Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 22:33:
Eerst: van horen zeggen.
Daarna heb ik zelf een flinke rits foto's geschoten met de F717 én de F828 (denk hierbij aan een foto of 50-60 per camera) in en om de winkel, binnen en buiten, met een hele rammel verschillende instellingen; vanaf ISO64 tot ISO800. Die heb ik allemaal mee naar huis genomen, en bekeken op de PC. Ik vond de foto's van de F717 beter; minder ruis (en zelfs die heeft op ISO800 hele ladingen ervan), en minder snel PF/CA. Dat is bij de F828 echt een probleem; vermijdbaar, maar je moet er écht moeite voor doen. Een béétje fel voorwerp in je foto en je hebt PF/CA, naar wat ik heb gezien...
Inmiddels heb ik er zo'n 5000 met de F828 opzitten en uit het dozijn foto's waar veel PF in voorkomt heb ik een paar conclusies kunnen trekken:
Het komt voor in gebieden met erg veel contrast, meestal iets als takken tegen een heldere lucht/zon. Hier is het aardig te vermijden door een iets kleiner diafragma te nemen.
Het komt voor bij reflecties. Nauwelijks te vermijden.
Gelukkig is het vrijwel altijd voorgekomen in gebieden waar nauwelijks kleur voorkomt (vrijwel zwarte takken of grijsachtig water) en dus is het in Photoshop ofzo zeer snel en simpel te verwijderen:

100% van een foto van een zwemmende hond.
Overigens ben ik er de laatste tijd erg op aan het letten en dan valt het op dat PF in wel erg veel verschillende beelden voorkomt. Veel geposte foto's van allerlei camera's vertonen PF (maar zijn erg verkleind zodat het minder zichtbaar is) en laatst viel het me op enkele tv-beelden ook al op.
Het lijkt een nog universeel voorkomend probleem te zijn, dat op de F828 wat erger is dat gemiddeld, maar voor de meeste onderwerpen geen onoverkomelijk probleem hoeft te zijn. Wellicht dat we binnenkort in de foto-editors naast rode-oogjescorrectie ook standaard PF-verwijderopties aantreffen?
Nee hoor... een DSLR is geen heilige graal, maar ik wil er wel een hebben uiteindelijk. Niet omdat de camera's zo ontzettend geweldig zijn, maar omdat de lenzen verwisselbaar zijn, en ze door de grotere sensor een kleine DOF en weinig ruis hebben.
Goede redenen voor jou persoonlijk! Toch zie ik in m'n omgeving veel mensen die een DSLR nemen, niets van DOF weten en vervolgens hun kitlens of iets van een 18-135 zoom er nooit meer afhalen. Ze hadden veel kunnen besparen met een P&S, maar het schijnt statusverhogend te werken zo'n DSLR.
Excuses. Ik zeg het waarschijnlijk wat te hard en te generaliserend. *Ik* vind de F828 slecht tegenover de F717. Hij is qua body, bouw, en mogelijkheden een dikke stap verder, maar fotografisch en beeldtechnisch heeft hij er een aantal problemen bij gekregen waar je op bedacht moet zijn, en waar je omheen moet werken.
'k Heb de foto's van een 717 goed bekeken en ook wat er mee geschoten, maar persoonlijk vind ik de 828 wel een vooruitgang. Waarschijnlijk zou ik 'm niet direct als upgrade vanaf een 717 aanraden, tenzij je je zit te ergeren aan een van de verbeterde punten. De mechanische zoom, de kortere shutter-lag, CF-support zijn wel een stap vooruit. 8MP was voor mij helemaal niet nodig en dus schiet ik meestal op 5MP (scheelt weer bestandsgrootte).
Over de onderwerpen op de grond: als dat het merendeel van de foto's betreft, schaf je een periscoopzoeker aan voor je DSLR

Dan kun je er van boven af in kijken

EUR 219!! Da's geen kattenpies ;-)
Mja.... ik "moet" (moet niks, als ik niet wil) zaterdag een Taekwondo toernooi schoeten. Ik bibber al, en _hoop_ dat ik met ISO400 en F/2.0 uit kan... in de "kleine zaal" lukte het niet, maar in de "grote zaal" is meer licht. Ik hoop dat ik ISO800 niet nodig heb.... dat is niet om aan te zien op mijn F717. En op de F828 en andere 8MPix compacts al helemaal niet.
Dit is echt het gebied waar een DSLR tot z'n recht komt. Overigens kom je met de 828 nog een heel end, mits de uiteindelijke afdrukken niet te groot moeten worden. OK, het kost wat tijd, maar als je van een 8MP opname eerst de ruis tot op zekere hoogte verwijdert (en dan alle chroma noise weghaalt en maar een deel van de brightness noise), vervolgens de foto verkleint tot 2-3 MP voor een 10x15 afdruk, dan zul je je verbazen over het eindresultaat.
Met een DSLR kun je meestal zonder veel ruis veel hogere ISO waarden halen (soms tot ISO 3200), al zeuren de DSLR bezitters nog over de ruis bij dat soort waardes.
Overigens wordt ruis vaak ondergewaardeerd. Denk eens terug aan de overontwikkelde ISO 400 (DIN 27/ASA 400 in die tijd) films met een korrel die je bijna kon voelen... Ook in hedendaagse foto's kan ruis/korrel heel mooi zijn IMHO (clickable voor 800x600):