ND schreef op 12 maart 2004 @ 17:02:
[...]
Het zijn veelal mensen die verhalen via via via via via via via via via via via gehoord hebben. Ik heb het ook nog nooit meegemaakt over driftige controllers. Paar weken terug vloog een 211 nederlands luchtruim binnen. Deze meneer reageerde niet op contact me of private chat berichtjes. Na 100x de freq te hebben gechecked, oproepen gedaan wie em wel heeft etc etc kan je er niet veel meer aan doen. Het enige wat hekelt is dat je als ATC zoveel energie en tijd en moeite erin moet stoppen om vervolgens nergens mee op te schieten

(dan kon ik beter wat shortcuts en strakkere circuits geven) Een supervisor heb ik er niet bijgehaald. Ondertussen is meneer de TMA binnengevlogen en vliegt maar wat boven Amsterdam op FL140. Het andere verkeer gaat er gewoon normaal met een boogje eromheen. Of ik me eraan irriteer? Ja maar natuurlijk, dat lijkt me menselijk. Of het te merken was op de channel? Ja op tekst wel (met berichten "DH211 on this???? allo???!??!?? anyone on board up there!?!??) op voice? Nee. Wil ik hem nooit meer zien? Ja.............. een week later vliegt die weer naar EHAM, en kijk eens aan, we hebben contact met de beste man en hij kan headingsvliegen. ILS? Nee. Zucht? Ja. Komt het me de strot uit? Ja. Was het te merken? Denk het. Heb ik hem naar de te*ing gescholden? Nee. Ooit ens doen? Nee. Omdat ik ook aan andere mensen moet denken leg ik het kort uit. "fly on autopilot maintain heading maintain altitude and speed, put 110.55 in your NAV1 radio and when I say cleared for the approach you hit the APPR button" Zucht? Ja. Gelukt? Ja, na 6x een overshoot.
Reageren zo bijna alle ATC? Denk het wel eh. Maar schelden/afzeiken/treiteren of wat dan ook, daar doe ik niet aan mee. Waar ik wel een enorme hekel aan heb zijn de piloten die zelf beginnen met treiteren als zij op hun fouten worden gewezen.

Wil je D55 terwijl ik D57 toewijs en je gaat over de rooie? Dan reageer ik gewoon domweg als een platte baksteen en maak ik gebruik van mn ATC rechten, ik regel de traffic! IRL krijg je toch ook soms een andere gate dan geplanned?
Al de via via verholen kloppen echt voor geen meter. Het is een allemaal aangestoken zooi, en de een maakt er nog een hardere variant van dan de ander.
IVAO motto is niet zeiken tegen newbies? En deze newbies vinden het al zeikerig als je hun 10x op hun fouten wijst en 10x uitlegt wat wel de procedures zijn

Is het dan gek dat IVAO dan niet zo realistisch is?
je haald de woorden bij wijze van spreken uit mn mond

Net als bolk die niet durft te vliegen als mark jansen online is

ook slechts van verhalen via via via, ok, Mark heeft zo zijn stijl van dingen uitleggen

maar niemand zal je laten stikken of uitschelden... ik bedoel, hoe boos een controller ook is, hij zal je toch op de grond moeten krijgen, en zo dat de rest daar geen last van heeft... Als je naar de verkeerde gate taxiet, goh, sja, kan gebeuren heh... als je V3 neemt ipv V4, tja, laten we het maar op een vergissing houden
Maar kijk, dat, wanneer je een verkeerd flightplan invult, maar gewoon verwacht dat de controller ff een flightplan naar sint juttemis opzoekt met redelijk wat traffic, sja sorry maar dat zal je zelf moeten doen...
En dat je zo lang moet wachten, tja sorry, maar een text berichtje zie je gauw over het hoofd, en een mic kost 5€ bij mij in de winkel.... Dus ja, je zal wel als piloot moeten laten merken dat je het wílt leren, en dus idd wat al genoemd was, niet proberen te camoufleren dat je het niet weet... En dat is natuurlijk ook best een uitdaging voor de controller om bij een readback van de clearance uit te vissen oftie die SID uberhaupt wel kent/kan vliegen