Te koop: Agfa clack; DM voor details.
@eetje: juiste positie voor de foto, alleen dat stukje grond idd
@qadn: 1 vind ik toch wel erg scheef
@jejeh: netjes, maar niet speciaal
@Exphy: mooi shot, maar de barrel-distortion is zo wel erg zichtbaar
@ iKremers: erg mooi, bijna iets te contrastrijk (het stadhuis). Het huis op de wal doet me minder.
@Mute: mooi shot, alleen jammer van het overbelichte stukje linksonder.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Anoniem: 50624
@Eetje: Leuke foto, aparte toning die ik kan waarderen. Ik vind het alleen een beetje jammer dat het gebouw afgekapt wordt aan de linkerzijde, ik zou iets meer vrije ruimte willen zien rond het gebouw.

[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 50624 op 08-01-2010 22:47 ]
@ Qadn en Rudedadude: De onderkant is verre van interessant. Veel auto's, sneeuw, paaltjes, fietsers, betonnen blokken etc. Zou volgens mij meer afleiden. Iets rommelig ben ik met je eens.
@ iKremers: Dank je
Jou foto is ook wel leuk gedaan! Heel simpel, maar leuk
Anoniem: 202119
Ik vind persoonlijk het kleine stukje licht links onderin een beetje storen.
ikremers: 1) Mooie foto. Dat van de crop was al gemeld ;-)
2) Ook mooi, maar de bewerking niet niet zo zeer mijn ding.
exphy: Mooie rustige foto. Wat voor een gebouw is dit?
jejeh: Opzicht wel een mooie foto, maar hij doet mij niet zo veel.
qadn: Calatrava is echt heerlijk om te fotograferen! Mooie foto's.
rudedarude: Ik ga mee in het commentaar van Qadn.
eejtje: Ik vind de kleur bewerking wel mooi van deze foto, alleen vind ik de compositie niet lekker kijken, maar dat is persoonlijk denk ik.
ikremers: Wel oké, maar doet mij weinig als het om architectuur gaat.
BCN T1 airport parking

(100% symmetrisch ging niet omdat er een 2 meter dikke pilaar in het midden stond)

The birds turned into The Flying Dutchmen!
Anoniem: 272206
@gutteguttegut: Mooi patroon, jammer van het scherm, of juist niet, het is maar hoe je t bekijkt! Hij kijkt wel fijn iig.
@Herrick: Jasper haalt me de woorden uit mijn mond! Heel net.
Mijn eersto foto hier volgens mij:

Persoonlijk denk ik dat dit gebouw (ik ken het niet namenlijk) in kleur veel sterker over zal komen met een blauwe lucht er achter op een mooie zonnige dag.
BCN T1

Anoniem: 22659
The devil is in the details.
Dat idee heb ik ook.qadn schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 14:20:
Nice hoor jasper, erg fijn. Ik vind niet dat de sluitertijd langer moet, dan wordt het denk ik te vaag.
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Ben ik het ook wel mee eens, maar dat had ik ook al op DPZ gezegdAnoniem: 22659 schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 10:49:
Erg gaaf standpunt, heel origineel. Een iets langere sluitertijd was nog beter geweest imo.

@rudedadude: fotogeniek gebouw. De eerste en de laatste vind ik wel wat hebben. Van de middenste 2 heb ik betere uitvoeringen gezien.
@jspr:
metrostation en parkeergarage. Helemaal gaaf. Kunnen allebei levensgroot op je muur hangen (die van de parkeergarage zou ik wel een tandje lichter maken).
@herrick: beide erg strakke platen. Die laatste heeft een hoog abstract gehalte.
@mute: ik vind ze ietwat te hard eigenlijk. De laatste lijkt wat scheef te staan.
verder ben ik van mening dat een tilt&shift lens voor dit soort shots eigenlijk het beste is. Ik vind het perspectief op deze manier nooit echt lekker uitpakken.
en bel gerust aan voor een bak koffie

het parlementsgebouw in Boedapest.
M'n idee was om er een schilderij look aan te geven, dat vond ik wel bij dit gebouw en de stad passen.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Heb je deze foto toevallig ook in 1920x1080? Zou hem wel als achtergrond willen gebruiken.
[ Voor 12% gewijzigd door Richard! op 15-02-2010 23:38 ]
moet je 'm zelf nog meer even croppen qua hoogte.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Mute: Ik vind de foto's niet echt lekker kijken. Ze staan niet recht en de uitsnedes vind ik té krap met zo veel detail.
Yellowcube: Bijzonder mooi gebouw en erg mooi vastgelegd. (de bewerking is niet mijn ding)
#1 - BCN T1 V2

#2 - Metro L2 - Passeig de Gràcia

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 202119 op 22-02-2010 20:05 ]
@YC: Erg nice. Ik zie alleen een lichte halo om de middelste grote toren heen. Misschien kan je die nog weg krijgen?
Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*
foto 1 vind ik niet zo (de vorige ook niet). Het is mij teveel voorgrond.
De tweede vind ik wel erg mooi. Je hebt best een strakke en vooral consistente stijl in je foto's zitten. Vind ik wel wat waard.
@moma:
dat kan, aangezien ik de halo er min of meer bewust omheen gezet heb
het idee was eigenlijk dat het zo subtiel zou zijn dat je het niet ziet.
Tip: klein bekijken en brightness van je monitor naar beneden gooien, zie je 'm beter
Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Kan het trouwens zijn dat de foto iets scheef is, of lijkt dat maar zo door de hoek?
Bedankt voor je commentaar!
@jspr: Mooi, dat scherpe afgezet tegen de beweging. De lijnen werken ook goed mee.
@Herrick: fijne kleurtjes, jammer van het witte driehoekje rechtsonderin (heb ik op dpz ook al aangegeven).
@YellowCube: mooie nabewerking. Het beeld had krachtiger kunnen zijn als je hem recht van voren of wat meer van de zijkant had genomen. Nu zweeft de projectie er wat tussenin. Ook jammer dat je niet een mooie reflectie in het water had.
@jspr: gewoon goed met mooie lijnen!
Nog twee van mij:

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]
Foto 2 straalt een gevoel van rust uit, fijne foto om naar te kijken.

Leuke draad met mooie foto's. Een bijdrage van mij:
De universiteitsbieb van Leuven.
Wat specs:
Nikon d80
Exposure: 0.3
Aperture: f/22.0
Focal Length: 11 mm (Tokina 11-16 mm)
ISO Speed: 100
ND filter (3 stops)
(linkje is naar Flickr).
[ Voor 3% gewijzigd door Sallin op 07-03-2010 11:30 ]
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Vond het zelf wel een aardig beeld. Heb alleen het contrast omhoog gegooid, voor de rest is het zoals hij uit de camera kwam qua kleur.
[ Voor 28% gewijzigd door DonMetal op 10-03-2010 22:07 ]
Joejoe!
@DonMetal: Beetje krap, wel mooie strakke lijnen.
@BBE: Bammm daar knallen die schaduwen even de foto binnen...prachtig. Een heerlijk lijnenspel en op de achtergrond staan ook nog wat fleurige huizen waar detail in is te ontdekken. Had wel graag een iets langere sluitertijd gezien zodat er wat beweging zit in de mensen.
Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...

in lightroom gewoon even de spot removal tool gebruiken, kleine moeite.mbox schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 19:08:
Eerste rondje met nieuwe camera door Houten... ontdekte pas achteraf dat er een stofje op de sensor zat![]()
[afbeelding]
Joejoe!
BBE: 1) Deze vind ik wel oké, maar hij oogt wat rommelig aan de linkerkant.
2) Deze is vele malen beter, mooi met die ronde lichtschacht in het midden!
Salin: Ik vind het perspectief een beetje "vervelend" om naar te kijken. Verder wel een oké foto.
DonMetal: Leuk dat je een foto plaatst, maar reageer eerst eens op de andere mensen die foto's geplaatst hebben. Het is namelijk geven en dan nemen in dit soort topics. Verder vind ik het ook nog eens een matige foto, hij komt erg grauw over namelijk.
BBE: Mooie lijnen door de brug en de schaduwen.
mbox: Wel een oké foto, maar een beetje krappe compositie. Ik mis met name wat in het geheel van het rode gedeelte dat lijkt nu té afgeknepen.
Afgelopen weekend naar Zaragoza geweest en o.a. foto's gemaakt van het "Parque del agua" (Luis Bruñel) (Expo Zaragoza 2008).
Later meer foto's!

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 202119 op 16-03-2010 19:47 ]
Zin Zaragoza (Spanje). Geen idee hoe lang dit nog blijft staan, maar ik denk nog wel eventjes gezien een Expo veel geld kost om aan te leggen.Fishlip schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 20:54:
Wow jspr! Mooie foto! Waar is die expositie precies? En hoelang staat dat beeld er nog?
Nog eentje uit Zaragoza:

@ harm & jpspr, erg strakke platen, ik mag ze zeker.
Welke van onderstaande foto's (KLIKBAAR) vinden jullie het beste voor een architectuur contest (betreft pentaxforum waar ik ook veel kom):
1

2

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
@vandermark; qua compositie zou ik zelf voor foto 2 gaan. Helaas is het gebouw wel erg vervormd...
In nr 2 zit een lelijke bolvormige vervorming en een (te) duidelijke donkerblauwe kegelvorm in de lucht (polarisatiefilter?). Sorry voor de misschien wat harde kritiek.
Misschien is het een idee je te laten inspireren door de beelden van jspr en harmrhebergen. Uit dit gebouw zijn namelijk erg mooie abstracte beelden te halen.
@mbox: Ik zie het Arval hoofdkantoor toch? Ziet er inderdaad wel interessant uit dat gebouw. Wel wat te krap gekaderd inderdaad.
Potsdamer Platz @ Berlin

Die hieronder zouden al wel eens gepost kunnen zijn , maar om even in de sferen van de Expo ZGZ te blijven hangen post ik ze er nog even bij

[ Voor 47% gewijzigd door degroot op 05-05-2010 14:35 ]
www.degroot-it.nl
Hallo Harm,Anoniem: 267676 schreef op woensdag 21 april 2010 @ 07:08:
Nette platen Jasper! Vind vooral die X serie prettig om te zien..
Edit van een plaat van vorig jaar:
The X effect
[afbeelding]
[klik voor groot]
zou je deze misschien in groot formaat kunnen posten, ik wil deze graag als bureaubladachtergrond.
Bij voorbaat dank!
@de groot, bij de eerste foto vind ik het jammer dat het gebouw links is afgesneden en dat het ook een beetje scheef staat. Helaas kun je deze niet bijwerken, want dan wordt de hele toren afgesneden. Foto 2 en 3 vind ik tof. 2, lekker symmetrisch en 3 lekker opbouwend van wit/blauw.
@Jspr, Zoals altijd erg tof. Nu ben ik laatst in een week tijd vaak op metrostation Fondo geweest, maar die liften waren me zo toch niet opgevallen. Tof gedaan! En de foto op het perron natuurlijk ook.
En om dan maar een goede link met de foto's van Jasper te leggen, ook een foto van Barcelona:

Mooie foto van het MACBA trouwens!
Dat doe ik dan dus ook ^^ (kan ik je wel Londen afraden, hehe)Anoniem: 364210 schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 15:26:
je zou bijna op stedenrtip gaan enkel voor de foto;s... zitten erg mooie tussen!
Erg stoere foto.M.E.Amrani schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 18:14:
@ Trancesetter: Erg leuk zoals altijd! Lekker abstract
@ Jasper: Zie commentaar op dpz
@ de groot: Je eerste vind ik het leukst. Ik zou wel de exposure wat hoger zetten
[afbeelding]
Het geeft me zo een typisch dark city feeling, awesome.
Life is complicated
Pas maar op dat je geen claims krijgt.joeri. schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 11:24:
@foto van TranceSetter: prachtig!
Bezoekje aan het atomium:
1.
[afbeelding]
2.
[afbeelding]
3.
[afbeelding]
Wikipedia: Atomium
@.joeri.1: mooi
@.joeri.2: vind ik rechts heel strak gesneden
@.joeri.3: gaaf, kijkt mooi in de tunnel weg. De witte plek is jammer, maar weinig aan te doen
@BBE: mooie kleuren, icm de lucht erbij goed gelukt
Hieronder van het Amfitheater in El Jem, Tunesië. Heb wat door de presets van LR3 zitten bladeren en vond deze er wel bij passen.
1. Buiten, hier zou ik nog wel een 10-22 voor willen hebben om de hele breedte goed vast te leggen:

origineel zonder effect
2. Hier is het muurtje voor me net iets te licht gekleurd

origineel zonder effect
[ Voor 10% gewijzigd door jip_86 op 28-07-2010 21:26 ]
Je kleurgebruik vind ik wat minder mooi. De platen worden er zo wat vlak door. Het muurtje bij nr. 2 eist behoorlijk de aandacht op; een stapje naar links had de foto waarschijnlijk goed gedaan.

Ik ga nog even op zoek naar de originelen zonder dit effect voor het vergelijk.
edit:

klik voor groot
[ Voor 30% gewijzigd door jip_86 op 28-07-2010 21:28 ]
Een noodzakelijke bedoeling: het tegengaan van hinderlijk perspectief zonder het gebruik van een tilt-shift-lens. Een optie is croppen (had ik eigenlijk nog kunnen doen, het zou dan echter net geen vierkant formaat worden of er zou teveel van de zijkanten afvallen).mcdronkz schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 20:49:
Ondanks dat je er ongetwijfeld een bedoeling mee hebt, vind ik dat er wel erg veel zand op je foto staat. Verder vind ik de kleuren wel speels.
Zo'n vermoeden had ik al jaBBE schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 21:17:
[...]
Een noodzakelijke bedoeling: het tegengaan van hinderlijk perspectief zonder het gebruik van een tilt-shift-lens.
Nee de kunst is juist om een tilt shift lens te kopen en er geen architectuur mee te schieten.mcdronkz schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 21:45:
[...]
Zo'n vermoeden had ik al ja. Ik moet ook eens wat architectuur gaan fotograferen, dat is gelukkig overal in Nederland te vinden.
Dat is me tot nu toe aardig geluktG-Tus schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 14:31:
[...]
Nee de kunst is juist om een tilt shift lens te kopen en er geen architectuur mee te schieten.
Ben erg benieuwd waar ik moet beginnen met verbeteren!

#2 zou je wel wat leuker kunnen maken door 'm wat meer te croppen zodat het niet gelijk als gebouw te herkennen is. Bijvoorbeeld door links en boven er wat af te halen.
The devil is in the details.
BBE: de 'meer kleur in dit topic' plaats is erg fijn!
Zelf haal ik het kleurgehalte weer wat naar benden. Vannacht wat foto's gemaakt op de campus hier. In z/w kamen de sterren mooier uit. Volgende keer moet ik niet vergeten 't filter van de lens te halen 's nachts, veel foto's zaten vol met nare flares.
1. (met grote beer!)

2.

3.

4.

[ Voor 6% gewijzigd door WhiskyPhreak op 06-08-2010 15:32 ]
This footer is intentionally left blank
Indrukwekkende reeks foto's! Echt een uniek sfeertje, vooral die sterren voegen een hele hoop toen maar ook de sterke composities, vooral op de laatste foto.
@mcdronkz
Leuke reeks, van foto 1 heb je een vrij saai gebouw toch wel interessant weten te maken, niet heel erg spannend maar vooral netjes uitgevoerd. Foto 2 vind ik echt heel gaaf gezien en uitgevoerd, die noodtrap ernaast een een leuke toevoeging. Voor de 3e foto geld eigenlijk hetzelfde als bij de 1e.
@ jip_86
Niet verkeerd, valt wel iets leuks van te maken, echter denk ik dat dat nu niet helemaal gelukt is, met meer tijd kan je er meer uit halen.
@ BBE
Een hele sterke foto, mooi ingezien, ik hou wel van dit soort kleurrijke foto's!
Plaatje van mij tijdens mijn vakantie aan de Côte d'Azur.

Ik denk dat je daar een goed punt aanhaalt!Richard! schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 09:56:
Inderdaad een mooi station, ben echter benieuwd hoe lang het ''schoon en mooi'' blijft. Als je de rest van Luik ziet.. Toen ik er was was het nog niet eens af terwijl het al heel lang af had moeten zijn.
Dus iedereen die het nog in volle glorie wil gaan bekijken, het is de moment
Anoniem: 373202
#3 is echt fantastisch! Maar toch jammer dat je niet helemaal recht voor de punt stond...WhiskyPhreak schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 15:30:
mcdronkz: als je de 2e vierkant cropt (links erafhalen) wordt hij misschien wel een stuk beter idd.
BBE: de 'meer kleur in dit topic' plaats is erg fijn!
Zelf haal ik het kleurgehalte weer wat naar benden. Vannacht wat foto's gemaakt op de campus hier. In z/w kamen de sterren mooier uit. Volgende keer moet ik niet vergeten 't filter van de lens te halen 's nachts, veel foto's zaten vol met nare flares.
1. (met grote beer!)
[afbeelding]
2.
[afbeelding]
3.
[afbeelding]
4.
[afbeelding]
Anoniem: 373202

Malaysia / Kuala Lumpur / Petronas Twin Towers by Ruud Hilgeman, on Flickr

Germany / Frankfurt / Commerzbank seen from street by Ruud Hilgeman, on Flickr

London Eye by Ruud Hilgeman, on Flickr
[ Voor 73% gewijzigd door Anoniem: 373202 op 30-08-2010 19:31 ]
nummer 1 is erg gaaf.Anoniem: 202119 schreef op maandag 28 juni 2010 @ 17:59:
1) Metro L9 Fondo
[afbeelding]
2) Metro L9 Fondo
[afbeelding]
nummer 3 heb je echt netjes gedaan. Supergaaf.WhiskyPhreak schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 15:30:
1. (met grote beer!)
[afbeelding]
2.
[afbeelding]
3.
[afbeelding]
4.
[afbeelding]
@WhiskyPhreak: Zo dan, jouw foto's zijn wel zwanger van sfeer moet ik zeggen. Goede uitvoering, al zou ik de bovenkant/de hemels niet zo donker maken. De heldere hemel met aanwezige sterren kan dan op een subtiele wijze nog meer bijdragen aan de sfeer bij foto 1 en met name foto 2.
@Richard1: I like. Misschien kan je de foto dusdanig croppen dat de schuine lijn de foto verlaat in de hoek linksonder. Nu is dat net niet het geval. Qua compositie is dat net wat mooier.
@rhi: Verschillende uitvoeringen en alle 3 nette platen in mijn ogen. Foto 1 is qua symmetrie erg sterk, bij 2: vond ik het witte gebouw eerst storend, maar het heeft een effect alsof het witte gebouw neerkijkt op het gehele vanuit het door jou gekozen standpunt. Foto 3: Door het lijnenspel wordt de aandacht mooi getrokken naar de naaf en vandaar kan je weer naar de buitenkant, of andersom. Goed gekozen om het eea weg te laten op de foto.
Een probeersel van mijn kant:

Stairs by Anwar W, on Flickr
rgi, mooie beelden maar nummer 1 ziet er zo 'gemaakt' uit, ook al zal dat wel niet zo zijn. De lichtjes iets te onwerkelijk misschien ?

Day 14/365 - Abstract Office by dietercox.be, on Flickr
Nog eentje van mijn kant. Ik vind de schaduwen wel mooi op het wegdek. Er staan wat mensen op de foto (die later naar mij toekwamen

Cairo Airport by Anwar W, on Flickr
[ Voor 21% gewijzigd door wilmundo op 03-09-2010 09:42 ]
Leuk stukje moderne architectuur, ik had wel graag dat eerste ding in het midden helemaal erop willen zien. Ook een beetje jammer dat de architectuur niet echt loskomt van de achtergrond..
@Wilmundo
Leuke foto, erg leuk met die schaduwen op de weg en de blauwe lucht. Fijn stukje foto.
Verveling op school vanmiddag.

1) hou wel van de symetrie en het contrast, zou ik nog wel aan m'n muur durven hangen zo.
2)niet zo speciaal wat mij betreft
3)een van de betere foto's van de london-eye die ik al gezien heb, erg donker sfeertje dat me doet denken aan verlaten pretparken in griezelfilms (terwijl de Eye net een drukbezochte tamelijk nieuwe en toeristische atractie is)
@wilmundo:
haha, ik moest effe kijken om te weten wat ik zag, lekker abstract, en wat mij betreft wel geslaagd.
@dieter:
Dit is me wat te wit/leeg. De bovenkant had er van mij afgekropt mogen worden en misschien ook wat meer contrast of iets dergelijks? Maar dat is persoonlijk.
@wilmundo:
Zeer mooi met die schaduwen zo, ook dit is op zichzelf niet de meest speciale plaat maar door het moment van de dag (stand van de zon) schept het toch een leuke sfeer. Was zonder mensen erop wel nog beter geweest, maar dat heb je nu eenmaal niet altijd in de hand
@greenbeauty2:
Leuke compositie al was ie pas goed geweest als je nog een paar centimeter meer naar rechts was gaan staan. En er mist nog een extra element dat de foto ECHT interessant maakt, al weet ik niet zo direkt wat... misschien wolken of zon ofzo?
Ook effe in Barcelona geweest.
klikbaar

Edit: paar fotos verwijderd...
[ Voor 37% gewijzigd door Tunboy op 15-09-2010 16:56 ]
The birds turned into The Flying Dutchmen!
joeri: Foto 3 is top, alleen zou ik een andere bewerking kiezen voor nog meer tunnel effect.
BBE: Mooie kleuren!
jip_86: Ik ga mee met het commentaar van BBE
BBE: Ik ga mee met het commentaar van MCDronkz
MCDronkz: Nette foto's
WhiskyPhreak: Mooi! ik vind de kleuren ok vet.
Richard: Mooie foto, alleen vind ik hem erg klein en "benauwend" overkomen.
Dieter: Ik heb, met alle respect, "interessantere" foto's gezien van het Calatrava sation in Luik, dus ik denk dat er meer uit te halen valt. Ik ben echter grote fan van roltrappen en deze vind ik ook mooi
RHI: Foto 1 is top! De andere 2 vind ik de composities niet sterk.
Wilmundo: Cool effect, alleen mis je groothoek voor een nog extremer resultaat.
Dieter: Mooie strakke foto.
Wilmundo: De mensen zijn hier niet storend, het is immers een luchthaven.
Greenbeauty: Wel een ok foto, alleen vind ik de kleuren niet lekker kijken.
Richard: Vet die stenen.
Tunboy: Bekende foto van het PRBB
Gutteguttegut: Mooie abstracte foto!

Barcelona Metro - Llefià by jsprhrmsn.photography, on Flickr
@richard!: je moet je vaker vervelen. Dat grijs/wit en blauw werkt prettig
@tunboy: leuke serie, maar je mag wel wat rustiger aan doen met het gradient filter. De gebouwen worden zo ook wel donker. Beter gebruik je een brush zodat je de gebouwen kunt ontwijken.
@gutteguttegut: wat jspr ook al zegt. Lekker abstract.
@jspr: ben serieus fan van wat jij aan architectuurshots neerzet. Je bent erg consistent en herkenbaar in wat je doet. Boek uitbrengen zou ik zeggen, volgens mij kan dat zo ondertussen wel

Rotterdam, Kop van Zuid (met wat splittoning).
Dit topic is gesloten.
Ook hier is feedback welkom!