Zijn daar nu nog kaartjes voor verkrijgbaar? Lijkt me opzich wel leuk om daar heen te sjouwen met wat fotospulAnoniem: 8888 schreef op donderdag 22 september 2005 @ 20:03:
Zaterdag is er in De Harmonie in Leeuwarden het Freeze Festival, dit lijkt me een vette lokatie (normaal grote theaterdingen enzo) nu dancefeest en allerlei punk etc etc gedoe
Gaan nog meer mensen die kant op?
Anoniem: 127386
http://www.stateoftheimage.com/neographikal schreef op donderdag 22 september 2005 @ 20:04:
In Arnhem is het weekend ook het een en ander te doen, ik ga morgen nog even kijken of ik daar accreditatie kan regelen
of deze
http://www.liveforlife.nl/
die eerste ziet er wel geinig uit, alhoewel de bedoeling van het hele gebeuren me een beetje ontgaat
Die eerste had ik nog niet gezien, die heb ik zojuist een mail gestuurd. Met name die lasershow trekt mij heel erg
De tweede heb ik een mail voor de deur uitgedaan, ik ben benieuwd wat dat gaat worden
Beetje laat niet waar? Denk dat ze morgen wel wat anders te doen hebben...
Ach ja, je weet het toch nooit
nou ja, ik had www.festivalinfo.nl al een mail gestuurd vorige week, maar die reageren botweg niet. Ook altijd leuk natuurlijkjulius schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 00:04:
Beetje laat niet waar? Denk dat ze morgen wel wat anders te doen hebben...
Anoniem: 8888
Ja hoor, vast welAnoniem: 83017 schreef op donderdag 22 september 2005 @ 21:24:
[...]
Zijn daar nu nog kaartjes voor verkrijgbaar? Lijkt me opzich wel leuk om daar heen te sjouwen met wat fotospul
Maar denk dat je wel perstoegang moet hebben dan? Heb ik ook gekregen..
Hmz, nog ff bellen dan, of je bent simpelweg niet geaccrediteerd en ze hebben je daarover geen mailtje gestuurd. Altijd leuk dat soort acties; NOT.neographikal schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 00:06:
[...]
nou ja, ik had www.festivalinfo.nl al een mail gestuurd vorige week, maar die reageren botweg niet. Ook altijd leuk natuurlijk
Mja dan niet, even de organisaties direct aangeschreven en klaar
Ik foto's maken, ik goede shizzle, doen. Jullie mij persaccreditatie doet geeft?
Nah, correct mailtje met de media waar je het kan slijten
[ Voor 4% gewijzigd door neographikal op 23-09-2005 15:47 ]
Anoniem: 8888 schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 15:38:
Hoe zien jullie persaanvragen er uit dan?
@ neo, roflolneographikal schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 15:47:
[...]
![]()
Nah, correct mailtje met de media waar je het kan slijten
Maar uhmz, Binne, mocht je je media al beter kennen, dan kan je zoiets als neo mogelijk wel flikken.
Maar uhmz, vooralsnog stel je jezelf voor in een mailtje, zeg je voor welk medium je bent/werkt, wat het medium doet en waar de foto's voor gebruikt gaan worden. Of als je als medium binnen wilt komen stel je je als medium voor, wat je doet, enz... En als laatste zeg je wie er als fotografen er komen..
Mocht een organisatie het doel van het medium kennen dan blijft het voorstellen en waarvoor het gebruikt word natuurlijk achterwege. 't Is voornamelijk een marketing praatje dat je moet houden, jezelf een beetje verkopen dus.
Anyway (denk dat dit in niet voor jou geld >>>>), voordat je zo'n aanvraag doet moet je iig wel een basis hebben kwa fotografie en beetje bekend zijn bij mensen die je kunnen promoten of organisaties kennen. Anders word je simpelweg niet binnengelaten. Mensen die persaccreditaties doen/geven checken steeds meer en meer (vooral bij dance events, bij pop festivals waren ze al langer wat strenger) wat voor achtergrond een medium heeft en wat men met de foto's doen. Ook wat voor kwaliteit fotografen leveren soms. Als het te slecht voor woorden is of het past simpelweg niet in hun doel, dan krijg je die accreditatie simpelweg niet.
Zo dit weekend liveforlife en stateoftheimage gedaan, lekker kunnen oefenen met lasershots bij stateoftheimage. Die lasershow daar was echt gigantisch goed
Liveforlife zoog behoorlijk zeg, ja je staat op de perslijst. * neographikal \o/. Vervolgens hebben ze niks geregeld voor de pers. Waarom voer je dan in godesnaam een persaccreditatielijst?
Maarja, Rifca was mee, erg gezellig en die had samen met mijn flitser een monsterlijke combinatie

Ik zal morgen de foto's van het evenement in dit draadje droppen, vooralsnog ga ik verkouden in bed liggen... Die G5 babbelde trouwens ook nog met de flitser, ETTL deed het gewoon alleen de AF-assist werkte niet mee
Maarja, Rifca was mee, erg gezellig en die had samen met mijn flitser een monsterlijke combinatie

[ Voor 21% gewijzigd door neographikal op 25-09-2005 22:57 ]
Hahaha, een G5 met 580EX (?), wat een combo. Maarja, als ze het bij Canon zo bedenken zal het wel kloppen.
550EX ^^^^
Gister overigens ook een Dimage 7i met een 5600 flitser gezien en een (niet officiële) battery pack eronder. Dat zo'n relatief "klein" cammetje dan toch nog groot kan worden.
* jules is daarvan atm de resultaten aan't bewonderen
Gister overigens ook een Dimage 7i met een 5600 flitser gezien en een (niet officiële) battery pack eronder. Dat zo'n relatief "klein" cammetje dan toch nog groot kan worden.
* jules is daarvan atm de resultaten aan't bewonderen
[ Voor 18% gewijzigd door jules op 26-09-2005 02:27 ]
Afgelopen weekeind voor het eerst op een party gefotografeerd 
Forms in de goudvishal in arnhem, lekkere Drum&Bass
Vond het beter gaan dan ik had verwacht, en ook leuker!
Heb ook veel in het publiek gelopen en foto's geschoten.
veel veel geleerd dus inderdaad.
Miste inderdaad wel af en toe een externe flitser, al gaf de interne op zen tijd ook leuke effecten (op -1)
Belichting is ook moeilijk, veel uit, en maar kort aan
al met al best moeilijk, en hieronder maar wat voorbeeldjes

Sander [insert zwaai smile]
Forms in de goudvishal in arnhem, lekkere Drum&Bass
Vond het beter gaan dan ik had verwacht, en ook leuker!
Heb ook veel in het publiek gelopen en foto's geschoten.
veel veel geleerd dus inderdaad.
Miste inderdaad wel af en toe een externe flitser, al gaf de interne op zen tijd ook leuke effecten (op -1)
Belichting is ook moeilijk, veel uit, en maar kort aan
al met al best moeilijk, en hieronder maar wat voorbeeldjes

Sander [insert zwaai smile]
[ Voor 4% gewijzigd door answer_man op 26-09-2005 14:29 ]
[Eos 50D] [Tamron 11-18] [Canon 24-85] [Canon 50 1,8] [Sigma 70-200 2.8] [Speedlight 580EX]
Die tweede zou echt perfect in de "Stand out in a crowd" fotocontest passen van een tijdje geleden.
Echt super hoe die 2 in het midden gewoon meteen opvallen zonder dat het overdreven is. Zit zelfs een arm voor dat meisje en nog kijk je meteen naar die kop, super foto
Echt super hoe die 2 in het midden gewoon meteen opvallen zonder dat het overdreven is. Zit zelfs een arm voor dat meisje en nog kijk je meteen naar die kop, super foto
[ Voor 3% gewijzigd door Klippy op 26-09-2005 04:26 ]
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
Ik heb zelf AxeWeb als bijna 6 jaar, en maak ook al sinds die tijd foto's op feesten. En ik schrijf altijd een keurig mailtje, wie is AxeWeb, hoeveel bezoekers, welke grote bekende feesten er foto's zijn gemaakt (uiteraard alleen met perstoegang) en vaak krijg ik wel toestemming. Alleen de laatste tijd wat minder, omdat grote party's geen camera's toestaan.(En me site al flink verouderd isjulius schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 17:10:
[...]
[...]
@ neo, roflol
Maar uhmz, Binne, mocht je je media al beter kennen, dan kan je zoiets als neo mogelijk wel flikken.
Maar uhmz, vooralsnog stel je jezelf voor in een mailtje, zeg je voor welk medium je bent/werkt, wat het medium doet en waar de foto's voor gebruikt gaan worden. Of als je als medium binnen wilt komen stel je je als medium voor, wat je doet, enz... En als laatste zeg je wie er als fotografen er komen..
Mocht een organisatie het doel van het medium kennen dan blijft het voorstellen en waarvoor het gebruikt word natuurlijk achterwege. 't Is voornamelijk een marketing praatje dat je moet houden, jezelf een beetje verkopen dus.
Anyway (denk dat dit in niet voor jou geld >>>>), voordat je zo'n aanvraag doet moet je iig wel een basis hebben kwa fotografie en beetje bekend zijn bij mensen die je kunnen promoten of organisaties kennen. Anders word je simpelweg niet binnengelaten. Mensen die persaccreditaties doen/geven checken steeds meer en meer (vooral bij dance events, bij pop festivals waren ze al langer wat strenger) wat voor achtergrond een medium heeft en wat men met de foto's doen. Ook wat voor kwaliteit fotografen leveren soms. Als het te slecht voor woorden is of het past simpelweg niet in hun doel, dan krijg je die accreditatie simpelweg niet.
Zaterdag heerlijk lopen schieten op een leuke lokatie. De harmonie in Leeuwarden. Te vergelijken met een vierkante black box
Vooral veel licht op de dj's, een grote spiegelbol. Maar vooral donker. Vind dit een van mijn betere setjes
Aangezien ik geen foto's mag linken vanaf pf, geef ik de link maar Freeze Festival
[ Voor 83% gewijzigd door Anoniem: 8888 op 26-09-2005 09:19 ]
Persoonlijk vind ik hem nogal smoezelig en de kleuren zijn ietwat mat, daar had wat meer power ingemogen. Maar het standing out in a crowd gedeelte aanwezig? Het is dat ze in de camera kijken maar voor de rest gaan ze volledig op in de massa?Klippy schreef op maandag 26 september 2005 @ 04:26:
Die tweede zou echt perfect in de "Stand out in a crowd" fotocontest passen van een tijdje geleden.
De derde foto is wmb juist wel goed gelukt, geeft veel meer een gezellige sfeerimpressie
[ Voor 6% gewijzigd door neographikal op 26-09-2005 10:36 ]
Anoniem: 146441
Zo, ben ook weer terug in NL na een maandje India (foto's komen nog wel).
Heb wel een vraag, want ik heb nu dus wel wat stofjes etc op mijn sensor volgensmij..... Waar kan je dat goedkoop laten doen? Iemand rond Den Haag tips, of zou heel misschien iemand dat voor mij (natuurlijk tegen betaling) kunnen doen?
Ging nl. langs een fotozaak maar daar kon het alleen als je je cam daar gekocht had. En om hem nu naar Canon te sturen.....
Heb wel een vraag, want ik heb nu dus wel wat stofjes etc op mijn sensor volgensmij..... Waar kan je dat goedkoop laten doen? Iemand rond Den Haag tips, of zou heel misschien iemand dat voor mij (natuurlijk tegen betaling) kunnen doen?
Ging nl. langs een fotozaak maar daar kon het alleen als je je cam daar gekocht had. En om hem nu naar Canon te sturen.....
Gewoon zelf doen met een wattenstaafje en indien nodig wat pure alcohol?
Waarom staat dit in het partytopic
Omdat de rest van dit forum mij niet boeitneographikal schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 16:10:
Gewoon zelf doen met een wattenstaafje en indien nodig wat pure alcohol?
Weet ook zo niet waar ik het anders had moeten doen.
Nah, heb het op vakantie ook al met een wattenstaafje gegaan, maar ben bang dat ik maybe meer heb verkloot dan me lief is. Anyway, 2 kleine vegen op iedere foto, mooi kut. Voorbeelden post ik nog wel, maar ben er iig niet blij mee.
opnieuw doen en puurdere alcohol gebruiken.Anoniem: 146441 schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 17:48:
[...]
Omdat de rest van dit forum mij niet boeit
Weet ook zo niet waar ik het anders had moeten doen.
Nah, heb het op vakantie ook al met een wattenstaafje gegaan, maar ben bang dat ik maybe meer heb verkloot dan me lief is. Anyway, 2 kleine vegen op iedere foto, mooi kut. Voorbeelden post ik nog wel, maar ben er iig niet blij mee.
|>
[miereneuk mode]Puurder hoeft niet, zuiverder is wel verstandigerSimon schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 19:31:
[...]
opnieuw doen en puurdere alcohol gebruiken.
Water-ethanol mengsels werken vaak beter dan (bijna) pure ethanol. Water-ethanol-glycol doet het nog beter. Het enige echt belangrijke is dat er bij het verdampen geen residu achterblijft.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Dank voor de tip.... had het op vakantie alleen met een wattenstaafje gedaan. Geen alcohol oid.JumpStart schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 19:36:
[...]
[miereneuk mode]Puurder hoeft niet, zuiverder is wel verstandiger[/miereneuk mode]
Water-ethanol mengsels werken vaak beter dan (bijna) pure ethanol. Water-ethanol-glycol doet het nog beter. Het enige echt belangrijke is dat er bij het verdampen geen residu achterblijft.
Maareh..ergens op internet nog beschrijvingen wat/wie/hoe?
Oh en verder ontopic: ik ga de 15e naar de Asta maar weer eens foto's maken, een DJ aldaar vroeg of ik wat wilde schieten voor een site. But ofcourse...!
SnuggLe_, ik doe het de laatste tijd met alcohol en een wattenstaafje, wel goeie ervaringen mee iig
. Kom maar es langs anders 
15e Asta? voor wie?
15e Asta? voor wie?
UNIVERSAL SESSIONS za 15-10
Anthony Pappa, C-Jay, Fred Numf
[ Voor 22% gewijzigd door jules op 03-10-2005 18:32 ]
Je kan even naar ROFA dat is in Den Haag en ze doen heel veel reparatie's van ETB, ik geloof dat ze alleen de 1D serie niet kunnen/mogen doen maar een sensortje is daar piece of cake en ze zijn erg vriendelijk.Anoniem: 146441 schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 16:08:
Zo, ben ook weer terug in NL na een maandje India (foto's komen nog wel).
Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl
Anoniem: 95828
Ik zie liever een leuke van VikaOff-topic, Ik denk dat jullie dit ook wel leuk vinden:
http://patricksavalle.com/Archief/De+Reef+meiden
Lol 
Leuk stukje...ObiAangezien wij op Defqon.1 en Q-BASE toe hebben gestaan je digitale foto camera mee te nemen krijgen wij nu veel vragen voor Qlubtempo.
Wij willen dit beleid graag voortzetten, het is dus toegestaan om een fotocamera mee te nemen naar Q-dance evenementen. Let wel goed op je dure speeltje, het is natuurlijk op eigen verantwoordelijkheid...
Filmcamera's met tape zijn NIET toegestaan, evenals gigantische digitale DSLR-camera's.
300D is maar pauper plastic shizzle, moet dus wel kunnen

HDTV cams mogen ook? das lief van ze
ik ga 22 oktober naar the Matrixx, Millermixx vastleggen
alleen nog ff een flitser kopen
ik ga 22 oktober naar the Matrixx, Millermixx vastleggen
alleen nog ff een flitser kopen
die ga je nodig hebben, en bereid je voor op een brakke verlichting / slecht toegankelijke dj / niet al te vriendelijk personeel...
Mijn eerste ervaring was niet de meest positieve, wat je ook doet, zeg verder niks tegen die deurguards
Mijn eerste ervaring was niet de meest positieve, wat je ook doet, zeg verder niks tegen die deurguards
[ Voor 45% gewijzigd door neographikal op 06-10-2005 23:22 ]
* jules zegt niksneographikal schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 21:32:
300D is maar pauper plastic shizzle, moet dus wel kunnen
Laat je niet leiden door één avondje neographikal. D'r stond net een chagerijnige uitsmijter voor de deur die je op je tenen liet trappen. Als je bij dat soort mensen de haren op hun rug overeind laat komen heb je een probleem en dat gebeurd heel snel. Het enige juiste antwoord bij dat soort mensen is "ja is goed, doen we", of je verontschuldigt je, zegt dat je het verkeerd begrepen hebt van je opdrachtgever en vraagt evt naar zijn meerdere. En ja, als je zoals bij ons een belangrijke opdrachtgever hebt (voor die toko althans), dan houd je er alsnog rekening mee met wat hij (de uitsmijter) te zeggen heeft, maar weet je dat je er niet persee aan hoeft te houden als je opdrachtgever dat zegt.neographikal schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 23:21:
die ga je nodig hebben, en bereid je voor op een brakke verlichting / slecht toegankelijke dj / niet al te vriendelijk personeel...
Ennuh, die brakke verlichting, dan kom ik weer terug op mijn eerste avond in het Paard waar ik o.a. met Snuggle_ rondliep; de ene avond en de ene lichtjokey is de andere niet. Laat die ene keer (kwa licht) niet meteen het beeld van die tent bepalen.
Doh ik overtrek het ook een beetje hejulius schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 01:29:
Ennuh, die brakke verlichting, dan kom ik weer terug op mijn eerste avond in het Paard waar ik o.a. met Snuggle_ rondliep; de ene avond en de ene lichtjokey is de andere niet. Laat die ene keer (kwa licht) niet meteen het beeld van die tent bepalen.
psst simon: [rml][ verzamel] Foto's van pop/rock bands, concerten, publiek etc[/rml]

Maar mooie shots hoor
Ik zou alleen binnen de 600px van GoT blijven, krijg je niet van die ranzige kartelresize-effecten
Dat is trouwens een respectabele hoeveelheid zanger.

Maar mooie shots hoor

Ik heb deze vrijdag en zaterdag ook foto's staan maken in een discotheek, dit om de promotie van de club op het internet te verbeteren. Het was m'n eerste keer in zo'n situatie, ik was ook nog eens solo en er ging veel mis: ISO niet goed teruggezet, FEC niet aangepast, niet genoeg mensen gefotografeerd...
Na de eerste paar teleurstellende foto's kon ik me nog iets herinneren wat ik hier had gelezen en zette m'n flitser op 60 graden, 1/8e sluitertijd, ISO 400 en FEC op -1. Daarna gingen de plaatjes een stuk beter
.
Net gelezen van Neo in een ander topic dat ISO op 800 en FEC op -1 2/3 nog leukere effecten geeft. Dat zal ik zeker proberen!
Verder vond ik het heel moeilijk om goede overzichtsfoto's te maken op die locatie (zonder het gebruik van de flits), aangezien ze geen vette lasershow hebben en de belichting elke seconde anders is. Mijn meest gebruikte instelling voor overzichtfoto's van het publiek was toen f/4, 1/8e en ISO 1600, met gemixte resultaten. Iemand tips hoe ik het anders zou kunnen doen voor zulke overzichtsfoto's?
Ook ben ik er nog niet zeker van welke tactiek ik moet toepassen als het gaat om mensen fotograferen. Er zijn er volgens mij 2:
tactiek 1) Vragen of iemand op de foto wil--> bij een ja: leuk!
Bij een nee: teleurgesteld weglopen. 
tactiek 2) Gewoon de camera op iemand richten, de sluiterknop indrukken en wachten op de reactie. En dan bij een aggressieve reactie hard wegrennen?
Ik deed de afgelopen twee avonden tactiek 1. Wat me opviel was dat veel goed uitziende mensen "nee" tegen me zeiden. Jammer is dat, want juist die mooie mensen wil je op de foto hebben! Hoe pakken jullie dat aan?
Ik zag die vrijdag trouwens ook een of andere gozer van link2party voorbij hobbelen met z'n camera, maar een gedagje kon er ook niet vanaf. Fotografen blijven toch concurrenten hè

Net gelezen van Neo in een ander topic dat ISO op 800 en FEC op -1 2/3 nog leukere effecten geeft. Dat zal ik zeker proberen!
Verder vond ik het heel moeilijk om goede overzichtsfoto's te maken op die locatie (zonder het gebruik van de flits), aangezien ze geen vette lasershow hebben en de belichting elke seconde anders is. Mijn meest gebruikte instelling voor overzichtfoto's van het publiek was toen f/4, 1/8e en ISO 1600, met gemixte resultaten. Iemand tips hoe ik het anders zou kunnen doen voor zulke overzichtsfoto's?
Ook ben ik er nog niet zeker van welke tactiek ik moet toepassen als het gaat om mensen fotograferen. Er zijn er volgens mij 2:
tactiek 1) Vragen of iemand op de foto wil--> bij een ja: leuk!
tactiek 2) Gewoon de camera op iemand richten, de sluiterknop indrukken en wachten op de reactie. En dan bij een aggressieve reactie hard wegrennen?
Ik deed de afgelopen twee avonden tactiek 1. Wat me opviel was dat veel goed uitziende mensen "nee" tegen me zeiden. Jammer is dat, want juist die mooie mensen wil je op de foto hebben! Hoe pakken jullie dat aan?
Ik zag die vrijdag trouwens ook een of andere gozer van link2party voorbij hobbelen met z'n camera, maar een gedagje kon er ook niet vanaf. Fotografen blijven toch concurrenten hè

Anoniem: 19150
Ik ben zelf niet echt een professionele fotograaf, maar ik heb wel eens foto's in clubs gemaakt met een sony cyber shot F117 perfect ding trouwens , maareehmm wat je kunt doen is gewoon een aantal mensen vragen meestal tikken mensen je na een tijdje vanzelf aan als je bezig bent en staan ze al klaar in een pose.. (teminste zo ging het bij mij...) ook de wat jij noemt "mooie" mensen, weet je wat het is.. het is de manier van benaderen vragen "wil je op de foto" trekt bij (mooie maar normale) dames een ehmm rilling over hun lijf
spreek niet iemand individueel aan (vooral dames niet)
maar spreek ze in een groep aan: dames op de foto? (als mensen samen gaan zijn ze al minder snel "bang")
Dan nog een vraag! er is iets dat ik niet snap.. hehe en ik wil graag weten wat het betekend
aangezien ik geen pro ben en het waarschijnlijk een n00b vraag is vraag ik het toch
Wat is f/4 wat is FEC ? en waar staat sluitertijd precies voor?
Thankq
maar spreek ze in een groep aan: dames op de foto? (als mensen samen gaan zijn ze al minder snel "bang")
Dan nog een vraag! er is iets dat ik niet snap.. hehe en ik wil graag weten wat het betekend
Wat is f/4 wat is FEC ? en waar staat sluitertijd precies voor?
Thankq
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 19150 op 10-10-2005 01:28 ]
licht is best belangrijk. Belangrijk om te weten is dat zo'n shoot in één avond gewoon niet te leren is. Je moet met je cam ook in't donker overweg kunnen en hem dus op het gevoel moeten kunnen bedienen. De settings die ik op m'n Nikon gebruik is ISO 800 F4 en sluitertijd wisseld iets per omstandigheid maar staat wel vast (/me fotografeerd in M stand), terwijl de flitser dus bepaald hoe de persoon uitgelicht word. Flitser flitst bij mij direct, plafond is ofwel te hoog, of te zwart en personen te dichtbij om indirect te flitsen. FEC overigens op -1gium schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 01:07:
Ik heb deze vrijdag en zaterdag ook foto's staan maken in een discotheek, dit om de promotie van de club op het internet te verbeteren. Het was m'n eerste keer in zo'n situatie, ik was ook nog eens solo en er ging veel mis: ISO niet goed teruggezet, FEC niet aangepast, niet genoeg mensen gefotografeerd...Na de eerste paar teleurstellende foto's kon ik me nog iets herinneren wat ik hier had gelezen en zette m'n flitser op 60 graden, 1/8e sluitertijd, ISO 400 en FEC op -1. Daarna gingen de plaatjes een stuk beter
.
Ben wel benieuwd naar je foto's eigenlijk. Kunnen we het één en ander wat beter beoordelenNet gelezen van Neo in een ander topic dat ISO op 800 en FEC op -1 2/3 nog leukere effecten geeft. Dat zal ik zeker proberen!
Mja, ligt eraan wat voor effecten je wilt creëeren, hoeveel licht er is, aanwezige rook etc... Timing met licht is iig belangrijk. Denk dat je hierbij het beste kan oefenen door zoveel mogelijk foto's te maken met verschillende instellingen, maar ook weten wat welke instelling precies doet.Verder vond ik het heel moeilijk om goede overzichtsfoto's te maken op die locatie (zonder het gebruik van de flits), aangezien ze geen vette lasershow hebben en de belichting elke seconde anders is. Mijn meest gebruikte instelling voor overzichtfoto's van het publiek was toen f/4, 1/8e en ISO 1600, met gemixte resultaten. Iemand tips hoe ik het anders zou kunnen doen voor zulke overzichtsfoto's?
Maar als je een vb plaatst, kunnen we er naar kijken
Er zijn er meerdere, creëer je eigen stijl. Anticipeer op de mensen, je word soms aangesproken, soms word je zeer frequent aangesproken. Afhankelijk van het feestje en zelfs het tijdstip. Soms ben je met een fotograaf die loopt te pochen dat je betere foto's maakt dan hem en dus de mensen overtuigt om door jou op de foto's gezet te worden (zoals RepSLET gister avond bij mijOok ben ik er nog niet zeker van welke tactiek ik moet toepassen als het gaat om mensen fotograferen. Er zijn er volgens mij 2:
tactiek 1) Vragen of iemand op de foto wil--> bij een ja: leuk!Bij een nee: teleurgesteld weglopen.
Ik maak ook vaker foto's van mensen zonder dat ze het doorhebben, of als ze nee zeggen haal ik ze over, vraag waarom ze niet willen. Veelal is het zo dat men zichzelf niet mooi op de foto vind staan. Dan knoop je ff een gesprekje aan en dan overtuig je ze op het laatst dat het wel lukt om ze er leuk op te krijgen
't verschilt per avond dus, maar als alleen knappe mensen gevraagt worden, dan worden die knappe mensen dat ook spuugzat... Daar moet je dus niet naar opzoek gaan. Ga liever op zoek naar mensen die in de feest stemming zijn. Want een goede feest stemming neerzetten in je foto's dat wil ook menig opdrachtgever. En die mooie dames komen vanzelf wel als je niet alleen op hen aast. Begin overigens ook niet te vroeg met foto's maken. Met een paar glaasje op zijn mensen al heel wat makkelijker op de foto te zetten. Maar te laat zien ze er weer te braQ uit... Dat wil je ook niet.Ik deed de afgelopen twee avonden tactiek 1. Wat me opviel was dat veel goed uitziende mensen "nee" tegen me zeiden. Jammer is dat, want juist die mooie mensen wil je op de foto hebben! Hoe pakken jullie dat aan?
Welke fotograaf? Welke camera? De ene fotograaf is de andere niet.Ik zag die vrijdag trouwens ook een of andere gozer van link2party voorbij hobbelen met z'n camera, maar een gedagje kon er ook niet vanaf. Fotografen blijven toch concurrenten hè
Mijn ervaring is dat de meesten wel vriendelijk zijn. Spreek ze alleen aan op momenten dat je ze niet bezig zijn met foto's maken oid, of loop ze niet in de weg tijdens het maken van een foto. Al leverde me dat laatste nog wel een leuk gesprek op ooit.
Op een podium bij een dj zou je mij iig wel chagerijnig krijgen als je mij in de weg gaat lopen en ik maar 5-10 min heb om foto's te maken. Dan zal ik je vriendelijk verzoeken om toch ff het podium te verlaten oid. Maar verder ben ik absoluut de beroerdste niet en probeer ik zelf zo veel mogelijk een gesprekje aan te knopen met anderen.
Idd, storm niet meteen op de knapste mensen af, maar pak ook mensen er om heen eerst zodat je ziet dat je niet zomaar foto's maakt van alleen hen. Dit valt ook onder de manier van benaderenAnoniem: 19150 schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 01:27:
Ik ben zelf niet echt een professionele fotograaf, maar ik heb wel eens foto's in clubs gemaakt met een sony cyber shot F117 perfect ding trouwens , maareehmm wat je kunt doen is gewoon een aantal mensen vragen meestal tikken mensen je na een tijdje vanzelf aan als je bezig bent en staan ze al klaar in een pose.. (teminste zo ging het bij mij...) ook de wat jij noemt "mooie" mensen, weet je wat het is.. het is de manier van benaderen vragen "wil je op de foto" trekt bij (mooie maar normale) dames een ehmm rilling over hun lijfspreek niet iemand individueel aan (vooral dames niet)
Niet alleen bang, maar ook voelen zij zichzelf minder aangesproken...maar spreek ze in een groep aan: dames op de foto? (als mensen samen gaan zijn ze al minder snel "bang")
F wil zeggen diafragma, de 4 wilt zeggen de grootte van het diafragma. In de FAQ kun je ongetwijfeld een goeie uitleg hiervan vinden wat diafragma inhoud en wat je er mee voor elkaar kan krijgen. Specifiek in donkere situaties de flitssterkte ook, naast de andere dingen.Wat is f/4 wat is FEC ? en waar staat sluitertijd precies voor?
Thankq
FEC staat voor flitscompensatie. Normaal flits je volledig in, iig wel met een compact en met standaard instellingen. Nu kun je de betere flitsers (hoeft niet alleen een externe te zijn, mijn D70 kan het bijv ook met de interne flitser) minder hard laten inflitsen. Dit o.a. bijv om de witte gezichten te voorkomen.
[ Voor 17% gewijzigd door jules op 10-10-2005 03:09 ]
Die tip van mij gaat niet altijd op, als er een behoorlijke zee van licht is switch ik al snel naar de AV-stand en dan F/4 of iets dergelijks. Daarbij ligt het er ook weer aan hoeveel licht er op je onderwerp valt, is dat meer licht dan heb je met 1/8ste meer kans op eenbewogen foto
Overigens flits ik vaak direct met de groothoekdifuser op de flitser. Eventueel als je last krijg van sporen bij overzichtsfoto's toch de flitser even kantelen al dan niet met difuser. En dan komt de kracht van flitser van pas wanneer een toko een hoog plafond heeft, je licht gewoon de gemiddelde dancing prima uit met een richtgetal van 55 
Mensen op de foto; de ene keer ram ik gewoon die sluiterknop door, de andere keer vraag ik het even
Ligt eraan wie je voor je lens hebt en hoe diegene op je reageert. Sommigen beginnen met je te spelen, anderen zien een grote camera en beginnen meteen te vragen hoe duur zo'n ding is etc etc 
Al met al is het gewoon een hoop ervaring opdoen, anders moeten we eens gezellig een dag gaan schieten
Mensen op de foto; de ene keer ram ik gewoon die sluiterknop door, de andere keer vraag ik het even
Al met al is het gewoon een hoop ervaring opdoen, anders moeten we eens gezellig een dag gaan schieten
[ Voor 50% gewijzigd door neographikal op 10-10-2005 07:14 ]
Tis ook nooit goed heh, ik "leg ze klaar" voor je en dan is het weer pochen.julius schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 02:08:
Soms ben je met een fotograaf die loopt te pochen dat je betere foto's maakt dan hem en dus de mensen overtuigt om door jou op de foto's gezet te worden (zoals RepSLET gister avond bij mij)
@Gium :
Wat je ook kan doen en wat bij julius schijnt te werken is ze gewoon lief een kusje/zoentje geven :

Het ijs is dan gebroken en meestal willen ze dan wel op de foto
@julius
Leer die AI Servo stand (weet ik veel hoe dat bij zo'n Nikon geval heet)
Scherp #1

Scherp #2

Maar het zou ook aan de snelheid van je 18-70 kunnen liggen.....
Oh ja, dat helpt, een x aantal Tweakers op een feestje met DSLR's; nee, dan wordt het publiek niet gek neeneographikal schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 07:10:

Misschien leuk voor op een Mysteryland met 40.000 man.
Bedankt voor de reacties mannen. Ik zal spoedig wat plaatjes hier neerzetten, daar hebben jullie inderdaad meer aan.
Bedankt ook voor de tip dat ik gewoon direct moet flitsen, ik neem aan dat een omnibounce kapje hetzelfde effect zal hebben als het built-in diffuser schermpje van m'n 550 EX? (Ik vraag me af waarom ik dan in godsnaam zo'n omnibounce kapje heb gekocht voor 24 euro?
)
Naar een post van neo verwijzend: [rml]neographikal in "[ Ervaringen] Hoe en wat over partyfotogr..."[/rml]
dat is dus allemaal met directe flits geschoten? Sweet.
Ook ga ik uiteraard niet alleen maar op zoek naar mooie mensen. Ik vraag eigenlijk gewoon willekeurig om me heen of ze op de foto willen. (Natuurlijk is het mooi meegenomen als de man/vrouw op de foto goed eruitziet is).
Of nou ja, vragen.. de muziek staat zo hard aan dat ik meestal met vragende ogen kijk en naar m'n camera wijs. Dat komt denk ik wel overeen met een gesproken vraag als 'wil je op de foto?'. Ik zal in de toekomst dus gebaren moeten ontwikkelen voor vragen als 'wil je samen met je vrienden/vriendinnen op de foto?'.
Bedankt ook voor de tip dat ik gewoon direct moet flitsen, ik neem aan dat een omnibounce kapje hetzelfde effect zal hebben als het built-in diffuser schermpje van m'n 550 EX? (Ik vraag me af waarom ik dan in godsnaam zo'n omnibounce kapje heb gekocht voor 24 euro?
Naar een post van neo verwijzend: [rml]neographikal in "[ Ervaringen] Hoe en wat over partyfotogr..."[/rml]
dat is dus allemaal met directe flits geschoten? Sweet.
Ook ga ik uiteraard niet alleen maar op zoek naar mooie mensen. Ik vraag eigenlijk gewoon willekeurig om me heen of ze op de foto willen. (Natuurlijk is het mooi meegenomen als de man/vrouw op de foto goed eruitziet is).
Of nou ja, vragen.. de muziek staat zo hard aan dat ik meestal met vragende ogen kijk en naar m'n camera wijs. Dat komt denk ik wel overeen met een gesproken vraag als 'wil je op de foto?'. Ik zal in de toekomst dus gebaren moeten ontwikkelen voor vragen als 'wil je samen met je vrienden/vriendinnen op de foto?'.
[ Voor 11% gewijzigd door guillaumemay op 10-10-2005 19:55 ]
Vraagje tussendoor, deels ter bevordering van wat zelfreflectie...
Wie van jullie draagt tijdens het party fotografie "werk" gehoorbescherming?
Ik weet bijvoorbeeld van Floris dat 'ie Exinore maatdoppen met lineaire -25 dB filters heeft. Diezelfde doppen/filters heb ik ook. En van Julius weet ik dat 'ie op dit moment nog niets heeft (oeps, mijn fout!) dat 'ie wegwerpdoppen gebruikt (en dat hij daar dringend verandering in wil brengen). Nou heb ik pas 3 keer aan party fotografie gedaan, maar ik zou echt niet meer zonder m'n oordoppen in een typische party omgeving aan het werk willen.
Hoe doet de rest dat? Maatdoppen? Wegwerp oorschuimpjes? Herbruikbare niet-maatwerk doppen? Doof worden?
Ik weet bijvoorbeeld van Floris dat 'ie Exinore maatdoppen met lineaire -25 dB filters heeft. Diezelfde doppen/filters heb ik ook. En van Julius weet ik dat 'ie op dit moment nog niets heeft (oeps, mijn fout!) dat 'ie wegwerpdoppen gebruikt (en dat hij daar dringend verandering in wil brengen). Nou heb ik pas 3 keer aan party fotografie gedaan, maar ik zou echt niet meer zonder m'n oordoppen in een typische party omgeving aan het werk willen.
Hoe doet de rest dat? Maatdoppen? Wegwerp oorschuimpjes? Herbruikbare niet-maatwerk doppen? Doof worden?
[ Voor 21% gewijzigd door JumpStart op 10-10-2005 20:17 ]
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Ik gebruik herbruikbare niet-maatwerk doppen. Ze zijn oranjegekleurd en net iets te groot voor mijn oren. Ik ben benieuwd of ik iets ervanaf kan knippen...JumpStart schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 20:01:
Vraagje tussendoor, deels ter bevordering van wat zelfreflectie...
....
Vergeet datRepSLET schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 19:34:
[...]
Tis ook nooit goed heh, ik "leg ze klaar" voor je en dan is het weer pochen.
@Gium :
Wat je ook kan doen en wat bij julius schijnt te werken is ze gewoon lief een kusje/zoentje geven :
Het ijs is dan gebroken en meestal willen ze dan wel op de foto

Maar uhmz.. 't ijs was idd snel gebroken bij die dames, damn, heb ze nog vaak geflitst die avond
die 18-70 is een AF-s, oftewel sneller is er niet. Probleem is dat;@julius
Leer die AI Servo stand (weet ik veel hoe dat bij zo'n Nikon geval heet)
Scherp #1
[afbeelding]
Scherp #2
[afbeelding]
Maar het zou ook aan de snelheid van je 18-70 kunnen liggen.....
[list]• ik in een donkere omgeving niet goed genoeg kan zien of ie scherp is, zeker met dat flits geweld op de vooravond was ik al blij dat ik de contouren van mensen kon zien. Een volgende keer deel ik iig schoppen uit met m'n werkschoenen op meetingen als er weer te veel geflitst gaat worden en ik 's avonds nog een shoot heb. Want ik weet nu 100% zeker dat ik daardoor een stuk minder zie.
• mijn D70 bij continu focus (zoals dat bij Nikon heet), oftewel AF-c ipv AF-s in de display, de prioriteit legt op afdrukken ipv scherpstellen (wat ik je overigens al zei terplaatse). icm bovenstaande werkt dat dus niet

• de modellen veels te snel liepen
• weinig oog contact met iig mij zochten (op 1 na midden in de show en verschillenden op het laatst).(jouw stapmaatje wist bovenstaande 2 al te melden voordat ik dat deed, dus ik was niet de enige die het opviel)
• ik een hoop tegenlicht had op het enige dode moment van in het loopje van ze, waardoor mijn AF-focus assist niet in werking trad en het te donker was op het onderwerp om daarop te focussen. En 2 fotografen die dezelfde foto's maken vanuit hetzelfde standpunt is natuurlijk ook suf.
Wat dat betreft zal ik het een volgende keer wat slimmer aanpakken
Overigens, aan jouw foto's te zien ligt het dus niet alleen aan mijn foto's dat die gezichten behoorlijk high lighted zijn. Op het harde licht na zijn het nette shots iig
Zin om es iets in Amsterdam/Rotterdam samen te doen?
neographikal en HunterPro schuimrubber dingen. RepSLET en SnuggLe_ zag ik zonder werken. Verder heb ik het iig niet bijgehouden. Schat dat grofweg de helft of meer dan de helft die dingen niet gebruikt.JumpStart schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 20:01:
Ik versta mensen iig beter met die dingen in. Zonder ben ik echt rampzalig.
Die dingen kosten geen ruk, probeer liever dingen te scoren die beter passen. Bij de Hema hebben ze groene tapse dingen die ik niet in m'n oren krijg. Ik wil niet zeggen dat ze te groot zijn, want met de gele had ik dat probleem in't begin ook. Heb er inmiddels meer ervaring meegium schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 20:31:
[...]
Ik gebruik herbruikbare niet-maatwerk doppen. Ze zijn oranjegekleurd en net iets te groot voor mijn oren. Ik ben benieuwd of ik iets ervanaf kan knippen...
Doppen: JA! Je wil niet weten wat voor lijdensweg een gehoorbeschadiging is, dus in doen die dingen. Ik gebruik schuimrubber wegwerpspul, maar het werkt goed en zoals julius al zegt: je verstaat mensen serieus beter
Zelfs tijdens het uitgaan heb ik ze tegenwoordig standaard in
Mja, nog ff een toevoeging over doppen, 't geeft je ook een hoop bewegingsvrijheid. Als je frontstage staat sta je wel es voor de speakers. Met doppen in geen centje pijn, op die (naast figuurlijk, ook) letterlijk adembenemende bastonen uit de subwoofers die serieus gevaarlijk kunnen zijn (inklappende longen). Maar met doppen in kun je dus met gemak het publiek fotograferen.neographikal schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 21:37:
Doppen: JA! Je wil niet weten wat voor lijdensweg een gehoorbeschadiging is, dus in doen die dingen. Ik gebruik schuimrubber wegwerpspul, maar het werkt goed en zoals julius al zegt: je verstaat mensen serieus beterZelfs tijdens het uitgaan heb ik ze tegenwoordig standaard in
Van een avondje uit heb ik eigenlijk al last. Zeker als ze shit speakers hebben. Kom je een leuke meid tegen, moet je d'r 5 keer achter elkaar vragen wat ze zegt

Ik verklaar een ieder die dit soort dingen met enige regelmaat zonder doppen doet echt voor gek. Simpelweg omdat ik al een gehoordbeschadiging heb, ik weet hoe erg het is. Continue piepende oren, regelmatig aan mensen moeten vragen om zich te herhalen omdat je het niet horen kunt... En wat je nu niet beseft, maar dadelijk -als het te laat is- wel: je kunt geen geluiden meer onderscheiden: voorgrondgeluid wordt verdoezelt door achtergrond geluid. Je kunt minder duidelijk geluiden plaatsen (waar kwam dat vandaan?) en het heeft nogal effecten op hoe je slaapt, hoe je ontspant en hoe je je concentreren kunt.
Ik heb nu twee setjes doppen, beide laten aanmeten. Mijn setje komt bij Schonenberg Hoorcomfort vandaan, maar er zijn vele winkels die je een goede set kunnen aanmeten. Ik heb gekozen voor 25dB dempers, welke speciaal gericht zijn op muziek: een vrij egale demping over de gehele geluisrange die er voor zorgt dat er weinig veranderd aan wat je daadwerkelijk hoort.
Zo'n setje is duur, zeker als je het vergelijkt met de gele schuimpjes of met een setje orthopax, maar ze zijn op maat gemaakt en voor iets van € 13,- extra verzekerd gedurende twee jaar. Blij toe, want ik ben een rechterdopje kwijtgeraakt. (Morgen moet ik mijn oren opnieuw laten "meten" voor een vervangende set.)
Met doppen in heb je minder last van de piep, van het harde geluid, maar zonder de geluidsbeleving te verknallen. Je kunt mensen om je heen beter horen en dat is toch ook wel prettig.
Daarnaast ben ik iemand die er iets van zegt als je ze niet inhebt, dikke kans zelfs dat ik je een setje gele schuimpjes geef. 
[edit]Ohja: een setje Exinore inclusief verzekering kost je ongeveer 171 euro. Dat is ongeveer 5 setjes batterijen en 6 schoonmaakbeurten voor je gehoorapparaat, zegmaar een jaar of 2 dus...
Ik heb nu twee setjes doppen, beide laten aanmeten. Mijn setje komt bij Schonenberg Hoorcomfort vandaan, maar er zijn vele winkels die je een goede set kunnen aanmeten. Ik heb gekozen voor 25dB dempers, welke speciaal gericht zijn op muziek: een vrij egale demping over de gehele geluisrange die er voor zorgt dat er weinig veranderd aan wat je daadwerkelijk hoort.
Zo'n setje is duur, zeker als je het vergelijkt met de gele schuimpjes of met een setje orthopax, maar ze zijn op maat gemaakt en voor iets van € 13,- extra verzekerd gedurende twee jaar. Blij toe, want ik ben een rechterdopje kwijtgeraakt. (Morgen moet ik mijn oren opnieuw laten "meten" voor een vervangende set.)
Met doppen in heb je minder last van de piep, van het harde geluid, maar zonder de geluidsbeleving te verknallen. Je kunt mensen om je heen beter horen en dat is toch ook wel prettig.
[edit]Ohja: een setje Exinore inclusief verzekering kost je ongeveer 171 euro. Dat is ongeveer 5 setjes batterijen en 6 schoonmaakbeurten voor je gehoorapparaat, zegmaar een jaar of 2 dus...
[ Voor 7% gewijzigd door Floor-is op 11-10-2005 03:56 ]
Bericht hierboven
ik heb een doos gele schuimpjes (gros) op m'n kamer staan, en er zitten er altijd 8 (setjes) in m'n tas. Na een event vul ik dit weer aan. Zo heb ik altijd genoeg voor mezelf en 1 of 2 andere mensen, inclusief eventuele wissels danwel een meer-dagen-event. Heeft me al een paar keer gered omdat ik wel eens vergeet bij te vullen danwel er domweg vanuit ga dat de opdrachtgever ze voor me heeft. Helaas zijn er een hoop opdrachtgevers in de scene die dat soort dingen niet zo serieus nemen. Beetje onprofessioneel, denk ik dan. Was hier laatst in een pand waar ik wat personeel ken een feest. Stonden ver boven wat je mag blazen te knallen. En het personeel uiteraard geen doppen verstrekt. Dan ben ik niet te belazerd om wat van die dingen uit te delen. Wat kost zo'n setje, een cent of 12? iig minder dan nieuwe oren.
ik gebruik nu deze:
http://www.comfoor.nl/content.asp?m=4&p=75
ze hebben Q-Base overleefd, ze werken dus wel ok.
http://www.comfoor.nl/content.asp?m=4&p=75
ze hebben Q-Base overleefd, ze werken dus wel ok.
@HunterPro; Ben wel benieuwd waar je die doos vandaan hebt gehaald, Etos verkoopt ze naar verhouding nog steeds veel te duur voor veels te weinig setjes.
Ik glij ook af richting merkbare oorschadeFloris schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 03:53:
Ik verklaar een ieder die dit soort dingen met enige regelmaat zonder doppen doet echt voor gek. Simpelweg omdat ik al een gehoordbeschadiging heb, ik weet hoe erg het is. Continue piepende oren, regelmatig aan mensen moeten vragen om zich te herhalen omdat je het niet horen kunt... En wat je nu niet beseft, maar dadelijk -als het te laat is- wel: je kunt geen geluiden meer onderscheiden: voorgrondgeluid wordt verdoezelt door achtergrond geluid. Je kunt minder duidelijk geluiden plaatsen (waar kwam dat vandaan?) en het heeft nogal effecten op hoe je slaapt, hoe je ontspant en hoe je je concentreren kunt.
[...]

Alleen komt het in mijn geval van teveel herrie op de werkplek. Meer specifiek: luidruchtige server/werkstation PCs die lekker op een smalle frequentieband lekker ventillatie ruis rondspuien. Jaren lang een PC rechts van je OP je buro blijkt géén goed idee dus.
Mijn Exinores, met dezelfde filters, kostten 128 €, ex BTW. Daar zitten filters bij inbegrepen. Eenmalige verzekering tegen èlke vorm van verlies, 2 jaar geldig, kostte vervolgens €11 ex BTW. (Als je dus een keer opnieuw doppen laten maken is je verzekering dus vervallen.) Dus ball park figure, ergens rond de €166.
Als je daarna filters wil laten vervangen (ze hebben -8 dB, -15 dB en -25 dB) dan kost een extra setje filters €12,50 ex. BTW, als ik het me goed herriner.
altijd oordoppen in.
2x per week bij concerten of parties staan vind ik toch een beetje te veel van het goede om zonder doppen te doen.
2x per week bij concerten of parties staan vind ik toch een beetje te veel van het goede om zonder doppen te doen.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Vreemd.
Eerste indruk: Die aangepaste kleuren vind ik maar niets.
Tweede indruk: Hmmm. *mild knagend gevoel* Wacht even, toch heeft het iets.
Nog een keer kijken: Damn, die kleuren werken zo wèl
Verder, 300D met 15 mm fish lens [/gokje] ?
Hij is lachen ja!
JumpStart: Ik denk het ook ja, net weglopende lijnen. Dat zou een 15fish op een 1.6 sensor kunnen zijn.
(Maar dan: Sigma of Canon)
JumpStart: Ik denk het ook ja, net weglopende lijnen. Dat zou een 15fish op een 1.6 sensor kunnen zijn.
Bericht hierboven
De EXIF zegt Digital Rebel en F/0..... ik zeg Peleng 8mm.
jup!MartijnGizmo schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 12:44:
De EXIF zegt Digital Rebel en F/0..... ik zeg Peleng 8mm.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Het is weer tijd voor plaatjes!
Wel door mij gemaakt, niet door mij bewerkt. Gewoon een paar uit de set van afgelopen weekeinde geplukt overigens.

Jep, overzichtjes; ben lui
Wel door mij gemaakt, niet door mij bewerkt. Gewoon een paar uit de set van afgelopen weekeinde geplukt overigens.

Jep, overzichtjes; ben lui
Bericht hierboven
Nice Floris! Beetje klein alleen, maar enorm lekkere kleuren. Houd ik wel van
Wat pluk je uit de set als je niet lui bent? 'k Ben benieuwd!
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Ik heb de foto's keihard gedeeplinked van de opdrachtgever, die ook de nabewerking al had gedaan. (En een bergje uitzoekwerkZoefff schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 17:42:
Nice Floris! Beetje klein alleen, maar enorm lekkere kleuren. Houd ik wel van
Geen idee, ik heb dat namelijk nog steeds niet gedaan en eigenlijk denk ik ook niet dat ik het ga doen. Deze vielen mij op in de set op q-dance toen ik er vlot doorheen zapte.twixx schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 19:29:
[...]
Wat pluk je uit de set als je niet lui bent? 'k Ben benieuwd!
Dank, dankAnoniem: 8888 schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 08:42:
Zeker mooi Floris! Maar dat zijn we wel gewend van je
[edit] Voor twixx snel een 2e ronde gedaan, dan wil ik deze wel toevoegen: (zijn er nog best wat)

[ Voor 31% gewijzigd door Floor-is op 16-10-2005 13:53 ]
Bericht hierboven
Nice!
Gister naar The Bridge geweest, merk toch dat met donkere ruimte's F3.5 toch te weinig is
Komend weekend Leeuwarden (Wicked City) zien wat daar van te maken is..
Gister naar The Bridge geweest, merk toch dat met donkere ruimte's F3.5 toch te weinig is
Komend weekend Leeuwarden (Wicked City) zien wat daar van te maken is..
Oke ik wil binnenkort een Nikon D50 gaan kopen, maar ik wil dan ook naar veel evenementen gaan enzo. Weet iemand een site waar alle grote evenementen zoals dance party's, race's etc etc op staan? En hoe komen jullie aan kaartjes waarmee je op plaatsen kunt komen waar je rustig je foto's kunt nemen?!
Het *even* regelen gaat niet zomaar lukken, dat is een hoop contacten leggen en netwerken. Begin eerst eens in de lokale discotheek om wat ervaring op te doenHeaget schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 18:51:
Oke ik wil binnenkort een Nikon D50 gaan kopen, maar ik wil dan ook naar veel evenementen gaan enzo. Weet iemand een site waar alle grote evenementen zoals dance party's, race's etc etc op staan? En hoe komen jullie aan kaartjes waarmee je op plaatsen kunt komen waar je rustig je foto's kunt nemen?!
Overigens hebben we zelf straks een hele mooie agenda: FG-agendasysteem betatest, tips e.d.
Eensch met Neo, daarnaast heb ik met meerdere mensen op feesten gelopen. Wel handig, kan je soms wat lenen van elkaar. En wat ook enorm helpt, kijk naar wat de ander doet, bedenk daarbij waarom hij/zij dat doet. Vraag jezelf af waarom iets niet lukt, zoek daarbij een antwoord. Door na een shoot elkaars foto's te bekijken, kan je mekaar ook een hoop goeie kritiek geven. Dat werkt errug goed!
@Binne, mag aannemen dat je na 4-5 jaar toch al wel voldoende ervaring hebt opgebouwt
@Binne, mag aannemen dat je na 4-5 jaar toch al wel voldoende ervaring hebt opgebouwt
[ Voor 12% gewijzigd door jules op 16-10-2005 21:55 ]
Gewoon een kwestie van kijken wat mooi is en dan zelf gaan toepassen in de lokale discotheek en dan hier je resultaten laten zien. Wat maakt afstand dan uit?Anoniem: 8888 schreef op zondag 16 oktober 2005 @ 21:29:
jullie wonen allemaal zo'n eind weg om iets te leren van een fotograaf

laat ook maar
spoiler:
klik es op een link in z'n sigg
Was ook als grapje bedoeld..omdat ik in fryslan woon 
welke sig bedoel je julius?
TT : Sinds ik die EOS350D heb, heb ik een aantal dingen wel geleerd via een andere fotograaf. Meestal vraag ik wat hun favouriete instelling is
Krijg deze week op me werk een EOS350D, met ex420 erbij. Die ga ik uiteraard thuis ook even testen
welke sig bedoel je julius?
TT : Sinds ik die EOS350D heb, heb ik een aantal dingen wel geleerd via een andere fotograaf. Meestal vraag ik wat hun favouriete instelling is
Krijg deze week op me werk een EOS350D, met ex420 erbij. Die ga ik uiteraard thuis ook even testen
Je hebt toch al een 350D, dus dat is niet echt heftig
Die flitser is wel weer prettig, zeker als je die nog niet hebt...
Bericht hierboven
Mja, gister van Jumpstart begrepen dat een 420EX toch niet echt lekker werkt icm een 10D bijv. Hij kon de flitscompensatie niet op de 420EX zelf regelen maar alleen via de body.
Geef mij idd m'n flitscompensatie maar lekker groot op m'n flitsert ipv op de body achter een knop en een wieltje. In het huidige geval druk ik in een donkere omgeving 1 knopje in (licht aan op body) waarna beide schermpjes op zowel body als flitsert verlicht worden en ik m'n settings kan aflezen.
magoed, een 550EX is ook niet al te goedkoop
@Binne; Jij bent toch niet zo'n figuur zoals ik gister tegenkwam; (
) "Op welke stand fotograferen jullie hier? De nachtstand?" Had ook een 350D met 420EX. Hmz, daar koop je toch geen dSLR voor?
Geef mij idd m'n flitscompensatie maar lekker groot op m'n flitsert ipv op de body achter een knop en een wieltje. In het huidige geval druk ik in een donkere omgeving 1 knopje in (licht aan op body) waarna beide schermpjes op zowel body als flitsert verlicht worden en ik m'n settings kan aflezen.
magoed, een 550EX is ook niet al te goedkoop
@Binne; Jij bent toch niet zo'n figuur zoals ik gister tegenkwam; (
[ Voor 21% gewijzigd door jules op 17-10-2005 14:04 ]
Die 420 werkt dan prima, het ding ondersteunt geen FEC op de flitser zelf. Maar dat heeft niks te maken met het al dan niet op een 10D zitten te maken 
Nee julius of die gast in de Matrixx dan: Ik krijg morgen mijn 20D binnen. Waar fotografeerde die op, de automaat van de 300D
Nee julius of die gast in de Matrixx dan: Ik krijg morgen mijn 20D binnen. Waar fotografeerde die op, de automaat van de 300D

[ Voor 3% gewijzigd door neographikal op 17-10-2005 14:14 ]
Ach, het is toch niet dat je bij elke foto je FEC aanpast? Beetje miereneukerij vind ik dat hoorjulius schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 13:58:
Mja, gister van Jumpstart begrepen dat een 420EX toch niet echt lekker werkt icm een 10D bijv. Hij kon de flitscompensatie niet op de 420EX zelf regelen maar alleen via de body.
Klopt wel een beetje.Pelle schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 14:17:
[...]
Ach, het is toch niet dat je bij elke foto je FEC aanpast? Beetje miereneukerij vind ik dat hoor
Feit is wel dat ik, grotendeels omdat ik flitsen nog niet goed onder de knie heb, liever gewoon op hogere ISO / langere sluitertijd schiet.
De 10D laat me plus of min 2 EV flits compensatie toe. 2 stops dus. In gevallen waar net dat beetje bijlichten nodig is, 1/16e of 1/32e flits, moet ik dus maar de omni erop zetten en de flitser omhoog mikken om alleen het zijdelings weglekkende licht te gebruiken. Liever dat ik gewoon tot 1/64e zou kunnen afknijpen, maar dat kan/wil/doet de 10D niet.
Die 420 EX is natuurlijk een prima ding om de basisbeginselen van het flitsen onder de knie te krijgen (en ja, dat is een 'work in progrss', ik moet nog veel leren/ervaring opdoen met flitsen) maar ruim in instelmogelijkheden is de Speedlite 420EX niet. Het ding kan zelf niet stroben en ook passief meeflitsen zit er niet bij. De flitser kan wel werken als slaaf, maar dat gaat via IR en een betere Speedlite, triggeren door flitslicht zit er niet bij.
@Floris
Nee ik heb die 350d voormezelf uiteraard. Maar hier op het werk huren wij altijd een persfotograaf in voor foto's te maken @ work, vergaderingen etc. Nu schaffen we dus een 350d aan met flitser en misschien nog een extra lens, zodat we die kosten kunnen besparen.
@neo.. is die van PF met die 20d?
julius : Ik fotograaf alleen tussen de M en P stand
De rest gebruik ik nagenoeg nooit
Nee ik heb die 350d voormezelf uiteraard. Maar hier op het werk huren wij altijd een persfotograaf in voor foto's te maken @ work, vergaderingen etc. Nu schaffen we dus een 350d aan met flitser en misschien nog een extra lens, zodat we die kosten kunnen besparen.
@neo.. is die van PF met die 20d?
julius : Ik fotograaf alleen tussen de M en P stand
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 8888 op 17-10-2005 17:05 ]
Binne: Av en Tv kunnen ook erg handig zijn. Persoonlijk kom ik niet in de buurt van die "P", geen idee waarom eigenlijk...
Bericht hierboven
mja, ik ben M-hubby
werkt imo gewoon het fijnst. Wel beetje inzicht in de situatie hebben, ik moet toegeven dat een Av soms sneller is met belichten dan ikzelf...
verkeerd uitgelegd.. tussen de M en P zitten uiteraard de Av en Tv, dat bedoelde ik eigenlijk
dus gebruik ze alle 4
Okay, en probeer nu eens de komende tijd alleen M en misschien Av te gebruiken. M voor als je gaat flitsen en Av voor als er genoeg licht is (en als je je flits als invullicht wil gebruiken).Anoniem: 8888 schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 09:10:
verkeerd uitgelegd.. tussen de M en P zitten uiteraard de Av en Tv, dat bedoelde ik eigenlijkdus gebruik ze alle 4
Oh, en pik die 420EX van je werk... of leef even op brood en water en koop een 580EX. Mijn mening is dat een reportageflitser veel leukere plaatjes oplevert in het "nachtleven".
Kan je mij mischien vertellen waarom de 580ex leukere plaatjes oplevert dan een 420ex of een 430ex?RepSLET schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 12:59:
[...]
Okay, en probeer nu eens de komende tijd alleen M en misschien Av te gebruiken. M voor als je gaat flitsen en Av voor als er genoeg licht is (en als je je flits als invullicht wil gebruiken).
Oh, en pik die 420EX van je werk... of leef even op brood en water en koop een 580EX. Mijn mening is dat een reportageflitser veel leukere plaatjes oplevert in het "nachtleven".
Ik neem aan dat de ruimtes zelfs voor de 580ex te groot zijn om te bouncen dus flits je direct?
Ik zeg niet dat die 580EX leukere plaatjes oplevert dan de 420EX, ik bedoelde alleen aan te geven dat als hij zelf een fliter koopt er dan maar meteen een 580EX van kan maken. Een 420EX of 550EX voldoet ook.mt-cube schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 13:33:
[...]
Kan je mij mischien vertellen waarom de 580ex leukere plaatjes oplevert dan een 420ex of een 430ex?
Ik neem aan dat de ruimtes zelfs voor de 580ex te groot zijn om te bouncen dus flits je direct?
Maar zoals meerdere keren al is gezegd in dit topic, is bouncen 9 van de 10 keer geen optie. Ik persoonlijk flits rechtstreeks op het onderwerp of ik gebruik soms de reflector van m'n 580EX met de kop op een hoek van 60 graden.
Die M gebruik ik nu bijna constant hoor, maar zal de Av eens wat vaker proberen.RepSLET schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 12:59:
[...]
Okay, en probeer nu eens de komende tijd alleen M en misschien Av te gebruiken. M voor als je gaat flitsen en Av voor als er genoeg licht is (en als je je flits als invullicht wil gebruiken).
De flitser ga ik zeker wel even lenen
Succes!
Ik heb 3 maanden geklust en daarna pas een camera gekocht.
nu we het toch even over flitsers hebben, ik heb zelf de 350D + 550ex met omnibounce (van een vaag japans merk)
ik was benieuwd, als je recht vooruit flitst weet ie precies met welke intensiteit ie moet flitsen.
als je de kop nou op 60/75/90 graden zet.. flitst ie dan voluit of compenseert ie dat ook op een of andere manier ?
ik was benieuwd, als je recht vooruit flitst weet ie precies met welke intensiteit ie moet flitsen.
als je de kop nou op 60/75/90 graden zet.. flitst ie dan voluit of compenseert ie dat ook op een of andere manier ?
Hij meet het door de lens (E-TTL), dus zelfs als je naar achteren flits kan ie nog meten.....
ja de meting klopt altijd wel,maar stel dat ik nou de kop volledig omhoog gooi, dan komt er in theorie geen licht naar voren , compenseert ie dat dan ook ?MartijnGizmo schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 16:31:
Hij meet het door de lens (E-TTL), dus zelfs als je naar achteren flits kan ie nog meten.....
ding weet toch helemaal niet dat er een omnibounce opzit...
Ding hoeft ook helemaal niks te weten, hij meet bij de pre-flits hoeveel licht er vrijkomt/nodig is en past daar de flitskracht op aan (tot het maximum van de flitser natuurlijk).
ik heb mijn 550ex nog nooit weten pre-flitsenMartijnGizmo schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 16:38:
Ding hoeft ook helemaal niks te weten, hij meet bij de pre-flits hoeveel licht er vrijkomt/nodig is en past daar de flitskracht op aan (tot het maximum van de flitser natuurlijk).
ik wil ook niet dat ie dat doet eigenlijk, ik wil dat ie zn laserscherpstelling gebruikt
Als jij een flitser recht omhoog mikt met een omnibounce erop, dan 'lekt' er altijd nog licht naar voren toe. Ook dat wordt weerkaatst en opgevangen door je lens. Dus TTL (Through The Lens) meting werkt dan nog steeds.ijske schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 16:36:
[...]
ja de meting klopt altijd wel,maar stel dat ik nou de kop volledig omhoog gooi, dan komt er in theorie geen licht naar voren , compenseert ie dat dan ook ?
ding weet toch helemaal niet dat er een omnibounce opzit...
Scherpstellen is niet hetzelfde als pre-flitsen.ijske schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 16:54:
[...]
ik heb mijn 550ex nog nooit weten pre-flitsen
ik wil ook niet dat ie dat doet eigenlijk, ik wil dat ie zn laserscherpstelling gebruikt
Je kan (afhankelijk van model camera en flitser) flash-assist gebruiken voor het helpen bij scherpstellen. Dat is iets geheel anders dan flits dosering. Pre flash zie je, bij een (d)SLR, nooit door je viewfinder omdat de 2e flits gebeurt wanneer de spiegel weggeklapt is. Als je "uit de heup" schiet, dan zal je wel merken dat de flitser dubbel afgaat.
Net even getest: mijn flitser blijft "ETTL" aangeven als ik het kopje verdraai (naar boven, links/rechts, zelfs naar achteren gericht).JumpStart schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 18:51:
[...]
Als jij een flitser recht omhoog mikt met een omnibounce erop, dan 'lekt' er altijd nog licht naar voren toe. Ook dat wordt weerkaatst en opgevangen door je lens. Dus TTL (Through The Lens) meting werkt dan nog steeds.
Ik dacht ook dat het onzin was, maar als je in een donkere ruimte een langere sluitertijd gebruik (en 2nd curtain sync) dan zie je het wel degelijk. Overigens zal je FA niet werken als je op AI-Focus of AI-Servo werkt, enkel bij 'one-shot'.[...]
Scherpstellen is niet hetzelfde als pre-flitsen.
Je kan (afhankelijk van model camera en flitser) flash-assist gebruiken voor het helpen bij scherpstellen. Dat is iets geheel anders dan flits dosering. Pre flash zie je, bij een (d)SLR, nooit door je viewfinder omdat de 2e flits gebeurt wanneer de spiegel weggeklapt is. Als je "uit de heup" schiet, dan zal je wel merken dat de flitser dubbel afgaat.
1000 \o/
Bericht hierboven
Bij het verdraaien van de kop werkt gewoon de ETTL lichtmeting nog en wat ook een leuke is, is om je groothoekdiffuser rechtop te laten staan. Zo krijg je vaak een catchlight in de ogen van je onderwerp 
* neographikal gaat vanavond trouwens een informatieve startpost prutsen Ik zit op het moment op mijn werk dus je zult er even op moeten wachten
* neographikal gaat vanavond trouwens een informatieve startpost prutsen Ik zit op het moment op mijn werk dus je zult er even op moeten wachten
[ Voor 28% gewijzigd door neographikal op 18-10-2005 19:57 ]
Oh trouwens... niemand van hier toevallig in de Asta geweest zaterdag?
Zo ja: eikels!
Gvd man, er liepen echt 9 fotografen rond ofzo. Ook een dik vadsig wijf (hoop niet dat ik mensen beledig als ze hier toevallig zitten) die gvd net toen ik even bij de DJ naast stond precies vanaf de andere kant in mijn bek begon te flitsen.
Toen een 14 jarig snolletje ook nog naar de man van het licht kwam om te vragen "Of hij had van DJ Jean had" heb ik mijn cam meteen weggelegd. Dan maar geen set. Bah.
Zo ja: eikels!
Gvd man, er liepen echt 9 fotografen rond ofzo. Ook een dik vadsig wijf (hoop niet dat ik mensen beledig als ze hier toevallig zitten) die gvd net toen ik even bij de DJ naast stond precies vanaf de andere kant in mijn bek begon te flitsen.
Toen een 14 jarig snolletje ook nog naar de man van het licht kwam om te vragen "Of hij had van DJ Jean had" heb ik mijn cam meteen weggelegd. Dan maar geen set. Bah.
Floris, kan jij me wat vertellen over die functie : AI-Focus of AI-Servo?
Heb daar nog niet echt iets over gevonden..
@ Snuggle : Populaire tent dus?
Heb daar nog niet echt iets over gevonden..
@ Snuggle : Populaire tent dus?
Die AF modussen wil je sowieso niet gebruiken, ook als je niet volledig hebt scherpgesteld kan je gewoon je sluiter doordrukken. Dat wil je echt niet icm je AF-assist die niet werkt
Oh, heb btw nog steeds strepen op al mijn foto's genomen met weinig ligt op mijn SanDisk 1 GB Ultra II. Even support gemaild, kijken of ik een nieuwe kan krijgen.
Dit topic is gesloten.