vind je zwartwitte versie beter, maar dan vooral omdat je daar meer contrast in gelegd hebt
Mooi jspr.
![]() |
![]() |
[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]
Verwijderd
Haha Torre Agbar ben ik ook pas nog geweest. Heb nog een foto van dat lelijke ding in de avondVerwijderd schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 11:24:
Hier nog een foto van mij. Anders dan de andere, maar van dezelfde dag
Hotel Diagonal met Torre Agbar er achter.
[afbeelding]

Het hotel ernaast is wat dat betreft beter. Ziet er een stuk strakker uit. Mooie foto's trouwens. Die van mij zijn niet zo goed hoor. Kitlensje van de 400d en dus geen IS.
Verwijderd
@BBE: Mooie strakke platen. Foto 1 zit op het randje wat overbelicht betreft, maar het stoort nog net niet.
En check even voor de gein wát ze met die toren allemaal kunnen: http://www.youtube.com/watch?v=hT9qHhkYh3g
Nog eentje dan
Ik vind de Torre Agbar verre van lelijk eigenlijk, maar dat is kwestie van smaak. Heb je hem trouwens ook 'verlicht' gezien?Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 12:59:
Haha Torre Agbar ben ik ook pas nog geweest. Heb nog een foto van dat lelijke ding in de avond![]()
Het hotel ernaast is wat dat betreft beter. Ziet er een stuk strakker uit. Mooie foto's trouwens. Die van mij zijn niet zo goed hoor. Kitlensje van de 400d en dus geen IS.
En check even voor de gein wát ze met die toren allemaal kunnen: http://www.youtube.com/watch?v=hT9qHhkYh3g
Nog eentje dan

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2009 19:02 ]
Verwijderd
@jspr: vind die foto van de tekst barcelona erg interessant 
@BBE: die tweede foto is technisch wel goed, maar vind het een beetje nietszeggend
Heb net de afgelopen posts een beetje bekeken en vond er erg goede foto's tussen zitten. Hier een aantal van mij die ik afgelopen vrijdag heb gemaakt in Den Haag. Het zijn er iets meer dan gewoonlijk, maar ik vind ze allemaal erg goed en divers, en hoop dat het dan ook niet erg is
1

2

3

4

5

6

*deze is dus aangepast, iets gedraaid en gecropt
@BBE: die tweede foto is technisch wel goed, maar vind het een beetje nietszeggend
Heb net de afgelopen posts een beetje bekeken en vond er erg goede foto's tussen zitten. Hier een aantal van mij die ik afgelopen vrijdag heb gemaakt in Den Haag. Het zijn er iets meer dan gewoonlijk, maar ik vind ze allemaal erg goed en divers, en hoop dat het dan ook niet erg is
1

2

3

4

5

6

*deze is dus aangepast, iets gedraaid en gecropt
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2009 16:02 ]
1. Ik vind hem wat donker, maar dit zal ongetwijfeld je bedoeling zijn geweest. Zwart-wit-omzetting vind ik ook niet echt wat. Er is vast meer uit te halen, want de compositie is niet slecht.Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2009 @ 20:40:
@jspr: vind die foto van de tekst barcelona erg interessant
1
[afbeelding]
2
[afbeelding]
3
[afbeelding]
4
[afbeelding]
5
[afbeelding]
6
[afbeelding]
2. Deze kijkt wel lekker, toning is ook goed
3. Rechterstukje van het raam valt eraf. Beetje donker. Had wel een mooi "abstract" plaatje kunnen zijn.
4. Niet slecht, maar te simpel.
5. Deze is ook wat recht toe, recht aan, maar de kleuren en contrast vind ik hier heel goed overkomen.
6. Kleuren en contrast lekker, compositie leuk, maar lijkt iets scheef te staan.
@ jspr: rechts wint
. Ik vind het jammer dat het beeld niet symmetrisch is. De positie van Torre Agbar zorgt er een beetje voor dat het beeld onevenwichtig is. Misschien is het te verhelpen door de foto 'schuin' te nemen (bijvoorbeeld bovenste hoek hotel(?) in lijn met bovenste hoek Torre?
Jouw foto's:
De toning in foto 2 en 5 zijn fijn. Voor de rest zit erg een erg grote wisselvalligheid in kwaliteit in de beelden (zowel in nabewerking als in compositie). Probeer voor jezelf helder te maken wat je met het beeld wilt vertellen.
1) Te donker. Aan de rechterkant wat rommelig door de meerdere materialen die bij elkaar komen.
2) Prima! Fijne toning, goede compositie.
3) Uitsnede is niet helemaal perfect en het beeld doet wat donker aan. Waarom niet recht van voren?
4) Ik weet niet zo goed wat ik zie/waar ik naar moet kijken. Zie mijn algemene opmerkingen.
5) Goede toning. Compositie vind ik wat minder (zie algemene opmerking).
6) Ik weet niet zo goed wat ik zie/waar ik naar moet kijken. Zie mijn algemene opmerkingen.
In de foto probeer ik het 'immens' grote gebouw te laten zien met de daarbij behorende (belangrijke) context (ziekenhuis met het nieuwe 'Healing environment' -> vijvertje + natuur + eendjes erbij ....).Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2009 @ 20:40:
Jouw foto's:
De toning in foto 2 en 5 zijn fijn. Voor de rest zit erg een erg grote wisselvalligheid in kwaliteit in de beelden (zowel in nabewerking als in compositie). Probeer voor jezelf helder te maken wat je met het beeld wilt vertellen.
1) Te donker. Aan de rechterkant wat rommelig door de meerdere materialen die bij elkaar komen.
2) Prima! Fijne toning, goede compositie.
3) Uitsnede is niet helemaal perfect en het beeld doet wat donker aan. Waarom niet recht van voren?
4) Ik weet niet zo goed wat ik zie/waar ik naar moet kijken. Zie mijn algemene opmerkingen.
5) Goede toning. Compositie vind ik wat minder (zie algemene opmerking).
6) Ik weet niet zo goed wat ik zie/waar ik naar moet kijken. Zie mijn algemene opmerkingen.
Verwijderd
Bedankt voor de reacties! Ik kan me er wel in vinden. Sommige dingen had ik niet echt gezien als iets storends of wat de foto slecht maakt. De laatste heb ik aangepast door iets te draaien en te croppen waardoor die nu vele symetrischer oogt. Die heb ik dan ook in mn post gewijzigd. De eerste was inderdaad donker bedoeld ( hij was lichter) maar ik vind het in large/groter formaat wel goed werken en niet te donker. Of vinden jullie hem dan eigenlijk nog steeds te donker? Verder heb ik nog weinig ervaring met zwart-wit omzetting en zal daar ook verder mee oefenen.
Verwijderd
Ik heb diverse posities geprobeerd, maar ik kan daar zeker nog eens naar kijken inderdaad. Maar nog steeds zijn het twee heel verschillende gebouwen, die erg dicht bij elkaar staan.BBE schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 08:29:
@ jspr: rechts wint. Ik vind het jammer dat het beeld niet symmetrisch is. De positie van Torre Agbar zorgt er een beetje voor dat het beeld onevenwichtig is. Misschien is het te verhelpen door de foto 'schuin' te nemen (bijvoorbeeld bovenste hoek hotel(?) in lijn met bovenste hoek Torre?
Hier nog een andere hoek van het hotel trouwens:

Als je op het dakterras zit van het hotel zit je dit...

Foto: http://www.flickr.com/photos/alfonstr/3070690583/
Kirbydirby:
Oef.. erg veel foto's in 1 post trouwens...
1: Vrij donker, maar heeft wel iets. Tevens zou ik de linker beneden hoek precies in de hoek van de foto laten uitkomen.
2: Prima foto, alleen even iets recht zetten.
3: Sorry, vind ik niks.
4: Deze foto is opzicht wel oke, maar hij moet echt recht gezet worden.
5: Net als 4, maar hiervan zijn de kleuren veel beter.
6: Wel mooie toning, mar ook deze moet recht gezet worden.
Eens een keertje wat anders: interieurfoto's.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Klopt idd. Veel hout. Ik zal binnenkort nog wat posten van de buitenkant van het gebouw (ook veel hout).
Het is trouwens de eerste keer dat ik op een dergelijke manier interieur fotografeer. Door de tijdsdruk en doordat het gebouw tijdens het fotograferen in gebruik was, was het best lastig om goede platen te schieten. De gewenste scherpte (t.o.v. de inhoud v/h beeld) is daarom ook niet overal even goed aanwezig.
Ook in de nabewerking heb ik door de tijdsdruk wat dingetjes moeten laten liggen (zoals vervorming en overbelichte stukken (alhoewel ik me daar niet echt aan stoor)).
Het was in ieder geval erg leerzaam om te doen.
En zoals beloofd nog wat beelden van de buitenkant van het gebouw.
1] Context
2] Entree
3] Concept & morfologie
4] Context
5] Gevelbeeld
1] Context
![]() |
2] Entree
![]() |
3] Concept & morfologie
![]() |
4] Context
![]() |
5] Gevelbeeld
![]() |
Verwijderd
Ik vind je interieurfoto's erg mooi! Fijne afwisseling in dit topic. Van je exterieurfoto's vind ik vooral 2 en 3 wel mooi, sommige foto's zijn wel wat aan de lichte kant.
Onbewerkt, de foto is met een A200 genomen. Gezien het feit dat ik e.e.a. nog onder de knie moet krijgen is deze foto ook behoorlijk mislukt ( ISO waarde van 50
), de compositie vond ik echter wel aardig.

[ Voor 19% gewijzigd door Xa!pt op 19-02-2009 13:55 ]
Zet je plaatje even tussen de volgende IMG karakters: [/img] aan het einde en [img] aan het begin. Of voeg je plaatje in via de werkbalk boven je bericht (klik op hetXa!pt schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 21:27:
Onbewerkt, de foto is met een A200 genomen. Gezien het feit dat ik e.e.a. nog onder de knie moet krijgen is deze foto ook behoorlijk mislukt ( ISO waarde van 50), de compositie vond ik echter wel aardig.
afbeelding

Wat betreft je foto; leuk standpunt. Hij is wel wat onevenwichtig verdeeld naar rechts. Daarnaast is het P-bordje wat hinderlijk.
@Slash305: bedankt voor je commentaar. Ze zijn inderdaad wat licht (maar niet echt overbelicht). Dit wordt tijdens het afdrukken juist wel mooi.
[ Voor 8% gewijzigd door Markie op 19-02-2009 11:49 ]
@ BBE: Done. En, inderdaad, die stond daar wat ongelukkig. Ik zal, wanneer het weer verbeterd is, nog eens een poging wagen.
Wat doe je voor werk dat je in zulke bijzondere woningen foto's kunt maken?
Wat doe je voor werk dat je in zulke bijzondere woningen foto's kunt maken?
@BBE-interieur:
1. Deze vind ik de minste van de vier. Technisch in orde, maar gewoon niet spannend.
2. Mooie plaat, met dat houtwerk en doorkijkje, wat weer terugkomt in je andere foto's. Ook het licht valt hier mooi.
3 & 4: Beiden prima platen, waarbij ik 4 wat completer vind. Maar al met al goede interieurfoto's.
@BBE-2depost:
1. Mooi, maar ik vind er wat weinig omgeving bij zitten, voor een context foto. Wel veel lucht. Ik weet niet wat er links en rechts zit, maar als dat wat meer laat zien van de omgeving had je de foto misschien horizontaal kunnen nemen, want er staat nu ook wel veel lucht. Maar al met al geen slechte foto.
2. Prima strakke compositie, mooi recht.
3. Mooie plaat.
4. Laat meer van de omgeving zien, maar ik vind hem als foto wat rommelig, maar kan me voorstellen wat de opdrachtgever het wel een interessante toevoeging zou vinden.
5. Mooi strak: boompje erbij staat hier ook goed: ik vind ze vaak maar vervelend en storend (als ze zo kaal zijn).
@: Xa!pt: Gebouw oogt wat donker i.t.t. de lucht. Ook de compositie is niet echt lekker doordat er links wat loze ruimte zit en het gebouw naar rechts lijkt te "vallen". Misschien doet een vierkante uitsnede, waarbij de lijn rechtsboven en linksonder eindigt in de hoek, het beter.
Een tijdje terug ben ik een weekendje in Maastricht geweest. Op mijn website groter en meer.
1.
2.
3.
4.
5.
1. Deze vind ik de minste van de vier. Technisch in orde, maar gewoon niet spannend.
2. Mooie plaat, met dat houtwerk en doorkijkje, wat weer terugkomt in je andere foto's. Ook het licht valt hier mooi.
3 & 4: Beiden prima platen, waarbij ik 4 wat completer vind. Maar al met al goede interieurfoto's.
@BBE-2depost:
1. Mooi, maar ik vind er wat weinig omgeving bij zitten, voor een context foto. Wel veel lucht. Ik weet niet wat er links en rechts zit, maar als dat wat meer laat zien van de omgeving had je de foto misschien horizontaal kunnen nemen, want er staat nu ook wel veel lucht. Maar al met al geen slechte foto.
2. Prima strakke compositie, mooi recht.
3. Mooie plaat.
4. Laat meer van de omgeving zien, maar ik vind hem als foto wat rommelig, maar kan me voorstellen wat de opdrachtgever het wel een interessante toevoeging zou vinden.
5. Mooi strak: boompje erbij staat hier ook goed: ik vind ze vaak maar vervelend en storend (als ze zo kaal zijn).
@: Xa!pt: Gebouw oogt wat donker i.t.t. de lucht. Ook de compositie is niet echt lekker doordat er links wat loze ruimte zit en het gebouw naar rechts lijkt te "vallen". Misschien doet een vierkante uitsnede, waarbij de lijn rechtsboven en linksonder eindigt in de hoek, het beter.
Een tijdje terug ben ik een weekendje in Maastricht geweest. Op mijn website groter en meer.
1.
![]() |
2.
![]() |
3.
![]() |
4.
![]() |
5.
![]() |
Goede serie Laurens, lekker contrastvol en mooie kleuren en lijnen 
Zelf ben ik zondag teruggekomen van een weekendje Parijs. Dit is een tikkie clichee (als in: heb 'm wel eens eerder gezien), maar ik ben toch wel blij met het resultaat
Erg jammer dat het water niet spiegelglad is. Ik had geen statief bij, dus deze is uit de hand genomen.
Zelf ben ik zondag teruggekomen van een weekendje Parijs. Dit is een tikkie clichee (als in: heb 'm wel eens eerder gezien), maar ik ben toch wel blij met het resultaat

Hier staat tekst
sjaak. vette plaat! ik had het zelf wat mooier gevonden als er wat meer rimpels in het water waren. Beetje breking zeg maar
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Koepel van de Pantheon in Rome.
Paar eigen kritiekpuntjes: niet perfect uitgelijnd kwa rotatie (lijnen horizontaal enz), gat overbelicht.
Paar eigen kritiekpuntjes: niet perfect uitgelijnd kwa rotatie (lijnen horizontaal enz), gat overbelicht.

@Laurens
Dank voor je commentaar.
Jouw foto's:
1) Mooi lijnenspel. Mis een klein beetje een (onscherpe) fietser.
2) Goed. Hekje maakt het wel een beetje rommelig (maar daar valt ook niets aan te doen).
3) Dikke prima.
4) Goed de weerspiegeling gezien.
5) Wederom goed lijnenspel. Je had de foto nog iets meer boven het hekje mogen nemen zodat hij helemaal weg zou vallen.
Overall: goede kleuren en contrast, mooie dieptewerking door een goed lijnenspel.
@Sjaak
Clichee maar goed en superstrak.
@Jeroenz18
Commentaar geven op anderen mag.
Ik ga met met je eigen kritiek.
@wolver1ne
Prima licht. Voor de rest niet echt bijzonder.
Dank voor je commentaar.
Jouw foto's:
1) Mooi lijnenspel. Mis een klein beetje een (onscherpe) fietser.
2) Goed. Hekje maakt het wel een beetje rommelig (maar daar valt ook niets aan te doen).
3) Dikke prima.
4) Goed de weerspiegeling gezien.
5) Wederom goed lijnenspel. Je had de foto nog iets meer boven het hekje mogen nemen zodat hij helemaal weg zou vallen.
Overall: goede kleuren en contrast, mooie dieptewerking door een goed lijnenspel.
@Sjaak
Clichee maar goed en superstrak.
@Jeroenz18
Ik ga met met je eigen kritiek.
@wolver1ne
Prima licht. Voor de rest niet echt bijzonder.
Net een testcaseje gemaakt van de 'City of Arts and Sciences' in Valencia waar deze platen imo niet meteen bij pasten, maar ik wilde ze jullie toch niet onthouden. Allemaal details van het wetenschapsmuseum 'Principe Felipe'.
1.

2.

3.

4.

@jeroenz: je eigen kritiek ga ik in mee, het patroon in de koepel komt er lekker uit.
@wolver1ne: een hoop architectuur inderdaad, maar daar houdt het ook wel op...
1.

2.

3.

4.

@jeroenz: je eigen kritiek ga ik in mee, het patroon in de koepel komt er lekker uit.
@wolver1ne: een hoop architectuur inderdaad, maar daar houdt het ook wel op...
[ Voor 4% gewijzigd door WhiskyPhreak op 14-04-2009 23:24 . Reden: plaatjes doen het weer! ]
Erg laat maar wat een mooie foto. Backgrounded!Exigence schreef op maandag 05 januari 2009 @ 23:21:
[afbeelding]
Klik voor grotere versies op Flickr
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Torre agbar, dat ding noemen ze toch 'de dildo van barcelona' ?Verwijderd schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 11:24:
Hier nog een foto van mij. Anders dan de andere, maar van dezelfde dag
Hotel Diagonal met Torre Agbar er achter.
[afbeelding]
| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |
Verwijderd
El penne inderdaadpsyBSD schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 16:25:
[...]
Torre agbar, dat ding noemen ze toch 'de dildo van barcelona' ?
@WhiskyPhreak: Qua architectuur mooi! Ook goed vastgelegd, maar niet heel speciaal. 1 vind ik qua compositie heel aardig, belichting wat minder. Komt wat flets over. 4 vind ik wat belichting, kleuren en contrast betreft heel aardig.
@F. Jacobse: Ik mis de onderkant? Wel een mooi dak, maar deze architectuur leent zich wat minder voor een abstractere foto, vind ik.
Een paar vierkanten vanuit Enschede:
1.
2.
3.
@F. Jacobse: Ik mis de onderkant? Wel een mooi dak, maar deze architectuur leent zich wat minder voor een abstractere foto, vind ik.
Een paar vierkanten vanuit Enschede:
1.
![]() |
2.
![]() |
3.
![]() |
[ Voor 7% gewijzigd door Laurens op 22-04-2009 23:17 ]
Verwijderd
Laurens: Mooie overzicht foto's die het goed doen in een brochure 
Ik heb een aantal gebouwen 'op de wachtlijst' staan, maar ik wacht nog op het juiste licht, vandaar hier een architectuur foto die een beetje anders is dan dat ik normaal fotografeer. Zelf vind het zelf erg fijn en het blijft toch architectuur
Ik heb een aantal gebouwen 'op de wachtlijst' staan, maar ik wacht nog op het juiste licht, vandaar hier een architectuur foto die een beetje anders is dan dat ik normaal fotografeer. Zelf vind het zelf erg fijn en het blijft toch architectuur

@Laurens: Paar van je laatste foto's zijn misschien een tikkeltje flets. Terwijl die eerdere serie dat eigenlijk niet heeft.
@WhiskeyFreak: een hele mooi serie. Met name 2 en 3 zijn erg mooi.
Vanmiddag een paar foto's, de foto's zijn nabewerkt met Lightroom. De lucht wat oppept en teven de lumination wat teruggezet omdat het erg hard licht was vanmiddag.
1)

2)

3)

4)

5)
@WhiskeyFreak: een hele mooi serie. Met name 2 en 3 zijn erg mooi.
Vanmiddag een paar foto's, de foto's zijn nabewerkt met Lightroom. De lucht wat oppept en teven de lumination wat teruggezet omdat het erg hard licht was vanmiddag.
1)

2)

3)

4)

5)

[ Voor 13% gewijzigd door jant op 10-05-2009 21:47 . Reden: Genummerd en 2 toegevoegd ]
Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8
Vers van de pers 
Paleiskwartier 's-Hertogenbosch
Paleiskwartier 's-Hertogenbosch

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8
It has been done before 
Maar, erg netjes gebalanceerd qua daglicht / kunstlicht achter de ramen.
Compositie ook netjes.
Maar, erg netjes gebalanceerd qua daglicht / kunstlicht achter de ramen.
Compositie ook netjes.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
@jspr: mooie plaat! lekker zwart-wit, op groter formaat komt hij er nog beter uit!
@jant: met flets bedoel je weinig kleur en/of contrast-arm?
over jouw foto's: Ik zie wel dat je even hebt nagedacht over je composities, maar het is het allemaal net niet. Tis allemaal net wat scheef en niet echt iets rechts in te ontdekken. Lucht is wel mooi blauw! Belichting en contrast verder ook goed.
1: Of symmetrisch, of niet, nu komt hij wat scheef over.
2: Ik weet niet echt waar ik moet kijken. Misschien dat een andere uitsnede het hier beter doet. Hij is ook wel heel erg scheef, dat is op zich niet erg, maar dan zou ik meer voor een "abstractere" foto gaan.
3: Die trapleuning stoort me behoorlijk, waarschijnlijk bedoelt voor meer diepte werking, vind het hier niet echt lekker.
4: Had sterk kunnen zijn als hij echt recht was. Als je Photoshop gebruikt, dan is dat daar nog wel te corrigeren.
5: Deze doet het voor mij ook niet. Tis net niet echt en net niet scheef, daardoor komt het wat slordig over.
Kortom: Bewerking in Lightroom is geslaagd . Compositioneel vind ik ze niet zo sterk.
@jant: Deze foto doet het voor mij een stuk beter dan je vorige 5. De belichting is prima! de lucht is goed. Compositioneel vind ik hem zeker niet slecht. Minder vind ik de perspectiefvorming, doordat je de camera iets de lucht in hebt gericht, hierdoor zijn verticale lijnen niet meer verticaal. De hoek linksonder stoort een beetje. Zonder voorgrond, maar met de weerspiegeling in het water als voorgrond, was hij sterker geweest, denk ik.
Twee foto's van de Scholingsboulevard in Enschede:
1. klik hier voor groter
2. klik hier voor groter
@jant: met flets bedoel je weinig kleur en/of contrast-arm?
over jouw foto's: Ik zie wel dat je even hebt nagedacht over je composities, maar het is het allemaal net niet. Tis allemaal net wat scheef en niet echt iets rechts in te ontdekken. Lucht is wel mooi blauw! Belichting en contrast verder ook goed.
1: Of symmetrisch, of niet, nu komt hij wat scheef over.
2: Ik weet niet echt waar ik moet kijken. Misschien dat een andere uitsnede het hier beter doet. Hij is ook wel heel erg scheef, dat is op zich niet erg, maar dan zou ik meer voor een "abstractere" foto gaan.
3: Die trapleuning stoort me behoorlijk, waarschijnlijk bedoelt voor meer diepte werking, vind het hier niet echt lekker.
4: Had sterk kunnen zijn als hij echt recht was. Als je Photoshop gebruikt, dan is dat daar nog wel te corrigeren.
5: Deze doet het voor mij ook niet. Tis net niet echt en net niet scheef, daardoor komt het wat slordig over.
Kortom: Bewerking in Lightroom is geslaagd . Compositioneel vind ik ze niet zo sterk.
@jant: Deze foto doet het voor mij een stuk beter dan je vorige 5. De belichting is prima! de lucht is goed. Compositioneel vind ik hem zeker niet slecht. Minder vind ik de perspectiefvorming, doordat je de camera iets de lucht in hebt gericht, hierdoor zijn verticale lijnen niet meer verticaal. De hoek linksonder stoort een beetje. Zonder voorgrond, maar met de weerspiegeling in het water als voorgrond, was hij sterker geweest, denk ik.
Twee foto's van de Scholingsboulevard in Enschede:
1. klik hier voor groter
![]() |
2. klik hier voor groter
![]() |
[ Voor 20% gewijzigd door Laurens op 15-05-2009 01:52 ]
Verwijderd
jant: Aardig dat je ook op mijn foto een reactie geeft 
1: Mooie abstracte foto, alleen had ik hem meer symmetrisch geplaatst voor het evenwicht in de foto
2 & 3: Ik vind de kijkhoeken niet prettig kijken, en wat Laurens zegt dat er geen rustpunt in de foto zit.Verder zou ik de foto's nog maals maken met de zon op een andere stand zodat het gebouw wat meer uitgelicht is aan deze kant en je andere schaduwen krijgt. Het wit aan de voorkant is erg mooi om met een schaduw te bedekken.
4: Wederom ga ik mee met het commentaar van Laurens. Bij architectuur, zeker als je zuper strakke lijnen gaat fotograferen, is het gewenst om zo veel mogelijk alle lensvervorming er uit te halen.
5: En wederom ga ik mee met het commentaar van Laurens (ik denk dat wij redelijk een zelfde kijk hebben op architectuur fotografie). De schuine lijn kan prima, maar dan moeten de lijnen onder het dak wel exact horizontaal aan de onderkant van de foto lopen. Nu lijkt alles schots en scheef te lopen namelijk.
6: Nette avondfoto, en mooi de reflecties, maar wederom het perspectief wat niet lekker kijkt.
@ Laurens: Een designbuerau in opdracht van de TMB (het gemeentelijk vervoersbedrijf hier in Barcelona) heeft mij benaderd om deze foto en twee andere foto's van mij te publiceren in een magazine over de metro. Ik ben uitermate content hiermee
1: Keurige foto's dit. Her oranje spat van het scherm, maar ht is niet oversaturated. Erg goed dat alle zonneschermen op gelijkte hoogte staan (dat is vaak anders namelijk). Verder niks op aan te merken
Hier een foto van het Globalia ME hotel aan Av. Diagonal/Pere IV. Ontworpen door Dominique Perault.
Normaal heb ik een hekel aan flares en solar spots, maar hier vind ik de flare, hoe groot ook, niet storen

1: Mooie abstracte foto, alleen had ik hem meer symmetrisch geplaatst voor het evenwicht in de foto
2 & 3: Ik vind de kijkhoeken niet prettig kijken, en wat Laurens zegt dat er geen rustpunt in de foto zit.Verder zou ik de foto's nog maals maken met de zon op een andere stand zodat het gebouw wat meer uitgelicht is aan deze kant en je andere schaduwen krijgt. Het wit aan de voorkant is erg mooi om met een schaduw te bedekken.
4: Wederom ga ik mee met het commentaar van Laurens. Bij architectuur, zeker als je zuper strakke lijnen gaat fotograferen, is het gewenst om zo veel mogelijk alle lensvervorming er uit te halen.
5: En wederom ga ik mee met het commentaar van Laurens (ik denk dat wij redelijk een zelfde kijk hebben op architectuur fotografie). De schuine lijn kan prima, maar dan moeten de lijnen onder het dak wel exact horizontaal aan de onderkant van de foto lopen. Nu lijkt alles schots en scheef te lopen namelijk.
6: Nette avondfoto, en mooi de reflecties, maar wederom het perspectief wat niet lekker kijkt.
@ Laurens: Een designbuerau in opdracht van de TMB (het gemeentelijk vervoersbedrijf hier in Barcelona) heeft mij benaderd om deze foto en twee andere foto's van mij te publiceren in een magazine over de metro. Ik ben uitermate content hiermee
1: Keurige foto's dit. Her oranje spat van het scherm, maar ht is niet oversaturated. Erg goed dat alle zonneschermen op gelijkte hoogte staan (dat is vaak anders namelijk). Verder niks op aan te merken
Hier een foto van het Globalia ME hotel aan Av. Diagonal/Pere IV. Ontworpen door Dominique Perault.
Normaal heb ik een hekel aan flares en solar spots, maar hier vind ik de flare, hoe groot ook, niet storen

@WhiskyPhreak: mooie aanvulling op je case. 1, 3 en 4 zijn qua compositie, licht en nabewerking gewoon dik in orde. Nummer 2 vind ik er wat buiten vallen ( te rommelig).
@ Laurens: nr 1 is top! 2 vind ik een wat rommelige compositie hebben. Ook de witte vlek bij de boom stoort. Nummer 3 is erg vreemd in lichtintensiteit (nd-grad?).
@ jspr: fijne lijntjes! Je wordt er goed ingetrokken.
@ jant: 1) lekker scherp. 2) schuine vind ik niets toevoegen. Doet afbreuk aan de foto. 3) Speelse compositie. De leuning vind ik echter te prominent in beeld. Ook jammer van het stukje blauw rechtsboven. 4) let op je horizontale lijn. 5) zie 4. Als je dat fixed, dan heb je een prima plaat.
@ jant: Mooie kleuren. Jammer van de balustrade, ik had liever een volledige reflectie gezien. Daarnaast wil ik je adviseren om de convergerende lijnen nog even rechttrekken om het beeld echt strak te maken.
@ Laurens: felle kleurtjes. Bijna te veel. Voor de rest goede composities, 2 is ook erg leuk.
@ jspr: Mooi! Lekker scherp, goede lijnen en de zon + flair maken het wat speels.

@ Laurens: nr 1 is top! 2 vind ik een wat rommelige compositie hebben. Ook de witte vlek bij de boom stoort. Nummer 3 is erg vreemd in lichtintensiteit (nd-grad?).
@ jspr: fijne lijntjes! Je wordt er goed ingetrokken.
@ jant: 1) lekker scherp. 2) schuine vind ik niets toevoegen. Doet afbreuk aan de foto. 3) Speelse compositie. De leuning vind ik echter te prominent in beeld. Ook jammer van het stukje blauw rechtsboven. 4) let op je horizontale lijn. 5) zie 4. Als je dat fixed, dan heb je een prima plaat.
@ jant: Mooie kleuren. Jammer van de balustrade, ik had liever een volledige reflectie gezien. Daarnaast wil ik je adviseren om de convergerende lijnen nog even rechttrekken om het beeld echt strak te maken.
@ Laurens: felle kleurtjes. Bijna te veel. Voor de rest goede composities, 2 is ook erg leuk.
@ jspr: Mooi! Lekker scherp, goede lijnen en de zon + flair maken het wat speels.

@jspr: ik vind die zon wel een goede toevoeging, maar ik vind de flare toch wel afbreuk aan de plaat doen. Ik zou hem waarschijnlijk wat krapper kaderen (boven en rechts een stukje eraf).
@bbe: die eerste vind ik niet echt lekker kijken, maar die 2e is wel fijn! Ik zou geloof ik wel de camera iets meer naar links hebben gedraaid (maar ken de situatie ter plaatse niet)
Niet origineel, maar blijft toch wel een mooie brug
@bbe: die eerste vind ik niet echt lekker kijken, maar die 2e is wel fijn! Ik zou geloof ik wel de camera iets meer naar links hebben gedraaid (maar ken de situatie ter plaatse niet)

Mooie abstracte plaat met een heerlijke bewerking!Herrick schreef op maandag 08 juni 2009 @ 11:19:
@jspr: ik vind die zon wel een goede toevoeging, maar ik vind de flare toch wel afbreuk aan de plaat doen. Ik zou hem waarschijnlijk wat krapper kaderen (boven en rechts een stukje eraf).
[afbeelding]
Je hebt helemaal gelijk. Alleen probleem met jou is dat ik dan toch dat ik vaak alleen maar kan vervallen in complimenten.Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2009 @ 11:10:
jant: Aardig dat je ook op mijn foto een reactie geeft [afbeelding]
Over de rechtheid van mijn foto's dat is inderdaad iets waar ik mee worstel. Waar ik vroeg mij richtte op het horizontaal krijgen van de foto's, richt me tegenwoordig op het verticaal krijgen van mijn foto's. Dat lijkt iets beter te gaan, maar tips op dat gebied zijn welkom.
[ Voor 33% gewijzigd door jant op 08-06-2009 22:09 ]
Zorg dat je de foto tijdens het maken al zo verticaal (en horizontaal) mogelijk hebt. Richt op iets wat even hoog zit als je camera. (Voor sommige mensen is dat een deur, voor sommigen de deurklink en voor weer anderen ergens er tussen injant schreef op maandag 08 juni 2009 @ 22:05:
[...]
Je hebt helemaal gelijk. Alleen probleem met jou is dat ik dan toch dat ik vaak alleen maar kan vervallen in complimenten.In dit geval heb ik het dan over de foto met de rolband. De flare op die foto vind ik niet zo.
Over de rechtheid van mijn foto's dat is inderdaad iets waar ik mee worstel. Waar ik vroeg mij richtte op het horizontaal krijgen van de foto's, richt me tegenwoordig op het verticaal krijgen van mijn foto's. Dat lijkt iets beter te gaan, maar tips op dat gebied zijn welkom.
Mocht je nou niet verder naar achteren kunnen (of willen omdat je compositie dan minder wordt) en de foto daardoor niet verticaal kunnen krijgen, dan is een beetje perspectiefvorming altijd wel te corrigeren in Photoshop. Zorg echter wel dat je het midden van je foto zo verticaal mogelijk hebt. Doordat je de foto verticaal neemt, heb je vaak veel ruimte aan de onderkant, dit kan je er uiteraard (gedeeltelijk) afcroppen.
Verwijderd
@ Herrick: wat en supervette plaat zeg! Het contrast tussen brug en lucht is echt prachtig! Ik ben nieuw in dit topic en heb net een paar pagina's gekeken.. Jouw foto's spreken mij wel heel erg aan..
Hier eentje van mij. Het museum voor hedendaagse kunst in Barcelona, gemaakt tijdens een bezoek aan forumlid jspr..
Hier eentje van mij. Het museum voor hedendaagse kunst in Barcelona, gemaakt tijdens een bezoek aan forumlid jspr..

Verwijderd
@Herrick: Mooie lucht! Je foto is erg mooi geworden.
@harmrhebergen: Het is wel echt kunst, mooie foto hoor. Maar wat is het ? gebouw? Of plateau
.
Heb zelf ook wat foto's gemaakt in Berlijn. (Nu nog tijdelijk met een Canon cameratje, geen profesionele grote).

Allemaal klikbaar. Niks nabewerkt!
@harmrhebergen: Het is wel echt kunst, mooie foto hoor. Maar wat is het ? gebouw? Of plateau
Heb zelf ook wat foto's gemaakt in Berlijn. (Nu nog tijdelijk met een Canon cameratje, geen profesionele grote).

Allemaal klikbaar. Niks nabewerkt!
[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2009 23:21 ]
Verwijderd
@jspr, mooi strak opnieuw. De flare is leuk maar ik twijfel er toch wat bij 
@harmrhebergen, interessant hoe een deel van een gebouw totaal uit zijn context wordt gerukt, waardoor het beeld voor de kijker echt volledig vrij te interpreteren is! Geslaagde plaat wat mij betreft:)
Hier enkele van mij in Parijs

@harmrhebergen, interessant hoe een deel van een gebouw totaal uit zijn context wordt gerukt, waardoor het beeld voor de kijker echt volledig vrij te interpreteren is! Geslaagde plaat wat mij betreft:)
Hier enkele van mij in Parijs

Verwijderd
het is een deel van het MACBA, het museum voor hedendaagse kunsten in Barcelona.. Echt een prachtig gebouw..
@ janvb: die zijn ook echt geniaal zeg! hele mooie vlakverdeling in beide platen!
@ royal_noob: niet slecht, maar ook niet helemaal mijn ding. Eerste compositie vind ik niet spannend genoeg en de 2e komt toch vrij donker over.. gezien de camera en de combi diafragma/sluitertijd denk ik dat je deze uit de hand geschoten hebt.. Statief kan uitkomst bieden..
Hier nog 1 van mij. Een plafond in een verlaten sanatorium in oost duitsland.
@ janvb: die zijn ook echt geniaal zeg! hele mooie vlakverdeling in beide platen!
@ royal_noob: niet slecht, maar ook niet helemaal mijn ding. Eerste compositie vind ik niet spannend genoeg en de 2e komt toch vrij donker over.. gezien de camera en de combi diafragma/sluitertijd denk ik dat je deze uit de hand geschoten hebt.. Statief kan uitkomst bieden..
Hier nog 1 van mij. Een plafond in een verlaten sanatorium in oost duitsland.

janvb, wat een prachtplaten. nummertje 1 is Le Grande Arche, en nummertje 2 toch het gebouw van EDF? Mooi gedaan en heerlijk contrast.
Verwijderd
Harm: Macba is gewoon een perfect gebouw om dit soort abstracte foto's te maken. De volgende keer dat je weer hier bent gaan we er nog wel een keer heen.
Royal_noob3: Foto 1 vind ik wel oke, maar het zou interessanter zijn wanneer je de toren uit het midden had geplaatst.
janvb: Zoals ook al op OMT vind ik het wederom erg fijne foto's :-)
Harm: Erg fijne foto van dit plafond (had ik ook al op Flickr gemeld)
Hier dan weer eens een foto van mijn hand.
Puente Bac de Roda (Calatrava) Barcelona
Royal_noob3: Foto 1 vind ik wel oke, maar het zou interessanter zijn wanneer je de toren uit het midden had geplaatst.
janvb: Zoals ook al op OMT vind ik het wederom erg fijne foto's :-)
Harm: Erg fijne foto van dit plafond (had ik ook al op Flickr gemeld)
Hier dan weer eens een foto van mijn hand.
Puente Bac de Roda (Calatrava) Barcelona

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2009 00:14 ]
Had ze al gezien op flickr. hippe poep!
Ik moet echt ook eens naar BCN, liefst meteen een maandje ofzo en dan combineren met een taalcursus Spaans om dat wat te verbeteren...
Ik moet echt ook eens naar BCN, liefst meteen een maandje ofzo en dan combineren met een taalcursus Spaans om dat wat te verbeteren...
Verwijderd
Moet je zeker doen, al is het hier in de stad niet echt 'puur' Castellano wat er gesproken wordt vanwege de hoeveelheid Catalaans en andere import talen.
Geslaagde test, geeft een leuk effect!
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
@Herrick: mooi fragment. Het beeld moet het helaas wel teveel hebben van de nabewerking.
@harmrhebergen: gewoon goed!
@Royal_Noob3: beetje klein en donker. De compositie is ook wat saai. Met een beetje nabewerking kan je er nog wat meer van maken.
@janvb: Mooi. Lekker scherp en goed in de hoek uitgekomen. Goede nabewerking ook!
@harmrhebergen:Mooi symmetrisch, voor de rest niet echt veel eer aan te behalen.
@jspr: goede uitsnede, nabewerking en compositie.
@jspr2: goede uitsnede, nabewerking en compositie.
@jspr3: goede uitsnede, nabewerking en compositie.
Gaaf zo'n ND-filter!
@jspr4: leuk doorkijkje via de pijl naar 'het licht'.
Een paar details (commercieel werk):
1)

2)

3)
@harmrhebergen: gewoon goed!
@Royal_Noob3: beetje klein en donker. De compositie is ook wat saai. Met een beetje nabewerking kan je er nog wat meer van maken.
@janvb: Mooi. Lekker scherp en goed in de hoek uitgekomen. Goede nabewerking ook!
@harmrhebergen:Mooi symmetrisch, voor de rest niet echt veel eer aan te behalen.
@jspr: goede uitsnede, nabewerking en compositie.
@jspr2: goede uitsnede, nabewerking en compositie.
@jspr3: goede uitsnede, nabewerking en compositie.
@jspr4: leuk doorkijkje via de pijl naar 'het licht'.
Een paar details (commercieel werk):
1)

2)

3)

jspr, kan je ook lelijke foto's maken? (voor degenen die het niet snappen, dit is dus een compliment)
Verwijderd
BBE: Goed werk Mark, niks op aan te merken (had ik ook al gezegd op Flickrt)
timyoung: Mijn opa zei altijd: "Jongen, het is geven en nemen" (ik doel hiermee op het geven van commentaar)
Nog eentje dan?
timyoung: Mijn opa zei altijd: "Jongen, het is geven en nemen" (ik doel hiermee op het geven van commentaar)
Bedankt voor het complimentAmplified schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 17:03:
jspr, kan je ook lelijke foto's maken? (voor degenen die het niet snappen, dit is dus een compliment)
Nog eentje dan?

jspr; gewoon weer sterk bezig man. Mooi.
BBE: 3 is me net niet helemaal recht? stoort me wat. Ook had ik hier liever iets meer ruimte boven en minder ruimte rechts gezien van de deur (?) Is een gevoel. 1 is netjes. 2 vind ik erg mooi, minimalistisch.
Tim: veels te veel sharpening man, doe eens minder. 1 is wel ok, maar veels te krap wat mij betreft. 2 komt mij niet scherp over (waarschijnlijk te weinig lokaal contrast), de balk is me te groot en de naad ervan is niet in het midden.
BBE: 3 is me net niet helemaal recht? stoort me wat. Ook had ik hier liever iets meer ruimte boven en minder ruimte rechts gezien van de deur (?) Is een gevoel. 1 is netjes. 2 vind ik erg mooi, minimalistisch.
Tim: veels te veel sharpening man, doe eens minder. 1 is wel ok, maar veels te krap wat mij betreft. 2 komt mij niet scherp over (waarschijnlijk te weinig lokaal contrast), de balk is me te groot en de naad ervan is niet in het midden.
@timyoung
Die eerste lijkt wel CGI. Ik hou er wel van!
@Jspr
De eerste lelijke foto van jou moet ik ook nog tegenkomen. Zowel hier als op DPZ. Altijd erg strak en verzorgd!
Eerste post van mij hier:
Riva-toren in het Paleiskwartier, `s-Hertogenbosch
@Jspr
De eerste lelijke foto van jou moet ik ook nog tegenkomen. Zowel hier als op DPZ. Altijd erg strak en verzorgd!

[ Voor 15% gewijzigd door Trasos op 26-08-2009 22:44 ]
jspr: Mooie foto, ligt inval is echt prachtig.
Trasos: Leuke compositie. grappig die schaduw zo.
Vanuit de auto a 120 km/h.

Dubbelpost sorry.
[ Voor 91% gewijzigd door fr3z op 30-08-2009 10:58 ]
@Jspr,Trasos schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 22:35:
@timyoung
@Jspr
[afbeelding]
Jou foto's zijn op zo'n manier genomen dat het uitnodigt om deze in het echt te gaan bezoeken.
@Trasos,
Ik zou deze ietsjes meer naar rechts gedraaid hebben zodat het linker schuine vlak wat mee gelijk zo zijn als het rechter
Verwijderd
Bedankt voor de reacties:-)
De plekken waar ik fotografeer zijn allemaal goed te vinden en te bereiken hier in de stad. Mocht je een keer naar Barlcelona komen stuur dan een pm of email dan kan ik zeggen waar je wat kunt vinden.
De plekken waar ik fotografeer zijn allemaal goed te vinden en te bereiken hier in de stad. Mocht je een keer naar Barlcelona komen stuur dan een pm of email dan kan ik zeggen waar je wat kunt vinden.
Een zoveelste bewijs dat gebouwen niet beletterd zouden moeten worden door onbenullen...fr3z schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 10:58:
jspr: Mooie foto, ligt inval is echt prachtig.
[afbeelding]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

@fr3z: Vind er niet zoveel aan? Maar misschien zie ik het gewoon even niet .. is al laat en mn ogen zijn vast moe
@trasos: Mooi! Diagonale compositie, maar het oogt heel recht omhoog
@jspr: rot toch op met die foto's van je.. Dankzij jou lijken wij meteen hardstikke slecht! (
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
@jspr: hele fijne kleuren en compositie. Er zit een mooie diepte in!
@quadn: dank voor je commentaar. Het is een deur idd.
@trasos: op zichzelf een prima beeld. Prima nabewerkt en een onverwachte compositie. Toch houd ik niet erg van de omhoog geschoten beelden. Het komt op mij vaak wat geforceerd over.
@fr3z: Eigenlijk hetzelfde commentaar als je voorganger. De naam (lijkt het onderwerp van het beeld te zijn) staat wel erg centraal in het beeld.
@link0007: Jammer van de flare en de ruis. De compositie had ook beter gekund; je lijkt nu tussen symmetrie en a-symmetrie in te hangen.
Wat meer contextbeelden van mij:
1)
2)
3)
@quadn: dank voor je commentaar. Het is een deur idd.
@trasos: op zichzelf een prima beeld. Prima nabewerkt en een onverwachte compositie. Toch houd ik niet erg van de omhoog geschoten beelden. Het komt op mij vaak wat geforceerd over.
@fr3z: Eigenlijk hetzelfde commentaar als je voorganger. De naam (lijkt het onderwerp van het beeld te zijn) staat wel erg centraal in het beeld.
@link0007: Jammer van de flare en de ruis. De compositie had ook beter gekund; je lijkt nu tussen symmetrie en a-symmetrie in te hangen.
Wat meer contextbeelden van mij:
1)
![]() |
2)
![]() |
3)
![]() |
@harm: Mooi strak!
@janvb: 1 vind ik het sterkst! 2 ook niet slecht, maar wel minder.
@harm2: Goed uitgevoerd, maar verder niet echt spannend.
@jspr: Mooi clean! Goede zwart-wit omzetting ook!
@jspr2: Fijne kleurtjes en mooi licht!
@jspr3: Experiment geslaagd! Hij zou van mij wat minder kleur en meer contrast mogen hebben, maar ook zo heel fraai
@jspr4: Niet direct waar ik aan denk bij een architectuurfoto, mooie (scherpte)diepte!
@BBE: 2 en 3 zijn het sterkst! 1 wat minder, maar je opdrachtgever is er vast blij mee
@Tim: beiden niet echt sterk. 1 is wat donker aan de onderkant en de compo is niet echt fijn. Bij 2 is die horizontale balk wel heel erg in beeld!
jspr5: Nice! Mooi licht! fijne diepte!
@Trasos: Niet slecht, maar ook niet echt boeiend. Voor mijn gevoel wordt het beeld rechts nogal afgekapt.
@fr3z: Leuk omdat ie vanuit de auto is genomen, maar wel een beetje simpel en niet abstract genoeg.
@link0007: Compo is niet echt mijn ding. Hij is ook nogal geel maar dat komt dor de kleur van het licht? Verder wel fijn blauw
@BBE: 1 is nogal rommelig, maar laat wel de context zien. 2 heeft een fijne lucht en prima compo! Ook in kleur beschikbaar? 3: Fijne lucht en mooi zwart-wit!
Weer eens wat van mijn kant:
groter
groter
@janvb: 1 vind ik het sterkst! 2 ook niet slecht, maar wel minder.
@harm2: Goed uitgevoerd, maar verder niet echt spannend.
@jspr: Mooi clean! Goede zwart-wit omzetting ook!
@jspr2: Fijne kleurtjes en mooi licht!
@jspr3: Experiment geslaagd! Hij zou van mij wat minder kleur en meer contrast mogen hebben, maar ook zo heel fraai
@jspr4: Niet direct waar ik aan denk bij een architectuurfoto, mooie (scherpte)diepte!
@BBE: 2 en 3 zijn het sterkst! 1 wat minder, maar je opdrachtgever is er vast blij mee
@Tim: beiden niet echt sterk. 1 is wat donker aan de onderkant en de compo is niet echt fijn. Bij 2 is die horizontale balk wel heel erg in beeld!
jspr5: Nice! Mooi licht! fijne diepte!
@Trasos: Niet slecht, maar ook niet echt boeiend. Voor mijn gevoel wordt het beeld rechts nogal afgekapt.
@fr3z: Leuk omdat ie vanuit de auto is genomen, maar wel een beetje simpel en niet abstract genoeg.
@link0007: Compo is niet echt mijn ding. Hij is ook nogal geel maar dat komt dor de kleur van het licht? Verder wel fijn blauw
@BBE: 1 is nogal rommelig, maar laat wel de context zien. 2 heeft een fijne lucht en prima compo! Ook in kleur beschikbaar? 3: Fijne lucht en mooi zwart-wit!
Weer eens wat van mijn kant:
groter
![]() |
groter
![]() |
@ Laurens: dank voor je uitgebreide commentaar. Wat betreft het detailshot nr 1, de opdrachtgever is er idd blij mee :-) Ik vind de combinatie tussen oud en nieuw juist erg mooi.
Contextfoto nr 1 is misschien idd wat te rommelig voor een 'architectuurfoto'. Het is eigenlijk een beeld in een reeks (van ver af tot dichtbij). Nr 2 in kleur: http://www.flickr.com/photos/markskiekjes/3832918323/
Jouw interieurshots zijn dikke prima. Goed bezig! Per foto nog wat kleine puntjes, hopelijk heb je er wat aan:
1) Ik vind de beëindiging aan de linkerkant wat rommelig. De paal staat prominent in beeld en er is links van net te weinig ruimte om het beeld rustig te beëindigen. Het plafond is, eveneens bij nr 2, wat vlekkerig.
2) Moeilijk shot. Vooral met die bank zo prominent in het midden. Ik zou denk ik gezocht hebben naar een compositie waar die bank wat minder het onderwerp zou zijn.
Om in het interieur te blijven:
1)
Ik zou eigenlijk de flare nog weg moeten werken...
2)
Misschien net een beetje te licht buiten...Zou ik nog wel kunnen compenseren in Photoshop.
3)
Ik heb getwijfeld tussen de tafel in het midden of de kap symmetrisch. Maar eigenlijk moet de tafel gewoon verplaatst worden
Contextfoto nr 1 is misschien idd wat te rommelig voor een 'architectuurfoto'. Het is eigenlijk een beeld in een reeks (van ver af tot dichtbij). Nr 2 in kleur: http://www.flickr.com/photos/markskiekjes/3832918323/
Jouw interieurshots zijn dikke prima. Goed bezig! Per foto nog wat kleine puntjes, hopelijk heb je er wat aan:
1) Ik vind de beëindiging aan de linkerkant wat rommelig. De paal staat prominent in beeld en er is links van net te weinig ruimte om het beeld rustig te beëindigen. Het plafond is, eveneens bij nr 2, wat vlekkerig.
2) Moeilijk shot. Vooral met die bank zo prominent in het midden. Ik zou denk ik gezocht hebben naar een compositie waar die bank wat minder het onderwerp zou zijn.
Om in het interieur te blijven:
1)
![]() |
Ik zou eigenlijk de flare nog weg moeten werken...
2)
![]() |
Misschien net een beetje te licht buiten...Zou ik nog wel kunnen compenseren in Photoshop.
3)
![]() |
Ik heb getwijfeld tussen de tafel in het midden of de kap symmetrisch. Maar eigenlijk moet de tafel gewoon verplaatst worden
Afgelopen maandag een feestje gefotografeerd tbv het bereiken van het hoogste punt van een markant gebouw in Groningen. Ze hadden ook een modelwoning ingericht; helaas was ik er niet om die te fotograferen. Toch, ondanks dat de omstandigheden verre van ideaal waren, nog even vlug wat foto's geschoten. Ze zijn volgens mij iig wel goed genoeg om hier te showen, zo blijft het topic tenminste ook nog wat leven
:
1)
2)
3)
4)
1)
![]() |
2)
![]() |
3)
![]() |
4)
![]() |
Maar weer eens een poging om dit topic wat levendiger te krijgen:
1) Exterieur
2) Detail
3) Interieur
Meer: http://www.flickr.com/pho...ekjes/tags/woonhuis/show/
1) Exterieur
![]() |
2) Detail
![]() |
3) Interieur
![]() |
Meer: http://www.flickr.com/pho...ekjes/tags/woonhuis/show/
@BBE: Zijn wel super toffe foto's, vooral de eerste twee, waar het uitzicht laat zien hoe hoog het daadwerkelijk is. Lijkt erop dat ze het uitzicht wilden gebruiken als deel van de inrichting.
offtopic:
Welk gebouw is het eigenlijk. Ik herken in de verte wel wat hoogbouw uit het zuiden van de stad, maar het water komt me niet echt bekend voor... Hoornsemeer?
Welk gebouw is het eigenlijk. Ik herken in de verte wel wat hoogbouw uit het zuiden van de stad, maar het water komt me niet echt bekend voor... Hoornsemeer?
is dit gewoon ontzettend vroeg/laat genomen of wat?
wel weer lekker, alleen in het midden, boven het donkere deel vind ik een beetje jammer
toen ik 2 weken terug in Barcelona was (vooral de groene lijn, onder de ramblas door zeg maar) was het constant druk.
wel weer lekker, alleen in het midden, boven het donkere deel vind ik een beetje jammer
toen ik 2 weken terug in Barcelona was (vooral de groene lijn, onder de ramblas door zeg maar) was het constant druk.
[ Voor 20% gewijzigd door Amplified op 15-11-2009 19:44 ]
Verwijderd
Dit is ook bijna aan het einde van de groene lijn om een uurtje of 16:00. Bij Liceu (onder Las Ramblas) is het inderdaad praktisch onmogelijk om geen personen op de foto te krijgen.
Dank allen.
@Jspr: mooi symmetrisch. Er zit ook een erg fijne dynamiek in de plaat.
@GuitarWeed; De Tasmantoren (Oostersluis).
@Jspr: mooi symmetrisch. Er zit ook een erg fijne dynamiek in de plaat.
@GuitarWeed; De Tasmantoren (Oostersluis).
Mooie kleuren en leuk perspectief door die schuine lijnen.
De onderkant had wat meer afgesneden worden lijkt me.
De onderkant had wat meer afgesneden worden lijkt me.
@BBE: mooie foto's! Kunnen zo in een magazine. Volgens mij zijn het wel allemaal HDR? Aangezien je zowel binnen (ook in de schaduwgebieden) nog zoveel detail ziet, terwijl je buiten ook geen overbelichting ziet. In dat geval heel subtiel gedaan! Erg mooi 
@jspr: Strak! Mooie compositie, strakke lijnen! Like it!
@Mute: Goede foto. Op een of andere manier mist er nog wel wat aan... misschien zijn het de lichten in tussen de twee 'torens'... de rij is onderbroken... dat is jammer... maar daar kun jij niets aan doen
Verder technisch prima, alhoewel ik 'm in groot formaat vind ik de kleur niet helemaal lekker weg kijken...
@jspr: Strak! Mooie compositie, strakke lijnen! Like it!
@Mute: Goede foto. Op een of andere manier mist er nog wel wat aan... misschien zijn het de lichten in tussen de twee 'torens'... de rij is onderbroken... dat is jammer... maar daar kun jij niets aan doen
Not being paranoid doesn't mean nobody is following you...
Verwijderd
@BBE: Die platen zouden zo in een architectuurblad kunnen komen te staan
Zeer nette platen met goede kleuren en belichting.
@Trasos: Zeer creatieve compositie. Convergerende verticalen werken goed hier
Zo zie je maar weer dat alle regels overtreden kunnen worden.
Eentje van mij, genomen in Maastricht:
@Trasos: Zeer creatieve compositie. Convergerende verticalen werken goed hier
Eentje van mij, genomen in Maastricht:

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2009 21:29 ]
@iKremers
Nette foto! Misschien aan de onderkant iets meer croppen?
Is deze met een echte tilt & shift objectief geschoten of is het softwarematig aangepast?
Nette foto! Misschien aan de onderkant iets meer croppen?
Is deze met een echte tilt & shift objectief geschoten of is het softwarematig aangepast?
Verwijderd
Hmm, nu je het zegt
Eigenlijk had ik de hele trap willen hebben, maar dt is niet gelukt. Daarnaast ben ik ook een stuk kwijtgeraakt door de lenscorrectie, die ik softwarematig via ptlens heb uitgevoerd. Een tilt-shift lens vind ik iets te duur
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2009 23:41 ]
@IKremer: thnx!
Jouw plaat is lekker recht, geen vervelende perspectiefvervormingen. Ik zag in je showcase dat je de brievenbus(?) er af hebt gecropt. Goede beslissing! Het beeld wordt er rustiger en evenwichtiger door.
Jouw plaat is lekker recht, geen vervelende perspectiefvervormingen. Ik zag in je showcase dat je de brievenbus(?) er af hebt gecropt. Goede beslissing! Het beeld wordt er rustiger en evenwichtiger door.
Verwijderd
ThanksBBE schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 13:59:
@IKremer: thnx!
Soms moet je door een ander op iets gewezen worden
Ik heb hem trouwens nog een keer door SEP gehaald, dit keer om er wat meer zwart in te gooien.

In het showcase topic kreeg ik de opmerking dat er een halo rond het gebouw zit, maar als ik inzoom krijg ik het idee dat het om een wolkenpartij gaat die nu meer naar voren komt door meer contrast.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2009 14:40 ]
Hmm, bij je laatste plaat wilde ik gelijk reageren met iets over halo's.. Ik neem aan dat je het zelf hierin toch ook wel zit? Erg mooie plaat trouwens. De laatste extra toevoeging van zwart had van mij niet gehoeven.
ik ga ook is kijken naar PT-lens
ik ga ook is kijken naar PT-lens
Festina lente
Verwijderd
Nog eentje uit Maastricht. Ik dacht dat ik hier geen goede van had. Bij een andere werd de bovenkant van de toren afgesneden door de correctie in ptlens, maar ik heb er eentje kunnen vinden 

Goed! lekker ruig en hard 
zo jammer eigenlijk van het 'moderne gebouwtje' links.
zo jammer eigenlijk van het 'moderne gebouwtje' links.
Hier staat tekst
heb eindelijk mn rolletjes laten ontwikkelen

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."
Mooi hoor Expy. Beetje soft, maar dat heb je soms 
Het nieuwe station in luik:

Het nieuwe station in luik:

Echt een aanrader man, half uurtje van maastricht
Ben je zo 2-3 uur zoet met foto's maken.
Meer als je meer geduld dan mij hebt.
Meer als je meer geduld dan mij hebt.
Verwijderd
@ qadn: 3 is super. In de eerste zit gelukkig niet heel veel contrast, maar wel jammer van het grijze hoekje rechts net boven het midden
Jaaah, Luik-Guillemins staat ook op mijn verlanglijstje! Calatrava vetheid enzo.
altijd leuk om te horen van iemand die mooie foto's schiet
vind deze erg goed(mischien een tikje te donker), maar heerlijke symetrie
"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."
Mooie foto's hier, @hierboven ik raak gedesoriënteerd door de eerste!
Haha, wilde ik net zeggen over zijn eerste foto! Weet echt niet hoe ik de foto moet bekijken. De tweede vind ik erg leuk.
Hier mijn bijdrage
Hier mijn bijdrage

[ Voor 25% gewijzigd door M.E.Amrani op 07-01-2010 23:32 ]
Leuk dat dit topic weer wat drukker is.
Ook hier geldt echter de ongeschreven wet dat commentaar op je voorganger erg gewaardeerd wordt.
Ook hier geldt echter de ongeschreven wet dat commentaar op je voorganger erg gewaardeerd wordt.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Ook hier is feedback welkom!
Ook hier is feedback welkom!