Het Luchtvaart Topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 19 Laatste
Acties:
  • 15.195 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen commerciële luchtvaart, wel een leuk truukje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mmm, lijkt alsof zijn wielen er in passen, dat is in FSX toch wel even anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

FSX is dan ook een computerspelletje.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:57

aerofreak

Steve Jobs

dat noem ik toch wat meer dan een computerspelletje...... :')

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Hoezo? Ik ben een serieuze FS speler, maar ik zie niet in waarom het meer is dan een computerspelletje. De systemen van de standaard FS airliners komen totaal niet overeen met de werkelijkheid. Een aantal addon vliegtuigen (bijvoorbeeld de PMDG737) zijn een stuk realistischer, maar nog steeds is er genoeg wat niet klopt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Het feit dat je jezelf een serieuze FS-speler noemt zegt al wat :) Het mag dan mijlen- en mijlenver van de werkelijkheid zijn, maar de complexiteit, grootsheid en de aandacht en kennis die het vergt gaat verder dan ye olde first person shooter.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:55
Zolang je je niet met het standaard (en PMDG) spul bezighoud is het behoorlijk leerzaam en realistisch. In ieder geval qua systemen. Vliegeigenschappen zijn uiteraard een heel ander verhaal ;).

Speciaal een concorde voor aerofreak. :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d66e08a8fc5d3a1a6b91ff8cb18fa8b5/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Filmpje van het ontplofte vliegtuig in Japan: http://www.youtube.com/watch?v=ksMnoh43fJo

Nieuwsbericht: http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=21594

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:25

MBV

Dat had niks eerder moeten gebeuren, vlak voor die explosie zag je nog mensen eruit glijden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja, ik weet niet hoe veel tijd er tussen was, het beeld verspringt. Vooraan zie ik wel iets/iemand vallen, maar het is nogal onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

* aerofreak O+

[ Voor 15% gewijzigd door aerofreak op 20-08-2007 22:15 ]

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:12
Gisteren teruggekomen uit Spanje (Girona GRO) met RyanAir (geland op Niederrhein/Weeze NRN). Toen richting de achterdeur van het vliegtuig liep viel me de binnenste band van het linker landingsgestel op. Ik weet niet wat het minimale profiel van een vliegtuigband is, maar één van de groeven was volledig verdwenen en bij de twee daarnaast scheelde het niet veel meer. Hoe zit dat? Ik heb regelmatig bandenwissels gezien waarbij de verwijderde band toch nog beduidend meer profiel had.

Onderweg kwam trouwens precies op het moment dat ik door het raampje keek ergens midden boven Frankrijk een ander RyanAir-toestel voorbij op vrijwel dezelfde hoogte op ik gok zo ongeveer de minimale toegestane afstand. Voor m'n gevoel was het niet veel meer dan 100 meter.

Effe wat plaatjes, ik had gehoopt dat het iets duidelijker te zien zou zijn ... maar goed:

Afbeeldingslocatie: http://www.beekhuizen.net/temp/EI-CSY.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.beekhuizen.net/temp/EI-CSY_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.beekhuizen.net/temp/EI-CSY_wiel1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.beekhuizen.net/temp/EI-CSY_wiel2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.beekhuizen.net/temp/EI-CSY_wiel3.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Wouter! op 23-08-2007 14:57 ]

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Dat is volkomen normaal, het profiel mag zelfs nog wel verder weg zijn. Wat niet mag is zogenaamde 'flat spots' stukjes waar je het canvas kan zien.
Dat andere toestel zat minimaal 1000 voet hoger of lager, maar dat is altijd lastig in te schatten, het lijkt al snel heel dichtbij.
100 meter afstand was het iig niet, bij minder dan 2.5 mijl (4.5km) op dezelfde hoogte is het al een ernstig incident.

• Wouter!
Devil schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 15:43:
Dat is volkomen normaal, het profiel mag zelfs nog wel verder weg zijn. Wat niet mag is zogenaamde 'flat spots' stukjes waar je het canvas kan zien.
Dat andere toestel zat minimaal 1000 voet hoger of lager, maar dat is altijd lastig in te schatten, het lijkt al snel heel dichtbij.
100 meter afstand was het iig niet, bij minder dan 2.5 mijl (4.5km) op dezelfde hoogte is het al een ernstig incident.
Okey, duidelijk :)

Dan zat het toestel waarschijnlijk die 1000 voet (of wat meer) lager want 4,5 km ver weg was het sowieso niet. Een 737 is nu ook weer niet zó enorm groot ;).

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
Een tailstrike van een airbus A380:
http://www.luchtvaartnieu...lips/a380_tailstrike1.asp
http://www.luchtvaartnieu...lips/a380_tailstrike2.asp

Is dat rode ding dat de grond raakt bedoelt voor net deze gevallen? Ik had dat ding nog niet eerder gezien op foto's van de A380.

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Yoshi schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 17:08:

Is dat rode ding dat de grond raakt bedoelt voor net deze gevallen? Ik had dat ding nog niet eerder gezien op foto's van de A380.
Yep :) Ze testen hier Vmu (Minimum unstick speed), de snelheid waarbij het vliegtuig los komt van de grond in een bepaalde configuratie. Dit is dus iets anders dan Vr :)

Om even terug te komen op het Ryanair verhaal: http://en.wikipedia.org/wiki/RVSM

RVSM is Reduced Vertical Seperation Minima. Minimaal 1000 ft om meer vliegtuigjes in het luchtruim te proppen :). De afstand was dus meer dan 300 meter, maar op die hoogte wil je al snel afstanden verkeerd inschatten. Optisch bedrog denk ik dus zo ;)

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Is er hier trouwens iemand die meer weet over de ontwikkelingen betreffende Luchthaven Twente? De besluitvorming gaat tergend langzaam en er komt maar sporadisch nieuws naar buiten. 't Lijkt wel of er al maanden niks gebeurt.

Alle informatie die enigszins van belang is is te vinden op www.luchthaventwente.nl, www.luchtvaartnieuws.nl en www.tctubantia.nl maar ook daar is al tijden niets meer naar buiten gekomen.

Misschien is er nog ergens een insider :? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Yoshi schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 17:08:

Dit is een test :) Echter doen ze 't in het eerste filmpje fout. De bedoeling is zoals bij 't tweede filmpje: met dat rode ding over de grond slepen. Maar in dat eerste filmpje is er ook een echte tailstrike daar nog vlak na.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

aerofreak schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 19:15:
dat noem ik toch wat meer dan een computerspelletje...... :')
Waarom?

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ik begrijp wel wat aerofreak bedoelt. FS is een prima proceduretrainer en wordt zeker veel toegepast in commerciele aviation training. Zeker bij low-hour piloten. FS is zeker geschikt voor bijvoorbeeld MCC certificaten (X-plane trouwens ook onder FAA regelgeving), wat het dus iets meer maakt dan alleen een computerspelletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, een spel is amusement, een simulator is... simulatie. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

sudo apt-get bomb >:)

[ Voor 4% gewijzigd door aerofreak op 28-08-2007 07:02 ]

~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Volgens mij landt hij wel erg ver naar het begin, of staan vlak links van het camerabeeld al de 'blokken' op het asfalt getekend? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je naast dat hekken recht zou staan scheelt het denk ik maar 30-50 cm :X
Zou leuk zijn, een 747-landingsgestel aan 250km/h tegen je hoofd. :P

In onvoorziene omstandigheden (turbulentie, inschattingsfout,...) zou dit wel fout kunnen gegaan zijn, ik kan moeilijk geloven dat die piloot 100 % zeker wist dat het landingsgestel 40 m achter en 10 m onder hem met gemak over het hekken heen kon (+ de hellende positie van het toestel inschatten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 12:30:
Als je naast dat hekken recht zou staan scheelt het denk ik maar 30-50 cm :X
Zou leuk zijn, een 747-landingsgestel aan 250km/h tegen je hoofd. :P

In onvoorziene omstandigheden (turbulentie, inschattingsfout,...) zou dit wel fout kunnen gegaan zijn, ik kan moeilijk geloven dat die piloot 100 % zeker wist dat het landingsgestel 40 m achter en 10 m onder hem met gemak over het hekken heen kon (+ de hellende positie van het toestel inschatten).
Hij ging toch zeker op 5 meter hoogte over het hek heen ;) Je vergeet trouwens de hoek waaronder het landingsgestel zit, volgens mij scheelt dat een halve meter of ze gekanteld of vlak zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

MBV schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 12:21:
Volgens mij landt hij wel erg ver naar het begin, of staan vlak links van het camerabeeld al de 'blokken' op het asfalt getekend? :S
http://www.airliners.net/open.file/1234321/L/

Dit is een iets normalere landing @ TNCM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 12:50:
[...]

Hij ging toch zeker op 5 meter hoogte over het hek heen ;) Je vergeet trouwens de hoek waaronder het landingsgestel zit, volgens mij scheelt dat een halve meter of ze gekanteld of vlak zijn...
5 meter is gelijk aan 2 mannen boven elkaar plus 1,5 meter. :P Dat is hier duidelijk veel minder.

Ik heb het midden van de runway proberen bepalen, vanaf de pijlpunt tot iets over de helft van het begin van de runway vanwege het dieptezicht:

Afbeeldingslocatie: http://img518.imageshack.us/img518/4383/1252724lr5.png

Zo'n deurtje is denk ik 180-190 cm (ik heb er met 1m92 toch al mijn hoofd aan gestoten), dus ik denk dat het landingsgestel zich niet hoger dan 2 meter bevindt.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2007 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Kijk eens naar dat hek ernaast. Dat hek is iets van 2 meter hoog, als ik het youtube filmpje goed zie. Kennelijk is dat een ander hek: kijk maar naar die man die ernaast gebukt zit. Daardoor maakte ik een verkeerde inschatting. Het wil er bij mij niet in dat hij maar 2 meter hoog zat: zullen we het op 3 meter houden? dat is het beste wat ik kan verzinnen, nu al voor de 5e keer dat zinnetje aan het tikken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier kan je het hekken zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy
  • Laatst online: 13-08 19:54

Murphy

(2B||!2B)?

Ik denk dat deze piloot ook wel dondersgoed wist dat er een foto gemaakt zou worden en hij even zijn skills uit de kast trekt. Denk niet dat de KLM er zo blij mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Sweet :9~

@Cyber: die zijn ook mooi, en dat pesten zal vast helemaal perongeluk zijn :x Als je dan ook maar een klein beetje turbulentie tegenkomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Doe mij de eerste of de vierde livery maar ;)

De 2e en 5e zijn te eentonig, en de derde is te 'gewoon' ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Murphy schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 16:29:
Ik denk dat deze piloot ook wel dondersgoed wist dat er een foto gemaakt zou worden en hij even zijn skills uit de kast trekt. Denk niet dat de KLM er zo blij mee is.
Ik denk dat de KLM hier hoe dan ook niet blij mee is.

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inside info anyone? ;) :P

In het nieuws is het niet geweest, dan pas zou er wat te klagen zijn voor de KLM denk ik.
AirFrance kan er volgens airliners.net ook wel wat van daar op st. maarten. Genoeg plaatjes van dingen die maar net goed gaan.

Toch wil ik ook hier wel eens heen om te kijken. Jammere is dat je dan zelf aanboord zit van die 747 en het niet ziet. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 19:57:
Inside info anyone? ;) :P

In het nieuws is het niet geweest, dan pas zou er wat te klagen zijn voor de KLM denk ik.
AirFrance kan er volgens airliners.net ook wel wat van daar op st. maarten. Genoeg plaatjes van dingen die maar net goed gaan.

Toch wil ik ook hier wel eens heen om te kijken. Jammere is dat je dan zelf aanboord zit van die 747 en het niet ziet. :D
Nou ja als je er eenmaal bent is 't een kleine moeite om even buiten te kijken :P

l33te post is dit, zeg..

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 28-08-2007 20:01 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Tsuru schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 18:28:
[...]
Ik denk dat de KLM hier hoe dan ook niet blij mee is.
Sterker nog, ik weet het wel zeker. Landen voor de threshold is gewoon een no-go en kan levensgevaarlijk zijn. Hij landt hier volgens mij zelfs op de stopway, een stuk asfalt dat er nieteens op gemaakt (en berekend is) is om landende vliegtuigen op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 13:26:
[...]
5 meter is gelijk aan 2 mannen boven elkaar plus 1,5 meter. :P Dat is hier duidelijk veel minder.

Ik heb het midden van de runway proberen bepalen, vanaf de pijlpunt tot iets over de helft van het begin van de runway vanwege het dieptezicht:

Zo'n deurtje is denk ik 180-190 cm (ik heb er met 1m92 toch al mijn hoofd aan gestoten), dus ik denk dat het landingsgestel zich niet hoger dan 2 meter bevindt.
Bij james bond werd een auto gelanceerd omdat hij zo dicht onder het vliegtuig was terwijl hij wou landen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Daar ben je mooi klaar mee, als ik Airliners.net en youtube mag geloven landt elke 747 zover naar voren dat hij het hek net niet raakt. Net zoals die bocht bij capelsebrug: elke buschauffeur rijdt daar zo hard als net (niet) verantwoord is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je natuurlijk alleen op Airliners.net en Youtube ziet, zijn de extreme gevallen.
Durf te wedden dat als je daar een maand aan het strand zou liggen je enorme mazzel hebt als er 1 hele lage approach bij zit. Anders was er namelijk allang iets aan gedaan.
Korreltje zout imho. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 15:05

Spotter

Lichtnicht

Bolk schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 22:17:
[...]

Sterker nog, ik weet het wel zeker. Landen voor de threshold is gewoon een no-go en kan levensgevaarlijk zijn. Hij landt hier volgens mij zelfs op de stopway, een stuk asfalt dat er nieteens op gemaakt (en berekend is) is om landende vliegtuigen op te vangen.
Hij staat toch nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 22:27:
Daar ben je mooi klaar mee, als ik Airliners.net en youtube mag geloven landt elke 747 zover naar voren dat hij het hek net niet raakt. Net zoals die bocht bij capelsebrug: elke buschauffeur rijdt daar zo hard als net (niet) verantwoord is :)
Deze zit er toch ruim boven hoor.

Of bekijk ze eens allemaal: http://www.airliners.net/...=false&engine_version=6.0 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Daarom staat er ook 'volgens mij' ;)

http://www.airliners.net/open.file/1078774/L/

Nu valt het op zich wel mee, de treshold begint redelijk vlot, maar hij hangt al in z'n flare boven het hek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Ja als je baanlengte kritisch is wil je alleen maar dat ding ASAP neerzetten.

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Laatst online: 21:55
Maar de baanlengte is helemaal niet kritisch. Hij kwam gewoon te laag binnen en daardoor te vroeg aan de grond. Ik geloof dat deze foto al eerder op het Airliners.net discussieforum aan bod is gekomen. Daar werd ook vermeld dat de captain een waarschuwing heeft gekregen voor deze actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

ND863 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 18:32:
Ja als je baanlengte kritisch is wil je alleen maar dat ding ASAP neerzetten.
Performancetechnisch maakt het niet uit. Je landingdistance wordt berekend met de nodige factoren. De threshold is er zodat je aan je minimale obstacle clearance komt. Ik denk niet dat uitleg nodig heeft als je de foto's bekijkt ;)

Als de LDA (Landing Distance Available) korter is dan je gecalculeerde landing distance, dan is het gewoon een no go item. Toch kun je hem nog steeds veilig ergens in in de TDZ (Touch down zone) neerzetten zonder dat de veiligheid in het gedrang komt. Als deze KLM 'm op de blocks gezet had was er niets aan de hand geweest. Dat de captain een waarschuwing gekregen heeft voor deze actie is niet meer dan logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Hoezo maakt je performance niets uit dan? Als je LDR maar met 50 meter onder je LDA zit is het toch behoorlijk kritisch, ook al zit de factor 1.67 erin. Kan je Ops afdeling wel mooi vertellen dat je binnen kan komen met het geplande gewicht, maar vanuit 3 hoog met 300 km/u is het andere koek en ei.

[ Voor 22% gewijzigd door ND863 op 29-08-2007 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

ND863 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 19:43:
Hoezo maakt je performance niets uit dan? Als je LDR maar met 50 meter onder je LDA zit is het toch behoorlijk kritisch, ook al zit de factor 1.67 erin. Kan je Ops afdeling wel mooi vertellen dat je binnen kan komen met het geplande gewicht, maar vanuit 3 hoog met 300 km/u is het andere koek en ei.
Het is zo kritisch dat als je 'm aan het einde van de TDZ neerzet het nog haalt ;) Vanuit de cockpit is het idd anders, als zo'n baantje vanuit de lucht er kort uit ziet, dan heb je meestal als je staat zoiets van: "shit, ik heb nog de halve runway over".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Deze is ook lekker laag :)

http://www.airliners.net/...20ivrjf%20qrfp&photo_nr=2

En deze, maar dan op een andere manier:

http://www.airliners.net/...ivrjf%20qrfp&photo_nr=124

Hier word je ook niet vrolijk denk ik :/

http://www.airliners.net/...0ivrjf%20qrfp&photo_nr=26

edit: Hotlinks aangepast ;)

[ Voor 120% gewijzigd door Wouter! op 29-08-2007 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

doe eens niet hotlinken ;)

Die laatste is een vogel tegengekomen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bear87
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:41
Ik heb 4 jaar gewoon op Sint Maarten, heb dat heel vaak van dichtbij kunnen zien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
MBV schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 23:03:
doe eens niet hotlinken ;)

Die laatste is een vogel tegengekomen ofzo?
Hotlinks aangepast ;)
Probleempje met de verwarming volgens de beschrijving die bij de foto staat (en nu ook te lezen is ;)).

• MBV

MBV

Die is gewoon zijn flaps vergeten :X Altijd handig met opstijgen...

In de categorie 'gave pix op airliners.net':

http://www.airliners.net/...f%20qrfp&photo_nr=25&tbl=
spoiler:
volgens de reacties is dat een mottenballen-cilinder, zie de afsluitpluggen. Is dus gewoon een geintje van iemand

http://www.airliners.net/...d=0980147&next_id=0932800
Beetje 'mist' ;)

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

MBV schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 11:34:
[...]

Die is gewoon zijn flaps vergeten :X Altijd handig met opstijgen...
Slats only is gewoon een legale takeoff setting bij de A300.

• MBV

MBV

Ook al mag het, ook al kan het, waarom zou je het doen? Volgens mij zat deze piloot nu namelijk erg dicht bij een tailstrike, en dat kan nooit de bedoeling zijn.

[ Voor 49% gewijzigd door MBV op 30-08-2007 12:44 ]

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Hoe minder vaak je je flaps gebruikt, hoe minder vaak de spindels vervangen hoeven te worden. Je kunt een A300 vaak aan de gate zien staan met slats nog extended, dat is niet omdat ze ze vergeten zijn maar omdat ze toch weer nodig zijn voor de volgende takeoff en dat een cycle scheelt. Het enige verschil is het hendeltje een tandje minder ver terug zetten bij het inklappen na de landing.

Tailstrikes bij takeoff komen alleen door te snel roteren, niks meer niks minder. Je ziet toch hoeveel asfalt hij nog over heeft tot het eind van de baan? Laag gewicht, geen neerslag... waarom niet? Een Fokker 70/100 gaat bijvoorbeeld ook regelmatig weg zonder wat hulp dan ook. Gewoon omdat de baan lang en het weer mooi genoeg is voor een hogere rotatiesnelheid.

[ Voor 25% gewijzigd door Tsuru op 30-08-2007 12:54 ]

• MBV

MBV

Stom vraagje: wat doe je als het toch niet lijkt te lukken? Extra flaps erbij gooien op het laatste moment?

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Bijvoorbeeld.

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Als het niet lijkt te lukken (kun je zuchten want daar komt ie weer...) heb je je huiswerk niet goed gedaan :+ Overigens is het in de A320 zo dat de kerstboom af gaat als je niet in T/O config zit. Ik weet niet hoe dat zit bij de 300.

Je moet er wel rekening mee houden dat je zonder flaps ook een hogere snelheid haalt, wat weer ten koste gaat van je gear. De maximum speed van de banden *kan* dan een factor worden. Dit kan ook problemen opleveren bij de hoger gelegen velden.

Minder flaps -> stijlere klim maar meer snelheid nodig -> langere baan.
Meer flaps -> minder stijle klim maar minder snelheid nodig -> kortere baan.

• MBV

MBV

Dus voor de foto's/filmpjes het liefste zo min mogelijk flaps, flink ground effect meepakken, en dan verticaal omhoog? :+

Maar 'als het niet lijkt te lukken' kan ook aan een mechanisch defect liggen (pak-em-beet 1 motor valt halverwege uit, zie crashende concorde). Daarom hadden ze vroeger 3 motoren: op 1 motor konden ze geen hoogte maken.
edit:
gelukkig had ik dat stuk over meerdere motoren goed begrepen van discovery, nu de rest nog :P

[ Voor 13% gewijzigd door MBV op 30-08-2007 20:20 ]

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

In de eisen waarmee elk vliegtuig gebouwd wordt staat dat bij een N-1 vòòr de berekende V1 de kist nog op de baan tot stilstand moet kunnen komen zonder gebruik van reversers, bij een N-1 op V1 de kist de minimale obstacle clearance moet kunnen halen en bij een N-1 ná V1 de kist minimaal x ft/min klim moet kunnen halen. De enige reden dat vliegtuigen vroeger meer motoren hadden is omdat de motoren niet groter gemaakt konden worden. Als bij die concorde alleen een motor was uitgevallen en er verder geen complicaties zoals uitslaande branden waren opgetreden hadden ze het wel gered.
"Als het niet lijkt te lukken" bestaat niet, tenzij zoals Bolk zegt de crew hun sommetjes niet goed heeft gedaan of iets anders verkeerd doet.

Overigens is het ook zo dat je met flaps meer grondeffect pakt.

[ Voor 38% gewijzigd door Tsuru op 30-08-2007 18:57 ]

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Tsuru schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 12:52:
Tailstrikes bij takeoff komen alleen door te snel roteren, niks meer niks minder. Je ziet toch hoeveel asfalt hij nog over heeft tot het eind van de baan? Laag gewicht, geen neerslag... waarom niet? Een Fokker 70/100 gaat bijvoorbeeld ook regelmatig weg zonder wat hulp dan ook. Gewoon omdat de baan lang en het weer mooi genoeg is voor een hogere rotatiesnelheid.
Ja zonder flaps en met zo min mogelijk motor vermogen is de voorkeur.
Je kunt je motoren namelijk wijsmaken dat het buiten een stuk warmer is dan dat het echt is. Het resultaat is dat 'volgas' minder vermogen is dan het echte maximum van de motor.
Op een lange baan heb je dat vermogen namelijk niet nodig en op die manier wordt er flink bespaard op motoronderhoud. Voor de vlucht wordt er eerst berekend wat de temperatuur is waarmee we de motor gaan laten werken. Zodat zelfs als 1 van de motoren op het meest kritische moment uitvalt het vermogen van de ander nog voldoende is om veilig op te stijgen.

Verwijderd

Waar kun je die berekeningen dan vinden?
Want ik heb zoiets nog nooit gezien op zo'n checklist van PMDG (737/747).
Realiseer me nu toch dat ik nog wel een gat heb in mijn 'as real as it gets' FS ervaringen. ;)

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Kijk eens naar FLEX TEMP :)

[ Voor 17% gewijzigd door Tsuru op 30-08-2007 22:00 ]

• MBV

MBV

Oh ja, over concorde's gesproken (ik was op zoek naar info over die crash toendertijd, hij had het idd gehaald zonder brand en zonder 2 motoren): de russen hadden er ook een paar concurrenten daarvoor. Was alleen niet erg rendabel (en had ook wat veiligheidsprobleempjes), dus een ervan heeft nogal lang staan rotten:
http://www.airliners.net/open.file/1142809/L/

Stel hobbyisten heeft eraan gewerkt:
http://www.airliners.net/open.file/1254823/L/ :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 30-08-2007 22:19 ]

• ND863

ND863

In principe als je de performance tabellen hebt moet je kijken naar de maximale buitentemperatuur waarmee je met dat gewicht van de baan kan komen, en met welke temperatuur je met dat gewicht aan de climb segment eisen kan voldoen. De meest limiterende temperatuur wordt je derated temperatuur. Fiets dat in je FMC, je FMC denkt tis lekker warm hier!, je maximum thrust wordt ingehouden, en je zou veilig los moeten komen.

Ook kun je bij een groot aantal vliegtuigen kiezen om flaps 0 takeoff te gaan omdat dit dat een kortere benodigde baanlengte oplevert. (minder luchtweerstand) Je ruilt in zo'n geval vaak wel wat clim performance in.

• Wouter!
MBV schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 22:19:
Oh ja, over concorde's gesproken (ik was op zoek naar info over die crash toendertijd, hij had het idd gehaald zonder brand en zonder 2 motoren): de russen hadden er ook een paar concurrenten daarvoor. Was alleen niet erg rendabel (en had ook wat veiligheidsprobleempjes), dus een ervan heeft nogal lang staan rotten:
http://www.airliners.net/open.file/1142809/L/

Stel hobbyisten heeft eraan gewerkt:
http://www.airliners.net/open.file/1254823/L/ :Y)
Je zou bijna denken dat daar wat van mekaar is afgekeken hè :) (t.o.v. Concorde dan uiteraard).

• MBV

MBV

Tja, een concorde is nog nooit in stukken gevallen na een stall :+, een concorde heeft geen canards, kan niet landen op slecht terrein, en is veel kleiner. Probleem bij dit ding is dat hij, om supersoon te vliegen, zijn afterburner moest gebruiken in de eerste versies. Dat slurpt nogal :X Ze hadden de performance iets verkeerd ingeschat... De latere militaire turbofans mochten niet geëxporteerd worden, en de russen konden als communist onmogelijk €5000 per ticket vragen. Dus niet echt rendabel te krijgen :)

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 30-08-2007 23:12 ]

Verwijderd

Zes contrails van één toestel :) http://planepictures.net/netshow.php?id=666036

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

ND863 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 22:24:
Ook kun je bij een groot aantal vliegtuigen kiezen om flaps 0 takeoff te gaan omdat dit dat een kortere benodigde baanlengte oplevert. (minder luchtweerstand) Je ruilt in zo'n geval vaak wel wat clim performance in.
Andersom juist ;) Betere klimperformance en meer benodigde baanlengte omdat in ieder geval je VR en V2 hoger liggen.

Verwijderd

dit is ook wel eem mooi plekje om te landen of huis te hebben een vliegveld @ 4400 feet w00t!
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/photos/photos/4/1/6/1135614.jpg

Als je op die berg woont in dat mooie witte huis dan heb je altijd een perfect plekkie om te spotten :D

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2007 23:25 ]

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 21:45:
Waar kun je die berekeningen dan vinden?
Want ik heb zoiets nog nooit gezien op zo'n checklist van PMDG (737/747).
Realiseer me nu toch dat ik nog wel een gat heb in mijn 'as real as it gets' FS ervaringen. ;)
Zoals Tsuru zei: Flex Temp in de Airbus, N1 Limit in de Boeing.

/edit: het is trouwens geen checklist item, maar een performance item. Staat over het algemeen op je flightplan, maar je kan het natuurlijk ook zelf berekenen O-)

[ Voor 15% gewijzigd door Bolk op 31-08-2007 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan ga ik de flightplans die ik na vluchten uit de cockpit weet te bietsen nog eens beter bekijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 23:24:
dit is ook wel eem mooi plekje om te landen of huis te hebben een vliegveld @ 4400 feet w00t!
[afbeelding]

Als je op die berg woont in dat mooie witte huis dan heb je altijd een perfect plekkie om te spotten :D
Hotlinken werkt niet...
HET BEWIJS! We worden besproeid !!!111!! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 08:28:
Dan ga ik de flightplans die ik na vluchten uit de cockpit weet te bietsen nog eens beter bekijken. ;)
Wij hebben een apparte map vol met tabellen, de zogenaamde TL tabellen.
Van elke baan op elk vliegveld waar we komen is er een tabel, soms wel meerdere per baan (voor intersection T/O).
In die tabel staan voor elke temperatuur een aantal take-off weights. Deze gewichten zijn allemaal doorgerekend voor wat betreft engine failures etc met flinke marges erin.

Bijvoorbeeld:
Schiphol 24 intersection S4
20 graden 10kt tailwind 35 ton 5kts tail 37 ton 0 wind 38T 10 head 38.5 climb limited 45T
Die getalletjes verzin ik ter plekke.

Stel dat de temperatuur 20 graden is en de wind staat in de baan, dan haal ik uit de table dat mijn runway length limited t/o weight 38 ton is. Climb limited is 45T. De laagste geld uiteraard, dus mijn performance limited t/o weight is 38 ton. Dit moet je vervolgens nog corigeren voor hoge of lage druk en eventueel gebruik van anti-ice systemen.

Stel dat we nu maar 30 ton wegen, dan kan ik in de tabel gaan kijken bij welke temperatuur het performance limited t/o weight 31 ton is (dan hebben we 1000Kg marge).
De temperatuur die daar uit komt rollen stellen we in op het thrust rating panel, waardoor de motoren denken dat het buiten heel warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Nou Cyber, dat zal dan wel op schiphol zijn geweest. Een van de weinige vliegvelden onder zeeniveau, de enige manier om op 0 meter in de lucht te zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D'r staat boven dat het op Bangkok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

nou, dan was het niet mid-air. Klopt ook met wat erboven staat:
HS-GAA Amazing view of a landing Thai Boeing 744 while we were waiting for Take off clearance!
@hieronder: ikke? :S

[ Voor 6% gewijzigd door MBV op 01-09-2007 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehe, je bent erin getrapt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Tsuru schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 23:16:
[...]
Andersom juist ;) Betere klimperformance en meer benodigde baanlengte omdat in ieder geval je VR en V2 hoger liggen.
Note: Niet bij alle kisten dus zoals ik zei ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 11:13:
nou, dan was het niet mid-air. Klopt ook met wat erboven staat:
[...]

@hieronder: ikke? :S
Je zegt 'nou, dan was het niet mid-air', hieruit leid ik af dat je eerst dacht dat het wel mid-air was, of begrijp ik het verkeerd? :? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

ND863 schreef op zondag 02 september 2007 @ 00:19:
[...]

Note: Niet bij alle kisten dus zoals ik zei ;)
Dan zou ik de basis natuurkunde er nog even bijpakken.
Geen flaps (of slats) zorgen altijd voor meer baanlengte gebruik, maar een betere climbperformance. Niet andersom.
Het effect van de extra weerstand is verwaarloosbaar in vergelijking tot de extra lift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ehm, even logisch nadenken: zonder flaps ga je harder over de baan, voordat je loskomt. Door die hogere snelheid kan je dus eerder omhoog dan met flaps, omdat je anders eerst je snelheid met flaps zou moeten verhogen tot het punt dat je ze kan intrekken? Of zit ik er nu helemaal naast :P

Eigenlijk maakt het dus geen bal uit, omdat je zonder flaps op de grond versnelt, en met flaps in de lucht, of zie ik dat ook verkeerd?

@Cyber: ik hoop dat het sarcasme in mijn post op de vorige pagina je niet is ontgaan :P

[ Voor 29% gewijzigd door MBV op 02-09-2007 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ja daar komt het wel op neer, met je flaps uit is je stallspeed stukken lager dan zonder, hierdoor kun je dus veel eerder loskomen van de grond. Vervolgens moet je wel eerst een heel stuk met je flaps uitklimmen, voordat je kunt acceleren en de flaps intrekken.
Verkeersvliegtuigen acceleren over het algemeen op 3000' dit vanwegen geluid ed.
De flaps zorgen in de lucht voor meer weerstand, waardoor je de eerste 3000' dus ineffiecient aan het klimmen bent.
Zonder flaps gebruik je dus meer baan, maar klim je sneller, uiteindelijk is dat goedkoper en efficienter. Maarja je hebt niet altijd maar genoeg baan tot je beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of:
-Acceleren zonder flaps
-Rond 150 KIAS flaps 10° naar beneden
-Vlak na het opstijgen rond 200 KIAS flaps terug omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Dat heeft geen enkel nut. Je zult er bij je T/O performance dan altijd vanuit moeten gaan dat je GEEN flaps hebt. Want wat nou als de flaps het niet blijken te doen terwijl je met 150kt over de baan denderd? Dan moet je het alsnog kunnen halen. En als je het zonder flaps kunt halen dan hoef je dus ook geen rare truken te gaan uithalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd, maar het is wel een manier om zo snel mogelijk in de lucht te geraken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Dit ook:

Afbeeldingslocatie: http://www.snaulus.nl/Images/harrier3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaja, er zijn vast nog methodes :P

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c3/Ap4-s67-50531.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Devil schreef op zondag 02 september 2007 @ 01:02:
[...]

Dan zou ik de basis natuurkunde er nog even bijpakken.
Geen flaps (of slats) zorgen altijd voor meer baanlengte gebruik, maar een betere climbperformance. Niet andersom.
Het effect van de extra weerstand is verwaarloosbaar in vergelijking tot de extra lift.
Het staat hier toch echt in de performance data die ik voor mijn neus heb, en heb het ook zelf mogen observen (flaps en flapless). gaat trouwens om een FA50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Dan hebben we het zeker over 1 graad flaps of iets in die orde van grootte? Ik weet dat de Falcon vrij bijzondere vleugels heeft maar die lijken me toch niet minder onderhevig aan de natuurwetten dan die van een 747 of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

10 en 20 graad voor T/O. Overigens lijkt het me logisch; Mét slats/flaps is de verhouding ft/NM beter dan zonder. Je vliegt langzamer in de klim, zodat je meer uit klimt per NM in dezelfde tijd. En het is ook niet dat we over halverende baanlengtes spreken. (maximaal 100 meter winst, maargoed soms al genoeg om legaal weg te komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Goed, ik heb er eens bij stil gestaan ik ben tot de volgende conclusie gekomen: Het verschil zit hem volgens mij in het feit dat jij het hebt over een Falcon 50EX met een vleugelbelasting van 385kg/m^2 en wij over airliners met een vleugelbelasting van 490kg/m^2 voor een F100 via 733kg/m^2 voor een 747-400 tot wel 756kg/m^2 voor een A321. Anders gezegd gaat een Falcon hoe dan ook met een veel kleinere invalshoek van de baan af dan de gemiddelde Airbus, en helemaal als er geen flaps/slats gebruikt worden. Minder geïnduceerde weerstand is het gevolg, en een Falcon heeft dus sowieso minder weerstand te overwinnen en dus meer stuwkracht over om als compoment tegen de zwaartekracht in te zetten. (De twee hebben bijna dezelfde thrust-to-weight ratio) Het zit hem namelijk niet alleen in de vleugels, op het moment dat je met een neusstand van x graden de lucht in gaat dragen de motoren ook iets bij aan de lift, concreet ~34% van hun totale stuwkracht bij een neusstand van 20 graden. :)
Ook zijn naar verhouding de flaps van een FA50 naar verhouding lang zo groot en effectief niet als die van een F100, en heeft een FA50 ter compensatie slats. Slats genereren over het algemeen veel minder weerstand bij dezelfde liftcomponent dan dual-slotted flaps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Daarom schreef ik ook "niet bij alle kisten" en "sommige kisten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik noem dat dan meer de uitzondering die de regel bevestigd.
@Tsuru: waar zoek je dat soort dingen op :? Ik kan me slecht voorstellen dat je dat allemaal uit je hoofd weet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

MTOW gedeeld door vleugeloppervlak geeft de vleugelbelasting bij belastingsfactor 1, en die 34% is gewoon sin(20). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Oh ja, wiki-pagina's zijn vaak nogal gedetailleerd :)
Pagina: 1 ... 14 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.