Jij jezelf
Anoniem: 146441
Ik denk dat we praten over hetzelfde alleen de nuance verkeerd leggen. Spontaan, geposeerd, etc... Oogcontact maken en dan een foto nemen = volgensmij niet meer spontaan. Of er moet echt 0,1 seconde tussen zitten. Als je oogcontact maakt en diegene weet dat hij/zij op de foto wordt gezet, dan is het niet meer 'spontaan' maar deels geposeerd. Al snap ik natuurlijk wel dat de foto's die je postte wel een 'spontane' compositie zijn. Spontaan en spontaan zijn verschillend. Poseren vind ik niet spontaan.julius schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 13:38:
SnuggLe_, de foto's waar je naar verwijst (idd, direct linken werkt niet, lang leve view image in FF) vind ik meer lijken op snapshots dan spontane foto's met een goeie compositie. Foto's van party people genomen met een tele lens vind ik meestal tot mislukken gedoemt. Ikzelf probeer altijd ff oogcontact te zoeken met zo iemand om dan op het juiste moment af te drukken. Maar veelal zijn deze foto's nog veels te uitdrukkingsloos. Je haalt de feestende persoon uit de omgeving en krijgt vervolgens weinig sfeer meer te pakken. Wellicht dat een portret shot met evt borsten partij aantrekkelijker is dan van top tot teen... Al ging het er bij de eerste dame natuurlijk om haar outfit..
Oh, laten we het please niet meer over PF hebben oke? Ik word gek van verwijzingen daarnaartoe. Generalisatie etc etc etc blabla.
Ja zoals ik zeg, het is lastig.... Poseren en er echt voor staan en in de camera kijken vind ik meestal erg standaar. Meeste foto's zijn van rechtvoor geschoten en laten mensen zien die in de camera kijken. Dat is standaardRepSLET schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 14:38:
[...]
Wat versta jij onder "standaard" ?
Laat mij dan eens foto's zien, van wie dan ook, die lijken op mijn foto's; uitdrukking, bewerking, sfeer.
Ze zullen er misschien vast wel zijn, maar mijn foto's zijn veel minder standaard dan de foto's van een willekeurige partysite. Misschien heb ik het mis, maar ik ben het nog niet tegengekomen.
Check mijn site voor een vergelijking met andere partypix.
9 van de 10 foto's is geschoten met een geposeerde houding. Ik ben niet iemand die met z'n 70-200 in een hoekje gaat staan om close-ups te maken, dan loop ik nog liever naar iemand toe om te vragen of ze op de foto willen.
Maar nogmaals, meestal komen mensen naar mij toe en dan maak ik veel liever een foto.
Het is helemaal niet erg om foto's te maken van mensen zonder dat ze het doorhebben, maar doe zoiets dan niet 50 keer. .
Ik kan zo geen voorbeelden vinden/ laten zien, maar ik ga vanavond even zoeken. Ik zeg ook helemaal niet dat de ene soort slecht is of een stuk beter dan andere(n), begrijp me niet verkeerd! Ik vind alleen dat er hier dingen gezegd worden van 'die van mijn zijn beter dan de gemiddelde partysite' etc etc etc terwijl er maar HEEL weinig onderscheid is. Ik heb er zelf ook last van. Het is gewoon moeilijk! Als er 2 mensen voor je cam staan om op de foto gezet te worden (portretje), dan heb je gewoon geen 10 minuten om HET mooie shot te maken, dan maak je er ook geen 20! Dat moet in 1x goed zijn.
Dus.... de meeste portretfoto's zijn hetzelfde.
Oh, wat me te binnen schiet, iemand die perfect sfeer neer weet te zetten en GEEN standaardfoto's neerzet is Richy. www.richy.nl Werkt wel vaak met bekenden/modellen, dus daardoor is het wat makkelijker....

DAT noem ik geen standaardportretjes....
DAT noem ik nou ook niet bepaald een standaard omgeving....laat hem maar eens dat soort foto's schieten op een boerenbruiloft...krijg je toch een heel ander beeld denk ik....
Een goede foto ligt aan meerdere dingen...saai feest wordt niet altijd vrolijker door wat "leuke" foto's
Een goede foto ligt aan meerdere dingen...saai feest wordt niet altijd vrolijker door wat "leuke" foto's
G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2
no offence, maar ik ben weinig gecharmeerd van die richy fotos, ik vind ze niet zo sterk, en ik vind ze veelal maar matig belicht, ik heb wel beter gezien, ook qua compositie, niet dat ze slecht zijn, maar om 'm nou de hemel in te prijzen..
|>
Ik ben er ook geen fan van inderdaad. Vaak wazig, "raar" nabewerkt in PS, onscherp en soms gewoon ronduit ranzig .. beetje jammere feesten ook, volgens mij. Maar, hij heeft WEL een eigen stijl, dat kun je niet ontkennen.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
[algemene opmerking]
Wat maakt een foto nou eigenlijk "een goeie foto"?
Voor mij is dat het geheel (compositie, belichting, onderwerp/sfeer èn technische uitvoering) dat goed genoeg vastgelegd moet zijn, met liefst toch minstens één uitschieter. Uiteraard kan een uitschieter in de ene categorie een misser in een andere categorie opvangen/"vergeven".
Ik heb wel vaker gemerkt dat in fotografie discussies mensen daar anders over kunnen denken dan ik, die kijken bijvoorbeeld vrijwel exclusief naar onderwerp: Als het onderwerp maar mooi/interessant is dan is het een goeie foto, ook als de andere punten van aandacht maar matig zijn. Of onderwerp en compositie, maar daarna niet verder kijken. Belichting, scherpte, eventuele bokeh (of juist het ontbreken ervan)? Dat gaat geheel aan sommigen voorbij.
(Dit zijn ook vaak mensen die absoluut niet snappen wat nou het nut van een (d)SLR is boven een kleine (digi)compact. Of zeggen dat de kwaliteit van je apparatuur geheel niet belangrijk is voor het maken van goeie foto's. Als je alleen let op onderwerp en compositie is dit ook ergens wel te begrijpen.)
[/algemene opmerking]
Wat maakt een foto nou eigenlijk "een goeie foto"?
Voor mij is dat het geheel (compositie, belichting, onderwerp/sfeer èn technische uitvoering) dat goed genoeg vastgelegd moet zijn, met liefst toch minstens één uitschieter. Uiteraard kan een uitschieter in de ene categorie een misser in een andere categorie opvangen/"vergeven".
Ik heb wel vaker gemerkt dat in fotografie discussies mensen daar anders over kunnen denken dan ik, die kijken bijvoorbeeld vrijwel exclusief naar onderwerp: Als het onderwerp maar mooi/interessant is dan is het een goeie foto, ook als de andere punten van aandacht maar matig zijn. Of onderwerp en compositie, maar daarna niet verder kijken. Belichting, scherpte, eventuele bokeh (of juist het ontbreken ervan)? Dat gaat geheel aan sommigen voorbij.
(Dit zijn ook vaak mensen die absoluut niet snappen wat nou het nut van een (d)SLR is boven een kleine (digi)compact. Of zeggen dat de kwaliteit van je apparatuur geheel niet belangrijk is voor het maken van goeie foto's. Als je alleen let op onderwerp en compositie is dit ook ergens wel te begrijpen.)
[/algemene opmerking]
[ Voor 2% gewijzigd door JumpStart op 03-08-2005 14:52 . Reden: typo ]
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Ik denk dat het per persoon heel erg kan verschillen. Een goeie foto is voor mij een foto die er uit springt. Een foto waar ik langer naar blijf kijken dan een andere foto. Dit kan komen doordat het onderwerp heel mooi of interessant is, omdat er veel op de foto te beleven is, of omdat er iets heel speciaals op staat.
In de eerste instantie kijk ik in ieder geval niet naar de technische kant van de foto, of de kleuren, compositie, scherpte, belichting, bokeh wel goed uitgewerkt en benut is. Dat komt pas op de tweede plaats, hoewel ik moet zeggen dat als 1 van deze dingen absoluut verneukt is, de kans dat de foto er voor mij uitspringt natuurlijk ook veel kleiner is.
In de eerste instantie kijk ik in ieder geval niet naar de technische kant van de foto, of de kleuren, compositie, scherpte, belichting, bokeh wel goed uitgewerkt en benut is. Dat komt pas op de tweede plaats, hoewel ik moet zeggen dat als 1 van deze dingen absoluut verneukt is, de kans dat de foto er voor mij uitspringt natuurlijk ook veel kleiner is.
Helemaal mee eens hoor, dat is ook de grootste kritiek op dit soort foto's. Het is geen standaardomgeving en het lijken meer modellen dan wat anders...ETM schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 12:14:
DAT noem ik nou ook niet bepaald een standaard omgeving....laat hem maar eens dat soort foto's schieten op een boerenbruiloft...krijg je toch een heel ander beeld denk ik....
Ik ben niet puur fan van zijn kwaliteit van de foto's, maar wel van wat er op staat, dat is altijd wel leuk
Maar om de discussie weer verder te voeren: het lastig en persoonlijk wat een goede foto is. Daarom vondi k het al lastig om het verschil tussen 'standaard' en 'goede foto' te zien...dat is heel moeilijk.
SnuggLe_, ik denk dat je die post van RepSLET over het voorbereiden van je mensen nog es moet lezen...
Nu ik er aan terugdenk; heb al een paar keer een foto gemaakt van mensen, om vervolgens te blijven hangen, grapjes te maken om daarna soms ongemerkt m'n cam op ze te richten en opnieuw af te drukken. Je had in princiepe al toestemming van ze om een foto te maken (voor mij enigszins belangrijk, al gaat men in sommige toko's al bij binnenkomst accoord met het gefotografeerd worden dus is dit weer minder van belang) en dan zijn ze weer meer zichzelf.
Nu ik er aan terugdenk; heb al een paar keer een foto gemaakt van mensen, om vervolgens te blijven hangen, grapjes te maken om daarna soms ongemerkt m'n cam op ze te richten en opnieuw af te drukken. Je had in princiepe al toestemming van ze om een foto te maken (voor mij enigszins belangrijk, al gaat men in sommige toko's al bij binnenkomst accoord met het gefotografeerd worden dus is dit weer minder van belang) en dan zijn ze weer meer zichzelf.
Grapjes maken of mensen naar je toe laten komen toch?julius schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 18:27:
SnuggLe_, ik denk dat je die post van RepSLET over het voorbereiden van je mensen nog es moet lezen...
Ik ben niet zo'n grapjesmaker en ben mensenschuw
Nee maar klopt, ik geloof dat wel. Maar laten we de discussie maar stoppen, de verschillen zijn klein en lastig.
Ik ga de 12 overigens eindelijk met mijn 350D het Paard van Troje in. JP en Yoji Biomechanika draaien. Vooral de laatste is fotogeniek, leuk mijn 50 F/1.8 uittesten.
@SnuggLe_
Lijkt me eens leuk om te meeten en wat ervaringen ter plekke uit te wisselen. Heb alleen de volgende dag de FFWD op de planning staan. Dus laat zal ik het niet gaan maken.
Zo, ff een leuke fotootje ertussendoor. Dat is waar we het allemaal natuurlijk voor doen
Lijkt me eens leuk om te meeten en wat ervaringen ter plekke uit te wisselen. Heb alleen de volgende dag de FFWD op de planning staan. Dus laat zal ik het niet gaan maken.
Zo, ff een leuke fotootje ertussendoor. Dat is waar we het allemaal natuurlijk voor doen

[ Voor 35% gewijzigd door jules op 06-08-2005 00:46 ]
Rhaaaaa *strompel*
Net terug van Dance Valley 2005. Douchen, bed in, slapen, morgen kaarten leegtrekken, accu's volstampen, en weer terug richting Spaarnwoude. Mijn hit-ratio ligt in ieder geval beneden de 1:10. Wel een dikke 1300 MB in jpeg volgeschoten. Een selectie zal volgen ...
Edit: Ik kon het niet laten, toch maar even de CF kaartjes leegetrokken: 544 foto's (waarbij ik de directe mislukten ter plekke al wegdonderde, ik heb 635 opnames gemaakt) goed voor 1,28 GB.
Oh, en man-oh-man, wat een modderpoel was het toch
Net terug van Dance Valley 2005. Douchen, bed in, slapen, morgen kaarten leegtrekken, accu's volstampen, en weer terug richting Spaarnwoude. Mijn hit-ratio ligt in ieder geval beneden de 1:10. Wel een dikke 1300 MB in jpeg volgeschoten. Een selectie zal volgen ...
Edit: Ik kon het niet laten, toch maar even de CF kaartjes leegetrokken: 544 foto's (waarbij ik de directe mislukten ter plekke al wegdonderde, ik heb 635 opnames gemaakt) goed voor 1,28 GB.
Oh, en man-oh-man, wat een modderpoel was het toch

[ Voor 32% gewijzigd door JumpStart op 06-08-2005 03:25 ]
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Idd, volgens mij kan Dance Valley van gisteren samengevat worden in 1 woord: re-gen 
Hopenlijk is het vandaag beter, het zonnetje schijnt nu wel iig! Ben benieuwd naar je platen Jst

Hopenlijk is het vandaag beter, het zonnetje schijnt nu wel iig! Ben benieuwd naar je platen Jst
Anoniem: 147217
Ik woon er vlak bij en ik kan het met twee woorden samenvatten: Meer regenZoefff schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 08:11:
Idd, volgens mij kan Dance Valley van gisteren samengevat worden in 1 woord: re-gen
Ik vond het alles bij elkaar meevallen. Van de regen zelf eigenlijk weinig last gehad. Ok, toen Floris, Oscar the Grouch en ik aangekomen waren op het parkeerterrein was het aan het plenzen, ergens rond half 4 was dat geloof ik. De organisatie had de open stages gewoon afgelast en het die acts ofwel gecancelled of verplaatst een tent in. De timetable kon dus het spreekwoordelijke raam uit. Vanaf een uur of 6 a 7(?) (tsja, ik stond in een tent te fotograferen, plus dat mijn tijdsbesef van gisteren redelijk foetsie was) hield het op met regenen, en was de natheid alleen nog te merken aan waar je je voeten neerzette. Kijken waar je loopt, compleet doorweekte voeten voor lief nemen, ditto een bemodderde set schoenen en broek niet erg vinden, en je lens dop op je lens houden dus, wanneer je van stage naar stage loopt. Vanmiddag/vanavond weer,en deze keer gaat er een vers paar sokken en schoenen mee.Zoefff schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 08:11:
Wat er aan platen uit komt rollen? Geen idee, maar ik hou het conservatief op een magere oogst. Veel op ISO 800 en soms zelfs ISO 1600 moeten schieten, vaak toch stiekem wide open, en dat flitsen heb ik nog niet goed onder de knie. Bouncen gaat ook niet altijd even lekker, afhankelijk van in welke tent je staat. M'n last-minute lens heeft zich goed gehouden (Oorspronkelijk zou ik 10:30 vertrekken, dat werd verschoven naar 12:30, en laat ik nou 12:00 gebeld worden door de foto toko dat mijn Tamron 28-75 f/2,8 XR Di er is! Die heb ik onderweg naar het treinstation dus nog opgehaald.)
DanceValley was gister idd meer PlensValley, maar leuk was het wel.
Het was wel ontzettend druk op de stages, zodat je vaak lang moest wachten voor je erop mocht om foto's te schieten.
Nu druk bezig met uitzoeken...
Het was wel ontzettend druk op de stages, zodat je vaak lang moest wachten voor je erop mocht om foto's te schieten.
Nu druk bezig met uitzoeken...
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve
Zo mannen, ik ben er ook weer eens..
Vanavond mijn primeur om partypics te schieten @ shakethatass in Sittard.
Volgende week 2 dagen foto's schieten @ Solar Festival (namens deepbeats.nl)
Heb nog enkele vraagjes:
What about de parameter settings (ik wil namelijk niet gaan rawschieten).. Ik denk zelf dat ik alle 4 de opties op +1 zet. (dus contrasr, scherpte, kleurtoon en verzadiging).. Is dit een goede setting?
Ten tweede gebruik ik slechts ingebouwde flitser (10D + 24-60 f/2.8).... Zal ik dan de scherpstelling manueel doen, dit ivm voorflitsen om te focussen (indien er ff weinig licht is)
Iemand nog een andere last minute tip,,,?
thnx
Vanavond mijn primeur om partypics te schieten @ shakethatass in Sittard.
Heb nog enkele vraagjes:
What about de parameter settings (ik wil namelijk niet gaan rawschieten).. Ik denk zelf dat ik alle 4 de opties op +1 zet. (dus contrasr, scherpte, kleurtoon en verzadiging).. Is dit een goede setting?
Ten tweede gebruik ik slechts ingebouwde flitser (10D + 24-60 f/2.8).... Zal ik dan de scherpstelling manueel doen, dit ivm voorflitsen om te focussen (indien er ff weinig licht is)
Iemand nog een andere last minute tip,,,?
thnx
Humor, ik zit momenteel nog te twijfelen of ik ook daar naar toe ga... De zaterdag ervoor heb ik iig de FFWD geplant...Dacide schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 16:38:
Da's precies wat jij zelf wilt... Experimenteer hiermee gewoon! Een standaard instelling/preset werkt naar mijn idee niet zo lekker als dat je zelf handmatig ze insteld.What about de parameter settings (ik wil namelijk niet gaan rawschieten).. Ik denk zelf dat ik alle 4 de opties op +1 zet. (dus contrasr, scherpte, kleurtoon en verzadiging).. Is dit een goede setting?
Scherpstelling dmv die voorflitsen is braQ. Je mist het moment supreme vaak, mede doordat je onderwerp door heeft dat je een foto gaat nemen of denkt dat de foto al klaar is. Manueel scherpstellen zou een optie zijn maar werkt in mijn geval iig niet. Reden; te donker om snel een kritisch oordeel te kunnen vellen over de scherpte. Een externe flitser met af-assist is een zeer welkome oplossing!Ten tweede gebruik ik slechts ingebouwde flitser (10D + 24-60 f/2.8).... Zal ik dan de scherpstelling manueel doen, dit ivm voorflitsen om te focussen (indien er ff weinig licht is)
Ik heb m'n whitebalance zelfs aangepast... 't gevolg> kleurrijkere platen.Iemand nog een andere last minute tip,,,?
Dance Valley lijkt meer op een grote GoT/FG meet te worden
[ Voor 4% gewijzigd door jules op 06-08-2005 17:20 ]
hmm ok.. persoonlijke instellingen doe ik daar maar ja... Heb toch voldoende gelegenheid om te testen en vrij rond te lopen.
Flitser heb ik niet tot bschikking.. zit wel in de financiele pijplijn.
Heb inmiddels in mijn C.Fn menu de optie "AF Hulplicht/flits" gevonden.. Heb flitser aangezet maar hulpflits uit... Nu maar hopen dat dat lukt.. (er is redelijk wat licht aanwezig door de parren en andere lampen)
Ik ga gewoon lekker spelen en oefenen, dan zie ik wel wat t wordt...
Flitser heb ik niet tot bschikking.. zit wel in de financiele pijplijn.
Heb inmiddels in mijn C.Fn menu de optie "AF Hulplicht/flits" gevonden.. Heb flitser aangezet maar hulpflits uit... Nu maar hopen dat dat lukt.. (er is redelijk wat licht aanwezig door de parren en andere lampen)
Ik ga gewoon lekker spelen en oefenen, dan zie ik wel wat t wordt...
Zo, heb mijn vuurdoop gehad...
Vond het erg moeilijk om in het begin de juiste combinaties te vinden om toch voldoende omgevingslicht vast te leggen icm ingebouwde flitser.
Ik ga nu zelf als een speer sparen voor een speedlight
Zal straks wat pics plaatsen....
Vond het erg moeilijk om in het begin de juiste combinaties te vinden om toch voldoende omgevingslicht vast te leggen icm ingebouwde flitser.
Ik ga nu zelf als een speer sparen voor een speedlight
Zal straks wat pics plaatsen....
Bovenstaande bevindingen had ik je ook al wel kunnen vertellen... Dan is wellicht Nikon ietsje beter met z'n AF-assist lamp op de body. In een dansende menigte echter is het verstandiger met zonne kap op rond te lopen ivm klappen/tikken/rondvliegend vocht. Helaas zorgt deze zonnekap wel dat een hoop van't het licht van de AF-assist op de body niet zijn doel bereikt.Wellicht op podia dus wat verstandiger om deze eraf te halen.
ben iig benieuwd naar je foto's!
Tja, nikon is geen optie aangezien ik canon heb...julius schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 13:35:
Bovenstaande bevindingen had ik je ook al wel kunnen vertellen... Dan is wellicht Nikon ietsje beter met z'n AF-assist lamp op de body. In een dansende menigte echter is het verstandiger met zonne kap op rond te lopen ivm klappen/tikken/rondvliegend vocht. Helaas zorgt deze zonnekap wel dat een hoop van't het licht van de AF-assist op de body niet zijn doel bereikt.Wellicht op podia dus wat verstandiger om deze eraf te halen.
Zonnekap heb ik veel gebruikt, maar in groothoek stand belemmert deze de flitser volgens mij... (zwarte schaduw)
Anyhows... Ik heb gewoon mijn hulplicht uitgezet. Focussen lukte nog wel met de cam.. (gewoon ff lichter deel zoeken met redelijk contrast)
IK ga nu ff de hele middag mijn foto's editen.
Zo, 'double whammy' afgelopen weekend, vrijdag en zaterdag op Dance Valley rondgehobbeld met m'n 10D... Met dank aan Floris daarvoor.
De hit-rate voor m'n "Aardig" shots lag in ieder geval gunstiger dan 1 op 10. Voor wat betreft foto's waar ik echt blij mee ben kruipt het eerder naar 1:50. Maar goed, ik heb dan ook bewust veel lopen bursten omdat dat een prima methode is om het juiste licht van spotlights en scans te vangen.
1287 opnames, minus het ter plekke direct verwijderde spul, betekende dat ik vandaag 1175 foto's (2,71 GB) mocht filteren op overbelichting, onderbelichting, bewegingsonscherpte, foute focus, slechte compositie en dubbel hebben.
Een selectie van 150 foto's en 3 pano's: http://www.strikerz.net/~geert/fotos/10D/DV2k5/
Het grootste gedeelte is met m'n Tamron 28-75 mm f/2,8 XR Di geschoten, een handjevol foto's met m'n Canon 50 mm f/1,8 mk II. Er zat een Speedlite 420 met omni op m'n 10D die ik het grootste gedeelte van de tijd niet gebruikt heb, kiezend voor de foto's in de tenten voor ISO 800 of ISO 1600, met diafragma meestal op f/3,5. De EXIF data zit in de geresizede foto's (Irfanview kan dat mooi intact laten bij conversie.)
Alle foto's zijn onbewerkt, direct JPG uit de cam (0/0/0/0 contrast/sharpness/saturation/color tone), zonder ook maar te croppen, roteren of brightness/contrast aan te passen. (Behalve dan de batch resize met tekst en uiteraard het stitchen van de panorama's
)
De hit-rate voor m'n "Aardig" shots lag in ieder geval gunstiger dan 1 op 10. Voor wat betreft foto's waar ik echt blij mee ben kruipt het eerder naar 1:50. Maar goed, ik heb dan ook bewust veel lopen bursten omdat dat een prima methode is om het juiste licht van spotlights en scans te vangen.
1287 opnames, minus het ter plekke direct verwijderde spul, betekende dat ik vandaag 1175 foto's (2,71 GB) mocht filteren op overbelichting, onderbelichting, bewegingsonscherpte, foute focus, slechte compositie en dubbel hebben.
Een selectie van 150 foto's en 3 pano's: http://www.strikerz.net/~geert/fotos/10D/DV2k5/
Het grootste gedeelte is met m'n Tamron 28-75 mm f/2,8 XR Di geschoten, een handjevol foto's met m'n Canon 50 mm f/1,8 mk II. Er zat een Speedlite 420 met omni op m'n 10D die ik het grootste gedeelte van de tijd niet gebruikt heb, kiezend voor de foto's in de tenten voor ISO 800 of ISO 1600, met diafragma meestal op f/3,5. De EXIF data zit in de geresizede foto's (Irfanview kan dat mooi intact laten bij conversie.)
Alle foto's zijn onbewerkt, direct JPG uit de cam (0/0/0/0 contrast/sharpness/saturation/color tone), zonder ook maar te croppen, roteren of brightness/contrast aan te passen. (Behalve dan de batch resize met tekst en uiteraard het stitchen van de panorama's
In het begin vond ik er veel platen tussenzitten die ik er kwa compositie en gekozen moment niet echt pakkend vond, maar verderop in de serie vond ik ze steeds beter worden.
Wellicht had je net wat beter op F4 kunnen schieten. Tenminste, dat is mijn ervaring op mijn cam in de wat donkere gelegenheden. Ook mis ik ook nog wat scherpte doordat ofwel de focus ernaast zat ofwel door bewegingsonscherpte in sommige foto's.
De foto's zijn gezien je instellingen (0/0/0/0) best netjes! Al vind ik de foto's die 's avonds genomen zijn kwa WB niet zo netjes... Die zijn me iets te geel.
Zo snel als dat ik alle foto's bekeken heb, heb ik de op 1600 ISO geschoten foto's er niet uitgehaald. Wel bijzonder, omdat ik er in de serie van Jaymz in de Silly met z'n 20d wel meer over viel. Wellicht is het ook een verschil dat die van jou in JPG geschoten zijn en die van Jaymz toendertijd in RAW...
Goed bezig iig!
Wellicht had je net wat beter op F4 kunnen schieten. Tenminste, dat is mijn ervaring op mijn cam in de wat donkere gelegenheden. Ook mis ik ook nog wat scherpte doordat ofwel de focus ernaast zat ofwel door bewegingsonscherpte in sommige foto's.
De foto's zijn gezien je instellingen (0/0/0/0) best netjes! Al vind ik de foto's die 's avonds genomen zijn kwa WB niet zo netjes... Die zijn me iets te geel.
Zo snel als dat ik alle foto's bekeken heb, heb ik de op 1600 ISO geschoten foto's er niet uitgehaald. Wel bijzonder, omdat ik er in de serie van Jaymz in de Silly met z'n 20d wel meer over viel. Wellicht is het ook een verschil dat die van jou in JPG geschoten zijn en die van Jaymz toendertijd in RAW...
Goed bezig iig!
Same, same, heb ook FFWD nog staan, maar ik wil wel wat schieten van Yoji.julius schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 16:46:
@SnuggLe_
Ervaringen uitwisselen? Ik denk dat ik vooral van jou kan leren en niet andersom, gezien de beperkte tijd dat ik mijn 350D heb
Over Dance Valley: Ik was cameravrij, maar op DPZ staan een paar HELE HELE mooie foto's van oa DigitalFrog (..die ook een lens gevonden heeft..iemand iets kwijt?) en Matthew. Check het forum daar...
Een Nikkor 50 mm prime misschien? Dan weet ik van die die is...Anoniem: 146441 schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 09:33:
[...]
Over Dance Valley: Ik was cameravrij, maar op DPZ staan een paar HELE HELE mooie foto's van oa DigitalFrog (..die ook een lens gevonden heeft..iemand iets kwijt?) en Matthew. Check het forum daar...
Was het inderdaadJumpStart schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 10:17:
[...]
Een Nikkor 50 mm prime misschien? Dan weet ik van die die is...
Dan hebben we een date. M'n opdrachtgever wilde graag dat ik naar het Paard ging. "Heb graag dat je van de nummer 2 van de wererld foto's maakt!"Anoniem: 146441 schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 09:33:
[...]
Same, same, heb ook FFWD nog staan, maar ik wil wel wat schieten van Yoji.
Ervaringen uitwisselen? Ik denk dat ik vooral van jou kan leren en niet andersom, gezien de beperkte tijd dat ik mijn 350D heb
Voeg me anders ff toe aan je msn/icq of kom ff online op #fotografie. Kunnen we wat afspreken...
Nu nog een jas met inhoud en een image tank geloof ik...Anoniem: 146441 schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 20:37:
[...]
Was het inderdaadIs volgensmij al terecht...meerdere mensen zitten op meerdere sites, en zo zingt dat snel rond
[ Voor 8% gewijzigd door jules op 08-08-2005 20:55 ]
Minder gelul, meer foto's!
Hier eentje van mij dan maar, lekker groot ook
Hier eentje van mij dan maar, lekker groot ook

Bericht hierboven
Komt goed, voeg je vanavond even toe.julius schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 20:54:
[...]
Dan hebben we een date. M'n opdrachtgever wilde graag dat ik naar het Paard ging. "Heb graag dat je van de nummer 2 van de wererld foto's maakt!""Is goed joh, doe ik die er wel even bij :+"
Voeg me anders ff toe aan je msn/icq of kom ff online op #fotografie. Kunnen we wat afspreken...
Wordt druk dan met 'grote' camera's, ik weet dat er meer mensen gaan.
Ik ga puur en alleen om even te experimenteren. Geen site / ruimte waar ze op kunnen / komen. Dat is op zich wel jammer, maar dan nog, lekker experimenteren is altijd leuk. Zeker in het Paard.
Minder gelul? Beetje donker en wat ouder, maar oke;
Sasha @ de Panama
Ik merk dat ik wat brutaler moet worden bij DJ Shots. Ik heb altijd zoiets van 'snel snel, want ik ben maar een fotograafje en het staat zo stom als je een half uur nodig hebt', maar ik moet gewoon lekker relaxed wat foto's maken. Nu heb ik nog zoiets van 'zo weinig mogelijk de DJ lastig vallen'. Fock it, vrijdag gewoon die DJ's gek maken
[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 146441 op 09-08-2005 08:03 ]
Anoniem: 133700

http://www.patricksavalle.com/Archief/Dance+Valley+2005/
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 133700 op 09-08-2005 09:21 ]
Aardige foto's. Niet meer dan dat. Vond het stukje op je site leuker:

D'r liepen toch aardig wat profs rond volgensmij, als ik DPZ zie.
Both soooo true[..]en later heb ik met ergernis staan wachten totdat Paul van Dyk die handjes nou eindelijk eens in de lucht kreeg en ik mijn shot kon maken. Niet dus. Het viel telkens net op 'het' moment dood in z'n set. Het valt zeker te prijzen dat ze eens wat anders proberen want hoe goed ze ook zijn Marco V, Gielen en noem ze maar op kennen we inmiddels wel, maar doe het dan wel goed. Ik zeg: James Holden. De beste set die ik ooit gehoord heb was van James Holden, notabene op het afgelopen Sweet Vibes festival in Zoetermeer - of all places. Als er ergens een publiek rondloopt dat de kunsten van James Holden nou net niet waard is, is het wel in Zoetermeer.
Verder ben je wel weer HEEL aardig voor je collega'sEn daar doen ze bij UDC niet aan, zo strak als Extrema en ID-T dit bijvoorbeeld regelen (professionele fotografen, briefings, stijlindicaties, gratis eten en drinken, enz. enz.) zo totaal structuurloos wordt er op Dance Valley gewoon een lading goedkope fotografen naar binnen gerost.
[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 146441 op 09-08-2005 11:43 ]
Hoe definieer je profs?Anoniem: 146441 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 11:39:
Verder ben je wel weer HEEL aardig voor je collega's
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Er is niemand op DPZ behalve Rud-Gr en ik (schat ik in) die echt goed geld verdient aan zijn partyfoto's. DPZ is veel geblaat weinig wol. Dus wat is een prof? als je geld wilt verdienen in de partyfotografie kan je lang zoeken, er is maar één organisatie die echt goed betaalt en die krijgen dan ook meteen de beste kwaliteit. By far. Hebben ze ook nodig omdat ze de foto's gebruiken voor CD, DVD, magazine, enz. enz.
Waar je voor een bedrijfsreportage gerust 800 - 1000€ per dag kan vragen, betalen de meeste partyorganisaties niets eens een kwart. En hoeveel professionele fotografen gaan voor 250€ 8 uur lang fotograferen en dan nog eens een uur of 4,5 nabewerken en afhandelen? Juist. Géén één. Kan ook niet, want als je je dagen vult met dat soort opdrachten, heb je niets te vreten. Simpel.
Bovendien, waarom zouden die organisaties ook erg veel gaan betalen? Er zijn een hoop gratis fotografen die goede kwaliteit leveren, zoals bijvoorbeeld DigitalFrog op DPZ of Richy. Hoewel die laatste niet echt populair is bij het vrouwelijk dance-publiek omdat hij iedereen altijd zo ultra lelijk eruit laat zien op z'n foto's.
Trouwens wat ze op DPZ absoluut niet kunnen en jullie hier ook niet, is denken vanuit de opdrachtgever. Dance Valley wil Woodstock zijn, dus dan maak je hele andere foto's als op bv. Sensation waar ze voor spektakel en glamour gaan. Maar weinig fotografen kunnen fotograferen in verschillende stijlen werken. De meeste fotografen denken ook dat technische kwaliteit belangrijk is. Nou vergeet het maar. Emotie en uitstraling.
Waar je voor een bedrijfsreportage gerust 800 - 1000€ per dag kan vragen, betalen de meeste partyorganisaties niets eens een kwart. En hoeveel professionele fotografen gaan voor 250€ 8 uur lang fotograferen en dan nog eens een uur of 4,5 nabewerken en afhandelen? Juist. Géén één. Kan ook niet, want als je je dagen vult met dat soort opdrachten, heb je niets te vreten. Simpel.
Bovendien, waarom zouden die organisaties ook erg veel gaan betalen? Er zijn een hoop gratis fotografen die goede kwaliteit leveren, zoals bijvoorbeeld DigitalFrog op DPZ of Richy. Hoewel die laatste niet echt populair is bij het vrouwelijk dance-publiek omdat hij iedereen altijd zo ultra lelijk eruit laat zien op z'n foto's.
Trouwens wat ze op DPZ absoluut niet kunnen en jullie hier ook niet, is denken vanuit de opdrachtgever. Dance Valley wil Woodstock zijn, dus dan maak je hele andere foto's als op bv. Sensation waar ze voor spektakel en glamour gaan. Maar weinig fotografen kunnen fotograferen in verschillende stijlen werken. De meeste fotografen denken ook dat technische kwaliteit belangrijk is. Nou vergeet het maar. Emotie en uitstraling.
[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 133700 op 09-08-2005 12:10 ]
Ja, een prof is iemand die (vaak) genoeg geld verdient aan z'n foto's om ervan te kunnen leven, al dan niet met een dik belegde boterham. Dat prof zijn zegt echter niet altijd wat over de kwaliteit van de foto's: ik ken best een aantal profs (maar ook amateurs hoor
) die maar so/so kwaliteit leveren: maarja, als de klant er tevreden mee is, why not 
Gelukkig zit er tussen die DV-partypics ondanks de 'moetlolhebben-wantikhebgenoegbetaald' sfeer zat leuks: lijkt me nog altijd een aparte plek om te fotograferen, ik ben zelf nog niet aan partyfotografie begonnen
Dat je zegt dat ze dat op DPZ absoluut niet kunnen, klinkt een beetje raar: en in dit topic is het dan ook niet de bedoeling om de fotog's op DPZ af te kraken: er zitten daar niet zoveel pro's in verhouding tot de amateurs die het voor de lol doen natuurlijk
Gelukkig zit er tussen die DV-partypics ondanks de 'moetlolhebben-wantikhebgenoegbetaald' sfeer zat leuks: lijkt me nog altijd een aparte plek om te fotograferen, ik ben zelf nog niet aan partyfotografie begonnen
Klantgericht denken is absoluut een onderdeel van prof zijn, ben ik met je eensTrouwens wat ze op DPZ absoluut niet kunnen en jullie hier ook niet, is denken vanuit de opdrachtgever. Dance Valley wil Woodstok zijn, dus dan maak je hele andere foto's als op Sensation waar ze voor spektakel en glamour gaan. Maar heeeeeeeeeeeel erg weinig fotografen kunnen fotograferen in verschillende stijlen.
Gaan er trouwens mensen van hier fotograferen @ Solar weekend festival?
Ikzelf ben van de partij, heb voor beiden dagen pers toegang.
Zal mijn echte vuurdoop worden.. Ik hoop maar dat alles een beetje lekker gaat.
Hoe is jullie ervaringen met publiek icm dure apparatuur? Ziijn er vaak mensen die je proberen een loer te draaien oid?
Is het bv een beetje verstandiger om 2 uur voor het einde of zo al naar huis te gaan. (zodat je niet in de grootste drukte naar huis moet...)
Hoe is jullie ervaringen met publiek icm dure apparatuur? Ziijn er vaak mensen die je proberen een loer te draaien oid?
Is het bv een beetje verstandiger om 2 uur voor het einde of zo al naar huis te gaan. (zodat je niet in de grootste drukte naar huis moet...)
Heeft trouwens niemand in de gaten dat die foto met die parachute meer dan 7 stops dynamisch bereik heeft?
Ofwel dit is een truc (bracketing in camera + layers in PS) om zowel het publiek als de lucht als de parachutespringer goed doortekend te houden.
Kan je wel meteen roepen niets bijzonders, maar eerst zelf even proberen
Op het 14megapixel origineel kan je zelfs de tekst van de parachutist lezen...
Ofwel dit is een truc (bracketing in camera + layers in PS) om zowel het publiek als de lucht als de parachutespringer goed doortekend te houden.
Kan je wel meteen roepen niets bijzonders, maar eerst zelf even proberen
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 133700 op 09-08-2005 12:49 ]
Patrick, loop jij ook nog rond @ solar? Of heb je vrij dit weekend?
Chris Rock zei ooit eens in een one man show van hem: "They shouldn't call it insurance, they should just call it In Case Shit. That I give a company some money in case shit happens!"Dacide schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 12:24:
[...]
Met andere woorden, als je je niet lekker voelt bij het meezeulen van je cam gear naar feesten (wat ik me goed kan voorstellen) dan regel je een camera verzekering. Dat kan via een kostbaarhedenverzekering, wat vaak gekoppeld moet zijn aan een inboedelverzekering, of bijvoorbeeld via een speciale foto apparatuur verzekering. "In case shit happens."
(Ikzelf heb mijn spul bij de NOS / Omroep.nl verzekerd, een speciale foto/film apparatuur verzekering: 1,6% premie per jaar voor europese dekking, €200 eigen risico, minimale premie bedraagt €70. Dat is op de groei gekozen, want nu zit mijn daadwerkelijke premie nog flink onder de drempel van €70.)
Het al dan niet vroeger weggaan hangt voor mij af van een aantal dingen. Ik heb een Lowepro mini trekker classic voor m'n camera, en dat ding lijkt gewoon op een normale rugzak. Met alles ingepakt zou ik me wel in het huiswaarts kerende publiek durven mengen omdat ik geen extra aandacht vestig op mijn 10D. Als alles en iedereen dezelfde parkeerplaats uit moet (en je dus niet op de apparte gasten/werknemers/VIP parkeerplaats staat) dan is het misschien ook verstandig om gewoon nog een uur te blijven hangen om de ergste drukte te laten oplossen. De laatste 2 uur skippen is natuurlijk ook een optie, maar dan loop je wel de sluit act(s) mis.
Open deur intrappen dus, maar je moet gewoon ter plekke kijken hoe het er voor staat, en je gezond verstand gebruiken.
Ja idd. denk dat je spijker op zijn kop slaat ja...
Gelukkig is solar maar een relatief klein feestje, met (hoogstwaarschijnlijk) toch wel relaxte mensen.
Ik zie wel wat er van komt.. Als ik thuis kom met een aantal goede foto's en als de portretfoto's ook netjes uitzien, dan is mijn opdrachtgever blij (en ik ook).
Gelukkig is solar maar een relatief klein feestje, met (hoogstwaarschijnlijk) toch wel relaxte mensen.
Ik zie wel wat er van komt.. Als ik thuis kom met een aantal goede foto's en als de portretfoto's ook netjes uitzien, dan is mijn opdrachtgever blij (en ik ook).
Anoniem: 133700 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 12:49:
Heeft trouwens niemand in de gaten dat die foto met die parachute meer dan 7 stops dynamisch bereik heeft?
Kan je wel meteen roepen niets bijzonders, maar eerst zelf even proberen![]()
Zo goed?
Nee, je bent cynisch maar hebt wel gelijk.
Ligt aan het weerDacide schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 12:57:
Patrick, loop jij ook nog rond @ solar? Of heb je vrij dit weekend?
Is een gemotoriseerde paraglider hoor, geen parachutistAnoniem: 133700 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 12:49:
[...]
Kan je wel meteen roepen niets bijzonders, maar eerst zelf even proberen![]()
(Die tekst onder die paraglider is overigens wel een potentiele rel: Ik hoorde dat UDC geen reclame mocht maken bij ID&T feesten. Dan andersom dus ook niet. En wat vliegt er over Dance Valley heen? Juist, reclame voor een ID&T feest. Of dit verhaal ook daadwerkelijk klopt is een tweede, dus wel even een slag om de arm houden.)
Defnieer profi? Tsja...
Mensen die foto's maken voor geld, en dat goed doen. Heb toch heel wat goede foto's gezien op verschillende sites.
Mensen die foto's maken voor geld, en dat goed doen. Heb toch heel wat goede foto's gezien op verschillende sites.
LOL!Anoniem: 133700 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 11:58:
Er zijn een hoop gratis fotografen die goede kwaliteit leveren, zoals bijvoorbeeld DigitalFrog op DPZ of Richy. Hoewel die laatste niet echt populair is bij het vrouwelijk dance-publiek omdat hij iedereen altijd zo ultra lelijk eruit laat zien op z'n foto's.
Naast Cineac in A'dam centrum hing ook een dikke banner van UDC. Dus... :-)JumpStart schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 13:16:
[...]
Is een gemotoriseerde paraglider hoor, geen parachutist![]()
(Die tekst onder die paraglider is overigens wel een potentiele rel: Ik hoorde dat UDC geen reclame mocht maken bij ID&T feesten. Dan andersom dus ook niet. En wat vliegt er over Dance Valley heen? Juist, reclame voor een ID&T feest. Of dit verhaal ook daadwerkelijk klopt is een tweede, dus wel even een slag om de arm houden.)
Ik vond het nogal tegenvallen. Zo heb ik nergens echt goede nachtfoto's of overzichten gezien van de diverse stages en / of het mega vuurwerk. Dat standaard pasfoto werk heeft iedereen inmiddels wel onder controle. Maargoed, ik mag ook niet meer op DPZ, en daaaaaaaar lopen natuurlijk de echte profs rond heb ik zojuist begrepen...Anoniem: 146441 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 13:28:
Defnieer profi? Tsja...
Solar is idd van extrema... Feest is in Roermond (maasplassen)Anoniem: 133700 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 13:13:
[...]
Ligt aan het weerOf is dat solar binnen? Heb nog niet gekeken wat het is, is toch van extrema? Dan moet het wel mogelijk zijn om daar perstoegang te krijgen. Maar ik ben ook een beetje moe, heb zoveel festivals, moet ook weer op Mysteryland fotograferen.
Zover k weet zijn de meeste area;s tenten. Zal ook wel aantal openlucht podia zijn.
meer info: http://www.solarweekend.com
[ Voor 3% gewijzigd door Dacide op 09-08-2005 13:36 ]
Ja, bij een feest, dat is niet te verbieden, op een feest (dus binnen/op/direct boven het terrein) is nog net even iets anders natuurlijk. Ik zal er niet wakker van liggen, competitie tussen UDC en ID&T in deze vorm verbaast me nietsAnoniem: 146441 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 13:28:
[...]
Naast Cineac in A'dam centrum hing ook een dikke banner van UDC. Dus... :-)
Aan de kant van de A5, richting het zuiden, was er een lichtkrant/verkeersinfo bord neergezet met "27 aug Mysteryland", dat leek er toch ook wel duidelijk neergezet omdat er partyvolk langs zou komen
Klopt, die heb ik ook NERGENS gezien, die nachtfoto's. Overzichten wel, vuurwerk ook weer niet.Anoniem: 133700 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 13:35:
[...]
Ik vond het nogal tegenvallen. Zo heb ik nergens echt goede nachtfoto's of overzichten gezien van de diverse stages en / of het mega vuurwerk. Dat standaard pasfoto werk heeft iedereen inmiddels wel onder controle. Maargoed, ik mag ook niet meer op DPZ, en daaaaaaaar lopen natuurlijk de echte profs rond heb ik zojuist begrepen...
DPZ, tsja, ik vind het ook een apart volkje daar met veel te veel regeltjes en strenge mods. Ook hier zoiets af en toe. Teveel gemiereneuk over vanalles en nogwat, te weinig passie over de muziek zelf. En dat vind ik persoonlijk belangrijker, foto's schieten komt daarna en is mooi meegenomen.... Maarja, ik ben ook geen prof
patrick, bedenk je ook dat er een hoop mensen 'vast' stonden op de diverse stages. Daardoor was het qua tijd erg lastig om wat globalere, creatievere overzichten mee te nemen. Zonde, maar waar.
Heb net voor de zondag een aanvraag gedaan. Wellicht dat ik daar ook nog een bubs klasgenoten zieDacide schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 12:24:
Voor wie fotografeer jij eigenlijk?
Ik kan me een voorvalletje herinneren van neographikal dat hardstyle gasten een indianen dansje om hem heen deden in Nijmegen op de vierdaagsefeesten. Hardstyle publiek is onder velen hier overigens niet geliefd. Dat soort feesten worden om die reden dan ook gemeden. Verder merk je het snel genoeg en ligt het ook deels aan je eigen handelen. Als je tussen het publiek gaat lopen loop je zowiezo het risico dat je camera en evt flitser een paar tikken mee krijgt. Ach ja, je moet wat over hebben voor wat leuke plaatjes heHoe is jullie ervaringen met publiek icm dure apparatuur? Ziijn er vaak mensen die je proberen een loer te draaien oid?
Ah ok.. woon jij in de buurt van roermond ofzo? (woon zelf in Echt)...
Ik schiet foto's voor deepbeats.nl
Echter, die organisatie is normaal gesproken alleen aktief in tenten als:
Asta
t Paard
Now&wow
Las Palmas
Ofcorso
powerzone
Matrixxx
Poema
etc etc..
Allemaal tenten in randstad en mid nederland.
Aangezien ik zelf in mid limburg woon heb ik aangeboden om reports/fotografie op de zuidelijkere feesten te doen. (zoals SOLAR)
Maargoed.. meer weet ik ook nog niet echt aangezien dit mijn eerste echte shoot word... Ben benieuwd hoe het gaat worden.
Ik schiet foto's voor deepbeats.nl
Echter, die organisatie is normaal gesproken alleen aktief in tenten als:
Asta
t Paard
Now&wow
Las Palmas
Ofcorso
powerzone
Matrixxx
Poema
etc etc..
Allemaal tenten in randstad en mid nederland.
Aangezien ik zelf in mid limburg woon heb ik aangeboden om reports/fotografie op de zuidelijkere feesten te doen. (zoals SOLAR)
Maargoed.. meer weet ik ook nog niet echt aangezien dit mijn eerste echte shoot word... Ben benieuwd hoe het gaat worden.
Omdat jij niet in opdracht van UDC op slechts één locatie foto's moest maken?Anoniem: 133700 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 16:00:
Vast??? In de modder?Waarom kon ik dan wel overal lopen?
Mensen als bijvoorbeeld HunterPro/Tobias (Lovelands tent), Danny (HQ stage) en Carlos (Main stage) moesten gewoon 2 dagen lang foto's maken op 1 en dezelfde tent/stage, onderdeel van de taakomschrijving. En iedere anderhalf uur foto's inleveren o.i.d. Daarnaast waren er ook 'vliegende fotografen' bezig die wel het terrein over konden.
Of trap ik nou een open deur in?
[ Voor 6% gewijzigd door JumpStart op 09-08-2005 16:53 ]
Nope, Den Haag, maar heb wat roots in RoermondDacide schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 16:37:
Ah ok.. woon jij in de buurt van roermond ofzo? (woon zelf in Echt)...
Aha. Werkt dat zo. Ik was de hele dag voor mezelf en met Rud-Gr op pad, dus kon gaan en staan waar ik wilde... Lijkt me geen toffe job om de hele dag op 1 plek te moeten blijven, dan heeft het gratis aanbieden van je diensten helemaal geen zin meer, heb je en geen feest en je verdient niets...JumpStart schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 16:53:
[...]
Omdat jij niet in opdracht van UDC op slechts één locatie foto's moest maken?
Mensen als bijvoorbeeld HunterPro/Tobias (Lovelands tent), Danny (HQ stage) en Carlos (Main stage) moesten gewoon 2 dagen lang foto's maken op 1 en dezelfde tent/stage, onderdeel van de taakomschrijving. En iedere anderhalf uur foto's inleveren o.i.d. Daarnaast waren er ook 'vliegende fotografen' bezig die wel het terrein over konden.
Of trap ik nou een open deur in?
Waar maak jij steeds uit op dat het gratis is?? Waarom zouden die mensen niets kunnen verdienen, en jij wel?Anoniem: 133700 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 17:47:
[...]
Aha. Werkt dat zo. Ik was de hele dag voor mezelf en met Rud-Gr op pad, dus kon gaan en staan waar ik wilde... Lijkt me geen toffe job om de hele dag op 1 plek te moeten blijven, dan heeft het gratis aanbieden van je diensten helemaal geen zin meer, heb je en geen feest en je verdient niets...
Vaak is het zo dat het foto's schieten voor nop gebeurt, dat bedoelt 'ie waarschijnlijk. Wat dus helemaal niet uitsluit dat een opdrachtgever met geld over de brug moet komen als er daadwerkelijk foto's gebruikt gaan worden voor publicatie...Anoniem: 146441 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 22:19:
[...]
Waar maak jij steeds uit op dat het gratis is?? Waarom zouden die mensen niets kunnen verdienen, en jij wel?
Mijn setje van afgelopen zaterdag:
http://www.korakal.nl/fotos/dancevalley2005/

Dit was de 2e keer dat ik op een festival heb geschoten, en ik ben met dat in het achterhoofd best tevreden over het resultaat
http://www.korakal.nl/fotos/dancevalley2005/

Dit was de 2e keer dat ik op een festival heb geschoten, en ik ben met dat in het achterhoofd best tevreden over het resultaat
Ik loop liever ook wat rond (heb ik op DV ook wel gedaan) maar de focus lag in dit geval op een bepaalde area.. Op zich ook wel goed als je met zoveel mensen werkt anders staat iedereen op de main of bij Carl Cox.. En gratis was het niet hoorAnoniem: 133700 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 17:47:
[...]
Aha. Werkt dat zo. Ik was de hele dag voor mezelf en met Rud-Gr op pad, dus kon gaan en staan waar ik wilde... Lijkt me geen toffe job om de hele dag op 1 plek te moeten blijven, dan heeft het gratis aanbieden van je diensten helemaal geen zin meer, heb je en geen feest en je verdient niets...
Je bent niet de enige hoor.. Maar niet alles staat (meteen) online
[ Voor 3% gewijzigd door KrL op 10-08-2005 00:16 ]
Goed werk Korakal. Je moet alleen wel nog even poetsen aan je basistechniek / belichting. De witte luchten enzo vind ik niet mooi. Of het gitzwarte publiek, maargoed, voor een tweede keer....
Dit is denk in nog gewoon op de P-stand zonder enige belichtingcorrectie de knop ingedrukt. Volgende stap is de belichting / contrastomvang van de scene in te schatten en daarop je camera in te stellen.
Dit is denk in nog gewoon op de P-stand zonder enige belichtingcorrectie de knop ingedrukt. Volgende stap is de belichting / contrastomvang van de scene in te schatten en daarop je camera in te stellen.
[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 133700 op 10-08-2005 02:28 ]
Anoniem: 19150
Ik heb een vraag ik treed vaak op op plaatsen waar het meestal donker in de zaal is maar ik toch foto's van mensen wil maken .. nu wil ik een hele mooie foto hebben heb zelf een voorbeeldje (3 voorbeeltjes van fotos die ik mooi geschoten vindt)

Kijk ik vindt dit gewoon mooie fotos..
Nu is mijn vraag welke camera kan ik het beste gebruiken ik zat te denken aan een DSC H1, oogt opzich als een goede camera voor een dergelijke prijs.. maar! ik ben geen kenner en omdat ik me niet op glad ijs wil begeven.. vraag ik het hier!
Url:
http://www.camerahuis.nl/.../sh101.html?ab_agid=20000
Kijk ik vindt dit gewoon mooie fotos..
Nu is mijn vraag welke camera kan ik het beste gebruiken ik zat te denken aan een DSC H1, oogt opzich als een goede camera voor een dergelijke prijs.. maar! ik ben geen kenner en omdat ik me niet op glad ijs wil begeven.. vraag ik het hier!
Url:
http://www.camerahuis.nl/.../sh101.html?ab_agid=20000
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 19150 op 10-08-2005 03:10 . Reden: Url toegevoegd :) ]
Je foto's doen het niet.
Over de sony: geen hoge iso-waardes mogelijk (hij gaat tot 400, en dat is waarschijnlijk niet echt bruikbaar door de ruis). Groothoek heeft hij niet heel erg (36mm), en dat zou ik persoonlijk erg missen. Verder kan er geen externe flitser op, erg jammer.
Waarom leek jou dit een geschikte camera, welke features/specificaties?
Over de sony: geen hoge iso-waardes mogelijk (hij gaat tot 400, en dat is waarschijnlijk niet echt bruikbaar door de ruis). Groothoek heeft hij niet heel erg (36mm), en dat zou ik persoonlijk erg missen. Verder kan er geen externe flitser op, erg jammer.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Anoniem: 19150
Ik las in een ander topic 7 foto boost hehe.. ik hou niet van wachten tijdens het fotos maken omdat je soms NET even een mooi shot hebt en dan moet je wachten en is je shot weg ha,haGizz schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 03:14:
Je foto's doen het niet.
Zoals ik al zij ik ben een leek maar!
http://images.partypeeps2...HidRv0wb3NtDHoMg6EDs9s%3d
Dit is 1 van de foto's
ehmm.. wat zou je adviseren? toch een EOS? of sony F828?
Wat is je budget? Wat wil je, if anything, er nog meer mee kunnen doen dan party fotografie?Anoniem: 19150 schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 03:27:
[...]
http://images.partypeeps2...HidRv0wb3NtDHoMg6EDs9s%3d
Dit is 1 van de foto's
ehmm.. wat zou je adviseren? toch een EOS? of sony F828?
Ik zou zelf gaan voor een dSLR, omdat dat je meer lichtgevoeligheid en flexibiliteit in lens keuze biedt. (Heb ik immers zelf ook gedaan) Maar dan ben je aanzienlijk meer centen kwijt dan wanneer je een compactcam aanschaft.
Dat gezegd hebbende, de Sony F828 zal geen beroerde camera zijn voor party fotografie: Lichtsterk f/2-2,8, haalt ISO 800, heeft een nightshot mode en er kan een externe flitser op. En vergeet niet dat de F828 een van de weinige Sony producten is die naast Sony's eigen memory stick ook gewoon CF kaartjes slikt.
De F828 zou ik dus compleet vergeten, als je naar de specs kijkt zou het nog wel iets kunnen zijn maar als je dit op 400 iso ziet.....dan wil ik geeneens weten wat 800 doet!JumpStart schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 08:35:
[...]
Dat gezegd hebbende, de Sony F828 zal geen beroerde camera zijn voor party fotografie: Lichtsterk f/2-2,8, haalt ISO 800, heeft een nightshot mode en er kan een externe flitser op. En vergeet niet dat de F828 een van de weinige Sony producten is die naast Sony's eigen memory stick ook gewoon CF kaartjes slikt.
Ik zou voor partypics dus zeker bij een compactcam zoals de F828 en iedere andere, eerst naar voorbeeld foto's zoeken op hogere iso waarde's, dat scheelt een hoop verrassingen achteraf.
Waarschijnlijk kan je redelijk ruisvrij op hogere iso en compactdigitaal wel vergeten, je zou dan nog beter een 2e hands 300D kunnen kopen met een 50 1,8 en/of een kitlens met 420EX en dan kom je een stuk verder voor ongeveer hetzelfde geld, of een fractie meer uitgeven aan een 350D die beter wat beter de ruis onder controle heeft en waarbij je dus echt probleemloos op 1600 iso kan schieten wat dan weer vergelijkbaar is met 100-200 iso op de F828!!!!!!!!!!
Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl
Anoniem: 31189
ik wil het hier toch even vragen... dan wel niet voor proffesionele doeleinden wil ik een Canon Digital Ixus 40 gaan kopen... omdat ik bijna toch wel zo goed als elke week ergens heen ga en daar zou ik graag wat foto's EN filmpjes maken met een camera die je gewoon bij je kan dragen tijdens het feesten... gewoon voor me eigen herinnering en misschien voor op mijn persoonlijke website
alleen is 400 euro (met mem card, tasje) toch nog best veel geld als je er nooit echt mooie plaatjes mee zou kunnen schieten... dus mijn vraag aan jullie; als ik de ixus 40 vooral zou gaan willen gebruiken voor feesten, festivals en andere evenementen; is het de aankoop dan waard?
alleen is 400 euro (met mem card, tasje) toch nog best veel geld als je er nooit echt mooie plaatjes mee zou kunnen schieten... dus mijn vraag aan jullie; als ik de ixus 40 vooral zou gaan willen gebruiken voor feesten, festivals en andere evenementen; is het de aankoop dan waard?
Nog klein vraagje:
bij de portretfoto's die ik wil maken op solar, zal ik daar dan wel of geen (gereduceerde) flits bij gebruiken?
Dit ivm een ingebouwde flash van 10d ipv externe flash. (rode ogen/fletse huid)
bij de portretfoto's die ik wil maken op solar, zal ik daar dan wel of geen (gereduceerde) flits bij gebruiken?
Ixusjes zijn gewoon leuke camera's. Daar kan je best goede foto's mee schieten, mits je de basisbeginselen onder de knie hebt (zoals bv NOOIT flitsen bij overzichts/laserfoto;sAnoniem: 31189 schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 09:34:
ik wil het hier toch even vragen... dan wel niet voor proffesionele doeleinden wil ik een Canon Digital Ixus 40 gaan kopen... omdat ik bijna toch wel zo goed als elke week ergens heen ga en daar zou ik graag wat foto's EN filmpjes maken met een camera die je gewoon bij je kan dragen tijdens het feesten... gewoon voor me eigen herinnering en misschien voor op mijn persoonlijke website
Vooral de grootte is gewoon ideaal. Geen gezeur, gewoon lekker klein!
Dat ligt eraan waar je party pics voor schiet. Wil je voldoende kwaliteit voor drukwerk? Dan mag je beginnen met iets als een Canon EOS 1D Mk II, of soortgelijks, en toplenzen. Voor minder dan 8k euro begin je dan niet eens.Triplefox schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 08:58:
[...]
De F828 zou ik dus compleet vergeten, als je naar de specs kijkt zou het nog wel iets kunnen zijn maar als je dit op 400 iso ziet.....dan wil ik geeneens weten wat 800 doet!
Echter, wil je simpel 600x450 pixel web plaatjes schieten, dan boeit je ISO noise toch niet want dat valt vrijwel geheel weg als je een 8 mpixel plaat (op een goede manier) resized naar 0,3 mpixel.
Dat zou je altijd moeten doen bij aanschaf van een camera, als je het mij vraagt, en dan niet alleen voorbeelden van hogere ISO waardes.Ik zou voor partypics dus zeker bij een compactcam zoals de F828 en iedere andere, eerst naar voorbeeld foto's zoeken op hogere iso waarde's, dat scheelt een hoop verrassingen achteraf.
Rustig, rustigWaarschijnlijk kan je redelijk ruisvrij op hogere iso en compactdigitaal wel vergeten, je zou dan nog beter een 2e hands 300D kunnen kopen met een 50 1,8 en/of een kitlens met 420EX en dan kom je een stuk verder voor ongeveer hetzelfde geld, of een fractie meer uitgeven aan een 350D die beter wat beter de ruis onder controle heeft en waarbij je dus echt probleemloos op 1600 iso kan schieten wat dan weer vergelijkbaar is met 100-200 iso op de F828!!!!!!!!!!
Het klopt dat een digi compact, gewoon door het ontwerp zelf, inherent meer ruis heeft dan een dSLR. Een sensor die constant aan staat (omdat je bij een compact je scherm met het directe digitale beeld aangestuurd wordt) wordt warmer dan een sensor die alleen tijdens belichting actief wordt. Plus dat sensor grootte een rol speelt: Hoe hoger de sensor pixel dichtheid, dezelfde hoeveelheid fotosites op een kleiner stuk silicium, hoe hoger de ruis. Grotere sensoren vertonen dus minder ruis.
Maar nogmaals, als je toch je originele grote platen resized naar formaatje web-plaatje, dan is ruis niet echt van wereldschokkend belang.
Onzin dat je met die Sony F828 geen leuke partypix kan schieten.
Maar het is wat JumpStart zegt, het ligt er maar net aan wat je wilt met je foto's.
Voor het web is het leuk.... maar als je ook nog op posterformaat wilt afdrukken... tja.
Even voor de koppige mensen die denken dat je alleen met een DSLR leuke partypics kan schieten :
Link2Party.
Dat is dus Sony F828 werk.
Maar het ligt aan je budget. Wat hierboven is gezegd : een 300D met 420EX en 50mm 1.8 (liever iets meer groothoek, maarja) is een hele leuke set om mee te beginnen.
Hou er alleen rekening mee dat je uiteindelijk meer wilt met je DSLR en dat het dan bakken met geld gaat kosten.
Maar het is wat JumpStart zegt, het ligt er maar net aan wat je wilt met je foto's.
Voor het web is het leuk.... maar als je ook nog op posterformaat wilt afdrukken... tja.
Even voor de koppige mensen die denken dat je alleen met een DSLR leuke partypics kan schieten :
Link2Party.
Dat is dus Sony F828 werk.
Maar het ligt aan je budget. Wat hierboven is gezegd : een 300D met 420EX en 50mm 1.8 (liever iets meer groothoek, maarja) is een hele leuke set om mee te beginnen.
Hou er alleen rekening mee dat je uiteindelijk meer wilt met je DSLR en dat het dan bakken met geld gaat kosten.
Is een goedkope Sigma fliter niet iets voor jou? 160 euro ofzo geloof ik.Dacide schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 10:54:
Nog klein vraagje:
UPDATE :
Konijnenberg : Sigma EF-500 DG ST 175.00 euro
[ Voor 8% gewijzigd door GerardHenninger op 10-08-2005 12:30 ]
Ik heb zojuist al geboden op een 550EX op ebay..
IK wilde zowieso een 550 kopen... Maar voor solar heb ik in elk geval geen flitser tot mijn beschikking... Dan maar ff improviseren..
IK wilde zowieso een 550 kopen... Maar voor solar heb ik in elk geval geen flitser tot mijn beschikking... Dan maar ff improviseren..
Zo, afgelopen zaterdag voor het eerst naar een festival gegaan en ik mocht meteen backstage mee wandelen met camera 
En het was echt geweldig. Ik had niet verwacht dat ik het zo naar mijn zin zou hebben. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik meteen verwend (en verspoiled
) omdat ik backstage mocht.
Over het fotografie aspect heb ik ook een hele hoop dingen geleerd.
• Een flitser is een must. Zeker in de tenten. Dus een SB600 komt eraan
(Iemand nog 1tje over?
)
• Jij bent de fotograaf, dus jij hebt het voor het zeggen.
• Volgende keer moet ik meer durven en gewoon die fish eye in de DJ zijn oor stoppen
Foto's zijn hier te vinden: http://crew.tweakers.net/Atlas/dv/HTML/index.htm
En het was echt geweldig. Ik had niet verwacht dat ik het zo naar mijn zin zou hebben. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik meteen verwend (en verspoiled
• Volgende keer moet ik meer durven en gewoon die fish eye in de DJ zijn oor stoppen
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Had ik al verteld dat ik ook van de partij ben as zondag?Dacide schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 10:54:
Nog klein vraagje:
Of je een flits moet gebruiken is geheel afhankelijk van de situatie. Afhankelijk van wat jij wil uitdrukken op die foto of weet ik veel wat. Rode oogjes zijn altijd wel weg te werken, maar kost extra tijd in de nabewerking. Daarnaast heb je ook wel wat ervaring nodig met het overdag inflitsen van mensen (FEC-en; om o.a. fletse huid te voorkomen) )en het daarna terugswitchen als je weer een grotere groep voor je neus hebt... Daarentegen kan je absoluut ook vallen over een net wat te harde schaduw waardoor je onderwerp niet veel meer is dan een contour doordat je niet ingeflitst hebt...
Huh, ik dacht dat je niet van die muziek hield!Atlas schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:14:
Zo, afgelopen zaterdag voor het eerst naar een festival gegaan en ik mocht meteen backstage mee wandelen met camera
En het was echt geweldig. Ik had niet verwacht dat ik het zo naar mijn zin zou hebben. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik meteen verwend (en verspoiled) omdat ik backstage mocht.
[q]Over het fotografie aspect heb ik ook een hele hoop dingen geleerd.
True
[q]• Jij bent de fotograaf, dus jij hebt het voor het zeggen.
uhmz.. NEE. Je bent te gast, jij bent niet diegene die het feest maakt, je bent er een onderdeel van. Een foto kan je echter wel maken ipv nemen.
[q]• Volgende keer moet ik meer durven en gewoon die fish eye in de DJ zijn oor stoppen
Pas alleen op de draaitafel en dj's die niet doorhebben dat je een fish in hun ogen stopt... Ik schaam me nog steeds diep richting Roog toen ik hem zowat recht in z'n ogen flitste...
Volgende keer wat meer je gedachten erbij hebbenFoto's zijn hier te vinden: http://crew.tweakers.net/Atlas/dv/HTML/index.htm
Ah ok.. maybe tot danjulius schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 15:03:
[...]
Had ik al verteld dat ik ook van de partij ben as zondag?
ik ben zaterdags de hele dag aanwezig... Zondag denk ik gewoon ff in de middag ofzo tot na 100% isis (ze blijft goed en lekker)
Ik woon gelukkig maar op een 10km afstand van solar....
Volgens mij is je 2e puntje niet echt van toepassing bij zo'n feest. En ik denk dat je een goede foto bij puntje 3 wel kunt vergeten, of hij mept de flitser van je cam.Atlas schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:14:
• Een flitser is een must. Zeker in de tenten. Dus een SB600 komt eraan(Iemand nog 1tje over?
)
Heb even op je site gekeken, zie dat je de beste online gezet hebt (of de hele serie?). Wat me opvalt is dat de fotos binnen niet helemaal scherp zijn? (althans diegene die ik aangeklikt heb).
Anoniem: 118819
Misschien dikke n00b vraag
Maar euh bij de meeste fotos is de EXIF info verdwenen. Willen jullie je "trukjes" niet tonen ofzo?
Of is dit niet met opzet gedaan?
Maar euh bij de meeste fotos is de EXIF info verdwenen. Willen jullie je "trukjes" niet tonen ofzo?
ik zelf gebruik geen 'trucjes' en doe gewoon mijn ding. Als jij denkt dat jij goed kunt fotograferen als je platen van een ander na kunt maken - ga je gang. Bij mij vind je dus altijd gewoon de EXIF.
Een hoop mensen gebruiken echter software die automagisch op zeer onhandige wijze de exif-info niet meeneemt bij resizes danwel conversies vanaf RAW. jammer, maar waar. Ik vind het juist handig om de exif-info erin te houden (en ga er in m'n volgende gallery ook erg gebruik van maken).
Een hoop mensen gebruiken echter software die automagisch op zeer onhandige wijze de exif-info niet meeneemt bij resizes danwel conversies vanaf RAW. jammer, maar waar. Ik vind het juist handig om de exif-info erin te houden (en ga er in m'n volgende gallery ook erg gebruik van maken).
Welke "truukjes" verwacht je dan te vinden?Anoniem: 118819 schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 20:12:
Misschien dikke n00b vraag![]()
Maar euh bij de meeste fotos is de EXIF info verdwenen. Willen jullie je "trukjes" niet tonen ofzo?Of is dit niet met opzet gedaan?
Hoe ver je je diafragma open kan zetten zonder onscherpte te krijgen ligt eerder aan de kwaliteit van het gebruikte objectief dan aan kunde van de fotograaf. Hoe hoog je ISO waarde kan zonder hinderlijke ruis, dat ligt ook puur aan je camera, niet aan de fotograaf. Focuslengte is vooral nuttig om een idee te krijgen van hoe ver weg de foto genomen is. Sluitertijd is ook geen truukje, al kan een haarscherpe foto op 1/15 sec, als je weet dat 'ie uit de hand geschoten is, wel indruk maken.
Alleen belichtingscompensatie en flash compensatie instellingen uit de EXIF data zijn misschien wel als handelswijze 'af te kijken'. Maar dan nog is zoiets niet zo maar even over te nemen als je niet exact dezelfde apparatuur hebt, je kan alleen een ruw idee krijgen van wat je zelf ongeveer moet doen om eenzelfde effect te bereiken.
[ Voor 11% gewijzigd door JumpStart op 10-08-2005 21:04 ]
Je hebt meer baat bij het goed bekijken van een compositie van een foto dan naar de EXIF. Dus verkijk je daar niet teveel op, helemaal niet als er filters worden gebruikt en allerlei dingen die niet meegenomen worden in de EXIF.
|>
Anoniem: 36822
Ik fotografeer alleen op de eerste dag voor 3VOO12/LimburgDacide schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 12:24:
Sorry maar waar is deze uitkauwactie voor nodig? Zo komt het op mij tenminste over...JumpStart schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 11:40:
[...]
Dat ligt eraan waar je party pics voor schiet. Wil je voldoende kwaliteit voor drukwerk? Dan mag je beginnen met iets als een Canon EOS 1D Mk II, of soortgelijks, en toplenzen. Voor minder dan 8k euro begin je dan niet eens.
Echter, wil je simpel 600x450 pixel web plaatjes schieten, dan boeit je ISO noise toch niet want dat valt vrijwel geheel weg als je een 8 mpixel plaat (op een goede manier) resized naar 0,3 mpixel.
[...]
Dat zou je altijd moeten doen bij aanschaf van een camera, als je het mij vraagt, en dan niet alleen voorbeelden van hogere ISO waardes.
[...]
Rustig, rustigZoveel uitroeptekens is nergens voor nodig
![]()
Het klopt dat een digi compact, gewoon door het ontwerp zelf, inherent meer ruis heeft dan een dSLR. Een sensor die constant aan staat (omdat je bij een compact je scherm met het directe digitale beeld aangestuurd wordt) wordt warmer dan een sensor die alleen tijdens belichting actief wordt. Plus dat sensor grootte een rol speelt: Hoe hoger de sensor pixel dichtheid, dezelfde hoeveelheid fotosites op een kleiner stuk silicium, hoe hoger de ruis. Grotere sensoren vertonen dus minder ruis.
Maar nogmaals, als je toch je originele grote platen resized naar formaatje web-plaatje, dan is ruis niet echt van wereldschokkend belang.
Mijn advies is alleen om niet voor € 750 een F828 te halen, maar voor dat geld een 300D....te overwegen.
Trouwens lees ik nergens dat het alleen om webpics gaat, het gaat "Godzilla" om MOOIE foto's en wat meer snelheid.
Een 1DmkII is erg mooi, maar ik heb het volgens mij over een 300D met een kitlens(€599) voor de groothoek en een 50mkII (€85) en een 420 EX (€129 met cashback), lijkt mij toch wel iets minder als jouw 8k te kosten, snap dus niet helemaal waarom je zo diep op de boel in gaat.
Als iemand had gevraagd voor een partycam met de bedoeling webpics te schieten zou ik zeggen neem een medion van €100 ipv een ixus want dan is idd de kwaliteit van ondergeschikt belang en is het minder erg als er een glas bier overheen gaat.
Thats all...
Mijn post was een IF ( ) THEN reactie: Wat wil je er mee? Als je drukwerk kwaliteit zou willen maken, dan moet je veel centen ophoesten. De 1D Mk II / € 8000 is gewoon een voorbeeld uit het dure eind van het spectrum, om het even te illustreren.Triplefox schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 08:24:
[...]
Sorry maar waar is deze uitkauwactie voor nodig? Zo komt het op mij tenminste over...
Mijn advies is alleen om niet voor ¤ 750 een F828 te halen, maar voor dat geld een 300D....te overwegen.
Trouwens lees ik nergens dat het alleen om webpics gaat, het gaat "Godzilla" om MOOIE foto's en wat meer snelheid.
Een 1DmkII is erg mooi, maar ik heb het volgens mij over een 300D met een kitlens(¤599) voor de groothoek en een 50mkII (¤85) en een 420 EX (¤129 met cashback), lijkt mij toch wel iets minder als jouw 8k te kosten, snap dus niet helemaal waarom je zo diep op de boel in gaat.
Uitkauw actie? Jij stelt dat de F828 ongeschikt is vanwege een bak ruis op ISO 400. Ik stel dat noise geen probleem is als je toch stevig resized. We mogen het hier rustig met elkaar oneens zijn hoor
Daar ben ik het niet mee eens. Wie zegt dat kwaliteit van ondergeschikt belang bij party web foto's? Betekent dat, wanneer je niet boven de, zeg, 600x400 pixels uitkomt, het automatisch prut foto's mogen zijn? Nee toch?Als iemand had gevraagd voor een partycam met de bedoeling webpics te schieten zou ik zeggen neem een medion van ¤100 ipv een ixus want dan is idd de kwaliteit van ondergeschikt belang en is het minder erg als er een glas bier overheen gaat.
Thats all...
Hoe je het ook bekijkt, voor fatsoenlijke party pics heb je lichtgevoelligheid nodig, dus hogere ISO waardes en een lichtsterk objectief, en een externe flitser. (Open deur intrappen: Een externe flitser geeft je meer flexibiliteit. Meer bereik, meer doseerbaarheid voor inflitsen, er kan een omnibounce op voor het verzachten van schaduw en je kan indirect flitsen/bouncen). Daar voldoet een el cheapo medion compact echt niet aan. Een Ixus ook niet trouwens.
Nogmaals, ik geef zelf ook de voorkeur aan een dSLR hoor, maar ik besef tegelijkertijd wel dat iets als een F828 je in ieder geval wel veel van de "systeemeisen" voor party fotografie biedt. Dat maakt het een van de weinige compactcams die heel een eind richting dSLR komt wat betreft bruikbaarheid voor party fotografie.
[ Voor 3% gewijzigd door JumpStart op 11-08-2005 10:48 . Reden: typos ]
verkeerde knopje
[ Voor 99% gewijzigd door Triplefox op 11-08-2005 10:31 ]
Nou, vanavond naar het Paard. Heb er zin in! Wel even oordoppen meenemen, want ik weet niet of ik de Hardhouse wel trek
Nu even echt mijn 350 D goed testen, en het Paard is daar een TOPlocatie voor!
Spreek je daar wel ergens Julius
Spreek je daar wel ergens Julius
Very true, hoewel er wel vaak wat te regelen valt, heb je je maar aan te passen aan de situatie. Ik heb eergisteren een proging gedaan bij een jazz"concert" in Praag, waar errug weinig ruimte was en ik vliegensvlug een shot moest nemen om vervolgens weer weg te duiken.julius schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 15:03:
uhmz.. NEE. Je bent te gast, jij bent niet diegene die het feest maakt, je bent er een onderdeel van. Een foto kan je echter wel maken ipv nemen.
Je hebt je dus dan gewoon maar aan te passen, de voorstelling en het luistergenot van de aanwezige gasten gaat vóór je foto's
Als ik anderen moet geloven (o.a. Patrick Savalle) dan is het Paard idd een toplocatie. Ben benieuwd, ben er alleen tijdens de openingsdagen geweest toen ik kaartjes had gewonnen voor JunkieXL...Anoniem: 146441 schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 09:14:
Nou, vanavond naar het Paard. Heb er zin in! Wel even oordoppen meenemen, want ik weet niet of ik de Hardhouse wel trekNu even echt mijn 350 D goed testen, en het Paard is daar een TOPlocatie voor!
Oordopjes zijn bij mij tegenwoordig standaard... 2-3 dagen per week het geluid te hard is niet bevordelijk voor m'n oren. Zelfs bij het zomercarnaval in Rotterdam miste ik ze! Sommige wagens hadden én een brakke audio installatie én het geluid te hard.
Dat wel idd. Houd de verschillende mensen iig te vriend die het optreden (mede) verzorgenneographikal schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 12:38:
Very true, hoewel er wel vaak wat te regelen valt[...]
Is het ook. Maar, dan moet je wel boven kunnen komen. Anders is het wel balen. Van boven vanaf het balkon kan je SUPER foto's maken.julius schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:10:
[...]
Als ik anderen moet geloven (o.a. Patrick Savalle) dan is het Paard idd een toplocatie. Ben benieuwd, ben er alleen tijdens de openingsdagen geweest toen ik kaartjes had gewonnen voor JunkieXL...
Ik ga zo weg, hopen dat het boven open is.
Zo ff douchen en eten.. en dan rond een uur of 12.30 vertrek ik naar Solar 
Ben benieuwd
Ben benieuwd
Paard was leuk, leuke foto's kunnen schieten. Mijn 'hardhouse'ontmaagding, voor zover je het een pure HH-avond kon noemen. Heb van een 'collega' van een andere site leuk wat spul mogen lenen, zoals de 700-200 2.8 en een 15 mm 2.8 Fisheye. Leverde de volgende plaatjes op.
Ook Julius aan het werk mogen zien

Wat hebben we nodig voor een leuk setje? Een kerel met oogschaduw...check!

Gewillige vrouwen.........check?!

.... en een leuke menigte publiek. Check!

Die Yoji bleef maar niet stil staan, beetje jammer.

Vrouwelijk schoon.

Julius

SnuggLe probeert FishEye draai-effect

......en nog 1 met de 50mm 1.8.
Op zich wel tevreden...Alleen weet ik nu wel dat ik mijn Compact Flash-kaartje van een Gigabyte weg kan gooien. Door transportproblemen de vorige keer omdat mijn schijf vol was, ging er wat mis met het downloaden naar de computer. De camerag ing uit tijdens het downloaden, toen kreeg ik strepen. Die zijn nu niet weg....
Mooi balen.
Verder wat aangeklooid en gekut, een leuke testcase weer voor mezelf. Wat me toch laat zien dat er snel een 28-70 2.8 Tamron moet komen.....
Ook Julius aan het werk mogen zien

Wat hebben we nodig voor een leuk setje? Een kerel met oogschaduw...check!

Gewillige vrouwen.........check?!

.... en een leuke menigte publiek. Check!

Die Yoji bleef maar niet stil staan, beetje jammer.

Vrouwelijk schoon.

Julius

SnuggLe probeert FishEye draai-effect

......en nog 1 met de 50mm 1.8.
Op zich wel tevreden...Alleen weet ik nu wel dat ik mijn Compact Flash-kaartje van een Gigabyte weg kan gooien. Door transportproblemen de vorige keer omdat mijn schijf vol was, ging er wat mis met het downloaden naar de computer. De camerag ing uit tijdens het downloaden, toen kreeg ik strepen. Die zijn nu niet weg....
Verder wat aangeklooid en gekut, een leuke testcase weer voor mezelf. Wat me toch laat zien dat er snel een 28-70 2.8 Tamron moet komen.....
[ Voor 77% gewijzigd door Anoniem: 146441 op 13-08-2005 10:45 ]
Een een externe flitser?Anoniem: 146441 schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 10:34:
Iets anders, als je nou zo'n 28-70 koopt met een f/2.8 diafragma en je gebruikt hem ook op 2.8, issie dan scherp of komt dat pas op 4.0?
Tamron 28-75 mm f/2,8 XR Di, bedoel je die lens? Die ga ik binnenkort nog eens technisch testen. (driepoot, gecontroleerde opnames maken enz.)twixx schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 11:03:
[...]
Een een externe flitser?
Iets anders, als je nou zo'n 28-70 koopt met een f/2.8 diafragma en je gebruikt hem ook op 2.8, issie dan scherp of komt dat pas op 4.0?
En @ Snuggle_: Heb je de kaart ook al los in een kaartlezer geprobeerd?
Verder vind ik je 50 prime shot het mooiste uit het beetje wat je hier hebt laten zien. Fish recht achter de DJ kennen we zo onderhand wel, dat vind ik zelf ondertussen erg uitgekauwd. Wat betreft compositie zou ik vooral de portretten anders in het beeld gezet hebben, maar dat is helemaal niet erg natuurlijk, diversiteit in aanpak is een goed iets
Ik vertrek zometeen richting Roermond om namens FOK! rond te hangen op het Solar Festival, dus vandaag en morgen zal ik ook wel het één en ander aan foto's maken en z.s.m. hier ook wat posten
Die laatste is inderdaad de beste, maar van die eerste dj had je waarschijnlijk wel wat meer kunnen maken
Paar mooie portretshots eruit slepen moet bij die gast wel lukken als ik dat zo zie
Niet dat ik nou zo'n doorgewinterde partyfotograaf, maar ik heb inmiddels toch wel op wat hardcore en hardstyle feestjes foto's gemaakt en eigenlijk nooit echt problemen gehad of nare ervaringen. Wel dat het je een half uur kost om de zaal door te komen omdat ie-de-reen op de foto wil, en nou wil ik best een paar partypics schieten maar geen honderden (ik gebruik ze toch nauwelijks aangezien er maar een paar foto's in de relatief korte review op FOK! komen te staan). Dat maakt de partygangers overigens geen zak uit, soms zeg ik wel es dat ik toch geen partypics ga gebruiken voor publicatie en alsnog willen ze op de foto.julius schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 16:06:
Ik kan me een voorvalletje herinneren van neographikal dat hardstyle gasten een indianen dansje om hem heen deden in Nijmegen op de vierdaagsefeesten. Hardstyle publiek is onder velen hier overigens niet geliefd. Dat soort feesten worden om die reden dan ook gemeden. Verder merk je het snel genoeg en ligt het ook deels aan je eigen handelen. Als je tussen het publiek gaat lopen loop je zowiezo het risico dat je camera en evt flitser een paar tikken mee krijgt. Ach ja, je moet wat over hebben voor wat leuke plaatjes he

JumpStart schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 11:11:
[...]
Tamron 28-75 mm f/2,8 XR Di, bedoel je die lens? Die ga ik binnenkort nog eens technisch testen. (driepoot, gecontroleerde opnames maken enz.)
En @ Snuggle_: Heb je de kaart ook al los in een kaartlezer geprobeerd?
Verder vind ik je 50 prime shot het mooiste uit het beetje wat je hier hebt laten zien. Fish recht achter de DJ kennen we zo onderhand wel, dat vind ik zelf ondertussen erg uitgekauwd. Wat betreft compositie zou ik vooral de portretten anders in het beeld gezet hebben, maar dat is helemaal niet erg natuurlijk, diversiteit in aanpak is een goed iets
Een externe flitser heb ik wel.twixx schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 11:03:
[...]
Een een externe flitser?
Klopt, die laatste is de beste (scherpste). Van die fisheye, "dat weten we wel"is leuk, maar ik heb zelf nooit met een fisheye mogen spelen, dus ben ik daarmee gaan klooien. Ik heb nu een selectie van een foto of 10 online gezet, en dat heel snel gedaan. De rest moet ik nog uitzoeken.
Overigens was het verder de avond lastig schieten, want er was echt VEEL rook. Heb mijn 50 1.8 eigenlijk te weinig gebruikt ook, bij nader inzien

Ik moet die Tamron 2.8 ook nog even testen.....
Heb hem nog niet los in de kaartlezer getest, moet ook nog gebeuren... goede tip, was ik ook al van plan. Want ik hoop niet dat ik een nieuwe moet kopen.
Verder vandaag op de FFWD geweest. Nu nog in R'dam, dus foto's nog op de cam. Maar heb de hele dag met een 70-300 geschoten, veel closeups van mensen zonder dat ze het zelf doorhebben. Wel leuke dingetjes, maar volgensmij allemaal niet superscherp/kwalitatief goed. Ik zal he tmorgen zien.
Dit topic is gesloten.