[FS2002/2004] Vragen en mooiste screenshots, deel 66 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 4.444 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-09-2024
Ik word toegegeven soms ook wel pissig maar IVAO-piloten maken het dan soms ook wel immens bont. En *schaam* ik ben op VATSIM een keer in een zeer onoplettende bui naar holding point 06 (nou ja, S1 eigenlijk) gereden in plaats van naar holding point 24 zoals geïnstrueerd, en toen ben ik heel vriendelijk terechtgesproken. :)

ASRC is inderdaad genieten vergeleken met Pro Controller, hoewel even wennen. Ik vind alleen dat privé-berichtjes van controllers en piloten wat minder duidelijk verschijnen waardoor je ze makkelijker vergeet. Het was met wat gedoe een hele tijd mogelijk ASRC ook bij IVAO te gebruiken, maar ze hebben de server laatst aangepast waardoor dat niet meer kan. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:53
rollebol schreef op 12 maart 2004 @ 12:56:
[...]

Het is nogal moeilijk uit te drukken hoeveel basiskennis je precies moet hebben. Als je VFR naar Schiphol vliegt, dan hoor je bekend te zijn met de victor arrival. Als je IFR vliegt, dan moet je naar '4 miles northabeam WP' kunnen vliegen. Is iedereen die deze twee dingen niet kan uitvoeren verkeerd bezig? Ik denk het niet.

Is een controller die driftig wordt door het feit dat zijn rijtje verprutst wordt door een beginnende piloot een slechte controller? Ik denk het wel.

Ja, dat is zonder meer waar. Ik heb ook niet gezegd dat je doorgaans gewoon op IVAO ook een vlucht kan maken met uitstekende ATC. Naar mijn mening hebben de controllers meer te lijden onder de onprofessionaliteit dan de piloten.

Er staat alleen nergens hoeveel kennis je moet hebben wil je een fatsoenlijk niveau hebben bereikt om online te kunnen verschijnen. Veel mensen hebben wel de wil en intentie om te gaan vliegen, maar weten niet welke informatie er nu wel toe doet en welke niet. Het verschaffen van die informatie schieten zowel IVAO als VATSIM in te kort, naar mijn mening. Niet dat ik het zelf veel beter kan hoor, want het is nu eenmaal subjectief. Wat je moet weten hangt af van wat je wil doen, en het is vrijwel onmogelijk alles te weten.
Het is inderdaad onmogelijk om alles te weten.
Het probleem zit hem denk ik ook meer in het feit dat mensen die een instructie "4 nm northabeam WP" zoals jij zegt krijgen en niet weten wat ze moeten doen, ook niks melden. En ik kan me goed voorstellen dat een controller daar erg pissed over kan raken. Een simpel "unable to comply, can you give me a vector please" kan in zo'n geval voor beide partijen een hoop problemen/frustraties wegnemen.

Je kunt als beginnende piloot altijd beter melden dat je iets niet snapt, dan gewoon maar doorvliegen. Zeker weten dat alle controllers, of het nou IVAO of VATSIM is, daar geen probleem van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
Sleepie schreef op 12 maart 2004 @ 14:16:

Het probleem zit hem denk ik ook meer in het feit dat mensen die een instructie "4 nm northabeam WP" zoals jij zegt krijgen en niet weten wat ze moeten doen, ook niks melden. En ik kan me goed voorstellen dat een controller daar erg pissed over kan raken. Een simpel "unable to comply, can you give me a vector please" kan in zo'n geval voor beide partijen een hoop problemen/frustraties wegnemen.
Ja, helemaal gelijk. Het is vergelijkbaar met het grote 18R/19R-verhaal. Zoveel mensen die gewoon maar aannemen dat 36L dan wel hetzelfde zal zijn als 01L... Het komt niet zo heel vaak meer voor, maar dat ding ligt er dan ook al een flinke tijd. Piloten die ik niet helemaal vertrouw vraag ik als 18R in gebruik is ook wel eens om de localizer-frequentie op te noemen. Dat is de meest betrouwbare methode denk ik.
Je kunt als beginnende piloot altijd beter melden dat je iets niet snapt, dan gewoon maar doorvliegen. Zeker weten dat alle controllers, of het nou IVAO of VATSIM is, daar geen probleem van maken.
Inderdaad. Ook in het commentaarveld van het vluchtplan vermelden dat je 'student pilot' of zo bent helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92316

Sleepie schreef op 12 maart 2004 @ 14:16:
[...]

Wat jij hier nu zegt is zoals ik altijd bezig ben. Ik zet bijv. nog altijd bij me vluchtplan "new pilot" zodat ze een beetje weten dat ik niet een prof ben. Vaak word dat op Vatsim goed opgepakt en word er eerst gevraag van "Tra522, can u fly a artip 1a?" wat je dan met een ja kan beantwoorden als je pmdg vliegt. Als je een beetje op de hoogte bent van dat soort approches en de kaarten hebt en doorgelezen dan kan je dat soort dingen uitvoeren. Maar als hij zou zeggen 4 nm northabeam WP dan zou ik ook niet weten wat ie bedoelt. Ik zit nog vaak via tekst want vaak gaat de info via voice zo snel dat je het gewoonweg niet meteen allemaal tot je kan nemen. Dat is misschien een makke van mijn kant maar goed, ik moet er even me tijd voor nemen en daarom ga ik ook niet op voice als het erg druk is want ik begrijp dan heel goed dat een controller het dan niet kan bijhouden en kies dus een wat rustiger moment uit dan om te vliegen.
Gisteren vloog ik dus voor het 1st VFR en de controller zei alleen maar dat ik moest contacten bij VAB. Heb hem toen prive gevraagd wat dat inhield en wat ik kreeg was "kijk op je kaarten" zei hem dat ik die had maar kan er niks op vinden. Naderhand gaan lopen zoeken en toen vond ik dus kaarten waar duidelijk opstond waar dat gebied zich bevind bij EHAM en toen werd het mij ook duidelijk. Jammer dat het niet duidelijk bij Dutchvacc word aangegeven met een kaart want daar zie je alleen maar de kaarten voor de IFR vluchten.

Maar ik moet zeggen dat ik geen slechte woorden heb voor beide partijen, vatsim en ivao, want ik kom pas net kijken. Ik heb alleen toevallig vorige week op Ivao gekeken. Men moet gewoon blij zijn dat ze er zijn en dat men deze hobby op zo'n schaal kan beoefenen met mensen over de hele wereld. Dus laten we geen nare dingen zeggen over piloten of controllers en erbij stilstaan dat achter elk vliegtuig of radar een mens zit van vlees en bloed. EN eens is iedereen begonnen met deze hobby en ook alles moeten leren met vallen en opstaan.
Wat een verhaal, ik ruil me lulstoel nu ff om voor me vliegstoel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37518

Ff iets heel anders.. weet iemand ook waar ik een overzicht kan vinden voor de callsigns voor online vliegen? KL, TRA, DBR enzo weet ik wel, maar wat als ik eens met Air Algerie wil vliegen? Een overzichtje zou dus erg prettig zijn. En.. zit er ook verschil in deze callsigns op VATSIM en IVAO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en weet iemand ook waar ik de charts kan vinden voor LFMN? (Wellicht Rico... >:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:11
Anoniem: 37518 schreef op 12 maart 2004 @ 15:57:
Ff iets heel anders.. weet iemand ook waar ik een overzicht kan vinden voor de callsigns voor online vliegen? KL, TRA, DBR enzo weet ik wel, maar wat als ik eens met Air Algerie wil vliegen? Een overzichtje zou dus erg prettig zijn. En.. zit er ook verschil in deze callsigns op VATSIM en IVAO?
www.airlinecodes.co.uk Nee, gewoon ICAO code gebruiken. dus wel KLM ipv KL
http://www.vacc-france.org/

[ Voor 10% gewijzigd door Floppie op 12-03-2004 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
Callsigns: ServInfo. Op IVAO en VATSIM hetzelfde. Wel verschillende 'virtual airlines'. Zo heb je wel eens Altair (ALT) bij VATSIM, en op IVAO zie je vrij veel TFF (Flying Friends). Beide staan in ServInfo vermeld.

http://www.ead.eurocontrol.int/eadexplorer/indexPU.html
http://www.vacc-france.org/2003/index_en.php3?page=charts (Google: lfmn charts)

ServInfo heb je vast al, anders Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:35
Ik begrijp niet waarom er op deze pagina iedere keer staat dat er controllers driftig zouden worden. Ik heb het echt nog nooooooit meegemaakt. Als een piloot een mooi rijtje verkloot dan is het dikke vette pech. Als de piloot bijvoorbeeld een verkeerde manouvre maakt dan zal ik hem daar via tekst later op wijzen om hem dat bij te leren waarom hij welke manouvre moet maken. Zo krijgt hij inzicht in wat en wanneer er iets gebeurt in de lucht. Dit soort kritieken achteraf kunnen sommige mensen misschien niet goed tegen en misschien wordt dat als 'driftige controller' gezien. -Als- dat zo zou zijn, zou het trouwens erg jammer zijn (voor de piloot).

Je hoeft je niet te schamen als je iets niet weet, want de fun (bij mij) zit in het leerprocess. Ik ben blij als ik weer eens iets kan leren.

Ook piloten die gaan schelden heb ik nog noooooooit in al mijn uren meegemaakt. Als iemand aangeeft dat die liever D57 wilt in plaats van de door mij gegeven D55, krijgt die toch lekker D57. Ik ben vaak zo ver uitgezoomd dat ik het gefrut op de grond toch niet zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Jochem schreef op 12 maart 2004 @ 16:34:
Ik begrijp niet waarom er op deze pagina iedere keer staat dat er controllers driftig zouden worden. Ik heb het echt nog nooooooit meegemaakt. Als een piloot een mooi rijtje verkloot dan is het dikke vette pech. Als de piloot bijvoorbeeld een verkeerde manouvre maakt dan zal ik hem daar via tekst later op wijzen om hem dat bij te leren waarom hij welke manouvre moet maken. Zo krijgt hij inzicht in wat en wanneer er iets gebeurt in de lucht. Dit soort kritieken achteraf kunnen sommige mensen misschien niet goed tegen en misschien wordt dat als 'driftige controller' gezien. -Als- dat zo zou zijn, zou het trouwens erg jammer zijn (voor de piloot).

Je hoeft je niet te schamen als je iets niet weet, want de fun (bij mij) zit in het leerprocess. Ik ben blij als ik weer eens iets kan leren.

Ook piloten die gaan schelden heb ik nog noooooooit in al mijn uren meegemaakt. Als iemand aangeeft dat die liever D57 wilt in plaats van de door mij gegeven D55, krijgt die toch lekker D57. Ik ben vaak zo ver uitgezoomd dat ik het gefrut op de grond toch niet zie.
Het zijn veelal mensen die verhalen via via via via via via via via via via via gehoord hebben. Ik heb het ook nog nooit meegemaakt over driftige controllers. Paar weken terug vloog een 211 nederlands luchtruim binnen. Deze meneer reageerde niet op contact me of private chat berichtjes. Na 100x de freq te hebben gechecked, oproepen gedaan wie em wel heeft etc etc kan je er niet veel meer aan doen. Het enige wat hekelt is dat je als ATC zoveel energie en tijd en moeite erin moet stoppen om vervolgens nergens mee op te schieten :? (dan kon ik beter wat shortcuts en strakkere circuits geven) Een supervisor heb ik er niet bijgehaald. Ondertussen is meneer de TMA binnengevlogen en vliegt maar wat boven Amsterdam op FL140. Het andere verkeer gaat er gewoon normaal met een boogje eromheen. Of ik me eraan irriteer? Ja maar natuurlijk, dat lijkt me menselijk. Of het te merken was op de channel? Ja op tekst wel (met berichten "DH211 on this???? allo???!??!?? anyone on board up there!?!??) op voice? Nee. Wil ik hem nooit meer zien? Ja.............. een week later vliegt die weer naar EHAM, en kijk eens aan, we hebben contact met de beste man en hij kan headingsvliegen. ILS? Nee. Zucht? Ja. Komt het me de strot uit? Ja. Was het te merken? Denk het. Heb ik hem naar de te*ing gescholden? Nee. Ooit ens doen? Nee. Omdat ik ook aan andere mensen moet denken leg ik het kort uit. "fly on autopilot maintain heading maintain altitude and speed, put 110.55 in your NAV1 radio and when I say cleared for the approach you hit the APPR button" Zucht? Ja. Gelukt? Ja, na 6x een overshoot.

Reageren zo bijna alle ATC? Denk het wel eh. Maar schelden/afzeiken/treiteren of wat dan ook, daar doe ik niet aan mee. Waar ik wel een enorme hekel aan heb zijn de piloten die zelf beginnen met treiteren als zij op hun fouten worden gewezen. :r Wil je D55 terwijl ik D57 toewijs en je gaat over de rooie? Dan reageer ik gewoon domweg als een platte baksteen en maak ik gebruik van mn ATC rechten, ik regel de traffic! IRL krijg je toch ook soms een andere gate dan geplanned? :? |:(

Al de via via verholen kloppen echt voor geen meter. Het is een allemaal aangestoken zooi, en de een maakt er nog een hardere variant van dan de ander.

IVAO motto is niet zeiken tegen newbies? En deze newbies vinden het al zeikerig als je hun 10x op hun fouten wijst en 10x uitlegt wat wel de procedures zijn |:( Is het dan gek dat IVAO dan niet zo realistisch is?

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nealzie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-07-2024
Anoniem: 37518 schreef op 12 maart 2004 @ 16:02:
en weet iemand ook waar ik de charts kan vinden voor LFMN? (Wellicht Rico... >:))
google -> charts LFMN werkt meestal wel, anders via de vatsim site naar de desbtreffende vacc site...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

nealzie schreef op 12 maart 2004 @ 17:05:
[...]

google -> charts LFMN werkt meestal wel, anders via de vatsim site naar de desbtreffende vacc site...
www.vateud.org > countries > naar de VACC site gaan, daar kunt u ze vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
Trek het je allemaal maar lekker persoonlijk aan inderdaad. Wat via-via betreft verwijs ik je graag naar de laatste alinea van je verhaal, ND. No offense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nealzie
ND schreef op 12 maart 2004 @ 17:02:
[...]

Het zijn veelal mensen die verhalen via via via via via via via via via via via gehoord hebben. Ik heb het ook nog nooit meegemaakt over driftige controllers. Paar weken terug vloog een 211 nederlands luchtruim binnen. Deze meneer reageerde niet op contact me of private chat berichtjes. Na 100x de freq te hebben gechecked, oproepen gedaan wie em wel heeft etc etc kan je er niet veel meer aan doen. Het enige wat hekelt is dat je als ATC zoveel energie en tijd en moeite erin moet stoppen om vervolgens nergens mee op te schieten :? (dan kon ik beter wat shortcuts en strakkere circuits geven) Een supervisor heb ik er niet bijgehaald. Ondertussen is meneer de TMA binnengevlogen en vliegt maar wat boven Amsterdam op FL140. Het andere verkeer gaat er gewoon normaal met een boogje eromheen. Of ik me eraan irriteer? Ja maar natuurlijk, dat lijkt me menselijk. Of het te merken was op de channel? Ja op tekst wel (met berichten "DH211 on this???? allo???!??!?? anyone on board up there!?!??) op voice? Nee. Wil ik hem nooit meer zien? Ja.............. een week later vliegt die weer naar EHAM, en kijk eens aan, we hebben contact met de beste man en hij kan headingsvliegen. ILS? Nee. Zucht? Ja. Komt het me de strot uit? Ja. Was het te merken? Denk het. Heb ik hem naar de te*ing gescholden? Nee. Ooit ens doen? Nee. Omdat ik ook aan andere mensen moet denken leg ik het kort uit. "fly on autopilot maintain heading maintain altitude and speed, put 110.55 in your NAV1 radio and when I say cleared for the approach you hit the APPR button" Zucht? Ja. Gelukt? Ja, na 6x een overshoot.

Reageren zo bijna alle ATC? Denk het wel eh. Maar schelden/afzeiken/treiteren of wat dan ook, daar doe ik niet aan mee. Waar ik wel een enorme hekel aan heb zijn de piloten die zelf beginnen met treiteren als zij op hun fouten worden gewezen. :r Wil je D55 terwijl ik D57 toewijs en je gaat over de rooie? Dan reageer ik gewoon domweg als een platte baksteen en maak ik gebruik van mn ATC rechten, ik regel de traffic! IRL krijg je toch ook soms een andere gate dan geplanned? :? |:(

Al de via via verholen kloppen echt voor geen meter. Het is een allemaal aangestoken zooi, en de een maakt er nog een hardere variant van dan de ander.

IVAO motto is niet zeiken tegen newbies? En deze newbies vinden het al zeikerig als je hun 10x op hun fouten wijst en 10x uitlegt wat wel de procedures zijn |:( Is het dan gek dat IVAO dan niet zo realistisch is?
je haald de woorden bij wijze van spreken uit mn mond :P
Net als bolk die niet durft te vliegen als mark jansen online is :P ook slechts van verhalen via via via, ok, Mark heeft zo zijn stijl van dingen uitleggen :P maar niemand zal je laten stikken of uitschelden... ik bedoel, hoe boos een controller ook is, hij zal je toch op de grond moeten krijgen, en zo dat de rest daar geen last van heeft... Als je naar de verkeerde gate taxiet, goh, sja, kan gebeuren heh... als je V3 neemt ipv V4, tja, laten we het maar op een vergissing houden :z
Maar kijk, dat, wanneer je een verkeerd flightplan invult, maar gewoon verwacht dat de controller ff een flightplan naar sint juttemis opzoekt met redelijk wat traffic, sja sorry maar dat zal je zelf moeten doen...
En dat je zo lang moet wachten, tja sorry, maar een text berichtje zie je gauw over het hoofd, en een mic kost 5€ bij mij in de winkel.... Dus ja, je zal wel als piloot moeten laten merken dat je het wílt leren, en dus idd wat al genoemd was, niet proberen te camoufleren dat je het niet weet... En dat is natuurlijk ook best een uitdaging voor de controller om bij een readback van de clearance uit te vissen oftie die SID uberhaupt wel kent/kan vliegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

rollebol schreef op 12 maart 2004 @ 17:14:
Trek het je allemaal maar lekker persoonlijk aan inderdaad. Wat via-via betreft verwijs ik je graag naar de laatste alinea van je verhaal, ND. No offense.
Niks via via. Heb zelf meerdere pogingen op IVAO gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88911

IVAO is niet realistisch vind ik ook , toch heb ik nog nooit gezien dat newbies kwaad of zeikerig reageren als je ze op fouten betrapt. Integendeel ..ze bedanken je.
En dan vlieg ik meer als 1 jaar op IVAO , dus heb het al best vaak meegemaakt dat er newbies rondvliegen.
Waarom ik IVAO vlieg ipv VATSIM , weet niet , komt denk ik omdat ik haast nooit voice kan gebruiken en op VATSIM is dat zowat noodzakelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
sorry hier stond iets heeeel scarcartisch. Laat ik mee daar niet aan wegen.. En nee.. het ging niet over IVAO nog VATSIM.

[ Voor 99% gewijzigd door Jochem op 12-03-2004 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je moet geduld hebben. Ik vloog net op VAT en wou weg uit ESSA en controller zegt standby. Maar na 5 minuten nog niks maar ik blijf toch wachten :D en ja na 6 minuten komt ie terug "KLM522, sorry for the delay, you are cleared ........."
Ik bedoel maar, geduld is een schone zaak. Daarna heeft ie me perfect laten vliegen en aan het eind ff gezellig byebye en hij zei iets van da ey ofziets, neem aan iets van Noors voor DOeiiiii dus bedoel maar, het kan heel leuk gaan maar heb ook geduld. Daarna lekker met 3 man achter mekaar richting eelde met 2000ft verschil. Jammer was alleen dat net voor me landing Tower Eham wegging maar ja gewoon netjes een 18R gemaakt. KLote was alleen dat door het weer me speedmeter weer de uiterste hoeken te zien kreeg. Zicht was naaitje, pas op 550 ft zag ik de baan maar dan is het wel kicken om te zien dat je ervoor zit en dat je hem netjes op het as zet. Was leuke vlucht, had er veel plezier in :*)

EN DAAR GAAT HET TOCH OM, DAT WE PLEZIER MAKEN EN NIET MEKAAR ZO IN DE HAREN MOETEN ZITTEN OVER PIETLUTTIGE DINGEN.

Sorry, :X moest er ff uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92316 schreef op 12 maart 2004 @ 18:09:

EN DAAR GAAT HET TOCH OM, DAT WE PLEZIER MAKEN EN NIET MEKAAR ZO IN DE HAREN MOETEN ZITTEN OVER PIETLUTTIGE DINGEN.
Helemaal mee eens ;)
Toch moet ik zeggen dat het wachten ( ook een paar keer meegemaakt ) toch soms wel frustraties oproept bij sommige mensen , die bijvoorbeeld wachten op Taxi-Clearence , -wat eigelijk maar een klein ding is - , en later gewoon aantaxien zonder clearence, beetje jammer maargoed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nealzie
Anoniem: 92316 schreef op 12 maart 2004 @ 18:09:
Je moet geduld hebben. Ik vloog net op VAT en wou weg uit ESSA en controller zegt standby. Maar na 5 minuten nog niks maar ik blijf toch wachten :D en ja na 6 minuten komt ie terug "KLM522, sorry for the delay, you are cleared ........."
Ik bedoel maar, geduld is een schone zaak. Daarna heeft ie me perfect laten vliegen en aan het eind ff gezellig byebye en hij zei iets van da ey ofziets, neem aan iets van Noors voor DOeiiiii dus bedoel maar, het kan heel leuk gaan maar heb ook geduld. Daarna lekker met 3 man achter mekaar richting eelde met 2000ft verschil. Jammer was alleen dat net voor me landing Tower Eham wegging maar ja gewoon netjes een 18R gemaakt. KLote was alleen dat door het weer me speedmeter weer de uiterste hoeken te zien kreeg. Zicht was naaitje, pas op 550 ft zag ik de baan maar dan is het wel kicken om te zien dat je ervoor zit en dat je hem netjes op het as zet. Was leuke vlucht, had er veel plezier in :*)

Sorry, :X moest er ff uit
Was dit op ivao? want zo is het altijd op vatsim! :P
Duitsers die proberen tot ziens te zeggen en controllers die elkaar groeten via pilots :+
Het is gewoon niet zo slim om in de drukke uurtjes als newbie aan te komen vliegen en geen ils te kennen :+ maar dat kan natuurlijk ook te maken hebben met de informatie die mensen krijgen als ze lid worden enzo... maar dan lees ik weer opmerkingen dat je dit en dat niet kan vinden bij vatsim, maar er is zooo veel te vinden op dutchvacc.nl !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55387

Anoniem: 88911 schreef op 12 maart 2004 @ 18:16:
[...]

Helemaal mee eens ;)
Toch moet ik zeggen dat het wachten ( ook een paar keer meegemaakt ) toch soms wel frustraties oproept bij sommige mensen , die bijvoorbeeld wachten op Taxi-Clearence , -wat eigelijk maar een klein ding is - , en later gewoon aantaxien zonder clearence, beetje jammer maargoed :)
Tja mensen tegen wie ik STBY zeg en toch komen aandringen heb ik een standaardmaatregel voor: 2x Laten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Anoniem: 55387 schreef op 12 maart 2004 @ 18:22:
[...]

Tja mensen tegen wie ik STBY zeg en toch komen aandringen heb ik een standaardmaatregel voor: 2x Laten wachten.
En daarna de regel in het kwadraat toepassen :P

Omg of je ziet een kist inbound en je bedenkt welke gate je hem gaat toewijzen en pleurt dat in je korte termijn geheugen. Issie geland blijkt je korte termijn geheugen net te kort te zijn dat je weer helemaal opnieuw een gate gaat toewijzen 8)7 as in FPL openen, afkomst zoeken, vliegtuig grote en maatschappij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Waarom werkt VATSIM eigenlijk niet met een rating systeem ook voor vliegers maar alleen voor ATC? IVAO doet dit wel namelijk. :)

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ND schreef op 12 maart 2004 @ 18:26:
[...]

En daarna de regel in het kwadraat toepassen :P

Omg of je ziet een kist inbound en je bedenkt welke gate je hem gaat toewijzen en pleurt dat in je korte termijn geheugen. Issie geland blijkt je korte termijn geheugen net te kort te zijn dat je weer helemaal opnieuw een gate gaat toewijzen 8)7 as in FPL openen, afkomst zoeken, vliegtuig grote en maatschappij
Yeah, zo kan ik nog wel meer stomme dingen bedenken over mezelf.

Nu we toch bezig zijn, de grootste VATSIM blunders:

- Kzit op de ILS 27 en wil een circling 24. Ik dus lekker breaken, kom ik er ineens achter dat ik de 22 voor me neus heb. Nieuwe approach dan maar :P Dit was volgens mij m'n eerste PMDG vlucht online :P Dit gaat als een tiet.

- EHAM-EDDL. Ik zit in de approach op Dusseldorf RWY23R. ILS was al getuned en received. Opeens zie ik de baan voor me, terwijl m'n ILS iets heel anders aangaf. Ik dus naar beneden om die baan te halen en op 1000ft riep de Duitse vriend: "Sir confirm you're below the glide?"
Ik zo: "Below? I have the runway insight for landing dude"
"Sir, due to my radar you're probably approaching Essen-Mullheim airport"
WTF......ik dus weer omhoog voor radarvectors naar 23R. Ik schaamde me kapot en bood na shutdown m'n excuses aan.

Maar wat bleek nou......die controller lachte zich dood tijdens mijn actie, want ik had een hele mooie troost! Er is ooit een Air France A319 op Essen geland, maar die kon dus niet meer weg due to runway specs. Moest ie gedemonteerd worden voor vervoer. "Well, when a real pilot does it, why not a simulating pilot?", zei die kerel. Sindsdien staat er op de chart voor 23R ook het volgende: "Do not mistake ESSEN-MULLHEIM 9.0NM NE of Dusseldorf when approaching rwy 23R"

As real as it gets :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nealzie schreef op 12 maart 2004 @ 18:19:
[...]

Was dit op ivao?
In mijn eerste zin stond VAT :D das geen ivao

want zo is het altijd op vatsim! :P
Duitsers die proberen tot ziens te zeggen en controllers die elkaar groeten via pilots :+
Het is gewoon niet zo slim om in de drukke uurtjes als newbie aan te komen vliegen en geen ils te kennen :+
Ik vlieg nooit in de drukke uren maar ik probeer er net tussen te zitten. Vliegen gaat mij wel redelijk af niet zoals die gast gisteren die net voor het eerst vloog met een pmdg en dan meteen online eeeehhhh volgens mij issie 6x rond gegaan.

maar dat kan natuurlijk ook te maken hebben met de informatie die mensen krijgen als ze lid worden enzo... maar dan lees ik weer opmerkingen dat je dit en dat niet kan vinden bij vatsim, maar er is zooo veel te vinden op dutchvacc.nl !
Ik heb alle kaarten voor eham uitgeprint in een map kan ik ze zo pakken met het vliegen. Klein beetje voorbereiding moet je wel doen. Beetje pietje precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Ik moet zeggen als je een 2e PC of laptop hebt dat dat errug handig is. Hoef je niks uit te printen enzo charts. Net als de EFB van de KLM777 :P

Oh en ik raad www.pmfp.com aan voor het aanmaken van een briefing package! Ik vond het een ruk site (ivm fpl's) maar werd door Sleepie gewezen op de briefing package :D

[ Voor 41% gewijzigd door ND863 op 12-03-2004 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahmi
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:04
Vraagje:
Waar kan ik een mappen vinden van verschillende vliegvelden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nealzie
ND schreef op 12 maart 2004 @ 19:03:
Ik moet zeggen als je een 2e PC of laptop hebt dat dat errug handig is. Hoef je niks uit te printen enzo charts. Net als de EFB van de KLM777 :P

Oh en ik raad www.pmfp.com aan voor het aanmaken van een briefing package! Ik vond het een ruk site (ivm fpl's) maar werd door Sleepie gewezen op de briefing package :D
tja, ik heb een 2e monitor en een laptop, maar ik heb tohc lekker een mapje met tabbladen met de jeppesens (niet die van dutchvacc) en wat veelgebruikte charts, bijv. lowi, eddf, enz... en alle checklists en limitations etc van de pmdg... leest toch lekkerder van papier, en geen crash gevaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Flightplans maken moet je op www.pmfp.com idd niet doen nee, dat zuigt.
Maar gewoon je eigen FPL invullen en dan een mooie briefing package maken, is zeker bij evenementen weer een stukje as real as it gets erbij :P
Helemaal handig als een ander zo'n briefing package voor je maakt, niet waar Noofmans :P

Net als Nealzie trouwens heb ik 2 monitoren en nog een laptop, maar toch hou ik het ook bij papier.
Hele map met charts geordend, en voor ik vertrek doe ik de groundchart (dep. airport), SID chart, (verwachtte) STAR chart en ground chart (arr. airport) netjes in mapjes die ik bij de hand hou naast mn toetsenbord, samen met een standaard mapje met PMDG checklists.
Bij evenmenten liggen dan ook de enroute-charts nog uitgespreid op mn buro :P

[ Voor 46% gewijzigd door Sleepie op 12-03-2004 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Achmedd schreef op 12 maart 2004 @ 19:24:
Vraagje:
Waar kan ik een mappen vinden van verschillende vliegvelden? :)
www.vateud.org ---> Countries ---> volg link naar de VACC site van het betreffende land en U zult kaarten vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahmi
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:04
Thank you :) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90313

Sleepie schreef op 12 maart 2004 @ 19:32:
Flightplans maken moet je op www.pmfp.com idd niet doen nee, dat zuigt.
Maar gewoon je eigen FPL invullen en dan een mooie briefing package maken, is zeker bij evenementen weer een stukje as real as it gets erbij :P
Helemaal handig als een ander zo'n briefing package voor je maakt, niet waar Noofmans :P

Net als Nealzie trouwens heb ik 2 monitoren en nog een laptop, maar toch hou ik het ook bij papier.
Hele map met charts geordend, en voor ik vertrek doe ik de groundchart (dep. airport), SID chart, (verwachtte) STAR chart en ground chart (arr. airport) netjes in mapjes die ik bij de hand hou naast mn toetsenbord, samen met een standaard mapje met PMDG checklists.
Bij evenmenten liggen dan ook de enroute-charts nog uitgespreid op mn buro :P
Gelijk leuk puntje waar je FPL dan vandaan haalt.. Haalde ze altijd van dijk.com maar valt me tegenwoordig beetje tegen daar en zelf maken met fsnav heb ik meestal geen tijd voor als ik al tijd heb om te vliegen B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90313 schreef op 12 maart 2004 @ 19:45:
[...]

Gelijk leuk puntje waar je FPL dan vandaan haalt.. Haalde ze altijd van dijk.com maar valt me tegenwoordig beetje tegen daar en zelf maken met fsnav heb ik meestal geen tijd voor als ik al tijd heb om te vliegen B)
http://rfinder.asalink.net/free/

Misschien niet altijd de 'realistische' route, maar weet hem wel altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem: 37518 schreef op 12 maart 2004 @ 16:02:
Inmiddels heb je genoeg alternatieven maar :

hiero de LFMN charts per 27 november 2003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thanx Rico! Ik ben er bijna! Man, wat zijn die fransen slecht te verstaan online zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
Als je op text only vliegt dan kan ik me voorstellen dat je vaak wat langer moet wachten, Pascallio. Het is (vind ik) erg makkelijk om piloten die niet met voice vliegen over het hoofd te zien. Vooral als je er erg veel piloten die wel voice gebruiken bij hebt.

Ik programmeer de route pas in de FMC nadat ik mijn clearance heb aangevraagd, als de controller het dan niet gelijk klaar heeft dan heb ik tenminste wat te doen. Als hij hem wel gelijk klaar heeft dan is er ook niets aan de hand want meestal is het toch 'report ready for startup'.

[ Voor 35% gewijzigd door rollebol op 12-03-2004 22:02 . Reden: 2e alinea ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102749

Tijdje druk met van alles en nog wat geweest. Momentje gevonden om wat pics te verzamelen van wat vluchten hier en daar, o.a. A330 NWA vanaf Colorado Springs, Cessna Citation X ff uitproberen vanaf Detroit KDTW (wat een slecht leesbare gauges trouwens...), A320 Aeroflot vanaf Muenchen en beetje met de Easyjet vanaf en naar Schiphol. Gewoon lekker plaatjes kijken. Trouwens AITP van Frank is weer top! :+ ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~antveli/shot243.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~antveli/shot245.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~antveli/shot248.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~antveli/shot254.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~antveli/shot258.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~antveli/shot282.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~antveli/shot286.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~antveli/shot301.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~antveli/shot304.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~antveli/shot309.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~antveli/shot314.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~antveli/shot316.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~antveli/shot321.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~antveli/shot322.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90144

Als Newbie Pilot (online) heb ik eigenlijk alleen maar positieve ervaringen op VATSIM. Een paar weken geleden ELLX Luxumburg -EHAM gedaan en twijfelde over de clearence die ik had gekregen. Bleek er een Nederlander op de tower te zitten. Hij (Ik weer z'n naam niet meer) heeft me na de takeoff zeker 10 minuten precies uitgelegd over het hoe en wat. (Ja, het was verder rustig op ELLX, dus hij had de tijd....maar toch..) . De landing op EHAM verliep wat minder. Eerst pakte de ILS niet, en na de go-around was de PMDG was onbestuurbaar geworden. Alleen nog maar een stijle bocht naar links en na 1 minuut lag ik ergens in een weiland.

Ik lees hier allerlei positieve en ook kritische verhalen over VATSIM en IVAO, maar laten we niet vergeten dat het voor velen een, soms iets uit de hand gelopen, hobby is. Voor mij persoonlijk geldt dat ik graag dingen wil leren, zowel van mijn mede piloten als van de controllers. En dat op mijn leeftijd :)
En trouwens, iedereen is toch als newbie begonnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:55
Ach, dan voegen we nog maar een nog maar een plaatje toe. Net geland op Alicante (ILS10) met British Midland A332:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/25636/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Until further notice theforumisdown.com free uploader is closed due to abuse.
Foei!! Stonden zeker teveel plaatjes van GoT-ters op

http://server2.fs2002.com/img_upload.php en die werkt ook niet meer. Ik heb even terug gebladerd, ik kan me herinneren dat deze url gewijzigd was, maar kan het niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
Anoniem: 90144 schreef op 12 maart 2004 @ 22:43:
Als Newbie Pilot (online) heb ik eigenlijk alleen maar positieve ervaringen op VATSIM. Een paar weken geleden ELLX Luxumburg -EHAM gedaan en twijfelde over de clearence die ik had gekregen. Bleek er een Nederlander op de tower te zitten. Hij (Ik weer z'n naam niet meer) heeft me na de takeoff zeker 10 minuten precies uitgelegd over het hoe en wat. (Ja, het was verder rustig op ELLX, dus hij had de tijd....maar toch..) . De landing op EHAM verliep wat minder. Eerst pakte de ILS niet, en na de go-around was de PMDG was onbestuurbaar geworden. Alleen nog maar een stijle bocht naar links en na 1 minuut lag ik ergens in een weiland.

Ik lees hier allerlei positieve en ook kritische verhalen over VATSIM en IVAO, maar laten we niet vergeten dat het voor velen een, soms iets uit de hand gelopen, hobby is. Voor mij persoonlijk geldt dat ik graag dingen wil leren, zowel van mijn mede piloten als van de controllers. En dat op mijn leeftijd :)
En trouwens, iedereen is toch als newbie begonnen?
Oh dat was jij dus... Ik was controller EHAA. Ik weet dat ik die avond een beetje nors was. Moeheid slaat bij mij op mijn humeur. "Waarom ga je dan controllen" hoor ik jullie zeggen. Naja, punt 1 omdat het ontspand. Ja ik vind het ontspannend werken. Kopje T ernaast enzo. En ik was moe omdat ik toch al redelijk wat uurtjes erop had zitten en er niet zo veel verkeer was en ik wilde toch die laatste vluchten nog even binnenhalen. Het lijkt me frustrerend om als piloot te zien dat de controller voor je net weggaat. Soms moet het hoor, kan altijd. Maar ik probeer altijd een redelijke termijn te wachten.

Anyway. Ik moet je wel complementeren als je al newbie daar aankwam. Normaal hoor je het direct aan de R/T. De piloot geeft door het stem en woordgebruik al snel bepaalde ques aan wat die wel en niet kan handelen. Maar ik heb het idee dat ik maar gewoon door bleef ratelen op profi-snelheid. Erg goed hoor! Want je pakte het goed op. HELEN arrival, River, direct CH enzo.. Ging allemaal redelijk. Volgens mij klaarde ik je zelfs: "Hello KLMxxxx, HELEN, RIVER and thereafter CARLIE HOTEL, straight in 06, FL150". En -dat- kan ik u melden is geen kattepis als je het nog nooit gehoord heb.

Jammer inderdaad dat je de ILS niet capturde, maakt verder niet uit hoor. Volgende keer beter. Zal ik was minder nors zijn. :-) Maar noof/sleep/fly high? ik ben toch nooit nors normaal he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jochem is de grootste boeman ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nors? Was me niet opgevallen. Ik was veel te druk bezig dat ding in de lucht te houden. :) Als alles misgaat voel je je best lullig, en denk je: Wat heb ik fout gedaan? Ik gaf m'n nieuwe joystick de schuld en weet ik veel wat allemaal. Zodra je daar in het gras ligt je vliegtuig wil niet eens meer remmen en zo snel mogelijk terug naar dat vage punt op de evenaar (ACCS of iets dergelijks) dan lach ik een keer en denk ik: Ik heb toch weer een leuke avond gehad, en daar ging het me om.
btw ik was TRA2560.

En een algemene tip voor controllers die een newbie pilot treffen: (Indien de drukte het toelaat natuurlijk) Spreek rustig, dan is de kans op 'Can you repeat?' een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Anoniem: 55387 schreef op 12 maart 2004 @ 23:11:
Jochem is de grootste boeman ja!
Exactly my thoughts! :P

- wtf het zicht hier is fucking 0,0 kzie helemaal niks!
Hmmm ik zal ook ens ff mn metar bekijken....ow noujah het is simpel volg de lichtjes!
- Ja will try
En niet _nu_ dus rechtsaf gaan want dan ga je via hoofddorp naar den haag
- Nouja ik volg gewoon de groene lichtjes hier
Niet voor eeuwig hoop ik want dan ga je de hele tijd rond
- [parking] haah ja het regent nu!
Nee ik heb alleen de sproeiers bij de gate aangezet
- Oh t zicht word nu ook al beter!
Nee komt omdat ik net het licht aan doe bij je gate

Hoe droog kunnen we op online zijn :P

[ Voor 3% gewijzigd door ND863 op 13-03-2004 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Jochem schreef op 12 maart 2004 @ 23:03:
[...]

Oh dat was jij dus... Ik was controller EHAA. Ik weet dat ik die avond een beetje nors was. Moeheid slaat bij mij op mijn humeur. "Waarom ga je dan controllen" hoor ik jullie zeggen. Naja, punt 1 omdat het ontspand. Ja ik vind het ontspannend werken. Kopje T ernaast enzo. En ik was moe omdat ik toch al redelijk wat uurtjes erop had zitten en er niet zo veel verkeer was en ik wilde toch die laatste vluchten nog even binnenhalen. Het lijkt me frustrerend om als piloot te zien dat de controller voor je net weggaat. Soms moet het hoor, kan altijd. Maar ik probeer altijd een redelijke termijn te wachten.

Anyway. Ik moet je wel complementeren als je al newbie daar aankwam. Normaal hoor je het direct aan de R/T. De piloot geeft door het stem en woordgebruik al snel bepaalde ques aan wat die wel en niet kan handelen. Maar ik heb het idee dat ik maar gewoon door bleef ratelen op profi-snelheid. Erg goed hoor! Want je pakte het goed op. HELEN arrival, River, direct CH enzo.. Ging allemaal redelijk. Volgens mij klaarde ik je zelfs: "Hello KLMxxxx, HELEN, RIVER and thereafter CARLIE HOTEL, straight in 06, FL150". En -dat- kan ik u melden is geen kattepis als je het nog nooit gehoord heb.

Jammer inderdaad dat je de ILS niet capturde, maakt verder niet uit hoor. Volgende keer beter. Zal ik was minder nors zijn. :-) Maar noof/sleep/fly high? ik ben toch nooit nors normaal he?
Kweenie, vallen virtuele konijnen onder norsheid ? >:)
Nee Jochem, ik kan bij jou altijd terecht voor uitleg over mijn vaak erg pietluttige kleinigheidjes en altijd ben je bereid te helpen. Hulde daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
ND schreef op 13 maart 2004 @ 00:22:
[...]

Exactly my thoughts! :P

- wtf het zicht hier is fucking 0,0 kzie helemaal niks!
Hmmm ik zal ook ens ff mn metar bekijken....ow noujah het is simpel volg de lichtjes!
- Ja will try
En niet _nu_ dus rechtsaf gaan want dan ga je via hoofddorp naar den haag
- Nouja ik volg gewoon de groene lichtjes hier
Niet voor eeuwig hoop ik want dan ga je de hele tijd rond
- [parking] haah ja het regent nu!
Nee ik heb alleen de sproeiers bij de gate aangezet
- Oh t zicht word nu ook al beter!
Nee komt omdat ik net het licht aan doe bij je gate

Hoe droog kunnen we op online zijn :P
Noofmans, als er uit jou ooit tien serieuze woorden achter elkaar komen......zit ik er sterk aan te denken een feestje te geven :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nealzie
Nou noof, doe je best, kunnen we eindelijk een GoT FS party houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Net weer een zeer leuke vlucht gehad (terug van Alicante naar Manchester).
Hier volgen enkele pictures :).

Boven Spanje, alles rustig en vredig. :*)
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/25652/full.jpg

Het kantoor :>.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/25653/full.jpg

Ach, we moeten er overheen, tis een rotland. Frankrijk...
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/25654/full.jpg

Eindelijk, in Engels luchtruim.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/25732/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/25733/full.jpg

En we landen smooth in Manchester :).
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/25735/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klein vraagje :) Misschien wil me vader ruiltje doen mijn PIV1.8 GHz inruilen bij hem voor zijn 2.4Ghz. Voor ik daar moeilijk om ga doen en leuk dealtje weet te sluiten wou ik eerst is vragen of het wel de moeite loont voor FS2004.

Ik heb verder:
ASUS P4S533
768MB DDR
ATI RADEON 9800

MAXTOR 120GB 7200RPM

Heb ondertussen flinke stuit geld uitgegeven voor deze videokaart, geheugen en grotere hd. Maar helaas me FS geeft nog weinig plezier met die fps dips :'( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83314

als je een goede deal weet te maken zou ik het doen, de rest van je systeem zou het wel rechtvaardigen, dat is namelijk al behoorlijk snel. Alleen of je het echt merkt in de FPS? Ik zou daar niet heel veel van verwachten, een paar frames op zijn hoogst misschien, maar toch mooi meegenomen dunkt me. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

CPU is een belangrijk item. Kan IMHO niet snel genoeg zijn :)

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Airbus is geil! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
Vraagje. Gaan er hier nog mensen naar de FS-dagen, morgen bijvoorbeeld? En als je vandaag geweest bent, misschien kan je een verslagje uitbrengen..? Ik ben wel nieuwsgierig of er toch nog interessante dingen waren, ondanks 'de boycot'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben ook heel benieuwd wat de opkomst zal zijn.

We zijn ineens wel benaderd om met de hele meut op gesprek te komen bij Avio.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
Het is natuurlijk wel de meest geschikte locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tijd geleden was er zoveel gaande rondom de gigantisch onrustige sneeuwerige bomen in FS2004. Ook gebouwen zijn erg onrustig. Probleem deed zich vooral voor bij gebruikers van ATI 9700 en ATI 9800 kaarten.
Zit nog steeds hiermee te tobben wel her en der is wat workarounds geprobeerd maar nog steeds gedonder met catalyst 4.3. Ben benieuwd of ondertussen er al gebruikers oplossing gevonden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90313 schreef op 13 maart 2004 @ 20:09:
Tijd geleden was er zoveel gaande rondom de gigantisch onrustige sneeuwerige bomen in FS2004. Ook gebouwen zijn erg onrustig. Probleem deed zich vooral voor bij gebruikers van ATI 9700 en ATI 9800 kaarten.
Zit nog steeds hiermee te tobben wel her en der is wat workarounds geprobeerd maar nog steeds gedonder met catalyst 4.3. Ben benieuwd of ondertussen er al gebruikers oplossing gevonden hebben.
Ik heb er ook last van. Rare kriegels in de gebouwen en bomen. Tis nooit een mooi rustig plaatje. Ik draai met een 9500pro. Dus je bent niet de enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Anoniem: 92316 schreef op 13 maart 2004 @ 20:29:
[...]

Ik heb er ook last van. Rare kriegels in de gebouwen en bomen. Tis nooit een mooi rustig plaatje. Ik draai met een 9500pro. Dus je bent niet de enige.
Nooit last van gehad met Omega Corner drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pascalf50/PMDG1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pascalf50/PMDG3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pascalf50/PMDG4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/pascalf50/PMDG5.jpg

Pascallio is blij met zijn nieuwe computer :9 :7 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DutchCommando schreef op 13 maart 2004 @ 20:34:
[...]

Hmm dat kan ik nog is proberen Omega drivers.. tis morgen zondag, testdag dus :*) Jullie horen het nog!

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 90313 op 13-03-2004 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensinker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:54
SSW maar weer wat getweaked en direct een vluchtje gemaakt :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gillyfs/eddfefhk00.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gillyfs/eddfefhk01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gillyfs/eddfefhk02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gillyfs/eddfefhk03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gillyfs/eddfefhk04.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gillyfs/eddfefhk05.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gillyfs/eddfefhk06.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gillyfs/eddfefhk07.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gillyfs/eddfefhk08.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gillyfs/eddfefhk09.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gillyfs/eddfefhk10.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gillyfs/eddfefhk11.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gillyfs/eddfefhk12.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gillyfs/eddfefhk13.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gillyfs/eddfefhk14.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gillyfs/eddfefhk15.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gillyfs/eddfefhk16.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gillyfs/eddfefhk17.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gillyfs/eddfefhk18.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gillyfs/eddfefhk19.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gillyfs/eddfefhk20.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gillyfs/eddfefhk21.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gillyfs/eddfefhk22.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gillyfs/eddfefhk23.jpg

Resize 1024 ... next time ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DutchCommando schreef op 13 maart 2004 @ 20:34:
[...]

Inmiddels getest, vind het beeld in FS nu voor mijn idee allemaal iets donkerder en in de verte ook veel minder detail. De bomen zijn niet helemaal rustig maar wel veeeeeeeeeeeeel rustiger dan het geval was.
Benieuwd hoe andere dit ervaren met een ATI kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi gedaan die pics Gil.

Buon giorno, il volo da Milano ad Amsterdam.

ABESI UN851 MASEK UL604 BIGGE T281 NORKU.

At the gate, briefing the flight.
Afbeeldingslocatie: http://www.partyflight.net/got/LIMLEHAM0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.partyflight.net/got/LIMLEHAM1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.partyflight.net/got/LIMLEHAM2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.partyflight.net/got/LIMLEHAM3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.partyflight.net/got/LIMLEHAM4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.partyflight.net/got/LIMLEHAM5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.partyflight.net/got/LIMLEHAM6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.partyflight.net/got/LIMLEHAM7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.partyflight.net/got/LIMLEHAM8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.partyflight.net/got/LIMLEHAM9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.partyflight.net/got/LIMLEHAM10.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.partyflight.net/got/LIMLEHAM11.jpg

Inbound ARTIP, expect VOR DME papa 24
Afbeeldingslocatie: http://www.partyflight.net/got/LIMLEHAM12.jpg

Inbound PAM on 240 for the 270 radial.
Afbeeldingslocatie: http://www.partyflight.net/got/LIMLEHAM13.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.partyflight.net/got/LIMLEHAM14.jpg

8.9 DME out of the radial, breaking off.
Afbeeldingslocatie: http://www.partyflight.net/got/LIMLEHAM15.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.partyflight.net/got/LIMLEHAM16.jpg

Winds 230@18, rwy 24 cleaaaaaaaared to land.
Afbeeldingslocatie: http://www.partyflight.net/got/LIMLEHAM17.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.partyflight.net/got/LIMLEHAM18.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.partyflight.net/got/LIMLEHAM19.jpg

Ciao (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90313 schreef op 13 maart 2004 @ 23:27:
[...]

Inmiddels getest, vind het beeld in FS nu voor mijn idee allemaal iets donkerder en in de verte ook veel minder detail. De bomen zijn niet helemaal rustig maar wel veeeeeeeeeeeeel rustiger dan het geval was.
Benieuwd hoe andere dit ervaren met een ATI kaart.
En hoe zit het met je FPS, zijn die ook iets verbeterd?? Vaak lees je dat die juist wat terug vallen met Omega. IK zit juist te wikken of ik een nieuwe 9800pro zal kopen want ik merk dat Vooral met Take off en landing dat ie het moeilijk heeft. Dan zakken ze bij mij naar 11 of soms iets lager en dat vind ik niet zo prettig helemaal niet met landen. Ik heb al wat revieuws zitten lezen en hij komt er heel goed uit. Dus misschien volgende week eens kijken. Had al bij mijn pc zaak prijsopgave gedaan maaar nog niks gehoord. Anders word het denk ik mycom, daar issie 235 dus ff zien maar 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
Anoniem: 92316 schreef op 14 maart 2004 @ 00:33:
[...]
En hoe zit het met je FPS, zijn die ook iets verbeterd?? Vaak lees je dat die juist wat terug vallen met Omega. IK zit juist te wikken of ik een nieuwe 9800pro zal kopen want ik merk dat Vooral met Take off en landing dat ie het moeilijk heeft. Dan zakken ze bij mij naar 11 of soms iets lager en dat vind ik niet zo prettig helemaal niet met landen. Ik heb al wat revieuws zitten lezen en hij komt er heel goed uit. Dus misschien volgende week eens kijken. Had al bij mijn pc zaak prijsopgave gedaan maaar nog niks gehoord. Anders word het denk ik mycom, daar issie 235 dus ff zien maar 8)
Dat de FPS terugvalt is normaal. Omega drivers focussen op kwaliteit van het beeld, niet op die ene fps meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Die Lufthansa kist is echt uber. Jammer van het merk :P

Over ATi: Ik merk vrijwel geen verschil tussen mij GeFORCE 4 Ti 4200 of mijn ATi Radeon 9600 Pro.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
Afbeeldingslocatie: http://www.partyflight.net/got/LIMLEHAM16.jpg

Zo jij komt ook lekker scheef en hoog voor de baan aan!

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19973

Jochem schreef op 14 maart 2004 @ 02:02:
[afbeelding]

O-)
Ehmz... hij is inbound voor RWY 24 (die in de achtergrond ligt met de lampjes ernaast). Dan vlieg je dus over RWY 22 heen nadat je dus een break-off hebt gehad van de glidescope voor RWY 27.

(nog te volgen)? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensinker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:54
Anoniem: 19973 schreef op 14 maart 2004 @ 11:03:
[...]

Ehmz... hij is inbound voor RWY 24 (die in de achtergrond ligt met de lampjes ernaast). Dan vlieg je dus over RWY 22 heen nadat je dus een break-off hebt gehad van de glidescope voor RWY 27.

(nog te volgen)? ;)
Een VOR DME papa 24 is niet een ILS 27 brake off 24 :P

(nog te volgen)? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Anoniem: 19973 schreef op 14 maart 2004 @ 11:03:
... van de glidescope voor RWY 27.
glideslope ;)

En ik denk dat Jochem dat stiekem best wel wist O-)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jochem schreef op 14 maart 2004 @ 02:02:
[afbeelding]

O-)
Dit noemen we de "drop, push and pull" techniek. 8) (van Achmedd geleerd)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 55387 op 14-03-2004 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92316 schreef op 14 maart 2004 @ 00:33:
[...]
Me fps lijken idd minder, net even review gelezen waarin catalyst 3.10 4.1 en 4.2 werden vergelijken. Hierin stak 4.2 met kop en schouders boven 4.1 en ook deels boven 3.10 uit. Ik heb dus 4.2 geinstalleerd, zodra er ook benchmark met 4.3 staat kijken we verder :+ Heb op avsim forum ook is ff balletje opgegooid.

Men zegt er met default ati drivers niet volledig vanaf te komen maar dat beetje rommelen met mipmap settings in FS9 en anisotropic settings dat je een heel eind moet komen. Ook schijnt het gebruik van Gerrish's Connifer bomen een stuk verbetering te geven.

Denk maar weer is even testen strakjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58670

In de reeks vluchtjes met de Bombardier CRJ600-200: HLLT - DTTJ

De gevlogen route tot nu: EBBR > EDDF > CSZH > LIMJ > LIEE > LMML > HTTL > DTTJ.

Zijn vliegtuigen in FS 2004 onderhevig aan slijtage? Ik gebruik telkens opnieuw dezelde save game om verder te gaan. Vanaf Cagliari (LIEE) is mijn vliegtuig naar links beginnen trekken tijdens take off. Dit kwam telkens opnieuw voor tot in Djerba (DTTJ), waar ik bijna over de runway spinde tijdens het afremmen (voordien nooit meegemaakt).

Op de voorlaatste screenshot zijn jullie dan er iets met de gear mis is (rood lampje).

Buiten is er echter niks te merken (itt X-Plane, waar je damage ziet).

De screenshots:

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/Pikachu/PICTURES/FS2004/YAFSS_079.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/Pikachu/PICTURES/FS2004/YAFSS_080.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/Pikachu/PICTURES/FS2004/YAFSS_081.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/Pikachu/PICTURES/FS2004/YAFSS_082.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/Pikachu/PICTURES/FS2004/YAFSS_083.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/Pikachu/PICTURES/FS2004/YAFSS_084.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/Pikachu/PICTURES/FS2004/YAFSS_085.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/Pikachu/PICTURES/FS2004/YAFSS_086.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/Pikachu/PICTURES/FS2004/YAFSS_087.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/Pikachu/PICTURES/FS2004/YAFSS_088.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/Pikachu/PICTURES/FS2004/YAFSS_089.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/Pikachu/PICTURES/FS2004/YAFSS_090.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/Pikachu/PICTURES/FS2004/YAFSS_091.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/Pikachu/PICTURES/FS2004/YAFSS_092.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos_zwa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04-2019

jos_zwa

Flying Dutchman

screenshotje van Gilly:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gillyfs/eddfefhk14.jpg

ik vind op deze pic de neus van deze airbus heel erg op die van een 777 lijken :P :D

Nikon D60 + AF-S DX 18-105mm G VR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostve
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05 12:36
als je hier een echte foto tussen zou zetten zou je het nieteens merken
soms sta ik nog steeds versteld van de graphics

C2D 6600, 275 GTX Windows 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102504

Gilly, waar heb je die stena line vandaan?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 102504 op 14-03-2004 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51137

Wie maakt het nieuwe deel? Zometeen dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19973

kenneth schreef op 14 maart 2004 @ 12:03:
[...]

glideslope ;)

En ik denk dat Jochem dat stiekem best wel wist O-)
Ok ok. :)
Ik geef toe, ben maar een amateur vlieger. Heb geen eens een pmdg ding ofzo.
Alleen de standaard FS meuk. ;)
Maar ach, 't gaat om de lol. (Al ben ik wel benieuwd naar de 747 van pmdg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51137 schreef op 14 maart 2004 @ 18:06:
Wie maakt het nieuwe deel? Zometeen dan :P
Misschien is het een idee om in de nieuwe openingspost de link naar de 'gratis uploadsite' te wijzigen. De oude: http://server2.fs2002.com/img_upload.php
doet het niet meer, maar ik weet dat er een andere is, maar kon 'm zo gauw niet vinden. Wie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bron: www.avsim.com
The NL2000 Team, celebrated designers of scenery for the Netherlands, announce that the latest version, v2.9, of their scenery for the country will be released on April 10th at Hilversum Airport

Lekker dichtbij! Stikum ben ik toch benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90144 schreef op 14 maart 2004 @ 18:50:
[...]

Misschien is het een idee om in de nieuwe openingspost de link naar de 'gratis uploadsite' te wijzigen. De oude: http://server2.fs2002.com/img_upload.php
doet het niet meer, maar ik weet dat er een andere is, maar kon 'm zo gauw niet vinden. Wie wel?
http://theforumisdown.com/upload/upload.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:26
Deze is ook al niet meer FREE :(

Maar hier zou je het wel kunnen doen ...

http://www.picserver.tk/

Wel even reggen , maar dat is free

Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Reply 1001 :) Tijd voor nieuwe tread?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103205

aan de opener van het nieuwe topic...
Voeg ook even http://www.justflight.com toe bij payware sites. Ze verkopen allerlei addons, zoals kisten, traffic, meteo en terrein add-ons. Goede toegangelijke site, weten newbies ook gelijk wat voor een soort add-ons er allemaal te koop zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
neu... even stretchen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58670

Ik heb momenteel PAI geinstalleerd. Veel mensen hebben het over Franko's AI.
Hoe is die Franko AI in vergelijking met PAI ?

Kent iemand een mirror voor Franko's AI ? Op de offi site gaan niet alle files, en zijn de recovery blocks niet beschikbaar :s

Nu we toch met AI bezig zijn. Op EBGL (Luik) zijn er normaal gezien een hele hoop cargo vliegtuigen van TNT. Nu vind ik nergens geen AI vliegtuigen van TNT.
Na lang zoeken ben ik enkel een BGL file tegengekomen.

Kun je een normaal vliegtuig ombouwen tot AI vliegtuig en hoe doet je dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

ff niks speciaals tussendoor....

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nofri.djohor/fs/ndfs2400.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nofri.djohor/fs/ndfs2401.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nofri.djohor/fs/ndfs2402.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nofri.djohor/fs/ndfs2403.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nofri.djohor/fs/ndfs2404.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nealzie
:9~
Wanneer komt dat panel nou uit? die gilly had gepost... (gilly :* )

[ Voor 5% gewijzigd door nealzie op 15-03-2004 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-06 14:52
hoe kan het dat bij jullie FS2004 gewindowd is en bij mij die optie is uitgeschakeld? wat doe ik verkeerd? zou het fps kunnen schelen?

                           

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jeehaa schreef op 15 maart 2004 @ 13:42:
hoe kan het dat bij jullie FS2004 gewindowd is en bij mij die optie is uitgeschakeld? wat doe ik verkeerd? zou het fps kunnen schelen?
ALT-ENTER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nealzie schreef op 15 maart 2004 @ 12:36:
:9~
Wanneer komt dat panel nou uit? die gilly had gepost... (gilly :* )
Rond de kerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nealzie
uhm, *reken reken reken* das nog bijna een jaar :o
dan kunnen we 'em een halfjaar gebruiken en dan is FS2006 alweer uit :P moeten we weer een jaar op een update wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb een vraag met oog op je FS9.cfg file.
Ik heb een andere videokaart erin maar nu zie ik datde oude daar nog in staat terwijl als ik FS9 draai dat ie onder hardware wel mijn nieuwe laat zien. Er staat me iets bij dat je dat kon veranderen en dat het ook beter was. Of is het beter door je oude weg te doen en door FS9 een nieuwe aan te laten maken maar dan moet je alleen weer alles instellen.

Dus, kan ik zo iets doen in de cfg om het te veranderen of moet ik maar een nieuwe laten aanmaken.

Ik zie namelijk dat me cockpit in de pmdg namelijk minder scherp is dus neem ik aan dat het iets is met oog op de aanmaak van de cfg en dat ie nog denkt dat de oude erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92316 schreef op 15 maart 2004 @ 16:46:
Ik heb een vraag met oog op je FS9.cfg file.
Ik heb een andere videokaart erin maar nu zie ik datde oude daar nog in staat terwijl als ik FS9 draai dat ie onder hardware wel mijn nieuwe laat zien. Er staat me iets bij dat je dat kon veranderen en dat het ook beter was. Of is het beter door je oude weg te doen en door FS9 een nieuwe aan te laten maken maar dan moet je alleen weer alles instellen.

Dus, kan ik zo iets doen in de cfg om het te veranderen of moet ik maar een nieuwe laten aanmaken.

Ik zie namelijk dat me cockpit in de pmdg namelijk minder scherp is dus neem ik aan dat het iets is met oog op de aanmaak van de cfg en dat ie nog denkt dat de oude erin zit.
Even trashen en FS opnieuw starten? Dan maakt ie eine neues an.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103069

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-06 14:52
dan windowd hij bij mij niet, de optie is niet beschikbaar in het menu. alt enter is terug naar windows.. :?

                           

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95388

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12316

Wie neemt de taak op zich om een nieuw topic te openen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 00:12

Fuelke

Forza Ferrari

Anoniem: 12316 schreef op 15 maart 2004 @ 18:09:
Wie neemt de taak op zich om een nieuw topic te openen? :)
Jochem dus ;)

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.