nalatend, zoals voor sommigen gebruikelijk is, maar laten wij elkaar aanmoedigen, en dat te meer naarmate GIJ de dag ziet naderen.” (Hebreeën 10:24-25)
- Er moet eenheid zijn: „Nu vermaan ik U, broeders, door de naam van onze Heer Jezus Christus, dat GIJ allen in overeenstemming met elkaar spreekt en dat er geen verdeeldheid onder U is, maar dat GIJ nauw verenigd zijt in dezelfde geest en in dezelfde gedachtengang.” (1 Korinthiërs 1:10)
- De bijbel spreekt over een 'gemeenschap van broeders': „Hebt liefde voor de gehele gemeenschap van broeders.” (1 Petrus 2:17) Deze waren in de eerste eeuw georganiseerd in gemeenten (bijv. 1 Korinthiërs 16:19)
- Er moet wereldwijd gepredikt worden: „En dit goede nieuws van het koninkrijk zal op de gehele bewoonde aarde worden gepredikt tot een getuigenis voor alle natiën.” (Mattheüs 24:14)
Los van een georganiseerde religie zullen er geen bijeenkomsten worden gehouden, is er geen eenheid, geen gemeenschap en kan er onmogelijk wereldwijd worden gepredikt.
Anoniem: 69832 schreef op 27 March 2003 @ 14:30:
Ik vínd wel sites van 'afvalligen die het publiek bestoken met leugens', en ook zo hard mogelijk in CAPS BLATENDE onverdraagzame sites..., maar ik vind er ook ontzettend veel die op een bedaarde, serieuze en grondige manier hun best doen om bepaalde leerstellingen te ontzenuwen (zie bv. de links die ik eerder gaf). Dat zijn geen 'het publiek met leugens bestokende afvalligen' - dat zijn mensen die op grond van de bijbel tot andere conclusies komen dan het Wachttorengenootschap.
Veel sites die zijn opgezet tegen Jehovah's Getuigen zijn erg bekwaam in het noemen van alles wat in hun ogen fout is, en het verzwijgen van wat er allemaal goed gaat, zoals onze wereldwijde prediking.
Maar daarmee kom ik weer terug bij je punt: er is inderdaad veel haarkloverij in de wereld. Ik doe er overigens zelf aan mee - dat wordt natuurlijk ook aangemoedigd door het thema van het topic, het gáát hier om verschillen... Het niemandsland tussen verstikkende tolerantie en verstokt fanaticisme is mistig, de grenzen zijn vaag - het is moeilijk om elkaar daar te ontmoeten. Het is veel gemakkelijker om elkaar dood te tolereren, of de hersens in te slaan met leerstellingen.
8)7 ;)
ChristiaanVerwijs schreef op 27 March 2003 @ 17:37:
Ben ik gedeeltelijk met je eens. Maar ik geloof dat het God is die de regeltjes opstelt om ons terug te brengen op de smalle weg. De vrije wil vergelijk ik vaak met het verkeer. Ik kan daarnaar toe rijden waar ik heen wil, Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, noem maar op. Maar onderweg moet ik me wel aan de regels houden. Het gaat inderdaad niet om de regels. En als iedereen goed nadacht in het verkeer dan waren veel regels misschien ook niet eens nodig. Maar momenteel zijn ze wel nodig en gelukkig maar. Ook in het leven zijn er regels nodig om alles in juiste banen te leiden. Kijk maar naar de wereld om ons heen om te zien wat er gebeurd als we ons niet aan Zijn regels houden.
Allochtoon schreef op 27 maart 2003 @ 22:09:
[... Toch is het niet belangrijk wat ik vind, maar juist wat God vindt.]

Je laatste zin vind ik heel interessant, je legt je wil ten 'laste' van God's wil. Toch zou je denken dat de wil van een Getuige volstrekt God's wil zou moeten zijn?
In hoeverre wijkt jou wil af van God's wil?
Zelfs Jezus bad: „Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat deze beker aan mij voorbijgaan. Doch niet zoals ik wil, maar zoals gij wilt” (Mattheüs 26:39). Waarom 'wilt' een mens iets? Daarvoor kun je verschillende redenen aanvoeren. Twee voor de hand liggende zijn dat een mens iets 'wilt' omdat hij verstandelijk denkt dat het juist is, of omdat hij een bepaald lichamelijk verlangen heeft, zoals naar eten en seks. Ook mijn wil wijkt soms dus af van wat God van mij verlangt. Maar we moeten inzien dat ons menselijke verstand maar beperkt is, ons gevoel misleidend en dat God de dingen veel beter kan overzien. En dat we ons dus net als Jezus moeten onderwerpen aan Gods wil.
Ik begin weer :P
De kwowo indianen in de pacific leven al honderden jaren in harmonie met elkaar, ze houden er zelfs min of meer hetzelfde geloof op na als de Getuigen, echter, bijv prediken ze het geloof niet voort want iedereen gelooft hetzelfde. Ook doen ze niet aan bloedtransfusies want die kennis hebben ze niet. Ze geloven ook in 1 god.

Wat vind jij Mr X, zitten ze even dicht bij de waarheid als jullie?
Nee, niet even dicht bij de waarheid, aangezien Gods waarheid in de bijbel is geopenbaard en die kennen zij blijkbaar niet.

Blijkbaar geloven zij wel net als JG dat God de aarde gaat oordelen, en daarom is het zeer kwalijk dat zij niet prediken. Want het is niet alleen een bijbels gebod om te prediken, maar ook een morele verplichting wanneer de kwowo weten dat de 'goddelozen' om hen heen wellicht het leven gespaard zou kunnen worden. Dat maakt hen in essentie dus al anders dan Jehovah's Getuigen.

Het gebod ten aanzien van bloed was niet alleen een gebod voor de joden, maar is al aan Noach geopenbaard die volgens de bijbel een voorouder van alle mensen is. Logisch dus dat in vrijwel elke cultuur bloed iets heiligs heeft. Maar belangrijker: ook de kwowo hadden dit kunnen weten als hun voorouders de kennis van Noach hadden doorgegeven aan hun nakomelingen. Ook dat is een minpuntje.

Maar ik zit te muggenziften. Het zijn in wezen goede mensen. Hebben ze geen kans gehad om de ware God beter te leren kennen, dan denk ik dat de ware God hun fouten wel door de vingers ziet.

PS Dank voor de complimenten _/-\o_ . Ik zou de discussie hier niet zo overtuigend aangaan, wanneer ik niet net zo onder de indruk was van de respectvolle houding die ik hier op W&L aantref. Ook stel ik het bijzonder op prijs dat de huiskamer-achtige opmerkingen (voor zover ik me de huiskamer nog kan herinneren :P ) achterwege blijven en dat het topic inhoudelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
MIster X schreef op 28 March 2003 @ 18:56:
Ik begrijp je punt en ik heb vaak met mensen gesproken die er net zo over denken. Ik denk dat je één aspect over het hoofd ziet: het standpunt van de Schepper, Jehovah God! Hij heeft een mening over religie en die kunnen we terugvinden in de bijbel. Nu zullen velen betwijfelen dat de bijbel Gods woord is, maar dat is een geheel andere discussie. Ik ben ervan overtuigd dat de bijbel door God geïnspireerd is en neem aan dat jij als christen dat bent.

Volgens de bijbel zijn niet alle religies aanvaardbaar voor God. Er zijn verschillende religies geweest die oprecht en overtuigd mensenoffers brachten. Denk aan de Azteken die op hun zigurats het hart uit nog levende mensen sneden. Ook in de bijbel staan verschillende voorbeelden van religies die kinderoffers brachten en daarom door God veroordeeld werden. Extreme voorbeelden misschien, maar ik denk niet dat je van mening bent dat God dergelijke religies goedkeurt.

Maar het kan ook minder extreem. Eerder haalde ik al Markus 7:6,7 aan, waar Jezus een eerdere profetie op de joodse religieuze leiders toepaste: „Dit volk eert mij met hun lippen, maar hun hart is ver van mij verwijderd. Tevergeefs blijven zij mij aanbidden, omdat zij mensengeboden als leerstellingen onderwijzen.” Ook Paulus schreef een soortgelijke gedachte: „Ik getuig van hen dat zij ijver voor God hebben, maar niet overeenkomstig nauwkeurige kennis; want omdat zij de rechtvaardigheid van God niet kenden, maar hun eigen rechtvaardigheid trachtten te bevestigen, hebben zij zich niet aan de rechtvaardigheid van God onderworpen.” (Romeinen 10:2,3) Ja, oprechte ijver was volgens Paulus niet voldoende.

Op een ander moment zei Jezus: „Het uur komt waarin een ieder die u doodt, zal menen God een heilige dienst te hebben bewezen” (Johannes 16:2). Ook daar misplaatste oprechtheid. Zoals ik het nu uit de media begrijp heeft Volkert v.d. G. Pim Fortuyn uit overtuiging vermoord. Oprecht, dat zeker. Maar zal dat voor de rechter een reden zijn om hem niet te straffen? Oprechtheid is gewenst, maar ook voor God beslist niet voldoende.

Het kan wellicht lijken dat in veel religies iets goeds schuilt. Maar dat is vanuit de bijbel zeer verklaarbaar. „Satan zelf blijft zich veranderen in een engel des lichts. Het is daarom niets groots indien ook zijn dienaren zich blijven veranderen in dienaren van rechtvaardigheid.” (2 Korinthiërs 11:14,15) Daarom waarschuwde Paulus: „De mensen zullen een vorm van godvruchtige toewijding hebben, maar de kracht ervan niet blijken te bezitten; en keer u af van dezen.” (2 Timotheüs 3:2,5).
toon volledige bericht
Ik reageer enkel even op dit stuk (wat dat betreft zijn we het schijnbaar eens). Ik ben het met je eens dat er vele religies zijn die valse beloften scheppen, valse zaken vertellen en daarom vals zijn. Het probleem is dat die mening slechts de mijne is, en daar ik me bewust ben van mijn eigen beperkte kader (en extreme bias ten opzichte van het christendom) vel ik daar dan ook geen oordelen over. Een simpel voorbeeld is het satanisme; dit geloof kent leerstellingen die interessant zijn, maar zeker niet behoren tot mijn lijst van goede normen voor een goed leven.

Maar we hebben het in deze discussie natuurlijk niet over deze wat extremere uittingen van religie. We hebben het over de vele nuances van het christendom en hoe zij allen hetzelfde geloven, maar toch onderling ruzieen. Een orthodox christen zal jou als Jehova mogelijk net zo 'iets minder het juiste pad' vinden als jij (of een andere Jehova) hem vindt.

Jij onderbouwt je stellingen extreem goed met bijbel-citaten. Besef je echter dat het enkel de interpretatie is van die stellingen die de basis vormt voor jullie religie, niet de uitspraak zelf. Andere christenen kennen andere interpretaties en komen daarom tot ietwat andere leerstellingen. Je denkt toch niet dat andere religieuze subtaken zich minder op de bijbel baseren? Zij doen dat net zo - toch komen zij tot andere inzichten. Ik vind dat helemaal niet erg - zolang we niet elkaar gaan zitten analyseren in hoeverre we wel of niet gelijk hebben. Uiteindelijk geloven we allemaal in dezelfde God, en dat doen de Joden en de Islamieten zeker ook (van de rest weet ik gewoon te weinig). En daar draait het mij eigenlijk om.

Ik ga ervan uit dat God ons uitgerust heeft met het vermogen onderscheid te maken tussen wat je een 'vals' geloof mag noemen en wat dat niet is. Of God spreekt tegen ons om ons te laten weten of we op de 'goede' weg zitten (alhoewel ik niet geloof dat er foute wegen zijn - enkel wegen die nergens toe leiden). In die zin weet ik vrij zeker dat alle religieuze groeperingen velen kennen die voelen dat ze het juiste hebben gevonden. Dat is psychologisch gezien ook erg goed te verklaren. Maar ik kan niet geloven dat al die mensen verdwaald zijn en kennelijk niet goed luisteren naar hun innerlijke stem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

[disclaimer]Toen ik dit topic helemaal had doorgelezen, zakte ik achterover in mijn stoel en verzuchtte hardop: "Mijn god." En dat voor een agnost ;)

Ik ga niet in de discussie mee, mijn kennis terzake staat dat niet toe. Sorry :) Ik heb een vraag over de in de discussie besproken waarheden die ik - vooral aan MIsterX en ChristiaanVerwijs, die in zijn laatste post al aanstipt waar ik het over wil hebben - wil voorleggen. Ik hoop dat jullie er wat over willen zeggen. [/disclaimer]

Ik beschouw religie als het instituut van het vertrouwen in een leefwijze; de bijbel (, koran, thora, i-tjing, ...) als een handboek met nuttige tips voor mensen die die leefwijze willen kennen en/of volgen.

Nou wordt hierboven melding gemaakt van het feit dat god anders oordeelt dan de mensen wellicht verwachten, omdat we zijn beweegredenen niet kennen. Lijkt me een nuttige aanname. Analoog zou ik verwachten dat geen geloof zichzelf zo absoluut kan presenteren als de JG'en hierboven doen, aangezien de boodschap van god en de verpakking (de bijbel) die daar door1 mensen aan gegeven is, niet parallel kunnen lopen. Ik verwacht iig niet dat er voor elke wens van god een goed Hebreeuws/Grieks/Nederlands/etceteraas woord is (ff kort door de bocht), en de schismata die elke kerkgemeenschap vroeg of laat treffen, zijn daar op z'n minst een goede illustratie bij. Mensentaal is, hoe je het wendt of keert, beperkt en niet eenduidig uitlegbaar.

Ik moet daarentegen vaststellen dat JG's veronderstellen dat hun wijze van interpreteren van de bijbel toegang tot de absolute waarheid biedt.

Moet ik ook nog even vermelden dat ik woorden juist als het meest geschikte gereedschap beschouw om denkbeelden (mag ik "geestelijke entiteiten" zeggen?) zo concreet te maken dat twee mensen met 1 werkbaar postulaat aan de slag kunnen.

De vraag is dan simpel. Is het verabsolutiseren van wat god voor jou betekent2 mogelijk, en als dat zo is (wat volgens mij niet het geval is), is het dan niet volledig in tegenspraak met Exodus 20:4: "Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken"? Is niet elke poging om het goddelijke denken tot menselijke proporties terug te brengen, een homocentrische simplificatie die onrecht doet aan het goddelijke, en door zijn onvolledigheid een afgod vormt?

Ik zou zeggen: door te omschrijven wat god voor alle mensen is, span je een semantisch kader rond god op, maak je zijn bestaan zo concreet mogelijk, en op die manier vertel jij wie god is. En dat, vermoed ik, kan alleen zo'n god zelf. Dit is ook één van de redenen dat ik god niet met een hoofdletter schrijf of zijn eigennaam gebruik. Niet de belangrijkste, maar dat terzijde ;)

Hersenspinsel: misschien is er wel een elfde gebod: "gij zult uw eigen mening niet aan anderen opdringen" oid, dat expres niet aan de mensen wordt meegedeeld totdat het eindoordeel klaar is. Gewoon, als extra testje. Mijn idee is dat een oecumenische christen hier aanzienlijk makkelijker voor slaagt dan een (sorry MIsterX, hier spreek ik jou aan) fundamentalist.

--nootjes--
[1] Jelui moogt desgewenst "door" door "voor" vervangen :P
[2] Moeilijk om helder te formuleren. Andere poging: "mag je de bijbel letterlijk uitleggen, als je weet dat de taal niet volmaakt is?"

edit:
En het kan, na het herlezen van CV's laatste post, nog een stuk beknopter: mag je eigenlijk de interpretatie van de bijbel wel aan een interpretatie van de bijbel toetsen?

[ Voor 8% gewijzigd door Rataplan op 30-03-2003 09:45 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik beschouw religie als het instituut van het vertrouwen in een leefwijze; de bijbel (, koran, thora, i-tjing, ...) als een handboek met nuttige tips voor mensen die die leefwijze willen kennen en/of volgen.
Daar verschillen Jehovah's Getuigen in mening iets over. Wij erkennen God als onze almachtige schepper en dat hij dusdanig het recht heeft te bepalen wat wel mag en wat niet (even heel simpel gezegd). Wij zijn dan ook verantwoording verschuldigd aan hem (andere mensen niet aan ons). Zijn wil staat in zijn woord de bijbel. De in dat boek vervatte richtlijnen zijn dus iets minder vrijblijvend dan "een handboek met nuttige tips", zoals jij het omschrijft.

Persoonlijk denk ik niet dat Jehovah's Getuigen alles weten, en alles uit de bijbel perfect begrijpen. Dat zou aanmatigend zijn. In onze lectuur staat dan soms ook gewoon dat we iets niet weten.

Maar alle belangrijke leerstellingen, daarvan ben ik overtuigd dat ze kloppen. Anders was ik geen J.G. En de belangrijke leerstellingen uit de bijbel, die zijn niet afhankelijk van interpretatie. God zou ons niet laten geloven op 2 woorden die voor meerdere uitleg of vertaling vatbaar zijn.

De bijbel is namelijk in harmonie met zichzelf. Een leerstelling moet dus in het beeld passen dat de bijbel van een betreffend onderwerp schept, en consitent zijn met andere basisbeginselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13817 schreef op 31 March 2003 @ 13:40:
Maar alle belangrijke leerstellingen, daarvan ben ik overtuigd dat ze kloppen. Anders was ik geen J.G. En de belangrijke leerstellingen uit de bijbel, die zijn niet afhankelijk van interpretatie. God zou ons niet laten geloven op 2 woorden die voor meerdere uitleg of vertaling vatbaar zijn.

De bijbel is namelijk in harmonie met zichzelf. Een leerstelling moet dus in het beeld passen dat de bijbel van een betreffend onderwerp schept, en consitent zijn met andere basisbeginselen.
Dit is het ideaal, wat echter vaak niet gehaald wordt, getuige de herhaaldelijke wijzigingen in leerstellingen ('nieuw licht') bij het Wachttorengenootschap. Dat toont het nadeel aan van een dergelijke absolute benadering. En het is op zichzelf al een bewijs van het feit dat de Bijbel op meerdere wijzen op te vatten is.

Wat CV ook al schreef:
ChristiaanVerwijs schreef op 26 March 2003 @ 16:25:
Als het duidelijk was, zou er maar 1 kerk, 1 religie zijn. Jehova-getuigen hebben een andere opvattingen over bepaalde geloofszaken dan ik. Toch baseren we ons op dezelfde bijbel. Zo duidelijk is het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tettie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-11-2022

Tettie

Atheistisch agnost

Ik heb een vraagje voor CV en MIster X, naar aanleiding van bovenstaande passage. Hier staat dat oprechtheid van handelen niet genoeg is voor God. Kennelijk is de eigen overtuiging van goeddoen niet bepalend of je wel of geen ware gelovige bent. Met deze stelling als uitgangspunt (ik geloof niet dat dit klopt) krijg ik toch de kriebels.

Stel dat ik gelovig zou zijn, wat ik niet ben, dan is het toch een verschrikkelijke keuze om in het woud van religies de Ware Boom te vinden? Zoals hierboven eerder gememoreerd: alle religies beweren dat zij de ware zijn. Anders heeft een religie geen bestaansrecht, natuurlijk.

Hoe kan een/de God je veroordelen voor iets wat je met je beperkte mogelijkheden in goed vertrouwen gedaan hebt?
Daar verschillen Jehovah's Getuigen in mening iets over. Wij erkennen God als onze almachtige schepper en dat hij dusdanig het recht heeft te bepalen wat wel mag en wat niet (even heel simpel gezegd). Wij zijn dan ook verantwoording verschuldigd aan hem (andere mensen niet aan ons). Zijn wil staat in zijn woord de bijbel. De in dat boek vervatte richtlijnen zijn dus iets minder vrijblijvend dan "een handboek met nuttige tips", zoals jij het omschrijft.

Persoonlijk denk ik niet dat Jehovah's Getuigen alles weten, en alles uit de bijbel perfect begrijpen. Dat zou aanmatigend zijn. In onze lectuur staat dan soms ook gewoon dat we iets niet weten.
Hiermee wordt eigenlijk dus de uitganspositie van de JG verzwakt. Als je uitgaat van een absolute waarheid, een vertaling van de bijbel, dan moet je alles zeker weten. Als je zelf al toegeeft niet alles te weten, is de twijfel die je dan hebt niet dodelijk voor je eigen geloof volgens de eigen richtlijnen? Lijkt mij een dodelijke paradox.

Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.

Pagina: 1