Ik heb sinds afgelopen zaterdag de P200 in huis. Mijn vorige cam was een P10. Met beide camera's heb ik een rondje door de tuin gemaakt en diverse fotoos genomen om beide camera's eens flink door te zagen op alle mogelijk denkbare punten. Nou ja, op punten die ik kon bedenken tenminste.
Algemene indruk t.o.v. de P10 is dat de P200 een enorme stap voorwaarts is! De fotoos zijn scherper, beter van kleur, minder problemen met de juiste focus kiezen, maakt betere keuzes qua belichting en sluitertijd en geen spoortje purple fringing te bekennen om maar eens iets te noemen.
Ik kan dus alleen maar de P10 en P200 met elkaar vergelijken en dan valt behalve de verbeterde kwaliteit van de fotoos ook nog op dat de P200 t.o.v. de P10: Een stuk kleiner is, 7MP ipv 5MP heeft, achterlijk snel opstart, de accu enorm langer meegaat, het LCD scherm veel groter is, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Is er dan niks negatiefs te zeggen over de P200? Oh jawel hoor, zo realistisch ben ik dan ook weer wel. Het klepje waarop je de stroomkabel voor het opladen aansluit is erg erg iel en lijkt snel af te kunnen breken. Daarnaast is de body sowieso meer plastic dan bij mijn vorige P10.
Het aansluitpunt om de camera op je TV of PC aan te sluiten zit aan de onderkant en is niet afgeschermd met een klepje, dus er kan vuil in terecht komen, plus je kunt de cam niet rechtop zetten na het aansluiten van de kabel.
Hoewel je regelmatig leest dat de menu's van de Sony cams niet erg intuitief zijn, heb ik er nooit moeite mee gehad. Echter bij de P200 is het setup menu geen apart optie op de dial meer, maar zit ie achteraan alle andere menu's van de overige instellingen op de dial. Vreemde keuze.
Wat betreft de fotokwaliteit: er had van mij af en toe een tikje meer detail over mogen blijven op de fotoos, maar dat is mierenneukerij, want het detailniveau is veel hoger dan bij mijn P10 en zoals bij alle (ultra)compacte cameraas is ook bij de P200 de flitser niet super, maar dat kan ook bijna niet anders.
Deze mindere punten wegen in ieder geval bij lange na niet op tegen de positieve punten zoals ik ze heb ervaren. De pak 'm beet 40 fotoos per camera die ik met elkaar vergeleken heb, hebben mij in ieder geval overtuigd dat ik geen miskoop heb gedaan. Duurzaamheid moet nog blijken natuurlijk ...
"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."